De kool-campagne te Broek op Langendijk Drukte op de veiling en op het land. Doordraaien". Broek op Langendijk, 31 Oct. Aan voer en prijzen waren heden als volgt: 2750 K.G. roode kool 1.60—1.80; 3600 K.G. gele kool 1—/ 1.60; 3250 K.G. Deensche witte kool 0.90 1.40; 700 K.G. savoye kool 2.40 2.70. Noordscharwoude, 31 Oct. 11200 K.G. roode kool 1.60—2.40; 3700 K.G. gele kool 1.60—2.10. Warmenhuizen, 29 Oct. 32.300 K.G. roode kool 1.002.80; 7500 K.G. gele kool ƒ1.401.80. Drie „marktberichten" uit den Langen dijk! We nemen ze hier over, omdat dit verhaal over den Langendijk handelt en omdat er sprake is van kool. En, nietwaar? cijfers spreken boekdeelen. Vandaar bovenstaande getallen. En nu hebben wij opzettelijk nog één soort kool vergeten: de zoogenaamde vroege witte. Want als wij die zouden noemen, dan zou het voor eqp ieder, die het nog niet weet, duidelijk zijn, dat de Langendijk en kool- bouw bij elkaar hooren! Maar men oordeele zelf: Broek op Langendijk vroege witte kool 76.000 K.G.; Noordscharwoude 106.000 K.G.; Warmenhuizen 50.200 K.G.! Asjeblief: ruim 230.000 K.G. vroege kool op één dag aangevoerd aan deze veilingen in onze koolstreek. Dat zijn cijfers, die spreken, dat zijn cijfers, die van groote betee- kenis zijn: bij goede prijzen welvaart, bij lage (tegenwoordig heiaas te lage) prijzen armoede De schuitjes, met kool beladen, worden uit den polder getrokken en over den wegi naar het op veel hoogcr niveau gelegen hoofdvaarwater gevoerd, van waar »:e hun weg naar de veiling vervolgen kunnen. Hoeveel verspilde arbeid beteekent dat? Hoeveel stil gedragen armoede schuilt daar achter? Gelukkig wij schreven het reeds de Langendijker is tevreden, zoolang» hij op zijn Jand kan werken. De Langendijk! Ziet om u heen. rechts en links: in alle vaarten en slooten, onder elk brugje en bruggetjes drijven de booten voorbij met hun blanken ballast: de kool! Het water is hier overvloedig en van groot belang: niet alleen vormt het den natuurlijken weg naar en van elk akker tje, maar doorweekt het den bodem van de duizenden eilandjes, die daardoor uiter mate geschikt worden voor den verbouw van de witte kool. De Langendijk! Ziet nog eens om u heen, rechts en links: bij alle tuinderswoningen, langs alle walkanten ligt de kool opgesta peld. In de vroegte is ze gesneden en naar den wal gebracht, in de vroegte wordt ze op de boot geladen en nauwelijks is de zon boven den horizont verschenen, of de schuitjes en bootjes komen naar het cen trale punt: de veiling, het houten gebouw, dat op palen in het water staat. De veiling. In een lange loods zoeken de schuitjes elk zijn plaats, al naar gelang de lading: de roode kool bij elkaar, de witte even eens, de gele natuurlijk ook. Boven op de stapels, ligt het naambord- De kool wordt naar de boerderijen gebracht om in schuren te worden ondergebracht voor den winter. Kool, kool, kool! Het is kool, kool en nóg eens kool, welke opgestapeld liggen langs den walkant, het is glanzend donkerroode kool of zacht-gele savoye kool of blinkend witte vroege kool. Maar het is allemaal kool! De Langendijk heeft het druk in deze weken, nu de kool gesneden en vervoerd wordt. De Langendijk komt handen te kort in deze dagen. En de Langendijker is tevreden Tevreden? En dat, terwijl de prijzen zoo laag zijn en er duizenden kilo's kool „doorgedraaid" worden? Tevreden, nu er armoede heerscht in de eertijds zoo wel varende streek? Tevreden, ondanks de beproeving van vele moeilijke jaren? Ja, de Langendijker is tevreden, omdat hij kan werken op zijn land, dat hem lief ge worden is, omdat hijtuinder is in hart en nieren. Al hoopt hij (en wij met hem), dat spoedig betere tijden zullen aanbreken, opdat het tuindersbedrijf weer loonend wordt. Laten wij hier echter niet blijven stilstaan bij de economische moeilijkheden in het tuinbouwbedrijf. Laten wij ons bepalen tot wat er dezer dagen aan den Langendijk te zien en te beleven is. Internationaal! De Langendijk, die zich te midden van de duizenden drassige eilandjes van Sint- Pancras naar het Noorden kronkelt, lijkt zoover van de wereld af. 't Is immers slechts een stukje van Nederland, ergens Noordelijk van Alkmaar? Vergist U zich liever niet! De Langendijk ligt midden in de wereld. Het is waar, het veilinggebouw in Broek herinnert in niets aan de groote koopmanshuizen in Quebec, La Plata of Amsterdam. Maar langs het houten plankier der veiling ziet men dezelfde verschijnselen als op de wereldmarkt, die der crisis: onverkochte kool, „ver sneden" kool ligt opgestapeld op de platte schepen; zij is thans veevoeder geworden... Het snüdcn der kool in de polders rond Broek op Langendijk. Een der schuitjes brengt de verkochte lading naar haar bestemming. De kool, bestemd voor den export, ligt bij vervoerd te je van den eigenaar en ook het geschatte gewicht van den stapel is genoteerd. Van de loods, waarvan de bodem alweer uit een wateroppervlak bestaat met een aanleg van smalle plankiei'en, komen de schuitjes één voor één in een tevoren be paalde en streng gehandhaafde volgorde in het veilingslokaal. Dat kan, want. midden door het groote lokaal loopt het vaarwater, de goot, zeggen de Lange- dijkers. Het is als 't ware een kanaal bin nenshuis, dat aan beide uiteinden afgeslo ten kan worden door middel van rolluiken. Ter weerszijden van de goot zitten de koop lieden; zij zien het artikel langs zich heen varen, zij zien ook den wijzer ronddraaien op de groote klok. En zoodra een hunner ziet, dat de wijzer een cijfer bereikt, over eenkomend met den prijs, die hem goed dunkt, pinkt er een lampje aan boven het nummer van de bank van den.kooper. Dat is het electrisch mijnen. Het electri- sche mijntoestel werkt al eenige jaren in den Langendijk en het doet dit onfeilbaar en zakelijk. En eigenlijk is alle romantiek van het veilen er af. Jammer? Nee, eigenlijk niet; het gaat thans beter, eerlijker dan vroe ger Verdwenen romantiek. Vroeger! Ja, toen zag het er zoo heel anders uit. Toen lagen eiken ochtend aan den p'aal in het haventje van het veilings gebouw de zeilschepen, die de koopwaar naar de steden zouden brengen. En daar. tusschcn dóór lagen de kleine schuitjes van de tuinders, rommelig en onoverzich telijk. Zoodra nu de veiling begon, haastte ieder zich, die graag de eerste wilde zijn, om „onder de klok" te komen. Want wie het 'eerst kwam, het eerst maalde! Maar soms ook was het net andersom. Als de tuinders reden hadden om te ge- looven, dat de kool zou „duren" duur der worden dan verscholen zij zich met het scheepje tusschen de groote zeil schepen, om toch maar zoo laat mogelijk de goot binnen te varen! Dan was het: hoe later onder de klok, hoe beter de prijs! Meermalen wachtten dan allen op elkaar, met het gevolg, dat niemand onder ie klok kwam. Dan was het doel voorbij ge schoten Op den duur kon dat niet zoo blijven, er werden regelen vastgesteld, waaraan ieder zich te houden had. En thans krijgt iedere tuinder een nummer en moet „on der de klok" verschijnen, als zijn nummer wordt afgeroepen. Komt hij niet, dan kan hij onverrichterzake veer huiswaarts gaan. En thans drukken de kooplieden op den knop en daarmee uit. Ofzij drukken niet en dan draait de wijzer door tot voor bij den van overheidswege vastgestelden minimumprijs. Dan is de kool „doorge draaid", d. w. z. dan is het product be stemd om vernietigd te worden. Maar dat de markt kunstmatig beïn vloed moet worden door een stelselmatige vernietiging van voedselvoorraden, dat wil er bij de bewoners van den Langendijk niet in. Vraag er den eersten den besten arbeider naar, wiens bestaansmogelijkheid toch ten ïai-.wste samenhangt met wat de voortbrengselen van zijn land opleveren.... Hij zal u zeggen, dat hij niet begrijpt, waarom de reteering de groente laat vernietigen. En hij zal zijn hoofd schudden en zich achter de ooren krabben, omdat hij niet begrijpt, waarom de wereld op haar kop staat Schuiten op rails. Het koolsnijden en het kooltransport is in vollen gang. Overal ziet men de men- schen bezig met het afbladeren der ronde kogels of het in manden laden van het product, dat vaak per smalspoor naar het vaarwater wordt vervoerd. En volgt men zoo'n schuit, dan ziet men dikwijls een merkwaardig verschijnsel: de schuit wordt op een gegeven oogenblik op rails geplaatst en op het droge getrokken! Ze ligt nJ. in een sloot, welks peil lager is dan dat van het open vaarwater en een open verbinding is dus niet mogelijk. In plaats nu van een omslachtig overladen in een andere schuit, wordt het platte vaartuig eenvoudig op de rails gezet, die van het kanaal over den weg naar de sloot loopen. Een sterke ijzeren kabel wordt aan de boot bevestigd en vlot wordt de hindernis genomen en komt de boot in haar ruimer element, den waterweg naar de veiling! Zuurkool-industrie. Wij zouden niet volledig zijn, wanneer wij hier alleen melding maakten van het snijden der kool en haar transport naar de veiling. Er gebeurt aan den Langendijk nog veel meer. In de eerste plaats wordt lang niet alle kool direct naar de veilingen gezonden. Veel toch wordt opgeslagen in groote schuren en veel later, in den winter, geveild. De tuinder moet daarom weliswaar over voorraadschuren beschikken, doch naast dit nadeel staat één groot voordeel: de aanvoer op de veilingen vermindert er door. En heel dikwijls kan men in den winter veel betere prijzen bedingen, prijzen, die zoo waar nog wel eens loonend genoemd kunnen worden. En tenslotte heeft de Langendijk een zeker niet onbelangrijke zuurkool-industrie. In verschillende dorpen staan zuurkoolfabrieken, welke op het oogenblik op volle capaciteit werken en aan vele honderden arbeiders werk geven. Deze echt Holland- sche winterkost heeft in de na-oorlogsche j jaren een internationale vermaardheid verkregen en groote hoeveelheden worden dan ook regelmatig naar het buitenland verzonden, tot zelfs naar Amerika. Deze zuurkool-fabricage met alles wat er direct bij hoort (wij denken aan het vervaardigen van vaten, aan het vervoer, enz.) is mede oorzaak, dat in deze weken de werkloosheid in de Langendijker dorpen tot een minimum is gedaald. De Langendijk beleeft weer drukke dagen! Om U eenig idee te geven van alles, wat er dagelijks in deze specifieke koolstreek gebeurt, gaven wij u hier een schets, die bovendien en vooral door de foto's onge twijfeld uw belangstelling zal hebben gewekt. Maar toch kan dit verhaal u geen zui ver beeld geven van de werkzaamheden in deze koolstreek. Men moet met eigen oogen alles aanschouwen, men moet...;* Komt Alkmaarders trek eens één dagje naar den Langendijk. Ongetwijfeld zult gij dan met ons zeggen: Moge de Langendijk weer spoedig tijden van bloei beleven, moge weldra de welvaart hier terug kee- ren, tot heil van de Langendijkers, tot beu van Alkmaar, tot heil van Stad en Land! het station gereed, om straks per trein worden. up orr.es wordt de kool over smalspoor van de landen naar de gereed liggende schuitjes gebracht. TWEEDE BLAD.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 8