Een troostelooze ruïne in
donker land.
een
|i Stad en Omgeving i|
Üudtivaact
'JUMicaties
AMSTERDAMSCHE
BEURS
De Ijsvogel bij de ramp geheel in
tweeën gebroken.
Een eerbiedig saluut.
De bemanning.
De toestand der
gewonden.
EERSTE BLAD.
7JWX-/. i tif\
(Van onzen specialen verslaggever.)
Over de duistere polders glijden
spookachtige schijnsels: lichtflitsen
trachten den nevelsluier te doorboren.
Hier in de sloot tusschen twee drassige
weilanden ligt de ruïne van wat nog
voor enkele uren de trotsche zilveren
K.L.M.-vogel was. Thans is het een ra
vage: aan de eene zijde ligt de helft
van de doormidden gebroken machine
met vlak ernaast de staart op den rij
weg, den nieuwen hoofdweg onder de
rook van Amsterdam. Tientallen auto
mobilisten en fietsers staan zwijgend bij
hun voertuigen, evenals alle anderen,
diep onder den indruk van het tragische
gebeuren.
De Ijsvogel is neergestort, op ongeveer
200 meter van den weg en op ruim een ki
lometer van Schiphol. Het is licht te begrij
pen, dat men de grootste moeite had met het
vinden van de verongelukte machine. De
dikke mist spreidt een grijze wade over de
aarde en men heeft slechts enkele meters
zicht. Als wij over de weilanden loopen naar
het toestel is het moeilijk ons te oriëntee-
ren, doch naderbij gekomen doemen lang
zaam de contouren op van het wrak.
Het is een troosteloos overschot van de
ranke D.C. 3, die diaar thans als een hoop
oud metaal in een sloot ligt. Het blijkt, dat
het toestel doormidden is gebroken. De ma
chine heeft zich met den neus in de sloot
geboord, waarna de romp als een lucifer
houtje afknapte. Vlak naast de romp ligt de
staart met het richtingsroer, ter hoogte van
den motor. Echter is nog alleen de linker
vleugel te zien.
In de duisternis is niet vast te stellen of
de rechtervleugel geheel verbrijzeld is, dan
wel, dat deze, zooals sommigen beweren op
geruimen afstand terecht is gekomen.
De laatste lezing lijkt echter het meest
waarschijnlijk.
Van de zware motoren is niets meer over
dan een hoop verwrongen metaal. Buizen
en onderdeelen zijn in elkaar geschoven en
tot een klomp ijzer geworden. Breeduit ligt
de vleugel, over de sloot, ginds ziet men een
stoeltje, hier een brokstuk van den motor,
verder nog een ander onderdeel van het
vliegtuig.
Met trage regelmaat worden de ge
wonden en de dooden geborgen. Passa
giers en de bemanning van de machine,
welker reis zoo abrupt eindigde. Naar
mate evenwel de tijd verstrijkt groeit
de zekerheid, dat zich nog iemand in
het vliegtuig bevindt. Het moet piloot
Duimelaar zijn, die men nog niet heeft
gevonden.
Omstreeks half tien worden maatregelen
genomen om den rechtervleugel en de romp
op het land te trekken en de cockpit aldus
vrij te maken. Lange touwen worden om den
vleugel gebonden en dan begint de arbeid,
welke zeer zwaar is door de groote gladheid
van het terrein. Politiemannen, personeel
der K.L.M. en anderen sjorren aan den
vleugel, die zich weerbarstig verzet. In het
licht van de koplampen der auto's, die op
het wrak zijn gericht, zijn de menschen
schimmen en het is een luguber schouw-
sel. Krakend en kreunend, tergend lang
zaam wordt de vleugel decimeter voor deci
meter voortgetrokken. Steeds meer teeke-
ning komt er in den klomp ijzer en met een
schok ontwaart men de nog opgerolde na
tionale driekleur. Ernstig en verbeten trek
ken de mannen, doch het duurt nog meer
dan een uur voordat men bij de cockpit kan
komen.
Het zijn onvergetelijke momenten en van
een groote dramatische spanning voor een
ieder, die aanwezig is. Eerst tegen kwart
voor elf gelukt het de cockpit vrij te maken
en dan kan men het lijk van den piloot
bergen. Er valt een moment van doodsche
stilte, slechts verstoord door ver verwijderd
hondengeblaf en het claxongeluid van een
auto.
Deze eindelooze stilte is een eerbiedig sa
luut aan den dapperen piloot, die behoorde
tot het keurkorps der K.L.M. Wederom
rijdt als zooveel malen op dezen zwarten
avond een ambulance-auto over het hobbe
lige weiland, met zich voerend zijn droeven
last.
Zwaar hangt de nevelsluier over de zwij
gende helpers....
Een der mannen, die het eerste aanwezig
was op de plaats des onheils, een boer, die
juist van zijn land naar buis ging, vertel
de ons: „Ik hoorde een klap en dacht eerst,
dat het auto's waren, die op den rijweg te
gen elkaar botsten. Het was zbo donker door
den nevel, dat ik nog geen paar meter voor
me uit kon zien. Maar toen ik op den weg
niets ontwaarde, ging ik naar het weiland
en zag daar tot mijn groote ontsteltenis de
verongelukte machine en in de nabijheid
kermende gewonden".
Een der mannen van den G.G.D. zeide ons
nog, dat het hem, ofschoon hü toch al jaren
gehard is, moeite kostte de behulpzame hand
te bieden. Overal lagen de menschen, som
migen in de sloot, anderen op het weiland.
Een groot geluk was het echter, dat de
machine niet in brand is gevlogen, anders
waren de gevolgen nog veel ernstiger ge-
weeet
Vijf vliegmenschen zouden de Ijsvogel
van Berlijn naar Schiphol brengen: gezag
voerder Duimelaar, een der oudste en meest
ervaren piloten van de K.L.M., luchtmil-
lionnair, rustig, onverstoorbaar, en behoo-
rend tot het puikje van de oude garde der
K.L.M.; naast hem als tweede piloot kapitein
van Geemeren, geen pasbeginnend ver
keersvlieger in opleiding, maar een ervaren
instructeur, commandant van de vliegschool
der luchtvaartafdeeling Soesterberg, die in
de laatste maanden herhaaldelijk in dc cock
pit der K.L.M.-toestellen de lijnvluchten
heeft meegemaakt, om ervaring op te doen
met meermotorlge toestellen. De L. V. A.
heeft immers de beschikking gekregen over
de moderne Fokker-kruisers T.5, en de ge
vechtsvliegtuigen G.l, en vanzelfsprekend
bereiden de instructeurs en de commandant
van de vliegschool zich voor om met deze
tweemotorige vliegtuigen de noodige erva
ring op te doen?
Dan de marconist Surber en de mecani
cien Huut. Zij allen bevonden zich in de
cockpit, de commandopost van het vlieg
tuig, waar ook de eerste en hardste klap
pen vallen als er iets misgaat.
Het vijfde lid der bemanning: de steward
Eys. Zijn plicht houdt hem in de cabine,
waar hij achterin alle passagiers kan over
zien en deze plaats, waar zijn werk hem
roept, heeft hem gespaard voor het lot, dat
de anderen in de cockpit bedreigde....
J. J. E. Duimelaar.
De bestuurder van het verongelukte vlieg
tuig, J. J. E. Duimelaar, werd 27 Sept. 1805
te Asperen (Z.H.) geboren. Hij ving zijn
luchtvaartcarrlére aan in November 1916
als chauffeur-monteur by de Luchtvaart
afdeeling te Soesterberg. In Augustus 1921
werd hij leerling-vlieger en in 1922 behaal
de hy zijn internationaal en militair brevet.
Op 9 April 1922 trad hij in dienst der K.L.
M. De heer Duimelaar bezit het onderschei-
dingsteeken voor 12 H-jarigen dienst by de
K.L.M. Hij maakte 25 Indië-vluchten, waar
van 24 als gezagvoerder.
Kapitein van Geemeren.
De bij het vliegongeluk omgekomen kapi
tein-vlieger W. van Geemeren was 43 jaar
oud. Hij werd in Juli 1923 in den rang van
eerste luitenant by de L.V.A. geplaatst en 1
Januari j.L tot kapitein bevorderd.
W. J. van Huut.
De werktuigkundige Willem Johannes van
Huut is geboren te Enschedé op 26 April
1907.
Zes jaar was hij gedetacheerd op de
vliegkampen de Kooy en de Mok als bur-
gervliegtuigmaker.
Op 13 April 1931 kwam hy in dienst by
de K.L.M. Hy stond bekend als een uitste
kende kracht en hy was gedurende een
half jaar gedetacheerd by de chargeurs reu-
nies om het personeel aldaar te instrueeren.
C. J. Surber.
De marconist Cornelis Jan Surber werd
geboren op 1 Juli 1912 te Rotterdam. Hy
heeft als derde stuurman op de groote vaart
gevaren. O.m. was hy in dienst by de Rot-
terdamsche Lloyd.
Hy was reserve-luitenant ter zee derde
klasse. In 1935 kwam hij als telegrafist by
de K.L.M. in opleiding en op 16 April 1936
ontving hy zyn aanstelling als zoodanig bij
deze maatschappij.
De passagiers.
Onder de 14 passagiers, van wie 10 riaar
Londen zouden doorgaan, bevonden zich
geen Nederlanders. Er waren 9 Duitschers,
4 Engelschen en 1 Tsjech aan boord.
Alle slachtoffers zyn intusschen naar het
Wilhelmlnagasthuis in de hoofdstad over
gebracht.
Omtrent den toestand van de by het
ongeluk van het K.L.M.-vliegtuig „Ijs
vogel" gewonde passagiers, die in het
Wilhelmina-Gasthuis verpleegd worden,
vernemen wy, dat deze zich in het alge
meen in den loop van den ochtend iets
gunstiger liet aanzien dan men aanvan-
keiyk durfde hopen. Niettemin blijft de
toestand van de zwaarst-gewonden nog
zorgelyk.
Blijken van deelneming.
By 'het hoofdbestuur der K. L. M. te
's-Gravenhage zyn in den loop van den
ochtend tal van biyken van deelneming ont
vangen. De minister van waterstaat zond
een brief, waarin hy zyn deelneming be
tuigde, terwyi de directeur van den lucht
vaartdienst, de heer van Ede van der Pais,
persoonlyk zyn opwachting kwam maken.
Verder zyn telegrammen van deelneming
ontvangen van den directeur-generaal der
P.T.T., dr. ir. M. H. Damme, die zich mo
menteel In Nederlandsch-Indië bevindt, van
den directeur van het departement van
verkeer en waterstaat te Bandoeng, van de
nationale luchtvaartschool, van de K. N. I.
L. M., van vele buitenlandsche luchtvaart-
maatschappyen, van tal van organisaties op
luchtvaartgebied en van particulieren.
Een Douglas D.C. 3 als de verongelukte Ijsvogel.
Alkmaar, Dinsdag.
DE GROENE BUSSEN RIJDEN WEER.
Blykens een advertentie in dit nummer
zullen van Donderdag af de groene bussen,
die gestationneerd waren aan de Laat, hun
diensten van Alkmaar op Amsterdam weer
hervatten en wel tegen den oorspronkely-
ken prys 'van 0.40 voor een enkele reis.
De dienst wordt Zaterdagmiddag en Zon
dags elk half uur onderhouden.
Wij hebben by den heer Oorbeek geïnfor
meerd hoe dit, na de veroordeeling van de
Holland-Express door den president van de
Amsterdamsche rechtbank, mogelyk is.
De heer Oorbeek kon ons niet anders
mededeelen dan dat hy telefonisch van de
directie opdracht heeft gekregen tot plaat
sing van de advertentie en dat het weder
in dienst stellen van de bussen op juridisch
advies berust.
Voor den prijs van 40 cent enkele reis zit
er, volgens den heer Oorbeek, een broodje
in en het zal van de Naco afhangen of weer
voor 50 cent retour zal worden gereden. Ge
beurt dit niet, dan verwacht de heer Oor
beek een normaal vervoer, dat zeker den
Alkmaarschen middenstand niet zal scha
den.
AFLOOP COLLECTE.
Hierdoor deelen wy U mede, dat de op
brengst van de Zaterdag gehouden collecte
voor het Nederl. Roode Kruis te Alkmaar
heeft bedragen 326.14.
Aan allen die tot dit' resultaat hebben bij
gedragen wordt door da afd. Alkmaar dank
gezegd.
EEN BAZAR.
Elders in dit blad vindt men een mede-
deeling over een bazar der evang. gem.
Geesterweg la. Deze wordt gehouden
onde rleiding van een damescomité (pre
sidente mevr. J. M. RuysSchipper).
Fraaie handwerken en tal van aardige
dingen worden tegen biliyken prys aan
geboden. De opening der bazar heeft
plaats Woensdag a.s. te 3 uur. De ope
ningsuren zyn Woensdag, Donderdag en
Vrydag 35 en 7 tot 10 uur. Natuurlijk is
de bazar gratis toegankeiyk.
VOORDRACHTAVOND.
Wij herinneren er onze lezers aan, dat he
denavond om 8.15 uur in de Unie een voor
drachtavond wordt gegeven door mevrouw
Wilh. Smitvan de Wall met muzikale me
dewerking van den heer W. J. Smit.
Mevr. Smitv. d. Wall zal werken van
moderne dichters voordragen en het prach
tige gedeelte uit de Max Havelaar „Saïdja
en Adinda" vertolken.
De heer W. J. Smit zal aan den vleugel
„Herinneringen uit Java", door Const. v. d.
Wall uitvoeren.
Wie van goede declamatie en goed piano
spel wil genieten, raden wy aan hedenavond
naar de Unie te gaan.
EEN KOUD BAD.
Vanmiddag waren jongens op een vee
boot, liggende aan de Handelskade, aan het
spelen. Een van hen, de 11-jarige Piet
Bloem, waagde te veel, en hoewel gewaar
schuwd, liep hy zoo dicht mogeiyk langs
den rand van het schip. Plotseling gleed hy
uit en duikelde in het koude water van het
kanaal.
De andere kinderen riepen direct om hulp
en gelukkig werd die kreet gehoord. Met
behulp van een reddinghaak werd de dren
keling door een der omwonenden opgevischt
en ondergebracht in een nabystaand huis,
waar hy van droge kleeren werd voorzien.
„SPEURHONDEN."
Maandag 21 November geeft het gezel
schap Jan Musch in den schouwburg „Het
Gulden Vlies" een voorstelling van
„Speurhonden", vrooiyk spel in drie be-
dryven van Roberts Rinehart.
Dit spannende en amusante detective-
spel werd met daverend succes in vele
steden van ons land gegeven, o.a. te Am
sterdam waar het negen maal opgevoerd
wordt voor het Gemeentelyk Abonnement
in den Stadsschouwburg. De geheele pers
is vol lof over stuk en spel, de aankleeding
is fraai en kostbaar.
In „Speurhonden" treden op: Jan
Musch; Elly van Stekelenburg', Lize van
der PollHamakers; Mary MuschSmit-
huysen; Jaap van der Poll; Frits Bouw
meester, Adolphe Hamburger, Theo Vink,
Ferd. Koolbergen en Hans van Dorp,
De regie is verzorgd door Adolphe Ham
burger, terwyi de décors zijn gemaakt door
de firma Van Doesburg.
AAN DE ALKMAARSCHE VROUWEN.
Wij hebben gister een oproep opgenomen
van een aantal dames hier ter stede, die op
den avond van Sint Nicolaas vele gezinnen
te dezer stede willen verrassen met voor het
meerendeel door Alkmaarsche dames ver
vaardigde kleedingstukken.
Men verzoekt ons aan de onderteekenaars
van dezen oproep ook nog den naam van
mevrouw Steensma, Oudegracht 186 te wil
len toevoegen.
INSCHRIJVINGEN HANDELSREGISTER
8 TOT 15 NOVEMBER 1938.
Nieuwe zaken:
Alkmaar:
Atelier „Zon", Geest B 13, teekenatelier,
enz.
Maison Jacqueline Gerda, Lyceumstraat
23, dameskapsalon.
M. Huiberts, Lyceumstraat 21, aannemer
van grondwerken, en*
Wyzigingen:
Alkmaar:
L. H. Bierman, Koningstraat 15, bloem-
bollenhandel, enz.; verplaatst naar Heiloo.
Anna-Paulowna:
Hotel, Café, Rest. „Amstelmeer" N.V. in
oprichting, v. Ewycksluis; omgezet in een
Naamlooze Vennootschap.
Egmond aan Zee:
N.V. Maatschappy „Zeebad Egmond",
Emmastraat 17, bestuurswyziging.
Heiloo:
Jb. Hagen, Ryksstraatweg A 272, vracht-
dienst;overgegaan aan L. Breed.
Den Helder:
N.V. Nederlandsche Kleedingmaatschappy,
Heemstede; fil, gevestigd te Den Helder,
Ankerpark 2.
N oordscharwoude
Slot Frans N.V., Dorpsstraat A 25, handel
in tuinbouwproducten, enz.; bestuurswyzi
ging.
Opheffingen:
Alkmaar:
D. P. Zwakman, Spoorstraat 60, bakkerij
enz.
Sigarenmagazyn „Alcmaria", Houttil 13,
handel in sigaren* enz.
S. de Groot, Ritsevoort 9, slagery.
KANO-EIGENAAR GEZOCHT.
Aan het bureau van politie zyn inlichtin
gen te bekomen omtrent een in deze ge
meente gevonden kano, waarvan de eige
naar tot heden niet bekend is kunnen wor
den.
„HUIS TER DUIN" VOOR DUITSCHE
KINDEREN.
Het bestuui van „Ziekenzorg", het Am
sterdamsche democratische ziekenfonds
voor arbeiders en middenstanders, heeft
gisteravond besloten, het eigen kolonie
huis „Huis ter Duin" te Egmond aan Zee,
voor den tijd van drie maanden ter be
schikking te stellen voor de hulsvesting
van Duitsche kinderen. Er is plaats voor
ongeveer 50 kinderen.
Hedenmorgen is juist de 'laatste groep
„Ziekenzorg"-kinderen teruggekomen
het koloniehuis zou nu tot 1 Maart buiten
gebruik zyn.
Aan deze huisvesting heeft het bestuur
van het ziekenfonds verbonden het even
eens kosteloos ter beschikking stellen van
het noodige personeel. De kolonie-arts dr.
C. Belonje stelt zich voor de medische be
handeling der kinderen eveneens belang
loos beschikbaar.
DE POSTVLUCHTEN.
Op de uitreis arriveerde de Zilverreiger te
Bandoeng, de Reiger te Rangoon en de Bui
zerd te Basra.
Op de thuisreis landde de Torenvalk te
Athene en de Wielewaal te Jodhpur.
Hedenmorgen om 7.24 uur is de Valk
met gezagvoerder Moll naar Indië van
Schiphol vertrokken. Aan boord bevonden
zich zeven passagiers nl. twee voor Kara-
chi, drie voor Rangoon, één voor Batavia
en één voor Penang. Voor de tusschen-
trajecten hebben geboekt één passagier
Marseille-Jodhpur, één Napels-Rangoon
en twee Singapore-Sydney. Medegenomen
werd 237 kg. vracht, 382 kg. briefpost en
63 kg. pakketpost.
MILITAIR VLIEGTUIG VERONGELUKT.
Te Stradishall (Suffolk, Engeland), is
gisteravond een militair vliegtuig neerge
stort, De beide inzittenden zijn om het le
ven gekomen.
INKWARTIERINGSLIJST.
Burgemeester en Wethouders van Alk
maar brengen ter openbare kennis, dat dè
inkwartieringsiyst van 16 tot en met 29 No
vember a.s. voor een ieder ter inzage ii
nedergelegd op de gemeente-secretarie
afd. militaire zaken.
Alkmaar, 15 November 1938.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
F. H. VAN KINSCHOT, Burgemeester!
A. KOELMA, Secretaris.
ONTHEFFING WINKELSLUITINGS
WET 1930, S. 460.
Burgemeester en Wethouders van Alk
maar hebben aan het bazarcomité der Evan
gelische Gemeente, krachtens artikel 9, 6e
lid, der Winkelsluitingswet 1930, S. 460, ont
heffing verleend van de verbodsbepalingen
dier wet, ten behoeve van een op Woens
dag 16, Donderdag 17 en Vrydag 18 Novem
ber a.s. te houden bazar in de benedenloca-
liteit van het perceel Geesterweg 1, alhier.
De ontheffing geldt voor den verkoop tij-
dens dezen bazar op de genoemde dagen van
des avonds 8 tot 10 uur.
Alkmaar, 15 November 1938.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
F. H. VAN KINSCHOT, Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris.
OPGAVE VAN NOOKUHOLLANDSCH
LANDBOUWCRF.DIET N.V.
van Dinsdag 15 November 1938.
Vorig*
koers
STAATSLEENINGEN.
3-3H N*d«rL 1938 101»/ig
3 Ned-India 1937 99'/,
5K DultschL '30 m verkL 33'/4
BANK-INSTELLINGEN.
Amslcrd bank138
Handel Mij Cert. v. 250 153
Kjhniale Bank1597,
Ned ind Handelsbank 136
1NDUSTR. OND. BINNEN L.
Alfi Kunstzijde Unie 447],
CaTvé Delft Cert. 90
Nederl. Ford344
Philip* GloeiL Gem. Bezit 2331/,
Unilever 146
INDUSTR. OND. BU1TENL
Am Smelting 42'/,
484V,
188'/a
190
867:,
60V,
156
320
3327,
Anaconda ff271%e
Betbleh Steel 56'/j
Citie, Service 6',
Generaal Motors 3911-';,;
Kennecott Copper 34Wi
Republic Steel1 ®3/ie
Standard Brand, 6
Steel comm. 52
U. S Leather 5
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A
Java Cultuur
Ned. Ind Suiker Unie
Vereen. Vorstenlanden
MIJNBOUW.
Aid. F.xplor. Mij.
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Kon. Petr
Perlak75»/,
Phillips Cil 31 "/i,
Shell Union II11/],
Tide Water 10n/i6
RUBBERS.
Amaterd. Rubber 2377,
Deli Bat. Rubber 167'/,
Hessa Rubber 1351/»
Ooitkuat 165
Serbadjadi 115
Interc. Rubber 37i»
SCHEEPVAARTEN.
Holland—Amerika lijn .113
JavaChina—Japar lijn 93'/,
Kon. Ned. Stoomboot. 126'/,
Scheepvaart Unie 1217,
TABAKK' N.
Deli Betavia 218
Oude Deli 288
Senembab2587,
AMER. SPOORWEGEN.
Atchison Topeka 3. J*
Sou'hern Pacific 1® v
Southern Railw. Cert.. '4'/»
Union Pacific 73'/»
Canadlan Pao. 5
fExclaim. *Exdividend.
SNoteering per 50. x) ex-cOUPPji.
Prolongatie vorige koers K. heden M P
WISSELKOERSEN AMSTE.lDAM
OFFICIEEL.
Vorige koers heden
New-York 1.84'*/t, 1-Jjjj
Londen P.73*/»
Berlijn 74.- 74.07M
Parys 4.89
Brussel (Belga) 31.27 3
Zürich 41.82 33
Kopenhagen 39 0234 33
Stockholm 45.05 1o'r7W
Oslo 43.95 43'67*
laatste
2.45-3.00
1MV,
99-Vi,
32j?
140
151V,
155'/,
132*
437,
90
230-J/4
1451*
42
27%-7
557».1
33-%
17%-«
6
50%-U
43/«
481
185
183
85'/»'l*
60
158
316V*
328J-9J
75
31 i
UViri
10»/8
232V,'3
135
160
111
3 Vu
112
92
1251*
120
217»/»
28 4 V,
254V,
31 Vis
15 )-•/«
1474