Een troostelooze ruïne in donker land. een |i Stad en Omgeving i| Üudtivaact 'JUMicaties AMSTERDAMSCHE BEURS De Ijsvogel bij de ramp geheel in tweeën gebroken. Een eerbiedig saluut. De bemanning. De toestand der gewonden. EERSTE BLAD. 7JWX-/. i tif\ (Van onzen specialen verslaggever.) Over de duistere polders glijden spookachtige schijnsels: lichtflitsen trachten den nevelsluier te doorboren. Hier in de sloot tusschen twee drassige weilanden ligt de ruïne van wat nog voor enkele uren de trotsche zilveren K.L.M.-vogel was. Thans is het een ra vage: aan de eene zijde ligt de helft van de doormidden gebroken machine met vlak ernaast de staart op den rij weg, den nieuwen hoofdweg onder de rook van Amsterdam. Tientallen auto mobilisten en fietsers staan zwijgend bij hun voertuigen, evenals alle anderen, diep onder den indruk van het tragische gebeuren. De Ijsvogel is neergestort, op ongeveer 200 meter van den weg en op ruim een ki lometer van Schiphol. Het is licht te begrij pen, dat men de grootste moeite had met het vinden van de verongelukte machine. De dikke mist spreidt een grijze wade over de aarde en men heeft slechts enkele meters zicht. Als wij over de weilanden loopen naar het toestel is het moeilijk ons te oriëntee- ren, doch naderbij gekomen doemen lang zaam de contouren op van het wrak. Het is een troosteloos overschot van de ranke D.C. 3, die diaar thans als een hoop oud metaal in een sloot ligt. Het blijkt, dat het toestel doormidden is gebroken. De ma chine heeft zich met den neus in de sloot geboord, waarna de romp als een lucifer houtje afknapte. Vlak naast de romp ligt de staart met het richtingsroer, ter hoogte van den motor. Echter is nog alleen de linker vleugel te zien. In de duisternis is niet vast te stellen of de rechtervleugel geheel verbrijzeld is, dan wel, dat deze, zooals sommigen beweren op geruimen afstand terecht is gekomen. De laatste lezing lijkt echter het meest waarschijnlijk. Van de zware motoren is niets meer over dan een hoop verwrongen metaal. Buizen en onderdeelen zijn in elkaar geschoven en tot een klomp ijzer geworden. Breeduit ligt de vleugel, over de sloot, ginds ziet men een stoeltje, hier een brokstuk van den motor, verder nog een ander onderdeel van het vliegtuig. Met trage regelmaat worden de ge wonden en de dooden geborgen. Passa giers en de bemanning van de machine, welker reis zoo abrupt eindigde. Naar mate evenwel de tijd verstrijkt groeit de zekerheid, dat zich nog iemand in het vliegtuig bevindt. Het moet piloot Duimelaar zijn, die men nog niet heeft gevonden. Omstreeks half tien worden maatregelen genomen om den rechtervleugel en de romp op het land te trekken en de cockpit aldus vrij te maken. Lange touwen worden om den vleugel gebonden en dan begint de arbeid, welke zeer zwaar is door de groote gladheid van het terrein. Politiemannen, personeel der K.L.M. en anderen sjorren aan den vleugel, die zich weerbarstig verzet. In het licht van de koplampen der auto's, die op het wrak zijn gericht, zijn de menschen schimmen en het is een luguber schouw- sel. Krakend en kreunend, tergend lang zaam wordt de vleugel decimeter voor deci meter voortgetrokken. Steeds meer teeke- ning komt er in den klomp ijzer en met een schok ontwaart men de nog opgerolde na tionale driekleur. Ernstig en verbeten trek ken de mannen, doch het duurt nog meer dan een uur voordat men bij de cockpit kan komen. Het zijn onvergetelijke momenten en van een groote dramatische spanning voor een ieder, die aanwezig is. Eerst tegen kwart voor elf gelukt het de cockpit vrij te maken en dan kan men het lijk van den piloot bergen. Er valt een moment van doodsche stilte, slechts verstoord door ver verwijderd hondengeblaf en het claxongeluid van een auto. Deze eindelooze stilte is een eerbiedig sa luut aan den dapperen piloot, die behoorde tot het keurkorps der K.L.M. Wederom rijdt als zooveel malen op dezen zwarten avond een ambulance-auto over het hobbe lige weiland, met zich voerend zijn droeven last. Zwaar hangt de nevelsluier over de zwij gende helpers.... Een der mannen, die het eerste aanwezig was op de plaats des onheils, een boer, die juist van zijn land naar buis ging, vertel de ons: „Ik hoorde een klap en dacht eerst, dat het auto's waren, die op den rijweg te gen elkaar botsten. Het was zbo donker door den nevel, dat ik nog geen paar meter voor me uit kon zien. Maar toen ik op den weg niets ontwaarde, ging ik naar het weiland en zag daar tot mijn groote ontsteltenis de verongelukte machine en in de nabijheid kermende gewonden". Een der mannen van den G.G.D. zeide ons nog, dat het hem, ofschoon hü toch al jaren gehard is, moeite kostte de behulpzame hand te bieden. Overal lagen de menschen, som migen in de sloot, anderen op het weiland. Een groot geluk was het echter, dat de machine niet in brand is gevlogen, anders waren de gevolgen nog veel ernstiger ge- weeet Vijf vliegmenschen zouden de Ijsvogel van Berlijn naar Schiphol brengen: gezag voerder Duimelaar, een der oudste en meest ervaren piloten van de K.L.M., luchtmil- lionnair, rustig, onverstoorbaar, en behoo- rend tot het puikje van de oude garde der K.L.M.; naast hem als tweede piloot kapitein van Geemeren, geen pasbeginnend ver keersvlieger in opleiding, maar een ervaren instructeur, commandant van de vliegschool der luchtvaartafdeeling Soesterberg, die in de laatste maanden herhaaldelijk in dc cock pit der K.L.M.-toestellen de lijnvluchten heeft meegemaakt, om ervaring op te doen met meermotorlge toestellen. De L. V. A. heeft immers de beschikking gekregen over de moderne Fokker-kruisers T.5, en de ge vechtsvliegtuigen G.l, en vanzelfsprekend bereiden de instructeurs en de commandant van de vliegschool zich voor om met deze tweemotorige vliegtuigen de noodige erva ring op te doen? Dan de marconist Surber en de mecani cien Huut. Zij allen bevonden zich in de cockpit, de commandopost van het vlieg tuig, waar ook de eerste en hardste klap pen vallen als er iets misgaat. Het vijfde lid der bemanning: de steward Eys. Zijn plicht houdt hem in de cabine, waar hij achterin alle passagiers kan over zien en deze plaats, waar zijn werk hem roept, heeft hem gespaard voor het lot, dat de anderen in de cockpit bedreigde.... J. J. E. Duimelaar. De bestuurder van het verongelukte vlieg tuig, J. J. E. Duimelaar, werd 27 Sept. 1805 te Asperen (Z.H.) geboren. Hij ving zijn luchtvaartcarrlére aan in November 1916 als chauffeur-monteur by de Luchtvaart afdeeling te Soesterberg. In Augustus 1921 werd hij leerling-vlieger en in 1922 behaal de hy zijn internationaal en militair brevet. Op 9 April 1922 trad hij in dienst der K.L. M. De heer Duimelaar bezit het onderschei- dingsteeken voor 12 H-jarigen dienst by de K.L.M. Hij maakte 25 Indië-vluchten, waar van 24 als gezagvoerder. Kapitein van Geemeren. De bij het vliegongeluk omgekomen kapi tein-vlieger W. van Geemeren was 43 jaar oud. Hij werd in Juli 1923 in den rang van eerste luitenant by de L.V.A. geplaatst en 1 Januari j.L tot kapitein bevorderd. W. J. van Huut. De werktuigkundige Willem Johannes van Huut is geboren te Enschedé op 26 April 1907. Zes jaar was hij gedetacheerd op de vliegkampen de Kooy en de Mok als bur- gervliegtuigmaker. Op 13 April 1931 kwam hy in dienst by de K.L.M. Hy stond bekend als een uitste kende kracht en hy was gedurende een half jaar gedetacheerd by de chargeurs reu- nies om het personeel aldaar te instrueeren. C. J. Surber. De marconist Cornelis Jan Surber werd geboren op 1 Juli 1912 te Rotterdam. Hy heeft als derde stuurman op de groote vaart gevaren. O.m. was hy in dienst by de Rot- terdamsche Lloyd. Hy was reserve-luitenant ter zee derde klasse. In 1935 kwam hij als telegrafist by de K.L.M. in opleiding en op 16 April 1936 ontving hy zyn aanstelling als zoodanig bij deze maatschappij. De passagiers. Onder de 14 passagiers, van wie 10 riaar Londen zouden doorgaan, bevonden zich geen Nederlanders. Er waren 9 Duitschers, 4 Engelschen en 1 Tsjech aan boord. Alle slachtoffers zyn intusschen naar het Wilhelmlnagasthuis in de hoofdstad over gebracht. Omtrent den toestand van de by het ongeluk van het K.L.M.-vliegtuig „Ijs vogel" gewonde passagiers, die in het Wilhelmina-Gasthuis verpleegd worden, vernemen wy, dat deze zich in het alge meen in den loop van den ochtend iets gunstiger liet aanzien dan men aanvan- keiyk durfde hopen. Niettemin blijft de toestand van de zwaarst-gewonden nog zorgelyk. Blijken van deelneming. By 'het hoofdbestuur der K. L. M. te 's-Gravenhage zyn in den loop van den ochtend tal van biyken van deelneming ont vangen. De minister van waterstaat zond een brief, waarin hy zyn deelneming be tuigde, terwyi de directeur van den lucht vaartdienst, de heer van Ede van der Pais, persoonlyk zyn opwachting kwam maken. Verder zyn telegrammen van deelneming ontvangen van den directeur-generaal der P.T.T., dr. ir. M. H. Damme, die zich mo menteel In Nederlandsch-Indië bevindt, van den directeur van het departement van verkeer en waterstaat te Bandoeng, van de nationale luchtvaartschool, van de K. N. I. L. M., van vele buitenlandsche luchtvaart- maatschappyen, van tal van organisaties op luchtvaartgebied en van particulieren. Een Douglas D.C. 3 als de verongelukte Ijsvogel. Alkmaar, Dinsdag. DE GROENE BUSSEN RIJDEN WEER. Blykens een advertentie in dit nummer zullen van Donderdag af de groene bussen, die gestationneerd waren aan de Laat, hun diensten van Alkmaar op Amsterdam weer hervatten en wel tegen den oorspronkely- ken prys 'van 0.40 voor een enkele reis. De dienst wordt Zaterdagmiddag en Zon dags elk half uur onderhouden. Wij hebben by den heer Oorbeek geïnfor meerd hoe dit, na de veroordeeling van de Holland-Express door den president van de Amsterdamsche rechtbank, mogelyk is. De heer Oorbeek kon ons niet anders mededeelen dan dat hy telefonisch van de directie opdracht heeft gekregen tot plaat sing van de advertentie en dat het weder in dienst stellen van de bussen op juridisch advies berust. Voor den prijs van 40 cent enkele reis zit er, volgens den heer Oorbeek, een broodje in en het zal van de Naco afhangen of weer voor 50 cent retour zal worden gereden. Ge beurt dit niet, dan verwacht de heer Oor beek een normaal vervoer, dat zeker den Alkmaarschen middenstand niet zal scha den. AFLOOP COLLECTE. Hierdoor deelen wy U mede, dat de op brengst van de Zaterdag gehouden collecte voor het Nederl. Roode Kruis te Alkmaar heeft bedragen 326.14. Aan allen die tot dit' resultaat hebben bij gedragen wordt door da afd. Alkmaar dank gezegd. EEN BAZAR. Elders in dit blad vindt men een mede- deeling over een bazar der evang. gem. Geesterweg la. Deze wordt gehouden onde rleiding van een damescomité (pre sidente mevr. J. M. RuysSchipper). Fraaie handwerken en tal van aardige dingen worden tegen biliyken prys aan geboden. De opening der bazar heeft plaats Woensdag a.s. te 3 uur. De ope ningsuren zyn Woensdag, Donderdag en Vrydag 35 en 7 tot 10 uur. Natuurlijk is de bazar gratis toegankeiyk. VOORDRACHTAVOND. Wij herinneren er onze lezers aan, dat he denavond om 8.15 uur in de Unie een voor drachtavond wordt gegeven door mevrouw Wilh. Smitvan de Wall met muzikale me dewerking van den heer W. J. Smit. Mevr. Smitv. d. Wall zal werken van moderne dichters voordragen en het prach tige gedeelte uit de Max Havelaar „Saïdja en Adinda" vertolken. De heer W. J. Smit zal aan den vleugel „Herinneringen uit Java", door Const. v. d. Wall uitvoeren. Wie van goede declamatie en goed piano spel wil genieten, raden wy aan hedenavond naar de Unie te gaan. EEN KOUD BAD. Vanmiddag waren jongens op een vee boot, liggende aan de Handelskade, aan het spelen. Een van hen, de 11-jarige Piet Bloem, waagde te veel, en hoewel gewaar schuwd, liep hy zoo dicht mogeiyk langs den rand van het schip. Plotseling gleed hy uit en duikelde in het koude water van het kanaal. De andere kinderen riepen direct om hulp en gelukkig werd die kreet gehoord. Met behulp van een reddinghaak werd de dren keling door een der omwonenden opgevischt en ondergebracht in een nabystaand huis, waar hy van droge kleeren werd voorzien. „SPEURHONDEN." Maandag 21 November geeft het gezel schap Jan Musch in den schouwburg „Het Gulden Vlies" een voorstelling van „Speurhonden", vrooiyk spel in drie be- dryven van Roberts Rinehart. Dit spannende en amusante detective- spel werd met daverend succes in vele steden van ons land gegeven, o.a. te Am sterdam waar het negen maal opgevoerd wordt voor het Gemeentelyk Abonnement in den Stadsschouwburg. De geheele pers is vol lof over stuk en spel, de aankleeding is fraai en kostbaar. In „Speurhonden" treden op: Jan Musch; Elly van Stekelenburg', Lize van der PollHamakers; Mary MuschSmit- huysen; Jaap van der Poll; Frits Bouw meester, Adolphe Hamburger, Theo Vink, Ferd. Koolbergen en Hans van Dorp, De regie is verzorgd door Adolphe Ham burger, terwyi de décors zijn gemaakt door de firma Van Doesburg. AAN DE ALKMAARSCHE VROUWEN. Wij hebben gister een oproep opgenomen van een aantal dames hier ter stede, die op den avond van Sint Nicolaas vele gezinnen te dezer stede willen verrassen met voor het meerendeel door Alkmaarsche dames ver vaardigde kleedingstukken. Men verzoekt ons aan de onderteekenaars van dezen oproep ook nog den naam van mevrouw Steensma, Oudegracht 186 te wil len toevoegen. INSCHRIJVINGEN HANDELSREGISTER 8 TOT 15 NOVEMBER 1938. Nieuwe zaken: Alkmaar: Atelier „Zon", Geest B 13, teekenatelier, enz. Maison Jacqueline Gerda, Lyceumstraat 23, dameskapsalon. M. Huiberts, Lyceumstraat 21, aannemer van grondwerken, en* Wyzigingen: Alkmaar: L. H. Bierman, Koningstraat 15, bloem- bollenhandel, enz.; verplaatst naar Heiloo. Anna-Paulowna: Hotel, Café, Rest. „Amstelmeer" N.V. in oprichting, v. Ewycksluis; omgezet in een Naamlooze Vennootschap. Egmond aan Zee: N.V. Maatschappy „Zeebad Egmond", Emmastraat 17, bestuurswyziging. Heiloo: Jb. Hagen, Ryksstraatweg A 272, vracht- dienst;overgegaan aan L. Breed. Den Helder: N.V. Nederlandsche Kleedingmaatschappy, Heemstede; fil, gevestigd te Den Helder, Ankerpark 2. N oordscharwoude Slot Frans N.V., Dorpsstraat A 25, handel in tuinbouwproducten, enz.; bestuurswyzi ging. Opheffingen: Alkmaar: D. P. Zwakman, Spoorstraat 60, bakkerij enz. Sigarenmagazyn „Alcmaria", Houttil 13, handel in sigaren* enz. S. de Groot, Ritsevoort 9, slagery. KANO-EIGENAAR GEZOCHT. Aan het bureau van politie zyn inlichtin gen te bekomen omtrent een in deze ge meente gevonden kano, waarvan de eige naar tot heden niet bekend is kunnen wor den. „HUIS TER DUIN" VOOR DUITSCHE KINDEREN. Het bestuui van „Ziekenzorg", het Am sterdamsche democratische ziekenfonds voor arbeiders en middenstanders, heeft gisteravond besloten, het eigen kolonie huis „Huis ter Duin" te Egmond aan Zee, voor den tijd van drie maanden ter be schikking te stellen voor de hulsvesting van Duitsche kinderen. Er is plaats voor ongeveer 50 kinderen. Hedenmorgen is juist de 'laatste groep „Ziekenzorg"-kinderen teruggekomen het koloniehuis zou nu tot 1 Maart buiten gebruik zyn. Aan deze huisvesting heeft het bestuur van het ziekenfonds verbonden het even eens kosteloos ter beschikking stellen van het noodige personeel. De kolonie-arts dr. C. Belonje stelt zich voor de medische be handeling der kinderen eveneens belang loos beschikbaar. DE POSTVLUCHTEN. Op de uitreis arriveerde de Zilverreiger te Bandoeng, de Reiger te Rangoon en de Bui zerd te Basra. Op de thuisreis landde de Torenvalk te Athene en de Wielewaal te Jodhpur. Hedenmorgen om 7.24 uur is de Valk met gezagvoerder Moll naar Indië van Schiphol vertrokken. Aan boord bevonden zich zeven passagiers nl. twee voor Kara- chi, drie voor Rangoon, één voor Batavia en één voor Penang. Voor de tusschen- trajecten hebben geboekt één passagier Marseille-Jodhpur, één Napels-Rangoon en twee Singapore-Sydney. Medegenomen werd 237 kg. vracht, 382 kg. briefpost en 63 kg. pakketpost. MILITAIR VLIEGTUIG VERONGELUKT. Te Stradishall (Suffolk, Engeland), is gisteravond een militair vliegtuig neerge stort, De beide inzittenden zijn om het le ven gekomen. INKWARTIERINGSLIJST. Burgemeester en Wethouders van Alk maar brengen ter openbare kennis, dat dè inkwartieringsiyst van 16 tot en met 29 No vember a.s. voor een ieder ter inzage ii nedergelegd op de gemeente-secretarie afd. militaire zaken. Alkmaar, 15 November 1938. Burgemeester en Wethouders voornoemd F. H. VAN KINSCHOT, Burgemeester! A. KOELMA, Secretaris. ONTHEFFING WINKELSLUITINGS WET 1930, S. 460. Burgemeester en Wethouders van Alk maar hebben aan het bazarcomité der Evan gelische Gemeente, krachtens artikel 9, 6e lid, der Winkelsluitingswet 1930, S. 460, ont heffing verleend van de verbodsbepalingen dier wet, ten behoeve van een op Woens dag 16, Donderdag 17 en Vrydag 18 Novem ber a.s. te houden bazar in de benedenloca- liteit van het perceel Geesterweg 1, alhier. De ontheffing geldt voor den verkoop tij- dens dezen bazar op de genoemde dagen van des avonds 8 tot 10 uur. Alkmaar, 15 November 1938. Burgemeester en Wethouders voornoemd, F. H. VAN KINSCHOT, Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. OPGAVE VAN NOOKUHOLLANDSCH LANDBOUWCRF.DIET N.V. van Dinsdag 15 November 1938. Vorig* koers STAATSLEENINGEN. 3-3H N*d«rL 1938 101»/ig 3 Ned-India 1937 99'/, 5K DultschL '30 m verkL 33'/4 BANK-INSTELLINGEN. Amslcrd bank138 Handel Mij Cert. v. 250 153 Kjhniale Bank1597, Ned ind Handelsbank 136 1NDUSTR. OND. BINNEN L. Alfi Kunstzijde Unie 447], CaTvé Delft Cert. 90 Nederl. Ford344 Philip* GloeiL Gem. Bezit 2331/, Unilever 146 INDUSTR. OND. BU1TENL Am Smelting 42'/, 484V, 188'/a 190 867:, 60V, 156 320 3327, Anaconda ff271%e Betbleh Steel 56'/j Citie, Service 6', Generaal Motors 3911-';,; Kennecott Copper 34Wi Republic Steel1 ®3/ie Standard Brand, 6 Steel comm. 52 U. S Leather 5 CULTUUR MAATSCH. H. V. A Java Cultuur Ned. Ind Suiker Unie Vereen. Vorstenlanden MIJNBOUW. Aid. F.xplor. Mij. Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtsche Petr. Kon. Petr Perlak75»/, Phillips Cil 31 "/i, Shell Union II11/], Tide Water 10n/i6 RUBBERS. Amaterd. Rubber 2377, Deli Bat. Rubber 167'/, Hessa Rubber 1351/» Ooitkuat 165 Serbadjadi 115 Interc. Rubber 37i» SCHEEPVAARTEN. Holland—Amerika lijn .113 JavaChina—Japar lijn 93'/, Kon. Ned. Stoomboot. 126'/, Scheepvaart Unie 1217, TABAKK' N. Deli Betavia 218 Oude Deli 288 Senembab2587, AMER. SPOORWEGEN. Atchison Topeka 3. J* Sou'hern Pacific 1® v Southern Railw. Cert.. '4'/» Union Pacific 73'/» Canadlan Pao. 5 fExclaim. *Exdividend. SNoteering per 50. x) ex-cOUPPji. Prolongatie vorige koers K. heden M P WISSELKOERSEN AMSTE.lDAM OFFICIEEL. Vorige koers heden New-York 1.84'*/t, 1-Jjjj Londen P.73*/» Berlijn 74.- 74.07M Parys 4.89 Brussel (Belga) 31.27 3 Zürich 41.82 33 Kopenhagen 39 0234 33 Stockholm 45.05 1o'r7W Oslo 43.95 43'67* laatste 2.45-3.00 1MV, 99-Vi, 32j? 140 151V, 155'/, 132* 437, 90 230-J/4 1451* 42 27%-7 557».1 33-% 17%-« 6 50%-U 43/« 481 185 183 85'/»'l* 60 158 316V* 328J-9J 75 31 i UViri 10»/8 232V,'3 135 160 111 3 Vu 112 92 1251* 120 217»/» 28 4 V, 254V, 31 Vis 15 )-•/« 1474

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 2