Vraag enAanbod Schiphol bestemd tot Centrale luchthaven. Mooie handen Woensdags en Zaterdags. Binnenland Binnenkort de indiening van een wets ontwerp bij de Kamer te verwachten. Directe auto-snelweg Schiphol-Rotterdam. De Minister en de M. v. A. PUROL Memorie van antwoord Waterstaatsbegrooting. Alléén tweede handsch goederen. 35 cent per vijf regels, uitsluitend a contant. (DINSDAGS EN VRIJDAGS INZENDEN). Goed, heilig man! TWEEDE BLAD. 2 Binnenkort is in de Kamer de indie ning van een wetsontwerp te wachten, waarbij Schiphol tot centraal vliegveld wordt bestemd. Een plan is opgesteld, dat in den vorm van een wetsontwerp tot deelneming van het Rijk in een N.V., waarin Schiphol wordt ingebracht de Kamer zal bereiken. Om tegemoet te komen aan de belangen van Rotterdam zal een directen autosnelweg worden aangelegd, waardoor Schiphol in 50 mi nuten tijds zal zijn te bereiken. Het inzicht, dat het uit economisch oogpunt geboden is het luchtverkeer tus- schen het midden-Westelijk deel van ons land en het buitenland zooveel mogelijk op één vliegveld te concentreeren, wordt reeds löng in de kringen der deskundi gen gehuldigd. Dat het nimmer tot verwezenlijking van op dit inzicht gegronde plannen gekomen is, hangt samen met de tot nu toe gevolgde politiek van onthouding van rijkswege van rechtstreeksche bemoeienis met den aanleg en de uitrusting van vliegvelden en ook met factoren van feitelijken aard, waarvan een der belangrijkste is, dat tot voor kort goede wegverbindingen voor het snelverkeer tusschen de groote centra ontbraken. Het groeiend belang van het luchtverkeer en de zorg der regeering voor het behoud van de positie der Nederlandsche luchtvaart in het internationale luchtverkeer, hebben aanleiding gegeven, dat de regeering in de vliegveldontwikkeling op actieve wijze wenscht deel te hebben, ten einde bij de verdere ontwikkeling van het groote inter nationale luchtverkeer voor de Nederland sche luchtvaart zoo gunstig mogelijke voor waarden te scheppen. De regeering acht het niet juist, dat de verdere vliegveld-ontwik keling hier te lande het resultaat wordt van een speciaal op de behartiging van locale belangen gericht beleid. De groote hier in het spel zijnde belangen gebieden naar hare meening, dat deze ontwikkeling geleid wordt met het oog op onze nationale belangen, waarin uiteraard een zoo goed mogelijke be hartiging van de verschillende locale belan gen begrepen is. Wordt nu een richtlijn getrokken voor de vliegveld-politiek van de naaste toekomst, daarbij er van uitgaand, dat die politiek in de eerste plaats gericht moet zijn op het die nen van het nationaal belang, dan moet met een complex van factoren rekening gehou den worden, waarvan de voornaamste in de memorie nog eens worden vermeld. Voorts geeft de minister nog een over zicht van den loop der met de betrokken gemeentebesturen gevolgde onderhandelin gen, welk overzicht als volgt wordt besloten. De weigerende houding van de twee ge meentebesturen en de vrees voor groot tijd verlies bij de handhaving van het oorspron kelijk plan voor dislocatie der militaire en burgerlijke luchtvaartterreinen, gaven aan leiding om dit plan opnieuw te overwegen, waarbij in het licht der tijdsomstandigheden de verschillende factoren andermaal grondig werden gewogen. Waalhaven. Bij die nieuwe overweging stond voorop, dat het zoo snel mogelijk voorzien in de behoefte aan militaire luchtvaartterreinen een pri maire eisch van landsbelang was. Toen Waalhaven in verband met de houding van het Rotterdamsche gemeentebestuur uit de plannen tot voorziening in die behoefte ïnoest worden uitgeschakeld, kon van eenige gebondenheid der regeering tot medewer king aan het Rotterdamsche plan tot de stichting van een burgerluchtvaartterrein bij Overschie geen sprake meer zijn; die mede werking was toch in uitzicht gesteld juist met het oog op het feit, dat de regeering Waalhaven voor militaire doeleinden meen de noodig te hebben. De overneming van Waalhaven ten behoeve van de militaire luchtvaart vormde voorts een der elementen, Waaruit de financiering van een nieuw ter rein bjj Overschie was opgebouwd, een financiering, welke een belangrijk extra- last op het budget van de gemeente Rotter dam zou leggen. Leiderdorp viel tegen. Een nadere raming van de kosten van een vliegveld by Leiderdorp leverde, op grond van een nader onderzoek, waaruit bleek, dat bijzondere voorzieningen met betrekking tot de bodemgesteldheid noo dig zouden zijn, een tegenvaller op. Hierdoor kwam het financieel aspect van het plan „Leiderdorp" in vergelijking met dat der subsidiaire oplossing, waar bij Schiphol tot nationale luchthaven zou worden aangewezen, in nog ongun stiger licht. Een en ander heeft aanleiding gegeven, dat deze tweede oplossing, welke voor het depar tement van defensie de beste kansen bood op spoedige voorziening in zijn behoefte, op den voorgrond kwam. Dat aan deze oplossing uit een budgetair oogpunt belangrijke voor deden verbonden zyn, is duidelijk, wanneer bedacht wordt, dat Schiphol reeds over uit gebreide en kostbare inrichtingen beschikt. Hoofdzaak bij de beslissing inzake het na tionale luchtvaartterrein voor het burgerlijk luchtverkeer is echter uiteraard de vraag, of het als zoodanig aan te wijzen terrein in derdaad kan geacht worden door voldoende centrale ligging in de behoefte van de groote bevolkingscentra aan een gemakkelijk be reikbaar vliegveld voor het groote interna tionale verkeer te voldoen. Schiphol centraal vliegveld. Toen ten aanzien van dit punt de regeering van oordeel was, dat Schiphol aan de in dezen te stellen eischen zou kunnen voldoen, werden onderhande lingen geopend met het dagelijksch be stuur der gemeente Amsterdam. Deze onderhandelingen hebben geleid tot het opstellen van een plan, waarbij Schiphol wordt bestemd tot nationale luchthaven, welk plan in den vorm van een wetsont werp tot deelneming van het Ryk in een N.V., waarin Schiphol wordt ingebracht, de Kamer eerlang zal bereiken. Met betrekking tot de vraag, hoe de direc tie van de K.L.M. en deskundigen op het ge bied der burgerlijke luchtvaart zich de op lossing van dit vraagstuk denken, moge de minister volstaan met de mededeeling, dat de directie der K.L.M. voorstandster is geble ven van het oorspronkelijke plan „Leider dorp"; dat dan ook ongetwijfeld zeer aan trekkelijke kanten had. De regeering dient deze aangelegenheid echter in een ruimer verband te bezien en moet, steunend op de door de deskundigen gestelde desiderata, zelfstandig haar weg bepalen bij het dienen van het complex belangen, dat hier in het spel is. Naar aanleiding van de meening van som mige leden, dat de, keuze van Schiphol als het eenige vliegveld voor het internationale ver keer volstrekt verwerpelijk zou zijn, merkt de minister het volgende op. Weliswaar kle ven aan de bestaande verbinding van Rotter dam naar Schiphol thans nog bezwaren, doch het ligt in het voornemen aan dit bezwaar zoo spoedig mogelijk tegemoet te komen door den aanleg van een autosnelweg van den bestaanden rijksweg RotterdamDen Haag nabij Ypenburg, langs de Oostzijde van Voorschoten naar den nieuwen rijksweg bij Oegstgeest. Met uitvoering van deze verbin ding is een aanvang gemaakt. Voorts wordt een verbinding gemaakt van genoemden rijksweg met den snelweg SassenheimAm sterdam. De afstand tot het centrum van Rotterdam (Hofplein) zal dan niet meer dan ongeveer 63 K.M. bedragen, Met een snelheid van gemiddeld 75 K.M. per uur, beteekent zulks dus een tijd van ongeveer 50 minuten. De meening, dat het binnenlandsch lucht verkeer door de inrichting van een centraal luchtvaartterrein ernstig schade zou lijden, deelt de minister niet. Ook voor Rotterdam aannemelijk. Dat bij aanwijzing van Schiphol tot centrale luchthaven voor het groote in ternationale verkeer de belangen van Rotterdam aan die van Amsterdam zou den worden opgeofferd, is naar de mee ning van den minister niet juist. Uw honden blijven ondanks - guur weer en alle huishoude- lijke arbeid gaaf, zacht en mOO' door "geil" Beide in daoten 30 60, Tube 46 cl. Bij Apoth. en Drog. MIJNHARD! Al moge dan de ligging van Amsterdam ten opzichte van Schiphol gunstiger zijn dan die van Rotterdam, toch kan een rijtijd van ongeveer 50 minuten geen belangrijke betee- kenis in het internationale luchtverkeer heb ben. Vergeten moet hierbij niet worden, dat, ook indien Rotterdam over een „eigen" in ternationaal terrein beschikt, altijd nog eeni- gen tijd noodig is om dat terrein uit het cen trum der stad te bereiken. Evenmin mag uit hqt oog verloren worden, dat het hebben van één groot centraal luchtvaartterrein ook voor Rotterdam voordeel zal opleveren, als het komt te liggen op een afstand, overeen komende met een rijtijd, welke aannemelijk mag worden geacht en de vergelijking met de tijden verbonden aan de afstanden, waar op de luchthavens van de centra van een aantal wereldsteden zijn gelegen, kan door staan, terwijl op dat luchtvaartterrein alle verbindingen tezamen komen en dus een maximum aan verkeersgelegenheid wordt geboden. Omtrent de plaats voor een luchtvaartter rein in Zuid-Limburg heeft de minister een onderzoek ingesteld. Omtrent de vraag, of het aanbeve ling verdient wijziging te brengen in het systeem van de op het motorver- keer drukkende lasten, wordt door ver tegenwoordigers van de departementen van financiën, waterstaat en economi sche zaken een onderzoek ingesteld. Het inrichten van schuilplaatsen en in het bijzonder van stationsgebouwen ten be hoeve van hen, die van autobussen gebruik wenschen te maken, zou de lasten van de bedrijven niet onaanzienlijk verzwaren. De minister betwijfelt, of hier een wezenlijke behoefte aanwezig is en acht dan ook voors hands het opnemen van bepalingen dien aangaande in autobusvergunningen alsnog niet raadzaam. Het spoorwegtekort. Dat het tekort met niet meer dan 9 mil- lioen is teruggeloopen, moet voornamelijk uit lagere ontvangsten worden verklaard. Het streven van de nieuwe directie blijft evenals dat van haar voorgangster op uiter ste zuinigheid gericht. Met maatregelen tot reorganisatie en bezuiniging wordt zoo krachtig mogelijk voortgegaan. Daarnevens wordt er naar gestreefd de inkomsten te verbeteren door het personen- en goede renvervoer per spoor aan te moedigen. Slechts als bezuiniging gepaard gaat met verhooging van inkomsten, mag het volledig overwinnen van tekorten waar schijnlijk worden geacht. Verlenging van diensttijden van het personeel ligt niet in de bedoeling. Na de daling van lasten, verkregen door de reorganisatiewet, meent de regeering den verderen gang van zaken vooreerst te moe ten afwachten. Wijziging van die verleden jaar tot stand gekomen wet ligt dus niet reeds in de bedoeling. Opheffing van lijnen en stations. Slechts een zeer gering aantal klachten is naar aanleiding van de onlangs getroffen maatregelen binnengekomen. Bij overwe ging van dergelijke maatregelen geeft niet uitsluitend het commercieele gezichtspunt den doorslag, maar wordt wel de consequen tie getrokken uit vaststaande feiten van ver gaande vervoerverschuiving. Indien daar door, vooral wat de locale vervoerverzor- ging betreft, het vervoer op tal van stations en lijnen dermate is teruggeloopen, dat in standhouding van het railvervoer belang rijke verliezen oplevert, dan moet wel tot de genoemde maatregelen worden overge gaan. Indien ook een eenvoudige autobusdienst in de blijkbaar zeer geringe vervoersbe hoeften niet op loonende wijze kan voor zien, ligt het, naar het oordeel van den mi nister, niet op den weg der regeering om de betrokken streek door subsidieering aan een dienst met behoorlijke frequentie te helpen. Pogingen om te komen tot oprichting van een N.V. voor het exploiteeren van een N.V. voor het exploiteeren cNas autobusdiensten over het geheele land hebben geen resultaat opgeleverd. Zoo veel doenlijk wordt de locale vervoer- verzorging aan autobussen niet eerder overgelaten, dan nadat de wegen in bruikbaren toestand zijn gekomen. Uitbreiding van diesel-electrische tractie zal kunnen worden overwogen, nadat de beschikking over het vereischte nieuwe die sel-electrische rijtuig-materieel zal zijn ver kregen. Onbewaakte overwegen. Op het o ogenblik zijn 2 onbewaakte overwegen voorzien van een automatische waarschuwingsinrichting, welke uitstekend voldoet. By 9 overwegen, waarvan de bewa king zal worden opgeheven, is de plaatsing van zoodanige inrichting in een ver gevor derd stadium of in voorbereiding. Reeds ge- ruimen tijd is een onderzoek aan den gang, welke onbewaakte overwegen in aanmerking komen voor plaatsing van een automatische waarschuwingsinstallatie. De minister stelt zich voor spoedig tot een urgentieplan te komen met betrekking tot de verdere uit breiding dezer installaties. Invoering van weekeindretours en van andere tariefmaatregelen tot stimuleering van het personenvervoer voor niet-zakelijke doeleinden, is door de nieuwe directie in studie genomen. ONGELUK MET DOODELIJKEN AFLOOP. Gisteravond werd de 70-jarige voetganger J. de K. op de Paul Krugerlaan te den Haag aangereden door een personenauto. Met een schedelbasisfractuur is de man naar het ziekenhuis aan het Westeinde overgebracht, waar hy in den loop van den avond is overleden. Aan de Memorie van Antwoord in zake de begrooting van Waterstaat wordt het volgende ontleend: Dat het uitschakelen of beperken van het gebruik van machines bij de uitvoering van openbare werken om een giooter aan tal arbeiders te werk te stellen ten slotte tot werkverruiming zal leiden, staat geens zins vast aldus de minister het is niet mogelijk dezen maatregel toe te pas sen zonder de werken kostbaarder te maken. Bij duurder worden van d ken zullen minder werken kunnen Wer" uitgevoerd, zoolang de uitgaven K°r<len zekere grenzen moeten blijven w nen den maatregel schijnbaar aan w^,door ruiming ten goede komt, dreiet d,7; r~ verloren te gaan. Wef"" weer Intusschen staat de minister niet p k afzijdig tegenover den gewenschtpn 1 regel. Meermalen worden werken U zyn departement uitgaande, onder W?* kende bepalingen ten aanzien van het bruik van machines tot stand eeKrllV Het betreft dan echter werken, welk* deele in werkverschaffing worden uit voerd en waarvan de extra kosten boven die, welke by normale uitvoenne metZ gebruik van machines zouden mJ£'J worden gemaakt, ten laste van het werk loosheidssubsidiefonds komen. Het achterlichtje Inderdaad is gebleken, dat vele rijwiel achterlichten, hoewel tot een goedgekeur de soort behoorende, niet aan de gestelde eischen voldoen. Vele fabrikanten hebben nadat zij op een bepaalde soort achterlich* ten de ministerieele goedkeuring hadden verkregen, achterlichten op de markt ge bracht, welke ir belangrijke mate verschill den van de ter keuring ingezonden exem plaren, hoewel zij zich verbonden hadden in Nederland geen achterlichten in den handel te brengen of af te leveren, welke niet aan de keuringseischen voldeden. De minister heeft hierin aanleiding gevonden om ten aanzien van alle tot dusver goed gekeurde soorten achterlichten herkeuring toe te passen. De goedkeuring verleend op die soorten, ten aanzien waarvan ernstige afwijkingen en tekortkomingen zijn gecon stateerd, zal worden ingetrokken. Rytydenwet 1936. Ook de minister betreurde, dat invoering van de rijtijdenwet 1936 nog niet mogelijk is gebleken, hetgeen zijn oorzaak vindt in de onvermijdelijkheid van breedvoerig overleg door en tusschen de beide hierbij betrokken departementen omtrent de uit voeringsmaatregelen. Het ontwerp-ryty- dqnbesluit verkeert thans in zoodanigen toestand van voorbereiding, dat invoering spoedig kan worden tegemoet gezien. Aangeboden: 1 Ariel Motorrijwiel, in schitterenden staat, compleet m. duo, 195.00. GARAGE C. ADOLF, Telef. 2088, Alkmaar. Te koop: Motorrijwiel Ariel 500 c.c. k.k. de Luxe m. voetschakeling, K.M.- teller, duo enz. Loopt schitterend. Prijs 215 (heeft gek. 825). Te bevr. J. Amoureus, Groenelaan 4, Alkmaar. Singer inzaknaaimachine te koop, weinig gebruikt, in pracht salonkast gebouwd, voor lagen prijs. Te zien FNIDSEN "9, Allernaar. Te koop: Transportrijwiel 17.50, prima in orde, Fongers rijwiel 15, Heerenrijwiel 2 versnellingnaaf 22, nog dames rijw. in versch. prijzen. C. HEINIS, Mient .31, Alkmau. Pracht gebr. Heerenryw. 12.50, 14, 15.00, „Gazelle" H. rijw. 17.50, D. rijw. 16.00, Transportrw. 16.00 enz. NIEROP, Heerenstr. 10. Tel. 3827. Te koop aangeb.: pracht bontstel, sjaalmodel met manchetten, een Vlie gende Hollander en Kinderbox, alles in goeden staat. MAGDALENENSTRAAT 6. Te koop: z. g. a. n. een sjoelbak, accordeon en zwart bontjasje. ZEGLIS 47. Te koop: 1 gr. maat Raleigh H. rijwiel m. electr. licht 17.50, 1 damesrijwiel 12.50, 1 H. D. motor 3 V, P.K. z.k. 60,1 Motorcarr. 55. J. Leeuwangh's Verhuurinr. Limmerhoek 8. Te koop: Philips Radio-toestel speelt schitterend, 30. Electr. gramof. met Piek Up geh. compl. 9. Te bevr. J. HELDERMAN, Groenelaan 4, Alkmaar. Te koop: moderne eiken piano, Duitsche kruissnarig. WINTERlNK, Groenelaan 25, Alkmaar. Te koop: Bad en geijser en gas-s-7 radiator, 7 leden, alles in prima staat, v. d. WOUDESTRAAT 31. Prima merken Stofzuigers met nieuwe motoren waarop 1 jaar garantie, vanaf 10 bij de Reparatie-Wikkelinrichting PEPERSTRAAT 3 by den Dijk. Te koop: 1 E. M. Jaarsma haard, 1 antiek gebogen kabinet, i personen weegschaal. KLAAS VERWER, Koningsweg 60. Te koop: 1 Onderstel voor 3-wielde- kar, maat 32 x 6 en 1 F.N. motor, voor spotprijs en 1 tooverlantaarn voor St. Nic. cadeau. Adres ZAAD- MARKT 29. Zondagnamiddag. Te koop gevraagd: heele en gedeelte lijke inboedels, inventarissen en alle voorkomende goederen. DEKKER, Spoorstraat 5, Alkmaar. Te koop: moderne lage fauteuil, geheel van eikenhout en z. g. a. n. v. d. LIJNSTRAAT 20. Wie wil ruilen een zoo goed als nieuwe stofzuiger, sledemodel, 220 volt voor 125 volt, moet beslist prima in orde zijn. Inlichtingen KERKLAAN 13 H, Heiloo. Te koop: een sjoelbak 8.50. STATIONSPLEIN 120. Handnaaimachine met garantie, alle merken, 5-10-15-20 en 30 gulden, kindernaaimachines met gar 3 en 5 gulden. GUUS KLUNNEN, Hofdijk straat 13. Van jou houdt Sinterklaas niet, kinde ren die jokken, bah, die krijgen alleen maar een roe en niks anders. Zul je nu gauw maken, dat je naar bed komt, stoute jongen, 'k vertel alles aan Sin terklaas hoor! Akelige jongen, om mijn mooie, schoone keuken zoo vies te maken, ik weet wel wat er met jou gebeurt. Zwarte Piet neemt je mee, in den zak naar Spanje. Eh, lacht de kleine smeerpoets, mee naar Spanje, dat kan lekker niet eens, in Spanje is oorlog, daar willen ze geen kleine kinderen hebben! Hy proest 't uit en trekt een langen neus en oogenschijnlijk raakt het dreigement zijn koude kleeren niet. Maar 's avonds lijkt de gang boven ineens zoo heel donker en in de slaapkamer piept het raam zoo griezelig. En hij trekt maar gauw al zijn kleeren uit, strooit ze links en rechts over den grond, duikt als een haas in zijn bed en trekt de dekens stijf over zijn ooren. Nu komt moeder het licht uitdoen. Bah, wat is 't donker. Wat tikt daar tegen het raam? Even boven de dekens uit gluren. Zou Zwarte Piet dan toch Och nee, onzin, Henk had imimers gezegd dat Zwarte Piet en Sinterklaas d'r heele- maal niet waren. Maar hoe kon dat nou, er was toch altijd alles uit de schoen, de teekening en 't roggebrood, en als je stout was geweest, lag er alleen maar een briefje in met een standje, net als laatst. Hij zou Zaterdag maar niet eens zijn schoenen zet ten, hadden vader en moedere ook lekker geen plezier om dat standje. Buiten stormt het, de wind huilt en loeit in den schoorsteen. Bah, wat een griezelig lawaai, zou Zwarte Piet nu luisteren door den schoorsteen, dan kon hy nu ook niet eens moeder roepen. Zouden ze heusch wel eens kinderen in den zak stoppen? Zoo ligt kleine, ondeugende Hans te grie zelen tot hij eindelijk in een onrustigen slaap vol schrikaanjagende droomen valt. Maar wie hem overdag ziet, zou het niet geloo- ven, want is hij niet de grootste druktema ker van de klas en thuis een lastige bengel? En daarom ook is Sinterklaas een uitkomst voor moeder om nu eindelijk eens dien „aap van een jongen" de baas te zijn. Dus wordt er gedreigd met Sint en Zwarte Piet en zoo gaat de feestelijke stemming weg en de vreugdevolle geheimzinnigheid en alle pret om de mooie teekeningen en hand werkjes en de zorgvuldig geleerde versjes voor Sinterklaas. En om nu alleen „practisch" te zijn. Heeft moeder veel nut van haar dreigen? Hans gaat er onrustig van slapen, (hoewel ze dat niet merkt, hij durft immers niet te roepen), hij is minder uitgerust 's ochtends, en daar door prikkelbaar. Maar zijn niet prikkelbare kinderen gelijk aan lastige kinderen en was het niet juist moeder's opzet nu eens een gemakkelijk kind te hebben? Laat men dus de dreigementen weglaten en laat het een feest zyn van enkel vreugde, blijdschap en huiselijkheid. Maar laat het vooral geen overladen feest zijn met massa's geschenken. Eén Sinterklaas zien en hooren is voor een kind meer dan genoeg. Dus wanneer de Sint op school komt, dan niet nog eens thuis of By vrienden of in een winkel. Van dien één en keer zullen ze weken napret hebben en me.i heeft alle kans dat ze zich van twee maal Sinterklaas later niets meer herinneren. Een kind is veel gauwer moe van indruk ken dan we denken en we merken het vaak alleen daaraan, dat het kind niet rustig met het gekregen speelgoed gaat spelen en nog dagen na den 5den December uit zijn doen is. En juist kunnen die dagen zoo heerlyk zijn met alle napret van: „Weet je nog wel en met al het nieuwe speelgoed om mee te spelen. Maar hoe moet het nu met de onthulling, dat Sinterklaas in werkelijkheid al eeuwen dood is? Laten we dat niet te zwaar opnemen. Tot 8 of soms 9 jaar stuurt men ze maar met een kluitje in het riet, ze hooren dan natuurlijk wel allerlei van goed-ingelichte vriendjes, maar als de vragen komen, antwoordt men: Natuurlijk zijn niet alle Sinterklazen echt, de Sinterklaas in de winkels b.v., dat wordt maar gespeeld, maar de échte Sint was verleden jaar bij jou op school. Groote troost is dat, want ze willen er zoo graag in blyven gelooven. En als t dan eindelijk te doorzichtig wordt, dan maar met een vroolijk (en vooral niet plechtig) gezicht vertellen van dien lie ven ouden bisschop, die de kinderen zoq graag plezier deed en cadeautjes gaf en dat de menschen het zoo jammer vonden, toen hij stierf en daarom voor het plezier van dc kinderen Sinterklaas zijn gaan spelen. Dan hooren ze hoe vader voor Sint speelde en 't tafelkleed z'n cape was, of hoe het moeder was, die de schoen leegde en dat de ningen nog onder in het bureau liggen en da oom zoo mooi tegen 't raam kon bonzen en dan hard wegrennen. Tien tegen één, d®*. slap zijn van den lach en 't een kostelijk grap vinden, 't ligt er maar aan of vader moeder hun vroeger gedreigd hebben of e*^ roe gegeven, dan vinden ze 't geheel natu"^ lijk „een gemeene streek" en ze hebben 8 tijk ook. Na de onthulling behooren ze dan oy grooten en zullen nu vol animo voor de J gere broertjes en zusjes en vriendjes 8 st: o i en de schoen vullen. En als de groote dag van Sint dan komt, .n aio ue gruuie uag van - n en de eerwaarde bisschop binnenruischt, is ook de grootste druktemaker toch eventjes verlegen en onder den indru is glad vergeten, dat hij nu toch eigei by de ingewijde groote menschen beho Daarom, viert het Sinterklaasfeest hart en ziel met uw kinderen mee en 't dagen van vreugde en blijdschap zjJ gn voor den ergsten ondeugenden rak geen dagen van schrik en angst ,D de droomen. ASlw

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 6