l-
De sneeuwval belemmert het ijstoerisme.
De banen worden vandaag sneeuwvrij gemaakt.
De Gouwzee nog onberijdbaar
Weerverwachting.
Herineringen aan den
elfstedentocht.
Zaterr'aa de vijfde rit.
De elfsteden-tocht.
Do bepalingen voor den tocht.
Uit onze omgeving.
20sluks
25 cis
Baanvegers-moeilijkheden.
Vragen aan minister Romme.
DERDE BLAD.
ALKMAAR8CHE COURANT VAN DONDERDAG 22 DECEMBER 1938.
De ergste strop, die den schaatsenrijder
kan overkomen als het vriest, is de
sneeuwval. In enkele oogenblikken kan
de sneeuw de baren onzichtbaar maken
en dat is op zich zelf misschien nog niet
zoo erg, maar heel gemakkelijk wordt
dan ook de afbakening der wakken door
de sneeuw bedolven. En dat verhoogt
het gevaar voor het ijstoerisme!
Zoo is het ook thans. Weliswaar zijn
verreweg de meeste vaarten en kanalen
bedekt met goed en betrouwbaar ys, maar
overal heeft men kleine gedeelten moeten
afbakenen, omdat daar de kans op breken
van het ijs niet ondenkbaar was.
Gelukkig zijn de afdeelingen van den IJ.
H. N. in actie gekomen. Gisteren moesten
zij werkeloos toezien, want zoolang de
sneeuw viel, was er van opruimen natuur
lijk geen sprake. Vandaag echter zijn overal
sneeuwploegen aan het werk gegaan en
trachten nu overal de banen weer in orde
te maken.
Wij ontvingen vanmorgen van verschil
lende afdeelingen telefonische mededeelin-
gen over de werkzaamheden en voorzoover
wij kunnen nagaan, hoopt men in den Iood
van den dag gereed te komen met het
sneeuwvrij maken der banen. Men gebruikt
daarvoor groote A-vcrmige baanschuivers,
getrokken door paarden, terwijl de baan
vegers de rest doen.
Toch heeft mei reeds moeilijkheden met
dat baanvegen, omdat men niet over vol
doende baanvegers beschikt en ook het noo-
dige geld niet voldoende is.
De IJ. H. N. had reeds het vorige jaar
getracht en de poging werd in dezen
herfst herhaald het baanvegen in
werkverschaffing te kunnen laten uit
voeren. De bond meende, dat die poging
gerechtvaardigd was, omdat uit de no
tulen der oprichtingsvergaderingen van
ijsvereenigingen wij spreken over de
afdeelingen, die een 50 jaar geleden
werden opgericht bleek, dat deze
vereenigingen juist werden opgericht
omde werkloosheid te bestrijden!
Helaas heeft de minister van sociale za
ken op het verzoek van den IJ. H. N. afwij
zend beschikt Het schaatsenrijden was een
particulier genoegen en de onkosten daar
voor moesten uit particuliere middelen be
streden worden.
De Friesche Ijsbond zit met dezelfde
moeilijkheden en doet thans een poging om
minister Romme tot andere gedachten te
brengen. Het bestuur van dien bond heeft
n.L het volgend telegram verzonden aan
den minister van sociale zaken:
„Het bestuur van den Frieschen Ijsbond,
gevestigd te Leeuwarden, dringt er, na
overleg met den rijksinspecteur voor de
werkverschaffing, den heer Falkena, met
klem op aan, het ten spoedigste daarheen
te willen leiden, dat onderhoud der ijswe-
gen, waarvoor aan gemeentebesturen niet
als vroeger uitgaven zijn toegestaan, in
werkverschaffing zou kunnen geschieden.
Door de gevallen sneeuw wordt een groot
algemeen toeristenbelang in Friesland be
dreigd, de niet onderhouden üswegen leve
ren groote gevaren voor de rijders op".
De Gouwzee.
De Gouwzee is helaas nog onberijdbaar.
Wel werd gisteren begonnen met het uit
zetten van de baan, maar het bleek, dat men
op groote moeilijkheden stiet. Overal trof
men de bekende „schotelvorming" van het
ijs aan en dat maakt het rüden onmogelijk.
In den loop van vandaag komt de baan
echter sneeuwvrij en dan zal de ijsschaaf
haar werk moeten doen. Op z ijn
vroegst is dus Vrijdag een
tocht naar Marken mogelijk.
Tenzij men er een wandeling voor over
heeft? Want het ijs is overal betrouwbaar
en de wakken bij het eiland zijn duidelijk
aangegeven.
AlkmaarAvenhorn.
Wat onze directe omgeving betreft, een
tocht naar Avenhorn zal morgen zeer wel
mogelijk zijn. Het ijs is overal van goede
kwaliteit en het bestuur der ijsclub Aven
horn heeft zich in verbinding gesteld met
Ursem, om ook daar de baan sneeuwvrij te
krijgen.
Zeer waarschijnlijk zal in den loop van
den dag ook de baan van Avenhorn naar
Purmerend sneeuwvrij komen en dan zijn
grootere tochten mogelijk.
Hedenmiddag komt de commissie der dor-
pentochten in spoedvergadering bijeen, om
een dorpentocht te organiseeren. Vermoede
lijk zal deze Maandag, tweeden Kerstdag,
gehouden worden.
Bijzonderheden hierover zullen zoo gauw
mogelijk bekend gemaakt worden.
Verwachting: Zuid. tot Ooste
lijke wind; zwaar betrokken;
eenige sneeuw; strenge tot ma
tige vorst
Temperatuur (in graden Celsius)
Den Helder 10; Alkmaar 11; de
Bilt 13; Groningen 13; Maas
tricht 8.
Leeuwarden.
het
Hepkema, Willemskade 12,
Telefoon 4285.
Bij de inschrijving moet direct
inleggeld ad 2 worden voldaan.
Op Vrijdag 23 December ontvangen de
deelnemers in Hotel Spoorzicht te
Leeuwarden, 's avonds om 8 uur, insignes
en nummerbanden, tegen betaling van
0.50.
De afrit is bepaald op Z a t er d a g
24 December, des morgens om 5 uur, op
nader te bepalen plaats. De deelnemers
moeten een half uur te voren aldaar aan
wezig zijn voor het in ontvangst nemen
van de controlekaart.
De controleposten zijn kenbaar
aan een Friesche vlag en (of) roode lan
taarn.
Ieder, die den Elf-stedentocht volbrengt
op den dag van afrit, ontvangt het Frie
sche Elf-steden Herinneringskruis.
Bovendien worden in de afdeeling Wed
strijd verschillende medailes uitgeloofd.
De feestelijke prijsuitdeeling zal den
zelfden avond plaats hebben in de groote
zaal van de Harmonie te Leeuwarden.
Zoo wordt dan Zaterdag de vijfde
elfstedentocht gehouden, altijdijs
en weder dienende.
Hoeveel deelnemers 'zullen er Zater
dagmorgen aan den start komen? In
1933 waren er een 500 liefhebbers, die
den monsterrit van 204 K.M. aandurf
den.
Zal dit getal weer bereikt worden
ofzal het overschreden worden?
Misschien wel, want de elfstedentocht is
een rit, die buitengewoon aantrekkelijk
is en waaraan de deelnemers hun leven
lang de meest prettige herinneringen
bewaren.
Herinneringen! Laten wij er een paar
De elfstedentocht 1938, welke is bepaald
op Zaterdag 24 December en welke onder
verdeeld is in een toertocht en in een wed
strijd wordt verreden onder de volgende
bepalingen:
Deelnemers aan den wedstrijd kunnen
gedurende den rit overgaan tot den tocht
en moeten nummerband aan den eerst-
volgenden controlepost afgeven.
Deelnemers aan den Tocht mogen
met elkander rijden en elkander steun
verleenen.
Wedstrijdrijders moeten den tocht
zelfstandig volbrengen en mogen
niet geduwd of getrokken worden.
De inschrijving staat open tot V r ij d a g
23 December 1938 tot 12 uur
's middags, bij den voorzitter mr. M. E.
aanhalen uit het jubileumboek van de Frie
sche Elfstedenvereeniging. Daarin schreef
de heer D. Huizinga Bruins, die aan de
vier tochten langs de elf Friesche steden
deelnam, een aardig artikel. Wij kennen den
heer Huizinga, vroeger lid der Ned. elftal
commissie, als een waren sportman. Wij
hebben hem vaak hooren vertellen hij en
wij waren dorpsgenocten! en mede daar
om kunnen wij instaan voor wat hij schrijft.
Dat is:
„De laatstgehouden tocht heeft duidelijk
bewezen, hetgeen ik na de eerste maal als
mijn positieve meening reeds uitsprak, dat
iedere goede rijder en rijdster van hooge
klasse de Friesche Elfstedentocht kan vol
brengen bij gunstig weer en gunstig ijs,
wanneer naast die rijderscapaciteit een
goede physiek aanwezig is.
Dat die physiek een groote, ja bijna over-
heerschende factor is, daarvan zal, hoop ik,
het volgende relaas u overtuigen, door uit
mijn geheugen te voorschijn te halen de
ondervindingen, opgedaan op de verschil
lende tochten.
In 1912 werd met dooi weer, met zelfs hier
en daar een handbreed water op het ijs, om
5.40 gestart.
Reeds de eerste brug bij de Oldehove was
mij noodlottig; ik viel en toen ik mij als
een natte poedel uitschudde, bleek één mij
ner schaatsen bovendien te zijn gebroken.
Daar liet mijn physiek mij in den steek en
wandelde ik richting startplaats terug. Een
paar achterblijvers doemden in de grauwe
duisternis op en toen besloot ik met mijn
reserveschaatsen althans een klein onder
deel van den elfstedentocht te volbrengen.
Het gelukte mij, even voor Dokkum een
clubje, waarbij onze voorzitter, een oude
voetbalkennis, in te halenMet een paar
geleende schaatsen was ik ingeleefd in de
„Elf-Steden-sfeer" en was de gedachte
verre, nu met den tocht op te houden. Toen
na Bolsward echter vriend Hepkema er nog
een schepje op deed en ons den rug liet
zien, bleven wij met een man of vijf door
rijden, die verder elkaarr lief en leef hebben
gedeeld.
Een diepe inzinking tusschen Harlingen
en Bolsward werd overwonnen, mede dank
zij den moreelen steun, die van de massa uit
gaat.
In Stavoren kwam de Zuid-Wester ons te
hulp en daardoor werd het laatste derde
gedeelte, in tegenstelling met latere erva
ringen, het gemakkelijkst.
Eén van ons vijfmanschap meende zelfs
in Sloten zijn fitheid te moeten illustreeren,
door met een „Purzelbaum" de controle bin
nen te duikelen. Om 7.07 werd vlot deze
„tocht van Watergeuzen" vol- I
bracht.
In 1917 maakten mr. Hepkema en onder-
geteekende een afspraak, om gezamenlijk
den wedstrijd te rijden en dan mogelijk iets
werd toen dan ook in Bolsward bleek,
dat bovendien zijn geleende reserveschaat
sen te eenenmale voor dezen tocht onge
schikt bleken te zijn, besloten wij daar,
elkaar los te laten. Het opvoeren van een
langzaam tempo tot sneller rijden bleek in
myn geval funest te zijn geweest en ik
kwam dan ook in Leeuwarden in een ver
moeiden toestand aan. Gelukkig kwam ook
onze „Meester" nog tijdig binnen, na be
zoeken te hebben afgestoken bij alle „koek
en zoopjes", die op zijn route lagen. Deze
tocht blijft in myn herinnering voortleven
als die van den „m e e s t e r 1 ij k e n" terug
tocht.
En nu kom ik aan „den dunkelen Punkt"
in 1929.
Daags vóór den vastgestelden dag werd
nog eens uitdrukkelijk gevraagd, of het wel
wenschelyk was den elfstedentocht te laten
doorgaan, nu de thermometer 20 graden
onder nul stond en een halve orkaan de
zen dag tot de koudste maakte, die sinds
menschenheugenis was geweest.
Het logische antwoord luidde dat 't toch
niet aanging een schaatsenevenement af te
gelasten, omdat het vroor.
Met mijn collega uit Usquert zijn wy naar
Leeuwarden getogen, met het vaste voorne
men om slechts ons ervan te overtuigen,
hoe weinigen den volgenden morgen om
vijf uur present zouden zyn; en ziet, gevan
gen door de massa-suggestie, heeft geen
onzer er ook maar één moment aan getwij
feld, wat te zullen doen. Mét de 300 deelne
mers stonden wij in den vroegen morgen
klaar, „den Ausflug in den Weltraum" te
ondernemen.
Ons clubje had zich uitgebreid tot zes per
sonen; te weten: vier oud-Nederlandsch-
elftal-spelers, mijn collega uit Usquert en
mijn persoon. Voor het eerst zou ik dan
officiéél als „tocht"-maker op de lyst ver
meld staan, met de vooropgezette bedoeling
nu eens kalmpjes-aan de taak te volbrengen.
Richting Dokkum werden wij opgehouden,
doordat één onzer, een chirurg, zijn diensten
moest bewijzen aan een deelneemster met
een gapende beenwonde. Daar aangekomen
werd ons geduld en onze body, in die sner
pende koude, een kwartier lang op de
proef gesteld, vóórdat onze controlekaart
was afgeteekend.
Nog waren wij in de vaste overtuiging
het kalmpjes-aan te kunnen doen helaas,
hoe verder de tijd verstreek, hoe meer de
werkelijkheid tot ons begon door te dringen,
dat onze berekening foutief was geweest.
Eindelijk Stavoren bereikt, wist ik uit er
varing, dat vandaar de lijdensweg zou be
ginnen, waar nu de barre Oostenwind onzen
grooten tegenstander zou worden. Ware ik
toen niet door mijn mede-tochtgenooten na
één uur oponthoul aangespoord tot door
zetten, dan zou ik daar vermoedelijk zijn ge
strand.
't Werd avond de meren boden een
unheimischen, luguberen, weinig goeds
voorspellenden indruk. Met moeite werd de
weg naar Sloten gevonden. Hier hadden
weer anderen een inzinking te overwinnen,
maar ook hun werd een riem onder 't hart
gestoken en werd zonder groote tegen
slagen Sneek bereikt.
Vier uren restten ons, om nog tydig de
controle te* Leeuwarden te bereiken. Met het
einddoel voor oogen, dacht niemand meer
aan opgeven. Lokkende lichten van
Leeuwarden deden ons moed en energie
herkrijgen, maar o koude werkelijkheid,
o gij lokkende lichten, wat hebt gij
ons bedrogen! Nu eens links, dan weer
j rechts begon het op een fata morgana te
j lijken, zonder dat wij ons ervan bewust
waren, deze ook maar eenigszins nader te
komen. De baan was weggevaagd en opge
hoopt met schotsen, als ware basaltblokken,
't Was vallen en opstaan; lichaam en lede
maten gekneusd, een stemming beneden nul.
Verwenschingen werden geslingerd naar
dat fata morgana en aan hen, die ons in die
hel hadden verleid. Ziet, dat was ook een
elfstedensfeer, maar gelukkig van spoedig
voorbij gaanden aard. Hoed af voor hem,
die van zijn voorrijder tientallen hakken in
de beenen opliep en daarop slechts met een
zacht kreunen reageerde. Daarvoor werd
hij, als belooning, na afloop geprezen als
een bijzonder welopgevoed mensch; in
tegenstelling met diegenen, die minder
waardeerende klanken uitten tegenover hun
voorgangers.
Maar ook deze lijdensweg is overwonnen
en juist vóór het sluiten van de controle in
Leeuwarden werden wij op een kruiwagen
gelicht en de „Klandery" binnen gereden,
maar toch als overwinnaars van de over
macht, die wij hebben moeten trotseeren.
Voor ons rijders, beteekende deze tocht de
verovering van de „Armada", en deze zal
als zoodanig in onze herinnering blijven.
De laatstgehouden elfstedentocht in 1933
was in alle deelen het tegenovergestelde
van zijn voorgangers. Nü absolute windstilte,
aangename temperatuur en schijterend ijs.
Het Bestuur van de Vereeniging maakte
deze tegenstelling nog grooter, door nu in
omgekeerde richting te laten rijden. Einde
lijk was ik in staat de ervaringen, opgedaan
by vorige gelegenheden, in de praktijk te
brengen en heb het eerste derde gedeelte
van den tocht in goed tempo volbracht, zon
der mij door andere factoren te laten af
leiden; met als resultaat een behoorlijke tijd
van aankomst. Nü, voor het eerst, was ik
getuige van de levendige belangstelling van
de inwoners van Leeuwarden en van hun
enthousiasme, waarmede de rijders bij hun
terugkeer in Leeuwarden werden begroet.
Deze geheele reis zal in de herinnering
voortleven als het summum van schaatsen-
rydersgenot. Dat was Friesland op zijn
mooist. Niet minder dan 500 deelnemers van
de 550 candidaten mochten het zilveren
kruisje in ontvangst nemen en zou deze
tocht te vergelijken zijn met de verovering
van de Zilvervloot. De grootste buit, waar-
by de verrichtingen verhoudingsgewijze het
minst zwaar waren.
De route vastgesteld.
Hedenavond wordt een beslissing genomen
of de elfstedentocht Zaterdag a.s. definitief
zal doorgaan. Het ijs is overal volkomen
betrouwbaar, doch hier en daar ligt de
sneeuw tot 10 c.M. hoog. In verschillende
sneeuwen. Het bestuur zal zich in den loop
van hedenavond beraden of de tocht door
zal gaan.
De route is inmiddels vastgesteld. Van
Leeuwarden gaat het naar Sneek (23.9)
K.M.), van Sneek naar IJlst (3,8 K.M.),
IJlst—Sloten (14,1 K.M.), Sloten via Balk,
het Gaasterland door naar Stavoren (26
K.M.), StavorenHindeloopen (10,8 K.M.),
HindeloopenWorkum (8,9 K.M.), Wor-
kumBolsward (13,2 K.M.), Bolsward
Harlingen (17,6 K.M.), Harlingen via Sex-
bierum naar Franeker (12,7 K.M.), Franeker
via Berlikum naar Dokkum (44,7 K.M.),
DokkumLeeuwarden (23,5 K.M.), totaal
199 K.M. 350 M.
In 1933, de laatste maal, dat de tocht
werd uitgeschreven, bedroeg de afstand
204 K.M.
Het aantal inschrijvers bedroeg heden
morgen 100 voor de wedstrijdklasse en 100
voor de toeristengroep.
Stompetoren. Woensdagmiddag organi-
WlNGS
American
CigareUes
Ook voor U/
Hoe eerder,
hoe beter/
en waarop radio-muziek aanwezig is, druk
gereden worden.
Voor de Kerstvacantie betrekken verschil
lende families hun buiten home, terwijl er
^feok in de hotels vrij veel wordt besproken.
®vi
bijzonders te verrichten. Dit heeft helaas
niet mogen zijn, mede doordat myn tochtge- steden worden baanvegers gereed gehouden
noot door zooveel pech en tegenslagen werd om de route schoon te vegen, doch in den
achtervolgd, dat ons begintempo te laag loop van heden is het weer beginnen te
seerde het ijsclubbestuur een kinderwed-
stryd op onze mooie baan. Prijswinnaars
werden:
Jongens 79 jaar: 1. Jaap Ens, 2. Leo
Langhorst, 3. Jan Blauw. Hardloopers: 1.
Piet Blauw, 2. Jaap Bleeker.
Jongens 1113 jaar: I. Veg v. d. Wal, 2.
Jan Bruin, 3. Cees Renser; meisjes 79 jaar:
1. Jollie Wolthuizen, 2. Bets Koopmans, 3.
Co Imming; meisjes 1012 jaar: 1. Mieke
Heringa, 2. Co Kamsteeg, 3. Annie Leeg
water; loopers: 1. E. Wolthuizen, 2. Jenny
Imming.
Vele plannen staan, by gunstig ijsweder,
nog op het programma.
Oterleek. De uitslagen van de yswed-
strijden, Dinsdag voor schoolkinderen ge
organiseerd door de afd. Oterleek van den
IJ. H. N., luiden als volgt:
le groep jongens 68 jaar: 1. Adriaan
Stekelbos; 2. Philip van Harskamp; 3. Wim
Buis.
2e groep 911 jaar: 1. Nico Klerk; 2. Aris
Plevier; 3. Henk Wagenaar; 4. Nico Muntje-
werff.
3e groep 1213 jaar: 1. Jacob Buis; 2.
Hanri Dekker; 3. Albert van Ham.
le groep meisjes 68 jaar: 1. Jannie
Muntjewerff; 2. Nellie Dekker; 3. Jannie
Michielse.
2e groep 912 jaar: 1. Annie IJkel; 2.
Sien Wagenaar; 3. Aafje Ney.
Alle schoolkinderen kregen tevens een
versnapering.
Bergen. Onder leiding van het raadslid
Dingerdis worden met goedkeuring van het
gemeentebestuur arbeiders te werk gesteld,
om de verbindingsvaart BergenAlkmaar
sneeuwvrij te maken. Het ijs is hier zeer
goed, terwijl voor de veiligheid onder de
betonbrug bij de melkfabriek een loopbrug
wordt gemaakt.
Getracht wordt, deze baan morgen in orde
te hebben.
Egmond aan den Hoef. De banen rond
om het Slot op den Hoef zijn alle in orde.
Het ijs is glad en vry van scheuren. De
avondverlichting is zeer goed, zoodat zeer
velen des avonds van de fraaie ijsbaan pro-
fiteeren en velen uit den omtrek, vooral uit
Egmond aan Zee, brengen op deze baan ge
noeglijke uren door.
St. Pancras. De ijsclub vergaderde
Dinsdagavond onder leiding van den heer
A. Schuur. De rekening gaf een batig saldo
aan van 57.33. Besloten werd te bedanken
als lid van den IJ. H. N. Wedstrijden zullen
worden gehouden in het hardprikken,
schoonrijden voor paren en hardrijden voor
kinderen.
Nieuwe-Niedorp. Het ijs op de Niedor-
per Rijd is goedgekeurd; de baan is prach
tig. De hardrijdersbaan zal vandaag worden
uitgezet en verschillende wedstrijden zullen
worden georganiseerd.
Woensdagmiddag werden kinderwedstrij
den gehouden.
Uitgeest. De banen zyn klaar gemaakt
en de wakken alle afgezet. De ysvereeni-
ging heeft diverse wedstrijden op haar pro
gramma staan. De baan is des avonds ver
licht.
BERGEN IN EEN WINTERPAK.
Vanmorgen was Bergen in een onvergete
lijk winterpak gestoken. Het reine witte
sneeuwkleed gaf aan het pittoreske dorp een
buitengewone bekoring, welke nog verhoogd
werd door de arren en sleden waarmede de
melkboeren hun klanten bedienden. De met
sneeuw bedekte duinen deden ons aan Zwit
serland denken. Dit was vooral het geval ge
zien vanaf de ijsbaan. Hier was een flink
aantal baanvegers, onder leiding en met be
hulp van een drietal actieve bestuursleden,
bezig om de wedstrijdbaan en de baan voor
de leden en het publiek van het sneeuw
kleed te bevrijden, waarmede men tegen 12
uur gereed kwam.
Bekende hardrijders waren des middags
weer present om zich te trainen voor de
komende wedstrijden.
Nu het minder koud is, zal er ook van
avond op deze baan, die prachtig verlicht is
oor. duinwandelingen zijn de komende da
gen wel bijzonder geschikt. Wie van de na
tuur houdt, verzuime niet een dergelijke
wandeling te doen. Men komt niet zoo vaak
in de gelegenheid onze dennenbosschen in het
winterpak te aanschouwen.
KAMPIOENSCHAP VAN NEDERLAND
VERVROEGD.
Op 29 en 30 December a.s.
De data van de wedstrijden om het
kampioenschap van Nederland in het
hardrijden op de schaats voor amateurs
over de afstanden 500, 1500, 5.000 en
10.000 meter, zyn gewijzigd. In plaats
van 7 en 8 Januari 1939 zijn de wed
strijden thans vastgesteld op Donderdag
29 en Vrijdag 30 December a.s. De
plaats, de baan van de ijsvereeniging te
Groningen, en het aanvangstijdstip, 11
uur, blijven onveranderd.
Verder zyn onder auspiciën van den Ko
ninklijken Nederlandschen Schaatsenrijders
Bond de volgende wedstrijden vastgesteld,
welke alle om elf uur beginnen:
Op Zaterdag 24 December zal de ijsclub
Bamestra te Beemster nationale proefwed-
strijden voor amateurs organiseeren.
Het provinciaal kampioenschap in het
hardrijden voor amateurs van Utrecht zal op
Zaterdag 24 December a.s. worden verreden
over afstanden van 500, 1500 en 5.000 meter
op de baan van de ijsclub Loosdrecht te
Loosdrecht
De ijsclub Kralingen te Rotterdam heeft
de organisatie in handen van het provin
ciaal kampioenschap van Zuidholland in het
hardrijden voor amateurs. De wedstrijden
zullen op Dinsdag 27 December a.s. worden
gehouden over de afstanden 500, 1500 en
5.000 meter.
Nationale proefwedstrijden voor amateurs
in het hardrijden zullen op Woensdag 28
December a.s. gehouden worden door de
ijsclub „Thialf" te Arnhem.
Op Vrijdag 23 December a.s. zal te Deven
ter ysclub te Deventer wedstrijden in het
schoonrijden organiseeren, zoowel voor da
mes als voor heeren, om het provinciaal
kampioenschap van Overijssel. Deze wed
strijden zullen gevolgd worden door een
wedstrijd in schoonrijden voor paren.
Het provinciaal kampioenschap in het
schoonrijden van Groningen, zoowel voor
dames als voor heeren, zal op Woensdag 28
December a.s. op de baan van de iisclub
Fivelgo te Appingedam worden verreden.
Op Zaterdag 24 December a.s. organiseert
de ijsvereeniging „de Volharding" te Heem
stede een nationalen wedstrijd in het schoon
rijden voor dames om den zilveren jhr. van
Doorn-schaats (wisselprijs). Een wedstrijd
voor paren zal hierop volgen.
De ijsvereeniging ,Nova Zembla" zal op
Maandag 26 December a.s. te Krommenie
een nationalene wedstrijd in het hardrijden
voor amateurs organiseeren over afstanden
van 500, 1500 en 3000 meter, waarvoor een
wisseltrophee beschikbaar is.
Het Eerste Kamerlid Poilema, heeft aan
de ministers van Binnenlandsche Zaken en
van Sociale Zaken de volgende vragen
gesteld:
Hebben de ministers kennis genomen van
het bericht, voorkomende in de „Leeuwarder
Courant" dd. 20 December 1938, betrekking
hebbende op den toestand der ijswegen in
de provincie Friesland en het gebrek aan
baanvegers daarop?
Is de daarin gegeven voorstelling van
zaken, dat van de begrootir.gen der meeste
Friesche gemeenten de post voor onderhoud
van ijswegen is geschrapt, omdat deze ge
meenten noodlijdend zijn, juist?
Zoo bovenstaande vragen bevestigend
mochten worden beantwoord, is dan daar
van het gevolg, dat het meerendeel van de
gemeentebesturen in die provincie deze
-* ~T
_JÉ
De t..
snelste rijders aan den start voor de 500 M.: links an Havekolte; rerhts Jan
Langedjjk, die winn..ar werd.