l- De sneeuwval belemmert het ijstoerisme. De banen worden vandaag sneeuwvrij gemaakt. De Gouwzee nog onberijdbaar Weerverwachting. Herineringen aan den elfstedentocht. Zaterr'aa de vijfde rit. De elfsteden-tocht. Do bepalingen voor den tocht. Uit onze omgeving. 20sluks 25 cis Baanvegers-moeilijkheden. Vragen aan minister Romme. DERDE BLAD. ALKMAAR8CHE COURANT VAN DONDERDAG 22 DECEMBER 1938. De ergste strop, die den schaatsenrijder kan overkomen als het vriest, is de sneeuwval. In enkele oogenblikken kan de sneeuw de baren onzichtbaar maken en dat is op zich zelf misschien nog niet zoo erg, maar heel gemakkelijk wordt dan ook de afbakening der wakken door de sneeuw bedolven. En dat verhoogt het gevaar voor het ijstoerisme! Zoo is het ook thans. Weliswaar zijn verreweg de meeste vaarten en kanalen bedekt met goed en betrouwbaar ys, maar overal heeft men kleine gedeelten moeten afbakenen, omdat daar de kans op breken van het ijs niet ondenkbaar was. Gelukkig zijn de afdeelingen van den IJ. H. N. in actie gekomen. Gisteren moesten zij werkeloos toezien, want zoolang de sneeuw viel, was er van opruimen natuur lijk geen sprake. Vandaag echter zijn overal sneeuwploegen aan het werk gegaan en trachten nu overal de banen weer in orde te maken. Wij ontvingen vanmorgen van verschil lende afdeelingen telefonische mededeelin- gen over de werkzaamheden en voorzoover wij kunnen nagaan, hoopt men in den Iood van den dag gereed te komen met het sneeuwvrij maken der banen. Men gebruikt daarvoor groote A-vcrmige baanschuivers, getrokken door paarden, terwijl de baan vegers de rest doen. Toch heeft mei reeds moeilijkheden met dat baanvegen, omdat men niet over vol doende baanvegers beschikt en ook het noo- dige geld niet voldoende is. De IJ. H. N. had reeds het vorige jaar getracht en de poging werd in dezen herfst herhaald het baanvegen in werkverschaffing te kunnen laten uit voeren. De bond meende, dat die poging gerechtvaardigd was, omdat uit de no tulen der oprichtingsvergaderingen van ijsvereenigingen wij spreken over de afdeelingen, die een 50 jaar geleden werden opgericht bleek, dat deze vereenigingen juist werden opgericht omde werkloosheid te bestrijden! Helaas heeft de minister van sociale za ken op het verzoek van den IJ. H. N. afwij zend beschikt Het schaatsenrijden was een particulier genoegen en de onkosten daar voor moesten uit particuliere middelen be streden worden. De Friesche Ijsbond zit met dezelfde moeilijkheden en doet thans een poging om minister Romme tot andere gedachten te brengen. Het bestuur van dien bond heeft n.L het volgend telegram verzonden aan den minister van sociale zaken: „Het bestuur van den Frieschen Ijsbond, gevestigd te Leeuwarden, dringt er, na overleg met den rijksinspecteur voor de werkverschaffing, den heer Falkena, met klem op aan, het ten spoedigste daarheen te willen leiden, dat onderhoud der ijswe- gen, waarvoor aan gemeentebesturen niet als vroeger uitgaven zijn toegestaan, in werkverschaffing zou kunnen geschieden. Door de gevallen sneeuw wordt een groot algemeen toeristenbelang in Friesland be dreigd, de niet onderhouden üswegen leve ren groote gevaren voor de rijders op". De Gouwzee. De Gouwzee is helaas nog onberijdbaar. Wel werd gisteren begonnen met het uit zetten van de baan, maar het bleek, dat men op groote moeilijkheden stiet. Overal trof men de bekende „schotelvorming" van het ijs aan en dat maakt het rüden onmogelijk. In den loop van vandaag komt de baan echter sneeuwvrij en dan zal de ijsschaaf haar werk moeten doen. Op z ijn vroegst is dus Vrijdag een tocht naar Marken mogelijk. Tenzij men er een wandeling voor over heeft? Want het ijs is overal betrouwbaar en de wakken bij het eiland zijn duidelijk aangegeven. AlkmaarAvenhorn. Wat onze directe omgeving betreft, een tocht naar Avenhorn zal morgen zeer wel mogelijk zijn. Het ijs is overal van goede kwaliteit en het bestuur der ijsclub Aven horn heeft zich in verbinding gesteld met Ursem, om ook daar de baan sneeuwvrij te krijgen. Zeer waarschijnlijk zal in den loop van den dag ook de baan van Avenhorn naar Purmerend sneeuwvrij komen en dan zijn grootere tochten mogelijk. Hedenmiddag komt de commissie der dor- pentochten in spoedvergadering bijeen, om een dorpentocht te organiseeren. Vermoede lijk zal deze Maandag, tweeden Kerstdag, gehouden worden. Bijzonderheden hierover zullen zoo gauw mogelijk bekend gemaakt worden. Verwachting: Zuid. tot Ooste lijke wind; zwaar betrokken; eenige sneeuw; strenge tot ma tige vorst Temperatuur (in graden Celsius) Den Helder 10; Alkmaar 11; de Bilt 13; Groningen 13; Maas tricht 8. Leeuwarden. het Hepkema, Willemskade 12, Telefoon 4285. Bij de inschrijving moet direct inleggeld ad 2 worden voldaan. Op Vrijdag 23 December ontvangen de deelnemers in Hotel Spoorzicht te Leeuwarden, 's avonds om 8 uur, insignes en nummerbanden, tegen betaling van 0.50. De afrit is bepaald op Z a t er d a g 24 December, des morgens om 5 uur, op nader te bepalen plaats. De deelnemers moeten een half uur te voren aldaar aan wezig zijn voor het in ontvangst nemen van de controlekaart. De controleposten zijn kenbaar aan een Friesche vlag en (of) roode lan taarn. Ieder, die den Elf-stedentocht volbrengt op den dag van afrit, ontvangt het Frie sche Elf-steden Herinneringskruis. Bovendien worden in de afdeeling Wed strijd verschillende medailes uitgeloofd. De feestelijke prijsuitdeeling zal den zelfden avond plaats hebben in de groote zaal van de Harmonie te Leeuwarden. Zoo wordt dan Zaterdag de vijfde elfstedentocht gehouden, altijdijs en weder dienende. Hoeveel deelnemers 'zullen er Zater dagmorgen aan den start komen? In 1933 waren er een 500 liefhebbers, die den monsterrit van 204 K.M. aandurf den. Zal dit getal weer bereikt worden ofzal het overschreden worden? Misschien wel, want de elfstedentocht is een rit, die buitengewoon aantrekkelijk is en waaraan de deelnemers hun leven lang de meest prettige herinneringen bewaren. Herinneringen! Laten wij er een paar De elfstedentocht 1938, welke is bepaald op Zaterdag 24 December en welke onder verdeeld is in een toertocht en in een wed strijd wordt verreden onder de volgende bepalingen: Deelnemers aan den wedstrijd kunnen gedurende den rit overgaan tot den tocht en moeten nummerband aan den eerst- volgenden controlepost afgeven. Deelnemers aan den Tocht mogen met elkander rijden en elkander steun verleenen. Wedstrijdrijders moeten den tocht zelfstandig volbrengen en mogen niet geduwd of getrokken worden. De inschrijving staat open tot V r ij d a g 23 December 1938 tot 12 uur 's middags, bij den voorzitter mr. M. E. aanhalen uit het jubileumboek van de Frie sche Elfstedenvereeniging. Daarin schreef de heer D. Huizinga Bruins, die aan de vier tochten langs de elf Friesche steden deelnam, een aardig artikel. Wij kennen den heer Huizinga, vroeger lid der Ned. elftal commissie, als een waren sportman. Wij hebben hem vaak hooren vertellen hij en wij waren dorpsgenocten! en mede daar om kunnen wij instaan voor wat hij schrijft. Dat is: „De laatstgehouden tocht heeft duidelijk bewezen, hetgeen ik na de eerste maal als mijn positieve meening reeds uitsprak, dat iedere goede rijder en rijdster van hooge klasse de Friesche Elfstedentocht kan vol brengen bij gunstig weer en gunstig ijs, wanneer naast die rijderscapaciteit een goede physiek aanwezig is. Dat die physiek een groote, ja bijna over- heerschende factor is, daarvan zal, hoop ik, het volgende relaas u overtuigen, door uit mijn geheugen te voorschijn te halen de ondervindingen, opgedaan op de verschil lende tochten. In 1912 werd met dooi weer, met zelfs hier en daar een handbreed water op het ijs, om 5.40 gestart. Reeds de eerste brug bij de Oldehove was mij noodlottig; ik viel en toen ik mij als een natte poedel uitschudde, bleek één mij ner schaatsen bovendien te zijn gebroken. Daar liet mijn physiek mij in den steek en wandelde ik richting startplaats terug. Een paar achterblijvers doemden in de grauwe duisternis op en toen besloot ik met mijn reserveschaatsen althans een klein onder deel van den elfstedentocht te volbrengen. Het gelukte mij, even voor Dokkum een clubje, waarbij onze voorzitter, een oude voetbalkennis, in te halenMet een paar geleende schaatsen was ik ingeleefd in de „Elf-Steden-sfeer" en was de gedachte verre, nu met den tocht op te houden. Toen na Bolsward echter vriend Hepkema er nog een schepje op deed en ons den rug liet zien, bleven wij met een man of vijf door rijden, die verder elkaarr lief en leef hebben gedeeld. Een diepe inzinking tusschen Harlingen en Bolsward werd overwonnen, mede dank zij den moreelen steun, die van de massa uit gaat. In Stavoren kwam de Zuid-Wester ons te hulp en daardoor werd het laatste derde gedeelte, in tegenstelling met latere erva ringen, het gemakkelijkst. Eén van ons vijfmanschap meende zelfs in Sloten zijn fitheid te moeten illustreeren, door met een „Purzelbaum" de controle bin nen te duikelen. Om 7.07 werd vlot deze „tocht van Watergeuzen" vol- I bracht. In 1917 maakten mr. Hepkema en onder- geteekende een afspraak, om gezamenlijk den wedstrijd te rijden en dan mogelijk iets werd toen dan ook in Bolsward bleek, dat bovendien zijn geleende reserveschaat sen te eenenmale voor dezen tocht onge schikt bleken te zijn, besloten wij daar, elkaar los te laten. Het opvoeren van een langzaam tempo tot sneller rijden bleek in myn geval funest te zijn geweest en ik kwam dan ook in Leeuwarden in een ver moeiden toestand aan. Gelukkig kwam ook onze „Meester" nog tijdig binnen, na be zoeken te hebben afgestoken bij alle „koek en zoopjes", die op zijn route lagen. Deze tocht blijft in myn herinnering voortleven als die van den „m e e s t e r 1 ij k e n" terug tocht. En nu kom ik aan „den dunkelen Punkt" in 1929. Daags vóór den vastgestelden dag werd nog eens uitdrukkelijk gevraagd, of het wel wenschelyk was den elfstedentocht te laten doorgaan, nu de thermometer 20 graden onder nul stond en een halve orkaan de zen dag tot de koudste maakte, die sinds menschenheugenis was geweest. Het logische antwoord luidde dat 't toch niet aanging een schaatsenevenement af te gelasten, omdat het vroor. Met mijn collega uit Usquert zijn wy naar Leeuwarden getogen, met het vaste voorne men om slechts ons ervan te overtuigen, hoe weinigen den volgenden morgen om vijf uur present zouden zyn; en ziet, gevan gen door de massa-suggestie, heeft geen onzer er ook maar één moment aan getwij feld, wat te zullen doen. Mét de 300 deelne mers stonden wij in den vroegen morgen klaar, „den Ausflug in den Weltraum" te ondernemen. Ons clubje had zich uitgebreid tot zes per sonen; te weten: vier oud-Nederlandsch- elftal-spelers, mijn collega uit Usquert en mijn persoon. Voor het eerst zou ik dan officiéél als „tocht"-maker op de lyst ver meld staan, met de vooropgezette bedoeling nu eens kalmpjes-aan de taak te volbrengen. Richting Dokkum werden wij opgehouden, doordat één onzer, een chirurg, zijn diensten moest bewijzen aan een deelneemster met een gapende beenwonde. Daar aangekomen werd ons geduld en onze body, in die sner pende koude, een kwartier lang op de proef gesteld, vóórdat onze controlekaart was afgeteekend. Nog waren wij in de vaste overtuiging het kalmpjes-aan te kunnen doen helaas, hoe verder de tijd verstreek, hoe meer de werkelijkheid tot ons begon door te dringen, dat onze berekening foutief was geweest. Eindelijk Stavoren bereikt, wist ik uit er varing, dat vandaar de lijdensweg zou be ginnen, waar nu de barre Oostenwind onzen grooten tegenstander zou worden. Ware ik toen niet door mijn mede-tochtgenooten na één uur oponthoul aangespoord tot door zetten, dan zou ik daar vermoedelijk zijn ge strand. 't Werd avond de meren boden een unheimischen, luguberen, weinig goeds voorspellenden indruk. Met moeite werd de weg naar Sloten gevonden. Hier hadden weer anderen een inzinking te overwinnen, maar ook hun werd een riem onder 't hart gestoken en werd zonder groote tegen slagen Sneek bereikt. Vier uren restten ons, om nog tydig de controle te* Leeuwarden te bereiken. Met het einddoel voor oogen, dacht niemand meer aan opgeven. Lokkende lichten van Leeuwarden deden ons moed en energie herkrijgen, maar o koude werkelijkheid, o gij lokkende lichten, wat hebt gij ons bedrogen! Nu eens links, dan weer j rechts begon het op een fata morgana te j lijken, zonder dat wij ons ervan bewust waren, deze ook maar eenigszins nader te komen. De baan was weggevaagd en opge hoopt met schotsen, als ware basaltblokken, 't Was vallen en opstaan; lichaam en lede maten gekneusd, een stemming beneden nul. Verwenschingen werden geslingerd naar dat fata morgana en aan hen, die ons in die hel hadden verleid. Ziet, dat was ook een elfstedensfeer, maar gelukkig van spoedig voorbij gaanden aard. Hoed af voor hem, die van zijn voorrijder tientallen hakken in de beenen opliep en daarop slechts met een zacht kreunen reageerde. Daarvoor werd hij, als belooning, na afloop geprezen als een bijzonder welopgevoed mensch; in tegenstelling met diegenen, die minder waardeerende klanken uitten tegenover hun voorgangers. Maar ook deze lijdensweg is overwonnen en juist vóór het sluiten van de controle in Leeuwarden werden wij op een kruiwagen gelicht en de „Klandery" binnen gereden, maar toch als overwinnaars van de over macht, die wij hebben moeten trotseeren. Voor ons rijders, beteekende deze tocht de verovering van de „Armada", en deze zal als zoodanig in onze herinnering blijven. De laatstgehouden elfstedentocht in 1933 was in alle deelen het tegenovergestelde van zijn voorgangers. Nü absolute windstilte, aangename temperatuur en schijterend ijs. Het Bestuur van de Vereeniging maakte deze tegenstelling nog grooter, door nu in omgekeerde richting te laten rijden. Einde lijk was ik in staat de ervaringen, opgedaan by vorige gelegenheden, in de praktijk te brengen en heb het eerste derde gedeelte van den tocht in goed tempo volbracht, zon der mij door andere factoren te laten af leiden; met als resultaat een behoorlijke tijd van aankomst. Nü, voor het eerst, was ik getuige van de levendige belangstelling van de inwoners van Leeuwarden en van hun enthousiasme, waarmede de rijders bij hun terugkeer in Leeuwarden werden begroet. Deze geheele reis zal in de herinnering voortleven als het summum van schaatsen- rydersgenot. Dat was Friesland op zijn mooist. Niet minder dan 500 deelnemers van de 550 candidaten mochten het zilveren kruisje in ontvangst nemen en zou deze tocht te vergelijken zijn met de verovering van de Zilvervloot. De grootste buit, waar- by de verrichtingen verhoudingsgewijze het minst zwaar waren. De route vastgesteld. Hedenavond wordt een beslissing genomen of de elfstedentocht Zaterdag a.s. definitief zal doorgaan. Het ijs is overal volkomen betrouwbaar, doch hier en daar ligt de sneeuw tot 10 c.M. hoog. In verschillende sneeuwen. Het bestuur zal zich in den loop van hedenavond beraden of de tocht door zal gaan. De route is inmiddels vastgesteld. Van Leeuwarden gaat het naar Sneek (23.9) K.M.), van Sneek naar IJlst (3,8 K.M.), IJlst—Sloten (14,1 K.M.), Sloten via Balk, het Gaasterland door naar Stavoren (26 K.M.), StavorenHindeloopen (10,8 K.M.), HindeloopenWorkum (8,9 K.M.), Wor- kumBolsward (13,2 K.M.), Bolsward Harlingen (17,6 K.M.), Harlingen via Sex- bierum naar Franeker (12,7 K.M.), Franeker via Berlikum naar Dokkum (44,7 K.M.), DokkumLeeuwarden (23,5 K.M.), totaal 199 K.M. 350 M. In 1933, de laatste maal, dat de tocht werd uitgeschreven, bedroeg de afstand 204 K.M. Het aantal inschrijvers bedroeg heden morgen 100 voor de wedstrijdklasse en 100 voor de toeristengroep. Stompetoren. Woensdagmiddag organi- WlNGS American CigareUes Ook voor U/ Hoe eerder, hoe beter/ en waarop radio-muziek aanwezig is, druk gereden worden. Voor de Kerstvacantie betrekken verschil lende families hun buiten home, terwijl er ^feok in de hotels vrij veel wordt besproken. ®vi bijzonders te verrichten. Dit heeft helaas niet mogen zijn, mede doordat myn tochtge- steden worden baanvegers gereed gehouden noot door zooveel pech en tegenslagen werd om de route schoon te vegen, doch in den achtervolgd, dat ons begintempo te laag loop van heden is het weer beginnen te seerde het ijsclubbestuur een kinderwed- stryd op onze mooie baan. Prijswinnaars werden: Jongens 79 jaar: 1. Jaap Ens, 2. Leo Langhorst, 3. Jan Blauw. Hardloopers: 1. Piet Blauw, 2. Jaap Bleeker. Jongens 1113 jaar: I. Veg v. d. Wal, 2. Jan Bruin, 3. Cees Renser; meisjes 79 jaar: 1. Jollie Wolthuizen, 2. Bets Koopmans, 3. Co Imming; meisjes 1012 jaar: 1. Mieke Heringa, 2. Co Kamsteeg, 3. Annie Leeg water; loopers: 1. E. Wolthuizen, 2. Jenny Imming. Vele plannen staan, by gunstig ijsweder, nog op het programma. Oterleek. De uitslagen van de yswed- strijden, Dinsdag voor schoolkinderen ge organiseerd door de afd. Oterleek van den IJ. H. N., luiden als volgt: le groep jongens 68 jaar: 1. Adriaan Stekelbos; 2. Philip van Harskamp; 3. Wim Buis. 2e groep 911 jaar: 1. Nico Klerk; 2. Aris Plevier; 3. Henk Wagenaar; 4. Nico Muntje- werff. 3e groep 1213 jaar: 1. Jacob Buis; 2. Hanri Dekker; 3. Albert van Ham. le groep meisjes 68 jaar: 1. Jannie Muntjewerff; 2. Nellie Dekker; 3. Jannie Michielse. 2e groep 912 jaar: 1. Annie IJkel; 2. Sien Wagenaar; 3. Aafje Ney. Alle schoolkinderen kregen tevens een versnapering. Bergen. Onder leiding van het raadslid Dingerdis worden met goedkeuring van het gemeentebestuur arbeiders te werk gesteld, om de verbindingsvaart BergenAlkmaar sneeuwvrij te maken. Het ijs is hier zeer goed, terwijl voor de veiligheid onder de betonbrug bij de melkfabriek een loopbrug wordt gemaakt. Getracht wordt, deze baan morgen in orde te hebben. Egmond aan den Hoef. De banen rond om het Slot op den Hoef zijn alle in orde. Het ijs is glad en vry van scheuren. De avondverlichting is zeer goed, zoodat zeer velen des avonds van de fraaie ijsbaan pro- fiteeren en velen uit den omtrek, vooral uit Egmond aan Zee, brengen op deze baan ge noeglijke uren door. St. Pancras. De ijsclub vergaderde Dinsdagavond onder leiding van den heer A. Schuur. De rekening gaf een batig saldo aan van 57.33. Besloten werd te bedanken als lid van den IJ. H. N. Wedstrijden zullen worden gehouden in het hardprikken, schoonrijden voor paren en hardrijden voor kinderen. Nieuwe-Niedorp. Het ijs op de Niedor- per Rijd is goedgekeurd; de baan is prach tig. De hardrijdersbaan zal vandaag worden uitgezet en verschillende wedstrijden zullen worden georganiseerd. Woensdagmiddag werden kinderwedstrij den gehouden. Uitgeest. De banen zyn klaar gemaakt en de wakken alle afgezet. De ysvereeni- ging heeft diverse wedstrijden op haar pro gramma staan. De baan is des avonds ver licht. BERGEN IN EEN WINTERPAK. Vanmorgen was Bergen in een onvergete lijk winterpak gestoken. Het reine witte sneeuwkleed gaf aan het pittoreske dorp een buitengewone bekoring, welke nog verhoogd werd door de arren en sleden waarmede de melkboeren hun klanten bedienden. De met sneeuw bedekte duinen deden ons aan Zwit serland denken. Dit was vooral het geval ge zien vanaf de ijsbaan. Hier was een flink aantal baanvegers, onder leiding en met be hulp van een drietal actieve bestuursleden, bezig om de wedstrijdbaan en de baan voor de leden en het publiek van het sneeuw kleed te bevrijden, waarmede men tegen 12 uur gereed kwam. Bekende hardrijders waren des middags weer present om zich te trainen voor de komende wedstrijden. Nu het minder koud is, zal er ook van avond op deze baan, die prachtig verlicht is oor. duinwandelingen zijn de komende da gen wel bijzonder geschikt. Wie van de na tuur houdt, verzuime niet een dergelijke wandeling te doen. Men komt niet zoo vaak in de gelegenheid onze dennenbosschen in het winterpak te aanschouwen. KAMPIOENSCHAP VAN NEDERLAND VERVROEGD. Op 29 en 30 December a.s. De data van de wedstrijden om het kampioenschap van Nederland in het hardrijden op de schaats voor amateurs over de afstanden 500, 1500, 5.000 en 10.000 meter, zyn gewijzigd. In plaats van 7 en 8 Januari 1939 zijn de wed strijden thans vastgesteld op Donderdag 29 en Vrijdag 30 December a.s. De plaats, de baan van de ijsvereeniging te Groningen, en het aanvangstijdstip, 11 uur, blijven onveranderd. Verder zyn onder auspiciën van den Ko ninklijken Nederlandschen Schaatsenrijders Bond de volgende wedstrijden vastgesteld, welke alle om elf uur beginnen: Op Zaterdag 24 December zal de ijsclub Bamestra te Beemster nationale proefwed- strijden voor amateurs organiseeren. Het provinciaal kampioenschap in het hardrijden voor amateurs van Utrecht zal op Zaterdag 24 December a.s. worden verreden over afstanden van 500, 1500 en 5.000 meter op de baan van de ijsclub Loosdrecht te Loosdrecht De ijsclub Kralingen te Rotterdam heeft de organisatie in handen van het provin ciaal kampioenschap van Zuidholland in het hardrijden voor amateurs. De wedstrijden zullen op Dinsdag 27 December a.s. worden gehouden over de afstanden 500, 1500 en 5.000 meter. Nationale proefwedstrijden voor amateurs in het hardrijden zullen op Woensdag 28 December a.s. gehouden worden door de ijsclub „Thialf" te Arnhem. Op Vrijdag 23 December a.s. zal te Deven ter ysclub te Deventer wedstrijden in het schoonrijden organiseeren, zoowel voor da mes als voor heeren, om het provinciaal kampioenschap van Overijssel. Deze wed strijden zullen gevolgd worden door een wedstrijd in schoonrijden voor paren. Het provinciaal kampioenschap in het schoonrijden van Groningen, zoowel voor dames als voor heeren, zal op Woensdag 28 December a.s. op de baan van de iisclub Fivelgo te Appingedam worden verreden. Op Zaterdag 24 December a.s. organiseert de ijsvereeniging „de Volharding" te Heem stede een nationalen wedstrijd in het schoon rijden voor dames om den zilveren jhr. van Doorn-schaats (wisselprijs). Een wedstrijd voor paren zal hierop volgen. De ijsvereeniging ,Nova Zembla" zal op Maandag 26 December a.s. te Krommenie een nationalene wedstrijd in het hardrijden voor amateurs organiseeren over afstanden van 500, 1500 en 3000 meter, waarvoor een wisseltrophee beschikbaar is. Het Eerste Kamerlid Poilema, heeft aan de ministers van Binnenlandsche Zaken en van Sociale Zaken de volgende vragen gesteld: Hebben de ministers kennis genomen van het bericht, voorkomende in de „Leeuwarder Courant" dd. 20 December 1938, betrekking hebbende op den toestand der ijswegen in de provincie Friesland en het gebrek aan baanvegers daarop? Is de daarin gegeven voorstelling van zaken, dat van de begrootir.gen der meeste Friesche gemeenten de post voor onderhoud van ijswegen is geschrapt, omdat deze ge meenten noodlijdend zijn, juist? Zoo bovenstaande vragen bevestigend mochten worden beantwoord, is dan daar van het gevolg, dat het meerendeel van de gemeentebesturen in die provincie deze -* ~T _JÉ De t.. snelste rijders aan den start voor de 500 M.: links an Havekolte; rerhts Jan Langedjjk, die winn..ar werd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 9