'AKKERTJES MET DE Z5 NAAR AMELAND. UexinaeidAeid.- (RMteniand Jieck Schaal wijkl niet vanzelf, want dal kan lang duren. Maar een "AKKERTJE" verdrijft ze binnen een kwartier. Franco ontmoet feilen tegenstand. Succes der opstandelingen ten Z. van Lireda. Glimlachje Ernstige treinramp in Roemenië. 85 dooden, 250 gewonden. Nieuws in 't kort. Een torpedoboot is geen passagiersschip. Bruidegom en bruid aan boord TWEEDE BLAD. «9 II Mulei 11 Huiven - 1 ituki 1 Huiven Let op hel AKKER-meik I van wien blijkt, dat de overtreding buiten zijn toedoen is gepleegd." Minister van Buuren maakte nog eenige bezwaren tegen dit amendement, welks laatste gedeelte („hen, die feitelijk de lei ding hebben") hij vaag vond, welk be zwaar de heer Diepenhorst overdreven vond. Slechts mr. van Maarsseveen steun de den minister en bepleitte aanvaarding van den regeeringstekst. Met 5316 stemmen werd het amende ment goedgekeurd; tegenstemmers waren 12 katholieken en de vier n.s.b.-ers. Dit was het voornaamste; een ander amende ment had betrekking op den duur van het noodwetje, welke op 6 maanden werd be paald, want er bestaat weinig of geen kijk op dat de nieuwe wet op 15 Febr. a.s. in werking kan treden. In nog geen twee uren had de Kamer zich er doorheen geslagen, waarna het heugelijke moment van het Kerstreces was aangebroken. Met een aardig speech- je nam de voorzitter tot 7 Februari af scheid van zijn medeleden. Dan zullen de Indische begrooting en de wijziging en aanvulling van de wet betref fende het recht van vereenigen en ver gaderen op de agenda komen. De Eerste Kamer zal vermoedelijk nog eenige wetjes, waarbij haast is, deze week afdoen. Hoewel de opstandelingen in Spanje zeggen op vele punten van hun offen sief in Catalonië groote successen te hebben geboekt, zoowel bij Tremp, Balaguer (ten N. van Lerida) als ten zuiden van Lerida bij Seros, geeft het regeerings-communiqué slechts toe, dat alleen ten zuiden van Lerida eenig succes door Franco is bereikt. Beide partijen maken melding van veel ge vangenen en veel buit aan oorlogs materiaal. De opstandelingen stonden de journalis ten niet toe den strijd aan het front te volgen, z.g. omdat het weer te slecht was. De aanvallen aan de fronten gingen ver gezeld met aanvallen op de burgerbevol king van de steden in het achterland van de regeering. Barcelona is in de afgeloo- pen dagen twee keer gebombardeerd. Bij een Zondag uitgevoerden luchtaanval vie len daar 23 dooden en een 25-tal gewon den. Maandag werd de luchtaanval her haald. Ook toen was het aantal dooden groot. Bovendien zijn Zondag nog drie kleine plaatsen in de provincie gebombar deerd, waarbij een aanzienlijk aantal doo den viel. O.a. werd een ziekenhuis getrof fen. Zaterdag werd Madrid gebombardeerd. 600 granaten vielen op de stad. Er vielen slechts twee dooden. Twaalf menschen werden gewond. Tegenstrijdige berichten. Volgens het communiqué der opstande lingen zouden Franco's troepen bij Tremp, in de sector van Monsech, tien kilometer zijn opgerukt. De regeering verklaart even wel, dat Franco's troepen er niet eens in slaagden de rivier over te steken en dat het „Daar moet iets niet in orde zijn. Als ik aan het letterslot draai, krijg ik radio-Hilversum!" eenige gevolg voor hen bestond in een groot verlies aan materiaal en menschen- levens. Bij Balaguer zou Fraco's succes al niet grooter zijn geweest. Alleen bij Seros, bij de samenvloeiing van Segre en Ebro, slaagden de rebellen erin hun stellingen te verbeteren, zij het ten koste van een groot aantal menschenlevens. Zij rukten op tot Almatret. Aanvallen op Aires en Aspa werden afgeslagen. Volgens de opstandelingen zouden zij niet alleen Aspa, maar ook Mayals, Sarrocca en zelfs Borjas Blancas hebben bezet. De re- geeringstroepen bieden overal feilen tegen stand. Franco wordt door een groote macht van buitenlandsche vliegtuigen gesteund. I Italianen helpen. Uit mededeelingen van krijgsgevangenen 1 en andere gegevens blijkt, dat Italiaansche troepen hebben deelgenomen aan het of fensief ten zuiden van Seros. De rebellen ontkennen dit. Zij verklaren, dat slechts een divisie Italianen aan het Catalaansch front staat en dan nog niet eens in de voorste rijen. Deze bewering wordt evenwel ont zenuwd door een bericht van de Itali aansche „Messagero", dat hoog opgeeft van de heldendaden der Italianen aan het Segre-front bij Seros. Companys, de president van de Cata- laansche generaliteit, verklaarde de pers Zaterdag o.a.: Onze tegenstanders bewijzen noch katholieken noch christenen te zijn, gezien het tijdstip, waarop zij hun offensief ontketenen. Hij riep alle Catalanen tot on- vermoeiden tegenstand op tegen hen, die de Catalanen tot slaven willen maken. In een radiotoespraak heeft president Negrin zich gericht tot alle Spanjaarden. Hij verklaarde de uitvoering van tot heden uitgesproken doodvonnissen, of doodvon nissen, die nog zullen worden uitgesproken in de toekomst wegens hoogverraad, spion- nage en opstand, op te schorten. Sobere Kerstdagen. De Madrilenen waren gedwongen de Kerstdagen in groote soberheid door te brengen. Velen hunner hebben zich naar de voorsteden begeven om er kippen en konij nen te kopen. Het Roode Kruis en de inter nationale hulpcommissie hebben medege deeld, dat voor de kinderen 60.000 middag malen en 10.000 avondmaaltijden zullen worden verstrekt. De troepen zullen warme kleeren ont vangen. Voor de loopgraven bij Madrid zijn geen feestelijkheden vastgesteld. De sol daten hebben in hun onderaardsche schuil plaatsen om groote vuren Kerstliederen gezongen. Voor de eerste keer sinds drie jaar is te middernacht in particuliere ka pellen de Mis gecelebreerd, o.a. door abt Leocadio Lobo. Om elf uur Zondagochtend zijn de protestanten in vijf bedehuizen te Madrid bijeengekomen. De controlecommissie inzake de terug trekking van buitenlandsche vrijwilligers is uit Valencia te Madrid aangekomen. In den kerstnacht is in Roemenië een personentrein, die van Galatz op weg was naar Chisinau, nabij het station Vaicaitzei in Zuid-Bessarabië in botsing gekomen met een van den tegenoverge- stelden kant '-omenden personentrein. Uit de puinhoopen heeft men reeds 80 dooden geborgen, alsmede 250 ge wonden, waarvan er vele in zorgwek- kenden toestand verkeeren. Het reddingswerk werd ernstig bemoeilijkt doordat tengevolge van het slechte weer het verkeer groote vertraging ondervond en de telefoonleidingen waren verbroken. Niette min heeft men uit Galatz twee treinen met dokters en verplegend personeel kunnen zenden. De twee locomotievën waren volkomen vernield. Zeven wagens waren totaal ver brijzeld en alle overige min of meer bescha digd. In den loop van den nacht hebben de ministers van verkeer en volksgezondheid zich naar de plaats van de ramp begeven. Uit het voorloopig onderzoek is gebleken, dat de van Galatz komende trein te Vaicait zei op den van den tegenovergestelden kant komenden trein had moeten wachten, doch door tot nu toe nog niet opgehelderde oor zaak is doorgereden. Stationschefs in hechtenis. Nader wordt gemeld, dat de stationschef te Galatz den machinist den schriftelijke op dracht gegeven had, niet zooals gewoonlijk op het enkelsporige traject te Frecatai op den trein uit tegenovergestelde richting te wachten, doch eerst op het volgende station, Etulea, omdat de andere trein ver traging had. Deze tweede trein wachtte ech ter niet te Etulea. De stationschefs van Galatz en Frecatai z(jn in hechtenis genomen. Zware sneeuwstormen in Roemenië De telefonische en telegrafische verbindingen van Roemer.ië met het buitenland zijn o- yeral tengevolge van zware sneeuwstor men verbroken. Postwagen van trein beroofd. Twee be ambten van de Philippijnsche posterijen zijn, door kogels gedood, aangetroffen in het postrijtuig van een sneltrein. Een zen ding goud ter waardo van 75.000 dollar, afkomstig van een mijnonderneming, is vermist. Dit is de eerste treinroof op de Philippijnen. De autoriteiten staan voor een raadsel. In den wagon werden zes le dige patronen aangetroffen. De safe was gesloten, doch de sleutels worden vermist. De politie heeft het slot geforceerd. De Kerstdagen in de Vereenigde Staten. Gedurende de kerstdagen zijn in de Vereer.fgde Staten 344 persone i om het leven gekomen bij auto-ongelukken, bran den, zelfmoorden en gevallen van verdrin king. Alleen bij verkeersongelukken wer den 263 personen gedood. Aanslagen in Palestina. Yassin Jarralla, een lid der Arabische verdedi gingspartij in Palestina, een tegenstander van den Moefti en neef van den tcgen- woordigen president van den oppersten raad der Mohammedanen, werd gisteren in zijn huis te Jcricho doodgeschoten. Ara bieren hebben een Britschen bankdirec teur, Lebouvier, gistermiddag bij Jericho ontvoerd. Een Joodsche winkelier werd door een schot gewond, terwijl hij in zijn zaak in het oude stadsdeel van Jeruzalem klanten hielp. Zelfmoord in Hongarije 24 uur na het publiceeren van het Hongaarsche ont werp van wet van de regeering-Imredy tegen de Joden heeft, na professor Lie- bermann,thans de 64-jarige dr. Geza don Bovary, rechtskundig raadsman van de Joodsche gemeente van Boedapest, zich door een schot van het leven beroofd. Onzichtbaar glas. Dr. Katharine Lodgett te New-York heeft medegedeeld, dat zij een methode heeft ontdekt om glas geheel onzichtbaar te maken. De uitvind ster, die op een laboratorium van een electriciteitsmaatschappij werkt, verklaart, dat men het glas in zekere oplossing moet dompelen, waarna deze oplossing als een zeer dunne laag op het glas blijft liggen. Terwijl het zuiverste glas tot dusverre 92 pet. licht doorliet, laat het nieuwe glas 99 pet. door. In bevoegde kringen zegt men, dat de uitvinding een sensatie is. Zij zou kunnen worden toegepast voor alle opti sche instrumenten. De schrijver Capek overleden. Na een korte ziekte is op 48-jarigen leeftijd te Praag overleden de schrijver Karei Capek, een der opmerkelijkste figuren in de litteraire wereld van TsjechoSlowakije. KERKVERKIEZING. - Bij de op tweeden Kerstdag Keh0„a verkiezing van de Ned. herv. kerk t n*" dam zijn gekozen de heeren te Boe^ /r ken P. Groot, notabel; Jac Stal ouderling. Stammes, KERKVERKIEZING TE SCHERMERHORN. Tot ouderling bij de Ned. Herv r meente te Schermerhorn werd in eer h staande vacature benoemd de heer J t tot diaken werd herbenoemd de he°S' Jb. Smit. ONS DRUKWERK VOOR U' DRUKKERIJ COSTER. (Van onzen speciaeln verslaggever). Vrijdag. Aan boord Hr. Ms. Z. 5. Precies om haif zes klopt de kellner van Hotel den Burg te Den Helder op mijn deur en precies een uur later wandel ik ïr. de barre en snijdende kou langs de haven van Nieuwediep op zoek naar de torpedo boot Z. 5, die mij voorloopig tot woonplaats zal dienen. Voorloopigwie weet voor hoe lang .De boot zal vanmorgen naar Ameland vertrekken om te zien verbinding met het overigens onbereikbare eiland in de Waddenzee te krijgen. Zal ik de Kerst dagen weer thuis vieren, of zal de stille nacht mij nog op zee zien zwalken, of mei boot en al vastgevroren in het ijs? Al die gedachten draaien me door het hoofd als ik nu al tot op mijn gebeente koud, niettegenstaande een paar wollen truien een leeren lekker en een dito mo torkap langs den havenkant naar de tor pedoboot loop te zoeken. Een spookverschij ning met een geweer op schouder doemt uit de duisternis op een welwillende spook verschijning, overigens die my van achter en onder veel bont en andere dierenvellen vandaan vertelt "dat ik nog maar vijf mi nuten verder hoef te loopen om mijn doel bereikt te hebben. „Gaat U mee naar Ameland?" informeert het spook, dat 'n marinier op wacht blijkt te zijn. En op mijn bevestigend antwoord zegt-ie, eenigszins sarcastisch: „Nou veel pleizier dan!" Inderdaad ligt een eindje verder de Z. 5 al Onder stoom. Op den wal staat een groote vrachtauto, waaruit de bestellingen, die de Amelander winkeliers hebben ge daan, in de boot worden geladen. Alle mo gelijke kruidenierswaren, meel, gist, vleesch ja wat al niet. En ondertusschen komen ook de passagiers aan boord, allemaal ge strande Amelanders, die graag de Kerst dagen thuis willen vieren, en op het be richt dat de Marine een poging zou wagen het eiland te bereiken, van heinde en ver naar Den Helder zijn gekomen, want de meesten zaten in Noordelijk Groningen, en zijn ijlings met treinen, die ver over tijd waren, herwaarts gekomen. Zij duiken een voor een naar beneden, naar het verblijf der onderofficieren, mid scheeps, dat voor deze „landverhuizers" is gereserveerd. De bootsman scheidt de bok ken van de schapen, en laat de dames in de longroom, maar het is niet zijn schuld, dat deze scheiding niet lang in stand blijft. De natuur is nu eenmaal sterker dan de leer van een eerzame marine-bootsman, vooral als bij de genoemde bokken en schapen 'n paartje is, al diep in de bruidsdagen. Hij, een stuurman der JavaChinaJa- panlijn zij een geboren en getogen Ame- landsche. Ze waren vlak voor hun trouw dag nog „even naar den wal" in casu noor delijk Groningen gegaan om inkoopen voor de bruiloft te doen en werden voor hun terugtocht door het ijs verrast. Zoo lagen hun papieren en stond de ambtenaar van den burgerlijken stand op het gemeente huis van Nes op Ameland geduldig op bruid en bruigom te wachten terwijl deze „aan den wal" alle pogingen in het werk stelden om naar het eiland te komen. En zoomoest nu de Z. 5 inderdaad in den meest letter lijken zin hun huwelijksboot worden. En bij nadere kennismaking met onze lotgenooten blijkt er nog een bruidegom aan boord te zijn ook een zeeman die be gin Januari alweer moet varen en tijdens zijn Kerstverlof op Ameland had willen trouwen. Dat had gisteren al moeten ge beuren. Op hem wachten niet alleen de papieren en de ambtenaar, maar ook de bruid zelf Voorts zijn er onder de landverhuizers, zooals de matrozen ons gezelschap al.gauw doopten, een paar meiskes aan den wal op school, die hun Kerstvacantie thuis op Ameland zouden doorbrengen. Thuiswacht de Kerstboom, en de Z. 5 is hun eenige hoop, nog. Het zeegat uit. Ruim veertig man passagiers zijn aan boord, en honderden kilo's goederen en post, als de Z. 5 onder commando van den luitenant ter zee eerste klasse J. de Visser, het anker licht, en in den donkeren en kouden ochtend de haven van Nieuwediep uitvaart naar zee. Als we de haven uit zijn begint het licht te worden, en zien we de zee voor ons, zoover het oog reikt bedekt met drijfys. Ik sta bij den commandant op de brug, waar zeildoek ons beschermt tegen den kouden Noord-Opster, die onbarmhartig ons in het gezicht blaast. Blijkens den thermometer vriest het niet hard, maar de wind maakt het bitter koud. De navigatie wordt, te midden van het drijfijs, wel be moeilijkt door het feit, dat men in boeien moeilijkt door het feit, dat men de boeien blijkt dat, wat men voor een boei aanzag, een troepje talingen of wilde ganzen te zijn, dat op de ijsschotsen wat uitrust. Zoolang we nog in het ijs zitten, wil de commandant ook geen volle kracht geven, om de zoo kwetsbare Z-boot niet te be schadigen. Maar eindelijk zijn we dan het gat uit, en in open zee, waarin geen ijs meer te bekennen is. We draaien om de Noord en zetten koers langs de Noordkust van Texel in de rich ting Ameland. Nu kan er ook een schepje bovenop en dra snijdt de ranke Z. 5 zich met een vaart van 15 myl door de golven. Af en toe laat de commandant de boot full speed loopen, maar dan schudt en rammelt alles zoodanig, dat het minder aangenaam is voor de passagiers, onder wie zich trou wen de eerste symptomen van zeeziekte gaan vertoonen. Zeeziekte. Tja, een torpedoboot is nu eenmaal geen passagiersschip, en er staat, tengevolge van den straffen Noord-Ooster een tamelijk flinke zee. De hofmeester is al met eenige patiënten in de weer, wier ontbijt via hun eigen magen in die van de meeuwen te recht komt, die vechtend en krijschend in het kielzog van de Z-boot meevliegen. „U moet aan dek blijven" is zijn goed- gemeenden raad. „Niets is zoo goed tegen zeeziekte als frissche lucht". De zieken, warm ingepakt, doch rillende van kou en akeligheid, blijven zooveel mo gelijk aan dek, zittende op vouwstoeltjes, of hangende tegen de warme wanden van de machinekamer. Een kwartier, een half uur hoogstens, houden ze het boven uit. Dan worden kou en ontbering zoo groot, dat ze weer naar beneden gaan en dan be gint de opstand van de maag opnieuw De brug wordt voorzien van heerlijke warme koffie, juist als we Vlieland langszij hebben. Had ik er maar voor bedankt, want veel plezier heb ik van dat kopje zeemans- koffie niet gehad. Na weinige minuten moest ook ik tol betalen. Het doel nadert. Zoo is de Z 5 langzamerhand meer hospi taalschip dan torpedoboot geworden, maar gelukkig komt na Terschelling, Ameland in zicht. We draaien tusschen de beide eilanden door en komen dan, aan de Zuid kust van Ameland, in stiller water. Die omstandigheid doet de zieken merkwaar dig snel opknappen, cn een bord voortref felijke zuurkool, gereserveerd door den on volprezen hofmeester, wordt met graagte en met smaak gesavoureerd. Ziezoo, we zijn weer boven Jan, we voe len ons weer heele Pieten, te meer, daar de heele bemanning als om strijd 'verze kert, dat het „heelemaal niet erg is, dat het iedereen overkomt, zelfs een matroos nog wel eens, dat wc ons niet behoeven te schamen". Alles is nu aan dek, want nu zal het gaan gebeuren. Het beloofde land ligt voor ons. Langzaam varen, we weer door het drijfijs' waarvan de schotsen dikwijls van respec tabele dikte zijn. Je krijgt zoo af en toe het idee dat we door de Poolzee varen op een ijsbreker. Van ijsbreken moet de comman dant echter niets hebben, want als we al eens door een schots heen gaan, blijft roode verf van de boot op het breek vlak van het ijs achter. „Hartebloed van de Z 5", zucht de roer ganger wysgeerig. Op het Amelandsche strand loopen hon derden menschen zwaaiend met hoeden en petten, wachtend op de dingen die komen zullen. Maar ook wij wachten op diezelfde dingen, want al liggen we nu een honderd meter uit de kust, waarmee zijn de post, de goederen, en vooral de passagiers nog niet van boord. Het initiatief daartoe zal van den wal moeten uitgaan, hetzij, dat men met vletten komt, maar er gebeurt niets. We latén de stoomfluit loeien, er gaan morselichtsignalen naar den wal, er gaat zelfs een radiobericht naar den Bran- daris op Terschelling, om van daar den burgemeester van Ameland op te bellen, wien dochter we toch óók aan boord heb ben De wal neemt geen enkel initiatief. Langzaam aan begint het donker te wor den, haast even donker als de blik van den commandant, en de stemming van de land verhuizers, die hun kansen op Kerstfeest thuis aanmerkelijk zien dalen. De commandant probeert nog iets na derbij te komen. „Maar ik moet verdorie om mijn boot ook denken", bromt hy in zyn dikke wol len das. Vergeefsche moeite. Het lukt niet. De helft van de landver huizers staat ook op de brug. Zy zien het beloofde land, herkennen zelfs kennissen op het strand. Zij zullen er niet komen, al thans vandaag niet. De commandant beslist: „Ik ga terug naar open water. Hier in het ys durf ik niet te blijven liggen. Dat is te riskant. En dan zal ik nadere instructies aan Den Hel der vragen". We draaien weer, de zee tegemoet. Lang zaam, in den vallenden avond, raakt het beloofde land uit het gezicht. De vuurto ren wordt ontstoken, en zendt ons een groet. Tja, het was een kwestie van hon derd meter, maar de laatste loodjes... Radioverbinding met Den Helder; tele grammen over cn weer. Tenslotte de instructie aan den comman dant: in open water voor anker gaan, den ochtend afwachten, en het dan opnieuw probeeren. Waarschijnlijk, zoo heeft de burgemeester van Ameland getelefoneerd, kan dan de reddingsboot worden uitgezet! Nieuwe hoop onder de landverhuizers. Wie weet, morgenochtend. Ieder schikt zich in het onvermijdelijke. Een nacht op zee, op een torpedoboot, ergens in de buurt van de wadden, een ongekend avontuur. De avond legt zich over de zee. Aan den horizon draaien de vuurtorenlichten tegen de sneeuwige lucht, en af en toe grijpt het zoeklicht van de Z 5 in de duisternis. Het vriest en het waait, en ratelend gaat de ankerketting naar bcnee. We zijn voor anker. De hofmeester tracteert op doperwtjes en op heerlijke boterhammen, plus een uit muntend kopje warme soep. Dan gaan wc toebereidselen maken voor den nacht... De zee voor Ameland doet in de verte denken aan de Poolzee.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 8