De dorpentocht van den IJ.H.N Een moeilijke rit door bijna duizend deelnemers volbracht. derde blad. Meer dan 1300 toeristen naar Alkmaar I Onre vers'agqever reed mee. Provinciale Kampioen schappen. .mzm IJs sport. Alkmaar, Zondagavond. Het valt niet mee, om een duidelijk relaas te geven van den dorpentocht van den IJ.H.N., omdat de drukte zoo overstelpend was, dat niemand (ook niet de organisatoren van den tocht), gelegenheid kreeg, om een zuiver over zicht over den rit te krijgen. Want getallen spreken en de getal len, welke wij hier noemen, spreken boekdeelen: meer dan 1300 schaatsen rijders uit geheel Nederland zijn aan den start verschenen en bijna duizend waarschijnlijk is dit getal zelfs overschreden! hebben zich na een urenlange reis weer aan de eindcon trole in Alkmaar gemeld. Uit geheel Nederland! Dat is werkelijk niet te veel gezegd, want de lange lijsten van deelnemers vermeldden namen uit Groningen, Friesland, Overijsel, Gelder land, Utrecht, Noordbrabant en natuurlijk de beide Hollanden. Daar waren ongeveer twintig liefhebbers uit Eindhoven geko men, daar kwamen twee enthousiastelingen even overgewipt per trein uit Enschedé, daar was een groepje vrienden uit Tiel. Maar laten wij niet trachten op te sommen, uit welke plaatsen de menschen kwamen, laten wij alleen dit zeggen, dat van de -300 deelnemers aan den tocht er zeker 1000 kwamen buiten Noordholland boven het ij. Zij kwamen per trein, per auto of auto bus, zelfs per fiets, of zij hadden den nacht reeds doorgebracht in een der hotels in onze stad. (En zij hebben Maandag na het einde van den tocht in onze stad gedineerd! Is dat vreemdelingenverkeer, of is dat geen vreemdelingenverkeer?!!) Zij kwa men, om als het ware te demonstreeren, dat het ijstoerisme eigenlijk de allergrootste plaats inneemt in de harten van den schaat senrijder. Het was een nationale dag met een in ternationaal tintje. Want.... de Duitsche gezant te Amsterdam reed met zijn dochter den rit eveneens mee! Of de ijssport, het ijstoerisme, ook aantrekkelijk is! De organisatie. De organisatoren van den dorpentocht een driemanschap uit het dagelijksch be stuur van den IJ.H.N. hebben het niet klaar kunnen spelen, dat alles viot ver liep. Zij hebben dat niet kunnen doen, om dat de overweldigende deelname onve?bid- delijk de overhand kreeg. Trouwens, dat er fouten gemaakt moes ten worden, was heelemaal geen wonder. Immers, de organisatoren hadden slechts theoretische ervaringen. Zij wisten, dat de vorige dorpentocht ongeveer 20 jaar ge leden 156 deelnemers trok. Zij wisten, dat het aantal deelnemers aan den Elfste dentocht dit jaar ongeveer vijfhonderd zou bedragen en zij hoopte, dat deze dor pentocht met zoo'n 200 deelnemers begon nen had kunnen worden. 't Liep anders. Tweehonderd startkaar ten waren gedrukt, des Vrijdags en Zater dags werd dit getal verdubbeld, Zondag morgen werd het aantal tot 600 opgevoerd en Zondagnacht leek het wenschelijk, om alsnog' 200 startkaarten te laten drukken. En tenslotte moesten er Maandagmorgen om 8 uur nog een 500 gedrukt worden 't Kunnen er ook 600 geweest zijn De boel moest dus in de war loopen. Wel was alles behoorlijk verzorgd op papier, wel waren Zondagavond bij een der orga nisatoren tot 's nachts 2 uur vijf menschen in de weer geweest, om de startkaarten in te vullen, gemeente bij gemeente te sortee- ren en de deelnemerskaarten van elke ge meente alfabetisch te rangschikken, was in theorie dien nacht alles in maar o, die werkelijkheid! Om 8 uur werd een begin gemaakt met de uitreiking der kaarten. Maar reeds om half acht was het café de Boer afgeladen en kon geen der commissieleden of helners zich meer verroeren! En meer dan twee uur heeft dat gedrang geduurd. Meer dan twee uur lang was het hopeloos wc-rken. Dit kwam hoofdzakelijk nog, omdat zich na 8 uur nog zeker een 600 700 man lie ten inschrijven voor den tocht. Genoeg daarover! Men heeft nu eenig idee gekregen van de drukte vóór den dag (we zullen de honderden telefoongesprek ken maar vergeten!) en in de uren vlak voor den start. De baan. Wij moeten echter nog wel het een en ander over de baan zeggen. Het driemanschap, dat de tocht in han den had, vergaderde Donderdagavond m Alkmaar en besloot den tocht op tweeden Kerstdag vast te stellen. Het telefoneerde met de afdeelingen, wier banen in de route lagen, het schreef expresse-brieven naar die afdeelingen en het kreeg al.heel spoe dig antwoord. Vrijwel elke afdeeling be gon Vrijdagmorgen met het sneeuwvrij maken der banen, hetgeen een zeer moe- lijk karwei bleek te zijn. Maar het ging, zij het dan hier en daar met steun van den IJ. H.N. Zelfs waren er afdeelingen, die meer deden, dan haar plicht was en die een kilo metertje meer of minder op den koop toe namen. En Zaterdagavond was alles zoo ver klaar, dat de commissie meende, dat de tocht geheel langs sneeuwvrije wegen gemaakt kon worden. Helaas, zoo was het niet. Want Zondag avond, dus één nacht voor den aanvang van den tocht, vernam de commissie, dat wel orde. geheelte OosthuizenEdam niet sneeuw vrij was! Er is dien avond nog druk getele foneerd, er is nog 'n financieelen steun ge geven aan Edam, er werd van alles ge daan, om de zaak in orde te maken, maar jammer genoeg bleek Maandagmiddag, dat dit gedeelte der route onberijdbaar was. Dat was een leelyke schaduwzijde van den tocht. En niemand meer dan het be stuur van den IJ.H.N. betreurt dit, omdat het te goed weet, dat iets dergelijks geen reclame is voor den bond. Het bestuur van den IJ.H.N. verzoekt ons in dit verband dan ook mee te deelen, dat het zelf zeer betreurt, dat dit gedeelte van de baan volkomen verwaarloosd was en dat het een volgende keer maatregelen zal nemen, opdat dergelijke voorvallen uit zullen blijven. En reeds is nu besloten, dat een volgende keer de commissieleden per soonlijk de geheele route zullen inspectee- ren en zelf orders zullen geven aan de ijs- clubbestuurderen, om eventueele verbete- rin"en aan te brengen. Wat de kwaliteit der banen betrof, deze werd zeer verschillend beoordeeld, maar als men weet, dat het traject Alkmaar— AvenhornOudendijk ver binnen het uur werd afgelegd door meer dan honderd rij ders, dan mag daaruit toch wel geconclu deerd worden, dat dit gedeelte zeker goed was. Ook andere gedeelten waren goed, maar daartegenover stonden ook slechte gedeelten. Hier zal de ijsschaaf zeer nuttig werk kunnen verrichten! Zoo zijn er natuurliik nog tal van fouten gemaakt, maar.... zij werden gemaakt, omdat er eewerkt werd. En reeds vandaag hebben alle afdeelingen een vrcenlijsfje eekrcen van het driemanschap en zoodra de raoporten der afdeelingen zijn binnen gekomen, zal belangrijk materiaal verza meld ziin in h»t belang van het iistoerisme. Bovendien h°eft h°t bestuur zijn oor te luisteren gelegd bii de deelnemers en kost bare wenken in de ooren geknoopt. Wanneer d°ze toch dan ook niet ten volle geslaagd is. dan heeft bii er toch toe bij gedragen, dat enorm veel studie-materiaal verzameld is. misschien meer danin al de jaren van het bestaan van den bond! De tocht zelf. En nu de tocht zelf. Hoewel een van onze verslaggevers zelf de reis van het begin tot het einde heeft meegemaakt en daarvan een relaas zal geven, mogen wij toch nog wel het een en ander zeggen over den tocht. De drukte in het café de Boer hebben we reeds geschetst. Welnu, om precies 9 uur werd het vertreksein gegeven aan de honderden deelnemers en in een lange sliert ging het op het Kanaal naar den Om val. Een ongekend mooi gezicht, al viel het op, dat niemand in Alkmaar blijkbaar zich de moeite getroost had, om een tentje op het ijs op te slaan. Dat was anders in al de andere plaatsen, waar 't soms krioelde van ijstentjes, die echter de massa niet konden bevredigen en al heel spoedig uitverkocht raakten. De lange sliert werd spoedig nog langer en de wedstrijdrijders scheidden zich al heel gauw van de anderen af, om in zeer snel tempo Oudendijk te bereiken. Welke geschiedenissen zich afspeelden op de route, zal onze eigen verslaggever u vertellen. Het zij' genoeg, dat de drukte in het café de Boer snel luwde na half tien en dat daarna eenige uren gewacht v/erd op de mededeelingen uit Purmerend. Want PurmerendAlkmaar, dat was te bereke nen. Pas om ruim half twee passeerder de eerste rijders Purmerend, twee hardrijders, die de anderen ver voor waren. Toen brak de spanning in het café opnieuw aan, toen keek men weldra in Alkmaar uit naar den eersten rijder en ziedaar: om 2.16 uur meld de zich als eerste de bekende rijder S. Westra uit Warmenhuizen en J. E Verha gen uit Haarlem. De eerste had den rit die geen 70, maar 85 K.M. lang was vol bracht in 4 uur 11 min. en de tweede in 4 uur en 16 min. Als derde werd geklasseerd E. W. Verhagen uit Haarlem, die er 17 mi nuten langer over deed dan zijn broer. Toen volgde G. T. de Jong uit Ilpendam met 4 uur 42 min., J. v. d. Bij uit Anna Pau- lowna met 4 uur 49 min. en R. Bosma uit IJmuiden met 4 uur 55 min. Als nummer 7 kwam de eerste Alkmaarder, Sam Schut, zich melden. Hij had 5 uur en 26 min. <>ver den rit gedaan, zijn broer volgde 5 minuten later en werd tiende J. de Waal uit Koe dijk 13e, A. W. Krom uit Limmen 14de en toen ging het in zeer snel tempo: M. Mai- zin en P. Nielen uit de Woude (Akersloot) kwamen om 2 uur 45 binnen, G. Tol uit St. Pancras om 2 uur 46, L. Tekres uit Alk maar om 2.54. Als 29ste arriveerde de Alk maarder Veenstra om 3.04 en 1 minuut la ter J. Glas en Y. P. Poelsma uit Heiloo. Zoo ging het door en naarmate de- tijd verstreek, werd het weer drukker bij de Boer, waar men handen te kort had, om de erwtensoep op te dienen en dranken te schenken. Bekende rijders als Taconis, Smit, Riemersma, enz. arriveerden, en om kolkslag 4 uur arriveerde de eerste dame, wie een ruiker bloemen werd aangeboden door den voorzitter van den IJ.H.N., mr. C. G. de Groot, alhier! Bravo, jongedame uit den Haag! Er kwamen er meer. Er kwamen dorpe lingen in clubverband, een hockeyploeg uit Amsterdam Pinokio had van de 15 deelnemers slechts één uitvaller, kegelclubs hadden plezier en ellende broederlijk ge deeld, de K.N.S.B.-voorzitter, mr. C. P. Eecen, had zijn startgenooten niet losgela ten, een heele familie, inbegrepen de 13- jarige zoon, volbracht den tocht in harmo nische gezindheid, kortom, het was van 4 tot 7 uur bij de finish een ongelooflijke drukte. Velen waren plotseling de moeilijkheden vergeten en werden enthousiast, velen wa> ren vermoeid en dood-op, er waren moppe^ raars, die spoedig ook het leed vergaten en „broederschap" dronken, kortom, hoe het ook geweest was en hoe groot de sneeuw- ellende ook geweest was, het slot was toch een goed slot: een prettige stemming onder sportieve Nederlandsche schaatsenrijders. En gelukkig besloot het bestuur, om al len, die den tocht volbrachten dus ook hen, die na het sluiten der controle binnen kwamen, een herinneringsmedaille te stu ren. Want zij hadden allen een bijzondere prestatie geleverd, die grooter was, dan zij hadden vermoed en die heel veel wilskracht en doorzettingsvermogen had geëischt. De rijders hebben in den loop van den avond hun haardsteden weer opgezocht. De commissie zal echter nog wel eenige dagen werk hebben, om de startkaarten te contro leeren en statistieken op te maken. Maar straks over enkele dagen zullen een 1000 herinneringsmedailles worden ver stuurd aan hen, die den eersten grooten toertocht van 1938 hebben volbracht.. Een toertocht, die zwaar was als een elfstedentocht! Een zware tocht, die langer was, dan de aangekondigde 70 K.M. Als deelnemer aan den vijftiendor- pentocht in 1917, verheugden wij ons er in hooge mate over, dat de Ijsbond Hollands Noorderkwartier tegen twee den Kerstdag een 70 K.M.-langen dor pentocht door Noordholland had uitge schreven. Wij waren daarom zoo ver heugd, omdat o.i. IJ.H.N. het bewijs leverde te begrijpen, dat het hoofddoel van haar taak is het ijstoerisme in de eerste plaats te bevorderen. De van de motorische scheepskracht ook op de binnenwateren niet mogelijk geble ken. Het oude bestuur had daarom deze taak van den Bond, die juist voor 50 jaar was opgericht, de verzorging van de banen voor het ijstoerisme ter hand te nemen, te zeer losgelaten en het is de groote verdienste van het tegen woordig bestuur dat het begTepen heeft zijn kracht te moeten zoeken in zijn oorspronkelijke taak en nieuwe ijswe- gen op te sporen. Bij ons staat vast, dat het ijstoerisme hoog aangeschreven staat en H.M. de ko ningin gaf, door voor het verzorgen van de Friesche ijswegen een maximum van 10.000 beschikbaar te stellen, ons volk een schitterend voorbeeld. De regeering heeft daardoor terecht begrepen, dat zij op haar afwijzend standpunt om werkloozen voor de verzorging van de ijswegen be schikbaar te stellen, moest terugkomen. Zooals gezegd heeft het ijstoerisme onze bijzondere sympathie, omdat Holland op de schaats zoo juist past bij ons volkskarakter Wij namen ons dus voor als deelnemer aan dezen tocht mee te doen, maar begre pen dat daarvoor een krachtige partner noodig was, dien wij vonden in den Berge- naar Jan Hollenberg. Zondagavond 11 uur waren wij zeer belangstellend naar de weerberichten voor de radio. Matige wind, met nagenoeg geen neerslag, zoo luidde die mededeeling en dat was juist wat we moesten hebben. Om even voor negen uur waren wij pre sent bij het café de Boer voor het in ont vangst nemen van de startkaarten. Daar werd het ons direct duidelijk dr.t het be stuur van den IJ.H.N. zich voor een on verwacht groote deelname gesteld rag. Na de vele ijslooze winters was de liefde voor een dergelijken tocht wel buitengewoon groot. In 1917 boekte de IJ.H.N. voor de 15 dorpentocht 156 deelnemers. Reeds Zater dagavond waren bij den organisator van de tocht 1938, den heer J. Werkman, 350 deel nemers ingeschreven, maar des avords kwamen reeds zooveel telefonische opga ven binnen uit alle oorden van het land, dat dit aantal tot 600 steeg, welk getal gis termorgen ruim 1300 werd. Begrijpelijk is daarom, dat velen zonder startkaart op weg werden gestuurd omdat de fout was gemaakt dat opgave tot deelname tot het startuur kon worden gedaan. Hoofdzaak was echter dat de liefde voor 't ijstoerisme op ondubbelzinnige wijze tot uiting was gekomen en vol enthousiasme werden door de deelnemers voorbij de vlotbrug ae schaatsen opgebonden. Het gedeelte van het kanaal tot den Om val bleek allesbehalve goed te zijn, maar in het begin is dit niet erg en vertrouwt men er op dat het verder wel beter zal worden. Bij den Omval van de nieuwe verbindings vaart, die het kanaal met de Hoornsche vaart verbindt, ontstond reeds dadelijk een opstopping van de rijders. Hier werd een controlepost verondersteld, maar al spoedig bleek, dat men hier een onnoodige brug moest passeeren, door de Omvallers aange bracht om van de deelnemers offers voor de banen te wagen, die in blijmoedig ver trouwen werden gebracht. De verbindings vaart was goed berijdbaar en dit was ook zoo met de Hoornsche vaart tot Avenhorn. Een compliment verdient de burgemeester van Ursem, die, omdat daar geen afdeeling van den IJ.H.N. meer bestaat, persoonlijk, op de baan was, om toe te zien, dat ook daar een baan in orde werd gebracht. Ook van Avenhorn tot Oudendijk, (over de vele overstappen spreken we maar niet) was het ys goed in orde, zoodat wij al om 10.33 daar de eerste controle konden passeeren. Tegen wind ging het door naar Oosthuizen en ook tot hier toe was de baan goed verzorgd. Toen begon de ellende. Van Oosthuizen tot Edam onberijd baar. Van Öosthuizen tot Edam was de vaart dermate onberijdbaar, een afstand van 7 K.M., dat de rijders na een paar kilometer door de sneeuw te hebben geploeterd, op sommige deelen lag de sneeuw zelfs 40 c.M. hoog, zich genoodzaakt zagen de schaatsen af te binden en de nog resteeren- de 5 K.M. naar Edam te wandelen. De stemming werd hier tegenover IJ.H.N. geen gunstige en ook wy vinden het onverant woord dat IJ.H.N. in de pers had gepubli ceerd, dat over het heele traject de banen berijdbaar waren. In een café te Edam werd dan ook, onder het nuttigen van snert en chocolademelk, door een groote groep van deelnemers een protest geteekend. Al gemeen was de opinie, dat de leiding zich persoonlijk van den toestand van de tra jecten op de hoogte had moeten stellen Van Edam naar Monnikendam was het ijs vrij goed, doch van daar naar Ilpendam moest men langs een baantje dat op vele gedeelten nog geen meter breed was, ter wijl men te Ilpendam een lange overweg moest passeeren, van sneeuw en grint. De moeite om daar wat stroo te leggen had men zich niet getroost, maar wel had men er voor gezorgd, dat aan beide kanten de menschen met de noodige bussen stonden Hier moest men het N.H. kanaal overste ken, over sneeuw en ijsschotsen, blijkbaar was het maken van een baantje daar ook te veel werk geweest. Na Ilpendam moest men naar den lip en Oostzaan. Vandaar tot het Kalf by Wormer- veer, steeds tegenwind, maar de breede wa teren en het eigenaardige landschap waren daar zeer imponeerend. Van het Kalf naar Purmerend kregen de rijders den wind in den rug. Het leed scheen geleden, maar allen kwamen reeds toen tot de overtui ging, dat de tocht veel langer moest zijn dan 70 K.M. en men vond het allerminst prettig dat in Purmerend nog noodeloos een kilometer om gereden moest worden, omdat de controle daar zoo geplaatst was, dat de rijders een blik op dit Noordholland- sche stadje konden werpen. De Koek-en Zoopies langs deze tocht brachten de velen de gewenschte verkwikking. Van Purmer end tot Spijkerboor was op de meeste plaatsen het ys nog met sneeuw bedekt, waaronder onzichtbare omhoogstekende schotsen velen op pijnlijke wijze er aan herinnerden dat op-het-ijs-vallen, niet direct een aangename bezigheid is. „Door zetten" bleef echter het parool, daar zijn we Hollanders voor. Tot West-Graftdijk was het ijs vrij goed, maar verreweg het grootste deel van de rijders moest dit tra ject, evenals wij, in de duisternis afleggen. En toen onze partner bij de vlotbrug van Knollendam tot de conclusie kwam, dat hij zijn wandelschoenen (de man reed op schoenschaatsen) in een koek-en-zoopie te Oostgraftdijk had laten liggen waren wij toch verplicht om dit ververschingstentje weer op te zoeken en weer de noodige kilo metertjes tegen den wind in op te tornen, gehinderd door een fijne, op regen lijken den yzei. In West-Graftdijk hebben wij toen den tocht maar gestaakt, omdat wij hoorden dat het stuk kanaal van Akersloot tot Alkmaar heel erg slecht was. Veel deel nemers zijn ook hier, na het passeeren van de controle in een autobus gestapt en heb ben er verder maar niet meer aan mee ge daan. Wij hebben ons daar in het aardige café, dat voor een Kerstbal in orde werd ge bracht met de noodige chocolademelk en cognacgrocs weer wat op temperatuur ge bracht en ons toen maar per taxi naar Alk maar laten rijden waar wij het protest aan het bestuur van IJ.H.N. hebben overhan digd. Conclusies. Onze conclusie is, dat IJ. H. N. groote fou ten heeft gemaakt door van een 70-K.M. tocht te spreken, terwijl die werkelijk ruim 90 K.M. was. Fout was ook de mededeeling, dat het heele traject goed berijdbaar was. In Alkmaar bleek ons echter, dat de schuld niet geheel op het bestuur van IJ.H.N. kan wor den geschoven. Zondag nog had dit de ver zekering gekregen, dat ook aan 't traject Oost huizenEdam gewerkt werd en dat het in orde zou komen. De organisatie was begrij pelijk den IJ.H.N. over den kop geloopen. Wij zijn er zeker van dat het bestuur hier uit leering heeft getrokken en wij hopen daarom van harte, dat de IJ.H.N. zal door gaan met het Tgariseeren van toertochten. Kortere trajecten zijn wenschelijk, omdat dan juist de deelnemers ook gelegenheid kunnen krijgen tot onderlinge kennismaking en de gemeenschappelijke gezelligheid, die juist op het ijs zoo echt Hollandsch is, den boventoon kan voeren. Met blijdschap kunen wij verzekeren, dat het bestuur van de IJ.H.N. zich voor de .toe komst heeft voorgenomen, kost wat 't kost. voor goede banen te zorgen. In elk geval verdient de bond hulde van de yssportlief- hebbers voor het doorzetten van dezen tocht wat wel ietwat een gokje is geweest. Uitstel wordt, dit leert het weer van vandaag, meestal afstel en zoo heeft Noordholland z'n dorpentocht gehad, wat van andere provin cies nog niet kan worden gezegd. Kampioenschap van Noordholland te Anna Paulowna. - Onder groote belangstel ling zijn Zondagmiddag bij mooi weer' de provinciale kampioenschappen van Noord holland hardrijden voor amateurs gehouden, waarvan de uitslagen waren. 500 M.: 1. K. Schenk 49,9 sec.; 2. J. Lan- gendijk 50,2 sec.; 3. J. Akerboom 51 sec. 1500 M.: 1. J. Langendijk 2 min. 40,4 sec.; 2. Akerboom 2 min. 44,3 sec.; 3. J. de Koning 2 min. 49,1 sec. 5000 M.: 1. Langendijk 9 min. 23,8 sec.; 2. Akerboom 9 min. 35,8 sec.; 3. M. Strijdbos 10 min. 2 sec. Algemeen klassement: 1. Langendijk (Oud karspel) kampioen van Noordholland; 2. Akerboom (Bergen); 3. K. Schenk (Anna Paulowna). Kampioenschap van Utrecht te Loos- drecht. - Zaterdag zyn de provinciale kam pioenschappen van Utrecht in het hardryden op de baan van de Loosdrechtsche ijsclub ge houden. De uitslag luidt: 500 M.: 1. H. Buyen 53 sec.; 2. J. Roos 54,2 sec.; 3. Kremer 56,6 sec. 1500 M.: 1. Buyen 2 min. 53 sec.; 2. Roos 2 min. 56,2 sec.; 3. Kremer 3 min. 0,4 sec. 5000 M.: 1. Buyen 10 min. 41,4 sec.; 2. Roos 11 min. 1,8 sec.; 3. Kremer 11 min. 4,4 sec. Totaalklassement: 1. en kampioen Buyen 174,7 pnt.; 2. Roos 179,11 pnt.; 3. Kremer 187,17 pnt. Kampioenschap van Overijsel te Hen gelo. - Op de banen van de Hengelosche ijs- club zyn op Tweeden Kerstdag de provin ciale kampioenschappen van Overijsel ver reden. De Amsterdammer J. A. Roos werd op alle drie afstanden eerste. De gedetail leerde uitslagen zyn: 5.000 M.: 1. J. A. Roos (Amsterdam) 9 min. 55,2 sec.; 2. A Schouten (Zutfen) 10 min. 21,6 sec.; 3. B. Scholten (Velp) 10 min. 25,8 sec. 500 M.: 1. J. Roos 50,4 sec.; 2. A. Schouten 53,4 sec.; 3. H. Weinberger (Borculo) 53,4 sec. 1500 M.: 1. J. A. Roos 2 min. 45 sec.; 2. H. Weinberger 2 min. 51 sec.; 3. B. Scholten 2 min. 55,2 sec. Havekotte kampioen van Drente. - Op de ysbaan „Pandyk" te Oosterhesselen zyn Zaterdag wedstrijden in het hardryden ge houden om het kampioenschap van Drente. Havekotte behaalden den titel. De uitslagen luiden: 500 M.: 1. LI. van der Heide 51 sec.; 2. J. Havekotte 51,6 sec.; 3. J. van der Garde 54,2 sec. 1500 M.: 1. J. Havekotte 2 min. 46 sec.; 2. IJ. van der Heide 2 min. 49 sec.; 3. J. van der Garde 3 min 2,6 sec. 5000 M:. 1. J. Havekotte 10 min. 16,4 sec.; 2. IJ. van der Heide 10 min. 32,1 sec.; 3. J. van der Garde 10 min. 54,7 sec. Totaal klassement: 1. en kampioen J. Have kotte 168.06 pnt.; 2. IJ. van der Heide 170.54 pnt.; 3. J. van der Garde 180.51 pnt. Nationale wedstrijden voor dames. - De Zondagmiddag door de vereeniging „IJs- en Volksvermaak" uitgeschreven nationale wedstrijden in het hardrijden voor dames amateurs om den Niedorper-Rijd-wissel- beker, aangeboden door burgemeester P. Pluister, hadden het volgende resultaat: 500 M.: 1. mej. Gonda Donker (Ilpendam) 57,6 sec.; 2. mevr. SchenkBakker (Wierin- gerwaard) 1 min. 14,8 sec.; 3. mevr. Hulsche Heyey (Kijduln) 1 min. 17 sec. 1000 M.: 1. mej. Gonda Donker (Ilpendam) 2 min. 2,2 sec.; 2. mej. Joop Gayaard (Nieu we Niedorp) 2 min. 35,4 sec.; 3. mevr. Schenk Bakker (Wieringerwaard) 2 min. 43,8 sec. Algemeen klassement: 1. mej. Donker; 2. mevr. SchenkBakker, 3. mevr. Hulsche Heye; 4. mej. Gayaard. Akerboom wint in Krommenie. - Te Krommenie werden Maandag nationale wed strijden gehouden, welke een eindzege op leverden voor den Bergernaar Akerboom. De uitslagen waren: 500 M.: 1. Akerboom 55,6 sec.; 2. H. Blaisse 55,6 sec.; 3. S. Blaisse 56,2 sec. 1500 M.: 1. Akerboom 3 min. 8,2 sec.; 3. v. Zijl 3 min. 23,4 sec.; 3. H. Blaisse 3 min. 23,8 sec. 3000 M.: 1. Akerboom 6 min. 28 sec.; 2. v. Zijl 6 min. 53 sec.; 3. Krom 6 min. 58 sec. Totaal klassement: 1. J. Akerboom, Ber gen; 2. J. v. Zijl, Oudkarspel; 3. H. Blaisse, Amsterdam. Akerboom werd dus winnaar van den wisselbeker van Nova Zembla en van de bondsmedaille van den K.N.S.B. DE ELFSTEDENTOCHT. Gaat de rit door? De Noordwestenwind voorspelt weinig goeds en al is het ijs in Friesland zeer sterk, men rijdt toch niet voor genoegen in regen of door plassen over 200 K.M. Het Centraal bestuur zal hedenavond bij eenkomen om de situatie, door den plotse- lingen dooi ontstaan, nader onder het oog ie zien. Aan alle afdeelingen is in den loop van heden gevraagd, hoe de conditie van het ijs ter plaatse is. Van de hand van de binnen gekomen antwoorden zal het Centraal be stuur hedenavond een beslissing nemen, cf de elfstedentocht Donderdag zal doorgaan. De liefhebbers zien het blijkbaar niet zoo somber in, want nog vandaag kwamen er in schrijvingen binnen. UIT DE OMGEVING. Nieuwe Niedorp. - IJs- en Volksver maak hield Maandag een ringryderij voor paren, leden der ijsclub. De uitslag was: 1. mej. T. v. Zoonen en G. Ligthart; 2. mej. Rie Stammes en G. v. Oord; 3. M. Dekker en echtgenoote Stompetoren. - Zondag werden alhier twee hardrijderijen op schaatsen voor man nen gehouden. Prijswinnaars waren: 1. K. Koopmans; 2. S. Postma; 3. C. v. Leijen. 's Avonds op de verlichte baan bekampten de dames elkaar op de hindernisbaan per schaats. Prijswinnaressen werden: 1. mej. Rie Kooij; 2. mej. Martje Heringa; 3. mevr. Bak ker; 4. mej. Trien Mienis. Hensbroek. - De ysclub „Hensbroek" hééft Zondag een wedstrijd gehouden. De uitslagen waren: Hardrijden met hindernissen voor onge huwde mannen, 1 Joop Heilig, 2 Douwe de Jong, 3 Dirk Boot. Hardrijden voor gehuwde leden met hin dernissen: 1 A. v. Leijen Az., 2 Jn. Naaste pad, 3 D. Kort, 4 J. Kolder, 5 C. Bommezij Jr.. Tevens kreeg iedere deelnemer een troostprijs. Wieringerwaard. - Vrijdagmiddag had alhier een hardrijderij plaats van mannelijke ingezetenen, waaraan door 19 personen werd deelgenomen. Ie prijs 10 F. Rob; 2e prys 6 H. v. d. Brink; 3e prijs f 4 H. de Vries; 4e prijs f 2.50 J. Wit; 5e prijs 1 G. Kromkamp. Rustenburg. - Alhier werd opgericht een onderlinge ysclub, die zich ten doel heeft gesteld een ij sfeest voor kinderen te organi- seeren. Het bestuur werd gevormd door de heeren G. Aaij, P. Bakker en F. Stroomer. Schermerhoni. - Te Schermerhorn werd een ysfeest gehouden. Voor jongens en meisjes van 811 jaar bestond deze uit vlaggetje steken. Hierbij behaalden den len pr. Arie Kluft; 2en. N. V. d. Laan; 3en Dik Los en 4en H. Mooij. Hardrijden met bal en schopje door meis jes van 1114 jaar: 1. M. v. d. Laan; 2. M. de Boer; 3. Litty Mooij; 4. Musien de Bakker. Turfrapen door jongens van 1114 jaar: 1. Dik Molenaar; 2. C. Kramer, 3. Joop Lan- geberg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 9