De dorpentocht van den IJ.H.N
Een moeilijke rit door bijna duizend
deelnemers volbracht.
derde blad.
Meer dan 1300 toeristen
naar Alkmaar I
Onre vers'agqever reed mee.
Provinciale Kampioen
schappen.
.mzm
IJs sport.
Alkmaar, Zondagavond.
Het valt niet mee, om een duidelijk
relaas te geven van den dorpentocht
van den IJ.H.N., omdat de drukte zoo
overstelpend was, dat niemand (ook
niet de organisatoren van den tocht),
gelegenheid kreeg, om een zuiver over
zicht over den rit te krijgen.
Want getallen spreken en de getal
len, welke wij hier noemen, spreken
boekdeelen: meer dan 1300 schaatsen
rijders uit geheel Nederland zijn aan
den start verschenen en bijna duizend
waarschijnlijk is dit getal zelfs
overschreden! hebben zich na een
urenlange reis weer aan de eindcon
trole in Alkmaar gemeld.
Uit geheel Nederland! Dat is werkelijk
niet te veel gezegd, want de lange lijsten
van deelnemers vermeldden namen uit
Groningen, Friesland, Overijsel, Gelder
land, Utrecht, Noordbrabant en natuurlijk
de beide Hollanden. Daar waren ongeveer
twintig liefhebbers uit Eindhoven geko
men, daar kwamen twee enthousiastelingen
even overgewipt per trein uit Enschedé,
daar was een groepje vrienden uit Tiel.
Maar laten wij niet trachten op te sommen,
uit welke plaatsen de menschen kwamen,
laten wij alleen dit zeggen, dat van de -300
deelnemers aan den tocht er zeker 1000
kwamen buiten Noordholland boven het
ij. Zij kwamen per trein, per auto of auto
bus, zelfs per fiets, of zij hadden den nacht
reeds doorgebracht in een der hotels in
onze stad. (En zij hebben Maandag na het
einde van den tocht in onze stad gedineerd!
Is dat vreemdelingenverkeer, of is dat
geen vreemdelingenverkeer?!!) Zij kwa
men, om als het ware te demonstreeren, dat
het ijstoerisme eigenlijk de allergrootste
plaats inneemt in de harten van den schaat
senrijder.
Het was een nationale dag met een in
ternationaal tintje. Want.... de Duitsche
gezant te Amsterdam reed met zijn dochter
den rit eveneens mee! Of de ijssport, het
ijstoerisme, ook aantrekkelijk is!
De organisatie.
De organisatoren van den dorpentocht
een driemanschap uit het dagelijksch be
stuur van den IJ.H.N. hebben het niet
klaar kunnen spelen, dat alles viot ver
liep. Zij hebben dat niet kunnen doen, om
dat de overweldigende deelname onve?bid-
delijk de overhand kreeg.
Trouwens, dat er fouten gemaakt moes
ten worden, was heelemaal geen wonder.
Immers, de organisatoren hadden slechts
theoretische ervaringen. Zij wisten, dat de
vorige dorpentocht ongeveer 20 jaar ge
leden 156 deelnemers trok. Zij wisten,
dat het aantal deelnemers aan den Elfste
dentocht dit jaar ongeveer vijfhonderd
zou bedragen en zij hoopte, dat deze dor
pentocht met zoo'n 200 deelnemers begon
nen had kunnen worden.
't Liep anders. Tweehonderd startkaar
ten waren gedrukt, des Vrijdags en Zater
dags werd dit getal verdubbeld, Zondag
morgen werd het aantal tot 600 opgevoerd
en Zondagnacht leek het wenschelijk, om
alsnog' 200 startkaarten te laten drukken.
En tenslotte moesten er Maandagmorgen
om 8 uur nog een 500 gedrukt worden
't Kunnen er ook 600 geweest zijn
De boel moest dus in de war loopen. Wel
was alles behoorlijk verzorgd op papier,
wel waren Zondagavond bij een der orga
nisatoren tot 's nachts 2 uur vijf menschen
in de weer geweest, om de startkaarten in
te vullen, gemeente bij gemeente te sortee-
ren en de deelnemerskaarten van elke ge
meente alfabetisch te rangschikken,
was in theorie dien nacht alles in
maar o, die werkelijkheid!
Om 8 uur werd een begin gemaakt met
de uitreiking der kaarten. Maar reeds om
half acht was het café de Boer afgeladen
en kon geen der commissieleden of helners
zich meer verroeren! En meer dan twee
uur heeft dat gedrang geduurd. Meer dan
twee uur lang was het hopeloos wc-rken.
Dit kwam hoofdzakelijk nog, omdat zich
na 8 uur nog zeker een 600 700 man lie
ten inschrijven voor den tocht.
Genoeg daarover! Men heeft nu eenig
idee gekregen van de drukte vóór den dag
(we zullen de honderden telefoongesprek
ken maar vergeten!) en in de uren vlak
voor den start.
De baan.
Wij moeten echter nog wel het een en
ander over de baan zeggen.
Het driemanschap, dat de tocht in han
den had, vergaderde Donderdagavond m
Alkmaar en besloot den tocht op tweeden
Kerstdag vast te stellen. Het telefoneerde
met de afdeelingen, wier banen in de route
lagen, het schreef expresse-brieven naar
die afdeelingen en het kreeg al.heel spoe
dig antwoord. Vrijwel elke afdeeling be
gon Vrijdagmorgen met het sneeuwvrij
maken der banen, hetgeen een zeer moe-
lijk karwei bleek te zijn. Maar het ging, zij
het dan hier en daar met steun van den IJ.
H.N. Zelfs waren er afdeelingen, die meer
deden, dan haar plicht was en die een kilo
metertje meer of minder op den koop toe
namen. En Zaterdagavond was alles zoo
ver klaar, dat de commissie meende, dat
de tocht geheel langs sneeuwvrije wegen
gemaakt kon worden.
Helaas, zoo was het niet. Want Zondag
avond, dus één nacht voor den aanvang van
den tocht, vernam de commissie, dat
wel
orde.
geheelte OosthuizenEdam niet sneeuw
vrij was! Er is dien avond nog druk getele
foneerd, er is nog 'n financieelen steun ge
geven aan Edam, er werd van alles ge
daan, om de zaak in orde te maken, maar
jammer genoeg bleek Maandagmiddag, dat
dit gedeelte der route onberijdbaar was.
Dat was een leelyke schaduwzijde van
den tocht. En niemand meer dan het be
stuur van den IJ.H.N. betreurt dit, omdat
het te goed weet, dat iets dergelijks geen
reclame is voor den bond.
Het bestuur van den IJ.H.N. verzoekt
ons in dit verband dan ook mee te deelen,
dat het zelf zeer betreurt, dat dit gedeelte
van de baan volkomen verwaarloosd was
en dat het een volgende keer maatregelen
zal nemen, opdat dergelijke voorvallen uit
zullen blijven. En reeds is nu besloten, dat
een volgende keer de commissieleden per
soonlijk de geheele route zullen inspectee-
ren en zelf orders zullen geven aan de ijs-
clubbestuurderen, om eventueele verbete-
rin"en aan te brengen.
Wat de kwaliteit der banen betrof, deze
werd zeer verschillend beoordeeld, maar
als men weet, dat het traject Alkmaar—
AvenhornOudendijk ver binnen het uur
werd afgelegd door meer dan honderd rij
ders, dan mag daaruit toch wel geconclu
deerd worden, dat dit gedeelte zeker goed
was. Ook andere gedeelten waren goed,
maar daartegenover stonden ook slechte
gedeelten. Hier zal de ijsschaaf zeer nuttig
werk kunnen verrichten!
Zoo zijn er natuurliik nog tal van fouten
gemaakt, maar.... zij werden gemaakt,
omdat er eewerkt werd. En reeds vandaag
hebben alle afdeelingen een vrcenlijsfje
eekrcen van het driemanschap en zoodra
de raoporten der afdeelingen zijn binnen
gekomen, zal belangrijk materiaal verza
meld ziin in h»t belang van het iistoerisme.
Bovendien h°eft h°t bestuur zijn oor te
luisteren gelegd bii de deelnemers en kost
bare wenken in de ooren geknoopt.
Wanneer d°ze toch dan ook niet ten volle
geslaagd is. dan heeft bii er toch toe bij
gedragen, dat enorm veel studie-materiaal
verzameld is. misschien meer danin al
de jaren van het bestaan van den bond!
De tocht zelf.
En nu de tocht zelf. Hoewel een van onze
verslaggevers zelf de reis van het begin
tot het einde heeft meegemaakt en daarvan
een relaas zal geven, mogen wij toch nog
wel het een en ander zeggen over den
tocht.
De drukte in het café de Boer hebben
we reeds geschetst. Welnu, om precies
9 uur werd het vertreksein gegeven aan de
honderden deelnemers en in een lange
sliert ging het op het Kanaal naar den Om
val. Een ongekend mooi gezicht, al viel het
op, dat niemand in Alkmaar blijkbaar zich
de moeite getroost had, om een tentje op
het ijs op te slaan. Dat was anders in al de
andere plaatsen, waar 't soms krioelde van
ijstentjes, die echter de massa niet konden
bevredigen en al heel spoedig uitverkocht
raakten.
De lange sliert werd spoedig nog langer
en de wedstrijdrijders scheidden zich al
heel gauw van de anderen af, om in zeer
snel tempo Oudendijk te bereiken.
Welke geschiedenissen zich afspeelden op
de route, zal onze eigen verslaggever u
vertellen. Het zij' genoeg, dat de drukte in
het café de Boer snel luwde na half tien en
dat daarna eenige uren gewacht v/erd op
de mededeelingen uit Purmerend. Want
PurmerendAlkmaar, dat was te bereke
nen. Pas om ruim half twee passeerder de
eerste rijders Purmerend, twee hardrijders,
die de anderen ver voor waren. Toen brak
de spanning in het café opnieuw aan, toen
keek men weldra in Alkmaar uit naar den
eersten rijder en ziedaar: om 2.16 uur meld
de zich als eerste de bekende rijder S.
Westra uit Warmenhuizen en J. E Verha
gen uit Haarlem. De eerste had den rit
die geen 70, maar 85 K.M. lang was vol
bracht in 4 uur 11 min. en de tweede in 4
uur en 16 min. Als derde werd geklasseerd
E. W. Verhagen uit Haarlem, die er 17 mi
nuten langer over deed dan zijn broer.
Toen volgde G. T. de Jong uit Ilpendam
met 4 uur 42 min., J. v. d. Bij uit Anna Pau-
lowna met 4 uur 49 min. en R. Bosma uit
IJmuiden met 4 uur 55 min. Als nummer
7 kwam de eerste Alkmaarder, Sam Schut,
zich melden. Hij had 5 uur en 26 min. <>ver
den rit gedaan, zijn broer volgde 5 minuten
later en werd tiende J. de Waal uit Koe
dijk 13e, A. W. Krom uit Limmen 14de en
toen ging het in zeer snel tempo: M. Mai-
zin en P. Nielen uit de Woude (Akersloot)
kwamen om 2 uur 45 binnen, G. Tol uit St.
Pancras om 2 uur 46, L. Tekres uit Alk
maar om 2.54. Als 29ste arriveerde de Alk
maarder Veenstra om 3.04 en 1 minuut la
ter J. Glas en Y. P. Poelsma uit Heiloo.
Zoo ging het door en naarmate de- tijd
verstreek, werd het weer drukker bij de
Boer, waar men handen te kort had, om de
erwtensoep op te dienen en dranken te
schenken. Bekende rijders als Taconis,
Smit, Riemersma, enz. arriveerden, en om
kolkslag 4 uur arriveerde de eerste dame,
wie een ruiker bloemen werd aangeboden
door den voorzitter van den IJ.H.N., mr. C.
G. de Groot, alhier! Bravo, jongedame uit
den Haag!
Er kwamen er meer. Er kwamen dorpe
lingen in clubverband, een hockeyploeg uit
Amsterdam Pinokio had van de 15
deelnemers slechts één uitvaller, kegelclubs
hadden plezier en ellende broederlijk ge
deeld, de K.N.S.B.-voorzitter, mr. C. P.
Eecen, had zijn startgenooten niet losgela
ten, een heele familie, inbegrepen de 13-
jarige zoon, volbracht den tocht in harmo
nische gezindheid, kortom, het was van 4
tot 7 uur bij de finish een ongelooflijke
drukte.
Velen waren plotseling de moeilijkheden
vergeten en werden enthousiast, velen wa>
ren vermoeid en dood-op, er waren moppe^
raars, die spoedig ook het leed vergaten en
„broederschap" dronken, kortom, hoe het
ook geweest was en hoe groot de sneeuw-
ellende ook geweest was, het slot was toch
een goed slot: een prettige stemming onder
sportieve Nederlandsche schaatsenrijders.
En gelukkig besloot het bestuur, om al
len, die den tocht volbrachten dus ook
hen, die na het sluiten der controle binnen
kwamen, een herinneringsmedaille te stu
ren. Want zij hadden allen een bijzondere
prestatie geleverd, die grooter was, dan zij
hadden vermoed en die heel veel wilskracht
en doorzettingsvermogen had geëischt.
De rijders hebben in den loop van den
avond hun haardsteden weer opgezocht. De
commissie zal echter nog wel eenige dagen
werk hebben, om de startkaarten te contro
leeren en statistieken op te maken. Maar
straks over enkele dagen zullen een
1000 herinneringsmedailles worden ver
stuurd aan hen, die den eersten grooten
toertocht van 1938 hebben volbracht..
Een toertocht, die zwaar was als een
elfstedentocht!
Een zware tocht, die langer was, dan
de aangekondigde 70 K.M.
Als deelnemer aan den vijftiendor-
pentocht in 1917, verheugden wij ons
er in hooge mate over, dat de Ijsbond
Hollands Noorderkwartier tegen twee
den Kerstdag een 70 K.M.-langen dor
pentocht door Noordholland had uitge
schreven. Wij waren daarom zoo ver
heugd, omdat o.i. IJ.H.N. het bewijs
leverde te begrijpen, dat het hoofddoel
van haar taak is het ijstoerisme in
de eerste plaats te bevorderen. De
van de motorische scheepskracht ook op
de binnenwateren niet mogelijk geble
ken. Het oude bestuur had daarom deze
taak van den Bond, die juist voor 50
jaar was opgericht, de verzorging van
de banen voor het ijstoerisme ter hand
te nemen, te zeer losgelaten en het is
de groote verdienste van het tegen
woordig bestuur dat het begTepen heeft
zijn kracht te moeten zoeken in zijn
oorspronkelijke taak en nieuwe ijswe-
gen op te sporen.
Bij ons staat vast, dat het ijstoerisme
hoog aangeschreven staat en H.M. de ko
ningin gaf, door voor het verzorgen van de
Friesche ijswegen een maximum van
10.000 beschikbaar te stellen, ons volk
een schitterend voorbeeld. De regeering
heeft daardoor terecht begrepen, dat zij op
haar afwijzend standpunt om werkloozen
voor de verzorging van de ijswegen be
schikbaar te stellen, moest terugkomen.
Zooals gezegd heeft het ijstoerisme onze
bijzondere sympathie, omdat Holland op de
schaats zoo juist past bij ons volkskarakter
Wij namen ons dus voor als deelnemer
aan dezen tocht mee te doen, maar begre
pen dat daarvoor een krachtige partner
noodig was, dien wij vonden in den Berge-
naar Jan Hollenberg.
Zondagavond 11 uur waren wij zeer
belangstellend naar de weerberichten voor
de radio. Matige wind, met nagenoeg geen
neerslag, zoo luidde die mededeeling en dat
was juist wat we moesten hebben.
Om even voor negen uur waren wij pre
sent bij het café de Boer voor het in ont
vangst nemen van de startkaarten. Daar
werd het ons direct duidelijk dr.t het be
stuur van den IJ.H.N. zich voor een on
verwacht groote deelname gesteld rag. Na
de vele ijslooze winters was de liefde voor
een dergelijken tocht wel buitengewoon
groot. In 1917 boekte de IJ.H.N. voor de 15
dorpentocht 156 deelnemers. Reeds Zater
dagavond waren bij den organisator van de
tocht 1938, den heer J. Werkman, 350 deel
nemers ingeschreven, maar des avords
kwamen reeds zooveel telefonische opga
ven binnen uit alle oorden van het land,
dat dit aantal tot 600 steeg, welk getal gis
termorgen ruim 1300 werd. Begrijpelijk is
daarom, dat velen zonder startkaart op
weg werden gestuurd omdat de fout was
gemaakt dat opgave tot deelname tot het
startuur kon worden gedaan. Hoofdzaak
was echter dat de liefde voor 't ijstoerisme
op ondubbelzinnige wijze tot uiting was
gekomen en vol enthousiasme werden door
de deelnemers voorbij de vlotbrug ae
schaatsen opgebonden.
Het gedeelte van het kanaal tot den Om
val bleek allesbehalve goed te zijn, maar in
het begin is dit niet erg en vertrouwt men
er op dat het verder wel beter zal worden.
Bij den Omval van de nieuwe verbindings
vaart, die het kanaal met de Hoornsche
vaart verbindt, ontstond reeds dadelijk een
opstopping van de rijders. Hier werd een
controlepost verondersteld, maar al spoedig
bleek, dat men hier een onnoodige brug
moest passeeren, door de Omvallers aange
bracht om van de deelnemers offers voor
de banen te wagen, die in blijmoedig ver
trouwen werden gebracht. De verbindings
vaart was goed berijdbaar en dit was ook
zoo met de Hoornsche vaart tot Avenhorn.
Een compliment verdient de burgemeester
van Ursem, die, omdat daar geen afdeeling
van den IJ.H.N. meer bestaat, persoonlijk,
op de baan was, om toe te zien, dat ook
daar een baan in orde werd gebracht. Ook
van Avenhorn tot Oudendijk, (over de vele
overstappen spreken we maar niet) was het
ys goed in orde, zoodat wij al om 10.33 daar
de eerste controle konden passeeren. Tegen
wind ging het door naar Oosthuizen en ook
tot hier toe was de baan goed verzorgd.
Toen begon de ellende.
Van Oosthuizen tot Edam onberijd
baar.
Van Öosthuizen tot Edam was de vaart
dermate onberijdbaar, een afstand van 7
K.M., dat de rijders na een paar kilometer
door de sneeuw te hebben geploeterd, op
sommige deelen lag de sneeuw zelfs 40
c.M. hoog, zich genoodzaakt zagen de
schaatsen af te binden en de nog resteeren-
de 5 K.M. naar Edam te wandelen. De
stemming werd hier tegenover IJ.H.N. geen
gunstige en ook wy vinden het onverant
woord dat IJ.H.N. in de pers had gepubli
ceerd, dat over het heele traject de banen
berijdbaar waren. In een café te Edam
werd dan ook, onder het nuttigen van snert
en chocolademelk, door een groote groep
van deelnemers een protest geteekend. Al
gemeen was de opinie, dat de leiding zich
persoonlijk van den toestand van de tra
jecten op de hoogte had moeten stellen
Van Edam naar Monnikendam was het ijs
vrij goed, doch van daar naar Ilpendam
moest men langs een baantje dat op vele
gedeelten nog geen meter breed was, ter
wijl men te Ilpendam een lange overweg
moest passeeren, van sneeuw en grint. De
moeite om daar wat stroo te leggen had
men zich niet getroost, maar wel had men
er voor gezorgd, dat aan beide kanten de
menschen met de noodige bussen stonden
Hier moest men het N.H. kanaal overste
ken, over sneeuw en ijsschotsen, blijkbaar
was het maken van een baantje daar ook te
veel werk geweest.
Na Ilpendam moest men naar den lip en
Oostzaan. Vandaar tot het Kalf by Wormer-
veer, steeds tegenwind, maar de breede wa
teren en het eigenaardige landschap waren
daar zeer imponeerend. Van het Kalf naar
Purmerend kregen de rijders den wind in
den rug. Het leed scheen geleden, maar
allen kwamen reeds toen tot de overtui
ging, dat de tocht veel langer moest zijn
dan 70 K.M. en men vond het allerminst
prettig dat in Purmerend nog noodeloos
een kilometer om gereden moest worden,
omdat de controle daar zoo geplaatst was,
dat de rijders een blik op dit Noordholland-
sche stadje konden werpen. De Koek-en
Zoopies langs deze tocht brachten de velen
de gewenschte verkwikking. Van Purmer
end tot Spijkerboor was op de meeste
plaatsen het ys nog met sneeuw bedekt,
waaronder onzichtbare omhoogstekende
schotsen velen op pijnlijke wijze er aan
herinnerden dat op-het-ijs-vallen, niet
direct een aangename bezigheid is. „Door
zetten" bleef echter het parool, daar zijn
we Hollanders voor. Tot West-Graftdijk
was het ijs vrij goed, maar verreweg het
grootste deel van de rijders moest dit tra
ject, evenals wij, in de duisternis afleggen.
En toen onze partner bij de vlotbrug van
Knollendam tot de conclusie kwam, dat hij
zijn wandelschoenen (de man reed op
schoenschaatsen) in een koek-en-zoopie te
Oostgraftdijk had laten liggen waren wij
toch verplicht om dit ververschingstentje
weer op te zoeken en weer de noodige kilo
metertjes tegen den wind in op te tornen,
gehinderd door een fijne, op regen lijken
den yzei. In West-Graftdijk hebben wij
toen den tocht maar gestaakt, omdat wij
hoorden dat het stuk kanaal van Akersloot
tot Alkmaar heel erg slecht was. Veel deel
nemers zijn ook hier, na het passeeren van
de controle in een autobus gestapt en heb
ben er verder maar niet meer aan mee ge
daan.
Wij hebben ons daar in het aardige café,
dat voor een Kerstbal in orde werd ge
bracht met de noodige chocolademelk en
cognacgrocs weer wat op temperatuur ge
bracht en ons toen maar per taxi naar Alk
maar laten rijden waar wij het protest aan
het bestuur van IJ.H.N. hebben overhan
digd.
Conclusies.
Onze conclusie is, dat IJ. H. N. groote fou
ten heeft gemaakt door van een 70-K.M.
tocht te spreken, terwijl die werkelijk ruim
90 K.M. was. Fout was ook de mededeeling,
dat het heele traject goed berijdbaar was. In
Alkmaar bleek ons echter, dat de schuld niet
geheel op het bestuur van IJ.H.N. kan wor
den geschoven. Zondag nog had dit de ver
zekering gekregen, dat ook aan 't traject Oost
huizenEdam gewerkt werd en dat het in
orde zou komen. De organisatie was begrij
pelijk den IJ.H.N. over den kop geloopen.
Wij zijn er zeker van dat het bestuur hier
uit leering heeft getrokken en wij hopen
daarom van harte, dat de IJ.H.N. zal door
gaan met het Tgariseeren van toertochten.
Kortere trajecten zijn wenschelijk, omdat
dan juist de deelnemers ook gelegenheid
kunnen krijgen tot onderlinge kennismaking
en de gemeenschappelijke gezelligheid, die
juist op het ijs zoo echt Hollandsch is, den
boventoon kan voeren.
Met blijdschap kunen wij verzekeren, dat
het bestuur van de IJ.H.N. zich voor de .toe
komst heeft voorgenomen, kost wat 't kost.
voor goede banen te zorgen. In elk geval
verdient de bond hulde van de yssportlief-
hebbers voor het doorzetten van dezen tocht
wat wel ietwat een gokje is geweest. Uitstel
wordt, dit leert het weer van vandaag,
meestal afstel en zoo heeft Noordholland z'n
dorpentocht gehad, wat van andere provin
cies nog niet kan worden gezegd.
Kampioenschap van Noordholland te
Anna Paulowna. - Onder groote belangstel
ling zijn Zondagmiddag bij mooi weer' de
provinciale kampioenschappen van Noord
holland hardrijden voor amateurs gehouden,
waarvan de uitslagen waren.
500 M.: 1. K. Schenk 49,9 sec.; 2. J. Lan-
gendijk 50,2 sec.; 3. J. Akerboom 51 sec.
1500 M.: 1. J. Langendijk 2 min. 40,4 sec.;
2. Akerboom 2 min. 44,3 sec.; 3. J. de Koning
2 min. 49,1 sec.
5000 M.: 1. Langendijk 9 min. 23,8 sec.;
2. Akerboom 9 min. 35,8 sec.; 3. M. Strijdbos
10 min. 2 sec.
Algemeen klassement: 1. Langendijk (Oud
karspel) kampioen van Noordholland; 2.
Akerboom (Bergen); 3. K. Schenk (Anna
Paulowna).
Kampioenschap van Utrecht te Loos-
drecht. - Zaterdag zyn de provinciale kam
pioenschappen van Utrecht in het hardryden
op de baan van de Loosdrechtsche ijsclub ge
houden.
De uitslag luidt:
500 M.: 1. H. Buyen 53 sec.; 2. J. Roos 54,2
sec.; 3. Kremer 56,6 sec.
1500 M.: 1. Buyen 2 min. 53 sec.; 2. Roos 2
min. 56,2 sec.; 3. Kremer 3 min. 0,4 sec.
5000 M.: 1. Buyen 10 min. 41,4 sec.; 2. Roos
11 min. 1,8 sec.; 3. Kremer 11 min. 4,4 sec.
Totaalklassement: 1. en kampioen Buyen
174,7 pnt.; 2. Roos 179,11 pnt.; 3. Kremer
187,17 pnt.
Kampioenschap van Overijsel te Hen
gelo. - Op de banen van de Hengelosche ijs-
club zyn op Tweeden Kerstdag de provin
ciale kampioenschappen van Overijsel ver
reden. De Amsterdammer J. A. Roos werd
op alle drie afstanden eerste. De gedetail
leerde uitslagen zyn:
5.000 M.: 1. J. A. Roos (Amsterdam) 9 min.
55,2 sec.; 2. A Schouten (Zutfen) 10 min.
21,6 sec.; 3. B. Scholten (Velp) 10 min.
25,8 sec.
500 M.: 1. J. Roos 50,4 sec.; 2. A. Schouten
53,4 sec.; 3. H. Weinberger (Borculo) 53,4 sec.
1500 M.: 1. J. A. Roos 2 min. 45 sec.; 2. H.
Weinberger 2 min. 51 sec.; 3. B. Scholten
2 min. 55,2 sec.
Havekotte kampioen van Drente. - Op
de ysbaan „Pandyk" te Oosterhesselen zyn
Zaterdag wedstrijden in het hardryden ge
houden om het kampioenschap van Drente.
Havekotte behaalden den titel. De uitslagen
luiden:
500 M.: 1. LI. van der Heide 51 sec.; 2. J.
Havekotte 51,6 sec.; 3. J. van der Garde
54,2 sec.
1500 M.: 1. J. Havekotte 2 min. 46 sec.; 2.
IJ. van der Heide 2 min. 49 sec.; 3. J. van der
Garde 3 min 2,6 sec.
5000 M:. 1. J. Havekotte 10 min. 16,4 sec.;
2. IJ. van der Heide 10 min. 32,1 sec.; 3. J.
van der Garde 10 min. 54,7 sec.
Totaal klassement: 1. en kampioen J. Have
kotte 168.06 pnt.; 2. IJ. van der Heide 170.54
pnt.; 3. J. van der Garde 180.51 pnt.
Nationale wedstrijden voor dames. - De
Zondagmiddag door de vereeniging „IJs- en
Volksvermaak" uitgeschreven nationale
wedstrijden in het hardrijden voor dames
amateurs om den Niedorper-Rijd-wissel-
beker, aangeboden door burgemeester P.
Pluister, hadden het volgende resultaat:
500 M.: 1. mej. Gonda Donker (Ilpendam)
57,6 sec.; 2. mevr. SchenkBakker (Wierin-
gerwaard) 1 min. 14,8 sec.; 3. mevr. Hulsche
Heyey (Kijduln) 1 min. 17 sec.
1000 M.: 1. mej. Gonda Donker (Ilpendam)
2 min. 2,2 sec.; 2. mej. Joop Gayaard (Nieu
we Niedorp) 2 min. 35,4 sec.; 3. mevr. Schenk
Bakker (Wieringerwaard) 2 min. 43,8 sec.
Algemeen klassement: 1. mej. Donker; 2.
mevr. SchenkBakker, 3. mevr. Hulsche
Heye; 4. mej. Gayaard.
Akerboom wint in Krommenie. - Te
Krommenie werden Maandag nationale wed
strijden gehouden, welke een eindzege op
leverden voor den Bergernaar Akerboom.
De uitslagen waren:
500 M.: 1. Akerboom 55,6 sec.; 2. H. Blaisse
55,6 sec.; 3. S. Blaisse 56,2 sec.
1500 M.: 1. Akerboom 3 min. 8,2 sec.; 3. v.
Zijl 3 min. 23,4 sec.; 3. H. Blaisse 3 min.
23,8 sec.
3000 M.: 1. Akerboom 6 min. 28 sec.; 2. v.
Zijl 6 min. 53 sec.; 3. Krom 6 min. 58 sec.
Totaal klassement: 1. J. Akerboom, Ber
gen; 2. J. v. Zijl, Oudkarspel; 3. H. Blaisse,
Amsterdam.
Akerboom werd dus winnaar van den
wisselbeker van Nova Zembla en van de
bondsmedaille van den K.N.S.B.
DE ELFSTEDENTOCHT.
Gaat de rit door?
De Noordwestenwind voorspelt weinig
goeds en al is het ijs in Friesland zeer sterk,
men rijdt toch niet voor genoegen in regen
of door plassen over 200 K.M.
Het Centraal bestuur zal hedenavond bij
eenkomen om de situatie, door den plotse-
lingen dooi ontstaan, nader onder het oog ie
zien. Aan alle afdeelingen is in den loop van
heden gevraagd, hoe de conditie van het
ijs ter plaatse is. Van de hand van de binnen
gekomen antwoorden zal het Centraal be
stuur hedenavond een beslissing nemen, cf
de elfstedentocht Donderdag zal doorgaan.
De liefhebbers zien het blijkbaar niet zoo
somber in, want nog vandaag kwamen er in
schrijvingen binnen.
UIT DE OMGEVING.
Nieuwe Niedorp. - IJs- en Volksver
maak hield Maandag een ringryderij voor
paren, leden der ijsclub. De uitslag was:
1. mej. T. v. Zoonen en G. Ligthart; 2. mej.
Rie Stammes en G. v. Oord; 3. M. Dekker en
echtgenoote
Stompetoren. - Zondag werden alhier
twee hardrijderijen op schaatsen voor man
nen gehouden. Prijswinnaars waren: 1. K.
Koopmans; 2. S. Postma; 3. C. v. Leijen.
's Avonds op de verlichte baan bekampten
de dames elkaar op de hindernisbaan per
schaats. Prijswinnaressen werden: 1. mej. Rie
Kooij; 2. mej. Martje Heringa; 3. mevr. Bak
ker; 4. mej. Trien Mienis.
Hensbroek. - De ysclub „Hensbroek"
hééft Zondag een wedstrijd gehouden. De
uitslagen waren:
Hardrijden met hindernissen voor onge
huwde mannen, 1 Joop Heilig, 2 Douwe de
Jong, 3 Dirk Boot.
Hardrijden voor gehuwde leden met hin
dernissen: 1 A. v. Leijen Az., 2 Jn. Naaste
pad, 3 D. Kort, 4 J. Kolder, 5 C. Bommezij
Jr.. Tevens kreeg iedere deelnemer een
troostprijs.
Wieringerwaard. - Vrijdagmiddag had
alhier een hardrijderij plaats van mannelijke
ingezetenen, waaraan door 19 personen werd
deelgenomen. Ie prijs 10 F. Rob; 2e prys
6 H. v. d. Brink; 3e prijs f 4 H. de Vries; 4e
prijs f 2.50 J. Wit; 5e prijs 1 G. Kromkamp.
Rustenburg. - Alhier werd opgericht
een onderlinge ysclub, die zich ten doel heeft
gesteld een ij sfeest voor kinderen te organi-
seeren. Het bestuur werd gevormd door de
heeren G. Aaij, P. Bakker en F. Stroomer.
Schermerhoni. - Te Schermerhorn werd
een ysfeest gehouden.
Voor jongens en meisjes van 811 jaar
bestond deze uit vlaggetje steken. Hierbij
behaalden den len pr. Arie Kluft; 2en. N. V.
d. Laan; 3en Dik Los en 4en H. Mooij.
Hardrijden met bal en schopje door meis
jes van 1114 jaar: 1. M. v. d. Laan; 2. M. de
Boer; 3. Litty Mooij; 4. Musien de Bakker.
Turfrapen door jongens van 1114 jaar:
1. Dik Molenaar; 2. C. Kramer, 3. Joop Lan-
geberg.