HET TOONEEL IN INDIË. PAM'S WONDERLIJKE AVONTUREN. 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 3 Jhiziiexuêdek i©@o©a©ö JLuhopcogcanutta Een gezelschap, dat naar Indië wil kan van de tilmreclame heel wat leeren. M De mislukking van de tournée van Cor Ruys. De financieele mislukking van de tournée van Cor Ruys, wat ook in Holland wel reeds bekend zal zijn, heeft niet alleen voor Indië beteekenis, maar ook voor Holland, in zooverre, dat 't anderen uit de Hollandsche tooneelwereld zou kunnen weerhouden plannen te maken met een gezelschap naar Indië te komen. Wat jammer zou zijn. Al leen, men moet wel verzekerd zijn van een zeer goede en reëele basis, alvorens met een tournée door Indië te beginnen. Het geval-Ruys is dan ook gereede aanleiding om eens over „tooneel in Indië" te schrij ven. De oorzaak der mislukking van de tournée van Cor Ruys nog wel zijn zilve ren jubileum in Indië ligt slechts ten deele bij Cor Ruys zelf en als we daarover wat gaan zeggen, dan zullen tevens andere factoren blijken, welke een tournée door Indië thans zoo uitermate moeilijk, zoo niet hachelijk maken. Het was zijn 25ste bezoek, al die voorgaande keeren was 't goed ge gaan; vergelijkingen, welke in het verleden terug reiken doen overigens niet terzake, omdat er sedert wel het een en ander in Indië is veranderd. Om slechts iets te noe men, de film is, ook in artistiek opzicht een steeds sterker concurrent van het tooneel geworden en, al of niet in verband daar mede, is de belangstelling van het publiek voor tooneel niet onaanzienlijk verminderd. Reeds op zijn vorige tournée waren er en kele verschijnselen, welke er op wezen, dat Cor Ruys niet meer zóó in de gratie stond als tot dusver; dat kwam goeddeels omdat hij zijn succes teveel in het komische genre zocht, terwijl het publiek, in het al gemeen genomen, niet doorzag, hoe Ruys ook dan toch een voortreffelijk acteur was en een onvervalscht sentiment in zijn créatie want dat was 't toch meestal wist te leggen. Zoo vormde zich maar al te gemakkelijk de onjuiste meening, dat Cor Ruys weliswaar een grappig acteur was, maar niet veel méér, en zijn grappen kende men nu wel, inderdaad. Verschillende Kunstkringen verleenden geen medewer king meer, ook al weer om verschillende redenen. De kleinere beschikten niet meer over de vereischte middelen en vonden het repertoire niet voldoende attractief om een volle zaal te waarborgen en sommige groote Kunstkringen waren van meening, dat het repertoire van Cor Ruys niet artis tiek genoeg was. Hoe dat zij, door die hou ding der Kunstkringen verviel een belang rijke factor voor het welslagen der tournée, bovendien kwamen onvoorziene omstandig heden tegenwerken en toen dan eindelijk de Kunstkringen toch wel bereid bleken Ruys bij te springen, was 't te laat. Maar er is nog meer en dat zijn moeilijkheden van algemeener aard, waarmede elk too- neelgezelschap, dat naar Indië wil komen, terdege rekening moet houden. Het publiek, dat men noodig heeft, moet men, behoudens heel enkele uitzonderingen, onder de Euro- peesche bevolking vinden en dan staat men voor dit feit, dat de stadsbevolking nog wel een serieus stuk van artistieke waarde wil hebben, maar dat men op de kleinere plaatsen alleen amusement verlangt, liefst nog wel zonder dat 't veel inspanning vergt. De stadsbevolking is van een dergelijke heterogene samenstelling, dat 't een haast onoplosbaar puzzle wordt een stuk te vin den, dat althans aan eenige van die groepen uit het conglomeraat, dat publiek heet, vol doet en dus tenminste een behoorlijk gevul de zaal waarborgt. En ook de grootere plaatsen loopen weer zeer uiteen. Bandoeng is misschien nog het gemakkelijkste, daar wil men gelegenheid hebben tot uitgaan, liefst met een dansje na, in de zoo gezellige Soos, die aan den Schouwburg grenst. Soerabaia, als een stad van handel en cultures, wil zich ook niet te zwear inspan nen, maar heeft toch wel een kern, welke betere kunst weet te waardeeren, wat zeker voor een belangrijk deel te danken is aan het streven van de Officiers-Tooneel-Ver- eeniging, de O. T. V. (zonder officieren echter), waar de traditie van goede stukken van afwisselend genre, maar steeds onder goede regie met succes wordt voortgezet. Zoo kweekte en onderhoudt men belang stelling voor het tooneel. Te betreuren viel het daarom, dat juist in Soerabaia de Kunst kring zich afzijdig hield. Batavia heeft wel een behoorlijke kern in zijn publiek, van menschen, die naar goed tooneel gaan, min stens omdat zy het deftig vinden, maar er is ook een zeer groote groep, voornamelijk onder de ambtenaren, die zich hardnekkig afzijdig houdt 't Is trouwens een zeer opmerkelijk ver schijnsel, hoezeer de ambtenaren zich uit 't openbare en uitgaansleven hebben terug getrokken, terwijl men daar, met de zeker heid van positie, welke een ambtenaarsloop baan biedt, toch wel eenig geld voor goed amusement kon beschikbaar stellen! Het aantal ambtenaren, dat men min of meer geregeld bij uitvoeringen, ook bij bioscoop voorstellingen ziet, is zeer gering. Het spreekt van zelf, dat hierdoor een groote groep aan het uitgaansleven wordt onttrok ken. Een tooneelgezelschap, dat naar Indië wil komen, staat dus in de eerste plaats voor de moeilijkheid van de samenstelling van zijn repertoire, waaraan vrijwel onverbrekelijk vastzit het vraagstuk van de samenstelling van het tableau de la troupe. Nu kan men natuurlijk gemakkelijk een heele lijst van stukken publiceeren, welke men van plan is te gaan spelen, en dat gebeurt dan ook, doch hoogstens een derde er van komt voor het voetlicht. Zeer begrijpelijk, maar deze manier van doen is verkeerd, het wekt ver wachtingen, waaraan niet wordt voldaan, waaraan niet kan worden voldaan. Eenige vrijheid in de keuze van de aangekondigde stukken moet er natuurlijk zijn, om op eventualiteiten te zijn voorbereid, overigens is het noodzakelijk de beloften met de lijst van stukken gedaan na te komen. De samenstelling van het gezelschap, waarmede de keuze der stukken ten nauw ste verband houdt, biedt de grootste moei lijkheden, vooral in financieel opzicht. Het behoeft nauwelijks gezegd, dat een gezel schap van eenigen omvang, om voor de be zetting van diverse stukken de vereischte krachten beschikbaar te hebben, veel geld kost, waartegenover staat, dat voor een tourneerend tooneelgezelschap Indië reeds lang niet meer die gouden bergen belooft, waarvan vroeger sprake moet zijn geweest! Het aantal artisten moet dus beperkt wor den en dan is er een andere vereischte, welke m.i. onafwijsbaar is, dat n.1. het ge zelschap zich door een hooge mate van homogeniteit moet kenmerken, wat de een heid van spel en stijl betreft. Zonder aan de bekwaamheden der artisten, die tot het ge zelschap van Cor Ruys behoorden, ook maar iets af te doen, zal toch moeten worden toe gegeven, dat artisten als Cor Ruys zelf, mevr. Guusje ChrispijnMulder en Adolf Bouwmeester van een wel zeer uiteenloo penden tooneelstijl zijn, gezwegen nog dan van de jongeren als Francis May en Anton van Hees. Dan wordt 't voor den regisseur een haast onmogelijke taak om tot de ver eischte eenheid van spel en stijl te komen! Naar mijn meening is eerste vereischte een niet te groot gezelschap van artisten van ongeveer een zelfde stijl-opvatting. Willem van der Veer heeft met zijn „Dietsche Spe lers" in die richting gestreefd en ook wel iets bereikt; zijn eerste voorstelingen gaven naar regie en spel een goed gesloten ge heel. Maar zijn gezelschap ontkwam niet aan een ander gevaar, dat in Indië dreigt, het verloop. Zooals Cor Ruys enkele artisten van zijn gezelschap tusschentijds zag ver dwijnen, verging 't ook Willem van der Veer, n.1. verloor hij Mies Versteeg, doordat zij in het huwelijksbootje stapte. Komt men dus tot een betrekkelijk klein gezelschap, dan zal daardoor weliswaar de keuze der stukken worden beperkt, maar dat behoeft geen bezwaar te zijn. Trouwens, de tooneelleiders, die naar Indië komen, verstaan in de perfectie de kunst om een stuk met een te groote rol- verdeeling zoodanig te besnoeien, dat het pas-klaar is voor de krachten, waarover zij beschikken, eventueel met eenige dilet tanten aangevuld. Voor alles is noodig een flink regisseur; om misverstand te voorkomen zij gezegd, dat wij daartoe ook Cor Ruys rekenen, evenals Willem van der Veer; in hoeverre het gewenscht is, dat de regisseur niet mee speelt in het stuk, laat ik buiten beschou wing; hoe wenschelijk ook m. i., zal het gewoonlijk wel niet anders kunnen, dan dat ook de regisseur een rol en dikwijls nog wel een hoofdrol vervult. Maar men moet experimenten om ook andere leden van het gezelschap eens een kans te geven als regisseur achterwege laten. Hierme de heb ik dan het probleem van tournée's door tooneelgezelschappen uit Holland van verschillende kanten bekeken, het is er be langrijk genoeg voor en een oplossing moet gevonden kunnen worden. Al is ongetwij feld de belangstelling voor het tooneel in het algemeen in Indië verminderd, dat mag geen reden zijn om niet een goede poging te wagen, maar dan behoorlijk voorbereid en naar de eischen hier boven aangegeven. De belangstelling, welke hier het dilet- tantentooneel ondervindt, bewijst trou wens, dat er een weg is naar het publiek, dus ook voor het beroepstooneel. Die be langstelling voor de amateurstooneelver- eenigingen uit zich het beste en het sterk ste in Soerabaia en in Batavia, in mindere mate in Bandoeng. In Soerabaia is het de reeds genoemde O. T, V. met haar op ar tistiek peil staande tooneelvoorstellingen; vroeger was er ook een goed Duitsch too- neelclubje. In Batavia staat het dilettanten-tooneel momenteel op minder hoog plan doordat van het Kunstkringbestuur hiervoor niet voldoende belangstelling, veel minder lei ding uitgaat. Toch zijn er op zichzelfstaande voorbeelden van geslaagde amateurssvoor- stellingen, waarbij het clubje onder leiding van Anna Klaassen mag worden genoemd. Verder is hier de zeer actieve Tooneel- vereeniging van Henk Smit, zelf een ver dienstelijk tooneel-auteur en acteur, die op prijzenswaardige wijze zich beijvert oor spronkelijke stukken van Indische en Hol landsche auteurs te geven. Nog zeer on langs kregen we als experiment een in teressante en goeddeels ook geslaagde voorstelling van een stuk van Ben van Eyselstein, „De Gendarm van Europa". Dit gezelschap vindt zijn aanhang voorname lijk bij het gegoede burgerpubliek. Batavia, als ambtenaarsstad, met een tikje Haag- sche mentaliteit, doet nu eenmaal aan een zekere selectie naar stam en salaris! Zoo dat, toen de vereeniging vanHenk Smit 'n voorstelling ten bate van de t. b. c.-bestrij- ding gaf, al wat autoriteit mag of wil hee- ten door afwezigheid schitterde, mogelijk wel plaatsen had gekocht, maar die af stond aan kennissen of employé's, die wel van dit buitenkansje wilden profiteeren! Bij het amateurstooneel kan een tournee rend gezelschap zeker enkele krachten vin den, welk goed bruikbaar zijn voor kleine re rollen; wat voor een klein gezelschap al spoedig noodig wordt. Maar dan te meer is een regisseur vereischt, die een krachti ge leiding kan geven, niet gehandicapt, doordat hy zelf ook nog een groote rol heeft te vervullen. Tenslotte wil ik nog wyzen op de noodzaak van een goed opge zette reclame-campagne, zoowel door ad vertenties als persberichten. Het tooneel gezelschap, dat in Indië op tournée zal gaan, moet daarmede al vroeg beginnen, opdat het publiek te voren behoorlijk is ingelicht omtrent de stukken van het re pertoire. De titels van de te spelen stuk ken zyn niet voldoende hiervoor. Men moet niet denken, dat titels als „M'n zwager Egbert", „Jonge liefde", „Lucht- kasteelen", „Groote jongens" e.d. allen van het repertoire van Cor Ruys ook maar iets zeggen voor een publiek, dat zich niet of slechts matig interesseert voor too neel, dan eerst op het moment, dat er be dacht zal worden, waarheen men dien avond zal gaan, en dat van wat er in Hol land wordt gespeeld niet op de hoogte is en er ook geen notitie van neemt. Een ge zelschap, dat naar Indië wil, kan van de film-reclame heel wat leeren! Die weet het publiek wel tijdig te bewerken en zoo moet ook wie als tooneeldirecteur naar Indië wil voor de stukken van zjjn repertoire belang stellen wekken, door den inhoud er van op aantrekkelijke wijze te vertellen, zonder de ontknooping te verklappen en dan kan hij ook nog van zijn artisten, bij voorkeur bij portretten, allerlei bijzonderheden me- dedeelen, welke het publiek naar de film-exploitant opperbest heeft ingezien nu eenmaal interesseert, ook in Indië. BATAVUS. Onze Vierde December-Opgave. Een welgemeende wensch. Een puzzle, die veel belangstelling trok. De gevraagde woorden waren: le Moeder 2e Genesis 3e Java 4e Tijgers 5e Zaandam 6e Ede 7e Verraad 8e Diana 9e Freek 10e Timmerman. De wensch luidde: „Moge Kerstmis van dit jaar inderdaad een feest van den Vrede zijn." Onze Nieuwe-Opgave. (No. 5 der De- cember-serie en de laatste van 1938). Welk woord? Het gaat hier om één woord, dat op deze laatsten dag van het jaar zeker veel be teekenis heeft. Dit woord moet gevonden worden door de letters der volgende woorden samen te verschikken tot één woord: het bedoelde. again zeus vriend joer op. Oplossingen (2 p.) liefst zoo vroegtijdig mogelijk, doch uiterlijk tot Vrijdag 6 Januari '39 12 uur aan den Puzzle- Redacteur van de Alkmaarsche Courant. 43. Voorzichtig buigt Pam zich uit het gat om te kijken waar ze zich eigenlijk bevinden. Hij bemerkt, dat ze in een rots zitten welke door water omringd is. Maar hij Z*C i nog meer 44. Op een soort platform beneden hem ontdekt hij enige schildwachten die heen en weer lopen en in het water ligt een aantal bootjes. „Hoe kom ik hier met mijn makkers vandaan?" denkt Pam. Zondag 1 Januari 1939. HILVERSUM, 1875 en 301,5 M. (8.55—10.— en 5.30—8.— VARA, de VPRO van 10.—12.— en 5.—5.30, de AVRO van 12.—5.— en 8.—12.— 8.55 Orgelspel. 9.Sportnieuws. 9.05 Tuinbouwpr. 9.30 Verv. orgel spel. 9.40 Van Staat en Maatschap pij, causerie. 9.59 Sportnieuws. 10. Carillonspel. 10.30 Vrijz.-Protest. kerkdienst. 12.— Levenswaarden, die terzake doen, causerie. 12.20 Ber., Nieuwjaarsgroeten uit ver schillende landen. 12.35 Avro-Am.- orkest en solisten. 1.30 Wat er in Indië gebeurt, causerie. 1.50 Gr.pl. 2.Boekenhalfuur. 2.30 Omroep orkest, solist en gr.pl. 3.15 Film rubriek. 4.15 Avro-dansorkest (opn.) 4.40 Negentalige Nieuwjaars- wensch. 4.55 ANP-sportnieuws. 5.— Bespr. met luisteraars. 5.30 Voor de kinderen. 6.Radiotooneel met muziek.: 7.VARA-kalender. 7.03 Interview. 7.30 Noviteiten-orkest, solisten en de VARA-Mount-Boys. 8.ANP-ber., radiojournaal, mede- deelingen. 8.20 Omroeporkest, solis ten en gemengd koor Polyhymnia. 9.Radiotooneel. 9.15 Radiotooneel met muziek. 9.55 Verv. van 9. 10.Nieuwjaarsparade. 11.ANP- ber. Hierna tot 12.Orgelspel. HILVERSUM, 415,5 M. (8.30—9.30 en 5.-7.45 NCRV, de KRO van 9.30 —5.— en 7.45—11.30 uur). 8.30 Mor genwijding. 9.30 Gr.pl. 10.30 Hoog mis. 12.Nieuwjaarsklokken. 12.15 KRO-melodisten en solist. (1.1.20 Middenstandsuitz.) 2.Gr.pl. 2.30 Zang en piano. (2.402.50 Gr.pL) 3.Gr.pL 3.05 KRO-Kamerorkest en soliste. 4.Ziekenlof. 4.55 Sportnieuws. 5.Orgelconcert. 5.40 Gewijde muziek (gr.pl.) 5.50 Ned. Herv. Kerkdienst. Hierna Gewijde muziek (gr.pl.) 7.45 Sportnieuws. 7.50 Gr.pl. 8.— ANP-ber., KRO- mededeelingen. 8.15 Gr.pL 8.30 Radiotooneel met muziek. 9.15 Gr. pi. 9.45 KRÖ-orkest. 10.30 ANP- ber. 10.40 Epiloog. 11.11.30 Espe- rantolezing. DROITWICH, 1500 M. 12.35 Het Lu- ton-orkest. 1.20 Gr.pL 2.20 Voor tuinliefhebbers. 2.40 BBC-orkest. 3.40 Alfredo Campoli en zijn salon orkest. 4.20 Causerie: The univer- sal week of prayer. 4.40 Fred Hart- ley en zijn sextet. 5.20 The para- doxes of the GospeL causerie. 5.40 Viool en piano. 6.30 Filmoverzicht. 6.50 Nieuwjaarsgroeten uit verschil lende landen. 7.05 Hoorber. 7.25 8.15 BBC-Theater-orkest. 8.20 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheids- oproep. 9.10 Ber. 9.25 Radiotooneel. 9.55 Orgelspel. 10.20 Het Grand Hotel Eastbourne-orkest. 10.50 Epi loog. RADIO PARIS, 1648 M. 7.40, 9.—, 9.30 en 10.55 Gr.pL 11.20 Locatelli- orkest. 12.Gr.pL 12.30 Orgelcon cert. 1.Gr.pL 1.20 Zang. 1.35 Warms-orkest. 2.35 Gr.pL 3.20 Chan sons. 3.50 Duetten. 5.15 Accordeon- solL 5.25 Chansons. 5.40 Zie Droit- wich. 7.20 Van de Walle-orkest. 8.35 Zang. 8.50 Le domino noir, opera. 10.50 Gr.pL 11.20—12.50 Jo Bouil- lon's orkest. KEULEN, 456 M. 5.20 Havencon cert. 7.40 Solistenconcert. 8.40 Gr.pL 11.20 Nieuwjaarsgroeten uit ver schillende landen. 11.35 NSDAP- orkest. 1.20 Populair concert. 3.20 Berger-kwartet en solist. 4.20 Radiotooneel. 5.05 Gr.pL 6.50 Otto Dobrindt's orkest (opn.) 7.30 Gev. concert. 11.202.20 Nachtconcert. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 9.Gr.pL 10.20 Zang en orgel. 11.20 Gr.pL 11.50 Concert. 12.20 en 1.30 2.20 A. Felleman's orkest. 2.35 Gr. pi. 3.20 Omroep-Symph.-orkest en soliste. 5.50 Gr.pL 6.20 Trioconcert. 7.20 Zang. 8.20 Gev. progr. 10.30 Populair concert. 11.2012.20 Gr.pL 484 M.: 9.— Gr.pL 10.20 M. Alexys' orkest, solisten en gr.pl. 12.05 Zang. 12.20 Zie Hilversum 1875 en 301,5 M. 12.35, 12.55, 1.30, 2.20—2.35, 2.50 en 3.10 Gr.pL 5.05 Zang. 5.30 Lucien Hirsch en zijn orkest. 7.35 Gr.pL 8.20 Sarba-orkest en soliste. 9.05 Overzicht van 1938. 9.55 en 10.30 Omroepdansorkest. 10.5012.20 Gr. platen. DEUTSUILANDSENDER, 1571 M 6.20 Der Freisc lütz, opera. (7.10 7.30 en 8.20—8.40 Ber.) 9.20 Bei. 9.50 De Vereeniging voor Oude Mu ziek. 10.05 Ber. 10.20—11.40 Om roeporkest en solisten (opn.) GEMEENTELIJKE RADIODISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Keulen 8.40—9.20, Brus sel Fr. 9.20—10.20, VI. 10.20—11.20, Keulen 11.20—11.35. Brussel Fr. 11.35—12.50, VI. 12.50—14.20, Fr. 14.20—14.35, VI. 14.35—15.20, Keu len 15.2016.20, Brussel VI. 16.20— 16.50, Parijs R. 16.50—17.05, Keulen 17.0517.50, Brussel Fr. 17.50 18.20, Radio PTT Nord 18.20—18.50 Keulen 18.50—21.20, Brussel VI.' 21.20—22.30, Keulen 22.30—24.—. Lijn 4: Brussel VI. 8.3010.— Parijs R. 10.-11.05, Droitwich' 11.05—14.20, Parijs R. 14.20—14.40, Droitwich 14.40—16.20, Lond. Reg 16.20—16.40, Droitwich 16.40—17.20 Lond. Reg. 17.2017.40, Droitwich 17.40—19.05, Lond. Reg. 19.05—19.25 Droitwich 19.2521.25, Lond. Reg 21.2522.50, Droitwich 22.5023.—, Boedapest 23.—23.20, Parijs R. 23 20 —24.—. Lijn 5: Diversen. Maandag 2 Januari. HILVERSUM, 1875 en 301,5 M. (AIg. progr. VARA). 8.— Gr.pL (8.16 Ber.) 10.VPRO-morgenwij ding. 10.20 Gr.pL 11.— DecL 11.20 Orgelspel. 12.— Gr.pL (12.15 Ber.) 1.Het VARA-orkest. 1.301.45 Gr.pL 2.— Fantasia. 2.453.15 DecL 3.20 Gr.pL 4.30 Voor de kinderen. 5.Gr.pL 6.Viool en orgel. 6.28 Ber. 6.30 Muz. causerie. 7.VARA- kalender. 7.05 De rassen der menschheid, causerie. 7.25 Gr.pL 7.30 Septetconcert. 8.Herh. SOS- en 8.03 ANP-ber. 8.10 Esmeralda. 8.40 Revue. 9.— Gr.pL 9.30 De Ram- blers. 10.ANP-ber. 10.05 VARA- orkest met toelichting. 10.35 DecL 11.— Harpvoordr. 11.15 Populair concert. 11.3012.Gr.pL HILVERSUM, 415,5 M. (NCRV- uitz.) 8.— Schriftlezing, meditatie. 8.15 Ber., gr.pL (9.30—9.45 Geluk- wenschen). 10.30 Morgendienst 11.Christ. lectuur. 11.30 Gr.pL (12.—12.15 Ber.) 12.30 OrgelspeL I.30 Gr.pL 2.15 Zang, piano en gr.pL 3.Causerie over kamerplanten. 3.40 Gr.pL 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gr.pL 5.15 Kinderuur. 6.15 Gr.pL Ca. 6.30 Ber., vragenuurtje. (7. —7.15 Ber.) 7.45 Gr.pL 8.— ANP- en herh. SOS-ber. 8.15 Christ mu ziekgezelschap De Bazuin en gr.pL 9.Het moderne imperialisme, causerie. 9.30 Het Hollandsche Ka- mermuziekensemble. 10.ANP- ber., act. halfuur. 10.30 Gr.pL 10.45 Gymnastiekles. 11.Verv. concert II.30 Gr.pL 1150—12.— Schriftle zing. DROITWICH, 1500 M. 11J0 Zang. 11.50 OrgelspeL 12.20 Walter Col- lins en zijn orkest 1.05 Bristols Politiemuziekcorps, m. m. v. solist 2.DecL 2.20 OrgelspeL 2.50 Viool en piano. 3.20 Arthur Salisbury en zjjn orkest. 3.50 Dansmuziek (gr. pi.) 4.154.30 Sportrep. 4.35 Cau serie over Polen. 4.50 Gr.pL 5.20 Zang. 5.40 Het Leslle Bridgewater Kwintet. 6.20 Ber. 6.40 Muz. cau serie. 7.Gr.pL 7.20 Variété- progr. 8.20 Zang. 8.40 Jay Wilbur en zijn Band. 9.20 Ber. 9.45 Politiek overzicht. 10.BBC-orkest en so. listen. 11.05 Fransche causerie „A propos de rien". 11.20 Sim Grossman en zyn dansorkest 11.50 —12.20 Gr.pL RADIO PARIS, 1648 M. 7.55 en 9.— Gr.pL 10.Bailly-orkest 10.20 en 11.20 Gr.pL 12.30 Zang. 1.Gr.pL 1.05 Grangerorkest. 2.35 Cellovoor- dracht. 2.50 Gr.pL 3.45 Zang. 4.40 Gr.pL 5.05 Zang. 5.20 Gr.pL 6.35 Ensemble „Ars Rediviva" en so listen. 7.20 Ellis-orkest. 8.35 Viool- voordr. 8.50 Opera „L'amant ja- loux". 10.50 en 11.20—11.35 Gr.pL KEULEN, 456 M. 5.50 Gr.pL 6.30 Vliegeniersorkest. 7.50 Gr.pL 11.20 en 12.35 Leipziger Symph.-orkest. 1.302.20 Populair concert. 3.20 Omroepkleinorkest en soliste. 5.45 Twee violen en cembalo. 6.20 Gr.pL 6.50 Voor soldaten. 8.20 Carnavals muziek. (Opn.) 9.35 Gr.pL 9.50 Her- mann Hagestedt met zijn orkest en pianoduo. 11.202.20 Gev. con cert (opn.) BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Gr.pL 12.50 en 1.30 Het Om roeporkest. 1.50—2.20 en 5.20, 6.50 en 7.20 Gr.pL 8.20 Het Omroep orkest, mmv. solist. 10.3011.20 Gr.pl. 484 M.: 12.20 Gr.pL 1.— en I.30 Het Omroepdansorkest. 1.50 2.20 en 5.20 Gr.pL 6.35 Het Omroep dansorkest. 7.35 Gr.pL 8.20 Operette „Li tchant dé boneür". (9.209.35 Gr.pL) 10.30—11.20 Gr.pL DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 7.30 Viool en piano. 8.20 Lit. uitz. 8.50 Het Leipziger Gewandhaus- orkest, mmv. solist (opn.) 9.20 Ber. 9.40 Politiek maandoverzicht. 10.05 Ber. 10.20 Hamburgsch Omroep orkest (opn.) 11.10—11.20 Gr.pL GEMEENTELIJKE RADIODISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Keulen 8.9.20, Parys R. 9.20—9.30, Radio PTT Nord 9.30— II.50, Droitwich 11.5012.20, Brus sel VI. 12.20—14.20, Droitwich 14.20 16.35, Keulen 16.35—17.20 Brus sel VI. 17.20—18.05, Radio PTT Nord 18.05—18.20, Keulen 18.20 18.50, Brussel VI. 18.50—19.05, Fr. 19.05—19.20, VI. 19.20—19.50, Straatsburg 19.5020.20, Keulen 20.20—22.20, Brussel VI. 22.20 23.20, Keulen 23.20—24.—. LUn 4: Brussel VI. 8.—9.20, Lu xemburg 9.20—10.35, Lond. Reg. 10.35—12.20, Droitwich 12.20—13.35, Lond. Reg. 13.35—17.20, Droitwich 17.20—23.05, Lond. Reg. 23.05—23.20 en Droitwich 23.20—24.—. Lijn 5: Diversen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1938 | | pagina 24