HET TOONEEL IN INDIË.
PAM'S WONDERLIJKE AVONTUREN.
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
3
Jhiziiexuêdek
i©@o©a©ö JLuhopcogcanutta
Een gezelschap, dat naar Indië wil kan van
de tilmreclame heel wat leeren.
M
De mislukking van de tournée
van Cor Ruys.
De financieele mislukking van de tournée
van Cor Ruys, wat ook in Holland wel
reeds bekend zal zijn, heeft niet alleen voor
Indië beteekenis, maar ook voor Holland, in
zooverre, dat 't anderen uit de Hollandsche
tooneelwereld zou kunnen weerhouden
plannen te maken met een gezelschap naar
Indië te komen. Wat jammer zou zijn. Al
leen, men moet wel verzekerd zijn van een
zeer goede en reëele basis, alvorens met
een tournée door Indië te beginnen. Het
geval-Ruys is dan ook gereede aanleiding
om eens over „tooneel in Indië" te schrij
ven. De oorzaak der mislukking van de
tournée van Cor Ruys nog wel zijn zilve
ren jubileum in Indië ligt slechts ten
deele bij Cor Ruys zelf en als we daarover
wat gaan zeggen, dan zullen tevens andere
factoren blijken, welke een tournée door
Indië thans zoo uitermate moeilijk, zoo niet
hachelijk maken. Het was zijn 25ste bezoek,
al die voorgaande keeren was 't goed ge
gaan; vergelijkingen, welke in het verleden
terug reiken doen overigens niet terzake,
omdat er sedert wel het een en ander in
Indië is veranderd. Om slechts iets te noe
men, de film is, ook in artistiek opzicht een
steeds sterker concurrent van het tooneel
geworden en, al of niet in verband daar
mede, is de belangstelling van het publiek
voor tooneel niet onaanzienlijk verminderd.
Reeds op zijn vorige tournée waren er en
kele verschijnselen, welke er op wezen, dat
Cor Ruys niet meer zóó in de gratie stond
als tot dusver; dat kwam goeddeels omdat
hij zijn succes teveel in het komische
genre zocht, terwijl het publiek, in het al
gemeen genomen, niet doorzag, hoe Ruys
ook dan toch een voortreffelijk acteur was
en een onvervalscht sentiment in zijn
créatie want dat was 't toch meestal
wist te leggen. Zoo vormde zich maar al te
gemakkelijk de onjuiste meening, dat Cor
Ruys weliswaar een grappig acteur was,
maar niet veel méér, en zijn grappen kende
men nu wel, inderdaad. Verschillende
Kunstkringen verleenden geen medewer
king meer, ook al weer om verschillende
redenen. De kleinere beschikten niet meer
over de vereischte middelen en vonden het
repertoire niet voldoende attractief om een
volle zaal te waarborgen en sommige
groote Kunstkringen waren van meening,
dat het repertoire van Cor Ruys niet artis
tiek genoeg was. Hoe dat zij, door die hou
ding der Kunstkringen verviel een belang
rijke factor voor het welslagen der tournée,
bovendien kwamen onvoorziene omstandig
heden tegenwerken en toen dan eindelijk
de Kunstkringen toch wel bereid bleken
Ruys bij te springen, was 't te laat. Maar
er is nog meer en dat zijn moeilijkheden
van algemeener aard, waarmede elk too-
neelgezelschap, dat naar Indië wil komen,
terdege rekening moet houden. Het publiek,
dat men noodig heeft, moet men, behoudens
heel enkele uitzonderingen, onder de Euro-
peesche bevolking vinden en dan staat men
voor dit feit, dat de stadsbevolking nog wel
een serieus stuk van artistieke waarde wil
hebben, maar dat men op de kleinere
plaatsen alleen amusement verlangt, liefst
nog wel zonder dat 't veel inspanning vergt.
De stadsbevolking is van een dergelijke
heterogene samenstelling, dat 't een haast
onoplosbaar puzzle wordt een stuk te vin
den, dat althans aan eenige van die groepen
uit het conglomeraat, dat publiek heet, vol
doet en dus tenminste een behoorlijk gevul
de zaal waarborgt. En ook de grootere
plaatsen loopen weer zeer uiteen. Bandoeng
is misschien nog het gemakkelijkste, daar
wil men gelegenheid hebben tot uitgaan,
liefst met een dansje na, in de zoo gezellige
Soos, die aan den Schouwburg grenst.
Soerabaia, als een stad van handel en
cultures, wil zich ook niet te zwear inspan
nen, maar heeft toch wel een kern, welke
betere kunst weet te waardeeren, wat zeker
voor een belangrijk deel te danken is aan
het streven van de Officiers-Tooneel-Ver-
eeniging, de O. T. V. (zonder officieren
echter), waar de traditie van goede stukken
van afwisselend genre, maar steeds onder
goede regie met succes wordt voortgezet.
Zoo kweekte en onderhoudt men belang
stelling voor het tooneel. Te betreuren viel
het daarom, dat juist in Soerabaia de Kunst
kring zich afzijdig hield. Batavia heeft wel
een behoorlijke kern in zijn publiek, van
menschen, die naar goed tooneel gaan, min
stens omdat zy het deftig vinden, maar er
is ook een zeer groote groep, voornamelijk
onder de ambtenaren, die zich hardnekkig
afzijdig houdt
't Is trouwens een zeer opmerkelijk ver
schijnsel, hoezeer de ambtenaren zich uit 't
openbare en uitgaansleven hebben terug
getrokken, terwijl men daar, met de zeker
heid van positie, welke een ambtenaarsloop
baan biedt, toch wel eenig geld voor goed
amusement kon beschikbaar stellen! Het
aantal ambtenaren, dat men min of meer
geregeld bij uitvoeringen, ook bij bioscoop
voorstellingen ziet, is zeer gering. Het
spreekt van zelf, dat hierdoor een groote
groep aan het uitgaansleven wordt onttrok
ken.
Een tooneelgezelschap, dat naar Indië wil
komen, staat dus in de eerste plaats voor de
moeilijkheid van de samenstelling van zijn
repertoire, waaraan vrijwel onverbrekelijk
vastzit het vraagstuk van de samenstelling
van het tableau de la troupe. Nu kan men
natuurlijk gemakkelijk een heele lijst van
stukken publiceeren, welke men van plan
is te gaan spelen, en dat gebeurt dan ook,
doch hoogstens een derde er van komt voor
het voetlicht. Zeer begrijpelijk, maar deze
manier van doen is verkeerd, het wekt ver
wachtingen, waaraan niet wordt voldaan,
waaraan niet kan worden voldaan. Eenige
vrijheid in de keuze van de aangekondigde
stukken moet er natuurlijk zijn, om op
eventualiteiten te zijn voorbereid, overigens
is het noodzakelijk de beloften met de lijst
van stukken gedaan na te komen.
De samenstelling van het gezelschap,
waarmede de keuze der stukken ten nauw
ste verband houdt, biedt de grootste moei
lijkheden, vooral in financieel opzicht. Het
behoeft nauwelijks gezegd, dat een gezel
schap van eenigen omvang, om voor de be
zetting van diverse stukken de vereischte
krachten beschikbaar te hebben, veel geld
kost, waartegenover staat, dat voor een
tourneerend tooneelgezelschap Indië reeds
lang niet meer die gouden bergen belooft,
waarvan vroeger sprake moet zijn geweest!
Het aantal artisten moet dus beperkt wor
den en dan is er een andere vereischte,
welke m.i. onafwijsbaar is, dat n.1. het ge
zelschap zich door een hooge mate van
homogeniteit moet kenmerken, wat de een
heid van spel en stijl betreft. Zonder aan de
bekwaamheden der artisten, die tot het ge
zelschap van Cor Ruys behoorden, ook maar
iets af te doen, zal toch moeten worden toe
gegeven, dat artisten als Cor Ruys zelf,
mevr. Guusje ChrispijnMulder en Adolf
Bouwmeester van een wel zeer uiteenloo
penden tooneelstijl zijn, gezwegen nog dan
van de jongeren als Francis May en Anton
van Hees. Dan wordt 't voor den regisseur
een haast onmogelijke taak om tot de ver
eischte eenheid van spel en stijl te komen!
Naar mijn meening is eerste vereischte een
niet te groot gezelschap van artisten van
ongeveer een zelfde stijl-opvatting. Willem
van der Veer heeft met zijn „Dietsche Spe
lers" in die richting gestreefd en ook wel
iets bereikt; zijn eerste voorstelingen gaven
naar regie en spel een goed gesloten ge
heel. Maar zijn gezelschap ontkwam niet
aan een ander gevaar, dat in Indië dreigt,
het verloop. Zooals Cor Ruys enkele artisten
van zijn gezelschap tusschentijds zag ver
dwijnen, verging 't ook Willem van der
Veer, n.1. verloor hij Mies Versteeg, doordat
zij in het huwelijksbootje stapte. Komt men
dus tot een betrekkelijk klein gezelschap,
dan zal daardoor weliswaar de keuze der
stukken worden beperkt, maar dat behoeft
geen bezwaar te zijn.
Trouwens, de tooneelleiders, die naar
Indië komen, verstaan in de perfectie de
kunst om een stuk met een te groote rol-
verdeeling zoodanig te besnoeien, dat
het pas-klaar is voor de krachten, waarover
zij beschikken, eventueel met eenige dilet
tanten aangevuld.
Voor alles is noodig een flink regisseur;
om misverstand te voorkomen zij gezegd,
dat wij daartoe ook Cor Ruys rekenen,
evenals Willem van der Veer; in hoeverre
het gewenscht is, dat de regisseur niet mee
speelt in het stuk, laat ik buiten beschou
wing; hoe wenschelijk ook m. i., zal het
gewoonlijk wel niet anders kunnen, dan
dat ook de regisseur een rol en dikwijls
nog wel een hoofdrol vervult. Maar men
moet experimenten om ook andere leden
van het gezelschap eens een kans te geven
als regisseur achterwege laten. Hierme
de heb ik dan het probleem van tournée's
door tooneelgezelschappen uit Holland van
verschillende kanten bekeken, het is er be
langrijk genoeg voor en een oplossing moet
gevonden kunnen worden. Al is ongetwij
feld de belangstelling voor het tooneel in
het algemeen in Indië verminderd, dat mag
geen reden zijn om niet een goede poging
te wagen, maar dan behoorlijk voorbereid
en naar de eischen hier boven aangegeven.
De belangstelling, welke hier het dilet-
tantentooneel ondervindt, bewijst trou
wens, dat er een weg is naar het publiek,
dus ook voor het beroepstooneel. Die be
langstelling voor de amateurstooneelver-
eenigingen uit zich het beste en het sterk
ste in Soerabaia en in Batavia, in mindere
mate in Bandoeng. In Soerabaia is het de
reeds genoemde O. T, V. met haar op ar
tistiek peil staande tooneelvoorstellingen;
vroeger was er ook een goed Duitsch too-
neelclubje.
In Batavia staat het dilettanten-tooneel
momenteel op minder hoog plan doordat
van het Kunstkringbestuur hiervoor niet
voldoende belangstelling, veel minder lei
ding uitgaat. Toch zijn er op zichzelfstaande
voorbeelden van geslaagde amateurssvoor-
stellingen, waarbij het clubje onder leiding
van Anna Klaassen mag worden genoemd.
Verder is hier de zeer actieve Tooneel-
vereeniging van Henk Smit, zelf een ver
dienstelijk tooneel-auteur en acteur, die op
prijzenswaardige wijze zich beijvert oor
spronkelijke stukken van Indische en Hol
landsche auteurs te geven. Nog zeer on
langs kregen we als experiment een in
teressante en goeddeels ook geslaagde
voorstelling van een stuk van Ben van
Eyselstein, „De Gendarm van Europa". Dit
gezelschap vindt zijn aanhang voorname
lijk bij het gegoede burgerpubliek. Batavia,
als ambtenaarsstad, met een tikje Haag-
sche mentaliteit, doet nu eenmaal aan een
zekere selectie naar stam en salaris! Zoo
dat, toen de vereeniging vanHenk Smit 'n
voorstelling ten bate van de t. b. c.-bestrij-
ding gaf, al wat autoriteit mag of wil hee-
ten door afwezigheid schitterde, mogelijk
wel plaatsen had gekocht, maar die af
stond aan kennissen of employé's, die wel
van dit buitenkansje wilden profiteeren!
Bij het amateurstooneel kan een tournee
rend gezelschap zeker enkele krachten vin
den, welk goed bruikbaar zijn voor kleine
re rollen; wat voor een klein gezelschap al
spoedig noodig wordt. Maar dan te meer
is een regisseur vereischt, die een krachti
ge leiding kan geven, niet gehandicapt,
doordat hy zelf ook nog een groote rol
heeft te vervullen. Tenslotte wil ik nog
wyzen op de noodzaak van een goed opge
zette reclame-campagne, zoowel door ad
vertenties als persberichten. Het tooneel
gezelschap, dat in Indië op tournée zal
gaan, moet daarmede al vroeg beginnen,
opdat het publiek te voren behoorlijk is
ingelicht omtrent de stukken van het re
pertoire. De titels van de te spelen stuk
ken zyn niet voldoende hiervoor.
Men moet niet denken, dat titels als „M'n
zwager Egbert", „Jonge liefde", „Lucht-
kasteelen", „Groote jongens" e.d. allen
van het repertoire van Cor Ruys ook
maar iets zeggen voor een publiek, dat zich
niet of slechts matig interesseert voor too
neel, dan eerst op het moment, dat er be
dacht zal worden, waarheen men dien
avond zal gaan, en dat van wat er in Hol
land wordt gespeeld niet op de hoogte is
en er ook geen notitie van neemt. Een ge
zelschap, dat naar Indië wil, kan van de
film-reclame heel wat leeren! Die weet het
publiek wel tijdig te bewerken en zoo moet
ook wie als tooneeldirecteur naar Indië wil
voor de stukken van zjjn repertoire belang
stellen wekken, door den inhoud er van
op aantrekkelijke wijze te vertellen, zonder
de ontknooping te verklappen en dan kan
hij ook nog van zijn artisten, bij voorkeur
bij portretten, allerlei bijzonderheden me-
dedeelen, welke het publiek naar de
film-exploitant opperbest heeft ingezien
nu eenmaal interesseert, ook in Indië.
BATAVUS.
Onze Vierde December-Opgave.
Een welgemeende wensch.
Een puzzle, die veel belangstelling trok.
De gevraagde woorden waren:
le Moeder
2e Genesis
3e Java
4e Tijgers
5e Zaandam
6e Ede
7e Verraad
8e Diana
9e Freek
10e Timmerman.
De wensch luidde:
„Moge Kerstmis van dit jaar inderdaad
een feest van den Vrede zijn."
Onze Nieuwe-Opgave. (No. 5 der De-
cember-serie en de laatste van 1938).
Welk woord?
Het gaat hier om één woord, dat op deze
laatsten dag van het jaar zeker veel be
teekenis heeft. Dit woord moet gevonden
worden door de letters der volgende
woorden samen te verschikken tot één
woord: het bedoelde.
again zeus vriend joer op.
Oplossingen (2 p.) liefst zoo vroegtijdig
mogelijk, doch uiterlijk tot Vrijdag 6
Januari '39 12 uur aan den Puzzle-
Redacteur van de Alkmaarsche Courant.
43. Voorzichtig buigt Pam zich uit het gat om te kijken
waar ze zich eigenlijk bevinden. Hij bemerkt, dat ze in
een rots zitten welke door water omringd is. Maar hij
Z*C
i nog meer
44. Op een soort platform beneden hem ontdekt hij
enige schildwachten die heen en weer lopen en in het
water ligt een aantal bootjes. „Hoe kom ik hier met mijn
makkers vandaan?" denkt Pam.
Zondag 1 Januari 1939.
HILVERSUM, 1875 en 301,5 M.
(8.55—10.— en 5.30—8.— VARA, de
VPRO van 10.—12.— en 5.—5.30, de
AVRO van 12.—5.— en 8.—12.—
8.55 Orgelspel. 9.Sportnieuws.
9.05 Tuinbouwpr. 9.30 Verv. orgel
spel. 9.40 Van Staat en Maatschap
pij, causerie. 9.59 Sportnieuws. 10.
Carillonspel. 10.30 Vrijz.-Protest.
kerkdienst. 12.— Levenswaarden,
die terzake doen, causerie. 12.20
Ber., Nieuwjaarsgroeten uit ver
schillende landen. 12.35 Avro-Am.-
orkest en solisten. 1.30 Wat er in
Indië gebeurt, causerie. 1.50 Gr.pl.
2.Boekenhalfuur. 2.30 Omroep
orkest, solist en gr.pl. 3.15 Film
rubriek. 4.15 Avro-dansorkest
(opn.) 4.40 Negentalige Nieuwjaars-
wensch. 4.55 ANP-sportnieuws. 5.—
Bespr. met luisteraars. 5.30 Voor de
kinderen. 6.Radiotooneel met
muziek.: 7.VARA-kalender. 7.03
Interview. 7.30 Noviteiten-orkest,
solisten en de VARA-Mount-Boys.
8.ANP-ber., radiojournaal, mede-
deelingen. 8.20 Omroeporkest, solis
ten en gemengd koor Polyhymnia.
9.Radiotooneel. 9.15 Radiotooneel
met muziek. 9.55 Verv. van 9.
10.Nieuwjaarsparade. 11.ANP-
ber. Hierna tot 12.Orgelspel.
HILVERSUM, 415,5 M. (8.30—9.30
en 5.-7.45 NCRV, de KRO van 9.30
—5.— en 7.45—11.30 uur). 8.30 Mor
genwijding. 9.30 Gr.pl. 10.30 Hoog
mis. 12.Nieuwjaarsklokken. 12.15
KRO-melodisten en solist. (1.1.20
Middenstandsuitz.) 2.Gr.pl. 2.30
Zang en piano. (2.402.50 Gr.pL)
3.Gr.pL 3.05 KRO-Kamerorkest
en soliste. 4.Ziekenlof. 4.55
Sportnieuws. 5.Orgelconcert. 5.40
Gewijde muziek (gr.pl.) 5.50 Ned.
Herv. Kerkdienst. Hierna Gewijde
muziek (gr.pl.) 7.45 Sportnieuws.
7.50 Gr.pl. 8.— ANP-ber., KRO-
mededeelingen. 8.15 Gr.pL 8.30
Radiotooneel met muziek. 9.15 Gr.
pi. 9.45 KRÖ-orkest. 10.30 ANP-
ber. 10.40 Epiloog. 11.11.30 Espe-
rantolezing.
DROITWICH, 1500 M. 12.35 Het Lu-
ton-orkest. 1.20 Gr.pL 2.20 Voor
tuinliefhebbers. 2.40 BBC-orkest.
3.40 Alfredo Campoli en zijn salon
orkest. 4.20 Causerie: The univer-
sal week of prayer. 4.40 Fred Hart-
ley en zijn sextet. 5.20 The para-
doxes of the GospeL causerie. 5.40
Viool en piano. 6.30 Filmoverzicht.
6.50 Nieuwjaarsgroeten uit verschil
lende landen. 7.05 Hoorber. 7.25
8.15 BBC-Theater-orkest. 8.20
Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheids-
oproep. 9.10 Ber. 9.25 Radiotooneel.
9.55 Orgelspel. 10.20 Het Grand
Hotel Eastbourne-orkest. 10.50 Epi
loog.
RADIO PARIS, 1648 M. 7.40, 9.—,
9.30 en 10.55 Gr.pL 11.20 Locatelli-
orkest. 12.Gr.pL 12.30 Orgelcon
cert. 1.Gr.pL 1.20 Zang. 1.35
Warms-orkest. 2.35 Gr.pL 3.20 Chan
sons. 3.50 Duetten. 5.15 Accordeon-
solL 5.25 Chansons. 5.40 Zie Droit-
wich. 7.20 Van de Walle-orkest. 8.35
Zang. 8.50 Le domino noir, opera.
10.50 Gr.pL 11.20—12.50 Jo Bouil-
lon's orkest.
KEULEN, 456 M. 5.20 Havencon
cert. 7.40 Solistenconcert. 8.40 Gr.pL
11.20 Nieuwjaarsgroeten uit ver
schillende landen. 11.35 NSDAP-
orkest. 1.20 Populair concert. 3.20
Berger-kwartet en solist. 4.20
Radiotooneel. 5.05 Gr.pL 6.50 Otto
Dobrindt's orkest (opn.) 7.30 Gev.
concert. 11.202.20 Nachtconcert.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.:
9.Gr.pL 10.20 Zang en orgel. 11.20
Gr.pL 11.50 Concert. 12.20 en 1.30
2.20 A. Felleman's orkest. 2.35 Gr.
pi. 3.20 Omroep-Symph.-orkest en
soliste. 5.50 Gr.pL 6.20 Trioconcert.
7.20 Zang. 8.20 Gev. progr. 10.30
Populair concert. 11.2012.20 Gr.pL
484 M.: 9.— Gr.pL 10.20 M. Alexys'
orkest, solisten en gr.pl. 12.05 Zang.
12.20 Zie Hilversum 1875 en 301,5
M. 12.35, 12.55, 1.30, 2.20—2.35, 2.50
en 3.10 Gr.pL 5.05 Zang. 5.30 Lucien
Hirsch en zijn orkest. 7.35 Gr.pL
8.20 Sarba-orkest en soliste. 9.05
Overzicht van 1938. 9.55 en 10.30
Omroepdansorkest. 10.5012.20 Gr.
platen.
DEUTSUILANDSENDER, 1571 M
6.20 Der Freisc lütz, opera. (7.10
7.30 en 8.20—8.40 Ber.) 9.20 Bei.
9.50 De Vereeniging voor Oude Mu
ziek. 10.05 Ber. 10.20—11.40 Om
roeporkest en solisten (opn.)
GEMEENTELIJKE
RADIODISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Hilversum.
Lijn 3: Keulen 8.40—9.20, Brus
sel Fr. 9.20—10.20, VI. 10.20—11.20,
Keulen 11.20—11.35. Brussel Fr.
11.35—12.50, VI. 12.50—14.20, Fr.
14.20—14.35, VI. 14.35—15.20, Keu
len 15.2016.20, Brussel VI. 16.20—
16.50, Parijs R. 16.50—17.05, Keulen
17.0517.50, Brussel Fr. 17.50
18.20, Radio PTT Nord 18.20—18.50
Keulen 18.50—21.20, Brussel VI.'
21.20—22.30, Keulen 22.30—24.—.
Lijn 4: Brussel VI. 8.3010.—
Parijs R. 10.-11.05, Droitwich'
11.05—14.20, Parijs R. 14.20—14.40,
Droitwich 14.40—16.20, Lond. Reg
16.20—16.40, Droitwich 16.40—17.20
Lond. Reg. 17.2017.40, Droitwich
17.40—19.05, Lond. Reg. 19.05—19.25
Droitwich 19.2521.25, Lond. Reg
21.2522.50, Droitwich 22.5023.—,
Boedapest 23.—23.20, Parijs R. 23 20
—24.—.
Lijn 5: Diversen.
Maandag 2 Januari.
HILVERSUM, 1875 en 301,5 M.
(AIg. progr. VARA). 8.— Gr.pL
(8.16 Ber.) 10.VPRO-morgenwij
ding. 10.20 Gr.pL 11.— DecL 11.20
Orgelspel. 12.— Gr.pL (12.15 Ber.)
1.Het VARA-orkest. 1.301.45
Gr.pL 2.— Fantasia. 2.453.15 DecL
3.20 Gr.pL 4.30 Voor de kinderen.
5.Gr.pL 6.Viool en orgel. 6.28
Ber. 6.30 Muz. causerie. 7.VARA-
kalender. 7.05 De rassen der
menschheid, causerie. 7.25 Gr.pL
7.30 Septetconcert. 8.Herh. SOS-
en 8.03 ANP-ber. 8.10 Esmeralda.
8.40 Revue. 9.— Gr.pL 9.30 De Ram-
blers. 10.ANP-ber. 10.05 VARA-
orkest met toelichting. 10.35 DecL
11.— Harpvoordr. 11.15 Populair
concert. 11.3012.Gr.pL
HILVERSUM, 415,5 M. (NCRV-
uitz.) 8.— Schriftlezing, meditatie.
8.15 Ber., gr.pL (9.30—9.45 Geluk-
wenschen). 10.30 Morgendienst
11.Christ. lectuur. 11.30 Gr.pL
(12.—12.15 Ber.) 12.30 OrgelspeL
I.30 Gr.pL 2.15 Zang, piano en gr.pL
3.Causerie over kamerplanten.
3.40 Gr.pL 3.45 Bijbellezing. 4.45
Gr.pL 5.15 Kinderuur. 6.15 Gr.pL
Ca. 6.30 Ber., vragenuurtje. (7.
—7.15 Ber.) 7.45 Gr.pL 8.— ANP-
en herh. SOS-ber. 8.15 Christ mu
ziekgezelschap De Bazuin en gr.pL
9.Het moderne imperialisme,
causerie. 9.30 Het Hollandsche Ka-
mermuziekensemble. 10.ANP-
ber., act. halfuur. 10.30 Gr.pL 10.45
Gymnastiekles. 11.Verv. concert
II.30 Gr.pL 1150—12.— Schriftle
zing.
DROITWICH, 1500 M. 11J0 Zang.
11.50 OrgelspeL 12.20 Walter Col-
lins en zijn orkest 1.05 Bristols
Politiemuziekcorps, m. m. v. solist
2.DecL 2.20 OrgelspeL 2.50 Viool
en piano. 3.20 Arthur Salisbury en
zjjn orkest. 3.50 Dansmuziek (gr.
pi.) 4.154.30 Sportrep. 4.35 Cau
serie over Polen. 4.50 Gr.pL 5.20
Zang. 5.40 Het Leslle Bridgewater
Kwintet. 6.20 Ber. 6.40 Muz. cau
serie. 7.Gr.pL 7.20 Variété-
progr. 8.20 Zang. 8.40 Jay Wilbur
en zijn Band. 9.20 Ber. 9.45 Politiek
overzicht. 10.BBC-orkest en so.
listen. 11.05 Fransche causerie
„A propos de rien". 11.20 Sim
Grossman en zyn dansorkest 11.50
—12.20 Gr.pL
RADIO PARIS, 1648 M. 7.55 en 9.—
Gr.pL 10.Bailly-orkest 10.20 en
11.20 Gr.pL 12.30 Zang. 1.Gr.pL
1.05 Grangerorkest. 2.35 Cellovoor-
dracht. 2.50 Gr.pL 3.45 Zang. 4.40
Gr.pL 5.05 Zang. 5.20 Gr.pL 6.35
Ensemble „Ars Rediviva" en so
listen. 7.20 Ellis-orkest. 8.35 Viool-
voordr. 8.50 Opera „L'amant ja-
loux". 10.50 en 11.20—11.35 Gr.pL
KEULEN, 456 M. 5.50 Gr.pL 6.30
Vliegeniersorkest. 7.50 Gr.pL 11.20
en 12.35 Leipziger Symph.-orkest.
1.302.20 Populair concert. 3.20
Omroepkleinorkest en soliste. 5.45
Twee violen en cembalo. 6.20 Gr.pL
6.50 Voor soldaten. 8.20 Carnavals
muziek. (Opn.) 9.35 Gr.pL 9.50 Her-
mann Hagestedt met zijn orkest en
pianoduo. 11.202.20 Gev. con
cert (opn.)
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.:
12.20 Gr.pL 12.50 en 1.30 Het Om
roeporkest. 1.50—2.20 en 5.20, 6.50
en 7.20 Gr.pL 8.20 Het Omroep
orkest, mmv. solist. 10.3011.20
Gr.pl. 484 M.: 12.20 Gr.pL 1.— en
I.30 Het Omroepdansorkest. 1.50
2.20 en 5.20 Gr.pL 6.35 Het Omroep
dansorkest. 7.35 Gr.pL 8.20 Operette
„Li tchant dé boneür". (9.209.35
Gr.pL) 10.30—11.20 Gr.pL
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
7.30 Viool en piano. 8.20 Lit. uitz.
8.50 Het Leipziger Gewandhaus-
orkest, mmv. solist (opn.) 9.20 Ber.
9.40 Politiek maandoverzicht. 10.05
Ber. 10.20 Hamburgsch Omroep
orkest (opn.) 11.10—11.20 Gr.pL
GEMEENTELIJKE
RADIODISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Hilversum.
Lijn 3: Keulen 8.9.20, Parys R.
9.20—9.30, Radio PTT Nord 9.30—
II.50, Droitwich 11.5012.20, Brus
sel VI. 12.20—14.20, Droitwich 14.20
16.35, Keulen 16.35—17.20 Brus
sel VI. 17.20—18.05, Radio PTT
Nord 18.05—18.20, Keulen 18.20
18.50, Brussel VI. 18.50—19.05, Fr.
19.05—19.20, VI. 19.20—19.50,
Straatsburg 19.5020.20, Keulen
20.20—22.20, Brussel VI. 22.20
23.20, Keulen 23.20—24.—.
LUn 4: Brussel VI. 8.—9.20, Lu
xemburg 9.20—10.35, Lond. Reg.
10.35—12.20, Droitwich 12.20—13.35,
Lond. Reg. 13.35—17.20, Droitwich
17.20—23.05, Lond. Reg. 23.05—23.20
en Droitwich 23.20—24.—.
Lijn 5: Diversen.