Actualiteit in de film. Honderd films in vijftien jaar. c „De loop der tijden", Z1 „The march of time"-films nu ook in Nederlandsche versie. belangrijke documentaire films. The March Het ontstaan van of Time". De wetenschappelijke films van J. C. Mol. ONZE BIOSCOPEN. DERDE BLAD. De Finsche componist Jean Sibelius. Nog geen 4 jaar geleden werd „The March of Time" alleen in de Ver- eenigde Staten vertoond, in 432 theaters. Thans worden deze gedra matiseerde filmactualiteiten in meer dan 11.000 bioscopen (35 landen) over de geheele wereld gebracht, hetzij in de Engelsche, Fransche of Spaansche taal en nu brengt RKO hier de Ne- derlandsch gesproken versies onder den titel „De Loop der Tijden". Hoe komt het dat deze films in zoo'n korten tijd zoo'n populariteit hebben ver worven? Omdat de uitgevers van „The March of Time" van het standpunt zijn uitgegaan dat de menschen van heden de waarheid willen weten omtrent de wereld waarin zij leven. Het is bijna niet te ge- looven dat in dezen tijd van radio, film journaals en internationale persorganisa ties, weinigen werkelijk op de hoogte zijn van wat er rondom hen heen gebeurt, maar de vele misvattingen bewijzen dat dit inderdaad het geval is. Het doel van de uitgevers van „The March of Time" is het publiek van alle landen ter aarde, wereldnieuws in zijn ware gedaante te brengen niet slechts de feiten maar ook de waarheid achter de feiten. Deze films verschillen daarin van het gewone filmjournaal dat, terwijl laatstgenoemde in snelle opeenvolging beelden toont van het nieuws van iedere week, „De Loop der Tijden" zich op een bepaalde actueele gebeurtenis concen treert en de geschiedenis die zich hierom heeft afgespeeld, hierop opbouwt: de oor zaken hetgeen een teruggang van tien, twintig en meer jaren met zich mee kan brengen de groei, de beteekenis en de gevolgen er van. In „Oorlog in China" bijvoorbeeld, waarin het Aziatisch vraagstuk ontleed wordt, geeft „De Loop der Tijden" in korte trekken de geschiedenis weer van het Westersche contact met China, terug gaande tot 1842, in welk jaar de Wester sche landen handelsbetrekkingen met het Oosten aanknoopten. Daarop volgt het op den voet de bedreiging van Japan in 1910, toen Korea geassimileerd werd, het jaar 1931 en de inneming van Mandsjoerije tot aan Japan's huidige invasie. „De Loop der Tijden" vervangt het gewone filmjournaal niet, hetgeen de uitgevers ook niet wenschen. Qua filmberichtgeving heeft het dezelfde beteekenis als het bestudeer de hoofdartikel in de dagbladpers. vers van „Time" hun eerste succesvolle onderneming volgen door een uitgebreid maandblad „Fortune". Hun volgende stap was een radio-programma voor de N.B.C., genaamd „The March of Time", waarin acteurs en actrices op suggestieve wijze de wekelijksche gebeurtenissen als hoorspel brachten. In 1934 maakte de vice-president van „Time", Roy Larsen, kennis met den Amerikaan Louis de Rochemont, die op het gebied der documentaire film werk zaam geweest was voor de Amerikaansche Regeering en op eigen gelegenheid met filmjournaals en -documentaires geëxpe rimenteerd had. Zijn volmaakt begrip van journalistiek deed Larsen zich ten volle bewust worden van de mogelijkheden om het speciale nieuws van „Time" in film om te zetten en te exploiteeren. De Roche mont, volleerd filmer en veelzijdig produ cent met internationale ervaring, verstond de kunst nieuwsopnamen samen te voegen tot korte films van een sterk dramatische en realistische werking. Volgens dit prin cipe geproduceerd werd de eerste „March of Time" in 1935 in Amerika in roulatie gebracht. Het oogenblikkelijk succes van deze noviteit leidde tot de oprichting van „March of Time" kantoren te Parijs en te Londen, nu twee en een half jaar geleden. Richard de Rochemont, de broer van den productieleider Louis, ging naar Engeland om de onderneming in Europa te leiden. De ontwikkeling. Geleidelijk aan, naarmate de filmtech niek zich ontwikkelt, komt „The March of Time" verder van het gewone filmjournaal af te staan en dichter bij de normale film en de documentaire. Iedere uitgave heeft een lengte van ongeveer 600 meter, het geen een vertooningsduur van circa 20 minuten vordert. Aanvankelijk waren Een van de opnamen uit een van de „Marsche of Time" films. In 1923 besloten 2 jonge Amerikaansche verslaggevers, Briton Hadden en Henry R. Luce, in het besef dat er geen enkel blad was dat zich tot taak gesteld had ook maar iemand van al de essentieele wereldge beurtenissen op de hoogte te brengen en te houden, een weekblad „Time" genaamd uit te geven, dat geheel gewijd was aan de belangrijke gebeurtenissen van de afgeloopen week, weergegeven in be- knopten, onpartijdigen verhaaltrant. De oplage van „Time" is van 18.500 in het eerste jaar van haar bestaan tot ruim 700.000 gestegen. In 1931 lieten de uitge- De wereld vraagt staal en lompen. Kooplieden beleven een goeden tijd. er drie of vier nieuwsepisoden in één „March of Time" maar de uitgevers rea liseerden zich dat om een veelzijdig en objectief standpunt weer te geven het noodzakelijk is dat men zich tot ten hoog ste drie of soms zelfs tot een enkel onder werp bepaalt. Zelfs dan moeten er nog duizenden meters film opgenomen worden om hieruit alleen alle essentieele gegevens te „distilleeren" tot één editie van „De Loop der Tijden". De uitgevers van „De Loop der Tijden" zijn journalisten in den volsten zin van het woord. Zij moeten het nieuws vóór zijn, vooruit weten waar en wanneer de ver spreiding van het nieuws zal plaats vin den, met hun camera's op de plaats zelf klaar staan zoodra dit noodig is, en de „story" rondom de nieuwskern gereed hebben als de laatste acte versch van de plaats van actie aankomt om het geheel te monteeren en van commentaar te voorzien volgens het klaarliggende scenario. Op deze wijze is men in staat een volledig actueel filmverhaal in omloop te brengen op hetzelfde moment dat de vetgedrukte koppen in de kranten verschijnen. Niet alleen politieke onderwerpen wor den benut, maar ook sociale en economi sche vraagstukken worden in hun werke lijke waarde getoond. „Mannen der We tenschap" en „Plagen in 1938" bijvoor beeld, behandelen problemen die het menschdom in zijn geheel raken. In 1937 kende de Amerikaansche Film Academy een specialen prijs toe aan „The March of Time": „daar het een nieuwe richting geeft aan een der belangrijkste takken van de filmindustrie: het film- Films als die van kristallen, wonderen der bloemen, hebben nog altijd haar be koring en waarschijnlijk ook de ongeveei 25 wetenschappelijke films, die in op dracht van prof. Storm van Leeuwen, prof. Van Calcar, prof. Van der Hoeven, om er enkelen te noemen, gemaakt zijn. Opera tiefilms en films ten behoeve van het hooger onderwijs kunnen nog dienst doen; maar andere zijn verouderd. Tijdens de crisisjaren, toen opdrachten op dit gebied uitbleven, stond een andere weg open: de afdeeling bedrijf- en propa- ganda-films uit te breiden en te perfec- tioneeren. Dat is gebeurd. Met zijn camera-mannen Jo de Haas en Chr. Pointl en zijn geluidsingenieur E. J. Verschueren, heeft de heer Mol dit deel van zijn bedrijf tot een belangrijk terrein van studie en arbeid gemaakt. Het groote gebouw in het Kenaupark biedt hem nu de mogelijk heid tot volle ontplooiing. Enkele jaren geleden kwam hij met een eigen geluid systeem voor den dag, dat hij al weer door eigen onderzoek had weten op te bouwen. Dat bracht me weer ineens op een heel ander terrein, vertelt hij nu. Drie jaar heb ik noodig gehad om mij op dit gebied in te wer ken en om er iets in te presteer en. Want daarom was het te doen. Toen ik ten slotte met een nieuw systeem kwam, was ik de eerste. Eerst heb ik de geluidsfilm gemaakt met normaalfilm, daarna voor smalfilm. En op dien weg gaan wij door. Zoodat het hoofdbedrijf van „Multifilm" nu geworden is, het maken van bedrijfs- en reclamefilms. Juist door de veelzijdige ervaring, die bij de vervaardiging van wetenschappelijke films is verkregen, vindt de bedrijfsfilm hier een goed terrein. Maar dat wil niet zeggen, dat de weten schappelijke film is losgelaten. De indruk is, dat de belangstelling van het groote publiek voor dat soort van films is toegenomen. „Wij hebben nu plannen voor het maken van een populair wetenschappelijke film, ge schikt voor het bioscoop-publiek. En er komt een propaganda-film voor het bloembollen- bedrijf. Ik hoop daar een kleur- en geluids film van te maken. Een ander belangrijk werk in voorberei ding is een film voor elementair muziek-on- derwijs, die wij maken in samenwerking met den heer Brandts Buys te Arnhem. Bij deze film komt het vooral aan op de onfeilbare geluidsoverbrenging. In de eerste plaats komt het menschelijke geluid in aanmer king: sopraan, alt, tenor, bas; en dan de mu ziekinstrumenten, hout en koper. De bedoe ling van de film is de leerlingen goed de klankkleuren te doen kennen van de ver schillende instrumenten, die zij te zien krij. Een zeer interessante opdracht dus, maar een moeilijke opdracht ook, omdat het ge- luid volkomen zuiver moet worden weerge- geven. En ten slotte, zegt de heer Mol, ben ik op het gebied van kleurenfilm bezig met 'n nieuw plan. Mijn film van kristallen en wonderen der bloemen wil ik m kleuren geven. Ik zoek nog naar het beste procédé, en ik verwacht wel te zullen slagen. Zoo is er dus in dit jonge Nederlandsche bedrijf een voortdurende activiteit en een verblijdend streven naar vervolmaking. Het lijkt misschien niet zoo'n geweldige prestatie aldus schrijft het Hbld., honderd films in vijftien jaar te produceeren; maar in de eerste plaats is hierbij alleen reke ning gehouden met groote films er zou nog een aantal kleinere zijn by te tellen en in de tweede plaats is de heer J. C. Mol die nu als leider van „Multifilm" op het terrein der film-industrie vooraan staat vijftien jaar geleden begonnen met pro beersels. ^Ik werkte samen met Adriaan Boer voor „Focus", vertelt de heer Mol, toen ik hier een microscopische film zag van prof. Siedentopf bij Zeiss, in Jena, gemaakt. Ik interesseer mij voor dat werk, en ik meen de, dat er in de wetenschappelijke fotogra fie wel een toekomst zat. In ons land werd er weinig aan gedaan. Uit eigen beweging er was natuurlijk van een opdracht geen sprake ben ik toen begonnen aan den opzet van de An- thonie van Leeuwenhoek-film. Het was een heel dankbaar onderwerp, omdat het prach tig filmmateriaal op allerlei gebied ver schafte. Het resultaat was boven mijn ver wachting. De film werd een succes, ook in het buitenland; zij ging naar Engeland, Frankrijk, Amerika en nog tal van andere landen. Daaruit vloeide de eerste opdracht voort. Het Ned. Roode Kruis droeg my op een Malaria-film te maken, bestemd voor hulpmateriaal bij de malariabestrijding in Noordholland. Ook deze film is meer gewor den dan met den opzet voorzat. Er moesten copieën van worden gezonden naar in totaal twintig landen. Ik ben mij dus ook gaan toeleggen op het vervaardigen van bedrijfsfilms. De eerste was de Waterleidingfilm, in opdracht van het Prov. Waterleidingbedrijf van Noord holland. Het is tien jaar geleden, dat deze film gemaakt werd; en nu komt zij voor ver tooning al niet meer in aanmerking. De film leeft buitengewoon snel; daarom is er op het gebied van de wetenschappelijke en de bedrijfsfilm steeds weer wat nieuws te maken. journaal". Deze onderscheiding wordt zeer hoog aangeslagen, daar slechts twee an dere filmproducenten door de Academy met zulk een prijs bekroond werden: Walt Disney voor zijn Mickey Mouse en Warner Brothers voor de eerste sprekende film. Het is een belangrijk feit dat de film industrie thans een vaste maandelijksche journalistieke bijdrage heeft, die door haar streven naar accuratesse een groote ver antwoordelijkheid met zich meebrengt. Het is eveneens belangrijk dat 't bioscoop publiek over de geheele wereld zijn waar deering toont voor „The March of Time" en daarmee te kennen geeft dat het ken nen van de waarheid een der eerste schre den is naar internationaal begrijpen. „The March of Time" zal als „De Loop der Tijden" ongetwijfeld groot succes ver werven bij de Nederlandsche bevolking, die zeker ook de noodzakelijkheid er van inziet dat het huidige wereldnieuws van een onpartijdig standpunt uit bekeken moet worden. De oorlog in China. Een van de films over dit onderwerp. ,DE WILZANG". City-theater. Wie de film „100 mannen en een meisje" gezien heeft, hoeven we feitelijk niets anders te zeggen, dan dat „De Wildzang" minstens even verrassend en origineel is. Hij weet dan voldoende en begrijpt, dat „Mad about music" een moment in staat is de dagelijksche zor gen te doen vergeten. Nog meer dan in „100 men and a girl" toont Deanna Durbin niet alleen buitengewoon goed te kunnen zingen, maar ook talent als filmspeelster te bezitten. En alles gaat haar (nog?) zoo natuurlijk af, ze heeft bij haar zingen (nog?) zóó wei nig van die irriteerende, coquetteerende, knipoogende en glimlachende juffrouwen (zich noemend lady-crooners of iets derge lijks), haar stem en gebaren, haar doen en laten zyn nog zoo volkomen gewóón, dat haar spel een verademing is voor al degenen, die zich al weer voorbereiden op het ergste, bijv. iets in den geest van Shirley Temple of een van haar kleine en groote concurren ten. Herbert Marshall vervult de tweede be langrijke rol in deze film. Ook hij voldoet uitstekend. Het verhaal? Een amusante geschiedenis van een Amerikaansch kostschoolmeisje in Zwitserland (moeder filmster, vader over leden) dat, om te kunnen concurreeren tegen haar vriendinnen, zichzelf een vader fantaseert die op de olifantenjacht in Afrika is. Nou ja als je die dingen vertelt, dan doe je je vingers over elkaar zóó, dat nie mand 't ziet endan mag je die dingen, die eigenlijk niet waar zijn, vertellen En Deanna past dit probaat werkend „be zweringsmiddel" dan ook trouw toe. Door een misverstand is ze dan echter gedwongen haar vriendinnen het wettig en overtuigend bewijs te leveren van het bestaan van dien kraan van 'n vader. Het gevolg is, dat ze teneinde raad op het station, waar ze onder de oogen van haar vriendinnen haar vader zal ontmoeten, een wildvreemden heer entert, hem een bos bloemen in zijn armen en een zoen op zijn wang drukt. De eerst wel wat beduusde vrijgezel, die meteen tot vader van een 13-jarige dochter is gepro moveerd, stemt er na eenig aarzelen in toe, haar „vader" te spelen. En ten slotte kon het anders? ook voor de wet in het ver volg haar vader te zijn door een huwelijk met haar moeder. Voorprogramma: Fox-nieuws, een twee tal teekenfilmpjes en een screensong. TUSSCHEN TWEE OCEANEN. Theater Harmonie. Nu juist dezer dagen in een reeks feuil letons in onze courant de geschiedenis van het postvervoer in deze streek wordt be handeld, is het wel interessant in het Theater Harmonie eens te gaan zien en be luisteren hoe dat postwezen zich in de eer ste helft van de vorige eeuw in Amerika heeft ontwikkeld. Wie dat gaat aanschou wen ziet op het projectiedoek de allereerste treintjes uit die dagen, met vervaarlijke locomotieven, die een geweldig lawaai ma ken en groote rookwolken uitstooten en waarvoor alle passeerende paarden steige rend op de achterpooten gaan staan. En hij ziet tevens hoe de goederen uit zoo'n trein tje in een postwagen worden geladen waarvoor vier of zes paarden in volle galop naar de plaats van bestemming rijden. Hier er. daar moet bij een posthuis gestopt wor den, maar de versche paarden staan gereed, zij worden vliegensvlug inplaats van het vermoeide span voor den postwagen gezet en dan gaat het weer verder zoo snel als paardenbeenen maar draven kunnen. Er wordt goud gevonden in Californië, de goudgravers hebben behoefte aan het ver voer van hun brieven en hun stofgoud en Ramsay, de overmoedige postiljon zorgt voor de verzending. Er wordt een aanslag op hem gepleegd, het goud wordt gestolen, maar hij betaalt alles uit eigen zak terug en wint zoo het vertrouwen van de ruwe mannen. Na het uitbreken van den oorlog tusschen Noord en Zuid moeten onder bui tengewoon moeilijke omstandigheden be langrijke goudzendingen overgebracht wor den. Men ziet den postwagen met gewapen de mannen vertrekken en den overval door een groep der Zuidelijke troepen. In razen de vaart breekt de postwagen zich baan door de vijandelijke troepen, links en rechts schieten de bewakers en de mannen, die zich van het goud willen meester maken, elkaar neer en dit gedeelte van de film is van een bijzondere spanning. Door dit geheele verhaal, dat zich in een land vol onbetrouwbare blanken en roof zuchtige Indianen afspeelt, loopt een lief desgeschiedenis waarvan we het verloop maar niet zullen verklappen. Liefde en trouw, oogenblikken van onbedachtzaam heid, een scheiding van vele jaren en een gelukkig weerzien, het geeft de film nog een bijzondere bekoring. Joel McCrea, Bob Burns en Frances Dee hebben door hun eminent spel van deze historische geschiedenis een spannende rol prent gemaakt. Vooraf een tweetal screensongs en veel nieuws uit binnen- en buitenland, dat dit maal helaas in een te duistere en daarom onduidelijke projectie op het doek kwam. PREMIERE. Victoria-theater. Een hoofdnummer met Zarah Leander in de voornaamste rol is een groote attractie voor het publiek, dat bleek gisteravond duidelyk by de eerste vertooning van „Premiere". Een film, die boeit van het begin tot het einde, door de spannende ge schiedenis, door het uitmuntende spel en den byzonderen zang en niet het minst door de meer dan schitterende ensceneering van de revue, waarvan in de film de première wordt gegeven. Het dans-ensemble van Floyd Dupont was een verrassing en elke vo rmde scène bracht weer een nieuwe ballet-variatie, door het uitgebreide gezel schap in de perfectie uitgevoerd lAde rrr-aV°nd- Een uitgelezen publiek woont de voorstelling bij. Carmen Daviot zal voor het eerst optreden De artiste, die voor haar plaats heeft moeten maken, ook in de gunst van den man, die de nieuwe revue financiert, laat zich ech ter niet zoo gemakkelijk ter zijde schuiven. Zij is ook achter de coulissen. Groote con sternatie ontstaat als na de derde scène de financier dood in zijn loge wordt gevon den. Er is van het tooneel geschoten. Wi6 is de dader? De politiecommissaris neemt onmiddellijk de zaak in handen en terwijl de revue in prachtig tempo tot een goed einde wordt gebracht, weet de commissaris de schuldige te ontdekken. Wie dat is mo gen wij natuurlijk niet verklappen. Als actrice en als zangeres neemt Zarah Lean- der toch wel een heel bijzondere plaats in. Zij is in elke scène voortreffelijk en eischt door spel en zang direct alle aandacht. Uitmuntend tegenspel kreeg zij van Attila Hörbiger als de politiecommissaris en van Karei Martell als Nissen haar revue partner. Maar ook de overige rollen waren sterk bezet en de ballet-nummers waren steeds een lust voor het oog. Voor liefheb bers iets bijzonders. Een film, die men zeker niet zal verzui men. Het voorprogramma bracht eenige mooie journaals: Fox Movietone, Ufa-Nieuws erl Hollandsch Nieuws. Verder een zeer in teressante natuuropname uit het prachti ge Alpengebied (Oost-Alpen). En dan nog een aardige comedie uit Hollywood van 'n zoon, die van vader niet met een filmac- tnce mocht trouwen en het toch deed. Als geheel een sterk programma!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 12