Treinbotsing bij Maarn 8 8 PAM'S WONDERLIJKE AVONTUREN. Jladiopc&qtamma <©@©®e©®| Electrische trein uit Utrecht rijdt door onveilig signaal en botst tegen zandtrein. Geen verandering der leerlingenschaal. Onderwijspolitiek is regeeringsbeleid. Zijn vrouw gedood. Man wierp haar pantoffel naar het hoofd. Scheepsbotsing op de Nieuwe Maas. Dekknecht verdronken. TWEEDE BLAD. (Van onzen eigen verslaggever). Gisteravond te ongeveer halftien heeft vlak voor het station Maarn op de lijn Utrecht—Arnhem een botsing plaats gehad tusschen een electrischen trein die uit Utrecht kwam en een bandtrein, die zich in de richting Utrecht begaf. De kop van den electri schen trein kwam in aanraking met den laatsten wagen van den zandtrein, een bagagewagen, waarin de hoofdgeleider van dezen trein was gezeten. Deze hoofdgeleider, van 't Land genaamd, en woonachtig te Utrecht, is ten ge volge van deze botsing zeer ernstig gewond. Hij is naar het ziekenhuis te Utrecht overgebracht. Verder waren er geen persoonlijke ongelukken, doch de materieele schade is betrekkelijk groot. Het ongeluk is gebeurd met den electri schen trein, die om 21.08 uit Utrecht naar Arnhem vertrekt. Op het oogenblik, dat deze trein in volle vaart het station Maarn naderde, was juist een zandtrein bezig zich te begeven van de zanderij, die tegenover het station Maarn is gelegen, naar het rechter hoofdspoor van de lijn Arnhem Utrecht. De bandtrein, bestaande uit vier platte wagens, volgeladen met zand, en een bagagewagen, waarin de hoofdgeleider van den trein was gezeten, moest naar Utrecht, waar het zand bestemd was voor de spoor- wegwerken. Hij moest daartoe het spoor naar Arnhem, waarop de electrische trein naderende was, passeeren. In verband met deze kruising had men op het station te Maarn het inrijdsignaal voor den electri schen trein op onveilig gezet, opdat deze trein voor het onveilige signaal zou blyven wachten tot de zandtrein geheel gepasseerd zou zijn, en op het hoofdspoor naar Utrecht zou zyn gekomen. Door onveilig signaal. Of de wagenvoerder van den electrischen trein het onveilige signaal niet heeft ge zien, of wellicht te laat, dat moet nog wor den uitgemaakt, doch de trein reed zeker, weliswaar al remmende, nog tweehonderd meter door het onveilige signaal. Het dienst doende personeel van het station te Maarn hoorde een hevigen slag, en toen bleek, dat de kop van den electrischen trein nog juist in aanraking was gekomen met den laatsten wagen van den zandtrein, den bagagewa gen. Onmiddellijk snelde men van het station af te hulp, waar men een ernstig ongeluk vreesde. De eerste indruk, dien men kreeg was dan ook die van een groote ravage. De eerste wagen van den electrischen trein stond met het voorste wielstel geheel naast de rails, ook de bagagewagen van den zand trein lag schuin over de spoorbaan, even als twee daarop volgende zandwagens. En in den zwaar beschadigden baga gewagen vond men den hoofdgeleider van t Land uit Utrecht zwaar gewond. Men waarschuwde aanstonds dr. Lobel uit Maarn, die de eerste hulp verleen de, en het slachtoffer per auto ijlings liet overbrengen naar het Stads- en Academisch ziekenhuis te Utrecht, daar de verwondingen van zeer ern- stigen aard bleken te zijn. Geen verdere gewonden. Gelukkig bleken er verder geen gewon den te zijn, zelfs de wagenvoerder van den electrischen trein niet, hoewel zijn cabine van buiten nogal beschadigd was. Hiet bleek echter opnieuw de groote stabiliteit van de stalen rijtuigen der electrische treinen: het voorste tweede klasse rijtuig van den trein, dat in botsing is geweest, vertoonde aan den buitenkant wel eenige beschadiging, doch behalve de voorruiten van de cabine was er zelfs geen ruit gebroken. De passa giers van den trein hebben dan ook alleen maar den schok van de botsing gevoeld, maar hebben verder van het ongeluk nie mendal gemerkt. Voor deze reizigers werden aanstonds maatregelen genomen, opdat zij hun reis zoo spoedig mogelijk zouden kunnen voort zetten. Twee sporen versperd. Het bleek echter, dat door de botsing de beide hoofdsporen van de lijn UtrechtArnhem geheel versperd wa ren. Het eerste rijtuig van den electri schen trein stond met de voorste wiel- stellen geheel buiten de rails en versperde dus de lijn naar Arnhem, terwijl twee ontspoorde, gedeeltelijk vernielde en gekantelde zandwagens, plus de bagagewagen het spoor naar Utrecht in beslag namen. De twee andere zandwagens plus de locomotief bleven in de rails. Men liet de treinen uit beide richtingen ryden tot bij de plaats van het ongeluk, waar men de reizigers liet overstappen in een trein, die voorbij de plaats van de bot sing gereed stond voor de verdere reis. Zoo bleef het ongerief voor de passagiers tot een minimum beperkt. Een ploeg werklieden had om twaalf uur reeds een aanvang gemaakt met het lossen van de beide vernielde zandwagens; het zand werd eenvoudig naast den spoordijk geworpen, opdat men zoo snel mogelijk deze ruïne zou kunnen opruimen; het was namelijk uit den aard der zaak van belang om tegen den morgen althans een van de beide sporen vrij te hebben, waardoor de treinen, zij het over één spoor, weer zouden kunnen passeeren. Dit zou, naar men aan nam, te gemakkelijker kunnen gaan, daar de beide treinen niet in elkaar zijn ge reden, doch naast elkaar zijn blijven staan. Hoe het zij, het opruimingswerk zou toch zeker wel den geheelen nacht duren, doch men had hoop, d i tegen den ochtend één van de sporen wei vrij zo i zijn. BRAND IN DE DIERGAARDE TE ROTTERDAM. Gistermiddag is brand uitgebroken in een opslagschuur achter de Floraserre in de Rot- terdamsche diergaarde. De brand is ontstaan in de nabijheid van een aangebouwden stookketel. Het personeel, werkzaam in de plantenserre, tastte onmiddellijk het aan stonds hoog oplaaiende vuur, dat gretig voedsel vond in een grooten voorraad houten benoodigdheden van het najaarsfeest, met een gummislang op de waterleiding aan. Het bleek echter noodig de hulp van de Rotter- damsche brandweer in te roepen, die met zes slangenwagens en motorspuit 2 in de dier gaarde verscheen. Na een uur hard werken verminderde het vuur zienderoogen. Vooral de Floraserre heeft groote schade opge- loopen. JEUGDACTIE HULP AAN JOODSCHE VLUCHTELINGEN. Thans: een actie voor algemeene hulpverleening. Op Zaterdag 4 Fébruari had in hotel „Pomona", te Utrecht, de tweede vergade ring van het landelijk comité van bovenge noemde jeugdactie plaats. Uit de mededeelingen van den secretaris bleek, dat de jeugdactie zich in de twee maanden van haar bestaan uitgebreid heeft over 45 plaatsen in Nederland. 38 Vereeni- gingen en organisaties van allerlef politieke en religieuze overtuiging hebben adhaesie betuigd met het doel. De acties hebben bestaan in werken met zakgeldlijsten, steunlijsten en inzamellijsten voor voeding en kleeding. Verder is propa ganda gevoerd voor meerdere toelating aan de grens; er zyn 45.000 manifesten verspreid. Besloten werd alle mogelijkheden tot ui - breiding van de actie aan te grijpen. Aan de hand van een ontwerp-reglsmen werd de definitieve organisatievorm vastge steld. In aansluiting bij den wensch, op de eeiste vergadering van het L.C. uitgesproken, wem vastgesteld, dat de jeugdactie zal zijn een Permanent algemeen hulpwerk bij voor keur van jongeren onder jongeren en ten bate van jongeren en dat, onder volledige erkenning van ieders politieke en religieuze overtuiging, de jeugdactie principieel samen werking van jeugdigen uit alle kringen wenscht tot hulpverleening aan noodlijden den. In verband hiermee werd besloten, on middellijk in contact te treden met de be treffende comité's, om ook de zorg voor he noodlijdende Spaansche en Nederlandse..e kind in de jeugdactie te betrekken. Aan het centraal comité werd opgedragen, onverwijld stappen te doen, om tot aanslui ting bij het Nederlandsch-Jeugdleiders-In- stituut te komen. De actie voor asyl-recht, speciaal voor kinderen, zal worden voortgezet. Op Woensdag, 29 Maart, zal de volgende vergadering van het landelijk comité plaats Lebben. INTERNATIONALE BESCHERMING VAN KUNSTSCHATTEN. Besprekingen van een internationale juridische commissie. Een commissie van vooraanstaande juris ten uit Frankrijk, Engeland, België en Ne derland is gisteren in het vredespaleis bij eengekomen, waarin maatregelen vervat zijn tot bescherming tegen diefstal van bezittin gen van kunst- en historische waarde. Aan de besprekingen namen o.m. deel de hoogleeraren Basdevant en Picard, beiden van de rechtsfaculteit van Parijs, de heer R. Weiss, rechtskundig raadsman van het Insti tuut van intellectueele samenwerking, prof. Ch. de Visscher, rechter in het permanente hof van internationale justitie, prof. Gut- teridge uit Cam bridge en prof. mr. J. Kos ters, vice-president van den Hoogen Raad. DE TERUGKEER DER DUITSCHE DIENSTMEISJES. Het Duitsche consulaat-generaal verzoekt de volgende verklaring op te nemen: In verband met den terugkeer van Duitsche meisjes naar haar vaderland, zijn in de Nederlandsche pers herhaaldelijk foutieve berichten gepubliceerd. Daarom zij het vol gende medegedeeld: De terugkeer der Duitsche meisjes ge schiedt geleidelijk. Het eerste contingent is in begin Februari naar Duitschland vertrokken. Uitstel van vertrek kon en kan slechts bij hooge uitzondering wegens dringende omstandigheden worden verleend. Alle meisjes moeten hare paspoorten aan haar consulaat inzenden, dus ook zij, die geen schriftelijken oproep ontvangen. Overigens hebben alle in Nederland wonende Rijks- duitschers de verplichting, zich bij hun con sulaat aan te melden en ook hun adres verandering mede te deelen. Wie ten op zichte van het bovenstaande zijn verplich ting niet nakomt, handelt tegen de wet, wat vanzelfsprekend niet zonder gevolgen voor hem kan blijven. De meisjes, die naar Duitschland terugkeeren, zijn vrij in de keuze eener betrekking. Er wordt dus ten deze geen dwang uitgeoefend. In de Memorie van Antwoord inzake de begrooting voor het departement van on derwijs, kunsten en wetenschappen voor 1939 lezen wij o.m. nog het volgende: Verschillende leden waren niet voldaan over het door den minister gevoerde beleid, Tal van punten, welke de volle aandacht verdienen, worden, naar zij meenen, niet tot oplossing gebracht. Dit oordeel in zijn algemeenheid be vreemdt den minister omdat de feitelijke basis voor de geschetste houding ontbreekt. Met zijn ambtgenoot van sociale zaken is de minister bezig een voorziening te zoeken, die aan de jeugdwerkloosheid tegemoet komt en waarbij ook bezitters van de onderwijzers-acte arbeid zullen kunnen vinden. Op het terrein van kunsten en weten schappen wordt een ontwerp tot bescher ming van den architectentitel voorbereid. Voorts geeft de minister volle aandacht aan de bescherming van kunstschatten bij oorlog en oorlogsgevaar, aan de hand van het uitgebreide dezer dagen verschenen rapport. Algemeene reden tot klacht over de „qualiteit" der onderwijzers bestaat er naar de overtuiging van den minister niet, al heeft hij metterdaad getoond, dat hij de opleiding van de onderwijzers niet in over eenstemming acht te zijn met de eischen, die daaraan, ook in dezen tijd, in redelijk heid gesteld mogen en moeten worden. Het komt den minister voor, dat bij het midelbaar onderwijs het maken van een onderscheid tusschen hoofd- of kernvakken en bijvakken zeker de aandacht verdient. Eerst wil de minister echter de totstandko ming der herziening van de M.O.-wet af wachten. Een commissie ter uitvoering van de op 25 Januari 1938 geteekende verklaring zal weldra worden benoemd. De minister mag er in tusschen op wijzen, dat over het alge meen de Nederlandsche geschiedschrijving zich door een groote mate van objectiviteit kenmerkt, zoodat herziening van de school boeken niet urgent is. Tot heden heeft de regeering geen aan leiding gevonden voor te stellen, dat de verplichte universitaire opleiding voor het notariaat zou worden ingevoerd. De Hooger-Onderwijswet bindt de ge meente Amsterdam in zake de benoeming van de hoogleeraren niet aan beperking in de keuze der personen. Indien op dit punt ook te Amsterdam beperking van vrijheid aannemelijk of wenschelijk wordt geacht, dan zou daarmede nog niet uitgemaakt zijn, dat het binden van den gemeenteraad aan de voordracht van curatoren de beste waar borgen zou bieden. Voorloopig komt het den minister voor, dat allereerst plaatselijk de zaak moet worden aangevat. Bij de behandeling van de Ontwerp- Begrooting in de Tweede Kamer der Staten- Generaal heeft de minister eenige malen te kennen gegeven hoe zeer hij het betreurt, dat het hem niet mogelijk is een voorstel tot verlaging van de leerlingenschaal te doen. Over de groote wenschelijkheid van verlaging dier schaal bestaat er tusschen den minister en wien ook geen verschil van meening. De minister heeft dit reeds bij herhaling gezegd. Slechts omtrent de finan- cieele mogelijkheid van verlaging der schaal in de huidige budgetaire omstandigheden bestaat verschil van inzicht. De minister is er zich ter^ volle van be wust, dat hij voor den tegenwoordigen toe stand verantwoordelijkheid dradgt. Hij wenscht zich aan deze verantwoordelijkheid zeker niet te onttrekken. Indien' hij er op heeft gewezen, dat ten deze kabinetspolitiek wordt gevoerd, is dit natuurlijk geenszins geschied om zijn eigen verantwoordelijkheid ook maar iets te verkleinen. De onderstel ling van het tegendeel is even ongerijmd als ongemotiveerd. Invoering van de 40-schaal zou voor het gewoon lager onderwijs een aantal van ruim 3000 onderwijzers vereischen, hetgeen by een gemiddeld salaris van 2176 plus 4 y, aan pensioensbijdragen in de toekomst een uitgave van rond 7 millioen zou vorderen. Tot zijn leedwezen is het den minister op dit oogenblik nog niet mogelijk nadere me- dededeelingen te doen omtrent de in voor bereiding zijnde regeling voor jonge onder wijzers. Hij vertrouwt, dat binnen niet al te Woensdag 8 Februari. HILVERSUM, 1875 en 301,5 M. (VARA-uitz.) 8.Orgelspel. (8.1C Ber.) 8.30 Gr.pl. 9.30 Onze keuken, causerie. 10.VPRO-morgen wij ding. 10.20 Uitz. voor arb. in de Continubedr. U.40 Voor de werk- loozen. 12.— Gr.pl. (12.15 Ber.) 1.— I.45 VARA-orkest. 2.Voor de vrouw. 3.15 Voor de kinderen. 5.30 Gr.pl. 6.Esmeralda. 6.28 Ber. (6.30 RVU.: Het wichelroedevraag- stuk, causerie). 7.VARA-kalen- der. 7.05 Felicitaties. 7.10 Vocaal concert. (7.30 VPRO: Bijbelvertel lingen). 8.Herh. SOS- en 8.03 ANP-ber., VARA-Varia. 8.20 De Ramblers. 8.45 Cabaretprogr. 9.30 VARA-orkest. 10.ANP-ber. 10.10 VARA-orkest. 10.40 Gr.pl. 11.Or gelspel. 11.30—12.— Gr.pl. HILVERSUM, 415,5 M. (NCRV- uitz.) 8.Schriftlezing, meditatie. 8.15 Ber., gr.pl. (9.309.45 Geluk- wenschen). 10.30 Morgendienst. II.15 Zang met pianobegeleiding en gr.pl. 12.Ber. 12.15 Gr.pL 1.Het Apollo-ensemble en gr.pl. 2.30 Voor jeugdige postzegelverzamelaars. 3. Gr.pl. 3.30 Het Hendriks-trio en gr.pl. 4.45 Gelukwenschen. 5. Voor de kinderen. 5.45 Gr.pl. 6. Land- en tuinbouwpr. 6.20 Gr.pl., ber. (6.30 Onderwijsfonds voor de Scheepvaart: Taalles en causerie over het Binnenaanvaringsregl.) 7.Ber. 7.15 De grondslagen der muziek, causerie. 7.45 Causerie over leerbewerking. 8.ANP- en herh. SOS-ber. 8.15 Utr. Sted. Orkest m. m. v. soliste. 8.50 De Amsterdamsche Doopsgezinde hofjes, causerie. 9.20 Verv. concert. 10.05 ANP-ber., act. halfuur. 10.35 Gr.pl. 10.45 Gymnas tiekles. 11.— Gr.pl. 11.5012. Schriftlezing. DROITWICH, 1500 M. 11.2511.50 Gr.pl. 12.10 H. Fryer en zijn orkest. 1.Het BBC-Northern-orkest, m. m. v. solist. 2.2.20 Deel. 3.10 Gr.pl. 3.25 Orgelspel. 3.45 H. Engleman's kwintet, mmv. solist. 4.05 Saxofoon en piano. 4.205.10 Vesper. 5.20 Gr.pl. 5.40 B. Lawrance en zijn sextet, mmv. The Three Ginx. 6.20 Ber. 6.40 Rep. 6.55 Het Philh. strijk trio. 7.20 Jack Hylton en zijn Band en solisten. 8.05 Act. uitz. 8.35 Het BBC-Symph.-orkest m. m. v. het BBC-koor en solisten. 9.05 Ber. 9 25 Verv. concert. 10.50 J. Salder en zijn dansorkest en solisten. 11.30 O. Rabin en zijn Band. 11.5012.20 Jazzmuziek (gr.pl.) RADIO PARIS, 1648 M. 9.— en 10.Gr.pl. 11.20 't R. Ellis-orkest. 12.30 Zang. 1.05 Het Jean Ibos- orkest. 2.35 Zang. 2.50 en 3.30 Gr.pl. 3.50 Pianovoordr. 405 Gr.pl. 5.05 Zang. 5.25 Het G. Bailly-orkest. 7.20 Zang met toelichting. 7.50 Viool- voordr. 8.35 Zang. 8.50 Orgelconcert. 9.20 Variété-progr. 10.50 en 11.20 11.35 Gr.pl. KEULEN, 456 M. 5.50 Het Rheini- sche Landesorkest. 7.50 Gr.pL 11.20 Vliegeniers-orkest. 12.35 Het Om roeporkest. 1.30 Vroolijk concert. 2.40 Gr.pL 4.30 Solistenconcert. 6.30 L. Eysoldt met zyn orkest en solis ten. 8.20 Die lustigen Musikanten, operette. 9.40 Carnavalsprogr. 10.45 11.20 Omroep-Amus.-orkest en solisten. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Gr.pl. 12.50 en 1.30 Orgel spel. 1.502.20 Gr.pl. 5.20 Het Desclin-kwartet en piano. 6.50 Gr. pi. 7.20 Zang. 8.20 Gr.pl. 9.20 Het Belgisch piano-kwartet. 10.10 Gr.pL 10.30 Folkloristisch progr. 10.50 11.20 Gr.pL 484 M.: 12.20 Gr.pl. 12.50 en 1.30 Omroepdansorkest. 1.50 2.20 Gr.pL 5.20 en 6.Omroepdans- orkesf. 6.35 Harpvoordr. 7.05 Zang. 7.35 Gr.pL 8.20 Omroepkoor met toelichting. 8.50 Omroepsymph.- orkest mmv. soliste. 11.—11.20 Gr.pL DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 7.30 O. Dobrindt's orkest. 8.20 Aus der weiten Welt, hoorber. 9.20 Ber. 10.2011.20 Het Omroep-Amus.- orkest en solisten. GEMEENTELIJKE RADIODISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Keulen 8.9.20, Parijs R. 9.20—9.30, Radio PTT Nord 9.30— 9.50, Luxemburg 9.5010.Parijs Radio 10.10.40, Radio PTT Nord 10.40—11.50, Keulen 11.50—12.20, Brussel VI. 12.2014.20, Motala 14.20—14.40, Radio PTT Nord 14.40 15.20, Keulen 15.2016.20, Radio PTT Nord 16.20—16.30, Keulen 16.30—17.20, Brussel VI. 17.20— 18.05, Fr. 18.05—18.20, Lond. Reg. 18.20—18.30, Keulen 18.30—20.20, Brussel VI. 20.20—20.50, Fr. 20.50— 21.40, Keulen 21.4022.20, Brussel VI. 22.20—22.45, Keulen 22.45— 23.20, Danmarks Radio 23.2024. Lijn 4: Brussel VI. 8.9.20, Nor- mandië 9.2010.35, Lond. Reg. 10.35 12.10, Droitwich 12.1014. Lond. Reg. 14.16.20, Droitwich 16.20—18.45, Lond. Reg. 18.45— 19.20, Droitwich 19.20—24.—. Lijn 5: Diversen. langen tijd voorstellen te dezer zake aan de Staten-Generaal kunnen worden voorge legd. De leden, die van oordeel zijn, dat het medetellen van de dienstjaren van de kwee- kelingen met akte minder onaannemelijk is, dan in de Memorie van Antwoord aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal wordt voorgesteld, zien over het hoofd, dat de diensttijd van assistenten, in tegenstelling met dien van de kweekelingen met akte, nauwkeurig kon worden vastgesteld. Uit hetgeen de minister heeft opgemerkt blijkt, dat ook hij het van groot belang acht, dat het wetsontwerp betreffende de onderwijzersopleiding spoedig in het Staats blad zal verschijnen. Een twist met noodlottig gevolg heeft zich Zondagmiddag in de Veeteeltstraat in Betondorp (Amsterdam-Oost) afge speeld: een man wierp daarbij zijn vrouw een pantoffel tegen het hoofd met zoo groote kracht, dat de vrouw eenige uren later aan de gevolgen is overleden, aldus meldt het Hbld. Eerst gisteren tegen den avond is van dit geval aan gifte gedaan bij de politie van het bureau-Linnaeusstraat. Het was de dader zelf, een 52-jarige tramconducteur, die de aangifte kwam doen. Hij had eerst een agent, die in Betondorp dienst doet, op de hoogte gebracht en die geleidde den man naar het sectie-bureau. Gebleken is, dat er herhaaldelijk ruzies waren tusschen den 52-jarigen man en zijn 50-jarige vrouw, ondanks het feit, dat zij eerst ly2 jaar gehuwd waren, het tweede huwelijk van den man, het derde van de vrouw. Zondagmiddag vormde de aanlei ding tot den twist het feit, dat de vrouw niet was meegegaan naar een verjaarspartijtje. De twist liep zoo hoog, dat de man een leeren pantoffel greep en deze met groote •kracht de vrouw tegen het hoofd smeet. Korten tijd daarna vertoonde de vrouw sporen van hersenschudding, om half zes bleek overbrenging naar het Wilhelmina- gasthuis noodzakelijk en daar is de vrouw reeds om half acht overleden... Voor lijkschouwing is het stoffelijk over schot van de vrouw gisteravond in beslag genomen, het staat nog niet vast hoe zóó snel de dood kan zijn ingetreden. Diep on der den indruk van het gebeurde, heeft de man zich gisteren ten slotte ter beschikking van de politie gesteld, die hem wegens zware mishandeling, den dood tengevolge hebbend, in verzekerde bewaring heeft genomen. Op de Nieuwe Maas heeft zich gister avond een scheepsbotsing voorgedaan, waarbij een der opvarenden over boord is geslagen en verdronken. Omstreeks half zeven voer voor de Park haven de sleepboot Herdy no. 1 van de firma Th. van der Werf, die moest uitwijken voor een onbekend gebleven motorscheepje. Door deze manoeuvre kwam de sleepboot in aan varing met het Rijnsleepschip Maria, af komstig uit Waspik, geladen met zand, dat getrokken werd door de sleepboot Utrecht. Aan stuurboordzijde kreeg de Herdy ter hoogte van de machinekamer een gat, waar door het water naar binnen stroomde. De 33-jarige dekknecht J. Bruts, wonende te 106. „Wat zal er met ons gebeuren", zegt de rover hoofdman tegen zijn helper. „Het spijt me genoeg de kabouters niet met rust gelaten te hebben", antwoordt deze. „Mij ook", zegt de hoofdman, „en als ik ooit weer vrij kom, wil ik vriendschap met hen sluiten, 107. De medelijdende Groenjas kan niet nalaten ook de rovers iets van de lekkernijen te brengen. Hij hoort nog juist hoe berouwvol de gevangenen zijn gestemd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 7