Treinbotsing bij Maarn
8
8
PAM'S WONDERLIJKE AVONTUREN.
Jladiopc&qtamma <©@©®e©®|
Electrische trein uit Utrecht rijdt door
onveilig signaal en botst
tegen zandtrein.
Geen verandering der
leerlingenschaal.
Onderwijspolitiek is
regeeringsbeleid.
Zijn vrouw gedood.
Man wierp haar pantoffel naar
het hoofd.
Scheepsbotsing op de
Nieuwe Maas.
Dekknecht verdronken.
TWEEDE BLAD.
(Van onzen eigen verslaggever).
Gisteravond te ongeveer halftien
heeft vlak voor het station Maarn op
de lijn Utrecht—Arnhem een botsing
plaats gehad tusschen een electrischen
trein die uit Utrecht kwam en een
bandtrein, die zich in de richting
Utrecht begaf. De kop van den electri
schen trein kwam in aanraking met den
laatsten wagen van den zandtrein, een
bagagewagen, waarin de hoofdgeleider
van dezen trein was gezeten. Deze
hoofdgeleider, van 't Land genaamd,
en woonachtig te Utrecht, is ten ge
volge van deze botsing zeer ernstig
gewond. Hij is naar het ziekenhuis te
Utrecht overgebracht. Verder waren er
geen persoonlijke ongelukken, doch de
materieele schade is betrekkelijk groot.
Het ongeluk is gebeurd met den electri
schen trein, die om 21.08 uit Utrecht naar
Arnhem vertrekt. Op het oogenblik, dat
deze trein in volle vaart het station Maarn
naderde, was juist een zandtrein bezig zich
te begeven van de zanderij, die tegenover
het station Maarn is gelegen, naar het
rechter hoofdspoor van de lijn Arnhem
Utrecht. De bandtrein, bestaande uit vier
platte wagens, volgeladen met zand, en een
bagagewagen, waarin de hoofdgeleider van
den trein was gezeten, moest naar Utrecht,
waar het zand bestemd was voor de spoor-
wegwerken. Hij moest daartoe het spoor
naar Arnhem, waarop de electrische trein
naderende was, passeeren. In verband met
deze kruising had men op het station te
Maarn het inrijdsignaal voor den electri
schen trein op onveilig gezet, opdat deze
trein voor het onveilige signaal zou blyven
wachten tot de zandtrein geheel gepasseerd
zou zijn, en op het hoofdspoor naar Utrecht
zou zyn gekomen.
Door onveilig signaal.
Of de wagenvoerder van den electrischen
trein het onveilige signaal niet heeft ge
zien, of wellicht te laat, dat moet nog wor
den uitgemaakt, doch de trein reed zeker,
weliswaar al remmende, nog tweehonderd
meter door het onveilige signaal. Het dienst
doende personeel van het station te Maarn
hoorde een hevigen slag, en toen bleek, dat
de kop van den electrischen trein nog juist
in aanraking was gekomen met den laatsten
wagen van den zandtrein, den bagagewa
gen.
Onmiddellijk snelde men van het station
af te hulp, waar men een ernstig ongeluk
vreesde. De eerste indruk, dien men kreeg
was dan ook die van een groote ravage. De
eerste wagen van den electrischen trein
stond met het voorste wielstel geheel naast
de rails, ook de bagagewagen van den zand
trein lag schuin over de spoorbaan, even
als twee daarop volgende zandwagens.
En in den zwaar beschadigden baga
gewagen vond men den hoofdgeleider
van t Land uit Utrecht zwaar gewond.
Men waarschuwde aanstonds dr. Lobel
uit Maarn, die de eerste hulp verleen
de, en het slachtoffer per auto ijlings
liet overbrengen naar het Stads- en
Academisch ziekenhuis te Utrecht,
daar de verwondingen van zeer ern-
stigen aard bleken te zijn.
Geen verdere gewonden.
Gelukkig bleken er verder geen gewon
den te zijn, zelfs de wagenvoerder van den
electrischen trein niet, hoewel zijn cabine
van buiten nogal beschadigd was. Hiet bleek
echter opnieuw de groote stabiliteit van de
stalen rijtuigen der electrische treinen: het
voorste tweede klasse rijtuig van den trein,
dat in botsing is geweest, vertoonde aan
den buitenkant wel eenige beschadiging,
doch behalve de voorruiten van de cabine
was er zelfs geen ruit gebroken. De passa
giers van den trein hebben dan ook alleen
maar den schok van de botsing gevoeld,
maar hebben verder van het ongeluk nie
mendal gemerkt.
Voor deze reizigers werden aanstonds
maatregelen genomen, opdat zij hun reis
zoo spoedig mogelijk zouden kunnen voort
zetten.
Twee sporen versperd.
Het bleek echter, dat door de botsing
de beide hoofdsporen van de lijn
UtrechtArnhem geheel versperd wa
ren. Het eerste rijtuig van den electri
schen trein stond met de voorste wiel-
stellen geheel buiten de rails en
versperde dus de lijn naar Arnhem,
terwijl twee ontspoorde, gedeeltelijk
vernielde en gekantelde zandwagens,
plus de bagagewagen het spoor naar
Utrecht in beslag namen. De twee
andere zandwagens plus de locomotief
bleven in de rails.
Men liet de treinen uit beide richtingen
ryden tot bij de plaats van het ongeluk,
waar men de reizigers liet overstappen in
een trein, die voorbij de plaats van de bot
sing gereed stond voor de verdere reis. Zoo
bleef het ongerief voor de passagiers tot
een minimum beperkt.
Een ploeg werklieden had om twaalf uur
reeds een aanvang gemaakt met het lossen
van de beide vernielde zandwagens; het
zand werd eenvoudig naast den spoordijk
geworpen, opdat men zoo snel mogelijk
deze ruïne zou kunnen opruimen; het was
namelijk uit den aard der zaak van belang
om tegen den morgen althans een van de
beide sporen vrij te hebben, waardoor de
treinen, zij het over één spoor, weer zouden
kunnen passeeren. Dit zou, naar men aan
nam, te gemakkelijker kunnen gaan, daar
de beide treinen niet in elkaar zijn ge
reden, doch naast elkaar zijn blijven staan.
Hoe het zij, het opruimingswerk zou toch
zeker wel den geheelen nacht duren, doch
men had hoop, d i tegen den ochtend één
van de sporen wei vrij zo i zijn.
BRAND IN DE DIERGAARDE TE
ROTTERDAM.
Gistermiddag is brand uitgebroken in een
opslagschuur achter de Floraserre in de Rot-
terdamsche diergaarde. De brand is ontstaan
in de nabijheid van een aangebouwden
stookketel. Het personeel, werkzaam in de
plantenserre, tastte onmiddellijk het aan
stonds hoog oplaaiende vuur, dat gretig
voedsel vond in een grooten voorraad houten
benoodigdheden van het najaarsfeest, met
een gummislang op de waterleiding aan. Het
bleek echter noodig de hulp van de Rotter-
damsche brandweer in te roepen, die met zes
slangenwagens en motorspuit 2 in de dier
gaarde verscheen. Na een uur hard werken
verminderde het vuur zienderoogen. Vooral
de Floraserre heeft groote schade opge-
loopen.
JEUGDACTIE HULP AAN JOODSCHE
VLUCHTELINGEN.
Thans: een actie voor algemeene
hulpverleening.
Op Zaterdag 4 Fébruari had in hotel
„Pomona", te Utrecht, de tweede vergade
ring van het landelijk comité van bovenge
noemde jeugdactie plaats.
Uit de mededeelingen van den secretaris
bleek, dat de jeugdactie zich in de twee
maanden van haar bestaan uitgebreid heeft
over 45 plaatsen in Nederland. 38 Vereeni-
gingen en organisaties van allerlef politieke
en religieuze overtuiging hebben adhaesie
betuigd met het doel.
De acties hebben bestaan in werken met
zakgeldlijsten, steunlijsten en inzamellijsten
voor voeding en kleeding. Verder is propa
ganda gevoerd voor meerdere toelating aan
de grens; er zyn 45.000 manifesten verspreid.
Besloten werd alle mogelijkheden tot ui -
breiding van de actie aan te grijpen.
Aan de hand van een ontwerp-reglsmen
werd de definitieve organisatievorm vastge
steld.
In aansluiting bij den wensch, op de eeiste
vergadering van het L.C. uitgesproken, wem
vastgesteld, dat de jeugdactie zal zijn een
Permanent algemeen hulpwerk bij voor
keur van jongeren onder jongeren en ten
bate van jongeren en dat, onder volledige
erkenning van ieders politieke en religieuze
overtuiging, de jeugdactie principieel samen
werking van jeugdigen uit alle kringen
wenscht tot hulpverleening aan noodlijden
den.
In verband hiermee werd besloten, on
middellijk in contact te treden met de be
treffende comité's, om ook de zorg voor he
noodlijdende Spaansche en Nederlandse..e
kind in de jeugdactie te betrekken.
Aan het centraal comité werd opgedragen,
onverwijld stappen te doen, om tot aanslui
ting bij het Nederlandsch-Jeugdleiders-In-
stituut te komen.
De actie voor asyl-recht, speciaal voor
kinderen, zal worden voortgezet.
Op Woensdag, 29 Maart, zal de volgende
vergadering van het landelijk comité plaats
Lebben.
INTERNATIONALE BESCHERMING VAN
KUNSTSCHATTEN.
Besprekingen van een internationale
juridische commissie.
Een commissie van vooraanstaande juris
ten uit Frankrijk, Engeland, België en Ne
derland is gisteren in het vredespaleis bij
eengekomen, waarin maatregelen vervat zijn
tot bescherming tegen diefstal van bezittin
gen van kunst- en historische waarde.
Aan de besprekingen namen o.m. deel de
hoogleeraren Basdevant en Picard, beiden
van de rechtsfaculteit van Parijs, de heer R.
Weiss, rechtskundig raadsman van het Insti
tuut van intellectueele samenwerking, prof.
Ch. de Visscher, rechter in het permanente
hof van internationale justitie, prof. Gut-
teridge uit Cam bridge en prof. mr. J. Kos
ters, vice-president van den Hoogen Raad.
DE TERUGKEER DER DUITSCHE
DIENSTMEISJES.
Het Duitsche consulaat-generaal verzoekt
de volgende verklaring op te nemen:
In verband met den terugkeer van Duitsche
meisjes naar haar vaderland, zijn in de
Nederlandsche pers herhaaldelijk foutieve
berichten gepubliceerd. Daarom zij het vol
gende medegedeeld:
De terugkeer der Duitsche meisjes ge
schiedt geleidelijk.
Het eerste contingent is in begin Februari
naar Duitschland vertrokken.
Uitstel van vertrek kon en kan slechts
bij hooge uitzondering wegens dringende
omstandigheden worden verleend. Alle
meisjes moeten hare paspoorten aan haar
consulaat inzenden, dus ook zij, die geen
schriftelijken oproep ontvangen. Overigens
hebben alle in Nederland wonende Rijks-
duitschers de verplichting, zich bij hun con
sulaat aan te melden en ook hun adres
verandering mede te deelen. Wie ten op
zichte van het bovenstaande zijn verplich
ting niet nakomt, handelt tegen de wet,
wat vanzelfsprekend niet zonder gevolgen
voor hem kan blijven. De meisjes, die naar
Duitschland terugkeeren, zijn vrij in de
keuze eener betrekking. Er wordt dus ten
deze geen dwang uitgeoefend.
In de Memorie van Antwoord inzake de
begrooting voor het departement van on
derwijs, kunsten en wetenschappen voor
1939 lezen wij o.m. nog het volgende:
Verschillende leden waren niet voldaan
over het door den minister gevoerde beleid,
Tal van punten, welke de volle aandacht
verdienen, worden, naar zij meenen, niet tot
oplossing gebracht.
Dit oordeel in zijn algemeenheid be
vreemdt den minister omdat de feitelijke
basis voor de geschetste houding ontbreekt.
Met zijn ambtgenoot van sociale zaken is
de minister bezig een voorziening te zoeken,
die aan de jeugdwerkloosheid tegemoet
komt en waarbij ook bezitters van de
onderwijzers-acte arbeid zullen kunnen
vinden.
Op het terrein van kunsten en weten
schappen wordt een ontwerp tot bescher
ming van den architectentitel voorbereid.
Voorts geeft de minister volle aandacht aan
de bescherming van kunstschatten bij
oorlog en oorlogsgevaar, aan de hand van
het uitgebreide dezer dagen verschenen
rapport.
Algemeene reden tot klacht over de
„qualiteit" der onderwijzers bestaat er naar
de overtuiging van den minister niet, al
heeft hij metterdaad getoond, dat hij de
opleiding van de onderwijzers niet in over
eenstemming acht te zijn met de eischen,
die daaraan, ook in dezen tijd, in redelijk
heid gesteld mogen en moeten worden.
Het komt den minister voor, dat bij het
midelbaar onderwijs het maken van een
onderscheid tusschen hoofd- of kernvakken
en bijvakken zeker de aandacht verdient.
Eerst wil de minister echter de totstandko
ming der herziening van de M.O.-wet af
wachten.
Een commissie ter uitvoering van de op
25 Januari 1938 geteekende verklaring zal
weldra worden benoemd. De minister mag
er in tusschen op wijzen, dat over het alge
meen de Nederlandsche geschiedschrijving
zich door een groote mate van objectiviteit
kenmerkt, zoodat herziening van de school
boeken niet urgent is.
Tot heden heeft de regeering geen aan
leiding gevonden voor te stellen, dat de
verplichte universitaire opleiding voor het
notariaat zou worden ingevoerd.
De Hooger-Onderwijswet bindt de ge
meente Amsterdam in zake de benoeming
van de hoogleeraren niet aan beperking in
de keuze der personen. Indien op dit punt
ook te Amsterdam beperking van vrijheid
aannemelijk of wenschelijk wordt geacht,
dan zou daarmede nog niet uitgemaakt zijn,
dat het binden van den gemeenteraad aan
de voordracht van curatoren de beste waar
borgen zou bieden. Voorloopig komt het
den minister voor, dat allereerst plaatselijk
de zaak moet worden aangevat.
Bij de behandeling van de Ontwerp-
Begrooting in de Tweede Kamer der Staten-
Generaal heeft de minister eenige malen te
kennen gegeven hoe zeer hij het betreurt,
dat het hem niet mogelijk is een voorstel
tot verlaging van de leerlingenschaal te
doen. Over de groote wenschelijkheid van
verlaging dier schaal bestaat er tusschen
den minister en wien ook geen verschil van
meening. De minister heeft dit reeds bij
herhaling gezegd. Slechts omtrent de finan-
cieele mogelijkheid van verlaging der schaal
in de huidige budgetaire omstandigheden
bestaat verschil van inzicht.
De minister is er zich ter^ volle van be
wust, dat hij voor den tegenwoordigen toe
stand verantwoordelijkheid dradgt. Hij
wenscht zich aan deze verantwoordelijkheid
zeker niet te onttrekken. Indien' hij er op
heeft gewezen, dat ten deze kabinetspolitiek
wordt gevoerd, is dit natuurlijk geenszins
geschied om zijn eigen verantwoordelijkheid
ook maar iets te verkleinen. De onderstel
ling van het tegendeel is even ongerijmd als
ongemotiveerd.
Invoering van de 40-schaal zou voor het
gewoon lager onderwijs een aantal van ruim
3000 onderwijzers vereischen, hetgeen by
een gemiddeld salaris van 2176 plus 4 y,
aan pensioensbijdragen in de toekomst een
uitgave van rond 7 millioen zou vorderen.
Tot zijn leedwezen is het den minister op
dit oogenblik nog niet mogelijk nadere me-
dededeelingen te doen omtrent de in voor
bereiding zijnde regeling voor jonge onder
wijzers. Hij vertrouwt, dat binnen niet al te
Woensdag 8 Februari.
HILVERSUM, 1875 en 301,5 M.
(VARA-uitz.) 8.Orgelspel. (8.1C
Ber.) 8.30 Gr.pl. 9.30 Onze keuken,
causerie. 10.VPRO-morgen wij
ding. 10.20 Uitz. voor arb. in de
Continubedr. U.40 Voor de werk-
loozen. 12.— Gr.pl. (12.15 Ber.) 1.—
I.45 VARA-orkest. 2.Voor de
vrouw. 3.15 Voor de kinderen. 5.30
Gr.pl. 6.Esmeralda. 6.28 Ber.
(6.30 RVU.: Het wichelroedevraag-
stuk, causerie). 7.VARA-kalen-
der. 7.05 Felicitaties. 7.10 Vocaal
concert. (7.30 VPRO: Bijbelvertel
lingen). 8.Herh. SOS- en 8.03
ANP-ber., VARA-Varia. 8.20 De
Ramblers. 8.45 Cabaretprogr. 9.30
VARA-orkest. 10.ANP-ber. 10.10
VARA-orkest. 10.40 Gr.pl. 11.Or
gelspel. 11.30—12.— Gr.pl.
HILVERSUM, 415,5 M. (NCRV-
uitz.) 8.Schriftlezing, meditatie.
8.15 Ber., gr.pl. (9.309.45 Geluk-
wenschen). 10.30 Morgendienst.
II.15 Zang met pianobegeleiding en
gr.pl. 12.Ber. 12.15 Gr.pL 1.Het
Apollo-ensemble en gr.pl. 2.30 Voor
jeugdige postzegelverzamelaars. 3.
Gr.pl. 3.30 Het Hendriks-trio en
gr.pl. 4.45 Gelukwenschen. 5.
Voor de kinderen. 5.45 Gr.pl. 6.
Land- en tuinbouwpr. 6.20 Gr.pl.,
ber. (6.30 Onderwijsfonds voor de
Scheepvaart: Taalles en causerie
over het Binnenaanvaringsregl.)
7.Ber. 7.15 De grondslagen der
muziek, causerie. 7.45 Causerie over
leerbewerking. 8.ANP- en herh.
SOS-ber. 8.15 Utr. Sted. Orkest m.
m. v. soliste. 8.50 De Amsterdamsche
Doopsgezinde hofjes, causerie. 9.20
Verv. concert. 10.05 ANP-ber., act.
halfuur. 10.35 Gr.pl. 10.45 Gymnas
tiekles. 11.— Gr.pl. 11.5012.
Schriftlezing.
DROITWICH, 1500 M. 11.2511.50
Gr.pl. 12.10 H. Fryer en zijn orkest.
1.Het BBC-Northern-orkest, m.
m. v. solist. 2.2.20 Deel. 3.10 Gr.pl.
3.25 Orgelspel. 3.45 H. Engleman's
kwintet, mmv. solist. 4.05 Saxofoon
en piano. 4.205.10 Vesper. 5.20
Gr.pl. 5.40 B. Lawrance en zijn
sextet, mmv. The Three Ginx. 6.20
Ber. 6.40 Rep. 6.55 Het Philh. strijk
trio. 7.20 Jack Hylton en zijn Band
en solisten. 8.05 Act. uitz. 8.35 Het
BBC-Symph.-orkest m. m. v. het
BBC-koor en solisten. 9.05 Ber. 9 25
Verv. concert. 10.50 J. Salder en
zijn dansorkest en solisten. 11.30 O.
Rabin en zijn Band. 11.5012.20
Jazzmuziek (gr.pl.)
RADIO PARIS, 1648 M. 9.— en
10.Gr.pl. 11.20 't R. Ellis-orkest.
12.30 Zang. 1.05 Het Jean Ibos-
orkest. 2.35 Zang. 2.50 en 3.30 Gr.pl.
3.50 Pianovoordr. 405 Gr.pl. 5.05
Zang. 5.25 Het G. Bailly-orkest. 7.20
Zang met toelichting. 7.50 Viool-
voordr. 8.35 Zang. 8.50 Orgelconcert.
9.20 Variété-progr. 10.50 en 11.20
11.35 Gr.pl.
KEULEN, 456 M. 5.50 Het Rheini-
sche Landesorkest. 7.50 Gr.pL 11.20
Vliegeniers-orkest. 12.35 Het Om
roeporkest. 1.30 Vroolijk concert.
2.40 Gr.pL 4.30 Solistenconcert. 6.30
L. Eysoldt met zyn orkest en solis
ten. 8.20 Die lustigen Musikanten,
operette. 9.40 Carnavalsprogr. 10.45
11.20 Omroep-Amus.-orkest en
solisten.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.:
12.20 Gr.pl. 12.50 en 1.30 Orgel
spel. 1.502.20 Gr.pl. 5.20 Het
Desclin-kwartet en piano. 6.50 Gr.
pi. 7.20 Zang. 8.20 Gr.pl. 9.20 Het
Belgisch piano-kwartet. 10.10 Gr.pL
10.30 Folkloristisch progr. 10.50
11.20 Gr.pL 484 M.: 12.20 Gr.pl. 12.50
en 1.30 Omroepdansorkest. 1.50
2.20 Gr.pL 5.20 en 6.Omroepdans-
orkesf. 6.35 Harpvoordr. 7.05 Zang.
7.35 Gr.pL 8.20 Omroepkoor met
toelichting. 8.50 Omroepsymph.-
orkest mmv. soliste. 11.—11.20 Gr.pL
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
7.30 O. Dobrindt's orkest. 8.20 Aus
der weiten Welt, hoorber. 9.20 Ber.
10.2011.20 Het Omroep-Amus.-
orkest en solisten.
GEMEENTELIJKE
RADIODISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Hilversum.
Lijn 3: Keulen 8.9.20, Parijs R.
9.20—9.30, Radio PTT Nord 9.30—
9.50, Luxemburg 9.5010.Parijs
Radio 10.10.40, Radio PTT Nord
10.40—11.50, Keulen 11.50—12.20,
Brussel VI. 12.2014.20, Motala
14.20—14.40, Radio PTT Nord 14.40
15.20, Keulen 15.2016.20, Radio
PTT Nord 16.20—16.30, Keulen
16.30—17.20, Brussel VI. 17.20—
18.05, Fr. 18.05—18.20, Lond. Reg.
18.20—18.30, Keulen 18.30—20.20,
Brussel VI. 20.20—20.50, Fr. 20.50—
21.40, Keulen 21.4022.20, Brussel
VI. 22.20—22.45, Keulen 22.45—
23.20, Danmarks Radio 23.2024.
Lijn 4: Brussel VI. 8.9.20, Nor-
mandië 9.2010.35, Lond. Reg. 10.35
12.10, Droitwich 12.1014.
Lond. Reg. 14.16.20, Droitwich
16.20—18.45, Lond. Reg. 18.45—
19.20, Droitwich 19.20—24.—.
Lijn 5: Diversen.
langen tijd voorstellen te dezer zake aan
de Staten-Generaal kunnen worden voorge
legd.
De leden, die van oordeel zijn, dat het
medetellen van de dienstjaren van de kwee-
kelingen met akte minder onaannemelijk is,
dan in de Memorie van Antwoord aan de
Tweede Kamer der Staten-Generaal wordt
voorgesteld, zien over het hoofd, dat de
diensttijd van assistenten, in tegenstelling
met dien van de kweekelingen met akte,
nauwkeurig kon worden vastgesteld.
Uit hetgeen de minister heeft opgemerkt
blijkt, dat ook hij het van groot belang
acht, dat het wetsontwerp betreffende de
onderwijzersopleiding spoedig in het Staats
blad zal verschijnen.
Een twist met noodlottig gevolg heeft
zich Zondagmiddag in de Veeteeltstraat
in Betondorp (Amsterdam-Oost) afge
speeld: een man wierp daarbij zijn vrouw
een pantoffel tegen het hoofd met zoo
groote kracht, dat de vrouw eenige uren
later aan de gevolgen is overleden,
aldus meldt het Hbld. Eerst gisteren
tegen den avond is van dit geval aan
gifte gedaan bij de politie van het
bureau-Linnaeusstraat.
Het was de dader zelf, een 52-jarige
tramconducteur, die de aangifte kwam doen.
Hij had eerst een agent, die in Betondorp
dienst doet, op de hoogte gebracht en die
geleidde den man naar het sectie-bureau.
Gebleken is, dat er herhaaldelijk ruzies
waren tusschen den 52-jarigen man en zijn
50-jarige vrouw, ondanks het feit, dat zij
eerst ly2 jaar gehuwd waren, het tweede
huwelijk van den man, het derde van de
vrouw. Zondagmiddag vormde de aanlei
ding tot den twist het feit, dat de vrouw niet
was meegegaan naar een verjaarspartijtje.
De twist liep zoo hoog, dat de man een
leeren pantoffel greep en deze met groote
•kracht de vrouw tegen het hoofd smeet.
Korten tijd daarna vertoonde de vrouw
sporen van hersenschudding, om half zes
bleek overbrenging naar het Wilhelmina-
gasthuis noodzakelijk en daar is de vrouw
reeds om half acht overleden...
Voor lijkschouwing is het stoffelijk over
schot van de vrouw gisteravond in beslag
genomen, het staat nog niet vast hoe zóó
snel de dood kan zijn ingetreden. Diep on
der den indruk van het gebeurde, heeft de
man zich gisteren ten slotte ter beschikking
van de politie gesteld, die hem wegens
zware mishandeling, den dood tengevolge
hebbend, in verzekerde bewaring heeft
genomen.
Op de Nieuwe Maas heeft zich gister
avond een scheepsbotsing voorgedaan,
waarbij een der opvarenden over boord
is geslagen en verdronken.
Omstreeks half zeven voer voor de Park
haven de sleepboot Herdy no. 1 van de firma
Th. van der Werf, die moest uitwijken voor
een onbekend gebleven motorscheepje. Door
deze manoeuvre kwam de sleepboot in aan
varing met het Rijnsleepschip Maria, af
komstig uit Waspik, geladen met zand, dat
getrokken werd door de sleepboot Utrecht.
Aan stuurboordzijde kreeg de Herdy ter
hoogte van de machinekamer een gat, waar
door het water naar binnen stroomde. De
33-jarige dekknecht J. Bruts, wonende te
106. „Wat zal er met ons gebeuren", zegt de rover
hoofdman tegen zijn helper. „Het spijt me genoeg de
kabouters niet met rust gelaten te hebben", antwoordt
deze. „Mij ook", zegt de hoofdman, „en als ik ooit weer
vrij kom, wil ik vriendschap met hen sluiten,
107. De medelijdende Groenjas kan niet nalaten ook de
rovers iets van de lekkernijen te brengen. Hij hoort nog
juist hoe berouwvol de gevangenen zijn gestemd.