RETOUR A L'AUBE
(DE FATALE HACHT)
r- ONZE BIOSCOPEH.
DE FATALE NACHT.
KORTE INHOUD.
De stichter van de Paramount
vertelt.
Adolph Zukor was te Amsterdam.
„STA OP EN VECHT".
Victoria-theater.
Een zoon met bokscapaciteiten; een
vader, die beter kan gokken op de succes
sen van zijn zoon dan werken; een make
laar in effecten, die meer aan den rand van
de boksarena zit dan op zijn kantoor; zijn
charmante dochter, op een kostschool om
haar niet te laten merken welk minder
fraai neven-„beroep" hij met het afsluiten
van weddenschappen uitoefent zie daar
de hoofdpersonen in „Stand up and fight!"
Is het nog noodig te vertellen, dat Jimmy
McCoy, de geduchte „killer" het bekoorlijke
meisje van de kostschool tot de zijne
maakt? Robert Taylor kwijt zich hier op
vlotte en overtuigende wijze van zijn taak:
de aanvankelijk nogal weerbarstige a.s.
schoonvader wordt „getemd"; al de boks-
opponenten worden zoo successievelijk met
een k.o. opgeknapt en als dan tenslotte
een déraillement dreigt, komt op het laat
ste nippertje de te verwachten en toch al
tijd weer verrassende ommekeer, die de ge
lieven nu niet de toestemming van den
vader van het meisje (Maureen O'Sulli-
van) in eikaars armen brengt. Dat niet
alleen: bovendien brengt het opnieuw hard
cash in het laatje en dat zullen de heeren
Carson en McCoy wèl noodig hebben, nu
ze het loffelijk voornemen hebben te reclas-
seeren en den bokskring en -ring voorgoed
te verlaten.
Liefhebbers van sensatie en spanning we
ten wat hun deze week te doen staat. Stand
up and fight zal hen niet teleurstellen!
Van het voorprogramma noemen we de
Ufa Tonwoche, Polygoonnieuws, en een
filmpje over de stad Tokio.
ALEXANDERS RAG-TIME BAND.
City Theater.
Met veel genoegen zal men deze uitmun
tend verzorgde en fijn gespeelde muzikale
film met haar romantisch verhaal volgen
en bekijken, omdat deze film in haar genre
tot de beste behoort, die mer. heeft ver
toond. De filmliefhebbers zullen deze week
het City Theater zeker niet vergeten en de
drie bekende artisten Alice Faye, Tyrone
Power en Don Anèche lang in herinnering
blijven. Power is hier de muzikaal aange
legde jongeling, die er veel voor gevoelt
aan 't hoofd te staan van een goede band.
Hij slaagt in zijn eerste pogingen echter
alleen dank zij de hulp van de zangeres
Stella Kirby. Want met haar nummer:
Aleanders Rag Time Band heeft hij suc
ces en Stella maakt spoedig deel uit van
de band. Er volgen steeds beter engage
menten. Charlie, de pianist, componeert
steeds nieuwe nummers. Stella inspireert
hem. Hoewel Alex en Stella soms ernstig
van meening verschillen, blijken zij toch
steeds meer en meer tot elkaar te komen
en een verloving is 't gevolg. Maar een
New-Yorksche directeur brengt een schei
ding. Stella gaat naar New-York en Alex
en zijn mannen nemen dienst in 't leger
voor den oorlog in Europa. Na ien succes
vol optreden in een legerrevue, gaat de
troep naar de slagvelden. Als Alex en
eenige vrienden na den vrede terug kee-
ren, vindt hij Stella terug, maar getrouwd
met Charlie. Dat stelt hem hevig teleur.
Charlie begrijpt al spoedig dat Stella nog
steeds van Alex houdt en weet Stella tot
een scheiding te bewegen. Doch voordat
Alex en Stella elkander opnieu i gevonden
hebben moet er nog heel wat gebeuren.
Pas als Alex na een succesvolle Europee-
sche tournee, weer een concert in New-
York geeft komt alles op aantrekkelijke
wijze in orde.
Muzikaal geeft de film zeer veel te ge
nieten. De bands in diverse samenstellin
gen geven prachtige nummers en muzikale
shows, niet alleen met Stella Kïrby als
zangeres, maar ook met Jerry Lane die
Stella in de band is opgevolgd. In de laat
ste acte mag gerust gesproken worden
van een orkest.
Dat Alice Faye tot de beste krachten van
het witte doek mag worden gerekend heeft
zij in deze film opnieuw bewezen. Zij speelt
de rol van Stella op een wijze, die aller
aandacht verdient, ook in de gevoelige
scenes. Tyrone Power is momenteel één
der meest geliefde jonge kr:.chten en zijn
sympathieke spel als Alex zal zeker ieder
opvallen. Zeer goed is Don Ameche als
Charlie. inderdaad ,„Alexanders Rag Time
Band" is voor de liefhebbers iets bijzon
ders.
Het voorprogramma bracht Fox-Movie
Tone Nieuws en Polygoon als journaals.
Het laatste o.a. met den voetbalwedstrijd
Nederland Hongarije. Verder was er een
mooie natuuropname van Siam en een
Walt Disney teekenfilm van Donald Duck
of in 't Hollandsch: Woerd Snater.
VROOLIJKE MUZIKANTEN.
Harmonie.
In het dorpje St. Golden heerscht hoog
conjunctuur: er zal een feest georgani
seerd worden ter eere van .den bekenden
componist Paul Nieder. Paul Nieder zit op
dit moment reeds met zijn manager Brack
in het locaaltreintje, dat beiden naar St.
Golden zal brengen.
Drie vagebonden bevinden zich in de
omgeving van St. Golden op den straat
weg. Een van hen, Alexander Haselhof,
was nog voor kort muzikale clown in een
klein reizend circus. Zijn vriend Kasimir
was in het zelfde circus werkzaam te
zamen met onzen derden vagebond: Napo
leon, de wonderhond. En Napoleon is het,
die den beide landloopers de mogelijkheid
verschaft in hun onderhoud te voorzien.
Hij vindt namelijk overal bewonderaars en
is dientengevolge zeer gemakkelijk te ver-
koopen. Nog makkelijker vindt hij echter
steeds weer den weg naar zijn baas terug.
Wat de drie vagebonden in St. Golden
beleven? Tal van amusante gebeurtenis
sen, te veel om te vermelden, maar juist
genoeg voor een genoegelijken rolprent.
Niet te veel niet te weinig.
Dat de liefde een belangrijke rol speelt
behoeft nauwelijks betoog: het resultaat
is, dat ondanks de meest verrassende com
plicaties de diverse hij's en zij's elkaar
krijgen.
Het voorprogram geeft o. m. het tradi-
tioneele Paramount-journaal.
Slechts weinige weken
na de wereldpremière
te Parijs komt Danielle
Darrieux' nieuwste
film: „Retour a 1'Aube"
(De fatale nacht) in
ons land, een rolprent,
gemaakt naar een no
velle van Vicky Baum.
De gala-première, die
werd bijgewoond door
den president van de
Fransche republiek, tal
van ministers en an
dere hoogwaardig-
heidsbekleeders, was
reeds een zeer groot
succes voor Danielle
Darrieux. De opbrengst
van die avond was
bestemd voor de ver
sterking van het Na
tionale Verdedigings
fonds en bedroeg meer
dan een millioen
francs. Doch men mag
veiig aannemen, dat
het niet het bijzondere
doel alleen, doch voor
namelijk de geliefde
actrice Danielle Dar
rieux was, die het
publiek in groote
drommen die avond
dreef naar het Pathé-
Marignan-Theater,
want de film bleef
daarna wekenlang op
het programma van dat theater en brak
alle records. En geen wonder, want Da
nielle Darrieux is op het oogenblik de
favoriete van het bioscoopminnend Parijs.
En het is daarom wel merkwaardig te
weten, dat Danielle Darrieux, met wie nu
heel Parijs wegloopt, niet in Frankrijk,
haar geboorteland, debuteerde, doch in
Duitschland. Zij werd namelijk ontdekt
door den bekenden Hongaarschen regis
seur Geza von Bolvary, die haar in een
Duitsche film liet meespelen. Deze film
opende de oogen van de voornaamste
filmproducenten, die begrepen, dat men
hier met een actrice van buitengewone
kwaliteiten te doen had, een actrice ook,
die men de meest uiteenloopende rollen
kon toevertrouwen. Het zou echter nog
een lange tijd duren, eer het groote publiek
haar zou ontdekken. Dit gebeurde pas na
de première van de onvergetelijke film
„Mayerling".
Het succes van „Mayerling" was ook de
directe aanleiding, dat Danielle Darrieux
naar Amerika vertrok. Zij ontving zulke
verleidelijke aanbiedingen uit Hollywood,
eenstemmig, dat hij
zich ontpopt heeft als
een der beste regis
seurs van Frankrijk.
Zijn leertijd in Ameri
ka zal daar niet
vreemd aan zijn. Hij
blijkt te beschikken
over een eigen stijl.
Behalve Danielle Dar
rieux spelen in „De
fatale nacht" mede:
Pierre Bux, Jacques
Dumesn.il, Raymond
Cordy, Samson Fain
silber en Thérèse Dor-
ny, die alle uitstekend
spel te genieten geven.
Hèt groote succes van
deze film is en blijft
echter Danielle Dar
rieux. Zij heeft zichzelf
overtroffen en dat wil
heel wat zeggen.
Danielle Darrieux en Pierre Mingand in
„De Fatale Nacht".
Danielle Darrieux.
dat zij daarvoor bezweek, Amerika bracht
haar echter niet, wat zij verwachtte. Een
ver-Amerikaansch te Danielle Darrieux ge
leek in niets meer op de kleine, pittige
Frangaise, die men over de geheele wereld
zoo lief gekregen had. Ook het soort rol
len, dat men haar te spelen gaf, beviel
haar niet. En Danielle Darrieux was er in
het minst niet rouwig om, toen zij enkele
maanden na haar komst Hollywood weer
den rug toe kon keeren en was dolgeluk
kig, toen zij te Le Havre weer voet op
Franschen bodem zette, temeer daar men in
Frankrijk de reeds verloren gewaande
dochter met open armen ontving.
In de film „De fatale nacht" heeft zij
gelegenheid om het geheele gamma van
haar talent te ontplooien.
Mocht Hollywood Danielle Darrieux zijn
tegengevallen, voor haar man, Henry
Decoin, die haar vergezelde, is deze reis
zeker niet nutteloos geweest. Hij heeft
er zijn oogen terdege de kost ge
geven en de daar opgedane kennis in
Frankrijk in toepassing gebracht. Hij
voerde zelf de regie over „De fatale
nacht" en de Fransche bladen schrijven
Heel Thaya, een dorpje in Hongarije,
heeft het huwelijk meegevierd van Anita
met Karl Ammer, stationschef en dus een
notabele van het dorp. Een jaar lang zijn
beide jonggehuwden gelukkig, dan doet
het noodlot, in den vorm van sneltrein
„475" zijn intrede in het rustige dorp. Tot
op dat moment had geen enkele sneltrein
van eenige beteekenis zich Verwaardigd
om in Thaya te stoppen, doch op verzoek
van de heeren Osten, kasteelbewoners en
bezitters van een papierfabriek in de om
geving van Thaya, zijn de spoorwegauto
riteiten ertoe overgegaan om in het ver
volg dagelijks een sneltrein van en naar
Boedapest in Thaya te doen stoppen.
Deze Boedapest-expresse brengt een
vleug van het groote-stadsleven in het
dorp. Telkens wanneer de sneltrein na
dert, loopt het heele dorp uit om de reizi
gers, die met verveelde gezichten uit de
coupéramen hangen, zich afvragend waar
om hun trein in dit nest stopt, aan te ga
pen. Speciaal Anita kan nimmer genoeg
krijgen van al de luxe, die iedere ex
presse voorbij Thaya voert. Een vrouw in
een modieus toilet brengt haar in extase
en zij ontdekt ook, dat de mannen in die
groote sneltreinen heel anders zijn dan de
mannen in haar dorp, haar eigen Karl
inbegrepen. Een wel zeer diepe indruk
maakt op haar een man „every inch a
gentleman" die haar toelacht en haar
een kushand toewerpt. Zijn gezicht zal
zij haar leven lang niet meer kunnen ver
geten.
De lust bekruipt Anita ook eens naar
Boedapest te gaan, doch Karl is een man
met „een verantwoordelijke positie", die
nooit op reis kan. Op een dag echter
krijgt Anita bericht, dat haar tante over
leden is en haar een erfenis heeft nage
laten. Nu moest zij wel naar Boedapest
om tante de laatste eer te bewijzen en om
de erfenis in ontvangst te nemen.
In alle vroegte arriveert zij in Boeda
pest. Op het perron ontmoet zij een van
de heeren Osten, die haar een plaatsje
aanbied in zijn taxi en haar tevens voor
stelt om 's avonds met hem een boemel
door Boedapest te maken. Zij moet echter
dit aanbod afslaan, want 's middags om
6 uur gaat al weer haar trein naar
Thaya. Osten geeft haar toch zijn tele
foonnummer „voor het geval zij zich
mocht bedenken", zooals Osten zegt.
Na de begrafenis en de formaliteiten bij
den notaris, gaat Anita weer naar het sta
tion. De fascineerende étalages der groote
medemagazijnen houden haar echter op.
Zelfs gaat zij eenmaal een groote mode
zaak binnen om te informeeren naar den
prijs van een prachtige japon. Die prijs
roept haar terug tot de werkelijkheid
om tot de ontdekking te komen, dat zij te
laat is voor haar trein. Zij neemt nog een
taxi, doch komt juist op tijd om den trein
in de verte te zien wegstoomen. Dan
keert zij terug naar het modemagazijn en
koopt de dure japon. Haar oude plunje
laat zij inpakken en de nieuwe robe houdt
zij aan.
Gekleed als voor een galafeest loopt zij
door Boedapest, niet wetend wat te be
ginnen, totdat zij zich Osten herinnert en
met hem een telefonische afspraak maakt.
Osten neemt haar mee naar een bar, een
dancing, een speelzaal. Onder de aanwe
zigen in de speelzaal meent Anita een
bekend gezicht te zien: het is de man, die
haar in Thaya een kushand toewierp.
Ook de man schijnt haar te herkennen,
want hij spreekt haar aan en stelt zich
voor: Keith is zijn naam. Zij sluiten
vriendschap en zij spreken af, dat Anita
hem dien nacht in zijn hotel zal ontmoe
ten. Er bestaat voor Anita geen Karl
meer en geen Thaya, zoo is zij in de ban
geraakt van dezen man, die zij tot het
einde der wereld zou willen volgen. Zij
gaat inderdaad naar het hotel, waar Keith
haar wacht en volgt hem blindelings naar
zijn kamer. Zij spreken over de verre rei
zen, die zij samen zullen maken naar
verre landen, met internationale treinen,
die het beneden hun waardigheid achten
om in zulke nesten als Thaya te stoppen...
Plotseling wordt er zwaar op de deur
geklopt. Keith schriktpolitie komt
hem arresteeren. En óok Aita wordt ge
vankelijk meegevoerd, verdacht de mede
plichtige te zijn van den internationalen
hoteldief Dick Farmer, alias Keith. In
haar taschje heeft men n.1. een kostbaar
diamanten collier gevonden. Zij weet niet,
dat de vreemde het daarin heeft gestopt
om het op die wijze op een veilige wijze
buiten de speelzaal, waar hij het gerold
heeft, te krijgen.
Zij weet ook niet, dat hij zich, zoo gauw
zij sliep, met de diamanten en het geld
van haar erfenis uit de voeten had willen
maken.
De politie onderwerpt Anita aan een
streng verhoor. Men lacht om haar ant
woorden, wanneer zij beweert de vrouw
te zijn van den stationschef in Thaya, te
meer daar zij niet wil, dat men haar man
opbelt. Onder pressie bekent zij tenslotte
alles wat men van haar verlangtom
dan weer alles te herroepen, wanneer zij
zich Osten herinnert. Osten kent haar,
Osten kan voor haar getuigen en inder
daad brengt de getuigenis van Osten haar
onschuld aan het licht. In zijn cel heeft
ondertusschen Keith zich het leven be
nomen.
Een nacht vol verschrikkingen is a
mede voor Anita geëindigd. Als verwe^"
keert zij naar huis terug, niet in stf?
om Karl een verklaring te geven van ha
lang uitblijven. Zij ijlt als in koorts mu
melt slechts brokstukken van zinnen-
zou Gravin Smolky zijn, zij spreekt va'J
een groote winst aan de roulette en v»
Keith, die een dief was en nu dood is
en van Boedapest, dat zoo'n groote staH
is, veel te groot voor haara
Karl dringt er bij haar op aan om de
waarheid te vernemen, doch zij kan niet
spreken over al die verschrikkingen ri;
zij doorstaan heeft. En Karl kan geen an6
dere verklaring vinden, dan dat zij den
nacht bij familie zal hebben doorgebracht
dat er gefuifd is op de erfenis en dat
Anita misschien wat te veel gedronken zal
hebben. Op weg naar huis moet zij in den
trein in slaap zijn gevallen en alles wat
zij nu verteld, heeft zij slechts gedroomd
Het is voor hem de meest aannemelijke'
en de meest troostende verklaring. „Had
me alleen maar even opgebeld; ik maakte
me zoo ongerust over je uitblijven!" is
het eenige verwijt, dat hij haar nog ma
ken kan
De rol van Anita vervult Danielle Dar
rieux; die van Karl Ammer Pierre Dux-
Pali: Raymond Cordy; Von Osten: Pierre
Mingand; Keith: Jacques Dumeswil; in
specteur Weber: Samson Fainsilber;'cou
peuse: Thérèse Dorny; commissaris: De-
lettre; rechercheur: Florence.
Danielle Darrieux in haar eerste Amerikaansche film: The rage of Paris.
Enkele kopstukken van de Amerikaan
sche filmindustrie waren eeniga dagen
geleden in ons land. Het waren Adolph
Zukor, stichter van de Paramount en
voorzitter van den Raad van Beheer van
deze maatschappij, Joh. W. Hicks, „Ge
neral Foreign Manager" van Paramount,
Fred. W. Lange, leider van Paramount's
Europeesche afdeeling en Andre Olsen,
manager voor Centraal Europa. Alle vier
typen van den onvervalschten Amerikaan,
mannen van weinig woorden, zakenlui van
den eersten rang. Zij kwamen maar voor
Danielle Darrieux en Samson Fainsilber in
„De Fatale Nacht".
Danielle Darrieux en Delettre in „De
Fatale Nacht'.
één dag in de hoofdstad. In da eerste plaats
om een bezoek te brengen aan het Neder
landsche filiaal van Paramount en in de
tweede plaats om de nieuwsgierige film
recensenten iets mede te deelen omtrent de
films, die het Nederlandsche publiek
binnen afzienbaren tijd van Paramount
mag tegemoet zien. Een typisch Ameri-
kaansch bezoek dus: Gisteren nog in
Parijs en Brussel, vandaag in Amsterdam,
morgen reeds weer in Berlijn.
Wederom zoo deelde mr. Zukor bij
zijn Amsterdamsch bezoek o.m. mede
staat een gekleurde en geteekende hoofd
film bij de Paramount op stapel. De titel
is „Gullivers Travels" en de film is te ver
gelijken met Sneeuwwitje, welke rolprent
thans in de hoofdstad draait en groote
successen boekt.
Voorts wordt gewerkt aan nog een
tweede kleurenfilm, getiteld „Beau Geste"
met Gary Cooper in de hoofdrol. Mr. Zu
kor noemde nog tal van andere films,
v/elke het Europeesche publiek binnen
afzienbaren tijd mag verwachten. We
noemen slechts de volgende titels: „Hotel
Imperial", met in de hoofdrol de Italiaan-
sche ster Isa Miranda, „Knights of The
Rcund Table", „Airraid", „Jamaica Inn",
een Engelsche productie van de Para
mount met Charles Laughton, „Rulers of
The Sea", waarin de ontwikkeling van de
scheepvaart het motief zal vormen. Voorts
„Midnight" met Claudette Colbert en
„Cafe Society'.
Zakelijk en zonder veel omhaal hebben
de heeren van de Paramount enkele bij
zonderheden van het nieuwe productieplan
verteld.
We zullen binnen afzienbaren tijd de
gelegenheid hebben diverse nieuwe pro
ducten in onze Nederlandsche bioscoop
theaters te zien.