ROODE STER
"Bimmdand
Hij is
er wèg van!
Stad m Om
Rechtszekerheid eri een gelegenheidswetje
Onbewaakte maakt twee
slachtoffers.
Vrachtauto door trein
gegrepen.
PARLEMENT
De waterstaatsbegrooting aan de orde.
Tunnel bij Velsen, vliegveld
Schiphol en andere belangen.
NIEMEIJER'S
GEMENGD NIEUWS.
TWEEDE BLAD.
Gistermiddag is te Wijster, gemeen
te B-.ilen, op den onbewaakten over
weg van de spoorlijn Meppel-
Groningen een ledige vrachtauto,
welke in de omgeving zand gelost had,
gegrepen door een trein, welke op weg
was naar Groningen. De wagen werd
geheel vernield en de beide personen,
die in de cabine zaten, werden op slag
gedood.
Hun identiteit is nog niet bekend. Het
ongeluk zou te wijten zijn aan het onvol
doende uitzicht op de soorbaan.
De trein, waarmee arbeiders van de ont
ginning der Haagsche vuilafvoer-maat
schappij naar huis terugkeerden, zette na
eenige vertraging de reis voort.
De onbewaakte overweg is gelegen op
het punt, waar de straatweg Spier-Wijster
de spoorbaan MeppelGroningen kruist.
In de onmiddellijke nabijheid staat het
thans niet meer in gebruik zijnde station
netje.
De mannen hadden met de vierwielige
open vrachtauto een lading scherp zand
weggebracht, waarbij zij eenigen tijd tevo
ren denzelfden overweg waren gepasseerd.
Zij kwamen nu terug over den zandweg,
welke vrijwel evenwijdig met de spoor
baan loopt en ongeveer veertig meter van
den overweg op aen straatweg uitkomt. De
trein reed hen dus achterop.
Op het punt, waar de zandweg den-
straatweg bereikt, is, achter het station
netje langs, de spoorweg in de richting
Hoogeveen zichtbaar.
Slecht uitzicht.
De chauffeur van een auto heeft
dan echter al zijn aandacht noodig bij
zijn stuur en bij het verkeer op den
weg, welken hij moet opdraaien. Zoo
dra de auto de bocht heeft gemaakt,
belemmert eerst een wachtpost en
daarna het voormalige stationnetje
geheel het uitzichteerst als de
auto de spoorbaan heeft oereikt, is
deze te overzien.
Op dit oogenblik was gisteravond echter
het personentreintje, dat de werkloozen
uit Groningen van hun werk in de ont
ginning van de V.A.M. te Drijber naar huis
brengt, ook den overweg genaderd. De
trein, die pas enkele kilometers had gere
den,-noch de vrachtauto, die juist op den
straatweg was gekomen, hadden, volgens
ooggetuigen een groote snelheid. Niettemin
had met een geweldigen klap de botsing
plaats en waren de gevolgen ontzettend.
Stukken van de vrachtauto en totaal ver
splinterde planken lagen over een afstand
van honderd meter aan weerszijden van
de spoorbaan verspreid. Den chauffeur in
eei stuk van de cabine vond men op het
rechterperron van het stationnetje, een
as met twee wielen lag enkele meters ver
der aan den linkerkantOp zestig meter
van den overweg trof men tusschen de
sporen het- lijk van het tweede slachtoffer,
Van de auto werd de rest nog 150 meter
meegesleurd. De mannen moeten beiden
op slag dood zijn geweest.
SERUMPRIJZEN IN ONS LAND
EN BELGIE.
Op de vragen van den heer Weitkamp
(c.h.) betreffende den prijs van het
reconvalescenten serum tegen het mond
en klauwzeer, waarvan de eerste luidde:
Is het juist, dat sedert December 1937 door
het serum-instituut in Beligë zijn afgeleverd
35.000 liter recovalescentenserum als voor
behoedmiddel tegen mond- en klauwzeer?
Heeft de minister van economische zaken
geantwoord, dat het hem niet bekend is, hoe
veel reconvalesventen serum in België als
voorbehoedmiddel tegen mond- en klauwzeer
is afgeleverd.
Voorts zegt de minister, dat hem evenmin
bekend is, hoe groot in België de kosten zijn,
aan de aflevering daarvan verbonden.
Wèl is hem, uit de van officieele Belgische
zijde verstrekte gegevens, bekend, dat de
kosten, welke de Belgische veehouder aan
den behandelenden veearts betaalt voor
reconvalescenten serum tegen mond- en
klauwzeer, gemiddeld per volwassen rund
30 francs bedragen, hetgeen de gemiddel
de seruimdosis per volwassen rund op 200
c.M.3 stellende overeenkomt met een liter-
prijs van 5 maal 30 francs, is 150 francs of
ongeveer 9.50.
De minister kan niet toezeggen, dat hij be
vorderen zal, dat de prijs van het reconvales
centen serum tegen mond- en klauwzeer
aanzienlijk worde verminderd. Intusschen
is hij bereid, de mogelijkheid eener bijzon
dere organisatie der serumwinning in over
weging te nemen en of zulks prijsverlaging
van het serum ten gevolge zou kunnen heb
ben.
DE TUNNELBOUW TE ROTTERDAM.
Gisteren is opnieuw een der tunnelstuk
ken voor den Rotterdam ihen Maastunnel
van de bouwplaats aan de Heyschehaven
naar de Waalhaven versleept, waar het stuk
bij de vier daarheen reeds vervoerde deelen
is neergelegd, in afwachting van het mo
ment waarop het in ie in de Maas gebagger
de gleuf zal kunnen worden neergelaten.
In Augustus zijn de eerste drie tunnel
stukken naar de Waalhaven gebracht. Se
dert dien zijn op het bouwterrein weer drie
stukken geconstrueerd, waarvan Donderdag
het eerste en gisteren het tweede is ver
voerd. Indien de weers- mstandigheden zulks
toelieten zou vandaag het derde deel wor
den vervoerd, waarna met den bouw van
de volgende drie lunnelstukken zal worden
begonnen.
(Van onzen parlementairen medewerker).
Een belangrijk deel van den morgen is
gisteren in de Eerste Kamer besteed aan
de behandeling van het gelegenheidswetje,
dat verband houdt met de landbouwcrisis
maatregelen en in het bijzonder wil voor
komen, dat fabrieken aan een niet juist
gebleken redactie van art. 8 van de Crisis-
zuivelwet en de daarop gegronde uitspraak
van den Hoogen Raad aanspraken ontlee-
nen tot terugvordering van gelden, die
gestort of betaald zijn als heffing op on
verpakte spijsvetten. De Hooge Raad had
namelijk in een proces van enkele firma's
uitgesproken dat die bedragen ten on
rechte door de Crisis-zuivelcentrale waren
gevorderd. Wanneer nu de fabrikanten
aan het terugvorderen zouden gaan, zou
dit den Staat een strop van 5 millioen be
zorgen en dat alleen tengevolge van een
wetsfout, want het was waarlijk wel de
bedoeling om ook de onverpakte spijsvet
ten onder de Crisis-zuivelwet te brengen!
In de Tweede Kamer is veel over dit
wetje te doen geweest en ondanks de be
zwaren van moreelen aard, ondanks de
bedenkingen tegen het in gevaar brengen
van de rechtszekerheid, wanneer de Staat
een vonnis, in hoogste instantie geveld,
ongedaan tracht te maken, heeft zij het
geslikt. In den Senaat is het niet anders
gegaan, omdat men besefte .net een bijzon
der geval te maken te hebben, daar de
bedoeling van een bepaalde heffing voor
zat.
Zoo konden dan ook de heeren van
Rappard (lib.), Pollema (c.h.), Michiels
van Kessenich (r.k.), Kranenburg (v.d.),
Hiemstra (s.d.), en de Rijke (n.s.b.), voor
stemmen. Twee der sprekers vielen door
een bijzondere argumentatie op en wel de
heeren Pollema en de Rijke. Voor den heer
Pollema was 't voornaamste, dat in dit ge
val zich een uitwas van het systeem der
delegatie van bevoegdheid, van het systeem
van de machtigingswetten, demonstreerde;
tegen dit systeem had hij herhaaldelijk in
het belang van den rechtsstaat gewaar
schuwd. De meerderheid van het parle
ment had echter dit systeem aanvaard, dus
moest ze ook de consequenties ervan aan
vaarden en daarom kon de heer Pollema
het niet anders inzien dan dat de Senaat,
dit gelegenheidswetje goedkeurde
De heer de Rijke zag in den gang van
zaken een symptoom, dat de minister zelf
niet gelooft in de kracht van ons geldend
recht. Hij sloot zich aan bij het betoog-de
Marchant et d'Ansembourg in de Tweede
Kamer, die het ontwerp had toegejuicht
omdat met allerlei belemmeringen van
formeel recht op een oogenblik dat het
staatsbelang voorop gaat, wordt gebroken.
Minister Steenberghe verklaarde destijds
in de Tweede Kamer dezen steun aan
het ontwerp in het geheel niet aangenaam
te vinden, en, aanknoopend aan deze ver
klaring, zeide de heer de Rijke, dat zijn
fractie zou voorstemmen, omdat in wezen
geen verkregen rechten worden aangetast;
de lirister mocht dezen stem dan aange
naam vinden of niet!
Nadat minister Steenberghe het ontwerp
had verdedigd o.m. met er op te wijzen
dat terugbetaling van de gelden formeel
en materieel niet gerechtvaardigd zou zijn
geweest, en nadat hij toegezegd had ervoor
te zullen waken, dat dergelijke vergissin
gen niet meer zouden voorkomen, werd
het wetje z. h. s. aangenomen.
De waterstaatsbegrooting enz.
Daarna kon de Kamer een aanvang
maken met de behandeling van de begroo
tingen van waterstaat, van het verkeers-
fonds en van de Staatsmijnen in Limburg.
Gelijk te doen gebruikelijk, zijn bij deze
begrootingen tal van onderwerpen behan
deld, te veel om ze zelfs maar op te noe
men. We zullen ons bij de belangrijkste
bepalen. Een algemeene wensch viel er te
constateeren: die naar groote zorg voor
veilig verkeer, ten behoeve waarvan zoo
wel op de naleving van de verkeersvoor
schriften behoorde te worden gelet als
aandacht geschonken aan de wegenverbe
tering met gescheiden paden voor wiel
rijders en voetgangers, van de rijwegen
afgezonderd, en aan opruiming van alles
wat het uitzicht belemmert of ontneemt.
De heer ter Haar (c.h.) drong aan op
verlaging van de lasten op het motorweg
verkeer, dat 63.2 millioen moet opbrengen
ofschoon pas geleden door de subcommis
sie uit de commissie-de Vries is becijferd,
dat 29 npllioen jaarlijks voldoende zou zyn
voor aanleg en verbetering der wegen. Hij
was niet tevreden over de rijwiellampjes
en drong op een afdoende verbetering aan
Als rechtgeaard Amsterdammer kon hij
niet nalaten een woordje te zeggen over
het ministerieel beleid ten aanzien van het
centrale vliegveld. Hij vond de houding
van minister van Buuren zonderling; hij
zou het oordeel van de in te stellen com
missie afwachten, maar hoopte dat het
resultaat zou wezen, dat de keus op Schip
hol als centrale vlieghaven zou blijven
bepaald.
De Amsterdamsche wethouder, mr,
Kropman, bleek uiteraard ook niet erg
gesticht over den gang van zaken. Het
was al zoover gekomen, dat de minister
een ontwerp ten behoeve van de centrale
vlieghaven-Schiphol gereed had en daar
steekt opeens de Tweede Kamer een spaak
in het wiel door per motie de regeering
eigenlijk van Schiphol af te dringen; door
aldus te handelen betrad die Kamer een
teirein dat het hare niet is en zette zij
zich feitelijk op den zetel der regeering
Door een en ander is de regeering in een
moeilijk parket geraakt en nu zoekt zij een
uitweg door een commissie, die de zaak
aog eens grondig zal onderzoeken. Veel
vertrouwen in het resultaat van den ar
beid dier commissie had de heer Kropman
niet. Hij vroeg welke waarborgen er wa
ren, dat de Tweede Kamer het rapport
van zoo'n commissie ook niet opzij zou
schuiven?-In elk geval moesten ook veilig
heidsdeskundigen o.eel er van uitmaken
Het was hem namelijk onbegrijpelijk hoe
minister van Dijk onlangs zeggen kon
dat er geen bszwartn waren tegen de na
burigheid van de vliegvelden te Katwijk
en te Leiderdorp, terwijl deskundigen een
afstand van ten minste 45 K.M. met het
oog op de veiligheid geboden achtten.
De heer Kropman vergat echter, dat
minister van Dijk erbij gezegd heeft, dat
de korte afstand geen bezwaar was, indien
op het militaire vliegterrein van Katwijk
machines van een bepaald
type werden gebruikt!
De heer van Voorst tot Voorst (r.k.)
wenschte dat de regeering tot den (afge
zworen) aanleg van parallelwegen zou
terug keeren; de boeren, die geen uitwegen
van hun erf naar de groote verkeerswegen
mogen hebben, worden te zeer in hun
eigendomsrechten aangetast. De heer
Janssen de Limpens (r.k.) had een heel
staalkaartje van verlangens met het oog
op het veilig verkeer, zijn partijgenoot
Fleskens vroeg \erbetering van verkeers-
toest.anden te Eindhoven, waar de Woen-
selsche overweg, langs welken tientallen
treinen passeeren, een dagelijksche erger
nis is. Tunnels wilde hij hebben. Zooals
Amsterdam tunnels wil hebben onder het
Noordzeekanaal bij Velsen en, als we wel
verstaan van mr. Kropman, schijnt de
minister in een verkeers- en een spoor
wegtunnel, naast elkaar, te hebben toege
stemd.
De laatste spreker van den middag was
de heer v. d. Bilt (s.d.), die slechts over
de mijnen sprak en allerlei personeelsbe
langen bepleitte o.a. betere pensioenen en
een verkorting van den arbeidstijd, zoodat
er dan 45 uur per week zou worden ge
werkt.
Dinsdagmiddag gaan we verder.
R.K. MIJNWERKERS VERWACHTEN
GEEN SUCCES.
Geen samenwerking met den Alge-
meenen bond.
De Nederlandsche R.K. Mijnwerkersbond
heeft zich met een schrijven gericht tot het
bestuur van den Algemeenen Nederland-
schen Mijnwerkersbond, waarin te kennen
wordt gegeven, dat verdere actie tot verhoo
ging der loonen naar de meening van het
bestuur van den r.k. bond geen kans van
slagen biedt en het niet gewenscht geacht
wordt door voortgezette actie in die richting
de mijnwerkers in de veronderstelling te
laten. Dat er kans zou zijn tot verhooging
derloonen te komen, hetgeen tenslotte
slechts op teleurstelling zou uitloopen.
Tevens wordt daarin opgemerkt, dat het
verzoek om samenwerking rijkelijk laat
komt en zoo deze gewenschte geweest ware
het voor de hand zou hebben gelegen, dat
een dergelijk voorstel had moeten worden
gedaan voordat door den alg. bond voor
stellen waren geformuleerd en niet op het
oogenblik waarop deze bond de overtuiging
kon hebben verkregen, dat die voorstellen
niet meer te handhaven zijn.
KRANSLEGGING OP HET GRAF VAN
ALBERDINGK THIJM.
Vijftigste herdenking van zijn
sterfdag.
Op het oude, niet meer in gebruik zijnde
en bijna vergeten kerkhofje „De Liefde" aan
de Bilderdijkstraat in Amsterdam-West is
gisteren voor de vijftigste maal den sterf
dag van den dichter J. Alberdingk Thijm
herdacht.
WESTLANDSCHE TULPEN NAAR
AMERIKA.
Momenteel worden gereeld uit het West-
land tulpen naar de Vereenigde Staten ge
zonden. Deze exportverruiming biedt voor
de Nederlandsche bloementeelt vele moge
lijkheden. De Westlandsche tulpen worden
in een vrij groot kwantum per Holland-Ame-
rika Lijn naar de V.S. verzonden en maken
den reis in speciale containers.
De bloemenexporteurs hebben de toezeg
ging gekregen, dat de bloemen slechts twee
uur voor het vertrek der boot aanwezig be
hoeven te zijn, terwijl de tulpen bij aankomst
in Amerika het eerst gelost zullen worden.
Hierdoor wordt verkregen, dat de bloemen
zoo kort mogelijk ingepakt blijven. Bij reeds
eerder verzonden proefzendingen waren de
bloemen meestal bij aankomst nog in uit
stekenden staat.
Vooral de sterkere soorten tulpen, als de
Bartigon, worden voor dezen uitvoer ge
bruikt.
SLAGSCHEPEN NOODIG?
De redacteur van het orgaan „Onze Vloot"
de her H. A. Cageling heeft gisteravond te
Den Haag een uiteenzetting gegeven van
de positie van ons land in de wereld zooals
hij die ziet. Hij wees daarbij op het feit,
dat ons land zoowel als Indonesië in een
gevaren zone ligt. In dit verband wenschte
de heer H. A. Cageling heeft gisteravond te
lijke weermacht, dat „daarmee ons eigen
bestaan veilig gesteld" kan worden. Daar
om pleitte spr. voor een aanzienlijke uit
breiding van de vloot, o.m. voor een stei
gerkade in de Oost-Aziatische wateren.
MIDDENSTANDSDIPLOMA ALGEMEENE
HANDELSKENNIS.
Meer tlan 13000 deelnemers.
De inschrijvingen voor de in Mei en Juni
te houden examens voor het middenstands
diploma algemeene handelskennis zijn thans
gesloten. De belangstelling is dit keer zeer
groot. Bedroeg het aantal deelnemers aan
het examen van Juni 1938 en Nov. 1938
tezamen circa 13000, reeds thans kan wor
den vastgesteld dat voor het a.s. voorjaars
examen het totaal der beide vorige examens
belangrijk zal worden overschreden.
Het definitieve aantal inschrijvingen kan
evenwel thans nog niet worden vastgesteld,
daar met de telling en sorteering nog eenige
dagen gemoeid zijn.
NEDERLANDSCH-INDISCH
FILMBEDRIJF OPGERICHT.
Anifilm opgericht.
Dezer dagen is de oprichtingsacte gepas
seerd van het algemeen Nederlandsch-In-
disch filmbedrijf „Anifilm".
Deze vennootschap, waarvan de oprich
ters zijn de Nederlandsche telegraaf-maat-
schappij „Radio-Holland" N.V., de Neder-
landsch-Indische Escompto maatschappij
N.V. en de N.V. handelsvennootschap v.h.
Maintz en Co. heeft ten doel door middel
van de film de bekendheid met land en
volk van Nederlandsch-Indië zoowel in Ne
derland als in het buitenland te vermeer
deren.
De raad van beheer wordt gevormd door
de drie hierbovcngenoemde vennootschap
pen, terwijl de directie in Nederlandsch-
Indië wordt gevoerd door „Radio-Holland"
te Tandjong Priok.
Anifilm is te Amsterdam gevestigd ten
kantore van „Radio-Holland" Keizers
gracht 562
SCHIPPERSKNECHT DOODELIJK
GEWOND.
Gistermiddag was men aan de haven
voor de firma Roest, veevoederhandelaar
te Heemstede, aan het graan lossen uit het
motorschip „Onderneming IV". schipper J.
Kreuk, van den vrachtbootdienst Hille-
gomRotterdam. Tijdens de werkzaam
heden kwam de 34-jarige schippersknecht
J. M. uit Gouda, die een handlier bediende,
op het door sneeuw giad geworden ijzeren
dek te vallen, waarbij hij met het hoofd
in aanraking kwam met een ijzeren voor
werp. Vï'n oedeljk heeft hij hierbij een
nekwervel gebroken met het gevolg, dat
de do! onmiddellijk intrad. Het slachtof
fer laat een vrouw en twee kinderen achter.
SCHUIT MEI 13 TON IJZER
GEKANTELD.
In het Kruiswater bij Sneek is gisteren,
als gevolg van de groote deining van het
water, een zolderschuit gekanteld, waarop
onderdeelen van een hijschmachine der
firma Hi.len en Roosen, aannemers van
den aanleg van Rijksweg 43, geplaatst
waren. De groote machine, die bij de firma
Hubert en Co. te Sneek gerepareerd moest
worden, was gedemonteerd op twee zolder
schuiten geladen, die door een sleepboot
gesleept weiden. De grootste der twee
schuiten kantelde, zoodat de last van der
tien ton ijzer van de schuit gleed. Het
vaartuig kwam vervolgens weer in haar
normale positie op het water te liggen,
„U bent aan zetl" Maar hij hoort
niets, hij merkt niets - hij is een
voudig „wèg" van zijn pijpje Roode
Ster. Wat een heerlijk aroma, hoe
geurig en mild! Zoo smaakt toch
alléén maar Niemeijer'sRoodeSter!
ZELDZAAM ZACHT EN LICHT IN DE PIJP'
6, 10 en
13 ct.
per
half ons
Zes tunnels in aanbouw te Rotterdam. -
Naar wij vernemen, zal over enkele dagen
een begin worden gemaakt met de eerste
werkzaamheden van de zes tunnels, die
naast elkaar komen te liggen in het verleng'
de van de Henegouwerlaan (Beukelsdijk) en
onder het emplacement Rotterdam D.P. ge
bouwd moeten worden.
Deze tunnels vormen een schakel van den
grooten verbindingsweg Zuid-Nederland
RotterdamDen Haag e.v. waarvoor zooals
bekend, tevens in aanbouw zijn het viaduct
te Dordrecht, de brug over het emplacement
IJselmonde en de Maastunnels.
Doodelijke val. - Gisteravond is de 54-
jarjge mevrouw C. Althusiusvan Eyk te
Rotterdam in haar woning van de trap ge
vallen, waarbij zij haar schedel verbrijzelde.
Zij was op slag dood.
Moeilijkheden tusschen ziekenfondsen
en specialisten te Amsterdam. - De moeilijk
heden tusschen de Amsterdamsche zieken
fondsen en de specialisten zijn in een acuut
stadium gekomen en naar het zich laat aan
zien zullen de specialisten leden der Neder
landsche maatschappij tot bevordering der
geneeskunst per 1 April a.s. hun medewer
king aan de ziekenfondsen beëindigen. Daar
dit besluit alle te Amsterdam werkzame
fondsen, tien in getal, betreft, zal op dien
datum voor meer dan de helft der Amster
damsche bevolking naar andere specialis
tische hulp moeten worden omgezien.
Het meeningsverschil tusschen fondsbe
sturen en specialisten, dat zich plotseling zoo
uitermate verscherpt heeft, betreft in hoofd-
aak het honorarium.
Geweifeld bij het oversteken. - Op
de Rozengracht te Amsterdam is gistermid
dag een cngeveer vijftigjarige, tot nog toe
onbekende man, door een auto aangereden,
toen hij weifelde bij het oversteken van den
weg. Hij werd tegen den grond geslingerd
en zoodanig gewond, dat hij in hoogst ernsti-
gen toestand naar het Binnengasthuis is ver
voerd. Men vreest voor zyn leven.
Biggenmerken. - Van bevoegde zijde
vernemen wij, dat in de week van 27 Fe
bruari tot 4 Maart 1939 zyn aangebracht
44.649 biggenmerken, tegenover 36.947 in de
overeenkomstige periode van het vorige jaar.
Van 1 Januari tot 4 Maart j.L zijn in totaal
gemerkt 323.081 biggen, en in het zelfde tijd
vak van het jaar 1938 337.909.
ZES verschillende persen staan altijd klaar
voor
UW DRUKWERK.
DRUKKERIJ CüSTER.
ALKMAAKSCHE COURANT. TEL. 3320.
EEN LASCH-TECHNISCHE
FILMAVOND.
Zéér groot was gisteravond de belang
stelling voor den lasch-technischen film
avond in 't Gulden Vlies vanwege het te
Rotterdam gevestigde Adviesbureau voor
autogene laschtechniek, welks directeur
dipl. ing. P. B. Vos een causerie hield
over lasschen en speciaal het autogeen
lasschen.
Hij begon met een uiteenzetting van
wat lasschen is, n.1. het verbinden van
twee gelijksoortige stukken metaal zooda
nig dat de plaats van verbinding zooveel
mogelijk gelijk is aan en één geheel vormt
met de te verbinden stukken, bij welk
procédé al dan niet andere stoffen worden
gebruikt.
Bij het tot stand brengen van de ge
noemde verbinding moet groote hitte
worden ontwikkeld om de beide stukken
metaal aan elkaar te smelten. De z.g.
vuur- of smeedlasch is wel de oudste en
meest ideale verbinding, maar zij kon
moeilijk meer worden toegepast, toen de
te lasschen stukken steeds grooter en
daardoor moeilijker te bewerken werden.
Het verbinden door middel van klink
nagels voldeed op den duur al evenmin,
zoodat de ingenieurs in hun laboratoria
zochten naar een weg, waardoor het mo
gelijk zou zijn het z.g. smeltlasschen
practisch toepasselijk te maken. De hitte,
waarvan daarbij gebruik moet worden
gemaakt, kan door middel van een vlam
of door electrischen stroom worden opge
wekt. Het eerste is het autogeen lasschen,
waarvan de toepassing sinds 1902, toen
geschikte branders op de markt kwamen,
buitengewoon verbreid werd, omdat op
deze wijze alle metalen en legeeringen
kunnen worden gelascht en het benoodig-
de materiaal zeer eenvoudig is en gemak
kelijk vervoerbaar.
De uitvinding van calcium carbid heeft
veel tot deze verbreiding bijgedragen,
want bij gebruik daarvan verkrijgt men
acetyleengas, waarvan de vlam, mits goed
afgesteld, ver boven 3000 graden hitte kan
geven, d. i. meer dan welk ander gas ook.
Deze hitte brengt dus al spoedig het me
taal in smelttoestand, zoodat aanstonds
met lasschen kan worden aangevangen.
Spr. gaf tal van wenken voor het hantee-
ren van de vlam en de laschstaaf (het
meest economisch is b.v. het houden van
de vlam vóór de staaf, dus van links naar
rechts; waarom dit zoo is, werd nader
uiteengezet). Door deze wijze van wer-
ken kan men goed door-lasschen, omdat
het smeltpad steeds in de vlam blijft.
Spr. behandelde achtereenvolgens het
lasschen van ijzer, staal, koper en alumi
nium en wees erop, dat het werken met
den lichtboog (electrisch lasschen) soms
wenschelijk kan zijn, b.v. by het bewer
ken van constructies als bruggen e. d.
Na de causerie werden nog drie films
vertoond: één Engelsche die het lasschen
speciaal van buizen liet zien; één Duitsche
welke eenzelfde bewerking van aluminium
toonde en één over het snijbranden met
de acetyleengasvlam, welk werk een
sensationeel procédé in de techniek werd
genoemd. Bij elk van deze films vond'de
heer Vos gelegenheid om op verschillende
bewerkingen te wijzen en allerlei bijzon
derheden mee te deelen.
Alles te zamen is het zeker voor de tal
rijke aanwezigen (de zaal was geheel
bezet) een leerzame avond geweest. Al
zal natuurlijk lang niet alles voor hen
nieuw zijn geweest, toch zal ieder nog wel
een en ander vernomen hebben wat hij
nog niet wist.
ZONDAGSDIENST APOTHEKEN.
Op Zondag 19 Maart is de apotheek van
Mevr. de Wed. C. M. B. Wanna, Mient 11,
geopend.
Op Zon- en Feestdagen en gedurende den
nacht is slechts één der apotheken geopend.
De andere apotheken zijn gesloten van
's avonds 8 uur tot den volgenden morgen
8 uur.
In de apotheek, welke Zondags geopend
is, wordt gedurende de daarop volgende
week de nachtdienst waargenomen.