Waterstaats- en verkeersaangelegenheden. Met de 3 Dampo producten bestrijdt U alle verkoudheden Johanna W.A. Naber80jaar 1859 25 Maart 1939 De hakenkruisvlag wapperde Ooor ons land bekostigde school viert de inneming van Praag. PARLEMENT Auto tegen een boom gereden. Vijf gymnasiasten gewond. Waarom vliegtuigen uit Amerika'' Met 90 K M. snelheid tegen een boom gereden. Twee gewonden. IJsseldijk te Gouda voor een deel verzakt. Onbewaakte overwegen en automatiache waarschuwinga- signalen. TWEEDE BLAD. 2 1 Den 25en Maart zal mejuffrouw Jo hanna Naber haar 80en verjaardag vie ren. Tien jaar geleden is Johanna Naber bij het bereiken van den 70-jarigen leef tijd in zeer ruimen kring in Den Haag ('haar tegenwoordige woonplaats) gehul digd door letterkundigen, historici, so- ciale werkers en feministen, waarbij hooge waardeerir.g werd uitgesproken voor haar prestaties als publiciste, schrijfster van werken op historisch gebied, spreekster en sociaal werkster. Sedert dien heeft Johanna Naber zich meer teruggetrokken uit het openbare leven, maar bleef haar belangstelling schenken aan het volle leven, zooals menig protest en ver' scheidene brochures, welke zy het licht deed zien," bewezen. Haar veelzijdige verdiensten werden er kend door de toekenning der Huisorde van Oranje-Nassau, haar benoeming tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau, tot lid van de Maatschappij van Nederlandsche Letter kunde in welks dagelijksch bestuur zij zit ting heeft gehad, tot lid van het Provinciaal Utrechtsch Genootschap, tot lid van het Historisch Genootschap, tot vice-presidente ex officio van den Nat. Vrouwenraad van Nederland en door het verleenen van het eerelidmaatschap van de Nederlandsche ver eeniging voor vrouwenbelangen en gelijk staatsburgerschap en van de Nederlandsche vereeniging van opleiding. Zij, die in haar jonge jaren twee gouden medailles verwierf voor prijsvragen, heeft de laatste tien jaren naast haar geschriften op feministisch gebied nog doen verschijnen een biografie van Marg. W. Maclaine Pont, eeiiige deelen van de correspondente van de stadhouderlijke familie en „Onbetreden pa den van ons koloniaal verleden" (1816-1873) Joh. Naber heeft geweigerd zich opnieuw te laten huldigen, maar was tenslotte bereid het aanbod aan te nemen van het bestuur van het Int. archief van de vrouwenbe wéging te Amsterdam, haar een eenvoudige ontvangst te mogen bereiden in de woning van het archief, Keizersgracht 264, waar haar vrienden gelegenheid zullen hebben haar de hand te drukken. Het adres van mejuffrouw Naber in den Haag is flatge bouw Groenendaal, van Alkemadelaan 544. De heer Drees (s.d.a.p.) heeft aan den minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen de volgende vragen gesteld: Gisteravond om negen uur is op den Amersfoortschenweg een auto, waarin zes leerlingen van het gemeentelijk gymnasium te Nijmegen waren gezeten, door tot nu toe onbekende oorzaak tegen een boom gereden. Het ongeluk geschiedde vóór het afgaan van de Maarnsche berg dicht bij het land goed „De Zonheuvel", waar de jongelui op het Maarten Maartenshuis juist een lezing hadden bijgewoond. De wagen werd groo- tendeels in elkaar gedrukt. Drie der inzittenden, de hoeren H. de M van L., J. L. en van N., werden ernstig en twee licht gewond. De zesde persoon bleef vrijwel ongedeerd. Geneeskundige hulp was onmiddellijk aanwezig, aangezien in een tweede auto zich dokter van der Sluis uit Nijmegen bevond, die ook bij de voor dracht aanwezig was geweest en die even als de anderen naar zijn woonplaats terug keerde. Na korten tijd verschenen nog twee plaatselijke dokters. Met drie ziekenauto's werden de ernstig gewonden naar het stads- en academisch ziekenhuis te Utrecht vervoerd. Indien zich geen complicaties voordoen wordt levensgevaar niet aanwezig geacht. De twee licht gewonden werden naar het Maarten Maartenshuis vervoerd. De slachtoffers zijn ongeveer twintig jaar oud en allen leerlingen van de hoogste klasse van genoemd gymnasium. In den afgeloopen nacht omstreeks drie uur is op den Frieschen straatweg, op de grens der gemeente Groningen, een personenauto, op weg van Gro ningen naar Zuidhorn, door de glad heid van den weg in een bocht tegen een boom gereden. De twee inzittenden werden ernstig gewond. De wagen reed met een snelheid van negentig kilometer. De chauffeur, de 26-jarige M. Drent, garagehouder te Zuidhorn, liep een her senschudding en inwendige kneuzingen op. De 29-jarige H. Rozema, e'-eneens uit Zuidhorn, die naast D. zat, brak zijn rech terarm en kreeg een hoofdwonde. Nadat de slachtoffers ter plaatse de eerste ge neeskundige hulp was verleend, zijn zij per politie-ambulance naar het Academisch ziekenhuis overgebracht. De auto, welke geheel vernield was, is De vanochtend met 1. heeft :de. minister kennis genomen een kraan wagen weggesleept. van het feit,- dat de school in de Dreibholz- straat te 's-Gravenhage, die op den voet. der lager onderwijswet uit de openbare kas wordt betaald, de Duitsche hakenkruisvlag heeft doen wapperen ter viering van de be zetting van Tsjechoslowakije door Duitsche troepen? 2: Acht de minister het toelaatbaar, dat een school, die door Nederland wordt bekostigd en die, naar de mede- deelingen van den minister bij de be handeling van de begrooting voor 1939 in de Tweede Kamer, geacht moet worden een Nederlandsch karakter te dragen, al wordt zij grootendeels door Duitsche kinderen bezocht, een buiten- landsche vlag uitsteekt, nog wel ter eere van de vernietiging der zelfstan digheid van een met Nederland be- vrienden staat? 3. Is de minister bereid maatregelen te hemen ter voorkoming van herhaling van dergelijke daden en tot het waarborgen van het Nederlandsche karakter van deze school en overeenkomstige, door rijk en ge meente bekostigde scholen? 4. Indien de minister zich hiertoe niet bevoegd acht zonder wijziging van de wet, is de minister dan bereid een zoodanige wij ziging voor te bereiden? De chauffeur D.: was hedenmorgen nog steeds buiten bewustzijn,, de toestand van R. is niet levensgevaarlijk. EEN Gistermiddag is te Gouda een gedeelte van den IJsseldijk, welke binnen de gemeente Goude een schakel vormt in den verkeers weg RotterdamUtrecht, over een lengte van circa twintig meter en een breedte van vier tot vijf meter verzakt, waardoor er een groot gat ter diepte van omstreeks vijf me ter ontstond. De groenedijkberm met de daarop staande boompjes en de kademuur van bazaltsteen met een zwaren ducdalf voor het meren van schepen aan de IJsselkade zijn mede weg gezakt. Door deze dij kinstorting moest het ver keer van Rotterdam naar Utrecht en naar den Krimpener waard verlegd worden door de stad, langs de markt. Vermoedelijk is de dijk aan de IJsselzijde door het water ondermijnd. De herstelwerk zaamheden zullen zeker eenige dagen in be slag nemen. HET AANLEGGEN VAN VET-RESERVE. Onmogelijk zonder wijziging der crisiswetgeving. In de brochure „hamsteren en hamste ren: een raad aan de Ned. huisvrouw", uit gegeven door de vereeniging voor natio nale veiligheid, wordt onder meer het artikel vet aangegeven als product het welk zich leent tot het opslaan door de huisvrouw als reserve. Als bijzondere vermelding wordt daar bij gezegd, dat de verpakking dient te ge schieden in blikken of potten, niet in papier. Krachtens de landbouw-crisiswetgeving en wel ingevolge de artikelen 23, 27 (3de lid) van het crisis-zuivelbeslui. 1935 1 en de crisis-zuivelbeschikking 1935 4, artikel 11, is het ook aan particulieren verboden meer dan 2% kg. per gezin spijsvet voor handen te hebben, anders dan wanneer de verpakking is voorzienvan merken (banderolles). Daardoor wordt het dus onmogelijk, een behoorlijke hoeveelheid gesmolten vet in voorraad te houden of rauw dierlijk vet uit te smelten en in voorraad e houden. Wanneer de huisvrouw de potten of blikken moet laten banderjlleeren, dan kan zij niet, zooals wordt aanbevolen op blz. 14 der brochure van de vereeniging, regelmatig de reserve aanspreken en ver- verschen. Daarom heeft het bureau van den Ko ninklijken Nederlandschen Middenstands bond de vereeniging voor nationale vei ligheid in overweging gegevin te bevor deren, dat voor het doel dat de vereeni ging beoogt, ontheffing wordt verleend van het verbod voor particulieren, om gesmolten vet in grootere hoeveelheden dan 2 kg. ongebanderolleerd in voor raad te hebben. ZWARE BASCULEBRUG TE UTRECHT NEERGESTORT. Gistermiddag heeft zich bij de oprui- mings-werkzaamheden van de Dambrug te Utrecht een vrij ernstig arbeidsongeluk voorgedaan. Bij het afhalen van de twin tig ton wegende bascule bezweken dé beide bokken, met het gevolg, dat de zware ijze ren massa van een hoogte van ongeveer vijftien meter neerstortte, daarbij alles vernielend wat zij op haar weg tegenkwam Hierbij werd o.a. een der drijvende bokken getroffen, waarbij een schippersvrouw, die zich hierop bevond, bekneld geraakte en verschillende verwondingen opliep. Zij werd per ziekenauto overgebracht naar het stads- en academisch ziekenhuis. WAS SMELTEN OP VUUR IS GEVAARLIJK. Drogist loopt bij explosie ernstige brandwonden op. Gistermiddag was de drogist A. Kempkes te Gouda in een lokaal, achter zijn winkel bezig met het smelten van was, waartoe hij eer. blikken bus met was en terpentijn op een fel brandende kachel had gezet. Als ge volg van zich ontwikkelde dampen ontstond een explosie, waarbij de kleeren van den drogist vlam vatten. Op een plaatsje wierp hij zich op den grond en trachtt-: door zich om te wentelen de vlammen te dooven. Daar dit niet ge lul te klom de man over een schutting, zoo dat hij de straat bereikte. Hier schoten menschen toe, die met dekens het vuur wis ten te blusschen. Met ernstige brandwonden is K. naaar een geneesheer gebracht, die hem met zijn auto naar het ziekenhuis van de wijkverpleging te Gouda vervoerde. Het brandje, dat bij de ontploffing ont stond, had de brandweer spoedig onder dé knie. (Van onze., parlementairen medewerker). Zoo is dan gisteren de behandeling van de verkeers- en waterstaatsaangelegen heden in de Eerste Kamer voortgegaan. We zijn tot de replieken genaderd; na de rede van den minister waren we gister middag althans op een goed punt aange land om de vrij langdurige discussie stop te zetten. De hoog bejaarde, maar nog zeer krasse voorzitter van den Senaat, mr. W. L. baron de Vos van Steen wijk (hij is bijna 80 jaar!) liet gisteren verstek gaan. We kunnen ons niet herinneren, dat hij zijn plaats achter het hooge bureau één dag verzuimd heeft sedert het oogenblik dat hij voor het eerst tot zijn hooge functie, na het overlijden van J. J. G. baron van Voorst tot Voorst, werd benoemd. De voorzitter is ongesteld en nu zat daar op zijn plaats het op dat oogenblik aanwezige oudste lid (in leeftijd) jhr. S. van Citters; blijkbaar was de nestor der Kamer, jhr. mr. van Sasse an IJsselt, oud-president Van het Bossche Hof overigens een trouw comparant! voor een enkelen keer verhinderd. De tijdelijke president had al dadelijk al zijn aandacht voor de eerste sprekers, toevallig n.s.b.-ers, die het niet erg eens waren resp. met naturalisaties, een ont eigening te Assen en een verdrag van Genève betreffende de regeling van bij zondere stelsels van werving van arbei ders. De heerer, van Vessem en von Bönning- hausen maakten het den heer van Citters niet lastig, doch wanneer zij onvertogen woorden zouden hebben gebruikt, zou deze het waarschijnlijk niet hebben gehoord, aagezien hij nogal harifhóorend is Eerst genoemde afgevaardigde was zelfs zoo hoffelijk om bij het begin van zijn korte rede, waarin hij tegen eenige naturalisatie- ontwerpen bezwaren maakte, namens zijn fractie den wensch uit te spreken, dat de heer de Vos van Steehwyk spoedig her steld zou zijn van zijn ziekte. Elk ander lid dat gisterochtend het eerst hét woord zou hebben gevoerd, zou iets in dien geest hebben gezegd; het getuigde van begrip van de sfeer in den Senaat dat de voorzit ter der nat.-soc.-fractie een hoffelijk woord te juister tijd te pas bracht. Alleen de n.s.b. was overigens tegen ge noemde wetsontwerpen; ze volstond met het vragen van de belggnde aanteekening. En toevallig was het wederom een na- tionaal-socialist, die py de voortzetting van het. debat pver dg; begrootingen van waterstaat, van het verkeersfonds er van de Staatsmijnen het eerst gisteren sprak, nl. de heer Maarsingh, die een goed woord deed voor de handhaving vah de N.O. Locaalspoorweg in dert Drentschen hoek om en nabij Coevorden. Nog acht sprekers hebben wé daarna gehad. De'heer Janssen (r.k.) sprak hoofdzakelijk over de mijnen en meende dat er nog wel iets op het stuk der loonen en pensioenen zou kunnen worden gedaan; zijn partijgenoot van Lanschot had lof voor 's ministers plannen met betrekking tot de groote werken tot ontwatering van West-Noordbrabant en zou het gaarne gekoppeld zier. aan ver betering van de waterwegen in die streek en zuidelijker, in de omgeving van Bergen op Zoom. Een andere katholieke afge vaardigde, de heer Nivard, besprak de be langen van het spoorwegpersoneel en wenschte definitief afstand te zien gedaan van de korting op de pensioenen, waarna hij in een lang betoog Rotterdamsche be langen onder het oog van den minister bracht, wanneer deze de centrale-vlieg veldkwestie zou gaan oplossen; hij was echter zoo royaal om ook aan het belang van Amsterdam bij een eigen luchthaven te denken. De heer von Bönninghausca had legio klachten met betrekking tot de onbewaak te overwegen, de openbare-werkenpolitiek, het vervoersvraagstuk en den belasting druk op de auto's, het beleid inzake de vliegveldkwestie, met betrekking tot de wilde bussen, rijwielbelasting, enz., ein digend in een veroordeeling van het „demo-liberale" stelsel en een lofzang op het nationaal-socialisme. Over de veiligheid van het verkeer sprak de heer van Asch van Wijck (a.r.) Hij gaf behartigenswaardige wenken; de heer Moltmaker (s.d.) verdedigde het spoorwegbeleid, al had hij met .jetrekking tot het personeel nog wenschen. Daartoe behoorden dezelfde als van de.i heer Ni vard ten aanzien van de pensioenen, maar verder vond hij het reglement dienstvoor- waarden verouderd, zulks in verband met de veranderde exploitatie der spoorwegen, de hoog opgevoerde snelheid en de zwaar dere arbeidsprestaties, welke van het personeel worden gevergd. De heer van Rappard (lib.) bracht eenige wenschen van localen aard naar voren. De K.L.M. en de vliegtuigindustrie. Het was echter de heer Wiardi Beek man (s.d.), die een belangrij.i onderwerp aansneed, waarvoor in ruimen kring groote belangstelling bestaat, namelijk de aanschaffing door de K.L.M. van vliegtui gen in het buitenland. Hij herinnerde er aan, dat in de subsidievoorwaarden aan de regeering grooten invloed is geschonken ten aanzien van dit punt. De K.L.M. be hoeft namelijk de goedkeuring van den minister wanneer zij in het buitenland machines bestelt; wij bezitten zelf een goedaangeschreven staande vliegtuigin dustrie en normaal zou het dus zijn, indien de nationale luchtverkeersmaatschappij haar materiaal hier liet vervaardigen, maar in de laatste jaren gebeurt dat niet meer. Dat achtte de heer Wiardi Beekman betreurenswaardig en daarom drong hij er op aan, dat dit anders zou worden. Hij schepte hoop uit de verklaring van minis ter van Buuren in zijn memorie van ant woord, dat de regeering meer dan ooit haar aandacht op dit punt had gevestigd en vroeg nadere mededeelingen daaromtrent Want de K.L.M. heeft verplichtingen niet alleen ten aanzien van het subsidie dat zij geniet (en waartegen de jonge senator geen bezwaar maakte), maar ook ten aanzien van de populariteit, welke onze luchtver- keersonderneming z. i. ook al terecht geniet. Waarom waren er nu weer 6 Douglas-maehines in Amerika besteld? Hadden die, 'bij een vooruitziende politiek, niet hier te lande kunnen worden ver vaardigd? Dat zou een jaar lang aan 1000 man arbeid hebben gegeven. Wanneer de regeering de industrialisatie wil bevorde ren, dan vindt zij hier een oject waar veel toekomst inzit, immers ook het buitenland stelt prijs op de producten van Fokker en Koolhoven, al zijn dit nog slechts de milt taire .machines, welke ook aftrek vinden b' defensie. De heer Wiardi Beekman kon niet ont komen aan den indruk, dat men in de Ver. Staten de veiligheid van het vliegtuig min of meer opofferde aan de snelheid. Het sprak vanzelf, dat hij het droeve ongeluk in Amerika, waarvan de heeren Guilonard en von Bumhauer de vorige week het slachtoffer zijn geworden, memoreerde; hij bracht in enkele sympathieke woorden hulde aan hun nagedachtenis ramens de volksvertegenwoordiging. Het antwoord van den minister. Dit punt was ook wel het belangrijkste uit de rede van den minister van water staat. Wij zullen, in aansluiting met het vorenstaande diens antwoord eerst behan delen. Hij zeide het volkomen van zijn voorgangers te kunnen billijken, dat zij, toen de K.L.M. nieuw en snel materiaal noodig had, toestemming gaven dit in het buitenland, i.c. Amerika, dat de Douglas leverde, te oestellen Maar r.u? Kunnen de Nederlandsche fabrieken de vereischte toestellen leveren? De zaak is niet zo0 «envoudig. zeide de minister. Wij leven op het oogenblik in een stormachtige periode van onderzoek op het gebied van den vliegtuigbouw. De vergelijking, welke de heer Wiardi Beekman met den scheeps bouw maakte (waarin Nederland zop'n groote reputatie heeft) gaat niet op. Een in ander wil niet zeggen, dat we hier geen verkeersvliegtuigen moeten bouwen. We zullen echter eerst een prototype moeten ontwikkelen, dat aan de eischen voor de naaste toekomst voldoet. Onze K.L.M. be vindt zich, wat de concurrentie betreft, in een zeer moeilijke periode. Wil zij de con currentie kunnen handhaven (met een subsidie dat veel en veel lager is dan van welke buitenlandsche luchtvaartmaat schappij ook), dan moet zij, wat de vlieg tuigen aangaat, niet geslagen kunnen worden door de mededingers. De heer Wiardi Beekman had echter geen bewijzen voor zijn wantrouwen ten aanzien van de veiligheid van de tegen woordige Amerikaansche machines. Wat wij daarvan tot nu toe hebben gehad was veilig materiaal. Ook de minister wijdde enkele woorden van deelneming aan het omkomen van de beide Nederlandsche luchtvaartexperts; in het bijzonder aan ir. von Baumhauer, die onder zijn depar tement ressorteerde. De regeering wil mede rifico dragen. De minister achtte bouw van passagiers vliegtuigen hier te lande eveneens ge- wenscht. Maar voorshands is het noodig, dat de K.L.M. het beste krijgt wat er op het oogenblik te krijgen is. De re geering is echter bereid om mede het risico te dragen voor de ontwikkeling van een prototype van een verkeerstoestel, dat hier ta lande gebouwd zou kunnen worden. Wat nu het overige deel van de rede van minister van Buuren betreft, zullen, we met het opsommen van enkele mar kante punten moeten volstaan. Hij was zeer uitvoerig en had op vele vragen en opmerkingen te antwoorden. Hij was bereid te bevorderen, dat langs wegen voor snelverkeer voetpaden wor den aangelegd, indien dit onvermijdelijk is. Voorstander van een algemeene maxi mum-snelheid is de minister niet, doch wanneer de verder opgevoerde snelheid van het motorisch verkeer nog meer slachtoffers eischt, zal hij tot het bepalen van een maximum moeten overgaan. Na nogmaals de houding van de regee ring en in het bijzonder zijn beleid ten opzichte van het centrale vliegveld te hebben verdedigd, waarbij hij betoogde, dat het plan-Leiderdorp, dat een tegen valler van 1H a. 2 millioe.n bleek te zullen opleveren, degelijk onderzocht was, kwam hij tot den belastingdruk op het wegver keer. Hij betwistte den heer von Bön- nfnghausen dat in ons land de achterstand wat het óutoverkeer aangaat, groot zou wezen. Op diens vraag hoeveel de direc teuren der spoorwegen verdienden voordat prof. Goudriaan zijn functie kreeg en in de directie een wijziging bracht, antwoord de de bewindsman: 21.000; de tegen woordige functionnaris ontvangt 25 mille als directeur-generaal. Met de indiening van de wet inzake de pensioenen van het spoorwegpersoneel zal groote spoed worden betracht; het ont werp heeft het departement bereids ver laten. Een proef met verdere exploitatie van den N.O. Locaalspoorweg is niet ge lukt; dat lijntje zal dus wel verdwijnen. Naar spoedige voorziening van onbe waakte overwegen met lutomatische waarschuwingssignalen zal worden ge streefd. De moeilijke factor is. wie zal dat betalen? Prof. Goudriaan meent, dat de spoorwegen niet voor de Kosten kunnen opdraaien. Met betrekking tot de Staats mijnen merkte de minister nog op, dat het gemiddelde loon in 1938 is gestegen; ver korting van den arbeidstijd zou de produc tiekosten verhoogen en de concurrentie derhalve zwaarder maken. Vandaag zijn we vermoedelijk door de begrootingen, welke minister van Buuren te verdedigen heeft, al heengekomen. Dampo-verkoudheids-balsem, Pot 50, Poot 30 ct. Dampohoestbonbons, Doos 25 ct. Dampo-neusdruppels, Flacon met druppelspuitje 60 ct- „DUITSCHE DAG" OP DE JAARBEURS. Onder groote belangstelling is gister op de Jaarbeurs te Utrecht een Duitsche dag gehouden. Een groep Duitschers werd des middags in het administratiegebouw door den raad van beheer ontvangen, waarna een j'ond» gang plaats vond over de verschillende af- deelingen van de beurs. Daarna kwamen de gasten en vele genoodigden in het ge bouw der Kamer van Koophandel en Fa brieken voor Utrecht ter bijwoning van de buitengewone zitting der kamer bijeen. Deze zitting stond onder presidium van den algemeen voorzitter der kamer, dr. F. H. Fentener van Vlissingen. Vele autori teiten gaven door hun aanwezigheid van hun belangstelling blijk, o.a. de minister van economische zaken; o.m. de heeren Fentener van Vlissingen en minister Steen- berghe voerden het woord. KIND UIT EEN AUTO GEVALLEN EN GEDOOD. Gistermiddag s het driejarig dochtertje van den veehandelaar Neppelenbroek uit Lemelerveld by Ommen, dat naast haar vader in diens auto had plaatsgenomen, even nadat de wagen startte, «fit de cabine gevallen en tegen den grond gesmakt. Het kind was op slag dood. Vermoedelijk heeft het kind aan de kruk var. het portier gedraaid, waardoor deze openviel. GASAFNAME NAM IN 1937 WEER TOE. Bijna 100 M-. per hoofd. De tweede aflevering van het maand schrift van het Centraal Bureau voor de statistiek bevat het gebruikelijk jaarover zicht van de gasvooiziening, ditmaal over 1937. Uit deze statistiek blijkt, dat in 1937 voor de eerste maal na jaren van achter uitgang een toeneming (met 1.5 van de voor distributie bestemde gasproductie valt waar te nemen. In 1935, 1936 en 1937 bedroeg deze productie achtereenvolgens 659, 620 en 629 kubieke meter. Het gemid delde verbruik per hoofd van de bevolking (:n het gebied dat voorzien wordt) be droeg 99 kubieke meter en was gelijk aan het verbruik in 1936. Het gedeelte van de bevolking, dat in staat is gas e betrekken nam evenals in alle voorafgaande jaren sinds 1929, wederom met toe en be droeg einde 1937 71 Voor verdere bijzonderheden als het aantal gemeenten, waarin gas geleverd wordt en het aantal fabrieken, benevens onderscheidingen naar provincies en den omvang van het distributiegebied moge worden verwezen naar de statistiek zelve TSJECHO-SLOWAAKSCHE LEGATIE STAAKT HAAR WERK. De heer Pacak, tot dusver gezant van de Tsjecho-Slowae.ksche republiek in ons land, heeft den minister van bui- tenlandsche zaken medegedeeld, dat het gezantschap zijn werkzaamheden heeft gestaakt. EEN AANKLACHT TEGEN „DE BLAASBALG" EN HET UTRECHTSCH NIEUWSBLAD. Namens ir. A. A. Mussert, den leider v. d. N.S.B.heeft mr. A. J. van Vessem bij den Officier van Justitie te Utrecht een klacht ingediend tegen de redactie van „De Blaas balg", het anti-fascistische orgaan van het comité „Weest op uw hoede" wegens laster. Tegen het comité „Weest op uw hoede" is 'n klacht ingediend wegens het verspreiden van het bedoelde orgaan Naimens den heer C. van Geelkerken heeft mr. A. J. van Vessem een klacht ingediend wegens beleediging tegen den hoofdredac teur vah het „Utr. Nieuwsblad", die in een artikel de N.S.B.-ers als landverraders zou hebben aangeduid en daarmede het natio- naal-socialistische volksdeel zou hebben be- leedigd. Ook tegen den directeur van dat blad is een klacht ingediend wegens het ver spreiden van dit artikel. Door trein overreden en gedood. - Op de spoorbaan tusschen de vlasakkers en het station Soestduinen, op Soester grondgebied, is gistermorgen het lijk gevonden van een ongeveer zestigjarigen inwoner van Amers foort. Gebleken is, dat de man door een trein is overreden. Prof. Révész gewoon hoogleeraar in de psychologie te Amsterdam. De gemeente- n^lw?.^T1St1rdain heeft Sistermiddag be- m tot hoogleeraar in de psychologie aan de gemeente universiteit, prof. dr. G. Révész, thans buitengewoon hoogleeraar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 6