Waterstaats- en verkeersaangelegenheden.
Met de 3 Dampo producten bestrijdt U alle verkoudheden
Johanna W.A. Naber80jaar
1859 25 Maart 1939
De hakenkruisvlag
wapperde
Ooor ons land bekostigde school
viert de inneming van Praag.
PARLEMENT
Auto tegen een boom
gereden.
Vijf gymnasiasten gewond.
Waarom vliegtuigen uit Amerika''
Met 90 K M. snelheid tegen
een boom gereden.
Twee gewonden.
IJsseldijk te Gouda voor
een deel verzakt.
Onbewaakte overwegen en
automatiache waarschuwinga-
signalen.
TWEEDE BLAD.
2 1
Den 25en Maart zal mejuffrouw Jo
hanna Naber haar 80en verjaardag vie
ren. Tien jaar geleden is Johanna Naber
bij het bereiken van den 70-jarigen leef
tijd in zeer ruimen kring in Den Haag
('haar tegenwoordige woonplaats) gehul
digd door letterkundigen, historici, so-
ciale werkers en feministen, waarbij
hooge waardeerir.g werd uitgesproken
voor haar prestaties als publiciste,
schrijfster van werken op historisch
gebied, spreekster en sociaal werkster.
Sedert dien heeft Johanna Naber zich
meer teruggetrokken uit het openbare leven,
maar bleef haar belangstelling schenken aan
het volle leven, zooals menig protest en ver'
scheidene brochures, welke zy het licht deed
zien," bewezen.
Haar veelzijdige verdiensten werden er
kend door de toekenning der Huisorde van
Oranje-Nassau, haar benoeming tot ridder in
de Orde van Oranje-Nassau, tot lid van de
Maatschappij van Nederlandsche Letter
kunde in welks dagelijksch bestuur zij zit
ting heeft gehad, tot lid van het Provinciaal
Utrechtsch Genootschap, tot lid van het
Historisch Genootschap, tot vice-presidente
ex officio van den Nat. Vrouwenraad van
Nederland en door het verleenen van het
eerelidmaatschap van de Nederlandsche ver
eeniging voor vrouwenbelangen en gelijk
staatsburgerschap en van de Nederlandsche
vereeniging van
opleiding.
Zij, die in haar jonge jaren twee gouden
medailles verwierf voor prijsvragen, heeft
de laatste tien jaren naast haar geschriften
op feministisch gebied nog doen verschijnen
een biografie van Marg. W. Maclaine Pont,
eeiiige deelen van de correspondente van de
stadhouderlijke familie en „Onbetreden pa
den van ons koloniaal verleden" (1816-1873)
Joh. Naber heeft geweigerd zich opnieuw
te laten huldigen, maar was tenslotte bereid
het aanbod aan te nemen van het bestuur
van het Int. archief van de vrouwenbe
wéging te Amsterdam, haar een eenvoudige
ontvangst te mogen bereiden in de woning
van het archief, Keizersgracht 264, waar
haar vrienden gelegenheid zullen hebben
haar de hand te drukken. Het adres van
mejuffrouw Naber in den Haag is flatge
bouw Groenendaal, van Alkemadelaan 544.
De heer Drees (s.d.a.p.) heeft aan
den minister van onderwijs, kunsten en
wetenschappen de volgende vragen
gesteld:
Gisteravond om negen uur is op den
Amersfoortschenweg een auto, waarin
zes leerlingen van het gemeentelijk
gymnasium te Nijmegen waren gezeten,
door tot nu toe onbekende oorzaak
tegen een boom gereden.
Het ongeluk geschiedde vóór het afgaan
van de Maarnsche berg dicht bij het land
goed „De Zonheuvel", waar de jongelui op
het Maarten Maartenshuis juist een lezing
hadden bijgewoond. De wagen werd groo-
tendeels in elkaar gedrukt.
Drie der inzittenden, de hoeren H. de M
van L., J. L. en van N., werden ernstig en
twee licht gewond. De zesde persoon bleef
vrijwel ongedeerd. Geneeskundige hulp
was onmiddellijk aanwezig, aangezien in
een tweede auto zich dokter van der Sluis
uit Nijmegen bevond, die ook bij de voor
dracht aanwezig was geweest en die even
als de anderen naar zijn woonplaats terug
keerde. Na korten tijd verschenen nog twee
plaatselijke dokters. Met drie ziekenauto's
werden de ernstig gewonden naar het
stads- en academisch ziekenhuis te Utrecht
vervoerd. Indien zich geen complicaties
voordoen wordt levensgevaar niet aanwezig
geacht. De twee licht gewonden werden
naar het Maarten Maartenshuis vervoerd.
De slachtoffers zijn ongeveer twintig
jaar oud en allen leerlingen van de hoogste
klasse van genoemd gymnasium.
In den afgeloopen nacht omstreeks
drie uur is op den Frieschen straatweg,
op de grens der gemeente Groningen,
een personenauto, op weg van Gro
ningen naar Zuidhorn, door de glad
heid van den weg in een bocht tegen
een boom gereden. De twee inzittenden
werden ernstig gewond. De wagen
reed met een snelheid van negentig
kilometer.
De chauffeur, de 26-jarige M. Drent,
garagehouder te Zuidhorn, liep een her
senschudding en inwendige kneuzingen
op. De 29-jarige H. Rozema, e'-eneens uit
Zuidhorn, die naast D. zat, brak zijn rech
terarm en kreeg een hoofdwonde. Nadat
de slachtoffers ter plaatse de eerste ge
neeskundige hulp was verleend, zijn zij per
politie-ambulance naar het Academisch
ziekenhuis overgebracht. De auto, welke
geheel vernield was, is
De
vanochtend
met
1. heeft :de. minister kennis genomen een kraan wagen weggesleept.
van het feit,- dat de school in de Dreibholz-
straat te 's-Gravenhage, die op den voet. der
lager onderwijswet uit de openbare kas
wordt betaald, de Duitsche hakenkruisvlag
heeft doen wapperen ter viering van de be
zetting van Tsjechoslowakije door Duitsche
troepen?
2: Acht de minister het toelaatbaar,
dat een school, die door Nederland
wordt bekostigd en die, naar de mede-
deelingen van den minister bij de be
handeling van de begrooting voor 1939
in de Tweede Kamer, geacht moet
worden een Nederlandsch karakter te
dragen, al wordt zij grootendeels door
Duitsche kinderen bezocht, een buiten-
landsche vlag uitsteekt, nog wel ter
eere van de vernietiging der zelfstan
digheid van een met Nederland be-
vrienden staat?
3. Is de minister bereid maatregelen te
hemen ter voorkoming van herhaling van
dergelijke daden en tot het waarborgen van
het Nederlandsche karakter van deze
school en overeenkomstige, door rijk en ge
meente bekostigde scholen?
4. Indien de minister zich hiertoe niet
bevoegd acht zonder wijziging van de wet,
is de minister dan bereid een zoodanige wij
ziging voor te bereiden?
De chauffeur D.: was hedenmorgen nog
steeds buiten bewustzijn,, de toestand van
R. is niet levensgevaarlijk.
EEN
Gistermiddag is te Gouda een gedeelte van
den IJsseldijk, welke binnen de gemeente
Goude een schakel vormt in den verkeers
weg RotterdamUtrecht, over een lengte
van circa twintig meter en een breedte van
vier tot vijf meter verzakt, waardoor er een
groot gat ter diepte van omstreeks vijf me
ter ontstond.
De groenedijkberm met de daarop staande
boompjes en de kademuur van bazaltsteen
met een zwaren ducdalf voor het meren van
schepen aan de IJsselkade zijn mede weg
gezakt.
Door deze dij kinstorting moest het ver
keer van Rotterdam naar Utrecht en naar
den Krimpener waard verlegd worden door
de stad, langs de markt.
Vermoedelijk is de dijk aan de IJsselzijde
door het water ondermijnd. De herstelwerk
zaamheden zullen zeker eenige dagen in be
slag nemen.
HET AANLEGGEN VAN
VET-RESERVE.
Onmogelijk zonder wijziging der
crisiswetgeving.
In de brochure „hamsteren en hamste
ren: een raad aan de Ned. huisvrouw", uit
gegeven door de vereeniging voor natio
nale veiligheid, wordt onder meer het
artikel vet aangegeven als product het
welk zich leent tot het opslaan door de
huisvrouw als reserve.
Als bijzondere vermelding wordt daar
bij gezegd, dat de verpakking dient te ge
schieden in blikken of potten, niet in
papier.
Krachtens de landbouw-crisiswetgeving
en wel ingevolge de artikelen 23, 27 (3de
lid) van het crisis-zuivelbeslui. 1935 1 en
de crisis-zuivelbeschikking 1935 4, artikel
11, is het ook aan particulieren verboden
meer dan 2% kg. per gezin spijsvet voor
handen te hebben, anders dan wanneer de
verpakking is voorzienvan merken
(banderolles).
Daardoor wordt het dus onmogelijk,
een behoorlijke hoeveelheid gesmolten vet
in voorraad te houden of rauw dierlijk vet
uit te smelten en in voorraad e houden.
Wanneer de huisvrouw de potten of
blikken moet laten banderjlleeren, dan
kan zij niet, zooals wordt aanbevolen op
blz. 14 der brochure van de vereeniging,
regelmatig de reserve aanspreken en ver-
verschen.
Daarom heeft het bureau van den Ko
ninklijken Nederlandschen Middenstands
bond de vereeniging voor nationale vei
ligheid in overweging gegevin te bevor
deren, dat voor het doel dat de vereeni
ging beoogt, ontheffing wordt verleend
van het verbod voor particulieren, om
gesmolten vet in grootere hoeveelheden
dan 2 kg. ongebanderolleerd in voor
raad te hebben.
ZWARE BASCULEBRUG TE UTRECHT
NEERGESTORT.
Gistermiddag heeft zich bij de oprui-
mings-werkzaamheden van de Dambrug te
Utrecht een vrij ernstig arbeidsongeluk
voorgedaan. Bij het afhalen van de twin
tig ton wegende bascule bezweken dé beide
bokken, met het gevolg, dat de zware ijze
ren massa van een hoogte van ongeveer
vijftien meter neerstortte, daarbij alles
vernielend wat zij op haar weg tegenkwam
Hierbij werd o.a. een der drijvende bokken
getroffen, waarbij een schippersvrouw, die
zich hierop bevond, bekneld geraakte en
verschillende verwondingen opliep. Zij
werd per ziekenauto overgebracht naar het
stads- en academisch ziekenhuis.
WAS SMELTEN OP VUUR IS
GEVAARLIJK.
Drogist loopt bij explosie ernstige
brandwonden op.
Gistermiddag was de drogist A. Kempkes
te Gouda in een lokaal, achter zijn winkel
bezig met het smelten van was, waartoe hij
eer. blikken bus met was en terpentijn op
een fel brandende kachel had gezet. Als ge
volg van zich ontwikkelde dampen ontstond
een explosie, waarbij de kleeren van den
drogist vlam vatten.
Op een plaatsje wierp hij zich op den
grond en trachtt-: door zich om te wentelen
de vlammen te dooven. Daar dit niet ge
lul te klom de man over een schutting, zoo
dat hij de straat bereikte. Hier schoten
menschen toe, die met dekens het vuur wis
ten te blusschen. Met ernstige brandwonden
is K. naaar een geneesheer gebracht, die
hem met zijn auto naar het ziekenhuis van
de wijkverpleging te Gouda vervoerde.
Het brandje, dat bij de ontploffing ont
stond, had de brandweer spoedig onder dé
knie.
(Van onze., parlementairen medewerker).
Zoo is dan gisteren de behandeling van
de verkeers- en waterstaatsaangelegen
heden in de Eerste Kamer voortgegaan.
We zijn tot de replieken genaderd; na de
rede van den minister waren we gister
middag althans op een goed punt aange
land om de vrij langdurige discussie stop
te zetten.
De hoog bejaarde, maar nog zeer krasse
voorzitter van den Senaat, mr. W. L. baron
de Vos van Steen wijk (hij is bijna 80 jaar!)
liet gisteren verstek gaan. We kunnen ons
niet herinneren, dat hij zijn plaats achter
het hooge bureau één dag verzuimd heeft
sedert het oogenblik dat hij voor het eerst
tot zijn hooge functie, na het overlijden
van J. J. G. baron van Voorst tot Voorst,
werd benoemd. De voorzitter is ongesteld
en nu zat daar op zijn plaats het op dat
oogenblik aanwezige oudste lid (in leeftijd)
jhr. S. van Citters; blijkbaar was de nestor
der Kamer, jhr. mr. van Sasse an IJsselt,
oud-president Van het Bossche Hof
overigens een trouw comparant! voor
een enkelen keer verhinderd.
De tijdelijke president had al dadelijk
al zijn aandacht voor de eerste sprekers,
toevallig n.s.b.-ers, die het niet erg eens
waren resp. met naturalisaties, een ont
eigening te Assen en een verdrag van
Genève betreffende de regeling van bij
zondere stelsels van werving van arbei
ders.
De heerer, van Vessem en von Bönning-
hausen maakten het den heer van Citters
niet lastig, doch wanneer zij onvertogen
woorden zouden hebben gebruikt, zou deze
het waarschijnlijk niet hebben gehoord,
aagezien hij nogal harifhóorend is Eerst
genoemde afgevaardigde was zelfs zoo
hoffelijk om bij het begin van zijn korte
rede, waarin hij tegen eenige naturalisatie-
ontwerpen bezwaren maakte, namens zijn
fractie den wensch uit te spreken, dat de
heer de Vos van Steehwyk spoedig her
steld zou zijn van zijn ziekte. Elk ander
lid dat gisterochtend het eerst hét woord
zou hebben gevoerd, zou iets in dien geest
hebben gezegd; het getuigde van begrip
van de sfeer in den Senaat dat de voorzit
ter der nat.-soc.-fractie een hoffelijk
woord te juister tijd te pas bracht.
Alleen de n.s.b. was overigens tegen ge
noemde wetsontwerpen; ze volstond met
het vragen van de belggnde aanteekening.
En toevallig was het wederom een na-
tionaal-socialist, die py de voortzetting
van het. debat pver dg; begrootingen van
waterstaat, van het verkeersfonds er van
de Staatsmijnen het eerst gisteren sprak,
nl. de heer Maarsingh, die een goed woord
deed voor de handhaving vah de N.O.
Locaalspoorweg in dert Drentschen hoek
om en nabij Coevorden. Nog acht sprekers
hebben wé daarna gehad. De'heer Janssen
(r.k.) sprak hoofdzakelijk over de mijnen
en meende dat er nog wel iets op het stuk
der loonen en pensioenen zou kunnen
worden gedaan; zijn partijgenoot van
Lanschot had lof voor 's ministers plannen
met betrekking tot de groote werken tot
ontwatering van West-Noordbrabant en
zou het gaarne gekoppeld zier. aan ver
betering van de waterwegen in die streek
en zuidelijker, in de omgeving van Bergen
op Zoom. Een andere katholieke afge
vaardigde, de heer Nivard, besprak de be
langen van het spoorwegpersoneel en
wenschte definitief afstand te zien gedaan
van de korting op de pensioenen, waarna
hij in een lang betoog Rotterdamsche be
langen onder het oog van den minister
bracht, wanneer deze de centrale-vlieg
veldkwestie zou gaan oplossen; hij was
echter zoo royaal om ook aan het belang
van Amsterdam bij een eigen luchthaven
te denken.
De heer von Bönninghausca had legio
klachten met betrekking tot de onbewaak
te overwegen, de openbare-werkenpolitiek,
het vervoersvraagstuk en den belasting
druk op de auto's, het beleid inzake de
vliegveldkwestie, met betrekking tot de
wilde bussen, rijwielbelasting, enz., ein
digend in een veroordeeling van het
„demo-liberale" stelsel en een lofzang op
het nationaal-socialisme.
Over de veiligheid van het verkeer
sprak de heer van Asch van Wijck (a.r.)
Hij gaf behartigenswaardige wenken; de
heer Moltmaker (s.d.) verdedigde het
spoorwegbeleid, al had hij met .jetrekking
tot het personeel nog wenschen. Daartoe
behoorden dezelfde als van de.i heer Ni
vard ten aanzien van de pensioenen, maar
verder vond hij het reglement dienstvoor-
waarden verouderd, zulks in verband met
de veranderde exploitatie der spoorwegen,
de hoog opgevoerde snelheid en de zwaar
dere arbeidsprestaties, welke van het
personeel worden gevergd. De heer van
Rappard (lib.) bracht eenige wenschen
van localen aard naar voren.
De K.L.M. en de vliegtuigindustrie.
Het was echter de heer Wiardi Beek
man (s.d.), die een belangrij.i onderwerp
aansneed, waarvoor in ruimen kring
groote belangstelling bestaat, namelijk de
aanschaffing door de K.L.M. van vliegtui
gen in het buitenland. Hij herinnerde er
aan, dat in de subsidievoorwaarden aan de
regeering grooten invloed is geschonken
ten aanzien van dit punt. De K.L.M. be
hoeft namelijk de goedkeuring van den
minister wanneer zij in het buitenland
machines bestelt; wij bezitten zelf een
goedaangeschreven staande vliegtuigin
dustrie en normaal zou het dus zijn, indien
de nationale luchtverkeersmaatschappij
haar materiaal hier liet vervaardigen,
maar in de laatste jaren gebeurt dat niet
meer. Dat achtte de heer Wiardi Beekman
betreurenswaardig en daarom drong hij
er op aan, dat dit anders zou worden. Hij
schepte hoop uit de verklaring van minis
ter van Buuren in zijn memorie van ant
woord, dat de regeering meer dan ooit haar
aandacht op dit punt had gevestigd en
vroeg nadere mededeelingen daaromtrent
Want de K.L.M. heeft verplichtingen niet
alleen ten aanzien van het subsidie dat zij
geniet (en waartegen de jonge senator geen
bezwaar maakte), maar ook ten aanzien
van de populariteit, welke onze luchtver-
keersonderneming z. i. ook al terecht
geniet. Waarom waren er nu weer 6
Douglas-maehines in Amerika besteld?
Hadden die, 'bij een vooruitziende politiek,
niet hier te lande kunnen worden ver
vaardigd? Dat zou een jaar lang aan 1000
man arbeid hebben gegeven. Wanneer de
regeering de industrialisatie wil bevorde
ren, dan vindt zij hier een oject waar veel
toekomst inzit, immers ook het buitenland
stelt prijs op de producten van Fokker en
Koolhoven, al zijn dit nog slechts de milt
taire .machines, welke ook aftrek vinden
b' defensie.
De heer Wiardi Beekman kon niet ont
komen aan den indruk, dat men in de Ver.
Staten de veiligheid van het vliegtuig min
of meer opofferde aan de snelheid. Het
sprak vanzelf, dat hij het droeve ongeluk
in Amerika, waarvan de heeren Guilonard
en von Bumhauer de vorige week het
slachtoffer zijn geworden, memoreerde;
hij bracht in enkele sympathieke woorden
hulde aan hun nagedachtenis ramens de
volksvertegenwoordiging.
Het antwoord van den minister.
Dit punt was ook wel het belangrijkste
uit de rede van den minister van water
staat. Wij zullen, in aansluiting met het
vorenstaande diens antwoord eerst behan
delen. Hij zeide het volkomen van zijn
voorgangers te kunnen billijken, dat zij,
toen de K.L.M. nieuw en snel materiaal
noodig had, toestemming gaven dit in het
buitenland, i.c. Amerika, dat de Douglas
leverde, te oestellen Maar r.u? Kunnen de
Nederlandsche fabrieken de vereischte
toestellen leveren? De zaak is niet zo0
«envoudig. zeide de minister. Wij leven op
het oogenblik in een stormachtige periode
van onderzoek op het gebied van den
vliegtuigbouw. De vergelijking, welke de
heer Wiardi Beekman met den scheeps
bouw maakte (waarin Nederland zop'n
groote reputatie heeft) gaat niet op. Een
in ander wil niet zeggen, dat we hier geen
verkeersvliegtuigen moeten bouwen. We
zullen echter eerst een prototype moeten
ontwikkelen, dat aan de eischen voor de
naaste toekomst voldoet. Onze K.L.M. be
vindt zich, wat de concurrentie betreft, in
een zeer moeilijke periode. Wil zij de con
currentie kunnen handhaven (met een
subsidie dat veel en veel lager is dan van
welke buitenlandsche luchtvaartmaat
schappij ook), dan moet zij, wat de vlieg
tuigen aangaat, niet geslagen kunnen
worden door de mededingers.
De heer Wiardi Beekman had echter
geen bewijzen voor zijn wantrouwen ten
aanzien van de veiligheid van de tegen
woordige Amerikaansche machines. Wat
wij daarvan tot nu toe hebben gehad was
veilig materiaal. Ook de minister wijdde
enkele woorden van deelneming aan het
omkomen van de beide Nederlandsche
luchtvaartexperts; in het bijzonder aan
ir. von Baumhauer, die onder zijn depar
tement ressorteerde.
De regeering wil mede rifico
dragen.
De minister achtte bouw van passagiers
vliegtuigen hier te lande eveneens ge-
wenscht. Maar voorshands is het noodig,
dat de K.L.M. het beste krijgt wat er op
het oogenblik te krijgen is. De re
geering is echter bereid om mede het risico
te dragen voor de ontwikkeling van een
prototype van een verkeerstoestel, dat hier
ta lande gebouwd zou kunnen worden.
Wat nu het overige deel van de rede
van minister van Buuren betreft, zullen,
we met het opsommen van enkele mar
kante punten moeten volstaan. Hij was
zeer uitvoerig en had op vele vragen en
opmerkingen te antwoorden.
Hij was bereid te bevorderen, dat langs
wegen voor snelverkeer voetpaden wor
den aangelegd, indien dit onvermijdelijk
is. Voorstander van een algemeene maxi
mum-snelheid is de minister niet, doch
wanneer de verder opgevoerde snelheid
van het motorisch verkeer nog meer
slachtoffers eischt, zal hij tot het bepalen
van een maximum moeten overgaan.
Na nogmaals de houding van de regee
ring en in het bijzonder zijn beleid ten
opzichte van het centrale vliegveld te
hebben verdedigd, waarbij hij betoogde,
dat het plan-Leiderdorp, dat een tegen
valler van 1H a. 2 millioe.n bleek te zullen
opleveren, degelijk onderzocht was, kwam
hij tot den belastingdruk op het wegver
keer. Hij betwistte den heer von Bön-
nfnghausen dat in ons land de achterstand
wat het óutoverkeer aangaat, groot zou
wezen. Op diens vraag hoeveel de direc
teuren der spoorwegen verdienden voordat
prof. Goudriaan zijn functie kreeg en in
de directie een wijziging bracht, antwoord
de de bewindsman: 21.000; de tegen
woordige functionnaris ontvangt 25 mille
als directeur-generaal.
Met de indiening van de wet inzake de
pensioenen van het spoorwegpersoneel zal
groote spoed worden betracht; het ont
werp heeft het departement bereids ver
laten. Een proef met verdere exploitatie
van den N.O. Locaalspoorweg is niet ge
lukt; dat lijntje zal dus wel verdwijnen.
Naar spoedige voorziening van onbe
waakte overwegen met lutomatische
waarschuwingssignalen zal worden ge
streefd. De moeilijke factor is. wie zal dat
betalen? Prof. Goudriaan meent, dat de
spoorwegen niet voor de Kosten kunnen
opdraaien. Met betrekking tot de Staats
mijnen merkte de minister nog op, dat het
gemiddelde loon in 1938 is gestegen; ver
korting van den arbeidstijd zou de produc
tiekosten verhoogen en de concurrentie
derhalve zwaarder maken.
Vandaag zijn we vermoedelijk door de
begrootingen, welke minister van Buuren
te verdedigen heeft, al heengekomen.
Dampo-verkoudheids-balsem, Pot 50, Poot 30 ct. Dampohoestbonbons, Doos 25 ct. Dampo-neusdruppels, Flacon met druppelspuitje 60 ct-
„DUITSCHE DAG" OP DE
JAARBEURS.
Onder groote belangstelling is gister op
de Jaarbeurs te Utrecht een Duitsche dag
gehouden.
Een groep Duitschers werd des middags
in het administratiegebouw door den raad
van beheer ontvangen, waarna een j'ond»
gang plaats vond over de verschillende af-
deelingen van de beurs. Daarna kwamen
de gasten en vele genoodigden in het ge
bouw der Kamer van Koophandel en Fa
brieken voor Utrecht ter bijwoning van de
buitengewone zitting der kamer bijeen.
Deze zitting stond onder presidium van
den algemeen voorzitter der kamer, dr. F.
H. Fentener van Vlissingen. Vele autori
teiten gaven door hun aanwezigheid van
hun belangstelling blijk, o.a. de minister
van economische zaken; o.m. de heeren
Fentener van Vlissingen en minister Steen-
berghe voerden het woord.
KIND UIT EEN AUTO GEVALLEN EN
GEDOOD.
Gistermiddag s het driejarig dochtertje
van den veehandelaar Neppelenbroek uit
Lemelerveld by Ommen, dat naast haar
vader in diens auto had plaatsgenomen,
even nadat de wagen startte, «fit de cabine
gevallen en tegen den grond gesmakt. Het
kind was op slag dood.
Vermoedelijk heeft het kind aan de kruk
var. het portier gedraaid, waardoor deze
openviel.
GASAFNAME NAM IN 1937
WEER TOE.
Bijna 100 M-. per hoofd.
De tweede aflevering van het maand
schrift van het Centraal Bureau voor de
statistiek bevat het gebruikelijk jaarover
zicht van de gasvooiziening, ditmaal over
1937. Uit deze statistiek blijkt, dat in 1937
voor de eerste maal na jaren van achter
uitgang een toeneming (met 1.5 van
de voor distributie bestemde gasproductie
valt waar te nemen. In 1935, 1936 en 1937
bedroeg deze productie achtereenvolgens
659, 620 en 629 kubieke meter. Het gemid
delde verbruik per hoofd van de bevolking
(:n het gebied dat voorzien wordt) be
droeg 99 kubieke meter en was gelijk aan
het verbruik in 1936. Het gedeelte van de
bevolking, dat in staat is gas e betrekken
nam evenals in alle voorafgaande jaren
sinds 1929, wederom met toe en be
droeg einde 1937 71
Voor verdere bijzonderheden als het
aantal gemeenten, waarin gas geleverd
wordt en het aantal fabrieken, benevens
onderscheidingen naar provincies en den
omvang van het distributiegebied moge
worden verwezen naar de statistiek zelve
TSJECHO-SLOWAAKSCHE LEGATIE
STAAKT HAAR WERK.
De heer Pacak, tot dusver gezant van
de Tsjecho-Slowae.ksche republiek in
ons land, heeft den minister van bui-
tenlandsche zaken medegedeeld, dat het
gezantschap zijn werkzaamheden heeft
gestaakt.
EEN AANKLACHT TEGEN
„DE BLAASBALG" EN HET UTRECHTSCH
NIEUWSBLAD.
Namens ir. A. A. Mussert, den leider v. d.
N.S.B.heeft mr. A. J. van Vessem bij den
Officier van Justitie te Utrecht een klacht
ingediend tegen de redactie van „De Blaas
balg", het anti-fascistische orgaan van het
comité „Weest op uw hoede" wegens laster.
Tegen het comité „Weest op uw hoede" is
'n klacht ingediend wegens het verspreiden
van het bedoelde orgaan
Naimens den heer C. van Geelkerken heeft
mr. A. J. van Vessem een klacht ingediend
wegens beleediging tegen den hoofdredac
teur vah het „Utr. Nieuwsblad", die in een
artikel de N.S.B.-ers als landverraders zou
hebben aangeduid en daarmede het natio-
naal-socialistische volksdeel zou hebben be-
leedigd. Ook tegen den directeur van dat
blad is een klacht ingediend wegens het ver
spreiden van dit artikel.
Door trein overreden en gedood. - Op
de spoorbaan tusschen de vlasakkers en het
station Soestduinen, op Soester grondgebied,
is gistermorgen het lijk gevonden van een
ongeveer zestigjarigen inwoner van Amers
foort. Gebleken is, dat de man door een trein
is overreden.
Prof. Révész gewoon hoogleeraar in de
psychologie te Amsterdam. De gemeente-
n^lw?.^T1St1rdain heeft Sistermiddag be-
m tot hoogleeraar in de psychologie aan
de gemeente universiteit, prof. dr. G. Révész,
thans buitengewoon hoogleeraar.