Nieuwe spoorbruggen
bij Heer Hugowaard.
Onder toezicht van technische ambtenaren der Spoorwegen
zijn ten Zuiden van Heer Hugowaard nieuwe spoorbruggen
in de verbinding tusschen Alkmaar en Den Helder gebouwd,
welke de volgende week in gebruik worden genomen.
hefbrug van de nieuwste
constructie.
den-
TWEEDE BLAD.
Er zijn in diverse gemeenteraden meer
malen zoogenaamde hartige woordjes ge
sproken over de West-Friesche Kanalen-
plannen, niet omdat men daarvan geen ver
betering voor het scheepvaart- en iand-
verkeer verwacht, maar bovenal omdat
men in de kosten van dat alles vele jaren
een belangrijke bijdrage moet verleenen.
Nieuwe wegen en waterwerken met de
bybehoorende moderne bruggen zijn uiters'
kostbare werken, maar de zekerheid bestaat,
dat zij het tegenwoordige en de komende
geslachten door de royale wijze waarop zij
worden aangelegd een zoo practisch moge
lijke verkeers- en vervoergelegenheid zul
len bieden.
De weg naar Kolhorn, aansluitend op den
weg van Nieuwe Niedorp naar Heerhugo-
waard, gedeeltelijk langs de ringvaart loo
pend, kruist eenige Kilometers bezuiden het
station Heerhugowaard de spoorbaan van
Alkmaar naar Den Helder.
Hier was ter vervanging van de oude en
dikwijls als gevaarlijk gekenschetste oude
spoorbrug in\ 1924 een nieuwe vaste brug
gebouwd, die nog vele jaren had kunnen
dienst doen wanneer de aanleg van kanalen
en de verbetering van de Ringvaart niet de
mogelijkheid van scheepvaartverkeer met
grootere vaartuigen gebracht had, zoodat de
doorvaarthoogte van 1.20 M. een beletsel
voor het verkeer te water dreigde te vor
men.
Tot den bouw van een nieuwe
brug besloten.
Men heeft toen besloten de zaak dadelijk
flink aan te pakken, de vaste brug te ver
wijderen en te vervangen door een nieuwe
spoorbrug over de Ringvaart, die een hef
brug zou worden waarvan het brugdek door
electrische motoren 3 M. naar boven kon
worden gebracht, zoodat het scheepvaart
verkeer in de toekomst geen hinder zou on
dervinden.
Bovendien deed zich hier de gelegenheid
voor om weer een onbewaakten overweg te
laten verdwijnen doordat de weg naar Kol
horn niet over de spoorbaan, maar onder de
spoorbaan door zal gelegd worden, zoodat
er even ten Noorden van de nieuwe spoor
brug een soort tur.nel zal komen, met het
gevolg, dat er hier in de railsverbinding eer.
vaste brug moest worden gemaakt.
Het groote werk nadert zijn voltooiing. De groote hefbrug ziet men op den
achtergrond.
Twee nieuwe spoorbruggen dus, een hef
bare over de Ringvaart en een vaste over
den nieuw aan te leggen weg, tesamen een
werk van ongeveer 3 ton, dat aangenomen
werd door de firma Strijland te Uithoorn,
evenwel, onder toezicht van den technischen
dienst van onze spoorwegen, die er nu een
maal voor moeten waken, dat geen enkel
gevaar, hoe gering ook, het railvervoer kan
bedreigen.
Eind 193" werd de baan omgelegd.
In December van 1937 zijn de spoorwegen
begonnen de baan ter plaatse om te leggen.
De oude brug werd uitgeschakeld en er
werden op de ongeveer 1 K.M. lange baan,
welke naast de bestaande gebouwd werd.
een paar hulpbruggen gelegd.
Dit werk geschiedde onder leiding van
den heer O. Schutte, ingenieur van den
weg te Amsterdam, onder het dagelijksch
toezicht en de voortdurende leiding van den
technischen ambtenaar den heer Ferdinan-
dusse, den werktuigkundige den heer Tie-
sen, soeciaal belast met den bruggenbouw,
den Alkmaarschen opzichter van den weg
den heer Lesterhuis en den technischen
ambtenaar den heer de Graaf, speciaal be
last met het electrische gedeelte.
Onder toezicht en leiding van deze hee-
ren is ook de nieuwbouw nu vrijwel gereed
gekomen en waar het plan bestond in den
nacht van 11 op 12 Anril a.s. het afkomend
hoofdspoor van Den Helder naar Amster
dam reeds over de nieuwe bruggen te laten
loonen en het opgaande spoor in een der
nachten van de daarop volgende week even
eens naar het vernieuwde gedeelte te ver
leggen, hebben we gaarne van de gelegen
heid gebruik gemaakt het nu vrijwel gereed
gekomen werk te bezichtigen.
De nieuwe bruggen.
De nieuw gebouwde vaste brug, de eigen
lijke tunnelbrug, heeft een spanning van
ongeveer 26 meter en het effect van de
verkeersverbetering op dit punt zal natuur
lijk blijken, als de nieuwe weg daaronder
gereed zal zijn, welk werk de volgende
week waarschijnlijk zal worden aanbesteed.
Hier, evenals op de hefbrug, is rekening
gehouden met het aanbrengen van het
zwaardere railmateriaal, in verband met het
feit^ dat op den duur de stoomtreinen op dit
traject wel zullen verdwijnen en er treinen
waarschijnlijk Dieseltreinen met een
veel grootere snelheid zullen rijden.
De hefbrug, een brug met een constructie
zooals er in Nederland nog geen tweede be
staat, heeft natuurlijk eveneens dubbel
spoor en een spanning van 23 meter. De
brug wordt electrisch bewogen en het brug
dek, zooals gezegd, 3 meter geheven, zoodat
de grootste schepen in deze wateren den
spoorweg hier kunnen passeeren. Het water
bouwkundig werk en de bruggenbouw was
aangenomen door de firma Pen en Bauduin
te Dordrecht.
Het is voor niet-technici niet doenlijk een
uitvoerige beschrijving van het mechanisme
te geven. Het komt in het kort hierop neer,
dat de brug balanceert met een contra
gewicht van ongeveer 120 ton. Om de brug
te heffen is aan de zijde der gewichten
slechts een verzwaring van ongeveer 800 kg
noodig, teneinde de spanning der kabels en
de wrijving te overwinnen en deze krachts
overbrenging wordt geheel electrisch tot
stand gebracht.
In de constructie is een gewicht van 6 ton
begrepen, dat automatisch van de rest wordt
Nog rijden de treinen ovef de hulpbrug. De volgende week wordt de nieuwe brug
in gebruik genomen.
gescheiden wanneer de brujJ dicht en dus in
rust is, waarbij dit gewicht geheel op de
vier steunpunten van de brug komt te rus
ten en men de zekerheid verkrijgt, dat deze
voor het zware treinverkeer in alle opzich
ten vast ligt.
De automatische uitschakeling en over
brenging van deze 6 tons gewichten is een
uitvinding van den heer Tiesen, die de brug
gebouwd heeft, welke uitvinding bij deze
brug voor de eerste maal toegepast is.
De hulpbaan verdwijnt.
Zoodra de treinen weer over de vernieuw
de baan rijden, zal een begin gemaakt wor
den met het verwijderen van de hulpbaan.
Zooals de toestand nu is moet er voortdu-
rerd een man mei; een roode vlag bij den
ouden overweg staan, die er voor heeft te
waken, dat de worbij puffende stoomtrei
nen zonder gevaar voor menschenlevens
kunnen passeeren.
De rails van den ombouw worden zoo
sooedig mogelijk verwijderd en de 20.000
M3. zand van de hulpbaan zullen weer ge
bruikt worden voor het aanleggen van
den nieuwen weg onder het viaduct van de
thens gemaakte vaste h'ug.
Daarmede verdwijnt dan de onbewaakte
overweg bij K.M.- jaal 37.100, daar de bewo
ners van St. Pancras en Broek op Langen-
dijk langs een vaste voetbrug den veiligen
weg kunnen bereiken en dus de rails niet
meer behoeven te passeeren. Slechts ten
Zuiden van de hefbrug bli.ift het particuliere
voetoad met de alom voorgeschreven klap
hekjes bestaan.
De aftakking naar Broek op
Langendijk.
Even ten Zuiden van de nieuwe hefbrug
bevindt zich de aftakking van de lijn naar
Broek op Langendijk, welke met mechani
sche wissels wordt geregeld. Zoodra de
hulpbaan weg is, wordt hier een nieuw sein
huis gebouwd en verdwijnt het oude sein
huis. dat thans ter plaatse dienst doet voor
het bedienen van de wissels en de seinpalen.
De treinen naar Broek op Langendijk loo-
pen naar den havenaanleg van de spoorwe
gen bij het veilingslokaal en zijn natuurlijk
van groote beteekenis voor het vervoer der
veilingsproducten.
Veiligheid boven alles.
Men weet hoe bij de spoorwegen de groot
ste zorg besteed wordt aan de veiligheid
van het verkeer en hoe dit veiligheidsstel
sel langzamerhand automatisch is geworden,
zoodat de eene handeling niet kan verricht
worden aleer de vorige heeft plaats gevon-
Daarvan geeft de nieuwe hefbrug een
interessant beeld, daar haar sluiting slechts
door één sleutel bewerkstelligd wordt.
Het brugslot wordt geopend door één
sleutel welke in de spoorwegbeveiliging is
opgenomen.
Is het brugslot geopend, dan kan deze
sleutel niet meer uit het slot genomen wor
den en is het daardoor niet mogelijk de
signalen op veilig te stellen.
Alle verdere grendelingen zijn zoodanig
uitgevoerd, dat elke handeling van den be
dieningsman de voorgaande handeling vast
legt, zoodat bij het sluiten van de brug deze
handelingen in omgekeerde volgorde moe
ten worden afgelegd om ten slotte de sleu
tel weer uit het brugslot te kunnen nemen
om de signalen veilig te kunnen stellen.
Hierdoor is de zekerheid verkregen, dat
alle controle's voor de veilige sluiting van de
brug in orde zijr.
Een grootere tonnenmaat van de scheep
vaart is nog afhankelijk van vergrooting
der sluizen bij de Zes Wielen en in Broek
op Langendijk, maar men verwacht, dat dit
niet meer zoolang op zich zal laten wachten.
Einde Mei van dit jaar zal het nieuwe sein
huis gereed zijn, dan staat niets meer de
geregelde bediening van de hefbrug in den
weg en het ligt dus thans slechts bij den
Prov. Waterstaat wanneer de brug in ge
bruik zal worden genomen.
Dank zij de royale uitvoering van dit
werk, waarbij de technische dienst van de
spoorwegen voor de modernste constructie
gezorgd heeft, zal hier weldra een verbete
ring tot stand zijn gekomen waarvan het
verkeer te water en te land in de toekomst
ruimschoots zal kunnen profiteeren.
beien, dan roode bessen, verschillende per
ziksoorten en daar tusschen door pruimen,
later nog vijgen en druiven. Een schitte
rende lei-perzik met een enorme vlucht
is als voorbeeld aanwezig voor een juiste
toepassing in de kas. Als we deze inzending
bekeken hebben beklimmen we het plateau
en bij de afdaling bereiken we weer iets
geheel anders, een weelde van rotsplantjes
en bolgewassen, de stand van de firma
Dagnelie en Cok uit Amerongen, als tuintje
ingericht met een entourage van Coniferen,
hier zagen we o.a. een prachtige gedrongen
Den, de Pinus Montana, en als aardige
rotsplantjes merkten we op, de kruipende
groenblijvende Veronica Cupresoides, de
Pullmonaria Officinalis, lila bloempjejs bo
ven groen gespikkeld blad en Adonis ful-
gescens, een kruipend plantje met Margriet
achtige bloemen. Allerleukste bolgewasjes
ontdekten we hier, verschillende Erythro-
niums, de miniatuur narcisjes, Narcissus
bulbocadium monophyllus, wit met lange
gele meeldraden en Narcissus asturiensis,
heldergeel, beide wilde soorten of species.
Onder tegen het plateau vinden we een
staaltje van tuinarchitectuur in den vorm
van een muurtje uitgevoerd door de kwee-
kerij „Klein Zwitserland" uit den Haag,
waar rotsplan ten, bloeiende en groenblij
vende heestertjes elkaar afwisselen. Aan de
voorzijde van het pad trekt een sublieme
partij Azalia's, Azalia Mollis, Japansche
Acers, Larixen en Coniferen de aandacht,
vooral de dwergconiferen zijn alle aandacht
waard. Aan den kop van de vijver naast deze
bijzondere inzending van de firma Goud
kade te Boskoop, komt een geheel ander
genre onze aandacht vragen, louter bolge
wassen in de meest uiteenloopende vormen
en kleuren van Jan Dik Jr. te Heemstede.
Hier vielen vooral op de prachtige zware
Hyacinthen Dr. Stresemann en Pink Pearl,
en een keurcollectie tulpen, speciaal de
Cottage tulp Ossi Oswalda, een Kameleon
tulp, die in knop wit met rose gestreept is
en langzamerhand in rose overgaat, willen
we hier noemen raast de Triumphtulpen:
Piccadilly, Algiers, Pres. von Hindenburg,
Nelly v. d. Berg en Zebra. Opvallend waren
de diverse hybriden van Tulipa Kaufman-
niana, n.L Elena, helder geel met rood, Bril-
liant, steenrood en Caesar Franck, boter
geel met roode vlekken. Typisch waren
ook de verschillende Parkiettulpen, die in
groepjes van drie bijeengeplant waren, de
roode Thérèse, de gele Sunshine, de lila
Derby en de rose lila Discovery.
We blijven eenigszin- in de bloembollen
bij de firma Slikkerveer uit Sassenheim, die
een fraaie tuinaanleg ontworpen had, hier
trokken de aandacht de Mendeltulp Won-
derful, die met zijn helder rose kleur zijn
naam alle eer aan deed, de dubbele vroege
tulp Salmonetta, een zeldzame tint, en de
enkele late. tulpen, Black Eagle, donker
paars, Morphy, crème met fijn rood randje
en de sneeuwwittcn White Duchess.
Buitengewoon fraa: van aanleg is de in
zending van de kweekerij „Moerheim" te
Dedemsvaart, hier is een rotspartij samen
gesteld uit enorme natuursteenen, op zulk
een natuurlijke wijze dat het haast niet te
begrijpen is, dat dit dezer dagen aangelegd
ajqaez ut sarjuejdsjoj apuaiaojq 3Q 'pJ3M
pasteltinten bedekken het geheel of het
nooit anders geweest is, een bijzonder staal
tje van tuinarchitectuur. Dat er op de
voorgrond wai te veel steenslag is gestrooid
moet als eenigste bezwaar genoemd worden,
doch gelukkig wordt door bloeiende Saxl-
fraga Irvingi en apiculata onderbroken.
Vervolgens komen we weer in de bolge
wassen en nog wel aan de meest uiteenloo
pende soorten bij de firma van Tubergen
uit Haarlem, die etagegewijs zijn opgesteld,
de kleintjes beneden en de hooge soorten
bovenaan. Hier zagen we veel bijzondere
vormen, o.a. bij de miniatuur Irisjes, Iris
pumula azurea, Iris vicaria, nieuwe species
uit Rusland in een zacht lila tint cn Iris
histroides major pastelblauw. Een zeer bij
zondere hybride van Tulipa Kaufmanniana
was Berlioz met goudgele bloemen en groen
met paars gestreept blad. Zeer merkwaar
dig was de Tulipa pracstans Zwanenburg
vas met meerdere scharlaken bloemen aan
één stengel. Natuurlijk ontbraken ook de
Freesia's hier niet, die in vazen geschikt
waren, Cöte d' Azur, Ccleste en Tango wa
ren hier o.m. aanwezig naast een prachtige
vaas met Leucocoryne.
De Boskoopsche veiling komt met een
enorme collectie afgesneden bloemen en
heestertakken, artistiek geschikt in aarde
werk van „De Rijn" te Leiderdorp.
Daarnaast zien we al aan de kolossale
Azalea's dat we met een Belgische inzen
ding te doen hebben, n.L D. L. Ankersmit
uit Melle bij Gent.
In een zeer smaakvol arrangement brengt
de veilingsvereeniging „Flora" te Rynsburg
voornamelijk tulpen en anemonen naar
voren en daast is het een kostelijke groep
Cyclamen en Primula's, waarbij Primula
Sinensis in de meest uiteenloopende tinten,
die de aandacht trekt, afkomstig van de
firma Maarse uit Aalsmeer.
En dan is daar aan deze zijde en aan den
overkant van de vijver de enorme inzen
ding van de firma wed. P. Eveleens uit
Aalsmeer, waar vooral de Begonia's in ge
weldige groepen geëxposeerd waren, Baard-
se's Favourite, Exquisite en Schnee, terwijl
de Cyclamen eenvoudig superbe waren, zel
den zag men zooveel bloemen op één enkele
plant.
De vijver wordt afgesloten door een
groote groep Adiantums van de fa. Bier uit
Moordrecht, naast Gold Else zagen we hier
nog de variëteiten Roem van Moordrecht
perfect en Johan Bier. Daartegenover is de
prachtige rotspartijen-materiaal in de stand
van de firma de Jong uit Rijswijk, waar op
een kunstzinnige wijze de natuur werd na
gebootst en waar Orchideeën en tropische
varens uit de grotten te voorschijn komen.
De firma J. de Kruyff te Alphen a. d.
Rijn brengt aan den overkant een aardige
collectie rotsplantjes, waarbij fraaie Primu
la's te bewonderen zijn, daarnaast is een
keurcollectie Lidcactussen en Epiphyllums
volop in knop bijeen gebracht, een wonder
in dezen tyd van het jaar nu ze overal
reeds lang uitgebloeid zijn. Verder brengt
deze firma nog een fraaie collectie blad
planten, waaronder vele Ficussoorten, de
Ficus elastica, naast de Altissima, Australis
fol var, en de lyrata.
Een groote groep Primula's van de fa. J.
Groen te St. Pancras trekt hiernaast de
aandacht, waarbij aan Lizze Green bijzon
der veel aandacht besteed Was.
Hiertegenover ontdekken we een aller-
aardigsten tuin met 'n vijvertje en een hoo-
ger gelegen tuinhuisje op den achtergrond,
een inzending van de fa. Wezelenburg te
Hazerswoude. Hier zijn het de bloeiende
heesters die hoogtij vieren, vooral de ver
schillende Azalea's, doch daarnaast bijzon
dere Prunusoorten als Prunus subhirtilla
pendula, als treurboompje bij de vijver en
Prunus communis Rosea plena als alleen
staand stammetje bij het tuinhuisje.
Merkwaardig is de daktuin van de firma
H. de Lange te Rotterdam, die vooral bij
stadsbewoners in het middelpunt van de
belangstelling zal komen, een pad in het
midden, gazon aan weerskanten en twee
bordertjes met dwergheesters en bolgewas
sen, een Taxushaagje zorgt voor afschei
ding en zelfs de zandbak voor de kinderen
is niet vergeten.
Nog een prachtige groep Orchideeën mo
gen we hier niet nalaten te noemen van den
kweeker L. Morgenstern uit den Haag,
waarbij vooral Cymbidiums en Odontoglos-
sums uitmunten.
Tenslotte komen we nog bij twee soortge
lijke inzendingen, nj. van de firma's Copijn
en Felia en Dijkhuis, de eerste brengt een
Japansche tuin waarin op idyllische wyze
een beekje wordt gevoerd, langs groepen
Rhododendrons, Azalea's en Japansche
Acers tegen een achtergrond van Gouden
Regen. Bij de firma Telia en Dijkhuis is de
inzending tot een parkaanleg geworden met
op den achtergrond 'n heuveltje waartegen
paarse Rhododendrons prachtig uitko
men tegen Gouden Regen.
We eindigen dan by de smaakvolle stand
van de Fleurop, die geheel in blauw en
geel is gehouden, blauwe Cinéraria's en
Druifjes tegen gele tulpen, narcissen en
theerozen. In de glazen voorhall van het
restaurant belanden we dan tenslotte aan
een keurcollectie bloemwerk, uitgevoerd
door de verschillende Haagsche bloemisten.
De mooiste mand die we hier zagen was
opgemaakt met Eupatorium janthinum met
groote lila bloemen boven leerachtig blad,
het geheel afgemaakt met lint in dezelfde
kleur.
Wat op deze tentoonstelling gebracht
wordt is boven alle lof verheven, vooral na
een winter als deze kunnen we niet anders
dan bewondering hebben voor de kunst
van onze kweekers om desondanks met zoo
veel schoons te voorschijn te komen.
Alle bloemenliefhebbers zullen er intens
van genieten en we kunnen d n ook niet
anders dan elkeen aanraden er heen te
gaan om nieuwe indrukken op te doen, ook
met 't oog op eventueele veranderingen in
eigen tuin. Tot en met 10 Apiil blijft er ge
legenheid deze grootsche bloemenshow te
bezichtigen, u hebt dus nog ruim tijd om
een plannetje er voor te maken, het zal u
ongetwijfeld niet berouwen en u zult gewa
pend met nieuwe ideeën met veel meer ge
noegen aan uw eigen tuin beginnen.
A. C. MULLER-IDZERDA.
t'Hë
Motoren
DE ALKMAARSCHE MOTORRACES.
Maandag, tweeden Paaschdag, wordt het
motorgrasbaanseizoen 1939 geopend en voor
de zooveelste maal is het Alcmaria V.V.V.,
dat het seizoen opent. De baan op het
sportpark is dezer dagen goedgekeurd en
zoowel Alcmaria als K.N.G.V. hebben alles
gedaan, om de veiligheidsmarge zoo hoog
mogelijk te stellen.
De renners blakeren van strijdlust en we
gelooven niet, dat er één renner zal weg
blijven. M.a.w., v. Aartsen, Bosman, van
Dijk, Hartman, Kops, Maller, Rijk, Westerop
enz. zullen Maandag aan den start verschij
nen en zij zullen een waarborg zijn voor
spannende ritten.
Hoe dit ritten zullen verloopen, wig de
winnaars zullen zyn, het is met geen moge
lijkheid te zeggen, omdat de concurrenten
aan elkaar gewaagd zijn.
Het wachten is nu nog slechts op een lek
ker Paaschzonnetje; is dat aanwezig, dan
wordt Paaschmaandag een dag van span
nende 'sportmomenten, van* daverende races.
Tafeltennis.
HET L. U. T. O.-TAFELTENNISTORNOOI.
Het tweede tafeltennistornooi, dat de Alk-
maasche tafeltennisclub L. U. T. O. organi
seert, belooft een flink succes te worden.
Hoeowel de inschrijvingen pas Maandag
avond a.s. gesloten wordt, en de vereeni-
ging dus nog heel wat deelnemers kan ver
wachten, is de deelname nu reeds bizonder
goed te noemen. Men weet, dat er in drie
klassen gespeeld wordt en bovendien nog
een klasse-nieuwelingen heeren is inge
steld, waarvan wij hopen, dat er veel ge
bruik van gemaakt zal worden, omdat de
deelnemers in drie klasse ongetwijfeld
hartstochtelijke beoefenaars van deze sport
zullen worden.
De wedstrijden worden gehouden in het
gebouw de Unie, waar op de groote boven
zaal aan minstens vijf tafels gespeeld zal
worden. De finales zullen weer, evenals
het vorig jaar, des avonds gespeeld wor
den. Wat niet weg neemt, dat men den ge-
heelen dag getuige kan zijn van diverse
spannende partijen!
Beoefenaars van de tafeltennissport,
geeft U oo voor dit tornooi en niet-spelers,
ook zij, die het spel niet kennen, gaat even
een bezoek brengen aan het tornooi, om
nader kennis te maken met dat spel van
snel reageeren, van,.. Ja, waar niet van?!
Voetbal.
ONZE TWEEDE KLASSERS.
Voor Maandag 2e Paaschdag zijn vastge
steld de volgende wedstrijden voor de
2e klasse A:
RCH—EDO
HRCWest Frisia
Voor 16 April zijn o.m. vastgesteld:
OSVHFC
West FrisiaRCH
KennemersAlkmaarsche Boys
AlcmariaWFC
JONG-HOLLAND NIEUWS.
Jong Holland ontvangt morgenmiddag
het Zaansche P. en S. Voor beide ploegen
is het de laatste competitiewedstrijd van 't
seizoen. Voor P. en S. brengt de uitslag van
deze ontmoeting geen verandering meer in
den stand. Voor Jong Holland d. e. t. wel.
Een gelijk spel. een overwinning is nog
beter, brengt onze Oranje-ploeg van de
onderste plaas af. En dat kan, want Jong
Holland s militairen Hartog en de Jonge
en ook J. Kuiper zullen morgen weer van
de partij zijn.
Dat dit voor onze Oranje-truien een ver
sterking is, daar twijfelt niemand aan.
Vooruit dan boys, pakt flink aan en zorgt,
dat de beide punten in Alkmaar blijven,
aan komen jullie zelfs r.og op de 4e plaats
H
L
P. en
D. E.
S. V.
S. V.
S.
S.
Z. C.
Blauw
Jong Holland
C.
Wit
12
10
1
1
52—14
21
12
8
1
3
39—27
17
11
5
2
4
22—23
12
12
3
3
6
22—39
9
12
2
4
6
23—33
9
12
2
4
6
22—34
8
11
2
3
6
20—29
7