Nieuwe spoorbruggen bij Heer Hugowaard. Onder toezicht van technische ambtenaren der Spoorwegen zijn ten Zuiden van Heer Hugowaard nieuwe spoorbruggen in de verbinding tusschen Alkmaar en Den Helder gebouwd, welke de volgende week in gebruik worden genomen. hefbrug van de nieuwste constructie. den- TWEEDE BLAD. Er zijn in diverse gemeenteraden meer malen zoogenaamde hartige woordjes ge sproken over de West-Friesche Kanalen- plannen, niet omdat men daarvan geen ver betering voor het scheepvaart- en iand- verkeer verwacht, maar bovenal omdat men in de kosten van dat alles vele jaren een belangrijke bijdrage moet verleenen. Nieuwe wegen en waterwerken met de bybehoorende moderne bruggen zijn uiters' kostbare werken, maar de zekerheid bestaat, dat zij het tegenwoordige en de komende geslachten door de royale wijze waarop zij worden aangelegd een zoo practisch moge lijke verkeers- en vervoergelegenheid zul len bieden. De weg naar Kolhorn, aansluitend op den weg van Nieuwe Niedorp naar Heerhugo- waard, gedeeltelijk langs de ringvaart loo pend, kruist eenige Kilometers bezuiden het station Heerhugowaard de spoorbaan van Alkmaar naar Den Helder. Hier was ter vervanging van de oude en dikwijls als gevaarlijk gekenschetste oude spoorbrug in\ 1924 een nieuwe vaste brug gebouwd, die nog vele jaren had kunnen dienst doen wanneer de aanleg van kanalen en de verbetering van de Ringvaart niet de mogelijkheid van scheepvaartverkeer met grootere vaartuigen gebracht had, zoodat de doorvaarthoogte van 1.20 M. een beletsel voor het verkeer te water dreigde te vor men. Tot den bouw van een nieuwe brug besloten. Men heeft toen besloten de zaak dadelijk flink aan te pakken, de vaste brug te ver wijderen en te vervangen door een nieuwe spoorbrug over de Ringvaart, die een hef brug zou worden waarvan het brugdek door electrische motoren 3 M. naar boven kon worden gebracht, zoodat het scheepvaart verkeer in de toekomst geen hinder zou on dervinden. Bovendien deed zich hier de gelegenheid voor om weer een onbewaakten overweg te laten verdwijnen doordat de weg naar Kol horn niet over de spoorbaan, maar onder de spoorbaan door zal gelegd worden, zoodat er even ten Noorden van de nieuwe spoor brug een soort tur.nel zal komen, met het gevolg, dat er hier in de railsverbinding eer. vaste brug moest worden gemaakt. Het groote werk nadert zijn voltooiing. De groote hefbrug ziet men op den achtergrond. Twee nieuwe spoorbruggen dus, een hef bare over de Ringvaart en een vaste over den nieuw aan te leggen weg, tesamen een werk van ongeveer 3 ton, dat aangenomen werd door de firma Strijland te Uithoorn, evenwel, onder toezicht van den technischen dienst van onze spoorwegen, die er nu een maal voor moeten waken, dat geen enkel gevaar, hoe gering ook, het railvervoer kan bedreigen. Eind 193" werd de baan omgelegd. In December van 1937 zijn de spoorwegen begonnen de baan ter plaatse om te leggen. De oude brug werd uitgeschakeld en er werden op de ongeveer 1 K.M. lange baan, welke naast de bestaande gebouwd werd. een paar hulpbruggen gelegd. Dit werk geschiedde onder leiding van den heer O. Schutte, ingenieur van den weg te Amsterdam, onder het dagelijksch toezicht en de voortdurende leiding van den technischen ambtenaar den heer Ferdinan- dusse, den werktuigkundige den heer Tie- sen, soeciaal belast met den bruggenbouw, den Alkmaarschen opzichter van den weg den heer Lesterhuis en den technischen ambtenaar den heer de Graaf, speciaal be last met het electrische gedeelte. Onder toezicht en leiding van deze hee- ren is ook de nieuwbouw nu vrijwel gereed gekomen en waar het plan bestond in den nacht van 11 op 12 Anril a.s. het afkomend hoofdspoor van Den Helder naar Amster dam reeds over de nieuwe bruggen te laten loonen en het opgaande spoor in een der nachten van de daarop volgende week even eens naar het vernieuwde gedeelte te ver leggen, hebben we gaarne van de gelegen heid gebruik gemaakt het nu vrijwel gereed gekomen werk te bezichtigen. De nieuwe bruggen. De nieuw gebouwde vaste brug, de eigen lijke tunnelbrug, heeft een spanning van ongeveer 26 meter en het effect van de verkeersverbetering op dit punt zal natuur lijk blijken, als de nieuwe weg daaronder gereed zal zijn, welk werk de volgende week waarschijnlijk zal worden aanbesteed. Hier, evenals op de hefbrug, is rekening gehouden met het aanbrengen van het zwaardere railmateriaal, in verband met het feit^ dat op den duur de stoomtreinen op dit traject wel zullen verdwijnen en er treinen waarschijnlijk Dieseltreinen met een veel grootere snelheid zullen rijden. De hefbrug, een brug met een constructie zooals er in Nederland nog geen tweede be staat, heeft natuurlijk eveneens dubbel spoor en een spanning van 23 meter. De brug wordt electrisch bewogen en het brug dek, zooals gezegd, 3 meter geheven, zoodat de grootste schepen in deze wateren den spoorweg hier kunnen passeeren. Het water bouwkundig werk en de bruggenbouw was aangenomen door de firma Pen en Bauduin te Dordrecht. Het is voor niet-technici niet doenlijk een uitvoerige beschrijving van het mechanisme te geven. Het komt in het kort hierop neer, dat de brug balanceert met een contra gewicht van ongeveer 120 ton. Om de brug te heffen is aan de zijde der gewichten slechts een verzwaring van ongeveer 800 kg noodig, teneinde de spanning der kabels en de wrijving te overwinnen en deze krachts overbrenging wordt geheel electrisch tot stand gebracht. In de constructie is een gewicht van 6 ton begrepen, dat automatisch van de rest wordt Nog rijden de treinen ovef de hulpbrug. De volgende week wordt de nieuwe brug in gebruik genomen. gescheiden wanneer de brujJ dicht en dus in rust is, waarbij dit gewicht geheel op de vier steunpunten van de brug komt te rus ten en men de zekerheid verkrijgt, dat deze voor het zware treinverkeer in alle opzich ten vast ligt. De automatische uitschakeling en over brenging van deze 6 tons gewichten is een uitvinding van den heer Tiesen, die de brug gebouwd heeft, welke uitvinding bij deze brug voor de eerste maal toegepast is. De hulpbaan verdwijnt. Zoodra de treinen weer over de vernieuw de baan rijden, zal een begin gemaakt wor den met het verwijderen van de hulpbaan. Zooals de toestand nu is moet er voortdu- rerd een man mei; een roode vlag bij den ouden overweg staan, die er voor heeft te waken, dat de worbij puffende stoomtrei nen zonder gevaar voor menschenlevens kunnen passeeren. De rails van den ombouw worden zoo sooedig mogelijk verwijderd en de 20.000 M3. zand van de hulpbaan zullen weer ge bruikt worden voor het aanleggen van den nieuwen weg onder het viaduct van de thens gemaakte vaste h'ug. Daarmede verdwijnt dan de onbewaakte overweg bij K.M.- jaal 37.100, daar de bewo ners van St. Pancras en Broek op Langen- dijk langs een vaste voetbrug den veiligen weg kunnen bereiken en dus de rails niet meer behoeven te passeeren. Slechts ten Zuiden van de hefbrug bli.ift het particuliere voetoad met de alom voorgeschreven klap hekjes bestaan. De aftakking naar Broek op Langendijk. Even ten Zuiden van de nieuwe hefbrug bevindt zich de aftakking van de lijn naar Broek op Langendijk, welke met mechani sche wissels wordt geregeld. Zoodra de hulpbaan weg is, wordt hier een nieuw sein huis gebouwd en verdwijnt het oude sein huis. dat thans ter plaatse dienst doet voor het bedienen van de wissels en de seinpalen. De treinen naar Broek op Langendijk loo- pen naar den havenaanleg van de spoorwe gen bij het veilingslokaal en zijn natuurlijk van groote beteekenis voor het vervoer der veilingsproducten. Veiligheid boven alles. Men weet hoe bij de spoorwegen de groot ste zorg besteed wordt aan de veiligheid van het verkeer en hoe dit veiligheidsstel sel langzamerhand automatisch is geworden, zoodat de eene handeling niet kan verricht worden aleer de vorige heeft plaats gevon- Daarvan geeft de nieuwe hefbrug een interessant beeld, daar haar sluiting slechts door één sleutel bewerkstelligd wordt. Het brugslot wordt geopend door één sleutel welke in de spoorwegbeveiliging is opgenomen. Is het brugslot geopend, dan kan deze sleutel niet meer uit het slot genomen wor den en is het daardoor niet mogelijk de signalen op veilig te stellen. Alle verdere grendelingen zijn zoodanig uitgevoerd, dat elke handeling van den be dieningsman de voorgaande handeling vast legt, zoodat bij het sluiten van de brug deze handelingen in omgekeerde volgorde moe ten worden afgelegd om ten slotte de sleu tel weer uit het brugslot te kunnen nemen om de signalen veilig te kunnen stellen. Hierdoor is de zekerheid verkregen, dat alle controle's voor de veilige sluiting van de brug in orde zijr. Een grootere tonnenmaat van de scheep vaart is nog afhankelijk van vergrooting der sluizen bij de Zes Wielen en in Broek op Langendijk, maar men verwacht, dat dit niet meer zoolang op zich zal laten wachten. Einde Mei van dit jaar zal het nieuwe sein huis gereed zijn, dan staat niets meer de geregelde bediening van de hefbrug in den weg en het ligt dus thans slechts bij den Prov. Waterstaat wanneer de brug in ge bruik zal worden genomen. Dank zij de royale uitvoering van dit werk, waarbij de technische dienst van de spoorwegen voor de modernste constructie gezorgd heeft, zal hier weldra een verbete ring tot stand zijn gekomen waarvan het verkeer te water en te land in de toekomst ruimschoots zal kunnen profiteeren. beien, dan roode bessen, verschillende per ziksoorten en daar tusschen door pruimen, later nog vijgen en druiven. Een schitte rende lei-perzik met een enorme vlucht is als voorbeeld aanwezig voor een juiste toepassing in de kas. Als we deze inzending bekeken hebben beklimmen we het plateau en bij de afdaling bereiken we weer iets geheel anders, een weelde van rotsplantjes en bolgewassen, de stand van de firma Dagnelie en Cok uit Amerongen, als tuintje ingericht met een entourage van Coniferen, hier zagen we o.a. een prachtige gedrongen Den, de Pinus Montana, en als aardige rotsplantjes merkten we op, de kruipende groenblijvende Veronica Cupresoides, de Pullmonaria Officinalis, lila bloempjejs bo ven groen gespikkeld blad en Adonis ful- gescens, een kruipend plantje met Margriet achtige bloemen. Allerleukste bolgewasjes ontdekten we hier, verschillende Erythro- niums, de miniatuur narcisjes, Narcissus bulbocadium monophyllus, wit met lange gele meeldraden en Narcissus asturiensis, heldergeel, beide wilde soorten of species. Onder tegen het plateau vinden we een staaltje van tuinarchitectuur in den vorm van een muurtje uitgevoerd door de kwee- kerij „Klein Zwitserland" uit den Haag, waar rotsplan ten, bloeiende en groenblij vende heestertjes elkaar afwisselen. Aan de voorzijde van het pad trekt een sublieme partij Azalia's, Azalia Mollis, Japansche Acers, Larixen en Coniferen de aandacht, vooral de dwergconiferen zijn alle aandacht waard. Aan den kop van de vijver naast deze bijzondere inzending van de firma Goud kade te Boskoop, komt een geheel ander genre onze aandacht vragen, louter bolge wassen in de meest uiteenloopende vormen en kleuren van Jan Dik Jr. te Heemstede. Hier vielen vooral op de prachtige zware Hyacinthen Dr. Stresemann en Pink Pearl, en een keurcollectie tulpen, speciaal de Cottage tulp Ossi Oswalda, een Kameleon tulp, die in knop wit met rose gestreept is en langzamerhand in rose overgaat, willen we hier noemen raast de Triumphtulpen: Piccadilly, Algiers, Pres. von Hindenburg, Nelly v. d. Berg en Zebra. Opvallend waren de diverse hybriden van Tulipa Kaufman- niana, n.L Elena, helder geel met rood, Bril- liant, steenrood en Caesar Franck, boter geel met roode vlekken. Typisch waren ook de verschillende Parkiettulpen, die in groepjes van drie bijeengeplant waren, de roode Thérèse, de gele Sunshine, de lila Derby en de rose lila Discovery. We blijven eenigszin- in de bloembollen bij de firma Slikkerveer uit Sassenheim, die een fraaie tuinaanleg ontworpen had, hier trokken de aandacht de Mendeltulp Won- derful, die met zijn helder rose kleur zijn naam alle eer aan deed, de dubbele vroege tulp Salmonetta, een zeldzame tint, en de enkele late. tulpen, Black Eagle, donker paars, Morphy, crème met fijn rood randje en de sneeuwwittcn White Duchess. Buitengewoon fraa: van aanleg is de in zending van de kweekerij „Moerheim" te Dedemsvaart, hier is een rotspartij samen gesteld uit enorme natuursteenen, op zulk een natuurlijke wijze dat het haast niet te begrijpen is, dat dit dezer dagen aangelegd ajqaez ut sarjuejdsjoj apuaiaojq 3Q 'pJ3M pasteltinten bedekken het geheel of het nooit anders geweest is, een bijzonder staal tje van tuinarchitectuur. Dat er op de voorgrond wai te veel steenslag is gestrooid moet als eenigste bezwaar genoemd worden, doch gelukkig wordt door bloeiende Saxl- fraga Irvingi en apiculata onderbroken. Vervolgens komen we weer in de bolge wassen en nog wel aan de meest uiteenloo pende soorten bij de firma van Tubergen uit Haarlem, die etagegewijs zijn opgesteld, de kleintjes beneden en de hooge soorten bovenaan. Hier zagen we veel bijzondere vormen, o.a. bij de miniatuur Irisjes, Iris pumula azurea, Iris vicaria, nieuwe species uit Rusland in een zacht lila tint cn Iris histroides major pastelblauw. Een zeer bij zondere hybride van Tulipa Kaufmanniana was Berlioz met goudgele bloemen en groen met paars gestreept blad. Zeer merkwaar dig was de Tulipa pracstans Zwanenburg vas met meerdere scharlaken bloemen aan één stengel. Natuurlijk ontbraken ook de Freesia's hier niet, die in vazen geschikt waren, Cöte d' Azur, Ccleste en Tango wa ren hier o.m. aanwezig naast een prachtige vaas met Leucocoryne. De Boskoopsche veiling komt met een enorme collectie afgesneden bloemen en heestertakken, artistiek geschikt in aarde werk van „De Rijn" te Leiderdorp. Daarnaast zien we al aan de kolossale Azalea's dat we met een Belgische inzen ding te doen hebben, n.L D. L. Ankersmit uit Melle bij Gent. In een zeer smaakvol arrangement brengt de veilingsvereeniging „Flora" te Rynsburg voornamelijk tulpen en anemonen naar voren en daast is het een kostelijke groep Cyclamen en Primula's, waarbij Primula Sinensis in de meest uiteenloopende tinten, die de aandacht trekt, afkomstig van de firma Maarse uit Aalsmeer. En dan is daar aan deze zijde en aan den overkant van de vijver de enorme inzen ding van de firma wed. P. Eveleens uit Aalsmeer, waar vooral de Begonia's in ge weldige groepen geëxposeerd waren, Baard- se's Favourite, Exquisite en Schnee, terwijl de Cyclamen eenvoudig superbe waren, zel den zag men zooveel bloemen op één enkele plant. De vijver wordt afgesloten door een groote groep Adiantums van de fa. Bier uit Moordrecht, naast Gold Else zagen we hier nog de variëteiten Roem van Moordrecht perfect en Johan Bier. Daartegenover is de prachtige rotspartijen-materiaal in de stand van de firma de Jong uit Rijswijk, waar op een kunstzinnige wijze de natuur werd na gebootst en waar Orchideeën en tropische varens uit de grotten te voorschijn komen. De firma J. de Kruyff te Alphen a. d. Rijn brengt aan den overkant een aardige collectie rotsplantjes, waarbij fraaie Primu la's te bewonderen zijn, daarnaast is een keurcollectie Lidcactussen en Epiphyllums volop in knop bijeen gebracht, een wonder in dezen tyd van het jaar nu ze overal reeds lang uitgebloeid zijn. Verder brengt deze firma nog een fraaie collectie blad planten, waaronder vele Ficussoorten, de Ficus elastica, naast de Altissima, Australis fol var, en de lyrata. Een groote groep Primula's van de fa. J. Groen te St. Pancras trekt hiernaast de aandacht, waarbij aan Lizze Green bijzon der veel aandacht besteed Was. Hiertegenover ontdekken we een aller- aardigsten tuin met 'n vijvertje en een hoo- ger gelegen tuinhuisje op den achtergrond, een inzending van de fa. Wezelenburg te Hazerswoude. Hier zijn het de bloeiende heesters die hoogtij vieren, vooral de ver schillende Azalea's, doch daarnaast bijzon dere Prunusoorten als Prunus subhirtilla pendula, als treurboompje bij de vijver en Prunus communis Rosea plena als alleen staand stammetje bij het tuinhuisje. Merkwaardig is de daktuin van de firma H. de Lange te Rotterdam, die vooral bij stadsbewoners in het middelpunt van de belangstelling zal komen, een pad in het midden, gazon aan weerskanten en twee bordertjes met dwergheesters en bolgewas sen, een Taxushaagje zorgt voor afschei ding en zelfs de zandbak voor de kinderen is niet vergeten. Nog een prachtige groep Orchideeën mo gen we hier niet nalaten te noemen van den kweeker L. Morgenstern uit den Haag, waarbij vooral Cymbidiums en Odontoglos- sums uitmunten. Tenslotte komen we nog bij twee soortge lijke inzendingen, nj. van de firma's Copijn en Felia en Dijkhuis, de eerste brengt een Japansche tuin waarin op idyllische wyze een beekje wordt gevoerd, langs groepen Rhododendrons, Azalea's en Japansche Acers tegen een achtergrond van Gouden Regen. Bij de firma Telia en Dijkhuis is de inzending tot een parkaanleg geworden met op den achtergrond 'n heuveltje waartegen paarse Rhododendrons prachtig uitko men tegen Gouden Regen. We eindigen dan by de smaakvolle stand van de Fleurop, die geheel in blauw en geel is gehouden, blauwe Cinéraria's en Druifjes tegen gele tulpen, narcissen en theerozen. In de glazen voorhall van het restaurant belanden we dan tenslotte aan een keurcollectie bloemwerk, uitgevoerd door de verschillende Haagsche bloemisten. De mooiste mand die we hier zagen was opgemaakt met Eupatorium janthinum met groote lila bloemen boven leerachtig blad, het geheel afgemaakt met lint in dezelfde kleur. Wat op deze tentoonstelling gebracht wordt is boven alle lof verheven, vooral na een winter als deze kunnen we niet anders dan bewondering hebben voor de kunst van onze kweekers om desondanks met zoo veel schoons te voorschijn te komen. Alle bloemenliefhebbers zullen er intens van genieten en we kunnen d n ook niet anders dan elkeen aanraden er heen te gaan om nieuwe indrukken op te doen, ook met 't oog op eventueele veranderingen in eigen tuin. Tot en met 10 Apiil blijft er ge legenheid deze grootsche bloemenshow te bezichtigen, u hebt dus nog ruim tijd om een plannetje er voor te maken, het zal u ongetwijfeld niet berouwen en u zult gewa pend met nieuwe ideeën met veel meer ge noegen aan uw eigen tuin beginnen. A. C. MULLER-IDZERDA. t'Hë Motoren DE ALKMAARSCHE MOTORRACES. Maandag, tweeden Paaschdag, wordt het motorgrasbaanseizoen 1939 geopend en voor de zooveelste maal is het Alcmaria V.V.V., dat het seizoen opent. De baan op het sportpark is dezer dagen goedgekeurd en zoowel Alcmaria als K.N.G.V. hebben alles gedaan, om de veiligheidsmarge zoo hoog mogelijk te stellen. De renners blakeren van strijdlust en we gelooven niet, dat er één renner zal weg blijven. M.a.w., v. Aartsen, Bosman, van Dijk, Hartman, Kops, Maller, Rijk, Westerop enz. zullen Maandag aan den start verschij nen en zij zullen een waarborg zijn voor spannende ritten. Hoe dit ritten zullen verloopen, wig de winnaars zullen zyn, het is met geen moge lijkheid te zeggen, omdat de concurrenten aan elkaar gewaagd zijn. Het wachten is nu nog slechts op een lek ker Paaschzonnetje; is dat aanwezig, dan wordt Paaschmaandag een dag van span nende 'sportmomenten, van* daverende races. Tafeltennis. HET L. U. T. O.-TAFELTENNISTORNOOI. Het tweede tafeltennistornooi, dat de Alk- maasche tafeltennisclub L. U. T. O. organi seert, belooft een flink succes te worden. Hoeowel de inschrijvingen pas Maandag avond a.s. gesloten wordt, en de vereeni- ging dus nog heel wat deelnemers kan ver wachten, is de deelname nu reeds bizonder goed te noemen. Men weet, dat er in drie klassen gespeeld wordt en bovendien nog een klasse-nieuwelingen heeren is inge steld, waarvan wij hopen, dat er veel ge bruik van gemaakt zal worden, omdat de deelnemers in drie klasse ongetwijfeld hartstochtelijke beoefenaars van deze sport zullen worden. De wedstrijden worden gehouden in het gebouw de Unie, waar op de groote boven zaal aan minstens vijf tafels gespeeld zal worden. De finales zullen weer, evenals het vorig jaar, des avonds gespeeld wor den. Wat niet weg neemt, dat men den ge- heelen dag getuige kan zijn van diverse spannende partijen! Beoefenaars van de tafeltennissport, geeft U oo voor dit tornooi en niet-spelers, ook zij, die het spel niet kennen, gaat even een bezoek brengen aan het tornooi, om nader kennis te maken met dat spel van snel reageeren, van,.. Ja, waar niet van?! Voetbal. ONZE TWEEDE KLASSERS. Voor Maandag 2e Paaschdag zijn vastge steld de volgende wedstrijden voor de 2e klasse A: RCH—EDO HRCWest Frisia Voor 16 April zijn o.m. vastgesteld: OSVHFC West FrisiaRCH KennemersAlkmaarsche Boys AlcmariaWFC JONG-HOLLAND NIEUWS. Jong Holland ontvangt morgenmiddag het Zaansche P. en S. Voor beide ploegen is het de laatste competitiewedstrijd van 't seizoen. Voor P. en S. brengt de uitslag van deze ontmoeting geen verandering meer in den stand. Voor Jong Holland d. e. t. wel. Een gelijk spel. een overwinning is nog beter, brengt onze Oranje-ploeg van de onderste plaas af. En dat kan, want Jong Holland s militairen Hartog en de Jonge en ook J. Kuiper zullen morgen weer van de partij zijn. Dat dit voor onze Oranje-truien een ver sterking is, daar twijfelt niemand aan. Vooruit dan boys, pakt flink aan en zorgt, dat de beide punten in Alkmaar blijven, aan komen jullie zelfs r.og op de 4e plaats H L P. en D. E. S. V. S. V. S. S. Z. C. Blauw Jong Holland C. Wit 12 10 1 1 52—14 21 12 8 1 3 39—27 17 11 5 2 4 22—23 12 12 3 3 6 22—39 9 12 2 4 6 23—33 9 12 2 4 6 22—34 8 11 2 3 6 20—29 7

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 8