GEMEENTERAAD VAN ALKMAAR. De vestiging van het 2de Regiment Luchtdoelartillerie. Overdrijving van de bezwaren. Een krachtige, onweerlegbare rede van den voorzitter. Met 11 tegen 7 stemmen de Brillesteegschool beschik baar gesteld. SUPER-BOBINE NV. WILLEM VAN RUN DERDE BLAD. (Vervolg). Voorgesteld werd aan het Rijk te verhuren voor de vestiging van het 2e Regiment Lucht doelartillerie voor 90.per maand het schoolgebouw aan de Briilensteeg en de Laat en voor berging van materialen het gebouw van de Graanbeurs aan het Luttik- Oudorp, onder voorwaarde dat de Graan beurs van Donderdagavond tot Zaterdag middag ter beschikking blijft van de ge meente. Voor het houden van oefeningen wordt de Krocht achter de gevangenis beschikbaar gesteld. De heer Venneker herinnerde er aan, dat er reeds eerder was opgemerkt, dat naast de voordeelen schaduwzijden staan. Spr. waardeerde den ijver van B. en W., doch hij vond het resultaat pover en voor de gemeente nadeelig. Wanneer het Rijk gewild had, dan was er in Alkmaar toch ruimte te over om een paar honderd sol daten onder te brengen. De beschikbaar stelling van de school moet nadeelig werken voor het onderwijs en spr. verwonderde zich er over, dat over deze desorganisatie de onderwijscommissie niet gehoord was. Ove rigens oordeelde spr. dat de raad voor een voldongen feit stond. Waarom niet naar andere gebouwen omgezien? De heer v. d. V a 11 oordeelde, dat de rust bij het onderwijs ten deze gestoord wordt. Van 9 openbare scholen zijn er nu 5)4, dit bejammeren de voorstanders van het open baar onderwijs. Wij willen medewerken aan een behoor lijke huisvesting van de militairen, doch op een andere wijze. Nu wordt het onmogelijk voor buiten- leerlingen in Alkmaar het openbaar onder wijs te volgen. Spr. oordeelde het mogelijk met medewer king van de Crisisorganisatie, de barakken achter het landbouwhuis voor de huisvesting te benutten. Spr. wilde niet verder gaan met het af breken van de opleidingsschool, waar 82.6 pet. van de leerlingen slaagden voor toela ting voor inrichting van middelbaar onder wijs. Van een standenschool is hier geen sprake. Uit alle kringen bezoeken kinderen deze school, omdat zij het M.O. willen gaan volgen. Spr. wilde de school aan het rijk beschik baar stellen voor Postkantoor, mits wij krij gen een nieuwe school in het Berger-kwar tier. Spr. was tegen 't voorstel, doch wachtte af wat B. en W. hebben te zeggen. De heer v d.. Wal vreesde ook de af braak van het onderwijs en is als anti- revolutionnair (hilariteit), als anti-mili tarist principiëel tegen het afstaan van de school voor de militairen. De heer H o ij t i n k stond op het stand punt van den heer Venneker. Spr. ging in op den aanval op het bijz. onderwijs, door het comité van actie, gisteravond in de Alkm. Crt. Van de zijde van het bijz. onder wijs beleefde hij iets dergelijks nimmer. Wat heeft het bijz. onderwijs hiermede te maken en waarom een beroep op twee groepen? Spr. aanvaardt in den raad de scheiding niet en protesteerde tegen de voorstelling dat de rechtsche groepen het openbaar onderwijs de nek willen omdraaien. Als voorstander van het bijz. onderwijs, heeft spr. in de com missie ook steeds de belangen van het openbaar onderwijs gediend. Met openbaar en bijz. onderwijs heeft het voorstel niets te maken. De heer S i e t s m a sloot zich aan bij de sprekers, die zich op het standpunt van de adressanten hadden gesteld. Spr. vroeg, welke oplossing is gevonden voor het onder wijs in handenarbeid en betoogde, dat het voortdurend verhuizen een bezwaar voor het onderwijs is. Spr. vraagt of het niet mogelijk is het 7e en 8e leerjaar te laten waar het is en acht te het voorstel voor de Bosboom Toussaint- school funest. Als palstaander voor het openbaar on derwijs betreurt spr. den achteruitgang met 3 V, school van het openbaar onderwijs zeer. Twee bussen met leerlingen gaan al naar Bergen, omdat de ouders niet zeker zijn van de toekomst van het openbaar onder wijs in Alkmaar. Spr. vroeg hoever het plan is met de te stichten opleidingsschool. Spr. voorziet, dat men de ouders van de leerlingen afstoot. Dit is geen zaak waarmede Alkmaar wordt gesteund. Uit de bijlage blijkt niet dat B. en W. pogingen gedaan hebben an deren gelegenheden te krijgen. De heer Couwenhoven, die evenals de heer v. d. Vall staande spreekt, sloot zich eveneens bij de vorige sprekers aan. Ook hij oordeelde, dat er voor onderwijs in handen arbeid in de school aan den Koningsweg geen gelegenheid is en dit met het oog op het werken in de Centrale Werkplaats. Is het niet absurd, dat men niet gekeken heeft naar de bijz. school voor 20 kinderen aan de Oudegracht. Stemmen: Daar zijn veel meer kinde ren en de school is verhuurd. De heer Couwenhoven zou waar schijnlijk van 10 maal wel 9 maal missen, doch dan was het toch eenmaal raak en zou men daarmede toch rekening moeten houden. 7 Maart las spr. de bijlage zooals die is in de A. C. Hoe is dat mogelijk, waar geheim houding bestond? Was dit fair van een dergelijk blad? Mr. de Groot had niet anders gehoord, dan dat er een aanslag op het openbaar on derwijs wordt gedaan. Als raadslid is de heer Hoytink verplicht ook het openbaar onderwijs te dienen en daarom was zijn verklaring niet noodig. Uit de bijlage blijkt niet, dat B. en W. getracht hebben een bijz. school te krijgen. Spr. vraagt welk belang Alkmaar heeft om de militairen te ontvan gen ten koste van het onderwijs. Laat men het in Den Haag maar eens eens worden. Van de beantwoording van de vragen zal afhangen of spr. kan voorstemmen. Voorloopig kan hij dit niet. De heer Grondsma had gedacht, dat mr. de Groot het college zou verdedigen. Dit is hem tegengevallen. Spr. sloot zich aan bij het betoog van den heer Hoijtink. Het college stond voor groote moeilijkhe den en om te voorkomen, dat het geheele regiment naar Egmond of Bergen verhuist, werd dit offer voor korten tijd gebracht. Is dat nu zoo verschrikkelijk? De heer Stoutjesdljk sloot zich bij den heer v. d. Vall en zijn fractiegenoot aan. Spr. ging in op het betoog van den heer Hoijtink en verdedigde het art. van het comité en drong er met nadruk bij de ouders op aan, die bij het openbaar onder wijs hooren, hun kinderen naar het open baar onderwijs te zenden. Heden verklaarde een vader hem reeds, dat hij bij versnippe ring zijn kind naar Bergen of de Juliana- school zou zenden. Het zal wel een paar jaar duren. Spr. wil de een andere gelegenheid zoeken voor de militairen. De heer v. d. Borden oordeelde uit mi litair en tactisch oogpunt de kazerne te ver van het materiaal verwijderd. Wanneer dit doorgaat dan wilde spr. de Krocht Woensdags- en Vrijdagsmiddags vrij hebben voor de eugd. Voorts vroeg hij of er ook naar particuliere gebouwen was om gezien. De heer K e Ij s p e r had gaarne gezien, dat de heer v. d. Vall zijn trap aan de ker kelijke vertegenwoordigers had achterwege gelaten. Het was niet noodig, van menschen die lid zijn van een beweging van moreele en geestelijke herbewapening en dit te meer niet, waar de eerste die het belang van het openbaar onderwijs besprak, een ker kelijke was. Spr. oordeelde de oplossing geen geluk kige. Eén van de batterijen gaat reeds naar Egmond en als men hier niet terecht kan, raken wij dan het geheele spul niet kwijt, want dat acht ik voor Alkmaar wel een nadeel. De heer Stoutjesdijk: Daar ben ik het mee eens. De heer K e ij s p e r: Maar daar gaat het toch een keer om. Een afdoend betoog van den burgemeester. De voorzitter was door de vertoo- gen, die hij gehoord had, teleurgesteld. Van het grootste belang is, dat Alkmaar een garnizoen krijgt. Algemeen oordeelde men het een vooruitgang van de stad, toen men daarover zekerheid kreeg en spr. beschouw de het als een van de mooiste zaken, die hij gedurende zijn 5-jarige ambtsperiode voor de stad bereikt had. Spr. verbaasde zich dan ook over de geheel veranderde stem ming, die hij in den raad had beluisterd. B. en W. vinden het een groot stadsbe lang, als zich hier batterijen vestigen en hoe meer er voorloopig komen, hoe liever dit B. en W. is. Zij hebben zich alle moeite ge troost, om dit te bewerkstelligen. Toen eenigen tijd geleden bekend werd, dat het garnizoen van de luchtdoelartillerie in Am sterdam 1 Juli gebrek aan ruimte zou krij gen, waarom voor drie batterijen elders ruimte zou worden gezocht, oordeelde het College, dat zooveel mogelijk moest worden getracht, die tijdelijk in Alkmaar onder dak tc brengen. Toen de eerste stappen daar voor door den commandant in Alkmaar werden gedaan, voor de onderbrenging van drie batterijen, beschouwden B. en W. die tijding als zeer heugelijk en zy meenden, dat de geheele stad een voorloopige vesti ging van 450 man in Alkmaar met gejuich zou worden ontvangen. In de besprekingen met den commandant zijn door ons verschillende particuliere ge bouwen in overweging gegeven en de mo gelijkheid is bekeken om daar die batterijen onder dak te brengen. Ook de regiments commandant gaf ons eenige gebouwen op. Bij die bespreking bleek direct, dat het geenszins vaststond, dat de luchtdoelaf- weerbatterijen in Alkmaar gevestigd moes ten worden, waarom men ook in de buurt en in andere streken van de provincie zijn voelhorens had uitgezet om de tijdelijke huisvesting mogelijk te maken. Wij spraken de hoop uit, dat Alkmaar gekozen zou wor den en dat onderbrenging in particuliere gebouwen mogelijk was. Tenslotte deelde de commandant mede, dat hij alles had beke ken, maar dat het prijsaanbod en hetgeen moest worden veranderd het tot zijn groot leedwezen onmogelijk maakte, de drie bat terijen in Alkmaar onder dak te brengen. Dit bleek ons na afloop van de vorige raadsvergadering. Spr. riep onmiddellijk de wethouders bijeen en het college was het eens, dat alle mogelijke moeite moest wor den gedaan om te voorkomen, dat Alkmaar geen batterijen kreeg. Er was geen andere keus, dan te probeeren, zelf ruimte aan te bieden. Het was een kwestie van alles of niets. Er zijn plannen geweest om barakken te bouwen, doch met het oog op de kosten wees Defensie die af, omdat het Rijk uitslui tend genoegen wilde nemen met bestaande gebouwen. Toen de zaak zóó stond, oordeel den B. en W. een offer voor de gemeente noodzakelijk en was het College van mee ning, dat het in zijn plicht tekort zou ko men, wanneer niet onmiddellijk die maat regelen werden genomen, die noodig wa ren. Bij de besprekingen bleek, dat het eenig mogelijke was, het beschikbaar stel len van schoolgebouwen en wel van eigen schoolgebouwen, waarover wij onmiddellijk de beschikking konden hebben. Er zijn ook andere gebouwen genoemd, doch die waren is voor Uw motor, wat een verster kingsmiddel is voor den mensch; zij geeft een onuitputtelijke dosis nieuwe kracht. En die nieuwe kracht zal aan Uw wagen niet alieen een grootere snelheid geven, maar ze komt tevens tot uiting op ieder moment, dot U iets extra's van Uw motor verlangt, dus b.v. met optrekken, passeeren, ac- celereeren, enz. Prijs: F. 15.- per stuk. Verkrijgbaar bij alle Bosch-Diensten, automobielhandelaren en garage houders in Nederland. AMSTERDAM (C.) KEIZERSGRACHT 171 TELEFOON 31308 (4 LUNEN) allemaal verhuurd. Ook met de crisis-cen trale was een contract gesloten. Wij hebben gemeend, de Hofdykschool of de geheele Brillesteegschool te moeten aanbieden. Denzelfden middag stelden wij ons nog in verbinding met den luitenant kolonel te Amsterdam en wij deelden mede. dat B. en W. bereid waren, een heel groot offer te brengen, mits geprobeerd werd, de batterijen hier alsnogtonder dak te krijgen. Den volgenden morgen verscheen de Overste in Alkmaar. Hij bekeek de zaak en verklaarde, dat het alleen mogelijk kon zijn, hier alsnog twee batterijen te plaatsen in de school aan de Brillesteeg, waarvoor ook nog de zolder door Defensie in orde moest worden gemaakt. De Hofdijkschool was te klein, een andere oplossing niet mo gelijk. Voor de derde batterij was men al klaar gekomen in een gemeentegebouw in Egmond aan Zee en daar was ook plaats voor de beide andere batterijen op aanne melijke voorwaarden. Aannemen of ver werpen was dus voor Alkipaar de zaak. B. en W. hebben toen gemeend, met het oog op het groote belang, aan de vestiging in Alkmaar verbonden de Brillesteegschool te moeten aanbieden, met de bezwaren, daar aan verbonden. Het was geen kwestie van kunnen, maar van moeten. In dit stadium lag er o.i. voor de Commissie van Onder wijs geen taak om de zaak te bekijken. Wij moesten denzelfden dag aanpakken of aan vaarden, dat er niets kwam. Ook later heb ben wij de commissie niet ingeschakeld, omdat het een zakelijke argumentatie gold. Met het oog op 't groote stadsbelang moest een opoffering bij het enderwijs wor den aanvaard. Bij de besprekingen bleek, dat de school geschikt kon worden gemaakt en dat het daarnaast nog noodig is, dat eenige andere kleine gebouwen worden ge huurd. Toen ons 's Maandags daarop bleek, dat Defensie met dezen maatregel genoegen nam, stelde het College daarvan den raad bij geheime nota in kennis, maar het sprak wel vanzelf, dat deze aangelegenheid ook bekend zou worden bij de Pers. Het College wilde voorkomen, dat de Raad de belang rijke aangelegenheid uit de krant vernam. De bezoeken van de verschillende officie ren aan de Brillesteegschool konden niet onopgemerkt blijven bij de onderwijskrach ten en de kinderen. Reeds na het eerste be zoek kwamen de kinderen thuis met de me- dedeeling: „Wy gaan de school uit", en het verbaasde spr., dat het niet reeds Zaterdags in de krant stond. Het College is van meening, dat het offer moet worden gebracht, tenzij de Raad oor deelt, dat het offer te groot is. Het open baar onderwijs laat er een veer bij, maar tenslotte is die niet zoo groot, dat die boven het algemeen stadsbelang moet staan. Wy dragen allen het openbaar enderwijs een warm hart toe. Maar het algemeen stadsbe lang gaat voor. De bezwaren tegen de over plaatsing. Wij hebben tijdens de onderhandelingen met de beide schoolhoofden geconfereerd over de wijze, waarop het mogelijk was, de scholen onderdak te brengen, want die mo gelijkheid bestond. U zult begrijpen, dat wjj niet ineens gebouwen uit den grond konden stampen, maar het College oordeelde het met eenigen goeden wil mogelijk, de scho len onder te brengen, zonder dat het c*>en- baar onderwijs genekt werd. De Bosboom-Toussaintschool bestaat op het oogenblik uit drie klassen, de 6de klas en een gecombineerde 4de en 5de. Het mooiste zou geweest zijn, de beide lokali teiten daarvoor te vinden in één gebouw, doch dit bleek niet mogelijk, omdat reke ning gehouden moest worden met de plaats. De gecombineerde 4de en 5de klas zal on dergebracht moeten worden in de Tessel- schadeschool. Het plan was, de 6de klas on der te brengen in de Rochdaleschool, maar achteraf is gebleken, dat het mogelijk is, die onder dak te brengen in de Handelsschool, terwijl het kazerneterrein van de Brandweer gebruikt kan worden als speelplaats. Nu kan men zeggen: „Gij haalt de ge heele school uit elkander". Ik wil dit erken nen, maar dit slechts voor drie maanden. Het kan u bekend zijn, dat die school het volgend jaar uit één klas bestaat, n.L een halve zesde en een halve vijfde. Het is een bezwaar, maar ik meen, dat het offer niet te groot is. Daarnaast stonden we voor de groote moeilijkheid, in één gebouw onder dak te brengen het centrale zevende en achtste leerjaar. In de laatste jaren zijn die nog al eens verhuisd. Spr. heeft nooit klach ten gehoord over de ruiling naar de Brille steeg, wél, dat men tevreden is over de lo kaliteit daar. Mogelijk is gebleken, de ge heele meisjesschool beschikbaar te stellen voor het zevende en achtste leerjaar. Een moeilijkheid was nog een lokaal voor den handenarbeid. Wy zijn daarmee bezig en spr. gelooft, dat het plan, dat hy nog van middag met den heer Bos besprak, de voor loopige oplossing zal brengen. Hoe lang de toestand zal duren, zal afhangen van de beslissing, die, naar ik hoop, deze maand zal vallen, over het beroepschrift van den raad fcy de Kroon, inzake de niet-goedkeuring van de beschikbaarstelling van de terreinen aan den Bergerweg. Wij zullen moeten af wachten, hoe de beslissing zal zijn. Het is mij bekend, dat er tusschen de betreffende Departementen onderhandelingen worden gevoerd. Bij deze plannen stuitten wij even op de schoolschoonmaakster. Een op wacht geld stelling moet zes weken van te voren worden aangezegd. B. en W. hebben daar om tegen 1 Mei de schoolschoonmaakster mededeeling gedaan. Met het oog op den spoed, die betracht moet worden, is de kwestie van groot belang. Het Departement van Defensie heeft spr. gevraagd, wanneer de beslissing kan vallen en spr. heeft ge zegd, dat B. en W. aan den Raad een gunstig voorstel zouden doen. Wij hebben ons ook gewend tot Ged. Staten, met het verzoek, te willen meedeelen, of in principe tegen deze beschikbaarstelling bezwaren zouden be staan. Telegrafisch kregen wij ten ant woord, dat een eventueel gunstig raadsbe sluit door het College van Ged. Staten zou worden goedgekeurd. Het laatste woord in deze aangelegen heid is thans aan den Raad. Neemt de Raad het voorstel aan, dan kunnen wij aannemen, dat ongeveer 15 Juni of 1 Juli Alkmaar naar mijn meening het groote voordeel zal hebben, dat voor loopig een deel van het garnizoen, be staande uit 300 man, in Alkmaar komt. B. en W. verkregen de toezegging, dat de getrouwde officieren en onderoffi cieren in Alkmaar zullen komen te wo nen en dat de ongetrouwden Egmond tot woonplaats zullen krijgen. Dat wij een offer moeten brengen, erken ik, maar naar mijn meening is het belang van Alkmaar, dat er door gediend wordt, dit offer waard. Spr. deelde hierna nog mede, dat, als er geen oefeningen op de Krocht worden gehouden, de jongens daar, naar hij verwachtte, gerust kunnen voetballen. Avondoefeningen zullen zelden voorko men. Over de reorganisatie van het onder wijs is een briefwisseling met den minister van onderwijs gaande, maar we moeten goed voor oogen stellen, dat de financiën van de gemeente niet toelaten, extra leerkrachten aan te stellen. Behoudens bizondere om standigheden, krygen wij alleen gewone leerkrachten vergoed. Spr. merkte nog op, dat ook B. en W. in Alkmaar graag meer openbare scholen willen hebben. Niet ver geten mag worden, dat er een lager onder wijswet is, die ook tot spr. leedwezen een vrij hooge leerlingenschaal stelt. De groote klassen bevorderen het onderwijs zeker niet. Bij het bizonder onderwijs heeft men hetzelfde bezwaar. Het bizonder onderwijs heeft nog het voordeel, dat het naast de openbare gelden kan beschikken over parti culiere gelden. Ook spr. betreurt, dat het niet altijd mogelijk is, op de Openbare scholen leerlingen uit de buitengementen toe te laten. Als er geen plaats is, gaan bij spr. echter de Alkmaarsche leerlingen abso luut vóór. Spr. concludeerde, dat het Col lege de inlichtingen had gegeven die er te geven zijn op de vragen. De groote scha duwzijde heeft spr. niet verbloemd. De vraag is of Alkmaar het offer wil brengen. De beslissing is in uw handen; het college is éénstemmig van oordeel, dat het offer in het stadsbelang moet worden gebracht. Weth. Klaver ging nog in op de bewe ring van den heer van der Vall, dat, wan neer er in het College een niet-kerkelijke stem had kunnen worden gehoord, men mis schien deze bijlage niet zou hebben gehad. Spr. betreurde het, dat er by een dergelijk onderwerp de tegenstelling tusschen open baar en bizonder onderwijs wordt bijge haald. Het college heeft de zaak zuiver za kelijk bekeken. Wth. B o n s e m a: De helft van het Col lege heeft zijn kinderen bij het openbaar onderwijs op school. De heer Van der Vall oordeelde het een kwestie van persoonlijk aanvoelen. Spr. voelde het zóó aan, dat, wanneer er contact was tusschen de leden van het Col lege en de fractie-voorzitters van het openbaar onderwijs, dat er een stem ge klonken zou hebben in het College van zoo- danigen aard, dat die zou zijn in het belang van het openbaar onderwijs, dat gesproken zou zijn van een schade, die in de toekomst niet te herstellen is. Weth. Klaver: Dat is iets anders. De heer Vandet Vall:U ziet het stads belang anders dan ik. Het stadsbelang is voor mij de toekomst van het kind. Hier wordt aan het onderwijs een geweldig na deel toegebracht. Moeten wij zwichten, om dat Defensie de duim op het College of den Raad legt? Als voorstander van het Open baar onderwijs zegt spr.: Neen. De oplossing: barakken, wil men in den Haag niet, terwille van het geld. Voor u weegt het militaire het zwaarst. Ik wil ze ook in de stad, maar de schade aan het openbaar onderwijs weegt voor mij zwaar der. In Egmond komt de batterij in een afge keurde school. Daar wordt het onderwijs niet geschaad. Al zal het voor de bewoners een voordeel zyn, dat er soldaten in de stad komen, toch is spr. niet genegen, voor het dreigement „alles of niets" opzij te gaan, omdat die tot in lengte van jaren schade be- teekent voor het openbaar onderwijs. Weth. B o n s e m a: Overdrijving kan ook schaden. De heer K e ij s p e r had na de sterke verdediging door den burgemeester weinig behoefte om nog iets te zeggen. De opmer king van den heer van der Vall, dat aanne ming van het voorstel voor het openbaar onderwijs tot in lengte van dagen een on herstelbaar verlies brengt, gaat spr. te ver. Met het College is spr. het eens, dat er een offer gevraagd wordt, maar, den burge meester gehoord, zal hij vóór de bijlage stemmen. De he,er Hoytink oordeelde, dat het betoog van den voorzitter zeer verhelde rend heeft gewerkt. Persoonlijk had spr. den indruk gek-.-egen, dat de bezwaren voor het openbaar onderwijs grooter waren, dan bij nu vernomen heeft. Nu blijkt, dat één school over drie maanden maar één klas heeft. De nadeelen zijn wel sterk overdre ven. En overdrijving schaadt. De actie van dé heeren, die ijveren voor het openbaar onderwijs, kan dit onderwijs ook' wel eens schaden. Met handhaving van de bezwaren, durft spr. niet tegen de bijlage te stemmen, maar zal hij, in verband met het groote stadsbelang, eraan verbonden, er gaarne zyn stem aan geven. De heer Van derBorden vertrouwde op de toezegging van den voorzitter over het voetballen op de Krocht. De voorzitter: Maar Defensie gaat vóór. De heer Van derBorden zou willen bepalen, dat de Krocht Woensdags- en Za terdagsmiddags vrij is na één uur. De heer Stoutjesdijk was door het betoog van den voorzitter eenigszins wijzer geworden. Spr. heeft den indruk, dat het College alle mogelijke moeite heeft gedaan. Bij spr. kan het niet door den beugel, dat Defensie huisvesting in barakken afwijst. Wanneer er mobilisatie uitbreekt, bouwt Defensie onmiddellijk barakken. Dat men liever steenen gebouwen heeft, begrijpt spr., maar liever-koekjes worden niet gebakken. Mr. Leesberg: Die kunnen ze in Eg mond krijgen. De voorzitter: Met vaste waschtafels en al. De heer Stoutjesdijk: Ik heb me uit Egmond laten vertellen, dat men daar de vestiging uit zedelijkheidsoogpunt, voor na deelig houdt. De heer Woldendorp: Ben jij daar apostel voor? (Gelach.) De heer Stoutjesdijk: Ik kan mij met het voorstel niet vereenigen. De her S i e t s m a had het groote belang van de vestiging niet vergeten, slechts een andere oplossing willen zoeken. Spr. bleef van oordeel, dat men de openbare school daarvoor niet beschikbaar kan stellen. Ieder jaar is er een onderwijskwestie. De onrust bij het openbaar onderwijs schrikt de men schen af en dat is het groote nadeel, dat in lengte van jaren zal doorwerken. Spr. zal tegen stemmen. Mr. de Groot oordeelde, dat hier de vraag gesteld moest worden: „Wat weegt het zwaarst?" Aan de eene zyde het mate rieel belang van sommige inwoners en aan den anderen kant het ideëele belang van een groep Alkmaarsche kinderen. Spr. sloot zich aan bij de opmerking van den heer Sietsma, dat de ouders, wier kinderen het openbaar onderwijs volgen, met angst den gang van dit onderwijs zien, omdat er alle jaren moeilijkheden met dit onderwijs zijn. Wanneer spr. beide belangen in de weeg schaal legt, dan helt by spr. het zwaarte punt over naar het ideëele. Den heer Woldendorp speet het voor den heer Stoutjesdijk als oud-militair, dat hij door de vestiging van de batterij gevaren voor de zedelijkheid vreest. Spr. heeft meer vertrouwen in de Nederlandsche jeugd, die voortkomt uit alle rangen der maatschappij. De heer Couwenhoven erkende, dat door het college het mogelijke was gedaan om een oplossing te vinden. Spr. oordeelde de motiveering niet sterk ge noeg om vóór de bijlage te stemmen. Wel had hij verwacht, dat de rechterzijde zou omdraaien. Mèt den heer van der Vall kon spr. zich niet indenken, dat een wethouder, voorstander van het openbaar onderwijs, met deze voordracht kon meegaan. De heer Venneker laakte het betoog van den heer van der Valle ten zeerste. In de commissie van onderwijs heeft ook spr. steeds voor de belangen van het openbaar onderwijs gestreden. Het ideëele gevoelt hij even zwaar aan als ipr. De Groot. Het is spr. duidelijk geworden, dat het college heeft moeten zwichten. De bewering van links, dat dit voor het openbaar onderwijs een onherstelbare ramp is, oordeelde ook spr. overdreven. Waar het geheele college overtuigd is, dat de schade niet onherstel baar is, zal spr. voor stemmen. Wethouder B c n s e m a had het niet bevreemd, dat in deze vergadering, die ons scheidt van de verkiezingen, politiek zou worden gemaakt. Tot dusverre heeft men op spr. niets kunen aanmerken. Nu probeert men hem als tegenstander van het openbaar onderwijs te teekenen. Er is echter geen andere mogelijkheid. De heer van der Vall roept nu wel: ,.Ik heb een op lossing", maar voor een oplossing moeten er twee partije» zijn. De andere partij wil die oplossing niet; de oplossing van den heer van der Vall is dus geen oplossing. Aanvankelijk hebben ook wij het bouwen van barakken op de Krocht voorgesteld. Toen is gezegd: „Wanneer het alleen voor de zomermaanden was, dan zouden wjj er genoegen mee kunnen nemen, maar in den winter wordt het zóó duur, dat wij daaraan niet kunnen beginnen. Meer dan een half jaar is er strijd tusschen deJensie en bin- nenlandsche zaken over de vestiging in Alkmaar. Hangende dien strijd, wordt Alkmaar in de gelegenheid gesteld, te laten blijken, dat Alkmaar het op prys stelt, dat de militairen hier komen. Hoe zal de reactie zijn, als Alkmaar zegt: „Hier is geen plaats?" Er zyn andere gemeenten, die het geheele kazernement willen huis vesten. Het moet nog worden uitgemaakt of de luchtdoelartillerie in Alkmaar moet komen. Dat het voorstel voor het openbaar on derwijs gedurende een lange reeks van jaren onherstelbare schade brengt, be twist spr. en is in strijd met de feiten. Spr. is overtuigd voorstander van het openbaar onderwijs, heeft dit altijd getoond en dit geldt ook voor den burgemeester. Bij de kath. wethouders heeft spr. nooit kunnen ontdekken, dat zij moedwillig het openbaar onderwijs willen benadeelen. Weth. van Slingerland Aanvan kelijk hebben wij in het college ook op de bezwaren gewezen. Weth. B o n s e m a vervolgende: Men kan nu wel allerlei bezwaren lanceeren, maar die aanvaarden wij niet. Twee leden van het college hebben hun kinderen op

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 9