GEMEENTERAAD VAN ALKMAAR.
De vestiging van het 2de Regiment Luchtdoelartillerie.
Overdrijving van de bezwaren.
Een krachtige, onweerlegbare rede van den voorzitter.
Met 11 tegen 7 stemmen de
Brillesteegschool beschik
baar gesteld.
SUPER-BOBINE
NV. WILLEM VAN RUN
DERDE BLAD.
(Vervolg).
Voorgesteld werd aan het Rijk te verhuren
voor de vestiging van het 2e Regiment Lucht
doelartillerie voor 90.per maand het
schoolgebouw aan de Briilensteeg en de
Laat en voor berging van materialen het
gebouw van de Graanbeurs aan het Luttik-
Oudorp, onder voorwaarde dat de Graan
beurs van Donderdagavond tot Zaterdag
middag ter beschikking blijft van de ge
meente.
Voor het houden van oefeningen wordt de
Krocht achter de gevangenis beschikbaar
gesteld.
De heer Venneker herinnerde er aan,
dat er reeds eerder was opgemerkt, dat
naast de voordeelen schaduwzijden staan.
Spr. waardeerde den ijver van B. en W.,
doch hij vond het resultaat pover en voor
de gemeente nadeelig. Wanneer het Rijk
gewild had, dan was er in Alkmaar toch
ruimte te over om een paar honderd sol
daten onder te brengen. De beschikbaar
stelling van de school moet nadeelig werken
voor het onderwijs en spr. verwonderde zich
er over, dat over deze desorganisatie de
onderwijscommissie niet gehoord was. Ove
rigens oordeelde spr. dat de raad voor een
voldongen feit stond. Waarom niet naar
andere gebouwen omgezien?
De heer v. d. V a 11 oordeelde, dat de rust
bij het onderwijs ten deze gestoord wordt.
Van 9 openbare scholen zijn er nu 5)4, dit
bejammeren de voorstanders van het open
baar onderwijs.
Wij willen medewerken aan een behoor
lijke huisvesting van de militairen, doch op
een andere wijze.
Nu wordt het onmogelijk voor buiten-
leerlingen in Alkmaar het openbaar onder
wijs te volgen.
Spr. oordeelde het mogelijk met medewer
king van de Crisisorganisatie, de barakken
achter het landbouwhuis voor de huisvesting
te benutten.
Spr. wilde niet verder gaan met het af
breken van de opleidingsschool, waar 82.6
pet. van de leerlingen slaagden voor toela
ting voor inrichting van middelbaar onder
wijs. Van een standenschool is hier geen
sprake. Uit alle kringen bezoeken kinderen
deze school, omdat zij het M.O. willen gaan
volgen.
Spr. wilde de school aan het rijk beschik
baar stellen voor Postkantoor, mits wij krij
gen een nieuwe school in het Berger-kwar
tier.
Spr. was tegen 't voorstel, doch wachtte af
wat B. en W. hebben te zeggen.
De heer v d.. Wal vreesde ook de af
braak van het onderwijs en is als anti-
revolutionnair (hilariteit), als anti-mili
tarist principiëel tegen het afstaan van de
school voor de militairen.
De heer H o ij t i n k stond op het stand
punt van den heer Venneker. Spr. ging in
op den aanval op het bijz. onderwijs, door
het comité van actie, gisteravond in de
Alkm. Crt. Van de zijde van het bijz. onder
wijs beleefde hij iets dergelijks nimmer. Wat
heeft het bijz. onderwijs hiermede te maken
en waarom een beroep op twee groepen?
Spr. aanvaardt in den raad de scheiding niet
en protesteerde tegen de voorstelling dat de
rechtsche groepen het openbaar onderwijs de
nek willen omdraaien. Als voorstander van
het bijz. onderwijs, heeft spr. in de com
missie ook steeds de belangen van het
openbaar onderwijs gediend.
Met openbaar en bijz. onderwijs heeft het
voorstel niets te maken.
De heer S i e t s m a sloot zich aan bij de
sprekers, die zich op het standpunt van de
adressanten hadden gesteld. Spr. vroeg,
welke oplossing is gevonden voor het onder
wijs in handenarbeid en betoogde, dat het
voortdurend verhuizen een bezwaar voor
het onderwijs is.
Spr. vraagt of het niet mogelijk is het 7e
en 8e leerjaar te laten waar het is en acht
te het voorstel voor de Bosboom Toussaint-
school funest.
Als palstaander voor het openbaar on
derwijs betreurt spr. den achteruitgang met
3 V, school van het openbaar onderwijs zeer.
Twee bussen met leerlingen gaan al naar
Bergen, omdat de ouders niet zeker zijn
van de toekomst van het openbaar onder
wijs in Alkmaar.
Spr. vroeg hoever het plan is met de te
stichten opleidingsschool. Spr. voorziet, dat
men de ouders van de leerlingen afstoot.
Dit is geen zaak waarmede Alkmaar
wordt gesteund. Uit de bijlage blijkt niet
dat B. en W. pogingen gedaan hebben an
deren gelegenheden te krijgen.
De heer Couwenhoven, die evenals
de heer v. d. Vall staande spreekt, sloot zich
eveneens bij de vorige sprekers aan. Ook hij
oordeelde, dat er voor onderwijs in handen
arbeid in de school aan den Koningsweg
geen gelegenheid is en dit met het oog op
het werken in de Centrale Werkplaats.
Is het niet absurd, dat men niet gekeken
heeft naar de bijz. school voor 20 kinderen
aan de Oudegracht.
Stemmen: Daar zijn veel meer kinde
ren en de school is verhuurd.
De heer Couwenhoven zou waar
schijnlijk van 10 maal wel 9 maal missen,
doch dan was het toch eenmaal raak en
zou men daarmede toch rekening moeten
houden.
7 Maart las spr. de bijlage zooals die is in
de A. C. Hoe is dat mogelijk, waar geheim
houding bestond? Was dit fair van een
dergelijk blad?
Mr. de Groot had niet anders gehoord,
dan dat er een aanslag op het openbaar on
derwijs wordt gedaan. Als raadslid is de
heer Hoytink verplicht ook het openbaar
onderwijs te dienen en daarom was zijn
verklaring niet noodig. Uit de bijlage blijkt
niet, dat B. en W. getracht hebben een bijz.
school te krijgen. Spr. vraagt welk belang
Alkmaar heeft om de militairen te ontvan
gen ten koste van het onderwijs. Laat men
het in Den Haag maar eens eens worden.
Van de beantwoording van de vragen
zal afhangen of spr. kan voorstemmen.
Voorloopig kan hij dit niet.
De heer Grondsma had gedacht, dat
mr. de Groot het college zou verdedigen.
Dit is hem tegengevallen. Spr. sloot zich aan
bij het betoog van den heer Hoijtink.
Het college stond voor groote moeilijkhe
den en om te voorkomen, dat het geheele
regiment naar Egmond of Bergen verhuist,
werd dit offer voor korten tijd gebracht. Is
dat nu zoo verschrikkelijk?
De heer Stoutjesdljk sloot zich bij
den heer v. d. Vall en zijn fractiegenoot aan.
Spr. ging in op het betoog van den heer
Hoijtink en verdedigde het art. van het
comité en drong er met nadruk bij de
ouders op aan, die bij het openbaar onder
wijs hooren, hun kinderen naar het open
baar onderwijs te zenden. Heden verklaarde
een vader hem reeds, dat hij bij versnippe
ring zijn kind naar Bergen of de Juliana-
school zou zenden.
Het zal wel een paar jaar duren. Spr. wil
de een andere gelegenheid zoeken voor de
militairen.
De heer v. d. Borden oordeelde uit mi
litair en tactisch oogpunt de kazerne te ver
van het materiaal verwijderd.
Wanneer dit doorgaat dan wilde spr. de
Krocht Woensdags- en Vrijdagsmiddags vrij
hebben voor de eugd. Voorts vroeg hij of
er ook naar particuliere gebouwen was om
gezien.
De heer K e Ij s p e r had gaarne gezien,
dat de heer v. d. Vall zijn trap aan de ker
kelijke vertegenwoordigers had achterwege
gelaten. Het was niet noodig, van menschen
die lid zijn van een beweging van moreele
en geestelijke herbewapening en dit te
meer niet, waar de eerste die het belang van
het openbaar onderwijs besprak, een ker
kelijke was.
Spr. oordeelde de oplossing geen geluk
kige. Eén van de batterijen gaat reeds naar
Egmond en als men hier niet terecht kan,
raken wij dan het geheele spul niet kwijt,
want dat acht ik voor Alkmaar wel een
nadeel.
De heer Stoutjesdijk: Daar ben ik
het mee eens.
De heer K e ij s p e r: Maar daar gaat het
toch een keer om.
Een afdoend betoog van den
burgemeester.
De voorzitter was door de vertoo-
gen, die hij gehoord had, teleurgesteld. Van
het grootste belang is, dat Alkmaar een
garnizoen krijgt. Algemeen oordeelde men
het een vooruitgang van de stad, toen men
daarover zekerheid kreeg en spr. beschouw
de het als een van de mooiste zaken, die hij
gedurende zijn 5-jarige ambtsperiode voor
de stad bereikt had. Spr. verbaasde zich
dan ook over de geheel veranderde stem
ming, die hij in den raad had beluisterd.
B. en W. vinden het een groot stadsbe
lang, als zich hier batterijen vestigen en hoe
meer er voorloopig komen, hoe liever dit
B. en W. is. Zij hebben zich alle moeite ge
troost, om dit te bewerkstelligen. Toen
eenigen tijd geleden bekend werd, dat het
garnizoen van de luchtdoelartillerie in Am
sterdam 1 Juli gebrek aan ruimte zou krij
gen, waarom voor drie batterijen elders
ruimte zou worden gezocht, oordeelde het
College, dat zooveel mogelijk moest worden
getracht, die tijdelijk in Alkmaar onder dak
tc brengen. Toen de eerste stappen daar
voor door den commandant in Alkmaar
werden gedaan, voor de onderbrenging van
drie batterijen, beschouwden B. en W. die
tijding als zeer heugelijk en zy meenden,
dat de geheele stad een voorloopige vesti
ging van 450 man in Alkmaar met gejuich
zou worden ontvangen.
In de besprekingen met den commandant
zijn door ons verschillende particuliere ge
bouwen in overweging gegeven en de mo
gelijkheid is bekeken om daar die batterijen
onder dak te brengen. Ook de regiments
commandant gaf ons eenige gebouwen op.
Bij die bespreking bleek direct, dat het
geenszins vaststond, dat de luchtdoelaf-
weerbatterijen in Alkmaar gevestigd moes
ten worden, waarom men ook in de buurt
en in andere streken van de provincie zijn
voelhorens had uitgezet om de tijdelijke
huisvesting mogelijk te maken. Wij spraken
de hoop uit, dat Alkmaar gekozen zou wor
den en dat onderbrenging in particuliere
gebouwen mogelijk was. Tenslotte deelde de
commandant mede, dat hij alles had beke
ken, maar dat het prijsaanbod en hetgeen
moest worden veranderd het tot zijn groot
leedwezen onmogelijk maakte, de drie bat
terijen in Alkmaar onder dak te brengen.
Dit bleek ons na afloop van de vorige
raadsvergadering. Spr. riep onmiddellijk de
wethouders bijeen en het college was het
eens, dat alle mogelijke moeite moest wor
den gedaan om te voorkomen, dat Alkmaar
geen batterijen kreeg. Er was geen andere
keus, dan te probeeren, zelf ruimte aan te
bieden. Het was een kwestie van alles of
niets. Er zijn plannen geweest om barakken
te bouwen, doch met het oog op de kosten
wees Defensie die af, omdat het Rijk uitslui
tend genoegen wilde nemen met bestaande
gebouwen. Toen de zaak zóó stond, oordeel
den B. en W. een offer voor de gemeente
noodzakelijk en was het College van mee
ning, dat het in zijn plicht tekort zou ko
men, wanneer niet onmiddellijk die maat
regelen werden genomen, die noodig wa
ren. Bij de besprekingen bleek, dat het
eenig mogelijke was, het beschikbaar stel
len van schoolgebouwen en wel van eigen
schoolgebouwen, waarover wij onmiddellijk
de beschikking konden hebben. Er zijn ook
andere gebouwen genoemd, doch die waren
is voor Uw motor, wat een verster
kingsmiddel is voor den mensch; zij
geeft een onuitputtelijke dosis
nieuwe kracht.
En die nieuwe kracht zal aan Uw
wagen niet alieen een grootere
snelheid geven, maar ze komt tevens
tot uiting op ieder moment, dot U iets
extra's van Uw motor verlangt, dus
b.v. met optrekken, passeeren, ac-
celereeren, enz.
Prijs: F. 15.- per stuk.
Verkrijgbaar bij alle Bosch-Diensten,
automobielhandelaren en garage
houders in Nederland.
AMSTERDAM (C.) KEIZERSGRACHT 171
TELEFOON 31308 (4 LUNEN)
allemaal verhuurd. Ook met de crisis-cen
trale was een contract gesloten.
Wij hebben gemeend, de Hofdykschool
of de geheele Brillesteegschool te moeten
aanbieden. Denzelfden middag stelden wij
ons nog in verbinding met den luitenant
kolonel te Amsterdam en wij deelden mede.
dat B. en W. bereid waren, een heel groot
offer te brengen, mits geprobeerd werd, de
batterijen hier alsnogtonder dak te krijgen.
Den volgenden morgen verscheen de
Overste in Alkmaar. Hij bekeek de zaak en
verklaarde, dat het alleen mogelijk kon
zijn, hier alsnog twee batterijen te plaatsen
in de school aan de Brillesteeg, waarvoor
ook nog de zolder door Defensie in orde
moest worden gemaakt. De Hofdijkschool
was te klein, een andere oplossing niet mo
gelijk. Voor de derde batterij was men al
klaar gekomen in een gemeentegebouw in
Egmond aan Zee en daar was ook plaats
voor de beide andere batterijen op aanne
melijke voorwaarden. Aannemen of ver
werpen was dus voor Alkipaar de zaak. B.
en W. hebben toen gemeend, met het oog
op het groote belang, aan de vestiging in
Alkmaar verbonden de Brillesteegschool te
moeten aanbieden, met de bezwaren, daar
aan verbonden. Het was geen kwestie van
kunnen, maar van moeten. In dit stadium
lag er o.i. voor de Commissie van Onder
wijs geen taak om de zaak te bekijken. Wij
moesten denzelfden dag aanpakken of aan
vaarden, dat er niets kwam. Ook later heb
ben wij de commissie niet ingeschakeld,
omdat het een zakelijke argumentatie gold.
Met het oog op 't groote stadsbelang moest
een opoffering bij het enderwijs wor
den aanvaard. Bij de besprekingen bleek,
dat de school geschikt kon worden gemaakt
en dat het daarnaast nog noodig is, dat
eenige andere kleine gebouwen worden ge
huurd.
Toen ons 's Maandags daarop bleek, dat
Defensie met dezen maatregel genoegen
nam, stelde het College daarvan den raad
bij geheime nota in kennis, maar het sprak
wel vanzelf, dat deze aangelegenheid ook
bekend zou worden bij de Pers. Het College
wilde voorkomen, dat de Raad de belang
rijke aangelegenheid uit de krant vernam.
De bezoeken van de verschillende officie
ren aan de Brillesteegschool konden niet
onopgemerkt blijven bij de onderwijskrach
ten en de kinderen. Reeds na het eerste be
zoek kwamen de kinderen thuis met de me-
dedeeling: „Wy gaan de school uit", en het
verbaasde spr., dat het niet reeds Zaterdags
in de krant stond.
Het College is van meening, dat het offer
moet worden gebracht, tenzij de Raad oor
deelt, dat het offer te groot is. Het open
baar onderwijs laat er een veer bij, maar
tenslotte is die niet zoo groot, dat die boven
het algemeen stadsbelang moet staan. Wy
dragen allen het openbaar enderwijs een
warm hart toe. Maar het algemeen stadsbe
lang gaat voor.
De bezwaren tegen de over
plaatsing.
Wij hebben tijdens de onderhandelingen
met de beide schoolhoofden geconfereerd
over de wijze, waarop het mogelijk was, de
scholen onderdak te brengen, want die mo
gelijkheid bestond. U zult begrijpen, dat wjj
niet ineens gebouwen uit den grond konden
stampen, maar het College oordeelde het
met eenigen goeden wil mogelijk, de scho
len onder te brengen, zonder dat het c*>en-
baar onderwijs genekt werd.
De Bosboom-Toussaintschool bestaat op
het oogenblik uit drie klassen, de 6de klas
en een gecombineerde 4de en 5de. Het
mooiste zou geweest zijn, de beide lokali
teiten daarvoor te vinden in één gebouw,
doch dit bleek niet mogelijk, omdat reke
ning gehouden moest worden met de plaats.
De gecombineerde 4de en 5de klas zal on
dergebracht moeten worden in de Tessel-
schadeschool. Het plan was, de 6de klas on
der te brengen in de Rochdaleschool, maar
achteraf is gebleken, dat het mogelijk is, die
onder dak te brengen in de Handelsschool,
terwijl het kazerneterrein van de Brandweer
gebruikt kan worden als speelplaats.
Nu kan men zeggen: „Gij haalt de ge
heele school uit elkander". Ik wil dit erken
nen, maar dit slechts voor drie maanden.
Het kan u bekend zijn, dat die school het
volgend jaar uit één klas bestaat, n.L een
halve zesde en een halve vijfde. Het is een
bezwaar, maar ik meen, dat het offer niet
te groot is. Daarnaast stonden we voor de
groote moeilijkheid, in één gebouw onder
dak te brengen het centrale zevende en
achtste leerjaar. In de laatste jaren zijn die
nog al eens verhuisd. Spr. heeft nooit klach
ten gehoord over de ruiling naar de Brille
steeg, wél, dat men tevreden is over de lo
kaliteit daar. Mogelijk is gebleken, de ge
heele meisjesschool beschikbaar te stellen
voor het zevende en achtste leerjaar. Een
moeilijkheid was nog een lokaal voor den
handenarbeid. Wy zijn daarmee bezig en
spr. gelooft, dat het plan, dat hy nog van
middag met den heer Bos besprak, de voor
loopige oplossing zal brengen. Hoe lang de
toestand zal duren, zal afhangen van de
beslissing, die, naar ik hoop, deze maand zal
vallen, over het beroepschrift van den raad
fcy de Kroon, inzake de niet-goedkeuring
van de beschikbaarstelling van de terreinen
aan den Bergerweg. Wij zullen moeten af
wachten, hoe de beslissing zal zijn. Het is
mij bekend, dat er tusschen de betreffende
Departementen onderhandelingen worden
gevoerd. Bij deze plannen stuitten wij even
op de schoolschoonmaakster. Een op wacht
geld stelling moet zes weken van te voren
worden aangezegd. B. en W. hebben daar
om tegen 1 Mei de schoolschoonmaakster
mededeeling gedaan. Met het oog op den
spoed, die betracht moet worden, is de
kwestie van groot belang. Het Departement
van Defensie heeft spr. gevraagd, wanneer
de beslissing kan vallen en spr. heeft ge
zegd, dat B. en W. aan den Raad een gunstig
voorstel zouden doen. Wij hebben ons ook
gewend tot Ged. Staten, met het verzoek, te
willen meedeelen, of in principe tegen deze
beschikbaarstelling bezwaren zouden be
staan. Telegrafisch kregen wij ten ant
woord, dat een eventueel gunstig raadsbe
sluit door het College van Ged. Staten zou
worden goedgekeurd.
Het laatste woord in deze aangelegen
heid is thans aan den Raad. Neemt de
Raad het voorstel aan, dan kunnen wij
aannemen, dat ongeveer 15 Juni of 1
Juli Alkmaar naar mijn meening het
groote voordeel zal hebben, dat voor
loopig een deel van het garnizoen, be
staande uit 300 man, in Alkmaar komt.
B. en W. verkregen de toezegging, dat
de getrouwde officieren en onderoffi
cieren in Alkmaar zullen komen te wo
nen en dat de ongetrouwden Egmond
tot woonplaats zullen krijgen.
Dat wij een offer moeten brengen, erken
ik, maar naar mijn meening is het belang
van Alkmaar, dat er door gediend wordt, dit
offer waard. Spr. deelde hierna nog mede,
dat, als er geen oefeningen op de Krocht
worden gehouden, de jongens daar, naar hij
verwachtte, gerust kunnen voetballen.
Avondoefeningen zullen zelden voorko
men. Over de reorganisatie van het onder
wijs is een briefwisseling met den minister
van onderwijs gaande, maar we moeten goed
voor oogen stellen, dat de financiën van de
gemeente niet toelaten, extra leerkrachten
aan te stellen. Behoudens bizondere om
standigheden, krygen wij alleen gewone
leerkrachten vergoed. Spr. merkte nog op,
dat ook B. en W. in Alkmaar graag meer
openbare scholen willen hebben. Niet ver
geten mag worden, dat er een lager onder
wijswet is, die ook tot spr. leedwezen een
vrij hooge leerlingenschaal stelt. De groote
klassen bevorderen het onderwijs zeker
niet. Bij het bizonder onderwijs heeft men
hetzelfde bezwaar. Het bizonder onderwijs
heeft nog het voordeel, dat het naast de
openbare gelden kan beschikken over parti
culiere gelden. Ook spr. betreurt, dat het
niet altijd mogelijk is, op de Openbare
scholen leerlingen uit de buitengementen
toe te laten. Als er geen plaats is, gaan bij
spr. echter de Alkmaarsche leerlingen abso
luut vóór. Spr. concludeerde, dat het Col
lege de inlichtingen had gegeven die er te
geven zijn op de vragen. De groote scha
duwzijde heeft spr. niet verbloemd. De
vraag is of Alkmaar het offer wil brengen.
De beslissing is in uw handen; het college
is éénstemmig van oordeel, dat het offer in
het stadsbelang moet worden gebracht.
Weth. Klaver ging nog in op de bewe
ring van den heer van der Vall, dat, wan
neer er in het College een niet-kerkelijke
stem had kunnen worden gehoord, men mis
schien deze bijlage niet zou hebben gehad.
Spr. betreurde het, dat er by een dergelijk
onderwerp de tegenstelling tusschen open
baar en bizonder onderwijs wordt bijge
haald. Het college heeft de zaak zuiver za
kelijk bekeken.
Wth. B o n s e m a: De helft van het Col
lege heeft zijn kinderen bij het openbaar
onderwijs op school.
De heer Van der Vall oordeelde het
een kwestie van persoonlijk aanvoelen.
Spr. voelde het zóó aan, dat, wanneer er
contact was tusschen de leden van het Col
lege en de fractie-voorzitters van het
openbaar onderwijs, dat er een stem ge
klonken zou hebben in het College van zoo-
danigen aard, dat die zou zijn in het belang
van het openbaar onderwijs, dat gesproken
zou zijn van een schade, die in de toekomst
niet te herstellen is.
Weth. Klaver: Dat is iets anders.
De heer Vandet Vall:U ziet het stads
belang anders dan ik. Het stadsbelang is
voor mij de toekomst van het kind. Hier
wordt aan het onderwijs een geweldig na
deel toegebracht. Moeten wij zwichten, om
dat Defensie de duim op het College of den
Raad legt? Als voorstander van het Open
baar onderwijs zegt spr.: Neen.
De oplossing: barakken, wil men in den
Haag niet, terwille van het geld. Voor u
weegt het militaire het zwaarst. Ik wil ze
ook in de stad, maar de schade aan het
openbaar onderwijs weegt voor mij zwaar
der.
In Egmond komt de batterij in een afge
keurde school. Daar wordt het onderwijs
niet geschaad. Al zal het voor de bewoners
een voordeel zyn, dat er soldaten in de stad
komen, toch is spr. niet genegen, voor het
dreigement „alles of niets" opzij te gaan,
omdat die tot in lengte van jaren schade be-
teekent voor het openbaar onderwijs.
Weth. B o n s e m a: Overdrijving kan ook
schaden.
De heer K e ij s p e r had na de sterke
verdediging door den burgemeester weinig
behoefte om nog iets te zeggen. De opmer
king van den heer van der Vall, dat aanne
ming van het voorstel voor het openbaar
onderwijs tot in lengte van dagen een on
herstelbaar verlies brengt, gaat spr. te ver.
Met het College is spr. het eens, dat er een
offer gevraagd wordt, maar, den burge
meester gehoord, zal hij vóór de bijlage
stemmen.
De he,er Hoytink oordeelde, dat het
betoog van den voorzitter zeer verhelde
rend heeft gewerkt. Persoonlijk had spr. den
indruk gek-.-egen, dat de bezwaren voor het
openbaar onderwijs grooter waren, dan bij
nu vernomen heeft. Nu blijkt, dat één
school over drie maanden maar één klas
heeft. De nadeelen zijn wel sterk overdre
ven. En overdrijving schaadt. De actie van
dé heeren, die ijveren voor het openbaar
onderwijs, kan dit onderwijs ook' wel eens
schaden. Met handhaving van de bezwaren,
durft spr. niet tegen de bijlage te stemmen,
maar zal hij, in verband met het groote
stadsbelang, eraan verbonden, er gaarne
zyn stem aan geven.
De heer Van derBorden vertrouwde
op de toezegging van den voorzitter over
het voetballen op de Krocht.
De voorzitter: Maar Defensie gaat
vóór.
De heer Van derBorden zou willen
bepalen, dat de Krocht Woensdags- en Za
terdagsmiddags vrij is na één uur.
De heer Stoutjesdijk was door het
betoog van den voorzitter eenigszins wijzer
geworden. Spr. heeft den indruk, dat het
College alle mogelijke moeite heeft gedaan.
Bij spr. kan het niet door den beugel, dat
Defensie huisvesting in barakken afwijst.
Wanneer er mobilisatie uitbreekt, bouwt
Defensie onmiddellijk barakken. Dat men
liever steenen gebouwen heeft, begrijpt spr.,
maar liever-koekjes worden niet gebakken.
Mr. Leesberg: Die kunnen ze in Eg
mond krijgen.
De voorzitter: Met vaste waschtafels
en al.
De heer Stoutjesdijk: Ik heb me uit
Egmond laten vertellen, dat men daar de
vestiging uit zedelijkheidsoogpunt, voor na
deelig houdt.
De heer Woldendorp: Ben jij daar
apostel voor? (Gelach.)
De heer Stoutjesdijk: Ik kan mij
met het voorstel niet vereenigen.
De her S i e t s m a had het groote belang
van de vestiging niet vergeten, slechts een
andere oplossing willen zoeken. Spr. bleef
van oordeel, dat men de openbare school
daarvoor niet beschikbaar kan stellen. Ieder
jaar is er een onderwijskwestie. De onrust
bij het openbaar onderwijs schrikt de men
schen af en dat is het groote nadeel, dat in
lengte van jaren zal doorwerken. Spr. zal
tegen stemmen.
Mr. de Groot oordeelde, dat hier de
vraag gesteld moest worden: „Wat weegt
het zwaarst?" Aan de eene zyde het mate
rieel belang van sommige inwoners en aan
den anderen kant het ideëele belang van
een groep Alkmaarsche kinderen. Spr. sloot
zich aan bij de opmerking van den heer
Sietsma, dat de ouders, wier kinderen het
openbaar onderwijs volgen, met angst den
gang van dit onderwijs zien, omdat er alle
jaren moeilijkheden met dit onderwijs zijn.
Wanneer spr. beide belangen in de weeg
schaal legt, dan helt by spr. het zwaarte
punt over naar het ideëele.
Den heer Woldendorp speet het voor
den heer Stoutjesdijk als oud-militair, dat
hij door de vestiging van de batterij gevaren
voor de zedelijkheid vreest. Spr. heeft meer
vertrouwen in de Nederlandsche jeugd, die
voortkomt uit alle rangen der maatschappij.
De heer Couwenhoven erkende,
dat door het college het mogelijke was
gedaan om een oplossing te vinden. Spr.
oordeelde de motiveering niet sterk ge
noeg om vóór de bijlage te stemmen. Wel
had hij verwacht, dat de rechterzijde zou
omdraaien. Mèt den heer van der Vall kon
spr. zich niet indenken, dat een wethouder,
voorstander van het openbaar onderwijs,
met deze voordracht kon meegaan.
De heer Venneker laakte het betoog
van den heer van der Valle ten zeerste. In
de commissie van onderwijs heeft ook spr.
steeds voor de belangen van het openbaar
onderwijs gestreden. Het ideëele gevoelt
hij even zwaar aan als ipr. De Groot. Het
is spr. duidelijk geworden, dat het college
heeft moeten zwichten. De bewering van
links, dat dit voor het openbaar onderwijs
een onherstelbare ramp is, oordeelde ook
spr. overdreven. Waar het geheele college
overtuigd is, dat de schade niet onherstel
baar is, zal spr. voor stemmen.
Wethouder B c n s e m a had het niet
bevreemd, dat in deze vergadering, die
ons scheidt van de verkiezingen, politiek
zou worden gemaakt. Tot dusverre heeft
men op spr. niets kunen aanmerken. Nu
probeert men hem als tegenstander van
het openbaar onderwijs te teekenen. Er is
echter geen andere mogelijkheid. De heer
van der Vall roept nu wel: ,.Ik heb een op
lossing", maar voor een oplossing moeten
er twee partije» zijn. De andere partij wil
die oplossing niet; de oplossing van den
heer van der Vall is dus geen oplossing.
Aanvankelijk hebben ook wij het bouwen
van barakken op de Krocht voorgesteld.
Toen is gezegd: „Wanneer het alleen voor
de zomermaanden was, dan zouden wjj er
genoegen mee kunnen nemen, maar in den
winter wordt het zóó duur, dat wij daaraan
niet kunnen beginnen. Meer dan een half
jaar is er strijd tusschen deJensie en bin-
nenlandsche zaken over de vestiging in
Alkmaar. Hangende dien strijd, wordt
Alkmaar in de gelegenheid gesteld, te
laten blijken, dat Alkmaar het op prys stelt,
dat de militairen hier komen. Hoe zal de
reactie zijn, als Alkmaar zegt: „Hier is
geen plaats?" Er zyn andere gemeenten,
die het geheele kazernement willen huis
vesten. Het moet nog worden uitgemaakt
of de luchtdoelartillerie in Alkmaar moet
komen.
Dat het voorstel voor het openbaar on
derwijs gedurende een lange reeks van
jaren onherstelbare schade brengt, be
twist spr. en is in strijd met de feiten. Spr.
is overtuigd voorstander van het openbaar
onderwijs, heeft dit altijd getoond en dit
geldt ook voor den burgemeester. Bij de
kath. wethouders heeft spr. nooit kunnen
ontdekken, dat zij moedwillig het openbaar
onderwijs willen benadeelen.
Weth. van Slingerland Aanvan
kelijk hebben wij in het college ook op de
bezwaren gewezen.
Weth. B o n s e m a vervolgende: Men
kan nu wel allerlei bezwaren lanceeren,
maar die aanvaarden wij niet. Twee leden
van het college hebben hun kinderen op