PAM'S WONDERLIJKE AVONTUREN.
DE IN DE PIJP
Luchtaanvallen!
SCHOONMAAK
TIJD
Croriirt's meesterwerk verfilmd
Vraag en Aanbod
Woensdags en Zaterdags.
ONZE BIOSCOPEN.
Glimlachje
Beschermt U tegen de gevolg®" *®11
Bescherming daartegen iaa\^el>
mogelijk als ieder zelf daadw®'*
kelijk meehelpt
Alléén tweede hondsch goederen.
35 cent per vijf regels, uitsluitend a contant.
(DINSDAGS EN VRIJDAGS INZENDEN).
MAA
Spannende schaakpartij by de
brandweer: „Ja probeer het nog
maar eens met een emmer water
als dat niet helpt, bel me dan nog
maar eens op!"
218. Het dier strijkt vlak bij Pam neer en slaat even
met de vleugels, als wilde het Pam uitnodigen, op zijn
rug te gaan zitten. Pam doet dit dan ook dadelijk en
houdt zich stevig aan de veren vast.
219. Niet zodra zit Pam stevig op de rug van de vogel,
of deze slaat enige keren met de vleugels en vliegt om
hoog. Niemand heeft iets bemerkt en Pam is vrij.
DERDE BLAD.
„dTcitadel"
den. Meer mogen wij van de zaak Hola,
niet vertellen, want wij zouden de bezoe.
kers niet gaarne de verrassende ontknoo»
ping willen verraden. Dit zou het mooist^
van deze film voor hen wegnemen.
De film is inderdaad door regisseur ïn,
gels als politie- en detective-film op uit.
stekende wijze in elkaar gezet. En de ver.
tolkers zijn zonder uitzondering voor hm
moeilijke taak berekend. Ursula Deinert,
die zeer goed speelt en danst, moeten dj
toeschouwers al heel gauw missen, want zjj
wordt gedood. Maar Elisabeth Wendt als
haar zuster en Harald Paulsen als de straf,
rechter boeien daarna verder de aandacht
evenals de andere medewerkenden, die voor
zoo'n spannend geheel zorgen.
Het voorprogramma bracht een paar
mooie journaals, Paramount en Profilti, eea
mooie muzikale film met zang en dans en
een natuuropname en vormde een goede in*
leiding tot de moordzaak Holm, die u pas
in de laatste minuten antwoord geeft op de
vraag: Wie is de dader?
LACHEND DOOR HET LEVEN.
Victoria-theaier,
Wie kan lachen, zelfs wie kan glimlachen
kan in het leven iets bereiken. Dat is dé
moraal van deze alleraardigste film waar*
in Maurice Chevalier de hoofdrol speelt,
Evenwel, er zit nog een andere moraal in
deze film en wel een zeer ongewone. Dat is!
wie handig is, desnoods ten koste van wie
hem in den weg staan, kan in het leven 'n
hooge sport van de maatschappelijke lad
der beklimmen. Dat allereerst wordt door
Chevalier bewezen. Hij komt als een vroo-
lijke vagebond naar Parijs zonder een cent
op zak en hij snuift begeerig de geuren op
van een goedkoop restaurant waar men
•voor 5 francs kan eten wanneer me#
tenminste 5 francs heeft.
Maurice bezit ze niet en toch heeft hij
honger. Hij haalt zijn eerste boevenstreek
uit zij het dan met een aantrekkelyken
glimlach en ziedaar, hij heeft geld ge
noeg om langen tijd menu's van 5 francs te
kunnen bestellen. Onberispelijk is evenmin
de wijze waarop hij chausseur in een groot
theater wordt en evenmin de manier waar
op hij daarin achtereenvolgens secretaris
aandeelhouder en ten slotte directeur wordt
bij welk laatste kunststukje zijn toekomsti
ge vrouw een ingewikkelde, zij het dan ook
minder mooie rol speelt. Van directeur va#
een theater tot directeur van de Opera is
maar een klein stapje, althans voor iemand,
die een savoir de vivre heeft als Maurice.
Al glimlachend en profiteerend van iedere
gelegenheid klimt hij hooger en hooger en
dol vermakelijk is de wijze waarop hij dat
alles weet te bereiken. Deze film is eeD
cocktail van humor, zakelijkheid en vrou
welijke charme.
De toekomstige vrouw van den opera
directeur is, wanneer de film begint, nog
maar een girl uit het ballet, maar dank rij
haar eigen kijk op het leven en niet bet
minst dank zij de attenties van den onver-
beterlijken Maurice is zij in no time eeD
star geworden totdat zij als vrouw van den
vroolijken vagebond een andere bestem
ming krijgt. Ten slotte toont Maurice d«
in deze film Victor heet zijn goede ha»
door zich te ontfermen over den verloop®0
directeur van het theater, die door zyn toe
doen bedelaar is geworden. Hij leert hem
glimlachen en dan is ook voor dit slacht"
offer der omstandigheden het leven wee*
vol beloften.
Een alleraardigste film, die men deze
wek eens in het Victoria-theater moet ga#0
bekijken. Men zal er geen spijt van hebben.
Vooraf veel wereldnieuws en de geselde*
denis van een man die dacht, dat hij de#
hoofdprijs van de Sweapstake had gewon
nen. Dat gaf hem den moed zyn chef eeI£
even de waarheid te zeggen en het was
leen maar jammer, dat daarna bleek, da
hij zich vergist had en dat niet hij maar
ander den hoofdprijs had gekregen. In n®
voorprogramma is nog een bijzonder fraaift
gekleurde film uit het binnenland
Canada opgenomen.
Te koop 2 zoo goed als nieuwe
Tour-rijwielen (Heeren), Jongensrij
wiel met Torpedonaaf en nieuwe
banden, bill. prijs.
LIMMERHOEK 18.
Te koop: pracht Duitsche concert
piano z. g. a. n. voor 75, prima Hand
naaimachine m. g. 15, pracht Singer-
trapnaaimachine (koopje).
DEKKER, Spoorstraat 5.
Te koop: prima heerenfiets met
torpedonaaf en licht kindermandje en
wandelwagentje.
OVERDIESTRAAT 5.
Te koop gevr. 6 pers. gestreepte
strandtent, geen puntdak.
MAGDALENENSTRAAT 6.
Tevens te koop een goed loopende
complete staartklok 10.
Te koop: mooie kinderwagen met
sierkussen en bedje.
O VERDIEP AD 28.
Te koop: 1 eiken piano, 1 Old Finish
ameublement, 1 vloerkleed, in prima
staat.
REMBRANDTSTRAAT 58.
Te koop gevraagd: Lompen 7, Wol
43 ct. per ko., metalen hoogste waarde,
aan huis te ontbieden.
J. BURGERING, Gr. Nieuwland D 31.
TeL 2435.
Prachtig Amerikaansch orgel te koop
voor bill. prijs.
Te bevr. v. LEEUWENHOEKSTR. 5.
Te koop gevraagd: een markies, breed
minstens 3.25 Meter, uitval minstens
1 Meter. Brieven onder letter P 799
aan het bureau van dit blad.
Wegens plaatsgebrek te koop: 2 mas
sief eiken leuningstoelen m. 1. zittin
gen, 2 hoekstoeltjes, 2 schilderijen en
1 vierkante keukentafel, ook afzonderl.
Adres te bevragen bureau v. d. blad.
Handwagen op veeren en luchtbanden
te koop.
A. ZUIDAM, Schermerpad 8.
Te koop gebruikte Aanhangwagentje
voor luxe auto, 1 Bakwagen op Col-
lingsassen met hekken 25, 1 Drie-
wielde kar 25, 1 Handwagen op
luchtbanden, 1 dubbele Grasschuiver.
Diverse Melkwagentjes op luchtban
den. Electr. Wagenmakerij „De Valk",
Friescheweg 4, Alkmaar. Tel. 3939.
Groote partij hout te koop van de
verkiezingsborden, geschikt voor
schuttings, vloeren, schuren, enz.
PRINS HENDRIKSTR. 12, Alkmaar.
Tel. 4338.
Te koop: eenige heerenrijw., 1 z. g. a.
nieuw, 1 toerf., 1 H.D. 3Y, P.K., z.k.,
1 bel. vrij motorrijw., eenige tandems
en 1 prima 2 pers. kano.
J. LEEUWANGH, Limmerhoek 8.
Te koop gevraagd kippenhok (met
of zonder ren), liefst niet te groot.
Aanbiedingen p/a. LANGESTRAAT
60. Tel. 4217.
Te koop: 1ste klas Damesrijwiel compl.
met verlichting, belastingmerk, enz.
25. VOORSTRAAT 80 (Raadhuis)
Egmond aan Zee.
1 prima 4 pers. 4 deurs auto met
schuifdak, 1 Gazelle, 414 P.K. motor-
carr. voor melk als nieuw en 1 Juncker
motorcarrier met bakkersbak, prima.
J. LEEUWANGH, Limmerhoek 8.
Te koop: z. g. a. n. Heeren- en
Dames-Tour. fietsen, 2 prima Baan-
fietsen, een prima Heerenfiets. Bill.
prijs. Te bevragen in de Rijwielhandel
DE FAVORIET, Verdronkenoord 65.
JAAP SCHIPPER.
Gouden heeren zakhorloges voor oud,
prima kwaliteit, met volle garantie.
„DE KLOKKEN WINKEL",
Fnidsen 111.
Een week geleden, aldus
de Londensche filmcorres
pondent van de N. R. Ct.,
zijn de Londensche film
critici begonnen met hun
geliefd jaarlijksch werk: het
opsommen van wat volgens
elk van hen de tien beste
films van het bijna afge-
loopen jaar zijnOp het
laatste oogenblik hebben
echter al die critici hun
lijstjes van favorieten moe
ten veranderen, want in de
twee-en-vijftigste week van
1938 is er een film uitge
komen, die het volste recht
heeft op een plaats onder de
tien besten van het jaar, en
nog wel op een eereplaats,
bovenaan in de reeks. Zelfs
in de zoo van ganscher harte
disharmonieerende gelederen
der Londensche filmcritici bleek men het
ten aanzien hiervan volkomen met elkaar
eens te zijn.
The Citadel, regie: King Vidor.
The Citadel, de onder regie van
den Amerikaan King Vidor vervaardigde
Engelsche film, is dan ook inderdaad de
Kerstsurprise par excellence geworden.
Het is een van de heel weinige films, die
men zonder overdrijving een meesterwerk
kan noemen. En die, na verscheidene
maanden van een vrij lauwe productie,
opeens weer duidelijk bewijst, waartoe de
Engelsche filmindustrie zij het ook met
steun van Amerika onder goede en
ernstige leiding in staat is.
Men kent ook in Nederland Cronin's
boek over de Engelsche geneeskundige
Rosalina Russell en Robert Donat in „De Citadel".
wereld voldoende om van den inhoud op
de hoogte te zijn De film is, dat zij
toegegeven, geen strijdkreet tegen de
Engelsche dokterswereld; maar ze is méér
en beter dan dat: ze is een strijdkreet
tegen de voorwereldlijke omstandigheden,
waaronder vele artsen op het Engelsche
platteland nog schijnen te moeten werken,
tegen het conservatisme en de domheid,
waardoor den jongen vooruitstrevenden
dokters iedere verandering ten goede on
mogelijk wordt gemaakt, tegen de schat
rijke snobs van het Londensche West End,
die per se willen worden genezen van
kwalen, waaraan zij niet lijden en die
daardoor zélf de oorzaak zijn van een
zekere soort corruptie in medische krin
gen. Zeker, de film stelt ook de artsen niet
Douw* EgbtrttïcM* Tfietch* Heeren-Baai n
Ond-HolUndsche Pijptabak Anno 17&
De jonge Dr. ManSon (Robert Donat) daalt af naar de ingestorte mijnschacht in. de
Metro-Goldwy.i-Mayer film De Citadel.
als louter engelen en heiligen voor. Maar
het scenario maakt een eerlijk en stellig
rechtvaardig onderscheid tusschen de
goeden en de slechten, de strijders en de
zwakkelingen. Geen arts, die overtuigd is
;van de grootheid van zijn beroep, kan er
bezwaar tegei hebben dat wantoestanden,
waarvoor de dokters zelf slechts in zeer
beperkte mate verantwoordelijk zijn, op
serieuze wijze aan de kaak worden gesteld,
temeer als tegelijkertijd wordt getoond,
van welk een oprecht idealisme en van
welk een intens enthousiasme de ware
medicus bezield kan zijn.
Dit groote, maar moeilijke onderwerp
heeft men King Vidor voorgezet, toen hij
naar Engeland kwam, en hij heeft het op
waarlijk meesterlijke wijze gerealiseerd.
Reeds in de begin-scènes voelt men, dat
Vidor het thema volkomen in zijn macht
heeft gehad en dat hij het in krachtigen
eerlijken, niets verbloemenden stijl vorm
heeft gegeven. Het heele drama van de
eerste helft der handeling ligt in den ge
lukkigen glimlach, waarmee Robert Donat
(als Dr. Mgnson) uit zijn coupéraampje
kijkt naar het naderende mijnwerkers
dorp in Wales, waar hij voor den eersten
keer, voorloopig nog als assistent, 't beroep
van arts zal uitoefenen: hij kijkt er naar
als naar een paradijs, terwijl de camera
ons beeld na beeld geeft van armoede,
leelijkheid en troosteloosheid. Er is reeds
een treffende, onvergelijke flits van tra
giek in dit ééne, allereerste scènetje. En
met dezelfde feillooze zekerheid, dezelfde
expressiviteit, dezelfde beheersehing van
de subtielste mogelijkheden der filmkunst,
voert Vidor ons door al de worstelingen,
teleurstellingen en successen van Dr.
Manson's loopbaan. Bij het zien van een
werk als The Citadel wordt men er zich
weer eens terdege van bewust, hoe vaak de
filmindustrie aller landen ons nog altijd
figuren van celluloid voorzet Inplaats van
menschen van vleesch en bloed, en hoe
geraffineerd zij onze aandacht van de
„Ersatz." weet af te leiden. In de film van
Vidor komt vervalsching noch verguldsel
voor. Wc zien hier nergens armoede in
idyllische enscèneering (zooals die in som
mige films zoo fraai wordt opgedischt),
maar de doffe, „onfilmische" ellende van
die trieste districten in het Westen van
Engeland, uitgedrukt in holle gezichten, in
een grauwe atmosfeer, in suffe onverschil
ligheid, in stilzwgen, en in een volkomen
afwezigheid van alles wat schoon of zelfs
maar kleurig is. Maar toch raakt ook Vidor
ook weer niet verslaafd aan de somberheid
van zijn milieu; hij overschrijdt nergens de
grenzen van het menschelijke en waar
schijnlijke; hij predikt niet, hij tóónt
slechts. En tot in het kleinste rolletje van
de kleinste scène weet hij menschen te
scheppen, geeft hij den figuren van hande
ling en omgeving karakter, individualiteit.
Ook de sprong van het proletarische mi
lieu naar het snobistische doet hij zonder
eenige weifeling. Vlijmscherp van lijn zijn
de portretten der „aristocratische specialis
ten", die hij voor ons teekent, zonder dat 't
echter caricaturen zijn gewordenAls
ons het tijdelijke innerlijke verval van dr.
Manson wordt getoond en vooral in de
prachtige, diep ontroerende scène van
Manson's verschrikt ontwaken uit zijn ver-
dooving door den dood van zijn besten
vriend, is Vidor weer op volle kracht.
Manson's lange, lange tocht door de don
kere straten van de groote stad is een
hoogtepunt van filmische uitbeeldings
kunst. En daarop volgt een dramatisch
hoogtepunt in de uitstekend geschreven
rede waarmee Manson zich voor het tri
bunaal der artsen verdedigt tegen de aan
klacht, dat hij de wetten van het medische
genootschap zou hebben overtreden en de
beroeps-eer zou hebben bezoedeld.
DE MOORDZAAK HOLM.
Bioscoop-Theater Harmonie.
Het gaat in deze buitengewoon spannen
de film, die velen deze week in de Harmonie
eenige uren van meeleven en ontspanning
zal geven, in de eerste plaats om de dan
seres Graziëlla Holm, die met veel succes
met haar partner Manuel in Bremen op
treedt. Als zij op een avond naar Hamburg
gaat per auto, wordt zij onderweg ver
moord. Was er iemand bij haar in de auto?
Ja, een zekere Körner, een vriend van haar
en haar zuster in Berlijn. Maar deze heeft
de auto voor de moord verlaten. De politie
en speciaal strafrechter Wiegand interessee
ren zich bijzonder voor dit geval en dan
wordt in de film op schitterende wijze het
werk van de politie gedemonstreerd om in
dit geval klaarheid te brengen. De man,
waar Jenny Holm mee getrouwd is, wordt
ontmaskerd, maar dan zoekt de onbekende
moordenaar van de danseres een nieuw
slachtoffer. Hij vindt dit inderdaad, doch de
politie is op haar hoede en weet het geraf
fineerde plan te verijdelen en den schijn
baar onvindbaren moordenaar toch te vin-
De dokter aan het werk.