PAM'S WONDERLIJKE AVONTUREN. DE IN DE PIJP Luchtaanvallen! SCHOONMAAK TIJD Croriirt's meesterwerk verfilmd Vraag en Aanbod Woensdags en Zaterdags. ONZE BIOSCOPEN. Glimlachje Beschermt U tegen de gevolg®" *®11 Bescherming daartegen iaa\^el> mogelijk als ieder zelf daadw®'* kelijk meehelpt Alléén tweede hondsch goederen. 35 cent per vijf regels, uitsluitend a contant. (DINSDAGS EN VRIJDAGS INZENDEN). MAA Spannende schaakpartij by de brandweer: „Ja probeer het nog maar eens met een emmer water als dat niet helpt, bel me dan nog maar eens op!" 218. Het dier strijkt vlak bij Pam neer en slaat even met de vleugels, als wilde het Pam uitnodigen, op zijn rug te gaan zitten. Pam doet dit dan ook dadelijk en houdt zich stevig aan de veren vast. 219. Niet zodra zit Pam stevig op de rug van de vogel, of deze slaat enige keren met de vleugels en vliegt om hoog. Niemand heeft iets bemerkt en Pam is vrij. DERDE BLAD. „dTcitadel" den. Meer mogen wij van de zaak Hola, niet vertellen, want wij zouden de bezoe. kers niet gaarne de verrassende ontknoo» ping willen verraden. Dit zou het mooist^ van deze film voor hen wegnemen. De film is inderdaad door regisseur ïn, gels als politie- en detective-film op uit. stekende wijze in elkaar gezet. En de ver. tolkers zijn zonder uitzondering voor hm moeilijke taak berekend. Ursula Deinert, die zeer goed speelt en danst, moeten dj toeschouwers al heel gauw missen, want zjj wordt gedood. Maar Elisabeth Wendt als haar zuster en Harald Paulsen als de straf, rechter boeien daarna verder de aandacht evenals de andere medewerkenden, die voor zoo'n spannend geheel zorgen. Het voorprogramma bracht een paar mooie journaals, Paramount en Profilti, eea mooie muzikale film met zang en dans en een natuuropname en vormde een goede in* leiding tot de moordzaak Holm, die u pas in de laatste minuten antwoord geeft op de vraag: Wie is de dader? LACHEND DOOR HET LEVEN. Victoria-theaier, Wie kan lachen, zelfs wie kan glimlachen kan in het leven iets bereiken. Dat is dé moraal van deze alleraardigste film waar* in Maurice Chevalier de hoofdrol speelt, Evenwel, er zit nog een andere moraal in deze film en wel een zeer ongewone. Dat is! wie handig is, desnoods ten koste van wie hem in den weg staan, kan in het leven 'n hooge sport van de maatschappelijke lad der beklimmen. Dat allereerst wordt door Chevalier bewezen. Hij komt als een vroo- lijke vagebond naar Parijs zonder een cent op zak en hij snuift begeerig de geuren op van een goedkoop restaurant waar men •voor 5 francs kan eten wanneer me# tenminste 5 francs heeft. Maurice bezit ze niet en toch heeft hij honger. Hij haalt zijn eerste boevenstreek uit zij het dan met een aantrekkelyken glimlach en ziedaar, hij heeft geld ge noeg om langen tijd menu's van 5 francs te kunnen bestellen. Onberispelijk is evenmin de wijze waarop hij chausseur in een groot theater wordt en evenmin de manier waar op hij daarin achtereenvolgens secretaris aandeelhouder en ten slotte directeur wordt bij welk laatste kunststukje zijn toekomsti ge vrouw een ingewikkelde, zij het dan ook minder mooie rol speelt. Van directeur va# een theater tot directeur van de Opera is maar een klein stapje, althans voor iemand, die een savoir de vivre heeft als Maurice. Al glimlachend en profiteerend van iedere gelegenheid klimt hij hooger en hooger en dol vermakelijk is de wijze waarop hij dat alles weet te bereiken. Deze film is eeD cocktail van humor, zakelijkheid en vrou welijke charme. De toekomstige vrouw van den opera directeur is, wanneer de film begint, nog maar een girl uit het ballet, maar dank rij haar eigen kijk op het leven en niet bet minst dank zij de attenties van den onver- beterlijken Maurice is zij in no time eeD star geworden totdat zij als vrouw van den vroolijken vagebond een andere bestem ming krijgt. Ten slotte toont Maurice d« in deze film Victor heet zijn goede ha» door zich te ontfermen over den verloop®0 directeur van het theater, die door zyn toe doen bedelaar is geworden. Hij leert hem glimlachen en dan is ook voor dit slacht" offer der omstandigheden het leven wee* vol beloften. Een alleraardigste film, die men deze wek eens in het Victoria-theater moet ga#0 bekijken. Men zal er geen spijt van hebben. Vooraf veel wereldnieuws en de geselde* denis van een man die dacht, dat hij de# hoofdprijs van de Sweapstake had gewon nen. Dat gaf hem den moed zyn chef eeI£ even de waarheid te zeggen en het was leen maar jammer, dat daarna bleek, da hij zich vergist had en dat niet hij maar ander den hoofdprijs had gekregen. In n® voorprogramma is nog een bijzonder fraaift gekleurde film uit het binnenland Canada opgenomen. Te koop 2 zoo goed als nieuwe Tour-rijwielen (Heeren), Jongensrij wiel met Torpedonaaf en nieuwe banden, bill. prijs. LIMMERHOEK 18. Te koop: pracht Duitsche concert piano z. g. a. n. voor 75, prima Hand naaimachine m. g. 15, pracht Singer- trapnaaimachine (koopje). DEKKER, Spoorstraat 5. Te koop: prima heerenfiets met torpedonaaf en licht kindermandje en wandelwagentje. OVERDIESTRAAT 5. Te koop gevr. 6 pers. gestreepte strandtent, geen puntdak. MAGDALENENSTRAAT 6. Tevens te koop een goed loopende complete staartklok 10. Te koop: mooie kinderwagen met sierkussen en bedje. O VERDIEP AD 28. Te koop: 1 eiken piano, 1 Old Finish ameublement, 1 vloerkleed, in prima staat. REMBRANDTSTRAAT 58. Te koop gevraagd: Lompen 7, Wol 43 ct. per ko., metalen hoogste waarde, aan huis te ontbieden. J. BURGERING, Gr. Nieuwland D 31. TeL 2435. Prachtig Amerikaansch orgel te koop voor bill. prijs. Te bevr. v. LEEUWENHOEKSTR. 5. Te koop gevraagd: een markies, breed minstens 3.25 Meter, uitval minstens 1 Meter. Brieven onder letter P 799 aan het bureau van dit blad. Wegens plaatsgebrek te koop: 2 mas sief eiken leuningstoelen m. 1. zittin gen, 2 hoekstoeltjes, 2 schilderijen en 1 vierkante keukentafel, ook afzonderl. Adres te bevragen bureau v. d. blad. Handwagen op veeren en luchtbanden te koop. A. ZUIDAM, Schermerpad 8. Te koop gebruikte Aanhangwagentje voor luxe auto, 1 Bakwagen op Col- lingsassen met hekken 25, 1 Drie- wielde kar 25, 1 Handwagen op luchtbanden, 1 dubbele Grasschuiver. Diverse Melkwagentjes op luchtban den. Electr. Wagenmakerij „De Valk", Friescheweg 4, Alkmaar. Tel. 3939. Groote partij hout te koop van de verkiezingsborden, geschikt voor schuttings, vloeren, schuren, enz. PRINS HENDRIKSTR. 12, Alkmaar. Tel. 4338. Te koop: eenige heerenrijw., 1 z. g. a. nieuw, 1 toerf., 1 H.D. 3Y, P.K., z.k., 1 bel. vrij motorrijw., eenige tandems en 1 prima 2 pers. kano. J. LEEUWANGH, Limmerhoek 8. Te koop gevraagd kippenhok (met of zonder ren), liefst niet te groot. Aanbiedingen p/a. LANGESTRAAT 60. Tel. 4217. Te koop: 1ste klas Damesrijwiel compl. met verlichting, belastingmerk, enz. 25. VOORSTRAAT 80 (Raadhuis) Egmond aan Zee. 1 prima 4 pers. 4 deurs auto met schuifdak, 1 Gazelle, 414 P.K. motor- carr. voor melk als nieuw en 1 Juncker motorcarrier met bakkersbak, prima. J. LEEUWANGH, Limmerhoek 8. Te koop: z. g. a. n. Heeren- en Dames-Tour. fietsen, 2 prima Baan- fietsen, een prima Heerenfiets. Bill. prijs. Te bevragen in de Rijwielhandel DE FAVORIET, Verdronkenoord 65. JAAP SCHIPPER. Gouden heeren zakhorloges voor oud, prima kwaliteit, met volle garantie. „DE KLOKKEN WINKEL", Fnidsen 111. Een week geleden, aldus de Londensche filmcorres pondent van de N. R. Ct., zijn de Londensche film critici begonnen met hun geliefd jaarlijksch werk: het opsommen van wat volgens elk van hen de tien beste films van het bijna afge- loopen jaar zijnOp het laatste oogenblik hebben echter al die critici hun lijstjes van favorieten moe ten veranderen, want in de twee-en-vijftigste week van 1938 is er een film uitge komen, die het volste recht heeft op een plaats onder de tien besten van het jaar, en nog wel op een eereplaats, bovenaan in de reeks. Zelfs in de zoo van ganscher harte disharmonieerende gelederen der Londensche filmcritici bleek men het ten aanzien hiervan volkomen met elkaar eens te zijn. The Citadel, regie: King Vidor. The Citadel, de onder regie van den Amerikaan King Vidor vervaardigde Engelsche film, is dan ook inderdaad de Kerstsurprise par excellence geworden. Het is een van de heel weinige films, die men zonder overdrijving een meesterwerk kan noemen. En die, na verscheidene maanden van een vrij lauwe productie, opeens weer duidelijk bewijst, waartoe de Engelsche filmindustrie zij het ook met steun van Amerika onder goede en ernstige leiding in staat is. Men kent ook in Nederland Cronin's boek over de Engelsche geneeskundige Rosalina Russell en Robert Donat in „De Citadel". wereld voldoende om van den inhoud op de hoogte te zijn De film is, dat zij toegegeven, geen strijdkreet tegen de Engelsche dokterswereld; maar ze is méér en beter dan dat: ze is een strijdkreet tegen de voorwereldlijke omstandigheden, waaronder vele artsen op het Engelsche platteland nog schijnen te moeten werken, tegen het conservatisme en de domheid, waardoor den jongen vooruitstrevenden dokters iedere verandering ten goede on mogelijk wordt gemaakt, tegen de schat rijke snobs van het Londensche West End, die per se willen worden genezen van kwalen, waaraan zij niet lijden en die daardoor zélf de oorzaak zijn van een zekere soort corruptie in medische krin gen. Zeker, de film stelt ook de artsen niet Douw* EgbtrttïcM* Tfietch* Heeren-Baai n Ond-HolUndsche Pijptabak Anno 17& De jonge Dr. ManSon (Robert Donat) daalt af naar de ingestorte mijnschacht in. de Metro-Goldwy.i-Mayer film De Citadel. als louter engelen en heiligen voor. Maar het scenario maakt een eerlijk en stellig rechtvaardig onderscheid tusschen de goeden en de slechten, de strijders en de zwakkelingen. Geen arts, die overtuigd is ;van de grootheid van zijn beroep, kan er bezwaar tegei hebben dat wantoestanden, waarvoor de dokters zelf slechts in zeer beperkte mate verantwoordelijk zijn, op serieuze wijze aan de kaak worden gesteld, temeer als tegelijkertijd wordt getoond, van welk een oprecht idealisme en van welk een intens enthousiasme de ware medicus bezield kan zijn. Dit groote, maar moeilijke onderwerp heeft men King Vidor voorgezet, toen hij naar Engeland kwam, en hij heeft het op waarlijk meesterlijke wijze gerealiseerd. Reeds in de begin-scènes voelt men, dat Vidor het thema volkomen in zijn macht heeft gehad en dat hij het in krachtigen eerlijken, niets verbloemenden stijl vorm heeft gegeven. Het heele drama van de eerste helft der handeling ligt in den ge lukkigen glimlach, waarmee Robert Donat (als Dr. Mgnson) uit zijn coupéraampje kijkt naar het naderende mijnwerkers dorp in Wales, waar hij voor den eersten keer, voorloopig nog als assistent, 't beroep van arts zal uitoefenen: hij kijkt er naar als naar een paradijs, terwijl de camera ons beeld na beeld geeft van armoede, leelijkheid en troosteloosheid. Er is reeds een treffende, onvergelijke flits van tra giek in dit ééne, allereerste scènetje. En met dezelfde feillooze zekerheid, dezelfde expressiviteit, dezelfde beheersehing van de subtielste mogelijkheden der filmkunst, voert Vidor ons door al de worstelingen, teleurstellingen en successen van Dr. Manson's loopbaan. Bij het zien van een werk als The Citadel wordt men er zich weer eens terdege van bewust, hoe vaak de filmindustrie aller landen ons nog altijd figuren van celluloid voorzet Inplaats van menschen van vleesch en bloed, en hoe geraffineerd zij onze aandacht van de „Ersatz." weet af te leiden. In de film van Vidor komt vervalsching noch verguldsel voor. Wc zien hier nergens armoede in idyllische enscèneering (zooals die in som mige films zoo fraai wordt opgedischt), maar de doffe, „onfilmische" ellende van die trieste districten in het Westen van Engeland, uitgedrukt in holle gezichten, in een grauwe atmosfeer, in suffe onverschil ligheid, in stilzwgen, en in een volkomen afwezigheid van alles wat schoon of zelfs maar kleurig is. Maar toch raakt ook Vidor ook weer niet verslaafd aan de somberheid van zijn milieu; hij overschrijdt nergens de grenzen van het menschelijke en waar schijnlijke; hij predikt niet, hij tóónt slechts. En tot in het kleinste rolletje van de kleinste scène weet hij menschen te scheppen, geeft hij den figuren van hande ling en omgeving karakter, individualiteit. Ook de sprong van het proletarische mi lieu naar het snobistische doet hij zonder eenige weifeling. Vlijmscherp van lijn zijn de portretten der „aristocratische specialis ten", die hij voor ons teekent, zonder dat 't echter caricaturen zijn gewordenAls ons het tijdelijke innerlijke verval van dr. Manson wordt getoond en vooral in de prachtige, diep ontroerende scène van Manson's verschrikt ontwaken uit zijn ver- dooving door den dood van zijn besten vriend, is Vidor weer op volle kracht. Manson's lange, lange tocht door de don kere straten van de groote stad is een hoogtepunt van filmische uitbeeldings kunst. En daarop volgt een dramatisch hoogtepunt in de uitstekend geschreven rede waarmee Manson zich voor het tri bunaal der artsen verdedigt tegen de aan klacht, dat hij de wetten van het medische genootschap zou hebben overtreden en de beroeps-eer zou hebben bezoedeld. DE MOORDZAAK HOLM. Bioscoop-Theater Harmonie. Het gaat in deze buitengewoon spannen de film, die velen deze week in de Harmonie eenige uren van meeleven en ontspanning zal geven, in de eerste plaats om de dan seres Graziëlla Holm, die met veel succes met haar partner Manuel in Bremen op treedt. Als zij op een avond naar Hamburg gaat per auto, wordt zij onderweg ver moord. Was er iemand bij haar in de auto? Ja, een zekere Körner, een vriend van haar en haar zuster in Berlijn. Maar deze heeft de auto voor de moord verlaten. De politie en speciaal strafrechter Wiegand interessee ren zich bijzonder voor dit geval en dan wordt in de film op schitterende wijze het werk van de politie gedemonstreerd om in dit geval klaarheid te brengen. De man, waar Jenny Holm mee getrouwd is, wordt ontmaskerd, maar dan zoekt de onbekende moordenaar van de danseres een nieuw slachtoffer. Hij vindt dit inderdaad, doch de politie is op haar hoede en weet het geraf fineerde plan te verijdelen en den schijn baar onvindbaren moordenaar toch te vin- De dokter aan het werk.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 12