WERKZAME NIEREN Amendementen-regen in de Tweede Kamer, tweede blad. Grc Dr NO Geboorte- en sterftecijfers in 1937. Bemanning der „Zeemanshoop" onderscheiden. De koningin reikt zelf de medailles uit. Begin April 263.798 werkloozen. PARLEMENT Geen prettige dag voor minister van Buuren. Wet autovervoer personen aangenomen. ZORG VOOR Rugpijn Nieren Pillen e fi k h Koi sloeg* er. zoi zooda meter spoed terzyc met e brand den. een h* nog d bedrij Van stortt* deren* deelte toebet maats* oude gesleu voeds* hinder snelhe deelte gen w mocht met zi onder totaal staan. Het vond, invent tydig Omt men ir - is van polis De J drijf ss* Verr den ec van d« wordei i gel 1 in I uit ge< Om den Bo bouwer o ver we derde, kindere vierjari nichtje trein g slachtoi bouwrs nabijhe In ve deelt d ons me* cp de gewezei In tv gelukkt Do is besl den No Beslc zangcor Or J. M. J, is in g( school 1 In werd van ing der polc van der Het j den. pol* ling en aan de Op v men, h£ polder i met het Na ee de aan! Maatsch om een den pen persoon De kc polder 2 Van t vangen, onder d Vanwege het Centraal Bureau voor de Statistiek te 's-Gravenhage is dezer dagen bij de rijksuitgeverij te 's-Gravenhage uitge geven de statistiek van de sterfte naar den leeftijd en de oorzaken van den dood over het jaar 1937. In hoofdlijnen wijkt de inrichting van deze publicatie niet af van die over 1936. De algemeene sterfte bedraagt voor het rijk over 1937 8.78 per 1000 der ge middelde bevolking tegen 8.68 over 1936. Deze lichte stijging van het si :ijfer kan thans nog slechts als incidenteel be schouwd worden, de toekomst zal leeren of daaraan een verder strekkende beteekenis moet worden gehecht. In de groep van gemeenten met meer dan 20.000 inwoners is de sterfte gunstiger dan in die met minder dan 20.000 inwoners (resp. 8.35 en 9.19 per 1000 der gemiddelde bevolking). De mannensterfte, welke volgens een historisch overzicht vanaf 1840 steeds hoo- ger was dan de vrouwensterfte is in 1937 8.86 per 1000 mannen. De vrouwensterfte bedroeg 8.71 per 1000 vrouwen. Het verschil in de sterfte naar het geslacht nam in den loop der jaren aanzienlijk af. Zuigelingensterfte neemt af. De zuigelingensterfte, waaronder ver staan wordt het aantal overledenen be neden het jaar op 100 geborenen is voor het rijk nog steeds dalende. In het tijdvak 1880/1889 bedroeg de zui gelingensterfte gemiddeld per jaar 18,28 en in de jaren 1936 en 1937 resp. 3.89 en 3.81. Het hoogst was deze sterfte in 1937 in Lim burg (4.90) en Noordbrabant (4.84) en het laagst in Zuidholland (2.91), Noordholland (3.06) en Friesland (3.09). Hierbij dient men rekening te houden met het feit, dat hooge geboortecijfers veelal gepaard gaan met een groote, lage met een kleine zuigelingen sterfte. Doodsoorzaken. De sterfgevallen zijn voorts onderschei den naar de internationale nomenclatuur van de doodsoorzaken, waarbij wederom een aparte tabel is samengesteld, waarin behalve de voornaamste oorzaak, welke tot den dood geleid heeft, tevens de complica tie of bijkomstige doodsoorzaak is aangege ven. De sterfte aan kanker- en andere kwaadaardige gezwellen neemt met die aan hartziekten de laatste jaren vrijwel de voor naamste plaats in. In 1937 bedraagt de sterf te aan beide genoemde doodsoorzaken resp. 14.93 pCt. en 15.56 pCt. van de totale sterf te. De sterfte aan tuberculose is daarentegen sterk aan het afnemen. Deze bedraagt in 1937 5.46 pCt. der totale sterfte f5.76 pCt. in 1936>r Van de overige doodsoorzaken zijn nog als veel voorkomend te noemen: hersenbloe ding (7.41 pCt. in 1937, 7.68 pCt. in 1936), pneumonie (7.11 pCt. L. 1937. 7.19 pCt. in 1936), ouderdom (6.15 pCt. in 1937, 6.29 pCt. in 1936), ziekte van het urogenitaal- stelsel (5.52 pCt. in 1937, 5.37 pCt. in 1936) en aangeboren lichaamszwakte (4.82 pCt. in 1937 t.o. 5.02 pCt. in 1936). Gewelddadige dood eischte in 1937 3.92 mannen per 10.00*1 der mannelijke en 1.54 vrouwen per 10.000 der vrouwelijke bevolking. Het aantal man nen, dat 'n gewelddadigen dood stierf, is dus veel grooter dan dat der vrouwen. By deze doodsoorzaak eischten de verkeersongeval len de meeste slachtoffers. Hier is het aan tal mannen ongeveer vier maal zoo groot als dat der vrouwen. Het aantal zelfmoorden blijkt in 1937 op 10.000 der gemiddelde bevolking van elk geslacht 1.05 voor de mannen en 0.55 voor de vrouwen te zijn. In vergelijking met de ciifers over de periode 19241928 liggen die van de jaren 1935, 1936 en 1937 aanzienlijk boven de eerstgenoemde. Het aantal doodge borenen blijft vrij constant en bedraagt in 1937 25 per 1000 geborenen. Aan den feestavond van de vereeniging „De Reddingsmedaille" ter gelegenheid van haar 27-jarig bestaan in den foyer van „Seinpost" te Scheveningen gehouden, is bijzonderen luister bijgezet door 't feit, dat de koningin eigenhandig de koninklijke on derscheidingen heeft uitgereikt aan den schipper en de bemanning van de reddings boot „De Zeemanshoop", die op 9 October van het vorig jaar op zoo dappere wijze hulp heeft verleend bij de schipbreuk van de Sch. 102, die in het zicht van de Scheve- ningsche haven is vergaan. De koningin was vergezeld door haar ad judant kapitein ter zee jhr. E. J. van Holthe, haar kamerheer mr. J. H. L. J. baron Sweerts de Landas Wyborgh, haar hofdame baronesse Schimmelpenninck van der Oye en haar ordonnans-officier luitenant A. J. F. M. Egter van Wissekerke. I Bij den ingang van de zaal werd de ko ningin begroet door den commissaris van de koningin jhr. mr. dr. H. A. van Karnebeek, die tevens beschermheer van de „Reddings medaille" is, burgemeester de Monchy, eere-voorzitter van deze vereeniging en den voorzitter, den heer C. Ottes. Deze sprak een openingswoord, waarbij hij de konogin en de andere gasten welkom heette. Spr. ging in gedachten terug tot den negenden October van het vorig jaar, toen de „Zeemanshoop" onder zulke enerveeren- de omstandigheden uitvoer. De heer Ottes vermeldde daarbij, dat schipper Bruin de groote gouden medaille van de N.- en Z.Hollandsche Reddingsmaat schappij had gekregen, een onderscheiding welke tot nu toe slechts vier maal is uitge reikt. Spr. gedacht een oogenblik de leden der bemanning, die bij dezen ramp zijn om gekomen. Na hem sprak burgemeester de Monchy. Hij dankte de koningin voor haar komst en verzocht de aanwezigen zich een oogenblik van hun zetels te verheffen ter nagedachte nis aan de drie omgekomenen. Vervolgens weer mr. de Monchy op het moedige gedrag van de bemanning der „Zeemanshoop". Met enkele woorden heeft de koningin hierop de dappere redders toegesproken. De koningin spreekt „Het is my een voorrecht, aldus zeide ze, u geluk te wenschen met uwe moedige redding en tevens in de gelegenheid te zijn u persoonlijk deze bijzondere, door u zoo ten volle verdiende enderscheiding uit te reiken. Het zijn niet alleen degenen, die hier aan wezig zijn, doch het is ook een ieder, die een kranige daad en bereidwilligheid zijn leven te offeren voor een ander, weet te waarderen, die u dankbaar is voor het voorbeeld van offervaardigheid en naasten liefde, ja, desnoods wat u het kostbaarste is te geven om uw in doodsgevaar verkeeren- de kameraden te redden. Neder'and is trots op de stoere bemannin gen der reddingsbooten. Van Rottum tot Catzand staan zijn gereed hun leven te wa gen, waar wind en zee dreigen slachtoffers te maken. Ik zie in gedachten voor my de zeer vele heldhaftige reddingen door deze bemannin gen verricht. Ontvang thans uit mijn han den de door u verdiende medaille voor menschlievend hulpbetoon". Zij speldde daarop de onderscheidingen op de revers der begiftigden en sprak hen daarbij ook nog persoonlijk toe, terwijl ver volgens het Wilhelmus werd gespeeld. De bemanning bestond uit: M. Bruin, schipper, die de gouden eerepenning voor menschlievend hulpbetoon, alsmede een lof felijk getuigschrift ontving, A. Kamp, mon teur, A. Toet en J. Dijkhuizen, havenbe dienden en de vrijwilligers G. Groen en C. Grootveld, die de zilveren eerepenning en getuigschrift kregen en O. Klaassen, op stapper, die de zilveren medaille, verbon den aan de Orde van Oranje Nassau kreeg. De koningin en haar gevolg zijn na het eerste nummer van het programma te heb ben bijgewoond, vertrokken. HET PRINSELIJK GEZIN TE DOORN. In verband met de aanwezigheid van prin ses Louis Ferdinand van Pruisen en haar baby op huize Doorn, heeft het prinselijk paar met prinses Beatrix gistermiddag van vier tot zes uur een bezoek gebracht aan het verblijf van den ex-keizèr. Prinses Louis Ferdinand van Pruisen was voor haar huwelijk met den kleinzoon van den ex-keizer grootvorstin Kyra van Rus land. Zij was een van de bruidsmeisjes bij het huwelijk van prinses Jüliana. Jan. Feb. Mt Apr. Mei Juni Juli Aug. 5eP. Oct. Nov. Dec. 35 V 30 25% 35% 30% 25 20% 15 10% 5% RIJKSDIENST DER WERKLOOSHEIDSVERZEKERING EN ARBEIDSBEMIDDELING JAAQGRAAtEKEN OEB WEPKLOOSH El O VAN HET JAAP I9SO AA (ZONDES lanoapbeioeb») 20% 15% 10% 5% Jan. Feb. Mrt. Apn Mei Juni Juli Aug. 5ep. Oct Nov. Dec. De directeur van den rijksdienst der werkloosheidsverzekering en arbeidsbemid deling deelt de volgende resultaten mede van de verzameling door het Centraal Bu reau voor de Statistiek van de voorloopige gegevens over de week van 3 tot en met 8 April 1939. Arbeidsbemiddeling. Op 8 April 1939 waren bij de organen der openbare arbeidsbemiddeling inge schreven 351021 werkzoekenden (333306 mannen en 17715 vrouwen). Hiervan waren 263.798 (251.307 man nen en 12.491 vrouwen) werkloos en waren 69.706 personen door overheids hulp tewerkgesteld by cultuur-techni sche en administratief daarmede gelijk gestelde werken. Blijkbaar waren er dus 17.517 personen als werkzoekende ingeschreven, die in het vrije bedrijf wérkten, doch ander werk zochten. (Bij vergelijking met het aantal werkloo zen onder de bij de organen der arbeidsbe middeling ingeschreven werkzoekenden met het overeenkomstige gegeven uit vorige persberichten, houde men er rekening mede, dat de tewerkgestelden bij cultuur-techni sche en administratief daarmede gelijkge stelde werken thans niet meer onder het aantal werkloozen worden medegeteld). Werkloosheidsverzekering. In de week 3 tot en met 8 April 1939 wa ren bij gesubsidieerde vereenigingen met werkloozenkas aangesloten 581.388 perso nen, waaronder 76.086 landarbeiders. Van de 505.302 verzekerden buiten de landarbeiders was het werkloosheidsper centage 21.2 (vorige verslagweek, 20 tot en met 25 Maart 1939, was dit percentage 21.9). In de overeenkomstige verslagweek van April was hét werkloosheidspercentage voor alle verzekerden in de laatste jaren als volgt (tusschen haakjes zijn vermeld de percenta ges, indien de landarbeiders buiten beschou wing worden gelaten): 1932: 23.3 (23.9), 1933: 26.8 (27.6), 1934: 24.3 (25.9), 1935: 28.0 (30.5), 1936: 29.6 (32.0), 1937: 25.5 (27.6), 1938: 23.8 (25.1), 1939: 20.5 (21.2). (Hierbij moet worden opgemerkt, dat de vereenigingsbesturen bij hun opgaven ten behoeve van de berekening van deze cijfers de tewerkgestelden bij cultuur-technische en administratief daarmede gelijkgestelde werken niet buiten beschouwing laten en dat de thans berekende werkloosheidspercenta ges kunnen blijven worden vergeleken met die over vorige tijdvakken). (Van onzen parlementairen medewerker). De minister van waterstaat heeft gister middag het genoegen gesmaakt het wets ontwerp: vervoer van personen met mo torrijtuigen, dat als wet zal heeten: wet autovervoer personen zonder hoofdelijke stemming te zien aannemen. Weliicht ware het hem aangenamer geweest het ont werp minder gewijzigd en dan desnoods met een vrij groote minderheid tegen bin nen te krijgen! Dat de middag ten slotte met een echecje voor hem eindigde, toen de Kamm een wijziging van de electrici- teitswet verwierp, was misschien nog het onaangenaamste van alles. Heel erg gelukkig is deze bewindsman niet met zijn voorstellen; om by het laatste half jaar te blijven: de Kamer heeft hem ter zake van het centrale vliegveld ge noopt vrijwel rechtsomkeert te maken, en zijn noodwetje met betrekking tot de wilde autobussen had na de behandeling in de Kamer meer van een noodwetje-Diepen horst dan van wetje-van Buuren. Deze mr. Diepenhorst (broer van den a.-r. prof. in de Eerste Kamer) heeft gis termiddag bij de behandeling van de arti kelen van de wet autovervoer personen wederom door amendementen van zich doen spreken; trouwens de heer Bongaerts (r.k.) had zich ook met een aanzienlijk aantal voorstellen belast. In totaal ■waren er dertien amendementen en twee subamendementen. Ze zijn niet alle en ook niet alle ongewijzigd aangenomen of door den minister overgenomen; enkele ervan waren een gevolg van reeds aange nomen amendementen en behoeven dus geen bijzondere vermelding meer. Wanneer we nu de reeks op den voet volgen, waarbij we ons tot wezenlijke wij zigingen zullen beperken, komen we het eerst tot een amendement-Diepenhorst, er toe strekkend een vertegenwoordiger van Gedep. Staten op te nemen in de commis sie vergunningen personenvervoer wan neer een autobusdienst van de betreffende provincie aan de orde zou komen. Behalve by den heer van Braambeek (s.d.) bestond er tegen dit amendement weinig bezwaar, ook niet bij den minister in zoover de Ge deputeerde een adviseerende stem zou uitbrengen. Maar de voorsteller handhaaf de zijn eisch van een beslissende stem, in tusschen tegemoetkoming toonend in dien zin, dat Gedep. Staten niet vertegenwoor digend zullen zijn in de gevallen waarin zij zelf als beroepsinstantie optreden. Aldus geredigeerd, werd het amendement met 5030 stemmen aangenomen. De soc.- dem., enkele katholieken en de heer Posthuma (c.d.u.) waren tegen. De heer Sweens (r.k.) zag een amende ment van weinig beteekenis overgenomen, een ander voorstel van den luimigen heer Diepenhorst was van ingrijpenden aard. Bij de algemeene beschouwingen had hij er reeds op aangedrongen, dat de minister een richtsnoer in de wet zou geven voor het verleenen van vergunningen. Hij had de volgende suggestie gedaan: Laat de bepaling luiden: „De vergunning wordt verleend, tenzij daardoor de duurzame en redelijke voorziening in de verkeersbehoef- ten wordt geschaad". Daarvan had hij een amendement gemaakt. De heer van Braambeek bestreed het fel; hij noemde het destructief, daar hij vreesde, dat, na aanneming, het aantal autobussen geweldig zou toenemen. Steun kreeg de heer Die penhorst echter van de heeren Krijger (c.h.) en van Dijken (a.r.), maar de heer Ebels (v.d.) bleek meer de zienswijze van den soc.-dem. afgevaardigde te zijn toege daan. Daar het amendement-Diepenhorst de onderteekening droeg van vertegen woordigers der r.k., c.h. en liberale frac ties, en de minister reeds gezegd had, dat de gedachte ervan hem niet onsympathiek was, al voelde hij meer ervoor ze in de considerans van het ontwerp uit te druk ken, maakte het amendement een vrij goede kans. De formuleering was den be windsman evenwel wat te scherp en daar om gaf hy den voorsteller een wijziging in overweging. Ofschoon de bedoeling ervan dezelfde was, luidde de aanhef van 's ministers le zing: „De vergunning word niet gewei gerdenz. De heer van Braambeek poogde met een subamendement er nog iets af te halen naar zijn richting, doch dat mislukte; met 65 tegen 21 stemmen werd zijn sub-amende ment verworpen, waarna het amendement- Diepenhorst in dezelfde stemmenverhou ding werd goedgekeurd. De minister nam een amendement - Bongaerts over, volgens hetwelk in de vergunning niet alleen begin- en eindpunt maar ook de te volgen wegen worden om schreven, terwijl eveneens halteplaatsen aangegeven kunnen worden. De heer Sweens (r.k.) kreeg gedaan, dat begin- en eindpunt en vaste Laltep'aatsen niet eer der worden vastgesteld dan nadat de be langhebbende gemeentebesturen zijn ge hoord. Z. h. s. werd goedgekeurd een amende- ment-Bongaerts, waardoor schadevergoe ding niet alleen bij de intrekking, maar ook bij de wijziging van een vergunning kan worden toegekend. Overgenomen werd een voorstel-Bongaerts om een tijdelijke vergunning ten hoogste tweemaal met uiterlijk zes maanden te verlengen en niet „met telkens ten hoogste zes maanden", gelijk de minister aanvankelijk wilde. Met andere amendementen van minder betee kenis had dezelfde .afgevaardigde ook succes. Van belang is geweest de overneming door den minister (zij het na eenige aarze ling) van een amendement-Amelink, waar door wordt bepaald, dat waar een collec tief contract ontbreekt, de arbeidsvoor waarden aan de goedkeuring van den minister zullen worden onderworpen. Een sub-amendement-Kievit, dat aan dit voor stel een wijdere strekking wilde geven, werd ingetrokken door den voorsteller. Toen kon de minister zich gemakkelijker voor de overneming van dit amendement verklaren. De heer Diepenhorst behaalde daarna weer een succesje (al moest er eenigen tijd over worden gepraat) en zag de mogelijk heid van een bezwaarschrift tegen de in bewaringneming door de politie van mo torrijtuigen, waarmee een overtreding is gepleegd, in de wet opgenomen. Door wat water in zijn wijn te doen, bewerkte hij dat de minister het overnam. En daarna werd het wetsontwerp z. h. s. aangenomen met aar.teekeming, dat de heer Woudenberg (n.s.b.) die natuurlijk daarmee de opvatting van zijn fractie ver tolkte en de heer Zandt (s.g.p.) wilden geacht worden te hebben tegengestemd. Wijziging electriciteitswet. Daarna werd de bovengenoemde wijzi ging van de electriciteitswet behandeld, die op een echecje voor minister van Buuren is uitgeloopen, omdat de Kamer hem niet op een door haar verkeerd ge- achten weg wilde volgen. Wat was de kwestie? Er is een electriciteitswet, maar deze is nog niet uitgevoerd. Er bestaat be hoefte aan een technische afdeeling aan het departement van waterstaat en aan de zorgen voor de deugdelijkheid en doel matigheid van electrotechnische materia len moet uitvoering gegeven kunnen wor den. Bedoelde technische afdeeling zou zich ook moeten bezig houden niet de voorbe reiding van plannen voor de koppeling van de groote electriciteitsnetten, waar door de stroomvoorziening zekerder zou worden, hetgeen ook voor defensiedoel einden van belang is. De minister ziet geen kans om het voor een en ander benoodigde bedrag op zijn begrooting te vinden, hij wil het tekort op de Rijksbegrooting niet vergrooten, dus heeft hij een ande ren weg moeten inslaan, namelijk door van de bedrijven een bedrag te heffen van de opbrengst van de stroomlevering, voor zoover die rechtstreeks aan de ver bruikers geschiedt. De minister wilde 0.2 pet. heffen, waardoor hij een som zou ver krijgen, groot genoeg om nu en in de vol gende jaren de kosten voor bedoelde dien sten te dekken. De nieuwe afdeeling aan zijn departement zou dit jaar 40.000 kos ten, naar raming; van de rest kon hij geen raming opgeven, maar wel had de Kamer uitgerekend, dat hij door slechts 0.2 pet. te heffen al meer dan 2 ton zou binnen krij gen, hetgeen veel te veel werd geacht. Bovendien zou de volksvertegenwoordi ging in haar controlerecht worden beperkt als die uitgaven buiten de gewone begroo ting zouden blijven. Ook is het principieel onjuist om van een bepaalde groep van be langhebbenden een bedrag te eischen dat dient voor onkosten in het algemeen be lang. Den minister werd verweten, dat hij niet bijtijds zich bedacht had, dat voor de uit voering van de wet ook geld noodig zou zyn; in elk geval had hij beter gedaan dit by gewone suppletoire begrooting aan te vragen. Dat waren zoo over het algemeen de ar gumenten' van de heeren van den Heuvel (a.r.), Ebels (v.d.), Donker (s.d Rutgers van ilozenburg (c.h.) en Wendelaar (lib.) Er was slechts één spreker die den minis ter con amore verdedigde, de heer Bon gaerts (r.k.) Deze wees er op, dat derge lijke bestemmingsheffingen allang bekend zyn in ons staatsbestel; men vindt ze in de statistiekwet, de warenwet en de bioscoop wet, die alle retributies kennen uit den zak van een bepaalde groep der bevol king. Andere bestemmingheffingen, zooals verhoogde benzinebelastir.g voor den ver snelden bruggenbouw, hebben veel minder verzet in de Kamer ontmoet, ofschoon er M IEMAND verdraagt veretopplng dep Inge wanden, maar traag functlonneerende nieren, die ernetige gevolgen kunnen hebben» worden dikwijle verwaarlooed. Rugpijn, ver- etoorde slaap, duizeligheid, rheumatiek, leohlee ot spit zijn de er vaak uit voortkomende gevol gen. Deze verschijnselen waarschuwen u, datj de werking der nieren verstoord raakt. Houdl derhalve uw nieren In goeden staat door eed diuretisch middel. Stel uw gezondheid niet kw de waagschaal, maar laat Foster'e Rugpijn Nieren Pillen u nieuwe kracht en ritaliteW ?.?.veï* Fo®ter'® PHI®n bevatten geen gevaar-I Jljke beetanddeelen en hebben In Holland ruim 30 jaren ongeëvenaard eucces behaald. millioenen mee waren gemoeid. Bovendien is 't voorgestelde percentage een maximum. De heer van der Waerden (s.d.) kon den minister niet afvallen, omda* hij de urgentie van de invoering van de electri citeitswet zoo sterk gevoelde, al achtte hy de gevonden oplossing weinig fraai. Minister van Buuren zag zich dus ge noodzaakt te vechten tegen een breed front. Verschillende argumenten van den heer Bongaerts haalde hij ook aan; hy hield de Kamer met nadruk voor, dat hy bereid was elk jaar een begrooting van in komsten en uitgaven over te leggen, zoo dat haar budgetrecht onverkort zou blijven. Het mocht niet baten, evenmin als de toe zegging dat de heffing zoo laag mogelijk zou worden gehouden. De heer van den Heuvel diende een amendement in om het percentage te hal- veeren, dus op maimaal 0.1 te brengen, waarmee de minister echter geen ger.oegen kon nemen. Niettemin werd het amende ment met 46 tegen 26 stemmen aange nomen, waarbij de a.r., de c.h., de libera len, ec aantal katholieken en sociaal democraten vóór stemden. En toen ge beurde het, dat het wetsontwerp, in een tamelyk gemengde stemming met 39 tegen 32 stemmen werd verworpen! Minister van Buuren bleek er niet erg down onder, maar leuk kan het toch moei lijk voor hem zijn geweest. Dan ha* collega Goseling het gemakkelijker, daarna zonder discussie en z. h. s. »w. wijziging van de onteigeningswet zag aan genomen, waarvan de voornaamste bepa ling was, dat onteigening om verhooging van de opbrengst van gronden grooter te maken niet alleen ten name van een ver eeniging, doch ook ten name van een stichting mogelijk wordt. Heden was er afdeelingsonderzoek der Kamer. Zij komt a.s. Dinsdag weer bijeen. zyn die een

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 6