WERKZAME NIEREN
Amendementen-regen in de Tweede Kamer,
tweede blad.
Grc
Dr
NO
Geboorte- en sterftecijfers
in 1937.
Bemanning der „Zeemanshoop"
onderscheiden.
De koningin reikt zelf de
medailles uit.
Begin April 263.798 werkloozen.
PARLEMENT
Geen prettige dag voor minister van Buuren.
Wet autovervoer personen
aangenomen.
ZORG VOOR
Rugpijn Nieren Pillen
e
fi
k
h
Koi
sloeg*
er. zoi
zooda
meter
spoed
terzyc
met e
brand
den.
een h*
nog d
bedrij
Van
stortt*
deren*
deelte
toebet
maats*
oude
gesleu
voeds*
hinder
snelhe
deelte
gen w
mocht
met zi
onder
totaal
staan.
Het
vond,
invent
tydig
Omt
men ir
- is van
polis
De J
drijf ss*
Verr
den ec
van d«
wordei
i
gel
1 in
I
uit
ge<
Om
den Bo
bouwer
o ver we
derde,
kindere
vierjari
nichtje
trein g
slachtoi
bouwrs
nabijhe
In ve
deelt d
ons me*
cp de
gewezei
In tv
gelukkt
Do
is besl
den No
Beslc
zangcor
Or
J. M. J,
is in g(
school 1
In
werd
van ing
der polc
van der
Het j
den. pol*
ling en
aan de
Op v
men, h£
polder i
met het
Na ee
de aan!
Maatsch
om een
den pen
persoon
De kc
polder 2
Van t
vangen,
onder d
Vanwege het Centraal Bureau voor de
Statistiek te 's-Gravenhage is dezer dagen
bij de rijksuitgeverij te 's-Gravenhage uitge
geven de statistiek van de sterfte naar den
leeftijd en de oorzaken van den dood over
het jaar 1937.
In hoofdlijnen wijkt de inrichting van
deze publicatie niet af van die over 1936.
De algemeene sterfte bedraagt voor
het rijk over 1937 8.78 per 1000 der ge
middelde bevolking tegen 8.68 over
1936.
Deze lichte stijging van het si :ijfer
kan thans nog slechts als incidenteel be
schouwd worden, de toekomst zal leeren of
daaraan een verder strekkende beteekenis
moet worden gehecht.
In de groep van gemeenten met meer dan
20.000 inwoners is de sterfte gunstiger dan
in die met minder dan 20.000 inwoners
(resp. 8.35 en 9.19 per 1000 der gemiddelde
bevolking).
De mannensterfte, welke volgens een
historisch overzicht vanaf 1840 steeds hoo-
ger was dan de vrouwensterfte is in 1937
8.86 per 1000 mannen. De vrouwensterfte
bedroeg 8.71 per 1000 vrouwen. Het verschil
in de sterfte naar het geslacht nam in den
loop der jaren aanzienlijk af.
Zuigelingensterfte neemt af.
De zuigelingensterfte, waaronder ver
staan wordt het aantal overledenen be
neden het jaar op 100 geborenen is voor
het rijk nog steeds dalende.
In het tijdvak 1880/1889 bedroeg de zui
gelingensterfte gemiddeld per jaar 18,28 en
in de jaren 1936 en 1937 resp. 3.89 en 3.81.
Het hoogst was deze sterfte in 1937 in Lim
burg (4.90) en Noordbrabant (4.84) en het
laagst in Zuidholland (2.91), Noordholland
(3.06) en Friesland (3.09). Hierbij dient men
rekening te houden met het feit, dat hooge
geboortecijfers veelal gepaard gaan met een
groote, lage met een kleine zuigelingen
sterfte.
Doodsoorzaken.
De sterfgevallen zijn voorts onderschei
den naar de internationale nomenclatuur
van de doodsoorzaken, waarbij wederom
een aparte tabel is samengesteld, waarin
behalve de voornaamste oorzaak, welke tot
den dood geleid heeft, tevens de complica
tie of bijkomstige doodsoorzaak is aangege
ven. De sterfte aan kanker- en andere
kwaadaardige gezwellen neemt met die aan
hartziekten de laatste jaren vrijwel de voor
naamste plaats in. In 1937 bedraagt de sterf
te aan beide genoemde doodsoorzaken resp.
14.93 pCt. en 15.56 pCt. van de totale sterf
te. De sterfte aan tuberculose is daarentegen
sterk aan het afnemen. Deze bedraagt in
1937 5.46 pCt. der totale sterfte f5.76 pCt. in
1936>r
Van de overige doodsoorzaken zijn nog als
veel voorkomend te noemen: hersenbloe
ding (7.41 pCt. in 1937, 7.68 pCt. in 1936),
pneumonie (7.11 pCt. L. 1937. 7.19 pCt. in
1936), ouderdom (6.15 pCt. in 1937, 6.29
pCt. in 1936), ziekte van het urogenitaal-
stelsel (5.52 pCt. in 1937, 5.37 pCt. in 1936)
en aangeboren lichaamszwakte (4.82 pCt. in
1937 t.o. 5.02 pCt. in 1936). Gewelddadige
dood eischte in 1937 3.92 mannen per 10.00*1
der mannelijke en 1.54 vrouwen per 10.000
der vrouwelijke bevolking. Het aantal man
nen, dat 'n gewelddadigen dood stierf, is dus
veel grooter dan dat der vrouwen. By deze
doodsoorzaak eischten de verkeersongeval
len de meeste slachtoffers. Hier is het aan
tal mannen ongeveer vier maal zoo groot
als dat der vrouwen.
Het aantal zelfmoorden blijkt in 1937 op
10.000 der gemiddelde bevolking van elk
geslacht 1.05 voor de mannen en 0.55 voor
de vrouwen te zijn. In vergelijking met de
ciifers over de periode 19241928 liggen die
van de jaren 1935, 1936 en 1937 aanzienlijk
boven de eerstgenoemde. Het aantal doodge
borenen blijft vrij constant en bedraagt in
1937 25 per 1000 geborenen.
Aan den feestavond van de vereeniging
„De Reddingsmedaille" ter gelegenheid van
haar 27-jarig bestaan in den foyer van
„Seinpost" te Scheveningen gehouden, is
bijzonderen luister bijgezet door 't feit, dat
de koningin eigenhandig de koninklijke on
derscheidingen heeft uitgereikt aan den
schipper en de bemanning van de reddings
boot „De Zeemanshoop", die op 9 October
van het vorig jaar op zoo dappere wijze
hulp heeft verleend bij de schipbreuk van
de Sch. 102, die in het zicht van de Scheve-
ningsche haven is vergaan.
De koningin was vergezeld door haar ad
judant kapitein ter zee jhr. E. J. van Holthe,
haar kamerheer mr. J. H. L. J. baron
Sweerts de Landas Wyborgh, haar hofdame
baronesse Schimmelpenninck van der Oye
en haar ordonnans-officier luitenant A. J.
F. M. Egter van Wissekerke.
I Bij den ingang van de zaal werd de ko
ningin begroet door den commissaris van de
koningin jhr. mr. dr. H. A. van Karnebeek,
die tevens beschermheer van de „Reddings
medaille" is, burgemeester de Monchy,
eere-voorzitter van deze vereeniging en den
voorzitter, den heer C. Ottes.
Deze sprak een openingswoord, waarbij
hij de konogin en de andere gasten welkom
heette.
Spr. ging in gedachten terug tot den
negenden October van het vorig jaar, toen
de „Zeemanshoop" onder zulke enerveeren-
de omstandigheden uitvoer.
De heer Ottes vermeldde daarbij, dat
schipper Bruin de groote gouden medaille
van de N.- en Z.Hollandsche Reddingsmaat
schappij had gekregen, een onderscheiding
welke tot nu toe slechts vier maal is uitge
reikt. Spr. gedacht een oogenblik de leden
der bemanning, die bij dezen ramp zijn om
gekomen.
Na hem sprak burgemeester de Monchy.
Hij dankte de koningin voor haar komst en
verzocht de aanwezigen zich een oogenblik
van hun zetels te verheffen ter nagedachte
nis aan de drie omgekomenen. Vervolgens
weer mr. de Monchy op het moedige gedrag
van de bemanning der „Zeemanshoop".
Met enkele woorden heeft de koningin
hierop de dappere redders toegesproken.
De koningin spreekt
„Het is my een voorrecht, aldus zeide
ze, u geluk te wenschen met uwe moedige
redding en tevens in de gelegenheid te zijn
u persoonlijk deze bijzondere, door u zoo
ten volle verdiende enderscheiding uit te
reiken.
Het zijn niet alleen degenen, die hier aan
wezig zijn, doch het is ook een ieder, die
een kranige daad en bereidwilligheid zijn
leven te offeren voor een ander, weet te
waarderen, die u dankbaar is voor het
voorbeeld van offervaardigheid en naasten
liefde, ja, desnoods wat u het kostbaarste is
te geven om uw in doodsgevaar verkeeren-
de kameraden te redden.
Neder'and is trots op de stoere bemannin
gen der reddingsbooten. Van Rottum tot
Catzand staan zijn gereed hun leven te wa
gen, waar wind en zee dreigen slachtoffers
te maken.
Ik zie in gedachten voor my de zeer vele
heldhaftige reddingen door deze bemannin
gen verricht. Ontvang thans uit mijn han
den de door u verdiende medaille voor
menschlievend hulpbetoon".
Zij speldde daarop de onderscheidingen op
de revers der begiftigden en sprak hen
daarbij ook nog persoonlijk toe, terwijl ver
volgens het Wilhelmus werd gespeeld.
De bemanning bestond uit: M. Bruin,
schipper, die de gouden eerepenning voor
menschlievend hulpbetoon, alsmede een lof
felijk getuigschrift ontving, A. Kamp, mon
teur, A. Toet en J. Dijkhuizen, havenbe
dienden en de vrijwilligers G. Groen en C.
Grootveld, die de zilveren eerepenning en
getuigschrift kregen en O. Klaassen, op
stapper, die de zilveren medaille, verbon
den aan de Orde van Oranje Nassau kreeg.
De koningin en haar gevolg zijn na het
eerste nummer van het programma te heb
ben bijgewoond, vertrokken.
HET PRINSELIJK GEZIN TE DOORN.
In verband met de aanwezigheid van prin
ses Louis Ferdinand van Pruisen en haar
baby op huize Doorn, heeft het prinselijk
paar met prinses Beatrix gistermiddag van
vier tot zes uur een bezoek gebracht aan het
verblijf van den ex-keizèr.
Prinses Louis Ferdinand van Pruisen was
voor haar huwelijk met den kleinzoon van
den ex-keizer grootvorstin Kyra van Rus
land. Zij was een van de bruidsmeisjes bij
het huwelijk van prinses Jüliana.
Jan. Feb. Mt Apr. Mei Juni Juli Aug. 5eP. Oct. Nov. Dec.
35 V
30
25%
35%
30%
25
20%
15
10%
5%
RIJKSDIENST DER
WERKLOOSHEIDSVERZEKERING
EN ARBEIDSBEMIDDELING
JAAQGRAAtEKEN OEB WEPKLOOSH El O
VAN HET JAAP I9SO AA
(ZONDES lanoapbeioeb»)
20%
15%
10%
5%
Jan. Feb. Mrt. Apn Mei Juni Juli Aug. 5ep. Oct Nov. Dec.
De directeur van den rijksdienst der
werkloosheidsverzekering en arbeidsbemid
deling deelt de volgende resultaten mede
van de verzameling door het Centraal Bu
reau voor de Statistiek van de voorloopige
gegevens over de week van 3 tot en met 8
April 1939.
Arbeidsbemiddeling.
Op 8 April 1939 waren bij de organen
der openbare arbeidsbemiddeling inge
schreven 351021 werkzoekenden (333306
mannen en 17715 vrouwen).
Hiervan waren 263.798 (251.307 man
nen en 12.491 vrouwen) werkloos en
waren 69.706 personen door overheids
hulp tewerkgesteld by cultuur-techni
sche en administratief daarmede gelijk
gestelde werken.
Blijkbaar waren er dus 17.517 personen
als werkzoekende ingeschreven, die in het
vrije bedrijf wérkten, doch ander werk
zochten.
(Bij vergelijking met het aantal werkloo
zen onder de bij de organen der arbeidsbe
middeling ingeschreven werkzoekenden
met het overeenkomstige gegeven uit vorige
persberichten, houde men er rekening mede,
dat de tewerkgestelden bij cultuur-techni
sche en administratief daarmede gelijkge
stelde werken thans niet meer onder het
aantal werkloozen worden medegeteld).
Werkloosheidsverzekering.
In de week 3 tot en met 8 April 1939 wa
ren bij gesubsidieerde vereenigingen met
werkloozenkas aangesloten 581.388 perso
nen, waaronder 76.086 landarbeiders.
Van de 505.302 verzekerden buiten de
landarbeiders was het werkloosheidsper
centage 21.2 (vorige verslagweek, 20 tot en
met 25 Maart 1939, was dit percentage 21.9).
In de overeenkomstige verslagweek van
April was hét werkloosheidspercentage voor
alle verzekerden in de laatste jaren als volgt
(tusschen haakjes zijn vermeld de percenta
ges, indien de landarbeiders buiten beschou
wing worden gelaten): 1932: 23.3 (23.9),
1933: 26.8 (27.6), 1934: 24.3 (25.9), 1935: 28.0
(30.5), 1936: 29.6 (32.0), 1937: 25.5 (27.6),
1938: 23.8 (25.1), 1939: 20.5 (21.2).
(Hierbij moet worden opgemerkt, dat de
vereenigingsbesturen bij hun opgaven ten
behoeve van de berekening van deze cijfers
de tewerkgestelden bij cultuur-technische
en administratief daarmede gelijkgestelde
werken niet buiten beschouwing laten en dat
de thans berekende werkloosheidspercenta
ges kunnen blijven worden vergeleken met
die over vorige tijdvakken).
(Van onzen parlementairen medewerker).
De minister van waterstaat heeft gister
middag het genoegen gesmaakt het wets
ontwerp: vervoer van personen met mo
torrijtuigen, dat als wet zal heeten: wet
autovervoer personen zonder hoofdelijke
stemming te zien aannemen. Weliicht ware
het hem aangenamer geweest het ont
werp minder gewijzigd en dan desnoods
met een vrij groote minderheid tegen bin
nen te krijgen! Dat de middag ten slotte
met een echecje voor hem eindigde, toen
de Kamm een wijziging van de electrici-
teitswet verwierp, was misschien nog het
onaangenaamste van alles.
Heel erg gelukkig is deze bewindsman
niet met zijn voorstellen; om by het laatste
half jaar te blijven: de Kamer heeft hem
ter zake van het centrale vliegveld ge
noopt vrijwel rechtsomkeert te maken, en
zijn noodwetje met betrekking tot de wilde
autobussen had na de behandeling in de
Kamer meer van een noodwetje-Diepen
horst dan van wetje-van Buuren.
Deze mr. Diepenhorst (broer van den
a.-r. prof. in de Eerste Kamer) heeft gis
termiddag bij de behandeling van de arti
kelen van de wet autovervoer personen
wederom door amendementen van zich
doen spreken; trouwens de heer Bongaerts
(r.k.) had zich ook met een aanzienlijk
aantal voorstellen belast. In totaal
■waren er dertien amendementen en twee
subamendementen. Ze zijn niet alle en
ook niet alle ongewijzigd aangenomen of
door den minister overgenomen; enkele
ervan waren een gevolg van reeds aange
nomen amendementen en behoeven dus
geen bijzondere vermelding meer.
Wanneer we nu de reeks op den voet
volgen, waarbij we ons tot wezenlijke wij
zigingen zullen beperken, komen we het
eerst tot een amendement-Diepenhorst, er
toe strekkend een vertegenwoordiger van
Gedep. Staten op te nemen in de commis
sie vergunningen personenvervoer wan
neer een autobusdienst van de betreffende
provincie aan de orde zou komen. Behalve
by den heer van Braambeek (s.d.) bestond
er tegen dit amendement weinig bezwaar,
ook niet bij den minister in zoover de Ge
deputeerde een adviseerende stem zou
uitbrengen. Maar de voorsteller handhaaf
de zijn eisch van een beslissende stem, in
tusschen tegemoetkoming toonend in dien
zin, dat Gedep. Staten niet vertegenwoor
digend zullen zijn in de gevallen waarin zij
zelf als beroepsinstantie optreden. Aldus
geredigeerd, werd het amendement met
5030 stemmen aangenomen. De soc.-
dem., enkele katholieken en de heer
Posthuma (c.d.u.) waren tegen.
De heer Sweens (r.k.) zag een amende
ment van weinig beteekenis overgenomen,
een ander voorstel van den luimigen heer
Diepenhorst was van ingrijpenden aard.
Bij de algemeene beschouwingen had hij
er reeds op aangedrongen, dat de minister
een richtsnoer in de wet zou geven voor
het verleenen van vergunningen. Hij had
de volgende suggestie gedaan: Laat de
bepaling luiden: „De vergunning wordt
verleend, tenzij daardoor de duurzame en
redelijke voorziening in de verkeersbehoef-
ten wordt geschaad". Daarvan had hij een
amendement gemaakt. De heer van
Braambeek bestreed het fel; hij noemde
het destructief, daar hij vreesde, dat, na
aanneming, het aantal autobussen geweldig
zou toenemen. Steun kreeg de heer Die
penhorst echter van de heeren Krijger
(c.h.) en van Dijken (a.r.), maar de heer
Ebels (v.d.) bleek meer de zienswijze van
den soc.-dem. afgevaardigde te zijn toege
daan. Daar het amendement-Diepenhorst
de onderteekening droeg van vertegen
woordigers der r.k., c.h. en liberale frac
ties, en de minister reeds gezegd had, dat
de gedachte ervan hem niet onsympathiek
was, al voelde hij meer ervoor ze in de
considerans van het ontwerp uit te druk
ken, maakte het amendement een vrij
goede kans. De formuleering was den be
windsman evenwel wat te scherp en daar
om gaf hy den voorsteller een wijziging in
overweging.
Ofschoon de bedoeling ervan dezelfde
was, luidde de aanhef van 's ministers le
zing: „De vergunning word niet gewei
gerdenz.
De heer van Braambeek poogde met een
subamendement er nog iets af te halen naar
zijn richting, doch dat mislukte; met 65
tegen 21 stemmen werd zijn sub-amende
ment verworpen, waarna het amendement-
Diepenhorst in dezelfde stemmenverhou
ding werd goedgekeurd.
De minister nam een amendement -
Bongaerts over, volgens hetwelk in de
vergunning niet alleen begin- en eindpunt
maar ook de te volgen wegen worden om
schreven, terwijl eveneens halteplaatsen
aangegeven kunnen worden. De heer
Sweens (r.k.) kreeg gedaan, dat begin- en
eindpunt en vaste Laltep'aatsen niet eer
der worden vastgesteld dan nadat de be
langhebbende gemeentebesturen zijn ge
hoord.
Z. h. s. werd goedgekeurd een amende-
ment-Bongaerts, waardoor schadevergoe
ding niet alleen bij de intrekking, maar
ook bij de wijziging van een vergunning
kan worden toegekend. Overgenomen werd
een voorstel-Bongaerts om een tijdelijke
vergunning ten hoogste tweemaal met
uiterlijk zes maanden te verlengen en niet
„met telkens ten hoogste zes maanden",
gelijk de minister aanvankelijk wilde. Met
andere amendementen van minder betee
kenis had dezelfde .afgevaardigde ook
succes.
Van belang is geweest de overneming
door den minister (zij het na eenige aarze
ling) van een amendement-Amelink, waar
door wordt bepaald, dat waar een collec
tief contract ontbreekt, de arbeidsvoor
waarden aan de goedkeuring van den
minister zullen worden onderworpen. Een
sub-amendement-Kievit, dat aan dit voor
stel een wijdere strekking wilde geven,
werd ingetrokken door den voorsteller.
Toen kon de minister zich gemakkelijker
voor de overneming van dit amendement
verklaren.
De heer Diepenhorst behaalde daarna
weer een succesje (al moest er eenigen tijd
over worden gepraat) en zag de mogelijk
heid van een bezwaarschrift tegen de in
bewaringneming door de politie van mo
torrijtuigen, waarmee een overtreding is
gepleegd, in de wet opgenomen. Door wat
water in zijn wijn te doen, bewerkte hij
dat de minister het overnam.
En daarna werd het wetsontwerp z. h. s.
aangenomen met aar.teekeming, dat de heer
Woudenberg (n.s.b.) die natuurlijk
daarmee de opvatting van zijn fractie ver
tolkte en de heer Zandt (s.g.p.) wilden
geacht worden te hebben tegengestemd.
Wijziging electriciteitswet.
Daarna werd de bovengenoemde wijzi
ging van de electriciteitswet behandeld,
die op een echecje voor minister van
Buuren is uitgeloopen, omdat de Kamer
hem niet op een door haar verkeerd ge-
achten weg wilde volgen. Wat was de
kwestie? Er is een electriciteitswet, maar
deze is nog niet uitgevoerd. Er bestaat be
hoefte aan een technische afdeeling aan
het departement van waterstaat en aan de
zorgen voor de deugdelijkheid en doel
matigheid van electrotechnische materia
len moet uitvoering gegeven kunnen wor
den. Bedoelde technische afdeeling zou zich
ook moeten bezig houden niet de voorbe
reiding van plannen voor de koppeling
van de groote electriciteitsnetten, waar
door de stroomvoorziening zekerder zou
worden, hetgeen ook voor defensiedoel
einden van belang is.
De minister ziet geen kans om het voor
een en ander benoodigde bedrag op
zijn begrooting te vinden, hij wil
het tekort op de Rijksbegrooting niet
vergrooten, dus heeft hij een ande
ren weg moeten inslaan, namelijk door
van de bedrijven een bedrag te heffen
van de opbrengst van de stroomlevering,
voor zoover die rechtstreeks aan de ver
bruikers geschiedt. De minister wilde 0.2
pet. heffen, waardoor hij een som zou ver
krijgen, groot genoeg om nu en in de vol
gende jaren de kosten voor bedoelde dien
sten te dekken. De nieuwe afdeeling aan
zijn departement zou dit jaar 40.000 kos
ten, naar raming; van de rest kon hij geen
raming opgeven, maar wel had de Kamer
uitgerekend, dat hij door slechts 0.2 pet. te
heffen al meer dan 2 ton zou binnen krij
gen, hetgeen veel te veel werd geacht.
Bovendien zou de volksvertegenwoordi
ging in haar controlerecht worden beperkt
als die uitgaven buiten de gewone begroo
ting zouden blijven. Ook is het principieel
onjuist om van een bepaalde groep van be
langhebbenden een bedrag te eischen dat
dient voor onkosten in het algemeen be
lang.
Den minister werd verweten, dat hij niet
bijtijds zich bedacht had, dat voor de uit
voering van de wet ook geld noodig zou
zyn; in elk geval had hij beter gedaan dit
by gewone suppletoire begrooting aan te
vragen.
Dat waren zoo over het algemeen de ar
gumenten' van de heeren van den Heuvel
(a.r.), Ebels (v.d.), Donker (s.d Rutgers
van ilozenburg (c.h.) en Wendelaar (lib.)
Er was slechts één spreker die den minis
ter con amore verdedigde, de heer Bon
gaerts (r.k.) Deze wees er op, dat derge
lijke bestemmingsheffingen allang bekend
zyn in ons staatsbestel; men vindt ze in de
statistiekwet, de warenwet en de bioscoop
wet, die alle retributies kennen uit den
zak van een bepaalde groep der bevol
king. Andere bestemmingheffingen, zooals
verhoogde benzinebelastir.g voor den ver
snelden bruggenbouw, hebben veel minder
verzet in de Kamer ontmoet, ofschoon er
M IEMAND verdraagt veretopplng dep Inge
wanden, maar traag functlonneerende
nieren, die ernetige gevolgen kunnen hebben»
worden dikwijle verwaarlooed. Rugpijn, ver-
etoorde slaap, duizeligheid, rheumatiek, leohlee
ot spit zijn de er vaak uit voortkomende gevol
gen. Deze verschijnselen waarschuwen u, datj
de werking der nieren verstoord raakt. Houdl
derhalve uw nieren In goeden staat door eed
diuretisch middel. Stel uw gezondheid niet kw
de waagschaal, maar laat Foster'e Rugpijn
Nieren Pillen u nieuwe kracht en ritaliteW
?.?.veï* Fo®ter'® PHI®n bevatten geen gevaar-I
Jljke beetanddeelen en hebben In Holland ruim
30 jaren ongeëvenaard eucces behaald.
millioenen mee waren gemoeid. Bovendien
is 't voorgestelde percentage een maximum.
De heer van der Waerden (s.d.) kon
den minister niet afvallen, omda* hij de
urgentie van de invoering van de electri
citeitswet zoo sterk gevoelde, al achtte hy
de gevonden oplossing weinig fraai.
Minister van Buuren zag zich dus ge
noodzaakt te vechten tegen een breed
front. Verschillende argumenten van den
heer Bongaerts haalde hij ook aan; hy
hield de Kamer met nadruk voor, dat hy
bereid was elk jaar een begrooting van in
komsten en uitgaven over te leggen, zoo
dat haar budgetrecht onverkort zou blijven.
Het mocht niet baten, evenmin als de toe
zegging dat de heffing zoo laag mogelijk
zou worden gehouden.
De heer van den Heuvel diende een
amendement in om het percentage te hal-
veeren, dus op maimaal 0.1 te brengen,
waarmee de minister echter geen ger.oegen
kon nemen. Niettemin werd het amende
ment met 46 tegen 26 stemmen aange
nomen, waarbij de a.r., de c.h., de libera
len, ec aantal katholieken en sociaal
democraten vóór stemden. En toen ge
beurde het, dat het wetsontwerp, in een
tamelyk gemengde stemming met 39 tegen
32 stemmen werd verworpen!
Minister van Buuren bleek er niet
erg
down onder, maar leuk kan het toch moei
lijk voor hem zijn geweest. Dan ha*
collega Goseling het gemakkelijker,
daarna zonder discussie en z. h. s. »w.
wijziging van de onteigeningswet zag aan
genomen, waarvan de voornaamste bepa
ling was, dat onteigening om verhooging
van de opbrengst van gronden grooter te
maken niet alleen ten name van een ver
eeniging, doch ook ten name van een
stichting mogelijk wordt.
Heden was er afdeelingsonderzoek der
Kamer. Zij komt a.s. Dinsdag weer bijeen.
zyn
die
een