CEBUTO-REIZEN zijn REIZEN zonder ZORGEN
U KUNT NOG MEE!
n. v. Drogisterij etc.
PRIJSCOURANTEN
JAN DE VRIES
Copiëeiinr, N, J, HOFMAN,
Hoornsche Crediet- en Effectenbank N.V,
Effecten.
Coupons.
Safe-Deposit.
De sleutel tot
VERKWIKKING
en GEZONDHEID
HseiBMgjïByu
Algemeene Friesche
Levensverzekering-Mij.
Beider garantie voor alle verzekerden
NOORDWIJK
Vraagt ons uitgebreid REISPROGRAM bij
het bekende NACO Reisbureau in geb. V. D.
Laat 1e étage naast de Lunchroom. Tel. 3755
VAN ONZE PINKSTERREIZEN
Grnot-Noordhollandsche
van 1845
gaan om. definitief door: 2 dagen Brussel f iq e
2 dagen Valkenb.—Luik f 16.— 2 dagen Rjjn f ig'»0'
3 dagen Valkenb.-Ardennen f 20.50. ,5°i
Burmaniahufs Leeuwarden
Van Brienenhuis Amsterdam
wrreRerd kapitaal f 357.6 millioen
premiereserve «108.8
extra reserve 8,6
Groot.
Noord-Hollandsohe
f62,7 millioen
-12,4
- 1,9
Totaal
f 420,3 miHioen
-121,2 f,
- 10,5 ff
DE MOOISTE BADPLAATS.
Gratis prospectus door V.V.V. Tel. 170.
Effecten
Coupons
Prolongatiën
ALKMAAR. HOORN. SCHAGEN.
m
m
DEPOSITO'S
SAFE DEPOSIT
Moe rn dorstig? Eén glas Hero
en U voelt U weer fit. Eén
glas Hero's beroemde vruch
tendranken, heerlijk koud
geschonken en U bent weer
zoo frisch als 'n hoentje.
Hero's vruchtendranken
zijn zuivere natuurpro
ducten. Niets wat U zoo
verkwikt. Niets wat
zoo goed voor U is
en zoo GEZOND
als Hero Perl.
óók SINAS-FRAMBOZEN-CASSIS-GRAPE FRUIT-TOMATENSAP
uit zuiver Vruchtensap bereid
Jnueumden Stukken
TV'EEDE BLAD
Per uHa. .1938:
/«gemeene Friesche
VRIESIA
Kunstkalk
Helder wit.
Geeft niet af.
Bladdert niet.
15 ct.
Zaadmarkt Alkmaar.
Tel. 2875.
Ook voor engros.
Laat ze copiëeren bij
Kerkplein 9 Alkmaar.
Een étalage f
Dat Is besfl
Maar d* advertentie
doet de rest.
LU
H
UJ
O
LU
OC
O
-<
"O
O
juist genoemde beslissende kamp een feit
is geworden.
Zoo krijgen dus de rood-wit geblokten
opnieuw een kans op promotie. Reeds eer
der in Oudkarspel werd hun deze kans ook
al eens geboden, doch slechts ten deele be
nut (22).
En nu morgen? Erg gemakkelijk zal
het in St. Pancras niet gaan. Enfin... dat
weten de kaasmenschen wel reeds meer
dan voldoende, want in de competitie moes
ten ze aan de Ursemmers drie van de vier
punten laten en er zal heel wat ent
housiasme en wilskracht noodig zijn, om
de pittige Ursemmers te overwinnen.
Het zal dan ook een hardnekkige strijd
worden eneen faire strijd, waarbij
beide ploegen elkander iedere duim grond
zullen betwisten.
Wie er winnen zal?In theorie de
Boys! Maarde practijk heeft het vaak
anders laten zien!
UIT HET KATHOLIEKE KAMP.
Het kan raar gaan in ons voetbalwereldje.
Voor een maand ongeveer terug stond L.S.
V.V. met plm. 4 tot 5 pt. meer aan den kop
en wij hadden ons reeds verzoend met een
kampioenschap voor de Langendijkers. En
kele weken later denken we K.G.B. een
geweldige eindspurt te zullen zien nemen
en van de 7e plaats naar de 2e plaats te zien
verhuizen, doch ook dit mislukte. K.G.B.
verloor haar kansR.E.O. krijgt dan een
goede kans, zij heeft slechts het protest te
winnen van U.S.V., maar deze kans gaat
zooals zoovele anderen verlorenH.S.V.
kijkt dat alles in afwachtende houding aan
en deze week wonnen zij op Hemelvaarts
dag met 83 van U.S.V., K.G.B. speelt ge
lijk tegen R.E.O. en last not least wan
neer de geruchten juist zijn! vernemen
wij, dat L.S.V.V. reglementair gestraft is
omdat zij Zondag 14 Mei geweigerd heeft te
spelen, n.1. met 2 verliespunten en de wed
strijd spelen op het terrein van K.G.B., ter
wijl het voor L.S.V.V. in eerste instantie
een thuiswedstrijd was.
H.S.V. staat dus, wanneer de officieuse
berichten officieel worden, bovenaan! Het
zou een geduchte tegenvaller zijn voor L.S.
V.V., doch uiteindelijk een succes voor
H.S.V. Want het frappante schijnt te zijn,
dat L.S.V.V. veroordeeld is door de protest
commissie op aanwijzing van
Maar neen, laten we er niet meer van
zeggen. Het wordt te ingewikkeld, als wij
hier alles zouden weergeven wat wij van
die kwestie van verschillende kanten ver
namen. Doch één ding staat bij ons vast,
L.S.V.V. is onheusch „estraft, door haar
aanvoerder voor 4 competitiewedstrijden te
schorsen en hem het aanvoerderschap ver
der te ontzeggen.
Wij geven dus hier de stand weer, zooals
die nu officieus is:
H.S.V.
17
8
6
3
42—26
22
L.S.V.V.
17
9
5
3
31—19
21
R.E.O.
17
9
3
5
40—35
21
W.S.V.
18
8
2
8
31—26
18
Zeevogels
18
7
4
7
37—35
18
K.G.B.
15
6
4
5
19—25
16
Limmen
17
5
5
7
29—32
15
U.S.V.
18
5
3
10
33—39
13
E.S.V.
15
5
4
6
16—26
12
De Valken
17
4
2
11
24—51
10
en 2 verliespunten.
Voor de le klasse zijn morgen geen wed
strijden vastgesteld of het zou dan moeten
zijn de ontmoeting L.S.V.V.K.G.B. op het
K.G.B.-terrein.
De 2e klasse.
Hemelvaartsdag bracht ons een gelijk spel
tusschen S.V.O. en P.V.C.B. Een verdienste
lijk resultaat voor de bezoekers.
De eenige ontmoeting die voor morgen
is vastgesteld is wederom een Amsterdam-
sche derby waarbij P.V.C.B. is betrokken,
want zij gaan nu op bezoek bij de N.V.A.-
ers. Wanneer het weer een gelijk spel wordt
zou het ons van de P.V.C.B.-ers geweldig
meevallen.
Het competitierad draait dus nog, al gaat
het langzaam, heel langzaam
EEN VROUW OVER DEN
VROUWEN VREDESGANG.
Geachte Redactie,
De demonstratie, welke bestempeld wordt
met den naam „Vrouwen Vredesgang", kan
meer juist „Vrouwen Anti-oorlogsgang" ge-
heeten worden, daar de gedachte, welke er
aan ten grondslag ligt, meer gericht is tegen
het wapengeweld dan wel op den wil tot
het werken van den waarachtigen d.i. de
universeelen vrede, zonder welke basis het
oorlogstuig nimmer in sikkelen zal kunnen
worden omgesmeed.
De leidsters van dezen Vrouwen Vredes
gang trachten door een intense propaganda
ai wat maar vrouw is mee te krijgen en ma
ken in haar streven twee kapitale fouten.
Ten eerste denken zij zich de vrouw af
gescheiden van den man, terwijl zij integen
deel, daar zij zijn moeder is, die door haar
opvoeding en voorbeeld een grootmachtigen
invloed uitoefende op zijn karakter en
levensinzicht, zoodanig met hem een is, dat
hij met haar staat of valt.
Ten tweede urganiseeren zij een volko
men doellooze zaak: een massale betooging,
welke bij eenig zuiver begrip van het wezen
des vredes achterwege zou blijven, omdat
de vrede niet gevestigd wordt door uiterlijk
vertoon, maar door de onverpoosde inspan
ning van den individueelen mensch op de
plaats waar hij gesteld is, waardoor hij als
een zachte stilte de geheele maatschappij
doertrekt, gelijk de gist het gansche deeg
doorvult.
Het is vanuit dit gezichtspunt, dat ik de
redactie beleefd verzoek eenige regelen aan
dit onderwerp te mogen wijden.
De nieuwe voorjaarsmode vertoont zoo
hier en daar een hoed, waarvan de bol ge
garneerd is met twee vogeltjes, wat ons met
den dichter Lovsndaal doet verzuchten:
„Nu zijn zijn lieve liedekens met 't hartje
[doodgedrukt,
Zijn zoete wiede wiedekens met 't tongs-
[ken uitgerukt,
Om 't vleugelken van 't doodgemarteld
[veugelken,
Dat nou jou hoedje smukt".
En we vragen ons af hoe het mogelijk is,
dat in ons vredelievend land, waarin de
vrouw jaarlijks bij duizenden optrekt, ge
tuigende te willen strijden tegen het onrecht
dat in de wereld is, dergelijke ongerechtig
heden nog kans maken om verkocht te
worden. Doch zoo'n „pronkvleugelken, dat't
onnoozel veugelken kostte zijn hartebloed",
is voorwaar het eenigste en ergste onrecht
niet, dat uitsluitend om de vrouw in de we
reld is. Het is de mentaliteit der vrouw,
welke het aanbod der mode bepaalt, der
halve wordt haar mentaliteit uit de mode
gekend. En er is een onloochenbaar causaal
verband tusschen de mentaliteit der vrouw
en het krijgsgedruisch, dat alom in de lucht
hangt. Zoo is, om slechts een enkel voor
beeld te noemen, de moeder, die voor haar
kind den zelf ontworpen hengel van een
kromme speld voorziet, om daarmee in ge
dachteloos vermaak de visschen te gaan pij
nigen, in eerste instantie schuldiger aan de
oorzaken van den oorlog dan de technicus,
die de wapens perfectionneert, of de chemi
cus, die in zijn laboratorium op weerlooze
dieren zijn gifgassen probeert, daar zij, in-
plaats van het hoog-menschelijke, dat voor
allen en alles vrede eischt, tot bewustwor
ding te brengen, dit verstikt in het ontvanke
lijk gemoed van haar kind„De vrouw maakt
inderdaad de wereld, doch zij is er zich niet
van bewust, omdat zij, omkneld als zij is
door den ijzeren greep der stof, het eigen
wezenswonder niet bevroedt. De leiding van
den Vrouwen Vredesgang verzoekt de
vrouw voor dezen eenen keer de kleinere
gezinsbelangen achter te stellen bij het
groote gemeenschapsbelang; doch het wel
begrepen gezinsbelang is onafscheidbaar
van het belang van maatschappij en staat,
daar het gezin, dat zelf de vrouw tot mid
denpunt heeft, het middenpunt is van bei
den.
Ik zou willen vragen: Die witte vredes-
bloem, is zij een zinloos tooisel voer dezen
eenen dag van Goeden Wil of is zij het sym
bool van het goede willen der draagsters dag
in dag uit? Zoo ja, waarom dan met deze
groote betooging niet een even groot protest
tegen een mode en levensgewoonten, welke
jaarlijks aan millioenen en millioenen die
ren den gruweldood opleggen? Kan die
bloem ook gespeld worden op een vogelhoed
of op den pels van het op schandelijke wijs
gestrikte of levend gevilde dier? Of op het
fijne velletje van het, ten koste van name-
looze moederangst en pijn, kunstmatig te
vroeg geboren lam? Of ook op het snoezige
taschje van de levend afgestroopte huid der
slang? Past zij ook als garneering bij den
schotel van het witte vleesch van het ge
raffineerd gekwelde kalf of bij de in pekel
doodgezwonnen paling) of bij zoo menig an
dere ongerechtigheid, afkomstig van het ge
marteld dier, dat de mensch door zijn
moeder leert eten? Kan zij ook geuren in de
folterkamers der mede door de vrouw geto
lereerde vivisectie, via welke het gifgas tot
ons kwam? Denkt de vredesvrouw, die op
trekt met de leus: „Eerbied voor het Leven",
zich het leven beperkt tot het menschen-
geslacht, en dat men ongestraft kan zondi
gen tegen het leven, dat zich in lagere ver
schijningsvormen uit? Welt dan niet alle
leven uit een en dezelfde Bron? Meent de
vrouw de oorlog iets te zijn, dat als een
duister noodlot op haar komt, zonder dat
zij zelf krachtig het hare tot die komst
heeft toegedaan?
Moge die eindelooze wit gebloemde vrou
wenstoet aan den oppervlakkigen toeschou
wer al indrukwekkend schijnen, voor hem,
die in metaphysisch begrijpen naar de
waarheid speurt, die de stuwkracht is van
alle verschijnselen, is zij eer deernis-wek
kend.
Camille Flammarion schetst in „Het ver
gaan der Wereld" en hij toont hier zijn
volmaakt onbekend zijn met het wezen der
vrouw hoe de "rouw den oorlog weg zal
krijgen door den man, zoolang hij zich van
dit middel bedient om zijn geschillen te be
slechten, het huwelijk te weigeren. Doch de
hedendaagsche vrouw, met haar make-up,
cocktail, sigaret, danszucht en haar gebrek
aan schoonheidsgevoel zie b.v. la femme
et la fille en pantalon die zonder diepere
bezinning het huwelijk sluit, waaruit, onder
haar vleugelen, de man voortkomt, die de
wapens smeedt, is verder dan ooit van een
dus-gelijke geestesgesteldheid verwijderd.
Aannemende dat de voorstandsters van den
Vrouwen Vredesgang inderdaad den vrede
willen en aanmerkende dat zij niet goed
weten, wat de vrede eigenlijk is, beveel ik
deze regelen dringend in haar serieuze
overpeinzing aan.
Beleefd dankend voor de plaatsing,
J. FREDERICA GEHRELS.
Bergen, 18 Mei 1939.
DE BRANDWEERDEMONSTRATIE. Welgeteld 14 stralen werden Woensdagavond
op den Waagtoren gericht. Alles ging snel, zeer snel, buitengewoon snel zelfs. D*
wij bij al die snelheid niet gezien hebben, dat Kwiek het snelste was, mag betreurd
worden. Vandaar deze rectificatie: Kwiek deed haar naam eer aan, door het kwiekst
te zijn, Kwiek gaf dien avond het eerst water.
hl