CEBUTO-REIZEN zijn REIZEN zonder ZORGEN U KUNT NOG MEE! n. v. Drogisterij etc. PRIJSCOURANTEN JAN DE VRIES Copiëeiinr, N, J, HOFMAN, Hoornsche Crediet- en Effectenbank N.V, Effecten. Coupons. Safe-Deposit. De sleutel tot VERKWIKKING en GEZONDHEID HseiBMgjïByu Algemeene Friesche Levensverzekering-Mij. Beider garantie voor alle verzekerden NOORDWIJK Vraagt ons uitgebreid REISPROGRAM bij het bekende NACO Reisbureau in geb. V. D. Laat 1e étage naast de Lunchroom. Tel. 3755 VAN ONZE PINKSTERREIZEN Grnot-Noordhollandsche van 1845 gaan om. definitief door: 2 dagen Brussel f iq e 2 dagen Valkenb.—Luik f 16.— 2 dagen Rjjn f ig'»0' 3 dagen Valkenb.-Ardennen f 20.50. ,5°i Burmaniahufs Leeuwarden Van Brienenhuis Amsterdam wrreRerd kapitaal f 357.6 millioen premiereserve «108.8 extra reserve 8,6 Groot. Noord-Hollandsohe f62,7 millioen -12,4 - 1,9 Totaal f 420,3 miHioen -121,2 f, - 10,5 ff DE MOOISTE BADPLAATS. Gratis prospectus door V.V.V. Tel. 170. Effecten Coupons Prolongatiën ALKMAAR. HOORN. SCHAGEN. m m DEPOSITO'S SAFE DEPOSIT Moe rn dorstig? Eén glas Hero en U voelt U weer fit. Eén glas Hero's beroemde vruch tendranken, heerlijk koud geschonken en U bent weer zoo frisch als 'n hoentje. Hero's vruchtendranken zijn zuivere natuurpro ducten. Niets wat U zoo verkwikt. Niets wat zoo goed voor U is en zoo GEZOND als Hero Perl. óók SINAS-FRAMBOZEN-CASSIS-GRAPE FRUIT-TOMATENSAP uit zuiver Vruchtensap bereid Jnueumden Stukken TV'EEDE BLAD Per uHa. .1938: /«gemeene Friesche VRIESIA Kunstkalk Helder wit. Geeft niet af. Bladdert niet. 15 ct. Zaadmarkt Alkmaar. Tel. 2875. Ook voor engros. Laat ze copiëeren bij Kerkplein 9 Alkmaar. Een étalage f Dat Is besfl Maar d* advertentie doet de rest. LU H UJ O LU OC O -< "O O juist genoemde beslissende kamp een feit is geworden. Zoo krijgen dus de rood-wit geblokten opnieuw een kans op promotie. Reeds eer der in Oudkarspel werd hun deze kans ook al eens geboden, doch slechts ten deele be nut (22). En nu morgen? Erg gemakkelijk zal het in St. Pancras niet gaan. Enfin... dat weten de kaasmenschen wel reeds meer dan voldoende, want in de competitie moes ten ze aan de Ursemmers drie van de vier punten laten en er zal heel wat ent housiasme en wilskracht noodig zijn, om de pittige Ursemmers te overwinnen. Het zal dan ook een hardnekkige strijd worden eneen faire strijd, waarbij beide ploegen elkander iedere duim grond zullen betwisten. Wie er winnen zal?In theorie de Boys! Maarde practijk heeft het vaak anders laten zien! UIT HET KATHOLIEKE KAMP. Het kan raar gaan in ons voetbalwereldje. Voor een maand ongeveer terug stond L.S. V.V. met plm. 4 tot 5 pt. meer aan den kop en wij hadden ons reeds verzoend met een kampioenschap voor de Langendijkers. En kele weken later denken we K.G.B. een geweldige eindspurt te zullen zien nemen en van de 7e plaats naar de 2e plaats te zien verhuizen, doch ook dit mislukte. K.G.B. verloor haar kansR.E.O. krijgt dan een goede kans, zij heeft slechts het protest te winnen van U.S.V., maar deze kans gaat zooals zoovele anderen verlorenH.S.V. kijkt dat alles in afwachtende houding aan en deze week wonnen zij op Hemelvaarts dag met 83 van U.S.V., K.G.B. speelt ge lijk tegen R.E.O. en last not least wan neer de geruchten juist zijn! vernemen wij, dat L.S.V.V. reglementair gestraft is omdat zij Zondag 14 Mei geweigerd heeft te spelen, n.1. met 2 verliespunten en de wed strijd spelen op het terrein van K.G.B., ter wijl het voor L.S.V.V. in eerste instantie een thuiswedstrijd was. H.S.V. staat dus, wanneer de officieuse berichten officieel worden, bovenaan! Het zou een geduchte tegenvaller zijn voor L.S. V.V., doch uiteindelijk een succes voor H.S.V. Want het frappante schijnt te zijn, dat L.S.V.V. veroordeeld is door de protest commissie op aanwijzing van Maar neen, laten we er niet meer van zeggen. Het wordt te ingewikkeld, als wij hier alles zouden weergeven wat wij van die kwestie van verschillende kanten ver namen. Doch één ding staat bij ons vast, L.S.V.V. is onheusch „estraft, door haar aanvoerder voor 4 competitiewedstrijden te schorsen en hem het aanvoerderschap ver der te ontzeggen. Wij geven dus hier de stand weer, zooals die nu officieus is: H.S.V. 17 8 6 3 42—26 22 L.S.V.V. 17 9 5 3 31—19 21 R.E.O. 17 9 3 5 40—35 21 W.S.V. 18 8 2 8 31—26 18 Zeevogels 18 7 4 7 37—35 18 K.G.B. 15 6 4 5 19—25 16 Limmen 17 5 5 7 29—32 15 U.S.V. 18 5 3 10 33—39 13 E.S.V. 15 5 4 6 16—26 12 De Valken 17 4 2 11 24—51 10 en 2 verliespunten. Voor de le klasse zijn morgen geen wed strijden vastgesteld of het zou dan moeten zijn de ontmoeting L.S.V.V.K.G.B. op het K.G.B.-terrein. De 2e klasse. Hemelvaartsdag bracht ons een gelijk spel tusschen S.V.O. en P.V.C.B. Een verdienste lijk resultaat voor de bezoekers. De eenige ontmoeting die voor morgen is vastgesteld is wederom een Amsterdam- sche derby waarbij P.V.C.B. is betrokken, want zij gaan nu op bezoek bij de N.V.A.- ers. Wanneer het weer een gelijk spel wordt zou het ons van de P.V.C.B.-ers geweldig meevallen. Het competitierad draait dus nog, al gaat het langzaam, heel langzaam EEN VROUW OVER DEN VROUWEN VREDESGANG. Geachte Redactie, De demonstratie, welke bestempeld wordt met den naam „Vrouwen Vredesgang", kan meer juist „Vrouwen Anti-oorlogsgang" ge- heeten worden, daar de gedachte, welke er aan ten grondslag ligt, meer gericht is tegen het wapengeweld dan wel op den wil tot het werken van den waarachtigen d.i. de universeelen vrede, zonder welke basis het oorlogstuig nimmer in sikkelen zal kunnen worden omgesmeed. De leidsters van dezen Vrouwen Vredes gang trachten door een intense propaganda ai wat maar vrouw is mee te krijgen en ma ken in haar streven twee kapitale fouten. Ten eerste denken zij zich de vrouw af gescheiden van den man, terwijl zij integen deel, daar zij zijn moeder is, die door haar opvoeding en voorbeeld een grootmachtigen invloed uitoefende op zijn karakter en levensinzicht, zoodanig met hem een is, dat hij met haar staat of valt. Ten tweede urganiseeren zij een volko men doellooze zaak: een massale betooging, welke bij eenig zuiver begrip van het wezen des vredes achterwege zou blijven, omdat de vrede niet gevestigd wordt door uiterlijk vertoon, maar door de onverpoosde inspan ning van den individueelen mensch op de plaats waar hij gesteld is, waardoor hij als een zachte stilte de geheele maatschappij doertrekt, gelijk de gist het gansche deeg doorvult. Het is vanuit dit gezichtspunt, dat ik de redactie beleefd verzoek eenige regelen aan dit onderwerp te mogen wijden. De nieuwe voorjaarsmode vertoont zoo hier en daar een hoed, waarvan de bol ge garneerd is met twee vogeltjes, wat ons met den dichter Lovsndaal doet verzuchten: „Nu zijn zijn lieve liedekens met 't hartje [doodgedrukt, Zijn zoete wiede wiedekens met 't tongs- [ken uitgerukt, Om 't vleugelken van 't doodgemarteld [veugelken, Dat nou jou hoedje smukt". En we vragen ons af hoe het mogelijk is, dat in ons vredelievend land, waarin de vrouw jaarlijks bij duizenden optrekt, ge tuigende te willen strijden tegen het onrecht dat in de wereld is, dergelijke ongerechtig heden nog kans maken om verkocht te worden. Doch zoo'n „pronkvleugelken, dat't onnoozel veugelken kostte zijn hartebloed", is voorwaar het eenigste en ergste onrecht niet, dat uitsluitend om de vrouw in de we reld is. Het is de mentaliteit der vrouw, welke het aanbod der mode bepaalt, der halve wordt haar mentaliteit uit de mode gekend. En er is een onloochenbaar causaal verband tusschen de mentaliteit der vrouw en het krijgsgedruisch, dat alom in de lucht hangt. Zoo is, om slechts een enkel voor beeld te noemen, de moeder, die voor haar kind den zelf ontworpen hengel van een kromme speld voorziet, om daarmee in ge dachteloos vermaak de visschen te gaan pij nigen, in eerste instantie schuldiger aan de oorzaken van den oorlog dan de technicus, die de wapens perfectionneert, of de chemi cus, die in zijn laboratorium op weerlooze dieren zijn gifgassen probeert, daar zij, in- plaats van het hoog-menschelijke, dat voor allen en alles vrede eischt, tot bewustwor ding te brengen, dit verstikt in het ontvanke lijk gemoed van haar kind„De vrouw maakt inderdaad de wereld, doch zij is er zich niet van bewust, omdat zij, omkneld als zij is door den ijzeren greep der stof, het eigen wezenswonder niet bevroedt. De leiding van den Vrouwen Vredesgang verzoekt de vrouw voor dezen eenen keer de kleinere gezinsbelangen achter te stellen bij het groote gemeenschapsbelang; doch het wel begrepen gezinsbelang is onafscheidbaar van het belang van maatschappij en staat, daar het gezin, dat zelf de vrouw tot mid denpunt heeft, het middenpunt is van bei den. Ik zou willen vragen: Die witte vredes- bloem, is zij een zinloos tooisel voer dezen eenen dag van Goeden Wil of is zij het sym bool van het goede willen der draagsters dag in dag uit? Zoo ja, waarom dan met deze groote betooging niet een even groot protest tegen een mode en levensgewoonten, welke jaarlijks aan millioenen en millioenen die ren den gruweldood opleggen? Kan die bloem ook gespeld worden op een vogelhoed of op den pels van het op schandelijke wijs gestrikte of levend gevilde dier? Of op het fijne velletje van het, ten koste van name- looze moederangst en pijn, kunstmatig te vroeg geboren lam? Of ook op het snoezige taschje van de levend afgestroopte huid der slang? Past zij ook als garneering bij den schotel van het witte vleesch van het ge raffineerd gekwelde kalf of bij de in pekel doodgezwonnen paling) of bij zoo menig an dere ongerechtigheid, afkomstig van het ge marteld dier, dat de mensch door zijn moeder leert eten? Kan zij ook geuren in de folterkamers der mede door de vrouw geto lereerde vivisectie, via welke het gifgas tot ons kwam? Denkt de vredesvrouw, die op trekt met de leus: „Eerbied voor het Leven", zich het leven beperkt tot het menschen- geslacht, en dat men ongestraft kan zondi gen tegen het leven, dat zich in lagere ver schijningsvormen uit? Welt dan niet alle leven uit een en dezelfde Bron? Meent de vrouw de oorlog iets te zijn, dat als een duister noodlot op haar komt, zonder dat zij zelf krachtig het hare tot die komst heeft toegedaan? Moge die eindelooze wit gebloemde vrou wenstoet aan den oppervlakkigen toeschou wer al indrukwekkend schijnen, voor hem, die in metaphysisch begrijpen naar de waarheid speurt, die de stuwkracht is van alle verschijnselen, is zij eer deernis-wek kend. Camille Flammarion schetst in „Het ver gaan der Wereld" en hij toont hier zijn volmaakt onbekend zijn met het wezen der vrouw hoe de "rouw den oorlog weg zal krijgen door den man, zoolang hij zich van dit middel bedient om zijn geschillen te be slechten, het huwelijk te weigeren. Doch de hedendaagsche vrouw, met haar make-up, cocktail, sigaret, danszucht en haar gebrek aan schoonheidsgevoel zie b.v. la femme et la fille en pantalon die zonder diepere bezinning het huwelijk sluit, waaruit, onder haar vleugelen, de man voortkomt, die de wapens smeedt, is verder dan ooit van een dus-gelijke geestesgesteldheid verwijderd. Aannemende dat de voorstandsters van den Vrouwen Vredesgang inderdaad den vrede willen en aanmerkende dat zij niet goed weten, wat de vrede eigenlijk is, beveel ik deze regelen dringend in haar serieuze overpeinzing aan. Beleefd dankend voor de plaatsing, J. FREDERICA GEHRELS. Bergen, 18 Mei 1939. DE BRANDWEERDEMONSTRATIE. Welgeteld 14 stralen werden Woensdagavond op den Waagtoren gericht. Alles ging snel, zeer snel, buitengewoon snel zelfs. D* wij bij al die snelheid niet gezien hebben, dat Kwiek het snelste was, mag betreurd worden. Vandaar deze rectificatie: Kwiek deed haar naam eer aan, door het kwiekst te zijn, Kwiek gaf dien avond het eerst water. hl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 8