Redden met de duikerklok. LAATSTE BERICHTE AMSTERDAMSCHE BEDRS Hoe het systeem werkt Toen de duikerklok bleef steken. Fred Snile. De koningin neemt afscheid van belgië. 0 DERDE BLAD ALKMAARSCHE COURANT VAN VRIJDAG 26 MEI 1939 Drie-en-dertig opvarenden van de ge zonken duikboot „Squalus"' zijn thans onge deerd aan de oppervlakte gebracht. Het is helaas niet waarschijnlijk, dat er thans nog levenden in het schip te vinden aouden zijn. Toch zal men naar schout-bij nacht Cole, die de leiding der reddingswerk zaamheden heeft, verklaarde, de pogingen met de duikerklok, niet opgeven, voor men zekerheid heeft dat de zes-en-twintig vermisten niet meer in leven zijn. De redding van hun gelukkiger kamera den is wel een groot succes voor den onder zeedienst van de Amerikaansche Marine. Nog nooit tevoren is men erin geslaagd, zooveel personen te redden uit een onder zeeboot, die tot zulk een groote diepte was gezonken. Dat dit thans kon geschieden, is te danken aan een nieuwe vinding, waarop het hier toegepaste reddingssysteem berust, dat nu voor de eerste maal in de practjjk is toegepast met zulk een verh;ugend resul taat De vinding is nog niet zoo erg lang gele den gedaan. Waar zij op berust en hoe zij wordt toegepast, heeft men kortgeleden nog in een der Amsterdamsche bioscopen kun nen zien, waar een film werd vertoond, die de uitvinding van dit systeem tot onderwerp had. Duidelijk werd daar vertoond hoe de bemanning van een gezonken duikboot door middel van een duikerklok aan de opper vlakte werd gebracht. Deskundigen, die de vertooning van deze film indertijd bij woonden, stonden er nogal sceptisch tegen over. Zij hadden den indruk gekregen, dat het duikerklok-systeem alleen toegepast zou kunnen worden indien de gezonken boot geen slazij maakt, als er geen stroom in het water staat en als de oppe. vlakte kalm is. Maar blijkbaar zijn de omstandigheden hier gunstig geweest. In rik geval, hoe dan ook. deze in zoo hooge mate geslaagde redding is een prachtige overw'nning van de techniek op zich zelf. BÜ een redding door middel van de dui kerklok begint men van het hulpverleenen- de schip uit een kabel op de gezonken on derzeeboot te zetten. Vervolgens wordt langs dien kabel de duikerklok neergelaten, waar in zich een duiker bevindt. Deze man zorgt ervoor, dat de klok wordt geplaatst op een luik. in den onderzeeër. De randen van het luik en van de klok moeten precies op elkaar passen, want de klok moet op de boot vastgeschroefd kum en worden. Is dit geschied, dan kunnen het luik en de klok geopend worden, zoodat er een vrije verbinding ontstaat tusschen het inwen dige van de boot en de klok. Het is duide lijk, dat de klok geplaatst moet zijn op een luik, dat toegang geeft tot een comparti ment, waarin zich geen water bevindt. De luchtdruk in de boot en die in de klok zijn beide ongeveer normaal, zoodat de man schappen zonder bezwaar van de eene ruimte in de andere kunnen overstappen. Is de klok vol, dan kan zij zonder vertra ging na gesloten te zijn naar de opper vlakte worden gebracht, waar de geredden dan de klok onmiddellijk kunnen verlaten. Het reddingssysteem, dat tot dusverre vrijwel overal gebruikelijk was en dat ook hier te lande zou worden toegepast bij een ongeluk zoowel te Den Helder als te Soe- rabaja wordt er onderricht in gegeven is gegrond op een twintigjarige ervaring. Daarbij worden de manschappen in de gezonken boot uitgerust met een zg. Drager toestel, dat bestaat uit een flesch met zuur stof, een flesch met een kaliumpraeparaat en een luchtademzak. Dit wordt den mannen omgehangen, ter wijl zij een Knijper op den neus krijger., zoodat zij alleen door den mond kunnen ademhalen door middel van een mondstuk, dat met den ademzak is verbonden. Zij ademen dan lucht in uit dien zak en blazen haar in afgewerkten staat weer uit via de kaliumpatroon. Daar wordt koolzuur che misch gebonden, terwijl de stikstof, terug- keerende in den ademzak, met zuurstof uit de zuurstofflesch weer in ademlucht wordt omgezet. Dit toestel wordt den manschappen omge hangen vóór zij de boot verlaten via een compartiment, waarin water toegelaten is onder denzelfden druk als het zeewater buiten de boot. Op een diepte van 72 meter zijn dat, naar men weet, bijna acht atmos- feeren. Eenmaal in deze ruimte kunnen de manschappen zich via een lijn naar de oppervlakte begeven. Dit stelsel heeft het nadeel, dat het nogal langzaam werkt. Zouden de manschappen van een diepte, waar acht atmosfeeren druk heerscht, rechtstreeks omhoog klimmen naar de oppervlakte, dan zouden zij boven gekomen ontploffen. Daarom moeten zij tij dens de stijging telkenmale een tijdlang wachten om zich geleidelijk bij de drukver- mindering te kunnen aanpassen. Er zijn daartoe knoopen in de lijn gelegd om die rustpunten aan te geven. Die wachttijden duren telkens ongeveer twintig minuten; dit kan echter varieeren, afhankelijk van de diepte, waarop de gezonken boot ligt. ~)lepzeeduiker Mac Donald verhaaK /an zijn ervaringen bij de redding. Reddingspogingen worden voortgeset. Aan boord van het Amerikaan sche oor log ischip „Brooklyn", dat meegehol pen heeft aan het reddingswerk bij het ongeluk van de „Squalus", heeft een vertegenwoordiger van de „United Press" een onderhoud gehad met den duiker John MacDonald, die de op varenden van de „Squalus" met de dui kerklok naar de oppervlakte heeft ge bracht. De duiker beschreef hoe de laatste acht overlevenden van de „Squalus" uit de duis ternis op den bodem van den Oceaan, veer tig wam diep. naar boven werden gehaald. De kabel, die de duikerklok naar boven moest hijschen, raakte echter op een gege ven oogenblik onklaar, zcodat het scheen, alsof het water, waaraan zij zoo juist ont- ^apt waren, toch nog hun graf zou worden. Maar de opgestoten mennen lachten er. maakten grapjes. Met de acht overlevenden van de ..Squa lus en ztjn collega. Mihalowski, bevond MacDonald zich in de duikerklok, toen deze defect raakte. Het leven van neg een man hing echter van de sterkte van de onklaar geraakte kabel af. Er bevond zich namelijk nog een duiker op het dek van de „Squalus" De medewerker der „United Press" vroeg MacDonald: ..Wat deden jullie, toen de duikerklok bleef steken?" „Wij maakten grapjes" was het ant woord. Toen MacDonald gevraagd werd, een van die grappen over te vertellen, lachte hij en schudde zijn hoofd. Hij zeide, dat er een oogenblik stilte heerschte, toen de klok niet verder steeg. Toen maakte iemand een kwinkslag en de spanning was gebroken. MacDonald onderzocht het toestel, begreep wat er aan haperde en zag in, dat het een;- ge, wat hij kon doen, was, de klok weer te laten zakken tot d:-n zeebodem en opnieuw op te stijgen, als de kabel hersteld was. Zelfs teen de mannen weer daalden naar de donkere diepten, waar zij juist vandaan kwamen, gingen zjj door met lachen en schertsen. Twee duikers zijn opnieuw afgedaald naar de „Squalus" in de flauwe hoop, dat er nog levenden aan boord zijn. Zij hebben opdracht gekregen, de „Squalus" binnen te gaan en te wachten op verdere orders Het is een traditie van reddingsploegen, om de reddingspogingen voort te zetten, tot men gedwongen wordt, ze op te geven. De autoriteiten verklaren, dat de eenige mogelijkheid is, dat er nog eenige lucht in de onder water geloopen compartimenten van de „Squalus" is achtergebleven, maar de koude maakt iedere hoop feitelijk ijdel En de stalen long. Men weet, dat Fred Snite, de jonkman van de „stalen long", zoon van een bankier te Chigaco, drie jaar geleden te Peking door een verlamming overvallen werd, die zich van den nek tot het middenrif uitbreidde en thans met zijn gevolg van 15 personen in Frankrijk aangekomen is op weg naar Gwteren brak brand uit in het .Maasstation te Rotterdam. Het dak van het huis van den restaurateur na den brand. Lourdes. Zijn vervoer aan boord van de Normandië had bizondere eischen gesteld. Zijn vader ondernam eerst een reis op dat schip om alle voorzorgen te treffen tot in richting van een der weeldehutten voor diens verblijf, vooral met het oog op slecbt weer, dat zich niet heeft voorgedaan. De vader heeft Franschen reporters ver zekerd, dat zijn zoon die van jongs af een vereering voor Maria heeft, dat bezoek van dank, omdat hem het leven bespaard bleef, gewild heeft. AI voor dat ongeluk wenschte hij in een klooster te treden. Voor zjjn vertrek schreef hij aan eenige kameraden, niet teleurgesteld te zijn als in zijn lichaamstoestand geen verbetering komt „In elk geval zal ik me altijd gelukkig en voldaan achten". En hij ging door: „Ik be schouw me als een van de weinige men- schen ter wereld, die geen enkel zorg heb ben". Een ander persoon uit zijn omgeving heeft hoog opgegeven van zijn optimisme en constante vreugde Hij is altijd vroolijk, lacht, speelt bridge, bemint het leven en behoudt vertrouwen. De personen die hem verzorgen, dragen voor neus en mond een speciaal masker, uit vrees voor besmetting met een verkoudheid, die voor hem nood lottig zou zijn. De eerste aanwezende arst aan boord van de Normandië heeft gezegd, dat wat een stalen long genoemd wordt eer een kunst matig borstbeen is. Men weet, dat het toe stel de uitademing aandrijft, de inademing geschiedt aanvullenderwijs door de veer kracht van het borstbeen. De reis kost zijn vader ongeveer 15.000 dollar, de bizondere woonwagen tot vervoer van het toestel komt op om en bij de 300000 frs., en al het materiaal bij elkaar wordt op een millioen frank geschat. (ONGECORRIGEERD). NEDERLANDSCHE DAG OP DE PAR1JSCHE JAARBEURS. Op de Parijsche jaarbeurs, welke Zondag a.s. haar poorten zal sluiten, is gisteren de Nederlandsche dag georga niseerd, welke werd begunstigd door fraai, zonnig weer. Een aantal exposanten en andere Neder landsche oelar.ghebbenden was uit het vaderland overgekomen. Nadat het gezel schap, waarbij zich de Nederlandsche gezant te Parijs, jhr. J. Loudon. had aangesloten, vanmorgen door het bestuur van de jaar beurs op het terrein was ontvangen om vervolgens een rondgang te maken langs de Nederlandscne en andere afdeelingen, ver- eenigde men zich tegen het middaguur voor een gemeenschappelijke lunch, welke door de jaarbeurs werd aangeboden en waaraan zoowel door een groot aantal vooraanstaande personen uii de Nederlandsche zakenwereld te Parijs, als uit Nederland werd deelge nomen. Het vertrek te Brussel. Onder even schitterende omstandig heden van zon en vroolijkheid heeft de koningin hedenmorgen afscheid geno men van haren koninklijken gastheer, koning Leopold en is zij met den koninklijken trein, welke om precies elf uur (Belgischen tijd) van den Noordstatie vertrok, naar haar land teruggereisd. Om tien minuten over half elf reden voor het koninklijk paleis te Brussel de open koetsen voor, waarin de beide vor sten met hun gevolg zich naar het station zouden begeven. Langs de route stonden de duizenden toeschouwers. Toen de open caleche het plein voor het Noord-station opzwenkte speelde een muziekcorps van het Brusselsch garnizoen het Wilhelmus. Snel gingen koningin Wilhelmina en koning Leopold het station binnen, waar door de aanwezigen het ge juich werd overgenomen. Om 7 minuten voor elf inspecteerde de koningin nog de eerewacht, ter linkerzijde liep koning Leopold en achter de beide vorsten zagen wij behalve de leden van het Nederlandsche en Belgische gevolg en de leden van het Nederlandsche gezantschap ook prins Karei van Vlaanderen, baron Hoiltart, gouverneur van de provincie Brabant, minister van Staat Max, burge meester van Brussel, en den heer Petre, burgemeester van St. Joost-ten-noode. Vervolgens onderhielden de koningin en koning Leopold zich nog geruimen tijd met elkaar. Zoowel de koningin als de koning lachten herhaaldelijk en zij schudden elkaar enkele malen de hand. Hierop nam de koning afscheid van de lede van haar gevolg en stapte in het ko ninklijke salonrijtuig. De wijde deuren ble ven nog eenigen tijd open. Nogmaals trad koning Leopold op de koningin toe, de mili taire pet in de hand. Tenslotte kuste hij ten afscheid de hand ven Hare Majesteit en trad hij terug, stram in de houding, bloots hoofds. Prins Karei van Vlaanderen stapte eveneens in den trein, omdat hij de konin gin tot het verlaten van Belgisch grondge bied te Esschen zal begeleiden. Dan klinkt er een hoornsigraal, het fluitje van den sta tionschef, langzaam stoomt de trein onder de overkapping uit, terwijl koning Leopold salueert, glimlachend naar de koningin, die lachend en wuivend voor het raam heeft plaats genomen. Koning Leopold neemt dan afscheid van de leden van het Nederlandsche gezant schap, voor het vertrek van den trein had hij zich nog eenigen tijd onderhouden met den Nederlandschen minister van buiten- landsche zaken, mr. J. A. N. Patijn. Hierna dankte koning Leopold de verschillende autoriteiten, die in functie zijn geweest by het bezoek van koningin Wilhelmina, zoo als burgemeester Max de commandanten van het eere-escorte en van de eerewach- ten. De brabangonne wordt ingezet en de ko ning der Belgen verlaat het station, daarbij toegejuist door de duizenden. Per auto reed de koning naar het ko ninklijk paleis te Brussel terug. Het bezoek van de koningin aan België is niet alleen begunstigd door het meest fraaie weer, dat men zich kan denken. Het bezoek stond in het teeken van innige vriendschap tusschen koningin en den ko ning der Belgen, in het teeken der vriend schap tusschen de Belgische en Nederland sche vlken, welke zich dezer dagen in Brussel, in geheel België op zoo schitte rende wijze heeft gemanifesteerd. In de residentie terug. Tegen kwart voor twee, het oogenblik, waarop de koninklijke trein aan het Hol- landsche Spoorstation te 's-Gravenhage zou binnenrijden, stond een dichte menschen- massa op het Stationsplein opeengepakt. Ook de perrons waren, voorzoover de politie dit toeliet, met belangstellenden gevuld. De terugkomst van de koningin in de residentie droeg een onofficieel karakter. DE KONINGIN BIJ KONINGIN ELISABETH. In de vroege ochtenduren heeft de ko ningin zich naar Laeken begeven om ten paleize aldaar afscheid te nemen van ko ningin Elisabeth. Koningin WiJhelnsma werd vergezeld door baronesse van Tuyll, grootmeesteresse van H. M.. door jkvr. van Tets, eerste hofdame en door graaf Du Monceau, grootmeester van Hare Majesteit. LAATSTE OLIESEL SLECHTS OP GESCHREVEN VERZOEK. Van de preekstoel van alle katholieke kerken te Weenen is voorgelezen, dat in de openbare ziekenhuizen het laatste oliesel alleen mag worden toegediend op het ge schreven verzoek van den patiënt Dit bevel heeft groote bezorgdheid onder de katho lieken gewekt, daar het velen zieken de ge legenheid zou ontnemen de sacramenten der stervenden te ontvangen. VERDRONKEN. Vanochtend is uit de rivier de Waal bij Druten het lijk opgehaald van den 40-jan gen vrachtbode J. L. uit DreumeL De man is gisteravond te water geraakt. Zijn fiets vond men aan den kant. Hoe het ongeluk is gebeurd, is niet bekend, daar niemand iets gezien heeft WOROSJILOF UITGENOODIGD VOOR ENGELSCHE MANOEUVRES. Maarschalk Worosjiloff, de opperbevel hebber van het Sovjet-Russische leger, is uitgenoodigd de manoeuvres in Groot- Britannië bij te wonen. Ook andere voor aanstaande officieren zijn uitgenoodigd. VERDACHTEN INZAKE JUWEELEN DIEFSTAL AANGEHOUDEN. Begin Mei heeft een Duitscher, wonende aan het Westeinde, bij de politie van het bureau Stadhouderskade aangifte gedaan, dat hij kostbare juweelen welke hij voor derden onder zijn berusting had en een be drag aan geld, ongeveer tweehonderd gul den, vermiste. De juweelen vertegenwoor- óigdene en waarde van eenige duizenden guldens. Hij verdacht hiervan een negentienjarig meisje, dat met hem bevriend was geweest. Zij kwam vaak bij hem thuis en was nog in het bezit van een huissleutel. Tijdens zijn afwezigheid was zij nog een in zijn woning geweest. De politie stelde een onderzoek in. Het meisje bleek op reis, naar Zuid-Frankryk. met een anderen vriend. In het zonnige Zuiden namen zij door de dagbladen kennis van de verdenking, welke tegen hen was gerezen. Zij bedachten, dat de beste wijze om deze verdenking te ontzenuwen was terug te keeren en zich aan te melden bij de politie. Eerst kwam de man, een varens gezel-muzikant, eenige dagen geleden bij de politie vertellen, dat hij niets van den dief stal afwist. De politie achtte echter termen aanwezig den man in het huis van bewaring in te sluiten. Toen gisteren ook het meisje van haar onschuld in deze zaak kwam ge tuigen, is zij meteen op het bureau vastge houden en ingesloten om eveneens naar het huis van bewaring te worden overgebrach* Beiden zullen dezer dagen voor den officier van justitie worden geleid. Van de juweelen is geen spoor te vinden. STOOMVAARTLIJNEN. Kon. Ned. Stoomb. Mij. Agamemnon 25 Mei 9 u. Terceira gepass. Alkmaar 24 Mei v. Curagao n. Liverpool. Aurora 24 Mei v. Valencia n. R'dam. Baarn 24 Mei v. Curagao n. Liverpool. Benrenice 25 Mei v. A'dam n. R'dam; 26 Mei te Rotterdam. Boskoop 25 Mei 21 u. van Hamburg naar Antwerpen. Costa Rica 25 Mei 18 uur te Hamburg. Cottica 25 Mei v. Barbados n. Madeira. Deucalion 25 Mei te Lissabon. Draco 26 Mei 5 u. Holtenau gepass. Euterpe 25 Mei te Gothenburg Fauna 25 Mei v. A'dam n. R'dam; 26 Mei te Rotterdam. Hebe 25 Mei te Lissabon. Helder 25 Mei 9 u. te Antwerpen. Hercules 25 Mei v. Piraeus u. Calamta. Stoomv. Mij. Nederland. J. P. Zn. Coen uitr. 25 Mei Algiers. HollandAmerika Lijn. Noordam 25 Mei n.m. van Philadelphia. Spaarndam 25 Mei n.m. van Londen. Delftdijk 25 Mei n.m. van Suiiampton. Statendam 25 Mei v.m. te New York. Rotterdamsche Lloyd. Dempo thuisr. 26 Mei 9 uur van Port Said; 30 Mei 7 uur te Marseille verwacht. Bantam uitr. 25 Mei te Singapore. Brastagi thuisr. 26 Mei 8 u. te R dam. Sitoebondo pass. 26 Mei 6 u. Gibraltar. Kon. HolL Lloyd. Eemland thuisr. 25 Mei om 4 u. v. Bahia. Amstelland thuisr. 26 Mei 4 u. te A'dam. OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N.V. van Vrijdag 26 Mei 1939. Vor. k. 2.45-3.00 STAATSLEEN1NGEN. 96U/* 3—3J4 NederL 1938 96UA« 3 Ned.-lndiè 1937 93'/, 5H V :;<chL m. verkL 23'/. 23»/,-»/, B ANK-INSTELLINGEN. 118'/, Amsterd Bank 117 Handel Mpij Cert. v. 250 126 126»/, Koloniale Bank 167 7, 168 Ned Ind. Handelsbank e 125 124»/* 1NDUSTR. OND. BINNENL. 371/4 37»/, Alg Kunstzijde Unie 9 Caïvé Delft Cert. S 87 338 Nederl Ford 342 Lever Bros e 1317, 13°i-Vf 189j-90 Philips GloeiL Gem. Bezit 1947a INDUSTR OND. BUITENL. 32 327, Am. Smelting Anaconda 18w/ig 18"/,, Bethleb. Steel 42»/. 427» Cities Service §4»/4 47. General Motors t 347/w 33»/, Kennecott Copper t 24'A, 243/„ Nortb American Rayon 9 12»/« 12»/i. Rep. Steel 1274 12i-»/* Standard Brands. 47. 47, Steel comm. i 36 357/8 U S Leather 374 3 CULTUUR MAATSCH. H V A 4183/4 418.9 Java Cultuur 204 205 Ned Ind. Suiker Unie 227 229V4 Verg Vorstenlanden 9 86»/, 86 MIJNBOUW. Alg Ezplor. Mij. i 0 57 53 Redjang Lebong 100 100 PETROLEUM. 290 2931/, Kon Petr 9 3067, 309-7, Perlak 9 62 eo Phillips Oil t 27»/w 27»/, Shell Union 1 8'/, 87, Tide Water 9»/l8 9»/, RUBBERS. 1897, Amsterd. Rubber 0 188»/,.9 Deli Bat. Rubber 0 0 136 136 Hessa Rubber i 1 873/, 87»/, Oostkust i I 0 116 117 Serbadjadi 0 86 [nterc. Rubber 2 27/18 SCHEEPVAARTEN. 1007, HollandAmerika lijn k 100 JavaChinaJapan lijn e 74 Kon. Ned. Stoomboot e 1067, 106 Scheepvaart Unie 1157, 115'/, TABAKKEN. 142»/, Deli Batavia t 0 »41Vi Oude Deli 1 0 187 187 1587, 157i-«i AMER. SPOORWEGEN. Atchison Topeka 22»/, 22»/, Illinois Central 0 0 9'3/i, 9u/w Southern Pacific 9 0 9'3/i, 107/, Southern Railw. Cert.. 9 10?/,, 11'/, Union Pacific 0 0 727, 74 Can Pac e 37. 3 tExclaim. 'Exdividend. §Noteering per 50. x) ex-coupon Prolongatie vorige koers heden pCt. WISSELKOERSEN AMSTERDAM OFFICIEEL. Vorige koers heden New-York 1-867.. 1.867, Londen 8.71»/* 8.72 Berlijn 74.70 74.70 Parijs 4.93 M 4.93 H Brussel (Belga) 31.70 31.71 Zürich 41.92 41.98 Kopenhagen 38.90 38.95 Stockholm 44.92 H 44.95 Oslo 43.80 43.82# Z.K.H. PRINS BERNHARD DOET MILITAIREN MEDE AAN EEN TWEEDAAGSCHEN PRESTATIETOCHT. Voor de vierde maal wordt dit jaar onder de auspiciën van de algemeene vereeniging van Nederlandsche reserve-officieren de tweedaagsche militaire prestatietocht ge houden in de omgeving van Amersfoort. Aan dezen tocht neemt ook Z.K H, prins Bern hard deel. Bij het Jagershuis te na de eerste étappe. Prins Bern hard, met zijn gasmasker in de hand in gezelschap van den eersten luitenant Beelaerts van Blok land.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 9