Redden met de duikerklok.
LAATSTE BERICHTE
AMSTERDAMSCHE BEDRS
Hoe het systeem werkt
Toen de duikerklok
bleef steken.
Fred Snile.
De koningin neemt afscheid
van belgië.
0
DERDE BLAD
ALKMAARSCHE COURANT VAN VRIJDAG 26 MEI 1939
Drie-en-dertig opvarenden van de ge
zonken duikboot „Squalus"' zijn thans onge
deerd aan de oppervlakte gebracht.
Het is helaas niet waarschijnlijk, dat er
thans nog levenden in het schip te vinden
aouden zijn. Toch zal men naar schout-bij
nacht Cole, die de leiding der reddingswerk
zaamheden heeft, verklaarde, de pogingen
met de duikerklok, niet opgeven, voor
men zekerheid heeft dat de zes-en-twintig
vermisten niet meer in leven zijn.
De redding van hun gelukkiger kamera
den is wel een groot succes voor den onder
zeedienst van de Amerikaansche Marine.
Nog nooit tevoren is men erin geslaagd,
zooveel personen te redden uit een onder
zeeboot, die tot zulk een groote diepte was
gezonken. Dat dit thans kon geschieden, is
te danken aan een nieuwe vinding, waarop
het hier toegepaste reddingssysteem berust,
dat nu voor de eerste maal in de practjjk is
toegepast met zulk een verh;ugend resul
taat
De vinding is nog niet zoo erg lang gele
den gedaan. Waar zij op berust en hoe zij
wordt toegepast, heeft men kortgeleden nog
in een der Amsterdamsche bioscopen kun
nen zien, waar een film werd vertoond, die
de uitvinding van dit systeem tot onderwerp
had. Duidelijk werd daar vertoond hoe de
bemanning van een gezonken duikboot door
middel van een duikerklok aan de opper
vlakte werd gebracht. Deskundigen, die de
vertooning van deze film indertijd bij
woonden, stonden er nogal sceptisch tegen
over. Zij hadden den indruk gekregen, dat
het duikerklok-systeem alleen toegepast zou
kunnen worden indien de gezonken boot
geen slazij maakt, als er geen stroom in het
water staat en als de oppe. vlakte kalm is.
Maar blijkbaar zijn de omstandigheden hier
gunstig geweest. In rik geval, hoe dan ook.
deze in zoo hooge mate geslaagde redding is
een prachtige overw'nning van de techniek
op zich zelf.
BÜ een redding door middel van de dui
kerklok begint men van het hulpverleenen-
de schip uit een kabel op de gezonken on
derzeeboot te zetten. Vervolgens wordt langs
dien kabel de duikerklok neergelaten, waar
in zich een duiker bevindt. Deze man zorgt
ervoor, dat de klok wordt geplaatst op een
luik. in den onderzeeër. De randen van het
luik en van de klok moeten precies op
elkaar passen, want de klok moet op de
boot vastgeschroefd kum en worden.
Is dit geschied, dan kunnen het luik en de
klok geopend worden, zoodat er een vrije
verbinding ontstaat tusschen het inwen
dige van de boot en de klok. Het is duide
lijk, dat de klok geplaatst moet zijn op een
luik, dat toegang geeft tot een comparti
ment, waarin zich geen water bevindt. De
luchtdruk in de boot en die in de klok zijn
beide ongeveer normaal, zoodat de man
schappen zonder bezwaar van de eene
ruimte in de andere kunnen overstappen.
Is de klok vol, dan kan zij zonder vertra
ging na gesloten te zijn naar de opper
vlakte worden gebracht, waar de geredden
dan de klok onmiddellijk kunnen verlaten.
Het reddingssysteem, dat tot dusverre
vrijwel overal gebruikelijk was en dat ook
hier te lande zou worden toegepast bij een
ongeluk zoowel te Den Helder als te Soe-
rabaja wordt er onderricht in gegeven is
gegrond op een twintigjarige ervaring.
Daarbij worden de manschappen in de
gezonken boot uitgerust met een zg. Drager
toestel, dat bestaat uit een flesch met zuur
stof, een flesch met een kaliumpraeparaat
en een luchtademzak.
Dit wordt den mannen omgehangen, ter
wijl zij een Knijper op den neus krijger.,
zoodat zij alleen door den mond kunnen
ademhalen door middel van een mondstuk,
dat met den ademzak is verbonden. Zij
ademen dan lucht in uit dien zak en blazen
haar in afgewerkten staat weer uit via de
kaliumpatroon. Daar wordt koolzuur che
misch gebonden, terwijl de stikstof, terug-
keerende in den ademzak, met zuurstof uit
de zuurstofflesch weer in ademlucht wordt
omgezet.
Dit toestel wordt den manschappen omge
hangen vóór zij de boot verlaten via een
compartiment, waarin water toegelaten is
onder denzelfden druk als het zeewater
buiten de boot. Op een diepte van 72 meter
zijn dat, naar men weet, bijna acht atmos-
feeren. Eenmaal in deze ruimte kunnen de
manschappen zich via een lijn naar de
oppervlakte begeven.
Dit stelsel heeft het nadeel, dat het nogal
langzaam werkt. Zouden de manschappen
van een diepte, waar acht atmosfeeren druk
heerscht, rechtstreeks omhoog klimmen
naar de oppervlakte, dan zouden zij boven
gekomen ontploffen. Daarom moeten zij tij
dens de stijging telkenmale een tijdlang
wachten om zich geleidelijk bij de drukver-
mindering te kunnen aanpassen. Er zijn
daartoe knoopen in de lijn gelegd om die
rustpunten aan te geven. Die wachttijden
duren telkens ongeveer twintig minuten; dit
kan echter varieeren, afhankelijk van de
diepte, waarop de gezonken boot ligt.
~)lepzeeduiker Mac Donald verhaaK
/an zijn ervaringen bij de redding.
Reddingspogingen worden voortgeset.
Aan boord van het Amerikaan sche oor
log ischip „Brooklyn", dat meegehol
pen heeft aan het reddingswerk bij het
ongeluk van de „Squalus", heeft een
vertegenwoordiger van de „United
Press" een onderhoud gehad met den
duiker John MacDonald, die de op
varenden van de „Squalus" met de dui
kerklok naar de oppervlakte heeft ge
bracht.
De duiker beschreef hoe de laatste acht
overlevenden van de „Squalus" uit de duis
ternis op den bodem van den Oceaan, veer
tig wam diep. naar boven werden gehaald.
De kabel, die de duikerklok naar boven
moest hijschen, raakte echter op een gege
ven oogenblik onklaar, zcodat het scheen,
alsof het water, waaraan zij zoo juist ont-
^apt waren, toch nog hun graf zou worden.
Maar de opgestoten mennen lachten er.
maakten grapjes.
Met de acht overlevenden van de ..Squa
lus en ztjn collega. Mihalowski, bevond
MacDonald zich in de duikerklok, toen deze
defect raakte. Het leven van neg een man
hing echter van de sterkte van de onklaar
geraakte kabel af. Er bevond zich namelijk
nog een duiker op het dek van de „Squalus"
De medewerker der „United Press" vroeg
MacDonald: ..Wat deden jullie, toen de
duikerklok bleef steken?"
„Wij maakten grapjes" was het ant
woord.
Toen MacDonald gevraagd werd, een van
die grappen over te vertellen, lachte hij en
schudde zijn hoofd. Hij zeide, dat er een
oogenblik stilte heerschte, toen de klok niet
verder steeg. Toen maakte iemand een
kwinkslag en de spanning was gebroken.
MacDonald onderzocht het toestel, begreep
wat er aan haperde en zag in, dat het een;-
ge, wat hij kon doen, was, de klok weer te
laten zakken tot d:-n zeebodem en opnieuw
op te stijgen, als de kabel hersteld was.
Zelfs teen de mannen weer daalden naar de
donkere diepten, waar zij juist vandaan
kwamen, gingen zjj door met lachen en
schertsen.
Twee duikers zijn opnieuw afgedaald
naar de „Squalus" in de flauwe hoop, dat
er nog levenden aan boord zijn. Zij hebben
opdracht gekregen, de „Squalus" binnen te
gaan en te wachten op verdere orders
Het is een traditie van reddingsploegen,
om de reddingspogingen voort te zetten, tot
men gedwongen wordt, ze op te geven.
De autoriteiten verklaren, dat de eenige
mogelijkheid is, dat er nog eenige lucht in
de onder water geloopen compartimenten
van de „Squalus" is achtergebleven, maar
de koude maakt iedere hoop feitelijk ijdel
En de stalen long.
Men weet, dat Fred Snite, de jonkman
van de „stalen long", zoon van een bankier
te Chigaco, drie jaar geleden te Peking door
een verlamming overvallen werd, die zich
van den nek tot het middenrif uitbreidde
en thans met zijn gevolg van 15 personen
in Frankrijk aangekomen is op weg naar
Gwteren brak brand uit in het .Maasstation te Rotterdam. Het dak van
het huis van den restaurateur na den brand.
Lourdes. Zijn vervoer aan boord van de
Normandië had bizondere eischen gesteld.
Zijn vader ondernam eerst een reis op dat
schip om alle voorzorgen te treffen tot in
richting van een der weeldehutten voor
diens verblijf, vooral met het oog op slecbt
weer, dat zich niet heeft voorgedaan.
De vader heeft Franschen reporters ver
zekerd, dat zijn zoon die van jongs af een
vereering voor Maria heeft, dat bezoek van
dank, omdat hem het leven bespaard bleef,
gewild heeft. AI voor dat ongeluk wenschte
hij in een klooster te treden.
Voor zjjn vertrek schreef hij aan eenige
kameraden, niet teleurgesteld te zijn als in
zijn lichaamstoestand geen verbetering komt
„In elk geval zal ik me altijd gelukkig en
voldaan achten". En hij ging door: „Ik be
schouw me als een van de weinige men-
schen ter wereld, die geen enkel zorg heb
ben".
Een ander persoon uit zijn omgeving heeft
hoog opgegeven van zijn optimisme en
constante vreugde Hij is altijd vroolijk,
lacht, speelt bridge, bemint het leven en
behoudt vertrouwen. De personen die hem
verzorgen, dragen voor neus en mond een
speciaal masker, uit vrees voor besmetting
met een verkoudheid, die voor hem nood
lottig zou zijn.
De eerste aanwezende arst aan boord van
de Normandië heeft gezegd, dat wat een
stalen long genoemd wordt eer een kunst
matig borstbeen is. Men weet, dat het toe
stel de uitademing aandrijft, de inademing
geschiedt aanvullenderwijs door de veer
kracht van het borstbeen. De reis kost zijn
vader ongeveer 15.000 dollar, de bizondere
woonwagen tot vervoer van het toestel
komt op om en bij de 300000 frs., en al het
materiaal bij elkaar wordt op een millioen
frank geschat.
(ONGECORRIGEERD).
NEDERLANDSCHE DAG OP DE
PAR1JSCHE JAARBEURS.
Op de Parijsche jaarbeurs, welke
Zondag a.s. haar poorten zal sluiten, is
gisteren de Nederlandsche dag georga
niseerd, welke werd begunstigd door
fraai, zonnig weer.
Een aantal exposanten en andere Neder
landsche oelar.ghebbenden was uit het
vaderland overgekomen. Nadat het gezel
schap, waarbij zich de Nederlandsche gezant
te Parijs, jhr. J. Loudon. had aangesloten,
vanmorgen door het bestuur van de jaar
beurs op het terrein was ontvangen om
vervolgens een rondgang te maken langs de
Nederlandscne en andere afdeelingen, ver-
eenigde men zich tegen het middaguur voor
een gemeenschappelijke lunch, welke door
de jaarbeurs werd aangeboden en waaraan
zoowel door een groot aantal vooraanstaande
personen uii de Nederlandsche zakenwereld
te Parijs, als uit Nederland werd deelge
nomen.
Het vertrek te Brussel.
Onder even schitterende omstandig
heden van zon en vroolijkheid heeft de
koningin hedenmorgen afscheid geno
men van haren koninklijken gastheer,
koning Leopold en is zij met den
koninklijken trein, welke om precies
elf uur (Belgischen tijd) van den
Noordstatie vertrok, naar haar land
teruggereisd.
Om tien minuten over half elf reden
voor het koninklijk paleis te Brussel de
open koetsen voor, waarin de beide vor
sten met hun gevolg zich naar het station
zouden begeven. Langs de route stonden
de duizenden toeschouwers.
Toen de open caleche het plein voor het
Noord-station opzwenkte speelde een
muziekcorps van het Brusselsch garnizoen
het Wilhelmus. Snel gingen koningin
Wilhelmina en koning Leopold het station
binnen, waar door de aanwezigen het ge
juich werd overgenomen.
Om 7 minuten voor elf inspecteerde de
koningin nog de eerewacht, ter linkerzijde
liep koning Leopold en achter de beide
vorsten zagen wij behalve de leden van het
Nederlandsche en Belgische gevolg en de
leden van het Nederlandsche gezantschap
ook prins Karei van Vlaanderen, baron
Hoiltart, gouverneur van de provincie
Brabant, minister van Staat Max, burge
meester van Brussel, en den heer Petre,
burgemeester van St. Joost-ten-noode.
Vervolgens onderhielden de koningin en
koning Leopold zich nog geruimen tijd met
elkaar. Zoowel de koningin als de koning
lachten herhaaldelijk en zij schudden elkaar
enkele malen de hand.
Hierop nam de koning afscheid van de
lede van haar gevolg en stapte in het ko
ninklijke salonrijtuig. De wijde deuren ble
ven nog eenigen tijd open. Nogmaals trad
koning Leopold op de koningin toe, de mili
taire pet in de hand. Tenslotte kuste hij ten
afscheid de hand ven Hare Majesteit en
trad hij terug, stram in de houding, bloots
hoofds. Prins Karei van Vlaanderen stapte
eveneens in den trein, omdat hij de konin
gin tot het verlaten van Belgisch grondge
bied te Esschen zal begeleiden. Dan klinkt
er een hoornsigraal, het fluitje van den sta
tionschef, langzaam stoomt de trein onder
de overkapping uit, terwijl koning Leopold
salueert, glimlachend naar de koningin, die
lachend en wuivend voor het raam heeft
plaats genomen.
Koning Leopold neemt dan afscheid van
de leden van het Nederlandsche gezant
schap, voor het vertrek van den trein had
hij zich nog eenigen tijd onderhouden met
den Nederlandschen minister van buiten-
landsche zaken, mr. J. A. N. Patijn. Hierna
dankte koning Leopold de verschillende
autoriteiten, die in functie zijn geweest by
het bezoek van koningin Wilhelmina, zoo
als burgemeester Max de commandanten
van het eere-escorte en van de eerewach-
ten.
De brabangonne wordt ingezet en de ko
ning der Belgen verlaat het station, daarbij
toegejuist door de duizenden.
Per auto reed de koning naar het ko
ninklijk paleis te Brussel terug.
Het bezoek van de koningin aan België
is niet alleen begunstigd door het meest
fraaie weer, dat men zich kan denken. Het
bezoek stond in het teeken van innige
vriendschap tusschen koningin en den ko
ning der Belgen, in het teeken der vriend
schap tusschen de Belgische en Nederland
sche vlken, welke zich dezer dagen in
Brussel, in geheel België op zoo schitte
rende wijze heeft gemanifesteerd.
In de residentie terug.
Tegen kwart voor twee, het oogenblik,
waarop de koninklijke trein aan het Hol-
landsche Spoorstation te 's-Gravenhage zou
binnenrijden, stond een dichte menschen-
massa op het Stationsplein opeengepakt. Ook
de perrons waren, voorzoover de politie dit
toeliet, met belangstellenden gevuld.
De terugkomst van de koningin in de
residentie droeg een onofficieel karakter.
DE KONINGIN BIJ KONINGIN
ELISABETH.
In de vroege ochtenduren heeft de ko
ningin zich naar Laeken begeven om ten
paleize aldaar afscheid te nemen van ko
ningin Elisabeth. Koningin WiJhelnsma
werd vergezeld door baronesse van Tuyll,
grootmeesteresse van H. M.. door jkvr. van
Tets, eerste hofdame en door graaf Du
Monceau, grootmeester van Hare Majesteit.
LAATSTE OLIESEL SLECHTS OP
GESCHREVEN VERZOEK.
Van de preekstoel van alle katholieke
kerken te Weenen is voorgelezen, dat in de
openbare ziekenhuizen het laatste oliesel
alleen mag worden toegediend op het ge
schreven verzoek van den patiënt Dit bevel
heeft groote bezorgdheid onder de katho
lieken gewekt, daar het velen zieken de ge
legenheid zou ontnemen de sacramenten
der stervenden te ontvangen.
VERDRONKEN.
Vanochtend is uit de rivier de Waal bij
Druten het lijk opgehaald van den 40-jan
gen vrachtbode J. L. uit DreumeL De man
is gisteravond te water geraakt. Zijn fiets
vond men aan den kant. Hoe het ongeluk is
gebeurd, is niet bekend, daar niemand iets
gezien heeft
WOROSJILOF UITGENOODIGD VOOR
ENGELSCHE MANOEUVRES.
Maarschalk Worosjiloff, de opperbevel
hebber van het Sovjet-Russische leger, is
uitgenoodigd de manoeuvres in Groot-
Britannië bij te wonen. Ook andere voor
aanstaande officieren zijn uitgenoodigd.
VERDACHTEN INZAKE JUWEELEN
DIEFSTAL AANGEHOUDEN.
Begin Mei heeft een Duitscher, wonende
aan het Westeinde, bij de politie van het
bureau Stadhouderskade aangifte gedaan,
dat hij kostbare juweelen welke hij voor
derden onder zijn berusting had en een be
drag aan geld, ongeveer tweehonderd gul
den, vermiste. De juweelen vertegenwoor-
óigdene en waarde van eenige duizenden
guldens.
Hij verdacht hiervan een negentienjarig
meisje, dat met hem bevriend was geweest.
Zij kwam vaak bij hem thuis en was nog
in het bezit van een huissleutel. Tijdens zijn
afwezigheid was zij nog een in zijn woning
geweest.
De politie stelde een onderzoek in. Het
meisje bleek op reis, naar Zuid-Frankryk.
met een anderen vriend. In het zonnige
Zuiden namen zij door de dagbladen kennis
van de verdenking, welke tegen hen was
gerezen. Zij bedachten, dat de beste wijze
om deze verdenking te ontzenuwen was
terug te keeren en zich aan te melden bij
de politie. Eerst kwam de man, een varens
gezel-muzikant, eenige dagen geleden bij de
politie vertellen, dat hij niets van den dief
stal afwist. De politie achtte echter termen
aanwezig den man in het huis van bewaring
in te sluiten. Toen gisteren ook het meisje
van haar onschuld in deze zaak kwam ge
tuigen, is zij meteen op het bureau vastge
houden en ingesloten om eveneens naar het
huis van bewaring te worden overgebrach*
Beiden zullen dezer dagen voor den officier
van justitie worden geleid. Van de juweelen
is geen spoor te vinden.
STOOMVAARTLIJNEN.
Kon. Ned. Stoomb. Mij.
Agamemnon 25 Mei 9 u. Terceira gepass.
Alkmaar 24 Mei v. Curagao n. Liverpool.
Aurora 24 Mei v. Valencia n. R'dam.
Baarn 24 Mei v. Curagao n. Liverpool.
Benrenice 25 Mei v. A'dam n. R'dam; 26
Mei te Rotterdam.
Boskoop 25 Mei 21 u. van Hamburg naar
Antwerpen.
Costa Rica 25 Mei 18 uur te Hamburg.
Cottica 25 Mei v. Barbados n. Madeira.
Deucalion 25 Mei te Lissabon.
Draco 26 Mei 5 u. Holtenau gepass.
Euterpe 25 Mei te Gothenburg
Fauna 25 Mei v. A'dam n. R'dam; 26 Mei
te Rotterdam.
Hebe 25 Mei te Lissabon.
Helder 25 Mei 9 u. te Antwerpen.
Hercules 25 Mei v. Piraeus u. Calamta.
Stoomv. Mij. Nederland.
J. P. Zn. Coen uitr. 25 Mei Algiers.
HollandAmerika Lijn.
Noordam 25 Mei n.m. van Philadelphia.
Spaarndam 25 Mei n.m. van Londen.
Delftdijk 25 Mei n.m. van Suiiampton.
Statendam 25 Mei v.m. te New York.
Rotterdamsche Lloyd.
Dempo thuisr. 26 Mei 9 uur van Port Said;
30 Mei 7 uur te Marseille verwacht.
Bantam uitr. 25 Mei te Singapore.
Brastagi thuisr. 26 Mei 8 u. te R dam.
Sitoebondo pass. 26 Mei 6 u. Gibraltar.
Kon. HolL Lloyd.
Eemland thuisr. 25 Mei om 4 u. v. Bahia.
Amstelland thuisr. 26 Mei 4 u. te A'dam.
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH
LANDBOUWCREDIET N.V.
van Vrijdag 26 Mei
1939.
Vor. k.
2.45-3.00
STAATSLEEN1NGEN.
96U/*
3—3J4 NederL 1938
96UA«
3 Ned.-lndiè 1937
93'/,
5H V :;<chL m. verkL
23'/.
23»/,-»/,
B ANK-INSTELLINGEN.
118'/,
Amsterd Bank
117
Handel Mpij Cert. v. 250
126
126»/,
Koloniale Bank
167 7,
168
Ned Ind. Handelsbank
e
125
124»/*
1NDUSTR. OND. BINNENL.
371/4
37»/,
Alg Kunstzijde Unie
9
Caïvé Delft Cert.
S
87
338
Nederl Ford
342
Lever Bros
e
1317,
13°i-Vf
189j-90
Philips GloeiL Gem. Bezit
1947a
INDUSTR OND. BUITENL.
32
327,
Am. Smelting
Anaconda
18w/ig
18"/,,
Bethleb. Steel
42»/.
427»
Cities Service
§4»/4
47.
General Motors
t
347/w
33»/,
Kennecott Copper
t
24'A,
243/„
Nortb American Rayon
9
12»/«
12»/i.
Rep. Steel
1274
12i-»/*
Standard Brands.
47.
47,
Steel comm.
i
36
357/8
U S Leather
374
3
CULTUUR MAATSCH.
H V A
4183/4
418.9
Java Cultuur
204
205
Ned Ind. Suiker Unie
227
229V4
Verg Vorstenlanden
9
86»/,
86
MIJNBOUW.
Alg Ezplor. Mij. i
0
57
53
Redjang Lebong
100
100
PETROLEUM.
290
2931/,
Kon Petr
9
3067,
309-7,
Perlak
9
62
eo
Phillips Oil t
27»/w
27»/,
Shell Union
1
8'/,
87,
Tide Water
9»/l8
9»/,
RUBBERS.
1897,
Amsterd. Rubber
0
188»/,.9
Deli Bat. Rubber
0
0
136
136
Hessa Rubber i
1
873/,
87»/,
Oostkust i
I
0
116
117
Serbadjadi
0
86
[nterc. Rubber
2
27/18
SCHEEPVAARTEN.
1007,
HollandAmerika lijn
k
100
JavaChinaJapan lijn
e
74
Kon. Ned. Stoomboot
e
1067,
106
Scheepvaart Unie
1157,
115'/,
TABAKKEN.
142»/,
Deli Batavia t
0
»41Vi
Oude Deli
1
0
187
187
1587,
157i-«i
AMER. SPOORWEGEN.
Atchison Topeka
22»/,
22»/,
Illinois Central
0
0
9'3/i,
9u/w
Southern Pacific
9
0
9'3/i,
107/,
Southern Railw. Cert..
9
10?/,,
11'/,
Union Pacific
0
0
727,
74
Can Pac
e
37.
3
tExclaim. 'Exdividend.
§Noteering per 50.
x) ex-coupon
Prolongatie vorige koers heden pCt.
WISSELKOERSEN AMSTERDAM
OFFICIEEL.
Vorige koers
heden
New-York
1-867..
1.867,
Londen
8.71»/*
8.72
Berlijn
74.70
74.70
Parijs
4.93 M
4.93 H
Brussel (Belga)
31.70
31.71
Zürich
41.92
41.98
Kopenhagen
38.90
38.95
Stockholm
44.92 H
44.95
Oslo
43.80
43.82#
Z.K.H. PRINS
BERNHARD DOET
MILITAIREN
MEDE AAN EEN TWEEDAAGSCHEN
PRESTATIETOCHT.
Voor de vierde maal wordt dit jaar onder
de auspiciën van de algemeene vereeniging
van Nederlandsche reserve-officieren de
tweedaagsche militaire prestatietocht ge
houden in de omgeving van Amersfoort.
Aan dezen tocht neemt ook Z.K H, prins
Bern hard deel. Bij het Jagershuis te
na de eerste étappe. Prins Bern hard, met
zijn gasmasker in de hand in gezelschap van
den eersten luitenant Beelaerts van Blok
land.