Kiespijn Hnrtjps Films snijden, W. C. FIELDS, Amerika's superdwaas. c Tlededattd Oueczee een kunst, die niet gewaardeerd wordt Zes weken knippen en plakken voor één film. De „cutter", de man achter de schermen. Kampioen van het zwarte ras. ONZE BIOSCOPEN. Zl DERDE BLAD 2 procent boven het promesse-disconto van de Nederlandsche Bank". Goedgekeurd. Financieele besluiten dienst 1938 en 1939. Goedgekeurd werden verschillende fman. cieele voorstellen ten aanzien van de dien sten van 1938 en 1939 (af- en overschryvin gen enz.) Het voornaamste ervan was een juppletoire begrooting tot een bedrag van 1800 voor aanschaffing van verschillende dingen voor de luchtbeschermingsdiensten De voorzitter voegde hier aan toe dat reeds was te kennen gegeven, dat Ged. Staten zich niet tegen deze uitgaaf zouden verzetten en dat de uitgaaf verdeeld kan worden over vier jaren. De heer G r e e u w vond het vreemd, dat nu reeds bekend is dat Ged. Staten dezen aankoop zullen goedkeuren, terwijl voor uitgaven ten behoeve van sociale za ken altijd onnoemelijk veel bezwaren wor den geopperd. Extra hulp aan werkloozen Voor den z.g. B-steun aan werkloozen zal beschikbaar kunnen worden gesteld 96 maal 5.78, voor de B-groep van de kleine tuinders 17 maal f 2.89 en voor de B-groep van de kleine boeren 5 maal 2.89, in to taal 618.46. Van die bedragen komt voor rekening van het Rijk totaal f 404.46, zoodat de ge meente zal hebben te betalen in totaal 214.B. en W. stelden voor dit bedrag beschikbaar te stellen. Aldus werd besloten. E en extraatje voor tewerkgestelden. De heer G r e e u w had indertijd ge v:aagd of de werkloozen, die voor reke ning der gemeente waren te werk gesteld, niet ook het voor gemeentewerklieden geldende loon konden krijgen. De voorzitter antwoordde thans dat het geval is nagegaan en dat daarby gebleken is, dat de betrokken personen de voor werkloozen gebruikelijke toelagen hadden gemist. Dientengevolge zou hen nog een uitkeering worden gedaan, welke voor hen gezamenlijk was berekend op ruim 222. De heer G r e e u w verklaarde zich hierover voldaan. Van „eigen" tot openbaren weg Van den heer P. A. de Lange was een verzoek ingekomen om medewerking tot het tot openbaren weg verklaren van de Vijfzusterslaan in het Blockhovepark, welkt pad tot heden de aanduiding „Eigen weg"] droeg. Na eenige besprekingen, waarbij bleek dat het hier gaat om toestemming van den Rijkswaterstaat te verkrijgen tot uitweg op den Kennemerstraatweg en om het omlig gende terrein bouwrijp te maken, werd het verzoek ingewilligd. De gemeente-ontvanger gaat tegen 1 Jan. met pensioen. De heer Kant had de vraag ingediend of er in dienst van de gemeente personen werkzaam zijn van 65 jaar of ouder. Indien zij niet onvervangbaar zijn, zouden zij dan kunnen worden ontslagen? En zou de ver ordening niet zoodanig kunnen worden her zien, dat zij wordt aangevuld met de bepa ling dat 65-jarigen ontslagen moeten wor den? De voorzitter antwoordde dat het adres in B. en W. nog niet is besproken, maar wel wilde spr. zeggen, dat de gem.- ontvanger reeds heeft gezegd plan te heb ben tegen 1 Jan. zijn ontslag te vragen. Hij is de eenige 65-jarige in dienst der gemeen te en in de eerste jaren zullen er geen an deren dien leeftijd bereiken. Hierna wordt de vergadering gesloten. moet onverbiddelijk wijken voor VAN MIJNHARDT EEN VERSLAAFDE. Eurpoeaan met morphine gesnapt. De Bataviasche landrechter veroordeel de een 44-jarigen Europeaan wegen seen opium-delict tot 3 maanden hechtenis. Enkele dagen geleden arriveerde de man met een autobus uit Bandoeng te Amster dam. Bij het uitstappen viel hem een enve loppe uit den binnenzak en een injec tiespitje rolde hieruit op den grond. Een rlid van de opium-recherche was toevallig getuige van dit incident. Hij rook onmid- F dellijk lont en verzocht den reiziger even I mee te gaan naar het politiebureau. Bij een nauwgezette fouilleering kwam aan het licht dat de Europeaan in zijn schoenzolen kleine hoeveelheden morphine en novocaine had verborgen E.en en ander had tot gevolg dat hij zich voor den land rechter moest verantwoorden, vertelt de Javabode. Ter rechtszitting bleek dat het verleden van beklaagde, die zelf niet was versche nen. niet smetteloos genoemd kon worden. Reeds meermalen is hij terzake van een opium-delict veroordeeld, terwijl voorts ae rapporten over 's mans gedrag gedurende een énjariég verblijf in 's lands werkin richting te Malang niet onverdeeld gunstig waren. Een en ander werkte mede tot het opleggen van deze vrij zware straf. H. J. Eilers - Te Oegstgeest is, na een ongesteldheid van eenige weken, over laten de heer H. J. Eilers, die in geheel ons land bekend was om zijn middelen ter ge nezing van tuberculose. Aan veel vervo .- Zng is hij blootgesteld geweest. Herhaalde- fcjk werd hij tot hooge geldboeten veroor deeld, maar onvermoeid zette hij zijn wer.-c voort tot nu de dood er een eind aan ge- jnaakt heeft. Slechts met kleine letters staat zijn naam op het witte doek. Niemand kent hem. hij is noch een beroemde „star noch een groot regisseur. Hij is slechts de „cutter". Als men den eersten den besten bioscoopbezoeker zou vragen, wat een „film-cutter" is, zou deze het antwoord hierop schuldig blijven. Hij kent wel Paul Muni, Bette Davis, Errol Flynn e.a., maar van George Amy heeft hij nog nooit gehoord. Als men hem zou vertellen, dat die Amy een bekende film-cutter is, zou hij zijn schouders op halen en vragen „Wat is dat dan voor iemand?" Weinigen beseffen de belangrijke taak, die op zijn schouders rust. Zijn gereedschap bestaat slechts uit een schaar en een fleschje, kleurlooze plakstof, de z.g. filmlijm. Op zijn werktafel staan een drietal appa raten, een klein, ingenieus apparaat, ge naamd de „movieola", een luidspreker en een plakmachine. Bijna den geheelen dag tuurt hij door een opening in de „movieola", af en toe een reepje celluloid in tweeën knippend, een ander stukje aanplakkend Hij mag zelfs niet rooken, daar de vloer om hem heen bezaaid ligt met stukken cel luloid, een stof, die, zooals de lezer waar schijnlijk wel zal weten, zeer snel ontvlam baar is. Deze man nu wordt „cutter" ge noemd, doch ook wel „flim-cutter", in het Nederlandsch wil dat zooveel zeggen als film-snijder of monteur. Eigenlijk is het een onjuiste benaming, hij had beter „kampioen-puzzelaar" kunnen heeten. Kruiswoord-raadsels en legkaarten zijn kinderspel vergeleken bij de taak van den „cutter". George Amy heeft zoojuist de Warner Bros. film „Luchtduivels der Ma rine" gesneden en gemonteerd. Ongeveer 6 weken was hij daarmee bezig. 6 weken lang knippen en plakken om van één film een juist en vlot geheel te maken. Want de taak van George Amy begint eerst dan als de opnamen voltooid zijn. Een geweldige hoop filmrollen ligt op zijn werktafel tot een gezamenlijke lengte van ongeveer 50000 M. Dit moet hij reduceeren tot een lengte van 2500 a 3000 M. Amy's taak zou eenvoudig genoeg geweest zijn, indien de opnamen in dezelfde volgorde gemaakt werden, als ze worden afgedraaid bij een vertooning van de film. Het is geen onge woon feit, dat men de laatste scènes der film het eerst opneemt. Dit hangt natuur lijk geheel van het draaiboek af. Reeds lang vcor een film in productie gaat, d.w.z. voor de opnamen beginnen, maakt de productie leider in overleg met de studio-leiding een soort opname-schema. Bij het opmaken van dit schema houdt men zich niet aan het ver loop van het verhaal. Het is de bedoeling in een „set" zooveel mogelijk scènes op te ne men, onverschillig of deze in het begin of einde der film thuis hodren. Want in de film-industrie is tijd geld; meer dan in eenig ander bedrijf. Als men volgens het verhaal ging filmen, zou men de décors van een bepaalde scène moeten afbreken en een paar dagen later weer opbouwen; ja, he' zou zelfs kunnen voorkomen, dat men voor een scène b.v. naar Alaska moet reizen, dan terug naar Hollywood en een week later opnieuw naar Alaska. Dit zou in de eerste plaats te veel tijd en in de tweede plaats te veel kosten met zich mede brengen. Aldus gaat men systematisch te werk. Voor de opname-staf is dit natuurlijk ont zettend gemakkelijk. Maar George Amy heeft er bergen werk meer door. Hij moet weer uit elkaar halen, wat een legertje technici en spelers met moeite hebben sa mengesteld en begraaft zich in een hetero gene mengelmoes van filmstrooken ten einde deze in goede volgorde te plakken en tot een loopend geheel samen te flansen Daarbij wordt zijn taak nog verzwaard door het feit, dat iedere scène wel van uit acht verschillende gezichtspunten en afstanden genomen is, welke hij moet sorteeren in de z.g. „close-ups", de „medium-shots" en de „long-shots". Dank zü Amy wordt de film dan een passend geheél. Acht uren per dag en zes dagen per week zit George gebogen over zijn „movieola", een schaar in zijn rechter hand. De lezer zal natuurlijk gaarne willen weten, wat de „movieola" voor een apparaat is. Het is een klein apparaat, gelijkend op een box-ca mera, waar de film doorheen loopt door middel van een electrische motor. De filmstrook passeert een lens, waar achter een sterk licht brand; door een kijk gat kan de filmsnijder het beeld volgen. Aan dit apparaat is een foto-electrische cel gebouwd, waardoor de snijder niet alleen het beeld kan zien, doch ook de dialoog kan hooren. Het geluid wordt via de foto-cel door de luidspreker weergegeven. Om de taak van de filmsnijder eenigszins te verge makkelijken kan deze, indien hij het noo- dig acht, het apparaat langzamer laten draaien om zoodoende de beelden en het gesprek nog beter te kunnen volgen; door middel van een pedaal kan hij desgewenscht de film zelf terug laten loopen. De plak-machine is ook een belangrijk apparaat,, omdat men daarmee, met behulp van filmlijm, de stukken aan elkaar kan lasschen, zöö, dat slechts experts deze las schen terug kunnen vinden. |Dit is, waarde lezer, de omvangrijke en moeilijke taak van den „cutter". Moge dit artikel den bioscoopbezoeker meer respect inboezemen voor deze harde werkers, wier namen slechts met kleine letters op het witte doek verschijnen. Fernand Gravey vertolkt de hoofdrol in de film „Le Dernier Tournant" welke in Frankrijk wordt vervaardigd naar het bekende boek van den Amerikaanschen schrijver James Cain „The postman always rings twice". In deze film spelen verder nog mede. de bekende jeugdige actrice Corinne Luchaire en de groote karakter- speler Michel Simon. De spelleiding is in bekwame handen by den regisseur Pierre Chenla. Van deze film, waarvan de verwachtin gen zeer hoog gespannen zijn, wordt de Parijsche première binnenkort tegemoet gezien. Corinne Luchaire is de tegenspeelster van Fernand Gravey in de film „Le Dernier Tournant". welke film door Pierre Chenal naar het bekende boek van James Cain „The postman always rings twice" op het oogenblik geregisseerd wordt in Frankryk. Door het spelen van deze rol is Corinne's wensch om eindelijk als „vrouw" en als „brunette" in een film op te treden in ver vulling gegaan. Wereldconferentie van christelijke jeugd. - Zeer bijzondere omstandigheden voorbehouden, mag thans met zekerheid worden vastgesteld, dat van 24 Juli tot 2 Augustus a.s. in Amsterdam een wereld conferentie van christelijke jeugd zal wor den gehouden. 1600 jonge menschen dui zend jonge mannen en zeshonderd jonge vrouwen waarvan 2 '3 beneden de 25 jaar en de rest beneden de 35 jaar, tezamen vertegenwoordigende 65 naties, komen dan gedurende tien dagen in Amsterdam bijeen om de meest brandende vraagstukken van dezen tijd te bespreken en te behandelen. Jeugdleidersconferentie. - Het Neder landsche Jeugdleiders Instituut organiseert op 16 en 17 Juni a.s. in de Ernst Sillem- hoeve bij de Lage Vuursche een landelijke jeugdleiders conferentie. Een mijn gevonden. - Tusschen Noord- wijk en Katwijk, niet ver uit de kust varen de, heeft de Vlissingsche logger eergister- nacht een mijn opgevischt. De logger liep de Scheveningsche haven binnen en sleepte de mijn achter zich aan. Deze werd aan den Zeesluisweg gedeponeerd, ter hoogte van den visch-afslag en is gisterochtend door torpedisten op de grens van Scheveningen en Wasser.lar vervoerd, waar zij tot ont ploffing is gebracht BOERDERIJ AFGEBRAND. Tengevolge van het in brand raken van een pan mt vet i gistermiddag de boerderij van den landbouwer A Piek te Oudehaske (Fr.) in vlammen opgegaan. Van den in boedel kon niets worden gered, terwijl te vens de land bouw-inventaris verloren ging. De schade wordt gedeeltelijk door verzekering gedekt Een neus is een kwetsbaar lichaamsdeel en daarenboven een belangrijk onderdeel van het menschelijk gelaat. Men kan ermee ruiken en snuiven en tevens het voorwerp in kwestie, al naar gelang den aard en spierrekbaarheid van den trotschen bezitter, in andermans zaken steken, draaien en wippen. Dat iemand echter carrière maakt alleen en uitsluitend vanwege het feit, dat zijn reukorgaan, aesthetisch be zien, een wanproduct ge noemd dient te worden, mag een unicum heeten. Edoch, er wandelt een dergelijk iemand rond en zjjn naam, zijn waren naam althans, luidt William Claude Dun- ker.field, alias W. C. Fields. Het zal een vijftig jaar geleden zijn dat een jong- mensch van 12 jaar, dat achter een ijskarretje aan- sjokte, hoogloopende ruzie kreeg met zijn collega's en met een zwaargehavenden neus het strijdperk verliet. De knaap, die niemand an ders was dan onzen vriend Fields, versaagde niet en bleef schaamteloos achter het tomaatroode uitsteeksel aan wandelen. Hij zwierf met zyn kameraden door de straten, leefde van wat zijn dwaze invallen hem opbrachten en werd wat men aan de andere zijde van het groote water een tramp (iandlooper) belieft te noemen. Zooals velen van zijn lotgenooten kreeg hij een betrekking als stalknecht in dienst van een rondreizend circus, aanvankelijk zonder eenige vooruitzichten. De eigenaars kregen toen plotseling in hun hoofd zijn komisch uiterlijk productief te maken als aankondiger van het schoons, dat in de tent tden volke getoond werd en de rauwe stem van den dwaas die. gekleed in een kakelbont pakje, zijn werkelijk origineele geestigheden debiteerde, miste haar uit werking niet op het publiek. Fields werd een persoonlijkheid. Hij bemerkte zelf wel dat slechts hard werken hem vooruit zou helpen en toen hij, na verloop van tijd, een kans kreeg om aan het tooneel te komen hapte hij toe en schiep een genre, dat ten huidigen dage de Amerikanen dol van geestdrift maakt. Met een ouden Derbyhoed op het hoofd, een sigarenkistje in zijn hand en afgedragen schoenen aan de voeten zong hij liedjes uit zijn zwerverstijd. Bijtend sarcasme ken merkten zijn toespelingen op bestaande mistoestanden. Fel hekende hij het egoïsme van de menschen, die arme bedelaars met een snauw aan de deur afscheepten. De eenvoudige, doch treffende wijze waarop hij zich als kampioen van het zwarte ras deed kennen was in feite jen waagstuk, maar bezorgde hem een blijvende plaats in de harten van tienduizenden. W. C. Fields. Fields steeg meer en meer in aanzien. Zyn moppen, immer geestig en origineel, gingen van mond tot mond. Hy bleef zyn genre trouw, ook toen hij tal van jaren aan de follies van den grooten Ziegfield verbonden was en in zijn armzalige plunje wel eenigszins uit den toon viel temidden van risten adembenemende schoonheden. Tournées door de geheele v ereld heeft Fields ondernomen en de filmindustrie kon maar geen vat op hem krijgen. Wel trad hij ettelijke malen voor radiomicrofoons op, naar welke uitzendingen zeer veel ge luisterd werd. In 1936 wierp een ernstige ongesteldheid hem geruimen tijd op het ziekbed, doch de vitale komiek behield zijn optimisme en herstelde, waarna onmiddellijk een aan bod van Universal volgde om een rol voor hem open te houden in „You can 't cheat an honest man". Weer weigerde Fields, maar toen hij hoorde dat Edgar Bergen en Charlie Mc Carthy, een duo dat ettelijke malen teza men met hem op de planken en voor de microfoons had gestaan, eveneens van de party zouden zijn, zwichtte hij en accep teerde het aanbod. In bovengenoemde film kan men Fields binnenkort zien als Larson E. Whipsnade, een circuseigenaar op zwart zaad met een prachtige manege en het raarste stelletje artisten dat men zich denken kan. Dit is de geschiedenis van knobbelneus W. C. Fields. Een dwaas, zoo men wil, doch dan een. wiens oeuvre respect afdwingt. KAMERADEN VAN DE STRAAT. Victoria-theater. Het element „renbaan" is niet bepaald gloednieuw in de film. Het is precies als met den boksring: Hiér wint na heel veel angstwekkende avonturen het favorite ren paard daar in den regel „the figher" of the killer" door een formidabelen k. o. in de dertiende ronde Tot bittere teleur stelling van al de snoode onbetrouwbaren, die het by den wedstrijd altijd voorzien hebben op de zege van den held van het verhaal. .Stablemates" is anders. Volkomen an ders, in de allereerste plaats door de origi neele uitwerking van het gegeven. Gezien den aard ervan een bizondere prestatie. En dan verder, doordat Wallace Beery er samen met Michey Rooney iets zeer bizon- ders van hebben weten te maken. Beery speelt prachtig de rol van den verloopen aan den drank verslaafden veearts, die door den jongen er weer bovenop gehaald wordt, door hem weer een houvast, een doel te geven: den jongen op te leiden in zyn eigen beroep, waarvoor hij ondanks alle degene ratie de liefde niet heeft verloren. Aan de verhouding 'usschen deze twee menschen is terecht veel zorg besteed; Mickey Rooney die in „Jongensstad" ook al toonde bizondere talenten te bezitten en Wallace Beery maakten deze tot een van de best geslaagde elementen uit deze film. Een film, die én door vorm én door inhoud boven het middelmatige uitsteekt. De wijze, waarop de twee elkaar leeren kennen; de man, die in zijn uitzichtloos en doelloos bestaan iemand tegenkomt, die hem nóódig heeft en ook omgekeerd; de lang zaam groeiende genegenheid voor elkaar; de voorbereidingen voor1 de groote race; de aandoenlijke zorg voor het paard: hun eenig bezit, hun gemeenschappelijke vriend; en tenslotte de race zelf, waar Mickey als eerste de finish passeert en daarmee het beloofde land", een betere toekomst bin nenrijdt het zyn maar enkele elementen uit een film met een rijken inhoud. Rijk aan gebeurtenissen én aan gaaf karakterspel. Het is dit laatste, dat een film zijn aparte be teeken is geeft, zoolang de filmindustrie (d. w. z. het publiek) zoo dikwijls genoegen neemt met grove effecten of wat onbeteeke- nende show. Het voorprogramma geeft behalve de traditioneele „Tonwoche" van de Ufa en het Polygoon-journaal, een kleurenfilm over Mexico, een geestige teekenfilm, een filmpje, gepleegd door M. G. M., die door de hoofd film gelukkig voldoende bewijst béter te kunnen. SERGEANT BERRY. Bioscoop-Theater Harmonie. Hans Albers in het Pinksterprogramma van de Harmonie, dat belooft een drukke week te worden, want Hans Albers is voor velen een attractie op zich zelf en in deze film, Sergeant Berry, krijgt hij volop gelegenheid zich in zijn besten vorm te toonen. De film is spannend en sensatio neel, boeiend, soms wat komisch en vlot van tempo. Sergeant Berry is een hoofdagent uit Chicago, die bij toeval gelegenheid krijgt zich te onderscheiden en een paar van de meestbekende leiders uit de onderwereld onschadelijk te maken en later de heele bende. Zyn succesvol optreden heeft tot gevolg, dat hy tot inspecteur van de ge heime recherche wordt benoemd en met een reeds een opdracht krijgt tot optreden tegen een bende cocaïne-smokkelaars aan de Mexicaansche grens. Daar vindt de filmliefhebber hem dan ook terug onder den naam Mackie Brown. Als ingenieur reist hy door Mexico. Geheel onverwacht komt hij in aanraking met alle voorname personen uit deze smokkelzaak. Maar er is nog heel wat werk te verzetten en er moeten nog heel wat hachelijke situaties doorworsteld worden, voor de bende ach ter slot en grendel zit en luitenant Berry met Ramona, het Mexicaansche meisje, een gelukkige toekomst kan tegemoet gaan. Hans Albers vervult wel een zeer be langrijke rol in deze film, maar hij kwijt zich vlot en gemakkelijk, soms op humo ristische wijze, van zijn lang niet gemak kelijke taak. De rol van Berry had voor Albers geschreven kunnen zijn. Tal van bekende artisten staan hem in dit spannende filmwerk ter zijde, en zij allen blijken uitstekend voor hun taak berekend. In de rol van Ramona ziet men een nieuwe kracht, n.1. Herma Relin. Een film, die het in de Pinksterweek uitmuntend zal doen. Een paar bijzonder interessante jour naals, een grappige teekenfilm uit het visschersleven, een muzikale film van Vincent Loper en een vijftal radiozange ressen voltooien het programma op aan trekkelijke wijze. DE DIRECTEUR VAN DE UFA IN NEDERLAND TREEDT AF. De heer Bollongino, directeur der Ufa- theaters in Nederland (in Den Haag het Asta-theater, te Rotterdam het Luxor Palast en in Amsterdam het Rembrandt- theater) zal binnenkort zyn functie neer leggen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 9