NAAR ARNHEM. DERDE BLAD Het was wel jammer voor Panman, dat de eerste wedstrijd waarin hij goed fietste, ontsierd moest worden door de groote drom men menschen, die reeds op de helft van de koers huiswaarts keerden en even on prettig was het toen men na afloop minder uitbetaalde dan op het programma opgege ven was. KLINK SLAAT SAVELSBERG. Onder groote belangstelling hebben op de Zaansche wielerbaan wielerwedstrijden plaats gehad. Een omnium werd gewonnen door den Belg Meerschaert met Bakker als tweede en v. Egmond als derde. De sprint was voor Meerschaert, die over beide tegenstanders zegevierde, terwijl Bak ker eveneens van v. Egmond won. De ach tervolging tusschen het trio werd gewonnen door van Egmond. Een 10 K.M.-wedstrijd werd gewonnen door v. d. Voort met Palman als tweede en Bakker als derde. De tijd was 14 min. 11 sec. Toen kwam de clou van den dag: de ach tervolging tusschen Savelsberg en Klink. Tien ronden lïfrig bleven de renners gelijk, doch toen begon Klink in te loopen en Sa velsberg kreeg geen kans meer. Na 24 ron den had Klink gewonnen in 4 min. 55 sec. (De tijd over deze 4 K.M. komt ons wel iets ongelooflijk voor.... Red. Alkm. Crt.) De koppel wedstrijd werd gewonnen door Bakker-v. d. Voort met 2 ronden voorsprong op Meerschaert-Palman, K. Bakker-v. Geene en de anderen. WIELERCLUB ALCMARIA. Tweeden Pinksterdag heeft Alcmaria een trainingsrit gehouden voor de A- en B- klasse over 5 ronden, voor de C-klasse over 4 ronden en voor de Junioren over 3 ron den. De opkomst der renners was goed te noemen, en de strijd die er onderling ge voerd werd, was goed. Zoo viel het goede rijden op van Jn. Schouten, die dezen keer bij de B-klasse startte en eindigde als tweede. Ook Pool, dien we een tijdje gemist hadden, ging heel goed en wist op de tweede plaats te eindi gen. Ook in de C-klasse was het deze keer eens een ander, die met de eer ging strij ken, n.1. Kemps, doch ook moet het goede rijden van de anderen genoemd worden. Bij de Junioren was het Kees Mijer die won, doch Freuling die meestal drie is, heeft zijn houding veranderd en gaat crescendo. Over het geheel genomen is het een goede ochtend van sport en training geweest. De uitslagen waren: A-klasse: 1. N. Balvers. B-klasse: 1. Pool, 2. Jn. Schouten, 3. L. Ekkers, 4. Jn. Glas, 5. W. Wester, 6. R. Band, 7. Dekker, 8. L. Holtes. C-klasse: 1. Kemps, 2. Groot, 3. W. Vis ser, 4. G. Schouten. Junioren: 1. Kees Mijer, 2. Freuling, 3. P. de Boer. Paardensport. DRAVERIJEN OP HET ALKMAARSCHE SPORTPARK. Het had er alle schijn van dat Alkmaar en het Gemeentelijk Sportpark het in 1939 zonder draverijen, dus zonder paarden sport, zouden moeten stellen. De Kenne- mer Spotclub had haar courses gestaakt. Maar een nieuwe combinatie van liefheb bers vormend de vereeniging „Vooruit" nam de zaak ter hand en slaagde er in met medewerking van het Gemeentebestuur van Alkmaar het coursewezen in Alkmaar te doen herleven. Op Zondag, den eersten Pinksterdag, had de openingsmeeting plaats en deze is een groot succes geworden door hard wer ken van „Vooruit" en medewerking van Gemeentebestuur, eigenaren en publiek. De inschrijvingen waren talrijk en het pu bliek was in voor Alkmaar groote getale opgekomen. In elk der vijf programma nummers waren vele inschrijvingen. Zondagmorgen concentreerde de belang stelling zich al vroeg in den Stedelijken Muziektuin, waar bestuur en coursebezoe- kers elkaar konden ontmoeten. Het was er buitengewoon druk en als attractie werden de bezoekers onthaald op een concert ge geven door ons jongste muziekgezelschap de Postharmonie, dat zich van zijn beste zijde deed kennen. Ongeveer half twee ging het gezelschap in optocht naar het terrein waar ook voor muziek werd ge zorgd. Alvorens de courses begonnen richtte de heer A. Blom Hz. zich via de luidsprekers installatie met een hartelijk woord van welkom tot de aanwezigen, sprak zijn vreugde uit over de herleving der paarden sport en richtte woordtn van dank tot het Gemeentebestuur, tot de wethouder den heer T. Bonsema en tot de heeren Schier- beek en van Zutfen voor hun medewer king. Daarna werd een openingswoord gesproken door den heer Bonsema, die met vreugde constateerde dat de paardensport, dank zij het initiatief van het nieuwe comité niet uit Alkmaar en van het Sport park was verdwenen. Want het Sportpark was ten slotte niet aangelegd om er koeien of schapen te laten weiden. De belangstelling, die heden van alle kanten werd getoond, stemde spreker hoopvol en het Gemeentebestuur had gaarne medegewerkt omdat de paarden sport in Noordholland een plaats toekwam. In de pauze vond de heer Bonsema later nog gelegenheid in de bestuurskamer op het succes van de eerste meeting te wijzen en hij riep aller medewerking in om te maken dat de paardensport in Alkmaar weer een blijvende plaats zou krijgen. De heer Blom dankte voor deze woorden en sprak de hoop uit dat „Vooruit" spoe dig over datums de beschikking zou krij gen nu zij hier zoo'n mooi terrein gevon den had Voor den aanvang van het eerste num mer defileerden de deelnemers langs de tribune, de muziek speelde het Wilhelmus dat staande werd aangehoord. De courses waren officieel geopend. Vermelden wij tevens nog dat de prijzen na afloop aan de overwinnaars door den heer Blom werden uitgereikt, waarbij vele bezoekers tegen woordig bleven. De heer A. Commys fun geerde bij deze courses als starter. Over de programmanummers nog het volgende: Het eerste nummer was een jeugd- en aanmoedigingsdraverij voor driejarige en oudere paarden die nog honderd gulden op de lange baan hadden gewonnen. Er kwamen elf paarden aan den start en al spoedig bleek dat de strijd zou gaan tus schen Ymir en Bonnie O. die elkaar uit stekend partij gaven. Met gering verschil won Ymir, een goede prestatie. Bonnie O zal wel spoedig meer van zich doen hooren. David Volo stelde mischien even te leur. Douglas en Carla Scott liepen geen slechte course. Vier paarden werden gediskwali ficeerd. De heatprjjzendraverij was een prachtig nummer vnl. door de prestatie van Bonnie's Norton. Uitstekend gereden door W. Geer- sen wist B. N. zich in de eerste heat juist te handhaven. Ciampi Scott leverde uaarin uitmuntend werk door in ruim 1.29 km. tijd te winnen. Doch in de tweede en derde heat was er slechts één paard en dat was B. Norton, al dient ook geroemd Zampa N.Z. die in de drie heats resp. 2, 3 en 2 was en dus den tweeden prijs zeker verdiende. Bartir.us won de vierdeklasdraverij uit een veld van 13 paarden. Verschillende deelnemers speelden in dit nummer geen rol van beteekenis. Spannend was de strijd tusschen IJsco en Bartinus, een strijd, die ten slotte met gering verschil door Bartinus werd gewonnen. Zuiver was het draven niet altijd. Enkele der laatst binnenkomen den gingen springend door de finish. De prijzendraverij le klasse, waarin 8 paarden uitkwamen gaf een fraai duel tusschen Zoon van Silladar en Abdullah Scott. Zoon van Silladar hield in deze 2200 m. course lang de leiding doch in de laatste ronde kwam Abdullah geweldig opzetten en toonde momenten van bijzon dere snelheid. Z. v. Silladar werd gepas seerd, maar daar sprong Abdullah even weg. De andere kreeg oonieuw een kans, maar onweerstaanbaar kwam Abdullah in 't laatste rechte eind naar voren om met klein verschil te winnen. Zilver Queen was een goeae derde. Ge neraal Locke stelde misschien wat teleur. In de Kortebaandraverij kwamen 19 paarden uit. De vier seriewinnaars waren: Zonnestraal. Bouwina Scott, Lilian W. Axworthy en Young Ooststar.Van wie in de finale Young Ooststar zich de snelste toon de. Deze won gevolgd door Lilian, Bou wina en Zonnestraal. De gedetailleerde uitslagen der ver schillende nummers volgen hieronder: I. Prinse Beatri x-p r ij s. Jeugd- en aanmoedigingsdraverij. Afstand 1600 M. Ingeschreven 16 paarden. Niet opge komen: Donna M. 1600 m. Darius G. 16O0 m. Douglas S. 1600 m. Donar 1600 m. en Brilliante 1660 m. 1. Ymir 1660 m. van B. de Vries te Oranjewoud, rijder H. de Vries, tijd 2.38.6 (1.35.5). 2. Bonnie O. 1660 m. van K. de Boer te Leeuwarden, ryder J. Vergaai, tijd 2.39. Niet geplaatst Douglas H. 1600 m. in 2.44.8; Carla Scott 1640 m. in 2.45; David Volo 16O0 m. in 2.52; Cavalcade 1640 m. in 2.55. Gediskwalii'eceerd wegens te veel galoppeeren: Dave Scott. Casinra, Al ways Ready en Charlie O. Ingehouden Aruba. II. Prins Bernhardprijs. Heat prjjzendraverij 2». en 3e klasse. Afstand 1700 m. Ingeschreven 13 paarden. Niet opge komen Adelaide 170 Om. Zoon van Silla dar 1740 m. en Baronesse Hollo 1760 m. le h e a t, 10 paarden: 1. Ciampi Scott 1720 m. van H. B. v. d. Veen te Ruinerwold, rijder A. B. v. d. Veen, tijd 2.334 (1.29.2); 2e, 3e enz. Zampa van N Z. 1720 m. in 2 33.4; Y. Kemel 1740 m. in 2.36.2; Zora 1740 m. in 2.36.2; Xerxes 1760 m. in 2.37. Bonnie's Norton 1720 m. in 2.39.8. Admiraal Guy 1720 m. in 2.40.6; Crack 1720 m. in 2.43.8; Bouwina Scott 1720 m. in 2.45 en Bella Norton 1700 m. in 2.49. Gedistanceerd de laatste vier. 2e heat (6 paarden). 1. Bonnie's Norton 1720 m. van Stal Hollandia te Naaiden, rijder W. 'I. Geersen, tijd 2.32 (1.28.2). 2e, 3e enz. Y. Kemel 1740 m. in 2.35.8, Zampa N.Z. 1720 m. in 2.36, Zora 1740 m. in 2.36.2, Xerxes 1760 m. in 2.37 en Ciam pi Scott 1720 m. in 2.38. 3e en beslissende heat, 6 paarden. 1. Bonnie's Norton 1720 m. in 2.35.4 (1.30.2). o 2. Zampa N. Z. 1720 m. van P. de Wit, Texel, rijder J. Witteveen, tijd 2.41. 3. Ciampi Scott 1720 m. in 2.42. Niet geplaatst Xerxes 1760 m. in 2.43.2. Y. Kemel 1740 m. in 2.45.8. Ingehouden Zora. III. Pinksterprijs. Prijzendraverij 4e klasse. Afstand 1700 m. Ingeschreven 13 paarden. Allen opgekomen. 1. Bartinus 1720 m. van E. Kruithof, Rotterdam, rijder J. Kruithof, tijd 2.39.6 (1.32.8). 2. Ysco 1700 m. van J. v. Twisk, Beem- ster, rijder eig., tijd 2.40. Niet geplaatst: Benna Dosa 1660 m. in 2.40.4, Baroline 1680 m. in 2.41, Bobichon 1680 m. in 2.41.2, Yack 1720 m. in 2.43 Carla Scott 1660 m. in 2.43.4, Amalia 1700 m. in 2.46.4. Barones Spears 1680 m. in 2.49. Bonnie O. 1660 m. in 2.49.8 Buziau K W. 1680 m. in 2.51.2, Casindra 1660 m in 2.54. Ingehouden Yeledizoon. IV. A1 c m a r i a-p r ij s. Prijzendraverij le klasse. Afstand 2200 m. Ingeschreven 14 paarden. Niet opgekomen: Y Kernei 2180 m. Barones Hollo 2180 m. Snowdown 2200 m. Hannover Busybody 2200 m. Zus Braun 2220 m. Highwayman 2220 m. 1. Abdullah Scott 2180 m. van Stal Gruno te Groningen, rijder J. Kruithof tijd 3.10.9 (1.27.6). 2. Zoon van Silladar 2180 m. van J. H Mooy te Wieringerwaerd, rijder A. Witte veen, tijd 3.11. Niet gep aatst: Zilver Queen 2183 ra. in 3.18; Nelly Duffy 2280 m. in 3.20.2; Guard 2200 m. in 3.21.4; Generaal Locke 2240 m. in 3.21.6. Gediskwalificeerd wegens onregelmatig draven Dynamic en ingehouden Welkom van Aduard. V. B e v e r w ij k pp r ij s. Handicap- draverij kortebaan. Max. afstand 790 m. Ingeschreven 26 paarden. Niet opge komen: Adelaide 720 m. Flora Mc Elwyn 770 n.. Blue Band 730 m. Welkom 770 m. en Aura V. 770. Zoo Doorlooper 790 m. en Ymir 750 m. Geloopen in vier series: 3 van 5 en 1 van 4 paarden. le serie. Maya Toddington 780 m. Ciampi Scott 750 m. Benna Dosa 700 m. Young Ooststar 760 m. Sister Bond 780 m. 1. Young Ooststar tijd 1.07.4. 2e s e r i e Barones Spears 700 m. David Volo 700 m. Lilian W. Axworthy 780 m. Yack 740 m. en Ysco 750 m. 1. Lilian W. Axworthy, tijd 1.07.8 3e s e r i e Bouwina Scott 730 m. Glossy Silk 770 m. Allouez 770 m. Casindra 700 m. en Xerxes 780 m. 1. Bouwina Scott, tijd 1.06.8. 4e serie: Aruba 710 m. Zonnestraal 740 m. Zora 760 m. Buziau K. W. 710 m. 1! Zonnestraal tyd 1.09.3. Finale. 1. Young Ooststar 760 m. van E. G. in 't Veen, rijder N. v. Leeuwen, tijd 1.07. 2. Lilian W. Axworthy 780 m. van Stal Good Luck, rijder J. M. v. d. Berg. 3. Bouwina Scott 730 m. van H. B. v. d. Veen, rijder A. B. v. d. Veen. 4. Zonnestraal 740 m. van Ph. Knijnen- burg, den Haag. ii. a. b. in. vr. s. „Victorie", 26 Mei 1939. Een plotselinge zware dreuning, een kraken en steunen van het schip en het ratelen van een motor" deed me wakker schrikken. Het bleek net 5 uur te zijn, de boot ging vertrekken, alzoo precies op tijd. Heen en weer geloop op het dek boven ons, de touwen voor en achter gingen los, moeizaam draaide de motor. Weldra kwam er echter meer regelmaat in het draaien, het kraken van het geraamte verdween: de boot had gang gekregen. Had de schipper den vorigen avond nog niet gezegd, met vaderlijke bezorgdheid: „Blijft U nog maar wat liggen, als we vertrekken; er is toch niets te beleven en de nacht wordt dan veel te kort?" Door een openstaand luik zagen wij een grauwe, egaal bewolkte lucht en er gingen wind- stooten over de boot. Waarom er dan uit, als de zon niet te zien is en het kcud is bovendien? Dan nog maar wat slapen Maar, ho maar, probeer maar eens te sla pen op den bodem van een leege schuit, terwijl de motor lustig toert en het lichaam dwingt in al zijn geledingen mee te schokken en te trillen. Alzoo verschenen we reeds voor Aker sloot aan dek. Merkwaardig is'toch zoo'n boottocht, als je gewend bent slechts tochten over land te maken. Hoe heel anders ziet het landschap er uit, zoo vlak over den weg of den dijk heen, en onder de bruggen dooi', in plaats van er overheen. En dan die typische gemoede lijkheid op het water: geen schip gaat er voorbij, of er wordt een groet gewisseld, bij de bruggen en de sluizen (en er zyn er wat in ons landje) heeft men steeds den tijd, zoodat men gaarne even wacht met schutten, tot een achteropkomend schip ook binnen de sluis is. Tot Amsterdam gaat de reis door het Noordhollandsch Kanaal, over Purmerend In 't stadje wordt om 6 uur in den morgen de eerste provisie ingeslagen: een groote party flesschen melk en melkproducten komt er aan boord. Om half tien varen wij het IJ op. achter het grauwe Centraal Station. Volop drukte van veerponten, havenbootjes, sleepbooten, drijvende kra nen, lossende en ladende schepen. Ook de ranke, snelle, boot van de Holland FrieslandGroningen lijn vaart ons achter op en stevent dan op de Oranjesluizen aan. In Zeeburg wordt water getankt, vier melkbussen vol. En dan gaat het langs het Merwedekanaal naar Utrecht. Hoe goed komt de grootschheid uit van de Merwede- brug van den Muiderstraatweg; later de vele moderne, nieuwe bruggen over Mer wede en Vaartsche Rijn; slanke bruggen zijn dit, alle van hetzelfde model; enkele nog zonder aansluiting op de wegen in aanmaak. Hard wordt er ook gewerkt aan het nieuwe kanaal naar Vreeswijk, waardoor men later twee maal schutten kan uit sparen. Dan rijzen in de verte de machtige betonnen heftorens van de nieuwe Beatrix- sluis te Vreeswijk op; een kolossaal bouw werk met eenvoudige bediening; alles gaat hier electrisch en veel ook automatisch. Ook hier de spuikleppen niet in de sluis deuren, welke niet draaien, doch hoog boven het scheepvaartverkeer geheven worden, doch in de kademuur. Dat het niveauverschil van 1V, meter snel opge heven wordt blijkt ook wel uit de gewel dige kolking in de sluishaven. Als we de Lek opvaren, het is inmiddels tegen 6 uur, zien we plots een heel ander oeverbeeld: de kronkelende rivierbedding, met de strekdammen; afvarende booten, die ons snel voorbij schieten, opvarenden, die moeizaam tegen de stroom opkomen. In Culemborg een typische rivierpont: vastgemeerd aan 'n langen staaldraad, die door kleine bootje- opgehouden wordt, zwaait de pont van den eenen oever naar den ander. Daar de jont op 3 plaatsen aan den gevorkten kabel is bevestigd, kan men door het inkorten, resp. verlengen van één der uiteinden, de pont met den stroom mee naar het midden van de rivier sturen en vervolgens van het miden, stroomopwaarts naar den oever. Zoo naderen wij langza merhand de rustplaats voor dezen nacht, tusschen Wijk bij Duurstede en Rhenen. Laten wij vooral niet vergeten te vermel den, dat het weer ons niet in den steek ge laten heeft, doch dat de zon steeds langer zichtbaar is gebleven, nadat hy eenmaal doorgebroken was en dat wij aan het eind van den middag ten volle hebben kunnen genieten van een stralende zon uit een wolkenloozen hemel, waardoor zoo'n boot reis tot een werkelijk genot wirdt. Wij hebben echter niet stil gezeten; wij maken immers geen pleziertochtje; morgen komen er 35 menschen aan boord, en dan moeten de slaapplaatsen, de zitbanken, de kookgelegenheid, de toiletten, etc., in orde zijn. En, dat kunnen we reeds nu zeggen, alles is in orde! Ze kunnen morgen komen, al was het vanavond. De schipper en zijn vrouw hebben hun eigen werk aan boord: sturen, koken, schilderen, teren, er is werk genoeg. Doch met de dochter, ook een De Halterlid, hebben wy alles voor elkaar gekregen. Natuurlijk werd ook de noodige tyd besteed aan het uitzicht, bizondere dingen onderweg, en, we kunnen het niet vergeten, aan het eten; dit was prima en smaakte aan boord natuurlijk extra goed. Aan alle familieleden en bekenden van hen, die deze dagen aan boord zullen doorbrengen, kunnen wij de verzekering geven, dat de deelnemers het hier goed hadden. Het is maar voor drie dagen en twee nachten; dus het blijft primitief en men moet zich weten te behelpen. Maar primitief beteekent niet niet onhygiënisch; want hygiëne moet bij een groot gezel schap een zeer voorname rol spelen, ter wijl het feit, dat het gezelschap uit dames én heeren bestaat, ook bizondere voor waarden vraagt. Wij hebben ons herinnerd de vele voor schriften van hygiënischen aard, e.d., die wij geleerd hebben bij de opleiding tot de taak van kamp- en jeugdleider; en dan ook gezorgd, dat aan de diverse eischen voldaan is. Wat de indeeling van de boot betreft: het ruim is bestemd voor het gezelschap; in 't voorste gedeelte komen de heeren op een dik pak stroo te liggen, terwijl de dames in het achterste gedeelte hun slaap plaatsen hebben. Tusschen deze beide, af- geschotte gedeelten, is de kookgelegenheid, zijn de eet- en broodtafels opgesteld, ter wijl hier bij ongunstig weer ook gegeten kan worden; anders gebeurt dit boven aan dek. al of niet onder het zonnezeil. Als wij morgen en gedurende de Pink sterdagen net zulk weer als vanmiddag hebben, zouden wij het niet beter ge- wenscht kunnen hebben. En als de organi satie van het Bondsfeest even perfect verloopt, als de nauwgezette en langduri ge voorbereiding doet verwachten, dan kunnen de Alkmaarsche turners Maandag naar huis gaan met de gedachte, dat zy deze dagen een feest hebben meegemaakt, dat klonk als een klok en dat steeds weer aanleiding zal geven tot slechts prettige herinneringen. a/b Victorie, Zaterdag. Schreven wij Zaterdag niet, dat het leven aan boord heel anders is, dan op het vaste land? Dat hebben wij nog eens heel goed kunnen bemerken. Als alles goed gegaan is, dan heeft U in de Zaterdagsche courant, onze Vrijdagsche brief kunnen lezen; U heeft zich daarbij natuurlijk niet afge vraagd, hoe die brief in Alkmaar gekomen is, daar zijn wy nu eenmaal aan gewend. Heel eenvoudig zult U denken, bijtijds op de post; de postauto en de nachtposttrein zorgen voor de rest. Maar hoe komt nu een brief van boord in de postbus. Er liggen verschillende plaatsen, groote en kleine, aan den oever; doch allemaal op een behoorlijken afstand, immers aan den binnendijk van de uiterwaarden en kaden zijn er niet. Wij varen door tot het donker wordt en als het eenmaal zoo ver is, zoeken we een geschikt plaatsje om aan te leggen; dat lukt vrij spoedig: bij een grintlosplaats kunnen we met de boeg zoo dicht op den wal komen, dat we een plank uit kunnen leggen en met de fiets van boord kunnen Weldra wordt een dorp bereikt en een boer tje uit de Utrechtsche vallei vertelt ons, dat dat Eist is (Eist bij Amerongen); de laatste buslichting is echter allang geweest en verdere verbindingen zijn er niet. 5 K.M verder ligt Rhenen, een grootere plaats met spoorstation. Als we hier om 10 uur aan komen, blijkt de buslichting voor de nacht posttrein reeds om 9 uur geweest te zijn; dan door naar het station, zoooat de brief direct met de eerstvolgende trein meegaat. Mis hoor, de treinen, die nog passeeren, stoppen niet. Waar is dan het dichtsbijzynde station die vlugge aansluiting met de nachttreinen geven kan? Dat blijkt Ede te zijn, echter ruim een uur fietsen van Rhenen, zoodat dat ook te laat zou worden. Hoe laat vertrekt dan de eerste trein uit Rhenen? Om 7 uur Een vluchtige beschouwing van de aanslui tingen levert dan de volgende conclusie op De brief gaat als treinbrief mee, en wordt dan als expresse-brief bezorgd; gaat alles naar wenseh; dan kan de brief ruim 10 uur bij de redactie zijn. Ziet U, dat is nu een voorbeeld, van de mogelijkheden, waarmee je aan boord rekening moet houden. Vanmorgen, om 5 uur, zijn we weer ge start. Rhenen en Wageningen werden gepas seerd, de hooge Veluwezoom doemde op Oosterbeek kwam in het zicht, met de fraai gelegen villa's en dan eindelijk de torens van Arnhem: het einddoel is in het zicht De kade en Langs het Onderlangs ligt het vo lmet schepen, twee, drie, soms vier naast elkaar, doch in het begin, bij het paviljoen is zoowaar nog een vrije plaats. Men proeft, dat er iets bijzonders moet zyn met zoo'n uitgelezen plekje; als we dan ook met eenig gemanouvreer achter de strekdam komen en met de kop tegen den kribbe, komen er al van verschillende kanten de toegeroepen mededeelingen, dat het daar verboden is Maar kunnen wy een dergelijke prachtige ligplaats zoo maar opgeven? Krijgen wij niet een groot gezelschap aan boord, dat daar vrij in het bewegen wil zijn? Kunnen wij dan naast andere schepen liggen of aan een hooge kademuur met voortdurende pu blieke inkijk. Dus even op de fiets de stad in en na een zwerftocht van het eenen kan toor naar het andere, van de haven meester naar den Rijkswaterstaat en van daar weer naar den bakenmeester, kunnen wij mededeelen, dat we vergunning voor ligplaats hebben, gedurende de Pinkster dagen. Dat is tenminste mooi voor elkaar Tegen 5 uur krijgen wy de groote invasie 2 de trein brengt het grootste contmT" Halterianen. In de beste stemming kom^ aan boord, zelfs met een dergelijk enthn? siasme, dat de loopplank meer als tmTr' gebruikt wordt en de zichtbare gevold niet uitblijven. De koffers en dekens die reeds gesorteerd hadden, worden 'snel Uif gezocht en men vecht erom, om alvast J.' slaapplaats in beslag te nemen. De prfe1 worden uitgepakt en weldra staat het™ water op; de machinaal gesneden broeden die reeds besteld en bezorgd zijn, worden gesmeerd en belegd, zoodat ruim 6 uur de heele schare op dek verspreid zit en de ge smeerde boterhammen er gesmeerd ingaan vergezeld van thee en van muziek. Want muziek mag hier aan boord niet ontbreke- Terwijl de meisjes de broodjes belegden warer. de jongens al aan het werk gezet- piepers jassen voor den dag van morgen en ook dat werd begeleid door een orkest, da: bestond uit twee gitaren, een viool, een trek- harmonica en enkele mondorgels! Van dit algemeene samenzijn maakt de voorzitter, de heer H. Reurslag, gebruik om het heele gezelschap welkom te heeten, en kele maatregelen van orde mede te deelen en verder enkele woorden te zeggen, bedoeld als mental training; immers morgenochtend, om half negen, moet de vereeniging aan treden voor den vereenigingswedstryd. Na den maaltijd komt ook de idrecteur, de heer K. Boot, aan boord; hoewel hij graag deze dagen aan boord zou willen doorbrengen, is dit echter niet het geval: als gast van het Bondsbestuur logeert hy elders. Toch moet hij zyn discipelen nog even spreken en dan blijkt dat de heele troep reeds om half acht morgenochtend aan moet treden voor de laatste repetitie. Dan trekt de heele troep stadwaarts; im mers om 8 uur komt de Bondsvlag uit Am sterdam aan en deze zal in optocht naar de theeschenkerij van Sonsbeek gebracht wor den waar de plechtige overdracht zal plaats vinden. Het blijkt in de binnenstad gezellig druk te zijn. De gewone Zaterdagavond- drukte is natuurlijk sterk vermeerderd en overal ziet men vlaggen uithangen. Onder groote belangstelling trekt de op tocht, waarin diverse bestuurderen van het K. N. G. V., de buitenlandsche deelnemers en Nederlandsche vereenigingen meeloopen, onder begeleiding van twee muziekcorpsen, naar Sonsbeek. Op dezen weg kunnen wij reeds een beeld krijgen van de fraaie om geving van Arnhem, met het gl°oJ®® Veluwelandschap. Met veel ceremoniee. waarbij wy niet kunnen ontkomen aan o« indruk van een eenigszins pueriel aandoe®* gewichtigheid, wordt het Bondsvaandel, besmet bewaard door de regel mgscomini*1 van het vorige Bondsfeest te AmateriW (welke commissie dus nog steeds blijkt bestaan), door den voorzitter van e commissie, den heer Dr. van der Mm®"| overgedragen aan den Bondsvoorzitter, heer W. de Graal', die de vlag dan doorgeeft aan den voorzitter van de lingscommissie van het Arnhemsche Bo feest, den heer F. J. ten Kate, die dan antwoordt op de woorden van den voorzitter en de belofe, door Ams volledig nagekomen, aflegt. Belang: y dan de begroeting van de buite:.t*'rVan afgevaardigden door den burgemees p Arnhem in eigen persoon, den heer J, Bloemers, welke daarbij de Z^- Luxemburgsche en Belgische dee afzonderlijk toespreekt. Na de den wordt een ieder verzocht aan keioptocht deel te nemen, om, na cieele opening van het feest, ook -1 ciale vermaaksgedeelte in te wy e '^uSjS Lunapark en de feestzalen xari k [yer Sacrum. De Haltergroep weet zid (e best te vermaken, doch het duur a, lang, immers om half twaalf is -ie u# appel. Toch zijn we nog niet z° eers'- thuis, want in de binnenstad r,: eJ1 da' Heck's cafétaria gepasseerd wor ^jijjlc blijkt onmogelijk, terwijl het oo ver- blijkt te zyn, deze gelegenheid we laten! n e«" Dan zal de eerste nacht 1 zal nacht waarin wel niet veel van -s- ^„3 kmen. Een troep, die welgemutst niet uitgelaten aan boord komt, is im gauw bedaard; er zal dan 00V- n0 ,D 0$ ten worden met de naaste buurman»'" meer ruimte. Overdag op de kantoorkruk- des avonds een H. L.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 10