NAAR ARNHEM.
DERDE BLAD
Het was wel jammer voor Panman, dat
de eerste wedstrijd waarin hij goed fietste,
ontsierd moest worden door de groote drom
men menschen, die reeds op de helft van
de koers huiswaarts keerden en even on
prettig was het toen men na afloop minder
uitbetaalde dan op het programma opgege
ven was.
KLINK SLAAT SAVELSBERG.
Onder groote belangstelling hebben op de
Zaansche wielerbaan wielerwedstrijden
plaats gehad. Een omnium werd gewonnen
door den Belg Meerschaert met Bakker als
tweede en v. Egmond als derde.
De sprint was voor Meerschaert, die over
beide tegenstanders zegevierde, terwijl Bak
ker eveneens van v. Egmond won. De ach
tervolging tusschen het trio werd gewonnen
door van Egmond.
Een 10 K.M.-wedstrijd werd gewonnen
door v. d. Voort met Palman als tweede en
Bakker als derde. De tijd was 14 min. 11
sec.
Toen kwam de clou van den dag: de ach
tervolging tusschen Savelsberg en Klink.
Tien ronden lïfrig bleven de renners gelijk,
doch toen begon Klink in te loopen en Sa
velsberg kreeg geen kans meer. Na 24 ron
den had Klink gewonnen in 4 min. 55 sec.
(De tijd over deze 4 K.M. komt ons wel iets
ongelooflijk voor.... Red. Alkm. Crt.)
De koppel wedstrijd werd gewonnen door
Bakker-v. d. Voort met 2 ronden voorsprong
op Meerschaert-Palman, K. Bakker-v. Geene
en de anderen.
WIELERCLUB ALCMARIA.
Tweeden Pinksterdag heeft Alcmaria een
trainingsrit gehouden voor de A- en B-
klasse over 5 ronden, voor de C-klasse over
4 ronden en voor de Junioren over 3 ron
den. De opkomst der renners was goed te
noemen, en de strijd die er onderling ge
voerd werd, was goed.
Zoo viel het goede rijden op van Jn.
Schouten, die dezen keer bij de B-klasse
startte en eindigde als tweede. Ook Pool,
dien we een tijdje gemist hadden, ging heel
goed en wist op de tweede plaats te eindi
gen. Ook in de C-klasse was het deze keer
eens een ander, die met de eer ging strij
ken, n.1. Kemps, doch ook moet het goede
rijden van de anderen genoemd worden. Bij
de Junioren was het Kees Mijer die won,
doch Freuling die meestal drie is, heeft zijn
houding veranderd en gaat crescendo.
Over het geheel genomen is het een goede
ochtend van sport en training geweest.
De uitslagen waren:
A-klasse: 1. N. Balvers.
B-klasse: 1. Pool, 2. Jn. Schouten, 3. L.
Ekkers, 4. Jn. Glas, 5. W. Wester, 6. R. Band,
7. Dekker, 8. L. Holtes.
C-klasse: 1. Kemps, 2. Groot, 3. W. Vis
ser, 4. G. Schouten.
Junioren: 1. Kees Mijer, 2. Freuling, 3. P.
de Boer.
Paardensport.
DRAVERIJEN OP HET
ALKMAARSCHE SPORTPARK.
Het had er alle schijn van dat Alkmaar
en het Gemeentelijk Sportpark het in 1939
zonder draverijen, dus zonder paarden
sport, zouden moeten stellen. De Kenne-
mer Spotclub had haar courses gestaakt.
Maar een nieuwe combinatie van liefheb
bers vormend de vereeniging „Vooruit"
nam de zaak ter hand en slaagde er in met
medewerking van het Gemeentebestuur
van Alkmaar het coursewezen in Alkmaar
te doen herleven.
Op Zondag, den eersten Pinksterdag,
had de openingsmeeting plaats en deze is
een groot succes geworden door hard wer
ken van „Vooruit" en medewerking van
Gemeentebestuur, eigenaren en publiek.
De inschrijvingen waren talrijk en het pu
bliek was in voor Alkmaar groote getale
opgekomen. In elk der vijf programma
nummers waren vele inschrijvingen.
Zondagmorgen concentreerde de belang
stelling zich al vroeg in den Stedelijken
Muziektuin, waar bestuur en coursebezoe-
kers elkaar konden ontmoeten. Het was er
buitengewoon druk en als attractie werden
de bezoekers onthaald op een concert ge
geven door ons jongste muziekgezelschap
de Postharmonie, dat zich van zijn beste
zijde deed kennen. Ongeveer half twee
ging het gezelschap in optocht naar het
terrein waar ook voor muziek werd ge
zorgd.
Alvorens de courses begonnen richtte de
heer A. Blom Hz. zich via de luidsprekers
installatie met een hartelijk woord van
welkom tot de aanwezigen, sprak zijn
vreugde uit over de herleving der paarden
sport en richtte woordtn van dank tot het
Gemeentebestuur, tot de wethouder den
heer T. Bonsema en tot de heeren Schier-
beek en van Zutfen voor hun medewer
king. Daarna werd een openingswoord
gesproken door den heer Bonsema, die met
vreugde constateerde dat de paardensport,
dank zij het initiatief van het nieuwe
comité niet uit Alkmaar en van het Sport
park was verdwenen.
Want het Sportpark was ten slotte niet
aangelegd om er koeien of schapen te laten
weiden. De belangstelling, die heden van
alle kanten werd getoond, stemde spreker
hoopvol en het Gemeentebestuur had
gaarne medegewerkt omdat de paarden
sport in Noordholland een plaats toekwam.
In de pauze vond de heer Bonsema later
nog gelegenheid in de bestuurskamer op
het succes van de eerste meeting te wijzen
en hij riep aller medewerking in om te
maken dat de paardensport in Alkmaar
weer een blijvende plaats zou krijgen.
De heer Blom dankte voor deze woorden
en sprak de hoop uit dat „Vooruit" spoe
dig over datums de beschikking zou krij
gen nu zij hier zoo'n mooi terrein gevon
den had
Voor den aanvang van het eerste num
mer defileerden de deelnemers langs de
tribune, de muziek speelde het Wilhelmus
dat staande werd aangehoord. De courses
waren officieel geopend. Vermelden wij
tevens nog dat de prijzen na afloop aan de
overwinnaars door den heer Blom werden
uitgereikt, waarbij vele bezoekers tegen
woordig bleven. De heer A. Commys fun
geerde bij deze courses als starter.
Over de programmanummers nog het
volgende:
Het eerste nummer was een jeugd- en
aanmoedigingsdraverij voor driejarige en
oudere paarden die nog honderd gulden
op de lange baan hadden gewonnen. Er
kwamen elf paarden aan den start en al
spoedig bleek dat de strijd zou gaan tus
schen Ymir en Bonnie O. die elkaar uit
stekend partij gaven. Met gering verschil
won Ymir, een goede prestatie. Bonnie O
zal wel spoedig meer van zich doen hooren.
David Volo stelde mischien even te leur.
Douglas en Carla Scott liepen geen slechte
course. Vier paarden werden gediskwali
ficeerd.
De heatprjjzendraverij was een prachtig
nummer vnl. door de prestatie van Bonnie's
Norton. Uitstekend gereden door W. Geer-
sen wist B. N. zich in de eerste heat juist
te handhaven. Ciampi Scott leverde uaarin
uitmuntend werk door in ruim 1.29 km.
tijd te winnen. Doch in de tweede en derde
heat was er slechts één paard en dat was B.
Norton, al dient ook geroemd Zampa N.Z.
die in de drie heats resp. 2, 3 en 2 was en
dus den tweeden prijs zeker verdiende.
Bartir.us won de vierdeklasdraverij uit
een veld van 13 paarden. Verschillende
deelnemers speelden in dit nummer geen
rol van beteekenis. Spannend was de strijd
tusschen IJsco en Bartinus, een strijd, die
ten slotte met gering verschil door Bartinus
werd gewonnen. Zuiver was het draven
niet altijd. Enkele der laatst binnenkomen
den gingen springend door de finish.
De prijzendraverij le klasse, waarin 8
paarden uitkwamen gaf een fraai duel
tusschen Zoon van Silladar en Abdullah
Scott. Zoon van Silladar hield in deze
2200 m. course lang de leiding doch in de
laatste ronde kwam Abdullah geweldig
opzetten en toonde momenten van bijzon
dere snelheid. Z. v. Silladar werd gepas
seerd, maar daar sprong Abdullah even
weg. De andere kreeg oonieuw een kans,
maar onweerstaanbaar kwam Abdullah in
't laatste rechte eind naar voren om met
klein verschil te winnen.
Zilver Queen was een goeae derde. Ge
neraal Locke stelde misschien wat teleur.
In de Kortebaandraverij kwamen 19
paarden uit. De vier seriewinnaars waren:
Zonnestraal. Bouwina Scott, Lilian W.
Axworthy en Young Ooststar.Van wie in de
finale Young Ooststar zich de snelste toon
de. Deze won gevolgd door Lilian, Bou
wina en Zonnestraal.
De gedetailleerde uitslagen der ver
schillende nummers volgen hieronder:
I. Prinse Beatri x-p r ij s. Jeugd-
en aanmoedigingsdraverij. Afstand 1600 M.
Ingeschreven 16 paarden. Niet opge
komen: Donna M. 1600 m. Darius G. 16O0
m. Douglas S. 1600 m. Donar 1600 m. en
Brilliante 1660 m.
1. Ymir 1660 m. van B. de Vries te
Oranjewoud, rijder H. de Vries, tijd 2.38.6
(1.35.5).
2. Bonnie O. 1660 m. van K. de Boer te
Leeuwarden, ryder J. Vergaai, tijd 2.39.
Niet geplaatst Douglas H. 1600 m. in
2.44.8; Carla Scott 1640 m. in 2.45; David
Volo 16O0 m. in 2.52; Cavalcade 1640 m. in
2.55. Gediskwalii'eceerd wegens te veel
galoppeeren: Dave Scott. Casinra, Al
ways Ready en Charlie O. Ingehouden
Aruba.
II. Prins Bernhardprijs. Heat
prjjzendraverij 2». en 3e klasse. Afstand
1700 m.
Ingeschreven 13 paarden. Niet opge
komen Adelaide 170 Om. Zoon van Silla
dar 1740 m. en Baronesse Hollo 1760 m.
le h e a t, 10 paarden:
1. Ciampi Scott 1720 m. van H. B. v. d.
Veen te Ruinerwold, rijder A. B. v. d. Veen,
tijd 2.334 (1.29.2); 2e, 3e enz. Zampa van
N Z. 1720 m. in 2 33.4; Y. Kemel 1740 m.
in 2.36.2; Zora 1740 m. in 2.36.2; Xerxes
1760 m. in 2.37. Bonnie's Norton 1720 m.
in 2.39.8.
Admiraal Guy 1720 m. in 2.40.6; Crack
1720 m. in 2.43.8; Bouwina Scott 1720 m.
in 2.45 en Bella Norton 1700 m. in 2.49.
Gedistanceerd de laatste vier.
2e heat (6 paarden).
1. Bonnie's Norton 1720 m. van Stal
Hollandia te Naaiden, rijder W. 'I. Geersen,
tijd 2.32 (1.28.2).
2e, 3e enz. Y. Kemel 1740 m. in 2.35.8,
Zampa N.Z. 1720 m. in 2.36, Zora 1740 m.
in 2.36.2, Xerxes 1760 m. in 2.37 en Ciam
pi Scott 1720 m. in 2.38.
3e en beslissende heat, 6 paarden.
1. Bonnie's Norton 1720 m. in 2.35.4
(1.30.2). o
2. Zampa N. Z. 1720 m. van P. de Wit,
Texel, rijder J. Witteveen, tijd 2.41.
3. Ciampi Scott 1720 m. in 2.42.
Niet geplaatst Xerxes 1760 m. in 2.43.2.
Y. Kemel 1740 m. in 2.45.8.
Ingehouden Zora.
III. Pinksterprijs. Prijzendraverij
4e klasse. Afstand 1700 m. Ingeschreven 13
paarden. Allen opgekomen.
1. Bartinus 1720 m. van E. Kruithof,
Rotterdam, rijder J. Kruithof, tijd 2.39.6
(1.32.8).
2. Ysco 1700 m. van J. v. Twisk, Beem-
ster, rijder eig., tijd 2.40.
Niet geplaatst: Benna Dosa 1660 m. in
2.40.4, Baroline 1680 m. in 2.41, Bobichon
1680 m. in 2.41.2, Yack 1720 m. in 2.43
Carla Scott 1660 m. in 2.43.4, Amalia 1700
m. in 2.46.4. Barones Spears 1680 m. in
2.49. Bonnie O. 1660 m. in 2.49.8 Buziau
K W. 1680 m. in 2.51.2, Casindra 1660 m
in 2.54.
Ingehouden Yeledizoon.
IV. A1 c m a r i a-p r ij s. Prijzendraverij
le klasse. Afstand 2200 m. Ingeschreven
14 paarden. Niet opgekomen: Y Kernei
2180 m. Barones Hollo 2180 m. Snowdown
2200 m. Hannover Busybody 2200 m. Zus
Braun 2220 m. Highwayman 2220 m.
1. Abdullah Scott 2180 m. van Stal
Gruno te Groningen, rijder J. Kruithof
tijd 3.10.9 (1.27.6).
2. Zoon van Silladar 2180 m. van J. H
Mooy te Wieringerwaerd, rijder A. Witte
veen, tijd 3.11.
Niet gep aatst: Zilver Queen 2183 ra. in
3.18; Nelly Duffy 2280 m. in 3.20.2; Guard
2200 m. in 3.21.4; Generaal Locke 2240 m.
in 3.21.6.
Gediskwalificeerd wegens onregelmatig
draven Dynamic en ingehouden Welkom
van Aduard.
V. B e v e r w ij k pp r ij s. Handicap-
draverij kortebaan. Max. afstand 790 m.
Ingeschreven 26 paarden. Niet opge
komen: Adelaide 720 m. Flora Mc Elwyn
770 n.. Blue Band 730 m. Welkom 770 m.
en Aura V. 770. Zoo Doorlooper 790 m. en
Ymir 750 m.
Geloopen in vier series: 3 van 5 en 1 van
4 paarden.
le serie. Maya Toddington 780 m.
Ciampi Scott 750 m. Benna Dosa 700 m.
Young Ooststar 760 m. Sister Bond 780 m.
1. Young Ooststar tijd 1.07.4.
2e s e r i e Barones Spears 700 m. David
Volo 700 m. Lilian W. Axworthy 780 m.
Yack 740 m. en Ysco 750 m.
1. Lilian W. Axworthy, tijd 1.07.8
3e s e r i e Bouwina Scott 730 m. Glossy
Silk 770 m. Allouez 770 m. Casindra 700
m. en Xerxes 780 m.
1. Bouwina Scott, tijd 1.06.8.
4e serie: Aruba 710 m. Zonnestraal
740 m. Zora 760 m. Buziau K. W. 710 m.
1! Zonnestraal tyd 1.09.3.
Finale.
1. Young Ooststar 760 m. van E. G. in
't Veen, rijder N. v. Leeuwen, tijd 1.07.
2. Lilian W. Axworthy 780 m. van Stal
Good Luck, rijder J. M. v. d. Berg.
3. Bouwina Scott 730 m. van H. B. v.
d. Veen, rijder A. B. v. d. Veen.
4. Zonnestraal 740 m. van Ph. Knijnen-
burg, den Haag.
ii.
a. b. in. vr. s. „Victorie", 26 Mei 1939.
Een plotselinge zware dreuning, een
kraken en steunen van het schip en het
ratelen van een motor" deed me wakker
schrikken. Het bleek net 5 uur te zijn, de
boot ging vertrekken, alzoo precies op tijd.
Heen en weer geloop op het dek boven ons,
de touwen voor en achter gingen los,
moeizaam draaide de motor. Weldra kwam
er echter meer regelmaat in het draaien,
het kraken van het geraamte verdween:
de boot had gang gekregen.
Had de schipper den vorigen avond nog
niet gezegd, met vaderlijke bezorgdheid:
„Blijft U nog maar wat liggen, als we
vertrekken; er is toch niets te beleven en
de nacht wordt dan veel te kort?" Door
een openstaand luik zagen wij een grauwe,
egaal bewolkte lucht en er gingen wind-
stooten over de boot. Waarom er dan uit,
als de zon niet te zien is en het kcud is
bovendien? Dan nog maar wat slapen
Maar, ho maar, probeer maar eens te sla
pen op den bodem van een leege schuit,
terwijl de motor lustig toert en het
lichaam dwingt in al zijn geledingen mee
te schokken en te trillen.
Alzoo verschenen we reeds voor Aker
sloot aan dek. Merkwaardig is'toch zoo'n
boottocht, als je gewend bent slechts
tochten over land te maken.
Hoe heel anders ziet het landschap er
uit, zoo vlak over den weg of den dijk heen,
en onder de bruggen dooi', in plaats van er
overheen. En dan die typische gemoede
lijkheid op het water: geen schip gaat er
voorbij, of er wordt een groet gewisseld,
bij de bruggen en de sluizen (en er zyn er
wat in ons landje) heeft men steeds den
tijd, zoodat men gaarne even wacht met
schutten, tot een achteropkomend schip
ook binnen de sluis is.
Tot Amsterdam gaat de reis door het
Noordhollandsch Kanaal, over Purmerend
In 't stadje wordt om 6 uur in den morgen
de eerste provisie ingeslagen: een groote
party flesschen melk en melkproducten
komt er aan boord. Om half tien varen
wij het IJ op. achter het grauwe Centraal
Station. Volop drukte van veerponten,
havenbootjes, sleepbooten, drijvende kra
nen, lossende en ladende schepen. Ook de
ranke, snelle, boot van de Holland
FrieslandGroningen lijn vaart ons achter
op en stevent dan op de Oranjesluizen aan.
In Zeeburg wordt water getankt, vier
melkbussen vol. En dan gaat het langs het
Merwedekanaal naar Utrecht. Hoe goed
komt de grootschheid uit van de Merwede-
brug van den Muiderstraatweg; later de
vele moderne, nieuwe bruggen over Mer
wede en Vaartsche Rijn; slanke bruggen
zijn dit, alle van hetzelfde model; enkele
nog zonder aansluiting op de wegen in
aanmaak.
Hard wordt er ook gewerkt aan het
nieuwe kanaal naar Vreeswijk, waardoor
men later twee maal schutten kan uit
sparen. Dan rijzen in de verte de machtige
betonnen heftorens van de nieuwe Beatrix-
sluis te Vreeswijk op; een kolossaal bouw
werk met eenvoudige bediening; alles gaat
hier electrisch en veel ook automatisch.
Ook hier de spuikleppen niet in de sluis
deuren, welke niet draaien, doch hoog
boven het scheepvaartverkeer geheven
worden, doch in de kademuur. Dat het
niveauverschil van 1V, meter snel opge
heven wordt blijkt ook wel uit de gewel
dige kolking in de sluishaven.
Als we de Lek opvaren, het is inmiddels
tegen 6 uur, zien we plots een heel ander
oeverbeeld: de kronkelende rivierbedding,
met de strekdammen; afvarende booten,
die ons snel voorbij schieten, opvarenden,
die moeizaam tegen de stroom opkomen.
In Culemborg een typische rivierpont:
vastgemeerd aan 'n langen staaldraad, die
door kleine bootje- opgehouden wordt,
zwaait de pont van den eenen oever naar
den ander. Daar de jont op 3 plaatsen aan
den gevorkten kabel is bevestigd, kan men
door het inkorten, resp. verlengen van één
der uiteinden, de pont met den stroom mee
naar het midden van de rivier sturen en
vervolgens van het miden, stroomopwaarts
naar den oever. Zoo naderen wij langza
merhand de rustplaats voor dezen nacht,
tusschen Wijk bij Duurstede en Rhenen.
Laten wij vooral niet vergeten te vermel
den, dat het weer ons niet in den steek ge
laten heeft, doch dat de zon steeds langer
zichtbaar is gebleven, nadat hy eenmaal
doorgebroken was en dat wij aan het eind
van den middag ten volle hebben kunnen
genieten van een stralende zon uit een
wolkenloozen hemel, waardoor zoo'n boot
reis tot een werkelijk genot wirdt.
Wij hebben echter niet stil gezeten; wij
maken immers geen pleziertochtje; morgen
komen er 35 menschen aan boord, en dan
moeten de slaapplaatsen, de zitbanken, de
kookgelegenheid, de toiletten, etc., in orde
zijn. En, dat kunnen we reeds nu zeggen,
alles is in orde! Ze kunnen morgen komen,
al was het vanavond. De schipper en zijn
vrouw hebben hun eigen werk aan boord:
sturen, koken, schilderen, teren, er is werk
genoeg. Doch met de dochter, ook een De
Halterlid, hebben wy alles voor elkaar
gekregen. Natuurlijk werd ook de noodige
tyd besteed aan het uitzicht, bizondere
dingen onderweg, en, we kunnen het niet
vergeten, aan het eten; dit was prima en
smaakte aan boord natuurlijk extra goed.
Aan alle familieleden en bekenden van
hen, die deze dagen aan boord zullen
doorbrengen, kunnen wij de verzekering
geven, dat de deelnemers het hier goed
hadden. Het is maar voor drie dagen
en twee nachten; dus het blijft primitief en
men moet zich weten te behelpen. Maar
primitief beteekent niet niet onhygiënisch;
want hygiëne moet bij een groot gezel
schap een zeer voorname rol spelen, ter
wijl het feit, dat het gezelschap uit dames
én heeren bestaat, ook bizondere voor
waarden vraagt.
Wij hebben ons herinnerd de vele voor
schriften van hygiënischen aard, e.d., die
wij geleerd hebben bij de opleiding tot de
taak van kamp- en jeugdleider; en dan
ook gezorgd, dat aan de diverse eischen
voldaan is.
Wat de indeeling van de boot betreft:
het ruim is bestemd voor het gezelschap;
in 't voorste gedeelte komen de heeren op
een dik pak stroo te liggen, terwijl de
dames in het achterste gedeelte hun slaap
plaatsen hebben. Tusschen deze beide, af-
geschotte gedeelten, is de kookgelegenheid,
zijn de eet- en broodtafels opgesteld, ter
wijl hier bij ongunstig weer ook gegeten
kan worden; anders gebeurt dit boven aan
dek. al of niet onder het zonnezeil.
Als wij morgen en gedurende de Pink
sterdagen net zulk weer als vanmiddag
hebben, zouden wij het niet beter ge-
wenscht kunnen hebben. En als de organi
satie van het Bondsfeest even perfect
verloopt, als de nauwgezette en langduri
ge voorbereiding doet verwachten, dan
kunnen de Alkmaarsche turners Maandag
naar huis gaan met de gedachte, dat zy
deze dagen een feest hebben meegemaakt,
dat klonk als een klok en dat steeds weer
aanleiding zal geven tot slechts prettige
herinneringen.
a/b Victorie, Zaterdag.
Schreven wij Zaterdag niet, dat het leven
aan boord heel anders is, dan op het vaste
land? Dat hebben wij nog eens heel goed
kunnen bemerken. Als alles goed gegaan is,
dan heeft U in de Zaterdagsche courant,
onze Vrijdagsche brief kunnen lezen; U
heeft zich daarbij natuurlijk niet afge
vraagd, hoe die brief in Alkmaar gekomen
is, daar zijn wy nu eenmaal aan gewend.
Heel eenvoudig zult U denken, bijtijds op
de post; de postauto en de nachtposttrein
zorgen voor de rest. Maar hoe komt nu een
brief van boord in de postbus.
Er liggen verschillende plaatsen, groote
en kleine, aan den oever; doch allemaal op
een behoorlijken afstand, immers aan den
binnendijk van de uiterwaarden en kaden
zijn er niet. Wij varen door tot het donker
wordt en als het eenmaal zoo ver is, zoeken
we een geschikt plaatsje om aan te leggen;
dat lukt vrij spoedig: bij een grintlosplaats
kunnen we met de boeg zoo dicht op den
wal komen, dat we een plank uit kunnen
leggen en met de fiets van boord kunnen
Weldra wordt een dorp bereikt en een boer
tje uit de Utrechtsche vallei vertelt ons, dat
dat Eist is (Eist bij Amerongen); de laatste
buslichting is echter allang geweest en
verdere verbindingen zijn er niet. 5 K.M
verder ligt Rhenen, een grootere plaats met
spoorstation. Als we hier om 10 uur aan
komen, blijkt de buslichting voor de nacht
posttrein reeds om 9 uur geweest te zijn; dan
door naar het station, zoooat de brief direct
met de eerstvolgende trein meegaat. Mis
hoor, de treinen, die nog passeeren, stoppen
niet. Waar is dan het dichtsbijzynde station
die vlugge aansluiting met de nachttreinen
geven kan? Dat blijkt Ede te zijn, echter
ruim een uur fietsen van Rhenen, zoodat dat
ook te laat zou worden. Hoe laat vertrekt
dan de eerste trein uit Rhenen? Om 7 uur
Een vluchtige beschouwing van de aanslui
tingen levert dan de volgende conclusie op
De brief gaat als treinbrief mee, en wordt
dan als expresse-brief bezorgd; gaat alles
naar wenseh; dan kan de brief ruim 10 uur
bij de redactie zijn. Ziet U, dat is nu een
voorbeeld, van de mogelijkheden, waarmee
je aan boord rekening moet houden.
Vanmorgen, om 5 uur, zijn we weer ge
start. Rhenen en Wageningen werden gepas
seerd, de hooge Veluwezoom doemde op
Oosterbeek kwam in het zicht, met de fraai
gelegen villa's en dan eindelijk de torens
van Arnhem: het einddoel is in het zicht
De kade en Langs het Onderlangs ligt het
vo lmet schepen, twee, drie, soms vier naast
elkaar, doch in het begin, bij het paviljoen
is zoowaar nog een vrije plaats. Men proeft,
dat er iets bijzonders moet zyn met zoo'n
uitgelezen plekje; als we dan ook met eenig
gemanouvreer achter de strekdam komen
en met de kop tegen den kribbe, komen er
al van verschillende kanten de toegeroepen
mededeelingen, dat het daar verboden is
Maar kunnen wy een dergelijke prachtige
ligplaats zoo maar opgeven? Krijgen wij
niet een groot gezelschap aan boord, dat
daar vrij in het bewegen wil zijn? Kunnen
wij dan naast andere schepen liggen of aan
een hooge kademuur met voortdurende pu
blieke inkijk. Dus even op de fiets de stad
in en na een zwerftocht van het eenen kan
toor naar het andere, van de haven
meester naar den Rijkswaterstaat en van
daar weer naar den bakenmeester, kunnen
wij mededeelen, dat we vergunning voor
ligplaats hebben, gedurende de Pinkster
dagen. Dat is tenminste mooi voor elkaar
Tegen 5 uur krijgen wy de groote invasie
2
de trein brengt het grootste contmT"
Halterianen. In de beste stemming kom^
aan boord, zelfs met een dergelijk enthn?
siasme, dat de loopplank meer als tmTr'
gebruikt wordt en de zichtbare gevold
niet uitblijven. De koffers en dekens die
reeds gesorteerd hadden, worden 'snel Uif
gezocht en men vecht erom, om alvast J.'
slaapplaats in beslag te nemen. De prfe1
worden uitgepakt en weldra staat het™
water op; de machinaal gesneden broeden
die reeds besteld en bezorgd zijn, worden
gesmeerd en belegd, zoodat ruim 6 uur de
heele schare op dek verspreid zit en de ge
smeerde boterhammen er gesmeerd ingaan
vergezeld van thee en van muziek. Want
muziek mag hier aan boord niet ontbreke-
Terwijl de meisjes de broodjes belegden
warer. de jongens al aan het werk gezet-
piepers jassen voor den dag van morgen en
ook dat werd begeleid door een orkest, da:
bestond uit twee gitaren, een viool, een trek-
harmonica en enkele mondorgels!
Van dit algemeene samenzijn maakt de
voorzitter, de heer H. Reurslag, gebruik om
het heele gezelschap welkom te heeten, en
kele maatregelen van orde mede te deelen en
verder enkele woorden te zeggen, bedoeld
als mental training; immers morgenochtend,
om half negen, moet de vereeniging aan
treden voor den vereenigingswedstryd. Na
den maaltijd komt ook de idrecteur, de heer
K. Boot, aan boord; hoewel hij graag deze
dagen aan boord zou willen doorbrengen, is
dit echter niet het geval: als gast van het
Bondsbestuur logeert hy elders. Toch moet
hij zyn discipelen nog even spreken en dan
blijkt dat de heele troep reeds om half acht
morgenochtend aan moet treden voor de
laatste repetitie.
Dan trekt de heele troep stadwaarts; im
mers om 8 uur komt de Bondsvlag uit Am
sterdam aan en deze zal in optocht naar de
theeschenkerij van Sonsbeek gebracht wor
den waar de plechtige overdracht zal plaats
vinden. Het blijkt in de binnenstad gezellig
druk te zijn. De gewone Zaterdagavond-
drukte is natuurlijk sterk vermeerderd en
overal ziet men vlaggen uithangen.
Onder groote belangstelling trekt de op
tocht, waarin diverse bestuurderen van het
K. N. G. V., de buitenlandsche deelnemers
en Nederlandsche vereenigingen meeloopen,
onder begeleiding van twee muziekcorpsen,
naar Sonsbeek. Op dezen weg kunnen wij
reeds een beeld krijgen van de fraaie om
geving van Arnhem, met het gl°oJ®®
Veluwelandschap. Met veel ceremoniee.
waarbij wy niet kunnen ontkomen aan o«
indruk van een eenigszins pueriel aandoe®*
gewichtigheid, wordt het Bondsvaandel,
besmet bewaard door de regel mgscomini*1
van het vorige Bondsfeest te AmateriW
(welke commissie dus nog steeds blijkt
bestaan), door den voorzitter van e
commissie, den heer Dr. van der Mm®"|
overgedragen aan den Bondsvoorzitter,
heer W. de Graal', die de vlag dan
doorgeeft aan den voorzitter van de
lingscommissie van het Arnhemsche Bo
feest, den heer F. J. ten Kate, die dan
antwoordt op de woorden van den
voorzitter en de belofe, door Ams
volledig nagekomen, aflegt. Belang: y
dan de begroeting van de buite:.t*'rVan
afgevaardigden door den burgemees p
Arnhem in eigen persoon, den heer
J, Bloemers, welke daarbij de Z^-
Luxemburgsche en Belgische dee
afzonderlijk toespreekt. Na de
den wordt een ieder verzocht aan
keioptocht deel te nemen, om, na
cieele opening van het feest, ook -1
ciale vermaaksgedeelte in te wy e '^uSjS
Lunapark en de feestzalen xari k [yer
Sacrum. De Haltergroep weet zid (e
best te vermaken, doch het duur a,
lang, immers om half twaalf is -ie u#
appel. Toch zijn we nog niet z° eers'-
thuis, want in de binnenstad r,: eJ1 da'
Heck's cafétaria gepasseerd wor ^jijjlc
blijkt onmogelijk, terwijl het oo ver-
blijkt te zyn, deze gelegenheid we
laten! n e«"
Dan zal de eerste nacht 1 zal
nacht waarin wel niet veel van -s- ^„3
kmen. Een troep, die welgemutst niet
uitgelaten aan boord komt, is im
gauw bedaard; er zal dan 00V- n0 ,D 0$
ten worden met de naaste buurman»'"
meer ruimte.
Overdag op de kantoorkruk-
des avonds een H. L.