SPORT EN WEDSTRIJDEN. Piet Nortier met B, M. W. wint den Prijs van Zandvoort. Om het kamploer>»ctoap van Nederland. De epanning op haer hoogtepunt. Schulte en Middelkamp in vorm. N« een teleurstellenden Zaterdag een beste Zondag Delahaye" eerste in de zware klasse. DERDE BLAD ALKMAARSCHE COURANT VAN MAANDAG 5 JUNI 1939. Toetbal NX.C. heeft het op eigen terrein niet tot •en derde achtereenvolgende overwinning kunnen brengen. Nadat Ajax en D.W.S. te Nijmegen een nederlaag hadden geleden, rekende men er eigenlijk al op, dat Eind hoven bet derde slachtoffer zou worden. Maar de zuidelijke kampioenen zorgden ▼oor de verrassing door met 31 van N.E.C. te winnen. Ajax, D.W.S. en NJE.C. leiden thans met 8 punten, maar Ajax staat er het beste voor, omdat de rood-witten een wedstrijd minder hebben gespeeld. Bovendien moeten D.W.S. en N.E.C. el kaar nog ontmoeten, zoodat ongetwijfeld Ajax de beste papieren heeft Ook Eindhoven is nog niet uitgeschakeld, en verschillende mogelijkheden liggen nog ▼oor het grijpen. Men mag echter wel aan nemen, dat de beslissing pas in de laatste ontmoeting der kampioenscompetitie, op 25 Juni met den wedstrijd AjaxEindhoven aal vallen. De stand luidt: Ajax 6 3 2 1 11—9 8 NEC. T 4 0 3 18—13 8 D.W.S. 7 2 4 1 13—9 8 Eindhoven T 2 3 2 14—12 7 Achilles T 1 1 5 10—23 3 PROMOTIE—DEGRADATIE. Bracht de kampioenscompetitie een verrassing in den vorm van een Eind- hovensche overwinning op N.E.C., in de promotie-oompetitie kwamen nog méér verrassingen voor: nederlagen van U.V. V. en Bleijerheide! U.V.V. zou met S.V.V. weinig moeite hebben (dacht men!), maar S.V.V. kwam plotseling op dreef en versloeg de Utrechte naren op keurige wijze. Het gevolg is, dat D.F.C.'s kansen enorm gestegen zijn en dat een gelijk spelletje in Dordt reeds genoeg is. D.F.C. 3 2 1 0 7—2 5 U.V.V. 3 111 3—3 3 S.V.V. 4 10 3 5—9 2 In het Oosten is Enschedé een eerste klas- aer rijker geworden De Boys wisten van S.C.H. te winnen en dat was ruimschoots voldoende voor de promotie. De eindstand luidt: Ensch. Boys 4 3 0 1 98 6 E.AC. 4 112 9—9 3 S.C.H. 4 112 7—8 3 In het Zuiden is Limburgia er bijna, dank zij een gelijk spel tegen Helmond (het pro test, dat Helmond indiende, loopt natuurlijk op niets uit!), terwijl Bleijerheide heel ver keerd deed door van Middelburg te verlie zen. Alles moet nu beslist worden in de laatste wedstrijden. De situatie is: Limburgia 5 2 3 0 84 7 Bleijerheide 5 2 2 1 910 6 Helmond 5 13 1 55 5 Middelburg 5 1 0 4 8—11 2 Tenslotte het Noorden. Op het H.S.C.-ter- rein speelden W.V.V. en G.R.C. een extra- wedstrijd, die in een gelijk spel eindigde (22). Na twee keer verlengen bleef het 22, zoodat over veertien dagen het spelle tje nog eens herhaald mag worden. In elk geval krijgt het Noorden een nieu we eerste klasser! PROMOTIE DERDE KLASSE. Eerste nederlaag van West-Frisia. Voor de Enkhuizenaren is dan toch ook de eerste nederlaag gekomen. Bloemendaal hield zich schijnbaar aan de theoretische kans dat de tweede klassers nu ook nog op eigen terrein van Zaandijk zouden kun nen gaan verliezen vast want de 10- zege mag klein zijn, het beteckende voor de whites een mooi herstel na de groote nederlaag aan de Zaan en er behoeft in Enkhuizen niet zoo heel veel meer te ge beuren, of er volgt nog een nieuwe serie wedstrijden op neutraal terrein, zoodat het nog geheel onverwachts voor de West- Frisianen oppassen wordt zooals de stand laat zien: West Frisia 3 2 0 1 3—2 4 Bloemendaal 4 2 0 2 36 4 Zaandijk 3 1 0 2 42 2 Volewijckers uitgeschakeld. Hier werd het een heel wat beteren dag voor de tweede klaasers, die bezoek van Volewijckers hadden. De Noord-Amster dammers hadden vorige week juist met een mooie overwinning de leiding genomen, doch werden thans - b(j hun laatsten wed strijd, met een 3—1 nederlaag door Vrien denschaar uitgeschakeld. Ook hier zal dus de laatste ontmoeting eehwr definitief de beslissing brengen. De stand is nu: Vriendenschaar 3 1 2 0 53 4 Elinckwijk 8 111 34 3 Volewijckers 4 112 5—6 3 PROMOTIE VIERDE KLASSE. Moeizame zege van A. P. G. S. De Amsterdamsche politiemannen hebben hun kans op een beslissende ontmoe ting tegen A. E, D., waar genomen, doch het was op een haar! De volle winst kwam pas na zeer veel spanning en niet eerder, dan nadat er elf maal (6—5) gescoord was Enfin, de kans op ontsnapping is er nu voor de derde klassers aog. aooals de stand laat zien: A E D 4 3 0 1 10—4 6 A. P. G. S. 4 3 0 1 12—12 6 L. T. O. 4 0 0 4 814 0 PROMOTIE RESERVE KLASSE. Rectificatie! Van alle zijden werd vorige week melding gemaakt, -dat K. F. C. M bij Helder II met 2—1 gewonnen had zelfs een Zaansche overzicht-schrijver was er naast. Deze uit slag maakte een beslissing»-wedstrijd tus- schen beide eerder genoemden ploegen noodig. Maar.«n dit was voor de witgehem- de Helder-reserves maar goed; ten slotte bleek toch, dat de withemden niet verloren doch met 10 gewonnen hadden, zoodat 'n promotie reeds dadelijk een feit geworden is en de noordelingen zich dus keurig door deze extra competitie heen geslagen heb ben, waarvoor dan ook onze felicitatie! De stand weed dus feitelijk: Helder II 6 5 0 1 15—5 10 K F. C. III 6 3 0 3 10—12 6 Z. F. C. m 5 2 0 3 9—13 4 W.-graafemer II 5 1 0 4 59 2 N.E.C.— EINDHOVEN 1—2. Eindhoven won den toss en koos het be trekkelijk geringe windvoordeei. Al ter stond waren de gasten aanvallend en stel den aan de Nymeegsehe verdediging zware eischen. De N.E.C.-voorhoede probeerde met uitvallen haar positie te verbeteren, maar vond de Eindhovensche verdediging en ook de halflinie par .at zoodat zij voort durend werden teruggeworpen en het initia tief bleef aan den Eindhovenschen aanval, welke technisch niet slecht was en zelden verviel in de fout van kort spel. Toch wist de N.E.C.-verdediging een kwartier lang goed stand te houden, Nagte- gaal redde herhaalde malen tot hij tenslotte miskeek, toen bij een herhaalde schermut seling de linkshalf Kooien een tamelijk zacht schot loste, waarbij de Nijmeegsche keeper dacht, dat de bal naast zou gaan, maar het leder verdween precies in het doel. Hier kwam Eindhoven wel op eenigs- zins fortuinlijke wijze aan de leiding! N.E.C. probeerde nu met open spel den strijd te forceeren, maar ook dit lukte niet en Eindhoven behield vooreerst het initia tief en zag zich zelfs een strafschop toege kend, toen ITr-boer den bal met de hand be werkte. De centerhalf van Gemert schoot me'ers naast. Dat feit scheen en stimulans voor de N.E.C.-ers om beter spel te geven en inder daad kwam nu het groote gevaar van de Nijmegenaars, die hun oude spelsysteem weer hervatten en dan ook spoedig uit een open aanval, waarbij het leder van van der Sloot naar van Eek vloog, van dezen naar Lakenberg en ten Velde, die den bal direct weer doorzonden naar Lodensteyn, door wien op staanden voet als het ware een on houdbaar schot gelost werd, 11 maakten. Dat was het beste doelpunt van den mid dag. De strijd ging nu weer gelijk op en toen men dacht, dat met 11 de rust zou intre den, wist de Zeeuw een minuut voor half time alleen door de N.E.C.-verdediging heen te glippen om Nagtegaal op kranige wijze te passeeren (12). Na rust was aanvankelijk Eindhoven nog gevaarlijk. Na een kwartier nam N.E.C. weer het initiatief over, waarna Eindhoven zich geheel op een versterkte verdediging ir stelde. N.E.C. bleef voor het doel van Eindhoven maar gaf te weinig open spel om doelpun ten te kunnen maken. Bovendien was van Veghel nu de uitkomst voor de Eindhovena- ren en deze keeper heeft minstens zes ge vaarlijke ballen, die van links en van rechts op zijn doel aankwamen op meer dan schit terende wijze weten weg te werken. AJAX—D.W.S. 1—1. Overvol was het op het Ajaxstadion, het aantal toeschouwers zal wel een record voor dit terrein hebben beteekend en wjj hoor den een cijfer fluisteren van 25.000. De aan wezigen hebben kunnen genieten van een spannenden, in sommige perioden zeer aan- trekkelijken wedstrijd, waarin de punten tenslotte gedeeld werden, een resultaat, waarmede Ajax wel tevreden zal zijn. De wedstrijd. Het begin is rijk aan spannende momen ten. Ajax is het meest gevaarlijk en als Bijl op een prachtigen pass van Fischer keurig doorloopt, weet de Ajax-midvoor precies over den ver uitgeloopen Bruist heen te spelen en rekent iedereen reeds op een doel punt. Maar Caldenhove trapt den bal nog van de lijn weg. Over het algemeen is D.W S. iets meer in den aanval, doch Anderie- sen blijft wat meer dan gewoonlijk achter, zoodat de D.W.S.-voorhoede weinig Gele genheid tot schieten krijgt. In aantal mogen de Ajax-aanvallen misschien minder talrijk zijn, kwalitatief - zijn zij in deze periode beter dan die van D.W.S. en Caldenhove c.s. moeten alle krachten inspannen om doel punten te voorkomen. Na 36 minuten neemt D.W.S. echter de leiding, op vrij fortuinlijke wijze. Een voor zet van Drager wordt door Wiertz inge schoten. Blomvliet doet den bal van rich ting veranderen, Keizer verwacht het schot aan zijn rechterkant, maar het leder wijkt nu naar links en tevergeefs tracht de Ajax- doelverdediger zich nog te herstellen (01) In den resteerenden tijd biedt het spel een zelfden aanblik en veranderingen voor de rust komen er niet. Na de rust is Ajax aanvankelijk sterk in den aanvaL De middenlinie laat, zooals bij een achterstand te begrijpen valt, haar ver dedigende houding varen. Zij zit nu meer achter de voorhoede, waarin Bijl en van Reenen van plaats hebben verwisseld, aan. Bijl krijgt bij een doelworsteling tot twee maal toe een prachtige kans om den stand gelijk te maken, doch hij faalt volkomen Aan den anderen kant komt alle gevaar van Drager, die de eenige is met schutters talen ten. Een scherp schot van hem wordt door Keizer tot hoekschop verwerkt en enkele minuten later, kan de Ajax-doelman een kogel van den D.W.S.-rechtsbuiten nog over de lat stompen. D.WS, heeft het initiatief van Ajax overgenomen. Het tempo wordt opgevoerd en met den ijzeren wil den voor sprong nog te vergroe ten, werpt het geheele D.W.S.-team zich in den strijd. Drager komt alleen voor Keizer te staan, doch schiet juist tegen den doelman aan. Nog krijgt Drager verscheidene kansen, maar Keizer heeft er nu goed oog op. Midden in dit offensief van D.WS. komt dan de gelijkmaker. Schubert brengt den bal keurig op, hij passeert naar Bijl, die ziet. dat Stam volkomen vrij staat. De snelle rechtsbuiten passeert van Stokken, zwenkt naar binnen en met een zuiver schot wordt» Bruist gepasseerd (11). Er is dan nog een kwartier te spelen. Van het offensief van D.W.S. is niets meer te be speuren. Haar middenlinie geraakt uitge speeld en de geheele ploeg is wat ontmoe digd. Ajax is nu veel gevaarlijker en voor al van Reenen en van Wijngaarden weten verwarrende situaties voor het D.W.S.-doel te scheppen. Onder groote spanning ver strijkt de tijd en als de heer van Moorsel het einde aankondigt, hebben de beide ver- eenigingen de punten gedeeld. JONG HOLLAND-NIEUWS. De door den Bond officieel vastgeste!den bekerwedstrijd Jong HollandH.S.V. is Za terdagmiddag j.L niet doorgegaan, daar de Zaandammers verstek lieten gaan. Dit muis- ;ie zal wel een staartje hebben. We wachten de beslissing van 't bondsbestuur maar af; o.L echter zal J.H. wel als winnaar worden aangewezen. Wielrennen Schulte is zijn leiderstrui kwijt: Za terdag stelde hij zeer teleur en kwam pas als 21ste binnen, maar Zondag nam hij revanche en veroverde de derde plaats, waardoor hij in het totaalklasse ment weer naar de vierde plaats steeg met nog geen 6 minuten achterstand op de leiders. Middelkamp was Zaterdag ook niet bij de eerste, maar Zondag toonde hij eveneens zijn kunnen door als vierde binnen te komen. Hij staat nu in het al gemeen klassement op de vijfde plaats, 2 minuten hooger genoteerd dan Schulte. De derde etappe. Het belangrijkste feit van de derde etappe der Ronde van Duitschland is wel, dat onze landgenoot Gerrit Schulte de leiderstrui heeft moeten afstaan aan den Duitscher Sie- belhoff, die met Umbenhauer en Oubron met gelijke totaaltijden op de eerste plaats is geklasseerd. De derde etappe leidde Zaterdag van Kottbuss naar Breslau over een afstand va» 246.6 K.M. De wegen waren uitstekend, doch de zon brandde sterk en aangezien het tem po hoog was, werden er bijzondere eischen aan de capaciteiten der deelnemers gesteld. Onmiddellijk na den start werd het tempo, met den wind in den rug, hoog opgevoerd en het veld lag reeds na enkele kilometers uit elkaar. Schulte volgde zijn oude tactiek, bleef achteraan hangen, doch ditmaal zou hij in zijn opzet niet slagen. Hij had misschien te veel op zijn enorme reservekrachten ver trouwd, want bij de controle Haynau (157 KAL), waar een gedwongen rust van een half uur was ingelegd, bedroeg zijn achter stand 5 minuten. De Zwitser Zimmermann had de meest serieuze uitlooppoging onder nomen en hij kwam 40 seconden voor. Die- derichs aan. En de laatste lag weer twee mi nuten voor het veld. Op het laatste gedeelte ontspon zich een wilde jacht. Schulte, die vrijwel geheel door niet-Duitsche renners omringd was, trachtte zijn achterstand in te loopen. 25 K.M. na de controle waren Zim mermann en Diederich door de eerste ach tervolgers ingehaald. Vlak voor Breslau be droeg de achterstand van Schulte op de kop groep nog 2X minuut, maar een gesloten spoorwegovergang was oorzaak, dat deze achterstand tot twee minuten teruggebracht kon worden. In de straten van Breslau lag de kopgroep weldra uit elkaar. Hauswald, Bautz, Spicssens en Am berg kwamen voor- Automobilisme. Tielena, groot* onbekende. Ten aanschouw* van tienduizenden kijklustigen zijn Zaterdag op het nieu we circuit van Zandvoort de eerste Ne- derlandsche autoraces gehouden. De overweldigende belangstelling, t prettige, vaak spannende en sportieve verloop van het autofeatijn, beteekenen voor de KNAG een succesvolle eerste schrede op het mo«étaffce pad der snel heidswedstrijden. Ook de gemeente Zandvoort. die de JgNAC alle mogelijke medewerking verleende en het leeuwendeel van de zeer kostbare organisatie voor haar re kening nam, zal ongetwijfeld tevreden zijn met de behaalde resultaten. De eerste ochtendraces brachten een keurcollectie van liefst «even D K. W.-tjes en een eenzame Fiat aan den start. Bij de eerste kilometers bleek reeds, dat de D. K. W.'s niet alleen kwantitatief, doch ook kwa- litief oppermachtig waren en zoo zwierde Langelaan in zijn kleinen, dapperen „muis" gedurende den geheelen strijd ver in da achterhoede door de bochten. Aan den kop van het veld werd geweldig slag geleverd. De vrijwel gelijke krachten in de motor en achter het stuur maakten den strijd hoogst belangwekkend! Om beur ten gingen Rijshouwer en de bekende Ral- ley-rjjder Egon Cornelius aan den kop. Wel iswaar spoot de wagen van Rijshouwer op de kleine rechte eindsn iets teller weg, doch de geroutineerde Cornelius compenseerde dit nadeel door zijn stuurmanskunst in de bochten op een waarlyk meesterlijke wijze uit te spelen. Stiefmoeder pech leeft nog. Zeer jammer was het dan ook, dat de D. K. W.-crack in de achtste ronde juist toen Rijshouwer hem over de hoofdtribune wilde passeeren iets te veel naar rechts uitweek, zoodat hij roet zjjn achtersteven 't trottoir „schoonveegde", een experiment, dat hem een zwaar gehavend en hevig slingerend achterwiel opleverde. De voorwielaandrijving bewees echter haar groote practische waarde, want Cor nelius kon allen tegenslag ten spijt door rijden. 2«n topspeed was evenwel aan ban den gelegd en zoo konden de gebroeders Smeeu en de Beaufort (allen op D.K.W.), hun kleinen achterstand in een voorsprong omzetten. Achter den steeds verder uit loopenden ontspon zioh toen een schitterend gevecht om de tweede plaats, waarbij de Beaufort onder meer een ronde reed met een uurgetniddelde van 75 K.M. Hoe fel de strijd is geweest moge voorts nog blijken uit de tijden. R. M. Smeets en Hans de Beaufort schoten respectievelijk 0.4 en 1.2 R. J. 3w»ceu door de finish. Weinig spanning. munten zee B-klassers (750 t.m. 1100 oc.) en vflf C-klassers (1100 t.m. 1300 cc.) -ten tooneele gevoerd. Voor wie de tr aéiungreaidd agen had medegemaakt was het geen verrassing meer, dat Beia's Laneia ortoedreigd en met groote voor sprong won. Wellicht ware dit anders ge weest. als Poved Vr^dagrr.iddag tijdens de training niet op zijn hoofd was gaan staan, waardoor zijn Lancia leelijk kreukelde en niet meer voor deelneming in aanmerking kwam. Nu won Bela zooals hij wilde. Dat neemt niet weg, dat de winnaar in sublie- men stijl door de bochten joeg bij welke verrichtingen de Lunroa haar rotsvaste wegligging bewees. De B-klaasess werden aasrvankelljk aan gevoerd door baron van Heemstra op Fiat en zeker zou ook zijn zege onbedreigd zijn geweest als niet een dalect aan een der achterwielen hem geruimen tijd uit den strijd nam. Wel reed baron van Heemstra verder een goede raee, maar hij vermocht toch niet de M. ®."z ven Rianter, en Voete inde in te halen. Prins Bernhard arriveert In de paeae tusechen den tweeden en den derden wedstrijd arriveerde Z. K. H. prins Bernhard op het circuit! Na in een open auto langt da tribunes te Zijn gereden, stapte de koniklijke gast voor de eeretribune uit waar de Zand- ▼oortache burgemeester, de heer H. van Alphen hem verwelkomde en waar te Zijner eere het Wilhelmus werd ge speeld. De prins aanschouwde aldus nog juist den start van de D- en E-klas6ers. Volgens de verwachtingen waren de Citroëns in de eerste categorie heer en meester. Evenals bjj de D. K. W.'s het geval was geweest, bewees ook nu de voorwielaandrijving weer haar groote waarde op een bochtig circuit Vooral jhr. Teding van Berkhout uit Heem stede reeds een schitterenden wedstrijd. In gaven stijl en met verbluffende regelmaat reeds hij de dertig ronden uit steeds meer terrein winnend op zijn naaste tegenstan ders. Aanvankelijk was van der Woude, die eveneens achter het stuur van een Citroën troonde zijn schaduw. De wagen van den Utrechternaar kon het tempo van om de tachtig kilometer per uur heiaas niet vol houden. In de tiende ronde moest hij opge ven met een vastgeloopen dynamo. Hier door kwam Bverts op B. M. W. op de twee de plaats gevolgd door Bouvé op Citroën. Klasse E had door het uitvallen van Frans van Rumpt veel van haar aantrek kelijkheid ingeboet en zij zou dit tijdens de race nog meer doen, doordat de stokoude Bugatti van den jongen Beels het moorden de tempo niet kon volhouden. Na eenige roeiden aan den kop gelegen te hebben be gonnen uit de ingewanden van den wagen allerijzelijkste geluiden op te stijgen en de arme Beels moert tot driemaal toe stoppen. Het kostte hem de eerste plaats, welke nu dankbaar in ontvangst genomen werd door Vermeulen op Opel. De tweede Opel-ist Lepelaers wist eveneens Beels te passeeren en voor te blijven. Tielens de verrassing. Zeven Fords, twee Mercury's, een Packard, een Delahaye. een Plymouth en een uitge- zproken „luie". Mercedes stonden ingeschre ven voor de zware klasse, wagens met een cyknder-inhoud van 3000 t.m. 5000 cc. 9atsonides, die de Mercury-carrosserie had vervangen door een home-made stroomlijn geval, leidde de eerste ronden en nam onmiddellijk een voorsprong van eenige honderden meters, op den eveneens welbekenden Ratty-rijder Diepen, die ach ter het stuur van zijn Ford grootsche daden verrichtte. Ongestoord reden Mercury en Ford zoo de eerste ronden. Toen kwam onverwacht uit de achter hoede een blauw gevaar opduiken in den vorm van een slanke Delahaey, bestuurd door den voor de buitenwereld vrijwel on bekenden Tielens uit Meerseen. Meedoogen- loos passeerde Tielens alle concurrenten om reeds in de derde ronde vlak achter Diepen langs de tribunes te komen. Drie ronden lang hield de Fordrijder atend. doch toen moest hjj de vlag strijken. De Delahaye spoot langs hem en zonder zich even rust te gunnen, begon Tielens een wilde achtervolging op Getsonides in te zetten. Deze zette Mes op alles en vergde daarbij veel te veel van zjjn nog niet geheel inge reden motor. De cylinderkop scheurde en (Sattinods vrdween in het pare fermé Zoodoende kwam Tielens vrij ge makkelijk aan den kop. Wel putte Die pen nog eenige malen alle aanwezige energie uit de acht Fordcylinders, maar de Delahaye was en bleef ongenaak- Ptet Nortier wint het hoofdnummer. Geheel volgens de verwachtingen is de strijd in de sportwagenklasse gegaan tus jchen de B. M. W.'s van Piet Nortier, den hoofdredacteur van „Motor", Breeman Jr een waardigen spruit van den in motor- kringen over bekenden Oom Willem en jhr. de Pesiers, de winnaar van den Dumonceau- beker in 1938. Van den start af heeft Nortier de leiding gehad. Zijn phenomenalen stijl en prachti ge bochtentechniek dwongen ieders bewon dering ai en bat was vooral tijdens de tweede helft van den wedstrijd, dat hij zich een klasse beter toonde dan zijn tegen standers. Iets gedurfder was het rijden van Bree man, die zich na hard werken in de eerste ronde op vijf meter achter Nortier nestelde. Twintig ronden lang bleef de jonge Rot terdammer Nortier als het ware op de hie len trappen. Toen werd het den leider wat al te bar. Hij sprak zijn reserve en zijn groote wedstrijdroutine aan, waardoor Breeman al spoedig het tempo van den grijzen wagen niet meer kon bijbeenen. Vijf ronden later liep Breeman weer iets in, doch Nortier pareerde den aanval en zette er zoo gedecideerd de supersokken in, dat Breeman geen schijn van kans meer kreeg. Zelfs jhr. de Pesters, die na een duel met Gatsonides de derde plaats had veroverd, werd door Nortier getapt. Even voor het ingaan van de vijf laatste ronden slaagde ook Breeman erin langs de Pesters te komen. Gatsonides, die in allerijl een nieuwen kop had gemonteerd moest ook in deze race weer ervaren, dat zijn motor nog niet vol doende was ingeloopen. Ook Tjeerd de Boer op Buick moest na een allergenoeglijkst duel met Barendrecht op Ford in de een-en-twintigste ronde het slagveld verlaten, zoodat slechts dier deel- slagveld de finish bereikten. De snelste ronde van den dag draaide Piet Nortier en wel in 1 min 33.6 sec. o< 'n gemiddelde snelheid van 88.2 K.M. Interessante demonstraties. Tot de belangwekkendste onderdeden van den dag hebben ongetwijfeld de de monstraties van de befaamde Duitsche cou reurs Hans Stück en Manfred von Brau- chitsch gehoord. Stück demonstreerde in de pauze voorde sportwagensrace met den fraaien wereld recordwagen van de Auto Union, een ap paraat, dat op de Duitsche autostrada's reeds snelheden van over de vierhonderd kilometer heeft gepresteerd. Begrijpelijkerwijze is het in Zandvoort, waar de weg een en al bocht is, tot derge lijke „excessen" niet gekomen. Stück draai de een paar rondjes en overschreed zelfs de honderd kilometergrens niet. Rustig schoof de glanzende zilvergrijze wagen eenige ma len langs de tribune, om tenslotte het pare fermé op te rijden, waar pnns Bernhard het snelheidsmonster bezichtigde. Veel sneller liep de wagen van Man fred von Brauchitsch. De Mercedes-cou- reur was met een drielitermachine naar Zandvoort gekomen en draaide een paar rondje met een gemiddelde van honderd tien kilometer een prestatie welke de tienduizenden in verrukking bracht. Ook de wagen van von Brauchitsch mocht zich in de belangstelling van prins Bernhard verheugen. De uitslagen luiden: Klasse A, 57, K.M.:1. C. J. R. Rijshouwer, Wassenaar, D.K.W. 49 min. 35,6 sec.; 2. R. J. Smeets, Echt, D.K.W., 49 min. 44.6 sec.; 3. P. M. Smeets, Geleen, D.K.W., 49 min. 45 sec.; 4. H. A. de Beaufort, Den Haag, D.K.W., 49 min. 56,8 sec.; 5. N. R. A. Vroom, Nijmegen, D.K.W.; 6. E. A. C. Cornelius, Arnhem, D. K. W.; 7. A. C. Stoel, Zandvoort, D.K.W.; 8. J. J. Langelaan, Baarn, Fiat Klasse B, 68.52 KM.: 1. H. Richten, Delft, M.G., 55 min. 48,4 sec.; 2. G. A. J. Voetelink, Amsterdam, M. G., 56 min. 58,5 sec.; 3. F. J. J. baron van Heemstra, Amstelveen. Fiat 57 min. 2,3 sec. Klasse C, 68,52 km.:l. L. Bena, Den Haag, Lancia, 54 min. 41,6 sec.; 2. H. P. Verkam- man van Keulen, Utrecht Opel 55 min. 21 sec.:3. W. van der Mandele Jr. Bloemendaal, M.G., 55 min. 23 sec.; 4. R. W. baron van Boetzelaer, Heerde. Klasse D, 68.52 km.: 1. Jhr. J. P. Teding van Berkhout Aerdenhout, Citroën, 52 min. 57.3 sec.; 2. D. Everts, Wüdervank, B.M.W. 53 min. 16.4 sec.; 3. H. Brevé, Naarden Ci troen, 53 min. 28 sec.; 3. H. Brevé, Naarden, Citroën, 55 min. 26 sec.; 4. N. Bovee Amers foort, Citroën 55 min. 6,8 sec. Klasse E, 68,52 K.M.: 1. J. H. van der Meulen, Eindhoven, Opel, 55 min. 29.4 sec.; 2. E. F. A. Lepelaers, Tilburg, Opel, 55 min. 30 sec.; 3. A. H. Beels, Haarlem, Bugatti, 56 min. 25 sec. Klasse F, 91,36 K.M.: L R. E. L. M. Tielens, Meerssen, op Delahaeye, tijd 67 min. 48.4 sec.; 2. F. J. L. Diepen, Bergen op Zoom. op Ford, tijd 67 min. 56,4 sec.; 3. K. Ton, Utrecht, met Ford, tyd 68 min. 24 sec.; 4. H C. Hoogeveen, Haarlem, met Ford; 5. K. S. Barendregt, 's-Gravenhage, met Ford. Klasse G, 102.78 KAL: 1. P J. Nortier Den Haag. B.M.W„ 73 min. 14,8 sec.; 2. L. F. Breeman. Rotterdam, BM.W„ 73 min. 42,4 sec.; 3. Jhr. C. A de Pesters Jr„ B.M.W, op één ronde; 4. K. Barendrecht Ford, op twes rondga.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 9