SPORT EN WEDSTRIJDEN.
Piet Nortier met B, M. W. wint den
Prijs van Zandvoort.
Om het kamploer>»ctoap van
Nederland.
De epanning op haer
hoogtepunt.
Schulte en Middelkamp in
vorm.
N« een teleurstellenden Zaterdag
een beste Zondag
Delahaye" eerste in de zware klasse.
DERDE BLAD
ALKMAARSCHE COURANT VAN MAANDAG 5 JUNI 1939.
Toetbal
NX.C. heeft het op eigen terrein niet tot
•en derde achtereenvolgende overwinning
kunnen brengen. Nadat Ajax en D.W.S. te
Nijmegen een nederlaag hadden geleden,
rekende men er eigenlijk al op, dat Eind
hoven bet derde slachtoffer zou worden.
Maar de zuidelijke kampioenen zorgden
▼oor de verrassing door met 31 van N.E.C.
te winnen.
Ajax, D.W.S. en NJE.C. leiden thans met
8 punten, maar Ajax staat er het beste voor,
omdat de rood-witten een wedstrijd minder
hebben gespeeld.
Bovendien moeten D.W.S. en N.E.C. el
kaar nog ontmoeten, zoodat ongetwijfeld
Ajax de beste papieren heeft
Ook Eindhoven is nog niet uitgeschakeld,
en verschillende mogelijkheden liggen nog
▼oor het grijpen. Men mag echter wel aan
nemen, dat de beslissing pas in de laatste
ontmoeting der kampioenscompetitie, op 25
Juni met den wedstrijd AjaxEindhoven
aal vallen.
De stand luidt:
Ajax 6 3 2 1 11—9 8
NEC. T 4 0 3 18—13 8
D.W.S. 7 2 4 1 13—9 8
Eindhoven T 2 3 2 14—12 7
Achilles T 1 1 5 10—23 3
PROMOTIE—DEGRADATIE.
Bracht de kampioenscompetitie een
verrassing in den vorm van een Eind-
hovensche overwinning op N.E.C., in de
promotie-oompetitie kwamen nog méér
verrassingen voor: nederlagen van U.V.
V. en Bleijerheide!
U.V.V. zou met S.V.V. weinig moeite
hebben (dacht men!), maar S.V.V. kwam
plotseling op dreef en versloeg de Utrechte
naren op keurige wijze. Het gevolg is, dat
D.F.C.'s kansen enorm gestegen zijn en dat
een gelijk spelletje in Dordt reeds genoeg is.
D.F.C. 3 2 1 0 7—2 5
U.V.V. 3 111 3—3 3
S.V.V. 4 10 3 5—9 2
In het Oosten is Enschedé een eerste klas-
aer rijker geworden De Boys wisten van
S.C.H. te winnen en dat was ruimschoots
voldoende voor de promotie.
De eindstand luidt:
Ensch. Boys 4 3 0 1 98 6
E.AC. 4 112 9—9 3
S.C.H. 4 112 7—8 3
In het Zuiden is Limburgia er bijna, dank
zij een gelijk spel tegen Helmond (het pro
test, dat Helmond indiende, loopt natuurlijk
op niets uit!), terwijl Bleijerheide heel ver
keerd deed door van Middelburg te verlie
zen. Alles moet nu beslist worden in de
laatste wedstrijden.
De situatie is:
Limburgia 5 2 3 0 84 7
Bleijerheide 5 2 2 1 910 6
Helmond 5 13 1 55 5
Middelburg 5 1 0 4 8—11 2
Tenslotte het Noorden. Op het H.S.C.-ter-
rein speelden W.V.V. en G.R.C. een extra-
wedstrijd, die in een gelijk spel eindigde
(22). Na twee keer verlengen bleef het
22, zoodat over veertien dagen het spelle
tje nog eens herhaald mag worden.
In elk geval krijgt het Noorden een nieu
we eerste klasser!
PROMOTIE DERDE KLASSE.
Eerste nederlaag van West-Frisia.
Voor de Enkhuizenaren is dan toch ook
de eerste nederlaag gekomen. Bloemendaal
hield zich schijnbaar aan de theoretische
kans dat de tweede klassers nu ook nog
op eigen terrein van Zaandijk zouden kun
nen gaan verliezen vast want de 10-
zege mag klein zijn, het beteckende voor
de whites een mooi herstel na de groote
nederlaag aan de Zaan en er behoeft in
Enkhuizen niet zoo heel veel meer te ge
beuren, of er volgt nog een nieuwe serie
wedstrijden op neutraal terrein, zoodat het
nog geheel onverwachts voor de West-
Frisianen oppassen wordt zooals de stand
laat zien:
West Frisia 3 2 0 1 3—2 4
Bloemendaal 4 2 0 2 36 4
Zaandijk 3 1 0 2 42 2
Volewijckers uitgeschakeld.
Hier werd het een heel wat beteren dag
voor de tweede klaasers, die bezoek van
Volewijckers hadden. De Noord-Amster
dammers hadden vorige week juist met een
mooie overwinning de leiding genomen,
doch werden thans - b(j hun laatsten wed
strijd, met een 3—1 nederlaag door Vrien
denschaar uitgeschakeld. Ook hier zal dus
de laatste ontmoeting eehwr definitief
de beslissing brengen.
De stand is nu:
Vriendenschaar 3 1 2 0 53 4
Elinckwijk 8 111 34 3
Volewijckers 4 112 5—6 3
PROMOTIE VIERDE KLASSE.
Moeizame zege van A. P. G. S.
De Amsterdamsche politiemannen hebben
hun kans op een beslissende ontmoe
ting tegen A. E, D., waar genomen, doch
het was op een haar! De volle winst kwam
pas na zeer veel spanning en niet eerder,
dan nadat er elf maal (6—5) gescoord was
Enfin, de kans op ontsnapping is er nu voor
de derde klassers aog. aooals de stand laat
zien:
A E D 4 3 0 1 10—4 6
A. P. G. S. 4 3 0 1 12—12 6
L. T. O. 4 0 0 4 814 0
PROMOTIE RESERVE KLASSE.
Rectificatie!
Van alle zijden werd vorige week melding
gemaakt, -dat K. F. C. M bij Helder II met
2—1 gewonnen had zelfs een Zaansche
overzicht-schrijver was er naast. Deze uit
slag maakte een beslissing»-wedstrijd tus-
schen beide eerder genoemden ploegen
noodig.
Maar.«n dit was voor de witgehem-
de Helder-reserves maar goed; ten slotte
bleek toch, dat de withemden niet verloren
doch met 10 gewonnen hadden, zoodat 'n
promotie reeds dadelijk een feit geworden
is en de noordelingen zich dus keurig door
deze extra competitie heen geslagen heb
ben, waarvoor dan ook onze felicitatie!
De stand weed dus feitelijk:
Helder II 6 5 0 1 15—5 10
K F. C. III 6 3 0 3 10—12 6
Z. F. C. m 5 2 0 3 9—13 4
W.-graafemer II 5 1 0 4 59 2
N.E.C.— EINDHOVEN 1—2.
Eindhoven won den toss en koos het be
trekkelijk geringe windvoordeei. Al ter
stond waren de gasten aanvallend en stel
den aan de Nymeegsehe verdediging zware
eischen. De N.E.C.-voorhoede probeerde
met uitvallen haar positie te verbeteren,
maar vond de Eindhovensche verdediging
en ook de halflinie par .at zoodat zij voort
durend werden teruggeworpen en het initia
tief bleef aan den Eindhovenschen aanval,
welke technisch niet slecht was en zelden
verviel in de fout van kort spel.
Toch wist de N.E.C.-verdediging een
kwartier lang goed stand te houden, Nagte-
gaal redde herhaalde malen tot hij tenslotte
miskeek, toen bij een herhaalde schermut
seling de linkshalf Kooien een tamelijk
zacht schot loste, waarbij de Nijmeegsche
keeper dacht, dat de bal naast zou gaan,
maar het leder verdween precies in het
doel. Hier kwam Eindhoven wel op eenigs-
zins fortuinlijke wijze aan de leiding!
N.E.C. probeerde nu met open spel den
strijd te forceeren, maar ook dit lukte niet
en Eindhoven behield vooreerst het initia
tief en zag zich zelfs een strafschop toege
kend, toen ITr-boer den bal met de hand be
werkte.
De centerhalf van Gemert schoot me'ers
naast. Dat feit scheen en stimulans voor de
N.E.C.-ers om beter spel te geven en inder
daad kwam nu het groote gevaar van de
Nijmegenaars, die hun oude spelsysteem
weer hervatten en dan ook spoedig uit een
open aanval, waarbij het leder van van der
Sloot naar van Eek vloog, van dezen naar
Lakenberg en ten Velde, die den bal direct
weer doorzonden naar Lodensteyn, door
wien op staanden voet als het ware een on
houdbaar schot gelost werd, 11 maakten.
Dat was het beste doelpunt van den mid
dag.
De strijd ging nu weer gelijk op en toen
men dacht, dat met 11 de rust zou intre
den, wist de Zeeuw een minuut voor half
time alleen door de N.E.C.-verdediging heen
te glippen om Nagtegaal op kranige wijze te
passeeren (12).
Na rust was aanvankelijk Eindhoven nog
gevaarlijk. Na een kwartier nam N.E.C.
weer het initiatief over, waarna Eindhoven
zich geheel op een versterkte verdediging
ir stelde.
N.E.C. bleef voor het doel van Eindhoven
maar gaf te weinig open spel om doelpun
ten te kunnen maken. Bovendien was van
Veghel nu de uitkomst voor de Eindhovena-
ren en deze keeper heeft minstens zes ge
vaarlijke ballen, die van links en van rechts
op zijn doel aankwamen op meer dan schit
terende wijze weten weg te werken.
AJAX—D.W.S. 1—1.
Overvol was het op het Ajaxstadion, het
aantal toeschouwers zal wel een record voor
dit terrein hebben beteekend en wjj hoor
den een cijfer fluisteren van 25.000. De aan
wezigen hebben kunnen genieten van een
spannenden, in sommige perioden zeer aan-
trekkelijken wedstrijd, waarin de punten
tenslotte gedeeld werden, een resultaat,
waarmede Ajax wel tevreden zal zijn.
De wedstrijd.
Het begin is rijk aan spannende momen
ten. Ajax is het meest gevaarlijk en als Bijl
op een prachtigen pass van Fischer keurig
doorloopt, weet de Ajax-midvoor precies
over den ver uitgeloopen Bruist heen te
spelen en rekent iedereen reeds op een doel
punt. Maar Caldenhove trapt den bal nog
van de lijn weg. Over het algemeen is D.W
S. iets meer in den aanval, doch Anderie-
sen blijft wat meer dan gewoonlijk achter,
zoodat de D.W.S.-voorhoede weinig Gele
genheid tot schieten krijgt. In aantal mogen
de Ajax-aanvallen misschien minder talrijk
zijn, kwalitatief - zijn zij in deze periode
beter dan die van D.W.S. en Caldenhove c.s.
moeten alle krachten inspannen om doel
punten te voorkomen.
Na 36 minuten neemt D.W.S. echter de
leiding, op vrij fortuinlijke wijze. Een voor
zet van Drager wordt door Wiertz inge
schoten. Blomvliet doet den bal van rich
ting veranderen, Keizer verwacht het schot
aan zijn rechterkant, maar het leder wijkt
nu naar links en tevergeefs tracht de Ajax-
doelverdediger zich nog te herstellen (01)
In den resteerenden tijd biedt het spel een
zelfden aanblik en veranderingen voor de
rust komen er niet.
Na de rust is Ajax aanvankelijk sterk in
den aanvaL De middenlinie laat, zooals bij
een achterstand te begrijpen valt, haar ver
dedigende houding varen. Zij zit nu meer
achter de voorhoede, waarin Bijl en van
Reenen van plaats hebben verwisseld, aan.
Bijl krijgt bij een doelworsteling tot twee
maal toe een prachtige kans om den stand
gelijk te maken, doch hij faalt volkomen
Aan den anderen kant komt alle gevaar van
Drager, die de eenige is met schutters talen
ten. Een scherp schot van hem wordt door
Keizer tot hoekschop verwerkt en enkele
minuten later, kan de Ajax-doelman een
kogel van den D.W.S.-rechtsbuiten nog over
de lat stompen. D.WS, heeft het initiatief
van Ajax overgenomen. Het tempo wordt
opgevoerd en met den ijzeren wil den voor
sprong nog te vergroe ten, werpt het geheele
D.W.S.-team zich in den strijd. Drager komt
alleen voor Keizer te staan, doch schiet
juist tegen den doelman aan. Nog krijgt
Drager verscheidene kansen, maar Keizer
heeft er nu goed oog op.
Midden in dit offensief van D.WS. komt
dan de gelijkmaker. Schubert brengt den
bal keurig op, hij passeert naar Bijl, die ziet.
dat Stam volkomen vrij staat. De snelle
rechtsbuiten passeert van Stokken, zwenkt
naar binnen en met een zuiver schot wordt»
Bruist gepasseerd (11).
Er is dan nog een kwartier te spelen. Van
het offensief van D.W.S. is niets meer te be
speuren. Haar middenlinie geraakt uitge
speeld en de geheele ploeg is wat ontmoe
digd. Ajax is nu veel gevaarlijker en voor
al van Reenen en van Wijngaarden weten
verwarrende situaties voor het D.W.S.-doel
te scheppen. Onder groote spanning ver
strijkt de tijd en als de heer van Moorsel
het einde aankondigt, hebben de beide ver-
eenigingen de punten gedeeld.
JONG HOLLAND-NIEUWS.
De door den Bond officieel vastgeste!den
bekerwedstrijd Jong HollandH.S.V. is Za
terdagmiddag j.L niet doorgegaan, daar de
Zaandammers verstek lieten gaan. Dit muis-
;ie zal wel een staartje hebben. We wachten
de beslissing van 't bondsbestuur maar af;
o.L echter zal J.H. wel als winnaar worden
aangewezen.
Wielrennen
Schulte is zijn leiderstrui kwijt: Za
terdag stelde hij zeer teleur en kwam
pas als 21ste binnen, maar Zondag nam
hij revanche en veroverde de derde
plaats, waardoor hij in het totaalklasse
ment weer naar de vierde plaats steeg
met nog geen 6 minuten achterstand op
de leiders.
Middelkamp was Zaterdag ook niet
bij de eerste, maar Zondag toonde hij
eveneens zijn kunnen door als vierde
binnen te komen. Hij staat nu in het al
gemeen klassement op de vijfde plaats,
2 minuten hooger genoteerd dan
Schulte.
De derde etappe.
Het belangrijkste feit van de derde etappe
der Ronde van Duitschland is wel, dat onze
landgenoot Gerrit Schulte de leiderstrui
heeft moeten afstaan aan den Duitscher Sie-
belhoff, die met Umbenhauer en Oubron
met gelijke totaaltijden op de eerste plaats
is geklasseerd.
De derde etappe leidde Zaterdag van
Kottbuss naar Breslau over een afstand va»
246.6 K.M. De wegen waren uitstekend, doch
de zon brandde sterk en aangezien het tem
po hoog was, werden er bijzondere eischen
aan de capaciteiten der deelnemers gesteld.
Onmiddellijk na den start werd het tempo,
met den wind in den rug, hoog opgevoerd
en het veld lag reeds na enkele kilometers
uit elkaar. Schulte volgde zijn oude tactiek,
bleef achteraan hangen, doch ditmaal zou hij
in zijn opzet niet slagen. Hij had misschien
te veel op zijn enorme reservekrachten ver
trouwd, want bij de controle Haynau (157
KAL), waar een gedwongen rust van een
half uur was ingelegd, bedroeg zijn achter
stand 5 minuten. De Zwitser Zimmermann
had de meest serieuze uitlooppoging onder
nomen en hij kwam 40 seconden voor. Die-
derichs aan. En de laatste lag weer twee mi
nuten voor het veld. Op het laatste gedeelte
ontspon zich een wilde jacht. Schulte, die
vrijwel geheel door niet-Duitsche renners
omringd was, trachtte zijn achterstand in te
loopen. 25 K.M. na de controle waren Zim
mermann en Diederich door de eerste ach
tervolgers ingehaald. Vlak voor Breslau be
droeg de achterstand van Schulte op de kop
groep nog 2X minuut, maar een gesloten
spoorwegovergang was oorzaak, dat deze
achterstand tot twee minuten teruggebracht
kon worden. In de straten van Breslau lag
de kopgroep weldra uit elkaar. Hauswald,
Bautz, Spicssens en Am berg kwamen voor-
Automobilisme.
Tielena, groot* onbekende.
Ten aanschouw* van tienduizenden
kijklustigen zijn Zaterdag op het nieu
we circuit van Zandvoort de eerste Ne-
derlandsche autoraces gehouden.
De overweldigende belangstelling, t
prettige, vaak spannende en sportieve
verloop van het autofeatijn, beteekenen
voor de KNAG een succesvolle eerste
schrede op het mo«étaffce pad der snel
heidswedstrijden.
Ook de gemeente Zandvoort. die de
JgNAC alle mogelijke medewerking
verleende en het leeuwendeel van de
zeer kostbare organisatie voor haar re
kening nam, zal ongetwijfeld tevreden
zijn met de behaalde resultaten.
De eerste ochtendraces brachten een
keurcollectie van liefst «even D K. W.-tjes
en een eenzame Fiat aan den start. Bij de
eerste kilometers bleek reeds, dat de D. K.
W.'s niet alleen kwantitatief, doch ook kwa-
litief oppermachtig waren en zoo zwierde
Langelaan in zijn kleinen, dapperen „muis"
gedurende den geheelen strijd ver in da
achterhoede door de bochten.
Aan den kop van het veld werd geweldig
slag geleverd. De vrijwel gelijke krachten
in de motor en achter het stuur maakten
den strijd hoogst belangwekkend! Om beur
ten gingen Rijshouwer en de bekende Ral-
ley-rjjder Egon Cornelius aan den kop. Wel
iswaar spoot de wagen van Rijshouwer op de
kleine rechte eindsn iets teller weg, doch
de geroutineerde Cornelius compenseerde
dit nadeel door zijn stuurmanskunst in de
bochten op een waarlyk meesterlijke wijze
uit te spelen.
Stiefmoeder pech leeft nog.
Zeer jammer was het dan ook, dat de D.
K. W.-crack in de achtste ronde juist
toen Rijshouwer hem over de hoofdtribune
wilde passeeren iets te veel naar rechts
uitweek, zoodat hij roet zjjn achtersteven 't
trottoir „schoonveegde", een experiment,
dat hem een zwaar gehavend en hevig
slingerend achterwiel opleverde.
De voorwielaandrijving bewees echter
haar groote practische waarde, want Cor
nelius kon allen tegenslag ten spijt door
rijden. 2«n topspeed was evenwel aan ban
den gelegd en zoo konden de gebroeders
Smeeu en de Beaufort (allen op D.K.W.),
hun kleinen achterstand in een voorsprong
omzetten. Achter den steeds verder uit
loopenden ontspon zioh toen een schitterend
gevecht om de tweede plaats, waarbij de
Beaufort onder meer een ronde reed met
een uurgetniddelde van 75 K.M. Hoe fel de
strijd is geweest moge voorts nog blijken
uit de tijden. R. M. Smeets en Hans de
Beaufort schoten respectievelijk 0.4 en 1.2
R. J. 3w»ceu door de finish.
Weinig spanning.
munten zee B-klassers (750
t.m. 1100 oc.) en vflf C-klassers (1100 t.m.
1300 cc.) -ten tooneele gevoerd. Voor wie
de tr aéiungreaidd agen had medegemaakt
was het geen verrassing meer, dat Beia's
Laneia ortoedreigd en met groote voor
sprong won. Wellicht ware dit anders ge
weest. als Poved Vr^dagrr.iddag tijdens de
training niet op zijn hoofd was gaan staan,
waardoor zijn Lancia leelijk kreukelde en
niet meer voor deelneming in aanmerking
kwam. Nu won Bela zooals hij wilde. Dat
neemt niet weg, dat de winnaar in sublie-
men stijl door de bochten joeg bij welke
verrichtingen de Lunroa haar rotsvaste
wegligging bewees.
De B-klaasess werden aasrvankelljk aan
gevoerd door baron van Heemstra op Fiat
en zeker zou ook zijn zege onbedreigd zijn
geweest als niet een dalect aan een der
achterwielen hem geruimen tijd uit den
strijd nam. Wel reed baron van Heemstra
verder een goede raee, maar hij vermocht
toch niet de M. ®."z ven Rianter, en Voete
inde in te halen.
Prins Bernhard arriveert
In de paeae tusechen den tweeden en
den derden wedstrijd arriveerde Z. K.
H. prins Bernhard op het circuit! Na in
een open auto langt da tribunes te Zijn
gereden, stapte de koniklijke gast voor
de eeretribune uit waar de Zand-
▼oortache burgemeester, de heer H.
van Alphen hem verwelkomde en waar
te Zijner eere het Wilhelmus werd ge
speeld.
De prins aanschouwde aldus nog juist
den start van de D- en E-klas6ers. Volgens
de verwachtingen waren de Citroëns in de
eerste categorie heer en meester. Evenals
bjj de D. K. W.'s het geval was geweest,
bewees ook nu de voorwielaandrijving weer
haar groote waarde op een bochtig circuit
Vooral jhr. Teding van Berkhout uit Heem
stede reeds een schitterenden wedstrijd. In
gaven stijl en met verbluffende regelmaat
reeds hij de dertig ronden uit steeds meer
terrein winnend op zijn naaste tegenstan
ders. Aanvankelijk was van der Woude, die
eveneens achter het stuur van een Citroën
troonde zijn schaduw. De wagen van den
Utrechternaar kon het tempo van om de
tachtig kilometer per uur heiaas niet vol
houden. In de tiende ronde moest hij opge
ven met een vastgeloopen dynamo. Hier
door kwam Bverts op B. M. W. op de twee
de plaats gevolgd door Bouvé op Citroën.
Klasse E had door het uitvallen van
Frans van Rumpt veel van haar aantrek
kelijkheid ingeboet en zij zou dit tijdens de
race nog meer doen, doordat de stokoude
Bugatti van den jongen Beels het moorden
de tempo niet kon volhouden. Na eenige
roeiden aan den kop gelegen te hebben be
gonnen uit de ingewanden van den wagen
allerijzelijkste geluiden op te stijgen en de
arme Beels moert tot driemaal toe stoppen.
Het kostte hem de eerste plaats, welke nu
dankbaar in ontvangst genomen werd door
Vermeulen op Opel. De tweede Opel-ist
Lepelaers wist eveneens Beels te passeeren
en voor te blijven.
Tielens de verrassing.
Zeven Fords, twee Mercury's, een Packard,
een Delahaye. een Plymouth en een uitge-
zproken „luie". Mercedes stonden ingeschre
ven voor de zware klasse, wagens met een
cyknder-inhoud van 3000 t.m. 5000 cc.
9atsonides, die de Mercury-carrosserie
had vervangen door een home-made
stroomlijn geval, leidde de eerste ronden en
nam onmiddellijk een voorsprong van
eenige honderden meters, op den eveneens
welbekenden Ratty-rijder Diepen, die ach
ter het stuur van zijn Ford grootsche daden
verrichtte. Ongestoord reden Mercury en
Ford zoo de eerste ronden.
Toen kwam onverwacht uit de achter
hoede een blauw gevaar opduiken in den
vorm van een slanke Delahaey, bestuurd
door den voor de buitenwereld vrijwel on
bekenden Tielens uit Meerseen. Meedoogen-
loos passeerde Tielens alle concurrenten
om reeds in de derde ronde vlak achter
Diepen langs de tribunes te komen.
Drie ronden lang hield de Fordrijder
atend. doch toen moest hjj de vlag
strijken. De Delahaye spoot langs hem
en zonder zich even rust te gunnen,
begon Tielens een wilde achtervolging
op Getsonides in te zetten. Deze zette
Mes op alles en vergde daarbij veel
te veel van zjjn nog niet geheel inge
reden motor. De cylinderkop scheurde en
(Sattinods vrdween in het pare fermé
Zoodoende kwam Tielens vrij ge
makkelijk aan den kop. Wel putte Die
pen nog eenige malen alle aanwezige
energie uit de acht Fordcylinders, maar
de Delahaye was en bleef ongenaak-
Ptet Nortier wint het hoofdnummer.
Geheel volgens de verwachtingen is de
strijd in de sportwagenklasse gegaan tus
jchen de B. M. W.'s van Piet Nortier, den
hoofdredacteur van „Motor", Breeman Jr
een waardigen spruit van den in motor-
kringen over bekenden Oom Willem en jhr.
de Pesiers, de winnaar van den Dumonceau-
beker in 1938.
Van den start af heeft Nortier de leiding
gehad. Zijn phenomenalen stijl en prachti
ge bochtentechniek dwongen ieders bewon
dering ai en bat was vooral tijdens de
tweede helft van den wedstrijd, dat hij zich
een klasse beter toonde dan zijn tegen
standers.
Iets gedurfder was het rijden van Bree
man, die zich na hard werken in de eerste
ronde op vijf meter achter Nortier nestelde.
Twintig ronden lang bleef de jonge Rot
terdammer Nortier als het ware op de hie
len trappen. Toen werd het den leider wat
al te bar. Hij sprak zijn reserve en zijn
groote wedstrijdroutine aan, waardoor
Breeman al spoedig het tempo van den
grijzen wagen niet meer kon bijbeenen.
Vijf ronden later liep Breeman weer iets
in, doch Nortier pareerde den aanval en
zette er zoo gedecideerd de supersokken in,
dat Breeman geen schijn van kans meer
kreeg. Zelfs jhr. de Pesters, die na een
duel met Gatsonides de derde plaats had
veroverd, werd door Nortier getapt. Even
voor het ingaan van de vijf laatste ronden
slaagde ook Breeman erin langs de Pesters
te komen.
Gatsonides, die in allerijl een nieuwen
kop had gemonteerd moest ook in deze race
weer ervaren, dat zijn motor nog niet vol
doende was ingeloopen.
Ook Tjeerd de Boer op Buick moest na
een allergenoeglijkst duel met Barendrecht
op Ford in de een-en-twintigste ronde het
slagveld verlaten, zoodat slechts dier deel-
slagveld de finish bereikten.
De snelste ronde van den dag draaide
Piet Nortier en wel in 1 min 33.6 sec. o< 'n
gemiddelde snelheid van 88.2 K.M.
Interessante demonstraties.
Tot de belangwekkendste onderdeden
van den dag hebben ongetwijfeld de de
monstraties van de befaamde Duitsche cou
reurs Hans Stück en Manfred von Brau-
chitsch gehoord.
Stück demonstreerde in de pauze voorde
sportwagensrace met den fraaien wereld
recordwagen van de Auto Union, een ap
paraat, dat op de Duitsche autostrada's
reeds snelheden van over de vierhonderd
kilometer heeft gepresteerd.
Begrijpelijkerwijze is het in Zandvoort,
waar de weg een en al bocht is, tot derge
lijke „excessen" niet gekomen. Stück draai
de een paar rondjes en overschreed zelfs de
honderd kilometergrens niet. Rustig schoof
de glanzende zilvergrijze wagen eenige ma
len langs de tribune, om tenslotte het pare
fermé op te rijden, waar pnns Bernhard
het snelheidsmonster bezichtigde.
Veel sneller liep de wagen van Man
fred von Brauchitsch. De Mercedes-cou-
reur was met een drielitermachine naar
Zandvoort gekomen en draaide een paar
rondje met een gemiddelde van honderd
tien kilometer een prestatie welke de
tienduizenden in verrukking bracht. Ook
de wagen van von Brauchitsch mocht zich
in de belangstelling van prins Bernhard
verheugen.
De uitslagen luiden:
Klasse A, 57, K.M.:1. C. J. R. Rijshouwer,
Wassenaar, D.K.W. 49 min. 35,6 sec.; 2. R. J.
Smeets, Echt, D.K.W., 49 min. 44.6 sec.; 3. P.
M. Smeets, Geleen, D.K.W., 49 min. 45 sec.;
4. H. A. de Beaufort, Den Haag, D.K.W., 49
min. 56,8 sec.; 5. N. R. A. Vroom, Nijmegen,
D.K.W.; 6. E. A. C. Cornelius, Arnhem, D. K.
W.; 7. A. C. Stoel, Zandvoort, D.K.W.; 8. J.
J. Langelaan, Baarn, Fiat
Klasse B, 68.52 KM.: 1. H. Richten, Delft,
M.G., 55 min. 48,4 sec.; 2. G. A. J. Voetelink,
Amsterdam, M. G., 56 min. 58,5 sec.; 3. F. J.
J. baron van Heemstra, Amstelveen. Fiat
57 min. 2,3 sec.
Klasse C, 68,52 km.:l. L. Bena, Den Haag,
Lancia, 54 min. 41,6 sec.; 2. H. P. Verkam-
man van Keulen, Utrecht Opel 55 min. 21
sec.:3. W. van der Mandele Jr. Bloemendaal,
M.G., 55 min. 23 sec.; 4. R. W. baron van
Boetzelaer, Heerde.
Klasse D, 68.52 km.: 1. Jhr. J. P. Teding
van Berkhout Aerdenhout, Citroën, 52 min.
57.3 sec.; 2. D. Everts, Wüdervank, B.M.W.
53 min. 16.4 sec.; 3. H. Brevé, Naarden Ci
troen, 53 min. 28 sec.; 3. H. Brevé, Naarden,
Citroën, 55 min. 26 sec.; 4. N. Bovee Amers
foort, Citroën 55 min. 6,8 sec.
Klasse E, 68,52 K.M.: 1. J. H. van der
Meulen, Eindhoven, Opel, 55 min. 29.4 sec.;
2. E. F. A. Lepelaers, Tilburg, Opel, 55 min.
30 sec.; 3. A. H. Beels, Haarlem, Bugatti, 56
min. 25 sec.
Klasse F, 91,36 K.M.: L R. E. L. M.
Tielens, Meerssen, op Delahaeye, tijd 67 min.
48.4 sec.; 2. F. J. L. Diepen, Bergen op
Zoom. op Ford, tijd 67 min. 56,4 sec.; 3. K.
Ton, Utrecht, met Ford, tyd 68 min. 24 sec.;
4. H C. Hoogeveen, Haarlem, met Ford; 5.
K. S. Barendregt, 's-Gravenhage, met Ford.
Klasse G, 102.78 KAL: 1. P J. Nortier
Den Haag. B.M.W„ 73 min. 14,8 sec.; 2. L. F.
Breeman. Rotterdam, BM.W„ 73 min. 42,4
sec.; 3. Jhr. C. A de Pesters Jr„ B.M.W,
op één ronde; 4. K. Barendrecht Ford, op
twes rondga.