De Dieren-Jamboree.
JCetk School
Kampeeren per spoor
GEMENGD NIEUWS.
3
Med.-lndische begrooting.
Een reis in de goederenwagen
TV'h'EDE BLAD
Defensielasten bijna 132 millioen.
In de memorie van antwoord inzake
de wetsontwerpen: goedkeuring van be
sluiten van den gouverneur-generaal
van Ned.-Indië, tot:
1, wijziging en aanvulling van onderschei
<jene afdeelingen der begrooting van Ned.
Indië voor het dienstjaar 1939;
2. vaststelling van de nieuwe afdeeling 9a
(marine-etablissement) van voornoemde be
grooting, schrijft de minister van koloniën
o.a., dat ook hij het wenschelijk acht, dat
verschillende van de in "Bijlage a der memo
rie van toelichting vermelde uitgaven ten
laste van de Nederlandsche welvaartsbij-
drage na 1939 zullen worden voortgezet-
Blijkens ontvangen inlichtingen heeft
d ze aangelegenheid reeds de aandacht van
de Indische regeering. Het ligt in de bedoe
ling een niet onbelangrijk deel van die uit
gaven te handhaven, zooals nader zal kun
nen blijken uit de voorstellen, die ter zake
bij de Indische begrooting voor 1940 zullen
worden gedaan.
In het midden latend of een meer blij
vende beschikbaarstelling van Nederland
sche middelen voor sommige Indische wel
vaartsdoeleinden wel in alle opzichten als
een algemeen rijksbelang zou kunnen wor
den beschouwd, zullen hoogerbedoelde uit
gaven ten laste van de Indische middelen
moeten komen, vooreerst omdat dit in over
eenstemming is met de financieele zelfstan
digheid van Indië en voorts, ook omdat de
toestand van 's rijks schatkist, naar de mi
nister vreest, een nieuwe welvaartsbijdrage
aan Ned.-Indië, in welken vorm dan ook,
voorloopig niet zal toelaten.
Defensie.
Met voldoening mocht de minister ont
waren, dat vele leden met instemming ken
nis hadden genomen van de in het onderha
vige wetsontwerp voorgestelde plannen tot
uitbreiding van de defensie.
Nog andere defensievoorzieningen voor
verdere uitbreiding van de legerstrijdkrach-
ten zijn in overweging. Het in 1940 en 1941
te besteden bedrag van 20 millioen gulden
waarvan sprake is in r" mededeeling van
de Indische regeering aan den Volksraad
naar aanleiding van de motie-Verboom c.s..
is gedeeltelijk onder de voorgestelde voor
zieningen begrepen.
Naar aanleiding van de vraag, welk deel
van het bedrag van 23.2 millioen gulden
ten rechte 28.194.800 gulden naast het
daarvan in Ned.-Indië te besteden gedeelte
in Nederland zal worden verwerkt en hoe
veel hiervan aan loon zal worden betaald,
kan worden medegedeeld, dat men voor de
aanschaffing van het overgroote deel van het
aangevraagd materiaal op het buitenland
is aangewezen.
Moge de opbrengst van het defensie-uit
voerrecht voor 1939 geraamd op 7 millioen
gulden, betrekkelijk gering zijn in verhou
ding tot de daartegenover staande defensie
uitgaven, (op den buitengewonen dienst), zij
vertegenwoordigt niettemin een annuïteit,
welke groot genoeg is om te voorzien in de
rente en aflossing binnen redelijken tijd yan
die voorloopig uit vlottende schuld te finan
cieren uitgaven. Onder deze omstandighe
den ziet de minister voorshands geen heil ln
de instelling van een defensiefonds.
Omtrent de buitengewone middelen,
welke de regeering zich wenscht te ver
schaffen in de plaats van het verdwijnend
defensie-uitvoerrecht, zal het eerstdaags bij
den volksraad in te dienen ontwerp der In
dische begrooting voor 1940 uitsluitsel ge
ven.
In het bedrag der zuivere gewone uitga
ven op de Indische begrooting voor 1939
zooals gewijzigd bij de onderhavige aanvul-
lingsbegrootingen ad 396.798.743 is be
grepen aan uitgaven voor:
leger 77.547.550, vloot 27.783.622.
militaire pensioenen 26.391.600, totale
defensielasten 131.722.772 of 33.19 pCt.
der uitgaven.
AMSTERDAMS GEMEENTEBESTUUR
KOOPT „ART1S".
Aanbod door het genootschap aan
vaard.
In de gistermiddag onder voorzitterschap
van den heer Robert May gehouden leden
vergadering van het genootschap „Natuia
Artis Magistra" kwam aan de orde het voor
stel van het bestuur om in te gaan op het
aanbod van het gemeentebestuur van Am
sterdam om, met medewerking van het pro
vinciaal bestuur van Noordholland, aan te
koopen de tuin, gebouwen, zoölogische ver
zamelingen en bibliotheek van het genoot
schap voor een bedrag van f 1.131.000.
De voorzitter noemde dit aanbod een
lichtpunt na zoo veel moeilijke jaren. Hij
wilde niet een uitvoerige toelichting geven,
omdat dit naar zijn meening overbodig was
na het vele dat over deze zaak in de pers is
verschenen.
Jf •-
Het genootschap krijgt de beschikking
over de verkochte eigendommen voor een
bedrag van 1 gulden per jaar en het ziet er
naar uit, dat deze overeenkomst voor ge-
ruimen tijd zal blijven gelden. Voorloopig
verandert er dus naar het uiterlijk weinig
,ni6tS' 8emeentebestuur heeft slechts
enkele voorwaarden gesteld, o.a., dat het
pensioenfonds niet zal worden gebruikt
voor het betalen van schulden.
Hierdoor krijgt dit fonds eindelijk den
juisten wettelijken vorm, die men er 5>£ j.
geleden reeds aan had willen geven, wat
toen achterwege moest blijven, omdat toen
het genootschap een groote schuld had en
verzuimd had de pensioengelden in een af
zonderlijke stichting onder te brengen.
Thans zullen dus de belangen der mede
werkers, die met pensioen gaan, verzekerd
zijn.
Voorts zal het gemeentebestuur erkend
worden in de samenstelling van het bestuur
van het genootschap.
Op een vraag van een der leden wat er
met de levende have gebeurt, werd geant
woord. dat deze eigendom van het genoot
schap blijft.
In het definitieve contract dat nog geslo
ten moet worden, zal wellicht de uitdruk
king: zoölogische verzamelingen derhalve
beter vervangen kunnen worden door: zoö
logische museumverzamelingen.
Het bestuursvoorstel om het aanbod
van het gemeentebestuur te Amsterdam
te aanvaarden, werd hierna zonder
hoofdelijke stemming bij acclamatie
goedgekeurd.
ONGELUK OP ONBEWAAKTEN
OVERWEG.
Wonderlijk goed afgeloopen.
Gisteravond is op den or bewaakten
overweg aan den Laanslootscheweg te
R dam een ongeluk gebeurd, dat wonder
lijk goed is afgeloopen.
Een vrachtauto, bestuurd docr den 47-
jarigen J. C., rijdende in de richting Rot- I
terdam, wilde den overweg passeeren. juist
op het moment, dat uit de richting Schie
dam een electrische trein naderde.
Hoewel het uitzicht ter plaatse goed
is, bemerkte de autobestuurder den
trein eerst op het laatste oogenblik.
Een botsing was niet meer te vermij
den. Met een hevigen slag reed de
auto tegen hst tweede rijtuig van den
trein. De auto werd éenige meters
medegesleurd en vervolgens onderste
boven langs den kant van de spoor
baan geworpen. Hierbij werd de
voorzijde der auto totaal vernield. De
bestuurder, evenals zijn naast hem zit
tende echtgenoote. kwamen met den
schrik vrij. De trein werd ernstig be
schadigd.
De linker 2ijkant van het tweede rijtuig
werd ingedrukt, de treeplank van het mid
denportier afgerukt en eenige ruiten wer
den vernield.
Een in het rijtuig zittende passagier, de
machinist J. de B. uit Maassluis, liep door
glasscherven verwondingen op aan gelaat
en polsen. Met vijftig minuten vertraging
reed de trein door naar het station D.P.,
waar de lichtgewonde per auto van den
G.G. en G.D. naar het ziekenhuis aan den
Bergweg werd vervoerd. Na behandeld te
zijn, kon hij zijn weg vervolgen.
De vernielde auto is later met een
kraanwagen weggesleept.
Glim.ach e
I
1
c
-'tf lUik'w1' ""üakJP
Ik kan niet zeggen, dat ik deze
barkrukken zoo bijzonder hoog
vind.
(Van onzen specialen verslaggever.)
Gewoonlijk is het zoo, dat een uit-
noodiging. gericht tot de krant, tevens
vergezeld gaat van de mededeeling, dat
men in zwart costume, of in avond
toilet dient te verschijnen. Het zal ech
ter nog weinig zijn voorgekomen, dat
op de redactietafel een uitnoodiging
terecht kwam, waarin den betrokken
journalist werd verzocht te komen in
een sportief mogelijke kleeding, dus in
short, schillerhemd, en met de rugzak
om. En het zou bovendien, laten we
zeggen tien jaar geleden, tot de onmo
gelijkheden hebben behoord, dat de
spoorwegdirectie tot de pers een der
gelijke invitatie liet uitgaan.
Waarlijk er is zoo wel het een en ander
veranderd overpeinsden wij, toen de
president directeur van de Spoorwegen,
pref. Goudriaan, dezer dagen een aldus
sportief gekleed gezelschap journalisten
ontving, om hun goede reis te wenschen,
en tegenwoordig te zijn bij hun afscheid van
de beschaving. Dat gezelschap stapte op het
Utrechtsche station in een paar goederen
wagens, niettegenstaande iedereen een vrij-
biljet tweede klasse in den zak had, deeJ
dat zelfs nog met opgewekte en vroolijke
gezichten zonder zich bekocht te gevoelen
en zonder onmiddellijk klachte te doen bij
den stationschef. Prof. Goudriaan gaf in
hoogst eigen persoon het vertreksignaal voor
deze wel merkwaardige en haast ongeloof
lijke expeditie, en daar schoof de trein van
vijf gcederenwagens het station uit, orn
zonder verder verwijl door te stoomen, via
Geldermalsen, Resteren en Nijmegen naar
Mook, officieeier: Mook-Middelaar.
En gij, die dit leest, zult U waarschijn
lijk gaan afvragen, of de hartewensch van
iemand, die het slecht meent met de jour
nalisten, in vervulling was gegaan, doordien
dit achtbare gezelschap naar de Mookerhei
was verwezen, of dat er wellicht reeds, dank
zij nog onbekend regeeringsvoorstellen en
-besluiten een concentratiekamp voor dag
bladschrijvers was opgericht, dat nu plech
tig zou worden geopend en meteen maar in
gebruik gesteld.
Het spijt misschien den lezer, dat zulks
niet het geval was; neen, gelukkig niet. De
oorzaak van deze vlucht uit de beschaving
och ja, je leest tegenwoordig zooveel van
„vluchten uit", zelfs uit den gulden, wat
eigenlijk onbegrijpelijk is, waarom zouden
de journalisten niet eens uit de beschaving
vluchten? was dat de spoorwegdirectie
ons een primeur had gegund, namelijk een
tocht met den eersten kampeertrein. En
daarom lagen er in de goederenwagens
stroozakken, daarom staken we onmiddel
lijk na het vertrek een pijp op en daarom
hadden we niet in rok, althans in smoking
behoeven te verschijnen. Doch de vereisch-
te korte broek was enkelen van ons toch
nog te bar geweest; zij verwisselden hun
lange dito pas voor de korte, toen het oog
geen stadshuizen meer ontwaarde, doch al
leen nog sappige weilanden. En met de
lange broek verdween tevens het laatste
vernisje cultuur, dat hen zooeven nog had
gesierd: de das
Om het geheugen van dezer eerst wat
op te frisschen het volgende. In het be
gin van dit jaar heeft de directie van de
Spoorwegen besloten, tijdens het zomer
seizoen zoogenaamde kampeertreinen
beschikbaar te stellen, voor gezelschap
pen jongelui met begeleiders. Deze
kampeertreinen bestaan uit goederen
wagens, waarin de nacht wordt doorge
bracht op gtroozakken. Er kan uit tien
standaardreizen een keus worden ge
daan, welke reizen een week duren. De
reizen zijn: Oisterwijk Gilze Rijen
Bergen op Zoom Goes Vliasingen;
Meppel Assen Rolde Gronin
gen GrouwTrnsum; Harderwijk
Wezep Raalte; Oosterbeek Laag
Dieren Doesburg Lochem Del
den Nijverdal Wezep; Ede/Wage-
ningen Oosterbeek Laag Mook/
Middelaar Meerssen; Delft Sche-
veningen Vogelenzang Benne-
broek Alkmaar den Helder
Castricum; Oldenzaal Delden
Lochem Voorst, en dan nog drie van
de genoemde tochten in omgekeerde
volgorde.
Elke trein bestaat uit minstens vier goe
derenwagens, terwijl voor de bagage ook
een wagen wordt meegevoerd. Aan iederen
tocht moeten minstens 32 jongens of meisjes
deelnemen, terwijl per 8 deelnemers 2 vol
wassenen als geleiders mee kunnen.
De treinen volgens de aangegeven route
en blijven dan telkens op een station een of
twee dagen staan, zoodat men dien dag of
dagen uitstapjes in de omgeving kan ma
ken, en in den trein kan eten en slapen. Is
de tijd aangebroken, dat de trein weer ver
der moet, dan wordt hij achter een
trein van de gewone dienstregeling ge
haakt, en naar het volgende station ge
transporteerd, waar hij weer op dood spoor
wordt gereden, en een dag blijft. De wasch
en toiletgelegenheden op het betrokken sta
tion zijn dan ter beschikking van de kam
peerders.
De tarieven vcor deze kampeertreinen
zijn zeer laag gehouden: zij komen neer
op ongeveer een cent per deelnemer en
per kilometer. Voor een wagen wordt
f 36 berekend, in welk bedrag is begre
pen stroo, wagenhuur, en vrij vervoer
Voor eiken deelnemer en geleider voor
een reis van 300 K.M. in kampeerwagens
en in de derde klasse Van en naar plaats
van inwoning naar en van resp. begin-
en eindpunt van den kampeertocht.
Het laat zich aanzien, dat van deze kam-
peertochten een druk gebruik zal worden
gemaakt, aangezien dit een gcedkoope én
unieke gelegènheid is, om de mooiste stre
ken van ons land te bereizen, en er op zijn
gemak eens een kijkje te nemen.
Want dat is een belangrijk ding wij
kunnen nu uit ervaring spreken. Wij hebben
al waren wij dan allemeal ouder dan den
gestelden maximum leeftijd van 19 jaar
een kampeerreis gemaakt, onder geleide
van den publiciteitschef der Spoorwegen,
den heer Schiferli, die het voorbeeld van
sportiviteit had gegeven zelfs in die mate,
dat de eerzame stationschef van Mook ken
nelijk moeite had, om in hem een „afdee-
lingschef uit Utrecht" te erkennen, komen
de deze autoriteiten blijkbaar gemeenlijk
in ander, lees stemmiger, tenue langs de
lijnen.
Evenwel nochtans, en desalniettemin,
Mook is een lieflijk plaatsje, waar we een
prachtige wandeling door de heideheuvels
hebben gemaakt, en spieren, die reeds lang
de beweging ontwend waren tot nieuwe ac
tiviteit hebben geprikkeld door een forsch
partijtje voetbal onder het goedkeurend oog
van eenige militairen, die met schoppen en
goede humeuren waren opgecommandeerd
in verband met ons kampvuur, dat de kamp
leiders Carl Denig en zijn assistenten, zou
den ontsteken.
En zoo zakt de dalende avond op de Moo-
kerheide de fine fleur van de vaderlandsche
journalistiek als spookachtige gedaanten in
wollen dekens gehuld rondom een hoog op
laaiend vuur zitten, waar pindas en sappige
verhalen de ronde deden en kampliedjes
opklonken, wier inhoud meestentijds min
der logische en verstandige gedachten op
leverde dan deze kampeerders te midden
van de beschaving gewoonlijk aan het pa
pier plegen toe te vertrouwen. Maar daar-
vcor ben Je dan ook „hors culture".
Toen de geheele wijde omtrek van het
station geen hout meer opleverde voor het
vuur, zijn we onder de wol gekropen, op
onze stroozakken, en werden onze wagens
gehaakt achter een trein die ons verder naar
het zuiden zou brengen. Het was dus de be
doeling, dat wij slapende zouden reizen, of
reizende zouden slapen, en iedereen was
nieuwsgierig naar den afloop van dit expe
riment.
Enfin, om kort te gaan, de meesten
hebben geslapen terwijl de trein aan de
tusschenstations stil stond, de anderen
zijn juist op die tijdstippen wakker ge
worden, en konden dies de meest fan
tastische verhalen doen omtrent ver
wonderde uitroepen van brave
spoormannen, die nog nooit van z'n
leven zoo in het holst van den nacht
goederenwagens met menschen hadden
zien arriveeren, althans menschen, die
zich daarin uit eigen vrijén wil hadden
neergevlijd.
Toen de trein definitief bleef staan, was
dat op het station van Meerssen in Zuid
Limburg, waar de verdere dag is gepas
seerd, waar vroeg in den morgen het ge
bruikelijke stationsbeeld werd opgeluisterd
door zich scherende en wasschende journa
listen, en door den bakker en den slager,
die brooden en vleezen kwamen deponee-
ren, en zich waarschijnlijk ten zeerste ver
wonderd hebben afgevraagd, welke Phili-
stijnen over hen waren gekomen.
Het bleek evenwel een zeer vreedzame
bezetting te zijn, getuige het feit, dat ge
zegde Philistijnen zich als jonge honden
door het malsche gras van de weide achter
het station wentelden, toen zij het voortref
felijke ontbijt waaraan zelfs de meest
verwende Lucullus niets ontbrekends ver
mocht te ontdekken dat het echtpaar
Denig en zijn assistenten hadden klaar ge
maakt, in de tent en daarvoor hadden ver
orberd. Met rose humeuren hebben we toen
een wandeling door Meerssen's schoone
dreven gemaakt, waarna de huishoudelijke
plichten weer riepen: aardappels jassen en
wortels schrapen
Na den eten borden wasschen, den boel
inpakken, en voor we het wisten stond de
trein al weer voor, die ons naar de bescha
ving zou terugvoeren. Op die cultuur heb
ben we ons toen maar vast voorbereid met
eenige robbertjes bridge, want voor al te
plotselinge overgangen dient een mensch
nu eenmaal zorgvuldig te waken. Dat heb
ben de meeste deelnemers wel gemerkt aan
hun verbrande knieën en armen
GELDIGHEIDSDUUR KILOMETER-
ZEGELBOEKJES VERLENGD.
Naar wij vernemen, is de geldigheids
duur van de bekende kilometer-zegel-
boekjes voor houders van het algemeen
abonnement bij de Nederlandsche Spoor
wegen met een half jaar verlengd.
Deze boekjes, welke 15 Januari 1939 voor
de eerste maal werden uitgegeven, verkrijg
baar zijn aan de loketten der Nederlandsche
Spoorwegen, hebben inmiddels veel popu
lariteit weten te verwerven en voorzien in
een dringende behoefte vooral in gebieden,
waar het grootste gedeelte van het per
sonenvervoer door de autobus wordt ver
zorgd.
Sinds de instelling van dit nieuwe betaal
middel hebben zich dan ook nog vele auto
busondernemingen aangesloten, zoodat
meer en meer een landelijke uniformiteit
wordt benaderd, waarvan de reiziger dank
baar profijt trekt.
Ongetwijfeld zal dan ook de verlenging
van de geldigheidsduur tot 15 Januari 1940
overal in den lande door de gebruikers van
deze boekjes met vreugde worden begroet.
Het een en ander is geschied in overleg
en met goedkeuring van den inspecteur-
generaal van het vervoer.
15. Met zijn hoofd in zijn nek liep Big weg, om zijn
gezicht te gaan wassen. Joko bleef maar lachen om zijn
zwarten vriend. Hierom werd Big zo kwaad, dat hij niet
keek, waar hij liep en pardoes in de bak vol water viel,
die onder de pomp stond.
16. Proestend krabbelde Big op en ging zich vlug ai-
drogen. Nu zag hij er weer keurig uit. Vlug gingen ze
zich in padvinderscostuum steken. Want het zou niet
beleefd zijn, tegenover de andere dieren om te laat op
het Jamboree-terrein aan te komen.
GASMAKERS EN NIEUWE
STRIJDGASSEN.
De Nederlandsche Verenging voor Lucht
bescherming schrijft ons:
Naar voortdurend blijkt, bestaat er ten
aanzien van het gasmasker neg allerwege
misverstand. Het voornaamste misverstand,
dat een funesten invloed uitoefent mag hier
wellicht even worden aangestipt. Velen
zijn namelijk van meening, dat een gas
masker een product is, dat na eenigen tijd
veroudert en dan geen waarde meer bezit.
Als nieuwe gassen worden uitgevonden,
zoo hoort men veel beweren, is ons gasmas
ker plotseling waardeloos. Het is noodig,
er met grooten nadruk op te wijzen, dat
deze bewering geheel in strijd is met den
werkelijken toestand. De rol, dien de actieve
kool in den filterbus van het gasmasker
speelt, is van zóó algemenen aard, dat hij
dezen ook speelt ten aanzien van even
tueel nieuw toe te passen gassen.
Gelijk de bekende Engelsche scheikun
dige prof. Kemdall eenigen tijd geleden
in 'n waardevolle studie heeft uiteengezet,
geschiedt de absorptie der moleculen door
de kool ongeacht de chemische samenstel
ling van het gas.
Het 2al dus duidelijk zijn, dat er geen
enkele reden bestaat, de aanschaffing van
een gasmasker na te laten uit vrees, dat
het na eenigen tijd verouderd zal zijn.
Want het zal, met welke gassen ook zal
worden gewerkt, zijn waarde behouden.
Petroleumvergasser viel om. - Giste
ren is, waarschijnlijk door het omstooten
van een petroleumvergasser, brand ont
staan op de zolderverdieping van pand
37 aan de Wollef oppenstraat te Rotterdam,
bewoond door de familie G. van der Worm.
In korten tijd stond de geheele verdieping,
die van hout is opgetrokken, in lichter
laaie. De Rotterdamsche brandweer was
met een aantal slangenwagens spoedig ter
plaatse en ving met vier stralen den strijd
tegen het vuur onder leiding van hoofdman
van den Broek aan, doch men kon niet
voorkomen, dat het dak volledig doorbrand
de. Ook de tweede helft van de zolderver
dieping verbrandde voor het grootste deeL
De schade is aanzienlijk.
Opening speelgoederenfabriek te
Vroomshoop. - Gisteren is de te Vroomshoop
gebouwde speelgoederenfabriek, tot stand
gekomen op initiatief van het economisch
technologische instituut in Overijsel, offi
cies! geopend.
Kraanmachinist te water gevallen en
verdrenken. - Gistermorgen omstreeks tien
uur was de kraanmachinist W. de J. uit
Vlaardinger Ambacht op de werf Wiltoiv
Feyenoord de loopwielen van een kraan,
welke aan den walkant stond, aan het sme
ren. Plotseling gleed de man uit en viel in
de Wilton-haven. Na tien minuten dreggen
werd hij levenloos opgehaald.
Productie van electriciteit in Neder
land. - Naar het Centraal bureau voor de
statistiek mededeelt, was de productie van
electriciteit door de openbare centrales in
de maand Mei 200 millioen kwh. groot, d.i.
24 millioen ca. 14 pet. meer dan in de
overeenkomstige maand van 1938.
Ds. VAN DUYL WEER IN DE
HERV. KERK TERUG.
Zondag is ds. van Duyl eertijds herv.
predikant, daarna voorganger van een
vereeniging te Hilversum en ten slotte
wonende te Amsterdam, van welken tijd
hij nog groote bekendheid verwierf als
spreker voor de N.S.B., welke hij ook weer
den rug toekeerde weder als predikant
in de herv. kerk teruggekeerd. Hij is n.L
bevestigd als herder en leeraar der herv.
gemeenten Schellinkhout en Ooster- en
Wester-Blokker. Als bevestiger trad op de
consulent, ds. Kastein, die des voormid
dags te Schellinkhout zijn ambtgenoot tot
het dienstwerk inleidde naar aanleiding
van Tess. 5 20.
In een avondgodsdienstoefening te Oos
terblokker verbond ds. van Duyl zich aan
zijn gemeenten. Hij had tot tekst gekozen
Joh. 14 5. In beide diensten waren zeer
veel hoorders opgekomen, in verband met
het feit, dat na vele jaren de vacante
plaats eindelijk weer vervuld is.
BERGEN (1 t/m 7 Juni).
Ondertrouwd: Jurrian Molkenboerte
Venlo en Henriette Caroline Leemhorst.
Getrouwd: Johannes Bomers te Am
sterdam en Catharina Maria Louwe.
Andreas Cornelis Snel te Vliss. en Johanna
Petronella Wilhelmina Zaadnoordijk.
Adrianus Gerardus van der Hilst en Hen-
drica Johanna Stedelaar.
Overleden: Albertus Cornelis van
Eijk, 13 jaar, te Alkmaar. Theodora
Francina de Vries. 85 jaar. Johanna
Meijer, 70 jaar.