De Dieren-Jamboree. JCetk School Kampeeren per spoor GEMENGD NIEUWS. 3 Med.-lndische begrooting. Een reis in de goederenwagen TV'h'EDE BLAD Defensielasten bijna 132 millioen. In de memorie van antwoord inzake de wetsontwerpen: goedkeuring van be sluiten van den gouverneur-generaal van Ned.-Indië, tot: 1, wijziging en aanvulling van onderschei <jene afdeelingen der begrooting van Ned. Indië voor het dienstjaar 1939; 2. vaststelling van de nieuwe afdeeling 9a (marine-etablissement) van voornoemde be grooting, schrijft de minister van koloniën o.a., dat ook hij het wenschelijk acht, dat verschillende van de in "Bijlage a der memo rie van toelichting vermelde uitgaven ten laste van de Nederlandsche welvaartsbij- drage na 1939 zullen worden voortgezet- Blijkens ontvangen inlichtingen heeft d ze aangelegenheid reeds de aandacht van de Indische regeering. Het ligt in de bedoe ling een niet onbelangrijk deel van die uit gaven te handhaven, zooals nader zal kun nen blijken uit de voorstellen, die ter zake bij de Indische begrooting voor 1940 zullen worden gedaan. In het midden latend of een meer blij vende beschikbaarstelling van Nederland sche middelen voor sommige Indische wel vaartsdoeleinden wel in alle opzichten als een algemeen rijksbelang zou kunnen wor den beschouwd, zullen hoogerbedoelde uit gaven ten laste van de Indische middelen moeten komen, vooreerst omdat dit in over eenstemming is met de financieele zelfstan digheid van Indië en voorts, ook omdat de toestand van 's rijks schatkist, naar de mi nister vreest, een nieuwe welvaartsbijdrage aan Ned.-Indië, in welken vorm dan ook, voorloopig niet zal toelaten. Defensie. Met voldoening mocht de minister ont waren, dat vele leden met instemming ken nis hadden genomen van de in het onderha vige wetsontwerp voorgestelde plannen tot uitbreiding van de defensie. Nog andere defensievoorzieningen voor verdere uitbreiding van de legerstrijdkrach- ten zijn in overweging. Het in 1940 en 1941 te besteden bedrag van 20 millioen gulden waarvan sprake is in r" mededeeling van de Indische regeering aan den Volksraad naar aanleiding van de motie-Verboom c.s.. is gedeeltelijk onder de voorgestelde voor zieningen begrepen. Naar aanleiding van de vraag, welk deel van het bedrag van 23.2 millioen gulden ten rechte 28.194.800 gulden naast het daarvan in Ned.-Indië te besteden gedeelte in Nederland zal worden verwerkt en hoe veel hiervan aan loon zal worden betaald, kan worden medegedeeld, dat men voor de aanschaffing van het overgroote deel van het aangevraagd materiaal op het buitenland is aangewezen. Moge de opbrengst van het defensie-uit voerrecht voor 1939 geraamd op 7 millioen gulden, betrekkelijk gering zijn in verhou ding tot de daartegenover staande defensie uitgaven, (op den buitengewonen dienst), zij vertegenwoordigt niettemin een annuïteit, welke groot genoeg is om te voorzien in de rente en aflossing binnen redelijken tijd yan die voorloopig uit vlottende schuld te finan cieren uitgaven. Onder deze omstandighe den ziet de minister voorshands geen heil ln de instelling van een defensiefonds. Omtrent de buitengewone middelen, welke de regeering zich wenscht te ver schaffen in de plaats van het verdwijnend defensie-uitvoerrecht, zal het eerstdaags bij den volksraad in te dienen ontwerp der In dische begrooting voor 1940 uitsluitsel ge ven. In het bedrag der zuivere gewone uitga ven op de Indische begrooting voor 1939 zooals gewijzigd bij de onderhavige aanvul- lingsbegrootingen ad 396.798.743 is be grepen aan uitgaven voor: leger 77.547.550, vloot 27.783.622. militaire pensioenen 26.391.600, totale defensielasten 131.722.772 of 33.19 pCt. der uitgaven. AMSTERDAMS GEMEENTEBESTUUR KOOPT „ART1S". Aanbod door het genootschap aan vaard. In de gistermiddag onder voorzitterschap van den heer Robert May gehouden leden vergadering van het genootschap „Natuia Artis Magistra" kwam aan de orde het voor stel van het bestuur om in te gaan op het aanbod van het gemeentebestuur van Am sterdam om, met medewerking van het pro vinciaal bestuur van Noordholland, aan te koopen de tuin, gebouwen, zoölogische ver zamelingen en bibliotheek van het genoot schap voor een bedrag van f 1.131.000. De voorzitter noemde dit aanbod een lichtpunt na zoo veel moeilijke jaren. Hij wilde niet een uitvoerige toelichting geven, omdat dit naar zijn meening overbodig was na het vele dat over deze zaak in de pers is verschenen. Jf •- Het genootschap krijgt de beschikking over de verkochte eigendommen voor een bedrag van 1 gulden per jaar en het ziet er naar uit, dat deze overeenkomst voor ge- ruimen tijd zal blijven gelden. Voorloopig verandert er dus naar het uiterlijk weinig ,ni6tS' 8emeentebestuur heeft slechts enkele voorwaarden gesteld, o.a., dat het pensioenfonds niet zal worden gebruikt voor het betalen van schulden. Hierdoor krijgt dit fonds eindelijk den juisten wettelijken vorm, die men er 5>£ j. geleden reeds aan had willen geven, wat toen achterwege moest blijven, omdat toen het genootschap een groote schuld had en verzuimd had de pensioengelden in een af zonderlijke stichting onder te brengen. Thans zullen dus de belangen der mede werkers, die met pensioen gaan, verzekerd zijn. Voorts zal het gemeentebestuur erkend worden in de samenstelling van het bestuur van het genootschap. Op een vraag van een der leden wat er met de levende have gebeurt, werd geant woord. dat deze eigendom van het genoot schap blijft. In het definitieve contract dat nog geslo ten moet worden, zal wellicht de uitdruk king: zoölogische verzamelingen derhalve beter vervangen kunnen worden door: zoö logische museumverzamelingen. Het bestuursvoorstel om het aanbod van het gemeentebestuur te Amsterdam te aanvaarden, werd hierna zonder hoofdelijke stemming bij acclamatie goedgekeurd. ONGELUK OP ONBEWAAKTEN OVERWEG. Wonderlijk goed afgeloopen. Gisteravond is op den or bewaakten overweg aan den Laanslootscheweg te R dam een ongeluk gebeurd, dat wonder lijk goed is afgeloopen. Een vrachtauto, bestuurd docr den 47- jarigen J. C., rijdende in de richting Rot- I terdam, wilde den overweg passeeren. juist op het moment, dat uit de richting Schie dam een electrische trein naderde. Hoewel het uitzicht ter plaatse goed is, bemerkte de autobestuurder den trein eerst op het laatste oogenblik. Een botsing was niet meer te vermij den. Met een hevigen slag reed de auto tegen hst tweede rijtuig van den trein. De auto werd éenige meters medegesleurd en vervolgens onderste boven langs den kant van de spoor baan geworpen. Hierbij werd de voorzijde der auto totaal vernield. De bestuurder, evenals zijn naast hem zit tende echtgenoote. kwamen met den schrik vrij. De trein werd ernstig be schadigd. De linker 2ijkant van het tweede rijtuig werd ingedrukt, de treeplank van het mid denportier afgerukt en eenige ruiten wer den vernield. Een in het rijtuig zittende passagier, de machinist J. de B. uit Maassluis, liep door glasscherven verwondingen op aan gelaat en polsen. Met vijftig minuten vertraging reed de trein door naar het station D.P., waar de lichtgewonde per auto van den G.G. en G.D. naar het ziekenhuis aan den Bergweg werd vervoerd. Na behandeld te zijn, kon hij zijn weg vervolgen. De vernielde auto is later met een kraanwagen weggesleept. Glim.ach e I 1 c -'tf lUik'w1' ""üakJP Ik kan niet zeggen, dat ik deze barkrukken zoo bijzonder hoog vind. (Van onzen specialen verslaggever.) Gewoonlijk is het zoo, dat een uit- noodiging. gericht tot de krant, tevens vergezeld gaat van de mededeeling, dat men in zwart costume, of in avond toilet dient te verschijnen. Het zal ech ter nog weinig zijn voorgekomen, dat op de redactietafel een uitnoodiging terecht kwam, waarin den betrokken journalist werd verzocht te komen in een sportief mogelijke kleeding, dus in short, schillerhemd, en met de rugzak om. En het zou bovendien, laten we zeggen tien jaar geleden, tot de onmo gelijkheden hebben behoord, dat de spoorwegdirectie tot de pers een der gelijke invitatie liet uitgaan. Waarlijk er is zoo wel het een en ander veranderd overpeinsden wij, toen de president directeur van de Spoorwegen, pref. Goudriaan, dezer dagen een aldus sportief gekleed gezelschap journalisten ontving, om hun goede reis te wenschen, en tegenwoordig te zijn bij hun afscheid van de beschaving. Dat gezelschap stapte op het Utrechtsche station in een paar goederen wagens, niettegenstaande iedereen een vrij- biljet tweede klasse in den zak had, deeJ dat zelfs nog met opgewekte en vroolijke gezichten zonder zich bekocht te gevoelen en zonder onmiddellijk klachte te doen bij den stationschef. Prof. Goudriaan gaf in hoogst eigen persoon het vertreksignaal voor deze wel merkwaardige en haast ongeloof lijke expeditie, en daar schoof de trein van vijf gcederenwagens het station uit, orn zonder verder verwijl door te stoomen, via Geldermalsen, Resteren en Nijmegen naar Mook, officieeier: Mook-Middelaar. En gij, die dit leest, zult U waarschijn lijk gaan afvragen, of de hartewensch van iemand, die het slecht meent met de jour nalisten, in vervulling was gegaan, doordien dit achtbare gezelschap naar de Mookerhei was verwezen, of dat er wellicht reeds, dank zij nog onbekend regeeringsvoorstellen en -besluiten een concentratiekamp voor dag bladschrijvers was opgericht, dat nu plech tig zou worden geopend en meteen maar in gebruik gesteld. Het spijt misschien den lezer, dat zulks niet het geval was; neen, gelukkig niet. De oorzaak van deze vlucht uit de beschaving och ja, je leest tegenwoordig zooveel van „vluchten uit", zelfs uit den gulden, wat eigenlijk onbegrijpelijk is, waarom zouden de journalisten niet eens uit de beschaving vluchten? was dat de spoorwegdirectie ons een primeur had gegund, namelijk een tocht met den eersten kampeertrein. En daarom lagen er in de goederenwagens stroozakken, daarom staken we onmiddel lijk na het vertrek een pijp op en daarom hadden we niet in rok, althans in smoking behoeven te verschijnen. Doch de vereisch- te korte broek was enkelen van ons toch nog te bar geweest; zij verwisselden hun lange dito pas voor de korte, toen het oog geen stadshuizen meer ontwaarde, doch al leen nog sappige weilanden. En met de lange broek verdween tevens het laatste vernisje cultuur, dat hen zooeven nog had gesierd: de das Om het geheugen van dezer eerst wat op te frisschen het volgende. In het be gin van dit jaar heeft de directie van de Spoorwegen besloten, tijdens het zomer seizoen zoogenaamde kampeertreinen beschikbaar te stellen, voor gezelschap pen jongelui met begeleiders. Deze kampeertreinen bestaan uit goederen wagens, waarin de nacht wordt doorge bracht op gtroozakken. Er kan uit tien standaardreizen een keus worden ge daan, welke reizen een week duren. De reizen zijn: Oisterwijk Gilze Rijen Bergen op Zoom Goes Vliasingen; Meppel Assen Rolde Gronin gen GrouwTrnsum; Harderwijk Wezep Raalte; Oosterbeek Laag Dieren Doesburg Lochem Del den Nijverdal Wezep; Ede/Wage- ningen Oosterbeek Laag Mook/ Middelaar Meerssen; Delft Sche- veningen Vogelenzang Benne- broek Alkmaar den Helder Castricum; Oldenzaal Delden Lochem Voorst, en dan nog drie van de genoemde tochten in omgekeerde volgorde. Elke trein bestaat uit minstens vier goe derenwagens, terwijl voor de bagage ook een wagen wordt meegevoerd. Aan iederen tocht moeten minstens 32 jongens of meisjes deelnemen, terwijl per 8 deelnemers 2 vol wassenen als geleiders mee kunnen. De treinen volgens de aangegeven route en blijven dan telkens op een station een of twee dagen staan, zoodat men dien dag of dagen uitstapjes in de omgeving kan ma ken, en in den trein kan eten en slapen. Is de tijd aangebroken, dat de trein weer ver der moet, dan wordt hij achter een trein van de gewone dienstregeling ge haakt, en naar het volgende station ge transporteerd, waar hij weer op dood spoor wordt gereden, en een dag blijft. De wasch en toiletgelegenheden op het betrokken sta tion zijn dan ter beschikking van de kam peerders. De tarieven vcor deze kampeertreinen zijn zeer laag gehouden: zij komen neer op ongeveer een cent per deelnemer en per kilometer. Voor een wagen wordt f 36 berekend, in welk bedrag is begre pen stroo, wagenhuur, en vrij vervoer Voor eiken deelnemer en geleider voor een reis van 300 K.M. in kampeerwagens en in de derde klasse Van en naar plaats van inwoning naar en van resp. begin- en eindpunt van den kampeertocht. Het laat zich aanzien, dat van deze kam- peertochten een druk gebruik zal worden gemaakt, aangezien dit een gcedkoope én unieke gelegènheid is, om de mooiste stre ken van ons land te bereizen, en er op zijn gemak eens een kijkje te nemen. Want dat is een belangrijk ding wij kunnen nu uit ervaring spreken. Wij hebben al waren wij dan allemeal ouder dan den gestelden maximum leeftijd van 19 jaar een kampeerreis gemaakt, onder geleide van den publiciteitschef der Spoorwegen, den heer Schiferli, die het voorbeeld van sportiviteit had gegeven zelfs in die mate, dat de eerzame stationschef van Mook ken nelijk moeite had, om in hem een „afdee- lingschef uit Utrecht" te erkennen, komen de deze autoriteiten blijkbaar gemeenlijk in ander, lees stemmiger, tenue langs de lijnen. Evenwel nochtans, en desalniettemin, Mook is een lieflijk plaatsje, waar we een prachtige wandeling door de heideheuvels hebben gemaakt, en spieren, die reeds lang de beweging ontwend waren tot nieuwe ac tiviteit hebben geprikkeld door een forsch partijtje voetbal onder het goedkeurend oog van eenige militairen, die met schoppen en goede humeuren waren opgecommandeerd in verband met ons kampvuur, dat de kamp leiders Carl Denig en zijn assistenten, zou den ontsteken. En zoo zakt de dalende avond op de Moo- kerheide de fine fleur van de vaderlandsche journalistiek als spookachtige gedaanten in wollen dekens gehuld rondom een hoog op laaiend vuur zitten, waar pindas en sappige verhalen de ronde deden en kampliedjes opklonken, wier inhoud meestentijds min der logische en verstandige gedachten op leverde dan deze kampeerders te midden van de beschaving gewoonlijk aan het pa pier plegen toe te vertrouwen. Maar daar- vcor ben Je dan ook „hors culture". Toen de geheele wijde omtrek van het station geen hout meer opleverde voor het vuur, zijn we onder de wol gekropen, op onze stroozakken, en werden onze wagens gehaakt achter een trein die ons verder naar het zuiden zou brengen. Het was dus de be doeling, dat wij slapende zouden reizen, of reizende zouden slapen, en iedereen was nieuwsgierig naar den afloop van dit expe riment. Enfin, om kort te gaan, de meesten hebben geslapen terwijl de trein aan de tusschenstations stil stond, de anderen zijn juist op die tijdstippen wakker ge worden, en konden dies de meest fan tastische verhalen doen omtrent ver wonderde uitroepen van brave spoormannen, die nog nooit van z'n leven zoo in het holst van den nacht goederenwagens met menschen hadden zien arriveeren, althans menschen, die zich daarin uit eigen vrijén wil hadden neergevlijd. Toen de trein definitief bleef staan, was dat op het station van Meerssen in Zuid Limburg, waar de verdere dag is gepas seerd, waar vroeg in den morgen het ge bruikelijke stationsbeeld werd opgeluisterd door zich scherende en wasschende journa listen, en door den bakker en den slager, die brooden en vleezen kwamen deponee- ren, en zich waarschijnlijk ten zeerste ver wonderd hebben afgevraagd, welke Phili- stijnen over hen waren gekomen. Het bleek evenwel een zeer vreedzame bezetting te zijn, getuige het feit, dat ge zegde Philistijnen zich als jonge honden door het malsche gras van de weide achter het station wentelden, toen zij het voortref felijke ontbijt waaraan zelfs de meest verwende Lucullus niets ontbrekends ver mocht te ontdekken dat het echtpaar Denig en zijn assistenten hadden klaar ge maakt, in de tent en daarvoor hadden ver orberd. Met rose humeuren hebben we toen een wandeling door Meerssen's schoone dreven gemaakt, waarna de huishoudelijke plichten weer riepen: aardappels jassen en wortels schrapen Na den eten borden wasschen, den boel inpakken, en voor we het wisten stond de trein al weer voor, die ons naar de bescha ving zou terugvoeren. Op die cultuur heb ben we ons toen maar vast voorbereid met eenige robbertjes bridge, want voor al te plotselinge overgangen dient een mensch nu eenmaal zorgvuldig te waken. Dat heb ben de meeste deelnemers wel gemerkt aan hun verbrande knieën en armen GELDIGHEIDSDUUR KILOMETER- ZEGELBOEKJES VERLENGD. Naar wij vernemen, is de geldigheids duur van de bekende kilometer-zegel- boekjes voor houders van het algemeen abonnement bij de Nederlandsche Spoor wegen met een half jaar verlengd. Deze boekjes, welke 15 Januari 1939 voor de eerste maal werden uitgegeven, verkrijg baar zijn aan de loketten der Nederlandsche Spoorwegen, hebben inmiddels veel popu lariteit weten te verwerven en voorzien in een dringende behoefte vooral in gebieden, waar het grootste gedeelte van het per sonenvervoer door de autobus wordt ver zorgd. Sinds de instelling van dit nieuwe betaal middel hebben zich dan ook nog vele auto busondernemingen aangesloten, zoodat meer en meer een landelijke uniformiteit wordt benaderd, waarvan de reiziger dank baar profijt trekt. Ongetwijfeld zal dan ook de verlenging van de geldigheidsduur tot 15 Januari 1940 overal in den lande door de gebruikers van deze boekjes met vreugde worden begroet. Het een en ander is geschied in overleg en met goedkeuring van den inspecteur- generaal van het vervoer. 15. Met zijn hoofd in zijn nek liep Big weg, om zijn gezicht te gaan wassen. Joko bleef maar lachen om zijn zwarten vriend. Hierom werd Big zo kwaad, dat hij niet keek, waar hij liep en pardoes in de bak vol water viel, die onder de pomp stond. 16. Proestend krabbelde Big op en ging zich vlug ai- drogen. Nu zag hij er weer keurig uit. Vlug gingen ze zich in padvinderscostuum steken. Want het zou niet beleefd zijn, tegenover de andere dieren om te laat op het Jamboree-terrein aan te komen. GASMAKERS EN NIEUWE STRIJDGASSEN. De Nederlandsche Verenging voor Lucht bescherming schrijft ons: Naar voortdurend blijkt, bestaat er ten aanzien van het gasmasker neg allerwege misverstand. Het voornaamste misverstand, dat een funesten invloed uitoefent mag hier wellicht even worden aangestipt. Velen zijn namelijk van meening, dat een gas masker een product is, dat na eenigen tijd veroudert en dan geen waarde meer bezit. Als nieuwe gassen worden uitgevonden, zoo hoort men veel beweren, is ons gasmas ker plotseling waardeloos. Het is noodig, er met grooten nadruk op te wijzen, dat deze bewering geheel in strijd is met den werkelijken toestand. De rol, dien de actieve kool in den filterbus van het gasmasker speelt, is van zóó algemenen aard, dat hij dezen ook speelt ten aanzien van even tueel nieuw toe te passen gassen. Gelijk de bekende Engelsche scheikun dige prof. Kemdall eenigen tijd geleden in 'n waardevolle studie heeft uiteengezet, geschiedt de absorptie der moleculen door de kool ongeacht de chemische samenstel ling van het gas. Het 2al dus duidelijk zijn, dat er geen enkele reden bestaat, de aanschaffing van een gasmasker na te laten uit vrees, dat het na eenigen tijd verouderd zal zijn. Want het zal, met welke gassen ook zal worden gewerkt, zijn waarde behouden. Petroleumvergasser viel om. - Giste ren is, waarschijnlijk door het omstooten van een petroleumvergasser, brand ont staan op de zolderverdieping van pand 37 aan de Wollef oppenstraat te Rotterdam, bewoond door de familie G. van der Worm. In korten tijd stond de geheele verdieping, die van hout is opgetrokken, in lichter laaie. De Rotterdamsche brandweer was met een aantal slangenwagens spoedig ter plaatse en ving met vier stralen den strijd tegen het vuur onder leiding van hoofdman van den Broek aan, doch men kon niet voorkomen, dat het dak volledig doorbrand de. Ook de tweede helft van de zolderver dieping verbrandde voor het grootste deeL De schade is aanzienlijk. Opening speelgoederenfabriek te Vroomshoop. - Gisteren is de te Vroomshoop gebouwde speelgoederenfabriek, tot stand gekomen op initiatief van het economisch technologische instituut in Overijsel, offi cies! geopend. Kraanmachinist te water gevallen en verdrenken. - Gistermorgen omstreeks tien uur was de kraanmachinist W. de J. uit Vlaardinger Ambacht op de werf Wiltoiv Feyenoord de loopwielen van een kraan, welke aan den walkant stond, aan het sme ren. Plotseling gleed de man uit en viel in de Wilton-haven. Na tien minuten dreggen werd hij levenloos opgehaald. Productie van electriciteit in Neder land. - Naar het Centraal bureau voor de statistiek mededeelt, was de productie van electriciteit door de openbare centrales in de maand Mei 200 millioen kwh. groot, d.i. 24 millioen ca. 14 pet. meer dan in de overeenkomstige maand van 1938. Ds. VAN DUYL WEER IN DE HERV. KERK TERUG. Zondag is ds. van Duyl eertijds herv. predikant, daarna voorganger van een vereeniging te Hilversum en ten slotte wonende te Amsterdam, van welken tijd hij nog groote bekendheid verwierf als spreker voor de N.S.B., welke hij ook weer den rug toekeerde weder als predikant in de herv. kerk teruggekeerd. Hij is n.L bevestigd als herder en leeraar der herv. gemeenten Schellinkhout en Ooster- en Wester-Blokker. Als bevestiger trad op de consulent, ds. Kastein, die des voormid dags te Schellinkhout zijn ambtgenoot tot het dienstwerk inleidde naar aanleiding van Tess. 5 20. In een avondgodsdienstoefening te Oos terblokker verbond ds. van Duyl zich aan zijn gemeenten. Hij had tot tekst gekozen Joh. 14 5. In beide diensten waren zeer veel hoorders opgekomen, in verband met het feit, dat na vele jaren de vacante plaats eindelijk weer vervuld is. BERGEN (1 t/m 7 Juni). Ondertrouwd: Jurrian Molkenboerte Venlo en Henriette Caroline Leemhorst. Getrouwd: Johannes Bomers te Am sterdam en Catharina Maria Louwe. Andreas Cornelis Snel te Vliss. en Johanna Petronella Wilhelmina Zaadnoordijk. Adrianus Gerardus van der Hilst en Hen- drica Johanna Stedelaar. Overleden: Albertus Cornelis van Eijk, 13 jaar, te Alkmaar. Theodora Francina de Vries. 85 jaar. Johanna Meijer, 70 jaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 7