HISTORIE
VERFILMING.
Jtuêlicaties
j
Voor historische films
ontbreekt de
achtergrond
Vlctor Mclaglen's avontuurlijk leven.
en
September 1938".
c
ONZE BIOSCOPEN.—
TWEEDE BLAD
Het in elkaar zetten van een verhaal
uit het oude Westen voor moderne
film-doeleinden is buitengewoon
moeilijk.
In 1872 zou het voor Warner Bros
geen moeilijkheden opgeleverd hebben
„Dodge City" te verfilmen, tenminste
als er in dien tijd technicolor camera's,
geluids-uitrustingen, Errol Flynn en
Olivia de Havilland bestaan hadden.
Maar vandaag den dag is het juist
omgekeerd!
Alles is voorhanden, maar de ach
tergrond is vaak geheel verdwenen.
Dodge City in Kansas immers, is tegen
woordig een moderne stad met steenen
huizen. Zij is aan alle kanten omgeven door
tarwe-velden en weilanden.
Vier gestroomlijnde spoortreinen van de
Santa Fé spoorweg doen dagelijks deze
stad aan.
Alles bij elkaar genomen, is er betrek
kelijk weinig overgebleven, dat maar
eenigszins lijkt op het Dodge City van
1870. De beroemde „Boot Hill" begraaf
plaats is één van de weinige plaatsen,
welke er zich nog in onveranderden staat
bevindt. Maar die straten en pleinen, welke
vroeger, in 1872 de buitenwijken van het
stadje vormden, zijn nu de City, waarin
o.a. het schitterend gebouwde stadhuis
staat.
Aldus moesten de Warner „location-
scouts" zoeken naar een plaats, welke
precies geleek op het Zuidwesten van
Kansas anno 1872. Na verschillende Staten
te hebben doorgereisd, w.o. Texas, Nieuw-
Mexico, Arizona en Californië, vonden 'j
ten slotte een zeer geschikte en treffend
gelijkende plek ongeveer 50 K.M. ten
Oosten van Modesto in Californië. Deze
prachtige prairie, gelegen in het noordelijk
deel van het San Jaquin dal, is bijna
identiek aan het Kansas vóór de kolonisten
dit land ontdekten en er hun prachtige
tarwe op gingen verbouwen. Aan de
spoorlijn van de Siërra Spoorweg Mij.
bouwde de studio een heele verzameling
uitgegraven woningen, een getrouwe copie
van het Dodge City anno 1872, toen de
Santa Fé Spoorweg haar eerste spoorlijn
uit Wichita naar dit plaatsje doortrok.
Het Dodge City, zooals het er een jaar
later uitzag, toen de huizen als ware het
paddestoelen uit den grond verrezen en
plotseling een drukke veestad in het Wes
ten van Amerika was geworden, werd op
de studio-ranch te Calabasas, 40 K.M. van
Hollywood verwijderd, opgetrokken.
Maar er waren nog veel meer proble
men op te lossen.
Errol Flynn b.v. aanschouwen wij op he
witte doek eerst als buffel-jager.
Ongelukkig genoeg waren er in de buut
van Modesto geen buffels aanwezig op he
tijdstip, dat Flynn tegen Olivia de Havil
land de volgende woorden bezigt:
„Zie die kudde buffels daar eens vreed
zaam grazen." Zooals bekend zijn er in
Amerika verscheidene streken, waar men
deze beroemde buffels in den ongerepten
natuurstaat laat leven, o.a. in groote na-
tuur-reservaten.
Een kudde buffels, welke geheel aan de
gestelde verwachtingen voldeed, trof men
in Oklahoma aan en onmiddellijk werd er
een camera-groep heengezonden met de
opdracht deze kudde op te nemen tegen
een achtergrond, welke zooveel mogelijk
overeen moest komen met de omgeving
van Modesto.
In de film, zooals zij nu vertoond wordt,
wijst Flynn dus, in Modesto op de kudde
buffels in Oklahoma en het publiek krijgt
den indruk, dat Flynn er vlak bij stond.
In een bepaalde scène moest een kudde
van 2000 der beroemde „long-horn" stie
ren opgenomen worden. Goede raad was
duur. n Modesto waren er slechts 400 te
vinden. In Texas, Nieuw-Mexico en Ari
zona weren er ook nog eenige, doch niet
voldoende. Trouwens de transporten zou
den te veel tijd en geld met zich brengen.
Ten einde nu toch het effect van een kudde
2000 long-horns verkrijgen, plaatste men
de 400 longhorns in Modesto aanwezig
rondom een kudde van 1500 shorthorn
stieren. Op de koppen werden imitatie
lange hoorns bevestigd en het effect was
overweldigend
Deze dingen zijn het o.a., die het ver
filmen van een gegeven van plus minus een
eeuw terug zoo moeilijk maakt.
Maar Hollywood zou Hollywood niet
zijn, indien zij er geen oplossing voor kon
den vinden.
Achtereenvolgens soldaat, avon
turier, bokser, filmster, dat is in het
kort de levensloop var, een der sterk
ste persoonlijkheden welke filmland
ooit gekend heeft, Victor McLaglen,
de RKO Radio acteur, die op een 11
December werd geboren in een voor
stadje van Londen.
Het grootste deel van zijn jeugd bracht
McLaglen door in Zuid-Afrika, waar zijn
vader te Clermont bisschop was. Toen de
Boerenoorlog uitbrak, wilde hij dienst
nemen in het leger, maar werd afgewezen
wegens zijn leeftijd. Door weg te loopen en
VICTOR MOLAQUEN
zich voor veel ouder uit te geven dan hij
was, waardoor hij bij de Life Guards werd
ingedeeld, ving hij zijn carrière aan als
een echte avonturier met een onverzadig-
baren zucht naar actie.
Globetrotter als hij was, zwierf hij rond
"in Tahiti, op de Fiji Eilanden, in Austra
lië, Bombay en Ceylon. In Canada trad hij
op als beroepsbokser en worstelaar. Uit de
verslagen van die dagen ziet m^n hoe hij
zelfs in den ring gestaan heeft tegenover
Jack Johnson ,den toenmaligen zwaarge
wicht wereldkampioen. Hij was bokskam
pioen va„ Oost Canada.
In de Vereenigde Staten trad hij op in
variété's, waarbij zijn physieke eigenschap
pen hem goed van pas kwamen; zelfs
diende hij als model bij lezingen op me
disch gebied. Hij sloot zich eens aan bij
een wild west show om op die wijze meer
van de wereld te kunnen zien. Hij nam
deel aan de gold-rush van Kalgoorlie, doch
zonder resultaten.
Als luitenant in het Engelsche leger
vocht hij gedurende den wereldoorlog te
Mesopotamië. Met de Irish Fusilliers be
leefde hij spannende botsingen met Ara
bieren en Turken. Daarna werd hij be
noemd tot Assistant Provost Marshal van
Bagdad met den militairen rang van
kapitein.
Daar hij voorloopig genoeg had van het
zwerversleven, keerde McLaglen terug
naar Londen. In de National Sporting Club
legde een filmregisseur beslag op hem,
daar hij juist het type was voor een be
paalde film. Zoo maakte McLaglen, debu-
teerend in „The Call of the Road", een
begin met zijn voortreffelijke filmcarrière.
De daarop volgende Engelsche filmpro
ducties brachten hem stuk voor stuk suc
ces, doch eerst door zijn rol in „The Glo-
rious Adventures" werden de Amerikaan-
sche filmproductieleiders op hem op
merkzaam, met het gevolg dat men hem
naar de Vereenigde Staten liet komen
voor de hoofdrol in de film „The Beloved
Brute". Hierop volgde een rol in „The
Isle of Retribution" voor FBO, de voor
loopster van de huidige RKO Radio stu
dio's.
De eerste film welke hem groot succes
bracht in Amerika was „Beau Geste",
welke spoedig gevolgd werd door zijn
Captain Flagg in „What Price Glory". Zijn
eerste sprekende film was „The Black
Watch." Daarop trad hij op in „The Cock-
eyed World", „Sez you Sez me",
„Womei- of All Nations" en de andere
Victor McLaglen-Edmund Lowe films met
de bekende Flagg en Quirt creaties,
„Devil With Women", „On the Level",
„Guilty as Heil" en „Under Pressure".
Na een kort verblijf in Engeland keerde
McLaglen terug naar Amerika voor een
rol in „The Lost Patrol".
In 1935 werd hem de medaille van het
in Amerika zoo welbekende instituut The
Motion Picture Academy, toegekend voor
zijn creatie in „The Informer" („Verraad")
Momenteel treedt hij op in de RKO Radio
films „Gunga Din" en „Pacific Liner".
In „Gunga Din", waarin hij met Cary
Grant en Douglas Fairbanks Jr. de hoofd
rol vervult, slaat McLaglen feitelijk een
September .938«U—
ni„g. Dat met de ^^'S'een film
sen van dien tij a - verwachten.
zou verschijnen, was t initiatief
Universal film Agencyhecft 1 'n^oofd.
genomen tot een dergelijstr0_
rol wordt vervuld door
afgevaardigde Wells. Dc rol Wvr^JJ
eveneens belangrijke rolIon d door
film. De rolprent werd geregisseerd
Léon Mathot.
Paula Wesseley
Erich von Stroheim en Mireille Balin
in „September 1938".
bladzijde op uit zijn kleurig verleden, daar
hij hierin een op avonturen belusten En-
gelschen soldaat uitbeelt op een buitenpost
in de koloniën.
Niet alleen munt McLaglen uit in bok
sen, worstelen, zwemmen, paardrijden en
golfen, doch er is geen sportevenement
dat hij zal overslaan als toeschouwer. Tot
zijn jongste verrichtingen op sportgebied
behoort Victor McLaglen's „Light Horse
Troop", een ruitervereeniging van de
beste paardrijders en -rijdstersin Zuid-
West-Amerika. Deze club telt reeds over
de duizend leden.
In zijn genegenheid voor dieren, nemen
honden en paarden de grootste plaats in en
hij heeft er talrijke. Hij houdt van muziek,
verfoeit echter jazz en is zeer belezen.
McLaglen heeft een grooter. zoon en
dochter. Zijn stamhouder, hoewel eerst 18
jaar, is langer dan zijn vader, die met zijn
1.90 m. lengte de langste filmster van
Hollywood is. De jongen zoekt graag zijn
beroemden papa tijdens zijn werk in de
RKO Radio studio's op, hetzij om met hem
koffie te drinken in de cantine of om hem
gade te slaan tijdens zijn optreden voor de
camera's.
DE ONSTERFELIJKE WALS.
Victoria-Theater,
Voor de vierde* week geprolongeerd en
dat in het zomerseizoen!
Het beste bewijs, dat men hier te doen
heeft met een film, die elkeen de grootste
voldoening schenkt. En wij twijfelen niet,
of zij die de film deze week zien zullen
met evenveel lof over de Onsterfelijke
wals spreken, als alle anderen die de film
voor hen zagen. Muziek en zang, zoo goed
als men het maar wenschen kan, schitte
rende opnamen en prachtig spel, beter kan
men het toch zeker niet verlangen!
Een geheel nieuw voorprogramma gaat
aan het hoofdnummer vooraf.
Wij noemen eerst een drietal zeer in
teressante journaals en wel van Fox-
Movietone, van de U.F.A. en van Polygoon
(Holl. Nieuws.) Verder een kleine weten
schappelijke film, die bepaald de moeite
waard is n.1. over de beroemde stof
Radium. Voor het meer luchtige gedeelte
zorgen dan nog een bijzonder geslaagde
teekenfilm en een nieuwe klucht van de
bekende kindertroep met Spanky aan het
hoofd, ditmaal getiteld: Een zachte
knock-out.
ZAZA.
Theater Harmonie,
Zaza brengt den bezoeker dadelijk in den
sfeer van het Fransche artistenleven in de
tweede helft van de negentiende eeuw, in
den tijd van Dumas en Zola, in den tijd, dat
vrouwen als La Dame aux Camélias en
Nana veel besproken en veel omstreden
figuren waren.
En deze Zaza, die veel meer van Margue
rite Gautier dan van Nana heeft, omdat zij
als cabaret-artiste haar liefde niet verkoopt,
leeft in dat wondere bonte wereldje van het
Fransche Theater, waar vrouwen uit niets tot
iets zijn geworden en tot meer dan iets,
omdat zij in haar genre sterren zijn, wier
stralen de oogen van tallooze mannen ver
blinden.
Zaza heeft een stiefmoeder, die haar over
al vergezelt, een dronkenlap van een vrouw,
die er slechts op uit is het meisje aan den
rijksten van haar vele bewonderaars zoo
duur mogelijk te verkoopen. En dan heeft
Zaza nog haar oude trouwe kleedster en haar
partner Cascart, met wien zij optreedt met
populaire liedjes, in korte rokjes en, laten
we het maar noemen „expressieve" gebaren.
Het leven is vol vreugden voor een meisje
als Zaza, die als een vlinder van de eene
bloem op de andere vliegt en zich koestert
in den sfeer van cabaret en theater, waar zij
u „pie vrienden en bewonde-
zich metha" haar plaats voelt>
raars volkom man jn dat theater> een
Dandien zij een oogenblik vluchtig ontmoet
man dien W sindsdien door haar charme
h6f T u geworden. Avond aan avond zit
bekoord is van haar spei te ge.
ÏÜten maar het lukt Zaza niet hem in haar
klzeudkroeptr daarvoor'de hulp in jan een
SS^an'den'süUen bewonderaar üj!
^^op'een g*d« avond laat de man zich
En °L Zaza in haar kleedkamer te be-
°VCkïn en zij toont hem hem overduidelijk,
dat deze ontmoeting voor haar meer betee-
t Sn een der vele vluchtige bezoeken,
i\\ eewend is. Hoeveel moeite Mama
Tkdoet om rijke aanbidders in Zaza's kleed-
kamer te inviteeren, Zaza blijft haar bewon-
deïïr trouw. Zij verlaat voor hem het
Iharet en beiden brengen eenige dagen vol
apluk in een provincieplaatsje door. Dan
neemt Dufresne afscheid, want hij moet een
reis naar Amerika maken en het gelukt
Zaza niet hem zoover te krygen, dat hij haar
met zich meeneemt. In een wanhopige
stemming weigert zij haar cabaretwerk
voor' te zetten, tot wanhoop van Cascart,
die zonder haar zijn zang- en dansnummer
niet voor het voetlicht kan brengen
Ten slotte doet Cacart haar een bekente
nis- hü heeft Dufresne in Parijs gezien, met
een vrouw, die klaarblijkelijk de zijne was.
Zaza weigert dat te gelooven. Zij trekt in
verwarring direct met haar kleedster naar
Parijs om zich met eigen oogen van het be
drog te overtuigen, zij belt aan de deftige
woning van Dufresne en wordt daar binnen
gelaten, omdat het meisje denkt, dat zij
mevrouw Laval is, die verwacht wordt. En
terwijl zij daar is en op en neer loopt en
bedenkt, wat zij allemaal aan de vrouw
van Dufresne zal zeggen, komt er een klein
meisje binnen, het evenbeeld van haar
vader. Een meisje, dat met Zaza praat en
haar kinderlijk onschuldig alles vertelt wat
zij wil weten, een meisje, dat haar zegt,
hoeveel zij wel van haar vader en hoeveel
haar vader van haar houdt Dat geluk kan
Zaza niet verstoren, tegen een kind kan en
wil zij niet vechten en als even later Ma
dame Dufresne binnenkomt geeft Zaza voor,
dat zij zich in de verdieping vergist heeft
en verlaat het huis, zonder met haar te
hebben gesproken.
Op aandrang van Cascart keert zij weer
naar het cabaret terug. Z(j werkt met ver
dubbelde energie en wqgdt een bekende
revue-ster, die in de Folies Bergères mag
optreden. In een schitterend costuum ver
schijnt zij op het tooneel en zij weet, dat
Dufresne er is omdat hij een grooten
ruiker witte rozen heeft laten brengen. Zij
verzoekt den kapelmeester een afscheidslied
te willen spelen en de woorden van het
lied, die zij uitsluitend tot hem richt, doen
den man, die haar niet heeft kunnen ver
geten, langzaam en met gebogen hoofd het
theater verlaten.
Claudette Colbert speelt de rol van Zaza
op onverbeterlijke wijze en Herbert Marshall
geeft een vaak ontroerende uitbeelding vaa
Dufresne. Wie van het Fransche cabaret
leven uit Zola's tijd houdt, wie uit romans
als die van Marguerite Gautier kan begrij
pen, dat een vrouw, die ontelbare bewonde
raars heeft, ook echte liefde kan kennen,
zal deze fraaie en met tempo gespeelde film
alleszins kunnen waardeeren.
Vooraf gaat veel geïlulstreerd nieuws uit
binnen- en buitenland en een alleraardigste
screensong waarin Popey de zeeman weer
demonstreert, dat spinazie het allerbeste
krachtvoer kan genoemd worden.
ZEVEN MAAL DEANNA DURBIN. Deanna Durbin, de populaire UnivprMJcw
u u» u t u u universalster, ziet men hier afgebeeld als baby van zes maanden (links boven), driejarige
tienjarig schoolmeisje (rechts van het babyconterfeitsel), daaronder als nim-ig, r> wu - t-, u «jarige dreumes,
TT j j -X u ut u"uer ais Gloria in „De Wildzang", vervolgens resp. als Penny in „Drie schattige meisies" Patrini,
„Honderd mannen en een meisje" en geheel rechts, wederom als Pennv in haar hinnnni,^ u - I 1 ™tncia m
^tuny m naar binnenkort verschijnende film „Drie schattige meisjes groeien op."
DE POSTVLUCHTEN.
De positie van de Indië-vliegtuigen was
gisteren:
Uitreis: Oehoe 'te Rangoon; Wielewaal tt
Basra.
Thuisreis: Zilverreiger te Basra; Toren-
valkte Rangoon,
Cr>*i»pui)Ji<ai(V>
OOGSTEN VAN VERVROEGDE
EIGENHEIMERS.
Aan belanghebbenden wordt medege
deeld, dat aangeslotenen C bij de Neder-
landsche Groenten- en Fruitcentrale, die
bezit zijn van een oogstvergunning
voor Eigenheimers (model 1937) met als
opdruk een bruine dwarsbalk, an Maan
dag 10 Juli 1939 af kunnen beginnen met
het rooien der door hen geteelde Eigen
heimers tot een oppervlakte, op dc oogst
vergunning vermeld.
's-Gravenhage, 7 Juli 1939.
GEMEENTELIJKE AVONDSCHOOL
VOOR LAGER NIJVERHEIDS
ONDERWIJS TE ALKMAAR.
Burgemeester en Wethouders van
Alkmaar roepen sollicitanten op naar de
betrekkingen van leeraren aan bovenge
noemde school in de hierna genoemd®
vakken voor een nader te bepalen getal
essen (van 50 minuten) per week, waar
voor bij voorkeur in aanmerking komen
bezitters van wettelijke bevoegdheid voor
het betreffende vak:
a. bouwkundig teekenen;
b. werktuigkundig- en smidsteekencn;
c. electro-techniek en electro-techniscn
teekenen;
d. natuurkunde;
e. wiskunde.
Cursusduur 1 October—31 Maart,
balans volgens Rijksregeling (13 klasse)-
tingen eC*GUr vers*rekt gaarne inliet*
j!lllCltalie (adres ongezegeld) in le.
OD n'Vr1 het Gemecntebestuur vóór ot
op 13 Juli a.s.
Alkmaar, 8 Juli 1939
Burgemeester en Wethouders voornoemd
A K(mLKINSCHüT' Burgemeester-
A. KOELMA, Secretaris.