HISTORIE VERFILMING. Jtuêlicaties j Voor historische films ontbreekt de achtergrond Vlctor Mclaglen's avontuurlijk leven. en September 1938". c ONZE BIOSCOPEN.— TWEEDE BLAD Het in elkaar zetten van een verhaal uit het oude Westen voor moderne film-doeleinden is buitengewoon moeilijk. In 1872 zou het voor Warner Bros geen moeilijkheden opgeleverd hebben „Dodge City" te verfilmen, tenminste als er in dien tijd technicolor camera's, geluids-uitrustingen, Errol Flynn en Olivia de Havilland bestaan hadden. Maar vandaag den dag is het juist omgekeerd! Alles is voorhanden, maar de ach tergrond is vaak geheel verdwenen. Dodge City in Kansas immers, is tegen woordig een moderne stad met steenen huizen. Zij is aan alle kanten omgeven door tarwe-velden en weilanden. Vier gestroomlijnde spoortreinen van de Santa Fé spoorweg doen dagelijks deze stad aan. Alles bij elkaar genomen, is er betrek kelijk weinig overgebleven, dat maar eenigszins lijkt op het Dodge City van 1870. De beroemde „Boot Hill" begraaf plaats is één van de weinige plaatsen, welke er zich nog in onveranderden staat bevindt. Maar die straten en pleinen, welke vroeger, in 1872 de buitenwijken van het stadje vormden, zijn nu de City, waarin o.a. het schitterend gebouwde stadhuis staat. Aldus moesten de Warner „location- scouts" zoeken naar een plaats, welke precies geleek op het Zuidwesten van Kansas anno 1872. Na verschillende Staten te hebben doorgereisd, w.o. Texas, Nieuw- Mexico, Arizona en Californië, vonden 'j ten slotte een zeer geschikte en treffend gelijkende plek ongeveer 50 K.M. ten Oosten van Modesto in Californië. Deze prachtige prairie, gelegen in het noordelijk deel van het San Jaquin dal, is bijna identiek aan het Kansas vóór de kolonisten dit land ontdekten en er hun prachtige tarwe op gingen verbouwen. Aan de spoorlijn van de Siërra Spoorweg Mij. bouwde de studio een heele verzameling uitgegraven woningen, een getrouwe copie van het Dodge City anno 1872, toen de Santa Fé Spoorweg haar eerste spoorlijn uit Wichita naar dit plaatsje doortrok. Het Dodge City, zooals het er een jaar later uitzag, toen de huizen als ware het paddestoelen uit den grond verrezen en plotseling een drukke veestad in het Wes ten van Amerika was geworden, werd op de studio-ranch te Calabasas, 40 K.M. van Hollywood verwijderd, opgetrokken. Maar er waren nog veel meer proble men op te lossen. Errol Flynn b.v. aanschouwen wij op he witte doek eerst als buffel-jager. Ongelukkig genoeg waren er in de buut van Modesto geen buffels aanwezig op he tijdstip, dat Flynn tegen Olivia de Havil land de volgende woorden bezigt: „Zie die kudde buffels daar eens vreed zaam grazen." Zooals bekend zijn er in Amerika verscheidene streken, waar men deze beroemde buffels in den ongerepten natuurstaat laat leven, o.a. in groote na- tuur-reservaten. Een kudde buffels, welke geheel aan de gestelde verwachtingen voldeed, trof men in Oklahoma aan en onmiddellijk werd er een camera-groep heengezonden met de opdracht deze kudde op te nemen tegen een achtergrond, welke zooveel mogelijk overeen moest komen met de omgeving van Modesto. In de film, zooals zij nu vertoond wordt, wijst Flynn dus, in Modesto op de kudde buffels in Oklahoma en het publiek krijgt den indruk, dat Flynn er vlak bij stond. In een bepaalde scène moest een kudde van 2000 der beroemde „long-horn" stie ren opgenomen worden. Goede raad was duur. n Modesto waren er slechts 400 te vinden. In Texas, Nieuw-Mexico en Ari zona weren er ook nog eenige, doch niet voldoende. Trouwens de transporten zou den te veel tijd en geld met zich brengen. Ten einde nu toch het effect van een kudde 2000 long-horns verkrijgen, plaatste men de 400 longhorns in Modesto aanwezig rondom een kudde van 1500 shorthorn stieren. Op de koppen werden imitatie lange hoorns bevestigd en het effect was overweldigend Deze dingen zijn het o.a., die het ver filmen van een gegeven van plus minus een eeuw terug zoo moeilijk maakt. Maar Hollywood zou Hollywood niet zijn, indien zij er geen oplossing voor kon den vinden. Achtereenvolgens soldaat, avon turier, bokser, filmster, dat is in het kort de levensloop var, een der sterk ste persoonlijkheden welke filmland ooit gekend heeft, Victor McLaglen, de RKO Radio acteur, die op een 11 December werd geboren in een voor stadje van Londen. Het grootste deel van zijn jeugd bracht McLaglen door in Zuid-Afrika, waar zijn vader te Clermont bisschop was. Toen de Boerenoorlog uitbrak, wilde hij dienst nemen in het leger, maar werd afgewezen wegens zijn leeftijd. Door weg te loopen en VICTOR MOLAQUEN zich voor veel ouder uit te geven dan hij was, waardoor hij bij de Life Guards werd ingedeeld, ving hij zijn carrière aan als een echte avonturier met een onverzadig- baren zucht naar actie. Globetrotter als hij was, zwierf hij rond "in Tahiti, op de Fiji Eilanden, in Austra lië, Bombay en Ceylon. In Canada trad hij op als beroepsbokser en worstelaar. Uit de verslagen van die dagen ziet m^n hoe hij zelfs in den ring gestaan heeft tegenover Jack Johnson ,den toenmaligen zwaarge wicht wereldkampioen. Hij was bokskam pioen va„ Oost Canada. In de Vereenigde Staten trad hij op in variété's, waarbij zijn physieke eigenschap pen hem goed van pas kwamen; zelfs diende hij als model bij lezingen op me disch gebied. Hij sloot zich eens aan bij een wild west show om op die wijze meer van de wereld te kunnen zien. Hij nam deel aan de gold-rush van Kalgoorlie, doch zonder resultaten. Als luitenant in het Engelsche leger vocht hij gedurende den wereldoorlog te Mesopotamië. Met de Irish Fusilliers be leefde hij spannende botsingen met Ara bieren en Turken. Daarna werd hij be noemd tot Assistant Provost Marshal van Bagdad met den militairen rang van kapitein. Daar hij voorloopig genoeg had van het zwerversleven, keerde McLaglen terug naar Londen. In de National Sporting Club legde een filmregisseur beslag op hem, daar hij juist het type was voor een be paalde film. Zoo maakte McLaglen, debu- teerend in „The Call of the Road", een begin met zijn voortreffelijke filmcarrière. De daarop volgende Engelsche filmpro ducties brachten hem stuk voor stuk suc ces, doch eerst door zijn rol in „The Glo- rious Adventures" werden de Amerikaan- sche filmproductieleiders op hem op merkzaam, met het gevolg dat men hem naar de Vereenigde Staten liet komen voor de hoofdrol in de film „The Beloved Brute". Hierop volgde een rol in „The Isle of Retribution" voor FBO, de voor loopster van de huidige RKO Radio stu dio's. De eerste film welke hem groot succes bracht in Amerika was „Beau Geste", welke spoedig gevolgd werd door zijn Captain Flagg in „What Price Glory". Zijn eerste sprekende film was „The Black Watch." Daarop trad hij op in „The Cock- eyed World", „Sez you Sez me", „Womei- of All Nations" en de andere Victor McLaglen-Edmund Lowe films met de bekende Flagg en Quirt creaties, „Devil With Women", „On the Level", „Guilty as Heil" en „Under Pressure". Na een kort verblijf in Engeland keerde McLaglen terug naar Amerika voor een rol in „The Lost Patrol". In 1935 werd hem de medaille van het in Amerika zoo welbekende instituut The Motion Picture Academy, toegekend voor zijn creatie in „The Informer" („Verraad") Momenteel treedt hij op in de RKO Radio films „Gunga Din" en „Pacific Liner". In „Gunga Din", waarin hij met Cary Grant en Douglas Fairbanks Jr. de hoofd rol vervult, slaat McLaglen feitelijk een September .938«U— ni„g. Dat met de ^^'S'een film sen van dien tij a - verwachten. zou verschijnen, was t initiatief Universal film Agencyhecft 1 'n^oofd. genomen tot een dergelijstr0_ rol wordt vervuld door afgevaardigde Wells. Dc rol Wvr^JJ eveneens belangrijke rolIon d door film. De rolprent werd geregisseerd Léon Mathot. Paula Wesseley Erich von Stroheim en Mireille Balin in „September 1938". bladzijde op uit zijn kleurig verleden, daar hij hierin een op avonturen belusten En- gelschen soldaat uitbeelt op een buitenpost in de koloniën. Niet alleen munt McLaglen uit in bok sen, worstelen, zwemmen, paardrijden en golfen, doch er is geen sportevenement dat hij zal overslaan als toeschouwer. Tot zijn jongste verrichtingen op sportgebied behoort Victor McLaglen's „Light Horse Troop", een ruitervereeniging van de beste paardrijders en -rijdstersin Zuid- West-Amerika. Deze club telt reeds over de duizend leden. In zijn genegenheid voor dieren, nemen honden en paarden de grootste plaats in en hij heeft er talrijke. Hij houdt van muziek, verfoeit echter jazz en is zeer belezen. McLaglen heeft een grooter. zoon en dochter. Zijn stamhouder, hoewel eerst 18 jaar, is langer dan zijn vader, die met zijn 1.90 m. lengte de langste filmster van Hollywood is. De jongen zoekt graag zijn beroemden papa tijdens zijn werk in de RKO Radio studio's op, hetzij om met hem koffie te drinken in de cantine of om hem gade te slaan tijdens zijn optreden voor de camera's. DE ONSTERFELIJKE WALS. Victoria-Theater, Voor de vierde* week geprolongeerd en dat in het zomerseizoen! Het beste bewijs, dat men hier te doen heeft met een film, die elkeen de grootste voldoening schenkt. En wij twijfelen niet, of zij die de film deze week zien zullen met evenveel lof over de Onsterfelijke wals spreken, als alle anderen die de film voor hen zagen. Muziek en zang, zoo goed als men het maar wenschen kan, schitte rende opnamen en prachtig spel, beter kan men het toch zeker niet verlangen! Een geheel nieuw voorprogramma gaat aan het hoofdnummer vooraf. Wij noemen eerst een drietal zeer in teressante journaals en wel van Fox- Movietone, van de U.F.A. en van Polygoon (Holl. Nieuws.) Verder een kleine weten schappelijke film, die bepaald de moeite waard is n.1. over de beroemde stof Radium. Voor het meer luchtige gedeelte zorgen dan nog een bijzonder geslaagde teekenfilm en een nieuwe klucht van de bekende kindertroep met Spanky aan het hoofd, ditmaal getiteld: Een zachte knock-out. ZAZA. Theater Harmonie, Zaza brengt den bezoeker dadelijk in den sfeer van het Fransche artistenleven in de tweede helft van de negentiende eeuw, in den tijd van Dumas en Zola, in den tijd, dat vrouwen als La Dame aux Camélias en Nana veel besproken en veel omstreden figuren waren. En deze Zaza, die veel meer van Margue rite Gautier dan van Nana heeft, omdat zij als cabaret-artiste haar liefde niet verkoopt, leeft in dat wondere bonte wereldje van het Fransche Theater, waar vrouwen uit niets tot iets zijn geworden en tot meer dan iets, omdat zij in haar genre sterren zijn, wier stralen de oogen van tallooze mannen ver blinden. Zaza heeft een stiefmoeder, die haar over al vergezelt, een dronkenlap van een vrouw, die er slechts op uit is het meisje aan den rijksten van haar vele bewonderaars zoo duur mogelijk te verkoopen. En dan heeft Zaza nog haar oude trouwe kleedster en haar partner Cascart, met wien zij optreedt met populaire liedjes, in korte rokjes en, laten we het maar noemen „expressieve" gebaren. Het leven is vol vreugden voor een meisje als Zaza, die als een vlinder van de eene bloem op de andere vliegt en zich koestert in den sfeer van cabaret en theater, waar zij u „pie vrienden en bewonde- zich metha" haar plaats voelt> raars volkom man jn dat theater> een Dandien zij een oogenblik vluchtig ontmoet man dien W sindsdien door haar charme h6f T u geworden. Avond aan avond zit bekoord is van haar spei te ge. ÏÜten maar het lukt Zaza niet hem in haar klzeudkroeptr daarvoor'de hulp in jan een SS^an'den'süUen bewonderaar üj! ^^op'een g*d« avond laat de man zich En °L Zaza in haar kleedkamer te be- °VCkïn en zij toont hem hem overduidelijk, dat deze ontmoeting voor haar meer betee- t Sn een der vele vluchtige bezoeken, i\\ eewend is. Hoeveel moeite Mama Tkdoet om rijke aanbidders in Zaza's kleed- kamer te inviteeren, Zaza blijft haar bewon- deïïr trouw. Zij verlaat voor hem het Iharet en beiden brengen eenige dagen vol apluk in een provincieplaatsje door. Dan neemt Dufresne afscheid, want hij moet een reis naar Amerika maken en het gelukt Zaza niet hem zoover te krygen, dat hij haar met zich meeneemt. In een wanhopige stemming weigert zij haar cabaretwerk voor' te zetten, tot wanhoop van Cascart, die zonder haar zijn zang- en dansnummer niet voor het voetlicht kan brengen Ten slotte doet Cacart haar een bekente nis- hü heeft Dufresne in Parijs gezien, met een vrouw, die klaarblijkelijk de zijne was. Zaza weigert dat te gelooven. Zij trekt in verwarring direct met haar kleedster naar Parijs om zich met eigen oogen van het be drog te overtuigen, zij belt aan de deftige woning van Dufresne en wordt daar binnen gelaten, omdat het meisje denkt, dat zij mevrouw Laval is, die verwacht wordt. En terwijl zij daar is en op en neer loopt en bedenkt, wat zij allemaal aan de vrouw van Dufresne zal zeggen, komt er een klein meisje binnen, het evenbeeld van haar vader. Een meisje, dat met Zaza praat en haar kinderlijk onschuldig alles vertelt wat zij wil weten, een meisje, dat haar zegt, hoeveel zij wel van haar vader en hoeveel haar vader van haar houdt Dat geluk kan Zaza niet verstoren, tegen een kind kan en wil zij niet vechten en als even later Ma dame Dufresne binnenkomt geeft Zaza voor, dat zij zich in de verdieping vergist heeft en verlaat het huis, zonder met haar te hebben gesproken. Op aandrang van Cascart keert zij weer naar het cabaret terug. Z(j werkt met ver dubbelde energie en wqgdt een bekende revue-ster, die in de Folies Bergères mag optreden. In een schitterend costuum ver schijnt zij op het tooneel en zij weet, dat Dufresne er is omdat hij een grooten ruiker witte rozen heeft laten brengen. Zij verzoekt den kapelmeester een afscheidslied te willen spelen en de woorden van het lied, die zij uitsluitend tot hem richt, doen den man, die haar niet heeft kunnen ver geten, langzaam en met gebogen hoofd het theater verlaten. Claudette Colbert speelt de rol van Zaza op onverbeterlijke wijze en Herbert Marshall geeft een vaak ontroerende uitbeelding vaa Dufresne. Wie van het Fransche cabaret leven uit Zola's tijd houdt, wie uit romans als die van Marguerite Gautier kan begrij pen, dat een vrouw, die ontelbare bewonde raars heeft, ook echte liefde kan kennen, zal deze fraaie en met tempo gespeelde film alleszins kunnen waardeeren. Vooraf gaat veel geïlulstreerd nieuws uit binnen- en buitenland en een alleraardigste screensong waarin Popey de zeeman weer demonstreert, dat spinazie het allerbeste krachtvoer kan genoemd worden. ZEVEN MAAL DEANNA DURBIN. Deanna Durbin, de populaire UnivprMJcw u u» u t u u universalster, ziet men hier afgebeeld als baby van zes maanden (links boven), driejarige tienjarig schoolmeisje (rechts van het babyconterfeitsel), daaronder als nim-ig, r> wu - t-, u «jarige dreumes, TT j j -X u ut u"uer ais Gloria in „De Wildzang", vervolgens resp. als Penny in „Drie schattige meisies" Patrini, „Honderd mannen en een meisje" en geheel rechts, wederom als Pennv in haar hinnnni,^ u - I 1 ™tncia m ^tuny m naar binnenkort verschijnende film „Drie schattige meisjes groeien op." DE POSTVLUCHTEN. De positie van de Indië-vliegtuigen was gisteren: Uitreis: Oehoe 'te Rangoon; Wielewaal tt Basra. Thuisreis: Zilverreiger te Basra; Toren- valkte Rangoon, Cr>*i»pui)Ji<ai(V> OOGSTEN VAN VERVROEGDE EIGENHEIMERS. Aan belanghebbenden wordt medege deeld, dat aangeslotenen C bij de Neder- landsche Groenten- en Fruitcentrale, die bezit zijn van een oogstvergunning voor Eigenheimers (model 1937) met als opdruk een bruine dwarsbalk, an Maan dag 10 Juli 1939 af kunnen beginnen met het rooien der door hen geteelde Eigen heimers tot een oppervlakte, op dc oogst vergunning vermeld. 's-Gravenhage, 7 Juli 1939. GEMEENTELIJKE AVONDSCHOOL VOOR LAGER NIJVERHEIDS ONDERWIJS TE ALKMAAR. Burgemeester en Wethouders van Alkmaar roepen sollicitanten op naar de betrekkingen van leeraren aan bovenge noemde school in de hierna genoemd® vakken voor een nader te bepalen getal essen (van 50 minuten) per week, waar voor bij voorkeur in aanmerking komen bezitters van wettelijke bevoegdheid voor het betreffende vak: a. bouwkundig teekenen; b. werktuigkundig- en smidsteekencn; c. electro-techniek en electro-techniscn teekenen; d. natuurkunde; e. wiskunde. Cursusduur 1 October—31 Maart, balans volgens Rijksregeling (13 klasse)- tingen eC*GUr vers*rekt gaarne inliet* j!lllCltalie (adres ongezegeld) in le. OD n'Vr1 het Gemecntebestuur vóór ot op 13 Juli a.s. Alkmaar, 8 Juli 1939 Burgemeester en Wethouders voornoemd A K(mLKINSCHüT' Burgemeester- A. KOELMA, Secretaris.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 8