flMSTERDAMSCDE BEURS
LAATSTE BERICHTEN.
KAMPEERDERS
Jkovittciaal TUeuws
4?
ófQ&pait f
pMilicaties
yth$epstijdMQW
derde blad
de kabinetscrisis
de tweede kamer weer bijeen,
het ongeval met de
motorschokker go 10.
lijk opgehaald.
de karimata naar indie
vertrokken.
de fransche pers over dantzig.
de sl'lonnagezaak en de figuur
van abetz.
controle op brieven aan de
duitsche grens.
De ronde van Frankrijk.
Weer een tweede plaats voor
de Ned. ploeg.
SCHOORL
De Alkmaarsche Courant
26>/4
13"%
13%
5%
(ONGECORRIGEERD).
n„ u Colijn is hedenochtend door de
fn ff in op den Ruigenhoek ontvangen.
Volgens het Hbld. is hij ontegenzeggelijk
met volle kracht bezig met het vormen van
eeHeZtakbladanoemt verschillende personen
^et wie gister geconfereerd werd n.1 den
burgemeester van Arnhem, den directeur-
fnlai der P T.T. (beiden links georien-
'S irNederbr.gt, vroeger chef der
directie van economische zaken en den
directeur van het kabinet der koningin, jhr.
Tets v&n Goudriaan.
ne Tweede Kamer der Staten-Generaal
is bijeen geroepen op Dinsdag 25 Juli te
^"voorzitter zal voorstellen in deze
vergadering een aanvang te maken met de
beraadslaging over een aantal contlngen-
teeringsontwerpjes, benevens over de
suppletoire begrooting van defensie (de
33 millioen), indien daarover het eind
verslag zal zijn uitgebracht.
Nader vernemen wy nog omtrent de aan
varing van de motorschokker Go(eree) 10
en de vrachtboot, dat men op de motor
schokker bezig was met het inhalen van
het trawlnet. De drie opvarenden van de
schokker bevonden zich aan dek.
Sedert Maandagmorgen werd te Har-
dinxveld vermist de heer J. Lagendijk, die
werkzaam was bij de machinefabriek Hol
land. Hij was 's morgens vroeg van huis
gegaan, doch niet op de fabriek aangeko-
men.
Vanochtend is zijn lijk in de Merwede
gevonden, nabij de schutsluis in de Peulen.
De tinbaggermolen Karimata is vanmor
gen in alle vroegte naar Nederlandsch-
Oost-Indië vertrokken, slechts 'door weini
gen uitgeleide gedaan.
Het lange verljjijf van den molen in Ne
derland is geëindigd en nog eenmaal komen
in de herinnering de grootsche pogingen
van dezen „goudbaggermolen", die met zijn
machtige installatie heeft getracht bü Ter
schelling Lutine-goud boven de zeeopper
vlakte te brengen.
Omstreeks tien uur was de molen Hoek
van Holland genaderd en toen wendden de
twee havensleepers den steven. Alleen de
„Roode Zee" bleef bij den molen, en onder
zijn veilige hoede zette de tinbaggermolen
koers naar Nederlandsch-Öost-Indie.
VERGARING van oudroest in
4 DUITSCHLAND.
In de maanden Juli tot September zal
een nieuwe actie tot vergaring van oud
ijzer worden ondernomen, in 1938 werden
in de verschillende Duitsche fabrieken
255.000 ton oud ijzer ingezameld. De
nieuwe campagne zal, evenals de vorige,
ten doel hebben buiten gebruik gesteld
materiaal in te zamelen, zooals stukken
staal en ijzer, onbruikbare machines,
rails, spijkers, kettingen, kabels en in het
algemeen alle apparaten, die uit de fa
brieken weggehaald kunnen worden zon
der den goeden gang van zaken te storen.
Bevoegde Duitsche kringen verklaren,
dat de behoefte der Duitsche industrie aan
oud ijzer voor 90 tot 93 procent gedekt is
door de inzameling in Duitschland. Zooals
men weet, gingen de pogingen om oud
ijzer in te zamelen zoo vere da* de hekken
van tuinen, openbare monumenten en gra
ven werden weggenomen.
Volgens een bericht uit Berlijn aan de
arysche „Journal" gaan de militaire voor-
reidingen nog verder dan in September
bet geval was.
fPantz'8 zett is vol militairen. Er zijn 4000
du'1Cle^e P0iit'e"a8eruen en dan nog eenige
uenden manschappen van de Heimwehr.
BerWoi.^0n kazerne» gebouwd en scholen
de stad door mili
tairen bezet is.
ektp6 ^igar" meldt uit Berlijn: men was
Führ^k"6 ®er^Jn van meening, dat de
met F t de conïerentie te Berchtesgaden
leider °h .^en nationaal-socialistischen
De?,. f ngriike besluiten heeft genomen.
instriiM- CV0erin8 is gebaseerd op nieuwe
de riaf168' fe^e torster heeft gegeven aan
de vri/n'1,3^508'8^81'3011® strijdformaties in
zou v^ad.endie een ware mobilisatie
Werd 1 erciden, welke tot nog toe niet
echter JW°,2enl1^ Voor direct schijnt
°°gen te C"i te daad van geweld onder
dat alle n!," gezier\Men heeft
vernomen,
Dantzig 3 1°naai'socialistische leiders van
berg -,,ii cinde van de maand te Chersalz-
6 ZUUen confereeren".
Bezoek van den Dultschen ambas
sadeur aan Daladier.
Parijsche
De
correspondent van de
^arische'iG'!Cr\' we^e met Britsche of
w°rden than? ?els 2iin gefrankeerd,
Ouitsche stnrt 1Ri Postkantoren in de
grens aan ungs de Fransch-Duitsche
Pen> aldus pe controle onderwor-
0nderzocht w, .m.eni brieven worden
Verdenkine O»0 m^raro°de stralen en bij
geoPend en o* Pu ^lle kranten worden
htededeelinfffn SC-Üd 0m na te 8aan €r
®°ntr0ie Wog8nf ?1Jn ingesloten. Dezelfde
tenland eeznn^ past op naar bet bui-
Ven tvorden l poststukken. Die brie-
8eb strook ge°Pend en voorzien van
Üane geonenn v woorden: „Door de
Deze 2!! or controle".
t8r toegepast w,orden in bet bijzon
nen. te Saarbrücken, Aken en
TA '1 m
ri?,aiiy nele,graph" meldt aan blad>
1de D'utsche ambassadeur te Parijs,
hltff ln ^elcaek, gisteren een bezoek
r n, fe acht aan Daladier. In welinge-
k6 ^nn.gen, verluidt, dat dit bezoek in
ïband stond met de verwikkeling van
en rcer Abetz in de spionnagezaak, die
dezer dagen zooveel stof heeft doen op
waaien. Von Welczek zou met Daladier
gesproken hebben over het verzoek van de
Fransche regeering aan Abetz om het
land te verlaten. Hij zou Daladier er van
in kennis hebben gesteld, dat ongegronde
beschadigingen zijn uitgesproken tegen
Abetz, die met alleen een intiem vriend
van Von Ribbentrop is en een fatsoenlijk
man, maar die bovendien de vriendschap
had verworven van vele belangrijke lieden
in Fiankrijk. Wanneer geen poging zou
worden gedaan om de huidige atmosfeer
van verdenking te zuiveren, zouden de
Fransch-Duitsche betrekkingen daaronder
te lijden hebben, zoo zou de ambassadeur
daaraan hebben toegevoegd.
Wielrennen
Narbonne, 21 Juli (van een specialen
verslaggever):
De tiende etappe van de Ronde van
Frankrijk van Toulouse naar Montpellier,
over een afstand van 240 K.M. wordt in drie
gedeelten gereden. Het eerste gedeelte over
148)4 K.M. van Toulouse naar Narbonne
werd gewonnen door den Franschman Ja-
minet (Fr.) Onze landgenoot Toon van
Schendel plaatste zich tweede. De uitslag
van het eerste gedeelte luidt:
1. Jaminet (Fr.) 4 uur 7 min. 35 sec.;
Toon van Schendel 4 uur 8 min. 24
sec.; 3. Bernardoni (Fr. Z.O.), zelfden tijd
4. M. Clemens (Lux.) 4 uur 8 min. 34 sec.
5 Le Gréves (Fr. W.); 6. Fontenay, beiden
zelfden tijd; 8. Marcaillou (Fr.) 4 uur 9 min.
6 sec.; daarna een peleton van 30 renners
onder wie Vietto, S. Maes, Vissers, de Kor-
ver, Lambrichts, in denzelfden tijd als Mar
caillou; 38. Albert van Schendel 4 uur 9
min. 20 sec.; en een aantal renners ex aequo
onder wie Hellemons en Dominicus
De tijdrit van Narbonne naar Beziers.
Het tweede gedeelte van de tiende etappe
bestond uit een tijdrit van Narbonne naar
Beziers over een afstand van 27 k.m. De
uitslag luidt:
1. Archambaud (Fr.) 37 min. 30 sec. (de
winnaar reeds met een gemiddelde uursnel
held van 43,2 k.m.), 2. P. Jaminet (Fr.) 38
min. 8 sec., 3. Visesrs (Belg.) 38 min. 50 sec.;
4. Vlaemynck (Belg.) 38 min. 54 sec., 5.
Lambrichts 38 min. 55 sec.; 6. Bernar
doni (Fr.) 38 min. 57 sec.; 7. Ritserveldt
(Belg.) 39 min., 8. Vieto (Fr.) 39 min. 3 sec.,
9. Neuville (Beig.) 39 min. 25 sec., 10. S.
Maes (Belg.) 39 min. 25 sec., 18. A. v.
Schendel 39 min. 42 sec., 22. De Korver 40
min. 4 sec.; 24. Hellemons 40 min. 11 sec.,
38. T. v. Schendel, 41 min., 43. Dominicus
41 min. 17 sec., allen Nederlanders.
Linker pijl twen,
rechter pijl rood
x 6®
As
v*®
Linker pijl rood,
roehter pijl wit
I oe vaker brandalarm...
es te minder bosch
«oe. meer rommel...
fles te meer prikkeldraad!
De eigenaren van Schoorl protes
teeren tegen de aantasting van hun
belangen.
In zijn vergadering van 6 Juli 1938 be
sloot de Raad van Schoorl, nadat reeds in
een tweetal vergaderingen deze zaak aan de
orde was geweest, tot herziening van het
bestaande Uitbreidingsplan.
Dit voorstel tot herziening vond plaats op
aandrang van Ged. Staten van Noordhol
land, terwijl mede op aanwijzing van dit
College de herzoening diende plaats te vin
den door een architect, die ter zake eenige
bekendheid en ervaring had, zoodat de
wensch van de Raadsleden dat de herzie
ning zou worden voorbereid door de plaat
selijke architecten, niet kon worden inge
willigd.
Met 4 tegen 2 stemmen werd toen beslo
ten de opdracht te verleenen aan het Ar
chitectenbureau van de heeren Roosenburg
en de Ranitz te 's-Gravenhage, terwijl daar
voor een crediet werd verleend van 1500.
De wettelijk voorgeschreven ter inzage
legging van het plan vindt thans plaats
de termijn loopt op 23 Juli a.s. ten einde
en het feit dat de grondeigenaren zich na
kennisneming van het plan, vrijwel unaniem
met de ontworpen plannen niet kunnen ver
eeigen, heeft geleid tot ee belangrijke oppo
sitie tegen de voorstellen van B. en W.
Bij het Gemeentebestuur van Schoorl zit
het streven voor het mooine natuurschoon
dat dit dorp zoo bekoorlijk maakt, zooveel
mogelijk ongerept te bewaren, m.a.w. men
wil buiten de kommen bebouwing zooveel
mogelijk tegengaan.
Te Aagtdorp, Schoorl, Groet en Catrijp
heeft men buiten de thans bestaande kom
men, wegen geprojecteerd, waaraan een
vrijwel aaneengesloten bebouwing mag
plaats vinden. Er wordt zoodoende uitbrei
ding van de bestaande kommen verkregen
Buiten de kommen echter heeft men een
zeer ruime bebouwing opgezet, de afstanden
tusschen de woningen varieeren daar van 40
tot 200 Meter, terwijl slechts langs enkele
wegen de perceelsbreedte maar 25 Meter
behoeft te bedragen, men beoogt op deze
plaatsen te krijgen bouw van landarbeiders-
en arbeiderswoningen.
Tegen deze aangegeven bestemming der
gronden nu bestaan by de grondeigenaren
2eer groote bezwaren en nu is het wel zoo,
dat en begrijpelijk bij de vaststelling van
ieder uitbreidingsplan een aantal grondeige
naren wordt gedupeerd, maar de thans aan
gevoerde grieven zijn wel zeer doorslag
gevend.
Het vreemde is namelijk, dat wanneer
men b.v. bouwen wil langs een weg waar
de afstand tusschen twee woningen 150
meter moet bedragen, men net de beschik
king behoeft te hebben over een perceel
grond van die frontbreedte, maar men kan
bouwen op een strook grond van b.v.40
meter, maar dupeert daardoor de eigenaren
van de gronden die zich 150 meter ter
weerszijden van de nieuwe woning uit
strekken, want deze eigenaren kunnen hun
terrein enniet als bouwgrnd verkoopen en
de waarde van deze gronden als bouwter
rein wordt nihil.
Het gaat er dus om, dat hy die het eer
ste een goedgekeurd bouwplan weet te ver
krijgen, de eigenaren der hem belendende
perceelen op enorme wijze dupeert.
Beter ware het, indien was voorgeschre
ven, dat men om te kunnen bouwen diende
te beschikken over perceelen grond met 'n
breedte langs den weg van respectievelijk
40, 60, 100, 150 en 200 meter, dan moet de
gene die bouwen wil tenminste de gronden
van zijn buren aankoopen en worden deze
dus in zeker opzicht schadeloos gesteld.
Terecht wordt echter gevreesd, doe hoe
men deze bepalingen ook wil redigeeren de
bouw in Schoorl niet belangrijk meer zal
toenemen, wat toch is het geval.a De bouw
buiten de kommen wordt zeer ruim geno
men, hetgeen zeer zeker het behoud van 't
natuurschoon ten goede komt, en dan wordt
men dus gedwongen binnen de kommen te
gaan bouwen. De bestaande kommen zyn
vrijwel volgebouwd, weshalve men zou
moeten komen tot het bouwen in de nieu
we geprojecteerde kommen, maar dit stuit
op groote moeilijkheden.
Want de aanleg van de wegen langs welke
dan gebouwd zou kunnen worden, wordt ge
heel aan het particulier initiatief overge
laten, de gemeente Schoorl immers beschikt
niet over zoodanige middelen, dat zij zich de
luxe van een grondbedrijf kan gaan per-
mitteeren.
Er moeten dus bouwexploitanten gevon
den worden, die bereid zijn de aangegeven
gronden nabij de kommen van Schoorl,
Catrijp en Groet in exploitatie te brengen in
de hoop, dat de daar te stellen woningen
zullen worden gehuurd respectievelijk ge
kocht.
Dit nu gelooft men dat tot de vrome wen-
schen zal blijven behooren, omdat Schoorl
te ver van de groote centra ligt om als
woonplaats voor forensen in aanmerking te
komen, terwijl toch vorenbedoelde exploi
tatie van gronden alleen dan loonend is als
men een groote trek naar een gemeente kan
verwachten.
Ten slotte is in het uitbreidingsplan nog
opgenomen een plan voor den provincialen
weg naar Camperduin.
Deze weg loopt vanaf de grens der ge
meente Bergen nabij „de Zandhoeve" door
den polder naar het kruispunt van de Ger-
brandslaan en de Omloop, daarns loopt hij
gedeeltelijk langs de Omloop tot ongeveer
150 meter ten Zuiden van den Boschmans-
weg waar een aftakking naar Schoorl is ge
projecteerd, waarna de weg zelf ten Zuiden
van de Nollen naar het station voert, van
hier wordt de weg in het verlengde van den
Stationsweg doorgetrokken tot den Ouden
dijk en gaat dan door den polder ten Oosten
en evenwijdig aan den bestaanden Heereweg
in de richting Camperduin, voor dit doel is
een brug gedacht over de Hargerzandvaart,
terwijl de nieuwe weg eerst bij Camperduin
op den bestaanden weg aansluit.
Zooals hiervoor reeds vermeld, hebben
talrijke ingezetenen bezwaren tegen het door
B. en W. ingediende plan en de eigenaren
DIENSTPLICHT.
Bekendmaking van uitspraken inzake
vrijstelling.
De Minister van Defensie heeft omtrent
de aanvrage om vrijstelling van den dienst
plicht wegens kostwinnerschap betreffende
den hieronder genoemden persoon, de uit
spraak gedaan, achter zijn naam vermeld
HERMAN DE BEER,
Lichting 1939,
Uitspraak: Het verzoek afgewezen.
Tegen deze uitspraak kan uiterlijk den
TIENDEN DAG na den dag dezer bekend
making in beroep worden gekomen door:
a. den ingeschrevene, wien de uitspraak
geldt of door diens wettelijken vertegen
woordiger;
b. door elk der overige voor deze gemeente
ingeschreven personen of door diens
wettelijken vertegenwoordiger.
Het verzoekschrift daartoe moet, met
redenen omkleed, worden ingediend bij den
Burgemeester ter secretarie dezer gemeente,
afdeeling Militaire Zaken, die voor de door
zending aan de Koningin zorgt.
Alkmaar, 21 Juli 1939.
De Burgemeester van Alkmaar,
F. H. VAN KINSCHOT.
van gronden in de gemeente Schoorl, waren
Donderdagavond in de groote zaal van de
Rustende Jager te Schoorl bijeengekomen
om te beraden wat kon worden gedaan om
te voorkomen, dat dit naar hun meening
voor Schoorl onaanvaardbare plan door den
raad werd vastgesteld.
Namens de commissie die het initiatief
nam voor het protest heette de heer W. S
van der Noordaa de talrijke aanwezigen
hartelijk welkom. Spr. zette uiteen, dat dit
protest niet voortvloeit uit het engbegre
pen eigenbelang, maar dat hier in zoo grove
mate de belangen der ingezetenen, grond
eigenaren, bouwers, bouwarbeiders, nering
doenden en tenslotte van hen die zich hier
willen vestigen worden aangetast, dat pro
test diende te worden aangeteekend. Spr.
deelde mede, dat de heer K. P. Zuurbier
bereid was gevonden een uiteenzetting te
geven omtrent de strekking van het plan.
De heer Zuurbier zeide, dat ook hij een
voorstander van een uitbreidingsplan was
maar men diene dan een zoodanig plan te
ontwerpen, waarbij toch in ieder geval de
belangen van de ingezetenen eenigermate
worden gediend. In het onderhavige plan
kan men niet zeggen, dat er met de belan
gen der ingezetenen rekening is gehouden
Spr. zou dan wel willen adviseeren, aan
de grenzen der gemeente borden te plaat
sen vermeldende het opschrift: „Hier mag
niet meer gebouwd worden".
Hierna gaf spr. een opsomming van de
voorgestelde bepalingen, alsmede van de be
zwaren die tegen dit plan waren aan te
voeren. Wy hebben deze reeds in de inlei
ding weergegeven.
Na deze uiteenzetting van den heer Zuur
bier volgde een uitvoerige gedachtenwisse-
ling, waarbij de heer Arpeau o.m. nog wees
op de groote aantasting van het eigendoms-
techt. De heer Korver merkte nog op, dat
men op sommige terreinen een zoodanige
fcebouwingsafstand heeft bepaald, dat dit in
feite neerkomt op een bouwverbod.
De heer Winder die de ingebrachte be
zwaren in het algemeen wel onderschreef,
meende toch naar aanleiding van de toe
lichting van den heer Zuurbier eenige na
dere inlichtingen te moeten verschaffen,
waardoor een beter inzicht nopens de ver
schillende bepalingen nog werd verkregen.
De heer Wognum noemde het thans inge
diende plan een ramp voor de gemeente
Schoorl. Als oud-wethouder heeft spr. des
tijds ook meegewerkt aan de vaststelling
van een uitbreidingsplan, waarbij echter re
kening werd gehouden met de belangen van
de ingezetenen. Welke normen echter het
huidige college heeft aangelegd ontgaat spr,
ten eenenmale. Wil men, zoo vraagt spr.,
Schoorl toevoegen aan de rij der doode
plaatsen? Spr. wees er op, dat velen door
dti plan ernstig gedupeerd worden en hij
doet dan ook een beroep op den Raad dit
plan zonder meer af te wijzen.
Ten slotte werd besloten aap den raad
een verzoek te richten tot niet aanvaarding
van de ingediende plannen hetgeen door
alle belanghebbenden zal worden onder
teekend.
Spr. bracht nog dank aan de Commissie
voor het genomen initiatief, daar hierdoor
de belanghebbenden in kennis waren ge
steld van het dreigende onheil, in dit ver
pand werd nog vernomen, dat hoewel door
B. en W. aan de Raadsleden was toegezegd,
dat zij een exemplaar van de bebouwings
voorschriften zouden krijgen, zij ook zelfs
geen nadere toelichting hadden ontvangen,
Het ingediende verzoekschrift luidt als
volgt:
Ondergeteekenden allen beianghebben
den, in vergadering bijeen in de Rustende
Jager te Schoorl op 20 Juli 1939, kennis
genomen hebbende van het ontwerp-
uitbreidingsplan met bebouwingsvoor
schriften der gemeente Schoorl;
protesteeren tegen de wijze waarop zal
worden ingegrepen in het eigendom van
meerdere ingezetenen.
Zijn van oordeel, dat de ten uitvoer-
legging niet zal kunnen piaats vinden zon
der aan de rechten van anderen hinder toe
te brengen (art. 625 B.W.);
zijn bovendien van oordeel, dat de stich
ting van bouwblokken niet past in deze
gemeente, meenen dat de vele belemme
rende bepalingen niet te aanvaarden zijn,
terwijl de gemeente gelet op de financieele
positie, niet in staat is den aanleg van
wegen te bevorderen, weshalve zij u ver
zoeken in geen geval dit ontwerp-uitbrei
dingsplan met bijbehoorende bebouwings
voorschriften te aanvaarden.
Door alle aanwezigen werd dit verzoek
schrift onderteekend, terwijl naar werd
medegedeeld nog zeer velen dit voorbeeld
zullen volgen, opdat den raad blijke dat
"e ingezetenen vaststelling van dit plan
ten stelligste verwerpen.
De vergadering werd hierna gesloten.
(Ongecorrigeerd).
is het EENIGE DAGBLAD met een
EIGEN STADSKARAKTER.
Dat is de GROOTSTE WAARDE voor den
adverteerder! Tel. 3320.
STOOMVAARTLIJNEN.
Stoomv. Mij. Nederland.
Ariadne 20 Juli v. A'dam n. R'dam.
Aurora 20 Juli v.m. Gibraltar gepass.
Baarna 20 Juli 15 u. Azoren gepass.
Deucalion 21 Juli 3.15 u. te Hamburg.
Hercules 20 Juli te Burgas.
Irene 20 Juli te Lissabon.
Juno 21 Juli 0.30 u. Lydd gepass.
Manto 20 Juli e Bilbao.
Merope 20 Juli v. Malta n. Piraeus.
Nero 18 Juli v. Puerto Barrios n. Cristobal.
Notos 20 Juli v. Gothenburg n. Aarhus.
Oberon 20 Juli 14 u. Ouessant gepass.
Ores.tes 20 Juli 17.15 u. te Hamburg.
Pygmalion 20 Juli te Ceuta.
Van Rensselaer 21 Juli 17 u. te Amsterdam
verwacht.
Saturnus 19 Juli te Jaffa.
Socrates 21 Juli te Barbados.
Titus 20 Juli te Limni.
Venus 20 Juli te Livorno,
Vesta 20 Juli te Split.
Kon. Ned. Stoomb. Mij.
Tjikandi uitr. te Belawan 19 Juli.
Tarakan Fjordenreis van Bergen 20 Juli.
Tanimbar J. N. L. te New York 20 Juli.
Tajandoen uitr. van Suez 20 Juli.
Simaloer thuisr. v. IJmuiden 21 Juli.
Poelau Tello thuisr. te Genua 20 Juli.
Sembilan thuisr. e Suez 21 Juli.
Kon. Holl. Lloyd.
Salland thuisr. 21 Juli te A'dam.
Ceres thuisr. 20 Juli om 6 u. v.m. te Bremen
HollandAmerika Lijn.
Blitar thuisr. 21 Juli 2 u. van Sabang.
Slamta thuisr. 21 Juli v. Singapore.
Statendam aan de wal te Rotterdam verw.
21 Juli 4.30 n.m.
HollandAfrika Lijn.
Nieuw Amsterdam 21 Juli v.m. te N. York.
Statendam 20 Juli 6.30 u. v. Plymouth.
Breedijk 20 Juli n.m. van Antwerpen.
Dinteldijk 19 Juli v.m. v. Christobal.
Rotterdamsche Lloyd.
Dempo uitr. 20 Juli te Batavia.
Ameland 19J uü 11 u. pass. Los Palmas.
Kota Gede thuisr. 19 Juli 22 u. v. P. Said;
verwacht 24 Juli 15 u. te Marseille.
Palembang uitr. 19 Juli 21 uur passeerde
Gibraltar.
Indrapoera uitr. 20 Juli 9 u. te Marseille.
Kota Agoeng J. N. L. 20 Juli te Singapore.
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH-
LANDBOUWCREDIET N.V.
van Vrijdag 21 Juli 1939
STAATSLEENINGEN.
3-3K Neder 1, 1938
3 Ned.-lndiê 1937
Vor.lt.
96
- 93i3/„
5H Duitschl. '30 m. verkL 19i/.
BANKINSTELLINGEN.
Amsterd. Bank 112
Handel Mil Cort. v. 250 129'/4
Koloniale Bank 167
Ned. Ind. Handelsbank 116Va
1NDUSTR. OND. BINNENL.
Alö. Kunstzijde Unie 36>/4
Calvé Delft Cert. 78
NedïrL Ford341 ®/4
Lever Bros129'/4
Philips GloelL Gem. Bezit 201'/4
INDUSTR. OND. BUITENL.
Am. Smelting 4
Anaconda
Btbleb. Steel
Cities Service
Generaal Motors
Kennecott Copper
North American Rayon
Republic Steel
Standard Brands
34%
§20»/i„
o4V«
357/16
Steel comm 38%
U. S. Leatber
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A
Java Cultuur
Ned. Ind. Suiker Unie
Vereen. Vorstenlanden
MIJNBOUW.
Alg. Explor. Mij.
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtscbe Petr. 1
Kon Petr
Perlak
Pbillips Oil
3%
401
196%
216
89
63
100
287%
4 300
56
27
SH1I Union8"%
t 9%a
189'/4
1321/4
88'/,
108%
88%
97
71%
100
106 J/4
129%
22%
lOVu
Tide Water
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat Rubber
Hessa Rubber .444
Oostkust 4 4
Serbadjadi
Interc. Rubber .44142%
SCHEEPVAARTEN.
Holland—Amerika lijn 4
JavaChina—Japan lijn
Kon. Ned. Stoomboot.
Scheepvaarl Unie 4 1
TABAKKEN. k
Deli Batavia 4
Oude Deli i 1 1 187%
Senembah 149%
AMER. SPOORWEGEN.
Atchison Topeka
Illinois Central 4 1
Southern Pacific 4
Southern Railw. 13
Union Pacific 1 4 75%
CüD. Pac. f. 444444 37/0
Exclaim. *Exdividend,
§Noteering per 50. x) ex-coupon
rolongatie vorige koers '/s, heden pCt,
WISSELKOERSEN AMSTERDAM
OFFICIEEL.
2.45-3X0
96
94
18%
113
129
167
116
35%
78%
3391/,
128%-J
200%-J
20.%,
4«*-%8
4%
35%6-ï
26%,-i
13»%
12-"%
5%
37%-%
401%
196
215
89
63
100
286%
300j-li
56
27
8%
9»/ia
188%
132%
108%
2%,
97%
717/4
100%
107%
130
I881/.
148
n»
11%
12%
75
Vorige koers
heden
New-York
1.877/4,
1.867/,
Londen
8.757/4
8.743/4
Berlijn
75.05
75.—
Parijs
4.957/4
4.95
Brussel (Belga)
31.79
31.75
Zürich
42.20
42.15
Kopenhgaen
39.12%
39.05
Stockholm
45.20
45.10
Oslo
44.05
43.97 X