flMSTERDAMSCDE BEURS LAATSTE BERICHTEN. KAMPEERDERS Jkovittciaal TUeuws 4? ófQ&pait f pMilicaties yth$epstijdMQW derde blad de kabinetscrisis de tweede kamer weer bijeen, het ongeval met de motorschokker go 10. lijk opgehaald. de karimata naar indie vertrokken. de fransche pers over dantzig. de sl'lonnagezaak en de figuur van abetz. controle op brieven aan de duitsche grens. De ronde van Frankrijk. Weer een tweede plaats voor de Ned. ploeg. SCHOORL De Alkmaarsche Courant 26>/4 13"% 13% 5% (ONGECORRIGEERD). n„ u Colijn is hedenochtend door de fn ff in op den Ruigenhoek ontvangen. Volgens het Hbld. is hij ontegenzeggelijk met volle kracht bezig met het vormen van eeHeZtakbladanoemt verschillende personen ^et wie gister geconfereerd werd n.1 den burgemeester van Arnhem, den directeur- fnlai der P T.T. (beiden links georien- 'S irNederbr.gt, vroeger chef der directie van economische zaken en den directeur van het kabinet der koningin, jhr. Tets v&n Goudriaan. ne Tweede Kamer der Staten-Generaal is bijeen geroepen op Dinsdag 25 Juli te ^"voorzitter zal voorstellen in deze vergadering een aanvang te maken met de beraadslaging over een aantal contlngen- teeringsontwerpjes, benevens over de suppletoire begrooting van defensie (de 33 millioen), indien daarover het eind verslag zal zijn uitgebracht. Nader vernemen wy nog omtrent de aan varing van de motorschokker Go(eree) 10 en de vrachtboot, dat men op de motor schokker bezig was met het inhalen van het trawlnet. De drie opvarenden van de schokker bevonden zich aan dek. Sedert Maandagmorgen werd te Har- dinxveld vermist de heer J. Lagendijk, die werkzaam was bij de machinefabriek Hol land. Hij was 's morgens vroeg van huis gegaan, doch niet op de fabriek aangeko- men. Vanochtend is zijn lijk in de Merwede gevonden, nabij de schutsluis in de Peulen. De tinbaggermolen Karimata is vanmor gen in alle vroegte naar Nederlandsch- Oost-Indië vertrokken, slechts 'door weini gen uitgeleide gedaan. Het lange verljjijf van den molen in Ne derland is geëindigd en nog eenmaal komen in de herinnering de grootsche pogingen van dezen „goudbaggermolen", die met zijn machtige installatie heeft getracht bü Ter schelling Lutine-goud boven de zeeopper vlakte te brengen. Omstreeks tien uur was de molen Hoek van Holland genaderd en toen wendden de twee havensleepers den steven. Alleen de „Roode Zee" bleef bij den molen, en onder zijn veilige hoede zette de tinbaggermolen koers naar Nederlandsch-Öost-Indie. VERGARING van oudroest in 4 DUITSCHLAND. In de maanden Juli tot September zal een nieuwe actie tot vergaring van oud ijzer worden ondernomen, in 1938 werden in de verschillende Duitsche fabrieken 255.000 ton oud ijzer ingezameld. De nieuwe campagne zal, evenals de vorige, ten doel hebben buiten gebruik gesteld materiaal in te zamelen, zooals stukken staal en ijzer, onbruikbare machines, rails, spijkers, kettingen, kabels en in het algemeen alle apparaten, die uit de fa brieken weggehaald kunnen worden zon der den goeden gang van zaken te storen. Bevoegde Duitsche kringen verklaren, dat de behoefte der Duitsche industrie aan oud ijzer voor 90 tot 93 procent gedekt is door de inzameling in Duitschland. Zooals men weet, gingen de pogingen om oud ijzer in te zamelen zoo vere da* de hekken van tuinen, openbare monumenten en gra ven werden weggenomen. Volgens een bericht uit Berlijn aan de arysche „Journal" gaan de militaire voor- reidingen nog verder dan in September bet geval was. fPantz'8 zett is vol militairen. Er zijn 4000 du'1Cle^e P0iit'e"a8eruen en dan nog eenige uenden manschappen van de Heimwehr. BerWoi.^0n kazerne» gebouwd en scholen de stad door mili tairen bezet is. ektp6 ^igar" meldt uit Berlijn: men was Führ^k"6 ®er^Jn van meening, dat de met F t de conïerentie te Berchtesgaden leider °h .^en nationaal-socialistischen De?,. f ngriike besluiten heeft genomen. instriiM- CV0erin8 is gebaseerd op nieuwe de riaf168' fe^e torster heeft gegeven aan de vri/n'1,3^508'8^81'3011® strijdformaties in zou v^ad.endie een ware mobilisatie Werd 1 erciden, welke tot nog toe niet echter JW°,2enl1^ Voor direct schijnt °°gen te C"i te daad van geweld onder dat alle n!," gezier\Men heeft vernomen, Dantzig 3 1°naai'socialistische leiders van berg -,,ii cinde van de maand te Chersalz- 6 ZUUen confereeren". Bezoek van den Dultschen ambas sadeur aan Daladier. Parijsche De correspondent van de ^arische'iG'!Cr\' we^e met Britsche of w°rden than? ?els 2iin gefrankeerd, Ouitsche stnrt 1Ri Postkantoren in de grens aan ungs de Fransch-Duitsche Pen> aldus pe controle onderwor- 0nderzocht w, .m.eni brieven worden Verdenkine O»0 m^raro°de stralen en bij geoPend en o* Pu ^lle kranten worden htededeelinfffn SC-Üd 0m na te 8aan €r ®°ntr0ie Wog8nf ?1Jn ingesloten. Dezelfde tenland eeznn^ past op naar bet bui- Ven tvorden l poststukken. Die brie- 8eb strook ge°Pend en voorzien van Üane geonenn v woorden: „Door de Deze 2!! or controle". t8r toegepast w,orden in bet bijzon nen. te Saarbrücken, Aken en TA '1 m ri?,aiiy nele,graph" meldt aan blad> 1de D'utsche ambassadeur te Parijs, hltff ln ^elcaek, gisteren een bezoek r n, fe acht aan Daladier. In welinge- k6 ^nn.gen, verluidt, dat dit bezoek in ïband stond met de verwikkeling van en rcer Abetz in de spionnagezaak, die dezer dagen zooveel stof heeft doen op waaien. Von Welczek zou met Daladier gesproken hebben over het verzoek van de Fransche regeering aan Abetz om het land te verlaten. Hij zou Daladier er van in kennis hebben gesteld, dat ongegronde beschadigingen zijn uitgesproken tegen Abetz, die met alleen een intiem vriend van Von Ribbentrop is en een fatsoenlijk man, maar die bovendien de vriendschap had verworven van vele belangrijke lieden in Fiankrijk. Wanneer geen poging zou worden gedaan om de huidige atmosfeer van verdenking te zuiveren, zouden de Fransch-Duitsche betrekkingen daaronder te lijden hebben, zoo zou de ambassadeur daaraan hebben toegevoegd. Wielrennen Narbonne, 21 Juli (van een specialen verslaggever): De tiende etappe van de Ronde van Frankrijk van Toulouse naar Montpellier, over een afstand van 240 K.M. wordt in drie gedeelten gereden. Het eerste gedeelte over 148)4 K.M. van Toulouse naar Narbonne werd gewonnen door den Franschman Ja- minet (Fr.) Onze landgenoot Toon van Schendel plaatste zich tweede. De uitslag van het eerste gedeelte luidt: 1. Jaminet (Fr.) 4 uur 7 min. 35 sec.; Toon van Schendel 4 uur 8 min. 24 sec.; 3. Bernardoni (Fr. Z.O.), zelfden tijd 4. M. Clemens (Lux.) 4 uur 8 min. 34 sec. 5 Le Gréves (Fr. W.); 6. Fontenay, beiden zelfden tijd; 8. Marcaillou (Fr.) 4 uur 9 min. 6 sec.; daarna een peleton van 30 renners onder wie Vietto, S. Maes, Vissers, de Kor- ver, Lambrichts, in denzelfden tijd als Mar caillou; 38. Albert van Schendel 4 uur 9 min. 20 sec.; en een aantal renners ex aequo onder wie Hellemons en Dominicus De tijdrit van Narbonne naar Beziers. Het tweede gedeelte van de tiende etappe bestond uit een tijdrit van Narbonne naar Beziers over een afstand van 27 k.m. De uitslag luidt: 1. Archambaud (Fr.) 37 min. 30 sec. (de winnaar reeds met een gemiddelde uursnel held van 43,2 k.m.), 2. P. Jaminet (Fr.) 38 min. 8 sec., 3. Visesrs (Belg.) 38 min. 50 sec.; 4. Vlaemynck (Belg.) 38 min. 54 sec., 5. Lambrichts 38 min. 55 sec.; 6. Bernar doni (Fr.) 38 min. 57 sec.; 7. Ritserveldt (Belg.) 39 min., 8. Vieto (Fr.) 39 min. 3 sec., 9. Neuville (Beig.) 39 min. 25 sec., 10. S. Maes (Belg.) 39 min. 25 sec., 18. A. v. Schendel 39 min. 42 sec., 22. De Korver 40 min. 4 sec.; 24. Hellemons 40 min. 11 sec., 38. T. v. Schendel, 41 min., 43. Dominicus 41 min. 17 sec., allen Nederlanders. Linker pijl twen, rechter pijl rood x 6® As v*® Linker pijl rood, roehter pijl wit I oe vaker brandalarm... es te minder bosch «oe. meer rommel... fles te meer prikkeldraad! De eigenaren van Schoorl protes teeren tegen de aantasting van hun belangen. In zijn vergadering van 6 Juli 1938 be sloot de Raad van Schoorl, nadat reeds in een tweetal vergaderingen deze zaak aan de orde was geweest, tot herziening van het bestaande Uitbreidingsplan. Dit voorstel tot herziening vond plaats op aandrang van Ged. Staten van Noordhol land, terwijl mede op aanwijzing van dit College de herzoening diende plaats te vin den door een architect, die ter zake eenige bekendheid en ervaring had, zoodat de wensch van de Raadsleden dat de herzie ning zou worden voorbereid door de plaat selijke architecten, niet kon worden inge willigd. Met 4 tegen 2 stemmen werd toen beslo ten de opdracht te verleenen aan het Ar chitectenbureau van de heeren Roosenburg en de Ranitz te 's-Gravenhage, terwijl daar voor een crediet werd verleend van 1500. De wettelijk voorgeschreven ter inzage legging van het plan vindt thans plaats de termijn loopt op 23 Juli a.s. ten einde en het feit dat de grondeigenaren zich na kennisneming van het plan, vrijwel unaniem met de ontworpen plannen niet kunnen ver eeigen, heeft geleid tot ee belangrijke oppo sitie tegen de voorstellen van B. en W. Bij het Gemeentebestuur van Schoorl zit het streven voor het mooine natuurschoon dat dit dorp zoo bekoorlijk maakt, zooveel mogelijk ongerept te bewaren, m.a.w. men wil buiten de kommen bebouwing zooveel mogelijk tegengaan. Te Aagtdorp, Schoorl, Groet en Catrijp heeft men buiten de thans bestaande kom men, wegen geprojecteerd, waaraan een vrijwel aaneengesloten bebouwing mag plaats vinden. Er wordt zoodoende uitbrei ding van de bestaande kommen verkregen Buiten de kommen echter heeft men een zeer ruime bebouwing opgezet, de afstanden tusschen de woningen varieeren daar van 40 tot 200 Meter, terwijl slechts langs enkele wegen de perceelsbreedte maar 25 Meter behoeft te bedragen, men beoogt op deze plaatsen te krijgen bouw van landarbeiders- en arbeiderswoningen. Tegen deze aangegeven bestemming der gronden nu bestaan by de grondeigenaren 2eer groote bezwaren en nu is het wel zoo, dat en begrijpelijk bij de vaststelling van ieder uitbreidingsplan een aantal grondeige naren wordt gedupeerd, maar de thans aan gevoerde grieven zijn wel zeer doorslag gevend. Het vreemde is namelijk, dat wanneer men b.v. bouwen wil langs een weg waar de afstand tusschen twee woningen 150 meter moet bedragen, men net de beschik king behoeft te hebben over een perceel grond van die frontbreedte, maar men kan bouwen op een strook grond van b.v.40 meter, maar dupeert daardoor de eigenaren van de gronden die zich 150 meter ter weerszijden van de nieuwe woning uit strekken, want deze eigenaren kunnen hun terrein enniet als bouwgrnd verkoopen en de waarde van deze gronden als bouwter rein wordt nihil. Het gaat er dus om, dat hy die het eer ste een goedgekeurd bouwplan weet te ver krijgen, de eigenaren der hem belendende perceelen op enorme wijze dupeert. Beter ware het, indien was voorgeschre ven, dat men om te kunnen bouwen diende te beschikken over perceelen grond met 'n breedte langs den weg van respectievelijk 40, 60, 100, 150 en 200 meter, dan moet de gene die bouwen wil tenminste de gronden van zijn buren aankoopen en worden deze dus in zeker opzicht schadeloos gesteld. Terecht wordt echter gevreesd, doe hoe men deze bepalingen ook wil redigeeren de bouw in Schoorl niet belangrijk meer zal toenemen, wat toch is het geval.a De bouw buiten de kommen wordt zeer ruim geno men, hetgeen zeer zeker het behoud van 't natuurschoon ten goede komt, en dan wordt men dus gedwongen binnen de kommen te gaan bouwen. De bestaande kommen zyn vrijwel volgebouwd, weshalve men zou moeten komen tot het bouwen in de nieu we geprojecteerde kommen, maar dit stuit op groote moeilijkheden. Want de aanleg van de wegen langs welke dan gebouwd zou kunnen worden, wordt ge heel aan het particulier initiatief overge laten, de gemeente Schoorl immers beschikt niet over zoodanige middelen, dat zij zich de luxe van een grondbedrijf kan gaan per- mitteeren. Er moeten dus bouwexploitanten gevon den worden, die bereid zijn de aangegeven gronden nabij de kommen van Schoorl, Catrijp en Groet in exploitatie te brengen in de hoop, dat de daar te stellen woningen zullen worden gehuurd respectievelijk ge kocht. Dit nu gelooft men dat tot de vrome wen- schen zal blijven behooren, omdat Schoorl te ver van de groote centra ligt om als woonplaats voor forensen in aanmerking te komen, terwijl toch vorenbedoelde exploi tatie van gronden alleen dan loonend is als men een groote trek naar een gemeente kan verwachten. Ten slotte is in het uitbreidingsplan nog opgenomen een plan voor den provincialen weg naar Camperduin. Deze weg loopt vanaf de grens der ge meente Bergen nabij „de Zandhoeve" door den polder naar het kruispunt van de Ger- brandslaan en de Omloop, daarns loopt hij gedeeltelijk langs de Omloop tot ongeveer 150 meter ten Zuiden van den Boschmans- weg waar een aftakking naar Schoorl is ge projecteerd, waarna de weg zelf ten Zuiden van de Nollen naar het station voert, van hier wordt de weg in het verlengde van den Stationsweg doorgetrokken tot den Ouden dijk en gaat dan door den polder ten Oosten en evenwijdig aan den bestaanden Heereweg in de richting Camperduin, voor dit doel is een brug gedacht over de Hargerzandvaart, terwijl de nieuwe weg eerst bij Camperduin op den bestaanden weg aansluit. Zooals hiervoor reeds vermeld, hebben talrijke ingezetenen bezwaren tegen het door B. en W. ingediende plan en de eigenaren DIENSTPLICHT. Bekendmaking van uitspraken inzake vrijstelling. De Minister van Defensie heeft omtrent de aanvrage om vrijstelling van den dienst plicht wegens kostwinnerschap betreffende den hieronder genoemden persoon, de uit spraak gedaan, achter zijn naam vermeld HERMAN DE BEER, Lichting 1939, Uitspraak: Het verzoek afgewezen. Tegen deze uitspraak kan uiterlijk den TIENDEN DAG na den dag dezer bekend making in beroep worden gekomen door: a. den ingeschrevene, wien de uitspraak geldt of door diens wettelijken vertegen woordiger; b. door elk der overige voor deze gemeente ingeschreven personen of door diens wettelijken vertegenwoordiger. Het verzoekschrift daartoe moet, met redenen omkleed, worden ingediend bij den Burgemeester ter secretarie dezer gemeente, afdeeling Militaire Zaken, die voor de door zending aan de Koningin zorgt. Alkmaar, 21 Juli 1939. De Burgemeester van Alkmaar, F. H. VAN KINSCHOT. van gronden in de gemeente Schoorl, waren Donderdagavond in de groote zaal van de Rustende Jager te Schoorl bijeengekomen om te beraden wat kon worden gedaan om te voorkomen, dat dit naar hun meening voor Schoorl onaanvaardbare plan door den raad werd vastgesteld. Namens de commissie die het initiatief nam voor het protest heette de heer W. S van der Noordaa de talrijke aanwezigen hartelijk welkom. Spr. zette uiteen, dat dit protest niet voortvloeit uit het engbegre pen eigenbelang, maar dat hier in zoo grove mate de belangen der ingezetenen, grond eigenaren, bouwers, bouwarbeiders, nering doenden en tenslotte van hen die zich hier willen vestigen worden aangetast, dat pro test diende te worden aangeteekend. Spr. deelde mede, dat de heer K. P. Zuurbier bereid was gevonden een uiteenzetting te geven omtrent de strekking van het plan. De heer Zuurbier zeide, dat ook hij een voorstander van een uitbreidingsplan was maar men diene dan een zoodanig plan te ontwerpen, waarbij toch in ieder geval de belangen van de ingezetenen eenigermate worden gediend. In het onderhavige plan kan men niet zeggen, dat er met de belan gen der ingezetenen rekening is gehouden Spr. zou dan wel willen adviseeren, aan de grenzen der gemeente borden te plaat sen vermeldende het opschrift: „Hier mag niet meer gebouwd worden". Hierna gaf spr. een opsomming van de voorgestelde bepalingen, alsmede van de be zwaren die tegen dit plan waren aan te voeren. Wy hebben deze reeds in de inlei ding weergegeven. Na deze uiteenzetting van den heer Zuur bier volgde een uitvoerige gedachtenwisse- ling, waarbij de heer Arpeau o.m. nog wees op de groote aantasting van het eigendoms- techt. De heer Korver merkte nog op, dat men op sommige terreinen een zoodanige fcebouwingsafstand heeft bepaald, dat dit in feite neerkomt op een bouwverbod. De heer Winder die de ingebrachte be zwaren in het algemeen wel onderschreef, meende toch naar aanleiding van de toe lichting van den heer Zuurbier eenige na dere inlichtingen te moeten verschaffen, waardoor een beter inzicht nopens de ver schillende bepalingen nog werd verkregen. De heer Wognum noemde het thans inge diende plan een ramp voor de gemeente Schoorl. Als oud-wethouder heeft spr. des tijds ook meegewerkt aan de vaststelling van een uitbreidingsplan, waarbij echter re kening werd gehouden met de belangen van de ingezetenen. Welke normen echter het huidige college heeft aangelegd ontgaat spr, ten eenenmale. Wil men, zoo vraagt spr., Schoorl toevoegen aan de rij der doode plaatsen? Spr. wees er op, dat velen door dti plan ernstig gedupeerd worden en hij doet dan ook een beroep op den Raad dit plan zonder meer af te wijzen. Ten slotte werd besloten aap den raad een verzoek te richten tot niet aanvaarding van de ingediende plannen hetgeen door alle belanghebbenden zal worden onder teekend. Spr. bracht nog dank aan de Commissie voor het genomen initiatief, daar hierdoor de belanghebbenden in kennis waren ge steld van het dreigende onheil, in dit ver pand werd nog vernomen, dat hoewel door B. en W. aan de Raadsleden was toegezegd, dat zij een exemplaar van de bebouwings voorschriften zouden krijgen, zij ook zelfs geen nadere toelichting hadden ontvangen, Het ingediende verzoekschrift luidt als volgt: Ondergeteekenden allen beianghebben den, in vergadering bijeen in de Rustende Jager te Schoorl op 20 Juli 1939, kennis genomen hebbende van het ontwerp- uitbreidingsplan met bebouwingsvoor schriften der gemeente Schoorl; protesteeren tegen de wijze waarop zal worden ingegrepen in het eigendom van meerdere ingezetenen. Zijn van oordeel, dat de ten uitvoer- legging niet zal kunnen piaats vinden zon der aan de rechten van anderen hinder toe te brengen (art. 625 B.W.); zijn bovendien van oordeel, dat de stich ting van bouwblokken niet past in deze gemeente, meenen dat de vele belemme rende bepalingen niet te aanvaarden zijn, terwijl de gemeente gelet op de financieele positie, niet in staat is den aanleg van wegen te bevorderen, weshalve zij u ver zoeken in geen geval dit ontwerp-uitbrei dingsplan met bijbehoorende bebouwings voorschriften te aanvaarden. Door alle aanwezigen werd dit verzoek schrift onderteekend, terwijl naar werd medegedeeld nog zeer velen dit voorbeeld zullen volgen, opdat den raad blijke dat "e ingezetenen vaststelling van dit plan ten stelligste verwerpen. De vergadering werd hierna gesloten. (Ongecorrigeerd). is het EENIGE DAGBLAD met een EIGEN STADSKARAKTER. Dat is de GROOTSTE WAARDE voor den adverteerder! Tel. 3320. STOOMVAARTLIJNEN. Stoomv. Mij. Nederland. Ariadne 20 Juli v. A'dam n. R'dam. Aurora 20 Juli v.m. Gibraltar gepass. Baarna 20 Juli 15 u. Azoren gepass. Deucalion 21 Juli 3.15 u. te Hamburg. Hercules 20 Juli te Burgas. Irene 20 Juli te Lissabon. Juno 21 Juli 0.30 u. Lydd gepass. Manto 20 Juli e Bilbao. Merope 20 Juli v. Malta n. Piraeus. Nero 18 Juli v. Puerto Barrios n. Cristobal. Notos 20 Juli v. Gothenburg n. Aarhus. Oberon 20 Juli 14 u. Ouessant gepass. Ores.tes 20 Juli 17.15 u. te Hamburg. Pygmalion 20 Juli te Ceuta. Van Rensselaer 21 Juli 17 u. te Amsterdam verwacht. Saturnus 19 Juli te Jaffa. Socrates 21 Juli te Barbados. Titus 20 Juli te Limni. Venus 20 Juli te Livorno, Vesta 20 Juli te Split. Kon. Ned. Stoomb. Mij. Tjikandi uitr. te Belawan 19 Juli. Tarakan Fjordenreis van Bergen 20 Juli. Tanimbar J. N. L. te New York 20 Juli. Tajandoen uitr. van Suez 20 Juli. Simaloer thuisr. v. IJmuiden 21 Juli. Poelau Tello thuisr. te Genua 20 Juli. Sembilan thuisr. e Suez 21 Juli. Kon. Holl. Lloyd. Salland thuisr. 21 Juli te A'dam. Ceres thuisr. 20 Juli om 6 u. v.m. te Bremen HollandAmerika Lijn. Blitar thuisr. 21 Juli 2 u. van Sabang. Slamta thuisr. 21 Juli v. Singapore. Statendam aan de wal te Rotterdam verw. 21 Juli 4.30 n.m. HollandAfrika Lijn. Nieuw Amsterdam 21 Juli v.m. te N. York. Statendam 20 Juli 6.30 u. v. Plymouth. Breedijk 20 Juli n.m. van Antwerpen. Dinteldijk 19 Juli v.m. v. Christobal. Rotterdamsche Lloyd. Dempo uitr. 20 Juli te Batavia. Ameland 19J uü 11 u. pass. Los Palmas. Kota Gede thuisr. 19 Juli 22 u. v. P. Said; verwacht 24 Juli 15 u. te Marseille. Palembang uitr. 19 Juli 21 uur passeerde Gibraltar. Indrapoera uitr. 20 Juli 9 u. te Marseille. Kota Agoeng J. N. L. 20 Juli te Singapore. OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH- LANDBOUWCREDIET N.V. van Vrijdag 21 Juli 1939 STAATSLEENINGEN. 3-3K Neder 1, 1938 3 Ned.-lndiê 1937 Vor.lt. 96 - 93i3/„ 5H Duitschl. '30 m. verkL 19i/. BANKINSTELLINGEN. Amsterd. Bank 112 Handel Mil Cort. v. 250 129'/4 Koloniale Bank 167 Ned. Ind. Handelsbank 116Va 1NDUSTR. OND. BINNENL. Alö. Kunstzijde Unie 36>/4 Calvé Delft Cert. 78 NedïrL Ford341 ®/4 Lever Bros129'/4 Philips GloelL Gem. Bezit 201'/4 INDUSTR. OND. BUITENL. Am. Smelting 4 Anaconda Btbleb. Steel Cities Service Generaal Motors Kennecott Copper North American Rayon Republic Steel Standard Brands 34% §20»/i„ o4V« 357/16 Steel comm 38% U. S. Leatber CULTUUR MAATSCH. H. V. A Java Cultuur Ned. Ind. Suiker Unie Vereen. Vorstenlanden MIJNBOUW. Alg. Explor. Mij. Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtscbe Petr. 1 Kon Petr Perlak Pbillips Oil 3% 401 196% 216 89 63 100 287% 4 300 56 27 SH1I Union8"% t 9%a 189'/4 1321/4 88'/, 108% 88% 97 71% 100 106 J/4 129% 22% lOVu Tide Water RUBBERS. Amsterd. Rubber Deli Bat Rubber Hessa Rubber .444 Oostkust 4 4 Serbadjadi Interc. Rubber .44142% SCHEEPVAARTEN. Holland—Amerika lijn 4 JavaChina—Japan lijn Kon. Ned. Stoomboot. Scheepvaarl Unie 4 1 TABAKKEN. k Deli Batavia 4 Oude Deli i 1 1 187% Senembah 149% AMER. SPOORWEGEN. Atchison Topeka Illinois Central 4 1 Southern Pacific 4 Southern Railw. 13 Union Pacific 1 4 75% CüD. Pac. f. 444444 37/0 Exclaim. *Exdividend, §Noteering per 50. x) ex-coupon rolongatie vorige koers '/s, heden pCt, WISSELKOERSEN AMSTERDAM OFFICIEEL. 2.45-3X0 96 94 18% 113 129 167 116 35% 78% 3391/, 128%-J 200%-J 20.%, 4«*-%8 4% 35%6-ï 26%,-i 13»% 12-"% 5% 37%-% 401% 196 215 89 63 100 286% 300j-li 56 27 8% 9»/ia 188% 132% 108% 2%, 97% 717/4 100% 107% 130 I881/. 148 n» 11% 12% 75 Vorige koers heden New-York 1.877/4, 1.867/, Londen 8.757/4 8.743/4 Berlijn 75.05 75.— Parijs 4.957/4 4.95 Brussel (Belga) 31.79 31.75 Zürich 42.20 42.15 Kopenhgaen 39.12% 39.05 Stockholm 45.20 45.10 Oslo 44.05 43.97 X

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 9