FLITSEN VAN Problemen WITTE P O EK. „Boefje". De Prinses Beatrix-film. Film No. 850. Z1 GOOGIE WIïHEKS- rond Duizend-en-een moeilijkheden moeten worden overwonnen. mm ONZE BIOSCOPEN. DERDE BLAD EEN MOEDER BESCHULDIGT. V ictoria-Theater. Frieda Inescourt speelt den hoofdrol. Be kend is haar naam niet en de meeste toe- Schouwers zullen haar in „Een moeder be schuldigt" voor het eerst zien spelen. Maar ieder, die haar creatie in deze film ziet, zal toegeven, dat zij een uitstekende actrice is, die in haar spel meer overtuigingskracht legt dan menige andere filmgrootheid, die zijn (of haar) bekendheid verwierf door een betooverende glimlach of een handig stel tap-voeten. Frieda Inescourt tracht het le ven in haar spel te verwerkelijken. En dat gelukt haar. Er zijn maar weinigen, die hiertoe in staat zijn. Zij toont in deze film een karakter overtuigend te kunnen uit beelden, een gave, die weiiyg filmsterren blijken te bezitten. Zij beheerscht door haar persoonlijkheid de film, die zonder dit feit wellicht gedoemd zou zijn geweest te wor den ingedeeld bij de categorie van „norma le films", films, die ongeveer op het ni veau staan van het hedendaagsche filmwerk. Niet extra slecht, maar ook niet extra goed. Door de domineerende figuur van de vrouwelijke advocate in deze film echter stijgt zij in waarde, krijgt zij haar beteeke- nis, is zij de bijzondere aandacht waard, legt ze wellicht bepaalde levensproblemen aan den toeschouwer ter oplossing voor. Het thema zeer in het kort is het volgende: Eén vrouwelijke advocate ver dedigt een meisje, dat in wanhoop den man, die haar bedroog, neerschiet. En zij doet dat op een voortreffelijke manier in een ont roerend pleidooi. Een pleidooi niet alleen yoor het meisje, maar ook, neen juist voor zichzelf. Een pleidooi én een aanklacht. Een beschuldiging tegen den man, aan wien het te wijten is, dat zij zelf 17 jaar geleden on der bijna dezelfde omstandigheden heeft verkeerd. De man, aan wien thans de mo- reele schuld van dezen moord ten laste moei worden gelegd. En het gelukt haar de beschuldigde vrij te pleiten. De rechtszitting is 't hoogtepunt van de film. Een rechtszaak is wel meer het ge geven voor een filmwerk geweest. Maar déze film met déze rechtszaak, de verfil ming van het boek van Faith Baldwin, verdient bizonder de aandacht. Zij is origi neel van opzet en boeiend van uitwerking. Het spel van Frieda Inescourt werkt daar in de eerste plaats toe mee. Van het voorprogramma trok de Beatrix- film allereerst onze aandacht. Voorts be stond het uit Fox- en Polygoon-nieuws, respectievelijk uit buiten- en binnenland, en een film, getiteld „De fluitende pijl". De inhoud van deze film doet voor den tal van avonturen belovenden naam zeker niet onder. Karl May op het witte doek, in optima forma! KOZAKKENBLOED. Bioscoop-theater Harmonie. Een buitengewoon sterke film, gespeeld door artisten, die men van het begin tot het einde met de grootste belangstelling volgt, komt deze week als hoofdnummer voor op het programma van het Harmonie-theater. De titel: Kozakkenbloed zegt reeds veel en het is dit bloed, dat in Mike Balan en zijn zoon zoo duidelijk spreekt. Mike is een echte Kozakkenzoon van het oude Rusland. Hij is in Amerika terecht ge komen en leidt daar als veedief een vrij en zorgeloos leven. Maar dan komt zijn ge scheiden vrouw hem onverwacht bezoeken en zij brengt aan Mike zijn zoon, die tot een boy van ruim twintig jaar is opgegroeid en dien zij niet langer baas kan. Mike en John worden pas goede vrienden, als de vader merkt, dat zijn jongen in vechten, paardrij den enz. niet voor hem onderdoet en van het echte Kozakkenras blijkt te zijn. De practijken van Mike blijven echter voor de politie niet langer verborgen. Hij wordt ge arresteerd en veroordeeld, terwijl de zoon cadet wordt op de militaire academie. Mike rekent er stellig op, dat zijn zoon hem wel zal weten te verlossen, want dat doet een goede Kozakkenzoon altijd. Inderdaad denkt John aan niets anders, doch wanneer hij na de ontsnapping van zijn vader als soldaat de opdracht krijgt den vluchteling dood of levend te arresteeren, wil hij zich van die opdracht kwijten, maar de oude Kozak, in het nauw gedreven, verkiest den dood bo ven het verlies zijner vrijheid. Dan krijgt John verlof om tot officier te worden op geleid en Trina, de Russische emigrante zal trouw op hem wachten. Groote bewondering gaat uit naar den be kenden acteur Akim Tamiroff, die als den Kozak Mike een prachtrol speelt. Maar Leif Erikson weet zich als John naast den sterken karakterspeler schitterend te handhaven. Francis Farmer verrast door een zeer zuiver gespeelde Trina, soms vol ontroering. De bezetting van de overige rollen bewijst, dat men bij de Paramount beschikt over een kranig stel acteurs. Als geheel een film, die de belangstelling meer dan waard is. Het voorprogramma is bijzonder verzorgd, omdat dit programma in zijn geheel eiken middag wordt gegeven in de z.g. Cineac- voorstellingen van de Prinses Beatrixfilm. Allereerst een tweetal boeiende journaals, één van Paramount en één van Profilti. Ver volgens een schitterende sport-film, waar aan de liefhebbers van zwemmen en duiken hun hart zullen ophalen. Dap de film van de Prinses en tot slot een der best geslaagde films van Popeye, the Sailorman, waarin de geteekende held schittert als rolschaat- senryder. Het stond er zoo eenvoudig in de eerste berichten in de dagbladen: N.V. „City- Film" gaat „Boefje" verfilmen! Maar als je zoo dagelijks verkeert op het kantoor van den productieleider Leo Meyer, dan ga je zoo'n beetje begrijpen, wat er allemaal aan een filmproductie vastzit. Leo Meyer zag er welgedaan uit, toen hij met de voorbereidingen begon. Thans wordt hij zichtbaar magerder en ik vrees, dat hij grijs zal zijn, voordat de film gereed is. Wat zoo'n klein straatschoffie al niet op zijn geweten heeft. En wat je ook niet weinig verbaast is de uitgebreidheid van den technischen staf. Het aantal leden van den staf overtreft op het oogenblik nog het aantal spelers. De spelers heeft men bij de voorbereidingen nog niet noo- dig, doch de staf is dag in dag uit in de weer om te zorgen, dat op 15 Juli de op namen kunnen beginnen. Ik heb nu al kennis gemaakt met Detlef Sierck en zijn vrouw, beiden bruin verbrand van een heerlijke, zonnige zeereis van Amerika naar ons land. Ik heb Noll van Es ontmoet, die Detlef Sierck zal assisteeren. A. H. Wegerig, de architect, was al eenige malen op het kantoor voor besprekingen aan gaande décors. Cor Steyn kwam met Cor Lemaire contracten teekenen. Zij beiden zijn verantwoordelijk voor de muziek. Cor Steyn, de bekende organist van het City Theater te Amsterdam, bekend ook door zijn uitzendingen voor de Vara, compo neert de muziek en heeft verder de zorg voor de algeheele muzikale leiding op zich genomen, terwijl Cor Lemaire de arrange menten zal schrijven. En daarbij is de staf nog niet.ten einde. Daartoe behooren ook Arkos Farkas, de cameraman en diens assistent Croisset, verder Rita Roland, die bij de montage behulpzaam zal zijn. Maar één man van den staf is nog steeds on zichtbaar voor me gebleven: Sonepouze, de opnameleider. Hij moet namelijk zor gen voor de requisieten en de costumes en is den geheelen dag op stap om die bij elkaar te snorren. Zoo nu en dan heb ik hem wel eens aan de telefoon gehad. Gis teren nog belde hij op uit Rotterdam vanuit het politiebureau. „Wat hij op zijn geweten had?" was natuurlijk mijn eerste vraag. Hij bleek echter zoo onschuldig als een pasgeboren kind. Hij was alleen maar op zoek naar een uniform van een Rotter- damschen politie-agent uit de jaren 1905 1910. Ze konden hem echter niet helpen. Nu, ik ook niet. Ik heb in mijn jeugd wel eens eenige uren op een politiebureau ver toefd en ik mag dus zeggen, dat ik op goeden voet sta met de ordebewaarders van onze stad, maar in 1905 was ik nog niet geboren en dus weet ik ook niet hoe de agenten er in die jaren uitzagen. De opnameleider zal er echter wel achter komen. Is U wel eens opgedragen niet eerder terug te komen voor U een kerkorgel op den kop getikt had? Het is onzen opname leider overkomen. En als U „Boefje" gele zen hebt, herinnert U zich ook de scène in de rechtszaal, waarin de moeder van „Boefje" zoo'n komiek kapothoedje draagt met een dwaas dansend veertje. Zoo'n hoedje moet er komen. Waar haal je zoo'n idioot ding vandaan? Zelfs onze over grootmoeders dragen geen kapothoedjes meer. Maar de opnameleider scharrelt het op. Het zijn niet de groote problemen, ver bonden aan een filmproductie, waarvoor deze man zich gesteld ziet. Detlef Sierck en Leo Meyer hebben nog wel heel andere vraagstukken op te lossen. Maar ik neem mijn hoedje af voor den opnameleider, zoodra ik hem eens tegen nom (maar ik vrees, dat dit niet eerder zal zijn dan na beëindiging van de filmopnamen), want hij is de man, die duizend-en-een puzzles op te lossen krijgt en die ze oplost ook. Een der nieuwste foto's van de M.G.M.-ster Laraine Day. In drie theaters te Alkmaar. In het Victoria-Theater, in het Theater Harmonie en in het City-Theater is deze week de Prinses Beatrix-film in het voor programma opgenomen en eiken middag wordt van deze film aangevuld met nieuwsopnamen uit binnen- en buitenland in alle bovengenoemde theaters een door- loopende voorstelling .gegeven. Zooals bekend was de film van ons Prin sesje, door Z.K.H. Prins Bernhard zelf op genomen, oorspronkelijk een smalfilm, die in alle groote steden in de Cineac-voorstel lingen gedraaid is en daar duizenden enthou siaste bewonderaars heeft gevonden. Nu is de film ook geschikt om in de gewone bios cooptheaters in den lande geprojecteerd te kunnen worden en deze week zal zij in 45 theaters w.o. ook de Alkmaarscheaan het publiek vertoond worden. Wanneer wy thans nog vermelden, dat de totale op brengst bestemd is voor de ontspanning van de thans in dienst zijnde militairen, behoe ven we zeker niemand meer aan te sporen, hetzij des avonds, hetzij in een van de korte en goedkoope middagvoorstellingen waar in de hoofdfilm uit-het avondprogramma natuurlijk niet gedraaid wordt van dit Prinses Beatrix-filxnpje te gaan genieten. Dat is de film, die in ongeveer tien minu ten wordt afgedraaid, zeker waard, want zelf al was dit niet een speciale Prinses Beatrix-film, dan nog zou zij veler belang stelling trekken door de alleraardigste en volkomen natuurlijke uitbeelding van een klein menschje, dat aan het begin van het leven staat en voor wie alles wat het op zijn weg vindt een groote en heerlijke verras sing is. Het Prinsesje probeert te loopen, het doet de allereerste stapjes op den korten weg tusschen twee veilige punten, tusschen Prin ses Juliana en Freule Feith. Het is dankbaar als het op critieke oogenblikken door sterke handen voor een val behoed wordt, maar een volgend filmbeeld toont, dat het loopen al geen moeilijkheden meer geeft. Het Prinsesje loopt, of liever het dribbelt, het verzet de kleine voetjes vlug links en rechts en het scharrelt zoo zonder hulp van groote men- schen naar alle plaatsen waar het iets bij zonders ontdekt heeft. En iets bijzonders is voor zoo'n heel klein meftschje eigenlijk alles wat er te zien is, een tafeltje in de gang, waarvan de gebeeldhouwde koppen even door het kleine handje gestreeld wor den, een vaas, een olifantje op wieletjes, maar vooral de levende dieren. Daar is in een van de eerste opnamen de ruigharige fox, die er zich niets van aantrekt, dat zijn kleine meesteresse van koninklijken bloede is, die telkens weer spelend op haar toe springt en zijn hondensnuit tegen haar oortje drukt, zoodat zij al beschermend het kleine handje naar het hoofd brengt, zoodra zij dien vriendelijken maar wat ruwen mak ker gewaar wordt. Op menig filmmoment ziet men hoe Prinses Juliana geniet van de vreugde van Haar dochtertje en hoe het kleine Prinsesje voortdurend onder toezicht staat van freu'le Feith en ook b.v. waar zij in de gang op het olifantje wordt voort getrokken van Zuster B. Taapken uit Bergen, die freule Feith in haar vacantie- maand heeft vervangen. Zuster Taapken genoot naar verpleegstersopleiding in het kinderziekenhuis te Utrecht en het zieken huis aan de Prinsengracht te Amsterdam van de Ver. voor Ziekenverpleging. Zoo is het Prinsesje binnen, maar buiten zijn de opnamen nog interessanter. Daar ziet men het Prinsesje, als een klein ronddrib- belend kaboutertje bij de eenden in het park en de honden in den kenneL Daar valt de dreumes zoo nu en dan eens even in het gras om een bloem te plukken of staat ay op handjes en voetjes om een jong hondje achter de tralies te bekijken. „Het Prinsesje loopt", zegt de film en zoo is het inderdaad. Zij, die misschien eenmaal Neerlands koningin zal zijn, zet hier de eerste wankele schreden op een zonnig levenspad. En wie haar aanschouwen, ver beugen zich met de ouders en hopen, dat het Prinselijk gezin het huiselijk geluk nog lange jaren zal mogen kennén. Googie Withers, de jonge en charmante hoofdrolvertolkster in de film „De Bagatelle Club", werd in 1917 te Karachi in Britsch- Indië geboren. Haar vader is een Engelsch Marine-Officier (Com- mander of the Navy), terwijl haar moeder een Hollandsche is. Googie Withers gaf zichzelf een voor naam. Toen zij een jaar oud was sprak zij steeds over „Googie", wanneer zij zichzelf bedoelde. Googie is een woord ontleend aan het Hindustani en beteekent „clown tje". Reeds vroeg voel de zij waarschijnlijk, dat zij eens aan het tooneel zou komen. Toen Googie 9 jaar was begon zij te dan sen. Haar talenten op dit gebied demon streerde zij echter steeds in den intiemen familie-kring. Pas toen zij op 12-jarigen leeftijd eens mee mocht doen aan een pantomine in Londen, daarbij „heusch" op de „echte tooneelplan- ken" kwam te staan, rijpte bij haar het plan om aan het tooneel te gaan. Aanvankelijk stuitte dit op ernstig verzet van de zijde van haar ouders, doch vanaf haar 14de jaar begon zij ernst te maken met haar tooneel-carrière. Van dien tijd af trad zij geregeld op in balletten, in cabarets, vaudeville's en opérette's. Zij was 17 en trad op in de muzikale comedie „Nice goings on", toen zij ontdekt werd door een talent-scout van „Warner Bros". Door diens toedoen kreeg zij haar eerste filmrolletje in „The girl and the crowd". Sedert dit filmdebuut heeft zij aan on geveer 26 films medegewerkt, o..a in „Her last affaire", „Murder in Soho", „Accused", „Convict 99", „Paradise for two", „Crown versus Stephen", „Action for slander" en „Strange Boarders". Hoofdrollen speelde zij in „You are the Doctor" met Barry K. Barnes, in „Trouble Brewing", de nieuw- ste George Formby-film, en thans in „De Bagatelle Club", waarvan de Nederland- sche première deze week gegeven wordt in het City Theater te Den Haag. Tusschen haar vele films door, treedt Googie Withers ook nog dikwijls in too- neelstukken op. Haar grootste ambitie is nog eens in Hollywood te mogen filmen en in een tooneelstuk op Broadway op te kunnen treden. En tot haar hobbies rekent zy het zien van zooveel mogelijk films, het zeilen op zee (wat zij doet, wanneer zij er maar eenigszins tijd voor heeft) en het verza melen van gramofoonplaten. Haar gramo- foonpLtenverzameling heeft reeds for midabele afmetingen aangenomen en zy telt haar „records" bij honderden. In het Kurhaus te Scheveningen kwa men op zekeren zomerdag, nu alweer tien jaar geleden, eenige journalisten samen, om daar de toenmaals zéér geliefde Lil Dagover te interviewen, die toen op 't hoogtepunt van haar roem stond. Inter views zijn in den regel ongezellige dingen, maar in dit bijzondere geval was er nogal wat animo en vlotte het persgesprek zeer. In den loop van dat gesprek stelde de Duitsche diva een vraag aan haar onder vragers: Wie van U heeft eenig denk beeld, in hóéveel films ik nu heb meege speeld? Eén der journalisten raadde vijftig, een tweede: honderd, een derde: vijfhonderd. Niemand had eenig flauw idee en elk was bang, een te laag getal te noemen en daar door de diva te beleedigen. Acht en twintig verklaarde Lil Dago ver eerlijk en ieder toonde verbazing en niemand dorst hardop zeggen: Zóó weinig! Acht en twintig filmsIs dat inder daad gering? Eén enkele film kan toch voldoende zijn, om iemand wereldberoemd te maken. In werkelijkheid is 28 een gan- sche carrière, een loopbaan, waarop men met voldoening mag terugzien. Daarom zal het wel verwondering baren, dat de beroemde Amerikaansche filmregisseur Allan Dwan kort geleden zijnachthonderdvijftigste film heeft voltooid! Dat was de 20th Century-Fox film „De Drie Musketiers", een filmparo« die met de Ritz-Brothers. Achthonderdvijftig films dat is veel meer dan een carrière, dat is een onbegrij pelijk groot cijfer. En dan nog: regie! Een speler en zelfs een diva is niet van A tot Z bij een filmopname betrokken. Er zijn steeds tal van opname-dagen, waarmee hoofdve'tolkers niets te maken hebben. Maar een regisseur is er altijd van aan vang tot einde bij, zoodat zijn aandeel ia een film steeds heel veel aanzienlijker nog is. Achthonderdvijftig films Dat betee kent noodzakelijkerwijs, dat Allan Dwan de aanvangsjaren der cinematografie t volle heeft meegemaakt. Dat stempelt hf tot een der hechtste steunpilaren, een <i innigste insiders, een der vaste figuren van Hollywood, een dier mannen, op wier oersterke schouders heel het filmbedrijf rust. Anno 1909 begon Allan Dwan met regie van éénacters en zijn laatste groote film, dertig jaar later was de groote 20 Century-Foxfilm „Suez", die elkeen zi nog wel zal herinneren. Nu verschijnt dan „De Drie Musketiers" en daarmee zijn we gekomen op film No. 850. En hij makkelijk de duizend halen, want °e zestigjarige regisseur is nog bijzon"61 vitaal en energiek! Een foto van de opera-*a„geres^Miliza Korjus, die i„ de film zoon eclatant succes behaalde. onsi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 10