De eerste sprong over het Kanaal. Spoct tweede blad Kantongerecht te Alkmaar. Dertig jaar geleden vloog Blériot van Calais naar Dover. Hij liet zijn krukken thuis. VOETBAL. de nederlandsche deel nemers aan den internationale zesdaagsche. van klaveren wint van locatelli. 25 niet.rV00r leent L°Catem'S st»Kzê wedstrijd te heerhugowaard- postduivenvereeniging „de meteoor". 1u uul jgp kW*. hij naar de politie. Zoodoende stond L. we gens diefstal terecht. Er waren getuigen a charge en getuigen a décharge, maar uit alles wat gezegd werd bleek wel, dat K. de huizen niet naar be- hooren had afgeleverd, dat tusschen het prachtige timmerhout ook heel wat rommel zat en dat L. wel wat te goeder trouw was geweest. De officier voelde niet veel voor de over dreven voorstelling van zaken die was ge geven en vorderde, omdat L. nu eenmaal niet zoo maar over eens anders eigendom had mogen beschikken, 25 of 15 dagen. De verdediger, mr. Prins, stelde in het licht, dat L. 500 onkosten aan de huizen had gehad, voor zij compleet waren en dat L. bovendien aan K., die er berooid voor zat, nog een maand huur van een der huizen had ge schonken. Dat hij door het vrijmoedig be schikken over het materiaal te ver was ge gaan, was waar, maar het was begrijpelijk en vergeeflijk, vooral omdat L. tegenover K. wel zeer coulant was geweest. Pleiter vroeg een geringe straf. De rechter achtte een tientje boete ruim voldoende. Uitspraken van de strafzitting van Vrydag 21 Juli 1939. Schriftelijke uitspraak: A. W. te Harenkarspel, overtreding van het Crisismelkbesluit, 2 boete of 1 dag hechtenis. Mondelinge uitspraken: Overtredingen van de motor en r ij w i e 1 w e tK. F. T. te Lisse, ontslag van rechtsvervolgin. D. de B. te Heerhugowaard, geen straf toegepast. J. v. d. V. te Alkmaar, B. B. L. te den Helder, ieder 1 boete of 1 dag hechte nis. J. P. B. te Alkmaar, 2 boete of 1 dag hechtenis. H. Th. K. te Hoorn, P. G. te Egmond aan Zee, A. C. den B. te Ber gen, D. K. te Zuid-Scharwoude, ieder 2 boete of 2 dagen hechtenis. M. A. A. de W. te Alkmaar, G. R. te Groningen, S. D. te Alkmaar, ieder 2.50 boete of 2 dagen hechtenis. Th. O. te Alkmaar, 3 boete of 1 week tuchtschool. D. de F. te Winkel, Th. G. M. te Alkmaar, C. B. te Oudorp, J. M. te Amsterdam, S. K. te Schagen, F. D. J. V. te Amsterdam, G. B. te Schagen, A. H. te Heiloo, F. K. te Schagen, M. M. te Amsterdam, ieder 3 boete of 3 da gen hechtenis. A. M. G. te Nieuwe-Nie- dorp, P. B. te Schermerhorn, ieder 4 boete of 4 dagen hechtenis. P. H. A. L. te Amsterdam, 4 boete of 'agen hech tenis. J. C. v. d. K. te Oude-Niedorp, 3 en 2 boete of 3 en 2 dagen hechtenis. K. K. te Graft, 3 en 2 boete of 2 en 1 week tuchtschool. H. C. B. te Amsterdam, C. J. A. H. te Alkmaar, J. H. S. te Zaan dam, ieder 5 boete of 3 dagen hechte nis. J. N. S. te Alkmaar, J. de V. te Oud karspel, G. L. A. v. S. te Amsterdam, N. J. te Beemster, ieder 6 boete of 4 dagen hechtenis. A. O. te Alkmaar, 7.50 boete of 5 dagen hechtenis met toewijzing der civiele vordering ad 10.25 aan K. H. te Heiloo, J. S. v. J. te Velsen, W. C. te Castricum, ieder 7.50 boete of 5 dagen hechtenis. W. C. te Castricum, 8 boete of 6 dagen hechtenis. C. van O. te den Helder, 10 boete of 8 dagen hechtenis. B. A. B. te Velsen, 15 beote of 10 dagen hechte nis. P. de L. te Oude Tonge, 20 boete of 10 dagen hechtenis. K. C. K. te Velsen, 20 boete of 10 dagen hechtenis met toe wijzing der civiele vordering ad 44.95 aan K. C. K. te Velsen. F. v. T. te Heiloo, J. F. te Wormer, S. B. te Amsterdam, ieder 4 boete o- 4 dgaen hechtenis. Overtredingen van de Po litieverordeningen: P. de V. te Castricum, 2 boete of 1 dag hechtenis. A. D. te Alkmaar, 2 boete of 2 dagen hechtenis. A. v. G. te Baarlem, J. G. te Zaandam, J. ten H. te Alkmaar, ieder 3 boete of 2 dagen hechtenis. J. M. te Alkmaar, C. J. W. te Amsterdam, G. H. M. te Alkmaar, J. R. K. te Amsterdam, K. B. te Koudum, W. Th. B. te Amsterdam, ieder 3 boete of 3 dagen hechtenis. K. B. te Amsterdam, 4 boete of 4 dagen hech tenis. J. P. V. te Beverwijk, 5 boete of 5 dagen hechtenis. H. J. A. v. D. en A. V. te Uitgeest, ieder 5 boete of 1 week tuchtschool. N. J. te Uitgeest, 5 boete of 5 dagen hechtenis. IJ. C. te Bergen, 7.50 boete of 1 week tuchtschool, J. B. te Ber gen, 10 boete of 8 dagen hechtenis. Overtredingen van de Vis- scherijwet: D. de R. te Heiloo, 2 X 1 boete of 2 X 1 dag hechtenis. F. K. te Amsterdam, 2 boete of 1 dag hechtenis. G. D. te Haarlem, Ch. K. te Haarlem, H. P. v. d. M. te Haar lem, P. H. K. te Haarlem, J. W. te Amster dam, P. A. M. te Amsterdam, ieder 4 boete of 4 dagen hechtenis. R. W. te Haar lem, 2 X 3 boete of 2 X 2 dagen hechte nis. B. D. te Akersloot, 6 boete of 6 dagen hechtenis. Overtredingen van de Kieswet: D. W. W. te Castricum, geen straf toe gepast. D. v. T. te Graft, K. v. d. M. te Graft, J. D., A. B., en A. v. L., allen te Graft, ieder 0.50 boete of 1 dag hechtenis. A. S. te Winkel, 1 boete of 1 dag hecnte- nis. Overtredingen van Arti kel 453 van het Wetboek van Strafrecht (dronkenschap) P. O. te Alkmaar, 6 boete of 6 dagen hechtenis. Overtredingen van Arti kel 461 van het Wetboek van Strafrecht (loopen over ver boden grond): A. de G. te Egmond aan Zee, 1 maand voorwaardelijke tuchtschool met een proeftijd van een jaar. W. J. B. te Egmond aan Zee, 2 boete of 1 week tuchtschool. G. v. d. E. te Uitgeest, E. V. te Uitgeest, ieder 3 boete of 3 dagen hechtenis. Th. H. B. te Egmond aan Zee, 7.50 boete of 5 dagen hechtenis met toewijzing der ci viele vordering ad 4 aan J. B. te Egmond aan den Hoef. Overtredingen van het Zeeweringsreglement: D. K. te Haarlem, M. P. T. te Haarlem, ieder 3 boete of 2 dagen hechtenis. Overtreding van de Ar beidswet: P. A. W. te Alkmaar, 7.50 boete of 5 dagen hechtenis. Overtreding van de Win kelsluitingswet: W. S. te Alkmaar, 4 boete of 4 dagen hechtenis. Overtredingen van de Boschwet: J. Th. v. S. te Schermerhorn, 3 boete of 3 dagen hechtenis. Overtreding van de Zon- (J a g s w J. S. te Oudkarspel, 1 boete of 1 dag hechtenis. Voetbal VEREENIGING TER BEHARTIGING VAN DE BELANGEN DER 2E, 3E EN 4E KL. VOETBALVEREEN1GINGEN IN NEDERLAND. Voorstel aan den K.N.V3. tot af schaffing der promotie en degradatie wedstrijden. De vereeniging ter behartiging van de be langen van tweede, derde en vierde klasse voetbalvereenigingen in Nederland heeft aan den K.N.V.B. voorgesteld: 1. de promotie- en degradatiewedstrijden af te schaffen; 2. in verband daarmede met ingang van het seizoen 1940/41 in die districten waar zulks gewenscht wordt of niet reeds is ge schiedt, het aantal clubs per afdeeling in de le, 2e en 3e klasse tot 12 uit te breiden. Afschaffing der promotie-degradatie-wed strijden is gewenscht, aldus de toelichting, ten eerste omdat zij er toe leiden, de be oefening van het voetbalspel een speci fieke wintersport te vervormen tot een win ter- en zomersport. De beoefening der zuivere zomersporten door voetballers komt thans in het gedrang, met het gevolg, dat in tal van gevallen niet met de noodige frischheid de nieuwe com petities worden aangevangen. Bovendien is het billijk, dat door het leidend voetbal lichaam, den K.N.V.B., er toe medegewerkt wordt, dat de leidende lichamen der zomer sporten het hun toekomende zomerseizoen onverkort worde toegemeten. Ten tweede omdat aan promotie-degrada tiewedstrijden in het algemeen niet de waar de toegekend mag worden van een zuivere krachtmeting tusschen de deelnemende elf tallen. Het karakter dezer wedstrijden is niet te vergelijken met dat van de gewone compe titiewedstrijden. Op de spelers van eerstge noemde wedstrijden oefent het besef, dat in enkele ontmoetingen beslist wordt het over gaan naar een hoogere, of het afzakken naar een lager klasse, een te grooten invloed uit, om normaal spel te verwachten. Dit, ge voegd bij de omstandigheid, meermalen in een voor voetbalspel ongeschikte (te hooge) temperatuur te moeten spelen, waardoor van de lichamelijke, maar ook van de gees telijke gesteldheid der spelers vaak te veel gevergd wordt, heeft tot droeve ervaringen geleid. Ervaringen, welke niet alleen spe lers afschrikken, maar tevens anti-propa gandistische gevolgen hebben voor ouders, voogden en opvoeders der jeugd, die wij toch zoo gaarne als actieve deelnemers tot onze sport zien toetreden. Indien tot afschaffing der promotie-degra datiewedstrijden besloten wordt, kan onver wijld tot een uitbreiding der afdeelingen van 10 op 12 elftallen worden overgegaan. Hiermede wordt bereikt: 1. Een opvoering van het aantal competi tiewedstrijden van 18 tot 22. Als aaneengesloten wedstrijdreeks zal deze vermeerdering niet leiden tot een sto rende seizoen-verlenging. De competitie kan zeker voor 1 Mei geëindigd zijn (abnor male weersgesteldheid voorbehouden) te meer daar in de laatste jaren alom in den lande terrein-verbeteringen tot stand kwa men en nog steeds allerwege op dezen goe den weg wordt voortgegaan. 2. Dat de geluks- (of ongeluks-) factor door het spelen van 22 wedstrijden in plaats van 18 een belangrijk kleiner rol vervult in het spel om de hoogste en laagste plaatsing. Het voorstel is onderteekend door de af gevaardigden ter bondsvergadering. Wielrennen A.s.V. VICTRIX. Victrix hield Zondag een recordrit, welke voor alle klassen 27 K.M. groot was. Er zijn zeer goed tijden gemaakt, waarbij het rijden van de nieuwe leden Duits en Wentink ze ker mag worden genoemd. Nite minder dan 27 renners waren on danks de regen aan de start verschenen, wat zeker een goede opkomst mag heeten. In de A-klasse zegevierde Jan Alles, terwijl in de B-klasse Constant Kusch, die iedere week beter gaat rijden de eerste plaats be zette, voor Jan Ravensteijn, welke het laat ste gedeelte op een leegen band heeft uitge reden. In de C-klasse heeft Wante beslag weten te leggen op de eerste plaats en Smit wist zich dez week de snelste van de junio res te toonen. De uitslagen zijn: A-klasse: 1. J. Alles, 2. J. Schipper, 3. W. Visser, 4. W. de Zeeuw, 5. K. Kusch. B-klasse: 1. C. Kusch, 2. J. Ravensteijn, 3. C. Koning, 4. R. Hiemstra, 5. J. Mulder. C-klasse: 1. P. Wante, 2. C. Constant, 3. P. Egbergen, 4. H. Duits. Juniores: 1. H. Smit, 2. K. Ooijevaar, 3. K. Hartland, 4. J. Wentink, 5. C.'Stroombergen, 6. C. Blokker. R. V. ALCMARIA. Zondag werd een trainingsrit gehouden, de A- en B-klasse reden 74 K.M., de C-klas- se 64 K.M., terwijl de Junioren 46 K.M. moesten afleggen. Het slechte weer had de renners niet thuis gehouden, terwijl er snel gereden werd. De uitslagen zijn: A-klasse: 1. C. Kuilboer, 1 uur 49 min. B-klasse: 1. Jn. Glas, 1 uur 49 min 2 B Eenhoorn, 3. W. Wester, 4. Jn. Schouten, 5' K. Koete. C-klasse: 1. Kemp, 1 uur 45 min., 2. Groot 3. G. Schouten, 4. W. Visser, 5. A. Koene Junioren: 1. C. Mij en, 1 UUr 20 min Juli 1909! De luchtvaart verkeerde nog in haar beginstadium! Boven de zee waagde men zich niet.... Dit was voor het Londensche blad „Daily Mail een aanleiding om een prijs van 1000 12.000) uit te loven voor de eerste, die het waagstuk zou aandurven, over het Kanaal te vliegen. Die eerste was de Franschman Louis Blériot, Het wilde nog maar niet vlotten met de vliegtuigtechniek, hoewel tal van enthou siasten zich toelegden op de verbetering van de bestaande, in ons oog zeer primitieve toestellen, waarmede men over het alge meen meer ongelukken dan successen te boeken had. Tot degenen, die met al hun energie werkten aan de oplossing van het probleem, behoorde Louis Blériot. Na de „Ecole centrale des Arts et Manufactures" te hebben 'doorloopen, hield hij zich bijna ononderbroken bezig met het nemen van proeven op het gebied van de luchtvaart. Hierbij deed hij ruimschoots de ondervin ding op, dat alle begin moeilijk is. Succes sievelijk sneuvelde een twaalftal machines onder zijn handen, waarbij de koene toe komstige luchtvaarder de noodige kwetsuren opliep. Doch hierdoor liet hij zich niet ont moedigen. Onvermoeid zette hij zijn pogin gen voort en eindelijk werden zij met succes bekroond. Dit succes was miniem, vergeleken bij de prestaties onzer heden- daagsche vliegers; maar voor dien tijd was het enorm. Hij maakte met zijn toestel vluchten van bijna een uur te Douay en Ju- visy. Nabij Issy nam hij zelfs twee passa giers mede op een korte vlucht de eerste luchtreizigers. Gelukkig kwamen zij er zon der ongeval af. Zijn verdiensten werden be loond door de toekenning van de helft van den „Osiris"-prijs ad 100.000 francs, inge steld door het Instituut. Een waagstuk met een speelgoed vliegtuig. De toen 37-jarige Blériot was op dén goe den weg! Op 11 Juli 1909 legde hij den on- gehoorden afstand van.... 40 kilometer door de lucht af, van Etampes naar Orleans, waardoor hij den „Prix de Voyages" won. Zijn eerzucht was geprikkeld. Kon hij zoo ver over land vliegen, dan kon hij het ook over het water wagen. De door de „Daily Mail" uitgeloofde prijs van duizend pond sterling lokte. Er waren njéér liefhebbers voor; zijn ernstigste mededinger was de En- gelschman Latham. Deze waagde een po ging op 19 Juli, welke evenwel mislukte door een mdtorpanne. Blériot begreep dat hij zich moest haasten. Zijn machine werd grondig nagezien, de motor zorgvuldig be proefd. Toen stond het bij hem vast: nu of nooit! Hij zou trachten over het Kanaal te vlie gen van Calais naar Dover, met een vrij pri mitief toestel, te dien tijde het kleinste en lichtste ter wereld. Het woog, met motor, bestuurder, voorraad benzine en al.... 250 kilogram! De geheele oppervlakte bedroeg 40 vierkante meter; de motor ontwikkelde 22 PK. Niet meer dan een stuk speelgoed in vergelijking met onze hedendaagsche reuzen der lucht! „Ik waag er mja huid aan! Zondagmorgen 25 Juli. Er staat een sta vige wind. Heel vroeg, om 3 uur, wordt de vertegenwoordiger van de „Daily Mai u zijn bed gehaald. Het spel zal beginnen. Als hij per auto arriveert op de plaats, De- kend onder den naam van „Les Baraques staat daar de machine gereed, waarmede de koene vlieger den sprong van 33 kilometer over het water naar Dover zal wagen. P een duin zat Blériot rustig toe te zien, ter wijl men de laatste toebereidselen maakte. Zijn vriend en medewerker Leblanc contro leerde alles nog eens terdege. Ausain, die den motor had geleverd, inspecteerde dezen uiterst nauwkeurig; immers, motorpech was de oorzaak van Latham's mislukking ge weest. Dat mocht Blériot niet gebeuren! De zitplaats van de machine was bedekt me. een rubber kussen of ring, welke met luch werd gevuld. Stortte de vüeger in zee, dan kon hij zich daaraan vastklemmen om drij vende te blijven. Om tien minuten over 4 was alles gereed. Blériot stond op, eenigszins pijnlijk, want hij had zijn voet gebrand bij het springen van een motor. Hij wierp zijn krukken, waarvan hij zich tijdelijk bediende, weg met den uit roep: „Die dingen heb ik gelukkig niet meer noodig, voordat ik hier terugkom!" Toen wendde hij zich lachend tot Ausain met de woorden: „Denk er om: ik waag er mijn huid aan!", waarop Ausain antwoordde: „Van den motor ben ik zeker". Welke richting uit naar Dover?! Blériot zette zich in of liever: op zijn machine.... de motor ronkte.... de ma chine verhief zich van den grond. De vlie ger maakte een kleine proefvlucht; hij be schreef twee wijde crikels en daalde daar op langzaam. Hij zette den motor af en zeide: „Alles gaat prachtig nu over het Kanaal!" Hij vroeg nog lachend aan Le blanc: „Zeg, welke richting moet ik uit naar Dover?", waarop deze hem toeriep: „Je volgt de torpedoboot maar!" De Fransche regeering had namelijk een torpedoboot ter beschikking gesteld, welke den koenen luchtreiziger zou volgen om hem asistentie te verleenen, indien dit noodig mocht blij ken. Weder ronkte de motor.... Blériot wendde den kop van zijn machine naar de zee.... Het v/as toen half vijf 's morgens, 25 Juli een historisch oogenblik: de eerste tocht met een vliegtuig over het Kanaal had een aan vang genomen, 't Toestel vloog weg met 'n snelheid van 65 kilometer per uur. Weldra was het nog slechts als een stip tegen de lucht te zien daarna verdween het geheel uit het gezicht. Er was geen sprake van, dat de torpedoboot het kon volgen; terwijl Blé- roit reeds te 4 uur 53 voet aan wal zette op Engelschen bodem, arriveerde de torpedo boot eerst te half zeven in de haven van Dover. Ondanks den stevigen wind leverde de overtocht geenerlei moeilijkheden op. De motor hield zich kranig en het vliegtuig be antwoordde geheel aan de verwachtingen. Louis Blériot, afscheid nemend van zijn vrouw, voordat hij, 30 jaar geleden, op 25 Juli 1909 over het Kanaal vloog. Op een gegeven oogenblik, toen ik niets anders zag dan lucht en water", verklaar- de Blériot na afloop, „kreeg ik een gevoel van zeeziekte (ik had den vorigen avond niet gegeten), doch dit duurde niet langer dan tien minuten". Het onbekende monster in de lucht. Weldra kwamen de krijtrotsen van de En- gelsche kust in het gezicht; en daar Blériot gelukkig den goeden koers had gehouden, kon hij zich oriënteeren naar het Kasteel van Dover. Vervolgens kreeg hij de haven in het oog. Dover zelf lag nog in diepe rust. Alleen zy, die kennis droegen van het tele gram, waarin Blériot's vertrek werd aange kondigd, en acht hadden geslagen op het af- gesproken kanonschot, tuurden over de zee in de richting van de Fransche kust. Een stip, die grooter werd; motorgeronk in de lucht, luider en luider daar vloog de eer ste mechanische vogel uit Frankrijk op een hoogte van 40 tot 50 meter boven de stad. Blériot ontdekte een ruim veld achter hei kasteel van Dover, dat hem geschikt leek cm te landen. Hij beschreef twee ruime cir kels en zette toen de machine aan den grond; wel is waar vry onzacht, doch zon der het toestel te beschadigen. De eerste Franschman was door de lucht op Engel schen bodem gearriveerd! Een vermakelijke bijzonderheid: in de nabijheid bevund zich een aantal vrouwen en kinderen; toen dezen het lawaai van den motor boven hun hoof den hoorden en het „wondermachien" in de lucht ontwaarden, vluchtten zy schreeuwen! en gillend de huizen binnen, sloten de den ren en schoven de grendels er voor! Het wonderlijke was volbracht! Hoeveel honderdduizenden zouden in den loop der jaren het voorbeeld van dezen pionier vol gen en door de lucht Engeland bereiken! Maar Louis Blériot komt de eer en de ver dienste toe, dat hij de eerste is geweest, die dezen overtocht tot een goed einde wist te brengen, een feit, dat door de Fransche re geering werd beloond met zijn benoeming tot ridder van het Legioen van Eer. COMPETITIE-INDEELING WESTELIJKE EERSTE KLASSE. Naar de Sportkroniek meldt, is de volgende indeeling voor de Westelijke Eerste klasse vast gesteld: AFDEELING I. D. W. S. Sparta Stormvogels H. D. V. S. K. F. C. Feyenoord A. D. O. D. H. C. 't Gooi D. F. C. AFDEELING II. Ajax V. u. c. Haarlem V. S. V. R. F. C. D. O. S. Blauw Wit C. V. V. Xerxes H. B. S. Waterpolo F.M. I—D.A.W. I 2—1. De laatste competitiewedstrijd van D.A. W. is de slechtste geworden, die wij in dit seizoen van D.A.W.'s eerste zevental hebben gezien. Vermoedelijk hebben de koude noorden wind en de aanblik van de golven in het poloveld een weinig animeerende invloed op de D.A.W.-spelers gehad, terwijl de Fris- sche Morgen-spelers zich onder deze om standigheden aan den Helderschen zeedijk juist in hun element voelden. De gastheeren pakten de zaken met een voorbeeldig enthousiasme aan, waardoor zij thans de laatste plaats hebben kunnen ver laten ten koste van Kroosduikers, bij D.A. W. daarentegen bleef de noodige energie ge durende den heelen wedstrijd ontbreken. Reeds spoedig had F.M. succes, toen de Heldersche keeper een corner veroorzaakte, waarby van der Wilk, die Mays verving, in gunstige schiet-positie kwam. Scheidsrechter Stemmerik vergiste zich echter, en gaf F.M. een doelworp, waardoor de rollen geheel omgekeerd waren. Nu trok de Heldersche linksachter naar voren, die tenslotte gemak kelijk scoorde. De tweede goal, uit een vrije worp, liet niet lang op zich wachten, maar ook deze 20-achterstand prikkelde D.A.W. niet tot grootere activiteit. Rushes waren te midden van de vrij hooge golven niet mogelijk en zoo ontwik kelde zich een plaats-spel, dat D.A.W. nu niet bepaald ligt en dat van weerskanten onzuiver werd uitgevoerd, zoodat er voor de talrijke toeschouwers, die op den zeedijk waren samengestroomd, weinig fraais te ge nieten viel. Het eenige vermeldenswaardige uit de tweede helft is nog een doelpunt van Vogt- schmidt, waardoor de achterstand ruim een minuut voor het einde tot 2—1 werd gere duceerd. Motoren De K.N.M.V. deelt mede, dat aan den in ternationale motorzesdaagsche die van 21 tot en met 26 Augustus a.s. in Duitschland wordt verreden, de volgende Nederlandsche rijders zullen deelnemen: G. A. de Ridder Haarlem op B.M.W., C. van der Voort! IJmuiden op Triumph, J. Moejes Heer hugowaard op B.M.W., D. Renooy, Hin tham op Eysink, J. J. Bovee, Amersfoort op Velocette, J. van Rijn, Arnhem op Velo- cette, J. H Sybrandy, den Haag op Triumph, J. kijma, Amsterdam op Ariel, B. v d Bere Voorburg op Triumph, P. van Dinter Arnhem op D.K.W. R.T., A. van Dinter' Arnhem op D.K.W. R.T., F. Nagtegaal, den' Haag op D.K.W. R.T. en N. N. op B.M.W. Buiten de beide, reeds bekende, landen teams, zal een B.M.W.- en een D.K W -team worden gevormd en zullen tevens nog eeni ge clubteams worden samengesteld. Van den inschrijver onder N. N. is de na,am1.n.og niet definitief bekend! waar schijnlijk wordt dit de bekende crack J Hoest uit Ter Aar. WrSpmaTnaif V™ de ploeg is benoemd de heer P. J. Nortier uit den Haag. Boksen Ondanks den regen, die den geheelen avond in stroomen viel, was de belangstel, lmg voor den bokswedstrijd in den n£w tuin te Rotterdam vrij groot. De strijd tus schen van Klaveren en zijn ouden tL stander Locatelli trok ruime belanesf^f0"" Het is tenslotte geen mooTgevïchftewor V" Pavervfn was zeer goed in conditie en het lukte hem in de eerste helft van het gevecht vrijwel steeds zich den tegenstander van het lyf te houden. Met snelle series op lijf en hoofd, met linksche stopstooten soms ook, wist hij den steeds maar weer opdrin- genden Italiaan tegen te houden. Na vijf ronden stond van Klaveren er dan ook zeer goed voor. In de volgende ronden zakte hij echter wat af. Locatelli trachtte daarvan dankbaar gebruik te maken, maar erg veel succes kon hij toch ook niet boeken, daarvoor verzorg de van Klaveren te goed zijn dekking. In de negende en tiende ronde bevocht van Klaveren den tegenstander met zijn eigen wapens. Hij dwong Locatelli nu het lijf-aan-lijf-gevecht op en richtte al zijn aanvallen op den maag. Geen moment liet hij nu den tegenstander los. Het was ëeeR fraaie strijdwijze, maar zij bleek zeer nut tig. Locatelli kon tegen dezen voortduren- den stormloop geen effectieve verdediging vinden en moest daardoor heel wat incas- seeren. Volkomen uitgeput wankelde hij na de tiende ronde naar zijn hoek. De uitspraak luidde, zooals zeer duidelijk was: van Klaveren winnaar. Hengelen Zondagmorgen j.L hield de hengelsport vereeniging D.V.S. een wedstrijd aan Draai. De stemming was, ondanks het slee te weer, best te noemen ook al door hc jeit, dat er goed gevangen werd. De °P" komst was bevredigend. Uitslag: 1. W. Beers, 2. D. Bergmans, H. Heggelaar, 4. P. de Jong, 5. L. SwinW» b- K. Bergmans, terwijl de overige Prfz.. werden toegekend bij loting als troostprü Postduiven Wedvlucht op Zondag 16 Juli van Ou#" bosch, afstand 130 K.M. Los 9.15 uur, WW Zuid-West. 1. H. Bouwens 2. J. Deutekom 3- idem 4. W. Bakker 5- Beemsterboer 6. P. ,J Pronk J. Deutekom 9- idem 9. C. Keeman 10- idem 10 uur 42 min- g 10 uur 40 min- 43sec- 17 sec- 10 uur 47 min 10 uur 48 min. 10 uur 50 min. - 10 uur 50 min-54^ 10 uur 50 min. 10 sec- 10 uur 50 min- - 10 uur 49 min-5» eC> 10 uur 50 mm- Extra vermelding dient de duif va" d eer Bouwens, die eerste van den ne\- werd, deelname 1192 duiven, met een van bijna 87 K.M. per uur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 8