De eerste sprong over het Kanaal.
Spoct
tweede blad
Kantongerecht te Alkmaar.
Dertig jaar geleden vloog Blériot van Calais
naar Dover.
Hij liet zijn krukken thuis.
VOETBAL.
de nederlandsche deel
nemers aan den internationale
zesdaagsche.
van klaveren wint van
locatelli.
25 niet.rV00r leent L°Catem'S st»Kzê
wedstrijd te heerhugowaard-
postduivenvereeniging
„de meteoor".
1u uul jgp
kW*.
hij naar de politie. Zoodoende stond L. we
gens diefstal terecht.
Er waren getuigen a charge en getuigen
a décharge, maar uit alles wat gezegd werd
bleek wel, dat K. de huizen niet naar be-
hooren had afgeleverd, dat tusschen het
prachtige timmerhout ook heel wat rommel
zat en dat L. wel wat te goeder trouw was
geweest.
De officier voelde niet veel voor de over
dreven voorstelling van zaken die was ge
geven en vorderde, omdat L. nu eenmaal
niet zoo maar over eens anders eigendom
had mogen beschikken, 25 of 15 dagen. De
verdediger, mr. Prins, stelde in het licht, dat
L. 500 onkosten aan de huizen had gehad,
voor zij compleet waren en dat L. bovendien
aan K., die er berooid voor zat, nog een
maand huur van een der huizen had ge
schonken. Dat hij door het vrijmoedig be
schikken over het materiaal te ver was ge
gaan, was waar, maar het was begrijpelijk
en vergeeflijk, vooral omdat L. tegenover
K. wel zeer coulant was geweest. Pleiter
vroeg een geringe straf.
De rechter achtte een tientje boete ruim
voldoende.
Uitspraken van de strafzitting van
Vrydag 21 Juli 1939.
Schriftelijke uitspraak:
A. W. te Harenkarspel, overtreding van
het Crisismelkbesluit, 2 boete of 1 dag
hechtenis.
Mondelinge uitspraken:
Overtredingen van de motor
en r ij w i e 1 w e tK. F. T. te Lisse,
ontslag van rechtsvervolgin. D. de B. te
Heerhugowaard, geen straf toegepast.
J. v. d. V. te Alkmaar, B. B. L. te den
Helder, ieder 1 boete of 1 dag hechte
nis. J. P. B. te Alkmaar, 2 boete of 1
dag hechtenis. H. Th. K. te Hoorn, P. G.
te Egmond aan Zee, A. C. den B. te Ber
gen, D. K. te Zuid-Scharwoude, ieder 2
boete of 2 dagen hechtenis. M. A. A. de
W. te Alkmaar, G. R. te Groningen, S. D.
te Alkmaar, ieder 2.50 boete of 2 dagen
hechtenis. Th. O. te Alkmaar, 3 boete
of 1 week tuchtschool. D. de F. te Winkel,
Th. G. M. te Alkmaar, C. B. te Oudorp,
J. M. te Amsterdam, S. K. te Schagen, F.
D. J. V. te Amsterdam, G. B. te Schagen,
A. H. te Heiloo, F. K. te Schagen, M. M.
te Amsterdam, ieder 3 boete of 3 da
gen hechtenis. A. M. G. te Nieuwe-Nie-
dorp, P. B. te Schermerhorn, ieder 4
boete of 4 dagen hechtenis. P. H. A. L. te
Amsterdam, 4 boete of 'agen hech
tenis. J. C. v. d. K. te Oude-Niedorp, 3
en 2 boete of 3 en 2 dagen hechtenis.
K. K. te Graft, 3 en 2 boete of 2 en 1
week tuchtschool. H. C. B. te Amsterdam,
C. J. A. H. te Alkmaar, J. H. S. te Zaan
dam, ieder 5 boete of 3 dagen hechte
nis. J. N. S. te Alkmaar, J. de V. te Oud
karspel, G. L. A. v. S. te Amsterdam, N.
J. te Beemster, ieder 6 boete of 4 dagen
hechtenis. A. O. te Alkmaar, 7.50 boete
of 5 dagen hechtenis met toewijzing der
civiele vordering ad 10.25 aan K. H. te
Heiloo, J. S. v. J. te Velsen, W. C. te
Castricum, ieder 7.50 boete of 5 dagen
hechtenis. W. C. te Castricum, 8 boete of
6 dagen hechtenis. C. van O. te den Helder,
10 boete of 8 dagen hechtenis. B. A. B.
te Velsen, 15 beote of 10 dagen hechte
nis. P. de L. te Oude Tonge, 20 boete of
10 dagen hechtenis. K. C. K. te Velsen,
20 boete of 10 dagen hechtenis met toe
wijzing der civiele vordering ad 44.95
aan K. C. K. te Velsen. F. v. T. te Heiloo,
J. F. te Wormer, S. B. te Amsterdam, ieder
4 boete o- 4 dgaen hechtenis.
Overtredingen van de Po
litieverordeningen:
P. de V. te Castricum, 2 boete of 1 dag
hechtenis. A. D. te Alkmaar, 2 boete of
2 dagen hechtenis. A. v. G. te Baarlem,
J. G. te Zaandam, J. ten H. te Alkmaar,
ieder 3 boete of 2 dagen hechtenis. J. M.
te Alkmaar, C. J. W. te Amsterdam, G. H.
M. te Alkmaar, J. R. K. te Amsterdam,
K. B. te Koudum, W. Th. B. te Amsterdam,
ieder 3 boete of 3 dagen hechtenis. K. B.
te Amsterdam, 4 boete of 4 dagen hech
tenis. J. P. V. te Beverwijk, 5 boete of 5
dagen hechtenis. H. J. A. v. D. en A. V.
te Uitgeest, ieder 5 boete of 1 week
tuchtschool. N. J. te Uitgeest, 5 boete of
5 dagen hechtenis. IJ. C. te Bergen, 7.50
boete of 1 week tuchtschool, J. B. te Ber
gen, 10 boete of 8 dagen hechtenis.
Overtredingen van de Vis-
scherijwet:
D. de R. te Heiloo, 2 X 1 boete of 2 X
1 dag hechtenis. F. K. te Amsterdam, 2
boete of 1 dag hechtenis. G. D. te Haarlem,
Ch. K. te Haarlem, H. P. v. d. M. te Haar
lem, P. H. K. te Haarlem, J. W. te Amster
dam, P. A. M. te Amsterdam, ieder 4
boete of 4 dagen hechtenis. R. W. te Haar
lem, 2 X 3 boete of 2 X 2 dagen hechte
nis. B. D. te Akersloot, 6 boete of 6 dagen
hechtenis.
Overtredingen van de
Kieswet:
D. W. W. te Castricum, geen straf toe
gepast. D. v. T. te Graft, K. v. d. M. te
Graft, J. D., A. B., en A. v. L., allen te
Graft, ieder 0.50 boete of 1 dag hechtenis.
A. S. te Winkel, 1 boete of 1 dag hecnte-
nis.
Overtredingen van Arti
kel 453 van het Wetboek
van Strafrecht (dronkenschap)
P. O. te Alkmaar, 6 boete of 6 dagen
hechtenis.
Overtredingen van Arti
kel 461 van het Wetboek
van Strafrecht (loopen over ver
boden grond):
A. de G. te Egmond aan Zee, 1 maand
voorwaardelijke tuchtschool met een
proeftijd van een jaar. W. J. B. te Egmond
aan Zee, 2 boete of 1 week tuchtschool.
G. v. d. E. te Uitgeest, E. V. te Uitgeest,
ieder 3 boete of 3 dagen hechtenis. Th.
H. B. te Egmond aan Zee, 7.50 boete of
5 dagen hechtenis met toewijzing der ci
viele vordering ad 4 aan J. B. te Egmond
aan den Hoef.
Overtredingen van het
Zeeweringsreglement:
D. K. te Haarlem, M. P. T. te Haarlem,
ieder 3 boete of 2 dagen hechtenis.
Overtreding van de Ar
beidswet:
P. A. W. te Alkmaar, 7.50 boete of 5
dagen hechtenis.
Overtreding van de Win
kelsluitingswet:
W. S. te Alkmaar, 4 boete of 4 dagen
hechtenis.
Overtredingen van de
Boschwet:
J. Th. v. S. te Schermerhorn, 3 boete
of 3 dagen hechtenis.
Overtreding van de Zon-
(J a g s w
J. S. te Oudkarspel, 1 boete of 1 dag
hechtenis.
Voetbal
VEREENIGING TER BEHARTIGING
VAN DE BELANGEN DER 2E, 3E EN
4E KL. VOETBALVEREEN1GINGEN
IN NEDERLAND.
Voorstel aan den K.N.V3. tot af
schaffing der promotie en degradatie
wedstrijden.
De vereeniging ter behartiging van de be
langen van tweede, derde en vierde klasse
voetbalvereenigingen in Nederland heeft
aan den K.N.V.B. voorgesteld:
1. de promotie- en degradatiewedstrijden
af te schaffen;
2. in verband daarmede met ingang van
het seizoen 1940/41 in die districten waar
zulks gewenscht wordt of niet reeds is ge
schiedt, het aantal clubs per afdeeling in
de le, 2e en 3e klasse tot 12 uit te breiden.
Afschaffing der promotie-degradatie-wed
strijden is gewenscht, aldus de toelichting,
ten eerste omdat zij er toe leiden, de be
oefening van het voetbalspel een speci
fieke wintersport te vervormen tot een win
ter- en zomersport.
De beoefening der zuivere zomersporten
door voetballers komt thans in het gedrang,
met het gevolg, dat in tal van gevallen niet
met de noodige frischheid de nieuwe com
petities worden aangevangen. Bovendien is
het billijk, dat door het leidend voetbal
lichaam, den K.N.V.B., er toe medegewerkt
wordt, dat de leidende lichamen der zomer
sporten het hun toekomende zomerseizoen
onverkort worde toegemeten.
Ten tweede omdat aan promotie-degrada
tiewedstrijden in het algemeen niet de waar
de toegekend mag worden van een zuivere
krachtmeting tusschen de deelnemende elf
tallen.
Het karakter dezer wedstrijden is niet te
vergelijken met dat van de gewone compe
titiewedstrijden. Op de spelers van eerstge
noemde wedstrijden oefent het besef, dat in
enkele ontmoetingen beslist wordt het over
gaan naar een hoogere, of het afzakken naar
een lager klasse, een te grooten invloed uit,
om normaal spel te verwachten. Dit, ge
voegd bij de omstandigheid, meermalen in
een voor voetbalspel ongeschikte (te hooge)
temperatuur te moeten spelen, waardoor
van de lichamelijke, maar ook van de gees
telijke gesteldheid der spelers vaak te veel
gevergd wordt, heeft tot droeve ervaringen
geleid. Ervaringen, welke niet alleen spe
lers afschrikken, maar tevens anti-propa
gandistische gevolgen hebben voor ouders,
voogden en opvoeders der jeugd, die wij
toch zoo gaarne als actieve deelnemers tot
onze sport zien toetreden.
Indien tot afschaffing der promotie-degra
datiewedstrijden besloten wordt, kan onver
wijld tot een uitbreiding der afdeelingen
van 10 op 12 elftallen worden overgegaan.
Hiermede wordt bereikt:
1. Een opvoering van het aantal competi
tiewedstrijden van 18 tot 22.
Als aaneengesloten wedstrijdreeks zal
deze vermeerdering niet leiden tot een sto
rende seizoen-verlenging. De competitie
kan zeker voor 1 Mei geëindigd zijn (abnor
male weersgesteldheid voorbehouden) te
meer daar in de laatste jaren alom in den
lande terrein-verbeteringen tot stand kwa
men en nog steeds allerwege op dezen goe
den weg wordt voortgegaan.
2. Dat de geluks- (of ongeluks-) factor
door het spelen van 22 wedstrijden in plaats
van 18 een belangrijk kleiner rol vervult in
het spel om de hoogste en laagste plaatsing.
Het voorstel is onderteekend door de af
gevaardigden ter bondsvergadering.
Wielrennen
A.s.V. VICTRIX.
Victrix hield Zondag een recordrit, welke
voor alle klassen 27 K.M. groot was. Er zijn
zeer goed tijden gemaakt, waarbij het rijden
van de nieuwe leden Duits en Wentink ze
ker mag worden genoemd.
Nite minder dan 27 renners waren on
danks de regen aan de start verschenen,
wat zeker een goede opkomst mag heeten.
In de A-klasse zegevierde Jan Alles, terwijl
in de B-klasse Constant Kusch, die iedere
week beter gaat rijden de eerste plaats be
zette, voor Jan Ravensteijn, welke het laat
ste gedeelte op een leegen band heeft uitge
reden. In de C-klasse heeft Wante beslag
weten te leggen op de eerste plaats en Smit
wist zich dez week de snelste van de junio
res te toonen.
De uitslagen zijn:
A-klasse: 1. J. Alles, 2. J. Schipper, 3. W.
Visser, 4. W. de Zeeuw, 5. K. Kusch.
B-klasse: 1. C. Kusch, 2. J. Ravensteijn, 3.
C. Koning, 4. R. Hiemstra, 5. J. Mulder.
C-klasse: 1. P. Wante, 2. C. Constant, 3. P.
Egbergen, 4. H. Duits.
Juniores: 1. H. Smit, 2. K. Ooijevaar, 3. K.
Hartland, 4. J. Wentink, 5. C.'Stroombergen,
6. C. Blokker.
R. V. ALCMARIA.
Zondag werd een trainingsrit gehouden,
de A- en B-klasse reden 74 K.M., de C-klas-
se 64 K.M., terwijl de Junioren 46 K.M.
moesten afleggen. Het slechte weer had de
renners niet thuis gehouden, terwijl er snel
gereden werd.
De uitslagen zijn:
A-klasse: 1. C. Kuilboer, 1 uur 49 min.
B-klasse: 1. Jn. Glas, 1 uur 49 min 2 B
Eenhoorn, 3. W. Wester, 4. Jn. Schouten, 5'
K. Koete.
C-klasse: 1. Kemp, 1 uur 45 min., 2. Groot
3. G. Schouten, 4. W. Visser, 5. A. Koene
Junioren: 1. C. Mij en, 1 UUr 20 min
Juli 1909! De luchtvaart verkeerde
nog in haar beginstadium! Boven de
zee waagde men zich niet.... Dit was
voor het Londensche blad „Daily Mail
een aanleiding om een prijs van 1000
12.000) uit te loven voor de eerste,
die het waagstuk zou aandurven, over
het Kanaal te vliegen. Die eerste was
de Franschman Louis Blériot,
Het wilde nog maar niet vlotten met de
vliegtuigtechniek, hoewel tal van enthou
siasten zich toelegden op de verbetering
van de bestaande, in ons oog zeer primitieve
toestellen, waarmede men over het alge
meen meer ongelukken dan successen te
boeken had. Tot degenen, die met al hun
energie werkten aan de oplossing van het
probleem, behoorde Louis Blériot. Na de
„Ecole centrale des Arts et Manufactures"
te hebben 'doorloopen, hield hij zich bijna
ononderbroken bezig met het nemen van
proeven op het gebied van de luchtvaart.
Hierbij deed hij ruimschoots de ondervin
ding op, dat alle begin moeilijk is. Succes
sievelijk sneuvelde een twaalftal machines
onder zijn handen, waarbij de koene toe
komstige luchtvaarder de noodige kwetsuren
opliep. Doch hierdoor liet hij zich niet ont
moedigen. Onvermoeid zette hij zijn pogin
gen voort en eindelijk werden zij met
succes bekroond. Dit succes was miniem,
vergeleken bij de prestaties onzer heden-
daagsche vliegers; maar voor dien tijd was
het enorm. Hij maakte met zijn toestel
vluchten van bijna een uur te Douay en Ju-
visy. Nabij Issy nam hij zelfs twee passa
giers mede op een korte vlucht de eerste
luchtreizigers. Gelukkig kwamen zij er zon
der ongeval af. Zijn verdiensten werden be
loond door de toekenning van de helft van
den „Osiris"-prijs ad 100.000 francs, inge
steld door het Instituut.
Een waagstuk met een speelgoed
vliegtuig.
De toen 37-jarige Blériot was op dén goe
den weg! Op 11 Juli 1909 legde hij den on-
gehoorden afstand van.... 40 kilometer door
de lucht af, van Etampes naar Orleans,
waardoor hij den „Prix de Voyages" won.
Zijn eerzucht was geprikkeld. Kon hij zoo
ver over land vliegen, dan kon hij het ook
over het water wagen. De door de „Daily
Mail" uitgeloofde prijs van duizend pond
sterling lokte. Er waren njéér liefhebbers
voor; zijn ernstigste mededinger was de En-
gelschman Latham. Deze waagde een po
ging op 19 Juli, welke evenwel mislukte
door een mdtorpanne. Blériot begreep dat
hij zich moest haasten. Zijn machine werd
grondig nagezien, de motor zorgvuldig be
proefd. Toen stond het bij hem vast: nu of
nooit!
Hij zou trachten over het Kanaal te vlie
gen van Calais naar Dover, met een vrij pri
mitief toestel, te dien tijde het kleinste en
lichtste ter wereld. Het woog, met motor,
bestuurder, voorraad benzine en al.... 250
kilogram! De geheele oppervlakte bedroeg
40 vierkante meter; de motor ontwikkelde
22 PK. Niet meer dan een stuk speelgoed
in vergelijking met onze hedendaagsche
reuzen der lucht!
„Ik waag er mja huid aan!
Zondagmorgen 25 Juli. Er staat een sta
vige wind. Heel vroeg, om 3 uur, wordt de
vertegenwoordiger van de „Daily Mai u
zijn bed gehaald. Het spel zal beginnen.
Als hij per auto arriveert op de plaats, De-
kend onder den naam van „Les Baraques
staat daar de machine gereed, waarmede de
koene vlieger den sprong van 33 kilometer
over het water naar Dover zal wagen. P
een duin zat Blériot rustig toe te zien, ter
wijl men de laatste toebereidselen maakte.
Zijn vriend en medewerker Leblanc contro
leerde alles nog eens terdege. Ausain, die
den motor had geleverd, inspecteerde dezen
uiterst nauwkeurig; immers, motorpech was
de oorzaak van Latham's mislukking ge
weest. Dat mocht Blériot niet gebeuren! De
zitplaats van de machine was bedekt me.
een rubber kussen of ring, welke met luch
werd gevuld. Stortte de vüeger in zee, dan
kon hij zich daaraan vastklemmen om drij
vende te blijven.
Om tien minuten over 4 was alles gereed.
Blériot stond op, eenigszins pijnlijk, want hij
had zijn voet gebrand bij het springen van
een motor. Hij wierp zijn krukken, waarvan
hij zich tijdelijk bediende, weg met den uit
roep: „Die dingen heb ik gelukkig niet meer
noodig, voordat ik hier terugkom!" Toen
wendde hij zich lachend tot Ausain met de
woorden: „Denk er om: ik waag er mijn
huid aan!", waarop Ausain antwoordde:
„Van den motor ben ik zeker".
Welke richting uit naar Dover?!
Blériot zette zich in of liever: op
zijn machine.... de motor ronkte.... de ma
chine verhief zich van den grond. De vlie
ger maakte een kleine proefvlucht; hij be
schreef twee wijde crikels en daalde daar
op langzaam. Hij zette den motor af en
zeide: „Alles gaat prachtig nu over het
Kanaal!" Hij vroeg nog lachend aan Le
blanc: „Zeg, welke richting moet ik uit naar
Dover?", waarop deze hem toeriep: „Je
volgt de torpedoboot maar!" De Fransche
regeering had namelijk een torpedoboot ter
beschikking gesteld, welke den koenen
luchtreiziger zou volgen om hem asistentie
te verleenen, indien dit noodig mocht blij
ken.
Weder ronkte de motor.... Blériot wendde
den kop van zijn machine naar de zee.... Het
v/as toen half vijf 's morgens, 25 Juli een
historisch oogenblik: de eerste tocht met
een vliegtuig over het Kanaal had een aan
vang genomen, 't Toestel vloog weg met 'n
snelheid van 65 kilometer per uur. Weldra
was het nog slechts als een stip tegen de
lucht te zien daarna verdween het geheel
uit het gezicht. Er was geen sprake van, dat
de torpedoboot het kon volgen; terwijl Blé-
roit reeds te 4 uur 53 voet aan wal zette op
Engelschen bodem, arriveerde de torpedo
boot eerst te half zeven in de haven van
Dover.
Ondanks den stevigen wind leverde de
overtocht geenerlei moeilijkheden op. De
motor hield zich kranig en het vliegtuig be
antwoordde geheel aan de verwachtingen.
Louis Blériot, afscheid nemend van zijn
vrouw, voordat hij, 30 jaar geleden, op
25 Juli 1909 over het Kanaal vloog.
Op een gegeven oogenblik, toen ik niets
anders zag dan lucht en water", verklaar-
de Blériot na afloop, „kreeg ik een gevoel
van zeeziekte (ik had den vorigen avond
niet gegeten), doch dit duurde niet langer
dan tien minuten".
Het onbekende monster in de lucht.
Weldra kwamen de krijtrotsen van de En-
gelsche kust in het gezicht; en daar Blériot
gelukkig den goeden koers had gehouden,
kon hij zich oriënteeren naar het Kasteel
van Dover. Vervolgens kreeg hij de haven
in het oog. Dover zelf lag nog in diepe rust.
Alleen zy, die kennis droegen van het tele
gram, waarin Blériot's vertrek werd aange
kondigd, en acht hadden geslagen op het af-
gesproken kanonschot, tuurden over de zee
in de richting van de Fransche kust. Een
stip, die grooter werd; motorgeronk in de
lucht, luider en luider daar vloog de eer
ste mechanische vogel uit Frankrijk op een
hoogte van 40 tot 50 meter boven de stad.
Blériot ontdekte een ruim veld achter hei
kasteel van Dover, dat hem geschikt leek
cm te landen. Hij beschreef twee ruime cir
kels en zette toen de machine aan den
grond; wel is waar vry onzacht, doch zon
der het toestel te beschadigen. De eerste
Franschman was door de lucht op Engel
schen bodem gearriveerd! Een vermakelijke
bijzonderheid: in de nabijheid bevund zich
een aantal vrouwen en kinderen; toen dezen
het lawaai van den motor boven hun hoof
den hoorden en het „wondermachien" in de
lucht ontwaarden, vluchtten zy schreeuwen!
en gillend de huizen binnen, sloten de den
ren en schoven de grendels er voor!
Het wonderlijke was volbracht! Hoeveel
honderdduizenden zouden in den loop der
jaren het voorbeeld van dezen pionier vol
gen en door de lucht Engeland bereiken!
Maar Louis Blériot komt de eer en de ver
dienste toe, dat hij de eerste is geweest, die
dezen overtocht tot een goed einde wist te
brengen, een feit, dat door de Fransche re
geering werd beloond met zijn benoeming
tot ridder van het Legioen van Eer.
COMPETITIE-INDEELING
WESTELIJKE EERSTE KLASSE.
Naar de Sportkroniek meldt, is
de volgende indeeling voor de
Westelijke Eerste klasse vast
gesteld:
AFDEELING I.
D. W. S.
Sparta
Stormvogels
H. D. V. S.
K. F. C.
Feyenoord
A. D. O.
D. H. C.
't Gooi
D. F. C.
AFDEELING II.
Ajax
V. u. c.
Haarlem
V. S. V.
R. F. C.
D. O. S.
Blauw Wit
C. V. V.
Xerxes
H. B. S.
Waterpolo
F.M. I—D.A.W. I 2—1.
De laatste competitiewedstrijd van D.A.
W. is de slechtste geworden, die wij in dit
seizoen van D.A.W.'s eerste zevental hebben
gezien.
Vermoedelijk hebben de koude noorden
wind en de aanblik van de golven in het
poloveld een weinig animeerende invloed
op de D.A.W.-spelers gehad, terwijl de Fris-
sche Morgen-spelers zich onder deze om
standigheden aan den Helderschen zeedijk
juist in hun element voelden.
De gastheeren pakten de zaken met een
voorbeeldig enthousiasme aan, waardoor zij
thans de laatste plaats hebben kunnen ver
laten ten koste van Kroosduikers, bij D.A.
W. daarentegen bleef de noodige energie ge
durende den heelen wedstrijd ontbreken.
Reeds spoedig had F.M. succes, toen de
Heldersche keeper een corner veroorzaakte,
waarby van der Wilk, die Mays verving, in
gunstige schiet-positie kwam. Scheidsrechter
Stemmerik vergiste zich echter, en gaf F.M.
een doelworp, waardoor de rollen geheel
omgekeerd waren. Nu trok de Heldersche
linksachter naar voren, die tenslotte gemak
kelijk scoorde. De tweede goal, uit een vrije
worp, liet niet lang op zich wachten, maar
ook deze 20-achterstand prikkelde D.A.W.
niet tot grootere activiteit.
Rushes waren te midden van de vrij
hooge golven niet mogelijk en zoo ontwik
kelde zich een plaats-spel, dat D.A.W. nu
niet bepaald ligt en dat van weerskanten
onzuiver werd uitgevoerd, zoodat er voor de
talrijke toeschouwers, die op den zeedijk
waren samengestroomd, weinig fraais te ge
nieten viel.
Het eenige vermeldenswaardige uit de
tweede helft is nog een doelpunt van Vogt-
schmidt, waardoor de achterstand ruim een
minuut voor het einde tot 2—1 werd gere
duceerd.
Motoren
De K.N.M.V. deelt mede, dat aan den in
ternationale motorzesdaagsche die van 21
tot en met 26 Augustus a.s. in Duitschland
wordt verreden, de volgende Nederlandsche
rijders zullen deelnemen: G. A. de Ridder
Haarlem op B.M.W., C. van der Voort!
IJmuiden op Triumph, J. Moejes Heer
hugowaard op B.M.W., D. Renooy, Hin
tham op Eysink, J. J. Bovee, Amersfoort
op Velocette, J. van Rijn, Arnhem op Velo-
cette, J. H Sybrandy, den Haag op Triumph,
J. kijma, Amsterdam op Ariel, B. v d Bere
Voorburg op Triumph, P. van Dinter
Arnhem op D.K.W. R.T., A. van Dinter'
Arnhem op D.K.W. R.T., F. Nagtegaal, den'
Haag op D.K.W. R.T. en N. N. op B.M.W.
Buiten de beide, reeds bekende, landen
teams, zal een B.M.W.- en een D.K W -team
worden gevormd en zullen tevens nog eeni
ge clubteams worden samengesteld.
Van den inschrijver onder N. N. is de
na,am1.n.og niet definitief bekend! waar
schijnlijk wordt dit de bekende crack J
Hoest uit Ter Aar.
WrSpmaTnaif V™ de ploeg is benoemd de
heer P. J. Nortier uit den Haag.
Boksen
Ondanks den regen, die den geheelen
avond in stroomen viel, was de belangstel,
lmg voor den bokswedstrijd in den n£w
tuin te Rotterdam vrij groot. De strijd tus
schen van Klaveren en zijn ouden tL
stander Locatelli trok ruime belanesf^f0""
Het is tenslotte geen mooTgevïchftewor
V" Pavervfn was zeer goed in conditie
en het lukte hem in de eerste helft van het
gevecht vrijwel steeds zich den tegenstander
van het lyf te houden. Met snelle series op
lijf en hoofd, met linksche stopstooten soms
ook, wist hij den steeds maar weer opdrin-
genden Italiaan tegen te houden. Na vijf
ronden stond van Klaveren er dan ook zeer
goed voor.
In de volgende ronden zakte hij echter
wat af. Locatelli trachtte daarvan dankbaar
gebruik te maken, maar erg veel succes kon
hij toch ook niet boeken, daarvoor verzorg
de van Klaveren te goed zijn dekking.
In de negende en tiende ronde bevocht
van Klaveren den tegenstander met zijn
eigen wapens. Hij dwong Locatelli nu het
lijf-aan-lijf-gevecht op en richtte al zijn
aanvallen op den maag. Geen moment liet
hij nu den tegenstander los. Het was ëeeR
fraaie strijdwijze, maar zij bleek zeer nut
tig. Locatelli kon tegen dezen voortduren-
den stormloop geen effectieve verdediging
vinden en moest daardoor heel wat incas-
seeren.
Volkomen uitgeput wankelde hij na de
tiende ronde naar zijn hoek.
De uitspraak luidde, zooals zeer duidelijk
was: van Klaveren winnaar.
Hengelen
Zondagmorgen j.L hield de hengelsport
vereeniging D.V.S. een wedstrijd aan
Draai. De stemming was, ondanks het slee
te weer, best te noemen ook al door hc
jeit, dat er goed gevangen werd. De °P"
komst was bevredigend.
Uitslag: 1. W. Beers, 2. D. Bergmans,
H. Heggelaar, 4. P. de Jong, 5. L. SwinW»
b- K. Bergmans, terwijl de overige Prfz..
werden toegekend bij loting als troostprü
Postduiven
Wedvlucht op Zondag 16 Juli van Ou#"
bosch, afstand 130 K.M. Los 9.15 uur, WW
Zuid-West.
1. H. Bouwens
2. J. Deutekom
3- idem
4. W. Bakker
5- Beemsterboer
6. P. ,J Pronk
J. Deutekom
9- idem
9. C. Keeman
10- idem
10 uur 42 min- g
10 uur 40 min-
43sec-
17 sec-
10 uur 47 min
10 uur 48 min.
10 uur 50 min. -
10 uur 50 min-54^
10 uur 50 min.
10 sec-
10 uur 50 min- -
10 uur 49 min-5» eC>
10 uur 50 mm-
Extra vermelding dient de duif va" d
eer Bouwens, die eerste van den ne\-
werd, deelname 1192 duiven, met een
van bijna 87 K.M. per uur.