spORT EN WEDSTRIJDEN. de ronde van frankrijk. De Dieren-Jamboree. De tweede dag van de Vierdaagsche. Sylver Maes winnaar van den monsterrit Digne-Briangon. ïwïSflfï"prach,lg klom Wychen beleeft zijn grooten dag. De Belg onttroont Vietto. lekend rijden van Lambrichts, de Korver en Albert van Schendel, ondanks veel bandenpech. De stemming is uitstekend. ALKMAARSCHE COURANT VAN DONDERDAG 27 JULI 1933. ^ielren«»en- f Uits B r i a n 9 o n, 26 Juli. (Van een specialen Verd8SS) staken de drie ruggen der Fransche Alpen, welk# op de etappe van Digne naar Briangon moesten wor den beklommen, d'Allos, de Vars en d'lzouard, af tegen den hel blauwen hemel. Schel blakerde de zon de kleine men- schen, die zich verstoutten op hun fiets naar boven te klimmen, langzaam, krui pend als vliegjes tegen de hellingen, tusschen de stofwolken opwerpende volgauto' in. Meedoogenloos teisterde het noodlot de renners bij de kilometers- lange afdalingen, waar menig bandje knapte op de met scherpe keisteenen of fyn kiezel bestrooide smalle serpentine wegen. Driemaal moesten de renners naar boven, tot 2250 meter toe, waar de sneeuw als vaal grijze hoogte aan den kant van den weg lag driemaal vlogen de beklimmers der bergen in duizelingwekkende vaart naar be neden, waarbij hoogteverschillen van 800 meter'als normaal werden beschouwd. Onmenschelijk zwaar. Het is een onmenschelijk zware rit ge weest, en alle omstandigheden werkten daar toe mede: de groote afstand van 220 k.m., de beklimming van drie toppen van meer dan 2.000 meter, met de daaropvolgende zeer steile afdalingen, de groote hitte en de zich in zeer slechten toestand bevindende wegen, waardoor de renners veel, wat men in hun teal noemt, hebben moeten „afzien", alvorens het eindpunt Brian9on te bereiken, met de wetenschap, dat deze etappe beslis send zou zijn voor het eindresultaat, een van de laatste kansen, zoo niet de laatste voor hen, die zich nog naar boven wilde werken en last but not least den genadeloozen strijd tegen de hoogst geklasseerden met als inzet het meesterschap van de ronde van 1939. En toch is dit gevecht van kracht en moraal eerlijk geweest, tot de laatste kilometers toe en na dezen monsterkamp is Sylver Maes als overwinnaar naar voren gekomen. Tweemaal was* hij met Vissers en Ritser- veldt het eerst op de pashoogte, op den Allos en den Vars, maar in den klim naar den laatsten berg, d'lzouard, heeft de stoere Vlaming, na een inzinking bij de afdaling van den Vars te hebben gehad, de tanden op elkaar gezet. Voort vloog hij, den laatsten rechter over menschelijk kunnen en als eerste bereikte hij nu de Izouardpashoogte wet bijna 3 minuten voorsprong op Gallien, verschil met Gianello, en bijna 7 minuten voorsprong op Vissers, den held van de Pyreneeën. Toen lag Vietto bijna een kwartier achter en was het gevecht om de leiderspositie beslist. Want in de afdaling naar Briancon wist Sylver Maes zijn voor sprong niet alleen te behouden, doch hij wist r nog seconden aan toe te voegen, odat hij onder stormachtige toejuichingen kwammnaar oude vestingstadje aan- Het ware beter onze indrukken te laten vb* n' a^vorens ze aan het papier toe te VBB*°U^en en daarom beperken wij ons wiil «°Plgit0t de belangrijkste feiten, ter- etan^1J' te Atnecy ook de laatste Alpen- gencJe» tfn1" den 1118 is' no* gelegenheid zichj i Vlnden, om al datgene, wat Schrijven t8 dag8n heeft af6esPeeld- te heerlik™1150,U vertellen van Vissers, den WeBen v-m Pyveneeën, met haar goede der PVm 1S.ers' rïie ook op de slechte wegen maar hü j °P den Allos en den Vars, maar bii v niet bestak u? Jmming van den Izouard ]Üken wil -tegen den onverzette- Veel znn e wmnen van Sylver Maes. d'e vand schrijven zijn over Vietto, °P de eer* onttroond is, wiens achterstand In de afdar P oogte 23 seconden bedroeg, t«ta»iï'v8,rr,biikwam' d°ch hiii' byna twBB n.- Vars moest lossen, en Assers doch .muten *ater doorkwam dan lz°uard. en meesten tijd verloor op den Sylver Mae« e^n kwartier achterstand op J'ranschman doef0n. de kleine> pientere Bel8 reed als e» ute afdaling, doch de »°g tijd verloor!2616116' Z00dat Viett° 2^ ve ®nze Hollandsche jongens. de:Nederkn^idenN*^ kunnen zeggen over °k ZÜ gehad m urHik, pech hebben ^6est ««hand'icapTL06 Korver wel het 7 z«n al 2w„Pt geweest. Vijf lekke ban- „L^daling van do ganoe6> maar zijn val in deel berouw n, s. beeft hem zooveel WansZ6er 8oede plaaf«a+ Z|n groote kans op was. Plaats te Briangon, verkeken den Al- AU°S 0D orver niet schitterend bert van' Seh Passeerde hÜ niet met den achtersta"1361 met s*eckts 25 secon. Heeft °P ^'ssers bet hoogste 6 Korver niet zijn groote capaciteiten vertoond bij de beklimming van den tweeden reus, den Vars en kwam hij daar niet als vijfde door, te zamen met Mallet op slechts 50 secon den op Vissers, Ritserveldt en Sylver Maes, terwijl Neuville er nog tusschen- in lag met 11 seconden? Bloedend werd deze wilskrachtige jongen, die veel meer gepresteerd heeft in deze ronde, dan ooit van hem verwacht werd, bij de levensgevaarlijke afdaling van den Vars door een val in het losse grint aan het dij been en de beide armen gewond. De gang was er toen uit, het moreel was even weg, hij kreeg achterstand en verschillende ren ners vlogen hem voorbij. Wel herstelde hij zich nog, maar verder dan de 39e plaats te Briangon bracht hij het niet, met meer dan een half uur achterstand op den winnaar. Lambrichts had ons bij het vertrek te Digne verteld, dat hij er zin in had. Maar in den beginne hebben wij er weinig van gemerkt, want hij was een van de eersten, die moest lossen bij de beklimming van den Allos, hij had 40 seconden achterstand op de pashoogte, op den Col de Vars bedroeg zijn achterstand evenwel 5 minuten en op den Izouard was hy meer dan tien minuten achter. Maar deze verschillen waren relatief niet groot, want zijn andere concurrenten hadden nog grooteren achterstand gekregen, zelfs Vietto en Archambaud had de Zuiderling voorbijgestreefd. Te Briangon verklaarde hij ons later lachend, dat het dalen toch veel beter was gegaan dan in de Pyreneeën. Toen wij hem vroegen, hoe dat kwam, scherste hij: „Ik had geen stofbril op, nu zag ik niets bij de snelle afdalingen; ik reed maar hard naar beneden en later bleek, dat het wel heel snel was gegaan. Maar Archambaud ben ik nu weer voorbij in de rangschikking, daar ben ik heel blij om en ik zal alles doen om mijn vijfde plaats te behouden". Albert van Schendel was uitstekend ge gaan, op den Allos was hij 25 seconden ach ter, op den Vars 3 min. 11 sec., maar den Izouard had hem veel achterstand berok kend. Niettemin was zijn 22e plaats in de etappe met ruim 20 minuten achterstand fraai te noemen. Hellemons had ook zijn aandeel in de pech, drie lekke banden in totaal, twee daarvan op 100 meter van elkaar. Anton van Schendel heeft goed mee kunnen komen, terwijl Dominicus, wat het klimmen betreft, niet heelemaal aan de ver wachtingen heeft voldaan. Maar het voornaamste is, dat alle zes Nederlanders de etappe hebben vol bracht met in doorsnee behoorlijke prestaties, zoodat een goede hoop be staat, dat dit zestal den tour zal uitrij den, al is de goede plaats in het landen- klassement waarschijnlijk verkeken. De drie cols. Voor heden willen wij volstaan met de posities der renners op te geven op de drie cols, waaruit men een duidelijk overzicht krijgt wie zich in deze etappe bijzonder heb ben onderscheiden. Col d'Allos na 97 k.m.: 2250 meter: Vis sers, Bernardoni, Ritserveldt, Gianellc, Sylver Maes, op 4 seconden Cosson, op 12 sec. Neuens, op 15 seconden Kint en Mathias Clemens, op 23 sec. Vietto en Hendrikx, op 25 sec. de Korver en Albert van Schendel. Lambrichts was 40 seconden achter, Anton van Schendel 2 min., Hellemons 2 min. 10 sec. en Dominicus 2 min. 21 sec. Col de Vars na 146 k.m., 2125 meter: Vis sers, op één lengte Ritserveldt, op twee lengten Sylver Maes, op 11 sec. Neuens, op 50 sec. de Korver en Mallet, op 55 sec. Gia nello. Vietto was toen 1 min. 58 sec. achter, Albert van Schendel 3 min. 11 sec., Anton v. Schendel 3 min. 54 sec. en de andere Ne derlanders meer dan 4 minuten. Col d'lzouard na 199 k.m., 2280 meter: Sylver Maes, op 2 min. 55 sec. Gallien, op 5 min. 35 sec. Gianello, op 6 min. 50 sec. Vis sers, op 7 min. 30 sec. Pierre Clemens, op 8 min. 50 sec. Mathias Clemens. Vietto was toen 14 min. 30 sec., Lam brichts 14 min. 40 sec. achter, de andere Nederlanders meer dan 20 minuten. De uitslag van de 15e etappe luidt: 1. Sylver Maes (B.) 8 uur 24 min. 20 se:.; 2. Gallien (Fr.) 8 uur 27 min. 43 sec.; 3. Gianello (Fr.) 8 uur 30 min. 46 sec.; 4. P. Clemens (Lux.) 8 uur 32 min. 57 sec., 5. Vissers (B.) 8 uur 36 min. 25 sec., 6. M. Clemens (Lux.) zelfden tijd, 7. Mallet (Fr.) 8 uur 36 min. 36 sec., 12. Lambrichts (Ned.) 8 uur 39 min. 37 sec.; 13. Vietto (Fr.) 8 uur 39 min. 41 sec., 20. Archambaud (Fr.) 8 uur 46 min. 4 sec.; 22. Albert van Schendel8 uur 47 min. 7 sec.; 34. ToonvanSchendel8 uur 54 min. 58 sec.; 35. D o m i n ic u s 8 uur 57 min. 30 sec.; 39. d e K o r v e r 8 uur 59 min. 24 sec.; 45. Hellemons 9 uur 6 min. 34 sec. De algemeene rangschikking luidt; 1. Sylver Maes (B.) 100 uur 51 min. 34 sec., 2. Vietto (Fr.) 101 uur 8 min. 46 sec., 3. Vis sers (B.) 101 uur 13 min. 5 sec., 4. Vlaemijnck (B.) 101 uur 15 min. 4 sec., 5. Lam brichts (Ned.) 101 uur 19 min. 6 sec., 6. Archambaud (Fr.) 101 uur 23 min. 16 sec. Wandelen. (Van onzen specialen verslaggever). NIJMEGEN, 26 Juli. Eén dag in het jaar kent Wychen zich zelf niet meer! Dan concerteert er op het marktplein Leistikow met zijn marinekapel uit Den Helder, en aardige meiskes dansen er bij, zonder dat de veldwachter er iets van zegt, men hoort er het Nederlandsch in alle dialecten, maar ook beluistert men er Duitsch, Engelsch, Fransch en Deensch, de caféhouders verkoopen koffie en melk bij liters tegelijk, vuurroode, verhitte kellners draven van het buffet naar het marktplein vice versa, en maken zoo zonder dat iemand ze met bloemen be dekt, of een fraai kruis offreert, een privé 55 K.M. marschje, uit alle ramen puilen de Wychenaren met vroolijke gezichten, of ze zetten stoelen buiten en gaan gezellig en familie op de stoep zitten. Menschen van Polygoon en Profilti staan te filmen of Wychen een metropool is, fotografen draven af en aan, verslaggevers zoeken het postkantoor, en stuiven als dollemannen heen en weer, als blijkt, dat de dames en heeren van de P.T.T., tusschen 11 en 2 uur de zaak sluiten, zoodat er niet getelefoneerd kan worden. Met ontzag staart jong Wychen naar de overste van de koloniale reserve, voor wien al die keu rige jonge officieren pijnlijk correct in de houding moeten springen, en wan neer er een heusche generaal, met platte pet en eikenloof het straatje door wandelt, dan hebben ze voor zes dagen stof tot discours. „Meneer, vandaag werken we niet", fluistert ons een nijver ambachts man in. „Vandaag k ij k e n we alleen maar, en sommigen van ons verdienen een aardig centje. Waren er maar 365 van die dagen in het jaar Wychen kent zichzelf niet meer. .Wychen staat ronduit op het hoofd. Wychen beleeft den tweeden dag van de Vierdaagsche Wanneer we om halfnegen in den mor gen het dorp binnenrijden, dar. blijkt ons al gauw, dat we met onzen wagen de be bouwde kom niet zullen benaderen; van daag is in Wychen elke vorm van verkeer verboden, met uitzondering ven het voet gangersverkeer, maar dat mag er dan ook zijn. En men kan het de rijks- en gemeen tepolitie niet kwalijk nemen, dat ze de noodige maatregelen neemt, want alles trekt vandaag, fietsend, of autorijdend naar het stille dorpje tusschen Maas en Waal. Wonderlijk zooveel café's men hier ove rigens vindt; en alle eigenaren hebben hun zaak met groote voortvarendheid uitge bouwd tot op het marktplein, dat rondom vol staat met tientallen tafeltjes en hon derden stoelen. Ondanks het vroege uur worden er al drukke zaken gedaan, want de categorie der 30 en 40 K.M.-wande- laars, de ouden van dagen (maar jong van harte) de allerjongsten, de met volledige bepakking marcheerende militairen en de zwakke sexe, die er overigens heelemaal niet zoo zwak uit ziet, deze allen hebben over Weurt en Beuningen marcheerend, na enkele uren Wychen al te pakken. Het is een afstand van nog geen twintig K.M., en daarvoor verdraait een goed Vierdage naar zijn voet niet!., Zoo ontmoeten wy hier dus de aardige damesploeg van de Unielever uit Rotter dam ,de P.T.G.-dames uit Den Haag en Rotterdam,, een vlotte groep van Vivo uit Hilversum, diverse kranige oude heeren, die zich peinzend met een zakdoek over den schedel wrijven, en zich afvragen, of ze verder zullen gaan, of zich tusschen het jonge grut zullen mengen. „Ik blijf nog wat", zegt de 73-jarige heer Weber uit Utrecht, die voor de eerste maal meedoet. „Ik mag dat jonge goed wel graag zien, en aanstonds hoor ik nog een goed stukje muziek ook". Want inmiddels heeft kapelmeester Leistikow, gevolgd door zy'n mannen, den muzentempel op het dorpplein beklommen, zijn talrijk audito rium met een glimlach overziende. De militairen brengen nog meer leven n de brouwery. Voorop zijn als steeds de huzaren aan bod: wat die kerels tippelen kunnen! Een klaterend applaus oogsten 16. AlbertvanSchendel 101 uur 43 min. 50 sec., 29. D o m i n i c u s 102 uur 31 min. 59 sec., 31. d e K o r v e r 102 uur 36 min. 36 sec., 39. AntonvanSchen- e 1 102 uur 55 min. 42 sec., 47. Helle mons 103 uur 41 min. 18 sec. Het landenklassement ziet er als volgt uit: 1. Belbië b 304 uur 7 min. 54 sec., 2. België 304 uur 39 m. 21 s-, 3. Frankrijk 304 uur 40 min. 28 sec., 4. Noordoost Frankrijk 304 uur 41 min. 36 sec., 5. Zuidoost Frankrijk 305 uur 15 min. 1 sec., 6. Luxemburg 305 uur 30 min. 12 sec., 7. N e d e r 1 a n d 305 uur 34 uur 55 sec., 8. West Frankrijk 308 uuC min. 17 sec., 9. Zwitserland 309 uur 13 min. 28 sec. Zuidwest Frankrijk met nog slechts twee renners in de koers. de kadetten van de K.M.A. uit Breda, die werkelijk fenomenaal marcheeren. Opval lend zijn ook de typisch vlak op elkaar marcheerende leden van de Hitlerjugend, die mede tot de eerste groote groepen be- hooren, welke Wychen bereiken. Voorts verdient het N.J.V. en de Nationale Jeugd storm een pluim, wat discipline en marsch- vaardigheid betreft. Schier onafgebroken komen zoo tegen tien uur de militaire detachementen door. Op het marktplein bevindt zich de com mandant van het tweede legercorps te Arnhem, de generaal-majoor W. F. S i 11 e- vis, voor wien alle corpsen met élan de- fileeren. Dergelijke officieele belangstel ling wordt altijd door alle deelnemers, zoo wel burgers als militairen, ten zeerste op prys gesteld. De 50 en 55-ers komen! Tegen elf uur luwt de drukte even, de meeste deelnemers uit de lichte categorieën zijn weer vertrokken, want hun wacht nog een fiksch parcours via den Vossendyk en naar Hatert tot vlak by Malden. Maar de toeschouwers denken er niet aan, op te stappen, nu immers begint hei hoofdnum mer van dezen dag, de intocht van de 50- en 55-ers, die in den prillen morgen reeds getippeld zyn naar Beuningen, Ewijk, Druten, Horssen en Bergharen, een schier eindeloos stuk de Over-Betuwe in. „Echt een weg, om den moed te verlie zen", vertelt ons een geharde 55-er, die om elf uur al heel rustigjes Wychen bin nenstapt. „Daar komt soms geen eind aan, steeds denk je, nu zal die kerktoren toch wel dichter by zyn, maar als je dan den hoek omkomt, dan staat hy nog even on bereikbaar aan de horizon. En by Druten zyn ze nog zoo vriendelijk geweest, versch grint te strooien, bij wijze van speciale attentie voor de wandelaars." „Hoe is de stemming in 't algemeen?" „Ik vind, dat die wel eens beter is ge weest. Het lykt net, of ze allemaal wat down zijn ,na den wel erg vermoeienden eersten dag. De regenbuien Dinsdagmiddag zijn den meesten erg rauw op 't hoofd ge vallen, en om maar voor de bui binnen te zyn, hebben velen het tempo te veel op geschroefd". Ook andere wandelaars gaven ons als hun meening te kennen, dat de eerste dag zeer vermoeiend is geweest, met name het traject van Groesbeek naar de Piasmolen, en het laatste gedeelte, vanaf Overasselt. Over de weersomstandigheden op dezen tweeden dag bleek men goed te spreken te zijn. Men noemde ze vrijwel ideaal: geen wind, geen regen, en geen zon. Pas na het middaguur brak de zon door, en toen werd het wel een beetje te warm, maar toch had niemand reden tot klagen. Als de kerkklok twaalf slaat, is de in tocht der seniores in vollen gang. De man uit Afferden, die op klompen loopt, stevent voorby. „Geen last van blaren?" „Blaren?? Die ken ik niet", is zijn trot- sche repliek. Denemarken opent de rij, wat de groe- pen betreft, en van de Nederlandsche ploegen gaat de Amsterdamsche politie na- turlijk voorop. Een zeer vlotten indruk maken ook hun collega's uit Rotterdam, die zingen van „Zoek de zon op", zoodat oud* Wychen staat te trillen op zijn grondves ten. In schier onafgebroken gelederen trekken ze dan voor hij, de mannen van Unilever, S.V.L., de Haagsche Vierdaag sche, de P.T.T.-beambten uit alle deeleiï des lands, de Arnhemsche Vierdaagsche, die met haar enorme équipage een fameuze entree maakt, de rijksveldwacht, in geslo ten colonnes, de Kon. marine, Neptunus, N.H.V. den Haag, de U.P.S. uit Utrecht, en daartusschen nog tientallen individuee- len. De meesten zijn blij, dat ze in Wychen de beenen even op een stoel kunnen leg gen .1 Eén geluk: ze zijn al dik over de helft, nog 12 K.M. langs een prima weg, en dan is de tweede dag tot een goed einde ge bracht. Des morgens waren er in totaal met de vier van den vorigen dag slechts 15 uit vallers, zoodat 3777 burgers en burgeres sen, alsmede de militairen aan den tocht deelnamen. To'. Druten liepen de 50-ers en 55-ers in e:n vlot tempo en werd niet aan rusten gedacht. De zon brandde gelukkig niet op de hoofden van de wandelaars, maar nam juist een zekere kilte weg. Langs de hoofdwegen bij Nijmegen stonden dui zenden opgesteld. Overal klonk muziek en schalde het lied. Allen waren, vol moed voor den derden dag, den dag van de route door de Betuwe naar Arnhem. De tweede dag, voor velen dikwijls een crisisdag, vooral voor de nieuwelingen, heeft toch niet bijster veel slachtoffers ge maakt. Den eersten dag was het aantal voeteuvels, dat verholpen moest worden, veel talrijker dan nu. Op sommige zieken- halten had het Roode Kruis zelfs in de speruren geen overdruk werk, terwijl Dinsdag alleen reeds in de polikliniek van de Koloniale Reserve honderd blarenge- vallen door een Roode Kruisafdeeling moesten worden behandeld Het aantal uitvallers op den tweeden, dag bedroeg 19, zoodat er hedenochtend 3758 deelnemers naar Arnhem konden gaan. In totaal waren er gister na twee dagen 34 uitvallers. Wielrennen WERELDKAMPIOENSCHAPPEN 1939 TE MILAAN. Jan Pronk naar Milaan. De sportcommissie van de Nederlandsche Wieirenunie heeft besloten de volgende wielrenners af te vaardigen naar het jaar- lyksch tornooi om de wereldtitels, welke dit jaar te Milaan worden verreden van 26 Aug. tot en met 3 Sept. a.s. amateurs-sprint: J. Derksen te Zwolle, P. W. H. Smits te Tegelen en J. Pronk te Heilóo; professionals-sprint: A. van Vliet te Woer den en J. J. v. d. Vijver te Roosendaal; professionals 5000 M. achtervolging: D. Klink te den Oever; amateurs voor den wegwedstrijd: J. Engel te Amsterdam en C. de Groot te Amster dam; professionals voor wegwedstrijd: J. J. Demmenie te Rotterdam; professionals 100 K.M. achter groote mo toren: C. Wals te Tilburg; begeleiding: chef d'équipe: B. Swaab de Beer en trainer: G. Schilling. AMERIKAANSCH AUTO-COUREUR VERONGELUKT. Na verbetering van het record voor 500 K.M. Uit Salt Lake City wordt gemeld, dat de Amerikaansche autocoureur Jenkins, tij dens een poging het duurrecord voor 24 uur te verbeteren, op de autobaan van Bonneville verongelukt is. Zijn wagen vloog in brand en Jenkins werd ernstig gewond. Hij was te kwart over twee in den mid dag gestart met een wagen van 750 P.K., waarmede hij zijn record van een gemid delde snelheid van 253.50 K.M. per uur ge durende 24 uur hoopte te verbeteren. Drie uur na den start vloog de auto in brand, nadat de coureur het record voor 500 K.M. had verbeterd door een gemiddel den tijd van 284.87 K.M. per uur te maken. Het oude record was 278.4 K.M. per uur. Overdag op het kantoor 's Avonds muffe folianten Dan een slapelooze nacht... Ziet, dat zyn de doktersklanten! De verstandige zegt: „Ho! Geef my maar de H. L. O." VI 91. Toen Big alle mensen bedankt had, liep hij met zijn natte broek vlug naar zijn tent. Daar trok hij vlug een andere broek aan, want straks zou de opening van de jamboree zijn en dan moest hij er toch netjes uitzien. 92, Een ogenblik later stond Joko voor de tent van zijn vriend om hem af te halen. „Kom Big, we moeten allen naar de arena." „Ik doe niet mee aan 't défilé Joko", zei Big. „Ik zal jou gezelschap houden, omdat jij een verbonden arm hebt". Vlug liepen ze naar de tribune om een goed plaatsje te be machtigen,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 9