Een zoon van z'n Vader
2eutf£etm
DE KABINETSCRISIS.
Vuurwerk ter eere van
prinses Irene.
De versterking van de
weermacht.
Het administratiegebouw
voor de artillerie
inrichtingen.
Een regeling getroffen.
56 gebouw^
Staking van spoorweg-
materiaal.
Naar het Engelsch van
RIDGWELL CULLUM.
Door T. dL MADE.
TWEEDE BLAD
Besprekingen; nog geen beslissingen
Het bezoek van den pud-minister van
economische zaken mr. M- P. L. Steen
berghe aan den kabinetsformateur heeft
anderhalf uur geduurd.
Toen de heer Steenberghe om half zes
het huis van den heer de Geer verliet, deel
de hij mede, dat hem de portefeuille van
economische zaken was aangeboden.
Zult gij deze portefeuille aanvaarden?
vroegen wij den heer Steenberghe.
Daarover wensch ik mij niet uit te laten,
was het entwoord.
Op de vraag of h(j meende, dat de heer
de Geer spoedig zal slagen met de formatie
van een kabinet, wensehte de heer Steen
berghe evenmin te antwoorden.
Na den heer Steenberghe heeft de for
mateur nog bezoek gehad van luitenant-
kolonel Dijxhoorn van den generalen staf
en van den directeur van het kabinet der
koningin, jhr. mr. G. C. W. van Tets van
Goudriaan.
Vanmorgen weer met verschillende
politici geconfereerd.
Vanmorgen heeft de kabinetsformateur,
jhr. mr. D. J. de Geer, in de vergaderzaal
van het departement van binnenlandsche
zaken een bespreking gehad met een aantal
personen, met wie hij in de afgeloopen
week in verband met de kabinetsformatie,
contact heeft gehad. Wij zagen achtereen
volgens naar binnen gaan de heeren H. van
Boeyen, minister van binnenlandsche
zaken, Ir. J. W. Albarda, overste A. Q. H.
Dijxhoorn, dr. J. van den Tempel, mr. E. N.
van KLeffens, Ch, J. I. M. Weiter, mr. M. P.
L. Steenberghe en prof. dr. R. H. Woltjer.
Tevens ging naar binnen prof. mr. P. S.
Gerbrandy, voorzitter van de Ned. Bakke
rijstichting, een anti-rev., erkend voorstan
der van ordening, die verklaarde te komen
voor een radio-bespreking. Voorts ging
naar binnen mr. H. Albarda, administra
teur, hoofd der afdeeling geldwezen van
het departement van financiën. De heer mr.
Albarda verliet vóór half elf het departe
ment van binnenlandsche zaken en wilde
zich niet uitlaten over de hem gestelde
vraag, of in hem een toekomstig minister
moest worden gezien. „Wij spreken elkaar
later", zeide hij.
Ook prof. Woltjer verliet te kwart over
tien wederom het departement, de bespre
king zou, naar wij vernemen, te half elf
aanvangen, zoodat het mogelijk is, dat de
heeren Albarda en Woltjer nog zullen te
rugkomen.
Het standpunt ten aanzien van de
Indische defensie.
Naar wij van de meest bevoegde zijde
vernemen, berusten verschillende berichten,
die de laatste dagen omtrent de kabinets
formatie verspreid zijn, op fantasie.
Met name geldt dit het bericht, dat er
bij den formateur met succes op zou zijn
aangedrongen, de verdediging van Indië bij
die van het moederland achter te stellen.
Noch de aandrang noch het succes heeft
maar een schijn van grond. De versterking
van de maritieme defensie van Indië heeft
van den aanvang in het voornemen gelegen
er. is door niemand bestreden, al moet om
trent den modus quo het rapport van de in
gestelde commissie worden afgewacht.
Het is vooral in dezen tijd, waarin meer
malen ongemotiveerde tegenstellingen tus-
schen Indië en Nederland gemaakt worden,
te betreuren,, dat dergelijke geruchten,
blijkbaar uit kwaadwilligheid ontstaan, door
lichtgeloovigheid verspreid worden.
De soc.-dem. bereid.
Naar het Utrechtsch Dgbl. verneemt, zou
gisteren de partijraad der S.D.A.P. in bui
tengewone spoedvergadering te 's-Graven-
hage bijeen zijn geroepen ter bespreking
van den politieken toestand en de vraag,
welke sociaal-democraten eventueel zullen
toetreden tot een door den heer de Geer te
formeeren kabinet. In beginsel zou de S.D.
A.P., nu de formateur aan de socialistische
eischen heeft toegegeven, bereid zijn om
met hem in zee te gaan.
In kokend water gevalen. - In een wo
ning aan de Kromme Mijdrechtstraat te Am
sterdam, is een 6-jarig jongetje bij het spe
len gestruikeld en daarbij in een kom ko
kend water gevallen. Met ernstige brand
wonden is het knaapje in het O.L. Vrouwe
Gasthuis opgenomen.
Te Amsterdam.
De officieele feestelijkheden ter eere van
de geboorte van prises Irene in de hoofd
stad werden gisteravond besloten met een
grootsch vreugdevuur in den grooten
vijver van het Vondelpark. Reeds lang
voor het dor ker worden trokken honder
den en honderden men»ehui naar de
groote speelplaats en de grasstrooken om
den vijver, ten einde tijdig een goed
plaatsje te veroveren en het schouwspel,
waartoe het bestuur van d"* stichting
„Fractisch werken Amsterdam het initia
tief hst genomen, in al zijn luister te
bewonderen.
Het was een luisterrijk gezicht, toen na
bet vallen v-.n den avond eerst langs den
geheelen oever van den vijter fakkels
werden ontstoken en daarna de hooge
stapel takkenbossen op het vlot opvlamde.
Een geweldige vlam steeg hoog boven de
omringende boomen uit en een schitte
rende vor.1 enregen verspreidde zich in de
lucht. Doordat er vrijwel geen wind was
steeg de vlam loodrecht omhoog,
Het „Wilhelr us" door het muziekcorps
ingezet, werd door de aanwezigen mede
gezongen.
Op de speelplaats stond een groot
bloemmozaiek opgesteld, waarin men voor
de somma van één cent een bloem kon
hechten. Vandaag zal dit bloemstuk naar
Soestdijk worden overgebracht,
Op het Scheveningsche strand.
Gisteravond stond Scheveningen in het
middelpunt van de belangstelling der
Hagenaren door het vuurwerk, dat ter
gelegenheid van de geboorte van prinses
Irene op het strand werd afgestoken. Het
was prachtig zomerweer en reeds vroeg
begaven velen zich naar de badplaats en
de terrassen waar strijkjes zorgden voor
een opgewekte stemming, vulden zich
meer en meer. Op de boulevard was het al
niet minder. Hossende jongelui waarbij het
militaire element sterk vertegenwoordigd
was, zwierden en zongen dat het een lust
was.
Te half elf richtte aller aandacht zich op
het vuurwerk, waarbij vele fraaie oranje
zonnen de omgeving nu en dan in gloed
zetten.
Aardig was het toen een wieg verscheen
waarboven een koningskroon en de be
ginletter van den naam Irene.
Vervolgens bracht het vuurwerk twee
herauten te voorschijn, terwijl luidsprekers
het Wilhelmus ten gehoore brachten.
De slotdecoratie bestond uit de woorden:
„Welkom prinses Irene", hetgeen een
enthousiast applaus aan het publiek ont
lokte.
Na afloop zetten velen de feestviering
nog tot laat in den avond voort in de in
richtingen van vermaak, die Schevenin
gen biedt.
NA TWEE JAAR AANGEHOUDEN.
„Verhuizers" aan het werk.
Twee jaar geleden hebben in de van
Eeghenlaan te Amsterdam, tijdens afwezig
heid der bewoners (aleen een lid der fami
lie overnachtte thuis) twee mannen 'n deel
van het meubilair en huisraad voor een
waarde van ongeveer duizend gulden uit
een woning weggedragen en op een verhuis
wagen geladen. Zij gingen daarbij rustig en
op hun gemak te werk, zoodat de indruk
werd gewekt dat een en ander werd ver
huisd.
Een der mannen kon destijds worden
aangehouden, doch zijn medeplichtige was
en bleef zoek. Vanmorgen kreeg de politie
echter een aanwijzing in zekere richting en
een 30-jarige man werd aangehouden en op
het bureau Leidscheplein ingesloten. De
ander zit thans in het huis van bewaring
voor een andere zaak.
KIND OVERREDEN EN GEDOOD.
Plotseling de straat overgestoken.
Gistermiddag is de vijfjarige J. v. d.
Kloot te Rotterdam, toen hij plotseling
voor de ouderlijke woning de Willebror-
dusstraat overstak, aangereden door een
personenauto uit Overschie. Het kind
kreeg een schedelbasisfractuur en werd in
ernstigen toestand naar het ziekenhuis
Bergweg vervoerd. Daar is het in den af
geloopen nacht aan de gevolgen overleden.
Aandrang op zuinig^d' betere
kostwinnersvergoeding »n a Re"
meene dienstplicht.
Aan het eindverslag van de commis-
sie van rapporteurs uit de Eerste Kamer
over het ontwerp van wet tot wijziging
en verhooging van de defensiebegroo-
ting voor 1939 ontleenen wii h®t VQl*
gende;
Bij de overweging van dit wetsontwerp in
de afdeeüngen verklaarden vele leden
zich te kunnen vereenigen met de opvatting,
dat de huidige internationale toestand er
toe noopt, thans reeds ever te gaan tot den
aankoop van gesehut, van veerden veer
de intendanee e.d., hoewel velgen» da aan»
vankelüke plannen zoodanige maatregelen
pas in de volgende jaren zeuden worden
genomen.
Deze leden achtten de ongerustheid, welke
o.a. bij het laatste defensiedebat in de
Tweede Kamer ten aanzien van zuinig be
heer van de toegestane gelden van meer
dan één zijde tot uiting is gekomen, niet on
gegrond. Zoo oordeelden zij bet, om althans
een voorbeeld te noemen, niet rationeel, dat
nu al gedurende vier maanden o.a. voor
plaatselijke commandanten automobielen in
huur zijn genomen, waarvoor een bedrag
van circa 300 per maand wordt betaald.
Ten einde nu aan zoodanige bezwaren te
gemoet te komen en ter bevordering van
een doeltreffend financieel beheer in het
algemeen, gaven zij in overweging de aan
stelling van een of meer deskundige con»
troleur(s).
Deze leden waren wijders van oordeel,
dat van de gelden, door ons volk opgebracht
of op te brengen, bij de onderscheidene
aanschaffingen voor leger en vloot een zoo
groot mogelijk deel in ons land dient te
worden besteed, vooral met het oog op de
bestrijding van de werkloosheid. Hetgeen de
minister te dier zake in de Tweede Kamer
heeft betoogd, had hen niet geheel bevre
digd.
Ten zeerste zouden zij het echter betreu
ren, zoo voor den aanmaak van een ander
deel der alsnog benoodigde vliegtuigen de
gelden in den vreemde zouden worden be
steed. Indien de plannen voor het hier be
doelde type in Nederland nog niet in vol
doende mate tot ontwikkeling mochten zijn
gekomen, vindt dit, naar hun gevoelen, zijn
oorzaak in onvoldoend of niet tijdig georga
niseerd overleg van de landmacht met de
Nederlandsche industrie.
Voorts bepleitten deze leden dat de rege
ling voor de kostwinnersvergoedingen zou
worden verbeterd.
Huns inziens behooren de normen beter te
worden gevoegd naar de maatschappelijke
positie en de vaste verplichtingen van de
oudere personen, die thans onder de wape
nen zijn geroepen.
Eenige leden bepleitten andermaal de in
voering van den algemeenen dienstplicht,
huns inziens de eenig juiste oplossing van
het defensievraagstuk, wat. betreft het ter
beschikking hebben van de noodige man
schappen.
Thans heeft de minister van defensie ten
vervolge op de beantwoording van vragen
van den heer Duymaer van Twist betreffen
de den stand van zaken ten aanzien van den
bouw van een administratie-gebouw voor de
artillerie-inrichtingen te 's-Gravenhage na
dere mededeelingen gedaan.
In bovenbedoelde beantwoording werd
medegedeeld, dat de kans aanwezig was, dat
de kosten voor het Rijk, bij liquidatie van
hetgeen reeds werd gebouwd, beperkt kon
den worden gehouden en dat voor de artil
lerie-inrichtingen nog geen oplossing was
gevonden.
Thans kan worden medegedeeld, dat met
een groote maatschappij te Den Haag, welke
over een ruim kantoorcomplex beschikt,
overeenstemming ir bereikt omtrent de
liquidatie van bovengenoemden bouw en
omtrent het huren van een centraal admi
nistratiegebouw voor de artillerie-inrichtin
gen.
Bedoelde maatschappij zal aan de ge
meente 's-Gravenhage verzoeken om m
eigendom te mogen verwerven het ter
rein aan het Lyceumplein om daarop
voor haar rekening ep te haren dienste
een kantoorgebouw te stichten over
eenkomstig de ontwerpen der artillerie-
inrichtingen en neemt tegen den kos-
tenden prijs ir. eigendom over a ie
geen door de artillerie-inrichtingen
reed» hieraan werd besteed.
Zij peemt (behoudens nadere wetfelyk
goedkeuring (eveneens te®end|\n p^ceelen
prijs) in eigendom over de be,de pe'ckocht
in de Willemstraat, welke waren aangekoch
veor garage, wasch- en werkplaats voor
automobielen en dienstwoningen.
De artillerie-inrichtingen huren me
gang van J Januari 1941 het thans by deze
maatschappij in gebruik zijnde complex k
Hier hl kunnen worden
verspreid zijn. t
Het regeeringsrommissariaat, enz. en a
dere organen van het departement van de
fensie kunnen in bedoeld complex niet w
den ondergebracht en «luven derhalve op
huurgebouwen aangewezen,
Het gemeentebestuur heeft m begms
geen bezwaren tegen overdracht aan ge
noemde maatschappij van het aan de arti -
rie-inrichtingen in koop gegeven terrein aan
het Lyceumplein.
Bij deze oplossing wordt de schade van
het Rijk beperkt tot enkele relatief geringe
aan aannemers uit te keeren vergoedingen
wegens het stopzetten der werkzaaamheden
vanaf 3 Mei jl,
In verband met deze, voor 's Rijks L"8""
cieele belangen aannemelijke oplossing heb
ben de artillerie-inrichtingen met 's minis
ters goedkeuring een bindende overeen
komst aangegaan met de maatschappij be
treffende vorenbedoelde overneming en
huur, met dien verstande, dat deze perfect
zal zijn geworden, wanneer de maatschappij
den eigendom van de terreinen aan het
Lyceumplein heeft verworven en, voor wat
betreft den verkoop van de perceelen aan
de Willemstraat, wanneer de goedkeuring
van den wetgever daartoe Is verkregen.
Teneinde inzicht te geven in de financieele
gevolgen wordt vermeld:
De jaarlijksche huur van het kantoor
complex bedraagt 16.500, de normale on
derhoudskosten zijn voor rekening van
huurder en worden geraamd op f 2000.
totaal ten laste der art. inrichtingen 18.500.
De tegenwoordige huisvesting der artil
lerie-inrichtingen in 5 verspreide gebouwen,
welke niet voldoende ruimte bieden en
waarbij een vlotte samenwerking niet wel
mogelijk is, vraagt aan huren 11.720, on
derhoudskosten 2000, hoogere exploitatie
kosten dan in een kantoorcomplex (por
tiers, bedienden, telefoon, verwarming,
schoonhouden), minimum 7500, totaal ten
laste der art. inrichtingen rond 21.000.
Ter vergelijking moge dienen, dat de
exploitatiekosten (met inbegrip van rente
en afschrijving van het door de art. inrich
tingen aan het Lyceumplein te stichten ad
ministratiegebouw) per jaar zouden hebben
bedragen 24.000. Dat bedrag dient te wor
den verminderd met hetgeen voor rekening
van het regeeringscommissariaat en andere
organen van het departement van defensie
zou zijn gekomen, nl. 8000, zoodat in totaal
16000 ten laste van de artillerie-inrichtin
gen zouden zijn gekomen.
Moeilijkheden bij het transport
door de Amsterdamsche straten
Spoorwegmateriaal en vooral een lange,
moderne electrische driewagentrein, is nu
niet bepaald het aangewezen voertuig voor
de straten van een stad. En ook al zet men
zoo'n modernen gestroomlijnden wagen op
laag-bij-de-grondsche karretjes en laat men
hem voorttrekken door een stoomwals, dan
nog zal het transport op groote moeilijk
heden stuiten.
Men weet, dat de volgende maand in de
hoofdstad op het terrein van het voormali
ge Paleis van Volksvlijt aan 't Frederiks-
plein ter gelegenheid van het eeuwfeest der
Nederlandsche Spoorwegen een spoorweg
tentoonstelling geopend zal worden q
deze even groote als grootsche expoSitie *5
ook het allernieuwste spoorwegmateriaa
aanwezig zijn. Vele hoofden peinsden reed
lang hoe men deze zware wagens Van
tot 60 ton en niet te vergeten de 90 tn„
zware jumbo in het hartje van Amsteï(w
zou moeten krijgen. Oogenschynlyk
het Weesperpoortstation de aangeWea
plaats om het materiaal vandaar naar het
Frederiksplein te dirigeerenj want die af
stand is misschien iets meer dan 0OQ
Hiervan moest worden afgezien, omdat djè
brug over de Amstel voor dergelijke
transporten veel te zwak is, terwijl beven-
dien het zich in deze route bevindende on.
dergrondsehe buizennet een zeg zwa^n
druk waerschijnlijh éPu kunnen yer-
dragen. Om elk risipo te vermijden w£d
dan ook besloten, de wagens en de
van het Haarlemmermeerstaties vete?
tocht door de stad naar het tentoonsteiiw.
terrein te doen vertrekken, een afstand, gie
veel en veel grooter dan dip van het Wees-
perpoortstation naar het Frederiksgleb,
Jpaar een route, die gen risico'» heeft;
dat de twee bruggen, die SU moesten wor
den gepasseerd niet lang ?ün en hovend^
zonder veel kosten versterkt kenden wer-
den.
Gisteravond was men dan zoo ver gereed,
dat het eerste transport, bestaande Uit het
allernieuwste model van een eleetrisahen
driewagentrein, den tooht door de stad urn
kunnen beginnen. Voor en achter stond de
20 meter lange wagon, die een gewicht hsjft
van 52 ton, op z.g. „mosterdpotten",
Deze laag-bij-de-grondsche karretjes,
waarmede gemakkelijk gemanoeuvreerd
kan worden, rusten ieder op 16 wieltjes. jjet
gewicht van den wagen was dus over een
groote oppervlakte verdeeld. Het moderne,
gestroomlijnde voertuig werd voortgeftek-
den door 'n stoomwal», maar dat had heel
wat meer voeten in de aarde dan de leiders
van 't transport zich aanvankelijk hadden
voorgesteld. Die moeilijkheden begonnen al
met het nemen van een rechthoekige
bocht: Karperstraat, Amsteiveenscheweg.
Verscheidene malen moest de wagen door
een tweede stoomwals achteruit worden ge-
trokken, voordat men er in was geslaagd,
dat het voorste stuk van de trottoirbanden
vrij kwam te staan en het spreekt wel ven-
zelf, dat duizenden Amtaerdammeri dit
zeer ongewone en interessante schouwipel
gadesloegen.
Om 9 uur, toen het transport den moei
lijken tocht begon, stonden er 1000 men
schen en drie agenten, doch nauwelijka een
kwartier later 6tonden er meer dan 5000
toeschouwers zich om de wagon te verdrin
gen en was er plotseling een politiemacht
met motoren en paarden noodig om het
transport ongehinderd te doen voortgaan.
Maar dat voortgaan was nog langzamer dan
een slakkengang. Over die eerste bocht
deed de wagon een uur, toen volgde een
kort recht stukje over den Amsteiveensche
weg, dat in een behoorlijk tempo werd af
gelegd en waarbij alleen een aantal tegels
van een tramhalte onder den zwaren druk
sneuvelden, doch toen was het weer mis.
Want toen het transport de Cornelis Kruze-
manstraat moest indraaien en er wederom
verscheidene malen gemanoeuvreerd moest
worden, schoot de voorste mosterdpot op
een gegeven moment los en kon het trans
port voorloopig niet verder. Was de modem,
gestroomlijnde treinwagon het symbool
van snelheid en van techniek gekwetst
in zijn eergevoel door een dergelijke belee-
digende handeling: beroofd te zijn van
eigen wielen en eigen rails en getrokken te
worden door een zoo log gevaarte als een
stoomwals is en was hij daarom naast den
„mosterdpot" gaan staan bij wijze van pro
test?
Voorloopig waren de leiders van het
transport nog niet van plan dit protest te
aanvaarden. Oogenblikkelijk werden vijzels
en dommekrachten te voorschijn gehaald
om te trachten de wagon weer op den „mos
terdpot" te krijgen. Om circa 1 uur van
nacht, het tijdstip, waarop men had ver
wacht, dat het transport dicht bij het Fre
deriksplein zou zijn aangekomen, was men
hiermede nog druk bezig.
Rotterdam Lloyd Rapide. - De Rotter
dam Lloyd Rapide, rijdende in aansluiting
op het d.d. 9 dezer te Marseille verwach
wordende mailschip Slamat, zal morgen om
6.16 uur te Rossendaal en om 7.35 uur e
Den Haag H.S. aankomen.
58)
's Zondags in een klein hotel in het Wes
ten van Amerika is wel het toppunt van
saaiheid. De menschen worden plotseling
allemaal respectabele burgers en ze uiten
zich bescheiden en gematigd om de tegen
stelling met een gewonen weekdag nog
grooter te maken. Ze zetten een gelegen
heidsgezicht en trekken hun Zondagsche
pakje aan. Dat zijn de uiterlijke teekenen
van de „reiniging der ziel". En denk maar
niet, dat dat beste pak bedoeld is om den
vnjen dag te vieren, o nee, iedereen past
angstvallig op, dat de vouw niet uit zbn
broek gaat, of dat hij niet op de slippen
van zijn jasje gaat zitten.
Ze zitten zoo'n beetje opgeprikt en 200
gaat de dag om. Eerst wandelt de gast
meestal wat: daar bederft zijn pak niet
van! Misschien schrijft hij ook zelfs wel
een brief, na eerst zorgvuldig de knieën
van zijn broek te hebben opgetrokken. Hij
zal de bar binnen sluipen om een „opkwik-
kertje" achterover te slaan. Ook dit
schaadt zijn pak niet. Dan zal hij dineeren
en als de hotelprijzen niet te hoog zijn,
neemt hij misschien roomijs voor dessert
na. 's Middags zit hij weer wat te praten
en misschien zelfs wandelt hij weer. Dan
is het weer tijd voor den avondmaaltijd,
wat de vervelendste tijd van den dag is,
onidat dan alle restjes van de heele week
moeten worden opgegeten.
Daarna schijnt het „beste pakje" minder
belangrijk te worden en komt er meestal
een beetje vroolijker stemming.
Zoo was het 's Zondags al geweest, sinds
Snake's Fall er zich op kon beroemen een
hotel te hebben en geen gast had het ooit
gewaagd deze traditie te breken. Maar nu
was het heele plaatsje aan groote verande
ringen onderhevig.
Op dezen Zondag vond er bepaald een
revolutie plaats. De oudere bewoners keken
hun oogen uit. Het hotel was vol met
vreemdelingen en bewoners van Snake's
zelf, die er geen van allen aan hadden ge
dacht hun beste pak aan te trekken en men
verkeerde in zoo'n groote opgewondenheid,
dat men zou denken, dat er een wereld
oorlog was uitgebroken, of dat er een
nieuwe president moest worden gekozen.
Het was de culminatie van de opwin
ding, die Slosson's verdwijning had ver
oorzaakt. Binnen een week was er zooveel
voorgevallen, dat de nuchtere zakenman
zich afvroeg of hij op een vulkaan of in de
buurt van een kolenmijn leefde.
Nog voordat men van den schrik over
Siosson was bekomen, werd het bekend,
dat Mallinsbe's kantoor op Buffalo Point
8e°Pend. Bovendien had hij er
twee klerken by en er zouden er nog een
en^llp" tTen-,Dit bete<*ende zeer veel
en allen keken die nieuwe richting uit.
Men probeerde uit te visschen. welk ver
band dit hield met Slosson's verdwijning,
en men begon te vermoeden, dat dit laat
ste toch niet zoo'n mirakel was, als men
eerst had gedacht. Zijn koopen tegen die
krankzinnig hooge prijzen hadden van het
begin af aan twijfel gewekt. De man was
natuurlijk gek geworden, nadat zijn meer
deren hem hadden ontslagen. Dus daarom
was hij met de Noorderzon vertrokken. De
heropening van Buffalo Point deed de men
schen vermoeden, dat de spoorweg tot
overeenstemming was gekomen met Mal-
linsbee. Zoodat het in die richting vragen
regende.
Maar men kreeg niet veel opheldering
en alle speculanten verkeerden opnieuw in
het onzekere.
Toen kwam er opnieuw een groote golf
van opwinding. Het nieuws kwam van bui
tenaf, van agenten en vrienden uit het
Oosten. Er zouden ingenieurs, landmeters
en monteurs naar Buffalo Point worden
gezonden! Het was absoluut zeker. En wat
erger was, er kwamen dringende orders
binnen, dat men dadelijk daar moest koo
pen en zich door geen prijs laten weerhou
den.
Peter Mc Swain en Mike Callahan lieten
geen gelegenheid voorbij gaan om het
nieuws met de noodige overdrijving verder
te bazuinen.
Terwijl de vrouwen en kinderen van
Snake's Fall in het kerkje den dienst volg
den en uit volle borst meezongen, stond
Peter in zijn gelagkamer te midden van 'n
groep handelaren, die allen om het hardst
scholden op de schurken, die het gras voor
hun voeten hadden weggemaaid. Hij gaf
onvermoeibaar overal antwoord op en
zooals hij zichzelf zou willen beschrijven
„stuurde de oude boot over een ruwe zee".
Er had iemand beweerd, dat Buffalo
Point zeker met Slosson onder één hoedje
had afgespeeld, zoodat deze de aandacht
had afgeleid, terwijl de anderen op die
manier gelegenheid hadden gehad de za
ken voor Buffalo Point te regelen. Peter
hapte dadelijk toe.
„Jullje zijn me een stelletje snuggere
kerels", riep hij met een soort medelijden
de minachting uit. „Jullie durven de kas
tanjes niet uit het vuur te halen. Jullie wilt
duizend procent winst voor vijf procent
moed. Dat zouden jullie willen. Wat schiet
je ermee op, hier te zitten razen Zet je
tanden liever op elkaar en steek je handen
uit de mouwen van je Zondagsche pakje!
Ik word al dat gepraat beu. De waarheid
is, dat jullie begint in te zien, dat je ie
vingers gebrand hebt aan dien Slosson
Slosson was de agent van den spoorweg
dacbtfen m,et ie vijf procent her
sens, dat je niets anders hoefde te doen dan
hem te volgen. En toen hij er met mijn
span vandoor ging, wisten jullie niet, hoe je
moest kijken. Jullie verschiet eerst al ie
kruit hier ln Snake's, terwijl de spoorweg
intusschen naar Buffalo Point gaat En nu
durven jullie geen kleur te bekennen
E0n0rwat ;flenidnPOt T™*1 op Buffal° «taat
En wat dan. Dan kun je hooge prijzen be
talen of weer vertrekken en dan hehhl
jullie enkel tijd verknoeid. Ik ben whzer
ik zet niet alles op één kaart iv
«r°nd 7 Buftato £oint> ook
hetzelfde, waar het depot komt"
Mike Callahan praatte op dezelfde ma
nier tegen zyn gehoor in den huurstal hL
's Zondags gewoonlijk een verzamelplaats
was. waar het laatste nieuws werd besnro
ken. Maar Mike. die instructies had deed
er nog een schepje op. Hij vertelde over de
plannen van de ingenieurs en de landme
ters van den spoorweg en hij verzeker®®
zijn toehoorders, dat hij zich niet verg»
hij had het zelf gehoord.
Hij zat op zijn omgekeerden emmer 1
de open deur van zijn stal.
„Gelukkig heb ik mijn geld in mijn P®
den en wagentjes gestoken. Maar ik
alle menschen klagen. Ik moest gisteren
stel menschen naar Mallinsbee rijden, n
het kantoor op Buffalo Point.
Dat waren allemaal gasten van hem-
heelen weg hadden ze het nergens ana
over dan over het depot enzoovoort. n
een van jullie ooit den naam Carbhoy I®
hoord?" y
Iemand wist te vertellen, dat Car h
de president van den Union Spoorweg
waarop Mike knipoogde en zei: „.Hek
„Juist. Zoo zeker als de heilig# F gr
de slangen van Ierland verdreef, w®f ie
één van hen, die Carbhoy heette. Ik
iemand hem zoo noemen. En den ma
Carbhoy genoemd werd, hoorde Ik
dat de ander zijn snuit moest dicht
Niet in die woorden, natuurlijk, Wi pat
bruikte een millionnairs-uitdrukklng-
waren Mallinsbee's gasten. Waar ze n .e.
weet ik niet. Ik heb ze niet me# w™
nomen". lo0-
Was het een wonder, dat dit als ®en^igr
pend vuurtje door het dorp g'n5'
dat was de bedoeling ook. result®®'
Den Maandag daarop werd het r veie
van hun werk al merkbaar. Onder in
bezoek dat Mallinsbee ontving, defne-
deputatie van een paar handels
(Wordt verrok