Een zoon van z'n Vader 2eutf£etm DE KABINETSCRISIS. Vuurwerk ter eere van prinses Irene. De versterking van de weermacht. Het administratiegebouw voor de artillerie inrichtingen. Een regeling getroffen. 56 gebouw^ Staking van spoorweg- materiaal. Naar het Engelsch van RIDGWELL CULLUM. Door T. dL MADE. TWEEDE BLAD Besprekingen; nog geen beslissingen Het bezoek van den pud-minister van economische zaken mr. M- P. L. Steen berghe aan den kabinetsformateur heeft anderhalf uur geduurd. Toen de heer Steenberghe om half zes het huis van den heer de Geer verliet, deel de hij mede, dat hem de portefeuille van economische zaken was aangeboden. Zult gij deze portefeuille aanvaarden? vroegen wij den heer Steenberghe. Daarover wensch ik mij niet uit te laten, was het entwoord. Op de vraag of h(j meende, dat de heer de Geer spoedig zal slagen met de formatie van een kabinet, wensehte de heer Steen berghe evenmin te antwoorden. Na den heer Steenberghe heeft de for mateur nog bezoek gehad van luitenant- kolonel Dijxhoorn van den generalen staf en van den directeur van het kabinet der koningin, jhr. mr. G. C. W. van Tets van Goudriaan. Vanmorgen weer met verschillende politici geconfereerd. Vanmorgen heeft de kabinetsformateur, jhr. mr. D. J. de Geer, in de vergaderzaal van het departement van binnenlandsche zaken een bespreking gehad met een aantal personen, met wie hij in de afgeloopen week in verband met de kabinetsformatie, contact heeft gehad. Wij zagen achtereen volgens naar binnen gaan de heeren H. van Boeyen, minister van binnenlandsche zaken, Ir. J. W. Albarda, overste A. Q. H. Dijxhoorn, dr. J. van den Tempel, mr. E. N. van KLeffens, Ch, J. I. M. Weiter, mr. M. P. L. Steenberghe en prof. dr. R. H. Woltjer. Tevens ging naar binnen prof. mr. P. S. Gerbrandy, voorzitter van de Ned. Bakke rijstichting, een anti-rev., erkend voorstan der van ordening, die verklaarde te komen voor een radio-bespreking. Voorts ging naar binnen mr. H. Albarda, administra teur, hoofd der afdeeling geldwezen van het departement van financiën. De heer mr. Albarda verliet vóór half elf het departe ment van binnenlandsche zaken en wilde zich niet uitlaten over de hem gestelde vraag, of in hem een toekomstig minister moest worden gezien. „Wij spreken elkaar later", zeide hij. Ook prof. Woltjer verliet te kwart over tien wederom het departement, de bespre king zou, naar wij vernemen, te half elf aanvangen, zoodat het mogelijk is, dat de heeren Albarda en Woltjer nog zullen te rugkomen. Het standpunt ten aanzien van de Indische defensie. Naar wij van de meest bevoegde zijde vernemen, berusten verschillende berichten, die de laatste dagen omtrent de kabinets formatie verspreid zijn, op fantasie. Met name geldt dit het bericht, dat er bij den formateur met succes op zou zijn aangedrongen, de verdediging van Indië bij die van het moederland achter te stellen. Noch de aandrang noch het succes heeft maar een schijn van grond. De versterking van de maritieme defensie van Indië heeft van den aanvang in het voornemen gelegen er. is door niemand bestreden, al moet om trent den modus quo het rapport van de in gestelde commissie worden afgewacht. Het is vooral in dezen tijd, waarin meer malen ongemotiveerde tegenstellingen tus- schen Indië en Nederland gemaakt worden, te betreuren,, dat dergelijke geruchten, blijkbaar uit kwaadwilligheid ontstaan, door lichtgeloovigheid verspreid worden. De soc.-dem. bereid. Naar het Utrechtsch Dgbl. verneemt, zou gisteren de partijraad der S.D.A.P. in bui tengewone spoedvergadering te 's-Graven- hage bijeen zijn geroepen ter bespreking van den politieken toestand en de vraag, welke sociaal-democraten eventueel zullen toetreden tot een door den heer de Geer te formeeren kabinet. In beginsel zou de S.D. A.P., nu de formateur aan de socialistische eischen heeft toegegeven, bereid zijn om met hem in zee te gaan. In kokend water gevalen. - In een wo ning aan de Kromme Mijdrechtstraat te Am sterdam, is een 6-jarig jongetje bij het spe len gestruikeld en daarbij in een kom ko kend water gevallen. Met ernstige brand wonden is het knaapje in het O.L. Vrouwe Gasthuis opgenomen. Te Amsterdam. De officieele feestelijkheden ter eere van de geboorte van prises Irene in de hoofd stad werden gisteravond besloten met een grootsch vreugdevuur in den grooten vijver van het Vondelpark. Reeds lang voor het dor ker worden trokken honder den en honderden men»ehui naar de groote speelplaats en de grasstrooken om den vijver, ten einde tijdig een goed plaatsje te veroveren en het schouwspel, waartoe het bestuur van d"* stichting „Fractisch werken Amsterdam het initia tief hst genomen, in al zijn luister te bewonderen. Het was een luisterrijk gezicht, toen na bet vallen v-.n den avond eerst langs den geheelen oever van den vijter fakkels werden ontstoken en daarna de hooge stapel takkenbossen op het vlot opvlamde. Een geweldige vlam steeg hoog boven de omringende boomen uit en een schitte rende vor.1 enregen verspreidde zich in de lucht. Doordat er vrijwel geen wind was steeg de vlam loodrecht omhoog, Het „Wilhelr us" door het muziekcorps ingezet, werd door de aanwezigen mede gezongen. Op de speelplaats stond een groot bloemmozaiek opgesteld, waarin men voor de somma van één cent een bloem kon hechten. Vandaag zal dit bloemstuk naar Soestdijk worden overgebracht, Op het Scheveningsche strand. Gisteravond stond Scheveningen in het middelpunt van de belangstelling der Hagenaren door het vuurwerk, dat ter gelegenheid van de geboorte van prinses Irene op het strand werd afgestoken. Het was prachtig zomerweer en reeds vroeg begaven velen zich naar de badplaats en de terrassen waar strijkjes zorgden voor een opgewekte stemming, vulden zich meer en meer. Op de boulevard was het al niet minder. Hossende jongelui waarbij het militaire element sterk vertegenwoordigd was, zwierden en zongen dat het een lust was. Te half elf richtte aller aandacht zich op het vuurwerk, waarbij vele fraaie oranje zonnen de omgeving nu en dan in gloed zetten. Aardig was het toen een wieg verscheen waarboven een koningskroon en de be ginletter van den naam Irene. Vervolgens bracht het vuurwerk twee herauten te voorschijn, terwijl luidsprekers het Wilhelmus ten gehoore brachten. De slotdecoratie bestond uit de woorden: „Welkom prinses Irene", hetgeen een enthousiast applaus aan het publiek ont lokte. Na afloop zetten velen de feestviering nog tot laat in den avond voort in de in richtingen van vermaak, die Schevenin gen biedt. NA TWEE JAAR AANGEHOUDEN. „Verhuizers" aan het werk. Twee jaar geleden hebben in de van Eeghenlaan te Amsterdam, tijdens afwezig heid der bewoners (aleen een lid der fami lie overnachtte thuis) twee mannen 'n deel van het meubilair en huisraad voor een waarde van ongeveer duizend gulden uit een woning weggedragen en op een verhuis wagen geladen. Zij gingen daarbij rustig en op hun gemak te werk, zoodat de indruk werd gewekt dat een en ander werd ver huisd. Een der mannen kon destijds worden aangehouden, doch zijn medeplichtige was en bleef zoek. Vanmorgen kreeg de politie echter een aanwijzing in zekere richting en een 30-jarige man werd aangehouden en op het bureau Leidscheplein ingesloten. De ander zit thans in het huis van bewaring voor een andere zaak. KIND OVERREDEN EN GEDOOD. Plotseling de straat overgestoken. Gistermiddag is de vijfjarige J. v. d. Kloot te Rotterdam, toen hij plotseling voor de ouderlijke woning de Willebror- dusstraat overstak, aangereden door een personenauto uit Overschie. Het kind kreeg een schedelbasisfractuur en werd in ernstigen toestand naar het ziekenhuis Bergweg vervoerd. Daar is het in den af geloopen nacht aan de gevolgen overleden. Aandrang op zuinig^d' betere kostwinnersvergoeding »n a Re" meene dienstplicht. Aan het eindverslag van de commis- sie van rapporteurs uit de Eerste Kamer over het ontwerp van wet tot wijziging en verhooging van de defensiebegroo- ting voor 1939 ontleenen wii h®t VQl* gende; Bij de overweging van dit wetsontwerp in de afdeeüngen verklaarden vele leden zich te kunnen vereenigen met de opvatting, dat de huidige internationale toestand er toe noopt, thans reeds ever te gaan tot den aankoop van gesehut, van veerden veer de intendanee e.d., hoewel velgen» da aan» vankelüke plannen zoodanige maatregelen pas in de volgende jaren zeuden worden genomen. Deze leden achtten de ongerustheid, welke o.a. bij het laatste defensiedebat in de Tweede Kamer ten aanzien van zuinig be heer van de toegestane gelden van meer dan één zijde tot uiting is gekomen, niet on gegrond. Zoo oordeelden zij bet, om althans een voorbeeld te noemen, niet rationeel, dat nu al gedurende vier maanden o.a. voor plaatselijke commandanten automobielen in huur zijn genomen, waarvoor een bedrag van circa 300 per maand wordt betaald. Ten einde nu aan zoodanige bezwaren te gemoet te komen en ter bevordering van een doeltreffend financieel beheer in het algemeen, gaven zij in overweging de aan stelling van een of meer deskundige con» troleur(s). Deze leden waren wijders van oordeel, dat van de gelden, door ons volk opgebracht of op te brengen, bij de onderscheidene aanschaffingen voor leger en vloot een zoo groot mogelijk deel in ons land dient te worden besteed, vooral met het oog op de bestrijding van de werkloosheid. Hetgeen de minister te dier zake in de Tweede Kamer heeft betoogd, had hen niet geheel bevre digd. Ten zeerste zouden zij het echter betreu ren, zoo voor den aanmaak van een ander deel der alsnog benoodigde vliegtuigen de gelden in den vreemde zouden worden be steed. Indien de plannen voor het hier be doelde type in Nederland nog niet in vol doende mate tot ontwikkeling mochten zijn gekomen, vindt dit, naar hun gevoelen, zijn oorzaak in onvoldoend of niet tijdig georga niseerd overleg van de landmacht met de Nederlandsche industrie. Voorts bepleitten deze leden dat de rege ling voor de kostwinnersvergoedingen zou worden verbeterd. Huns inziens behooren de normen beter te worden gevoegd naar de maatschappelijke positie en de vaste verplichtingen van de oudere personen, die thans onder de wape nen zijn geroepen. Eenige leden bepleitten andermaal de in voering van den algemeenen dienstplicht, huns inziens de eenig juiste oplossing van het defensievraagstuk, wat. betreft het ter beschikking hebben van de noodige man schappen. Thans heeft de minister van defensie ten vervolge op de beantwoording van vragen van den heer Duymaer van Twist betreffen de den stand van zaken ten aanzien van den bouw van een administratie-gebouw voor de artillerie-inrichtingen te 's-Gravenhage na dere mededeelingen gedaan. In bovenbedoelde beantwoording werd medegedeeld, dat de kans aanwezig was, dat de kosten voor het Rijk, bij liquidatie van hetgeen reeds werd gebouwd, beperkt kon den worden gehouden en dat voor de artil lerie-inrichtingen nog geen oplossing was gevonden. Thans kan worden medegedeeld, dat met een groote maatschappij te Den Haag, welke over een ruim kantoorcomplex beschikt, overeenstemming ir bereikt omtrent de liquidatie van bovengenoemden bouw en omtrent het huren van een centraal admi nistratiegebouw voor de artillerie-inrichtin gen. Bedoelde maatschappij zal aan de ge meente 's-Gravenhage verzoeken om m eigendom te mogen verwerven het ter rein aan het Lyceumplein om daarop voor haar rekening ep te haren dienste een kantoorgebouw te stichten over eenkomstig de ontwerpen der artillerie- inrichtingen en neemt tegen den kos- tenden prijs ir. eigendom over a ie geen door de artillerie-inrichtingen reed» hieraan werd besteed. Zij peemt (behoudens nadere wetfelyk goedkeuring (eveneens te®end|\n p^ceelen prijs) in eigendom over de be,de pe'ckocht in de Willemstraat, welke waren aangekoch veor garage, wasch- en werkplaats voor automobielen en dienstwoningen. De artillerie-inrichtingen huren me gang van J Januari 1941 het thans by deze maatschappij in gebruik zijnde complex k Hier hl kunnen worden verspreid zijn. t Het regeeringsrommissariaat, enz. en a dere organen van het departement van de fensie kunnen in bedoeld complex niet w den ondergebracht en «luven derhalve op huurgebouwen aangewezen, Het gemeentebestuur heeft m begms geen bezwaren tegen overdracht aan ge noemde maatschappij van het aan de arti - rie-inrichtingen in koop gegeven terrein aan het Lyceumplein. Bij deze oplossing wordt de schade van het Rijk beperkt tot enkele relatief geringe aan aannemers uit te keeren vergoedingen wegens het stopzetten der werkzaaamheden vanaf 3 Mei jl, In verband met deze, voor 's Rijks L"8"" cieele belangen aannemelijke oplossing heb ben de artillerie-inrichtingen met 's minis ters goedkeuring een bindende overeen komst aangegaan met de maatschappij be treffende vorenbedoelde overneming en huur, met dien verstande, dat deze perfect zal zijn geworden, wanneer de maatschappij den eigendom van de terreinen aan het Lyceumplein heeft verworven en, voor wat betreft den verkoop van de perceelen aan de Willemstraat, wanneer de goedkeuring van den wetgever daartoe Is verkregen. Teneinde inzicht te geven in de financieele gevolgen wordt vermeld: De jaarlijksche huur van het kantoor complex bedraagt 16.500, de normale on derhoudskosten zijn voor rekening van huurder en worden geraamd op f 2000. totaal ten laste der art. inrichtingen 18.500. De tegenwoordige huisvesting der artil lerie-inrichtingen in 5 verspreide gebouwen, welke niet voldoende ruimte bieden en waarbij een vlotte samenwerking niet wel mogelijk is, vraagt aan huren 11.720, on derhoudskosten 2000, hoogere exploitatie kosten dan in een kantoorcomplex (por tiers, bedienden, telefoon, verwarming, schoonhouden), minimum 7500, totaal ten laste der art. inrichtingen rond 21.000. Ter vergelijking moge dienen, dat de exploitatiekosten (met inbegrip van rente en afschrijving van het door de art. inrich tingen aan het Lyceumplein te stichten ad ministratiegebouw) per jaar zouden hebben bedragen 24.000. Dat bedrag dient te wor den verminderd met hetgeen voor rekening van het regeeringscommissariaat en andere organen van het departement van defensie zou zijn gekomen, nl. 8000, zoodat in totaal 16000 ten laste van de artillerie-inrichtin gen zouden zijn gekomen. Moeilijkheden bij het transport door de Amsterdamsche straten Spoorwegmateriaal en vooral een lange, moderne electrische driewagentrein, is nu niet bepaald het aangewezen voertuig voor de straten van een stad. En ook al zet men zoo'n modernen gestroomlijnden wagen op laag-bij-de-grondsche karretjes en laat men hem voorttrekken door een stoomwals, dan nog zal het transport op groote moeilijk heden stuiten. Men weet, dat de volgende maand in de hoofdstad op het terrein van het voormali ge Paleis van Volksvlijt aan 't Frederiks- plein ter gelegenheid van het eeuwfeest der Nederlandsche Spoorwegen een spoorweg tentoonstelling geopend zal worden q deze even groote als grootsche expoSitie *5 ook het allernieuwste spoorwegmateriaa aanwezig zijn. Vele hoofden peinsden reed lang hoe men deze zware wagens Van tot 60 ton en niet te vergeten de 90 tn„ zware jumbo in het hartje van Amsteï(w zou moeten krijgen. Oogenschynlyk het Weesperpoortstation de aangeWea plaats om het materiaal vandaar naar het Frederiksplein te dirigeerenj want die af stand is misschien iets meer dan 0OQ Hiervan moest worden afgezien, omdat djè brug over de Amstel voor dergelijke transporten veel te zwak is, terwijl beven- dien het zich in deze route bevindende on. dergrondsehe buizennet een zeg zwa^n druk waerschijnlijh éPu kunnen yer- dragen. Om elk risipo te vermijden w£d dan ook besloten, de wagens en de van het Haarlemmermeerstaties vete? tocht door de stad naar het tentoonsteiiw. terrein te doen vertrekken, een afstand, gie veel en veel grooter dan dip van het Wees- perpoortstation naar het Frederiksgleb, Jpaar een route, die gen risico'» heeft; dat de twee bruggen, die SU moesten wor den gepasseerd niet lang ?ün en hovend^ zonder veel kosten versterkt kenden wer- den. Gisteravond was men dan zoo ver gereed, dat het eerste transport, bestaande Uit het allernieuwste model van een eleetrisahen driewagentrein, den tooht door de stad urn kunnen beginnen. Voor en achter stond de 20 meter lange wagon, die een gewicht hsjft van 52 ton, op z.g. „mosterdpotten", Deze laag-bij-de-grondsche karretjes, waarmede gemakkelijk gemanoeuvreerd kan worden, rusten ieder op 16 wieltjes. jjet gewicht van den wagen was dus over een groote oppervlakte verdeeld. Het moderne, gestroomlijnde voertuig werd voortgeftek- den door 'n stoomwal», maar dat had heel wat meer voeten in de aarde dan de leiders van 't transport zich aanvankelijk hadden voorgesteld. Die moeilijkheden begonnen al met het nemen van een rechthoekige bocht: Karperstraat, Amsteiveenscheweg. Verscheidene malen moest de wagen door een tweede stoomwals achteruit worden ge- trokken, voordat men er in was geslaagd, dat het voorste stuk van de trottoirbanden vrij kwam te staan en het spreekt wel ven- zelf, dat duizenden Amtaerdammeri dit zeer ongewone en interessante schouwipel gadesloegen. Om 9 uur, toen het transport den moei lijken tocht begon, stonden er 1000 men schen en drie agenten, doch nauwelijka een kwartier later 6tonden er meer dan 5000 toeschouwers zich om de wagon te verdrin gen en was er plotseling een politiemacht met motoren en paarden noodig om het transport ongehinderd te doen voortgaan. Maar dat voortgaan was nog langzamer dan een slakkengang. Over die eerste bocht deed de wagon een uur, toen volgde een kort recht stukje over den Amsteiveensche weg, dat in een behoorlijk tempo werd af gelegd en waarbij alleen een aantal tegels van een tramhalte onder den zwaren druk sneuvelden, doch toen was het weer mis. Want toen het transport de Cornelis Kruze- manstraat moest indraaien en er wederom verscheidene malen gemanoeuvreerd moest worden, schoot de voorste mosterdpot op een gegeven moment los en kon het trans port voorloopig niet verder. Was de modem, gestroomlijnde treinwagon het symbool van snelheid en van techniek gekwetst in zijn eergevoel door een dergelijke belee- digende handeling: beroofd te zijn van eigen wielen en eigen rails en getrokken te worden door een zoo log gevaarte als een stoomwals is en was hij daarom naast den „mosterdpot" gaan staan bij wijze van pro test? Voorloopig waren de leiders van het transport nog niet van plan dit protest te aanvaarden. Oogenblikkelijk werden vijzels en dommekrachten te voorschijn gehaald om te trachten de wagon weer op den „mos terdpot" te krijgen. Om circa 1 uur van nacht, het tijdstip, waarop men had ver wacht, dat het transport dicht bij het Fre deriksplein zou zijn aangekomen, was men hiermede nog druk bezig. Rotterdam Lloyd Rapide. - De Rotter dam Lloyd Rapide, rijdende in aansluiting op het d.d. 9 dezer te Marseille verwach wordende mailschip Slamat, zal morgen om 6.16 uur te Rossendaal en om 7.35 uur e Den Haag H.S. aankomen. 58) 's Zondags in een klein hotel in het Wes ten van Amerika is wel het toppunt van saaiheid. De menschen worden plotseling allemaal respectabele burgers en ze uiten zich bescheiden en gematigd om de tegen stelling met een gewonen weekdag nog grooter te maken. Ze zetten een gelegen heidsgezicht en trekken hun Zondagsche pakje aan. Dat zijn de uiterlijke teekenen van de „reiniging der ziel". En denk maar niet, dat dat beste pak bedoeld is om den vnjen dag te vieren, o nee, iedereen past angstvallig op, dat de vouw niet uit zbn broek gaat, of dat hij niet op de slippen van zijn jasje gaat zitten. Ze zitten zoo'n beetje opgeprikt en 200 gaat de dag om. Eerst wandelt de gast meestal wat: daar bederft zijn pak niet van! Misschien schrijft hij ook zelfs wel een brief, na eerst zorgvuldig de knieën van zijn broek te hebben opgetrokken. Hij zal de bar binnen sluipen om een „opkwik- kertje" achterover te slaan. Ook dit schaadt zijn pak niet. Dan zal hij dineeren en als de hotelprijzen niet te hoog zijn, neemt hij misschien roomijs voor dessert na. 's Middags zit hij weer wat te praten en misschien zelfs wandelt hij weer. Dan is het weer tijd voor den avondmaaltijd, wat de vervelendste tijd van den dag is, onidat dan alle restjes van de heele week moeten worden opgegeten. Daarna schijnt het „beste pakje" minder belangrijk te worden en komt er meestal een beetje vroolijker stemming. Zoo was het 's Zondags al geweest, sinds Snake's Fall er zich op kon beroemen een hotel te hebben en geen gast had het ooit gewaagd deze traditie te breken. Maar nu was het heele plaatsje aan groote verande ringen onderhevig. Op dezen Zondag vond er bepaald een revolutie plaats. De oudere bewoners keken hun oogen uit. Het hotel was vol met vreemdelingen en bewoners van Snake's zelf, die er geen van allen aan hadden ge dacht hun beste pak aan te trekken en men verkeerde in zoo'n groote opgewondenheid, dat men zou denken, dat er een wereld oorlog was uitgebroken, of dat er een nieuwe president moest worden gekozen. Het was de culminatie van de opwin ding, die Slosson's verdwijning had ver oorzaakt. Binnen een week was er zooveel voorgevallen, dat de nuchtere zakenman zich afvroeg of hij op een vulkaan of in de buurt van een kolenmijn leefde. Nog voordat men van den schrik over Siosson was bekomen, werd het bekend, dat Mallinsbe's kantoor op Buffalo Point 8e°Pend. Bovendien had hij er twee klerken by en er zouden er nog een en^llp" tTen-,Dit bete<*ende zeer veel en allen keken die nieuwe richting uit. Men probeerde uit te visschen. welk ver band dit hield met Slosson's verdwijning, en men begon te vermoeden, dat dit laat ste toch niet zoo'n mirakel was, als men eerst had gedacht. Zijn koopen tegen die krankzinnig hooge prijzen hadden van het begin af aan twijfel gewekt. De man was natuurlijk gek geworden, nadat zijn meer deren hem hadden ontslagen. Dus daarom was hij met de Noorderzon vertrokken. De heropening van Buffalo Point deed de men schen vermoeden, dat de spoorweg tot overeenstemming was gekomen met Mal- linsbee. Zoodat het in die richting vragen regende. Maar men kreeg niet veel opheldering en alle speculanten verkeerden opnieuw in het onzekere. Toen kwam er opnieuw een groote golf van opwinding. Het nieuws kwam van bui tenaf, van agenten en vrienden uit het Oosten. Er zouden ingenieurs, landmeters en monteurs naar Buffalo Point worden gezonden! Het was absoluut zeker. En wat erger was, er kwamen dringende orders binnen, dat men dadelijk daar moest koo pen en zich door geen prijs laten weerhou den. Peter Mc Swain en Mike Callahan lieten geen gelegenheid voorbij gaan om het nieuws met de noodige overdrijving verder te bazuinen. Terwijl de vrouwen en kinderen van Snake's Fall in het kerkje den dienst volg den en uit volle borst meezongen, stond Peter in zijn gelagkamer te midden van 'n groep handelaren, die allen om het hardst scholden op de schurken, die het gras voor hun voeten hadden weggemaaid. Hij gaf onvermoeibaar overal antwoord op en zooals hij zichzelf zou willen beschrijven „stuurde de oude boot over een ruwe zee". Er had iemand beweerd, dat Buffalo Point zeker met Slosson onder één hoedje had afgespeeld, zoodat deze de aandacht had afgeleid, terwijl de anderen op die manier gelegenheid hadden gehad de za ken voor Buffalo Point te regelen. Peter hapte dadelijk toe. „Jullje zijn me een stelletje snuggere kerels", riep hij met een soort medelijden de minachting uit. „Jullie durven de kas tanjes niet uit het vuur te halen. Jullie wilt duizend procent winst voor vijf procent moed. Dat zouden jullie willen. Wat schiet je ermee op, hier te zitten razen Zet je tanden liever op elkaar en steek je handen uit de mouwen van je Zondagsche pakje! Ik word al dat gepraat beu. De waarheid is, dat jullie begint in te zien, dat je ie vingers gebrand hebt aan dien Slosson Slosson was de agent van den spoorweg dacbtfen m,et ie vijf procent her sens, dat je niets anders hoefde te doen dan hem te volgen. En toen hij er met mijn span vandoor ging, wisten jullie niet, hoe je moest kijken. Jullie verschiet eerst al ie kruit hier ln Snake's, terwijl de spoorweg intusschen naar Buffalo Point gaat En nu durven jullie geen kleur te bekennen E0n0rwat ;flenidnPOt T™*1 op Buffal° «taat En wat dan. Dan kun je hooge prijzen be talen of weer vertrekken en dan hehhl jullie enkel tijd verknoeid. Ik ben whzer ik zet niet alles op één kaart iv «r°nd 7 Buftato £oint> ook hetzelfde, waar het depot komt" Mike Callahan praatte op dezelfde ma nier tegen zyn gehoor in den huurstal hL 's Zondags gewoonlijk een verzamelplaats was. waar het laatste nieuws werd besnro ken. Maar Mike. die instructies had deed er nog een schepje op. Hij vertelde over de plannen van de ingenieurs en de landme ters van den spoorweg en hij verzeker®® zijn toehoorders, dat hij zich niet verg» hij had het zelf gehoord. Hij zat op zijn omgekeerden emmer 1 de open deur van zijn stal. „Gelukkig heb ik mijn geld in mijn P® den en wagentjes gestoken. Maar ik alle menschen klagen. Ik moest gisteren stel menschen naar Mallinsbee rijden, n het kantoor op Buffalo Point. Dat waren allemaal gasten van hem- heelen weg hadden ze het nergens ana over dan over het depot enzoovoort. n een van jullie ooit den naam Carbhoy I® hoord?" y Iemand wist te vertellen, dat Car h de president van den Union Spoorweg waarop Mike knipoogde en zei: „.Hek „Juist. Zoo zeker als de heilig# F gr de slangen van Ierland verdreef, w®f ie één van hen, die Carbhoy heette. Ik iemand hem zoo noemen. En den ma Carbhoy genoemd werd, hoorde Ik dat de ander zijn snuit moest dicht Niet in die woorden, natuurlijk, Wi pat bruikte een millionnairs-uitdrukklng- waren Mallinsbee's gasten. Waar ze n .e. weet ik niet. Ik heb ze niet me# w™ nomen". lo0- Was het een wonder, dat dit als ®en^igr pend vuurtje door het dorp g'n5' dat was de bedoeling ook. result®®' Den Maandag daarop werd het r veie van hun werk al merkbaar. Onder in bezoek dat Mallinsbee ontving, defne- deputatie van een paar handels (Wordt verrok

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 6