tegen de wet
y/et op
het gebruik van vervoermiddelen
ingediend.
het vervoer-
bate van
industrie.
van
araat ten
Verlof alleen in zeer bij
zondere gevallen.
Britsche contrabande-
lijsten uitgevaardigd.
met
Prijsopdrijving wordt
kracht bestreden.
Ontwerp invoer-noodwet
ingediend.
Engelsch blad over de
grensschendingen.
Nederlands neutraliteit wordt
geëerbiedigd.
v,n
tvveedeblad^
Ver zekering
Als spoedontwerp is bü de Twee-
Kamer ingediend het wetsont-
Regelen met betrekking tot
^verzekeren in geval van oorlog,
Ïo logsgevaar of anderen bu.tenge-
;°one omstandigheden van een
doelmatig gebruik van vervoer-
middelen »n het belang
volkshuishoudng (Wet
vervoermiddelen 1939).
de memorie van toelichtng van
A A /lotanciA
van de
gebruik
de
van waterstaat, defensie, binnen-
van wo»v ^r«f_
jandsche en
ministers va-'^0'^ische zaken wordt ont-
1 de voorbereidng van maatregelen in
B J,,L oorlog, oorlogsgvaar of andere
geV, spwOiic omstandigheden is gebleken,
ffvde van deze regelingen slechts dan
het beoogde doel zullen leiden, indien
kan
Vooral
dat het ver-
4ot borden gerekend op een doeltreffende
ine van het vervoerapp.--™'f
va*'Z waarborg te bestaan,
d'pr van primaire levensmiddelen, inzon
derheid voor de groote steden, het vervoer
van bederfelijke levensmiddelen, waaraan
in bepaalde plaatsen een tekort kan ont-
Ln alsook het vervoer van noodzakelyke
ondstoffen voor verschillende doeleinden
Sn andere dan volstrekt onvermydelyke
stoornis ondervindt. Met zekerheid kan
worden verwacht, dat zonder den steun
overheidsmaatregelen deze waarborg
Op een gedeelte van het
van
niet aanwezig is
snoorwegapparaat immers is beslag gelegd
voor militaire transportbehoeften. Een be
langrijk gedeelte van 't vrachtautopark is
eveneens voor militaire doeleinden gevor
derd, terwijl ook een deel der binnenvloot
daartoe is bestemd. Voorts kan een
deel van het vrachtautopark ten behoeve
van de luchtbescherming aan het gewone
gebruik worden onttrokken.
Een geheel andere verhouding dan in
normale tijden ontstaat tusschen de capa
citeit van het vervoer over den weg langs
de rail en te water, terwijl de totale capa
citeit is ingekrompen. Voorts is niet uitge
sloten, dat zich moeilijkheden met vracht
prijzen zullen voordoen Ontwrichting van 't
niet-militaire vervoer kan van dit alles het
gevolg zijn. De mogelijkheid om deze ont
wrichting tegen te gaan en te beperken
dient aanwezig te zijn. Daartoe is het nood
zakelijk een wettelijke basis te scheppen
voor het treffen van maatregelen, die een
zoo nuttig mogelijk gebruik van het over
blijvende gedeelte van het vervoerapparaat
ten bate van de bevolking en de industrie
verzekeren. Daar komt nog bij, dat de om-
tsandigheden er bij 'n mobilisatietoestand van
eenigszins langer duur toe zullen leiden, dat
iet gebruik van brandstoffen als benzine en
zware olie dient te worden beperkt. Uit
dien hoofde moet het overbodig rijden of
varen met wanruimte kunnen worden te
ruggebracht. Het is zelfs niet uitgesloten,
dat omstandigheden intreden, waarin we
gens brandstofschaarschte het gebruik van
bet ter beschikking staande vervoerappa
raat wordt beperkt tot bepaald noodzakelij
ke transporten met een tot het uiterste in
gekrompen aantal vervoermiddelen en dat
andere transporten dan deze moeten worden
tegengegaan. Een juiste regeling van het
vervoer kan hier nuttig werken naast een
eperking van het gebruik van brandstof
ten.
Verplichte inschrijving,
en stelsel, waarbij tot inschrijving van
^middelen kan worden overgegaan,
beste oplossing worden geacht.
s4e4se'' dat kan leiden tot een re-
laat 3 'e Van ^et §eheele vervoerapparaat,
cpW°°We^ ru4mte hot vrije bedrijfsuit-
delenlng Vi°°r de houders der vervoermid-
eunst'mZ° de toestand betrekkelijk
maat™ 'f' voor ket treffen van al die
dighede" we^e buitengewone omstan-
sneden kunnen vergen
den behSh?/" maatregelen mo(
ht door twee gedachten:
maatregelen moet wor-
eener-
zijds een zoo groot mogelijke decentralisa
tie, teneinde aanpassing aan de regionale
eigenaardigheden en daardoor snelle voor-
zienigen te bevorderen, anderzijds centrale
leiding, teneinde eenheid in de uitvoering
tot stand te brengen.
Voorts staat voorop, dat de regeling zoo
eenvoudig mogelijk moet zijn en zooveel
doenlijk moet aansluiten bij hetgeen op het
gebied van het vervoer bestaat. Bij den op
zet van de organisatie zal worden gezorgd
voor verband met de practijk. Hierbij moet
in de eerste plaats gedacht worden aan
Kamers van Koophandel, organisaties van
belanghebbenden (te land en te water),
landelijk en, indien mogelijk, plaatselijk.
Uitvoering van de wet.
Het voornemen bestaat, met de
toepassing van deze wet, een spe
ciaal daartoe geschapen onderdeel
van de rijksverkeersinspectie te be
lasten, waarin in één verband be
staande organen dezer inspectie
met het personeels-apparaat der be
vrachtingscommissies samenwerken.
Het land is daartoe verdeeld in een
aantal districten, die, behoudens
enkele plaatselijke afwijkingen, sa
menvallen met de tegenwoordige
provinicale indeeling der rijksver-
keersinspctie.
Aan het hoofd staat de inspecteur-gene
raal van het verkeer. Zorg wordt gedragen
voor regelmatig overleg met onderdeelen
van het departement van economische za
ken, zooals het centraal distributiebureau
het rijksbureau voor voedselvoorziening in
oorlogstijd, het bureau voor aardolieproduc
ten, met den étappen- en verkeersdienst
van den generalen staf, met de Nederland-
sche Spoorwegen, alsmede terzake van
den luchtbeschermingsdienst met het
departement van binnenlandsche zaken.
Overleg met algemeene organisaties van
vervoeders zal voorts niet mogen ontbre
ken. De districtshoofden plegen ieder voor
hun ressort weer overleg met de locale or
ganen van genoemde diensten en organisa
ties, die tot de genoemde districten behoo
ren. Kort samengevat is het dus een ambte
lijk apparaat, dat de moeilijkheden voor de
niet-militaire vervoeren uit den weg ruimt
in de eerste plaats ten bate en ten dienste
van andere overheidsorganen, aan wier
zorg de voorziening in de vitale behoeften
der bevolking is toevertrouwd.
De regeering heeft overwogen deze rege
ling zelve in de wet op te nemen, doch dit
is niet doenlijk. De omstandigheden, waar
onder deze wet moet worden toegepast,
laten zich slechts gissen en met nadruk
moet vooropstaan, dat in alle omstandig
heden het belang der bevolking vergt, dat
het transport zooveel mogelijk voortgang
vindt.
BESCHERMING VAN KUNSTSCHATTEN
De verpakking.
Het departement van O. K. en W. heeft
met de centrale organisatie voor toege-
past-wetenschappelijk onderzoek in het
raam van de wenschelijke maatregelen tot
bescherming van kunstwerken tegen oor
logsgevaar, overleg gepleegd met het oog
op gevaren, welke zich zouden kunnen
voordoen by de verpakking van kunst
werken.
Als gevolg daarvan heeft d< minister
aan de beheerders van musea verschillen
de maatregelen voorgeschreven, met name
met betrekking tot de verpakking van
glaswerk en fayence, zilver en gobelins.
MINISTER VAN KLEFFENS ONTVANGT
SIR NEVILLE HENDERSON.
De minister van buitenlandsche zaken,
mr. E. N. van Kleffens, heeft gisteren den
uit Berlijn teruggeroepen Brilschen am
bassadeur, sir Neville Henderson in zijn
kabinet op het departement ontvangen.
Sir Neville heeft den minister zijn bij
zonderen dank betuigd voor de diensten,
die de Nederlandsche regeering hem
heeft bewezen op zijn reis van Berlijn
naar den Haag.
Ondanks het dienaangaande reeds ge
publiceerde en per radio reeds omgeroe-
pene, blijven tallooze gemobiliseerden zich,
hetzij per telegram, brief of request, hetzij
persoonlyk, hetzy door middel van fami
lieleden, wenden tot het departement van
defensie met verzoeken tot het bekomen
van verlof om hun studie in de burger
maatschappij voort te zetten, of wel om
zich te kunnen of blijven voorbereiden
voor examens, of wel om weer terug te
keeren naar de fabriek, onderneming of
eigen zaak, waarin zij werkzaam waren en
waarin zij niet of slechts moeilijk kunnen
worden gemist, enz. enz.
Er wordt daarom met nadruk
de aandacht op gevestigd, dat der
gelijke verzoeken niet in be
handeling genomen kunnen wor
den en zonder meer ter zyde
worden gelegd, terwijl dringend
verzocht wordt het zenden van
telegrammen, brieven of requesten
alsmede het brengen van bezoeken
tot het verkrijgen van zoodanige
verloven, achterwege te laten,
aangezien zulks geen zin heeft en
het departement van defensie
reeds met werk overbelast is.
Uitsluitend in zeer bijzondere ge
vallen waaronder b.v. te verstaan:
ondertrouw, huwelijk, ernstige ziekte of
overlijden van naaste familieleden, beval
ling van de echtgenoote en het afleggen
van examens kan voor een of voor
enkele dagen buitengewoon verlof wor
den verleend. De betrokken militair moet
zich, tot het bekomen van zoodanig buiten
gewoon verlof, onder overlegging van een
bewijsstuk, wenden tot zijn onmiddellijken
commandant
Mocht in de toekomst blijken, dat de
omstandigheden zulks toelaten, dan zal in
overweging genomen worden of, en in
hoeverre, verloven als in den aanhef dezes
bedoeld (dus studieverlof, zakenverlof
enz.) kunnen worden verleend.
Aan het treffen van een regeling dien
aangaande zal tijdig de noodige bekend
heid worden gegeven.
Het vorenstaande geldt evenzeer met
betrekking tot het indienen van verzoeken
tot overplaatsing naar een ander onder
deel, korps, wapen of dienstvak, of naar
de gemeente van inwoning van den ge
mobiliseerde.
Het departement van buitenland
sche zaken maakt bekend, dat, blij
kens mededeeling van den Britschen
gezant te's-Gravenhage, de Britsche
regeering de onderstaande lijst van
contrabande-goederen heeft uitge
vaardigd.
LIJST 1.
Absolute contrabande.
(a) Alle soorten wapenen, munitie, ont
plofbare stoffen, chemische stoffen of mid
delen geschikt voor gebruik voor de chemi
sche oorlogvoering en machines voor aan
maak of herstelling daarvan, onderdeelen
daarvan, materialen of bestanddeelen, wel
ke voor de vervaardiging daarvan dienen,
voorwerpen, noodzakelijk of nuttig voor de
aanmaak of gebruik van zoodanige materia
len of bestanddeelen.
(b) Alle soorten brandstoffen, alle toe
stellen of andere middelen van vervoer op
het land, over het water of door de lucht
en machines, welke voor vervaardiging of
herstelling daarvan dienen, onderdeelen
daarvan instrumenten, voorwerpen of die
ren, noodzakelijk of nuttig voor het gebruik
daarvan, materialen of bestanddeelen, welke
voor de vervaardiging daarvan dienen, arti
kelen, noodzakelijk of nuttig voor de aan
maak of het gebruik van zoodanige materia
len of bestanddeelen.
c) Alle middelen van berichtgeving, ge
reedschappen, werktuigen, instrumenten,
uitrustingen, kaarten, afbeeldingen, papie
ren en andere voorwerpen, machines of
documenten, noodzakelijk of nuttig voorde
vervaardiging of het gebruik daarvan.
(d) Gemunt of ongemunt goud en zilver
in baren, gangbare betaalmiddelen, schuld
bewijzen, ook metalen, voorwerpen, munt
stempels, drukplaten, toestellen en andere
voorwerpen, noodzakelijk of nuttig voor de
vervaardiging daarvan.
LIJST 2.
Voorwaardelijke contrabande.
(e) Alle soorten voedsel, voedingsmidde
len, voeder, en andere voedingsstoffen en
kleeding en voorwerpen en materialen, wel
ke voor de vervaardiging daarvan dienen.
De minister van economische
zaken maakt bekend, dat hem
ernstige berichten bereikten in
zake verhoogingen van prijzen
niettegenstaande het feit, dat
zoowel in de pers als door middel
van de radio tegen prysv, hoogin
gen in het algemeen met nadruk
werd gewaarschuwd.
De minister vestigt naar aan
leiding hiervan er de aandacht op,
dat iedere verhooging van prijzen
boven het peil, dat voor de be
treffende artikelen gold in de
maand Augustus 1939, tenzij
deze door een aantoonbare ver-
hooging van den kostprijs ge
motiveerd is, wordt beschouwd
als prijsopdrijving in den zin van
de wet, van 24 Juli 1939 en der-
haive is verboden. Bjj overtreding
van dit verbod zal de politie
procesverbaal opmaken, terwijl
de betreffende goederen in be
slag zullen worden genomen.
Hen, die reeds te hooge offertes hebben
gedaan, wordt in hun eigen belang den
dringenden raad gegeven deze offertes
alsnog te herzien.
Afnemers worden verzocht prijsver-
hoogingen hunner leveranciers terstond
schriftelijk kenbaar te maken aan het
ministerie van economische zaken, Bezui-
denhout 30, den Haag.
Ingediend is het wetsontwerp „regelen
met betrekking tot den invoer van goederen
in tijden van oorlog, oorlogsgevaar of andere
buitengewone omstandigheden", aan te ha
len onder den titel „Invoernoodwet 1939".
De minister van economische zaken
schrijft in de Memorie van toelichting o.m.:
„Met het oog op bijzondere tijdsomstan
digheden als de huidige is het gewenscht de
mogelijkheid te openen om tot een regeling
van gecentraliseerden import van goederen
te geraken. Het onderhavige ontwerp van
wet strekt daartoe. Het bepaalt, dat na het
in werking treden der wet de invoer van
door de kroon aangewezen goederen of
soorten van goederen nog slechts mogelijk
zal zijn na verkregen vergunning van een
daartoe krachtens de wet aan te wijzen in
stantie.
DE K.L.M.-DIENST OP LONDEN.
De K. L. M.-dienst op Londen is gisteren
minder vlot verloopen. Toen gisterochtend
het eerste toestel van den dienst, de Mees,
onder commando van gezagvoerder Ver
hoeven, zich ter hoogte van Oostende op
weg naar de Engelsche hoofdstad bevond,
werd de aanvankelijk verleende vergun
ning van het Britsche ministerie van lucht
vaart om naar Engeland te vliegen, inge
trokken, zoodat de Mees naar naar Schiphol
moest worden teruggeroepen.
In den loop van den middag gaf de
Engelsche regeering evenwel opnieuw toe
stemming aan de K. L. M. voor het maken
van lijnvluchten, waarop de Mees om half
vier naar Londen vertrok, met tusschen-
poozen van een half uur, gevolgd door
twee andere Douglas D. C. 3-machines, de
Patrijs en de Kemphaan. Alle drie toestellen
waren volgeboekt.
De Mees is gisteravond om half zeven uit
Londen op Schiphol teruggekeerd. Van
daag hoopt de K. L. M. haar diensten op
Londen en Kopenhagen v.v. volgens de tij
delijke dienstregeling op de normale wijze
uit te voeren.
In zijn commentaar op het vliegen van
niet geïdentificeerde vliegtuigen boven
Nederland schrijft de „Daily Tele-
graph":
Het Nederlandsche bericht, dat
vliegtuigen in formatie waren waarge
nomen, doet de veronderstelling opkomen,
dat het hier D u i t s c h e vliegtuigen be
treft, omdat bij de aanvallen op het na-
tionaal-socialistische gebied de Britsche
vliegtuigen afzonderlijk vlogen. Groot-
B r i t a n n i heeft aan de neutrale mo
gendheden de meest volledige waarborgen
gegeven, dat haar grondgebied zal worden
geëerbiedigd.
De mogelijkheid zal steeds bestaan, dat
een vlieger, die zich niet kan oriënteeren
een neutraal land zal passeeren, doch in
de instructies aan de vliegers zijn alle
voorzorgen genomen tegen het zich voor
doen van een dergelijke fout.
In deze aangelegenheid hebben de ge-
allieerdep er alle belang bij iedere over
treding van de overeenkomst, welke zij
hebben onderschreven, te voorkomen.
Frankrijk en Groot-Britannië hebben de
wapens opgevat voor de onafhankelijkheid
van de kleine mogendheden en geen ge
dachte aan eenig militair voordeel zal nu
hen er op eenig oogenblik toe brengen
bewust de neutraliteit te schenden van die
landen, die verkozen hebben buiten het
conflict te blijven.
Voor Nederland en België
in het bijzonder is een essentieel
iets voor hun positie, dat zij niet
het tooneel moeten worden van
operaties, hetzij te land of in de
lucht.
Dit feit wordt door de bondge-
nooten erkend, die, wanneer het
noodig mocht worden de vrijheid
van de kleine staten zullen
waarborgen, zooals zij er naar
streven die van Polen te behouden.
INDUSTRIEELE PAPIERCOMMISSIE
OPGERICHT.
De volgende industrieele grafische
bonden zijn gisteren te Amsterdam bijeen
gekomen ter bespreking van het papier-
vraagstuk: Federatie der werkgevers-
organisatiën in het boekdrukkersbedrijf,
Nederlandsche bond van boekbinders
patroons. Nederlandsche bond van steen
drukkerijen, Vereeniging van cartonnage-
fabrikanten in Nederland en Vereeniging
van Nederlandsche chemigrafische inrich
tingen.
Gezien het feit, dat de leden van deze
vereenigingen een bijzonder groot belang
hebben bij alle vraagstukken, verband
houdend met de papiervoorziening in de
naaste toekomst, werd besloten tot oprich
ting van een industrieele papiercommissie.
Deze commissie zal de belangen der
papierverwerkende industrieën vertegen
woordigen bij de regeering, bij het rijks
bureau voor papier en waar zulks verder
noodig zal zijn. Tot leden der commissie
werden benoemd de heeren F. L. v. d.
Bom (boekbinders), J. M. Holtz (steen
drukkers), C. de Jong (cartonnagefabri
kanten), S. S. Korthuis (boekdrukkers),
terwijl alsnog zullen worden aangewezen
een vertegenwoordiger van de diepdruk
kers en van de fabrikanten van papieren
zakken. Het secretariaat is gevestigd van
Eeghenstraat 70, Amsterdam-Z., telefoon
94175.
MILITAIRE VRACHTAUTO UIT DE
BOCHT GEVLOGEN.
Een der inzittenden op slag dood.
Gistermiddag is een militaire auto, welke
tusschen Holwerd en Leeuwarden reed,
bij het nemen van een scherpe bocht tegen
een lichtmast gereden en vervolgens in
de langs een weg loopende sloot geraakt.
In den wagen bevonden zich drie
militairen, van wie één in den laadbak was
gezeten. Deze, zekere Jansen uit Utrecht,
was op slag dood. De overige twee zaten
in de cabine, een van hen liep ontvellingen
op, terwijl de ander van het gebeurde
ernstig onder den indruk was.
12)
Naar het Engelsch van
MARTIN PORLOCK.
Jolende oogen'1* keek "*ane hem met f°n*
taal verandpJ)311 en zei toen> met een
öcht, eenvoudig-6 "ltdrukking in haar ge
ïnde stern ui "^6e' dan niet" In haar
_rees en opw;nri mengeling van
fen °P het tafelt-ng' i zette haar ellebo-
de handen n ?n t30°S zich met de kin
over. en "aar haar vreemden gastheer
-Maar Wat
teek?Ch ^brieft61!1! daarmee? u
n en heeft'" 1 allemaal te be-
toiahaar°P °ntzcttende
Zij d Z°' Nlch°las Revel.
ge dr°nkr- n-
twijfel
tMa»r '10e-.. Maar dat kunt
latie. b°gri-iP het
°Pje koffie in de loun-
n°8 steeds niet", zei
Nichoias Steeds niet" zei
SCllte' -.Natuurlijk niet.
Waarom zou u ook? Maar hebt u al de
vragen goed in uw hoofd?"
Jane knikte.
„Nou, welke zijn dat dan?"
„Niet commandeeren, alstublieft, hè!"
zei Jane. „Welnu: Wat heeft Christopher
gezegd? Hoe laat was het, toen hij den
agent verliet? Om hoe laat kwam hij weer
thuis? Wat droeg hij precies? Ging hij re
gelrecht naar huis, toen hij van den agent
kwam? Welken weg heeft hij genomen?
Heeft hij er iets van gezegd dat hij zich
herinnert zijn zakdoek te hebben verloren?
Waren er twee helmen? Hoe heeft hij ze
gedragen? Indien er maar één was, hoe
heeft hy dien dan gedragen? Is het zoo in
orde
„Ja", zei Nicholas en keek op zijn pols
horloge.
„Het is nu half drié. Wij zullen opstap
pen en den wagen gaan halen
„Als ik nu eens dat zaakje van die auto
ging aangeven?" zei Jane op een quasi-
plechtigen toon en met een glinstering in
haar oogen, welke op even gracieuze als
duidelijke wijze het vertrouwen weerspie
gelde, dat deze vreemde man haar zon
der ook maar de minste verklaring aan
gaande zichzelf, zijn maatschappelijke po
sitie of zijn bedoelingen inboezemde.
„Ik begrijp u niet", zei Nicholas. „Welk
zaakje?"
Jane keek hem even aan en begon toen
te lachen.
„O, dat is waar ook. Dat is natuurlijk
net iets voor u! Den geheimzinnigen, in
teressanten man spelen, Dat had ik van u
toch eigenlijk niet verwacht".
„Dat mag u ook niet van my verwach
ten!" zei Nicholas ernstig.
Er heerchte een oogenblik stilte. Zijn
zwarte oogen ontmoetten haar blauwe.
„Nee", zei Jane lagzaam na eenige oogen-
blikken. „U hebt gelijk, dat mag ik ook
niet".
Nicholas tond op. „Kom!" zei hy.
Toen zij vertrokken, hield George de deur
voor hen open en groette beleefd. Om zijn
mondhoeken speelde het begin van een
glimlachje.
IV.
„Wat een prachtwagen!" zei Jane, toen
zij om tien minuten voor drie voor de ga
rage stonden. Met nog grooter enthousias
me riep zij dit uit, toen zy om kwart over
vijf voor haar vaders huis uitstapte.
„Het stuur zit links, hé?" Wat voor merk
is het?"
Zij tonden samen op het trottoir. Nicho
las sloeg het portier van de gestroomlijnde,
gryze coupé dicht.
„Een Fransche wagen", antwoordde hij.
„Brillon-Meyer. Lang niet kwaad en snel
ook".
Hij greep naar zijn hóed. „Ik denk, dat
ik
O", zei Jane met een lichte aarzeling,
,wilt u niet even binnen komen?"
Nicholas liet zijn arm weer zakken. „Ja",
zei hij.
Jane had haar sleutel vergeten. De im
posante deur van 14 Gordon Place werd
door een niet minder imposanten huis
knecht voor hen geopend. Zy kwamen nu
van het gloeiende zonlicht in een koele
schemering.
,„Zijn er boodschappen voor mij geko
men, portier?"
„Ja, een boodschap van meneer Scott,
juffrouw. Hij belde van Scotland Yard op
om te zeggen, dat sir Hector om half zeven
op Croydon aankomt. Ik heb den chauffeur
al order gegeven hem met de auto te ko
men afhalen".
Zij glimlachte en ook over Porter's ge
zicht gleed een uiterst flauw, nauwelijks
waarneembaar lachje. Porter was verheugd
Hij had miss Jane gezien, toen zy 's mor
gens van huis ging. Hij had ook de kran
ten gelezen. Dat hij miss Jane zoo gauw al
weer in vrijwel haar gewone doen zou te
rugzien, was iets, wat hij allerminst ver
wacht had. En terwijl hy de deur van de
bibliotheek open hield tweede deur
rechts van de vierkante hal vroeg hy
zich met verwondering af, wie de heer wel
mocht zijn: een zeer goed gekleed heer
met vlotte manieren ja, dat was hij in ieder
geval!
Nog grooter was zijn verwondering ech
ter, toen hij tien minuten later met een
blad, waarop glazen en karaffen stonden,
binnenkwam en den heer nog net hoorde
zeggen:
„Alles wat u te doen hebt is de heele ge
schiedenis zoo gauw mogelijk te verge
ten".
„Wilt u daarmee zeggen", zei Jane, toen
Porter weer weg was, „dat ik ook mijn ont
moeting met u moet vergeten?"
Nicholas mengde de whisky in zijn glas
met de gewenschte hoeveelheid sodawater.
„Nee, dat niet! Alles, behalve juist dat,
miss Frensham! U moet alleen maar ver
geten, dat wij over de affaire Vayle ge
sproken hebben. Ik ben er niet bij betrok
ken".
„Maar hoe ter wereld moet ik dan uw
belangstelling voor mijn persoon verkla
ren?" riep Jane na een kort oogenblik van
onbehaaglijke stilte uit.
„Godolphins".
„Wat zegt u?" Jane zette groote oogen
op.
„Godolphins. Heel goede vrienden van
mij".
„Maar ik ken niemand, die zoo heet!"
„Dan bent u dat zeker vergeten. Voila
tout!"
„Ik geloof niet, dat er menschen zyn, die
Godophin heeten".
„O, ja", zei Nicholas. „Welzeker! Vesta
Godophin is nog met u op school geweest
en ik heb nog met haar broer gediend.
Niet met Claude maar met den andere
met Lancelot. Gek toch, niet waar, die
Vesta na zooveel jaren ineens vanmorgen
weer te ontmoeten".
„Ja", zei Jane lachend. „Erg gek. Zij is
verschrikkelijk dik geworden".
Nicholas zette zich op den arm van een
gemakkelyken stoel neer. Hij scheen zich
zeer op zijn gemak te voelen, de zeer goed
gekleede heer met de vlotte manieren.
(Wordt vervolgd).