INVOER-NOoS/I? Baron de Vos van Sfeenwijk Registratie van vervoermiddelen. opnieuw kamervoorzitter. Aanbieding van graan aan de regeering. tobgezien na 21 Sept. Veldpost functioneert nu normaal. Grootste moeilijkheden achter den rug. Wat door Berlijn als contra bande wordt beschouwd. Engelsche bemanning door „Bilderdijk" gered. schip aan boord genomen. Op roep van den wereldbond der kerken. AANGENOMEN. Vervoerontwerp „og behandeld. TWEEDE BLAD Bij K. B. van 6 September 1939, is benoemd tot voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Gene- raal gedurende de zitting, welke zal aanvangen op den derden Dinsdag in September 1939, mr. W. L. baron de Vos van Steenwijk, lid van die Kamer. De minister van economische zaken maakt bekend, dat van Donderdag 7 September 1£39 af den telers gelegenheid zal worden gegeven om de volgende produc ten aan de regeering ter overne ming aan te bieden tegen de daar achter genoemde prijzen per 100 kg.: Rogge 8.—. Haver 7.—. Wintergerst 8. Zomer gerst 8.40. Deze prijzen gelden voor gemiddelde kwaliteit en voor levering op de door den provincialen voedselcommissaris, onder wien de teler ressorteert, aan te wijzen plaatsen van aflevering. Het ligt niet in de bedoeling, de prijzen voor 15 December 1939 te wijzigen. Door dezen maatregel wordt steeds, van heden af voor rogge de prijs welke anders eerst op 15 zou zijn bereikt. Dit houdt in, dat voor rogge het be waarloc i van 3 cents per 100 kg., dat den teler voor normale tijden in uitzicht was gesteld, komt te vervallen. Bij deze nieuwe prijsregeling is overwogen dat de denatu- ratietoeslag voor rogge is vervallen. Voor deze leveringen dient men ten spoedigste aan den provincialen voedsel commissaris in wiens werkgebied het be drijf ligt, waarvan het graan afkomstig is, opgave te verstrekken van de graansoort of -soorten, welke zullen worden aange- boden, alsmede van de hoeveelheden. Op achterlichtjes wordt scherper betaald, December 1939 Aan het afdeelingsverslag der Tweede Kamer over het wetsont werp houdende regelen met betrek king tot het verzekeren in geval van oorlog, oorlogsgevaar of andere buitengewone omstandigheden van een doelmatig gebruik van vervoer middelen in het belang van de volkshuishouding is het volgende ontleend: Verscheidene leden, die liever gezien zou den hebben, dat de materie, welke het ont werp betreft, geheel bij de wet ware gere geld, begrepen, dat in de huidige omstan digheden moet worden volstaan met een summiere wettelijke regeling, waarbij be langrijke bevoegdheden aan de regeering worden verleend. Het ging hun echter te ver, dat deze bevoegdheden worden gelegd in handen van den minister van water staat. Naar hun oordeel behooren de krach tens het ontwerp te treffen regelingen te worden vastgesteld bij algemeenen maatre gel van bestuur. Naar werd opgemerkt, kan uit de toepas sing van de in het ontwerp voorziene rege lingen voor de daarbij betrokkenen allerlei schade voortvloeien voor de betrokkenen. Zeer vele leden waren dan ook van oor deel, dat een regeling inzake schadeloos stelling, te verleenen aan hen. die door maatregelen als in het ontwerp bedoeld in hun belangen worden getroffen, in de wet niet zal- mogen ontbreken. Ook de opneming van een bepaling, krachtens welke tegen bepaalde beslissin gen van den minister beroep kar. worden ingesteld, werd gewenscht geacht. Is het vroeg men voorts de bedoe ling, dat de regeering in bepaalde omstan digheden prijzen voor alle vervoer zal vast stellen? Indien zulks het geval is, vreest de regeering dan niet, dat zijn daarbij voor on overkomelijke moeilijkheden zal komen te staan? Men zou gaarne vernemen of, wat de toe passing van het ontwerp betreft, al dan niet gedacht is aan personenauto's, welke immers ook tot vrachtvervoer ingericht kunnen worden en of het vrachtvervoer door de lucht opzettelijk niet was genoemd. de Daarbij zal de teler tevens nauwkeurig moeten vermelden: naam (voluit), volle dig adres en organisatienummer. De minister van justitie heeft aan de procureurs-generaal bij de gerechtshoven de volgende circulaire gezonden: Gelijk u bekend is, vonden de moeilijk heden, welke zich ter zake van de roode achterlichten hebben voorgedaan, voor een groot gedeelte haar grond in de handel wijze van sommige fabrikanten van goed gekeurde merken, welke ondeugdelijke lichten, van een mindere kwaliteit dan de ter keuring ingezonden exemplaren, onder rijkskeur in den handel brachten. Dit leidde er toe, dat vele wielrijders goedgekeurde" lichten voerden welke niet naar behooren functionneerden. Ten einde dit kwaad te beteugelen, heeft de minister van waterstaat een groot aantal goedkeuringen ingetrokken. In verband hiermede en ook met het oog op het komende donkere jaargetijde is naar mijn meening nu het oogenblik ge komen, waarop de politie nauwlettend zal dienen op te treden ter controle op de na leving der wettelijke voorschriften. Twee categorieën. Ten aanzien van berijders van rijwie len, velke bij donker niet een helder rood achterlicht voeren, wordt een splitsing gemaakt in twee groepen: a. de gepen, wier achterlicht in volstrekt onvoldoenden staat verkeert door het ontbreken van lampje, rood reflector glas, draden, dynamo's e.d. tegen de zen dient proces-verbaal te worden opgemaakt; b. degenen, wier achterlicht door niet- onmiddellijk te constateerer of te ver helpen oorzaken defect is. Aan hen ware de verplichting op te leggen zich binnen een door de politie ter plaatse te bepalen termijn van één of meer dagen te vervoegen bij de po litie (levert zulks door omstandig heden in bijzondere gevallen te groote bezwaren op voor overtreder of po litiebeambte, dan ware een andere regeling te treffen), ten einde te kun nen aantoonen, dat het bewuste rij wiel alsdan een helder rood achter licht heeft, dat dan uiteraard van een der goedgekeurde soorte.; moet zijn. Bij gebreke van die vertoon ware tegen den betrokkene eveneens proces-ver baal op te rr.aken. Wordt overal in den lande op boven geschetste wijze opgetreden, dar. zal Bemanning van getroffen Britsch I naar vertrouw het euvel der wiei- r.jders zonder behoorlijk achterlicht spoe dig verholpen zijn, hetgeen de verkeers- De stand van zaken bij den veldpostdienst is thans zoodanig, dat praktisch geen achterstand in de goed geadresseerde stukken meer voorkomt. De behandeling van stukken met onjuiste of onvol ledige adressen blijft echter vertraging ondergaan omdat het uitzoeken van de juiste adressen voor deze stukken zeer tijdroovend is. Overigens moet het publiek wel be denken, dat de veldpost nooit zoo vlug kan J werken als de burgerpost, omdat de orga nisatie om redenen van militairen aard, I geheel anders is. Alle veldpoststukken moeten eerst worden verdeeld en gezonden naar centrale punten, waar bekend is hoe de legeronderdeelen onder de gevestigde veldpos'kantoren zijn verdeeld. Eerst daarna komt het expeditie-apparaat van deze kantoren in werking, van waaruit de post aa de legeronderdeelen wordt afge leverd, waartoe dagelijks autoritten van 150 km. en meer moeten worden afgelegd. De uitreiking van de post aan de mili tairen geschiedt dan weer door militaire facteurs van de legeronderdeelen. Door deze organisatie, welke uit mili tair oogpunt nu eenmaal noodzakelijk is, I moet er op worden gerekend, dat met de distributie van de goed geadresseerde stukken altijd nog geruimen tijd gemoeid blijft. Het mogelijke is en wordt gedaan om I de veldpost zoo efficiënt mogelijk op haar taak in te stellen, maar men mag er nim mer de snelheid en nauwkeurigheid van de gewone burgerpost van verwachten. De herhaalde en bij voortduring blijvende verplaatsing van troepenonderdeelen ver oorzaakt in dit opzicht bovendien nog bij zondere moeilijkheden. Het ministerie van buitenlandsche zaken maakt bekend, dat blijkens bericht van de Duitsche regeering in het „Reichsgesetz- blatt, teil 1, nr. 161" van 3 Sept. 1939 is opgenomen de tekst van de op 28 Aug. j. uitgevaardigde „Prisenordnung" en „Prisengerichtsordnung", alsmede de op Sept. uitgevaardigde „Erste Verordnung zur Durchführung der Prisenordnung de „Erste Verordnung zur Durchführung der Prisengerichtsordnung". De aandacht wordt gevestigd op artikelen 22 en24 van de „Prisenordnung welke in vertaling luiden als volgt: Artikel 22. (1) Als contrabande (absolute con trabande), worden alle voorwerpen, en stoffen beschouwd, welke a. onmiddellijk dienstbaar zijn aan de bewapening te land, ter zee of in de lucht en b. bestemd zijn voor vijandelijk gebied of voor door de vijandelijke strijdmacht bezet gebied. (2) Het maakt geen verschil, of de toe voer rechtstreek- plaats vindt, of nog een overlading of een toevoer over land nood zakelijk is. Artikel 24. 1) Als contrabande (voorwaardelijke contrabande) worden voorts alle voorwer pen en stoffen beschouwd, welke a. voor oorlogs- als vredesdoeleinden te gebrui' p zijn en in een dor de rijks regeering b-kend gemaakte lijst opgeno men zijn en b. voor het gebruik van een vijande lijke strijdmacht of van de bestuursorga nen van den vijandelijken staat bestemd zijn. (2) Onder voorwaarde van een gelijk soortige gedragslijn van den vijand wor den de in de eerste alinea genoemde voor werpen en stoffen niet als contrabande be schouwd, indien zij in een neutrale haven zuilen worden uitgeladen. 3. Alinea 2 blijft buiten beschouwing, indien het vijandelijk gebied geen zeegren- zen bezit." Voor zoover bekend is een lijst, als be doeld in art. 24, alinea 1 onder 1, nog niet door de Duitsche rijksregeering bekend gemaakt. Naar wij vernemen, heeft de directie der HollandAmerika Lijn draadloos bericht ontvangen van ka pitein Munnik van het ss. „Bilder dijk", dat door hem vijfendertig leden der bemanning van het En gelsche s.s. „Pukkastan" zijn gered. De kapitein voegt aan zijn bericht toe, dat alles wel is aan boorif en dat het schip de reis naar Rotterdam voortzet. De „Bilder dijk" is 27 Augustus uif New-York vertrok ken. De directie van de K.N.S.M. heeft een telegram ontvangen van den kapitein van het s.s. „Mars", dat op uitreis is naar havens in de Middel- landsche zee, dat een aantal leden van de bemanning van een getrof fen Britsch schip aan boord is ge nomen. Het s.s. „Mars" heeft de ge redden te Lissabon aan land gezet. De K.N.S.M. heeft den kapitein teruggeseind, de reis voort te zetten. Nadere bijzonderheden omtrent het juiste aantal der geredden en den naam van het getroffen schip, had de directie tot hedenochtend negen uur nog niet ontvangen. DE MELDINGEN VAN VLIEGTUIGEN. De regeeringspersdienst meldt: Eenige luisterposten van den luchtwacht dienst hebben gisteren in den na-avond ge meend motorgeronk te hooren. Bij onder zoek is gebleken, dat in dit geval van het overvliegen van vliegtuigen van belligeren- ten geen sprake is geweest. veiligheid ten goede zal komen. Ten einde echter te voorkomen, dat door onbekendheid der wielrijders met het komende strengere toezicht in een on- noodig groot aantal gevallen moet worden opgetreden (ik denk hierbij voornamelijk aan groep a), is het wenschelijk, dat door de daarvoor in aanmerking komende in stanties en de wielrijdersvereenigingen het publiek tijdig worde ingelicht. In verband daarmede bepaal ik den datum, waarop deze controle ingaat op 21 September a.s. BOERENWAGEN IN BOTSING MET VRACHTAUTO. Doordat zijn paard schrok is de 23-jarige landbouwerszoon J. Schreyer uit Ambt Delden gistermiddag onder Goor met zijn boerenwagen in botsing gekomen met een passeerende vrachtauto uit Enschede. De man werd ernstig gewond in het rust huis van Huize Heeckeren te Goor opgeno men waar hij >s avonds aan de gevolgen is overleden. 6 De beide voertuigen werden vernield Het paard en ook de schapen, welke met der boerenwagen werden vervoerd, kwamen er heelhuids af. Het dag. bestuur der Ned. afd. van den wereldbond der kerken verzoekt den vol genden oproep te publiceeren: Opnieuw is het krijgsgeweld der wereld losgebroken. Wij zien weer den oorlog in het aangezicht, zooals hij werkelijk is, met al zijn afgronden van zonde en leed, en nie mand van ons zal trachten hem een aureool te geven, dat hij in werkelijkheid niet heeft. Thans is het de taak der kerken om vast te houden aan hun innerlijke eenheid. Wij wekken de christenen in de verschillende landen op, deze eenheid staande te houden, die onze Heer en Heiland ons geleerd heeft. Het is niet voor elke individueele men schenziel, dat Christus zijn leven heeft ge geven, doch ook voor de wereld in haar geheel, en de kracht des Heiligen Geestes rchraagt de geloovigen, die in zijn naam den strijd tegen de gevolgen der zonde in de wereld aanvaarden. Deze strijders vinden een machtigen steun in het diepe verlangen naar vrede, dat de volken bezielt en dat wellicht nim mer zoo positief uitgesproken was als in de laatste jaren. Niet alleen de staatslieden kunnen tot het herstel van vrede en gerechtigheid bijdra gen, doch een ieder kan op zijn post aan deze taak meewerken, zelfs temidden van oorlogen en oorlogsgeruchten. Onze kerk echter heeft de taak te getui gen, dat slechts één onze meester is: Jezus Christus, en dat alle menschelijke verplich tingen slechts in gehoorzaamheid aan hem worden aanvaard. God blijft de Heer der geschiedenis en der Bestuurder der natiën. In Hem is onze laatste hoop en onze diepste vrede. Prof. dr. F. M. Th. Böhl, voorzitter. Ds. F. Dijkema, vice-voorzitter. G. Ph. de Willigen, penningmeester. Mr. J. C. Baak, h.t. secretaris. BESCHERMING VAN CULTUREELE WAA IDEN. De ministers van binnenlandsche zaken en onderwijs, kunsten en wetenschappen hebben den secretaris der rijkscommissie voor de Monumentenzorg, dr. J. Kalf, bereid gevonden zijn werkkracht ook ver der welwillend beschikbaar te stellen tot bescherming van cultureele waarden tegen oorlogsgevaren. In verband daarmede heb ben zij hem benoemd tot inspecteur voor de bescherming van schatten van kunst en wetenschappen tegen oorlogsgevaren (bij afkorting „inspecteur kunstbescherming".) De minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen heeft verschillende autori teiten uitgenoodigd verder geen maatrege len tot besèherming van gebouw of verza meling tegen oorlogsgevaren meer bij hem in te dienen, alvorens daarover met dr. Kalf overleg te hebben gepleegd. Zijn bu reau is gevestigd: Hofsingel 2, 's-Graven- nage, telefoon 180591, terwijl hij buiten bureau-uren veelal te bereiken is onder nr. 390308. MIDDENSTANDSBELANGEN BEPLEIT Adres aan den Raad van ministers De Ned. Moderne Middenstandsbond heefi een adres gericht tot den Raad van ministers In dit adres worden onderscheidene mid denstandsbelangen bepleit in verband met de mobilisatie en wordt o.m. het volgende ge- schreven: Juist nu, nu door de regeering zoo vele belangrijke maatregelen voor ons volksbe staan worden genomen, vragen wij de zeer gewaardeerde belangstelling van uwen raad voor de volgende zaken van middenstands' belang. Ie. Bijslag bij kostwinnersvergoeding. Voor gemobiliseerde loonarbeiders wordt een beroep gedaan op de werkgevers om een bijslag op de kostwinnersvergoeding te geven (voor arbeiders in openbare diensten staat die bijslag zelfs vast). Voor gemobili seerde zelfstandigen ontbreekt elke bijslag Acht uwe raad het mogelijk, gemobiliseer den zelfstandigen a. een bijslag op de kostwinnersvergoeding van rijkswege te geven, b. een subsidie te verleenen aan een door de middenstandsbonden te stichten fonds, waar uit aan gemobiliseerde zelfstandigen een bij slag wordt gegeven? 2e. Maatregelen tegen huuropzegging van bedrijfsruimten van gemobiliseerde zelf standigen. Door mobilisatie van de ondernemers zul len verschillende kleine middenstandsbe drijven tot ondergang gedoemd zijn. Het zal niet mogelijk zijn van de kostwinnersver goeding de huur voor de woning en voor de bedrijfsruimte te betalen. Kan de regeering hier overwegen maatregelen te nemen tegen huuropzegging van bedrijfsruimten van ge mobiliseerde zelfstandigen of kan hier een bijslag voor de huur in aanmerking komen? 3e. Heropening van wegens mobilisatie van deri ondernemer tijdelijk gesloten bedrijven In branches waarvoor vestigings-eischen van kracht zijn, zal een gemobiliseerde on dernemer, wiens bedrijf tijdelijk gesloten was, bij demobilisatie zijn bedrijf niet kun nen heropenen, omdat dan sprake is van een nieuwe vestiging en dan aan de vestigings eischen moet worden voldaan. Kan de regeering maatregelen overwegen om in die gevallen over te gaan tot opschor ting van de desbetreffende bepalingen van de vestigingswet-kleinbedrijf en/of van de reeds van kracht zijnde vestigings-eischen? OPBRENGST KINDERPOSTZEGELS 19381939. 212.000 „voor het kind" uitgekeerd Na verkregen goedkeuring door den mi nister van binnenlandsche zaken heeft de centrale propaganda-commissie dezer dagen de uitkeeringen uit de opbrengst der welda digheidspostzegels en prentbriefkaarten voor het kind", welke in Dec.Jan. j.1. zijn verkocht, aan de deelgerechtigde vereeni gingen toegezonden. Uit gekeerd werd: a. aan 27 vereenigingen voor achter lijken kinderer. samen 23.271.05; b. aan 87 vereenigirig voor zieke en zwakke kinderen samen 47.359.87; c. aan 248 vereenigihgen voor ver waarloosde kinderen samen 125.424.95; d. aan 13 vereenigingen voor gebrek kige kinderen samen 11.074.30; Dus aan 375 instellingen voor kinder bescherming in totaal 207.130.17. Met inbegrip van het aandeel ad 5.387.96 toekomende aan het kinderfonds PTT is dus 212.518.13 aan de Nederlandsche misdeelde jeugd ten goede gekomen. GOEDERENVERVOER DOOR BUITENLANDSCHE ONDERNEMINGEN IN DUITSCHLAND. De Nederlandsche Kamer van Koop handel voor Duitschland deelt mede: De „Reichsverkehrsminister" heeft be paald, dat ondernemingen, wier zetel niet in Duitschland is gevestigd, met hun in andere landen toegelaten vrachtauto's geen goederen mogen vervoeren tusschen plaatsen, die binnen het Duitsche rijks- gebied zijn gelegen. In dit verband wordt uitdrukkelijk ver klaard, dat aan buitenlandsche onderne mers toebedeelde vergunningen betreffen de het goederenvervoer op langen afstand slechts gelden voor het verkeer over de grenzen. MONOPOLIE VOOR IN- EN UITVOER VAN SOYABOONEN. De minister van economische zaker maakt bekend, dat het monopolie voor in- en uitvoer van soyaboonen met ingang van 5 September 1939 van de Nederland sche akkerbouwcentrale overgegaan is op de Nederlandsche meelcentrale, zoodat be langhebbenden zich mei iaatstgenoemde centrale in verbinding dienen te stellen. Aan het aantal producten, dat, voor zoo ver het afleveren en vervoeren aan ge bruikelijke wederverkoopers in normale hoeveelheden betreft, ontheven is van het aflevering- en vervoerverbod is met in gang v? n 6 September zelfrjzer d bakmeel toegevoegd. Tegelijkertijd wordt het afle veren aan den uiteindelijken verbruiker van een hoeveelheid van 1 kg. 0f minder vrijgesteld. BRAND IN EEN FOPPENFABRIEK VE OLDENZAAL. Gistermiddag is door onbekende oorzaak brand ontstaan in de poppenfabriek van d® fi™a J- aan de Monnik straat te Oldenzaal. Het vuur greep met groote snelheid om zich heen, zoodat het pand in een omme zien in lichter laaie stond. De brand, welke met een enorme rook ontwikkeling gepaard ging. en welke zich aanvankelijk zeer ernstig liet aanzien, kon tot het brandende gebouw beperkt blijven De brandweer, die spoedig ter plaatse was, en het vuur met eenige stralen od de motorspuit en waterleiding bestreed kon niet verhinderen, dat het pand, de geheele voorraad goederen en materialen in vlam men opging. Slechts het vierkante muurwerk bleef overeind. Verzekering dekt de schade. De Tweede Kamer js middag wederom in de lingen en in openbare vergui bijeengeweest voor sdc«n. Op de telegrafisch S* lW«rk' agenda kwam de mededeelin» n dat noodontwerpen betr«& het vervoer ten behoeve van volkshuishouding en aan«.*> den invoer van goederen mede, eventueel, andere nog in dienen wetsontwerpen in de f deelingen zouden worden ondü-" zocht, terwijl het in de bedoeW lag ze nog denzelfden middag t? openbare vergadering af te doen Zóóver is de Kamer echter niet' komen, want het vervoer-nni....Af in men, want net vervoer-ontwern \i de afdeelingen beter geschikt te Wu geacht voor een degelijker behandelin» een lateren dag, waarschijnlijk in den 1 6f> van de volgende week, zoodat zeer w» schijnlek eerst een voorloopig verslag de memorie van antwoord daarop kun worden tegemoet gezien; de verve»»11 coördinatie is een teer punt in de Ka en deze wil (ook als de zaak voor van nood geregeld moet worden) di blijkbaar niet in mobilisatietempo afdoet daarvoor is het vraagstuk te veel-omvat tend en te ingrijpend. Minister Albarda zal dus nog wat geduld moeten hebben Om ruim half twee ging de Kamer in'de afdeelingen; om 5 uur werd de openbare vergadering geopend. De gang van zaken was precies als j.1. Maandag: na voorlezing van het verslag der Kamer antwoordde de ministtr mondeling, in dit geval ZE Steenberghe, op de over de invoernoodwet gemaakte opmerkingen. Dit antwoord had hij grootendeels op schrift staan en was aangezien deze bewindsman snel spreekt en nog vlugger leest, niet zoo gemakkelijk te volgen. Het belangrijkste van de „regelen met betrekking tot den invoer van goederen in tijden van oorlog, oorlogsgevaar of andere buitengewone omstandigheden" is de cen tralisatie van dien invoer. Invoer van be paalde goederen of soorten van goederen zal nog slechts -mogelijk zijn n? verkregen vergunning van een daartoe krachtens de wet aan te wijzen instantie. Van den be langhebbende kan een bankgarantie of andere zekerheid worden gevraagd tot waarborg voor het voldoen aan de hem ge stelde voorwaarden en het nakomen van de verplichtingen, welke hij op zich nam. Bij de beantwoording van het verslag zeide minister Steenberghe o.m. dat de regeering de voorkeur geeft aan een re- geeripgsinstantie voor den gecentraliseer- den invoer boven een particulier orgaan als de N.O.T. in den vorigen oorlog was; de regeering is er voldoende voor geoutil leerd. Met het bedrijfsleven zal voldoende contact worden gehouden; de minister is bereid om den Nijverheidsraad te hooren. Tot instelling van een beroepsinstantie wenscht de regeering niet over te gaan, omdat daardoor aan den minister de ver antwoordelijkheid zou worden ontnomen. Bij nota van wijziging kwam de minister nog aan een paar wenschen der Kamer tegemoet. In de eerste plaats zal een ad viescommissie worden ingesteld, die zal worden gehoord voordat beslissingen wor den genomen en ten tweede zal, bij over treding van de wet, tot verbeurdverkla ring van de goederen kunnen worden overgegaan. Na het antwoord van den minister ver langde geen der leden het woord, z00~j er gee. debat was. Het wetsontwerp werd h. s. goedgekeurd. In een kwartier was alle9 afgeloopen, dank zij de voorbereiding in de afdeellin gen natuurlijk. De voorzitter deelde te slotte nog mede, dat de Kamer weer "U6? geroepen zal worden, zoodra daaraan hoefte bestaat; dit zal waarschijnlijk in loop van de volgende week het geval HJ wanneer het bovengenoemde vervoe ontwerp voor de behandeling gereed Vandaag behandelde de Eerste de invoernoodwet, het dit ontwerp in de afdeelinge: was de bedoeling vandaag geheel af te doen NEDERLANDSCH BIJBEL GENOOTSCHAP. Dezer dagen mocht het Nederlandse belgenootschap wederom twee nieu aan de lijst der bijbelvertalingen c-maloengoen Vooreerst verscheen in het Sim gejje Bataksch een vertaling van he' ar Sa- van Lukas van de hand van J. ragih' w Waijewa. de Ten tweede verscheen in het vv jr. taal van West-Soemba, van de hana t L. Onvlee een bijbelsch leesboek verhalen uit het oude testamen jfed-* Hiermede is het aantal talen erl< Indië, waarin door toedoen van ge- bij belgenootschap de bijbel Seh deeltelijk vertaald is, gestegen NEDERLANDSCHE KRIJGSGEVAN IN SPANJE nt, Minister zal vrijlating (C p. Op de vragen van den heer Viss N.) betreffende het bevordm ^rijgs^* vrijlating van Nederlandse e va® vanoonon in Knanie. heeft de (lï vangenen in Spanje, heen jgt buitenlandsche zaken 8eantw? spaaItfCn! de regeering bekend is, dat ^eeft veI^ regeering zich nlangs bereid^ j>rjn oo ien luan&f klaard een aantal Amerikaanse^ sche krijgsgevangenen vrij e ^llen Ook van Nederlandsche zu° reg£ verwijld wederom bij de SPaa je vr^ ring stappen worden gedaan NÊtie ting van de krijgsgevangenen landsche herkomst te bevo

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 6