INVOER-NOoS/I?
Baron de Vos van Sfeenwijk Registratie van vervoermiddelen.
opnieuw kamervoorzitter.
Aanbieding van graan aan
de regeering.
tobgezien na 21 Sept.
Veldpost functioneert nu
normaal.
Grootste moeilijkheden
achter den rug.
Wat door Berlijn als contra
bande wordt beschouwd.
Engelsche bemanning door
„Bilderdijk" gered.
schip aan boord genomen.
Op roep van den wereldbond
der kerken.
AANGENOMEN.
Vervoerontwerp „og
behandeld.
TWEEDE BLAD
Bij K. B. van 6 September 1939,
is benoemd tot voorzitter van de
Eerste Kamer der Staten-Gene-
raal gedurende de zitting, welke
zal aanvangen op den derden
Dinsdag in September 1939, mr.
W. L. baron de Vos van Steenwijk,
lid van die Kamer.
De minister van economische
zaken maakt bekend, dat van
Donderdag 7 September 1£39 af
den telers gelegenheid zal worden
gegeven om de volgende produc
ten aan de regeering ter overne
ming aan te bieden tegen de daar
achter genoemde prijzen per
100 kg.:
Rogge 8.—.
Haver 7.—.
Wintergerst 8.
Zomer gerst 8.40.
Deze prijzen gelden voor gemiddelde
kwaliteit en voor levering op de door den
provincialen voedselcommissaris, onder
wien de teler ressorteert, aan te wijzen
plaatsen van aflevering. Het ligt niet in de
bedoeling, de prijzen voor 15 December
1939 te wijzigen.
Door dezen maatregel wordt steeds, van
heden af voor rogge de prijs
welke anders eerst op 15
zou zijn bereikt.
Dit houdt in, dat voor rogge het be
waarloc i van 3 cents per 100 kg., dat den
teler voor normale tijden in uitzicht was
gesteld, komt te vervallen. Bij deze nieuwe
prijsregeling is overwogen dat de denatu-
ratietoeslag voor rogge is vervallen.
Voor deze leveringen dient men ten
spoedigste aan den provincialen voedsel
commissaris in wiens werkgebied het be
drijf ligt, waarvan het graan afkomstig is,
opgave te verstrekken van de graansoort
of -soorten, welke zullen worden aange-
boden, alsmede van de hoeveelheden. Op achterlichtjes wordt scherper
betaald,
December 1939
Aan het afdeelingsverslag der
Tweede Kamer over het wetsont
werp houdende regelen met betrek
king tot het verzekeren in geval
van oorlog, oorlogsgevaar of andere
buitengewone omstandigheden van
een doelmatig gebruik van vervoer
middelen in het belang van de
volkshuishouding is het volgende
ontleend:
Verscheidene leden, die liever gezien zou
den hebben, dat de materie, welke het ont
werp betreft, geheel bij de wet ware gere
geld, begrepen, dat in de huidige omstan
digheden moet worden volstaan met een
summiere wettelijke regeling, waarbij be
langrijke bevoegdheden aan de regeering
worden verleend. Het ging hun echter te
ver, dat deze bevoegdheden worden gelegd
in handen van den minister van water
staat. Naar hun oordeel behooren de krach
tens het ontwerp te treffen regelingen te
worden vastgesteld bij algemeenen maatre
gel van bestuur.
Naar werd opgemerkt, kan uit de toepas
sing van de in het ontwerp voorziene rege
lingen voor de daarbij betrokkenen allerlei
schade voortvloeien voor de betrokkenen.
Zeer vele leden waren dan ook van oor
deel, dat een regeling inzake schadeloos
stelling, te verleenen aan hen. die door
maatregelen als in het ontwerp bedoeld in
hun belangen worden getroffen, in de wet
niet zal- mogen ontbreken.
Ook de opneming van een bepaling,
krachtens welke tegen bepaalde beslissin
gen van den minister beroep kar. worden
ingesteld, werd gewenscht geacht.
Is het vroeg men voorts de bedoe
ling, dat de regeering in bepaalde omstan
digheden prijzen voor alle vervoer zal vast
stellen? Indien zulks het geval is, vreest de
regeering dan niet, dat zijn daarbij voor on
overkomelijke moeilijkheden zal komen te
staan?
Men zou gaarne vernemen of, wat de toe
passing van het ontwerp betreft, al dan niet
gedacht is aan personenauto's, welke immers
ook tot vrachtvervoer ingericht kunnen
worden en of het vrachtvervoer door de
lucht opzettelijk niet was genoemd.
de
Daarbij zal de teler tevens nauwkeurig
moeten vermelden: naam (voluit), volle
dig adres en organisatienummer.
De minister van justitie heeft aan de
procureurs-generaal bij de gerechtshoven
de volgende circulaire gezonden:
Gelijk u bekend is, vonden de moeilijk
heden, welke zich ter zake van de roode
achterlichten hebben voorgedaan, voor een
groot gedeelte haar grond in de handel
wijze van sommige fabrikanten van goed
gekeurde merken, welke ondeugdelijke
lichten, van een mindere kwaliteit dan de
ter keuring ingezonden exemplaren, onder
rijkskeur in den handel brachten.
Dit leidde er toe, dat vele wielrijders
goedgekeurde" lichten voerden welke
niet naar behooren functionneerden.
Ten einde dit kwaad te beteugelen,
heeft de minister van waterstaat een groot
aantal goedkeuringen ingetrokken.
In verband hiermede en ook met het
oog op het komende donkere jaargetijde is
naar mijn meening nu het oogenblik ge
komen, waarop de politie nauwlettend zal
dienen op te treden ter controle op de na
leving der wettelijke voorschriften.
Twee categorieën.
Ten aanzien van berijders van rijwie
len, velke bij donker niet een helder rood
achterlicht voeren, wordt een splitsing
gemaakt in twee groepen:
a. de gepen, wier achterlicht in volstrekt
onvoldoenden staat verkeert door het
ontbreken van lampje, rood reflector
glas, draden, dynamo's e.d. tegen de
zen dient proces-verbaal te worden
opgemaakt;
b. degenen, wier achterlicht door niet-
onmiddellijk te constateerer of te ver
helpen oorzaken defect is. Aan hen
ware de verplichting op te leggen
zich binnen een door de politie ter
plaatse te bepalen termijn van één of
meer dagen te vervoegen bij de po
litie (levert zulks door omstandig
heden in bijzondere gevallen te groote
bezwaren op voor overtreder of po
litiebeambte, dan ware een andere
regeling te treffen), ten einde te kun
nen aantoonen, dat het bewuste rij
wiel alsdan een helder rood achter
licht heeft, dat dan uiteraard van een
der goedgekeurde soorte.; moet zijn.
Bij gebreke van die vertoon ware tegen
den betrokkene eveneens proces-ver
baal op te rr.aken.
Wordt overal in den lande op boven
geschetste wijze opgetreden, dar. zal
Bemanning van getroffen Britsch I naar vertrouw het euvel der wiei-
r.jders zonder behoorlijk achterlicht spoe
dig verholpen zijn, hetgeen de verkeers-
De stand van zaken bij den
veldpostdienst is thans zoodanig,
dat praktisch geen achterstand in
de goed geadresseerde
stukken meer voorkomt.
De behandeling van stukken
met onjuiste of onvol
ledige adressen blijft
echter vertraging ondergaan
omdat het uitzoeken van de
juiste adressen voor deze stukken
zeer tijdroovend is.
Overigens moet het publiek wel be
denken, dat de veldpost nooit zoo vlug kan J
werken als de burgerpost, omdat de orga
nisatie om redenen van militairen aard, I
geheel anders is. Alle veldpoststukken
moeten eerst worden verdeeld en gezonden
naar centrale punten, waar bekend is hoe
de legeronderdeelen onder de gevestigde
veldpos'kantoren zijn verdeeld. Eerst
daarna komt het expeditie-apparaat van
deze kantoren in werking, van waaruit de
post aa de legeronderdeelen wordt afge
leverd, waartoe dagelijks autoritten van
150 km. en meer moeten worden afgelegd.
De uitreiking van de post aan de mili
tairen geschiedt dan weer door militaire
facteurs van de legeronderdeelen.
Door deze organisatie, welke uit mili
tair oogpunt nu eenmaal noodzakelijk is, I
moet er op worden gerekend, dat met
de distributie van de goed geadresseerde
stukken altijd nog geruimen tijd gemoeid
blijft.
Het mogelijke is en wordt gedaan om I
de veldpost zoo efficiënt mogelijk op haar
taak in te stellen, maar men mag er nim
mer de snelheid en nauwkeurigheid van
de gewone burgerpost van verwachten. De
herhaalde en bij voortduring blijvende
verplaatsing van troepenonderdeelen ver
oorzaakt in dit opzicht bovendien nog bij
zondere moeilijkheden.
Het ministerie van buitenlandsche zaken
maakt bekend, dat blijkens bericht van de
Duitsche regeering in het „Reichsgesetz-
blatt, teil 1, nr. 161" van 3 Sept. 1939 is
opgenomen de tekst van de op 28 Aug. j.
uitgevaardigde „Prisenordnung" en
„Prisengerichtsordnung", alsmede de op
Sept. uitgevaardigde „Erste Verordnung
zur Durchführung der Prisenordnung
de „Erste Verordnung zur Durchführung
der Prisengerichtsordnung".
De aandacht wordt gevestigd op
artikelen 22 en24 van de „Prisenordnung
welke in vertaling luiden als volgt:
Artikel 22.
(1) Als contrabande (absolute con
trabande), worden alle voorwerpen, en
stoffen beschouwd, welke
a. onmiddellijk dienstbaar zijn aan de
bewapening te land, ter zee of in de lucht
en
b. bestemd zijn voor vijandelijk gebied
of voor door de vijandelijke strijdmacht
bezet gebied.
(2) Het maakt geen verschil, of de toe
voer rechtstreek- plaats vindt, of nog een
overlading of een toevoer over land nood
zakelijk is.
Artikel 24.
1) Als contrabande (voorwaardelijke
contrabande) worden voorts alle voorwer
pen en stoffen beschouwd, welke
a. voor oorlogs- als vredesdoeleinden
te gebrui' p zijn en in een dor de rijks
regeering b-kend gemaakte lijst opgeno
men zijn en
b. voor het gebruik van een vijande
lijke strijdmacht of van de bestuursorga
nen van den vijandelijken staat bestemd
zijn.
(2) Onder voorwaarde van een gelijk
soortige gedragslijn van den vijand wor
den de in de eerste alinea genoemde voor
werpen en stoffen niet als contrabande be
schouwd, indien zij in een neutrale haven
zuilen worden uitgeladen.
3. Alinea 2 blijft buiten beschouwing,
indien het vijandelijk gebied geen zeegren-
zen bezit."
Voor zoover bekend is een lijst, als be
doeld in art. 24, alinea 1 onder 1, nog niet
door de Duitsche rijksregeering bekend
gemaakt.
Naar wij vernemen, heeft de
directie der HollandAmerika Lijn
draadloos bericht ontvangen van ka
pitein Munnik van het ss. „Bilder
dijk", dat door hem vijfendertig
leden der bemanning van het En
gelsche s.s. „Pukkastan" zijn gered.
De kapitein voegt aan zijn bericht toe,
dat alles wel is aan boorif en dat het schip
de reis naar Rotterdam voortzet. De „Bilder
dijk" is 27 Augustus uif New-York vertrok
ken.
De directie van de K.N.S.M. heeft
een telegram ontvangen van den
kapitein van het s.s. „Mars", dat op
uitreis is naar havens in de Middel-
landsche zee, dat een aantal leden
van de bemanning van een getrof
fen Britsch schip aan boord is ge
nomen. Het s.s. „Mars" heeft de ge
redden te Lissabon aan land gezet.
De K.N.S.M. heeft den kapitein
teruggeseind, de reis voort te zetten.
Nadere bijzonderheden omtrent
het juiste aantal der geredden en
den naam van het getroffen schip,
had de directie tot hedenochtend
negen uur nog niet ontvangen.
DE MELDINGEN VAN VLIEGTUIGEN.
De regeeringspersdienst meldt:
Eenige luisterposten van den luchtwacht
dienst hebben gisteren in den na-avond ge
meend motorgeronk te hooren. Bij onder
zoek is gebleken, dat in dit geval van het
overvliegen van vliegtuigen van belligeren-
ten geen sprake is geweest.
veiligheid ten goede zal komen.
Ten einde echter te voorkomen, dat door
onbekendheid der wielrijders met het
komende strengere toezicht in een on-
noodig groot aantal gevallen moet worden
opgetreden (ik denk hierbij voornamelijk
aan groep a), is het wenschelijk, dat door
de daarvoor in aanmerking komende in
stanties en de wielrijdersvereenigingen het
publiek tijdig worde ingelicht. In verband
daarmede bepaal ik den datum, waarop
deze controle ingaat op 21 September a.s.
BOERENWAGEN IN BOTSING MET
VRACHTAUTO.
Doordat zijn paard schrok is de 23-jarige
landbouwerszoon J. Schreyer uit Ambt
Delden gistermiddag onder Goor met zijn
boerenwagen in botsing gekomen met een
passeerende vrachtauto uit Enschede.
De man werd ernstig gewond in het rust
huis van Huize Heeckeren te Goor opgeno
men waar hij >s avonds aan de gevolgen is
overleden. 6
De beide voertuigen werden vernield Het
paard en ook de schapen, welke met der
boerenwagen werden vervoerd, kwamen er
heelhuids af.
Het dag. bestuur der Ned. afd. van den
wereldbond der kerken verzoekt den vol
genden oproep te publiceeren:
Opnieuw is het krijgsgeweld der wereld
losgebroken. Wij zien weer den oorlog in het
aangezicht, zooals hij werkelijk is, met al
zijn afgronden van zonde en leed, en nie
mand van ons zal trachten hem een aureool
te geven, dat hij in werkelijkheid niet heeft.
Thans is het de taak der kerken om vast
te houden aan hun innerlijke eenheid. Wij
wekken de christenen in de verschillende
landen op, deze eenheid staande te houden,
die onze Heer en Heiland ons geleerd heeft.
Het is niet voor elke individueele men
schenziel, dat Christus zijn leven heeft ge
geven, doch ook voor de wereld in haar
geheel, en de kracht des Heiligen Geestes
rchraagt de geloovigen, die in zijn naam den
strijd tegen de gevolgen der zonde in de
wereld aanvaarden.
Deze strijders vinden een machtigen
steun in het diepe verlangen naar vrede,
dat de volken bezielt en dat wellicht nim
mer zoo positief uitgesproken was als in de
laatste jaren.
Niet alleen de staatslieden kunnen tot het
herstel van vrede en gerechtigheid bijdra
gen, doch een ieder kan op zijn post aan
deze taak meewerken, zelfs temidden van
oorlogen en oorlogsgeruchten.
Onze kerk echter heeft de taak te getui
gen, dat slechts één onze meester is: Jezus
Christus, en dat alle menschelijke verplich
tingen slechts in gehoorzaamheid aan hem
worden aanvaard. God blijft de Heer der
geschiedenis en der Bestuurder der natiën.
In Hem is onze laatste hoop en onze diepste
vrede.
Prof. dr. F. M. Th. Böhl, voorzitter.
Ds. F. Dijkema, vice-voorzitter.
G. Ph. de Willigen, penningmeester.
Mr. J. C. Baak, h.t. secretaris.
BESCHERMING VAN CULTUREELE
WAA IDEN.
De ministers van binnenlandsche zaken
en onderwijs, kunsten en wetenschappen
hebben den secretaris der rijkscommissie
voor de Monumentenzorg, dr. J. Kalf,
bereid gevonden zijn werkkracht ook ver
der welwillend beschikbaar te stellen tot
bescherming van cultureele waarden tegen
oorlogsgevaren. In verband daarmede heb
ben zij hem benoemd tot inspecteur voor
de bescherming van schatten van kunst en
wetenschappen tegen oorlogsgevaren (bij
afkorting „inspecteur kunstbescherming".)
De minister van onderwijs, kunsten en
wetenschappen heeft verschillende autori
teiten uitgenoodigd verder geen maatrege
len tot besèherming van gebouw of verza
meling tegen oorlogsgevaren meer bij hem
in te dienen, alvorens daarover met dr.
Kalf overleg te hebben gepleegd. Zijn bu
reau is gevestigd: Hofsingel 2, 's-Graven-
nage, telefoon 180591, terwijl hij buiten
bureau-uren veelal te bereiken is onder
nr. 390308.
MIDDENSTANDSBELANGEN BEPLEIT
Adres aan den Raad van ministers
De Ned. Moderne Middenstandsbond heefi
een adres gericht tot den Raad van ministers
In dit adres worden onderscheidene mid
denstandsbelangen bepleit in verband met de
mobilisatie en wordt o.m. het volgende ge-
schreven:
Juist nu, nu door de regeering zoo vele
belangrijke maatregelen voor ons volksbe
staan worden genomen, vragen wij de zeer
gewaardeerde belangstelling van uwen raad
voor de volgende zaken van middenstands'
belang.
Ie. Bijslag bij kostwinnersvergoeding.
Voor gemobiliseerde loonarbeiders wordt
een beroep gedaan op de werkgevers om een
bijslag op de kostwinnersvergoeding te
geven (voor arbeiders in openbare diensten
staat die bijslag zelfs vast). Voor gemobili
seerde zelfstandigen ontbreekt elke bijslag
Acht uwe raad het mogelijk, gemobiliseer
den zelfstandigen
a. een bijslag op de kostwinnersvergoeding
van rijkswege te geven,
b. een subsidie te verleenen aan een door de
middenstandsbonden te stichten fonds, waar
uit aan gemobiliseerde zelfstandigen een bij
slag wordt gegeven?
2e. Maatregelen tegen huuropzegging van
bedrijfsruimten van gemobiliseerde zelf
standigen.
Door mobilisatie van de ondernemers zul
len verschillende kleine middenstandsbe
drijven tot ondergang gedoemd zijn. Het zal
niet mogelijk zijn van de kostwinnersver
goeding de huur voor de woning en voor de
bedrijfsruimte te betalen. Kan de regeering
hier overwegen maatregelen te nemen tegen
huuropzegging van bedrijfsruimten van ge
mobiliseerde zelfstandigen of kan hier een
bijslag voor de huur in aanmerking komen?
3e. Heropening van wegens mobilisatie van
deri ondernemer tijdelijk gesloten bedrijven
In branches waarvoor vestigings-eischen
van kracht zijn, zal een gemobiliseerde on
dernemer, wiens bedrijf tijdelijk gesloten
was, bij demobilisatie zijn bedrijf niet kun
nen heropenen, omdat dan sprake is van een
nieuwe vestiging en dan aan de vestigings
eischen moet worden voldaan.
Kan de regeering maatregelen overwegen
om in die gevallen over te gaan tot opschor
ting van de desbetreffende bepalingen van
de vestigingswet-kleinbedrijf en/of van de
reeds van kracht zijnde vestigings-eischen?
OPBRENGST KINDERPOSTZEGELS
19381939.
212.000 „voor het kind" uitgekeerd
Na verkregen goedkeuring door den mi
nister van binnenlandsche zaken heeft de
centrale propaganda-commissie dezer dagen
de uitkeeringen uit de opbrengst der welda
digheidspostzegels en prentbriefkaarten
voor het kind", welke in Dec.Jan. j.1. zijn
verkocht, aan de deelgerechtigde vereeni
gingen toegezonden.
Uit gekeerd werd:
a. aan 27 vereenigingen voor achter
lijken kinderer. samen 23.271.05;
b. aan 87 vereenigirig voor zieke en
zwakke kinderen samen 47.359.87;
c. aan 248 vereenigihgen voor ver
waarloosde kinderen samen 125.424.95;
d. aan 13 vereenigingen voor gebrek
kige kinderen samen 11.074.30;
Dus aan 375 instellingen voor kinder
bescherming in totaal 207.130.17.
Met inbegrip van het aandeel ad 5.387.96
toekomende aan het kinderfonds PTT is dus
212.518.13 aan de Nederlandsche misdeelde
jeugd ten goede gekomen.
GOEDERENVERVOER DOOR
BUITENLANDSCHE ONDERNEMINGEN
IN DUITSCHLAND.
De Nederlandsche Kamer van Koop
handel voor Duitschland deelt mede:
De „Reichsverkehrsminister" heeft be
paald, dat ondernemingen, wier zetel niet
in Duitschland is gevestigd, met hun in
andere landen toegelaten vrachtauto's
geen goederen mogen vervoeren tusschen
plaatsen, die binnen het Duitsche rijks-
gebied zijn gelegen.
In dit verband wordt uitdrukkelijk ver
klaard, dat aan buitenlandsche onderne
mers toebedeelde vergunningen betreffen
de het goederenvervoer op langen afstand
slechts gelden voor het verkeer over de
grenzen.
MONOPOLIE VOOR IN- EN UITVOER
VAN SOYABOONEN.
De minister van economische zaker
maakt bekend, dat het monopolie voor in-
en uitvoer van soyaboonen met ingang
van 5 September 1939 van de Nederland
sche akkerbouwcentrale overgegaan is op
de Nederlandsche meelcentrale, zoodat be
langhebbenden zich mei iaatstgenoemde
centrale in verbinding dienen te stellen.
Aan het aantal producten, dat, voor zoo
ver het afleveren en vervoeren aan ge
bruikelijke wederverkoopers in normale
hoeveelheden betreft, ontheven is van het
aflevering- en vervoerverbod is met in
gang v? n 6 September zelfrjzer d bakmeel
toegevoegd. Tegelijkertijd wordt het afle
veren aan den uiteindelijken verbruiker
van een hoeveelheid van 1 kg. 0f minder
vrijgesteld.
BRAND IN EEN FOPPENFABRIEK
VE OLDENZAAL.
Gistermiddag is door onbekende oorzaak
brand ontstaan in de poppenfabriek van
d® fi™a J- aan de Monnik
straat te Oldenzaal.
Het vuur greep met groote snelheid om
zich heen, zoodat het pand in een omme
zien in lichter laaie stond.
De brand, welke met een enorme rook
ontwikkeling gepaard ging. en welke zich
aanvankelijk zeer ernstig liet aanzien, kon
tot het brandende gebouw beperkt blijven
De brandweer, die spoedig ter plaatse
was, en het vuur met eenige stralen od de
motorspuit en waterleiding bestreed kon
niet verhinderen, dat het pand, de geheele
voorraad goederen en materialen in vlam
men opging.
Slechts het vierkante muurwerk bleef
overeind. Verzekering dekt de schade.
De Tweede Kamer js
middag wederom in de
lingen en in openbare vergui
bijeengeweest voor sdc«n.
Op de telegrafisch S* lW«rk'
agenda kwam de mededeelin» n
dat noodontwerpen betr«&
het vervoer ten behoeve van
volkshuishouding en aan«.*>
den invoer van goederen
mede, eventueel, andere nog in
dienen wetsontwerpen in de f
deelingen zouden worden ondü-"
zocht, terwijl het in de bedoeW
lag ze nog denzelfden middag t?
openbare vergadering af te doen
Zóóver is de Kamer echter niet'
komen, want het vervoer-nni....Af
in
men, want net vervoer-ontwern \i
de afdeelingen beter geschikt te Wu
geacht voor een degelijker behandelin»
een lateren dag, waarschijnlijk in den 1 6f>
van de volgende week, zoodat zeer w»
schijnlek eerst een voorloopig verslag
de memorie van antwoord daarop kun
worden tegemoet gezien; de verve»»11
coördinatie is een teer punt in de Ka
en deze wil (ook als de zaak voor
van nood geregeld moet worden) di
blijkbaar niet in mobilisatietempo afdoet
daarvoor is het vraagstuk te veel-omvat
tend en te ingrijpend. Minister Albarda
zal dus nog wat geduld moeten hebben
Om ruim half twee ging de Kamer in'de
afdeelingen; om 5 uur werd de openbare
vergadering geopend. De gang van zaken
was precies als j.1. Maandag: na voorlezing
van het verslag der Kamer antwoordde de
ministtr mondeling, in dit geval ZE
Steenberghe, op de over de invoernoodwet
gemaakte opmerkingen. Dit antwoord had
hij grootendeels op schrift staan en was
aangezien deze bewindsman snel spreekt
en nog vlugger leest, niet zoo gemakkelijk
te volgen.
Het belangrijkste van de „regelen met
betrekking tot den invoer van goederen in
tijden van oorlog, oorlogsgevaar of andere
buitengewone omstandigheden" is de cen
tralisatie van dien invoer. Invoer van be
paalde goederen of soorten van goederen
zal nog slechts -mogelijk zijn n? verkregen
vergunning van een daartoe krachtens de
wet aan te wijzen instantie. Van den be
langhebbende kan een bankgarantie of
andere zekerheid worden gevraagd tot
waarborg voor het voldoen aan de hem ge
stelde voorwaarden en het nakomen van
de verplichtingen, welke hij op zich nam.
Bij de beantwoording van het verslag
zeide minister Steenberghe o.m. dat de
regeering de voorkeur geeft aan een re-
geeripgsinstantie voor den gecentraliseer-
den invoer boven een particulier orgaan
als de N.O.T. in den vorigen oorlog was;
de regeering is er voldoende voor geoutil
leerd. Met het bedrijfsleven zal voldoende
contact worden gehouden; de minister is
bereid om den Nijverheidsraad te hooren.
Tot instelling van een beroepsinstantie
wenscht de regeering niet over te gaan,
omdat daardoor aan den minister de ver
antwoordelijkheid zou worden ontnomen.
Bij nota van wijziging kwam de minister
nog aan een paar wenschen der Kamer
tegemoet. In de eerste plaats zal een ad
viescommissie worden ingesteld, die zal
worden gehoord voordat beslissingen wor
den genomen en ten tweede zal, bij over
treding van de wet, tot verbeurdverkla
ring van de goederen kunnen worden
overgegaan.
Na het antwoord van den minister ver
langde geen der leden het woord, z00~j
er gee. debat was. Het wetsontwerp werd
h. s. goedgekeurd.
In een kwartier was alle9 afgeloopen,
dank zij de voorbereiding in de afdeellin
gen natuurlijk. De voorzitter deelde te
slotte nog mede, dat de Kamer weer "U6?
geroepen zal worden, zoodra daaraan
hoefte bestaat; dit zal waarschijnlijk in
loop van de volgende week het geval HJ
wanneer het bovengenoemde vervoe
ontwerp voor de behandeling gereed
Vandaag behandelde de Eerste
de invoernoodwet, het
dit ontwerp
in
de afdeelinge:
was de bedoeling vandaag
geheel af te doen
NEDERLANDSCH BIJBEL
GENOOTSCHAP.
Dezer dagen mocht het Nederlandse
belgenootschap wederom twee nieu
aan de lijst der bijbelvertalingen
c-maloengoen
Vooreerst verscheen in het Sim gejje
Bataksch een vertaling van he' ar Sa-
van Lukas van de hand van J.
ragih' w Waijewa. de
Ten tweede verscheen in het vv jr.
taal van West-Soemba, van de hana t
L. Onvlee een bijbelsch leesboek
verhalen uit het oude testamen jfed-*
Hiermede is het aantal talen erl<
Indië, waarin door toedoen van ge-
bij belgenootschap de bijbel Seh
deeltelijk vertaald is, gestegen
NEDERLANDSCHE KRIJGSGEVAN
IN SPANJE nt,
Minister zal vrijlating (C p.
Op de vragen van den heer Viss
N.) betreffende het bevordm ^rijgs^*
vrijlating van Nederlandse e va®
vanoonon in Knanie. heeft de (lï
vangenen in Spanje, heen jgt
buitenlandsche zaken 8eantw? spaaItfCn!
de regeering bekend is, dat ^eeft veI^
regeering zich nlangs bereid^ j>rjn
oo
ien luan&f
klaard een aantal Amerikaanse^
sche krijgsgevangenen vrij e ^llen
Ook van Nederlandsche zu° reg£
verwijld wederom bij de SPaa je vr^
ring stappen worden gedaan NÊtie
ting van de krijgsgevangenen
landsche herkomst te bevo