tRuiludatid
blad,
militaire motorrijder
m verongelukt.
rfïssrsas
i», fGRAAF- en telefoonverkeer
t via scheepsstations.
afwijking arbeidswet in
broodbakkerijf.n.
Sïe UÈ,d4Xe middelen' °m de pu'
GEMENGD NIEUWS.
De strijd ter zee.
De strategische terugtocht
der Polen.
engelsche vrachtboot
getorpedeerd.
het tiende fransche leger
bericht.
Engeland wilden bonaviden
neutralen handel
vergemakkelijken.
^««TENTOONSTELLING
geopend.
„tentoonstelling te Amster-
ne spoorwegen burgemees-
is gistermiddag aoo „„tori-
dam is gisfrvluï geopend. Vele .utori-
ter, dr W nln de openingsplechtigheid bjj,
,i(Pn woonci Waterstaat Ir. J. W.
Sen woonden dejP™s^at Ir. j. W.
o.s. de m'nlSde commissaris der koningin
Alrbadr A baron RoëU.
Ootmarswn Kleinenberg uit Hengelo in de
motornjder Enterbrug komen te vallen,
bocht nabM aai 0Ver den kop en bleef
HU slfijen hevi® bloedend liggen. Per
bewusteloos glachtoffer in zorg-
amïSen toestand naar het ziekenhuis
JEnschede vervoerd-
Buiten werking gesteld.
„„ai-bevelhebber van land en zee-
ht heeft gezien het schorsingsbesluit
macht, heeir (kon beglult
telegra en ig3g^ staatsblad 584),
van J- mPt ineang van 15 April 1939 het
SÏÏSr S 1 van legato
4 Wonen waaronder begrepen radiotele-
erafen en telefonen, al dan niet voor he
g«haar verkeer bestemd, zoomede het
Öc vin de inrichtingen, bedoeld in
artikel 3 van de telegraaf- en tele-
a':nwet 1904, in het algemeen belang is
«schorst, ter kennis gebracht dat geen
g!Lffing van vorenbedoelde schorsing,
ÏÏÏild in art. 3 van he. achorsinga-
besluit telegrafen en telefonen enz. van
kracht is voor scheepsstations, waar ook
zich bevindende binnen de territoriale
wateren des rijks.
(Bij het besluit van 15 April is het tele-
eraaf- en telefoonverkeer (ook per radio)
geschorst, doch ontheffing van deze schor
sing is practisch voor het geheele verkeer
verleend. Uit bovengaande bekendmaking
blijkt, dat thans het (radio-) telegraaf-
en telefoonverkeer via de scheepsstations
binnen de territoriale wateren w e 1 bui
ten werking is gesteld).
In belang verzorging militairen.
Door den minister van sociale zaken is
vergund, dat voor zoover dit in verband
piet door of namens den minister van
defensie verstrekte opdrachten noodig is
- in het belang van de verzorging van
krijgsvolk in broodbakkerijen in afwijking
van het bepaalde bij de artikels 35, eerste
en tweede lid, 36. tweede en derde lid en
40 der arbeidswet 1919 door hoofden of
bestuurders en door bakkersgezellen bak-
kersarbeid worde verricht tusschen Zater
dag 9, onderscheidenlijk Zaterdag 16
September 1139 des namiddags te 8 uur en
Maandag 11, onderscheidenlijk Maandag
li September 1939 des voormiddags te
3uui,
tl.
c,
d.
f.
DOODELIJK ONGELUK BIJ HET
RANGEEREN.
IrLd,en.nacht van Vrijdag op Zaterdag is
de 40-jarige rangeerder H. op het emplace
ment van het Centraal Station te Utrecht
tusschen de buffers geraakt van eenige ran-
geerende wagons. Hij was op slag dood.
ECONOMISCHE MAATREGELEN.
Smeerolie.
Aan belanghebbenden wordt nogmaals
medegedeeld, dat alle stukken betreffende
smeerol e-distributieregeling bestemd
vooi het rijksbureau voor aardoliepro
ducten moeten worden gericht aan het
rem" V?ngenoemd bureau, Zeestraat
100/104 te 's-Gravenhage,
Rijksbureau voor wol.
ue minister van economische zaken
deelt mede, dat de directeur van het
i ïjksbureau voor wol, gebruikmakend van
de bevoegdheid, hem gegeven bij het
tweede lid van artikel 8bis van de wolbe
schikking 1939, no. 1, tot wederopzegging
toe aan de ondernemingen, bedoeld in
artikel 1 dezer beschikking, een alge-
meene dispensatie verleent ten aanzien
van het vervoerverbod, bedoeld in het
eeiste lid van artikel 8 bis, voorzoover
betreft het vervoeren of doen vervoeren
van kunstwol, afval van wol en wollen
garens en kammling, lompen van wol of
grootendeels van wol, wollen garens, ge
mengde garens, waarvan wol quantitatief
het hoofdbestanddeel uitmaakt.
Opgeven van voorhanden looi
stoffen en huiden.
Ten vervolge op de reeds gepubliceerde
berichten betreffende looistoffen en hui
den verzoekt men ons van bevoegde zijde
om belanghebbenden er nogmaals op te
wyzen, dat ieder, die looistoffen en
huiden voorhanden of in voorraad heeft,
verplicht is daarvan opgave te doen bij
het rijksbureau voor huiden en leder,
Keizersgracht 129/131, Amsterdam-C.
De regelingen voor rubber.
De directeur van het rijksbureau voor
rubber heeft bekend gemaakt, dat voor
die ondernemingen, welke in het handels
register zijn ingeschreven als k 1 e i n b e-
d r ij f, het inleggeld, dat gestort moet
worden bij inschrijving bij het ryks-
bureau, is verlaagd van 25.tot 10.
De termijn gedurende welken de fabri
kanten-, die rubber bewerken of verwer
ken, van het bewerkings- en verwerkings
verbod dispensatie hebben gekregen, is
verlengd tot 3 weken. Tot en met 21 Sept.
a.s. mogen de rubberfabrieken hier te
lande hare productie dus normaal voort
zetten, mits zij per week iliet meer rubber
bewerken of verwerken, dan het gemid
delde wekelijksche verbruik gedurende
de periode 1 April1 Juli van dit jaar.
Tenslotte wordt er de aandacht op ge
vestigd, dat het telefoonnummer van het
rijksbureau voor rubber te Amsterdam
niet meer is 49424 doch 46341. Eventueel
nader gewenschte inlichtingen kunnen
worden verstrekt door den economischen
voorlichtingsdienst, Rijnstr. 24 te 's-Gra-
venhage, alsmede door de kamers van
koophandel en fabrieken.
MAATREGELEN OP SOCIAAL-
ECONOMISCH GEBIED BLIJVEN
WENSCHELIJK.
Adres van het N.V.V. aan .de
regeering.
Het Nederlandsch Verbond van Vakver
enigingen heeft een adres gezonden aan
den voorzitter van den raad van ministers,
jhr. mr. D. J. de Geer.
Het N.V.V. is na ampele overwegingen tot
de conclusie gekomen, dat de situatie waarin
ook ons land zich tengevolge van de inter
nationale verwikkelingen bevindt, niet
medebrengt, dat zou moeten worden afge
zien van verbeteringen op sociaal en sociaal-
economisch gebied, welke noodig of wen-
schelijk worden geacht.
Ook in de gegeven omstandigheden be
gaat, naar het adressant wil voorkomen, de
ogelijkheid, de volkskracht niet alleen in
and te houden, maar ook te verbeteren,
1gefn ware te bereiken door het treffen
de volgende maatregelen:
ï- chtige bestrijding van de werk
loosheid;
verdere verkorting van den arbeids
tijd;
Wettelijke regeling der vacantie;
verkleining van de leerlingenschaal
en verbetering van het vak- en han"
aeionderwijs;
verbetering van de zorg voor ouden
Van dagen;
ordening van het bedrijfsleven.
collecten en geldinzamelingen.
^arverslag centraal archief van het
Het
bureau archief en inlichtingen-
voor Nederi tschappelijk Hulpbetoon
1938 een,,ii- heeft zÜn jaarverslag over
dït bij deJ !ceerd' Uit d't verslag blijkt,
en Politie.r,,ri6m!?e!lte^esturen' armenraden
te bestaat n ten een stijgende behoef-
trent de in voorhchting en advies om-
eenigingen n de collecteerende ver-
de voortduren .aandacht wordt gevestigd op
aantal ODenU- ,vermeerdering van het
ïwaring van h' 6 ZameHngen en de ver-
d'e hiermoHp 6 aak der (gemeentebesturen,
m«entebesturenerTud gaat' Konden de ge
hele algetnepnoC!l.V!'0,eger beperken tot
f/n een schern*' "!u"s Zljn ZU wel gedwon
J ook vele n« 'ng te maken, waar
e instellinK' P',lge"s 8oed bekend staan
®n van bloem'ni ger vo°r het hou
den komen p gen e,d- in aanmerking
lelijkheid dat e,wez?n wordt op de wen-
belang 0ok instellingen in hun
w de z00 hnn m werken, tenein-
8»mBaantal eollecten ?°°dige beperking van
Je.nWerking Jzn gf,rakGn- Verhoogde
te r?r,Verre hun le n8en, méér dan
bliek n °P andor88 zouden dienen
- d voor haar arbeid te
!SSeeren,
Soldaat in zee verdronken. - Gistermid
dag is aan het Noorderstrand te Schevenin-
gen, by golfbreker 48, de 23-jarige militair
W. T., afkomstig uit Brabant, bij het zwem
men in zee verdronken.
Nog langen tijd heeft men getracht door
middel van een zuurstof-apparaat de levens
geesten op te wekken, doch deze bleken
reeds te zijn geweken.
Visum voor Finland vereischt. - Het
ministerie van buitenlandsche zaken brengt
hiermede ter kennis van belanghebbenden,
dat van 6 September 1939 af Nederlandsche
onderdanen voor toelating in Finland weder
om eery. visum behoeven.
Het boekdrukkersbedrijf en de mobili
satie. - De Centrale commissie voor het
boekdrukkers- en rasterdiepdrukbedrijf
heeft verschillende besluiten genomen tot
regeling van de sociale verhoudingen in het
bedrijf in verband met de buitengewone
omstandigheden.
In de eerste plaats is een nadere uitwer
king vastgesteld voor het behoud van de
ancienniteitsrechten van degenen, die direct
of indirect door de mobilisatie zijn getrof
fen en voorts is een verruiming gegeven van
de mogelijkheid tot verkorting van den
werktijd.
De centrale commissie heeft bepaald, dat
deze regelingen ook gelden voor de niet
georganiseerde patroons en arbeiders, die
een afschrift van deze besluiten kunnen
aanvragen bij het bureau van de centrale
commissie, Van Eeghenstraat 70, Amster-
dam-Z.
De heer Franke geen Kamerlid. - Naar
wij vernemen, heeft de heer B. C. Franke,
die door het centraal stembureau was be
noemd als opvolger van dr. J. van den Tem
pel, in de Tweede Kamer, deze benoeming
niet aanvaard. Thans zal als opvolger moe
ten worden aangewezen lr. J. W. Albarda,
minister van waterstaat.
EEN
.STOPNAALD
ontbreekt op alle
auto's: de naald van
den snelheidsmeter ver-
•elt u niet, dat uw rem
weg verviervoudigt als uw
snelheid verdubbeltI U kunt
pas goed autorijden, als u erkent!
STOPPEN IS MOEILIJKER DAN RIJDEN!
Uit Parijs is ten aanzien van den oorlogs-
Hftt Uriiasbedriif in PoLpn I toestand ter zee medegedeeld: „Op alle
T6I KriJW»" l ruicn' zeeën zijn de Fransche en Engelsche vloten
Het opperbevel der Duitsche weermacht actief". Deïe eenvoudige en korte zin van
maakt bekend: het eenige communiqué, dat gepubliceerd is
Ten zuidoosten van Gorlice en ten ooBten over de operaties ter zee, is toch voldoende,
van Tarnow zijn de Duitsche troepen opge- om de enorme taak voor oogen te roepen,
drongen in de richting van de Wisloka (een die ten deel valt aan de geallieerde vloten,
zijrivier van de San). Ten noorden van den en die zij sedert bijna een week zonder op
Weichsel hebben mobiele strijdkrachten hef maar zeer doeltreffend ten uitvoer leg-
Staszow en ten noorden van de Lysa Gora
de streek vlak ten westen van Kamienna
bereikt. De spoorlijn van Konskle naar Opo-
cho werd bij den aanval overschreden. Ten
noorden van Tomaszow hebben Poolsche
troepen den vijand uit Rawa Mazewiecka
geworpen. Tusschen Thorn en Strassburg
is de Drewenz overschreden.
De bezetting van de Westerplatte in Dant-
zig heeft zich overgegeven.
In de prov. Posen werden in 't Z. en in 't
N. verdere gebiedsdeelen bezet en greep
de luchtmacht in 'n den strijd te land.
Marschcolonnes werden uit elkander gesla
gen, aftochtswegen door het vernielen van
bruggen en overgangen versperd en pogin
gen van den vijand tot tegenaanvallen over
te gaan, reeds bij de voorbereiding gefnuikt.
De bruggen over den Weichsel ten zuiden
van Warschau zijn blijvend vernield.
Inmiddels is bekend geworden, dat de
Duitsche pantsertroepen gistermiddag om
5.15 Warschau zijn binnengedrongen.
In Noord- en Oostzee heeft naar de Duit
sche weermacht meldt, de oorlogsmarine
zich bezig gehouden met mijnvegers. Bo
dems van de flottille mijnvegers hebben een
Poolsche strandbattery beschoten, die zon
der resultaat het vuur beantwoordde. Een
vierde Poolsche duikboot werd tot zinken
gebracht.
Uit het boschrijke gebied ten zuid-oosten
van de Pilica hebben Duitsche troepen af-
deelingen van een vernietigde Poolsche
divisie gevangen genomen. Drie volledige
batterijen met bespanning vielen in Duit
sche handen.
Uit Warschau wordt nog gemeld:
De kern der Poolsche troepen wordt ge
hergroepeerd op het z.g. vijf-rivierenfront
ten noorden en ten zuiden van Warschau,
teneinde het hoofd te bieden aan de Duit
sche colonnes. De Poolsche beweging wordt
voltrokken onder bescherming van een
hardnekkige verdediging der troepen, die
het terrein voet voor voet verdedigen in
felle gevechten in de streek van Lodz op 80
K.M. ten zuidwesten van de hoofdstad en
op een front, dat zich uitstrekt ten noorden
van de Weichsel van Torun aan den rechter
oever van de rivier „Drweca" tot Rozan aan
de Narew.
De troepen, die zich in Posen gehand
haafd hadden, hebben een terugtochtsbewe
ging ingezet teneinde zich los te maken uit
de omvatting van twee Duitsche gemotori
seerde colonnes, die naar de hoofdstad
optrekken, de eene in een over het alge
meen Z.-N. richting langs den loop van de
Pilica, de andere in een richting N.W.Z W.
langs de rivier Wra, ten N. van de Weichsel.
De troepen In Posen wijken overigens lang
zaam waarbij zij belangrijke vernielingen
ten uitvoer leggen. Het verlaten van deze
provincie, aldus zegt men in Warschau, is
overigens veel minder moeilijk geworden
door het feit, dat reeds sinds vijf jaar de
voornaamste industrieën die van belang zijn
voor de landsverdediging verplaatst waren
en in het midden des lands weer waren
geïnstalleerd. Geïmproviseerde bruggen zijn
onmiddellijk geslagen ter vervanging van de
door de Duitsche bommenwerpers getrof
fen bruggen. De Poolsche troepen zullen er
defensieve slagen kunnen leveren, in den
rug gesteund op den knoop van verkeers
wegen, welke door Warschau wordt ge
vormd. Aan den rechteroever van de Weich
sel zullen de Duitsche troepen stuiten op
den driehoek, die gevormd wordt door het
fort Moolin, Serock en Warschau zelf.
Wat de bezetting van Krakau betreft wijst
men erop, dat de stad geen enkel strategisch
of economisch karakter droeg. Bovendien
vormde elk der gebouwen in Krakau een
artistieke schat of een historische herinne
ring.
De verdediging van Warschau
De commandant van de verdedigings
krachten, die belast zijn met de verdediging
van Warschau, generaal Czuma, heeft gis
teravond te 10 uur, voor de Poolsche radio-
omroep een legerorder voorgelezen, die
luidt: De opperbevelhebber van het Poolsche
leger, maarschalk Smigly Rydz, heeft ons de
verdediging van de hoofdstad toevertrouwd.
Hy eischt, dat de aanval van den vijand te
pletter loopt tegen een muur van verzet die
wij hem zullen bieden. De leuze, die wij den
vijand zullen toeroepen is: „Geen stap meer
verder". Wanneer de vijand slaagt is het
omdat de laatste Poolsche soldaat door de
Duitsche tanks is verpletterd.
Het achtste Poolsche legerbericht luidt als
volgt:
Luchtmacht: de vijandelijke luchtmacht
heeft het bombardement van onze troepen,
onze verbindingslijnen en van de bruggen
over de Weichsel voortgezet. Een aantal
plaatsen en het centrum van de hoofdstad
werden gebombardeerd. Bommen zijn ge
vallen op het Theaterplein, in de Malew-
kistraat en de Dlugastraat. De vijandelijke
luchtmacht leed verliezen door ons lucht
afweergeschut en onze vliegtuigen.
Onze luchtmacht bombardeerde detache
menten pantserwagens van den vijand en
bestreed met resultaat vijandelijke lucht
aanvallen.
Landmacht: onder druk van gemotori
seerde strijdkrachten trokken onze troepen
terug in de omgeving van Lodz, Potrkow,
Tomaszow, Rozany en Pultusk
gen,
Het gaat er in de eerste plaats om voor
de beide vloten, die tezamen een enorme
marinemacht vormen, welke nog versterkt"
zal worden In de komende maanden (zoo-
als men weet behelsde alleen al het Engel
sche vlootherwapeningsprogram tot eind
1940 het in dienst stellen van een nieuwe
eenheid per week) de vrijheid op de zeeën
te verzekeren tegen de koopvaart, die door
de Duitsche oppervlakteschepen of duik-
booten wordt gevoerd.
Door de vrijheid ter zee te verzekeren zul
len de geallieerde vloten het mogelijk ma
ken, dat dè industrieele grondstoffen en
voedingsproducten uit de geheele wereld
toevloeien naar de Fransche en Engelsche
havens. Zij zullen de veiligheid verzekeren
van de varende troepen.
Bij deze taak van essentieel belang komt
dan nog de taak Duitschland te berooven
van diezelfde industrieele en voedingsgrond
stoffen door de Duitsche havens streng te
blokkeeren. Deze dubbele taak der beide
vloten wordt grootelijks vergemakkelijkt
door de zeer ongunstige aardrijkskundige
ligging van Duitschland.
Zooals men weet zijn de geallieerde eska
ders, die de snelste schepen omvatten en de
linieschepen met de grootste tonnage en
met het zwaarste geschut bovendien nog
vóór de crisis versterkt door de vorming
van z.g. reserve-eskaders.
Duitschland heeft slechts één enkelen uit
gang naar de open zee, de Duitsche bocht,
een soort venster van slechts 190 K.M.
breedte, tusschen het eiland Borkum aan de
grens der Nederlandsche territoriale wate
ren en het eiland Sylt, dicht bij de Deensche
kust in het noord-oosten. En dit venster
opent zelve op een soort nauw plein, de
Noordzee, welker schaarsche uitgangen als
het ware afgegrendeld worden door de
enorme Engelsche vlootstrijdkrachten.
Daar is in de eérste olaats het Nauw van
Calais, dat slechts 60 K.M. breed is en tus
schen de Fransche en Engelsche kust is ge
legen. In den oorlog van 19141918 hebben
de geallie'erden dezen doorgang nauwlet
tend en doeltreffend bewaakt en zelfs dwars
daaroverheen een ononderbroken keten ge
spannen .van netten en mijnen. Geen enkel
Duitsch schip, zelfs geen onderzeeër kan
hopen door het Nauw van Calais heen te
komen.
In het noorden van het groote Britsche
eiland ligt vervolgens de Firth van Pent
land, een nauwe doorgang, bezaaid met
rotsachtige eilanden tusschen de Kaap Dun
cansby in Schotland en de eilandengroep
der Orkaden.
Een tweede doorgang, 100 K.M. breed,
ligt noordelijker tusschen de Orkaden en
de Shetlandeilanden. Beide doorgangen
worden gemakkelijk bewaakt door patrouil
leschepen en lichte eenheden.
Een ruime poort staat nog noordelijker
open tusschen Unst, het laatste eiland van
de Shetlandgroep en de Noorsche kust langs
een lyn, die uitkomt eenigszins ten noorden
van de groote Noorsche havenbergen. Deze
poort echter is ronduit op het noorden ge
opend en de schepen die er doorheen zou
den varen zouden afdrijven naar de kusten
van IJsland, die in alle seizoenen gevaarlijk
zijn tengevolge van mistbanken en drij
vend ijs.
Sedert het begin van de wreek is de Noord
zee, vroeger een uiterst druk bevaren zee
met visschersvloten van alle nationaliteiten
en met het verkeer van groote havens een
doode zee geworden. De diepten die zelden
grooter zijn dan 100 meter zijn van beide
kanten met mijnen belegd. Over de golven
vliegen alleen verkennigseskaders en bom
bardementsvliegtuigen, terwijl onderzeeërs
door de diepe doorgangen glippen.
Geen enkel Duitsch schip vaart de Duit
sche bocht uit binnen de blokkadecirkel en
daarbuiten hebben de talrijke vrachtbooten
en mailschepen van Duitschland, die ver
rast zijn door den oorlog, de hoop volledig
opgegeven ooit nog weer de thuishavens te
kunnen bereiken.
In de geheele wereld nemen zij de wijk
naar neutrale havens. Alleen al in Vigo lig
gen 54 vrachtbooten met de hakenkruisvlag
en met in totaal een tonnage van 180.000 ton
De schepen, die nog geen neutrale haven
hebben kunnen bereiken, worden de een na
de ander door Britsche kruisers opgespoord
De meeste schepen echter geven onmiddel
lijk gevolg aan het waarschuwingsschot en
zijn van meening, dat „voor hen de oorlog
geëindigd is" en leveren hun schip uit. Eeni
ge Duitsche eenheden, die op den Atlanti
schen Oceaan zijn gesignaleerd, stellen nog
pogingen in het werk om zich te onttrekken
aan de opsporing der kruisers. Dat is o.m
het geval met het groote Transatlantische
mailschip, de „Bremen", dat eerst aan het
eind van de vorige week uit New York
vertrokken. Met alle vuren gedoofd, zwijgen
de draadlooze installaties, moet het schip op
den Atlantischen Oceaan ronddwalen, trach
tende zoo lang mogelijk aan het fatale
praaien te ontkomen. Het is echter ook rao<
gelijk, dat de „Bremen" een schuilplaats
heeft gezocht in een onbewoond fjord op
IJsland of Groenland.
Uit Brussel wordt door Reuter gemeld:
Het Poolsche leger zet zijn strateglschen te
rugtocht met meesterlijke nauwkeurigheid
voort volgens berichten, die hier ontvangen
zijn via speciale Nederlandsche en Belgi
sche correspondenten en andere bronnen.
De neutrale militaire waarnemers ln Polen
wijzen er op, dat de Polen niet in staat zijn
slag te leveren met een grootelijks sterke
ren vijand, langs een front van 1600 mijl en
dat zij daarom wel overwogen, dit front In
korten.
Maarschalk Smigly Rydz echter, zal spoe
dig bevel geven om halt te houden en aan
kondigen, dat het oogenblik voor de Polen
is gekomen, om zich in te graven.
De berichten uit Polen en uit Berlijn ma*
ken het duidelijk, dat de Poolsche troepen
terugtrekken zonder verwarring of verlies
van moreel. Een Duitsche officieele uit
spraak brengt hulde aan hun dapperheid.
Poolsche officieren herinneren er aan, dat
maarschalk Smigly Rydz een groote erva
ring heeft in dezen vorm van oorlogvoe
ring, uit den tijd toen hij in 1920 tegen de
bolsjewiki streed en zijn divisies over bijna
600 mijl terugtrok uit Kiev alvorens zich
om te keeren en zegevierend slag te leve
ren.
In den tegen woord igen strijd ia nog geen
enkele geregelde veldslag geleverd en men
vestigt er de aandacht op, dat het kleine
antal krijgsgevangenen en kanonnen, dat
in handen is gevallen van de Duitschers een
hulde vormt voor de doeltreffendheid der
plannen van den Poolschen generalissimus.
Men gelooft, dat de kern van het Poolsche
leger nog niet in het veld is gebracht en
men heeft nog niets gehoord van de kleine
Poolsche tanks, waarvan het Poolsche leger
naar verluidt verscheidene duizenden stuks
bezit. De Duitschers rukken op het oogen
blik op over iand, dat zoo vlak is als een
biljart en vinden daarbij grooten steun in
de heerschende droogte. Men verwacht, dat
het herfstweer en de verandering van het
landschap een groote wijziging zal brengen
in de doelmatigheid van de Duitsche gemo
toriseerde troepen. Men haalt een gezegde
uit Poolsche kringen aan, waarin optimis
tisch verklaard wordt, dat de Duitschers
nog niet weten, waar zij mede te doen heb
ben.
Door Radio Marine Corporation is een
telegram opgevangen van den Belgischen
kruiser Jean Jadot, waarin gemeld werd, dat
deze 42 man had opgenomen, opvarenden
van het Engelsche vrachtschip „Regent
Tiger", dat getorpedeerd is door een duik
boot.
Het tiende Fransche legercommuniqué
luidt:
„Voortzetting van onze plaatselijke vor
deringen. Op de punten, waar de vijand
terugwijkt, past hij vernietiging van con
structies toe en wij ontmoeten mijnvelden
Activiteit van onze luchtverkenning. Ter
zee toonen onze patrouille-strijdkrachten
een zeer groote activiteit. Een nauwe sa
menwerking met de Britsche strijdkrachten
ter verdediging van de zeeverbinding
verzekerd".
De Britsche regeering heeft contrabande-
controlebases gevestigd in Kirkwall, Wey-
mouth en de downs in Engeland, benevens in
Gibraltar en Haïfa. Schepen met bestemming
naar vijandelijk gebied of havens in neu
trale landen, waaruit gemakkelijk goederen
naar vijandelijk gebied kunnen worden ver
zonden, wordt dringend den raad gegeven
vrijwillig binnen te loopen in een van de
controlebases en voorzoover het Engeland
betreft, bij voorkeur in Weymouth. Wan
neer de schepen hieraan gevolg geven en
vastgesteld wordt, dat zij geen contrabande
aan boord hebben, kunnen hun passen wor
den uitgereikt ter vergemakkeling van hun
reis. Schepen, die niet vrijwillig een bezoek
brengen aan genoemde bases, zullen er aan
bloot staan naar een dergelijke basis geleid
te worden in gevallen waarin een behoor
lijk onderzoek ter zee niet uitvoerbaar is.
Een proclamatie met een specificatie van
de goederen, die als contrabande zullen
worden behandeld, is op 3 September uit
gegeven. Engeland zal in vollen omvang ge
bruik maken van zijn rechte» als oorlog
voerende, om te verhinderen, dat contra
bande den vijand bereikt.
Aan den anderen kant zal de Engelsche
regeering alles doen wat in haar vermogen
ligt, om den bonafiden, neutralen handel te
vergemakkelijken. Zij heeft de neutrale
regeeringen er reeds van in kennis gesteld,
dat zij bereid zal zijn voorstellen van neu
trale regeeringen in overweging te nemen.
Ofschoon de naam blokkade vaak ge
bruikt wordt als een gemakkelijke term voor
de beschrijving van den economischen oor
log, gebaseerd op de uitoefening van de
rechten van oorlogvoerende ter zee, is een
blokkade van Duitschland in den formeelen
zin van het woord, niet verklaard. Uiteraard
echter zal het schepen niet toegestaan zijn
hun reis te vervolgen met een uit contra
bande bestaande lading, wanneer zij recht
streeks of uiteindelijk bestemd zijn voor den
vijand. In de controlebases zal alles worden
gedaan om de 6chepen zoo snel mogelijk te
onderzoeken, vooral die schepen, welke vrij
willig binnenloopen. Neutralen schepen
wordt medegedeeld, dat het oponthoud tot
een minimum teruggebracht zal worden,
wanneer zij medewerken door al hun papie
ren op de meest gemakkelijke wijze in orde
te houden en eventueel duplicaten aan te
leggen, die kunnen worden overhandigd aan
den onderzoekingsambtenaar.
Voorts is bekend gemaakt, dat schepen, die
binnenloopen in andere Britsche havens dan
genoemde bases, bij normaal handeldrijven
verzocht zal worden de douane volledige
bijzonderheden te verstrekken over hun
lading, of deze nu aan land gebracht wordt
of wel aan boord blijft. Wanneer er reden
bestaat voor de verdenking, dat contrabande
aan boord is, kan het ministerie voor den
economischen oorlog machtiging geven tot
lossing van het schip.
Er wordt een speciale contrabandecommis
sie gevormd onder voorzitterschap van lord
Finloy, v/elke commissie op grond van be
wijzen in elk bijzonder geval een uitspraak
zal doen. De ladingen zullen vrijgegeven
worden, vastgehouden worden voor nader
onderzoek of wel in beslag worden genomen
en het schip zal, tenz(j het redenen heeft
gegeven om in beslag te worden genomen,
vergunning krijgen om zjjn reis te vervol
gen. Wanneer de uitspraak luidt, dat sche
pen of goederen in beslag worden genomen,
dan worden zy overgedragen aan den admi
raliteitsmaarschalk, die voor de bewaking
verantwoordelijk is tot het geval voorgeko
men is voor het „prijshof".