tRuiludatid blad, militaire motorrijder m verongelukt. rfïssrsas i», fGRAAF- en telefoonverkeer t via scheepsstations. afwijking arbeidswet in broodbakkerijf.n. Sïe UÈ,d4Xe middelen' °m de pu' GEMENGD NIEUWS. De strijd ter zee. De strategische terugtocht der Polen. engelsche vrachtboot getorpedeerd. het tiende fransche leger bericht. Engeland wilden bonaviden neutralen handel vergemakkelijken. ^««TENTOONSTELLING geopend. „tentoonstelling te Amster- ne spoorwegen burgemees- is gistermiddag aoo „„tori- dam is gisfrvluï geopend. Vele .utori- ter, dr W nln de openingsplechtigheid bjj, ,i(Pn woonci Waterstaat Ir. J. W. Sen woonden dejP™s^at Ir. j. W. o.s. de m'nlSde commissaris der koningin Alrbadr A baron RoëU. Ootmarswn Kleinenberg uit Hengelo in de motornjder Enterbrug komen te vallen, bocht nabM aai 0Ver den kop en bleef HU slfijen hevi® bloedend liggen. Per bewusteloos glachtoffer in zorg- amïSen toestand naar het ziekenhuis JEnschede vervoerd- Buiten werking gesteld. „„ai-bevelhebber van land en zee- ht heeft gezien het schorsingsbesluit macht, heeir (kon beglult telegra en ig3g^ staatsblad 584), van J- mPt ineang van 15 April 1939 het SÏÏSr S 1 van legato 4 Wonen waaronder begrepen radiotele- erafen en telefonen, al dan niet voor he g«haar verkeer bestemd, zoomede het Öc vin de inrichtingen, bedoeld in artikel 3 van de telegraaf- en tele- a':nwet 1904, in het algemeen belang is «schorst, ter kennis gebracht dat geen g!Lffing van vorenbedoelde schorsing, ÏÏÏild in art. 3 van he. achorsinga- besluit telegrafen en telefonen enz. van kracht is voor scheepsstations, waar ook zich bevindende binnen de territoriale wateren des rijks. (Bij het besluit van 15 April is het tele- eraaf- en telefoonverkeer (ook per radio) geschorst, doch ontheffing van deze schor sing is practisch voor het geheele verkeer verleend. Uit bovengaande bekendmaking blijkt, dat thans het (radio-) telegraaf- en telefoonverkeer via de scheepsstations binnen de territoriale wateren w e 1 bui ten werking is gesteld). In belang verzorging militairen. Door den minister van sociale zaken is vergund, dat voor zoover dit in verband piet door of namens den minister van defensie verstrekte opdrachten noodig is - in het belang van de verzorging van krijgsvolk in broodbakkerijen in afwijking van het bepaalde bij de artikels 35, eerste en tweede lid, 36. tweede en derde lid en 40 der arbeidswet 1919 door hoofden of bestuurders en door bakkersgezellen bak- kersarbeid worde verricht tusschen Zater dag 9, onderscheidenlijk Zaterdag 16 September 1139 des namiddags te 8 uur en Maandag 11, onderscheidenlijk Maandag li September 1939 des voormiddags te 3uui, tl. c, d. f. DOODELIJK ONGELUK BIJ HET RANGEEREN. IrLd,en.nacht van Vrijdag op Zaterdag is de 40-jarige rangeerder H. op het emplace ment van het Centraal Station te Utrecht tusschen de buffers geraakt van eenige ran- geerende wagons. Hij was op slag dood. ECONOMISCHE MAATREGELEN. Smeerolie. Aan belanghebbenden wordt nogmaals medegedeeld, dat alle stukken betreffende smeerol e-distributieregeling bestemd vooi het rijksbureau voor aardoliepro ducten moeten worden gericht aan het rem" V?ngenoemd bureau, Zeestraat 100/104 te 's-Gravenhage, Rijksbureau voor wol. ue minister van economische zaken deelt mede, dat de directeur van het i ïjksbureau voor wol, gebruikmakend van de bevoegdheid, hem gegeven bij het tweede lid van artikel 8bis van de wolbe schikking 1939, no. 1, tot wederopzegging toe aan de ondernemingen, bedoeld in artikel 1 dezer beschikking, een alge- meene dispensatie verleent ten aanzien van het vervoerverbod, bedoeld in het eeiste lid van artikel 8 bis, voorzoover betreft het vervoeren of doen vervoeren van kunstwol, afval van wol en wollen garens en kammling, lompen van wol of grootendeels van wol, wollen garens, ge mengde garens, waarvan wol quantitatief het hoofdbestanddeel uitmaakt. Opgeven van voorhanden looi stoffen en huiden. Ten vervolge op de reeds gepubliceerde berichten betreffende looistoffen en hui den verzoekt men ons van bevoegde zijde om belanghebbenden er nogmaals op te wyzen, dat ieder, die looistoffen en huiden voorhanden of in voorraad heeft, verplicht is daarvan opgave te doen bij het rijksbureau voor huiden en leder, Keizersgracht 129/131, Amsterdam-C. De regelingen voor rubber. De directeur van het rijksbureau voor rubber heeft bekend gemaakt, dat voor die ondernemingen, welke in het handels register zijn ingeschreven als k 1 e i n b e- d r ij f, het inleggeld, dat gestort moet worden bij inschrijving bij het ryks- bureau, is verlaagd van 25.tot 10. De termijn gedurende welken de fabri kanten-, die rubber bewerken of verwer ken, van het bewerkings- en verwerkings verbod dispensatie hebben gekregen, is verlengd tot 3 weken. Tot en met 21 Sept. a.s. mogen de rubberfabrieken hier te lande hare productie dus normaal voort zetten, mits zij per week iliet meer rubber bewerken of verwerken, dan het gemid delde wekelijksche verbruik gedurende de periode 1 April1 Juli van dit jaar. Tenslotte wordt er de aandacht op ge vestigd, dat het telefoonnummer van het rijksbureau voor rubber te Amsterdam niet meer is 49424 doch 46341. Eventueel nader gewenschte inlichtingen kunnen worden verstrekt door den economischen voorlichtingsdienst, Rijnstr. 24 te 's-Gra- venhage, alsmede door de kamers van koophandel en fabrieken. MAATREGELEN OP SOCIAAL- ECONOMISCH GEBIED BLIJVEN WENSCHELIJK. Adres van het N.V.V. aan .de regeering. Het Nederlandsch Verbond van Vakver enigingen heeft een adres gezonden aan den voorzitter van den raad van ministers, jhr. mr. D. J. de Geer. Het N.V.V. is na ampele overwegingen tot de conclusie gekomen, dat de situatie waarin ook ons land zich tengevolge van de inter nationale verwikkelingen bevindt, niet medebrengt, dat zou moeten worden afge zien van verbeteringen op sociaal en sociaal- economisch gebied, welke noodig of wen- schelijk worden geacht. Ook in de gegeven omstandigheden be gaat, naar het adressant wil voorkomen, de ogelijkheid, de volkskracht niet alleen in and te houden, maar ook te verbeteren, 1gefn ware te bereiken door het treffen de volgende maatregelen: ï- chtige bestrijding van de werk loosheid; verdere verkorting van den arbeids tijd; Wettelijke regeling der vacantie; verkleining van de leerlingenschaal en verbetering van het vak- en han" aeionderwijs; verbetering van de zorg voor ouden Van dagen; ordening van het bedrijfsleven. collecten en geldinzamelingen. ^arverslag centraal archief van het Het bureau archief en inlichtingen- voor Nederi tschappelijk Hulpbetoon 1938 een,,ii- heeft zÜn jaarverslag over dït bij deJ !ceerd' Uit d't verslag blijkt, en Politie.r,,ri6m!?e!lte^esturen' armenraden te bestaat n ten een stijgende behoef- trent de in voorhchting en advies om- eenigingen n de collecteerende ver- de voortduren .aandacht wordt gevestigd op aantal ODenU- ,vermeerdering van het ïwaring van h' 6 ZameHngen en de ver- d'e hiermoHp 6 aak der (gemeentebesturen, m«entebesturenerTud gaat' Konden de ge hele algetnepnoC!l.V!'0,eger beperken tot f/n een schern*' "!u"s Zljn ZU wel gedwon J ook vele n« 'ng te maken, waar e instellinK' P',lge"s 8oed bekend staan ®n van bloem'ni ger vo°r het hou den komen p gen e,d- in aanmerking lelijkheid dat e,wez?n wordt op de wen- belang 0ok instellingen in hun w de z00 hnn m werken, tenein- 8»mBaantal eollecten ?°°dige beperking van Je.nWerking Jzn gf,rakGn- Verhoogde te r?r,Verre hun le n8en, méér dan bliek n °P andor88 zouden dienen - d voor haar arbeid te !SSeeren, Soldaat in zee verdronken. - Gistermid dag is aan het Noorderstrand te Schevenin- gen, by golfbreker 48, de 23-jarige militair W. T., afkomstig uit Brabant, bij het zwem men in zee verdronken. Nog langen tijd heeft men getracht door middel van een zuurstof-apparaat de levens geesten op te wekken, doch deze bleken reeds te zijn geweken. Visum voor Finland vereischt. - Het ministerie van buitenlandsche zaken brengt hiermede ter kennis van belanghebbenden, dat van 6 September 1939 af Nederlandsche onderdanen voor toelating in Finland weder om eery. visum behoeven. Het boekdrukkersbedrijf en de mobili satie. - De Centrale commissie voor het boekdrukkers- en rasterdiepdrukbedrijf heeft verschillende besluiten genomen tot regeling van de sociale verhoudingen in het bedrijf in verband met de buitengewone omstandigheden. In de eerste plaats is een nadere uitwer king vastgesteld voor het behoud van de ancienniteitsrechten van degenen, die direct of indirect door de mobilisatie zijn getrof fen en voorts is een verruiming gegeven van de mogelijkheid tot verkorting van den werktijd. De centrale commissie heeft bepaald, dat deze regelingen ook gelden voor de niet georganiseerde patroons en arbeiders, die een afschrift van deze besluiten kunnen aanvragen bij het bureau van de centrale commissie, Van Eeghenstraat 70, Amster- dam-Z. De heer Franke geen Kamerlid. - Naar wij vernemen, heeft de heer B. C. Franke, die door het centraal stembureau was be noemd als opvolger van dr. J. van den Tem pel, in de Tweede Kamer, deze benoeming niet aanvaard. Thans zal als opvolger moe ten worden aangewezen lr. J. W. Albarda, minister van waterstaat. EEN .STOPNAALD ontbreekt op alle auto's: de naald van den snelheidsmeter ver- •elt u niet, dat uw rem weg verviervoudigt als uw snelheid verdubbeltI U kunt pas goed autorijden, als u erkent! STOPPEN IS MOEILIJKER DAN RIJDEN! Uit Parijs is ten aanzien van den oorlogs- Hftt Uriiasbedriif in PoLpn I toestand ter zee medegedeeld: „Op alle T6I KriJW»" l ruicn' zeeën zijn de Fransche en Engelsche vloten Het opperbevel der Duitsche weermacht actief". Deïe eenvoudige en korte zin van maakt bekend: het eenige communiqué, dat gepubliceerd is Ten zuidoosten van Gorlice en ten ooBten over de operaties ter zee, is toch voldoende, van Tarnow zijn de Duitsche troepen opge- om de enorme taak voor oogen te roepen, drongen in de richting van de Wisloka (een die ten deel valt aan de geallieerde vloten, zijrivier van de San). Ten noorden van den en die zij sedert bijna een week zonder op Weichsel hebben mobiele strijdkrachten hef maar zeer doeltreffend ten uitvoer leg- Staszow en ten noorden van de Lysa Gora de streek vlak ten westen van Kamienna bereikt. De spoorlijn van Konskle naar Opo- cho werd bij den aanval overschreden. Ten noorden van Tomaszow hebben Poolsche troepen den vijand uit Rawa Mazewiecka geworpen. Tusschen Thorn en Strassburg is de Drewenz overschreden. De bezetting van de Westerplatte in Dant- zig heeft zich overgegeven. In de prov. Posen werden in 't Z. en in 't N. verdere gebiedsdeelen bezet en greep de luchtmacht in 'n den strijd te land. Marschcolonnes werden uit elkander gesla gen, aftochtswegen door het vernielen van bruggen en overgangen versperd en pogin gen van den vijand tot tegenaanvallen over te gaan, reeds bij de voorbereiding gefnuikt. De bruggen over den Weichsel ten zuiden van Warschau zijn blijvend vernield. Inmiddels is bekend geworden, dat de Duitsche pantsertroepen gistermiddag om 5.15 Warschau zijn binnengedrongen. In Noord- en Oostzee heeft naar de Duit sche weermacht meldt, de oorlogsmarine zich bezig gehouden met mijnvegers. Bo dems van de flottille mijnvegers hebben een Poolsche strandbattery beschoten, die zon der resultaat het vuur beantwoordde. Een vierde Poolsche duikboot werd tot zinken gebracht. Uit het boschrijke gebied ten zuid-oosten van de Pilica hebben Duitsche troepen af- deelingen van een vernietigde Poolsche divisie gevangen genomen. Drie volledige batterijen met bespanning vielen in Duit sche handen. Uit Warschau wordt nog gemeld: De kern der Poolsche troepen wordt ge hergroepeerd op het z.g. vijf-rivierenfront ten noorden en ten zuiden van Warschau, teneinde het hoofd te bieden aan de Duit sche colonnes. De Poolsche beweging wordt voltrokken onder bescherming van een hardnekkige verdediging der troepen, die het terrein voet voor voet verdedigen in felle gevechten in de streek van Lodz op 80 K.M. ten zuidwesten van de hoofdstad en op een front, dat zich uitstrekt ten noorden van de Weichsel van Torun aan den rechter oever van de rivier „Drweca" tot Rozan aan de Narew. De troepen, die zich in Posen gehand haafd hadden, hebben een terugtochtsbewe ging ingezet teneinde zich los te maken uit de omvatting van twee Duitsche gemotori seerde colonnes, die naar de hoofdstad optrekken, de eene in een over het alge meen Z.-N. richting langs den loop van de Pilica, de andere in een richting N.W.Z W. langs de rivier Wra, ten N. van de Weichsel. De troepen In Posen wijken overigens lang zaam waarbij zij belangrijke vernielingen ten uitvoer leggen. Het verlaten van deze provincie, aldus zegt men in Warschau, is overigens veel minder moeilijk geworden door het feit, dat reeds sinds vijf jaar de voornaamste industrieën die van belang zijn voor de landsverdediging verplaatst waren en in het midden des lands weer waren geïnstalleerd. Geïmproviseerde bruggen zijn onmiddellijk geslagen ter vervanging van de door de Duitsche bommenwerpers getrof fen bruggen. De Poolsche troepen zullen er defensieve slagen kunnen leveren, in den rug gesteund op den knoop van verkeers wegen, welke door Warschau wordt ge vormd. Aan den rechteroever van de Weich sel zullen de Duitsche troepen stuiten op den driehoek, die gevormd wordt door het fort Moolin, Serock en Warschau zelf. Wat de bezetting van Krakau betreft wijst men erop, dat de stad geen enkel strategisch of economisch karakter droeg. Bovendien vormde elk der gebouwen in Krakau een artistieke schat of een historische herinne ring. De verdediging van Warschau De commandant van de verdedigings krachten, die belast zijn met de verdediging van Warschau, generaal Czuma, heeft gis teravond te 10 uur, voor de Poolsche radio- omroep een legerorder voorgelezen, die luidt: De opperbevelhebber van het Poolsche leger, maarschalk Smigly Rydz, heeft ons de verdediging van de hoofdstad toevertrouwd. Hy eischt, dat de aanval van den vijand te pletter loopt tegen een muur van verzet die wij hem zullen bieden. De leuze, die wij den vijand zullen toeroepen is: „Geen stap meer verder". Wanneer de vijand slaagt is het omdat de laatste Poolsche soldaat door de Duitsche tanks is verpletterd. Het achtste Poolsche legerbericht luidt als volgt: Luchtmacht: de vijandelijke luchtmacht heeft het bombardement van onze troepen, onze verbindingslijnen en van de bruggen over de Weichsel voortgezet. Een aantal plaatsen en het centrum van de hoofdstad werden gebombardeerd. Bommen zijn ge vallen op het Theaterplein, in de Malew- kistraat en de Dlugastraat. De vijandelijke luchtmacht leed verliezen door ons lucht afweergeschut en onze vliegtuigen. Onze luchtmacht bombardeerde detache menten pantserwagens van den vijand en bestreed met resultaat vijandelijke lucht aanvallen. Landmacht: onder druk van gemotori seerde strijdkrachten trokken onze troepen terug in de omgeving van Lodz, Potrkow, Tomaszow, Rozany en Pultusk gen, Het gaat er in de eerste plaats om voor de beide vloten, die tezamen een enorme marinemacht vormen, welke nog versterkt" zal worden In de komende maanden (zoo- als men weet behelsde alleen al het Engel sche vlootherwapeningsprogram tot eind 1940 het in dienst stellen van een nieuwe eenheid per week) de vrijheid op de zeeën te verzekeren tegen de koopvaart, die door de Duitsche oppervlakteschepen of duik- booten wordt gevoerd. Door de vrijheid ter zee te verzekeren zul len de geallieerde vloten het mogelijk ma ken, dat dè industrieele grondstoffen en voedingsproducten uit de geheele wereld toevloeien naar de Fransche en Engelsche havens. Zij zullen de veiligheid verzekeren van de varende troepen. Bij deze taak van essentieel belang komt dan nog de taak Duitschland te berooven van diezelfde industrieele en voedingsgrond stoffen door de Duitsche havens streng te blokkeeren. Deze dubbele taak der beide vloten wordt grootelijks vergemakkelijkt door de zeer ongunstige aardrijkskundige ligging van Duitschland. Zooals men weet zijn de geallieerde eska ders, die de snelste schepen omvatten en de linieschepen met de grootste tonnage en met het zwaarste geschut bovendien nog vóór de crisis versterkt door de vorming van z.g. reserve-eskaders. Duitschland heeft slechts één enkelen uit gang naar de open zee, de Duitsche bocht, een soort venster van slechts 190 K.M. breedte, tusschen het eiland Borkum aan de grens der Nederlandsche territoriale wate ren en het eiland Sylt, dicht bij de Deensche kust in het noord-oosten. En dit venster opent zelve op een soort nauw plein, de Noordzee, welker schaarsche uitgangen als het ware afgegrendeld worden door de enorme Engelsche vlootstrijdkrachten. Daar is in de eérste olaats het Nauw van Calais, dat slechts 60 K.M. breed is en tus schen de Fransche en Engelsche kust is ge legen. In den oorlog van 19141918 hebben de geallie'erden dezen doorgang nauwlet tend en doeltreffend bewaakt en zelfs dwars daaroverheen een ononderbroken keten ge spannen .van netten en mijnen. Geen enkel Duitsch schip, zelfs geen onderzeeër kan hopen door het Nauw van Calais heen te komen. In het noorden van het groote Britsche eiland ligt vervolgens de Firth van Pent land, een nauwe doorgang, bezaaid met rotsachtige eilanden tusschen de Kaap Dun cansby in Schotland en de eilandengroep der Orkaden. Een tweede doorgang, 100 K.M. breed, ligt noordelijker tusschen de Orkaden en de Shetlandeilanden. Beide doorgangen worden gemakkelijk bewaakt door patrouil leschepen en lichte eenheden. Een ruime poort staat nog noordelijker open tusschen Unst, het laatste eiland van de Shetlandgroep en de Noorsche kust langs een lyn, die uitkomt eenigszins ten noorden van de groote Noorsche havenbergen. Deze poort echter is ronduit op het noorden ge opend en de schepen die er doorheen zou den varen zouden afdrijven naar de kusten van IJsland, die in alle seizoenen gevaarlijk zijn tengevolge van mistbanken en drij vend ijs. Sedert het begin van de wreek is de Noord zee, vroeger een uiterst druk bevaren zee met visschersvloten van alle nationaliteiten en met het verkeer van groote havens een doode zee geworden. De diepten die zelden grooter zijn dan 100 meter zijn van beide kanten met mijnen belegd. Over de golven vliegen alleen verkennigseskaders en bom bardementsvliegtuigen, terwijl onderzeeërs door de diepe doorgangen glippen. Geen enkel Duitsch schip vaart de Duit sche bocht uit binnen de blokkadecirkel en daarbuiten hebben de talrijke vrachtbooten en mailschepen van Duitschland, die ver rast zijn door den oorlog, de hoop volledig opgegeven ooit nog weer de thuishavens te kunnen bereiken. In de geheele wereld nemen zij de wijk naar neutrale havens. Alleen al in Vigo lig gen 54 vrachtbooten met de hakenkruisvlag en met in totaal een tonnage van 180.000 ton De schepen, die nog geen neutrale haven hebben kunnen bereiken, worden de een na de ander door Britsche kruisers opgespoord De meeste schepen echter geven onmiddel lijk gevolg aan het waarschuwingsschot en zijn van meening, dat „voor hen de oorlog geëindigd is" en leveren hun schip uit. Eeni ge Duitsche eenheden, die op den Atlanti schen Oceaan zijn gesignaleerd, stellen nog pogingen in het werk om zich te onttrekken aan de opsporing der kruisers. Dat is o.m het geval met het groote Transatlantische mailschip, de „Bremen", dat eerst aan het eind van de vorige week uit New York vertrokken. Met alle vuren gedoofd, zwijgen de draadlooze installaties, moet het schip op den Atlantischen Oceaan ronddwalen, trach tende zoo lang mogelijk aan het fatale praaien te ontkomen. Het is echter ook rao< gelijk, dat de „Bremen" een schuilplaats heeft gezocht in een onbewoond fjord op IJsland of Groenland. Uit Brussel wordt door Reuter gemeld: Het Poolsche leger zet zijn strateglschen te rugtocht met meesterlijke nauwkeurigheid voort volgens berichten, die hier ontvangen zijn via speciale Nederlandsche en Belgi sche correspondenten en andere bronnen. De neutrale militaire waarnemers ln Polen wijzen er op, dat de Polen niet in staat zijn slag te leveren met een grootelijks sterke ren vijand, langs een front van 1600 mijl en dat zij daarom wel overwogen, dit front In korten. Maarschalk Smigly Rydz echter, zal spoe dig bevel geven om halt te houden en aan kondigen, dat het oogenblik voor de Polen is gekomen, om zich in te graven. De berichten uit Polen en uit Berlijn ma* ken het duidelijk, dat de Poolsche troepen terugtrekken zonder verwarring of verlies van moreel. Een Duitsche officieele uit spraak brengt hulde aan hun dapperheid. Poolsche officieren herinneren er aan, dat maarschalk Smigly Rydz een groote erva ring heeft in dezen vorm van oorlogvoe ring, uit den tijd toen hij in 1920 tegen de bolsjewiki streed en zijn divisies over bijna 600 mijl terugtrok uit Kiev alvorens zich om te keeren en zegevierend slag te leve ren. In den tegen woord igen strijd ia nog geen enkele geregelde veldslag geleverd en men vestigt er de aandacht op, dat het kleine antal krijgsgevangenen en kanonnen, dat in handen is gevallen van de Duitschers een hulde vormt voor de doeltreffendheid der plannen van den Poolschen generalissimus. Men gelooft, dat de kern van het Poolsche leger nog niet in het veld is gebracht en men heeft nog niets gehoord van de kleine Poolsche tanks, waarvan het Poolsche leger naar verluidt verscheidene duizenden stuks bezit. De Duitschers rukken op het oogen blik op over iand, dat zoo vlak is als een biljart en vinden daarbij grooten steun in de heerschende droogte. Men verwacht, dat het herfstweer en de verandering van het landschap een groote wijziging zal brengen in de doelmatigheid van de Duitsche gemo toriseerde troepen. Men haalt een gezegde uit Poolsche kringen aan, waarin optimis tisch verklaard wordt, dat de Duitschers nog niet weten, waar zij mede te doen heb ben. Door Radio Marine Corporation is een telegram opgevangen van den Belgischen kruiser Jean Jadot, waarin gemeld werd, dat deze 42 man had opgenomen, opvarenden van het Engelsche vrachtschip „Regent Tiger", dat getorpedeerd is door een duik boot. Het tiende Fransche legercommuniqué luidt: „Voortzetting van onze plaatselijke vor deringen. Op de punten, waar de vijand terugwijkt, past hij vernietiging van con structies toe en wij ontmoeten mijnvelden Activiteit van onze luchtverkenning. Ter zee toonen onze patrouille-strijdkrachten een zeer groote activiteit. Een nauwe sa menwerking met de Britsche strijdkrachten ter verdediging van de zeeverbinding verzekerd". De Britsche regeering heeft contrabande- controlebases gevestigd in Kirkwall, Wey- mouth en de downs in Engeland, benevens in Gibraltar en Haïfa. Schepen met bestemming naar vijandelijk gebied of havens in neu trale landen, waaruit gemakkelijk goederen naar vijandelijk gebied kunnen worden ver zonden, wordt dringend den raad gegeven vrijwillig binnen te loopen in een van de controlebases en voorzoover het Engeland betreft, bij voorkeur in Weymouth. Wan neer de schepen hieraan gevolg geven en vastgesteld wordt, dat zij geen contrabande aan boord hebben, kunnen hun passen wor den uitgereikt ter vergemakkeling van hun reis. Schepen, die niet vrijwillig een bezoek brengen aan genoemde bases, zullen er aan bloot staan naar een dergelijke basis geleid te worden in gevallen waarin een behoor lijk onderzoek ter zee niet uitvoerbaar is. Een proclamatie met een specificatie van de goederen, die als contrabande zullen worden behandeld, is op 3 September uit gegeven. Engeland zal in vollen omvang ge bruik maken van zijn rechte» als oorlog voerende, om te verhinderen, dat contra bande den vijand bereikt. Aan den anderen kant zal de Engelsche regeering alles doen wat in haar vermogen ligt, om den bonafiden, neutralen handel te vergemakkelijken. Zij heeft de neutrale regeeringen er reeds van in kennis gesteld, dat zij bereid zal zijn voorstellen van neu trale regeeringen in overweging te nemen. Ofschoon de naam blokkade vaak ge bruikt wordt als een gemakkelijke term voor de beschrijving van den economischen oor log, gebaseerd op de uitoefening van de rechten van oorlogvoerende ter zee, is een blokkade van Duitschland in den formeelen zin van het woord, niet verklaard. Uiteraard echter zal het schepen niet toegestaan zijn hun reis te vervolgen met een uit contra bande bestaande lading, wanneer zij recht streeks of uiteindelijk bestemd zijn voor den vijand. In de controlebases zal alles worden gedaan om de 6chepen zoo snel mogelijk te onderzoeken, vooral die schepen, welke vrij willig binnenloopen. Neutralen schepen wordt medegedeeld, dat het oponthoud tot een minimum teruggebracht zal worden, wanneer zij medewerken door al hun papie ren op de meest gemakkelijke wijze in orde te houden en eventueel duplicaten aan te leggen, die kunnen worden overhandigd aan den onderzoekingsambtenaar. Voorts is bekend gemaakt, dat schepen, die binnenloopen in andere Britsche havens dan genoemde bases, bij normaal handeldrijven verzocht zal worden de douane volledige bijzonderheden te verstrekken over hun lading, of deze nu aan land gebracht wordt of wel aan boord blijft. Wanneer er reden bestaat voor de verdenking, dat contrabande aan boord is, kan het ministerie voor den economischen oorlog machtiging geven tot lossing van het schip. Er wordt een speciale contrabandecommis sie gevormd onder voorzitterschap van lord Finloy, v/elke commissie op grond van be wijzen in elk bijzonder geval een uitspraak zal doen. De ladingen zullen vrijgegeven worden, vastgehouden worden voor nader onderzoek of wel in beslag worden genomen en het schip zal, tenz(j het redenen heeft gegeven om in beslag te worden genomen, vergunning krijgen om zjjn reis te vervol gen. Wanneer de uitspraak luidt, dat sche pen of goederen in beslag worden genomen, dan worden zy overgedragen aan den admi raliteitsmaarschalk, die voor de bewaking verantwoordelijk is tot het geval voorgeko men is voor het „prijshof".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 7