TEGEN DE WET
Uitkeering posterijen aan de schatkist
met 1t millioen verhoogd.
tweede blad.
Postbegrooling.
Indien noodig tariefswijzigingen.
Girodienst en telefoonverkeer
breiden zich uit.
Overtreding bepalingen
rijtijdenbesluit.
Waterstaatsbegrooting
3.6 millioen lager.
Vrijwillige burgerlijke
dienst.
Centrale organisatie
eischt f 65.0C0.
Adres van antwoorQ
de Troonrede.
Begrooting van justitie
f 487.513 meer
geraamd.
In de Memorie van Toelichting
tot de Begrooting Posterijen voor
1940 lezen wij o.m.:
Bij de afweging van de belangen
van de gebruikers, het bedrijf en de
de schatkist, welke drie factoren
steeds bij de samenstelling van d<
begrooting een rol spelen, heeft to
leedwezen van den minister als ge
volg van* de tegenwoordige tijds
omstandigheden het belang van de
schatkist nog zwaarder gewicht in
de schaal gelegd dan over vorige ja
ren het geval is geweest Dit heeft
er toe gelela de uitkeering aan de
schatkist van 8.500.000 te verhoo-
gen tot 10.000.000.
Dit is overigens nog niet gepaard gegaan
met een aanpassing van de cijfers der be
grooting aan de verwachtingen, die de thans
ingetreden oorlogstoestand meebrengt. Spe
ciaal zijn de opbrengstcijfers nog niet ver
minderd. De volstrekt onoverzichtelijke ge
volgen, die uit de huidige internationale ver
houdingen met betrekking tot post-, tele
graaf- en telefoonverkeer kunnen voort
vloeien, maken het onmogelijk te schatten,
hoe het verloop van het verkeer zal zijn.
De minister ontveinst zich nochtans niet,
dat de mogelijkheid niet is uitgesloten, dat
hij door thans nog niet geheel te voorziene
invloeden, in tegenstelling met vorige jaren,
er niet in zal slagen de raming geheel te
verwezenlijken.
Mocht zulks in den loop van het
begrootingsjaar noodig olijken, dan
zal de minister niet nalaten de wen-
schelijkheid en mogelijkheid van
tariefswijziging te overwegen.
De totalen der lasten en Daten, vermeld
in deze begrooting, zijn 9.368.000 hooger
dan die voor 1939.
Als algemeene oorzaken van de stijging
der lasten kunnen genoemd worden de toe
nemende verkeersomvang en de uitbreiding
van de noodige apparatuur, alsmede de ver
hooging van de bijdrage aan de algemeene
middelen van 8.500.000 op 10.000.000.
Voorts moge worden gewezen op de vol
gende lasten stijgingen in het bijzonder:
1. De stijging der loonen, ten gevolge van
den thans geheel doorgevoerden achturigen
werkdag bij het bestellend personeel en een
nieuwe regeling van de vergoedingen aan
stationhouders.
2. De stijging der gebouwenkosten en al
gemeene kosten ten gevolge van de daar
onder opgenomen kosten ten behoeve van de
luchtbescherming.
3. De stijging van de onderhoudskosten van
de technische activa door de boeking van
kosten van binnenleiding op exploitatie, in
plaats van, zooals tot dusverre, op kapitaal.
Ook in 1940 zullen bij de exploitatie van
den postdienst de richtlijnen van de laatste
jaren worden gevolgd.
Daarbij zal naast een economische uitvoe
ring van den dienst bij voortduring worden
gestreefd naar het verschaffen van gerief
aan de gebruikers tegen zoo laag mogelijke
tarieven.
Met plaatsen van een beperkt aan
tal briefkaartautomaten zal worden
voortgegaan. De ontwikkeling van
het verkeer mag gunstig genoemd
worden.
Telegrafie.
De in het laatste kwartaal van 1937 be
gonnen daling van het buitenlandsche te-
legraafverkeer zette zich gedurende de eer
ste meand van 1938 voort, waarna tot het
einde van dat jaar een lichte toeneming
van dit verkeer viel waar te nemen.
Vergeleken met 1937 verminderde het
aantal met het buitenland gewisselde tele
grammen de transito-telegrammen bui
ten beschouwing gelaten met ruim
150.000.
De op 1 Februari 1937 ingevoerde aan
zienlijke verlaging van het tarief voor bin-
nenlandsche telegrammen deed haar stimu-
leerenden invloed op het verkeer ook in
1938 in ruime mate gelden.
Het aantal in dit verkeer verzonden'tele-
grammen, dat in 1937, vergeleken bij 1936.
met ruim 249.000 toenam, was in 1938 nog
ruim 270.000 hooger dan in 1937. Het bin-
nenlandsch verkeer nam in 1938 toe met
19 pet. (tegen 21 pet. in 1937). Het Euro-
peesch verkeer verminderde met 3.3 pet. (in
1937 nam het toe met 9.4 pet). Het buiten-
Europeesch verkeer verminderde met 5.3
pet. (in 1937 nam het toe met 10.5 pet.) Het
aantal transitotelegrammen verminderde met
20 pet. (tegen 5.3 pet. in 1937). Het totale
verkeer nam als gevolg van een en ander
toe met 1.5 pet. (in 1937 met 11.8 pet).
Bij de begrooting 1939 werd de verwach
ting uitgesproken, dat een toeneming van
het nadeelige saldo van de dienstonderdee-
len draad- en radiotelegraafdienst ver
moedelijk niet zal kunnen worden verme
den. Dit vermoeden blijkt bewaarheid, aan
gezien bedoeld nadeelig saldo over het jaar
1938 ongeveer 90.000 hooger is dan over
het daaraan voorafgaande jaar.
De opbrengst van het binnenlandsche te-
legraafverkeer is geraamd op 600.000,
waarbij rekening is gehouden met de ver
wachting, dat de op 1 Fb'ruari 1937 inge
voerde tariefsverlaging nog toteenige toene
ming van het verkeer zal leiden.
Wat het buitenlandsche verkeer betreft,
is aangenomen, dat dit in 1940 niet veel
grooter zal zijn dan in 1938.
Telefonie.
De ontwikkeling van het interlocale te
lefoonverkeer blijft bevredigend. Het aan
tal interlocale gesprekken steeg in 1938 ten
opzichte van 1938 van 47 408.755 tot
55.633.023, een vooruitgang van 8.224.268
gesprekken of 17.3 pet. Deze stijging heeft
zich in den loop van dit jaar in overeen
komstige mate voortgezet.
Verwacht mag worden, dat het langs
automatischen weg afgewikkelde verkeer
in de naaste toekomst in sterkere mate dan
thans reeds het geval is zal stijgen ten ge
volge van de voortschrijding der landelijke
automatiseering en koppeling van telefoon
districten onderling (in 1938 werd 36.1 pet.
automatisch).
Ook de ontwikkeling van het internatio
nale telefoonverkeer gaf reden tot tevre
denheid. Het aantal spreekminuten dat in
1937 11.711.517 bedroeg, liep in 1938 op tot
12.444.579.
De groei van het aantal telefoonaanslui
tingen blijft zich eveneens in stijgende
lijn ontwikkelen. De zuivere aanwas beliep
in 1938 12.159 aansluitingen tegen 11.931 in
1937.
In verband met een en ander kan
de opbrengst van de locale en inter
locale gesprekken op 20.900.000
geraamd worden t.o. 17.065.000
voor 1939.
Voor het internationaal verkeer bedraagt
de ramipg 3.200.000 tegen 2.675.000 voor
1939.
Postchèque- en girodienst.
De Postchèque- en Girodienst blijft zich
nog steeds in sterke mate ontwikkelen,
waardoor zoowel het aantal rekening-hou
ders en de verkeersomvang als het alge
meen saldo-tegoed toenemen.
De raming der rente, gekweekt door de
belegging kan hierdoor gesteld worden op
t 6.200.000; dat is 600.000 meer dan de
raming voor 1939 ad 5.600.000. Deze hoo-
gere raming is mogelijk, omdat het totaal
belegde bedrag niet onbelangrijk is kun
nen worden opgevoerd. Voorts is aangeno
men, dat een verdere verlaging van den
thans geldenden gemiddelden rentevoet,
niet zal geschieden.
De opbrengst wegens rechten, verkoop
van formulieren, enz. is met f 2.239.000,
35.000 lager geraamd dan voor 1938 in
verband met een verlaging van de tarieven
voor bijzondere werkzaamheden verricht
voor rekening-houders en de mogelijkheid
van een lagere ontvangst van toevallige ba
ten. In totaal is geraamd voor 1940
9.164.400 tegenover een raming voor 1939
van 8.514.000. De hoogere raming der las
ten komt vrjjwel geheel voor rekening van
de uitbreiding van den dienst.
In totaal is uitgetrokken 5.932.000 te
genover een raming van 5.457.0000 in de
begrooting voor 1939.
Chauffeurs adresseeren
aan de regeering.
Het bestuur van de Nederlandsche Unie
van chauffeurs en overig automobielper-
soneel, aangesloten bij den Centralen Bond
van Transportarbeiders, heeft zich naar
aanleiding van het rijtijdenbesluit in een
adres tot de ministers van sociale zaken
en van waterstaat gewend.
Adressante brengt hierin naar
voren, dat uit de talrijke klachten,
die bij het bestuur binnenkomen,
blijkt, dat ondanks de groote
ruimte, welke de toegestane af
wijkingen van het rijtijdenbesluit
de ondernemingen bieden, er toch
nog op zeer groote schaal over
tredingen der werk- en rusttij
denbepalingen plaats hebben.
Het heeft het bestuur getroffen, dat
blijkens berichten in de dagbladen door
verdere ontheffing te verkrijgen van de
bepalingen van hoofdstuk III van het rij
tijdenbesluit onder het motief dat, nu tal
van chauffeurs onder de wapenen zijn ge
roepen, hun patroons niet de beschikking
kunnen krijgen over geschikte plaatsver
vangers.
Tegen deze pogingen en beweringen
meent het bestuur zich met stelligheid te
moeten verzetten. Er is op het oogenblik
nog een overvloed van voor het autobe
drijf geschikte arbeidskrachten, hetgeen
een onderzoek heeft uitgewezen.
In verband hiermede dringt het
bestuur er bij de ministers op aan
om, zoolang de nationale of in
ternationale toestand daartoe niet
dwingt, geen verdere algemeene
ontheffingen van de bepalingen
van hoofdstuk III van het rijtij
denbesluit, hetzij voor het geheele
automobielbedrijf, hetzij voor be
paalde bedrijfstakken daarvan, te
verleenen.
Het bestuur zou het op prijs stellen,
indien de ministers alvorens ,.e dien aan
zien een beslissing te nemen de organisatie,
als belangrijkste vereeniging van werkne
mers in het automobielbedrijf, daaromtrent
zouden willen hooren.
Tenslotte dringt het bestuur aan op het
bevorderen van een betere controle op de
naleving van de voorschriften van de hier-
behandelde wettelijke regeling.
Het eindcijfer der uitgaven ten laste van
den gewonen dienst beloopt f 44.899.525
tegen 48.583.981 in 1939, of f 3.684.456 min
der dan in laatstgenoemd jaar. Dit verschil
kan grootendeels verklaard worden uit de
omstandigheid, dat de uitkeering aan het
verkeersfonds ruim 3,8 millioen lager kan
worden gesteld dan het bedrag, hetwelk
daarvoor in de begrooting voor 1939 was op
genomen.
ONZE POSTVLUCHTEN.
Uitreis: Gier te Bangkok, Buizerd te
Basrah.
Thuisreis: Torenvalk te Athene, Wiele
waal te Bangkok.
Voor 1940 wordt op deze begrooting voor
den gewonen dienst aangevraagd f 29.428.433
of 3.564.309 minder en voor den kapitaal-
dienst 24.409.700 of f 3.212.044 meer dan
in 1939.
Het is der regeering gebleken, dat in den
laatsten tijd in talrijke gemeenten organisa
ties van personen zijn ontstaan, die zich
vrijwillig beschikbaar stellen voor het ver
richten van diensten in buitengewone om
standigheden.
De regeering heeft voor dit streven groote
waardeering. Zü is er van overtuigd, dat in
buitengewone omstandigheden van vrijwil
lige diensten in vele gevallen een dankbaar
gebruik kan worden gemaakt.
Intusschen is de regeering van meening,
dat te dezen eenige centrale leiding van
overheidswege niet kan worden gemist o.m.
ter voorkoming van onnoodige krachtsver
spilling en verwarring, alsmede ter vermij
ding van wrijvingsmogelijkheden met orga
nisaties, als b.v. het Roode Kruis, de eerste
hulp bij ongelukken, de vrijwillige burger
wachten en de Nederlandsche vereeniging
voor luchtbescherming, die reeds geruimen
lijd gewaardeerde diensten bewijzen.
De regeering overweegt met betrekking
tot de hier besproken materie nadere regelen
vast te stellen, ten einde dt noodige eenheid
op dit punt te waarborgen. De kosten, welke
uit een centrale organisatie voortvloeien,
worden geschat op f 65.000.
Op den kapitaaldienst wordt meer aange-
vraag in verband met een meerdere ver
strekking van kapitaal aan het staatsbedrijf
der posterijen, telegrafie en telefonie ad
3.057.000 en een meerdere verstrekking
van kapitaal aan het staatsbedrijf der alge
meene landsdrukkerij ad 155.044.
INVOER-MONOPOLIE VOOR VISCH.
De minister van economische zaken deelt
mede, dat het in het voornemen ligt, met
ingang van Vrijdag 22 September a.s. de
Nederlandsche Visscherijcentrale aan te
wijzen als monopolie-houdster voor den
invoer van de volgende visscherijproduc-
ten: pekel- en steurharing, haring, versch,
gekoeld, bevroren, zeevisch (inclusief
lever, kuit en hom), versch, gekoeld, be
vroren, zoetwatervisch (inclusief aal en
paling), versch, gekoeld, bevroren, schaal-
en schelpdieren, vischconserven en gecon
serveerde visch (niets uitgezonderd).
Dit houdt in, dat de invoer van deze
producten slechts zal zijn toegestaan, in
dien daarvoor een machtiging tot invoer
is afgegeven, hetgeen geschiedt door of
namens de Nederlandsche visscherijcen
trale en wel slechts nadat de betreffende
importeur met die centrale of een door
haar aangewezen instantie een monopolie
overeenkomst voor het betreffende artikel
heeft afgesloten. Slechts met een impor
teur, die zich bij de Nederlandsche Vis-
scherij-Centrale heeft doen organiseeren,
kunnen monopolie-overeenkomsten wor
den afgesloten.
Zooveel mogelijk zal de Nederlandsche
Visscherijcentrale aan de haar bekende
importeurs van bovengenoemde artikelen
circulaires toezenden, waarin een en ander
nader wordt uiteengezet. Deze circulaires
zijn tevens op aanvraag verkrijgbaar bij
de Nederlandsche Visscherij-Centrale,
Juliana van Stolbergplein 3-4 te 's-Gra-
venhage.
EXPLOSIE IN SMEDERIJ TE HILLEGOM.
Twee gewonden.
Vanochtend heeft te Hillegom een krach
tige explosie plaats gehad in de smederij
van de firma Fransen aan de Meerstraat.
De dertigjarige gehuwde smidsknecht M.
de Haas was bezig met het autogeenlasschen
van een benzinebrander. Plotseling sprong
de tank uit elkaar, waardoor de Haas ernstig
werd gewond. Een been werd verbrijzeld.
De 32-jarige knecht van de firma Ttijnveld,
G. de Groot, die het apparaat gebracht had
en op de reparatie stond te wachten, be
kwam eveneens ernstige verwondingen aan
het been. De beide gewonden zijn per zie
kenauto overgebracht naar de Mariastich-
ting te Haarlem. De geweldige knal der
explosie welke op enkele kilometers afstand
te hooren was, heeft de ruiten der smederij
totaal vernield.
Gisteren heeft de Eerste K*
werp-adres van antwoord od T*" h,t ont
behandeld. Slechts de n.s.b.-errh tr°°nred~
JJ 1**3acir"
«n. h,j
monde van den heer van Vesse
tegen den inhoud. Deze zou w ,m'
naderen uitleg willen hebben van rf6®08 e*n
betreffende de voedselvoorzienin assaK
over vragen willen stellen aan de* da,r-
De passage over de handhavmBregeerinS
neutraliteit was dezen spreker wel V8ft ®nae
zin, al vond hij haar eenigszin* 8ar d<m
heer Michiels van Kessenioh vertol'
ontwerp-adres. Hy merkte op dat het
Kamer al jaren achtereen'dit «h me
stuurt. Het antwoord op de troon.Ij V(r-
beleefdheidsbetuiging, maar is
«en
Anders zou men critiek op de troon debat'
kunnen ontgaan. Evenals de Twom #nilst
mer stelt de Eerste Kamer 2jch Ka.
standpunt, dat de algemeene beschoi°P- 1,61
over de rijksbegrooting de meest n.ïfI*
gelegenheid bieden om op- en asnJ.t!c!li'lte
te maken over het regeeringsbeleid g*n
Het adres van antwoord werd te
aangenomen. Mr. v. Vessem liet aant.il
te hebben tegen gestemd. ens'
Daarna werden eenige Kimercomnta
opnieuw samengesteld, hetgeen eveneen. lS
de inleidende werkzaamheden bij den
vang van het nieuwe zittingsjaar behoort*11'
e
nen
De raming van dit hoofdstuk
28.057.210. Voor het dienstjaar 19397™f
gestaan f 27.569.697, zoodat voor 1940 m»»„
wordt geraamd 487.513.
Ten aanzien van de stijging wordt od»
merkt, dat deze voornamelijk haar oom.t
vindt in: "k
1. De reorganisatie van de rijkspolitie
welke geleidelyk voortgang vindt.
2. De sterke bezetting der straf gestichten
waardoor tot eenige uitbreiding en in dienst
houden van hulppersoneel is moeten worden
overgegaan, alsmede de te treffen maatrege
len welke noodzakelijk zijn in verband met
den achterstand in de executie van von-
nissen.
3. De noodzakelijke verhooging van den
post „verplegingssubsidie", eendeels als ge
volg van de stijging van de aantallen in
particuliere zorg verpleegd wordende regee-
ringskinderen en nieuw onder voogdij van
vereenigingen komende minderjarigen, an-
derdeels met het oog op eenige verhooging
van den geldelijken steun voor de laagst
gesubsidieerde categorie van minderjarigen,
t.w. die minderjarigen, welke na 1 Januari
1936 onder voogdij van vereenigingen zijn
gekomen.
BOTSING TUSSCHEN TWEE
VRACHTAUTO'S.
Een persoon ernstig, twee licht
gewond.
Gisteravond is op den rijksweg Moer
dijkBreda, onder Zevenbergschehoek een
Belgische verhuisauto, van de gebroeders
Walon te Brussel, doordat de wagen niet
voldoende rechts hield, in botsing gekomen
met een met fruit geladen vrachtauto uit
Bergen op Zoom. De Belgische auto, welke
een snelheid van naar schatting 70 km.
had, geraakte van den weg en botste aan
den voet van den berm tegen een boom,
welke hierdoor afknapte.
In den wagen waren naast den chauffeur
nog drie personen gezeten, van wie één
een ernstige hersenschudding opliep en aan
een der beenen werd gewond, terwijl de
beide andere inzittenden lichtere kwetsuren
kregen De drie slachtoffers werden naar
het Sint Ignatiusziekenhuis te Breda ver
voerd
De chauffeur van de auto bleef evenals
de bestuurder en de inzittenden van den
anderen wagen, welke slechts licht be
schadigd werd, ongedeerd
MR. VAN SCHAIK WEER
KAMERVOORZITTER.
By K. B. van 19 September 1939.
benoemd tot voorzitter van de i
Kamer der Staten-Generaal voor het m
vak der tegenwoordige zitting, mr.
H. van Schaik ,lid van die Kamer,
Naar het Engelsch van
MARTIN PORLOCK.
25)
„O", zei Jane en wendde haar blik af.
,.Niet Don-Quichotachtig, alleen maar rid
derlijk".
„Ridderlijk? 't Mocht wat!" zei Nicholas
met nadrük.
„U zat in de penarie. Door u daar uit te
helpen heb ik u aan mij verplicht".
Jane sloeg haar oogen naar hem op, doch
onmiddellijk weer neer.
„U heeft het maar steeds over verplich
tingen".
„Natuurlijk".
Stilte. Nicholas rookte rustig verder.
Jane speelde met haar koffielepeltje.
„Wat is de bedoeling?" vroeg Jane wan
hopig. „Wilt u soms, dat ik iets voor u
doe?"
„Misschien", zei Nicholas Revel.
Jane richtte haar hoofd weer op en
dwong zich zelf er als het ware toe den
ondoorgrondelijken blik van de zwarte
oogen te ontmoeten. Zij waren echter niet
op haar gericht.
„Wat is het?" vroeg zij.
„Kom, laten wij het nu over iets anders
hebben", zei Nicholas, die nog steeds over
de rivier uitkeek. „Vertelt u mij eens ik
geloof dat uw vader op het oogenblik een
beroerden tijd doormaakt, hè?"
„Paps? Wel, wat hij ookIk weet niet
Waar spreekt u eigenlijk over?"
„Eiken Dinsdag en Vrijdag geheel nieuw
programma. Ik vroeg u hoe sir Hector
Frensham op dit politie-progrom reageert".
„O", zei Jane. „Nu begrijp ik het", het
geen zeer te betwijfelen was, te oordeelen
naar de manier waarop ze dit zei.
Haar stem klonk paradoxaal genoeg
opgelucht en tevens teleurgesteld. Toen
zij echter verder sprak, werd haar stem
teer en droevig. „Arme lieverd! Beroerd is
nog te zwak voor den tijd, dien hij nu
doormaakt. Ik maak my erg bezorgd over
hem heel erg bezorgd zelfs! Sinds den
laatstgp van die verschrikkelijke moorden
is hij maar twee nachten thuis geweest. En
ik weet zeker, dat hy zelfs toen niet ge
slapen heeft, tenminste niet behoorlijk. Ziet
u, hij voelt niet alleen wat ieder ander ook
voelt ik bedoel afschuw en ontzetting en
en wel, dat soort van waar-moet-dat-
heen-gevoel, maar hij heeft nog een soort
zuiver persoonlijk gevoel ook. Ik geloof,
dat het hem te moede is, alsof een heel stel
kinderen aan zijn hoede toevertrouwd was
en hy niet goed op hen gelet had. En dan,
natuurlijk, de onvermijdelijke critiek,
waardoor hij zich wel niet de wet laat
voorschrijven, maar die hem toch op de ze
nuwen begint te werken. Ik ben bang, dat
hij zelf nog zal gaan gelooven, dat van dl
de dingen, die de kranten over hem en
Scotland Yard schrijven, in de helft toch
zeker wel een kern van waarheid zal zit
ten. Hoewel ieder, die ook maar eenigszins
de politie kent, weet .wat een prachtcorps
het werkelijk is, geloof ik toch dat leeken
zich nauwelijks een denkbeeld kunnen
vormen hoe moeilijk het is aan dit lugubere
drama van dien X een einde te maken. Ik
vrees, dat ik niet erg begrijpelijk uiteen
gezet heb, wat ik bedoel, maar het is ook
allemaal zoo
„Ik begrijp volkomen wat u bedoelt", zei
Nicholas. „U wilt zeggen, dat de menschen
al zoo gewend zyn te denken in phrasen als:
„er moet van hoogerhand ingegrepen wor
den" en „hier moet een eind aan gemaakt
worden" en „laat de politie er achter heen
zitten", dat zij zelf zijn gaan gelooven hier
mee iets te bedoelen wanneer zij ze uit
spreken".
„Ja!" beaamde Jane gretig. „Dat is pre
cies wat Paps laatst nog zei. Hij had toen
een paar ingezonden artikelen in de kran
ten gelezen. Woest was hij! Toch stak hij
er den draak mee die schat! niette
genstaande al de narigheden, die hij had.
Maar het is toch wel een van de zonder
lingste dingen, die ooit gebeurd zijn, niet
waar? Ik bedoel, zelfs, mij lijkt het bijna
wel, ik zou haast zeggen ongelooflijk toe,
dat dit maar kan doorgaan".
„Dat zie ik niet in", zei Nicholas Revel.
„Dat zie ik heelemaal niet in. Waarom zou
het niet doorgaan? Wat kan er tegen ge
daan worden? Het zou wat anders zijn als
X een bende was".
Jane staarde hem verbaasd aan. „Eigen
aardig toch, dat u precies dezelfde dingen
als paps zegt. Hy is er van overtuigd, dat
X maar één persoon is, hoewel sommige
van zijn beste mannen er zeker van zijn,
dat het een bende is.
„En waaruit bestaat die bende dan vol
gens hen?"
Jane haalde haar schouders op. „Dat
weet ik niet, want dat heeft hij mij niet
verteld. Uit bolsjewisten of iets dergelijks,
denk ik. Tenslotte zou het echt iets voor
anarchisten en dat slag zijn, niet waar?
Ik bedoel voor menschen, die de maat
schappelijke orde willen vernietigen.
„Het is geen bende", zei Nichlas. „Als dat
het geval was, zou het gauw genoeg zoo
al niet lang afgeloopen zijn. Zoodra er
meer dan één persoon achter zoo'n zaakje
zit, bestaat er gevaar of kans, als u dat
liever hebt dat iemand uit de school gaat
klappen; voor geld, uit angst, of om welke
reden dan ook".
„U schijnt er heel zeker van te zijn, dat
het maar één man is", zei Jane.
„Dat ben ik ook".
„Hoe kunt u daar zeker van zijn?"
„Hoe kan uw vader daar zeker van zijn?"
„Hij zou iets kunnen weten, wat ik niet
weet. Hij vertelt mij niet alles".
„Hij weet niets!" zei Nicholas Revel. „Hij
kan niets weten. Als hij iets wist, zou er
wel iets gedaan zyn. In een zaak als deze
staat iets weten gelijk met iets doen. Dit
behoort niet zoo te zijn, maar dit moet zoo
zijn".
Jane staarde over de rivier.
„U spreek net alsof u denkt, dat het nog
wel een heelen tyd kan doorgaan". Zij
huiverde.
„Dat doe ik ook".
„Maar dat kan toch niet!"
„Wie zou dat kunnen verhinderen? Niet
de politie!"
Jane keek hem recht in het gez
Haar oogen fonkelden en de kleur op
wangen werd nog dieper.
„En waarom niet?"
„Omdat deze het totaal verkeerd
„Nee maar!" riep Jane uit. -En wat
u af van de manier, waarop de p
zaak aanpakt? U hebt toch zeker
kranten gelezen, niet waar?"
„Zeker", zei Nicholas. n
Jane sloeg met haar kleine vuis
tafel. „Dan moet u ook weten, aai
kunt weten! Dagen lang heeft ^t,
kranten gestaan, dat het voor de gekend
dat de plannen van de politie n
gemaakt kunnen worden".
„Ja, dat is zoo!" .en o«"
,Hoe durft u dan", zei Jane me #et
heilspellende kalmte, „hoe dur t.
zoo'n air van superioriteit hie ep
verkondigen, dat u weet wat zjl
het oogenblik uitvoert en dat
uithalen?" pJechW
Nicholas keek haar aan m r>"
uitdrukking, waarachter echter
„Ieder, die over een heDB»»
vermogen beschikt, zou u ^eb. I
kunnen zeggen, wat ik u ge 0ngeveer.
weet nu eenmaal hoe de po i 0iitie 'e
werk gaat. Ik weet ook, da oVgrK
overkomen is, wat haar nogv0udté
aan
men is. Het recept t1e
goed „mixen", roeren en zachtj
kook houden". wordt verV'»