TEGEN DE WET Uitkeering posterijen aan de schatkist met 1t millioen verhoogd. tweede blad. Postbegrooling. Indien noodig tariefswijzigingen. Girodienst en telefoonverkeer breiden zich uit. Overtreding bepalingen rijtijdenbesluit. Waterstaatsbegrooting 3.6 millioen lager. Vrijwillige burgerlijke dienst. Centrale organisatie eischt f 65.0C0. Adres van antwoorQ de Troonrede. Begrooting van justitie f 487.513 meer geraamd. In de Memorie van Toelichting tot de Begrooting Posterijen voor 1940 lezen wij o.m.: Bij de afweging van de belangen van de gebruikers, het bedrijf en de de schatkist, welke drie factoren steeds bij de samenstelling van d< begrooting een rol spelen, heeft to leedwezen van den minister als ge volg van* de tegenwoordige tijds omstandigheden het belang van de schatkist nog zwaarder gewicht in de schaal gelegd dan over vorige ja ren het geval is geweest Dit heeft er toe gelela de uitkeering aan de schatkist van 8.500.000 te verhoo- gen tot 10.000.000. Dit is overigens nog niet gepaard gegaan met een aanpassing van de cijfers der be grooting aan de verwachtingen, die de thans ingetreden oorlogstoestand meebrengt. Spe ciaal zijn de opbrengstcijfers nog niet ver minderd. De volstrekt onoverzichtelijke ge volgen, die uit de huidige internationale ver houdingen met betrekking tot post-, tele graaf- en telefoonverkeer kunnen voort vloeien, maken het onmogelijk te schatten, hoe het verloop van het verkeer zal zijn. De minister ontveinst zich nochtans niet, dat de mogelijkheid niet is uitgesloten, dat hij door thans nog niet geheel te voorziene invloeden, in tegenstelling met vorige jaren, er niet in zal slagen de raming geheel te verwezenlijken. Mocht zulks in den loop van het begrootingsjaar noodig olijken, dan zal de minister niet nalaten de wen- schelijkheid en mogelijkheid van tariefswijziging te overwegen. De totalen der lasten en Daten, vermeld in deze begrooting, zijn 9.368.000 hooger dan die voor 1939. Als algemeene oorzaken van de stijging der lasten kunnen genoemd worden de toe nemende verkeersomvang en de uitbreiding van de noodige apparatuur, alsmede de ver hooging van de bijdrage aan de algemeene middelen van 8.500.000 op 10.000.000. Voorts moge worden gewezen op de vol gende lasten stijgingen in het bijzonder: 1. De stijging der loonen, ten gevolge van den thans geheel doorgevoerden achturigen werkdag bij het bestellend personeel en een nieuwe regeling van de vergoedingen aan stationhouders. 2. De stijging der gebouwenkosten en al gemeene kosten ten gevolge van de daar onder opgenomen kosten ten behoeve van de luchtbescherming. 3. De stijging van de onderhoudskosten van de technische activa door de boeking van kosten van binnenleiding op exploitatie, in plaats van, zooals tot dusverre, op kapitaal. Ook in 1940 zullen bij de exploitatie van den postdienst de richtlijnen van de laatste jaren worden gevolgd. Daarbij zal naast een economische uitvoe ring van den dienst bij voortduring worden gestreefd naar het verschaffen van gerief aan de gebruikers tegen zoo laag mogelijke tarieven. Met plaatsen van een beperkt aan tal briefkaartautomaten zal worden voortgegaan. De ontwikkeling van het verkeer mag gunstig genoemd worden. Telegrafie. De in het laatste kwartaal van 1937 be gonnen daling van het buitenlandsche te- legraafverkeer zette zich gedurende de eer ste meand van 1938 voort, waarna tot het einde van dat jaar een lichte toeneming van dit verkeer viel waar te nemen. Vergeleken met 1937 verminderde het aantal met het buitenland gewisselde tele grammen de transito-telegrammen bui ten beschouwing gelaten met ruim 150.000. De op 1 Februari 1937 ingevoerde aan zienlijke verlaging van het tarief voor bin- nenlandsche telegrammen deed haar stimu- leerenden invloed op het verkeer ook in 1938 in ruime mate gelden. Het aantal in dit verkeer verzonden'tele- grammen, dat in 1937, vergeleken bij 1936. met ruim 249.000 toenam, was in 1938 nog ruim 270.000 hooger dan in 1937. Het bin- nenlandsch verkeer nam in 1938 toe met 19 pet. (tegen 21 pet. in 1937). Het Euro- peesch verkeer verminderde met 3.3 pet. (in 1937 nam het toe met 9.4 pet). Het buiten- Europeesch verkeer verminderde met 5.3 pet. (in 1937 nam het toe met 10.5 pet.) Het aantal transitotelegrammen verminderde met 20 pet. (tegen 5.3 pet. in 1937). Het totale verkeer nam als gevolg van een en ander toe met 1.5 pet. (in 1937 met 11.8 pet). Bij de begrooting 1939 werd de verwach ting uitgesproken, dat een toeneming van het nadeelige saldo van de dienstonderdee- len draad- en radiotelegraafdienst ver moedelijk niet zal kunnen worden verme den. Dit vermoeden blijkt bewaarheid, aan gezien bedoeld nadeelig saldo over het jaar 1938 ongeveer 90.000 hooger is dan over het daaraan voorafgaande jaar. De opbrengst van het binnenlandsche te- legraafverkeer is geraamd op 600.000, waarbij rekening is gehouden met de ver wachting, dat de op 1 Fb'ruari 1937 inge voerde tariefsverlaging nog toteenige toene ming van het verkeer zal leiden. Wat het buitenlandsche verkeer betreft, is aangenomen, dat dit in 1940 niet veel grooter zal zijn dan in 1938. Telefonie. De ontwikkeling van het interlocale te lefoonverkeer blijft bevredigend. Het aan tal interlocale gesprekken steeg in 1938 ten opzichte van 1938 van 47 408.755 tot 55.633.023, een vooruitgang van 8.224.268 gesprekken of 17.3 pet. Deze stijging heeft zich in den loop van dit jaar in overeen komstige mate voortgezet. Verwacht mag worden, dat het langs automatischen weg afgewikkelde verkeer in de naaste toekomst in sterkere mate dan thans reeds het geval is zal stijgen ten ge volge van de voortschrijding der landelijke automatiseering en koppeling van telefoon districten onderling (in 1938 werd 36.1 pet. automatisch). Ook de ontwikkeling van het internatio nale telefoonverkeer gaf reden tot tevre denheid. Het aantal spreekminuten dat in 1937 11.711.517 bedroeg, liep in 1938 op tot 12.444.579. De groei van het aantal telefoonaanslui tingen blijft zich eveneens in stijgende lijn ontwikkelen. De zuivere aanwas beliep in 1938 12.159 aansluitingen tegen 11.931 in 1937. In verband met een en ander kan de opbrengst van de locale en inter locale gesprekken op 20.900.000 geraamd worden t.o. 17.065.000 voor 1939. Voor het internationaal verkeer bedraagt de ramipg 3.200.000 tegen 2.675.000 voor 1939. Postchèque- en girodienst. De Postchèque- en Girodienst blijft zich nog steeds in sterke mate ontwikkelen, waardoor zoowel het aantal rekening-hou ders en de verkeersomvang als het alge meen saldo-tegoed toenemen. De raming der rente, gekweekt door de belegging kan hierdoor gesteld worden op t 6.200.000; dat is 600.000 meer dan de raming voor 1939 ad 5.600.000. Deze hoo- gere raming is mogelijk, omdat het totaal belegde bedrag niet onbelangrijk is kun nen worden opgevoerd. Voorts is aangeno men, dat een verdere verlaging van den thans geldenden gemiddelden rentevoet, niet zal geschieden. De opbrengst wegens rechten, verkoop van formulieren, enz. is met f 2.239.000, 35.000 lager geraamd dan voor 1938 in verband met een verlaging van de tarieven voor bijzondere werkzaamheden verricht voor rekening-houders en de mogelijkheid van een lagere ontvangst van toevallige ba ten. In totaal is geraamd voor 1940 9.164.400 tegenover een raming voor 1939 van 8.514.000. De hoogere raming der las ten komt vrjjwel geheel voor rekening van de uitbreiding van den dienst. In totaal is uitgetrokken 5.932.000 te genover een raming van 5.457.0000 in de begrooting voor 1939. Chauffeurs adresseeren aan de regeering. Het bestuur van de Nederlandsche Unie van chauffeurs en overig automobielper- soneel, aangesloten bij den Centralen Bond van Transportarbeiders, heeft zich naar aanleiding van het rijtijdenbesluit in een adres tot de ministers van sociale zaken en van waterstaat gewend. Adressante brengt hierin naar voren, dat uit de talrijke klachten, die bij het bestuur binnenkomen, blijkt, dat ondanks de groote ruimte, welke de toegestane af wijkingen van het rijtijdenbesluit de ondernemingen bieden, er toch nog op zeer groote schaal over tredingen der werk- en rusttij denbepalingen plaats hebben. Het heeft het bestuur getroffen, dat blijkens berichten in de dagbladen door verdere ontheffing te verkrijgen van de bepalingen van hoofdstuk III van het rij tijdenbesluit onder het motief dat, nu tal van chauffeurs onder de wapenen zijn ge roepen, hun patroons niet de beschikking kunnen krijgen over geschikte plaatsver vangers. Tegen deze pogingen en beweringen meent het bestuur zich met stelligheid te moeten verzetten. Er is op het oogenblik nog een overvloed van voor het autobe drijf geschikte arbeidskrachten, hetgeen een onderzoek heeft uitgewezen. In verband hiermede dringt het bestuur er bij de ministers op aan om, zoolang de nationale of in ternationale toestand daartoe niet dwingt, geen verdere algemeene ontheffingen van de bepalingen van hoofdstuk III van het rijtij denbesluit, hetzij voor het geheele automobielbedrijf, hetzij voor be paalde bedrijfstakken daarvan, te verleenen. Het bestuur zou het op prijs stellen, indien de ministers alvorens ,.e dien aan zien een beslissing te nemen de organisatie, als belangrijkste vereeniging van werkne mers in het automobielbedrijf, daaromtrent zouden willen hooren. Tenslotte dringt het bestuur aan op het bevorderen van een betere controle op de naleving van de voorschriften van de hier- behandelde wettelijke regeling. Het eindcijfer der uitgaven ten laste van den gewonen dienst beloopt f 44.899.525 tegen 48.583.981 in 1939, of f 3.684.456 min der dan in laatstgenoemd jaar. Dit verschil kan grootendeels verklaard worden uit de omstandigheid, dat de uitkeering aan het verkeersfonds ruim 3,8 millioen lager kan worden gesteld dan het bedrag, hetwelk daarvoor in de begrooting voor 1939 was op genomen. ONZE POSTVLUCHTEN. Uitreis: Gier te Bangkok, Buizerd te Basrah. Thuisreis: Torenvalk te Athene, Wiele waal te Bangkok. Voor 1940 wordt op deze begrooting voor den gewonen dienst aangevraagd f 29.428.433 of 3.564.309 minder en voor den kapitaal- dienst 24.409.700 of f 3.212.044 meer dan in 1939. Het is der regeering gebleken, dat in den laatsten tijd in talrijke gemeenten organisa ties van personen zijn ontstaan, die zich vrijwillig beschikbaar stellen voor het ver richten van diensten in buitengewone om standigheden. De regeering heeft voor dit streven groote waardeering. Zü is er van overtuigd, dat in buitengewone omstandigheden van vrijwil lige diensten in vele gevallen een dankbaar gebruik kan worden gemaakt. Intusschen is de regeering van meening, dat te dezen eenige centrale leiding van overheidswege niet kan worden gemist o.m. ter voorkoming van onnoodige krachtsver spilling en verwarring, alsmede ter vermij ding van wrijvingsmogelijkheden met orga nisaties, als b.v. het Roode Kruis, de eerste hulp bij ongelukken, de vrijwillige burger wachten en de Nederlandsche vereeniging voor luchtbescherming, die reeds geruimen lijd gewaardeerde diensten bewijzen. De regeering overweegt met betrekking tot de hier besproken materie nadere regelen vast te stellen, ten einde dt noodige eenheid op dit punt te waarborgen. De kosten, welke uit een centrale organisatie voortvloeien, worden geschat op f 65.000. Op den kapitaaldienst wordt meer aange- vraag in verband met een meerdere ver strekking van kapitaal aan het staatsbedrijf der posterijen, telegrafie en telefonie ad 3.057.000 en een meerdere verstrekking van kapitaal aan het staatsbedrijf der alge meene landsdrukkerij ad 155.044. INVOER-MONOPOLIE VOOR VISCH. De minister van economische zaken deelt mede, dat het in het voornemen ligt, met ingang van Vrijdag 22 September a.s. de Nederlandsche Visscherijcentrale aan te wijzen als monopolie-houdster voor den invoer van de volgende visscherijproduc- ten: pekel- en steurharing, haring, versch, gekoeld, bevroren, zeevisch (inclusief lever, kuit en hom), versch, gekoeld, be vroren, zoetwatervisch (inclusief aal en paling), versch, gekoeld, bevroren, schaal- en schelpdieren, vischconserven en gecon serveerde visch (niets uitgezonderd). Dit houdt in, dat de invoer van deze producten slechts zal zijn toegestaan, in dien daarvoor een machtiging tot invoer is afgegeven, hetgeen geschiedt door of namens de Nederlandsche visscherijcen trale en wel slechts nadat de betreffende importeur met die centrale of een door haar aangewezen instantie een monopolie overeenkomst voor het betreffende artikel heeft afgesloten. Slechts met een impor teur, die zich bij de Nederlandsche Vis- scherij-Centrale heeft doen organiseeren, kunnen monopolie-overeenkomsten wor den afgesloten. Zooveel mogelijk zal de Nederlandsche Visscherijcentrale aan de haar bekende importeurs van bovengenoemde artikelen circulaires toezenden, waarin een en ander nader wordt uiteengezet. Deze circulaires zijn tevens op aanvraag verkrijgbaar bij de Nederlandsche Visscherij-Centrale, Juliana van Stolbergplein 3-4 te 's-Gra- venhage. EXPLOSIE IN SMEDERIJ TE HILLEGOM. Twee gewonden. Vanochtend heeft te Hillegom een krach tige explosie plaats gehad in de smederij van de firma Fransen aan de Meerstraat. De dertigjarige gehuwde smidsknecht M. de Haas was bezig met het autogeenlasschen van een benzinebrander. Plotseling sprong de tank uit elkaar, waardoor de Haas ernstig werd gewond. Een been werd verbrijzeld. De 32-jarige knecht van de firma Ttijnveld, G. de Groot, die het apparaat gebracht had en op de reparatie stond te wachten, be kwam eveneens ernstige verwondingen aan het been. De beide gewonden zijn per zie kenauto overgebracht naar de Mariastich- ting te Haarlem. De geweldige knal der explosie welke op enkele kilometers afstand te hooren was, heeft de ruiten der smederij totaal vernield. Gisteren heeft de Eerste K* werp-adres van antwoord od T*" h,t ont behandeld. Slechts de n.s.b.-errh tr°°nred~ JJ 1**3acir" «n. h,j monde van den heer van Vesse tegen den inhoud. Deze zou w ,m' naderen uitleg willen hebben van rf6®08 e*n betreffende de voedselvoorzienin assaK over vragen willen stellen aan de* da,r- De passage over de handhavmBregeerinS neutraliteit was dezen spreker wel V8ft ®nae zin, al vond hij haar eenigszin* 8ar d<m heer Michiels van Kessenioh vertol' ontwerp-adres. Hy merkte op dat het Kamer al jaren achtereen'dit «h me stuurt. Het antwoord op de troon.Ij V(r- beleefdheidsbetuiging, maar is «en Anders zou men critiek op de troon debat' kunnen ontgaan. Evenals de Twom #nilst mer stelt de Eerste Kamer 2jch Ka. standpunt, dat de algemeene beschoi°P- 1,61 over de rijksbegrooting de meest n.ïfI* gelegenheid bieden om op- en asnJ.t!c!li'lte te maken over het regeeringsbeleid g*n Het adres van antwoord werd te aangenomen. Mr. v. Vessem liet aant.il te hebben tegen gestemd. ens' Daarna werden eenige Kimercomnta opnieuw samengesteld, hetgeen eveneen. lS de inleidende werkzaamheden bij den vang van het nieuwe zittingsjaar behoort*11' e nen De raming van dit hoofdstuk 28.057.210. Voor het dienstjaar 19397™f gestaan f 27.569.697, zoodat voor 1940 m»»„ wordt geraamd 487.513. Ten aanzien van de stijging wordt od» merkt, dat deze voornamelijk haar oom.t vindt in: "k 1. De reorganisatie van de rijkspolitie welke geleidelyk voortgang vindt. 2. De sterke bezetting der straf gestichten waardoor tot eenige uitbreiding en in dienst houden van hulppersoneel is moeten worden overgegaan, alsmede de te treffen maatrege len welke noodzakelijk zijn in verband met den achterstand in de executie van von- nissen. 3. De noodzakelijke verhooging van den post „verplegingssubsidie", eendeels als ge volg van de stijging van de aantallen in particuliere zorg verpleegd wordende regee- ringskinderen en nieuw onder voogdij van vereenigingen komende minderjarigen, an- derdeels met het oog op eenige verhooging van den geldelijken steun voor de laagst gesubsidieerde categorie van minderjarigen, t.w. die minderjarigen, welke na 1 Januari 1936 onder voogdij van vereenigingen zijn gekomen. BOTSING TUSSCHEN TWEE VRACHTAUTO'S. Een persoon ernstig, twee licht gewond. Gisteravond is op den rijksweg Moer dijkBreda, onder Zevenbergschehoek een Belgische verhuisauto, van de gebroeders Walon te Brussel, doordat de wagen niet voldoende rechts hield, in botsing gekomen met een met fruit geladen vrachtauto uit Bergen op Zoom. De Belgische auto, welke een snelheid van naar schatting 70 km. had, geraakte van den weg en botste aan den voet van den berm tegen een boom, welke hierdoor afknapte. In den wagen waren naast den chauffeur nog drie personen gezeten, van wie één een ernstige hersenschudding opliep en aan een der beenen werd gewond, terwijl de beide andere inzittenden lichtere kwetsuren kregen De drie slachtoffers werden naar het Sint Ignatiusziekenhuis te Breda ver voerd De chauffeur van de auto bleef evenals de bestuurder en de inzittenden van den anderen wagen, welke slechts licht be schadigd werd, ongedeerd MR. VAN SCHAIK WEER KAMERVOORZITTER. By K. B. van 19 September 1939. benoemd tot voorzitter van de i Kamer der Staten-Generaal voor het m vak der tegenwoordige zitting, mr. H. van Schaik ,lid van die Kamer, Naar het Engelsch van MARTIN PORLOCK. 25) „O", zei Jane en wendde haar blik af. ,.Niet Don-Quichotachtig, alleen maar rid derlijk". „Ridderlijk? 't Mocht wat!" zei Nicholas met nadrük. „U zat in de penarie. Door u daar uit te helpen heb ik u aan mij verplicht". Jane sloeg haar oogen naar hem op, doch onmiddellijk weer neer. „U heeft het maar steeds over verplich tingen". „Natuurlijk". Stilte. Nicholas rookte rustig verder. Jane speelde met haar koffielepeltje. „Wat is de bedoeling?" vroeg Jane wan hopig. „Wilt u soms, dat ik iets voor u doe?" „Misschien", zei Nicholas Revel. Jane richtte haar hoofd weer op en dwong zich zelf er als het ware toe den ondoorgrondelijken blik van de zwarte oogen te ontmoeten. Zij waren echter niet op haar gericht. „Wat is het?" vroeg zij. „Kom, laten wij het nu over iets anders hebben", zei Nicholas, die nog steeds over de rivier uitkeek. „Vertelt u mij eens ik geloof dat uw vader op het oogenblik een beroerden tijd doormaakt, hè?" „Paps? Wel, wat hij ookIk weet niet Waar spreekt u eigenlijk over?" „Eiken Dinsdag en Vrijdag geheel nieuw programma. Ik vroeg u hoe sir Hector Frensham op dit politie-progrom reageert". „O", zei Jane. „Nu begrijp ik het", het geen zeer te betwijfelen was, te oordeelen naar de manier waarop ze dit zei. Haar stem klonk paradoxaal genoeg opgelucht en tevens teleurgesteld. Toen zij echter verder sprak, werd haar stem teer en droevig. „Arme lieverd! Beroerd is nog te zwak voor den tijd, dien hij nu doormaakt. Ik maak my erg bezorgd over hem heel erg bezorgd zelfs! Sinds den laatstgp van die verschrikkelijke moorden is hij maar twee nachten thuis geweest. En ik weet zeker, dat hy zelfs toen niet ge slapen heeft, tenminste niet behoorlijk. Ziet u, hij voelt niet alleen wat ieder ander ook voelt ik bedoel afschuw en ontzetting en en wel, dat soort van waar-moet-dat- heen-gevoel, maar hij heeft nog een soort zuiver persoonlijk gevoel ook. Ik geloof, dat het hem te moede is, alsof een heel stel kinderen aan zijn hoede toevertrouwd was en hy niet goed op hen gelet had. En dan, natuurlijk, de onvermijdelijke critiek, waardoor hij zich wel niet de wet laat voorschrijven, maar die hem toch op de ze nuwen begint te werken. Ik ben bang, dat hij zelf nog zal gaan gelooven, dat van dl de dingen, die de kranten over hem en Scotland Yard schrijven, in de helft toch zeker wel een kern van waarheid zal zit ten. Hoewel ieder, die ook maar eenigszins de politie kent, weet .wat een prachtcorps het werkelijk is, geloof ik toch dat leeken zich nauwelijks een denkbeeld kunnen vormen hoe moeilijk het is aan dit lugubere drama van dien X een einde te maken. Ik vrees, dat ik niet erg begrijpelijk uiteen gezet heb, wat ik bedoel, maar het is ook allemaal zoo „Ik begrijp volkomen wat u bedoelt", zei Nicholas. „U wilt zeggen, dat de menschen al zoo gewend zyn te denken in phrasen als: „er moet van hoogerhand ingegrepen wor den" en „hier moet een eind aan gemaakt worden" en „laat de politie er achter heen zitten", dat zij zelf zijn gaan gelooven hier mee iets te bedoelen wanneer zij ze uit spreken". „Ja!" beaamde Jane gretig. „Dat is pre cies wat Paps laatst nog zei. Hij had toen een paar ingezonden artikelen in de kran ten gelezen. Woest was hij! Toch stak hij er den draak mee die schat! niette genstaande al de narigheden, die hij had. Maar het is toch wel een van de zonder lingste dingen, die ooit gebeurd zijn, niet waar? Ik bedoel, zelfs, mij lijkt het bijna wel, ik zou haast zeggen ongelooflijk toe, dat dit maar kan doorgaan". „Dat zie ik niet in", zei Nicholas Revel. „Dat zie ik heelemaal niet in. Waarom zou het niet doorgaan? Wat kan er tegen ge daan worden? Het zou wat anders zijn als X een bende was". Jane staarde hem verbaasd aan. „Eigen aardig toch, dat u precies dezelfde dingen als paps zegt. Hy is er van overtuigd, dat X maar één persoon is, hoewel sommige van zijn beste mannen er zeker van zijn, dat het een bende is. „En waaruit bestaat die bende dan vol gens hen?" Jane haalde haar schouders op. „Dat weet ik niet, want dat heeft hij mij niet verteld. Uit bolsjewisten of iets dergelijks, denk ik. Tenslotte zou het echt iets voor anarchisten en dat slag zijn, niet waar? Ik bedoel voor menschen, die de maat schappelijke orde willen vernietigen. „Het is geen bende", zei Nichlas. „Als dat het geval was, zou het gauw genoeg zoo al niet lang afgeloopen zijn. Zoodra er meer dan één persoon achter zoo'n zaakje zit, bestaat er gevaar of kans, als u dat liever hebt dat iemand uit de school gaat klappen; voor geld, uit angst, of om welke reden dan ook". „U schijnt er heel zeker van te zijn, dat het maar één man is", zei Jane. „Dat ben ik ook". „Hoe kunt u daar zeker van zijn?" „Hoe kan uw vader daar zeker van zijn?" „Hij zou iets kunnen weten, wat ik niet weet. Hij vertelt mij niet alles". „Hij weet niets!" zei Nicholas Revel. „Hij kan niets weten. Als hij iets wist, zou er wel iets gedaan zyn. In een zaak als deze staat iets weten gelijk met iets doen. Dit behoort niet zoo te zijn, maar dit moet zoo zijn". Jane staarde over de rivier. „U spreek net alsof u denkt, dat het nog wel een heelen tyd kan doorgaan". Zij huiverde. „Dat doe ik ook". „Maar dat kan toch niet!" „Wie zou dat kunnen verhinderen? Niet de politie!" Jane keek hem recht in het gez Haar oogen fonkelden en de kleur op wangen werd nog dieper. „En waarom niet?" „Omdat deze het totaal verkeerd „Nee maar!" riep Jane uit. -En wat u af van de manier, waarop de p zaak aanpakt? U hebt toch zeker kranten gelezen, niet waar?" „Zeker", zei Nicholas. n Jane sloeg met haar kleine vuis tafel. „Dan moet u ook weten, aai kunt weten! Dagen lang heeft ^t, kranten gestaan, dat het voor de gekend dat de plannen van de politie n gemaakt kunnen worden". „Ja, dat is zoo!" .en o«" ,Hoe durft u dan", zei Jane me #et heilspellende kalmte, „hoe dur t. zoo'n air van superioriteit hie ep verkondigen, dat u weet wat zjl het oogenblik uitvoert en dat uithalen?" pJechW Nicholas keek haar aan m r>" uitdrukking, waarachter echter „Ieder, die over een heDB»» vermogen beschikt, zou u ^eb. I kunnen zeggen, wat ik u ge 0ngeveer. weet nu eenmaal hoe de po i 0iitie 'e werk gaat. Ik weet ook, da oVgrK overkomen is, wat haar nogv0udté aan men is. Het recept t1e goed „mixen", roeren en zachtj kook houden". wordt verV'»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 6