DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Chamberlain bespreekt in het Lagerhuis den economischen oorlog. Een Nederlaridsch K.L.H.-toestel door de Duitschers beschoten. De torpedeering van houtbooten. De communistische partij in Frankrijk verboden. Artillerïegevechten aan het Westelijk front. ftr alge K.L.M.-vliegtuig bij Helgoland door Duitsch toestel beschoten. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.—, franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIEN Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V, Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telei. 3320, redactie 3330. Dit nummer bestaat uit twee bladen. Directeur: C. KRAK. Woensdag 27 September 1939 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. 141e Jaargang meene toestand. dat Engeland in de Von Ribbentrop naar Moskou vertrokken. De verdediging van Warschau. De strijd aan het westelijk front. Een der passagiers gedaod. Nadere bijzonderheden over de beschieting. De „Mees" beschoten dooreen Duitsch vliegtuig. Het Fransche legerbericht. ALKMAARSCHE COURANT. No. 228 In ry'n redevoering in het Lagerhuis heeft Chamberlain gister uitvoerig uiteen gezet dat de economische oorlog met even groote kracht zal gevoerd worden als de militaire. Engeland zal trachten den oorlog te beëindigen door Duitschland te beletten alle grondstoffen in te voeren welke het voor zijn oorlogsindustrie noodig heeft. Met de neutralen worden vriendschappelijke gesprekken gevoerd welke tot vereenvoudiging van de controle op contrabande kunnen leiden. Minister Churchill heeft vervolgens uiteengezet dat Engeland maatregelen heeft genomen om haar koopvaardijschepen een veilige vaart te verzekeren. Een Hollandsch verkeersvliegtuig de „Mees" van de K.L.M. is gister middag op ongeveer 120 k.m. ten Noordwesten van Helgoland door een Duitsch vliegtuig beschoten waarbij een Zweedsch passagier gedood is. Van Duitsche zijde wordt medegedeeld dat de aanvaller niet den indruk had gekregen dat hij met een neutraal verkeerstoestel had te maken. Van Duitsche zijde wordt de torpedeering van houtbooten verdedigd omdat hout als contrabande kan worden beschouwd. De Fransche regeering heeft officieel de communistische party en haar or ganisaties in Frankrijk verboden. Van het Westfront worden artilleriegevechten gemeld. De lading van neutrale schepen _De neutralen zitten op het oogenblik min of meer tus'schen den Duitschen hamer en «et Engelsche aambeeld met het gevolg «at zij het eigenlijk zijn die met hun Koopvaardijschepen de zwaarste slagen op vangen. In een oorlog zijn er niet veel grond- .o n of voedingsproducten die een oor- gvoerende staat, welké een lange, strijd- EVTI?°et ziet en °P z«n bevoor- wamiL t is> niet kan gebruiken. En wel an r men nu onder contrabande vrij wil hl!S rangschlkt wat men graag zelf wordt 6n den vijand niet gunt> dan ttoSiK V°0r neutrale staten wel uiterst houdèi overzeeschen handel intact te enEïWh0deZi?r dagen diverse Zweedsche «Uulose enCwn l<>t Zink€n gebracht die begrijpeiijt bout vervoerden en het is Zweden en'w i ultvoer daarvan voor schen van ln and met bun enorme bos- Men Wf! 6 beteekenis is. •teld dat rein1! Va" Duitsche zijde vastge- v°or het ver 56 Sebruikt kan worden dat ook hor3" lgl" Van springstoffen en kt beschouwt Ji 1S wanneer men het vervaard' 6en stof welke dient tot oontrabande Van onvoorwaardelijke enD2wedee?e,,I,Snegelijkertt'd aan Finland zekerd heeft neutraliteit men ver- eevbiedisen W alle °Pzichten te zullen bracht. een gevoeligen slag toege- Dl» dieu4WeerIoos zijn overge* b°oten en nnrL 1 van vreemde duik- Van beide ziirU gs,sckePen, mogen daarbij ?0ed men hen n ren verkondigen hoe g0e^ men hen .ren verkondigen hoe terreurdadJ!eZlnd 's en boe ket slechts J®1 Welke de n jVan den tegenstander l** onvriender8!"6 partij tot haar spijt WanneerJ optreden nopen. de door EnPAi=egi de Deutsche Dienst 'chtzinnigg wii n °P gewetenlooze en °d°8 den hamf^i ontketende onzinnige Fndheden ern«r Van de "eutrale mo- eirt Duitsch]Vlg schade doet, dan be ft* zij maar k zeer' maar dan gshitserg zitt begrijpen waar de oor- de t°g ^Pdringen le^uroPa 'n jarenlangen iw het voort7o4, duitschland laat gde goederen Van den oorlog be dien Z(mken dan ho l" beslaS neemt of het aan alle het hiermede een Teinde van Utrale ,anden die naar geIiikertijd ^.rl°g verlangen. maakt Chamberlain in het %0 toa goede an den °°rlog ongeveer g°ederen in beslag heeft ge nomen welke het als contrabande voor Duitschland beschouwde. En hjj betoogt daarbij, dat de neutralen, die van die in beslag genomen voorraden eèn zeèï groot deel in Engelsche havens hebben afgela den, zelf wel zullen begrijpen, dat er ver schil is tusschen de Britsche politiek en de Duitsche bedreigingen, welke tot torpedee ring van neutrale schepen leiden. Een vlootblokkade, zoo wordt daar be toogd, verschilt niet van een belegering te land en niemand heeft ooit het denkbeeld geopperd dat een belegerende bevelvoerder vrije rantsoenen behoorde toe te staan aan een belegerde stad. Dus wordt alles wat Duitschland zou kunnen gebruiken door Engeland in be slag genomen en liggen er oneer de Brit sche kust tallooze Belgische en Holland- sche koopvaardijschepen, waarvan de kapiteins mogen afwachten wat er met hun ladingen zal gebeuren en wanneer zij naar hun eigen land mogen terug keeren. Duitschland en Engeland laten geen ge legenheid ongebruikt om aan. ieder die het hooren wil te verzekeren, dat zij de neu traliteit der niet strijdende staten in alle opzichten eerbiedigen. Maar intusschen vallen zij van beide kanten met alle beschikbare strijdkrachten op de neutrale koopvaardijschepen aan. Zij torpedeeren ze als ze geen kans zien de lading .ïaar eigen land over te brengen of zij nemm de schepen eenvoudig mee naar huis waar de niet voor hen bestemde lading een welkome aanvulling van de eigen voorraden kan vormen. Bedenkt men daarbij aan welke groote gevaren de bemanningen m de met mijnen bezaaide wateren thans zijn blootgesteld, dan is het zeker niet te verwonderen, dat er naarmate de oorlog langer duurt steeds minder neutrale vrachtschepen op de zeeën verschijnen. Waardoor dan de neutralen, alle vriend schapsbetuigingen ten spijt, de directe ge volgen van den oorlog ook zonder grens- schendingen aan den lijve ondervinden. In het Lagerhuis heeft Churchill een exposé gegeven van alles wat de Britsche oorlogsvloot reeds gedaan heeft om vijan delijke koopvaardijschepen te doen ver dwijnen en de eigen schepen ee„ veiligen overtocht te verzekeren. Chamberlain heeft daarbij uitvoerig uiteengezet hoe Engeland zich ook in de kringen van handel en industrie op den oorlog heeft ingesteld en hoe hei. zal belet ten, dat Duitschland de grondstoffen im porteert, welke het voor zijn oorlogsin dustrie noodig heeft. Van het Westelijk front worden slechts artilleriegevechten en verkenningen ge meld. Warschau wordt door de Duitschers hevig gebombardeerd, waaronder vooral de burgerbevolking heeft te lijden. Rijksminister van buitenlandsche zaken von Ribbentrop, heeft zich vanochtend met het Condor-vliegtuig Grenzmark van het vliegveld Tempelhof met den ambassadeur der Sovjet-Unie te Berlijn, Sschdarzev, en legatiesecretaris' Parolaw, op uitnoodiging der Sovjet-Russische regeering naar Moskou begeven. De rijksminister van buitenland sche zaken wordt vergezeld door onder staatssecretaris Gauss, de legatieraden Schnurre, Henke en Kordt. de plaatsver vangend chef van het protocol von Halem en leden van zijn persoonlijken staf. •Bij het vertrek waren aanwezig de Sov jet-Russisch luchtvaart-attaché brigade generaal Beljakoff met leden- der Sovjet- Russische ambassade. De zender te Warschau deelde gisteravond mede: „De een-en-twintigste dag van het oeleg van Warschau is tnans aangebroken en de laatste 24 uur waren nog verschrikke lijker dan de voorafgaande dagen. Met een onderbreking van 24 uur werden wy voort durend gebombardeerd door tweehonderd vliegtuigen en zwaar geschut. Honderden brandbommen hebber} talrijke branden ver oorzaakt, de meeste openbare gebouwen staan in vlammen. Het aantal branden is waarschijnlijk grooter dan vijftig. De brand weer en de burgerij bestrijden het vuur met den grootsten heldenmoed, doch haar taak wordt bemoeilijkt door het tekort aan water. Ook de voedselioes|jnd is moeilijk, vooral door de belemmering- -der distributie door de aanhoudende bombardementen. De honder den paarden die door granaten gedood wor den, worden onmiddellijk geslacht en onder de bevolking verdeeld. De openbare diensten verrichten wondéren". Het communiqué van het commando te Warschau van 25 Sept., dat met vertraging is overgekomen, zegt: „De afgeloopen nacht er. de dag van heden zijn de moeilijkste momenten, van het beleg geweest. De Duit- schèrs gingen over tot een stelselmatige ver woesting der stad door zwaar geschut en vliegtuigen. Van het aanbreken van den dag af vlogen de toestellen by tientallen over Warschau, zij bombardeeren het centrum en hebben door brandbommen honderden bran den veroorzaakt. Acht Duitsche vliegtuigen werden neergeschoten. De Poolsche mili tairen, die zich in de buitenwijken bevin den, hebben minder te lijden gehad dan de bewoners, daar de bombardementen vooral tegen de burgerbevolking gericht waren met het doel, dat het moreel geschokt zou worden. Bewoners werden gedood en hui zen verwoest. Het aantal slachtoffers kan niet geschat worden. Warschau is nog slechts een puinhoop. Het verkeer in zekere straten is moeilijk of onmogelijk geworden door de branden en de verwoestingen. De laatste buitenlandsche legaties hebben gis terenmiddag de stad moeten verlaten. Op Duitsch voorstel zouden zij zich naar de Duitsche linies begeven, doch toen zij Uit de stad wilden gaan, was het bombardement zoo hevig, dat zij besloten te blijven. Het ingesloten Modi in blijft zich dapper verde digen. Te Warschau is een aanval in den sector Mokotof afgeslagen. Het garnizoen der stad houdt stand op de rookende puin- hoopen en verdedigt zich heldhaftig". Het Fransche legerbericht van gister avond luidt: Activiteit van de vijandelijke artillerie ten zuiden van Zweibrücken en ten zuiden van Pirmasens. Vroeg in den ochtend is een aanval aan het front bij de Lauter afgeslagen. Vandaag heeft het Duitsche geschut onaf gebroken gebulderd in den centralen sector van het westelijk front, die zich ten westen van de kleine Vogezen uitstrekt tot aan de heuvels bij den Bliesoever. In deze streek, waar de Maginotlinie van de Siegfriedlinie wordt gescheiden door een heuvelrij, die evenwijdig aan de grens loopt, is sedert vier dagen het tooneel van een onafgebroken be drijvigheid dér troepen. Vooral het Duit sche geschut is hier zeer in actie. Opge merkt moet worden, dat het gebied tusschen Zweibrücken en Pirmasens het eenige punt aan het westelijk front is, waar zich geen natuurlijke hindernissen bij de fortificatie- stelsels voegen. In de streek tusschen Saar en Moezel zijn levendige gevechten ge voerd, die zijn geëindigd met het terugwer pen der Duitsche troepen op Duitsch gebied Gisteren is het Douglas Dc. 3 vliegtuig PH-ASM, de „Mees", dat gister ochtend 11 uur 55 van Kopenhagen naar ons land was vertrokken, te 14.10 u. tusschen Esbjerg en Helgoland beschoten door een aanvankelyk onbekend toestel, naar later bleek van Duitsche nationaliteit. By dit incident is een der inzittenden ,de 38-jarige Zweedsche ingenieur Gustav Robert Lamm, die op weg was naar een schoenfabriek te Brussel, gedood. Toen de Mees op ongeveer 800 meter hoogte op 120 k.m. ten N.W. van Hel goland vloog, bemerkte de airhostess, mejuffrouw Wynoldi, dat er iets niet in orde was, waarop zy zich naar de stuurhut begaf om gezagvoerder Mol! te waarschuwen. De boordwerktuigkundige vergezelde de airhostess naar de cabine en bemerkte aan een aantal kogelgaten, dat de machine was be schoten. De airhostess verleende den heer Lamm, die getroffen bleek, hulp. Hy had slechts gezegd „it is a gun", en was daarna bewegingloos in den stoel blijven zitten. Op Schiphol moest dr. Slotboom den dood constateeren. Het vliegtuig werd door de beschieting ernstig beschadigd. De regeering heeft direct een nauwkeurig onderzoek ingesteld. De beschieting van het K. L. M.-vliegtuig „Mees", op weg van Malmö via Kopenhagen naar Schiphol, heeft in luchtvaartkringen een diepen indruk gemaakt. Tot nog toe konden de toch reeds tot het uiterste be perkte luchtlijnen ongehinderd gevlogen worden, anders dan by de scheepvaart, waar groote ladingen vervoerd kunnen worden, die door de oorlogvoerende partijen als contrabande zouden kunnen worden be schouwd, vervoeren de verkeersvliegtuigen der K. L. M. uitsluitend passagiérs en post van het eene neutrale land naar het andere, vlieger over uitsluitend neutraal gebied. De duidelijk, sedert het uitbreken van den oorlog aangebrachte naam „Holland" in zeer groote letters, aan onder- en boven kant op romp en vleugels geschilderd, kan geen twijfel laten omtrent de nationaliteit dér K. L. M.-vliegtuigen en deze aandui ding is vooral uit de lucht reeds op grooten afstand zichtbaar. Daarbij komt, dat geen der luchtvaartmaatschappijen van de oor logvoerende landen Douglas-machines ge bruikt of in bezit heeft, met uitzondering van de weinige Douglas-vliegtuigen. waar over de Duischers kunnen beschikken se dert de Tsjechische luchtvaartmaatschappij C. L. S„ na de aansluiting van Tsjechoslo - wakije by het rijk, is opgeheven. Daardoor had de airhostess, me juffrouw Wynoldi, die, zooals ge bruikelijk is, achter in de machine stond, het eerst iets van de beschie ting waargenomen. Zij hoorde een vlug tikken, waarvan zij de oorzaak aanvankelijk niet kon thuisbrengen, doch dat later het geluid der kogel op de metalen beplating van het DouglasVliegtuig bleek te zijn. Het vliegtuig, dat de K. L. M.- machine aanviel, heeft recht achter het toestel gevlogen, zoodat het nog uit de cabine, noch uit de cockpit was waar te nemen. Dank zij haar tegenwoordigheid v.an geest en kordaat optreden is er geen paniek onder de passagiers in de machine ont staan. Zij waarschuwde direct den gezag voerder, die op geringere hoogte ging vlie gen, waarna het achtervolgende vliegtuig den aanval opgaf en zich verwijderde. Doordat de oorlogsmachine recht achter het K. L. M.-toestel vloog, toen de onbekende aanvaller het vuur opende, werd het Dou- glas-toestel uitsluitend aan de achterzijde geraakt. De kogels drongen voornamelijk de bagageruimte binnen, doch enkele drongen door de wanden, die de bagage ruimte scheiden van het toilet en de cabine en kwamen zoo in de cabine terecht. Het Duitsche Nieuwsbureau deelt mede: „Op 26 September tegen 14.30 uur is een Nederlandsch verkeersvliegtuig in de nabij heid van Helgoland door een Duitsch wa tervliegtuig beschoten. Dit voorval is het gevolg van een ongelukkigen samenloop van omstandigheden. Het aangevallen vlieg tuig geleek op een bekend vijandelijk ge vechtsvliegtuig-type en was niet door een Op grooten afstand zichtbaar kenteeken als neutraal verkeersvliegtuig te herkennen. Onder de bestaande weersomstandigheden kon men eerst op zeer korten afstand de nationaliteit van het vliegtuig herkennen aan de letters op romp en vleugels. Bo vendien werd de indruk, dat men met een vijandelijk vliegtuig te doen had, versterkt doordat het verkeersvliegtuig blijkbaar bij het ontdekken van het Duitsche vliegtuig trachtte zich in de wolken aan een achter volging te onttrekken. Op het oogenblik, dat de nationaliteit van het Nederlandsehe toestel duidelijk vaststond, staakte de be manning van het Duitsche vliegtuig het vuur. De Nederlandsehe machine kon haar vlucht voortzetten. De bemanning van het Duitsche toestel kan met het oog op de moeilijke weersomstandigheden en het on doelmatige uiterlijk en manoeuvreeren van het Nederlandsehe vliegtuig, geen ver wijt gemaakt worden, hoezeer het voorval ook moet worden betreurd". De Zweedsche heer Lamm, die op zoo ongelukkige wijze om het leven is gekomen, zat in den achtersten stoel, ter rechterzijde van de cabine. De kogel drong door den wand en door de dik bepolsterde rugleuning van de fauteuil in den rug van den heer Lamm, die daarna nog slechts kort leefde. Als door een wonder bleef mej. Wynoldi, die achter in de cabine stond, gespaard. Na aankomst op Schiphol is de „Mees" aan een nauwkeurige inspectie onderworpen. De romp, vooral de metalen beplating van staart en bagageruimte, bleek met verschei den kogelgaten doorzeefd. Ook een der vleu gels is door kogels getroffen en pas bij aan komst op Schiphol bemerkte men, dat dientengevolge een der benzinetanks was lek geschoten. Doordat het aanvallende vliegtuig voort durend in dezelfde lijn als de „Mees" achter de K. L. M.-machine heeft gevlogen, kon men de nationaliteit niet vaststellen, om dat het toen het eenmaal uit deze lijn af boog, zee snel verdwenen was. Uit de kogels was wellicht de identiteit van het vliegtuig op te maken geweest. Het bericht van het Duitsche Nieuwsbu reau, dat het 'n Duitsch toestel is geweest, maakt thans echter aan allen twijfel een einde. en met de bezetting van het dorp Perl door de Fransche troepen. Het gebied tusschen Zweibrücken en Pirmasens is door de inge nieurs van de Siegfriedlinie met buitenge wone zorg versterkt. De aanwezigheid van een waterlijn tusschen de stellingen sluit overigens de mogelijkheid van actie niet uit en het is in deze sectoren dan ook niet vol komen rustig. Dit getuigt een door de Duit schers bij den dageraad ingezetten aanval aan het Lauterfront, die door de Franschen werd afgeslagen. Bij verkenningsvluchten langs den Moezel tot dicht in de nabijheid van Aken en aan den linkeroever van den Rijn heeft men er zich rekenschap van kun nen geven, dat de Duitschers in het geheele Rijnland versterkingen hebben geconcen treerd. Het schijnt, dat althans een deel dezer troepen uit Oost-Duitschland afkom stig is. De toegangswegen tot de stellingen der Siegfriedlinie worden door de Fransche luchtmacht scherp in het oog gehouden. Het communiqué van hedenochtend luidt: De nacht was kalm. De vijandelijke artil lerie heeft geschoten op het achter onze li nies liggende gebied van Wissembourg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 1