laatste berichten, kijken is xoopenmcloeck siam-Crt. amsieroamsghe beurs UiidschcifteH £uchtaaact fyMicaties Spaansch garnizoen te Alkmaar. hoe de „Indra" ten onder ging. Gezagvoerder vertelt. van dc hcer J- EERSTE BLAD Alkmaar, Dinsdag. BUSVERBINDING ALKMAAR—SCHAGERBRUG. Door de N. V. autobusdienst Noordhol land is sedert eenige dagen een autobus dienst geopend tusschen Schagerbrug en Alkmaar, met aansluitende verbinding op Petten. Het traject loopt via St. Maartens brug, Burgerbrug en Burgervlotbrug. Tot heden ontbrak te Schagerbrug rechtstreek- sche verbinding met Allernaar terwijl ook de verbinding met de tusschengelegen dor pen te wenschen overliet. Om deze reden was door het gemeentebestuur van Zijpe reeds geruimen tijd geleden aangedrongen op het totstandkomen van een dienst als bovenbedoeld. ALKMAARSCHE DAMCLUB W. D. O. Deze club, die eiken Donderdag haar speelavonden houdt in hotel Ceres begint 12 October met haar winterwedstrijden. Een adspiranten-afdeeling zal bij ge noegzame deelneming worden opgericht. Men zie verder de advertentie in dit num mer. HOLL. MAATSCH. VAN LANDBOUW. Algemeene vergadering afd. Alkmaar. De voorzitter, de heer Jb. Blom te St. Pancras, wees er in zijn openingswoord op, dat, al is het prijspeil der zuivelproducten den laatsten tijd iets gestegen, het loopende jaar voor de veehouderij toch slecht is. Medegedeeld werd, dat wegens het onder de wapenen zijn van den secretaris het secretariaat tijdelijk wordt waargenomen door den heer J. Sijp te Alkmaar. Naar aanleiding van een schrijven van de afd. Putten betreffende den tarweprijs in 1940, was de vergadering van oordeel, dat deze wel aanzienlijk verhoogd zal dienen te worden, doch dat door de buitengewone om standigheden nog niet bepaald kan worden hoe veel deze verhooging moet zijn, zoodat het gevaarlijk is thans reeds prijzen te noe men. Wegens periodieke aftreding van den heer Blom, die zich niet herkiesbaar stelde, werd de heer J. Sijp te Alkmaar tot bestuurslid gekozen. Vragen aan het hoofdbestuur. Besloten werd aan het hoofdbestuur de volgende vragen te stellen: le. Zou het niet wenschelijk zijn te ver zoeken aan gemobiliseerde dierenartsen méér verlof te geven, opdat de t.b.c.-be- strijding onder het rundvee op de gewone wijze doorgang kan vinden en dat maat regelen worden genomen ter voorkoming van besmetting met t.b.c. door rundvee, dat bij mogelijke inundatie wordt overgeplaatst naar andere b.v. t.b.c.-vrije bedrijven? 2e. Zou het niet méér dan tot dusverre mogelijk zijn het algemeen prijspeil der landbouwproducten verhoogd te krijgen en wel zoodanig, dat de boeren eindelijk een redelijke belooning voor hun arbeid ontvan gen? 3e. Zou het niet mogelijk zijn te bevorde ren, dat zooveel mogelijk wordt gepubli ceerd uit welke grondstoffen de gedistru- bueerd wordende voedermiddelen zijn sa mengesteld en tevens wat ongeveer de ge halten zijn? 4e. Acht u het niet verkeerd, dat de land bouwers hun eigen geteelde granen voor be langrijk lageren prijs moeten afstaan dan waarvoor zij het benoodigde krachtvoeder moeten terugkoopen? 5e. Zou het niet wenschelijk zijn met alle kracht te bevorderen, dat aan gemobiliseerde hoofden van landbouwbedrijven speciaal ook met het oog op de voedselvoorziening méér verlof wordt gegeven? 6e. Zou het niet mogelijk zijn, dat, wanneer de regeering het scheuren van grasland op prijs stelt, zeer tijdig zoodanige garantie prijzen voor verschillende landbouwproduc ten in het vooruitzicht worden gesteld, opdat de noodige stimulans aanwezig is om tot het scheuren van grasland over te gaan? Tot afgevaardigde naar de algemeene ver gadering werd aangewezen de heer T. Bür- man te Zuid-Schermer en tot zijn plaatsver vanger de heer E. Dz. Govers te Alkmaar. Vervolgens werden verschillende bespre kingen gevoerd over te houden lezingen over landbouwvraagstukken. De heer J. Swaag dankte den heer Blom voor zijn uitstekende leiding, waarop sluiting volgde. DE 8 OCTOBER-VIERING. De kinderoptocht met versierde fietsen, autopeds, poppewagens, enz., welke gis termiddag, opgeluisterd door de muziekge zelschappen „St. Cecilia" en „Excelsior", die van 2.30 tot 4 uur door de stad trok, had een vlot verloop. De christelijke gymnastiekvereeniging „O. D. I. S.", de christelijke sportvereeni- ging „Jong Holland" en de gymnastiekver eeniging „de Halter" namen nog met groo- tere nummers aan den optocht deel. Vooral de vreugde van de kinderen in hun aardig versierde vehikels, bracht de oudere toeschouwers in een blijde stemming. De aangegeven route werd precies in den door het programma aangegeven tijd afge legd. Daarom aan de commissie ons compli ment. Des avonds hebben duizenden de ver lichting van de openbare gebouwen bewon derd. Vooral de verlichting van de Berger- brug, die prachtig in het water weerspie gelde trok groote belangstelling. Dank zij der rondgang van 't muziekgezelschap „Ex celsior" heerschte in de stad een gezellige drukte, die evenwel te vroeg door den regen werd verstoord. Uitgaven Kon. Ned. Toeristenbond A. N. W. B. De nieuwe nummers (van 7 October) van de Auto-kampioen en de Toeristen-kam pioen zien er weer uitstekend verzorgd uit en zullen zich door inhoud en illustratie ten, motorrijders en liefhebbers van toeris- zeker in de belangstelling van automobilis ten, motorrijders en liefhebbers van toe risme mogen verheugen. Het Zweedsche stoomschip „Eriksborg", onder commando van kapitein Frederik- son meerde in den vroegen ochtend te Amsterdam aan een der pieren van de Coenhaven. Het schip heeft den tragi- schen ondergang van de Finsche houtboot „Indra" meegemaakt en de geredden, in totaal negentien personen, waaronder de Nederlandsche loodsen van de Indra en van de Eriksborg, de gebr. Tuil uit Delf- Z"L i, t Bij de ramp zijn drie personen om net leven gekomen, n.1. de eerste machinist, Marlnlund, de donkeyman Muitanen en de stoker Farm. De loods van de „Indra" en kapitein Lindholm van de Indra, vertelden in so bere woorden over het vreeselijk ongeluk, dat het leven van drie zeelieden heeft ge- kosten dat schip en lading heeft doen ondergaan. De loods was onder Bornholm aan boord gekomen, zijn broer D. Tuil was aan boord van de „Eriksborg" gegaan, beide schepen waren met hout op weg naar Zaandam. De Indra kwam van Sundsval (Zweden). In de buurt voer nog een der schip, n.1. de Zweed „Karen", eveneens beladen met hout voor Zaandam. Er was afgesproken, dat de schepen in convooi zouden varen, om elkaar indien dit noodig was assistentie te kunnen verleenen. Het schip voer bij kalme zee buiten de mijnenvelden, toen te ruim kwart over elf een zware ontploffing weerklonk. Het schip was aan stuurboordzijde ter hoogte van de machinekamer geraakt. Ik stond aldus de loods aan stuurboordzijde van de brug door mijn kijker de omgeving op te nemen. Alles was in een minimum van tijd gebeurd, korter dan ik het vertel len kan, mijn kijker werd mij uit de hand geslagen, een watermassa spoot uit de machinekamer omhoog, stukken hout en deelen van het schip werden her- en der waarts geslingerd. Het onderstuk van de brug werd onder mij weggeslagen. De kapitein was op het oogenblik van de ontploffing in zijn hut. Het leek vertelde hij of de wanden op mij toe kwamen. Alles kraakte en splinterde. Ik wist de deur open te rukken en stormde naar boven. Het was een ravage en het schip begon snel te zinken. De stuur boordsloep was vrijwel totaal versplin terd, ook de werkboot was in elkaar ge drukt. De derde sloep was nog te ge bruiken. De menschen behielden hun kalmte en direct werd begonnen met het uitzetten van de sloep. Kort na de eerste ontploffing volgde een tweede, die minder hevig was. Waarschijnlijk was een ketel gesprongen. Kapitein en loods stelden in de machine kamer een onderzoek in. Het was duide lijk, dat de mannen, die daar hun taak vervulden, reddeloos verloren waren. De machinekamer stond al voor het grootste deel onder water. Met veel moeite was de sloep gestreken; als laatsten gingen kapitein Lindholm en de loods Tuil van boord. „We konden onmogelijk langer aan boord blijven, de toestand in de machine kamer was van dien aard, dat aan redden van de menschen niet te denken viel. Zij waren reeds omgekomen. Het schip dreef bovendien in de richting van de mijnenvelden". De gewonde stoker, die thans in het ziekenhuis te IJmuiden ligt, vertelde hij nog, was een paar seconden voor het ongeluk van plan naar beneden te gaan. Hij stond reeds op de ladder naar de ma chinekamer. Door den luchtdruk werd hij als een projectiel naar boven geschoten, waar hij op het dek terecht kwam. De Eriksborg nam de bemanning van de Indra aan boord. We bleven, zoo vertelde de loods van de Eriksborg, nog eenigen tijd bijgedraaid liggen. Maar het was dui delijk, dat het met de „Indra" gedaan was. Het wraak zonk langzaam, het voorschip stond reeds gedeeltelijk onder water en bovendien dreef het schip in de richting van de mijnenvelden. We besloten aldus kapitein Frederikson de reis voort te zetten, ook de „Karen" die geen hulp behoefde te bieden, zette de reis voort en tegen elf uur liepen we gisteravond te IJmuiden binnen om later naar Amster dam op te stoomen. PRIJSOPDRIJVING TE GRONINGEN. Tegen een schoenwinkelier te Groningen is procesverbaal opgemaakt, wegens het ongemotiveerd opdrijven van schoen prijzen. Hij had n.1. op geraffineerde wijze den, door de fabriek op den zool gestempelden, prijs van de schoenen doen verwijderen en oude voorraden tegen een veel te hoogen prijs verkocht. Een groot aantal paren schoenen, dat elders was opgeslagen, werd in beslag genomen. Tegen een tweeden schoenwinkelier te Groningen, die even eens in deze zaak betrokken was, werd proces verbaal opgemaakt, terzake het plegen van valschheid in geschrifte. Burgerij loopt te wapen. Op 8 April 1571, 's middags tusschen 4 en 5 uur, verschenen op 't Ritsevoort, toen nog buiten de stadspoort gelegen, vier wagens met Spaansche soldaten. Het waren fouriers en adelborsten, vooruitgestuurd om den komst aan te kondigen van twee vendels, die op bevel van den Graaf van Bossu uit Utrecht naar Alkmaar waren gedirigeerd. Te Utrecht hadden deze troepen een zeer slechte faam verworven, die, alom ver breid, te Alkmaar mede oorzaak was, dat aan de heeren fouriers geen vriendelijk „Welkom Vreemdeling" tegemoet klonk, vooral niet toen bleek, dat er nog 150 sol daten méér gefourageerd zouden moeten worden dan in een missive van den stadhou der stond aangekondigd. Er ontstond groote beweging onder de burgerij, die aanstonds te wapen liep en tegen de vooruitgezonden soldaten een alles behalve vriendelijke houding aannam. Op 't Stadhuis werd een spoedvergadering belegd. Tot het nemen van afdoende maat regelen en besluiten bleek het dien dag al te laat geworden. De houding van de burgerij tegenover de soldaten werd zoo dreigend, dat het stadsbe stuur deze laatsten ijlings een veilig onder komen verschafte op het Hooge Huis, toen bewoond door den rentmeester Dirk van Teylingen. Ondertusschen gingen de burgers eigen machtig over tot het bezetten der muren en het sluiten der poorten, zoodat de vendels Spaansche soldaten bij hun aankomst te Alk maar nog dienzelfden avond, niet konden binnenrukken, maar noodgedwongen in de voorstad moesten blijven liggen. Burgemeesteren, beangst voor plunderin gen aldaar, zorgden echter wel, dat de wach tenden van voldoende eten en drinken wer den voorzien. De fouriers, die alleen zich binnen de stad blijkbaar niet op hun gemak gevoel den, werden den volgenden dag in een schuit, onder het bruggetje bij 't Minder broedersklooster door, weer buiten de stad gevoerd. Met dat al waren de stadsbestuurders door de eigen burgerij in groote verlegen heid gebracht. Zij besloten om een paar ge deputeerden naar Bossu te zenden om aan hem de moeilijkheid voor te leggen en tevens om hem te verzoeken persoonlijk mede naar Alkm .ur te komen om de goede orde te herstellen. Zóó ver is het inderdaad gekomen: toen de burgers den graaf en de gedeputeerden zagen verschijnen, weken zij van de wallen en werden de poorten geopend, nadat de Spaansche soldaten drie dagen vergeefs hier op hadden gewacht. Stadsbestuur pleegt corruptie. Het duurde niet lang of men begon garni zoen en inkwartiering en de kosten en lasten daaraan verbonden moede te worden. De vroedschap wees reeds op 14 Mei eeni ge afgevaardigden aan, om te Amsterdam bij den stadhouder op verplaatsing van het garnizoen aan te dringen. Blijkbaar had deze expeditie geen succes, want reeds op 23 Mei werden opnieuw afgevaardigden uitgezon den, nu naar Den Haag, waar Bossu toen moest resideeren, „omme te solliciteren tot ontslakinge vande soldaten ende zoe wat bij den voirn.gedenomineerden (t.w. de af gevaardigden) gesconken wordt an eenyge heerén ofte anderen, tselve zal voir goet ge houden worden". Ondanks de toevoeging van deze omkoop- clausule kon ook ditmaal het gewenschte resultaat niet worden bereikt. Aan den „sergent van de spanse soldaten" werd door de vroedschap op 10 Juni gegund een uitkeering van 42 stuivers per dag „voer zijn service als voer vyer ende kaerssen". Aan den kapitein, Don Rodrigo, moesten diverse malen flinke bedragen worden ge leend, zoo eenmaal een som van 200 „omme daermede te reysen nae Bruessel" (21 Juni). Op 15 Juli besluit de vroedschap om aan Don Rodrigo kwijt te schelden „alsulcke 600 gulden als hem de stadt geleent heeft, mits gaders omtrent LXXX gulden van wijn ende byer". Wat bewoog de vroedschap tot dit gene reus gebaar? Nog geen week later, op 21 Juli, besluit zij 1000 of 1200 gulden te lichten op los- of lijfrenten, om daarmee achterstallige schul den, veroorzaakt door de aanwezigheid van het Spaansch garnizoen, te betalen. Voorts was reeds een omslag (heffing) onder de burgerij begonnen, „omme daer mede te subleveren (=ondersteunen) dye scamelste burgers, dye Spaense soldaten ge- hadt hebben ende alsnoch hebben Het ontbreekt aan voldoende gegevens om den geheelen gang van zaken duidelijk te maken. Mogen wij Boomkamp gelooven. dan heeft het lang aanhouden bij den stadhouder toch in zooverre succes gehad, dat de stad tenminste één vendel kwijtraakte. Hulp via Antwerpen! „Maar de anderen vertelt Boomkamp moesten zij nog eenigen tijd houden, en schoon Burgemeesteren sterk aanhielden om geheel ontheeven te zijn, was zulx vrugte- loos bij den stadhouder; waerom Burge meesters ende Raedt goedvonden gedepu- teerdens naar Antwerpen aen den Amptman te zenden, om aen hem te verzoeken, dat hij bij den Hertog 'van Alba of zijn zoon Don Frederik voor hun zoude solliciteeren om van de overige soldaten ontheeven te mogen zijn". In de Resolutiën van de Vroedschap wordt over een dergelijke deputatie geen woord gerept. Toch heeft Boomkamp 't in zoover wel bij 't rechte eind, dat hij als succesvol bemiddelaar bij den landvoogd noemt den „Amptman" te Antwerpen. B. blijkt niet te weten wie hiermede wordt bedoeld. Welnu dit was Ridder Godevaert of Govert Sterck, lid van een voornaam Zuid- Nederlandsch geslacht, van 1544-1577 ampt man (schout) van Antwerpen, daarna tot zijn dood, in 1587, Tresorier-generaal v. d. Koninkl. Financiën, een trouw dienaar van de Spaansche dynastie. Deze invloedrijke Antwerpenaar nu was gehuwd met een dochter, Cornelia, van het Alkmaarsche echtpaar Andrie Willemsz. van Oudtshoorn en Wilhelmina Pietersdr. Paling. Cornelia had nog een zuster, GeertAiyd, gehuwd met Jhr. Pieter van Bronchorst, een een broeder, Willém, gehuwd met Hester van Rollant. Deze 3 kinderen, die zich meest „van Son- nevelt" noemden naar een door hun vader gekochte heerlijkheid, waren in 1573 alle reeds overleden. In verband met de afwikkeling van de na latenschap van zijn overleden schoonouders, was de Antwerpsche Amptman steeds in connectie met Alkmaar gebleven. Juist in het jaar 1571 nu zijn de drie kin deren van hem in Alkmaar geweest, zooals blijkt uit een rekest d.d. 16 Dec. 1571, waar in Hester van Rollant, weduwe Willem van Sonnevelt, uit haar privé naam en als col- latrix, met haar zoon Pieter, van het Pro venhuis van Palinc en van Foreest, ten be hoeve van deze stichting aan het stadsbe stuur om vrijdom van accijns verzoekt, het geen reeds den volgenden dag werd toege staan. In dit rekest nu (in het archief van het Provenhuis in afschrift bewaard gebleven) komt deze passage voor: „Jonker Andries Stark, jonker Cornelis Starck ende vrouw Johanna, mijn vrouw van Ursel (Johanna Sterck was gehuwd met Reinier van Ursel), alhier cortelinks tot Alkmaar weesende Het wordt aldus zeer aannemelijk, dat het stadsbestuur getracht heeft via Ridder Gode vaert Sterck bij Alva te bereiken, wat bij Bossu niet mogelijk was geweest. De dankbaarheid van het stadsbestuur uit zich wel duidelijk in het op 22 Nov. 1571 door de vroedschap genomen besluit: ,als dat men mijn Heeren den amptman tot Antwer- pende ende zijnen kinderen quytsceldinge sullen (lees: zal) leveren vanden exue recht door het stedelijk bestuur geheven van erfenissen in de stad, die aan personen daarbuiten toevallen) vanden goeden van hyer getransporteert ende dyt over zekere diensten dye hij ende zijnen kinderen dé steede gedaen heeft ofte nocht doen sullen". T. P. H. WORTEL. K. L. M.-DIENST OP LONDEN WORDT HEROPEND. Uitbreiding van den dienst op Malmo. Nadat de K. L. M. den laatsten tijd nog slechts de diensten op Brussel en de Scan dinavische landen had gevlogen, zal binnen kort de dienst op Londen weder worden geopend. De K. L. M. heeft hiervoor de toestemming van de Engelsche autoriteiten gekregen. Men verwacht, dat de heropende dienst nog in den loop van deze week zal ingaan, wanneer de aan de Engelsche auto riteiten voorgelegde dienstregeling zal zijn goedgekeurd. Aanvankelijk zal één dienst per dag ge vlogen worden en wel van Schiphol naar het vliegveld Shorham bij Brighton aan de zuidkust van Engeland. Sinds het begin van den oorlog is dit vliegveld aangewezen voor het burgerluchtverkeer in plaats van Croy- don. Reeds lang hadden handelskringen op heropening van dezen dienst aangedrongen. Zij beteekent dan ook een belangrijkë tijd winst. Ook de lezers van Engelsche couran ten zullen nu hun dagblad kort na het ver schijnen kunnen lezen. De reden, waarom men zoo lang op de heropening van dezen belangrijken dienst heeft moeten wachten, ligt hierin,, dat eerst zeer uitgebreide veiligheidsmaatregelen moesten worden genomen om een regel matig functioneeren van den dienst moge lijk te maken. Er is een systeem uitgewerkt, waardoor alle bewapende posten, zoowel op de kust als ter zee, precies kunnen weten, wanneer een K. L. M.-vliegtuig zal passee- ren, zoodat de kans op incidenten zoo ge ring mogelijk zal zijn. De dienst over Kopenhagen naar Malmo wordt van morgen af twee maal per dag gevlogen. HITLER SPREEKT VOOR DE RADIO. De Duitsche radio-omroep deelt mede, dat Hitier vanmiddag om vier uur Duitsche tijd (3.20 Amsterdamsche tijd) voor de radio een toespraak zou houden, ter gelegenheid van den aan vang van de Winterhilfe-campagne 1940. De rijkskanselier zou worden inge leid door dr. Göbbels. De positie der postvliegtuigen was gisteren: Uitreis: Gier te Bandoeng. Thuisreis: Torenvalk te Alexandrië; Wie lewaal te Medan. HINDERWET. BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen op verzoek van Burgemeester en Wethouders van Oudorp N.H. ter openbare kennis, dat door dat College aan de N.V. BataaLche Import Maatschappij Verkoopkantoor van „Ko ninklijke/Shell" Producten te 's-Graven- hage vergunning is verleend, tot het op richten van een benzinelaadstation, be staande uit drie ondergrondsche reservoirs met drie bovengrondsche aftappunten en een luchtcompresser met een luchtauto- maat, op een terrein kadastraal bekend gemeente Oudorp N.H. sectie C, nrs. 343, 345 en 352, gelegen bij de splitsing van den Provincialen weg en den uitvalsweg naar Alkmaar. Alkmaar, 10 October 1939. Burgemeester en Wethouders voornoemd, F. H. VAN KINSCHOT, Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. ALKMAARSCHE RECHTBANK. Uitspraak van 10 October. De Alkmaarsche rechtbank veroordeelde slager J. M., wonende op Texel, wegens ver nieling van een marmeren slagerstoonbank tot 14 dagen gevangenisstraf. De eisch was 40 boete of 20 dagen. De kuwelijksinzeeèinr"',"^,,-^_ kerk te Alkmaar zal gelein 8 - von Meyenfeldt en niet h Wor<1en an et' Tevens "et d°Or ds tv.*0* d* Tevens bediening van den TTmi D()^ ioi en Voor The Star of Hone iu- D°°p' dagavond om 8 uu7 b "w ^issi°n za, MeJ B, alhier. niet zonnige pUat, zet?e„ zeem weer de zo» „let valling cursus vakteelz. 1939—1940. aKt€ekensch00l Gisteravond had de opening pW, bovengenoemden cursus in de v Vatl openbare school aan het Kruis. rma% Onder de aanwezigen waren de V(vwt. i de secretaris en een bestuurslidT er deeling, alsmede eenige leeraren en f af' tal cursisten. eetl 20- en de secretaris en een bestuurslid^' dpelrntr. alsmfvtA ider af. 20. de een De heer G. Dirkmaat, voorzitter v afdeeling, opende de nieuwe school mf? de passend woord en meende, dat het nnHnnlrs rlmlrlmn/^ gelegenheid is een dusdanigên cursnfT houden, 'n verblijdend teekend genoeg kan worden dat er nog weer zooveel curslt! zijn. Wat zeker een afspiegeling is behoefte van een dergelijken cursus s» hoopte dat de leerlingen de nieuwe lokalfteit eeUaVUl f d°en, en yveri§ met opg wektheid zullen werken. De heer Hoogland secretaris der afdeeling, tevens zoorzittJn der vereeniging in Westfriesland gaf een uiteenzetting over de werkzaamheden welke zullen worden gedaan en hoopte dat de leerlingen zich hieraan stipt zullen hou den. Wanneer deze cursus tot een goed einde is gebracht, kan later met een één-jarigen cursus voor het middenstandsdiploma wor den volstaan. - VERBETERING. In ons no. van gister komt onder het hoofd Noordscharwoude een bericht voor over handel in peulvruchten. Dit bericht was ons toegezonden uit Koedijk Het hoofd Koedijk boven het daaronder staande be richt over een diefstal had Noordschar woude moeten zijn. OPGAVE VAN NOOBDHOLLANDSCH, LANDBOUWCREDIET N.V. van Dinsdag 10 October 1939. Vor.k. STAATSLEEN1NGEN. 3-3)4 NederL 1938 851/, 3 Ned -lndië 1937 835/, 5)4 Duitschl '30 m. verkL 121/» BANK-INSTELLINGEN. Amsterd. Bank Handel Mik Cert v. 250 Koloniale Bank 1001/, 791/, 159 108 Ned. Ind. Handelsbank INDUSTR. OND. BINNENL. Alg. Kunstzijde Unie 297/i6 CaTvé Delft Cert 68 Nederl. Ford 325 Lever Bros 92% Philips Gloetl. Gem. Bezit 1343/« INDUSTR. OND. BUITENL. Am Smelting Anaconda i Betbleh. Steel. Cities Service t General Motors i Kennecott Copper Nortb American Rayon Republic Stee! Standard Brands i Steel comm. i U. S Leatber t CULTUUR MAATSCH. H. V. A Java Cultuur i Ned Ind Suiker Unie t Verg Vorstenlanden MIJNBOUW. Alg. Explor. Mij. Redjang Lebong PETROLEUM. §40% 25 V, m 47/» 39 301/g 13 205/,6 4 55% es/* 365V, 200 212 93 63 100 Dordtscbe Petr. i Kon. Petr. Perlak Phillips Oil i Shell Union t Tide Water RUBBERS. Amsterd. Rubber Deli Bat Rubber Hessa Rubber Oostkust Serbadiadi Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. HollandAmerika liin Java—ChinaJapan lijn Koa Ned Stoomboot. Scheepvaart Uoie i TABAKKEN i 257»/* 272 57 32»/* 11% 10% 196 153% 114% 128'/, I03i/s 3'/, 100% 110% 1U9% 112% 109 137/n 14% 79% Deli Batavia 43 Oude Deli28 Senembab AMER SPOORWEGEN. 24 Atchison Topeka - 117/s Illinois Central Southern Pacific j4i/, Southern Railw Union Pacific 4% Can Pac. eX-cOUpon §Noteering per 50. tExclaim. heden 2'/; Prolongatie vorige koer 'cTeju;AM WISSELKOERSEN AM OFFICIEEL. heden Vorige k°ers .'.45-3.00 85% 835/, 79% 160 2%V. 67 320 9W, 138-9% 26%W 07 39% 31-Vtó 18% 20%-f 55 j-6% 6 372-3 203 214 93% 273-% 33'/. 118/W 10% 196% 1H% 12 8% 102 4 106% 115%-Ó lli-4 111% 108% 147 128% 24% New-York Londen Berlijn Parijs Brussel (Belga) Zürich Kopenhagen Stockholm Oslo l885/ie 7.57 »/s 74.87)4 4.29 31.47)^ 42.26 36.37)2 44.87 Yi 42.60 158 75-25 4.30# JJ.46 42.25 36.40 44,82/-' 42.80

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 2