TEGEN DE WET
te koop
a
HeuiüeUm
Instelling van distributie
inspecties.
Voorbereidende distributie
maatregelen.
Finsche s.s. „Indra" op
een mijn.
Twee leden van de bemanning
verdronken.
Scholing van arbeids
krachten.
Fl. 100.-
VOOR
EEN DUBBELTJE PER WEEK
TWEEDE BLAD.
Teneinde een soepele regeling bij
de uitvoering van eventueele distri
butiemaatregelen te waarborgen en
de mogelijkheid te scheppen, dat
daarbij ten volle rekening wordt ge
houden met plaatselijke belangen en
omstandigheden, heeft de minister
van economische zaken besloten
distributie-inspecties in te stellen.
De distributie-inspecteurs hebben tot taak
de verbindingen tusschen de plaatselijke
distributiediensten en het departement van
economische zaken, met name het Centraal
distributiekantoor te bevorderen en te ver
gemakkelijken. Verder zullen deze inspec
teurs zoo noodig de verbindingsschakel kun
nen vormen tusschen de plaatselijke vereeni-
gingen van de bij de distributie betrokken
bevolkingsgroepen en de plaatselijke distri
butiediensten.
Men kan zich derhalve met wenschen en
klachten, de distributie in het algemeen be
treffende, tot hen wenden. Klachten van
administratieven aard tot den plaatselijken
distributiedienst of het Centraal distributie
kantoor te 's-Gravenhage.
He land is hiertoe verdeeld in vier inspec
ties, te weten: inspectie Noord omvattende
de provincies Friesland, Groningen en
Drente; de inspectie Oost omvattende de
provincies Overijsel en Gelderland: de in
spectie Zuid omvattende de provincies
Noord-Brabant, Limburg en Zeeland en de
inspectie West omvattende de provincies
Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, be
halve de steden Amsterdam, 's-Gravenhage,
Rotterdam, Utrecht en Haarlem, welke
rechtstreeks ressorteeren onder het Centraal
distributiekantoor. Inspecteur: de heer D. J.
Scheffel, Oudegracht 182, Alkmaar,
Omtrent het mijnongeluk var. de Finsche
houtboot nabij Terschelling kan nader
worden gemeld, dat het schip inderdaad
de „Indra" is.
De motorreddingboot „Nicolaas Marius"
is in den laten middag op haar post te
Midsland teruggekeerd. Gerapporteerd
werd, dat niemand van de bemanning van
de „Indra" meer aan boord was. Men nam
aan, dat alle opvarenden met de redding
sloepen, die ook niet meer werden aange
troffen, zich naar de beide andere schepen,
die inmiddels de reis hebben voortgezet,
hebben begeven.
De „Indra" ligt met het voorschip onder
water en helft heel sterk voorover, maar
voor zinken schijnt geen gevaa te bestaan.
Het Finsche schip bevindt zich zes mijl uit
den wal, dus juist in het Engelsche mijnen
veld.
Ondanks deze gevaarlijke situatie is de
sleepboot „Stortemelk" van de reederij
Doeksen ter assistentie uitgevaren. Indien
het zal gelukken een verbinding tot stand
te brengen, ligt het in de bedoeling de
Indra" naar IJmuiden te sleepen.
De motorreddingboot „Brandaris", die
zooals gemeld, op weg was naar Harlingen,
om te worden gerepareerd, is nog terugge
roepen, doch men durfde het schip, dat een
diepgang heeft van 1 M. 50 niet naar de Fin
te sturen in verband met het mijnengevaar.
De „Indra" is een schip van bijna veertig
jaar oud. Het heeft een inhoud van 2.072
bruto ton en is eigendom van de Nautic
Steamship Company te Aboe. Het is van
oorsprong een Nederlandsch schip, n.1. de
„Loppersum". Het is eenige malen van
nationaliteit veranderd.
Bemanning t« IJmuiden.
Gisteravond om kwart over elf zijn de
houtbooten te IJmuiden binnengeloopen.
Het zijn de Zweedsche vrachtschepen
Eriksborg en Karin. Op de Eriksborg be
vinden zich twintig opvarenden van de
„Indra" van wie er zes gewond zijn. On
middellijk nadat het schip in de sluis was
gemeerd, begaf zich een geneesheer aan
boord om medische hulp te vcrleenen.
Twee der gewonden zijn op advies van
den geneesheer in het ziekenhuis te IJmui
den opgenomen, zij waren er evenwel niet
ernstig aan toe, zoodat zij zich te voet er
heen konden begeven.
Twee opvarenden verdronkeen.
Naar de schepelingen mede
deelden zijn bij de ramp van de
Indra twee opvarenden, nl. de
eerste machinist en de tremmer
verdronken.
De Eriksborg is vannacht om even over
twaalven met de overige achttien geredden
van de Indra opgestoomd, met bestemming
Amsterdam, waar het schip in de Coen-
haven ligplaats zal nemen.
De Karin, welke bestemd is voor Zaan
dam, is van Finsche nationaliteit.
DRIE VAN DE VIJF ONTSNAPTE
DUITSCHERS GEPAKT.
Diverse raadselen.
Naar het Vbld. meldt is gisteravond bij
de Haarlemsche politie het bericht ont
vangen dat drie van de enkele dagen ge
leden uit het Huis van Bewaring ont
vluchte Duitschers door de marechaussee
te Zundert aan de Belgische grens zijn
aangehouden. Het zijn de 31-jarige H. K.
E., de 20-jarige F. P. en de 19-jarige H. K.
Hoewel de politie uitgebreide maatregelen
genomen heeft om ook de beide anderen
op te sporen, is dit tot nu toe niet gelukt.
Naar het blad voorts bericht, heeft de
bewaker door alleen de cel te openen tegen
zijn instructies gehandeld. Dit mag tijdens
den nachtdienst niet door één persoon ge
schieden. De bewaker had dus den anderen
bewaker moeten wekken om samen met
hem op onderzoek uit te gaan. In dit geval
zou de overval waarschijnlijk niet zooveel
succes hebben gehad. Maar wat het onder
zoek nader heeft uitgewezen maakt de
zaak nog veel geheimzinniger. In de cel is
n.1. geen enkel spoor te vinder van een
worsteling. Tafel en stoel stonden nog pre
cies op hun plaats en ook op den vloer is
geen veeg of streep te zien.
De bewaker gaf over het gebeurde niet
steeds dezelfde lezing. Steeds weer had hij
voor feiten, die onder zijn aandacht wer
den gebracht, een andere verklaring.
Bij dit alles is langzamerhand toch
wel deze waarheid doorgedron
gen, dat hij zich veel eerder uit
zijn gebonden toestand had be
vrijd dan men aanvankelijk ver
ondersteld heeft. Het vermoeden
is gewettigd, dat dit reeds na zeer
korten tijd is geweest, maar dat
hij te versuft of te bang was om
alarm te maken. Daarmee heeft
hij gewacht tot in het Huis van
Bewaring het daglicht doordrong.
De gearresteerde H. K. E. zou degene
geweest zijn. die, volgens de verklaringen
van den bewaker, hem heeft neergeslagen.
Het drietal zal naar Haarlem op
transport gesteld worden.
EEN KOLENHANDELAAR
GEARRESTEERD.
Reeds eenigen tijd gingen er geruchten,
dat het met de tonnenmaat van het schip
„De Concurrent", toebehoorende aan den
kolenhandelaar H. K. te Winschoten, niet in
orde was.
Bij hermeting constateerde de scheeps
meter, dat inderdaad de inhoud van het
schip thans ongeveer tien ton grooter was,
dan op den meetbrief stond vermeld.
Uit het door de koninklijke marechaussee
ingestelde onderzoek is komen vast te staan,
dat K. eenige jaren geleden de laadruimte
van zijn schip had vergroot, zonder dat te
vermelden, zoodat de meetbrief nog steeds
den ouden tonneninhoud aangaf. Zoo kon het
gebeuren, dat K., die geregeld met zijn schip
naar Delfzijl voer om ladingen kolen uit
groote zeeschepen te betrekken, in werke
lijkheid meer tonnenmaat ontving, dan hij
betaalde.
K. is heden ter beschikking gesteld van den
officier van justitie te Groningen.
BEJAARDE VROUW ONDER TRAM.
Gisteravond is te Zeddam (Gld.) de onge
veer zeventig-jarige weduwe Ageling, die
met haar achtjarige kleinzoon van 's-Heeren-
berg naar Lengel wandelde, door een tram
van de Geldersche Tramweg Maatschappij
geraakt en gedood.
Het jongetje wist op het laatste oogenblik
de tram te ontwijken. Het slachtoffer was
zeer doof.
De regeeringspersdienst meldt:
Het belangrijkste vraagstuk van de we
deropneming van werkloozen in het be
drijfsleven heeft de volle aandacht van de
regeering.
Deze acht het noodzakelijk, dat,
nu aan den eenen kant nog steeds
groote werkloosheid bestaat en aan
den anderen kant nog bü voortdu
ring vraag naar arbeidskrachten
valt waar te nemen, terwijl ook uit
de mobilisatie aanmerkelijke ver
schuivingen voortvloeien, de bezet
ting van open plaatsen op de ar
beidsmarkt niet afstuit op een
gebrek aan bekwaamheid of geoe
fendheid van de beschikbare ar
beidskrachten. Daarom komt het de
regeering noodzakeliikvoor.dat met
kracht wordt voortgegaan in de
richting, welke den laatsten tijd
niet zonder succes is ingeslagen om
in voorkomende gevallen van over
heidswege behulpzaam te zijn bij
scholing, omscholing, training enz.
van arbeidskrachten.
Aangezien hier in 'de eerste plaats de
medewerking van het bedrijfsleven nood
zakelijk is, heeft de minister van sociale
zaken zich in een uitvoerig schrijven tot de
navolgende werkgeversorganisaties gewend.
1. Het verbond van prot.-chr. werkgevers
in Nederland,
2. de alg. r.k. werkgeversvereeniging en
3. het verbond van Nederlandsche werk
gevers.
In dit schrijven heeft de minister van
sociale zaken o.m. gewezen op het groote be
lang, dat het bedrijfsleven en de overheid
hebben om hier bij voortduring krachtig en
goed samen te werken en spreekt de minis
ter voorts zijn vertrouwen uit, dat de ge
vraagde medewerking door het bedrijfsleven
ten volle zal kunnen worden verleend.
De minister vestigt er verder de aandacht
op, dat, waar hier vlotte en soepele voorzie
ningen noodzakelijk zijn, zijnerzijds een re
geling is getroffen, dat, zoowel de arbeids
inspectie als de rijksdienst voor de werk
loosheidsverzekering en arbeidsbemiddeling
voor zaken als deze nauw samenwerken
met de afdeeling werkverruiming van zijn
departement, welke meer in het bijzonder
belast is met de behandeling van deze ma
terie.
De minister van sociale zaken heeft ver
der een overeenkomstig schrijven gericht
tot alle gemeentebesturen en tot de besturen
van de vier groote landelijke vakcentralen,
waarin eveneens een krachtig beroep op
medewerking wordt gedaan.
Tenslotte zij er nog op gewezen, dat men
zich om inlichtingen terzake kan wenden
tot het hoofd der afdeeling werkverruiming
van het departement van sociale zaken.
TWEEMAAL IN EEN WEEK BRAND
TE BOEKEL.
Groote boerderij verwoest.
Voor de tweede maal in één week tijd is
in het gehucht Arendsnest onder de gemeen
te Boekei (N.B.) een groote boerderij in de
asch gelegd.
Thans woedde de brand in de boerenhof
stede van het landbouwersgezin van Leeu
wen, welke op ongeveer honderd meter af
stand is gelegen van de kortelings verwoeste
boerderij. Het vuur is op onbekende wijze
ontstaan en in minder dan geen tijd stond
het complex, bestaande uit woonhuis, schuur,
hooibergen en eenige gebouwtjes in lichter
laaie. De vlammen vonden snel hun weg door
den opgeslagen oogst, voornamelijk rogge
en haVer. Aan blusschen viel niet te den
den. De boerderij is vrijwel geheel verloren
gegaan. Het vee kon nog bijtijds worden be
vrijd.
HET VERGAAN VAN DE „BINNENDIJK".
Officieren en bemanning waarschijn
lijk vandaag naar Londen.
De directie van de HollandAmerika Lijn
deelt mede, dat de officieren en bemanning
van het s.s. „Binnendijk" met uitzondering
van de twee gekwetsten, waarschijnlijk van
daag naar Londen reizen. Het ligt in de be
doeling hen met de „Statendam" naar Rot
terdam te laten komen.
PAARDEN Of HOUTRUST.
Minister beantwoordt vragen.
Op vragen van mevrouw de Vries—Bruins
(s.d.a.p.) betreffende de op het terrein Hout-
rust te 's-Gra.Venhage gestalde paarden heeft
de heer Dijxhoorr, minister van defensie,
het volgende medegedeeld:
Alvorens tot de beantwoording van de ge
stelde vragen over te gaan, meent de minis
ter een korte uiteenzetting met betrekking
tot de op het terrein Houtrust bijeen
gebrachte paarden te mogen geven.
In verband met de opstelling, welke het
leger na het voltooien van de mobilisatie
moest innemen, was het noodzakelijk het al
gemeen paardendepot bevattende een
algemeene reserve aan paarden te ver
plaatsen naar 's-Gravenhage. Aangezien het
onmogelijk was op korten termijn in deze
stad voldoende en aan redelijke eischen be
antwoordende stallingruimte te vorderen,
werd een groot aantal paarden (ruim 2000)
voorloopig bijeengebracht op het terrein
Houtrust. Dit doen verblijven van de dieren
in de open lucht behoefde geenerlei zorg te
baren, omdat in den nazomer de landbou
wende bevolking met vele paarden niet an
ders handelt. De gezondheidstoestand der
paarden laat dan ook niets te wenschen
over. Met het oog op*den naderenden win
ter zijn inmiddels voorzieningen getroffen,
zoodat sedert 23 September j.L voor alle
paarden onderdak aanwezig is.
Overgaande tot de beantwoording van de
gestelde vragen, kan de minister het vol
gende mededeelen.
Voor de paarden op Houtrust is steeds vol
doende drinkwater beschikbaar geweest.
Een deel der op Houtrust bijeengebrachte
paarden is aanvankelijk in een omheinde
ruimte bijeengebracht en kon zoodoende
een zekere bewegingsvrijheid genieten, ter
wijl de overige paarden aan daartoe aange
brachte balken werden bevestigd. Nochtans
hebben ook laatstbedoelde paarden bewe
ging gehad, aangezien zij tweemaal per dag
aan de hand werden afgestapt. Hoewel bo
vendien het aan de paarden verstrekte
rantsoen voedsel van den aanvang af met
de geringe hoeveelheid te verrichten arbeid
in overeenstemming is gehouden, was bij
een zoo groot aantal, elkander vreemd zijn
de dieren niet te vermijden, dat nu en dan
onrust ontstond. Er zijn geen ongelukken
voorgekomen met militairen, die met de
verzorging der paarden zijn belast.
Van de meer dan 2000 paarden zijn 11
moeten worden afgemaakt.
TIEN DUIZEND BALEN SUIKER
OP KOMST.
Het stoomschip „Stuyvesant" van de K.
N. S. M., dat Vrijdagavond j.L te Amsterdam
in ballast binnenliep, daar het vrijwel de
geheele lading, welke grootendeels voor
Duitschland was bestemd, in Southampton
had moeten lossen, moest rapporteeren, dat
het ook tienduizend balen suiker voor Ne
derlandsch binnenlandsch gebruik had
moeten achterlaten, aldus de Crt. Dit was
uiteraard geen gunstig bericht met het oog
op de huidige schaarschte van suiker.
Thans blijkt echter, dat de Engelsche
controle-ambtenaren eenige uren, nadat de
„Stuyvesant" de Londensche haven had
verlaten, waarheen het schip was opge
stoomd, besloten hadden om deze lading
suiker vrij te geven. Het schip was toen al
buitengaats en het moest zijn kostbare la
ding achterlaten.
Thans zal het s.s. „Oberon" van de K. N.
S. M., dat uit Griekenland via de Downs
naar Amsterdam terugkeert, deze tiendui
zend balen suiker vervoeren. Het schip ligt
op het oogenblik te Southampton te laden.
Zoo het niet den geheelen voorraad kan
meenemen, zal een ander K. N. S. M.-schip
het resteerende deel vervoeren.
NEDERLANDSCHE TREILERS VAREN
WEER UIT.
Nieuwe arbeidsvoorwaarden voor
de opvarenden.
In de visschershaven van IJmuiden
heerscht thans weer eenige drukte. Dank
zij de financieele medewerking, die de mi
nister van economische zaken de organisa
ties in het visschersbedrijf heeft toegezegd,
worden thans weer eenige schepen van de
groote visschersvloot in gereedheid gebracht
en verwacht mag worden, dat zij spoedig
zullen uitvaren.
Reeds de vorige week Donderdag ver
trok de eerste, gisteren gevolgd door een
tweede en vandaag zal nog een derde trei-
ler van de sinds het uitbreken van den oor
log werklooze visschersvloot zee kiezen.
Naar het Engeltch von
MARTIN PORLOCK.
41)
le. Dat van het leger gebruik gemaakt
moet worden om de politie te versterken.
(Verworpen, omdat dat in de tegenwoor
dige tijdsomstandigheden een te groote on
dermijning van het prestige der politie zou
beteekenen).
2e. Dat bescherming (d.i. kogelvrije ves
ten) aan alle agenten in uniform verstrekt
moet worden.
(Verworpen, omdat de kosten veel te hoog
zouden zijn. De voordeeligste aanbieding,
welke wij konden krijgen, kwam neer op
1 per man. Er is echter een plan in studie
om een beperkt aantal kogelvrije vesten
aan te koopen ten gebruike van de agenten,
die in bijzonder afgelegen wijken nacht
dienst doen).
3e. Dat voor een aantal wijken een ver
bod uitgevaardigd moet worden om zich na
een zeker uur nog op straat te vertoonen.
(Verworpen, omdat een dergelijke be
knotting van de publieke vrijheid onder de
huidige omstandigheden onverstandig zou
zijn. De wenk blijft in beraad om naar be
vind van zaken eventueel in practijk ge
bracht te worden).
Schud en kijk opnieuw!
Op een vergadering van Scotland
Yard werd tot vier nieuwe noodmaat
regelen besloten.
Sir Hector Frensham zat zeepaardjes op
zijn vloeiblad te teekenen.
„Nu dat zaakje afgedaan is, zullen wij
eens met plannetjes voor den dag komen",
zei hij. „Ik heb er zelf al een, maar dat wil
ik niet eerder ter tafel brengen, voor ik
gehoord heb, wat een van jullie misschien
te zeggen heeft". Hij sloeg zijn oogen op en
keek de lange tafel rond. Behalve hem zelf
waren er nog negen mannen aanwezig, ne
gen mannen van een totaal verschillend
type, doch negen mannen, die stuk voor
stuk den ondefinieerbaren stempel van
hun beroep droegen.
Er was een lange stilte.
„Jullie kunt rooken als jullie wilt", zei
Hector Frensham.
Een geschuifel en gekraak van stoelen
verbrak nu plotseling de stilte in de confe
rentie-kamer en zeven van de negen man
nen begonnen in hun zakken te graaien.
Het was de grijze John Goles, die het
eerst sprak. Dikwijls moesten zijn colle
ga's en superieuren heimelijk lachen om
zijn manier van uitdrukken en platte uit
spraak, maar vandaag wekten zijn woorden
geen lachjes, doch alleen belangstelling.
„Hep er soo 's ofer nageprakkeseerd", zpi
John Goles. „As u 't mijn vraagt sou ik
segge, dat me d'r reuse stuk verder mee
soue zijn, as we die X z'n ponem kende.
Wat ik segge wil is: dat je dan teminste
weet wie je achter se vodde sit. En die X
sal 't niet in se harses halen om hier te
komme om ons an s'n sinj element te helpe.
Ook sal-ie ons wel geen jofel kiekkie van
'm wille sture. Maar waarom soue me niet
probeere om 'n plaatje fan 'm te make
sonder dat-ie 't self in de gate hep? Wat ik
segge wil is: as er meschien 'n steegie op
te finde is om al de jongens 'n soortement
onsichtbaar kamera'tje te gefe om 'm as se
de Kans krijgen te knippe, waarom soue me
't dan niet doen?Je hoef me heus niet
soo raar an te koekeloeren, meneer Char-
lesworf. As je 't de peliesie in Weene vraagt
salie se je vertelle, datte se kleine kame-
ra'tjes hebbe, die niet grooter dan 'n knoop
van hun jas sijn. Lieg ik 't soms, Nicholla?
Nou, waarom soue wij dan niet soofeel mo
gelijk fan onse jongens met soo'n kiekknoo-
pie uitruste as se daar in Weenen hebbe? Ik
mot 't an een paar gissere goosers fan jullie
oferlaten om 't vedder uit te kiene, maar
mijn idee is: As die X fandaag of morge
weer een fan onse jongens molt en dat
kan de pootigste van ons oferkomme dan
soue me tenminste in ieder gefal 't kiekkie
kunne ontwikkele, dat-ie met se automati
sche kamera'tje fan die X genome heb.
Wat ik segge wil is: dat
„Een uitstekend idee, Golesl" zei Hector
Frensham. Hij maakte een aanteekening op
een blaadje papier en overhandigde dat den
ondercommissaris. „Laat rapport uit
brengen over de mogelijkheden". Hij zucht
te. „Het eenige waarvoor ik bang ben zijn
de kostenWie heeft er nog meer wat te
opperen?"
„Ik, meneer", zei hoofdinspecteur Bazel-
1 gett van de Crimineele Recherche. Een
lange, broodmagere man met een boord,
die hem vele maten te wijd was, verhief
zich plechtstatig van zijn zetel. Hy wendde
zich tot het hoofd van de tafel, alsof hij een
zeer formeele „speech" ging afsteken.
Hoofdinspecteur Bazelgett schraapte zijn
keel even.
„Meneer", zei hij, „de gedachte heeft bij
mij post gevat en ik meen gerust te mo
gen aannemen, dat precies dezelfde ge
dachte ook bij u en vele anderen aan deze
tafel opgekomen is dat een der redenen
waarom deze onbekende misdadiger met
zoo'n ongelooflijk succes te werk kan gaan,
moet zijn, dat hij iederen agent, dien hij
voor zijn slachtoffer uitgekozen heeft weet
te benaderen zonder ook maar den min
sten argwaan te wekken".
„Ga vedder, meneer!" zei John Goles in
ademlooze spanning.
Charlesworth kuchte luidruchtig om zijn
gegrinnik te maskeeren.
„Ja, spot maar, als jullie daar zin in hebt!"
vervolgde Bazelgett, niet in het minst van
zijn stuk gebracht. „Maar misschien besef
fen de heeren spotters niet eens het punt
waarop ik doel en dat punt, meneer Frens
ham, is: dat de mysterieuze misdadiger wel
eens in het onrechtmatige bezit zou kunnen
zijn van eenuniform der hoofdstelijke
politie
Een gemompel steeg op in de met tabaks
rook geladen atmosfeer. Het klonk eens
deels verbaasd en goedkeurend, anderdeels
beu en teleurgesteld.
„Hoe het ook zij", vervolgde Bazelgett,
Ta b»*rêgmn bq N.V.
VICTORIA U AmiUrdtm,
Sparen onder toeeicnt van 4.
een solide verzekerlnlebank. v. b4
beitje per week brengt u l.u" Ub"
honderd gulden. Vraagt lnllchu^
HONDENKAR DOOR AUTO
VERPLETTERD.
Te Horssen, in het land van Maas
Waal, is een verkeersongeluk gebeurd dat
aan den ongeveer 55-jarigen koopman P
Calaars het leven heeft gekost, aldus het'
Hbld.
De man reed met zijn hondenkar op den
weg, toen achter hem een auto naderde. Op
de signalen, die de bestuurder van deze auto
gaf, sprong de koopman van den wagen
maar hy week naar de verkeerde zijde uit'
zoodat een aanrijding niet meer te voorko
men was. De hondenkar werd volkomen ver
pieterd, Calaars werd een eind medege-
sleurd; hij bleef zwaar gewond langs den
weg liggen. De auto reed in een sloot en
werd beschadigd, doch de inzittenden kwa
men met den schrik vrij. Calaars werd in
bewusteloozen toestand met een schedel-
breuk en inwendige kneuzingen naar het St.
Canisiusziekenhuis te Nijmegen vervoerd,
waar hij gistermiddag aan de gevolgen is
overleden.
HET IN BESLAG NEMEN VAN
MERKSCHOENEN.
Onjuiste beschuldiging van prijs
opdrijving.
Het hoofdbestuur van den Nederland-
schen bond van schoenwinkeliers en
schoenmakerspatroonsvereenigingen heeft
zich een dezer dagen met een adres inzake
het in beslag nemen van schoenen bij
schoenwinkeliers tot den minister van jus
titie gewend. In dit adres zet het hoofdbe
stuur van dezen bond haar standpunt uit
een ten aanzien van de prysverhooging en
prijsopdrijving van merkschoenen.
Wij ontleenen daaraan, dat met mede
weten van het departement van economi
sche zaken de verkoopsprijzen van de voor
naamste merkschoenen verhoogd werden,
dat daarmede óók de verkoopsprijzen van
de nog in voorraad zijnde schoenen ver
hoogd zijn geworden en dat alle schoen
winkeliers zich aan deze overeenkomst met
de fabrikanten onderworpen hebben. Som
migen hunner zijn daardoor in moeilijk
heden geraakt met de plaatselijke politie
autoriteiten, ten onrechte van prijsopdrij
ving beschuldigd en bij het publiek in op
spraak gebracht.
Het hoofdbestuur dringt op aan maat-
regeen om het beslag op te heffen.
DR. COLIJN LID VAN DE EERSTE
KAMER.
Naar wij vernemen heeft dr. H. Colijn zijn
benoeming tot lid van de Eerste Kamer,
de vacature-de Vlugt, aanvaard.
„toch zou ik willen voorstellen c
zoeken met alle theatercostumiers .uren
te verbieden politieuniformen e
en - wat misschien nog bdBUKWOr
informatie by hen in te winnen aa
personen, die in een bepaalde
formen gehuurd of gekocht
mijn wenk, meneer". het vsi-
Na deze laatste woorden k P een
sche gebit van inspecteur Bazelgatt^
rattenval dicht en nam hij znp prenf
„Niet slecht, Bazelgett", zei He
ham. „Lang niet slecht". eekening °P
Hij maakte opnieuw een aan ^en-
een ander blaadje papier en gissgris.
ais het eerste, aan den ondercommies
„Heeft nog iemand anders ie
Sen?" rie stem
„Ja, meneer!" donderde
Maull van de XL Divisie. beg"nn*n
Een paar van Maulls c°il 8 terWijl aUe
al bij voorbaat te glimlac ender
anderen Hector Frensha sChrap zet*
commissaris inbegrepen t zjj ie
ten en de ooren spitsten. 0 -
brillants of ongewoons verv het
schoon dat niet uitgesloteni
vereischte onverdeelde aan sprak. MaU
te kunnen volgen, wanneer J Jn voorst»^
was namelijk een uitgesp prachtig"-
van het devies: „Kort maar k« en
woorden of tijd verspillen zijn ge
broertje dood. De wiJze' bracht, 0fLer
dachten onder woorden onbegrijpeLJ
daardoor zijn styl vaa taaj
dan een onbekende vree (Wordt verv"1*
v»n