TEGEN DE WET te koop a HeuiüeUm Instelling van distributie inspecties. Voorbereidende distributie maatregelen. Finsche s.s. „Indra" op een mijn. Twee leden van de bemanning verdronken. Scholing van arbeids krachten. Fl. 100.- VOOR EEN DUBBELTJE PER WEEK TWEEDE BLAD. Teneinde een soepele regeling bij de uitvoering van eventueele distri butiemaatregelen te waarborgen en de mogelijkheid te scheppen, dat daarbij ten volle rekening wordt ge houden met plaatselijke belangen en omstandigheden, heeft de minister van economische zaken besloten distributie-inspecties in te stellen. De distributie-inspecteurs hebben tot taak de verbindingen tusschen de plaatselijke distributiediensten en het departement van economische zaken, met name het Centraal distributiekantoor te bevorderen en te ver gemakkelijken. Verder zullen deze inspec teurs zoo noodig de verbindingsschakel kun nen vormen tusschen de plaatselijke vereeni- gingen van de bij de distributie betrokken bevolkingsgroepen en de plaatselijke distri butiediensten. Men kan zich derhalve met wenschen en klachten, de distributie in het algemeen be treffende, tot hen wenden. Klachten van administratieven aard tot den plaatselijken distributiedienst of het Centraal distributie kantoor te 's-Gravenhage. He land is hiertoe verdeeld in vier inspec ties, te weten: inspectie Noord omvattende de provincies Friesland, Groningen en Drente; de inspectie Oost omvattende de provincies Overijsel en Gelderland: de in spectie Zuid omvattende de provincies Noord-Brabant, Limburg en Zeeland en de inspectie West omvattende de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, be halve de steden Amsterdam, 's-Gravenhage, Rotterdam, Utrecht en Haarlem, welke rechtstreeks ressorteeren onder het Centraal distributiekantoor. Inspecteur: de heer D. J. Scheffel, Oudegracht 182, Alkmaar, Omtrent het mijnongeluk var. de Finsche houtboot nabij Terschelling kan nader worden gemeld, dat het schip inderdaad de „Indra" is. De motorreddingboot „Nicolaas Marius" is in den laten middag op haar post te Midsland teruggekeerd. Gerapporteerd werd, dat niemand van de bemanning van de „Indra" meer aan boord was. Men nam aan, dat alle opvarenden met de redding sloepen, die ook niet meer werden aange troffen, zich naar de beide andere schepen, die inmiddels de reis hebben voortgezet, hebben begeven. De „Indra" ligt met het voorschip onder water en helft heel sterk voorover, maar voor zinken schijnt geen gevaa te bestaan. Het Finsche schip bevindt zich zes mijl uit den wal, dus juist in het Engelsche mijnen veld. Ondanks deze gevaarlijke situatie is de sleepboot „Stortemelk" van de reederij Doeksen ter assistentie uitgevaren. Indien het zal gelukken een verbinding tot stand te brengen, ligt het in de bedoeling de Indra" naar IJmuiden te sleepen. De motorreddingboot „Brandaris", die zooals gemeld, op weg was naar Harlingen, om te worden gerepareerd, is nog terugge roepen, doch men durfde het schip, dat een diepgang heeft van 1 M. 50 niet naar de Fin te sturen in verband met het mijnengevaar. De „Indra" is een schip van bijna veertig jaar oud. Het heeft een inhoud van 2.072 bruto ton en is eigendom van de Nautic Steamship Company te Aboe. Het is van oorsprong een Nederlandsch schip, n.1. de „Loppersum". Het is eenige malen van nationaliteit veranderd. Bemanning t« IJmuiden. Gisteravond om kwart over elf zijn de houtbooten te IJmuiden binnengeloopen. Het zijn de Zweedsche vrachtschepen Eriksborg en Karin. Op de Eriksborg be vinden zich twintig opvarenden van de „Indra" van wie er zes gewond zijn. On middellijk nadat het schip in de sluis was gemeerd, begaf zich een geneesheer aan boord om medische hulp te vcrleenen. Twee der gewonden zijn op advies van den geneesheer in het ziekenhuis te IJmui den opgenomen, zij waren er evenwel niet ernstig aan toe, zoodat zij zich te voet er heen konden begeven. Twee opvarenden verdronkeen. Naar de schepelingen mede deelden zijn bij de ramp van de Indra twee opvarenden, nl. de eerste machinist en de tremmer verdronken. De Eriksborg is vannacht om even over twaalven met de overige achttien geredden van de Indra opgestoomd, met bestemming Amsterdam, waar het schip in de Coen- haven ligplaats zal nemen. De Karin, welke bestemd is voor Zaan dam, is van Finsche nationaliteit. DRIE VAN DE VIJF ONTSNAPTE DUITSCHERS GEPAKT. Diverse raadselen. Naar het Vbld. meldt is gisteravond bij de Haarlemsche politie het bericht ont vangen dat drie van de enkele dagen ge leden uit het Huis van Bewaring ont vluchte Duitschers door de marechaussee te Zundert aan de Belgische grens zijn aangehouden. Het zijn de 31-jarige H. K. E., de 20-jarige F. P. en de 19-jarige H. K. Hoewel de politie uitgebreide maatregelen genomen heeft om ook de beide anderen op te sporen, is dit tot nu toe niet gelukt. Naar het blad voorts bericht, heeft de bewaker door alleen de cel te openen tegen zijn instructies gehandeld. Dit mag tijdens den nachtdienst niet door één persoon ge schieden. De bewaker had dus den anderen bewaker moeten wekken om samen met hem op onderzoek uit te gaan. In dit geval zou de overval waarschijnlijk niet zooveel succes hebben gehad. Maar wat het onder zoek nader heeft uitgewezen maakt de zaak nog veel geheimzinniger. In de cel is n.1. geen enkel spoor te vinder van een worsteling. Tafel en stoel stonden nog pre cies op hun plaats en ook op den vloer is geen veeg of streep te zien. De bewaker gaf over het gebeurde niet steeds dezelfde lezing. Steeds weer had hij voor feiten, die onder zijn aandacht wer den gebracht, een andere verklaring. Bij dit alles is langzamerhand toch wel deze waarheid doorgedron gen, dat hij zich veel eerder uit zijn gebonden toestand had be vrijd dan men aanvankelijk ver ondersteld heeft. Het vermoeden is gewettigd, dat dit reeds na zeer korten tijd is geweest, maar dat hij te versuft of te bang was om alarm te maken. Daarmee heeft hij gewacht tot in het Huis van Bewaring het daglicht doordrong. De gearresteerde H. K. E. zou degene geweest zijn. die, volgens de verklaringen van den bewaker, hem heeft neergeslagen. Het drietal zal naar Haarlem op transport gesteld worden. EEN KOLENHANDELAAR GEARRESTEERD. Reeds eenigen tijd gingen er geruchten, dat het met de tonnenmaat van het schip „De Concurrent", toebehoorende aan den kolenhandelaar H. K. te Winschoten, niet in orde was. Bij hermeting constateerde de scheeps meter, dat inderdaad de inhoud van het schip thans ongeveer tien ton grooter was, dan op den meetbrief stond vermeld. Uit het door de koninklijke marechaussee ingestelde onderzoek is komen vast te staan, dat K. eenige jaren geleden de laadruimte van zijn schip had vergroot, zonder dat te vermelden, zoodat de meetbrief nog steeds den ouden tonneninhoud aangaf. Zoo kon het gebeuren, dat K., die geregeld met zijn schip naar Delfzijl voer om ladingen kolen uit groote zeeschepen te betrekken, in werke lijkheid meer tonnenmaat ontving, dan hij betaalde. K. is heden ter beschikking gesteld van den officier van justitie te Groningen. BEJAARDE VROUW ONDER TRAM. Gisteravond is te Zeddam (Gld.) de onge veer zeventig-jarige weduwe Ageling, die met haar achtjarige kleinzoon van 's-Heeren- berg naar Lengel wandelde, door een tram van de Geldersche Tramweg Maatschappij geraakt en gedood. Het jongetje wist op het laatste oogenblik de tram te ontwijken. Het slachtoffer was zeer doof. De regeeringspersdienst meldt: Het belangrijkste vraagstuk van de we deropneming van werkloozen in het be drijfsleven heeft de volle aandacht van de regeering. Deze acht het noodzakelijk, dat, nu aan den eenen kant nog steeds groote werkloosheid bestaat en aan den anderen kant nog bü voortdu ring vraag naar arbeidskrachten valt waar te nemen, terwijl ook uit de mobilisatie aanmerkelijke ver schuivingen voortvloeien, de bezet ting van open plaatsen op de ar beidsmarkt niet afstuit op een gebrek aan bekwaamheid of geoe fendheid van de beschikbare ar beidskrachten. Daarom komt het de regeering noodzakeliikvoor.dat met kracht wordt voortgegaan in de richting, welke den laatsten tijd niet zonder succes is ingeslagen om in voorkomende gevallen van over heidswege behulpzaam te zijn bij scholing, omscholing, training enz. van arbeidskrachten. Aangezien hier in 'de eerste plaats de medewerking van het bedrijfsleven nood zakelijk is, heeft de minister van sociale zaken zich in een uitvoerig schrijven tot de navolgende werkgeversorganisaties gewend. 1. Het verbond van prot.-chr. werkgevers in Nederland, 2. de alg. r.k. werkgeversvereeniging en 3. het verbond van Nederlandsche werk gevers. In dit schrijven heeft de minister van sociale zaken o.m. gewezen op het groote be lang, dat het bedrijfsleven en de overheid hebben om hier bij voortduring krachtig en goed samen te werken en spreekt de minis ter voorts zijn vertrouwen uit, dat de ge vraagde medewerking door het bedrijfsleven ten volle zal kunnen worden verleend. De minister vestigt er verder de aandacht op, dat, waar hier vlotte en soepele voorzie ningen noodzakelijk zijn, zijnerzijds een re geling is getroffen, dat, zoowel de arbeids inspectie als de rijksdienst voor de werk loosheidsverzekering en arbeidsbemiddeling voor zaken als deze nauw samenwerken met de afdeeling werkverruiming van zijn departement, welke meer in het bijzonder belast is met de behandeling van deze ma terie. De minister van sociale zaken heeft ver der een overeenkomstig schrijven gericht tot alle gemeentebesturen en tot de besturen van de vier groote landelijke vakcentralen, waarin eveneens een krachtig beroep op medewerking wordt gedaan. Tenslotte zij er nog op gewezen, dat men zich om inlichtingen terzake kan wenden tot het hoofd der afdeeling werkverruiming van het departement van sociale zaken. TWEEMAAL IN EEN WEEK BRAND TE BOEKEL. Groote boerderij verwoest. Voor de tweede maal in één week tijd is in het gehucht Arendsnest onder de gemeen te Boekei (N.B.) een groote boerderij in de asch gelegd. Thans woedde de brand in de boerenhof stede van het landbouwersgezin van Leeu wen, welke op ongeveer honderd meter af stand is gelegen van de kortelings verwoeste boerderij. Het vuur is op onbekende wijze ontstaan en in minder dan geen tijd stond het complex, bestaande uit woonhuis, schuur, hooibergen en eenige gebouwtjes in lichter laaie. De vlammen vonden snel hun weg door den opgeslagen oogst, voornamelijk rogge en haVer. Aan blusschen viel niet te den den. De boerderij is vrijwel geheel verloren gegaan. Het vee kon nog bijtijds worden be vrijd. HET VERGAAN VAN DE „BINNENDIJK". Officieren en bemanning waarschijn lijk vandaag naar Londen. De directie van de HollandAmerika Lijn deelt mede, dat de officieren en bemanning van het s.s. „Binnendijk" met uitzondering van de twee gekwetsten, waarschijnlijk van daag naar Londen reizen. Het ligt in de be doeling hen met de „Statendam" naar Rot terdam te laten komen. PAARDEN Of HOUTRUST. Minister beantwoordt vragen. Op vragen van mevrouw de Vries—Bruins (s.d.a.p.) betreffende de op het terrein Hout- rust te 's-Gra.Venhage gestalde paarden heeft de heer Dijxhoorr, minister van defensie, het volgende medegedeeld: Alvorens tot de beantwoording van de ge stelde vragen over te gaan, meent de minis ter een korte uiteenzetting met betrekking tot de op het terrein Houtrust bijeen gebrachte paarden te mogen geven. In verband met de opstelling, welke het leger na het voltooien van de mobilisatie moest innemen, was het noodzakelijk het al gemeen paardendepot bevattende een algemeene reserve aan paarden te ver plaatsen naar 's-Gravenhage. Aangezien het onmogelijk was op korten termijn in deze stad voldoende en aan redelijke eischen be antwoordende stallingruimte te vorderen, werd een groot aantal paarden (ruim 2000) voorloopig bijeengebracht op het terrein Houtrust. Dit doen verblijven van de dieren in de open lucht behoefde geenerlei zorg te baren, omdat in den nazomer de landbou wende bevolking met vele paarden niet an ders handelt. De gezondheidstoestand der paarden laat dan ook niets te wenschen over. Met het oog op*den naderenden win ter zijn inmiddels voorzieningen getroffen, zoodat sedert 23 September j.L voor alle paarden onderdak aanwezig is. Overgaande tot de beantwoording van de gestelde vragen, kan de minister het vol gende mededeelen. Voor de paarden op Houtrust is steeds vol doende drinkwater beschikbaar geweest. Een deel der op Houtrust bijeengebrachte paarden is aanvankelijk in een omheinde ruimte bijeengebracht en kon zoodoende een zekere bewegingsvrijheid genieten, ter wijl de overige paarden aan daartoe aange brachte balken werden bevestigd. Nochtans hebben ook laatstbedoelde paarden bewe ging gehad, aangezien zij tweemaal per dag aan de hand werden afgestapt. Hoewel bo vendien het aan de paarden verstrekte rantsoen voedsel van den aanvang af met de geringe hoeveelheid te verrichten arbeid in overeenstemming is gehouden, was bij een zoo groot aantal, elkander vreemd zijn de dieren niet te vermijden, dat nu en dan onrust ontstond. Er zijn geen ongelukken voorgekomen met militairen, die met de verzorging der paarden zijn belast. Van de meer dan 2000 paarden zijn 11 moeten worden afgemaakt. TIEN DUIZEND BALEN SUIKER OP KOMST. Het stoomschip „Stuyvesant" van de K. N. S. M., dat Vrijdagavond j.L te Amsterdam in ballast binnenliep, daar het vrijwel de geheele lading, welke grootendeels voor Duitschland was bestemd, in Southampton had moeten lossen, moest rapporteeren, dat het ook tienduizend balen suiker voor Ne derlandsch binnenlandsch gebruik had moeten achterlaten, aldus de Crt. Dit was uiteraard geen gunstig bericht met het oog op de huidige schaarschte van suiker. Thans blijkt echter, dat de Engelsche controle-ambtenaren eenige uren, nadat de „Stuyvesant" de Londensche haven had verlaten, waarheen het schip was opge stoomd, besloten hadden om deze lading suiker vrij te geven. Het schip was toen al buitengaats en het moest zijn kostbare la ding achterlaten. Thans zal het s.s. „Oberon" van de K. N. S. M., dat uit Griekenland via de Downs naar Amsterdam terugkeert, deze tiendui zend balen suiker vervoeren. Het schip ligt op het oogenblik te Southampton te laden. Zoo het niet den geheelen voorraad kan meenemen, zal een ander K. N. S. M.-schip het resteerende deel vervoeren. NEDERLANDSCHE TREILERS VAREN WEER UIT. Nieuwe arbeidsvoorwaarden voor de opvarenden. In de visschershaven van IJmuiden heerscht thans weer eenige drukte. Dank zij de financieele medewerking, die de mi nister van economische zaken de organisa ties in het visschersbedrijf heeft toegezegd, worden thans weer eenige schepen van de groote visschersvloot in gereedheid gebracht en verwacht mag worden, dat zij spoedig zullen uitvaren. Reeds de vorige week Donderdag ver trok de eerste, gisteren gevolgd door een tweede en vandaag zal nog een derde trei- ler van de sinds het uitbreken van den oor log werklooze visschersvloot zee kiezen. Naar het Engeltch von MARTIN PORLOCK. 41) le. Dat van het leger gebruik gemaakt moet worden om de politie te versterken. (Verworpen, omdat dat in de tegenwoor dige tijdsomstandigheden een te groote on dermijning van het prestige der politie zou beteekenen). 2e. Dat bescherming (d.i. kogelvrije ves ten) aan alle agenten in uniform verstrekt moet worden. (Verworpen, omdat de kosten veel te hoog zouden zijn. De voordeeligste aanbieding, welke wij konden krijgen, kwam neer op 1 per man. Er is echter een plan in studie om een beperkt aantal kogelvrije vesten aan te koopen ten gebruike van de agenten, die in bijzonder afgelegen wijken nacht dienst doen). 3e. Dat voor een aantal wijken een ver bod uitgevaardigd moet worden om zich na een zeker uur nog op straat te vertoonen. (Verworpen, omdat een dergelijke be knotting van de publieke vrijheid onder de huidige omstandigheden onverstandig zou zijn. De wenk blijft in beraad om naar be vind van zaken eventueel in practijk ge bracht te worden). Schud en kijk opnieuw! Op een vergadering van Scotland Yard werd tot vier nieuwe noodmaat regelen besloten. Sir Hector Frensham zat zeepaardjes op zijn vloeiblad te teekenen. „Nu dat zaakje afgedaan is, zullen wij eens met plannetjes voor den dag komen", zei hij. „Ik heb er zelf al een, maar dat wil ik niet eerder ter tafel brengen, voor ik gehoord heb, wat een van jullie misschien te zeggen heeft". Hij sloeg zijn oogen op en keek de lange tafel rond. Behalve hem zelf waren er nog negen mannen aanwezig, ne gen mannen van een totaal verschillend type, doch negen mannen, die stuk voor stuk den ondefinieerbaren stempel van hun beroep droegen. Er was een lange stilte. „Jullie kunt rooken als jullie wilt", zei Hector Frensham. Een geschuifel en gekraak van stoelen verbrak nu plotseling de stilte in de confe rentie-kamer en zeven van de negen man nen begonnen in hun zakken te graaien. Het was de grijze John Goles, die het eerst sprak. Dikwijls moesten zijn colle ga's en superieuren heimelijk lachen om zijn manier van uitdrukken en platte uit spraak, maar vandaag wekten zijn woorden geen lachjes, doch alleen belangstelling. „Hep er soo 's ofer nageprakkeseerd", zpi John Goles. „As u 't mijn vraagt sou ik segge, dat me d'r reuse stuk verder mee soue zijn, as we die X z'n ponem kende. Wat ik segge wil is: dat je dan teminste weet wie je achter se vodde sit. En die X sal 't niet in se harses halen om hier te komme om ons an s'n sinj element te helpe. Ook sal-ie ons wel geen jofel kiekkie van 'm wille sture. Maar waarom soue me niet probeere om 'n plaatje fan 'm te make sonder dat-ie 't self in de gate hep? Wat ik segge wil is: as er meschien 'n steegie op te finde is om al de jongens 'n soortement onsichtbaar kamera'tje te gefe om 'm as se de Kans krijgen te knippe, waarom soue me 't dan niet doen?Je hoef me heus niet soo raar an te koekeloeren, meneer Char- lesworf. As je 't de peliesie in Weene vraagt salie se je vertelle, datte se kleine kame- ra'tjes hebbe, die niet grooter dan 'n knoop van hun jas sijn. Lieg ik 't soms, Nicholla? Nou, waarom soue wij dan niet soofeel mo gelijk fan onse jongens met soo'n kiekknoo- pie uitruste as se daar in Weenen hebbe? Ik mot 't an een paar gissere goosers fan jullie oferlaten om 't vedder uit te kiene, maar mijn idee is: As die X fandaag of morge weer een fan onse jongens molt en dat kan de pootigste van ons oferkomme dan soue me tenminste in ieder gefal 't kiekkie kunne ontwikkele, dat-ie met se automati sche kamera'tje fan die X genome heb. Wat ik segge wil is: dat „Een uitstekend idee, Golesl" zei Hector Frensham. Hij maakte een aanteekening op een blaadje papier en overhandigde dat den ondercommissaris. „Laat rapport uit brengen over de mogelijkheden". Hij zucht te. „Het eenige waarvoor ik bang ben zijn de kostenWie heeft er nog meer wat te opperen?" „Ik, meneer", zei hoofdinspecteur Bazel- 1 gett van de Crimineele Recherche. Een lange, broodmagere man met een boord, die hem vele maten te wijd was, verhief zich plechtstatig van zijn zetel. Hy wendde zich tot het hoofd van de tafel, alsof hij een zeer formeele „speech" ging afsteken. Hoofdinspecteur Bazelgett schraapte zijn keel even. „Meneer", zei hij, „de gedachte heeft bij mij post gevat en ik meen gerust te mo gen aannemen, dat precies dezelfde ge dachte ook bij u en vele anderen aan deze tafel opgekomen is dat een der redenen waarom deze onbekende misdadiger met zoo'n ongelooflijk succes te werk kan gaan, moet zijn, dat hij iederen agent, dien hij voor zijn slachtoffer uitgekozen heeft weet te benaderen zonder ook maar den min sten argwaan te wekken". „Ga vedder, meneer!" zei John Goles in ademlooze spanning. Charlesworth kuchte luidruchtig om zijn gegrinnik te maskeeren. „Ja, spot maar, als jullie daar zin in hebt!" vervolgde Bazelgett, niet in het minst van zijn stuk gebracht. „Maar misschien besef fen de heeren spotters niet eens het punt waarop ik doel en dat punt, meneer Frens ham, is: dat de mysterieuze misdadiger wel eens in het onrechtmatige bezit zou kunnen zijn van eenuniform der hoofdstelijke politie Een gemompel steeg op in de met tabaks rook geladen atmosfeer. Het klonk eens deels verbaasd en goedkeurend, anderdeels beu en teleurgesteld. „Hoe het ook zij", vervolgde Bazelgett, Ta b»*rêgmn bq N.V. VICTORIA U AmiUrdtm, Sparen onder toeeicnt van 4. een solide verzekerlnlebank. v. b4 beitje per week brengt u l.u" Ub" honderd gulden. Vraagt lnllchu^ HONDENKAR DOOR AUTO VERPLETTERD. Te Horssen, in het land van Maas Waal, is een verkeersongeluk gebeurd dat aan den ongeveer 55-jarigen koopman P Calaars het leven heeft gekost, aldus het' Hbld. De man reed met zijn hondenkar op den weg, toen achter hem een auto naderde. Op de signalen, die de bestuurder van deze auto gaf, sprong de koopman van den wagen maar hy week naar de verkeerde zijde uit' zoodat een aanrijding niet meer te voorko men was. De hondenkar werd volkomen ver pieterd, Calaars werd een eind medege- sleurd; hij bleef zwaar gewond langs den weg liggen. De auto reed in een sloot en werd beschadigd, doch de inzittenden kwa men met den schrik vrij. Calaars werd in bewusteloozen toestand met een schedel- breuk en inwendige kneuzingen naar het St. Canisiusziekenhuis te Nijmegen vervoerd, waar hij gistermiddag aan de gevolgen is overleden. HET IN BESLAG NEMEN VAN MERKSCHOENEN. Onjuiste beschuldiging van prijs opdrijving. Het hoofdbestuur van den Nederland- schen bond van schoenwinkeliers en schoenmakerspatroonsvereenigingen heeft zich een dezer dagen met een adres inzake het in beslag nemen van schoenen bij schoenwinkeliers tot den minister van jus titie gewend. In dit adres zet het hoofdbe stuur van dezen bond haar standpunt uit een ten aanzien van de prysverhooging en prijsopdrijving van merkschoenen. Wij ontleenen daaraan, dat met mede weten van het departement van economi sche zaken de verkoopsprijzen van de voor naamste merkschoenen verhoogd werden, dat daarmede óók de verkoopsprijzen van de nog in voorraad zijnde schoenen ver hoogd zijn geworden en dat alle schoen winkeliers zich aan deze overeenkomst met de fabrikanten onderworpen hebben. Som migen hunner zijn daardoor in moeilijk heden geraakt met de plaatselijke politie autoriteiten, ten onrechte van prijsopdrij ving beschuldigd en bij het publiek in op spraak gebracht. Het hoofdbestuur dringt op aan maat- regeen om het beslag op te heffen. DR. COLIJN LID VAN DE EERSTE KAMER. Naar wij vernemen heeft dr. H. Colijn zijn benoeming tot lid van de Eerste Kamer, de vacature-de Vlugt, aanvaard. „toch zou ik willen voorstellen c zoeken met alle theatercostumiers .uren te verbieden politieuniformen e en - wat misschien nog bdBUKWOr informatie by hen in te winnen aa personen, die in een bepaalde formen gehuurd of gekocht mijn wenk, meneer". het vsi- Na deze laatste woorden k P een sche gebit van inspecteur Bazelgatt^ rattenval dicht en nam hij znp prenf „Niet slecht, Bazelgett", zei He ham. „Lang niet slecht". eekening °P Hij maakte opnieuw een aan ^en- een ander blaadje papier en gissgris. ais het eerste, aan den ondercommies „Heeft nog iemand anders ie Sen?" rie stem „Ja, meneer!" donderde Maull van de XL Divisie. beg"nn*n Een paar van Maulls c°il 8 terWijl aUe al bij voorbaat te glimlac ender anderen Hector Frensha sChrap zet* commissaris inbegrepen t zjj ie ten en de ooren spitsten. 0 - brillants of ongewoons verv het schoon dat niet uitgesloteni vereischte onverdeelde aan sprak. MaU te kunnen volgen, wanneer J Jn voorst»^ was namelijk een uitgesp prachtig"- van het devies: „Kort maar k« en woorden of tijd verspillen zijn ge broertje dood. De wiJze' bracht, 0fLer dachten onder woorden onbegrijpeLJ daardoor zijn styl vaa taaj dan een onbekende vree (Wordt verv"1* v»n

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 6