EUMATIEK aïü*Do,",ni Mote -m. Winterdienst wordt vrijwel in ouden vorm hersteld. S.s. „Statendam" in behouden haven. 15 October dienstregeling weer bijna normaal. Pas op! Er is een R in de maand de R van Bemanning der „Binnendijk" aan boord. Opvarenden vertellen. GEMENGD NIEUWS. TWEEDE BLAD. Naar wg vernemen aal met ingang van 15 October a.s. bij de invoering van den winterdienst op het net van de Nederlandsche spoorwegen vrijwel de oude fre quentie met de 100 aantrekkelijke en alom gewaardeerde halfuur- dienst op het middennet wederom in eere worden hersteld. In een persconferentie heeft drs. D. J. Wansink, secretaris der N. V. Nederland sche Spoorwegen nadere mededeelingen verstrekt over den nieuwen winterdienst, daarbij wijzend op de buitengewone wel willende houding van de militaire autori teiten ten opzichte van het burgervervoer, waardoor het mogelijk is geworden de alom geprezen verhoogde frequentie op vrijwel alle baanvakken in den ouden toestand te hei-stellen. Men is hierbij uit gegaan van het standpunt, dat het beter is de oude frequentie wederom in te voeren met het onmiddellijk daaruit voortsprui tende grootere risico, dat van militaire zijde bij tijd en wijl ten dienste van het militaire vervoer noodgedwongen zal dienen te worden ingegrepen. Want nog steeds zijn de beperkende bepalingen van kracht, dat militairen en goederen voor militaire doeleinden onder alle omstan digheden den voorrang hebben, dat deze dienstregeling zonder voorafgaande ken nisgeving te allen tijde geheel of gedeel telijk kan worden opgeheven, indien de militaire belangen zulks noodzakelijk maken, dat vervoer van bagage of rijwie len voor niet-militair vervoer slechts kan geschieden voor zoover de beschikbare ruimte dit toelaat. Bij de huidige frequentie was de kans op een dergelijk ingrijpen van militaire zijde veel geringer, zelfs zoodanig, dat in de periode, welke thans achter ons ligt het mogelijk is gebleken de militaire maatregelen zoodanig te treffen, dat het burgervervoer er geen stagnatie van heeft ondervonden,zoodat het reizend publiek er nooit iets van heeft bemerkt. Bij de invoering van de verhoogde fre quentie op 15 October a.s. wordt natuur lijk een geheel andere situatie geschapen, waarbij het practisch gesproken vrijwel onmogelijk wordt, dat militair ingrijpen onder alle omstandigheden vermeden kan worden. Het reizend publiek moet zich hiervan dus wel terdege rekenschap ge ven, zoodat men daaruit geen verkeerde conclusies zal dienen te trekken, alsof uitgebreider militair vervoer plaats zou vinden dan voorheen, waaruit men onwil lekeurig geneigd zou zijn de conclusie te trekken, dat er moeilijkheden op til zijn op internationaal gebied. Reizigerstreinen. Deze dienstregeling bevat het door den opperbevelhebber van land- en zeemacht goedgekeurde gedeelte van de gewijzigde dienstregeling welke ingaande 8 October zou zijn ingevoerd, indien er niet gemobiliseerd was. Behoudens een gering aantal wijzigingen wordt de dienstrege ling van vóór de mobilisatie weer hersteld. Binnenlandsche dienstregeling. De belangrijkste wijzigingen zijn wel de volgende: Het station Amsterdam W. P. wordt voor reizigersvervoer gesloten. Inplaats daarvan wordt het station Amsterdam Amstelstation voor dat verkeer geopend. De treinen van en naar Utrecht stoppen alle aan dit station en aan het station AmsterdamMuiderpoort. De stoomsneltreinen 931 Am sterdam C. S. (v. 8.18)—Alkmaar en 938 Alkmaar (v. 16.35)Am sterdam zijn vervallen. Trein 931 werd vervangen door een elec- trischen trein, welke te 8.20 van Amsterdam C. S. vertrekt. Het vervoer van reizigers met de nachtsneltreinen voor goederen en post wordt nog niet hervat. De eerste bootverbinding van Amster dam en Alkmaar over Enkhuizen, Stavo ren naar Leeuwarden wordt ruim een uur later gesteld. Het vertrek van Amsterdam C. S. wordt 6.49, van Alkmaar 7.16: de aankomst te Leeuwarden is 10.05. In omgekeerde richting is de eerste bootverbinding ruim 1 uur en een kwar tier later gesteld en vertrek van Leeuwar den ten 7.26, de aankomst is te Amster dam C. S. 10.36 en te Alkmaar 10.24. De met bovenbedoelde boottreinen samen hangende treinen zijn eveneens gewijzigd. Op de NederlandschBelgische grens- baanvakken werd een geheel nieuwe dienstregeling ingevoerd en het aantal rechtstreeksche verbindengen Van Neder land met België over Roosendaal uitge breid tot 6, verbindingen in elke richting. De binnenlandsche dienstregeling is weer verwerkt in een spoorboekje. Voor wat de buitenlandsche verbindin gen betreft zal voor de Belgische en Fransche verbindingen een strooibiljet worden uitgegeven. Zoodra voldoende be trouwbare gegevens bekend zijn van de Duitsche verbindingen zal zulks ook voor deze verbindingen geschieden. Goederentreinen. De dienstregeling der goede rentreinen is vrijwel geheel in overeenstemming gebracht met die van voor de mobilisatie, zoo dat het goederenvervoer weder met de normale vervoerssnelheid kan plaats vinden. Waar zulks in verband met druk herfst - vervoer noodig is, b.v. voor het bieten- vervoer, worden extra maatregelen ge nomen ter verzekering van een snel en regelmatig transport. Het goederenvervoer naar en van het buitenland blijft mogelijk, al zijn aan dit vervoer, o. a. voor wat den transportduur betreft, risico's verbonden, waarvoor de spoorwegen niet verantwoordelijk gesteld kunnen worden. DE IJMUIDER TRAWLERS VAREN UIT. De trawler „Adelante", IJM. 19, welke Woensdag voor het eerst na het uitbreken van den oorlog uit Zee in IJmuiden van de visscherij is teruggekeerd, is gisteren met dezelfde bemanning weer ter vis scherij vertrokken. Hedenochtend zou ook de trawler „Ger- berdina Johanna", IJM. 38, ter visch- vangst uitvaren. Dit is dan de vierde trawler sinds besloten is de vischvangst op de Noordzee te hervatten. Invoercentrale opgericht. Bij beschikking van den minister van economische zaken van 12 October is de algemeene Nederlandsche invoercentrale opgericht. Zij is gevestigd te 's-Graven- •hage, Laan van Meerdervoort 82. Deze centrale, welke door den minister zal worden belast met het afgeven van invoervergunningen, als bedoeld in de invoerwet, zal haar werkzaamheden eerst beginnen nadat de kroon heeft bepaald voor den invoer van welke goederen of soorten van goederen in het vervolg een vergunning krachtens de invoernoodwet zal worden vereischt. Ingevolge art. 7 van de invoerwet is de benoeming te verwachten van een com missie, bestaande uit vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, welke commissie tot taak zal krijgen de algemeene Neder landsche invoer centrale te adviseeren inzake het verleenen van vergunningen. Daarnaast zal genoemde centrale terzijde worden gestaan door een interdeparte mentale commissie, waarin vertegen woordigers van de ministers van econo mische zaken, van buitenlandsche zaken, van financiën, en van koloniën zitting zullen hebben. HET LUCHTPOSTTARIEF OP NEDERLANDSCH-INDIE. Bij Kon. besluit van 5 Oct. is de minister van binnenlandsche zaken gemachtigd om, zoodra en voor zoolang buitengewone om standigheden zulks noodig maken, 'met af wijking van eenige artikelen van het inter nationaal postbesluit 19?4, het port alsmede de andere tariev-n en de voorwaarden voor de verzending van brieven en briefkaarten in het verkeer met Nederlandsch-Indië na der vast te stellen. Hierbij wordt overwogen, dat de huidige, buitengewone omstandigheden het noodza kelijk kunnen maken om bijzondere maat regelen te treffen teneinde een zoo goed mogelijke uitvoering van den Nederlandschen luchtpostdienst Amsterdam—Bandoeng te verzekeren, alsmede dat er rekening mede moet worden gehouden, dat deze dienst niet meer zal kunnen worden uitgevoerd. TUNNELS INPLAATS VAN BEWEEGBARE BRUGGEN. Men meldt ons: In Januari van dit jaar richtte de K.N.A.C. zich tot den minister van waterstaat met een adres, waarin '.ij wees op het feit, dat be weegbare bruggen in autosnelwegen zoowel voor het landverkeer als voor het scheep vaartverkeer nieuwe en gevaarscheppende belemmeringen vormden. Zij verzocht den minister derhalve te wil len bevorderen, dat op die punten, waar de aard van het scheepvaartverkeer het bou wen van vaste hooge bruggen over scheep vaartkanalen onmogelijk maakt, te willen doen overgaan tot den bouw van tunnels inplaats van beweegbare bruggen. Tegenover de ongetwijfeld hooge kosten van bouw, bemaling en eventueele ventilatie van een tunnel zorden naar hare meening behalve de bouwkosten der brug ook gesteld mogen worden de gekapitaliseerde kosten van bediening, van de snellere afschrijving der kostbare bewegingsinrichting en van de wachttijdverliezen van land- en scheepvaart verkeer. Dit adres werd aangevuld met en kele gevallen waar tunnels inplaats van bruggen wenschelijk waren. In antwoord op haar verzoek ontving de K.N.A.C. thans bericht van den minister van waterstaat, dat de veelal hoogere kosten van tunnelbouw, de dikwijls aanwezige be bouwing, de noodzaak tot het maken van verbindingen met andere belangrijke wegen, alsmede de bezwaren van de bii een tunnel voorkomende lange op- en afritten ertoe hebben geleid om ir> de vorengenoemde ge vallen de voorkeur te geven aan den bouw van beweegbare bruggen. DE SUIKERDISTRIBUTIE. De minister van economische zaken heeft bepaald, dat tot het afgeven van de in art. 3, lid 1, onder c, en trtikel 6, lid 1 onder c, van de suikerdistributiebeschikking 1939 II be doelde toewijzingen en van de in artikel 3. lid 1 onder e, dier beschikking bedoelde vergunning van Noord- en Zuidholland en Utrecht is gemachtigd de heer D. J. Schef- fel, distributie-inspecteur voor de provincies Noordholland, Zuidholland en Utrecht. MILITAIRE MOTORRIJDER BOTST TEGEN PAARD EN WAGEN. Gisteravond is op den Duivendrecht- schen weg onder de gemeente Ouderam- stel een militaire motorrijder tegen een met een paard bespannen wagen gereden. De man werd tegen den grond geslingerd en bleef bewusteloos liggen. Door den geneeskundigen dienst uit Amsterdam is hij naar het Burgerziekenhuis vervoerd, waar bij het slachtoffer een schedelbasis- fractuur werd geconstateerd. Regenachtig en guur herfstweei staat voor de deur dat weer waar U zoo gevoelig voor bent. Neem bijtijds Uw maatregelen. Nü is 't nog tijd Uwe rheumatische pijnen in hun oorzaak aan te vallen en ze te voorkomen. Begin vandaag nog Uw bloedzuiverende kuur. Neem Kruschen Salts. De aansporende werking van de zes minerale zouten die Kruschen bevat, bren gen Uw lever, nieren en ingewanden tot hernieuwe actie. Daardoor wordt Uw bloed gezuiverd van alle overtollige en schade lijke zuren, die zich anders in Uw spier weefsels vastzetten en die de oorzaak zijn van die ondragelijke pijnen, die U het leven vergallen. Wacht niet tot de klachten zich weer openbaren. Begin nü Kruschen Salts te nemen, iederen morgen, zoovéél als er op een cent gaat. Kruschen Salts ver krijgbaar bij apothekers en drogisten a 0.40, 0.75 en 1.60 (extra groot pak). Fabrikanten E. Griffiths Hughes Ltd., Manchester (Engeland). Opgericht 1756. OPROEP AAN DE VROUWEN VAN NEDERLAND. „Vrouwen van Nederland! De oorlog met al zijn gevolgen is een feit geworden, millioenen menschen zullen wat hun het liefste is, moeten afstaan. Velen van ons vragen zich af, waarom deze ramp over ons gekomen is, terwijl iedereen toch vrede wenscht. Oorlog is een gevolg van oneerlijkheid, zelfzucht, heersch- zucht, hebzucht en angst. Wij allen hebben in ons leven deze vernietigende krachten toegelaten. De schuld ligt niet alleen bij andere menschen of volkeren, maar bij ieder van ons. Onze regeering heeft verklaard, dat ons land neutraal zal blijven, de verantwoorde lijkheid hiervoor ligt bij iederen burger en vooral bij ons vrouwen. Wanneer wij ons evenwicht en onze zelf- beheersching bewaren in onze gesprekken en brieven, wanneer wij de lasten en zorgen van onze mannen, zoons en verloofden niet vergrooten door zelfbeklag, wanneer wij de verwarring niet doen toenemen door nutte loos geklaag, onverantwoordelijk gehamster, of afbrekende critiek, wanneer wij in onze gedachten en daden achter onze regeering staan, zal dit van onschatbare waarde zijn voor de stemming in ons land. Het zal moed en kracht geven aan degenen, die de groote verantwoordelijkheid voor de toekomst van ons land dragen. ax Zóó versterken^ wij onze: neutraliteit. Maar dit alles is niet-genoeg: - Wij moeten die vernietigende krachten, die de kiemen van den oorlog zijn, zonder genade bestrijden. Er -moet een geheel andere geest in de. wereld komen en deze kan beginnen in ons eigen leven, in ons ge zin, in ons volk. De geest, die wij als enke ling en als groepen verspreiden, bepaalt de geest tusschen de -'olkeren. Vrede wordt niet verkregen door oorlog te haten of er tegen te protesteeren. Ware vrede wordt gemaakt door persoonlijke offers van ieder mensch. Niemand kan aan de keuze ontkomen. Of wij zijn. oorzaak van 'den oorlog, of wij werken mee aan den vrede. Laten wij vandaag nog beginnen: eigen belang en vooroordeel opzij te zetten, eigen fouten te erkennen en goed te maken, in plaats van de schuld bij anderen te zoeken. Eerlijkheid, onzelfzuchtigheid, vertrouwen en liefde te betrachten. Te geven in plaats van te nemen. Te dienen in plaats van te heerschen. Naar God te luisteren en Hem te gehoorzamen, wat Hij ook van ons vraagt. Wij vrouwen hebben hierin mede als op voedster van onze kinderen een bijzonder groote taak en ver- ntwoordelijkheid. Alleen als wij allen meewerken, of wy hoog of laag geplaatst zijn in de maatschap pij. kan. er een nieuwe wereld komen. Dit is de mobilisatie waartoe wij nu iedere vrouw oproepen". Wie hieraan mee wil werken, wordt ver zocht haar naam en adres te zenden aan J. W. Ortt, Jan van Nassaustraat 40 Den Haag. De oproep is onderteekend door een 40-tal namen. DREIGEND TE KORT AAN CEMENT. Nu het niet uitgesloten is, dat door de tijdsomstandigheden een te kort zal ontstaan aan cement, wordt in „Klei", het orgaan der Nederl. Baksteen-industrie, verschillende methodes aan de hand gedaan, ten einde een eventueel te kort tot een minimum te be perken. c O.m. wordt geadviseerd het zooveel moge lijk aanleggen van klinkerwegen, verder het uitvoeren van diverse werken, fundeeringen enz. in baksteen, zooals zulks eeuwen her waarts en met zooveel succes is geschied. In het .bijzonder wordt de aandacht ge vestigd op gewapend metselwerk; welke bouwwijze in Nederland nog weinig ingang vindt, doch in Engeland, Duitschland en vooral in Amerika veelvuldig wordt toege past. Deze laatste bouwwijze wordt uitvoerig behandeld in „Klei" van 1 October, welke aan belanghebbenden gratis wordt toegezon den, men wende zich daartoe tot „Klei" te Arnhem. Mededeelingen No. 17 van het Instituut voor Materiaalonderzoek te 's-Gravenhage is geheel aan deze bouwmethode gewijd. KIND DOOR MILITAIRE PERSONENAUTO OVERREDEN. Gistermiddag is het vijfjarig dochtertje van den slager van Herpen te Heesch bij het spelen op den rijweg door een militaire personenauto overreden. Het kind was op slag dood. Gistermiddag is het s.s. Statendam na een oponthoud van meer dan twee weken in ons land terug gekeerd. Hoewel de Statendam geen passa giers rnear aan boord had deze kwamen reeds eerder met de Ba tavier en de boot van Vlissingen naar ons land bestond er voor de aankomst toch groote belangstelling. Deze gold vooral de bemanning van het vergane s.s. Binnendijk, die zich aan boord bevonden. Enkele leden van de bemanning van de Binnendijk vonden gelegenheid ons iets over hun wedervaren te vertellen en zoo verna men wij het volgende relaas. Na een kalme reis van New York kwam de Binnendijk Zaterdag 7 October in de na bijheid van de Engelsche kust ter hoogte van Shambles lichtschip. Het was 's avonds om tien uur en het schip voer ongeveer acht mijl uit de kust, toen van Rotterdam op dracht werd ontvangen om op te stoomen naar Weymouth voor onderzoek. Juist op het oogenblik, dat aan dit bevel werd vol daan, en men het roer wendde, deed zich aan bakboordzijde, in het middenschip, een vreeselijke ontploffing voor. De stoker, S. T. Oudejans, die zich juist op de vuurplaat be vond, werd omhoog geworpen en viel met de stukken van de gebroken plaat weer terug, de stuurmansleerling T. Huisman stond op de brug op den uitkijk, ook hij werd in de lucht geworpen en het mag een geluk heeten, dat de jongeman niet over boord viel. Zoowel de stoker als de stuurmansleer ling kregen bij den val lichte verwondingen. De ontploffing was zoo hevig, dat het schip tot in alle hoeken trilde. De kapitein, W. P. J. Moree, liet onmiddellijk de sloepen gereed houden, ook werden menschen naar be neden gezonden om de schade op te nemen. Het bleek, dat in de m - mer een ravage wa* machinew olie stroomde uit de \?tricht. DP hStT' pomPen bruikbaar, de radi0.ins Ja*b on. onklaar en hier en daar* electrisehe leiding verrL,Wa8 dc dien bleek ruim 2 w^ Het was duidelijk, dat het behouden was en daarom wera P n*t u afgestoken. De noodsignalen VUUrP>jW vangen door het vuurschip datT^ ge waarschuwde. Binnen korten n,kust%4t verschillende schepen waarna van den Britschen contraband^)t%n1er nabijheid. De BinnendijkSfS» C zaam weg. De bemanning kreL !ht| l*ng- gelegenheid om persoonlijk? «*n mede te nemen, want het waslij*11^** om naar de kwartieren af te dak! lading stukgoed hield het ichh maar om twee uur deed zich nUt tweede ontploffing voor. PlotMUf>« «en Waarschijnlijk was ee^ ketd'L*l** want men zag een vuurstraal M0Tl*#n. ten. Het voorschip geraakte in b™!?8 ,puU groote snelheid verspreidde h.t door de lading. Binnen korten tiia 1"" llctl «M. schip over de toen ging er een trilling doorheen de Binnendijk naar den bodem ,onk De bemanning werd door het *,ft L vaartuig naar de marinehaven Wevmnwu gebracht en daar in het zeemanshui hotel van het Leger des Hel)s en htt dere hotels opgenomen. De gewonden den naar het hospitaal vervoerd wJL werden opgenomen, 1 Na in Weymouth vertoefd te hebben is de bemanning van de Binnendijk met «n zondering van de twee licht gew0£ 1 boord van de Statendam gegaan, waarde de terugreis met een ontonthoud van Ju De heer de Monchy, de directeur der H.A.L., deelde mede, dat de eerste berichten volgens welke het s.s. Binnendijk geladen was met een groote hoeveelheid graan voor de Nederlandsche regeering, onjuist waren De Binnendijk had wel wat graan aan boord' maar het grootste deel van de lading be^ stond uit stukgoed. De Statendam heeft wel een lading graan van 5.000 ton aan boord voor de Nederlandsche regeering. RIJKSBUREAU VOOR CHEMISCHE PRODUCTEN. Instelling sectie spiritus. De minister van economische zaken heeft bij beschikking van gisteren een sectie spiritus van het eenigen tijd gele den opgerichte rijksbureau voor chemische producten ingesteld. De sectie is gevestigd Wateringsche- weg 1, te Delft. De beschikking verstaat onder spiritus: aethyl-alcohol, al of niet gedenatureerd, moutwijn en soortgelijke producten en bepaalt, dat fabrikanten, be- en verwer kers, importeurs en handelaren, met uit zondering van detaillisten, verplicht zijn zich bij de sectie te laten inschrijven. Het is voorts aan handelaren, alsmede aan be- en verwerkers, verboden spiritus te koopen, terwijl het aan fabrikanten en importeurs verboden is spiritus te verkoo- pen of af te leveren, zonder een daartoe van den directeur verkregen schriftelijke vergunning. In de spiritusbeschikking is verder een bepaling opgenomen, volgens welke van het verbod tot het zonder vergunning koopen, verkoopen en afleveren van spi ritus een algemeene dispensatie geldt gedurende veertien dagen na de inwer kingtreding der beschikking, doch uitslui tend voor normale hoeveelheden ten aan zien van geregelde zakenrelaties. Ten slotte is een bepaling opgenomen, waarbij aan degenen, die van den handel in spi ritus niet hun normaal bedrijf maken, (den z.g. kettinghandel) zonder een van den directeur verkregen vergunning het koopen van spiritus, met het doel deze weder te verkoopen, verboden is. DOOR VRACHTAUTO AANGEREDEN. Gistermiddag is de 61-jarlge bode van gemeentewerken te Maastricht, de heer V. Jamin, die over de Wilhelminabrug fietste, door een hem achterop komende zware vrachtauto aangereden. De man kwam onder de wielen terecht en moest met ernstige inwendige kneuzingen per auto van den geneeskundigen dienst naar het ziekenhuis Calvariënberg worden overgebracht. Hier is het slachtoffer een half uur na aankomst overleden. „PENDELDIENST" VAN DE „NEDERLAND". De „Jan Pieterszoon Coen" van de Stoom vaart Maatschappij „Nederland" is gister avond met ruim vierhonderd passagiers aan boord in pendeldienst naar Lissabon vertrok ken. Daar zullen de passagiers overstappen op de „Marnix van St. Aldegonde". Over vie r dagen zal het zusterschip van de „Coen", de „Johan de Witt", eveneens van Amsterdam naar Lissabon vertrekken en ook deze passagiers zullen te Lissabon op de „Marnix" overgaan. Intusschen zal de „Coen" weer naar Amsterdam teruggaan met de thuisvarende pasasgie s van de „Marnix", die gisteren te Lissabon is aangekomen. De vracht wordt deel door de „Johan de Witt" overgenomen, de „Coen en de „Johan de Witt" brengen samen ongeveer 700 passagiers vcor Indië naar Lissabon. Op deze wijze on derhoudt de maatschapij „Nederland" per pendeldienst via Lissabon de verbinding met Indië. Zooals men weet, waren zoowel de „Coen" als de „Johan de Witt" als verouderde sche pen uit de vaart genomen. De J. P. Coen heeft dezen voorzomer nog een toeristenreis gemaakt, doch was reeds eenige maanden opgelegd. Hetzelfde lot zou de „Johan de Witt" beschoren zijn geweest, wanneer de tijdsomstandigheden niet anders hadden be schikt en beide schepen met stoomvermogen dateerende uit den wereldoorlog weer in dienst had doen stellen. Op deze wijze immers blijven de nieu were, grootere en snellere mailschepen va ren tusschen Java en Lissabon via de Kaap. Zij vermijden op die manier de Noordzee en loopen geen kans om lang tt worden op gehouden voor eventueele controle. f i Zeehond gevangen op het strand. - Aan den afslag te IJmuiden werd gisteren aan gevoerd een levende zeehond, die men op het strand gevangen had. Het beest, dat ge kocht werd door den heer Rietdijk te IJmui den voor den som van 2.80, herkreeg spoe dig zijn vrijheid, daar de heer Rietdijk het na den koop in zee gooide. f.-.k iat ~~\i ~f- ~r date-? Mond- en klauwieer. - In de week Vin 1 tot en mét 7 October jj. zijn tengevelje van het mond- en klauwzeer 110 runderen, 113 kalveren, en 43 varkens en biggen be zweken. Gep. luit. kol. P. H. Soetens. In den ouderdom van 68 jaar is gisteren te Nij megen overleden de heer P. H. Soetens, gep. luit. kol. der infanterie. De boterheffing. - De heffing en steun- uitkeering op boter is, behoudens tusschen- tijdsche wijziging, voor de week van 13 tot 19 October vastgesteld op 65 cent per kg. (onveranderd). Deensche boternoteering. - De officieele Deensche boternoteering is gisteren vastge steld op 240 kronen is 87 cent. Boternoteering. - De commissienoteering voor Nederlandsche boter is gisteren vastge steld op 80 cent per k.g. (onveranderd). Oude man gevallen. - Gisteren is 72-jarige C. Oudenaarde in zijn woning 1" de Groote Draaisteeg te Rotterdam van trap gevallen. De oude man kwam z0° 0 gelukkig terecht, dat hij een wemlirtt u opliep. Hij is per auto van den G.G.D. het ziekenhuis aan den Coolsingel veTW* en laar ter verpleging opgenomen. ZU stand is zeer ernstig. Aan de gevolgen overleden. - D® jarige stalknecht A. Cornelisse, die op tcber j.1. door een trap van een paaro, hij aan het afrijden was, ernstig we wond, is in het ziekenhuis aan den gel aan zijn verwondingen overle e"- Overreden en gedood. - Op he punt Haagweg—Sloterweg aan de g de gemeente Amsterdam fS uit 65-jarige wielrijder J. B. Gre ven stuk Amsterdam door een auto ov r(jer vrijwel op slag gedood. Den «utobestuur^ treft geen schuld. Het ongelu 0uoende zaakt doordat de wielrijder n rMr acht heeft geslagen op het ter p drukke verkeer Glimlachje De verstrooide profess°r

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 6