EUMATIEK
aïü*Do,",ni Mote -m.
Winterdienst wordt vrijwel in ouden
vorm hersteld.
S.s. „Statendam" in
behouden haven.
15 October dienstregeling
weer bijna normaal.
Pas op! Er is een R in de maand
de R van
Bemanning der „Binnendijk"
aan boord.
Opvarenden vertellen.
GEMENGD NIEUWS.
TWEEDE BLAD.
Naar wg vernemen aal met
ingang van 15 October a.s. bij de
invoering van den winterdienst
op het net van de Nederlandsche
spoorwegen vrijwel de oude fre
quentie met de 100 aantrekkelijke
en alom gewaardeerde halfuur-
dienst op het middennet wederom
in eere worden hersteld.
In een persconferentie heeft drs. D. J.
Wansink, secretaris der N. V. Nederland
sche Spoorwegen nadere mededeelingen
verstrekt over den nieuwen winterdienst,
daarbij wijzend op de buitengewone wel
willende houding van de militaire autori
teiten ten opzichte van het burgervervoer,
waardoor het mogelijk is geworden de
alom geprezen verhoogde frequentie op
vrijwel alle baanvakken in den ouden
toestand te hei-stellen. Men is hierbij uit
gegaan van het standpunt, dat het beter is
de oude frequentie wederom in te voeren
met het onmiddellijk daaruit voortsprui
tende grootere risico, dat van militaire
zijde bij tijd en wijl ten dienste van het
militaire vervoer noodgedwongen zal
dienen te worden ingegrepen. Want nog
steeds zijn de beperkende bepalingen van
kracht, dat militairen en goederen voor
militaire doeleinden onder alle omstan
digheden den voorrang hebben, dat deze
dienstregeling zonder voorafgaande ken
nisgeving te allen tijde geheel of gedeel
telijk kan worden opgeheven, indien de
militaire belangen zulks noodzakelijk
maken, dat vervoer van bagage of rijwie
len voor niet-militair vervoer slechts kan
geschieden voor zoover de beschikbare
ruimte dit toelaat.
Bij de huidige frequentie was de kans
op een dergelijk ingrijpen van militaire
zijde veel geringer, zelfs zoodanig, dat in
de periode, welke thans achter ons ligt
het mogelijk is gebleken de militaire
maatregelen zoodanig te treffen, dat het
burgervervoer er geen stagnatie van
heeft ondervonden,zoodat het reizend
publiek er nooit iets van heeft bemerkt.
Bij de invoering van de verhoogde fre
quentie op 15 October a.s. wordt natuur
lijk een geheel andere situatie geschapen,
waarbij het practisch gesproken vrijwel
onmogelijk wordt, dat militair ingrijpen
onder alle omstandigheden vermeden kan
worden. Het reizend publiek moet zich
hiervan dus wel terdege rekenschap ge
ven, zoodat men daaruit geen verkeerde
conclusies zal dienen te trekken, alsof
uitgebreider militair vervoer plaats zou
vinden dan voorheen, waaruit men onwil
lekeurig geneigd zou zijn de conclusie te
trekken, dat er moeilijkheden op til zijn
op internationaal gebied.
Reizigerstreinen.
Deze dienstregeling bevat het
door den opperbevelhebber van
land- en zeemacht goedgekeurde
gedeelte van de gewijzigde
dienstregeling welke ingaande
8 October zou zijn ingevoerd,
indien er niet gemobiliseerd was.
Behoudens een gering aantal
wijzigingen wordt de dienstrege
ling van vóór de mobilisatie weer
hersteld.
Binnenlandsche dienstregeling.
De belangrijkste wijzigingen zijn wel de
volgende:
Het station Amsterdam W. P. wordt
voor reizigersvervoer gesloten. Inplaats
daarvan wordt het station Amsterdam
Amstelstation voor dat verkeer geopend.
De treinen van en naar Utrecht stoppen
alle aan dit station en aan het station
AmsterdamMuiderpoort.
De stoomsneltreinen 931 Am
sterdam C. S. (v. 8.18)—Alkmaar
en 938 Alkmaar (v. 16.35)Am
sterdam zijn vervallen. Trein 931
werd vervangen door een elec-
trischen trein, welke te 8.20 van
Amsterdam C. S. vertrekt. Het
vervoer van reizigers met de
nachtsneltreinen voor goederen
en post wordt nog niet hervat.
De eerste bootverbinding van Amster
dam en Alkmaar over Enkhuizen, Stavo
ren naar Leeuwarden wordt ruim een uur
later gesteld. Het vertrek van Amsterdam
C. S. wordt 6.49, van Alkmaar 7.16: de
aankomst te Leeuwarden is 10.05.
In omgekeerde richting is de eerste
bootverbinding ruim 1 uur en een kwar
tier later gesteld en vertrek van Leeuwar
den ten 7.26, de aankomst is te Amster
dam C. S. 10.36 en te Alkmaar 10.24. De
met bovenbedoelde boottreinen samen
hangende treinen zijn eveneens gewijzigd.
Op de NederlandschBelgische grens-
baanvakken werd een geheel nieuwe
dienstregeling ingevoerd en het aantal
rechtstreeksche verbindengen Van Neder
land met België over Roosendaal uitge
breid tot 6, verbindingen in elke richting.
De binnenlandsche dienstregeling is
weer verwerkt in een spoorboekje.
Voor wat de buitenlandsche verbindin
gen betreft zal voor de Belgische en
Fransche verbindingen een strooibiljet
worden uitgegeven. Zoodra voldoende be
trouwbare gegevens bekend zijn van de
Duitsche verbindingen zal zulks ook voor
deze verbindingen geschieden.
Goederentreinen.
De dienstregeling der goede
rentreinen is vrijwel geheel in
overeenstemming gebracht met
die van voor de mobilisatie, zoo
dat het goederenvervoer weder
met de normale vervoerssnelheid
kan plaats vinden.
Waar zulks in verband met druk herfst -
vervoer noodig is, b.v. voor het bieten-
vervoer, worden extra maatregelen ge
nomen ter verzekering van een snel en
regelmatig transport.
Het goederenvervoer naar en van het
buitenland blijft mogelijk, al zijn aan dit
vervoer, o. a. voor wat den transportduur
betreft, risico's verbonden, waarvoor de
spoorwegen niet verantwoordelijk gesteld
kunnen worden.
DE IJMUIDER TRAWLERS VAREN UIT.
De trawler „Adelante", IJM. 19, welke
Woensdag voor het eerst na het uitbreken
van den oorlog uit Zee in IJmuiden van
de visscherij is teruggekeerd, is gisteren
met dezelfde bemanning weer ter vis
scherij vertrokken.
Hedenochtend zou ook de trawler „Ger-
berdina Johanna", IJM. 38, ter visch-
vangst uitvaren. Dit is dan de vierde
trawler sinds besloten is de vischvangst
op de Noordzee te hervatten.
Invoercentrale opgericht.
Bij beschikking van den minister van
economische zaken van 12 October is de
algemeene Nederlandsche invoercentrale
opgericht. Zij is gevestigd te 's-Graven-
•hage, Laan van Meerdervoort 82.
Deze centrale, welke door den minister
zal worden belast met het afgeven van
invoervergunningen, als bedoeld in de
invoerwet, zal haar werkzaamheden eerst
beginnen nadat de kroon heeft bepaald
voor den invoer van welke goederen of
soorten van goederen in het vervolg een
vergunning krachtens de invoernoodwet
zal worden vereischt.
Ingevolge art. 7 van de invoerwet is de
benoeming te verwachten van een com
missie, bestaande uit vertegenwoordigers
van het bedrijfsleven, welke commissie
tot taak zal krijgen de algemeene Neder
landsche invoer centrale te adviseeren
inzake het verleenen van vergunningen.
Daarnaast zal genoemde centrale terzijde
worden gestaan door een interdeparte
mentale commissie, waarin vertegen
woordigers van de ministers van econo
mische zaken, van buitenlandsche zaken,
van financiën, en van koloniën zitting
zullen hebben.
HET LUCHTPOSTTARIEF OP
NEDERLANDSCH-INDIE.
Bij Kon. besluit van 5 Oct. is de minister
van binnenlandsche zaken gemachtigd om,
zoodra en voor zoolang buitengewone om
standigheden zulks noodig maken, 'met af
wijking van eenige artikelen van het inter
nationaal postbesluit 19?4, het port alsmede
de andere tariev-n en de voorwaarden voor
de verzending van brieven en briefkaarten
in het verkeer met Nederlandsch-Indië na
der vast te stellen.
Hierbij wordt overwogen, dat de huidige,
buitengewone omstandigheden het noodza
kelijk kunnen maken om bijzondere maat
regelen te treffen teneinde een zoo goed
mogelijke uitvoering van den Nederlandschen
luchtpostdienst Amsterdam—Bandoeng te
verzekeren, alsmede dat er rekening mede
moet worden gehouden, dat deze dienst niet
meer zal kunnen worden uitgevoerd.
TUNNELS INPLAATS VAN BEWEEGBARE
BRUGGEN.
Men meldt ons:
In Januari van dit jaar richtte de K.N.A.C.
zich tot den minister van waterstaat met een
adres, waarin '.ij wees op het feit, dat be
weegbare bruggen in autosnelwegen zoowel
voor het landverkeer als voor het scheep
vaartverkeer nieuwe en gevaarscheppende
belemmeringen vormden.
Zij verzocht den minister derhalve te wil
len bevorderen, dat op die punten, waar de
aard van het scheepvaartverkeer het bou
wen van vaste hooge bruggen over scheep
vaartkanalen onmogelijk maakt, te willen
doen overgaan tot den bouw van tunnels
inplaats van beweegbare bruggen.
Tegenover de ongetwijfeld hooge kosten
van bouw, bemaling en eventueele ventilatie
van een tunnel zorden naar hare meening
behalve de bouwkosten der brug ook gesteld
mogen worden de gekapitaliseerde kosten
van bediening, van de snellere afschrijving
der kostbare bewegingsinrichting en van de
wachttijdverliezen van land- en scheepvaart
verkeer. Dit adres werd aangevuld met en
kele gevallen waar tunnels inplaats van
bruggen wenschelijk waren.
In antwoord op haar verzoek ontving de
K.N.A.C. thans bericht van den minister van
waterstaat, dat de veelal hoogere kosten
van tunnelbouw, de dikwijls aanwezige be
bouwing, de noodzaak tot het maken van
verbindingen met andere belangrijke wegen,
alsmede de bezwaren van de bii een tunnel
voorkomende lange op- en afritten ertoe
hebben geleid om ir> de vorengenoemde ge
vallen de voorkeur te geven aan den bouw
van beweegbare bruggen.
DE SUIKERDISTRIBUTIE.
De minister van economische zaken heeft
bepaald, dat tot het afgeven van de in art. 3,
lid 1, onder c, en trtikel 6, lid 1 onder c, van
de suikerdistributiebeschikking 1939 II be
doelde toewijzingen en van de in artikel 3.
lid 1 onder e, dier beschikking bedoelde
vergunning van Noord- en Zuidholland en
Utrecht is gemachtigd de heer D. J. Schef-
fel, distributie-inspecteur voor de provincies
Noordholland, Zuidholland en Utrecht.
MILITAIRE MOTORRIJDER BOTST
TEGEN PAARD EN WAGEN.
Gisteravond is op den Duivendrecht-
schen weg onder de gemeente Ouderam-
stel een militaire motorrijder tegen een
met een paard bespannen wagen gereden.
De man werd tegen den grond geslingerd
en bleef bewusteloos liggen. Door den
geneeskundigen dienst uit Amsterdam is
hij naar het Burgerziekenhuis vervoerd,
waar bij het slachtoffer een schedelbasis-
fractuur werd geconstateerd.
Regenachtig en guur herfstweei staat voor
de deur dat weer waar U zoo gevoelig
voor bent. Neem bijtijds Uw maatregelen.
Nü is 't nog tijd Uwe rheumatische
pijnen in hun oorzaak aan te vallen en ze
te voorkomen. Begin vandaag nog Uw
bloedzuiverende kuur. Neem Kruschen
Salts. De aansporende werking van de zes
minerale zouten die Kruschen bevat, bren
gen Uw lever, nieren en ingewanden tot
hernieuwe actie. Daardoor wordt Uw bloed
gezuiverd van alle overtollige en schade
lijke zuren, die zich anders in Uw spier
weefsels vastzetten en die de oorzaak zijn
van die ondragelijke pijnen, die U het leven
vergallen. Wacht niet tot de klachten zich
weer openbaren. Begin nü Kruschen Salts
te nemen, iederen morgen, zoovéél als er
op een cent gaat. Kruschen Salts ver
krijgbaar bij apothekers en drogisten a
0.40, 0.75 en 1.60 (extra groot pak).
Fabrikanten E. Griffiths Hughes Ltd.,
Manchester (Engeland). Opgericht 1756.
OPROEP AAN DE VROUWEN VAN
NEDERLAND.
„Vrouwen van Nederland!
De oorlog met al zijn gevolgen is een feit
geworden, millioenen menschen zullen wat
hun het liefste is, moeten afstaan.
Velen van ons vragen zich af, waarom
deze ramp over ons gekomen is, terwijl
iedereen toch vrede wenscht. Oorlog is een
gevolg van oneerlijkheid, zelfzucht, heersch-
zucht, hebzucht en angst. Wij allen hebben
in ons leven deze vernietigende krachten
toegelaten. De schuld ligt niet alleen bij
andere menschen of volkeren, maar bij ieder
van ons.
Onze regeering heeft verklaard, dat ons
land neutraal zal blijven, de verantwoorde
lijkheid hiervoor ligt bij iederen burger en
vooral bij ons vrouwen.
Wanneer wij ons evenwicht en onze zelf-
beheersching bewaren in onze gesprekken
en brieven, wanneer wij de lasten en zorgen
van onze mannen, zoons en verloofden niet
vergrooten door zelfbeklag, wanneer wij de
verwarring niet doen toenemen door nutte
loos geklaag, onverantwoordelijk gehamster,
of afbrekende critiek, wanneer wij in onze
gedachten en daden achter onze regeering
staan, zal dit van onschatbare waarde zijn
voor de stemming in ons land. Het zal moed
en kracht geven aan degenen, die de groote
verantwoordelijkheid voor de toekomst van
ons land dragen. ax
Zóó versterken^ wij onze: neutraliteit.
Maar dit alles is niet-genoeg: -
Wij moeten die vernietigende krachten,
die de kiemen van den oorlog zijn, zonder
genade bestrijden. Er -moet een geheel
andere geest in de. wereld komen en deze
kan beginnen in ons eigen leven, in ons ge
zin, in ons volk. De geest, die wij als enke
ling en als groepen verspreiden, bepaalt de
geest tusschen de -'olkeren.
Vrede wordt niet verkregen door oorlog
te haten of er tegen te protesteeren. Ware
vrede wordt gemaakt door persoonlijke
offers van ieder mensch. Niemand kan aan
de keuze ontkomen. Of wij zijn. oorzaak van
'den oorlog, of wij werken mee aan den
vrede.
Laten wij vandaag nog beginnen: eigen
belang en vooroordeel opzij te zetten, eigen
fouten te erkennen en goed te maken, in
plaats van de schuld bij anderen te zoeken.
Eerlijkheid, onzelfzuchtigheid, vertrouwen
en liefde te betrachten. Te geven in plaats
van te nemen. Te dienen in plaats van te
heerschen. Naar God te luisteren en Hem te
gehoorzamen, wat Hij ook van ons vraagt.
Wij vrouwen hebben hierin mede als op
voedster van onze kinderen een bijzonder
groote taak en ver- ntwoordelijkheid.
Alleen als wij allen meewerken, of wy
hoog of laag geplaatst zijn in de maatschap
pij. kan. er een nieuwe wereld komen.
Dit is de mobilisatie waartoe wij nu iedere
vrouw oproepen".
Wie hieraan mee wil werken, wordt ver
zocht haar naam en adres te zenden aan J.
W. Ortt, Jan van Nassaustraat 40 Den Haag.
De oproep is onderteekend door een 40-tal
namen.
DREIGEND TE KORT AAN CEMENT.
Nu het niet uitgesloten is, dat door de
tijdsomstandigheden een te kort zal ontstaan
aan cement, wordt in „Klei", het orgaan der
Nederl. Baksteen-industrie, verschillende
methodes aan de hand gedaan, ten einde een
eventueel te kort tot een minimum te be
perken. c
O.m. wordt geadviseerd het zooveel moge
lijk aanleggen van klinkerwegen, verder het
uitvoeren van diverse werken, fundeeringen
enz. in baksteen, zooals zulks eeuwen her
waarts en met zooveel succes is geschied.
In het .bijzonder wordt de aandacht ge
vestigd op gewapend metselwerk; welke
bouwwijze in Nederland nog weinig ingang
vindt, doch in Engeland, Duitschland en
vooral in Amerika veelvuldig wordt toege
past.
Deze laatste bouwwijze wordt uitvoerig
behandeld in „Klei" van 1 October, welke
aan belanghebbenden gratis wordt toegezon
den, men wende zich daartoe tot „Klei" te
Arnhem.
Mededeelingen No. 17 van het Instituut
voor Materiaalonderzoek te 's-Gravenhage
is geheel aan deze bouwmethode gewijd.
KIND DOOR MILITAIRE PERSONENAUTO
OVERREDEN.
Gistermiddag is het vijfjarig dochtertje
van den slager van Herpen te Heesch bij het
spelen op den rijweg door een militaire
personenauto overreden. Het kind was op
slag dood.
Gistermiddag is het s.s. Statendam
na een oponthoud van meer dan
twee weken in ons land terug
gekeerd.
Hoewel de Statendam geen passa
giers rnear aan boord had deze
kwamen reeds eerder met de Ba
tavier en de boot van Vlissingen
naar ons land bestond er voor de
aankomst toch groote belangstelling.
Deze gold vooral de bemanning van
het vergane s.s. Binnendijk, die zich
aan boord bevonden.
Enkele leden van de bemanning van de
Binnendijk vonden gelegenheid ons iets over
hun wedervaren te vertellen en zoo verna
men wij het volgende relaas.
Na een kalme reis van New York kwam
de Binnendijk Zaterdag 7 October in de na
bijheid van de Engelsche kust ter hoogte
van Shambles lichtschip. Het was 's avonds
om tien uur en het schip voer ongeveer acht
mijl uit de kust, toen van Rotterdam op
dracht werd ontvangen om op te stoomen
naar Weymouth voor onderzoek. Juist op
het oogenblik, dat aan dit bevel werd vol
daan, en men het roer wendde, deed zich
aan bakboordzijde, in het middenschip, een
vreeselijke ontploffing voor. De stoker, S. T.
Oudejans, die zich juist op de vuurplaat be
vond, werd omhoog geworpen en viel met
de stukken van de gebroken plaat weer
terug, de stuurmansleerling T. Huisman
stond op de brug op den uitkijk, ook hij werd
in de lucht geworpen en het mag een geluk
heeten, dat de jongeman niet over boord
viel. Zoowel de stoker als de stuurmansleer
ling kregen bij den val lichte verwondingen.
De ontploffing was zoo hevig, dat het schip
tot in alle hoeken trilde. De kapitein, W. P.
J. Moree, liet onmiddellijk de sloepen gereed
houden, ook werden menschen naar be
neden gezonden om de schade op te nemen.
Het bleek, dat in de m -
mer een ravage wa* machinew
olie stroomde uit de \?tricht. DP
hStT' pomPen
bruikbaar, de radi0.ins Ja*b on.
onklaar en hier en daar*
electrisehe leiding verrL,Wa8 dc
dien bleek ruim 2 w^
Het was duidelijk, dat het
behouden was en daarom wera P n*t u
afgestoken. De noodsignalen VUUrP>jW
vangen door het vuurschip datT^ ge
waarschuwde. Binnen korten n,kust%4t
verschillende schepen waarna
van den Britschen contraband^)t%n1er
nabijheid. De BinnendijkSfS» C
zaam weg. De bemanning kreL !ht| l*ng-
gelegenheid om persoonlijk? «*n
mede te nemen, want het waslij*11^**
om naar de kwartieren af te dak!
lading stukgoed hield het ichh
maar om twee uur deed zich nUt
tweede ontploffing voor. PlotMUf>« «en
Waarschijnlijk was ee^ ketd'L*l**
want men zag een vuurstraal M0Tl*#n.
ten. Het voorschip geraakte in b™!?8 ,puU
groote snelheid verspreidde h.t
door de lading. Binnen korten tiia 1"" llctl
«M. schip over de
toen ging er een trilling doorheen
de Binnendijk naar den bodem ,onk
De bemanning werd door het *,ft L
vaartuig naar de marinehaven Wevmnwu
gebracht en daar in het zeemanshui
hotel van het Leger des Hel)s en htt
dere hotels opgenomen. De gewonden
den naar het hospitaal vervoerd wJL
werden opgenomen, 1
Na in Weymouth vertoefd te hebben is
de bemanning van de Binnendijk met «n
zondering van de twee licht gew0£ 1
boord van de Statendam gegaan, waarde
de terugreis met een ontonthoud van Ju
De heer de Monchy, de directeur der
H.A.L., deelde mede, dat de eerste berichten
volgens welke het s.s. Binnendijk geladen
was met een groote hoeveelheid graan voor
de Nederlandsche regeering, onjuist waren
De Binnendijk had wel wat graan aan boord'
maar het grootste deel van de lading be^
stond uit stukgoed. De Statendam heeft wel
een lading graan van 5.000 ton aan boord
voor de Nederlandsche regeering.
RIJKSBUREAU VOOR CHEMISCHE
PRODUCTEN.
Instelling sectie spiritus.
De minister van economische zaken
heeft bij beschikking van gisteren een
sectie spiritus van het eenigen tijd gele
den opgerichte rijksbureau voor chemische
producten ingesteld.
De sectie is gevestigd Wateringsche-
weg 1, te Delft.
De beschikking verstaat onder spiritus:
aethyl-alcohol, al of niet gedenatureerd,
moutwijn en soortgelijke producten en
bepaalt, dat fabrikanten, be- en verwer
kers, importeurs en handelaren, met uit
zondering van detaillisten, verplicht zijn
zich bij de sectie te laten inschrijven.
Het is voorts aan handelaren, alsmede
aan be- en verwerkers, verboden spiritus
te koopen, terwijl het aan fabrikanten en
importeurs verboden is spiritus te verkoo-
pen of af te leveren, zonder een daartoe
van den directeur verkregen schriftelijke
vergunning.
In de spiritusbeschikking is verder een
bepaling opgenomen, volgens welke van
het verbod tot het zonder vergunning
koopen, verkoopen en afleveren van spi
ritus een algemeene dispensatie geldt
gedurende veertien dagen na de inwer
kingtreding der beschikking, doch uitslui
tend voor normale hoeveelheden ten aan
zien van geregelde zakenrelaties. Ten
slotte is een bepaling opgenomen, waarbij
aan degenen, die van den handel in spi
ritus niet hun normaal bedrijf maken,
(den z.g. kettinghandel) zonder een van
den directeur verkregen vergunning het
koopen van spiritus, met het doel deze
weder te verkoopen, verboden is.
DOOR VRACHTAUTO AANGEREDEN.
Gistermiddag is de 61-jarlge bode van
gemeentewerken te Maastricht, de heer
V. Jamin, die over de Wilhelminabrug
fietste, door een hem achterop komende
zware vrachtauto aangereden. De man
kwam onder de wielen terecht en moest
met ernstige inwendige kneuzingen per
auto van den geneeskundigen dienst naar
het ziekenhuis Calvariënberg worden
overgebracht. Hier is het slachtoffer een
half uur na aankomst overleden.
„PENDELDIENST" VAN DE
„NEDERLAND".
De „Jan Pieterszoon Coen" van de Stoom
vaart Maatschappij „Nederland" is gister
avond met ruim vierhonderd passagiers aan
boord in pendeldienst naar Lissabon vertrok
ken. Daar zullen de passagiers overstappen
op de „Marnix van St. Aldegonde". Over
vie r dagen zal het zusterschip van de
„Coen", de „Johan de Witt", eveneens van
Amsterdam naar Lissabon vertrekken en
ook deze passagiers zullen te Lissabon op de
„Marnix" overgaan. Intusschen zal de „Coen"
weer naar Amsterdam teruggaan met de
thuisvarende pasasgie s van de „Marnix", die
gisteren te Lissabon is aangekomen. De
vracht wordt deel door de „Johan de Witt"
overgenomen, de „Coen en de „Johan de
Witt" brengen samen ongeveer 700 passagiers
vcor Indië naar Lissabon. Op deze wijze on
derhoudt de maatschapij „Nederland" per
pendeldienst via Lissabon de verbinding
met Indië.
Zooals men weet, waren zoowel de „Coen"
als de „Johan de Witt" als verouderde sche
pen uit de vaart genomen. De J. P. Coen
heeft dezen voorzomer nog een toeristenreis
gemaakt, doch was reeds eenige maanden
opgelegd. Hetzelfde lot zou de „Johan de
Witt" beschoren zijn geweest, wanneer de
tijdsomstandigheden niet anders hadden be
schikt en beide schepen met stoomvermogen
dateerende uit den wereldoorlog weer in
dienst had doen stellen.
Op deze wijze immers blijven de nieu
were, grootere en snellere mailschepen va
ren tusschen Java en Lissabon via de Kaap.
Zij vermijden op die manier de Noordzee
en loopen geen kans om lang tt worden op
gehouden voor eventueele controle.
f i
Zeehond gevangen op het strand. - Aan
den afslag te IJmuiden werd gisteren aan
gevoerd een levende zeehond, die men op
het strand gevangen had. Het beest, dat ge
kocht werd door den heer Rietdijk te IJmui
den voor den som van 2.80, herkreeg spoe
dig zijn vrijheid, daar de heer Rietdijk het
na den koop in zee gooide.
f.-.k iat ~~\i ~f- ~r date-?
Mond- en klauwieer. - In de week Vin
1 tot en mét 7 October jj. zijn tengevelje
van het mond- en klauwzeer 110 runderen,
113 kalveren, en 43 varkens en biggen be
zweken.
Gep. luit. kol. P. H. Soetens. In den
ouderdom van 68 jaar is gisteren te Nij
megen overleden de heer P. H. Soetens, gep.
luit. kol. der infanterie.
De boterheffing. - De heffing en steun-
uitkeering op boter is, behoudens tusschen-
tijdsche wijziging, voor de week van 13 tot
19 October vastgesteld op 65 cent per kg.
(onveranderd).
Deensche boternoteering. - De officieele
Deensche boternoteering is gisteren vastge
steld op 240 kronen is 87 cent.
Boternoteering. - De commissienoteering
voor Nederlandsche boter is gisteren vastge
steld op 80 cent per k.g. (onveranderd).
Oude man gevallen. - Gisteren is
72-jarige C. Oudenaarde in zijn woning 1"
de Groote Draaisteeg te Rotterdam van
trap gevallen. De oude man kwam z0° 0
gelukkig terecht, dat hij een wemlirtt u
opliep. Hij is per auto van den G.G.D.
het ziekenhuis aan den Coolsingel veTW*
en laar ter verpleging opgenomen. ZU
stand is zeer ernstig.
Aan de gevolgen overleden. - D®
jarige stalknecht A. Cornelisse, die op
tcber j.1. door een trap van een paaro,
hij aan het afrijden was, ernstig we
wond, is in het ziekenhuis aan den
gel aan zijn verwondingen overle e"-
Overreden en gedood. - Op he
punt Haagweg—Sloterweg aan de g
de gemeente Amsterdam fS uit
65-jarige wielrijder J. B. Gre ven stuk
Amsterdam door een auto ov r(jer
vrijwel op slag gedood. Den «utobestuur^
treft geen schuld. Het ongelu 0uoende
zaakt doordat de wielrijder n rMr
acht heeft geslagen op het ter p
drukke verkeer
Glimlachje
De verstrooide profess°r