AMSTERDAMSCHE BEURS
^ilmnieums
Sfuxct
niy,
65
EERSTE BLAD.
Alkmaar, Donderdag.
HET OPHOOGEN VAN HET
KAZERNE-TERREIN.
Zooals wij Maandag hebben medege
deeld, werden de inschrijvingsbiljetten
voor het ophoogen van een gedeelte van
het kazerneterrein en de bijkomende
werkzaamheden, waarvoor dien dag ten
stadhuize voor de tweede maal een be
steding werd gehouden, na eenige be
sprekingen tusschen den heer Apeldoorn
namens de aannemersbonden en wethou
der mr. de Groot in een bus gedeponeerd,
waarvan elk der genoemde heeren een
sleutel kreeg.
Van het stadhuis werd ons gisternamid
dag medegedeeld, dat de aanbesteding
thans geannuleerd is en de biljetten onge
opend aan den heer Apeldoorn zullen
worden teruggegeven.
EEN KLEINE BOTSING.
Op den Dijk heeft gistermiddag tegen
3 uur een auto van de firma J. Otter een
bakfiets overreden van de fa. Spruyt. De
oorzaak hiervoor moet gezocht worden
in 't met te groote kracht voortduwen van
eerstgenoemde auto door een paar man
nen, toen het voertuig blijkbaar niet op
gang kon komen. De bakfiets werd -.vel
beschadigd, maar kon nog rijden.
BENOEMINGEN P.T.T.
Bij beschikking van den directeur-
generaal der P.T.T. is benoemd tot bestel
ler de heer H. N. Cevat en tot besteller in
tijdelijke dienst de heer J. W. Hermes,
beiden alhier.
VERGADERING NED. VEREENIGING
VAN HUISVROUWEN.
De eeuwige schoonheid van
Amsterdam.
Woensdagmiddag half drie vergaderde
de Ned. Vereen, van Huisvrouwen in het
Gulden Vlies.
De voorzitster, mevr. van Sonsbeek
Baning, opende deze bijeenkomst. Ze be
treurde de droevige omstandigheden waar
onder deze vergadering werd gehouden en
zeide, dat dit ook de reden was van den
laten datum van deze lezing, tevens de ope
ning van het seizoen. Ze wekte echter de
huisvrouwen op hun taak blijmoedig te blij
ven vervullen, zonder den ernstigen toe
stand uit het oog te verliezen.- Hierna heette
zij den spreker, architect Jan de Meier, wel
kom, die wegens verhindering van mevr.
WegenerSleeswijk dezen middag zou vul
len en deed tenslotte nog eenige mededee-
lingen over het breien voor de militairen,
over een lezing van mevr. Polak—Kiek voor
de volksuniversiteit en over de opgave van
te verhuren kamers aan mevr. Dekker.
Daar de zaal nog niet geheel geïnstal
leerd was voor de te vertoonen lichtbeelden,
kon de heer de Meier eerst ruim 3 uur met
zijn lezing beginnen.
Spr. begon met te zeggen, dat hij niet
hoopte, dat iemand zijn onderwerp ouder-
wetsch of afgezaagd zou vinden, daar de
schoonheid van Amsterdam eeuwig en dus
altijd nieuw was. Veel steden, aldus sprM
hebben een eigen stadskarakter en een zeer
goed voorbeeld hiervan geeft Amsterdam.
Het biedt veel nieuwe dingen op architecto
nisch gebied en heeft een buitengewoon
rnooien aanleg. Hierna voerde spr. ons door
middel van zijn lichtbeelden langs de stati
ge, oude koopmanshuizen, droomend aan de
schilderachtige grachten en de typische
hoekjes van de oude volksbuurten van Am
sterdam. Door deze buitengewoon mooie cn
scherpe foto's, alsmede door zijft enthou
siaste toelichting bracht spr. ons wel dege
lijk onder de bekoring van zijn stad Am
sterdam. Zoo zagen we enkele duidelijke
foto's van oude kaarten van Amsterdam,
waaruit vooral bleek, dat in 1531 de stad
bestond uit een oud en nieuw gedeelte en
dit in 1609, toen men den opzet had Amster
dam drie keer zoo groot te maken, het zijn
halve-maan-vorm verkreeg. Verder zagen
wij twee van de oudste torens van Amster
dam, n.1. de Oudekerkstoren (St. Nicolaas-
toren) en de Montalbaenstoren, de eerste
toren die na de middeleeuwen in renes-
sancestijl werd gebouwd. En dan waren er
de beelden van de talrijke Amsterdamsche
grachtjes, die de karakteristieke schoonheid
uitmaken van onze oude hoofdstad. Door
vergelijkende foto's van grachten in
Utrecht, Leiden, Alkmaar en zelfs Venetië,
kwam de heer de Meier tot de conclusie, dat
in géén dezer steden de schoonheid van de
Amsterdamsche grachten wordt benaderd
die van zulk een stille, sereenheid
zijn dat we wel van eeuwige schoonheid mo
gen spreken. En, aldus de heer de Meier,
de grachtenschoonheid is eeuwig, want ar
chitectonische bouw kan veranderen, water
en boomen kunnen niet vergaan. En juist
deze boomen (Amsterdam heeft er 45.000)
geven de schoonheid aan de grachten van
een stad; boomen, kaal, bebladerd of be
sneeuwd verhoogen de aantrekkelijkheid
van een mooi geveltje, maken de grachten
tot een geheel met de levende weerspiege
ling in het water. Ook oude bruggen (in
Amsterdam 360) verhoogen vaak, wanneer
ze niet gemoderniseerd zijn, de schoonheid
van een gracht. Wat vooral juist Amster
dam zoo'n stille, intieme bekoring geeft bo
ven Londen en Parijs zijn het mooie licht en
dc stilte die kan heerschen aan zoo'n gracht.
Het typische stadsbeeld van Amsterdam
is juist het voorkomen van die stilte en
het moderne verkeersgeraas vlak naast el
kaar. (B.v. de overgang Kalverstraat—Be
gijnhof). Tenslotte trokken nog enkele
avondfoto's met fantastische verlichting, van
een grachtje en enkele oude hoekjes in de
Jordaan en de Jodenbuurt aan ons oog
voorbij.
En werkelijk de beelden van zulk een
stil, oud grachtje, in een mystiek, droomend
licht, met forsche boomen zich spiegelend
in het roerlooze water en een tjalk duttend
onder de welving van een oude brug, had
den ons, voor zoover wij dat nog niet wa
ren, nog eens goed overtuigd van de eeuwi
ge schoonheid van Amsterdam.
Nadat de heer de Meier dankte voor de
aandacht waarmee de talrijke aanwezigen
zijn lezing hadden gevolgd, sloot de voor
zitster met enkele woorden deze vergade
ring.
COVOTO.
„Als het je tijd is". Gezelschap Louis
Saalborn.
Gisteravond kwam het gezelschap van
Louis Saalborn voor weer de eerste abon-
nements-voorstelling met „Als het je tijd
is", tooneelspel van Paul Osborn, bewerkt
naar een novelle van Edward Watkin, in de
uitverkochte Harmonie. Maar wanneer je
er na afloop voor gaat zitten om van dit
wonderlijk fantastische stuk iets als een
recensie te geven, dan blijf je nog wel even
op het leege papier zitten turen, om je er
rekenschap van te geven hoe 't ook allemaal
weer gpig en wat ervan is overgebleven. En
dan ben je van één ding vooral wel over
tuigd: dat Louis Saalborn door dit stuk „ten
tooneele" te brengen zich zelf en de anderen
geen eenvoudige opgaaf gesteld heeft. Want
het gaat om niet meer of minder dan het
realiseeren van een sprookje, frisch als een
klaterende bron uit de verbeelding van den
schrijver ontstaan. Met ontroerende en gees
tige en wyze, maar ook onbegrijpelijke
invallen. En heel veel wonderlijks, omdat
't een fantasie is over leven, het vaak malle
leven, en den almachtigen dood. Wel
zoo'n sprookje kan je bedenken. Je kunt 't
óók nog wel vertellen, en er zijn er, die het
zelfs kunnen opschrijven. Maar om het op
tooneel uit te beelden in springlevende
menschen
De auteur van de novelle liet zich gaar..
Hij schreef en schreef zijn fantastische do-
lagiën uit..Liet er de figuren optreden, die
hij op 't moment passend vond. En zoo ont
stond het verhaal van een grootvader Opi
en het jongetje Pud, met allerlei bijfiguren
er omheen. En als u nu ook nog weet, dat
Carla de Raet 't kleinzoontje was en Saal
born Opi, dan weet u meteen wat een
prachtig samenspel inhoud gaf, en sfeer
vooral, aan deze opvoering.
Die grootvader Julian, een zuiver primitief
mensch, vrij van alle burger fatsoensbegrip
pen, komt natuurlijk in den klem in zijn
conventioneele „Christelijke" omgeving.
Deze uitgerekend brave en vooral nette
menschen vinden den vrijgevochten ouden
libertijn vanzelf volkomen ongeschikt om
dat kereltje Pud op te voeden, dat door een
auto-ongeluk zijn beide ouders heeft ver
loren. Maar Opi en Pud zijn juist zulke
goede vrienden, niet waar, omdat ze allebei
spontaan en onverhanseld reageeren op el
kander en op de wereld hier omheen. Nu ja,
de oude man vloekt wel eens en hij is moge
lijk wel eens wat realistisch in zijn oordeel
en zijn uitvallen, maar deze „groene ouder
dom", aan de kinderlijkheid weer zoo ver-
wand, is stellig een veel gelukkiger omgang
voor Pud dan tante Demetria, die den jon
gen wees in alle braafheid en gekwezel wil
opvoeden, omdat zij likkebaart naar de vijf
duizend pond, die Pud's vader voor hem
heeft nagelaten. En de angst dat dit fris-
sche, onbedorven kind onder de paedagogie
van de sluwe Demetria zal komen, en aan
hem zal worden ontnomen, de list van
deze perfide vrouw om Opi krankzinnig
verklaard te krijgen, zij vormen de hoofd
motieven van dit Amerikaansche spel. Oer-
echt en raak.
De Dood zelf komt Opi dan manen dat het
zijn tijd is. Maar door al wat in z'n macht is
wil hij aan zijn belager ontsnappen, om niet
het kind achter te laten aan het schijnheilig
bederf. De schrijver van het sprookje, in
zijn ongebreidelde verbeelding, laat Opi den
Dood zelfs gevangen zetten in den appel
boom.
Ook dezen inval, met allerlei wonderlijk
fantastisch, kan een sprookjes-verteller aan
nemelijk maken. Maar zoodra dit realiteit
wordt op een tooneel, ja dan kan het ons
toch wel eens te kras worden. Wanneer daar
de Dood dan optreedt, steeds en overal met
een deukhoed op 't hoofd en in een grijs
colbertje in een overigens prijzenswaai-
dige poging om ons te bevrijden van den
traditioneelen Dood met zeis en zandlooper!
ja, dan laat je je onwillekeurig van de
wijs brengen door te denken aan een stillen
speurder in een woonhuis.
En 't is wel deze verwerkelijking van
poëtische en mogelijk zelfs filosofische ver
beeldingen, die dit stuk laat zakken door al
het onwaarschijnlijk lugubers in de laatste
tafereelen. Wat des te teleurstellender is na
de boeiende en bloeiende spanning van het
sprankelende prachtige begin waar 't
gaat in een suggestief samenspel tusschen
Louis Saalborn en Carla de Raedt om
niet licht te vergeten door de ontroerende
gevoeligheid en den tintelenden humor van
den levenswijzen ouden man, en de nu en
dan als in droomverbeeldingen levenden
Pud. Hoe echt ook als het argelooze jonge
tje, dat zoo direct en zuiver reageert, als
wel alle kinderen, die nog niet te veel in
aanraking geweest zijn met de menschen-
wereld, die het allemaal zoo goed weet.
En al stelt het tooneelstuk de geboeide
toeschouwers voor moeilijke problemen
als bijvoorbeeld waarom de almachtige Dood
niet in staat is uit een appelboom te klim
men, en vooral ook waarom het, zoo jong al,
de tijd om te sterven is voor het jongetje
Pud wij, in de zaal laten ons hierdoor ook
niet van streek brengen, omdat wij èlles
aanvaarden in het samenspel van grootvader
en kleinzoon door de natuurlijke, dartele
gevoeligheid die oud en jong zóó dicht bij
elkaar brengt. En bij de gratie van hen bei
den leeft dit stuk. Een even te veel im
mers, zou de heele situatie belachelijk kun
nen maken.
Per slot heeft Louis Saalborn met zijn ge
zelschap het tooneelseizoen in Alkmaar we.
zeer waardig geopend.
Dr. van Amerongen heeft als voorzitter
van Covoto den avond ingeleid met de ver
heugende mededeeling, dat dit vijftiende
speeljaar, niettegenstaande de oorlogsom
standigheden, tegen alle verwachtingen, n
ongekenden toevloed van nieuwe abonnés
en een minimum „bedankjes" gebracht
heeft. Hieruit blijkt dat het publiek be
wust zoekt naar goede ontspanning, waar
aan Covoto van harte hoopt te kunnen
voldoen.
M. J. B.
BENOEMD.
De heer G. Leerkamp, onderwijzer aan de
school voor buitengewoon lager onderwijs
alhier, is benoemd tot hoofd van een derge
lijke school te Winschoten.
CENTRALE WERKPLAATS
voor jeugdige werkloozen van 14 t/m 25
jaar. In de week van 12 t/m 18 October 1939
werd door bemiddeling van de Arbeidsbeurs
geplaatst 1 timmerman.
In de Centrale Werkplaats bestaat gele
genheid om tijdens werkloosheid arbeid te
verrichten in hun vak voor: kantoorbedien
den, magazijnbedienden, timmerlieden, met
selaars, schilders, bankwerkers, electriciens.
instrumentmakers, monteurs en teekenaars.
DE COLLECTE VAN HET „ALKM.
KLEEDING- EN DEKKING-COMITE".
A.s. Zaterdag wordt er een collecte gehou
den ten bate van het A.K.D.C., ontegen
zeggelijk een nuttige en noodige vereeni-
ging, wier werk aller steun zeker waard is.
Laat die bus dan niet aan U voorbij gaan
zonder er iets in te doen, ieder naar zijn
draagkracht, ten behoeve van de minst
bedeelden in onze gemeente. Dan kunnen
allen weer geholpen worden. Geef met een
blij gezicht en U zult een blij „dank U"
terug ontvangen van haar of hem die U de
bus aanbood, omdat zij graag succes hebben
in hun arbeid.
Maar de dankbaarsten zullen het U niet
kunnen zeggen. Neemt U aan dat dat velen
zijn, zij hebben onze hulp hard noodig.
Helpt U dus a.s. Zaterdag ook mee, opdat de
collecte van het A.K.D.C. een succes worde!
VEREENIGING VAN LEERAREN IN
DE HANDELSWETENSCHAPPEN.
De practijkexamens in boekhouden en
handelscorrespondentie en de examens voor
hoofdcorrespondent (Fransch, Duitsch of
Engelsch), af te nemen vanwege de vereeni-
ging van leeraren in de handelswetenschap
pen, zullen worden gehouden 's avonds op
Maandag 18 Dec., Dinsdag 19 Dec. en
Woensdag 20 December a.s. in 45 plaatsen
van het land. De aanmelding sluit 24 Nov.
a.s. Het prospectus der examens is gratis
verkrijgbaar bij het secretariaat, Dennen
laan 4, Hilversum, bij den administrateur
den heer H. Broeders, Zocherstraat 66 te
Amsterdam (W.) en bovendien bij den heer
M. J. Roggeveen (Blockhovepark) en de
firma van Putten en Oortmeijer.
ABONNEMENTS VOORSTELLINGEN.
Gulden Vlies.
Aangespoord door het succes van het
vorige seizoen heeft de directie van het Gul
den Vlies besloten ook in dit seizoen weer
drie abonnementsvoorstellingen te laten
geven en wel door het Ned. Tooneel (dir.
C, v. d. Lugt Melsert) en het Ruys-Ensemble.
De eerste voorstelling zal plaats hebben op
Woensdag 8 Nov. Het Ned. Tooneel zal dan
opvoeren het alleraardigste stuk: „Toen wij
trouwden", dat overal zoo'n groot succes
had.
Abonné's voor de drie voorstellingen ge
nieten een belangrijke reductie voor den
voordrachtsavond, die Charlotte Köhler op
Vrijdag 27 October zal geven van „Filo-
meentje".
Men zie verder de annonce in dit nummer,
LICHT OP!
Voor rijwielen, motorrijtuigen en andere
voertuigen van 17.29 tot 6.02 uur licht op.
BROADWAY-SERENADE.
Vlctoria-theater,
Een prachtig nieuw succes voor Jeanette
Maedonald, ditmaal met Lew Ayres als
voornaamste tegenspeler. Zooals de titel
reeds duidelijk aanwijst is deze film in de
eerste plaats een groote muzikale show
met zang en dans, maar toch mag in dit
geval ook het verhaal de bijzondere aan
dacht hebben, omdat men er in geslaagd
is van een muzikale show een film met in
houd te maken. Eenerzijds de arme, aan
zich zelf twijfelende jonge musicus, die
zich met een charmante vriendin door het
harde leve poogt te slaan, doch zijn ideale
niet prijsgeeft. Anderzijds het leven van
deze jonge vrouw, die haar ster ziet op
gaan over Broadway. 'Als prima-dpnna
wordt z(j gefêteerd en zij verliest haar
vriend uit vroegere dagen uit het oog.
Maar de blijvende liefde voor de vrouw
geeft de componist de kracht tot een
grootsche muzikale schepping. En deze
schitterende rahpsodie, op luxueuze wijze
tot uitvoering gebracht, brengt de twee
menschen uit de moeilijke dagen weer tot
elkaar.
Jeanette Maedonald speelt in deze film
één der mooiste rollen uit haar carrière
en LeW Ayres treedt bijzonder op den
voorgrond.
De uitvoering der rhapsodie als finale is
geworden tot een grootsche fantasie die 't
hoogtepunt vormt van deze buitengewone
film.
UNION PACIFIC.
Harmonie-Theater.
Het is de groote regisseur Cecil B. de
Mille gelukt de geschiedenis van den groo-
ten spoorweg, die N.- en Z.-Amerika ver
bindt te verfilmen op een wijze, die alge-
meene bewondering afdwingt. Het is een in
teressante film geworden, vol handeling en
van een geweldige spanning. Dit zit niet al
leen in de treinen, die verongelukken, in de
Indianengevechten of andere massa-vertoo
ningen, doch in de wijze waarop door dit
verhaal van een grootsche onderneming, de
geschiedenis is gevlochten van eenige van
die primitieve menschen, die medegeholpen
hebben aan den opbouw van dit nieuwe
Amerika. De spelenden zijn voortreffelijk.
Elke prestatie is een deel van het geheel
geworden. Als hoofd vertolkers noemen wij
Barbara Stanwyck en Joel Mc. Crea, maar
men zal goed doen ook ten zeerste aandacht
te schenken aan de pracht-typen, die in
deze film een groote rol spelen. Een voort
durende stijging van spanning maakt de film
boeiend tot het einde.
DE ZOON VAN FRANKENSTEIN.
Roxy-Theater.
Het monster van Frankenstein is herleefd.
Boris Karloff is er weer en op zeldzame
wijze heeft de griezelfilm haar bestaansrecht
bewezen. Het publiek heeft uitspraak ge
daan en zijn belangstelling telkenmaal op
nieuw getoond.
Na „het monster" en de „bruid" is thans
De Zoon van Frankenstein aan de beurt en
het zal merkwaardig z}jn te constateeren,
welke vorderingen de techniek in enkele
jaren heeft gemaakt. Niet minder dan vier
eersterangsacteurs hebben aan deze nieuwe
Frankenstein meegewerkt. Boris Karloff als
het opnieuw geschapen monster, Bela Lu-
gosi als de krankzinnige schaapherder. Basil
Rathbone als de jonge baron Frankenstein en
Lionel Attwill als de inspecteur van politie.
Het geheel is adembenemend en vereischt
sterke zenuwen. Maar, die schijnen bij velen
aanwezig te zijn, want anders zou er voor
den Zoon van Frankenstein niet zoo'n be
langstelling zijn. De wijze, waarop de mede
werkende artisten hun zware taak vervul
len, is buitengewoon.
JE KUNT HET TOCH NIET MEENEMEN.
City-Theater.
Indien er één film is, die door haar prach
tig optimisme, haar kostelijken inhoud, haar
meesterlijke regie en haar buitengewoon
spel, aller aandacht verdient en waard is
door ieder gezien te worden, dan is het'
zeker: „Je kunt het toch niet meenemen".
Het tooneelstuk heeft, ook in ons land door
de voortreffelijke opvoering bij het Centraal-
Tooneel, een groot succes gehad, maar de
film, die van het stuk onder regie van Frank
Capra is gemaakt, is verbluffend. In Amerika
werd zij aangemerkt als de beste film van
het jaar en Capra kreeg den prijs voor de
beste regie. Groot is de aantrekkelijkheid
van de opmerkelijke levenskunst van groot
vader Vanderhof en te zien hoe hij de rijke
familie Kirby tot zijn vrienden en bondge-
nooten maakt. Hoe kostelijk is het familie
leven geteekend, waar ieder doet, waar hij
zin in heeft en volmaakt gelukkig is. Er
gaat van deze film een weldadigen invloed
uit. De onverschilligheid der Vanderhof's
als het op geld aankomt, contrasteert schit
terend met de millioenen-opstapeling van
den ouden Kirby en de transactie om opa's
huis geeft telkenmale gelegenheid .de beide
groepen tegenover elkaar te brengen, even
als de liefde van Alice, gespeeld door Jean
Arthur en Tony Kirby (James Stewart).
Lionel Barrymore speelt de rol van zijn
leven en wij zouden nog een reeks van ver
tolkers kunnen noemen, die stuk voor stuk
voortreffelijk zijn. Maar elke liefhebber gaat
deze film zien en zal dus zelf kunnen oor-
deeler.. Maar niemand kan in deze dagen het
optimisme missen, dat van de film uitgaat.
S c hi ei k n
ALKMAARSCHE SCHAAKCLUB V.V.V.
De onderlinge wedstrijd van V.V.V.,
seizoen '38'39 eindidge als volgt:
le groep:
1. P. Ceewald. 2. C. Kieft. 3. P. Deugd.
4. D. Appel Jr. 5. P. Ooykaas. 6. P. Hoek
stra. 7. J. H. Voort. 8. D. Weissenbom. J.
B. V«ltman. 10. A. M. Haksteen. 11. P.
Hartog. 12. W. Pijning. 13. G. S. Groen-
woud 14. J. de Groot. 15. W. Tegel.
2e groep;
1. P. Vreeker. 2. H. Booy. 3. H. Vlug.
4. D. Appel Sr. 5. ir. v. Rossum du Chattel.
6. P. C. v. Haren. 7. J. C. de Ruiter. 8. K.
Meulenbelt. 9. P. B. Holzmann. 10. J.
Schuurman.
De heeren P. Vreeker en H. Booy pro
moveerden naar de le groep.
Tijdens de zomermaanden werd een
onderlinge bekerwedstrijd gehouden, wel
ke tengevolge van de mobilisatie nog niet
is geëindigd.
De beslissende partij tusscher de heeren
D. Appel Jr. en Q. Weisenborn moet nog
worden gespeeld. In 1938 werd de heer
D. Appel Jr. houder van den beker.
Thans vangt de onderlinge wedstrijd
1939/40 aan, waaraan ook een 16-tal mi
litairen zullen deelnemen.
Zwemmen
ZWEMFEESTEN VOOR O. EN O.
De Koninklijke Nederlandsche Zwem-
bond organiseert met medewerking van den
Ned. Arb. Sportbond en den Nederlandschen
bond tot redding van drenkelingen in de be
langrijkste centra van Nederland groote
propaganda-zwemfeesten, zulks in overleg
met de afdeeling Ontwikkeling en Ontspan
ning (sectie V) van het algemeen hoofd
kwartiër. De opbrengsten van deze zwem
feesten zullen geheel gestort worden in de
algemeene kas van de afdeeling O. en O,
teneinde deze finantieel en moreel te steu
nen. Op 30 October zal het eerste feest in
den Haag plaats hebben.
Gymnastiek.
ONDERLINGE WEDSTRIJDAVOND S.S.S.
De gymnastiekvereeniging „Sport Staalt
Spieren" hield in het café van den heer
Bouwstra te Sint Pancras een onderlingen
wedstrijdavond voor hare leden, als jury
fungeerden de heeren Nol en Mooij van
Alkmaar,
De voorzitter, de heer J. Boskamp, opende
den avond en constateerde met genoegen,
dat er voor dezen wedstrijdavond zoo'
groote belangstelling was.
De uitslagen waren als volgt:
Meisjes A: 1. A. Groen, 2. A. Kooit 3
de Groot.
Meisjes B: 1. G. Schram, 2. J. Kooij 3.
Kooij, 4. J. Koornstra.
Meisjes C; 1. M. Kooij, 2. M. Balder.
A.
B.
Geldig van hedenavond tot m
ongeveer 19 uur: j\leest JT. aorgenaVft^
noordoostelijke tot noordelijk101
betrokken, later welhcht Wind. >2
vankelljk nog tijde.ljk'^"«end,
dering in temperatuur, iL-' nif veran'
iets kouder. Uter ^«rschijnjT
De depressie ten oosten vm
thans een op zichzelf sta ma -°ns 3and is
worden en is door een
luchtdruk over Spanje gescheiden* h°0^
statidnnaire depressie voor 7 ,Van de
Portugal. In zuid-Zweden is JL Ust van
nog toegenomen en in de Baltic vtdruk
stijgen de barometers nog. Naaf w Statei>
is er op het oostelijk deel van d Schijnt
een verbinding tot stand jek„l oceaaQ
het gebied van hoogen luchtdruk chea
Scandinavië en dat bij de Azoren q'?"
westebjke deel van den oceaan i.' a het
druk zeer laag. Het stormveld dat 1' f*'"
op 42 graden noorderbreedt las g eretl
naar het noorden verplaatst heKk"1061 zidl
der. tha„, de ruidpunVl' £2X5
depressie, die gisteren ten westen v"'?e
land passeerde, ligt hedenmorgen
Mayen. In het Middellandsche l an
blijft de luchtdruk hoog en houdt RE*
warmte aan. In ons land vielen in den nï
zware regens, op het vliegveld 17 te r,
ningen 15 mm. te Gr°-
Meisjes D: 1. H. Bouwstra, 2 T Sok,
3. J. Bakker. Schuur-
Jongens A: 1. L. de Pee, 2. S. Bouwstra
Jongens B: 1. D. v. d. Woude, 2. A. Kort
leven. l'
Jongens C: 1. S. Volkers, 2. P Bus
Jongens D: 1. J. Mulder, 2. J.'de Groot
F. Stennenberg. 6 Ur0ot-3'
De heeren waren door de mobilisatie zoo
slecht vertegenwoordigd, dat geen wedstrijd
werd gehouden, wel werden eenige oefe-
ningen verricht, die zeer in den smaak
vielen.
Dames A: 1. mej. J. de Waard, 2. mej. G
Bruin.
Dames B: 1. mej. N. Visser, 2. mej. R, Vink
3. mevr. Groot.
Heeren Senioren: 1. Jb. Rus, 2. Jb. Mulder
3. P. Volkers.
OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH
LANDBOUWCREDIET N.V.
van Donderdag 19 October 1939.
Vor. k. 2.15-2.30
STAATSLEENINGEN.
3—3F, NederL 1938 86i/g
3 Ned -Indië 1937 833/4
514 Duitschl. '30 m verkL 10%
B ANK-INSTELLINGEN.
Amsterd. Bank
Handel Mij_ Cert v. 250
Koloniale Bank
Ned Ind. Handelsbank
INDUSTR. OND. BINNENL.
Alg. Kunstzijde Unie
CaTvé Delft Cert.
Nederl. Ford 310
Lever Bro»*2 k
Philips Gloeil. Gem. Bezit 135
INDUSTR. OND. BUITENL.
Am. Smelting
Anaconda t
Bethleb. Steel. t
Cities Service
General Motors
Kennecott Copper
Nortb American Rayon
Republic Steel
Standard Brands
Steel comm. i
U. S. Leather
CULTUUR MAATSCH-
H V. A
Java Cultuur
Ned Ind Suiker Unie
Verg Vorstenlanden
MIJNBOUW.
Alg Explor. Mij.
Redjang Lebong
92Vs
78
164
28'/8
69
423/4
275/,,
70'/ie
4%
40
325/ie
m»
22%
4%,
59
6V>
379%
222
225
101%
62
100
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Kon Petr
Phillips Oil
Shell Union
Tide Water
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat Rubber
Hessa Rubber
Oostkust
Rotterdam Tapanoeli
Serbadiadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
HollandAmerika lijn
Java—China—Japan h)0
Kon Ned Stoomboot.
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oude Deli
Senembah
AMER. SPOORWEGEN.
Atchisoo Topeka
Illinois Central
Southern Pacific
Southern Railw.
Union Pacific
Can Pac. 1 x
260
2175/,
34'/,
11%
105/,
198
159
I'S
129
108V,
4'/,
1035/s
U3
11?%
H3
154%
135
255/4
12%
14%
15%
81 Va
x)'ex-couPoD
10%
92%
164
27%-8
330
91%
135
42
265/4-%
69-0%
4%
32
21'/,-2
58-%
360
223
226
100
273-4
34
113%
107.6
199-V»
158
117
4%%
115
1137
lló'/j-7
113%-4
131
125/»*%
15%
tExclainv •fcixa.v.n-- 2 pCt.
Prolongatie vorige koers 2.
WISSELKOERbbN AMÜ
NIET-OFFICIEEL ^e„
New-York
Londen
Berlijn
Parijs
Brussel (Belga;
Zürich
Kopenhagen
Stockholm
Oslo
Vorige koers
1.88»/»
7.53 34
75.25
4.27 y,
31.74
42.26
36.40
44.87)4
42.80
7.53#
?5'2L
4.27#
42.24#
3035
44,85
42.70