AMSTERDAMSCHE BEURS ^ilmnieums Sfuxct niy, 65 EERSTE BLAD. Alkmaar, Donderdag. HET OPHOOGEN VAN HET KAZERNE-TERREIN. Zooals wij Maandag hebben medege deeld, werden de inschrijvingsbiljetten voor het ophoogen van een gedeelte van het kazerneterrein en de bijkomende werkzaamheden, waarvoor dien dag ten stadhuize voor de tweede maal een be steding werd gehouden, na eenige be sprekingen tusschen den heer Apeldoorn namens de aannemersbonden en wethou der mr. de Groot in een bus gedeponeerd, waarvan elk der genoemde heeren een sleutel kreeg. Van het stadhuis werd ons gisternamid dag medegedeeld, dat de aanbesteding thans geannuleerd is en de biljetten onge opend aan den heer Apeldoorn zullen worden teruggegeven. EEN KLEINE BOTSING. Op den Dijk heeft gistermiddag tegen 3 uur een auto van de firma J. Otter een bakfiets overreden van de fa. Spruyt. De oorzaak hiervoor moet gezocht worden in 't met te groote kracht voortduwen van eerstgenoemde auto door een paar man nen, toen het voertuig blijkbaar niet op gang kon komen. De bakfiets werd -.vel beschadigd, maar kon nog rijden. BENOEMINGEN P.T.T. Bij beschikking van den directeur- generaal der P.T.T. is benoemd tot bestel ler de heer H. N. Cevat en tot besteller in tijdelijke dienst de heer J. W. Hermes, beiden alhier. VERGADERING NED. VEREENIGING VAN HUISVROUWEN. De eeuwige schoonheid van Amsterdam. Woensdagmiddag half drie vergaderde de Ned. Vereen, van Huisvrouwen in het Gulden Vlies. De voorzitster, mevr. van Sonsbeek Baning, opende deze bijeenkomst. Ze be treurde de droevige omstandigheden waar onder deze vergadering werd gehouden en zeide, dat dit ook de reden was van den laten datum van deze lezing, tevens de ope ning van het seizoen. Ze wekte echter de huisvrouwen op hun taak blijmoedig te blij ven vervullen, zonder den ernstigen toe stand uit het oog te verliezen.- Hierna heette zij den spreker, architect Jan de Meier, wel kom, die wegens verhindering van mevr. WegenerSleeswijk dezen middag zou vul len en deed tenslotte nog eenige mededee- lingen over het breien voor de militairen, over een lezing van mevr. Polak—Kiek voor de volksuniversiteit en over de opgave van te verhuren kamers aan mevr. Dekker. Daar de zaal nog niet geheel geïnstal leerd was voor de te vertoonen lichtbeelden, kon de heer de Meier eerst ruim 3 uur met zijn lezing beginnen. Spr. begon met te zeggen, dat hij niet hoopte, dat iemand zijn onderwerp ouder- wetsch of afgezaagd zou vinden, daar de schoonheid van Amsterdam eeuwig en dus altijd nieuw was. Veel steden, aldus sprM hebben een eigen stadskarakter en een zeer goed voorbeeld hiervan geeft Amsterdam. Het biedt veel nieuwe dingen op architecto nisch gebied en heeft een buitengewoon rnooien aanleg. Hierna voerde spr. ons door middel van zijn lichtbeelden langs de stati ge, oude koopmanshuizen, droomend aan de schilderachtige grachten en de typische hoekjes van de oude volksbuurten van Am sterdam. Door deze buitengewoon mooie cn scherpe foto's, alsmede door zijft enthou siaste toelichting bracht spr. ons wel dege lijk onder de bekoring van zijn stad Am sterdam. Zoo zagen we enkele duidelijke foto's van oude kaarten van Amsterdam, waaruit vooral bleek, dat in 1531 de stad bestond uit een oud en nieuw gedeelte en dit in 1609, toen men den opzet had Amster dam drie keer zoo groot te maken, het zijn halve-maan-vorm verkreeg. Verder zagen wij twee van de oudste torens van Amster dam, n.1. de Oudekerkstoren (St. Nicolaas- toren) en de Montalbaenstoren, de eerste toren die na de middeleeuwen in renes- sancestijl werd gebouwd. En dan waren er de beelden van de talrijke Amsterdamsche grachtjes, die de karakteristieke schoonheid uitmaken van onze oude hoofdstad. Door vergelijkende foto's van grachten in Utrecht, Leiden, Alkmaar en zelfs Venetië, kwam de heer de Meier tot de conclusie, dat in géén dezer steden de schoonheid van de Amsterdamsche grachten wordt benaderd die van zulk een stille, sereenheid zijn dat we wel van eeuwige schoonheid mo gen spreken. En, aldus de heer de Meier, de grachtenschoonheid is eeuwig, want ar chitectonische bouw kan veranderen, water en boomen kunnen niet vergaan. En juist deze boomen (Amsterdam heeft er 45.000) geven de schoonheid aan de grachten van een stad; boomen, kaal, bebladerd of be sneeuwd verhoogen de aantrekkelijkheid van een mooi geveltje, maken de grachten tot een geheel met de levende weerspiege ling in het water. Ook oude bruggen (in Amsterdam 360) verhoogen vaak, wanneer ze niet gemoderniseerd zijn, de schoonheid van een gracht. Wat vooral juist Amster dam zoo'n stille, intieme bekoring geeft bo ven Londen en Parijs zijn het mooie licht en dc stilte die kan heerschen aan zoo'n gracht. Het typische stadsbeeld van Amsterdam is juist het voorkomen van die stilte en het moderne verkeersgeraas vlak naast el kaar. (B.v. de overgang Kalverstraat—Be gijnhof). Tenslotte trokken nog enkele avondfoto's met fantastische verlichting, van een grachtje en enkele oude hoekjes in de Jordaan en de Jodenbuurt aan ons oog voorbij. En werkelijk de beelden van zulk een stil, oud grachtje, in een mystiek, droomend licht, met forsche boomen zich spiegelend in het roerlooze water en een tjalk duttend onder de welving van een oude brug, had den ons, voor zoover wij dat nog niet wa ren, nog eens goed overtuigd van de eeuwi ge schoonheid van Amsterdam. Nadat de heer de Meier dankte voor de aandacht waarmee de talrijke aanwezigen zijn lezing hadden gevolgd, sloot de voor zitster met enkele woorden deze vergade ring. COVOTO. „Als het je tijd is". Gezelschap Louis Saalborn. Gisteravond kwam het gezelschap van Louis Saalborn voor weer de eerste abon- nements-voorstelling met „Als het je tijd is", tooneelspel van Paul Osborn, bewerkt naar een novelle van Edward Watkin, in de uitverkochte Harmonie. Maar wanneer je er na afloop voor gaat zitten om van dit wonderlijk fantastische stuk iets als een recensie te geven, dan blijf je nog wel even op het leege papier zitten turen, om je er rekenschap van te geven hoe 't ook allemaal weer gpig en wat ervan is overgebleven. En dan ben je van één ding vooral wel over tuigd: dat Louis Saalborn door dit stuk „ten tooneele" te brengen zich zelf en de anderen geen eenvoudige opgaaf gesteld heeft. Want het gaat om niet meer of minder dan het realiseeren van een sprookje, frisch als een klaterende bron uit de verbeelding van den schrijver ontstaan. Met ontroerende en gees tige en wyze, maar ook onbegrijpelijke invallen. En heel veel wonderlijks, omdat 't een fantasie is over leven, het vaak malle leven, en den almachtigen dood. Wel zoo'n sprookje kan je bedenken. Je kunt 't óók nog wel vertellen, en er zijn er, die het zelfs kunnen opschrijven. Maar om het op tooneel uit te beelden in springlevende menschen De auteur van de novelle liet zich gaar.. Hij schreef en schreef zijn fantastische do- lagiën uit..Liet er de figuren optreden, die hij op 't moment passend vond. En zoo ont stond het verhaal van een grootvader Opi en het jongetje Pud, met allerlei bijfiguren er omheen. En als u nu ook nog weet, dat Carla de Raet 't kleinzoontje was en Saal born Opi, dan weet u meteen wat een prachtig samenspel inhoud gaf, en sfeer vooral, aan deze opvoering. Die grootvader Julian, een zuiver primitief mensch, vrij van alle burger fatsoensbegrip pen, komt natuurlijk in den klem in zijn conventioneele „Christelijke" omgeving. Deze uitgerekend brave en vooral nette menschen vinden den vrijgevochten ouden libertijn vanzelf volkomen ongeschikt om dat kereltje Pud op te voeden, dat door een auto-ongeluk zijn beide ouders heeft ver loren. Maar Opi en Pud zijn juist zulke goede vrienden, niet waar, omdat ze allebei spontaan en onverhanseld reageeren op el kander en op de wereld hier omheen. Nu ja, de oude man vloekt wel eens en hij is moge lijk wel eens wat realistisch in zijn oordeel en zijn uitvallen, maar deze „groene ouder dom", aan de kinderlijkheid weer zoo ver- wand, is stellig een veel gelukkiger omgang voor Pud dan tante Demetria, die den jon gen wees in alle braafheid en gekwezel wil opvoeden, omdat zij likkebaart naar de vijf duizend pond, die Pud's vader voor hem heeft nagelaten. En de angst dat dit fris- sche, onbedorven kind onder de paedagogie van de sluwe Demetria zal komen, en aan hem zal worden ontnomen, de list van deze perfide vrouw om Opi krankzinnig verklaard te krijgen, zij vormen de hoofd motieven van dit Amerikaansche spel. Oer- echt en raak. De Dood zelf komt Opi dan manen dat het zijn tijd is. Maar door al wat in z'n macht is wil hij aan zijn belager ontsnappen, om niet het kind achter te laten aan het schijnheilig bederf. De schrijver van het sprookje, in zijn ongebreidelde verbeelding, laat Opi den Dood zelfs gevangen zetten in den appel boom. Ook dezen inval, met allerlei wonderlijk fantastisch, kan een sprookjes-verteller aan nemelijk maken. Maar zoodra dit realiteit wordt op een tooneel, ja dan kan het ons toch wel eens te kras worden. Wanneer daar de Dood dan optreedt, steeds en overal met een deukhoed op 't hoofd en in een grijs colbertje in een overigens prijzenswaai- dige poging om ons te bevrijden van den traditioneelen Dood met zeis en zandlooper! ja, dan laat je je onwillekeurig van de wijs brengen door te denken aan een stillen speurder in een woonhuis. En 't is wel deze verwerkelijking van poëtische en mogelijk zelfs filosofische ver beeldingen, die dit stuk laat zakken door al het onwaarschijnlijk lugubers in de laatste tafereelen. Wat des te teleurstellender is na de boeiende en bloeiende spanning van het sprankelende prachtige begin waar 't gaat in een suggestief samenspel tusschen Louis Saalborn en Carla de Raedt om niet licht te vergeten door de ontroerende gevoeligheid en den tintelenden humor van den levenswijzen ouden man, en de nu en dan als in droomverbeeldingen levenden Pud. Hoe echt ook als het argelooze jonge tje, dat zoo direct en zuiver reageert, als wel alle kinderen, die nog niet te veel in aanraking geweest zijn met de menschen- wereld, die het allemaal zoo goed weet. En al stelt het tooneelstuk de geboeide toeschouwers voor moeilijke problemen als bijvoorbeeld waarom de almachtige Dood niet in staat is uit een appelboom te klim men, en vooral ook waarom het, zoo jong al, de tijd om te sterven is voor het jongetje Pud wij, in de zaal laten ons hierdoor ook niet van streek brengen, omdat wij èlles aanvaarden in het samenspel van grootvader en kleinzoon door de natuurlijke, dartele gevoeligheid die oud en jong zóó dicht bij elkaar brengt. En bij de gratie van hen bei den leeft dit stuk. Een even te veel im mers, zou de heele situatie belachelijk kun nen maken. Per slot heeft Louis Saalborn met zijn ge zelschap het tooneelseizoen in Alkmaar we. zeer waardig geopend. Dr. van Amerongen heeft als voorzitter van Covoto den avond ingeleid met de ver heugende mededeeling, dat dit vijftiende speeljaar, niettegenstaande de oorlogsom standigheden, tegen alle verwachtingen, n ongekenden toevloed van nieuwe abonnés en een minimum „bedankjes" gebracht heeft. Hieruit blijkt dat het publiek be wust zoekt naar goede ontspanning, waar aan Covoto van harte hoopt te kunnen voldoen. M. J. B. BENOEMD. De heer G. Leerkamp, onderwijzer aan de school voor buitengewoon lager onderwijs alhier, is benoemd tot hoofd van een derge lijke school te Winschoten. CENTRALE WERKPLAATS voor jeugdige werkloozen van 14 t/m 25 jaar. In de week van 12 t/m 18 October 1939 werd door bemiddeling van de Arbeidsbeurs geplaatst 1 timmerman. In de Centrale Werkplaats bestaat gele genheid om tijdens werkloosheid arbeid te verrichten in hun vak voor: kantoorbedien den, magazijnbedienden, timmerlieden, met selaars, schilders, bankwerkers, electriciens. instrumentmakers, monteurs en teekenaars. DE COLLECTE VAN HET „ALKM. KLEEDING- EN DEKKING-COMITE". A.s. Zaterdag wordt er een collecte gehou den ten bate van het A.K.D.C., ontegen zeggelijk een nuttige en noodige vereeni- ging, wier werk aller steun zeker waard is. Laat die bus dan niet aan U voorbij gaan zonder er iets in te doen, ieder naar zijn draagkracht, ten behoeve van de minst bedeelden in onze gemeente. Dan kunnen allen weer geholpen worden. Geef met een blij gezicht en U zult een blij „dank U" terug ontvangen van haar of hem die U de bus aanbood, omdat zij graag succes hebben in hun arbeid. Maar de dankbaarsten zullen het U niet kunnen zeggen. Neemt U aan dat dat velen zijn, zij hebben onze hulp hard noodig. Helpt U dus a.s. Zaterdag ook mee, opdat de collecte van het A.K.D.C. een succes worde! VEREENIGING VAN LEERAREN IN DE HANDELSWETENSCHAPPEN. De practijkexamens in boekhouden en handelscorrespondentie en de examens voor hoofdcorrespondent (Fransch, Duitsch of Engelsch), af te nemen vanwege de vereeni- ging van leeraren in de handelswetenschap pen, zullen worden gehouden 's avonds op Maandag 18 Dec., Dinsdag 19 Dec. en Woensdag 20 December a.s. in 45 plaatsen van het land. De aanmelding sluit 24 Nov. a.s. Het prospectus der examens is gratis verkrijgbaar bij het secretariaat, Dennen laan 4, Hilversum, bij den administrateur den heer H. Broeders, Zocherstraat 66 te Amsterdam (W.) en bovendien bij den heer M. J. Roggeveen (Blockhovepark) en de firma van Putten en Oortmeijer. ABONNEMENTS VOORSTELLINGEN. Gulden Vlies. Aangespoord door het succes van het vorige seizoen heeft de directie van het Gul den Vlies besloten ook in dit seizoen weer drie abonnementsvoorstellingen te laten geven en wel door het Ned. Tooneel (dir. C, v. d. Lugt Melsert) en het Ruys-Ensemble. De eerste voorstelling zal plaats hebben op Woensdag 8 Nov. Het Ned. Tooneel zal dan opvoeren het alleraardigste stuk: „Toen wij trouwden", dat overal zoo'n groot succes had. Abonné's voor de drie voorstellingen ge nieten een belangrijke reductie voor den voordrachtsavond, die Charlotte Köhler op Vrijdag 27 October zal geven van „Filo- meentje". Men zie verder de annonce in dit nummer, LICHT OP! Voor rijwielen, motorrijtuigen en andere voertuigen van 17.29 tot 6.02 uur licht op. BROADWAY-SERENADE. Vlctoria-theater, Een prachtig nieuw succes voor Jeanette Maedonald, ditmaal met Lew Ayres als voornaamste tegenspeler. Zooals de titel reeds duidelijk aanwijst is deze film in de eerste plaats een groote muzikale show met zang en dans, maar toch mag in dit geval ook het verhaal de bijzondere aan dacht hebben, omdat men er in geslaagd is van een muzikale show een film met in houd te maken. Eenerzijds de arme, aan zich zelf twijfelende jonge musicus, die zich met een charmante vriendin door het harde leve poogt te slaan, doch zijn ideale niet prijsgeeft. Anderzijds het leven van deze jonge vrouw, die haar ster ziet op gaan over Broadway. 'Als prima-dpnna wordt z(j gefêteerd en zij verliest haar vriend uit vroegere dagen uit het oog. Maar de blijvende liefde voor de vrouw geeft de componist de kracht tot een grootsche muzikale schepping. En deze schitterende rahpsodie, op luxueuze wijze tot uitvoering gebracht, brengt de twee menschen uit de moeilijke dagen weer tot elkaar. Jeanette Maedonald speelt in deze film één der mooiste rollen uit haar carrière en LeW Ayres treedt bijzonder op den voorgrond. De uitvoering der rhapsodie als finale is geworden tot een grootsche fantasie die 't hoogtepunt vormt van deze buitengewone film. UNION PACIFIC. Harmonie-Theater. Het is de groote regisseur Cecil B. de Mille gelukt de geschiedenis van den groo- ten spoorweg, die N.- en Z.-Amerika ver bindt te verfilmen op een wijze, die alge- meene bewondering afdwingt. Het is een in teressante film geworden, vol handeling en van een geweldige spanning. Dit zit niet al leen in de treinen, die verongelukken, in de Indianengevechten of andere massa-vertoo ningen, doch in de wijze waarop door dit verhaal van een grootsche onderneming, de geschiedenis is gevlochten van eenige van die primitieve menschen, die medegeholpen hebben aan den opbouw van dit nieuwe Amerika. De spelenden zijn voortreffelijk. Elke prestatie is een deel van het geheel geworden. Als hoofd vertolkers noemen wij Barbara Stanwyck en Joel Mc. Crea, maar men zal goed doen ook ten zeerste aandacht te schenken aan de pracht-typen, die in deze film een groote rol spelen. Een voort durende stijging van spanning maakt de film boeiend tot het einde. DE ZOON VAN FRANKENSTEIN. Roxy-Theater. Het monster van Frankenstein is herleefd. Boris Karloff is er weer en op zeldzame wijze heeft de griezelfilm haar bestaansrecht bewezen. Het publiek heeft uitspraak ge daan en zijn belangstelling telkenmaal op nieuw getoond. Na „het monster" en de „bruid" is thans De Zoon van Frankenstein aan de beurt en het zal merkwaardig z}jn te constateeren, welke vorderingen de techniek in enkele jaren heeft gemaakt. Niet minder dan vier eersterangsacteurs hebben aan deze nieuwe Frankenstein meegewerkt. Boris Karloff als het opnieuw geschapen monster, Bela Lu- gosi als de krankzinnige schaapherder. Basil Rathbone als de jonge baron Frankenstein en Lionel Attwill als de inspecteur van politie. Het geheel is adembenemend en vereischt sterke zenuwen. Maar, die schijnen bij velen aanwezig te zijn, want anders zou er voor den Zoon van Frankenstein niet zoo'n be langstelling zijn. De wijze, waarop de mede werkende artisten hun zware taak vervul len, is buitengewoon. JE KUNT HET TOCH NIET MEENEMEN. City-Theater. Indien er één film is, die door haar prach tig optimisme, haar kostelijken inhoud, haar meesterlijke regie en haar buitengewoon spel, aller aandacht verdient en waard is door ieder gezien te worden, dan is het' zeker: „Je kunt het toch niet meenemen". Het tooneelstuk heeft, ook in ons land door de voortreffelijke opvoering bij het Centraal- Tooneel, een groot succes gehad, maar de film, die van het stuk onder regie van Frank Capra is gemaakt, is verbluffend. In Amerika werd zij aangemerkt als de beste film van het jaar en Capra kreeg den prijs voor de beste regie. Groot is de aantrekkelijkheid van de opmerkelijke levenskunst van groot vader Vanderhof en te zien hoe hij de rijke familie Kirby tot zijn vrienden en bondge- nooten maakt. Hoe kostelijk is het familie leven geteekend, waar ieder doet, waar hij zin in heeft en volmaakt gelukkig is. Er gaat van deze film een weldadigen invloed uit. De onverschilligheid der Vanderhof's als het op geld aankomt, contrasteert schit terend met de millioenen-opstapeling van den ouden Kirby en de transactie om opa's huis geeft telkenmale gelegenheid .de beide groepen tegenover elkaar te brengen, even als de liefde van Alice, gespeeld door Jean Arthur en Tony Kirby (James Stewart). Lionel Barrymore speelt de rol van zijn leven en wij zouden nog een reeks van ver tolkers kunnen noemen, die stuk voor stuk voortreffelijk zijn. Maar elke liefhebber gaat deze film zien en zal dus zelf kunnen oor- deeler.. Maar niemand kan in deze dagen het optimisme missen, dat van de film uitgaat. S c hi ei k n ALKMAARSCHE SCHAAKCLUB V.V.V. De onderlinge wedstrijd van V.V.V., seizoen '38'39 eindidge als volgt: le groep: 1. P. Ceewald. 2. C. Kieft. 3. P. Deugd. 4. D. Appel Jr. 5. P. Ooykaas. 6. P. Hoek stra. 7. J. H. Voort. 8. D. Weissenbom. J. B. V«ltman. 10. A. M. Haksteen. 11. P. Hartog. 12. W. Pijning. 13. G. S. Groen- woud 14. J. de Groot. 15. W. Tegel. 2e groep; 1. P. Vreeker. 2. H. Booy. 3. H. Vlug. 4. D. Appel Sr. 5. ir. v. Rossum du Chattel. 6. P. C. v. Haren. 7. J. C. de Ruiter. 8. K. Meulenbelt. 9. P. B. Holzmann. 10. J. Schuurman. De heeren P. Vreeker en H. Booy pro moveerden naar de le groep. Tijdens de zomermaanden werd een onderlinge bekerwedstrijd gehouden, wel ke tengevolge van de mobilisatie nog niet is geëindigd. De beslissende partij tusscher de heeren D. Appel Jr. en Q. Weisenborn moet nog worden gespeeld. In 1938 werd de heer D. Appel Jr. houder van den beker. Thans vangt de onderlinge wedstrijd 1939/40 aan, waaraan ook een 16-tal mi litairen zullen deelnemen. Zwemmen ZWEMFEESTEN VOOR O. EN O. De Koninklijke Nederlandsche Zwem- bond organiseert met medewerking van den Ned. Arb. Sportbond en den Nederlandschen bond tot redding van drenkelingen in de be langrijkste centra van Nederland groote propaganda-zwemfeesten, zulks in overleg met de afdeeling Ontwikkeling en Ontspan ning (sectie V) van het algemeen hoofd kwartiër. De opbrengsten van deze zwem feesten zullen geheel gestort worden in de algemeene kas van de afdeeling O. en O, teneinde deze finantieel en moreel te steu nen. Op 30 October zal het eerste feest in den Haag plaats hebben. Gymnastiek. ONDERLINGE WEDSTRIJDAVOND S.S.S. De gymnastiekvereeniging „Sport Staalt Spieren" hield in het café van den heer Bouwstra te Sint Pancras een onderlingen wedstrijdavond voor hare leden, als jury fungeerden de heeren Nol en Mooij van Alkmaar, De voorzitter, de heer J. Boskamp, opende den avond en constateerde met genoegen, dat er voor dezen wedstrijdavond zoo' groote belangstelling was. De uitslagen waren als volgt: Meisjes A: 1. A. Groen, 2. A. Kooit 3 de Groot. Meisjes B: 1. G. Schram, 2. J. Kooij 3. Kooij, 4. J. Koornstra. Meisjes C; 1. M. Kooij, 2. M. Balder. A. B. Geldig van hedenavond tot m ongeveer 19 uur: j\leest JT. aorgenaVft^ noordoostelijke tot noordelijk101 betrokken, later welhcht Wind. >2 vankelljk nog tijde.ljk'^"«end, dering in temperatuur, iL-' nif veran' iets kouder. Uter ^«rschijnjT De depressie ten oosten vm thans een op zichzelf sta ma -°ns 3and is worden en is door een luchtdruk over Spanje gescheiden* h°0^ statidnnaire depressie voor 7 ,Van de Portugal. In zuid-Zweden is JL Ust van nog toegenomen en in de Baltic vtdruk stijgen de barometers nog. Naaf w Statei> is er op het oostelijk deel van d Schijnt een verbinding tot stand jek„l oceaaQ het gebied van hoogen luchtdruk chea Scandinavië en dat bij de Azoren q'?" westebjke deel van den oceaan i.' a het druk zeer laag. Het stormveld dat 1' f*'" op 42 graden noorderbreedt las g eretl naar het noorden verplaatst heKk"1061 zidl der. tha„, de ruidpunVl' £2X5 depressie, die gisteren ten westen v"'?e land passeerde, ligt hedenmorgen Mayen. In het Middellandsche l an blijft de luchtdruk hoog en houdt RE* warmte aan. In ons land vielen in den nï zware regens, op het vliegveld 17 te r, ningen 15 mm. te Gr°- Meisjes D: 1. H. Bouwstra, 2 T Sok, 3. J. Bakker. Schuur- Jongens A: 1. L. de Pee, 2. S. Bouwstra Jongens B: 1. D. v. d. Woude, 2. A. Kort leven. l' Jongens C: 1. S. Volkers, 2. P Bus Jongens D: 1. J. Mulder, 2. J.'de Groot F. Stennenberg. 6 Ur0ot-3' De heeren waren door de mobilisatie zoo slecht vertegenwoordigd, dat geen wedstrijd werd gehouden, wel werden eenige oefe- ningen verricht, die zeer in den smaak vielen. Dames A: 1. mej. J. de Waard, 2. mej. G Bruin. Dames B: 1. mej. N. Visser, 2. mej. R, Vink 3. mevr. Groot. Heeren Senioren: 1. Jb. Rus, 2. Jb. Mulder 3. P. Volkers. OPGAVE VAN NOORDHOLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N.V. van Donderdag 19 October 1939. Vor. k. 2.15-2.30 STAATSLEENINGEN. 3—3F, NederL 1938 86i/g 3 Ned -Indië 1937 833/4 514 Duitschl. '30 m verkL 10% B ANK-INSTELLINGEN. Amsterd. Bank Handel Mij_ Cert v. 250 Koloniale Bank Ned Ind. Handelsbank INDUSTR. OND. BINNENL. Alg. Kunstzijde Unie CaTvé Delft Cert. Nederl. Ford 310 Lever Bro»*2 k Philips Gloeil. Gem. Bezit 135 INDUSTR. OND. BUITENL. Am. Smelting Anaconda t Bethleb. Steel. t Cities Service General Motors Kennecott Copper Nortb American Rayon Republic Steel Standard Brands Steel comm. i U. S. Leather CULTUUR MAATSCH- H V. A Java Cultuur Ned Ind Suiker Unie Verg Vorstenlanden MIJNBOUW. Alg Explor. Mij. Redjang Lebong 92Vs 78 164 28'/8 69 423/4 275/,, 70'/ie 4% 40 325/ie m» 22% 4%, 59 6V> 379% 222 225 101% 62 100 PETROLEUM. Dordtsche Petr. Kon Petr Phillips Oil Shell Union Tide Water RUBBERS. Amsterd. Rubber Deli Bat Rubber Hessa Rubber Oostkust Rotterdam Tapanoeli Serbadiadi Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. HollandAmerika lijn Java—China—Japan h)0 Kon Ned Stoomboot. Scheepvaart Unie TABAKKEN. Deli Batavia Oude Deli Senembah AMER. SPOORWEGEN. Atchisoo Topeka Illinois Central Southern Pacific Southern Railw. Union Pacific Can Pac. 1 x 260 2175/, 34'/, 11% 105/, 198 159 I'S 129 108V, 4'/, 1035/s U3 11?% H3 154% 135 255/4 12% 14% 15% 81 Va x)'ex-couPoD 10% 92% 164 27%-8 330 91% 135 42 265/4-% 69-0% 4% 32 21'/,-2 58-% 360 223 226 100 273-4 34 113% 107.6 199-V» 158 117 4%% 115 1137 lló'/j-7 113%-4 131 125/»*% 15% tExclainv •fcixa.v.n-- 2 pCt. Prolongatie vorige koers 2. WISSELKOERbbN AMÜ NIET-OFFICIEEL ^e„ New-York Londen Berlijn Parijs Brussel (Belga; Zürich Kopenhagen Stockholm Oslo Vorige koers 1.88»/» 7.53 34 75.25 4.27 y, 31.74 42.26 36.40 44.87)4 42.80 7.53# ?5'2L 4.27# 42.24# 3035 44,85 42.70

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 2