MEUMATIEK TEGEN DE WET Hoogere prijzen voor landbouwproducten vastgesteld. Het manifest van het I.V.V. Aanschaffing gasmaskers. P.T.T. he'pt. Pas op! Er is een R in de maand Je R van Scherper controle op oorlogsjournaals gevraagd. 50.000 000 liter benzine kan worden bespaard. Het voordeel van snelheide beperking. Leerlingenschaal moet omlaag. Adres aan den raad van m-nisters. TWEEDE BLAD. De minister van economische zaken heeft besloten, de prijzen van verschillende akkerbouwproducten van den oogst 1939 te verhoogen, met het oog op de gewijzigde econo mische omstandigheden en de hoo gere kosten, die de voorbereidingen van den oogst 1940 met zich mede brengen. De prijzen, die met terugwerken de kracht voor de reeds overgeno men granen zullen gelden, zyn: rogge 9, wintergerst 9, zomer- gerst 9.40, haver 8, aardappel meel 10.75. Al deze prijzen bere kend per 100 kg. Suikerbieten, gele verd aan suikerfabrieken 11.25 per 1000 kg. De door den minister aanvankelijk vast gestelde vergoeding voor bewaarloon van rogg, n.L 3 ct. per week na 15 December en 4 ct. per week na 1 April 1940 blijft van kracht. Hiermede vervalt de regeling inzake den toeslag van 1 per 100 kg voor die land bouwers, die gewoon waren de rogge van het eigen bedrijf te vervoederen. Voor peul vruchten en enkele andere kleinere artike len heeft nog overleg met de landbouw organisaties plaats. De prijzen voor granen gelden voor ge middelde kwaliteit gezonde, houdbare, marktschoone granen, geleverd aan het door den provincialen voedselcommissaris aange wezen pakhuis, met dien verstande, dat, indien vervoer over meer dan 10 K.M. moet plaats vinden, de hoogere vracht aan den teler vergoed zal worden. In deze prijzen zijn begrepen de kosten van de commissionairs. De gemiddelde kwaliteit zal worden be paald aan de hand van een monster, dat door de Nederlandsche Akkerbouwcentrale zal worden vastgesteld en dat zooveel mogelijk het gemiddelde van den Nederlandschen oogst zal weergeven. Daar de omstandigheden en de gebrui kelijke wijze van levering in de onder scheidene provincies sterk van elkaar kun nen afwijken, zal de provinciale voedsel commissaris onder goedkeuring van den minister regelen kunnen treffen, die de al- gemeene richtlijnen in het voorgaande gege ven doen aanpassen aan de plaatselijke omstandigheden. De bedoelde functionnaris kan de hieruit voortvloeiende geldelijke ge volgen, onder goedkeuring van den minister, in de uitbetaling verrekenen. Mr. Rost van Tonnirgen (n.s.b.) heeft vragen gesteld aan de ministers van buiten- landsche zaken en justitie en aan den voor zitter van den raad van ministers, waarin hij vraagt of de ministers kennis hebben geno men van een manifest van het Internatio naal Vakverbond, waarin het Verbond ie zijde van de democratische landen kiest in hun strijd tegen de aanvallende totalitaire staten. Hij vraagt voorts of het den minis ters bekend is, dat dit manifest eveneens is goedgekeurd door den voorzitter van het Ned. Vakverbond, tevens lid van de Tweede Kamer en van een der partijen, waarop het kabinet steunt. Voorts of de ministers dit feit niet in strijd achten met de door de regeering gevoerde neutraliteitspolitiek. In dien deze vragen bevestigend worden beant woord, wenscht het n.s.b.-Kamerlid, naar uit zijn vragen blijkt, het uittreden van de beide s.d.-ministers en een vervolging tegen den voorzitter van het N.V.V., het N.V.V. en de S.D.A.P. ONZE POSTVLUCHTEN. De positie der postvliegtuigen was giste ren: uitreis: Torenvalk te Jodhpoer; thuis reis: Gier te Basrah en Buizerd te Medan. 8000 LITER PETROLEUM IN BESLAG GENOMEN. Tegen acht personen uit de gemeente Slochteren is gisteren door een controleur der Landbouwcrisiswet, in samenwerking met den gemeente-veldwachter, proces verbaal opgemaakt terzake van het ham steren van petroleum. De geheele voor raad, achtduizend liter groot, is in beslag genomen. De regeeringspersdienst meldt: Bij schrijven van 19 October heeft de mi nister van binnenlandsche zaken de volgen de circulaire tot de burgemeesters gericht: „Naar mij van verschillende zijden wordt bericht, worden door hen, die voor eigen gebruik een gasmasker willen aanschaffen, moeilijkheden ondervonden, verband hou dende met de omstandigheid, dat in den handel geen gasmaskers in voldoende hoe veelheid beschikbaar zijn. De regeering heeft overwogen, op welke wijze aan deze moeilijkheden kan worden tegemoet gekomen. In verband hiermede is de volgende rege ling getroffen. Bestellingen van gasmaskers worden aan genomen bij alle postinrichtingen. Deze be stellingen kunnen individueel of collectief geschieden, collectief desgewenscht door tusschenkomst van een locale organisatie als de ter plaatse gevestigde afdeeling van de Nederlandsche Vereeniging voor Luchtbe scherming. Bij elke bestelling zal moeten worden overgelegd een verklaring betreffende de soort, alsmede de maat van het benoodigde gasmasker, af te geven door een instantie, welke daarvoor door u wordt aangewezen. Voorshands komen voor levering in aan merking: 1. Veritex-gasmaskers, leverbaar in maten 1, 2 en 3 en in kindermaten bestemd voor de leeftijden van 512 jaar. 2. „Duiker"-gasmaskers, leverbaar in maten 5 en 7. Deze gasmaskers worden voorloopig ver krijgbaar gesteld tegen de volgende prijzen: a. Veritex-gasmaskers, alleen te leveren zonder draagzak, f 3,50. b. „Duiker"-gasmaskers, zonder draagzak 5.50. c. ,.Duiker"-gasmaskers, met draagzak 6.25. Hierbij moge ik aanteekenen, dat Veritrx- gasmaskers bestemd zijn voor personen, die in omstandigheden, dat van het gasmasker gebruik moet worden gemaakt, geen of wei nig lichamelifken arbeid hebben te verrich ten. „Duiker"-gasmaskers zijn in het bijzon der voor de overige personen geschikt. Voor zoover de bestelde gasmaskers niet uit den aanwezigen voorraad leverbaar zijn, zyn de prijzen vrijblijvend. Met het oog op eventueele stijging van de prijzen der grond stoffen, is het in het belang van hen, die zich een gasmasker willen aanschaffen, ge- wenscht, zoo spoedig mogelijk tot bestelling over te gaan. Tegelijk met de bestelling zal het ver schuldigde bedrag ten postkantore moeten worden betaald. Teneinde de verzendkosten zooveel moge lijk te beperken, worden de ingekomen be stellingen door den directeur van het (hoofd-) postkantoor tweemaal per week n.1. des Woensdags en des Zaterdags na af loop van den dienst geplaatst. Deze plaat sing geschiedt door tusschenkomst van den inspecteur voor de bescherming van de be volking tegen luchtaanvallen, die op deze wijze bij een tijdelijke opeenhooping van be stellingen kan zorgdragen voor een redelijke verdeeling van den onmiddellijk beschik baren voorraad over de daarvoor in aanmer king komende gemeenten. De leveranciers zenden de gasmaskers toe aan de postkan toren, waar de bestellingen zijn opgenomen. Deze kantoren zorgen voor de uitreiking aan belanghebbenden. Ik moge een beroep doen op uwe mede werking, opdat de in dit rondschrijven ver vatte regeling, welke op 23 October 1939 in gaat, zoo spoedig en zoo doeltreffend moge lijk tot uitvoering worden gebracht. ERNSTIGE AANRIJDING TE MONSTER. Twee ernstig gewonden. Gisteravond heeft in Monster wederom een ernstige aanrijding plaats gehad, waardoor een chauffeur en een elfjarige jongen ernstig gewond werden. Een vrachtauto van de firma van de Ende uit Naaldwijk, welke bestuurd werd door den chauffeur Oversloot is, vermoe delijk doordat de wagen slipte, op het rijwielpad gereden aan den Poeldijksche- weg, nabij de Musschenheul. De elfjarige J. van der Ende werd door den wagen gegrepen en ernstig gewond. De chauffeur viel uit de cabine en liep eveneens ernstige kwetsuren op. Zij zijn naar een ziekenhuis in Den Haag overgebracht. en be- al en aan Rheumatiek in de luchtGevoelige menschen merken dat dadelijk- De minste wijziging in het weer meldt zich bij voor baat door zangerige pijn, door stramheid en kramp in de ledematen. Neem Uw maatregelen. Neem Kruschen Salts! Maar bijtijds, bij vóórbaat. De aansporende werking van Kruschen Salts op Uw orga nen, zuivert op natuurlijke wijze Uw bloed van alle overdaad aan pijnverwekkende zuren, omdat lever, nieren en ingewanden weer worden teruggebracht op hunne vol ledige jeugdige kracht. Naarmate de over tollige zuren verwijderd worden, stroomt zuiverder bloed door Uw aderen en ge kunt weer leven, vrij van ongemak pijn L. V. te Rotterdam schrijft: Met deze wil ik U mijn waardeering tuigen voor Kruschen Salts, daar ik langen tiid lijdende was aan Ischias niets afdoende hielp, totdat ik Kruschen Salts begonnen ben en daarmee prachtig resultaat heb behaald. Zoo wil ik U langs dezen weg alle lof toeroepen voor Kruschen Salts. In de hoop, dat er nog velen baat bij mogen vinden, dank ik U. Ook g;j zult bij Kruschen Salts baat vinden; ook gij zult bij een regelmatig gebruik den weldadigen invloed ondervinden van de be roemde dagelijksche dosis. Verkrijgbaar bij apothekers en drogisten a 0.40, 0.75 en 1.60 (extra groot pak). Fabrikanten: E. Griffiths Hughes Ltd., Manchester (En geland). Opgericht 1756. De heer Schaepman (r.k.) heeft aan den minister van binnenlandsche zaken gevraagd of hij kennis genomen heeft van het veranderde inzicht van de huis houdelijke commissie uit de rijkscom missie voor de filmkeuring met betrekking tot het vertoonen van oorlogsjournaals in de bioscopen. Hij vraagt voorts of de minister weet, dat op het oogenblik in de Nederlandsche bioscopen nog vele films loopen met een propagandistisch karakter ten voordeele van een der oorlogvoerende partijen. Indien deze vragen in bevesti genden zin moeten worden beantwoord, aldus de heer Schaepman, heeft een en ander den minister dam aanleiding gege ven tot de overweging, dat de genoemde oorlogsjournaals, hoe neutraal de gekozen beelden ook mogen zijn, en evenzeer de genoemde films aanleiding kunnen geven tot verstoring van de orde als gevolg van bijvals- of afkeuringsbetuigingen, en dat daaruit ernstig gevaar kan ontstaan voor de stipte handhaving van onze neutrali teit? Heeft de minister voorts gedacht aan het groote gevaar, dat, van nationaal standpunt bezien, gelegen is in de vertoo ning van films, die het kennelijk doel hebben aan het Nederlandsche volk een bepaalde meening ten aanzien van andere landen op te dringen? Is het den minister bekend, dat juist dezer dagen elders, met name in Zwitserland, bijzondere maat regelen worden getroffen om oorlogsjour naals en vooral ook films van een karak ter als het bovenvermelde te weren? Is de minister bereid de noodige maatrege len te nemen, opdat ook hier te lande de vertooning van journaals en films als de genoemde onmogelijk worde gemaakt? 20-JARIG MEISJE DOOR BUS AANGEREDEN EN GEDOOD. Gisteravond is op den Velperweg te Arn- hèm een twintigjarige jongedame, die per rijwiel uit de Tivolilaan kwam, door een bus van de Geldersche Tramweg-Mij. aan gereden. Met ernstige verwondingen is het slachtoffer naar het Gemeenteziekenhuis vervoerd, waar zij kort na aankomst is over leden. Het is een aantrekkelijk denk beeld, dat wij door een snelheids beperking tot 60 a 70 K.M. per uur byna vijftig millioen liter benzine zouden kunnen besparen. In de „Autokampioen", weekblad van den Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B. wordt deze week een artikel gepu bliceerd, waaraan wij enkele pas sages ontlcenen. De meeste automobilisten hebben wel eens gelezen, dat de luchtweerstand van een rijdend voertuig ongeveer toeneemt met het kwadraat van de snelheid, dat voor het overwinnen van dezen beduidend grooteren weerstand meer kracht van den motor wordt gevergd en dat deze kracht uitein delijk komt van een verhoogd benzinever bruik. Wat zou zoo'n snelheidsbeperking van bijv. 100 K.M. per uur tot 70 K.M. per uur, zooals door den A.N.W.B. voorgesteld, aan benzinebesparing geven? Groote auto bespaart 4 L. per 100 K.M. Nemen wij als voorbeeld een wagen uit do zwaardere klasse, waarvan de cylinder- inhoud bijna steeds een minimum-waarde van 3.6 L. heeft. Deze wagen heeft bij een constante snelheid van 100 K.M. per uur, welke gemakkelijk en zonder bezwaar op een autoweg kan worden gereden, een ben zineverbruik van 19.66 L. per 100 K.M. Be perken wij onze snelheid tot 70 K.M. per uur, dan vinden wij een verbruikscijfer van 15.8 L. per 100 K.M., zoodat een bezuiniging van 3.86 L. per 100 K.M. afgelegden weg wordt verkregen. En wanneer wij dezelfde berekening toe passen op een kleinen wagon, waarvan de motor een cylinderinhoud heeft van 1.5 L., dan vinden wij bij 100 K.M. per uur snel heid een verbruik van 12.15 L. per 100 K.M. en bij 70 K.M. per uur een verbruik van 9.5 L. per 100 K.M., gevende een bezuini ging van 2.65 L. per 100 K.M. weg. Uit de laatst uitgekomen statistiek der motorrijtuigen in Nederland van het Cen traal Bureau voor de Statistiek, toestand per 1 Aug. 1938, is af te leiden, dat er in ons land ongeveer 65.000 auto's zijn met meer dan 3.6 L. zuigerverplaatsing. De overige 25.000 automobielen, die dus bij een snel heidsbeperking van 100 tot 70 K.M. per uur in mindere mate tot een bezuiniging in ben zineverbruik kunnen bijdragen, hebben wij voor het gemak aller; gerangschikt in de klasse met een cylinderinhoud van 1.5 L. Gezien dat deze klasse zich practisch uit strekt tusschen 1 en 2.5 L. cylinderinhoud. gelooven wij. dat wij hi„ ligen kant zijn gebleven^ 4 Voor de zwaardere ki' n VH- van 3.6 L. cylinderinhouT* motorrii, wy mede op grond van ian®n *^>1 l.üke ervaring, aannemPn H??Uri8e jaar gemrddeld 20.000 k'm waarvan 12.000 K M Wordt J P«r keer en 800,) k£* J gf* kelyk snelheden van 100Tü' Zr nen worden ontwikkeld r' Per Uur v beperking tot 70 K.M. 'J? *en «ntihjg; per wagen bezuinigd 80 V0oUr w°rdt a Gezamenlijk zullen dan de «ttf?1 bleien in de klasse 3 6 L 000 «utol gelijke berekening moeilijk «W- Hier moeten wij ons zuiver k. de ondervinding en de jarenlaS ding van den schryver Van *nderv«i- pioen-artikel is, dat bij een tl van 6250 K.G. voor het afïelad 1 gewi^ (een gewicht dat minstens doir loden vrachtwagen of anf„k n volge- haald), rekening moet worden Th' met een benzineverbruik van on T geh°v«len K M. bü een snelheid van 60 V per Een en ander geeft dus een bSiS* Uup 5 L. benzine per 100 K.M. weg n!» Van nu aan, dat de gemiddelde vracht?' autobus per jaar aflegt 20.000 K Mm,! en vooral voor een autobus wel 7PJ' l geen tief is), waarvan 12.000 KM wn^T*" legd in stads- en kleinverkeer' en 8000 S' op de groote wegen, dan bedraagt d„V niging per vrachtwagen of autobus «n I L i, 40° L. Voor de 55.000 J autobussen, welke volgens de statistiek 1 Aug. 1938 in Nederland in bedrijf ,ifn kan dus de bezuiniging veilig wordïn m genomen op 55.000 x 400 L. is 22 000 000 L Bijna 50.000.000 L. bezuip De totale bezuiniging, welke dus bii te, passing van bovenstaand schema door Z snelheidsbeperking binnen redelijke (W zen te behalen is, wordt dus: normale personenwagens 20.072.000 L kleine personenwagens 3.975*000 L bussen en vrachtwagens 22.OOo!o00L. Totale bezuiniging 46.047.0001 En dan rekenen wij nog niet eens de be^ zuiniging, die zal ontstaan door een rede- lijke snelheidsbeperking van de 55.000 mo torrijwielen en de 5000 motordriewielers. Het is daarom niet overdreven, wanneer wij de totale bezuiniging stellen op rond 50.000.000 L„ hetgeen bijna 10 pCt. uitmaakt v an het totale gebruik aan benzine per jaar in ons land. Het achterruit-etiketje van den A.N.W.B., dat 70 K.M. als maximum-snelheid advi seert, is dus maar niet een propagandist!- sche liefhebberij, doch een zaak van groot belang. De commissie van samenwerking uit de hoofdbesturen van: 1. den bond van Nederlandsche onder wijzers, 2. het katholieke onderwijzersverbond in Nederland, 3. het Nederlandsch onderwijzersge nootschap, 4. de unie van christelijke onderwijzers en onderwijzeressen in Nederland en 5. de vereeniging van hoofden van scholen in Nederland, heeft tot den raad van ministers een adres gericht, waarin teleurstelling wordt uitgesproken over het uitblijven van maatregelen ter verbetering van den leerlingenschaal, temeer daar nu door de afwezigheid van de vaders in de gezinnen van vele gemobiliseerden, de taak van de school als opvoedkundig milieu belangrijk Is verzwaard. Nu de regeering maatregelen neemt tot krachtige bestrijding der werkloosheid, mag niet over het hoofd gezien worden, dat iedere akterbezitter, die door schaal- verbetering een plaats als onderwijzer verkrijgt, een werklooze minder betee- kent, aldus het adres. Hierdoor kan dus tegelijkertijd 'n eind gemaakt worden aan den hoogst onge- wenschten en met alle begrippen vin sociale rechtvaardigheid strijdenden toe stand die ontstaan is door het te werk stellen van z.g. „kweekelingen met akte" tegen geringe of zelfs in het geheel geen belooning. De commissie verzoekt daarom alsnog gelden beschikbaar te stellen, waardoor het mogelijk zal zijn, ingaande 1 Januari 1940 een verbetering der huidige schalen tot stand te brengen. MEISJE DOOR BUS AANGEREDEN EN GEDOOD. Gistermiddag reed een autobus van Leeuwarden naar Alkmaar. Even buiten Franeker, ter hoogte van de Algemeene Be graafplaats gekomen, zag de bestuurder op den weg een man, die een paard geleidde. De bestuurder gaf signalen en zou vervol gens naar links uitwijken en om het paaro heendraaien. Op dat oogenblik kwamen twee meisjes uit den berm van den weg wilden nog den weg oversteken. Ditpw echter niet meer. De bestuurder bus remde nog uit alle macht en naar links uit. Hij kon echter met vwhW ren, dat een der meisjes, de vijfja l Sjoukje Alkema, werd aangereden °°mj het uitwijken gleed de bus tegen een boom terecht. Het voertuig w» aan de linkerachterzijde beschadig JxuiUeion Naar het Engelsch van MARTIN PORLOCK. 50) „Ik wei! Als die sinjeur werkelijk een aparten kronkel in zijn hersenen heeft, dan is je vader volkomen in zijn recht, wanneer hij hem er op wijst, dat hij Scot- land Yard daarvan behoort te laten profi- teeren. Als hij niet zoo'n kronkel heeft, be taamt het hem in geen geval zich achter zijn zoogenaamde luiheid te verschuilen. Dat is bepaald onbeleefd en zonder eeni- gen twijfel maar aanstellerij. Je vader had alle reden om uit zijn slof te schieten". „Maak je zelf nu niet belachelijk!" zei Jane. Haar oogen sproeiden blauwe von ken. „Ik kan niet anders zeggen, dan dat het van weinig goeden smaak getuigt, om de fiolen van je kleingeestige hatelijkheid uit te storten over het hoofd van een man, die je..." Haar stem brak en stierf weg in een ge- smoorden snik. „Als hij me gezien heeft", zei Christo pher langzaam, „is het wie hij ook zijn mag niet meer dan een staaltje van zijn plicht om voor den draad te komen en het te zeggen. Dat kostte hem niets..." Jane onderbrak hem. „Als hij je gezien heeft? Wat wil je daarmee zeggen?" „Precies wat ik zeg. Maar als hij me niet gezien heeft..." Jane staarde hem aan en wrong zich uit den greep van zijn handen los. Twee paar blauwe oogen ontmoetten elkaar. Jane was erg rood Christopher erg bleek. „Hoor eens hier!" zei Christopher en in zijn stem hoorde Jane een klank, dien zij er nog nooit in gehoord had. „Weet je, of Revel me gezien heeft, of niet?" „Ikstamelde Jane. „IkZij zweeg even en vervolgde toen rad: „Hoe zou ik dat kunnen weten? Ik ben er niet bij ge weest". „Geloof je, dat hij mij gezien heeft?" Jane liet het gewicht van haar lenige lichaam even op haar handen rusten en sloeg haar fceenen onder zich uit. Zij stond nu op de vensterbank en keek Christopher aan, boven wien zij zelfs op haar verhoog de plaats nauwelijks een half hoofd uit stak „Ik weet niet wat in je gevaren is", zei ze. „Ik..." Christopher werd driftig. „Dan zal ik het je vertellen. Een eerste klas wauwelende, opgeprikte winkelbediende, die met zijn geheimzinnig gebazel sir Hector Frensham overstuur maakt en het hoofd van zijn dochter op hol brengt! „Idioot, die je bent!" riep Jane uit. „Ik houd van je, maar je bent nog erger dan een idioot!" „Misschien heb je dubbel gelijk!" siste Christopher Vayle tusschen de tanden. VII. Het was half vijf toen de heer Nicholas Revel zyn wagen op de binnenplaats van Barkston Mansions parkeerde. Het was één uur en vijf en veertig minuten later, toen kapitein Pheps de deur van „The Buil and Trumpet"-Bar in Notting Dale open duwde. Het bruine costuum van kapitein Phelps was als altyd keurig en zat nog goed, doch begon met eiken keer dat hij kwam, meer teekenen van slijtage te ver toonen. De naden werden kaal, in de mou wen zaten ellebogen en het ontging Bes- sie's scherpen blik niet, dat de rafelende manchetten zorgvuldig bijgeknipt waren. Nauwelijks had kapitein Phelps zijn bier pul aan den mond gezet, of hij' zag Jo- seph Palmer, die aan hun stamtafeltje in den hoek zat, met een joviaal gebaar zijn hand naar hem opsteken. De heer Joseph Palmer was vandaag niet alleen. Hij had een jonge vrouw bij zich. Kapitein Phelps scheen ook voor haar geen onbekende te z(jn; zij lachte hem vriendelijk toe en stak evenals haar metgezel de hand op en wel zoo, dat dit manuaal moeilijk anders dan als een invitatie opgevat kon worden. Kapitein Phelps keek Bessie glimlachend aan, nam zijn pul bier op en liep het lo kaal door, om zich bij zijn vrienden te voegen. Hij ging tusschen hen in aan het tafeltje zitten. Daar de heer Joseph Pal mer vandaag zijn vrijen dag had, droeg hij nu geen bij elkaar geraapte oude spul len, maar een sportcostuum met kolossale ruiten, waarin hy er uitzag als een onver- valschte bookmaker. Het meisje, daarente gen was zeer chic, hoewel streng en een voudig, gekleed. Zij droeg een klein, zwart hoedje en een licht grijzen mantel en rok je, die zeer goed pasten, zoowel aan haar als bij haar. Onder haar zwarte hoedje keek het gezicht van een donkere schoon heid uit, misschien een beetje te somber wanneer zij niet lachte, maar dat deed zij nu genoeg sinds Kap. Phelps aan hun ta feltje plaats had genomen. Zij droeg prach tige kousen en haar voetjes staken in niet minder prachtige schoentjes en aan haar ooren hingen twee hangers af, welke dans ten en schitterden. Zij rookte des heeren Palmers sigaretten, in een lang groen pijn- je. De drie oude vrienden dronken een rondje voor den heer Palmer's rekening en een tweede voor rekening van Kapitein Phelps. De beide heeren dronken bier, mejuffrouw Crabtree dronk brandewijn met Vichywater. Het was pas in het mid den van het tweede rondje, dat zij hun luchtig gescherts staakten en tot een ern stig onderwerp overgingen. Er zat nie mand in hun buurt, doch al ware dit wel het geval geweest, zelfs-dan zou het nog zeer twijfelachtig zyn, of hy ook maar eenige verandering in hun gedragingen opgemerkt had. En wat afluisteren aan gaat, bleek al heel gauw, dat mejuffrouw Crabtree, evenals Kapitein Phelps en Jo seph Palmer, volkomen ingewijd was inde kunst om voor anderen onhoorbaar te spreken zonder daarbij den indruk te wek ken moeite te doen om niet afgeluisterd te worden. „Wanneer op z'n vroegst?" vroeg Kapi tein Phelps. Palmer schudde met zijn hoofd. „Ik weet het niet. Vraag het Doris maar". „Rijp nou", zei Doris, terwijl zij eerst Palmer met een vriendelijk lachje aan keek en tuen Kapitein Phelps maar met een lachje, dat nog heel wat meer dan vriendelijk was. „Vanavond, als je wilt". Kapitein Phelps trommelde met zyn vingertoppen op het tafelblad. Hij scheen na te denken. w t je Doris keek naar Palmer. „Wa dwars, Joe?" vroeg ze. „Ja, Kapitein Phelps keek Plots^g ltP joe. je ziet er een beetje belabberd uit, Wat is er?" Ha palmer. „Er is niks nieme"dal 1, floepen is" „Behalve dat het allemaal afgew „Wat allemaal?" vroeg Dom phelpS. „Wat bedoel je?" vroeg Kapi loopenl „Alles afgeloopen. Finaal al]e8 Van de baan! De kladI zi g meer naar den bliksem, of hoe je noemen wilt!" „„vormde mond Doris' volle, doch fraai g „eggen, ging open, alsof zij wierp echter een zydeling kapitein Phelps en zweeg. phelps „Waarom?" vroeg kapite voorover. Te Joseph Palmer boog zich gericht d«l oordeelen naar zyn rood, r hebben, nu weer straalde, zou m t men dat hy weer bezig was met „een „The Buil and Trumpet reuzen boom op te ze joseph P» „Stillen!" zei de heer duizenden „Duizenden en nog len!" .nch gezegd „Maar je hebt me toch g gon kapitein Phelps. neemt n'« pen Weet ik wel, ma" d rondlooPeD' len dat er „stillen" b« boM«rgn den *eel heelen dag en lederen f g nacht en iederen nacht. y* „Maar waarom dan, kaplteiD r Het nieuws scheen e niet al te goed in te gaan^^ vervoH

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 6