MEUMATIEK
TEGEN DE WET
Hoogere prijzen voor
landbouwproducten
vastgesteld.
Het manifest van het
I.V.V.
Aanschaffing gasmaskers.
P.T.T. he'pt.
Pas op! Er is een R in de maand
Je R van
Scherper controle op
oorlogsjournaals
gevraagd.
50.000 000 liter benzine kan
worden bespaard.
Het voordeel van snelheide
beperking.
Leerlingenschaal moet
omlaag.
Adres aan den raad
van m-nisters.
TWEEDE BLAD.
De minister van economische
zaken heeft besloten, de prijzen van
verschillende akkerbouwproducten
van den oogst 1939 te verhoogen,
met het oog op de gewijzigde econo
mische omstandigheden en de hoo
gere kosten, die de voorbereidingen
van den oogst 1940 met zich mede
brengen.
De prijzen, die met terugwerken
de kracht voor de reeds overgeno
men granen zullen gelden, zyn:
rogge 9, wintergerst 9, zomer-
gerst 9.40, haver 8, aardappel
meel 10.75. Al deze prijzen bere
kend per 100 kg. Suikerbieten, gele
verd aan suikerfabrieken 11.25
per 1000 kg.
De door den minister aanvankelijk vast
gestelde vergoeding voor bewaarloon van
rogg, n.L 3 ct. per week na 15 December en
4 ct. per week na 1 April 1940 blijft van
kracht.
Hiermede vervalt de regeling inzake den
toeslag van 1 per 100 kg voor die land
bouwers, die gewoon waren de rogge van
het eigen bedrijf te vervoederen. Voor peul
vruchten en enkele andere kleinere artike
len heeft nog overleg met de landbouw
organisaties plaats.
De prijzen voor granen gelden voor ge
middelde kwaliteit gezonde, houdbare,
marktschoone granen, geleverd aan het door
den provincialen voedselcommissaris aange
wezen pakhuis, met dien verstande, dat,
indien vervoer over meer dan 10 K.M. moet
plaats vinden, de hoogere vracht aan den
teler vergoed zal worden.
In deze prijzen zijn begrepen de kosten
van de commissionairs.
De gemiddelde kwaliteit zal worden be
paald aan de hand van een monster, dat door
de Nederlandsche Akkerbouwcentrale zal
worden vastgesteld en dat zooveel mogelijk
het gemiddelde van den Nederlandschen
oogst zal weergeven.
Daar de omstandigheden en de gebrui
kelijke wijze van levering in de onder
scheidene provincies sterk van elkaar kun
nen afwijken, zal de provinciale voedsel
commissaris onder goedkeuring van den
minister regelen kunnen treffen, die de al-
gemeene richtlijnen in het voorgaande gege
ven doen aanpassen aan de plaatselijke
omstandigheden. De bedoelde functionnaris
kan de hieruit voortvloeiende geldelijke ge
volgen, onder goedkeuring van den minister,
in de uitbetaling verrekenen.
Mr. Rost van Tonnirgen (n.s.b.) heeft
vragen gesteld aan de ministers van buiten-
landsche zaken en justitie en aan den voor
zitter van den raad van ministers, waarin hij
vraagt of de ministers kennis hebben geno
men van een manifest van het Internatio
naal Vakverbond, waarin het Verbond ie
zijde van de democratische landen kiest in
hun strijd tegen de aanvallende totalitaire
staten. Hij vraagt voorts of het den minis
ters bekend is, dat dit manifest eveneens is
goedgekeurd door den voorzitter van het
Ned. Vakverbond, tevens lid van de Tweede
Kamer en van een der partijen, waarop het
kabinet steunt. Voorts of de ministers dit
feit niet in strijd achten met de door de
regeering gevoerde neutraliteitspolitiek. In
dien deze vragen bevestigend worden beant
woord, wenscht het n.s.b.-Kamerlid, naar
uit zijn vragen blijkt, het uittreden van de
beide s.d.-ministers en een vervolging tegen
den voorzitter van het N.V.V., het N.V.V. en
de S.D.A.P.
ONZE POSTVLUCHTEN.
De positie der postvliegtuigen was giste
ren: uitreis: Torenvalk te Jodhpoer; thuis
reis: Gier te Basrah en Buizerd te Medan.
8000 LITER PETROLEUM IN BESLAG
GENOMEN.
Tegen acht personen uit de gemeente
Slochteren is gisteren door een controleur
der Landbouwcrisiswet, in samenwerking
met den gemeente-veldwachter, proces
verbaal opgemaakt terzake van het ham
steren van petroleum. De geheele voor
raad, achtduizend liter groot, is in beslag
genomen.
De regeeringspersdienst meldt:
Bij schrijven van 19 October heeft de mi
nister van binnenlandsche zaken de volgen
de circulaire tot de burgemeesters gericht:
„Naar mij van verschillende zijden wordt
bericht, worden door hen, die voor eigen
gebruik een gasmasker willen aanschaffen,
moeilijkheden ondervonden, verband hou
dende met de omstandigheid, dat in den
handel geen gasmaskers in voldoende hoe
veelheid beschikbaar zijn.
De regeering heeft overwogen, op welke
wijze aan deze moeilijkheden kan worden
tegemoet gekomen.
In verband hiermede is de volgende rege
ling getroffen.
Bestellingen van gasmaskers worden aan
genomen bij alle postinrichtingen. Deze be
stellingen kunnen individueel of collectief
geschieden, collectief desgewenscht door
tusschenkomst van een locale organisatie als
de ter plaatse gevestigde afdeeling van de
Nederlandsche Vereeniging voor Luchtbe
scherming.
Bij elke bestelling zal moeten worden
overgelegd een verklaring betreffende de
soort, alsmede de maat van het benoodigde
gasmasker, af te geven door een instantie,
welke daarvoor door u wordt aangewezen.
Voorshands komen voor levering in aan
merking:
1. Veritex-gasmaskers, leverbaar in maten
1, 2 en 3 en in kindermaten bestemd voor
de leeftijden van 512 jaar.
2. „Duiker"-gasmaskers, leverbaar in maten
5 en 7.
Deze gasmaskers worden voorloopig ver
krijgbaar gesteld tegen de volgende prijzen:
a. Veritex-gasmaskers, alleen te leveren
zonder draagzak, f 3,50.
b. „Duiker"-gasmaskers, zonder draagzak
5.50.
c. ,.Duiker"-gasmaskers, met draagzak
6.25.
Hierbij moge ik aanteekenen, dat Veritrx-
gasmaskers bestemd zijn voor personen, die
in omstandigheden, dat van het gasmasker
gebruik moet worden gemaakt, geen of wei
nig lichamelifken arbeid hebben te verrich
ten. „Duiker"-gasmaskers zijn in het bijzon
der voor de overige personen geschikt.
Voor zoover de bestelde gasmaskers niet
uit den aanwezigen voorraad leverbaar zijn,
zyn de prijzen vrijblijvend. Met het oog op
eventueele stijging van de prijzen der grond
stoffen, is het in het belang van hen, die zich
een gasmasker willen aanschaffen, ge-
wenscht, zoo spoedig mogelijk tot bestelling
over te gaan.
Tegelijk met de bestelling zal het ver
schuldigde bedrag ten postkantore moeten
worden betaald.
Teneinde de verzendkosten zooveel moge
lijk te beperken, worden de ingekomen be
stellingen door den directeur van het
(hoofd-) postkantoor tweemaal per week
n.1. des Woensdags en des Zaterdags na af
loop van den dienst geplaatst. Deze plaat
sing geschiedt door tusschenkomst van den
inspecteur voor de bescherming van de be
volking tegen luchtaanvallen, die op deze
wijze bij een tijdelijke opeenhooping van be
stellingen kan zorgdragen voor een redelijke
verdeeling van den onmiddellijk beschik
baren voorraad over de daarvoor in aanmer
king komende gemeenten. De leveranciers
zenden de gasmaskers toe aan de postkan
toren, waar de bestellingen zijn opgenomen.
Deze kantoren zorgen voor de uitreiking aan
belanghebbenden.
Ik moge een beroep doen op uwe mede
werking, opdat de in dit rondschrijven ver
vatte regeling, welke op 23 October 1939 in
gaat, zoo spoedig en zoo doeltreffend moge
lijk tot uitvoering worden gebracht.
ERNSTIGE AANRIJDING TE
MONSTER.
Twee ernstig gewonden.
Gisteravond heeft in Monster wederom
een ernstige aanrijding plaats gehad,
waardoor een chauffeur en een elfjarige
jongen ernstig gewond werden.
Een vrachtauto van de firma van de
Ende uit Naaldwijk, welke bestuurd werd
door den chauffeur Oversloot is, vermoe
delijk doordat de wagen slipte, op het
rijwielpad gereden aan den Poeldijksche-
weg, nabij de Musschenheul. De elfjarige
J. van der Ende werd door den wagen
gegrepen en ernstig gewond. De chauffeur
viel uit de cabine en liep eveneens
ernstige kwetsuren op. Zij zijn naar een
ziekenhuis in Den Haag overgebracht.
en
be-
al
en
aan
Rheumatiek in de luchtGevoelige
menschen merken dat dadelijk- De minste
wijziging in het weer meldt zich bij voor
baat door zangerige pijn, door stramheid
en kramp in de ledematen. Neem Uw
maatregelen. Neem Kruschen Salts! Maar
bijtijds, bij vóórbaat. De aansporende
werking van Kruschen Salts op Uw orga
nen, zuivert op natuurlijke wijze Uw bloed
van alle overdaad aan pijnverwekkende
zuren, omdat lever, nieren en ingewanden
weer worden teruggebracht op hunne vol
ledige jeugdige kracht. Naarmate de over
tollige zuren verwijderd worden, stroomt
zuiverder bloed door Uw aderen en ge
kunt weer leven, vrij van ongemak
pijn
L. V. te Rotterdam schrijft:
Met deze wil ik U mijn waardeering
tuigen voor Kruschen Salts, daar ik
langen tiid lijdende was aan Ischias
niets afdoende hielp, totdat ik
Kruschen Salts begonnen ben en daarmee
prachtig resultaat heb behaald. Zoo wil ik
U langs dezen weg alle lof toeroepen voor
Kruschen Salts. In de hoop, dat er nog
velen baat bij mogen vinden, dank ik U.
Ook g;j zult bij Kruschen Salts baat vinden;
ook gij zult bij een regelmatig gebruik den
weldadigen invloed ondervinden van de be
roemde dagelijksche dosis. Verkrijgbaar
bij apothekers en drogisten a 0.40, 0.75
en 1.60 (extra groot pak). Fabrikanten:
E. Griffiths Hughes Ltd., Manchester (En
geland). Opgericht 1756.
De heer Schaepman (r.k.) heeft aan
den minister van binnenlandsche zaken
gevraagd of hij kennis genomen heeft
van het veranderde inzicht van de huis
houdelijke commissie uit de rijkscom
missie voor de filmkeuring met betrekking
tot het vertoonen van oorlogsjournaals in
de bioscopen. Hij vraagt voorts of de
minister weet, dat op het oogenblik in de
Nederlandsche bioscopen nog vele films
loopen met een propagandistisch karakter
ten voordeele van een der oorlogvoerende
partijen. Indien deze vragen in bevesti
genden zin moeten worden beantwoord,
aldus de heer Schaepman, heeft een en
ander den minister dam aanleiding gege
ven tot de overweging, dat de genoemde
oorlogsjournaals, hoe neutraal de gekozen
beelden ook mogen zijn, en evenzeer de
genoemde films aanleiding kunnen geven
tot verstoring van de orde als gevolg van
bijvals- of afkeuringsbetuigingen, en dat
daaruit ernstig gevaar kan ontstaan voor
de stipte handhaving van onze neutrali
teit? Heeft de minister voorts gedacht aan
het groote gevaar, dat, van nationaal
standpunt bezien, gelegen is in de vertoo
ning van films, die het kennelijk doel
hebben aan het Nederlandsche volk een
bepaalde meening ten aanzien van andere
landen op te dringen? Is het den minister
bekend, dat juist dezer dagen elders, met
name in Zwitserland, bijzondere maat
regelen worden getroffen om oorlogsjour
naals en vooral ook films van een karak
ter als het bovenvermelde te weren? Is
de minister bereid de noodige maatrege
len te nemen, opdat ook hier te lande de
vertooning van journaals en films als de
genoemde onmogelijk worde gemaakt?
20-JARIG MEISJE DOOR BUS
AANGEREDEN EN GEDOOD.
Gisteravond is op den Velperweg te Arn-
hèm een twintigjarige jongedame, die per
rijwiel uit de Tivolilaan kwam, door een
bus van de Geldersche Tramweg-Mij. aan
gereden. Met ernstige verwondingen is het
slachtoffer naar het Gemeenteziekenhuis
vervoerd, waar zij kort na aankomst is over
leden.
Het is een aantrekkelijk denk
beeld, dat wij door een snelheids
beperking tot 60 a 70 K.M. per uur
byna vijftig millioen liter benzine
zouden kunnen besparen. In de
„Autokampioen", weekblad van den
Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B.
wordt deze week een artikel gepu
bliceerd, waaraan wij enkele pas
sages ontlcenen.
De meeste automobilisten hebben wel
eens gelezen, dat de luchtweerstand van
een rijdend voertuig ongeveer toeneemt met
het kwadraat van de snelheid, dat voor het
overwinnen van dezen beduidend grooteren
weerstand meer kracht van den motor
wordt gevergd en dat deze kracht uitein
delijk komt van een verhoogd benzinever
bruik.
Wat zou zoo'n snelheidsbeperking van
bijv. 100 K.M. per uur tot 70 K.M. per uur,
zooals door den A.N.W.B. voorgesteld, aan
benzinebesparing geven?
Groote auto bespaart 4 L. per
100 K.M.
Nemen wij als voorbeeld een wagen uit
do zwaardere klasse, waarvan de cylinder-
inhoud bijna steeds een minimum-waarde
van 3.6 L. heeft. Deze wagen heeft bij een
constante snelheid van 100 K.M. per uur,
welke gemakkelijk en zonder bezwaar op
een autoweg kan worden gereden, een ben
zineverbruik van 19.66 L. per 100 K.M. Be
perken wij onze snelheid tot 70 K.M. per
uur, dan vinden wij een verbruikscijfer van
15.8 L. per 100 K.M., zoodat een bezuiniging
van 3.86 L. per 100 K.M. afgelegden weg
wordt verkregen.
En wanneer wij dezelfde berekening toe
passen op een kleinen wagon, waarvan de
motor een cylinderinhoud heeft van 1.5 L.,
dan vinden wij bij 100 K.M. per uur snel
heid een verbruik van 12.15 L. per 100 K.M.
en bij 70 K.M. per uur een verbruik van
9.5 L. per 100 K.M., gevende een bezuini
ging van 2.65 L. per 100 K.M. weg.
Uit de laatst uitgekomen statistiek der
motorrijtuigen in Nederland van het Cen
traal Bureau voor de Statistiek, toestand
per 1 Aug. 1938, is af te leiden, dat er in ons
land ongeveer 65.000 auto's zijn met meer
dan 3.6 L. zuigerverplaatsing. De overige
25.000 automobielen, die dus bij een snel
heidsbeperking van 100 tot 70 K.M. per uur
in mindere mate tot een bezuiniging in ben
zineverbruik kunnen bijdragen, hebben wij
voor het gemak aller; gerangschikt in de
klasse met een cylinderinhoud van 1.5 L.
Gezien dat deze klasse zich practisch uit
strekt tusschen 1 en 2.5 L. cylinderinhoud.
gelooven wij. dat wij hi„
ligen kant zijn gebleven^ 4
Voor de zwaardere ki' n VH-
van 3.6 L. cylinderinhouT* motorrii,
wy mede op grond van ian®n *^>1
l.üke ervaring, aannemPn H??Uri8e
jaar gemrddeld 20.000 k'm
waarvan 12.000 K M Wordt J P«r
keer en 800,) k£* J gf*
kelyk snelheden van 100Tü' Zr
nen worden ontwikkeld r' Per Uur v
beperking tot 70 K.M. 'J? *en «ntihjg;
per wagen bezuinigd 80 V0oUr w°rdt a
Gezamenlijk zullen dan de «ttf?1
bleien in de klasse 3 6 L 000 «utol
gelijke berekening moeilijk «W-
Hier moeten wij ons zuiver k.
de ondervinding en de jarenlaS
ding van den schryver Van *nderv«i-
pioen-artikel is, dat bij een tl
van 6250 K.G. voor het afïelad 1 gewi^
(een gewicht dat minstens doir
loden vrachtwagen of anf„k n volge-
haald), rekening moet worden Th'
met een benzineverbruik van on T geh°v«len
K M. bü een snelheid van 60 V per
Een en ander geeft dus een bSiS* Uup
5 L. benzine per 100 K.M. weg n!» Van
nu aan, dat de gemiddelde vracht?'
autobus per jaar aflegt 20.000 K Mm,! en
vooral voor een autobus wel 7PJ' l geen
tief is), waarvan 12.000 KM wn^T*"
legd in stads- en kleinverkeer' en 8000 S'
op de groote wegen, dan bedraagt d„V
niging per vrachtwagen of autobus «n I
L i, 40° L. Voor de 55.000 J
autobussen, welke volgens de statistiek
1 Aug. 1938 in Nederland in bedrijf ,ifn
kan dus de bezuiniging veilig wordïn m
genomen op 55.000 x 400 L. is 22 000 000 L
Bijna 50.000.000 L. bezuip
De totale bezuiniging, welke dus bii te,
passing van bovenstaand schema door Z
snelheidsbeperking binnen redelijke (W
zen te behalen is, wordt dus:
normale personenwagens 20.072.000 L
kleine personenwagens 3.975*000 L
bussen en vrachtwagens 22.OOo!o00L.
Totale bezuiniging 46.047.0001
En dan rekenen wij nog niet eens de be^
zuiniging, die zal ontstaan door een rede-
lijke snelheidsbeperking van de 55.000 mo
torrijwielen en de 5000 motordriewielers.
Het is daarom niet overdreven, wanneer wij
de totale bezuiniging stellen op rond
50.000.000 L„ hetgeen bijna 10 pCt. uitmaakt
v an het totale gebruik aan benzine per jaar
in ons land.
Het achterruit-etiketje van den A.N.W.B.,
dat 70 K.M. als maximum-snelheid advi
seert, is dus maar niet een propagandist!-
sche liefhebberij, doch een zaak van groot
belang.
De commissie van samenwerking uit de
hoofdbesturen van:
1. den bond van Nederlandsche onder
wijzers,
2. het katholieke onderwijzersverbond
in Nederland,
3. het Nederlandsch onderwijzersge
nootschap,
4. de unie van christelijke onderwijzers
en onderwijzeressen in Nederland en
5. de vereeniging van hoofden van
scholen in Nederland,
heeft tot den raad van ministers een
adres gericht, waarin teleurstelling wordt
uitgesproken over het uitblijven van
maatregelen ter verbetering van den
leerlingenschaal, temeer daar nu door de
afwezigheid van de vaders in de gezinnen
van vele gemobiliseerden, de taak van de
school als opvoedkundig milieu belangrijk
Is verzwaard.
Nu de regeering maatregelen neemt tot
krachtige bestrijding der werkloosheid,
mag niet over het hoofd gezien worden,
dat iedere akterbezitter, die door schaal-
verbetering een plaats als onderwijzer
verkrijgt, een werklooze minder betee-
kent, aldus het adres.
Hierdoor kan dus tegelijkertijd 'n eind
gemaakt worden aan den hoogst onge-
wenschten en met alle begrippen vin
sociale rechtvaardigheid strijdenden toe
stand die ontstaan is door het te werk
stellen van z.g. „kweekelingen met akte"
tegen geringe of zelfs in het geheel geen
belooning.
De commissie verzoekt daarom alsnog
gelden beschikbaar te stellen, waardoor
het mogelijk zal zijn, ingaande 1 Januari
1940 een verbetering der huidige schalen
tot stand te brengen.
MEISJE DOOR BUS AANGEREDEN
EN GEDOOD.
Gistermiddag reed een autobus van
Leeuwarden naar Alkmaar. Even buiten
Franeker, ter hoogte van de Algemeene Be
graafplaats gekomen, zag de bestuurder op
den weg een man, die een paard geleidde.
De bestuurder gaf signalen en zou vervol
gens naar links uitwijken en om het paaro
heendraaien. Op dat oogenblik kwamen
twee meisjes uit den berm van den weg
wilden nog den weg oversteken. Ditpw
echter niet meer. De bestuurder
bus remde nog uit alle macht en
naar links uit. Hij kon echter met vwhW
ren, dat een der meisjes, de vijfja l
Sjoukje Alkema, werd aangereden
°°mj het uitwijken gleed de bus
tegen een boom terecht. Het voertuig w»
aan de linkerachterzijde beschadig
JxuiUeion
Naar het Engelsch van
MARTIN PORLOCK.
50)
„Ik wei! Als die sinjeur werkelijk een
aparten kronkel in zijn hersenen heeft,
dan is je vader volkomen in zijn recht,
wanneer hij hem er op wijst, dat hij Scot-
land Yard daarvan behoort te laten profi-
teeren. Als hij niet zoo'n kronkel heeft, be
taamt het hem in geen geval zich achter
zijn zoogenaamde luiheid te verschuilen.
Dat is bepaald onbeleefd en zonder eeni-
gen twijfel maar aanstellerij. Je vader had
alle reden om uit zijn slof te schieten".
„Maak je zelf nu niet belachelijk!" zei
Jane. Haar oogen sproeiden blauwe von
ken. „Ik kan niet anders zeggen, dan dat
het van weinig goeden smaak getuigt, om
de fiolen van je kleingeestige hatelijkheid
uit te storten over het hoofd van een man,
die je..."
Haar stem brak en stierf weg in een ge-
smoorden snik.
„Als hij me gezien heeft", zei Christo
pher langzaam, „is het wie hij ook zijn
mag niet meer dan een staaltje van zijn
plicht om voor den draad te komen en het
te zeggen. Dat kostte hem niets..."
Jane onderbrak hem. „Als hij je gezien
heeft? Wat wil je daarmee zeggen?"
„Precies wat ik zeg. Maar als hij me
niet gezien heeft..."
Jane staarde hem aan en wrong zich uit
den greep van zijn handen los. Twee paar
blauwe oogen ontmoetten elkaar. Jane was
erg rood Christopher erg bleek.
„Hoor eens hier!" zei Christopher en in
zijn stem hoorde Jane een klank, dien zij
er nog nooit in gehoord had. „Weet je, of
Revel me gezien heeft, of niet?"
„Ikstamelde Jane. „IkZij zweeg
even en vervolgde toen rad: „Hoe zou ik
dat kunnen weten? Ik ben er niet bij ge
weest".
„Geloof je, dat hij mij gezien heeft?"
Jane liet het gewicht van haar lenige
lichaam even op haar handen rusten en
sloeg haar fceenen onder zich uit. Zij stond
nu op de vensterbank en keek Christopher
aan, boven wien zij zelfs op haar verhoog
de plaats nauwelijks een half hoofd uit
stak
„Ik weet niet wat in je gevaren is", zei
ze. „Ik..."
Christopher werd driftig. „Dan zal ik het
je vertellen. Een eerste klas wauwelende,
opgeprikte winkelbediende, die met zijn
geheimzinnig gebazel sir Hector Frensham
overstuur maakt en het hoofd van zijn
dochter op hol brengt!
„Idioot, die je bent!" riep Jane uit. „Ik
houd van je, maar je bent nog erger dan
een idioot!"
„Misschien heb je dubbel gelijk!" siste
Christopher Vayle tusschen de tanden.
VII.
Het was half vijf toen de heer Nicholas
Revel zyn wagen op de binnenplaats van
Barkston Mansions parkeerde. Het was
één uur en vijf en veertig minuten later,
toen kapitein Pheps de deur van „The Buil
and Trumpet"-Bar in Notting Dale open
duwde. Het bruine costuum van kapitein
Phelps was als altyd keurig en zat nog
goed, doch begon met eiken keer dat hij
kwam, meer teekenen van slijtage te ver
toonen. De naden werden kaal, in de mou
wen zaten ellebogen en het ontging Bes-
sie's scherpen blik niet, dat de rafelende
manchetten zorgvuldig bijgeknipt waren.
Nauwelijks had kapitein Phelps zijn bier
pul aan den mond gezet, of hij' zag Jo-
seph Palmer, die aan hun stamtafeltje in
den hoek zat, met een joviaal gebaar zijn
hand naar hem opsteken. De heer Joseph
Palmer was vandaag niet alleen. Hij had
een jonge vrouw bij zich. Kapitein Phelps
scheen ook voor haar geen onbekende te
z(jn; zij lachte hem vriendelijk toe en stak
evenals haar metgezel de hand op en wel
zoo, dat dit manuaal moeilijk anders dan
als een invitatie opgevat kon worden.
Kapitein Phelps keek Bessie glimlachend
aan, nam zijn pul bier op en liep het lo
kaal door, om zich bij zijn vrienden te
voegen. Hij ging tusschen hen in aan het
tafeltje zitten. Daar de heer Joseph Pal
mer vandaag zijn vrijen dag had, droeg
hij nu geen bij elkaar geraapte oude spul
len, maar een sportcostuum met kolossale
ruiten, waarin hy er uitzag als een onver-
valschte bookmaker. Het meisje, daarente
gen was zeer chic, hoewel streng en een
voudig, gekleed. Zij droeg een klein, zwart
hoedje en een licht grijzen mantel en rok
je, die zeer goed pasten, zoowel aan haar
als bij haar. Onder haar zwarte hoedje
keek het gezicht van een donkere schoon
heid uit, misschien een beetje te somber
wanneer zij niet lachte, maar dat deed zij
nu genoeg sinds Kap. Phelps aan hun ta
feltje plaats had genomen. Zij droeg prach
tige kousen en haar voetjes staken in niet
minder prachtige schoentjes en aan haar
ooren hingen twee hangers af, welke dans
ten en schitterden. Zij rookte des heeren
Palmers sigaretten, in een lang groen pijn-
je.
De drie oude vrienden dronken een
rondje voor den heer Palmer's rekening en
een tweede voor rekening van Kapitein
Phelps. De beide heeren dronken bier,
mejuffrouw Crabtree dronk brandewijn
met Vichywater. Het was pas in het mid
den van het tweede rondje, dat zij hun
luchtig gescherts staakten en tot een ern
stig onderwerp overgingen. Er zat nie
mand in hun buurt, doch al ware dit wel
het geval geweest, zelfs-dan zou het nog
zeer twijfelachtig zyn, of hy ook maar
eenige verandering in hun gedragingen
opgemerkt had. En wat afluisteren aan
gaat, bleek al heel gauw, dat mejuffrouw
Crabtree, evenals Kapitein Phelps en Jo
seph Palmer, volkomen ingewijd was inde
kunst om voor anderen onhoorbaar te
spreken zonder daarbij den indruk te wek
ken moeite te doen om niet afgeluisterd te
worden.
„Wanneer op z'n vroegst?" vroeg Kapi
tein Phelps.
Palmer schudde met zijn hoofd. „Ik weet
het niet. Vraag het Doris maar".
„Rijp nou", zei Doris, terwijl zij eerst
Palmer met een vriendelijk lachje aan
keek en tuen Kapitein Phelps maar met
een lachje, dat nog heel wat meer dan
vriendelijk was.
„Vanavond, als je wilt".
Kapitein Phelps trommelde met zyn
vingertoppen op het tafelblad. Hij scheen
na te denken. w t je
Doris keek naar Palmer. „Wa
dwars, Joe?" vroeg ze. „Ja,
Kapitein Phelps keek Plots^g ltP joe.
je ziet er een beetje belabberd uit,
Wat is er?" Ha palmer.
„Er is niks nieme"dal 1, floepen is"
„Behalve dat het allemaal afgew
„Wat allemaal?" vroeg Dom phelpS.
„Wat bedoel je?" vroeg Kapi loopenl
„Alles afgeloopen. Finaal al]e8
Van de baan! De kladI zi g meer
naar den bliksem, of hoe je
noemen wilt!" „„vormde mond
Doris' volle, doch fraai g „eggen,
ging open, alsof zij
wierp echter een zydeling
kapitein Phelps en zweeg. phelps
„Waarom?" vroeg kapite voorover. Te
Joseph Palmer boog zich gericht d«l
oordeelen naar zyn rood, r hebben,
nu weer straalde, zou m t men
dat hy weer bezig was met „een
„The Buil and Trumpet
reuzen boom op te ze joseph P»
„Stillen!" zei de heer duizenden
„Duizenden en nog
len!" .nch gezegd
„Maar je hebt me toch g
gon kapitein Phelps. neemt n'« pen
Weet ik wel, ma" d rondlooPeD' len
dat er „stillen" b« boM«rgn den *eel
heelen dag en lederen f g
nacht en iederen nacht. y*
„Maar waarom dan, kaplteiD r
Het nieuws scheen e
niet al te goed in te gaan^^ vervoH