DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Een Engelsch witboek over Duitsche concentratiekampen. Waar is de City of Flint? De Volkenbond zal vergaderen. No. 141e Jaargang Fransche legerberichten. Het Duitsche legerbericht. De Russisch-Finsche onderhandelingen. De situatie aan het front. De algemeene toestand. De wereld luistert. Talkmaarsche courant. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon- en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.—, franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS DER GEWONE ADVERTENTIENs Van 15 regels 1.25, elke regel meer f 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telef. 3320, redactie 3330. 257 Dit nummer bestaat uit twee bladen. Directeur; C. KRAK. Dinsdag 31 October 1939 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. In antwoord op Duitsche beschuldigingen over wreedheden welke Engeland in den Boerenoorlog zou hebben bedreven, heeft de Britsche regeering een witboek laten verschyncn waarin mededeelingen worden gedaan over de behandeling van gevangenen in Duitsche concentrtaeikampen. Hierin worden mededeelingen gedaan over de arrestaties van Joodsche mannen door leden van de S.A. en over de wijze waarop men ongeveer een jaar geleden heeft huisgehouden in het paleis van den YVeenschen aartsbisschop, kardinaal Innitzer en in tal van kerken en synagogen. Het witboek herinnert aan de plundering van Joodsche winkels en aan de mishandelingen in vele concentratiekampen. De Amerikanen kunnen er nog altijd niet achter ko en waar het Amcri- kaansche vrachtschip de City of Flint, dat door de Duitschers in bezit was genomen, gebleven is, nadat het de Russische haven Moermansk heeft verlaten. Volgens de Amerikaansche gezante in Stockholm zou het schip gistermiddag eenige uren in Tromsö in Zweden hebben gelegen, maar was het daarna weer met onbekende bestemming in Zuidelijke richting ver trokken. De Volkenbondsraad en de Assemblée van den Volkenbond zullen resp. op 3 en 4 December te Genève bijeenkomen. Men zou zich niet met den oorlog bezighouden, daar de neutrale staten geen lust gevoelen er door de diverse besprekingen in betrokken te worden. Het Fransche legerbericht van gisteravond Jtódt als volgt; Activiteit van de verkenningselementen ian het geheele front, plaatselijke actie van de artillerie, intens optreden van de verken- niiigs- en jachtvliegtuigen. Ip.de eerste twee maanden van den oorlog zijn zes Fransche koopvaardijschepen, in totaal mètende 41.000 ton, verloren gegaan. In denzelfden tijd werden vier Duitsche schepen buit gemaakt, een hiervan, de „Halle", werd door de bemanning tot zinken gebracht De drie overige schepen, in totaal 19.000 ton, worden door ons gebruikt. Sedert het begin van den oorlog heeft dus onze koopvaardijvloot een verlies geleden van 22.000 ton, ongeveer 1 procent van het totale tonnage van de Fransche koopvaardij. Het legerbericht van hedenochtend luidt; een kalme nacht aan het geheele front. Het opperbevel van de Duitsche weer macht maakt bekend: In het Westen tusschen Moezel en Pfal- zer zwakke activiteit van artillerie en ver kenners. Aan de overige deelen van het front geen bijzondere gebeurtenissen. Vier vijandelijke vliegtuigen werden omlaag geschoten. Een boodschap van Roosevelt. De plaatselijke pers te Helsinki bericht, at een hoog ambtenaar van de Amerikaan sche legatie Paasiviki tijdens zijn laatste be- *e Moskou een persoonlijke °°°dschap van president Roosevelt heeft verhandjgci, waarin deze uitdrukking gaf zijn sympathie voor Finland en waarin ij vroeg op de hoogte te worden gesteld van der onderhandelingen. 1 Helsinki wordt nader gemeld: De be- J6 "\8en, welke Zondag zijn gevoerd tus- DoliV i regeer'n8 e" de leiders van de v 'f i Partijen over de Sovjet-Russische eer/! en hebben, tot een volledige over- Fins h 'ng geleid" Dinsdagavond zullen de keeren* onderharidelaars naar Moskou terug- ACTTVITEIT LANGS DE MOEZEL EN SAAR. tcrmor'UXemburg wordt gemeld: Sedert gis- luchtm8eu Va^ een groote activiteit van de en <je waar te nemen langs de Moezel E VeRANTWOORDELIJKHEID VAN De duitschland. cortimis PuJtsch-Amerikaansche gemengde kend aa'6 ,,ft gister vijftig millioen toege- i.i.- ..Amerikaansche eischers, die Van de vT ng verlangen naar aanleiding (New tÜ age te Diack Tom en Kingsland GUteïf^ 1916 1917. gekomen j commissie tot het besluit wa5 voor i Duitschlard verantwoordelijk de rampen van toen. HET AANHOUDEN VAN DE „CITY OF FLINT Een <jer opvarenden van het Britsche schip „Slonegate", die door het Amerikaansche schip „City of Flint" aan boord waren geno men, nadat hun schip door de „Deutschland" tot zinken was gebracht, heeft medegedeeld, dat de commandant van de „Deutschland" den Amerikaanschen kapitein van de „City of Flint" voor de keus stelde het schip tot zinken te brengen of naar Duitschland. De kapitein verklaarde, dat hij dan liever had, dat het schip naar Duitschland werd ge bracht. De Duitsche prijsbemanning, bestaande uit achttien man, gewapend met handgranaten en pistolen, kwam aan boord, sloot de Brit ten van de „Stonegate" op in de ziekenboeg, doch liet de Amerikanen vrijheid van be weging. De „City of Flint" werd naar Trom sö gebracht, waar de Britten aan land wer den gezet. Nadat water was ingenomen, werd het schip buiten de Noorsche territoriale wateren gebracht. De Amerikaansche zaakgelastigde te Ber lijn, Alexander Kirk, heeft gister aan het Amerikaansch departement van Buitenland- sche zaken getelegrafeerd, dat men op het Duitsche ministerie van Buitenlandsche Za ken nog geen berichten over de City of Flint heeft. De City of Flint heeft Tromsö weer aangedaan. Het staatsdepartement heeft een rapport ontvangen van mevr. Harriman, gezant der Vereenigde Staten in Oslo, waarin wordt aangegeven, dat zij officieus, maar uit goede bron, heeft vernomen, dat de City of Flint gistermiddag om 13 uur plaatselijken tijd in Tromsö is aangekomen. Het schip voerde de Duitsche vlag en vertrok om 14 uur in Zuidelijke richting. Mevr. Harriman voegt hieraan toe, dat zij geen officieele bevesti ging heeft kunnen krijgen van dit bericht, aangezien het ministerie van Buitenlandsche Zaken gesloten was. DE TOESTAND IN ESTLAND. Uit Tallin wordt gemeld: Twee weken geleden waren 7500 Duitschers, de helft der Duitsche minderheid in Estland, gerepa trieerd. Dertig landgoederen van meer dan vierduizend h.a. oppervlakte, 13 distilleer derijen en verscheidene molens waren on beheerd achter gebleven. Binnenkort zal bij de wet voorzien worden in de curateele, in de gevallen, waarin de eigenaars hun eigen domsrechten niet bij de staatsbank hebben doen inschrijven. De Russische minderheid. De Russische minderheid in Estland 82.000 zielen heeft besloten instellingen van cultureele autonomie in het leven te roepen op het model van de Duitsch-Jood- sche autonomie. De kwestie is ruim twee jaar besproken. Tot dusverre onderhield de regeering de Russische scholen. De Russi sche minderheid wenscht dat de regeering alle uitgaven der autonome organisatie dekt. ONBEKEND VLIEGTUIG BOVEN NAMEN. Gistermiddag heeft een vliegtuig van on bekende nationaliteit op groote hoogte boven Namen en omgeving gevlogen. De luchtdoel- artillerie heeft het vuur geopend. Havas meldt uit Parijs: Na lange dagen van werkloosheid is de luchtmacht gisteren weer opgestegen. Beschermd door esca drilles jachtvliegtuigen en hoog vliegende tusschen de wolken in 'n weer opgehelderde lucht gingen de verkenningstoestellen het gebied achter de Duitsche linies waarnemen. In de afgeloopen week hadden het laag hangende wolkendek, het slechte weer en de voortdurende regenbuien ieder luchtverken- ningswerk letterlijk onmogelijk gemaakt. In den huldigen staat der operaties, nu het zeker is, dat Duitsche troepen in grooten getale samengetrokken .worden achter de vuurlinie, terwijl concentraties van het groot ste strategische belang voltrokken worden aan den linkeroever van den Rijn, heeft het Fransche opperbevel met vreugde de ver betering der weersomstandigheden begroet. Het mooie weer heeft het den Franschen en Engelschen verkenningsvliegtuigen stel lig mogelijk gemaakt een ruimen oogst in lichtingen van allerlei aard binnen te halen. Op den grond doet zich nog steeds de zelfde bedrijvigheid voor van de vooruitge schoven elementen, gevechten tusschen patrouilles, kort vuur uit de automatische wapens, wederzijdsch geschutvuur en over vallen op kleine Fransche voorhoedeposten. BRITSCHE VERZEKERING AAN DE AMERIKAANSCHE REGEERING. De Britsche ambassadeur te Washington heeft de Amerikaansche regeering de ver zekering gegeven, dat de „Athenia" geen goud, kanonnen of munitie vervoerde, niet tot zinken is gebracht door 'n Britschen mijn, een Britsche duikboot of kanonvuur van Britsche jagers, dat het schip niet gewapend was en dat, de eerste officier, Copland, on der eede verklaard'heeft nooit met Ander- son te hebben gesproken over de vraag, of er kannonen aan boord waren. BRITSCHE AMBASSADEUR OVER DE TORPEDEERING VAN DE ATHENIA. De ambassadeur van Groot-Britannië te Washington heeft aan de regeering der Ver eenigde Staten verzekeringen gegeven over de torpedeering van de Athenia. Het ministerie van voorlichting publiceert diènaangaande het volgend communiqué: In opdracht van Zr.M. regeering heeft Zr.M. ambassadeur te Washington aan de regeering der Vereenigde Staten de volgen de verzekeringen overgebracht met betrek king tót 'het verlies van de Athenia: 1. De Athenia vervoerde noch metaal geld, noch kostbaarheden, noch kanonnen, noch oorlogsmunitie, noch ontplofbare stoffen, hetzij als lading, hetzij als verbruiksvoor- raad; 2. de Athenia werd niet tot zinken gebracht door aanraking met een Britsche mijn, noch door een Britsche duikboot, noch door artil lerievuur van Britsche torpedojagers, noch door een inwendige ontploffing, doch volgens de bewijzen waarover Zr.M. regeering be schikt werd hét schip door een Duitsche duikboot tot zinken gebracht; 3. de Athenia was niet bewapend, noch versterkt om eenigerlei bewapening te ont vangen; 4. het was niet de bedoeling het schip te gebruiken als kaperschip, noch als gewapen- den hülpkruiser, noch voor andere offensieve oogmerken aan het eindè der reis geduren de welke het schip werd tot zinken gebracht. 5. De gezagvoerder van de Athenia, M. B. M. Copland, heeft onder eede verklaard, dat hij nimmer met Gustav Anderson gespro ken heeft over de kwestie of er al dan niet kanonnen aan boord waren en dat er in werkelijkheid noch kanonnen noch andere munitie als lading werd vervoerd door het schip tijdens deze reis. DE FINSCHE DELEGATIE VANAVOND NAAR MOSKOU. Uit Helsinki wordt gemeld: De Finsche delegatie zal vanavond met een door de regeering in overleg met de lei ders der rijksdaggroepen uitgewerkt schrif telijk antwoord naar Moskou vertrekken. BRITSCHE PARLEMENTSLEDEN IN FRANKRIJK. Minister-president Daladier heeft gister middag de delegatie van Britsche parle mentsleden, welke op het oogenblik in Frankrijk vertoeft, ontvangen. Aan de pers werd een communiqué over handigd, waarin werd gezegd, dat de Fran sche en Britsche Kamerleden bij hun bezoek aan het front getroffen werden door het goede moreel van de soldaten, door de hooge kwaliteit van het commando en door de soli diteit van de gemeenschappelijke verdedi gingslinie. Bij de besprekingen, welke zijn gehouden, is gebleken, dat de inzichten volkomen gelijk zijn. Men is ervan overtuigd, dat de geal lieerden zullen triomfeeren over het Duit sche imperialisme en dat een rechtvaardige vrede tot stand zal komen, gegrondvest op het beginsel dat de landen vrij binnen hun grenzen moeten leven, dat het interna tionale recht geëerbiedigd moet worden en dat de aanval moet worden verhinderd of bestraft. Besproken werd tevens hoe het contact tusschen beide groepen versterkt kan worden. KERSTVERLOF VOOR MILITAIREN. Van officieele zijde wordt vernomen, dat de Britsche troepen in Frankrijk van begin December af met Kerstverlof zullen gaan. ZUIDSLAVTSCH MEEL VOOR DUITSCHLAND. Te Belgrado wordt een Duitsche delegatie verwacht, die zal komen onderhandelen over den prijs voor 2500 wagons meel, die Zuid- Slavië op zich genomen heeft aan Duitsch land te leveren. ITALIAANSCHE KOOPVAARDERS ALS MIJNENLEGGERS. Elf Italiaansche koopvaardijschepen zijn ingedeeld bij de Italiaansche marine en als mijnenleggers uitgerust. Het zijn zes stoom- booten van 360 tot 1.000 ton en vijf motor schepen van 2.000 tot 3.500 ton. Zie verder Buitenland pag. 4, 2e blad. Men is het in Duitschland, Engeland en Frankrijk niet met elkander eens. Dat is geen nieuws, want iedereen weet, dat de sterkste legermachten welke ooit in een oorlog hebben gevochten thans in grim mige vastberadenheid tegenover elkaar staan. En juist de gedachte, dat er een ox- fensief op groote schaal kan losbreken, waarbij duizenden en duizenden men- schenlevens verloren kunnen gaan, maakt het eigenlijk zoo dwaas, dat de groote mo gendheden elkaar bevitten op een paar vliegtuigen meer of minder, die verloren zijn gegaan of op het al dan niet doen verdwij nen van om in de gebruikelijke termen als vestzakkruisers enz. te blijven van een handjevol duikbooten. Wie bedenkt hoe duizenden vliegtuigen en tientallen duikbooten wellicht reeds bin nen enkele dagen vernietigd kunnen wor den, luistert met eenige verwondering naar de wederzijdsche beschuldigingen en vraagt zich onwillekeurig af of hij hier met een strijd van tot de tanden bewapende Euro- peesche mogendheden dan wel met de ruzie van een paar straatjochies heeft te maken. In een officieel Duitsch legerbericht is Vrijdag gemeld, dat drie Duitsche onder zeeërs tot zinken zijn gebracht sedert het uitbreken van den oorlog. Een dergelijke verbluffende mededee- ling „neemt" de Fransche admiraliteit niet en er is gister in Parijs verklaard, dat dit aantal dus drie stuks vermoedelijk nog lager is dan het aantal duikbooten dat alleen door de Fransche marine tot zinken is gebracht en waarbij men dan heelemaai geen rekening houdt met de prestaties der Engelschen. Trouwens de Engelschen „nemen" het evenmin. De beweringen van de Duitsche radio over de Britsche verliezen tengevolge van duikbooten worden, naar uit Londer. door Reuter wordt gemeld, eenvoudig be- lacheliik genoemd. Het Duitsche opperbe vel, zoo wordt gezegd, deelde gisteren mede, dat' drie Duitsche duikbooten niet zijn terug gekeerd, terwijl de Duitsche admiraliteit denzelfden dag het verlies van negen stuks bekend heeft gemaakt. Wanneer de bevelhebbers van leger en vloot elkaar zoo tegenspreken en de een driemaal zooveel verloren schepen wil be kennen dan de ander, dan is het in allen ge valle wel duidelijk, dat er groote kans is. dat het aantal tot zinken gebrachte duik- oooten in werkelijkheid nog veel grooter geweest is. Churchill, de Britsche minister van Ma rine, heeft kort geleden al verkondigd, dat er zijns inziens van de zestig Duitsche duik booten twintig vernield waren en Reuter beweert thans, dat wat Churchill en Cham- oerlain verklaard hebben volkomen juist is, want er zouden dertien duikbooten tot zinken gebracht zijn en vijf ernstig bescha digd, terwijl van twee stuks het lot nog on zeker zou zijn Men ziet, dat de groote leiders aan beide kanten het over de geleden verliezen hope loos oneens zijn en men beschuldigt elkaar wederzijds van opzettelijke overdrijving. De bewering van Duitsche zijde, dat een aantal Britsche oorlogsschepen zooals de Ark Royaï, de Hood, dc Southampton en de Edinburgh tot zinken zijn gebracht er was in de Duitsche bladen zelfs een foto van den verongelukten Edinburgh opgeno men wordt in gezaghebbende Engelsche kringen belachelijk genoemd. Duitschland verkondigt, dat de Britsche koopvaardij reeds 475.000 ton scheepsruimte heeft verloren en men staat in Londen een voudig paf van een dergelijke bewering. Bij deze tonnage, zoo zegt men, zullen de Duit schers die van de gezonken oorlogsschepen meegeteld hebben, maar zelfs in dat geval is het cijfer nog tweemaal zoo hoog als hst moet wezen. Al die pro- en contra-beweringen zijn voor een buitenstaander natuurlijk niet te controleeren, maar hij kan er toch wel eeni ge gegevens uit distilleeren, die een beeld van den aigemeenen toestand geven. Want als die 475.000 ton tweemaal te veel is, dan is 237.500 ton dus ongeveer het juiste cijfer en dat is een verlies van ontstellende grootte. De tot nu toe in October verloren ton nage bedraagt ongeveer 65.000 ton tegen 156.000 ton in September, zoo wordt uit Londen gemeld en men zou dan in totaal op 221.000 ton komen, wat trouwens niet zoo'n heel groot verschil maakt. De Fransche verliezen worden op 22.000 ton geschat. Van gezaghebbende zijde wordt uit Lon den verklaard, dat in de afgeloopen week tengevolge van de actie der Duitsche duik booten 21.000 ton werd verloren, terwijl de Duitsche schepen welke door de Britten werden buitgemaakt, 19.500 ton scheeps ruimte hadden. Eigenlijk is dat dus een officieele erken ning, dat men meer heeft verloren dan ge wonnen en tegelijkertijd is dit een onloo chenbaar bewijs, dat de dreiging der Duit sche duikbooten nog zeer groot is. Wanneer Engeland de zee beheerscht is alleen al het feit, dat men bijna 20.000 ton scheepsruimte van Dutische vaartuigen in eén week tijds in beslag neemt, het beste bewijs, dat de Duitsche schepen nog geens zins van de zeeën zijn verdwenen. Evenmin als het feit, dat 21.000 ton aan eigen scheepsruimte verloren ging een be wijs is, dat men de duikbooten naar de Oost zee zou verjaagd hebben en het gevaar ter zee voor de geallieerden dus grootendeels zou zijn geweken. Het duikbootengevaar blijkt uit dergelijke min of meer officieele cijfers nog zeer groot te zijn en men zal er ernstig mee rekening moeten houden als straks de Britsche sche pen volbeladen met vliegtuigen en krijgs tuig de leveranties uit Amerika naar Europa overbrengen. De woordenstrijd beperkt zich niet alleen tot de grootte der geleden verliezen. Voor het oor van de luisterende wereld worden op het oogenblik nog heel andere kwesties uitgevochten en als twee families die ruzie hebben haalt men gebeurtenissen op, die lang geleden zouden hebben plaats gevonden en waaraan men elkaar nog eens even nadrukkelijk wil herinneren. Engeland, zoo wordt van Duitsche zijde betoogd, heeft veertig jaar geleden men excuseere het lange tijdsverloop want de kwestie blijkt niet alleen niet vergeten, maar ook niet vergeven te zijn Engeland dus heeft veertig jaar geleden wreedheden in Zuid-Afrika gepleegd. Er stond toen ook een Chamberlain aan het roer van het Britsche Schip van £>taat en men herinnert zich uit de versjes, die in den boerenoorlog populair waren, dat men destijds ook in Nederland niet over het Britsche optreden in Zuid-Afrika was te spreken. Evenwel, geen Nederlander en zelfs geen Zuid-Afrikaan zal zich daar nu nog boos over maken, maar in Duitschland heeft men het weer opgehaald en de Britsche regee ring is daar zoo verontwaardigd over, dat zij ook wel eens even zal vertellen hoe zij over de wreedheden van Duitschland denkt. Er is gister zelfs een officieel witboek gepubliceerd, waarin rapporten zijn opge nomen over de behandeling van Duitschers in Duitschland, waarbij naar Reuter ver der meldt een opsomming is gegeven van mishandelingen waarvan volgens dit witboek de gedetineerden in Duitsche con centratiekampen, speciaal dat te Buchen- wald by Weimar het slachtoffer zijn ge worden. Thans is dan weer het woord aan Duitschland, waar men zich zeker niet on betuigd zal laten en heel de wereld luistert in groote onrust en vraagt zich af wan neer die woordenstrijd zal eindigen en of het intusschen werkelijk nog tot een oorlog van daden inplaats van woorden zal komen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 1