DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. De neutralen en de maatregelen. Britsche représaille- De aanslag te Hünchen. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon- Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.—, franco door bet gebeele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS DLR GFWONE ADVERTENTIEN: Van 15 regels 1.25, elke regel meer f 0 25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telef. 3320, redactie 3330. No. 277 D't nummer bestaat uit twee bladen. Directeur: C. KRAK. Donderdag 23 November 1939 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. 141e Jaargang De aanslag in München. Fransche legerberichlen. De algemeene toestand. Het recht van den sterkste LKMAARSCHE COURANT. In alle neutrale landen is met groote ongerustheid kennis genomen van het voornemen der Britsche regeenng om voortaan de scheepsvracliten in beslag te nemen wanneer de goederen van Duitsche origine of van Duitsche eigenaars zijn. Men weet niet hoever men daarbij zal gaan in de beoordeeling of de goede ren al dan niet voor inbeslagname in aanmerking zullen komen en verwacht, dat dit het geval zal zyn wanneer in de artikelen ten hoogste 25 Duitsche grondstoffen of halffabrikaten verwerkt zijn. Intusschen staat vast dat het transito-verkeer van Nederland en België daardoor ten zeerste zal worden belemmerd. Wanneer voortaan alleen arti kelen van eigen bodem en industrie vervoerd mogen worden, zullen Amster dam, Rotterdam en ook Antwerpen hun beteekenis als havenplaatsen groo- tendeels verliezen. Van Duitsche zijde is niet rechtstreeks medegedeeld, dat de mijnen aan Engelands Oostkust, waardoor de laatste dagen zoovele schepen vergaan zijn, van Duitsch fabrikaat zijn geweest. Men mag dit evenwel aannemen uit de opvatting van het Duitsche Nieuwsbureau, dat sedert de convoyeering van handelsschepen ook de route der neutrale schepen voor Britsche oorlogs bodems bestemd zijn, waaardoor het leggen van mijnen daar volkenrechtelijk oorloofd zou zijn. In Engeland schijnt men thans een vaargeul in het Kanaal af te bakenen waar de scheepvaart het minste van het mijnengevaar te duchten zal hebben. Otto Strasser, de leider van het Zwarte Front, die volgens de Duitschers de organisator van den aanslag in München zou zijn, heeft medegedeeld, dat hij er van overtuigd is, dat deze aanslag door de Duitsche politieleiding zelf in elkaar gezet is, omdat men een nieuwe haatcampagne tegen Engeland wilde ontketenen. Van den dader, Georg Eiser, zijn geen bijzonderheden meer bekend geworden. Een bericht, dat hij reeds geëxecuteerd zou zijn, is niet bevestigd, maar men mag zeker aannemen, dat hij een zeer duistere toekomst tegemoet gaat. Otto Strasser over de tegen hem geuite beschuldiging. Kavas meldt uit Parijs: De leider van het Zwarte Front, Otto Strasser, die door de Gestapo Wordt beschuldigd den aanslag te München te hebben georganiseerd, heeft een medewerker van het Fransche agent schap Havas verklaard, dat de aanslag te München is georganiseerd door Himmler zelf. Himmler zou Hess hebben gezegd, dat hij een aanslag noodig had om een „haat- cffensief" te ontketenen tegen Engeland en om een voorwendsel te hebben tot optreden tegen tegenstanders in het binnenland. Onmiddellijk na de ontploffing werd or der gegeven te spreken over een aanslag, georganiseerd door de Britsche Intelligence Service. Reeds voor de naam van den zoo- genaamden „dader" bekend was, heeft de Duitsche regeering aan de Zwitsersche de uitlevering van Strasser gevraagd, onder be schuldiging van betrokken te zijn bij den aanslag. Het legerbericht van gisteravond luidt: De dag werd gekenmerkt door activiteit vari de luchtmacht aan beide zijden, Twee vijandelijke onderzeeërs, waarvan een werd ontdekt door een marinevliegtuig, zijn in drie dagen tijd door dezelfde torpedoboot tot zinken Gebracht. Het Fransche legerbericht van hedenoch tend luidt: Aan het front een ttmelijk kalme nacht. Op verseiden punten heeft de artille rie geschoten. Op 22 November hebben onze vliegtuigen vijf vijandelijke vliegtuigen om laag geschoten, die op ons grondgebied zijn neergekomen. Verder werd een Duitsch vliegtuig dat door onze vliegtuigen werd aangevallen, boven Grevelingen verjaagd. Het is op Belgisch grondgebied neergeko men. Wij hebben een jachtvliegtuig verlo ren. Georg Eiser verklaarde Strasser, dat hij den lid or6 Eiser niet kent, de man is nooit „Zwarte Front" geweest, gine - rictl wordt gemeld: De beschuldi gd ;fn' Welke van Duitsche zijde worden deiir, en Gtto Strasser, hebben verwon- in 7 g.gewekt b'j hen, die het leven, dat hij n,e erland leidt, kennen. Een van zijn Stras 'nt,ieme vrienden heeft verklaard, dat tischo6' nooit vanuit Zürich eenige terroris- Sewilrf8!,1'6 heeft Seleid- Zelfs al zou hij dit in stam ben, dan zou hij materieel niet hij in3 geweest zijn. Uit bezuiniging leeft WijdpJen dorPje, 25 K.M. van Zürich ver- waar hij streng door de Zwitser- wordt bewaakt. Hij werkt aan sche J,.,Waar hij streng door de een hnY ^ordt bewaakt. Hy we: dat hp^u' get'te^d: „Hitier, erfvijand no. 1". Verschi' e voorjaar in Engeland moet Verhoud n' Strasser heeft geen contact on- in Duitg6"] met z'in vroegere partijgangers Onderzoek naar Eiser. politie heeft een onder- SehuldipT"1" naar Ge°rg Eiser, die be- 5ansla sl. wordt van het plegen van den m de Bürgerbraukeller. De „Bund" ZcPif Zwitsersche L?*, «geteld naar VAN HET WESTELIJK FRONT. De speciale correspondent van Reuter bij de Britsche luchtmacht in Frankrijk meldt, dat gister aan het Westelijk front zeven Duitsche vliegtuigen zijn neergeschoten, zes door geallieerde gevechtstoestellen en één door het Fransche afweergeschut. ENGELSCHE VERKENNINGSVLUCHTEN BOVEN DUITSCHLAND. Het ministerie van luchtvaart deelt mede: „De Royal Air Force heeft Maandag en Dinsdag geslaagde verkenningsvluchten bo ven Stuttgart, Frankfort, Hamburg en Bre- men verricht". DE DUITSCHE TOESTELLEN BIJ ENGELSCHE OOSTKUST. Het ministerie van luchtvaart deelt mede, dat Woensdagavond vijandelijke vliegtuigen de Z.O. kust zijn genaderd. Luchtafweerge schut opende het vuur en gevechtstoestellen tegen op om hen op te vangen. Een vijande lijk vliegtuig werd neergeschoten en viel in zee door het vuur van 't luchtafweergeschut, een tweede vijandelijk toestel werd door de gevechtstoestellen verjaagd. NIEUWZEELANDSCHE TROEPEN WORDEN OVER ZEE GEZONDEN. Gisteravond is in Londen een verklaring gepubliceerd van den Nieuwzeelandschen minister-president, waarin mededeeling wordt gedaan van de verscheping van de eerste afdeeling Nieuwzeelandsche troepen voor overzeeschen dienst. Zij zijn reeds in tensief geoefend en stappen worden geno men om een tweede eenheid op te roeper.. De troepen, die verscheept zullen worden, zullen scheep gaan wanneer transportge legenheid beschikbaar is. Zij zullen door een vlootescorte worden begeleid. OOK FRANKRIJK ZAL BUITENLAND- SCHE UITVOER VAN DUITSCHLAND BESTRIJDEN. De regeering der Fransche republiek heeft hetzelfde besluit genomen als de Britsche regeering vooi wat aan gaat het uitoefenen van represailles tegen den Duitschen buitenlandschen handel als antwoord op de wijze waarop de Duitschers sinds eenige weken en vooral sinds de laatste dagen den oorlog ter zee voeren. RADIOREDE VAN CHAMBERLAIN. Zondag te 21.45 uur Greenwich-tijd zal Chamberlain voor de microfoon spreken over „De oorlog en wij". Zijn toespraak zal on geveer een kwartier duren. DE BRITSCHE MAATREGEL TEGEN DEN DUITSCHEN UITVOER. Met het oog op de vrees, welke in de pers der neutrale landen tot uiting komt over de gevolgen welke het besluit der Britsche regeering tot stopzetting van den Duitschen export in open zee, op hun handel zal hebben, werd gister in officiee- le Londensche kringen verklaard, dat het in het voornemen der Britsche regeering ligt bij de toepassing van de nieuwe han delwijze zooveel mogelijk begrip te toonen voor de belangen van den neutralen han del. Er m jge derhalve aan herinnerd wor den, dat deze maatregelen slechts een doel hebben, n.1. het voor Duitschland moeilij ker te maken buitenlandsche deviezen te krijgen. HANDELSBESPREKINGEN MET DUITSCHLAND. Het Noorsche ministerie van buiten landsche zaken maakt bekend. Van 16 tot 21 November zijn fn Oslo voorbereidende handelsbesprekingen gehouden tusschen een Noorsche en een Duitsche legatie. In deze onderhandelingen werd den invloed besproken, welke de oorlogstoestand even tueel op de toekomstige handelsbetrekkin gen tusschen de beide landen kan hebben. Men kwam overeen de onderhandelingen te hervatten, zoodra de in dit. verband ontstane kwesties aan een onderzoek zijn onderworpen. bericht, dat tot nu toe dit onderzoek geen resultaat heeft opgeleverd. Volgens den Berlijnschen correspondent van „Aftonbladet" toonen te Berlijn gepu bliceerde berichten duidelijk aan, dat er geen verband bestaat tusschen de gemelde ge vangenneming van agenten van den Brit- schen geheimen dienst en de arrestatie van Eiser. Te Berlijn doet, aldus de correspon dent, het gerucht de ronde, dat Eiser reeds terechtgesteld zou zijn. DE DUITSCHE VERKENNINGS VLUCHTEN. De Britsche admiraliteit en het minis terie van luchtvaart deelen mede: De Duitschers hebben beweerd, dat hun verkenningsvliegtuigen die Maandag boven Engeland gevlogen hebben, hun taak vervuld hebben. Slechts een Duitsch toe stel slaagde erin den buitenrand van Londen te bereiken. Het werd c'oor Brit sche gevechtsvliegtuigen naar zee verdre ven en deze rapporteeren, dat zij een deel van het vijandelijke toestel zagen afval len. Daar niet bekend was, hoe zwaar het vijandelijke vliegtuig getroffen was. werd niet gemeld, dat het was neergehaald. Dinsdag heeft een Britsche torpedojager twee Duitsche vliegofficieren gered in de Noordzee. «.';e beiden deerlijk gewond waren, zij maakten deel uit van de beman ning van een Duitsche machine, welke Maandag door de Royal Airforce omlaag was geschoten. Zij hadden getracht foto's te maken tijdens een vlucht boven de buurt van Londen en de monding van de Theems. Het mogen dan Duitsche mijnen geweest zijn waardoor zoovele neutrale schepen de laatste dagen aan de Oostkust van Engeland verloren zijn gegaan, toch is het de vraag of daardoor in vele landen niet een grooter gevoel van verzet tegen de belemmering van de neutrale scheepvaart is ontstaan. Nederland heeft zijn Simon Bolivar ver loren en Nederland is maar een kleine neutrale staat waar men noodgedwongen allerlei offers moet brengen uit vrees dat men, door in den oorlog betrokken te wor den, tot nog veel zwaardere offers zal wor den gedwongen. Maar ook een Japansch passagiersschip, de Tirukuni Maru, een der mooiste en groot ste booten van een Japansche scheepvaart maatschappij, is na een- ontploffing aan de Oostkust van Engeland gezonken, zoo dicht onder de kust, dat de explosie vanaf het vasteland zichtbaar was en op zijn mmst genomen moet het feit, dat zelfs Engelands territoriaal gebied onveilig vaarwater is, in Japan toch eenige verwondering wekken. Het is alles de schuld van Duitsche mij nen, zoo heeft Reuter uit Londen geseind en dat zou verklaarbaar zijn wanneer het mijnen waren, die door den storm van hun kabels waren losgeslagen en in Engelsch vaarwater dreven zonder dat iemand daar van op de hoogte geweest is. Maar de verklaring wordt bedenkelijker als men er bij zegt, dat deze mijnen daar door een Duitsche duikboot gelegd zijn. Want dat beteekent niet anders dan dat Engeland wel de opperheerschappij ter zee heeft, maar dat al die kruisers en taLlooze oorlogsvaartuigen niet in staat zijn te ver hinderen, dat er in Britsch vaarwater, zoo dicht onder de kust, dat men ze vanaf het land kan zien exploideeren, door den vijand mijnen in de vaarroute der neutrale schepen gelegd worden. Men heeft vaak met ophef gewag ge maakt van Duitsche onderzeeërs en andere vijandelijke vaartuigen, die men ver van huis op den oceaan heeft kunnen opsporen en onschadelijk heeft gemaakt, maar intus schen is het toch duidelijk, dat men het leggen van Duitsche mijnen aan de Engel- sche kust niet heeft kunnen verhinderen. Natuurlijk kan men de aanwezigheid van dat moordtuig pas ontdekt hebben nadat het eerste schip daar in de golven was verdwe nen, maar het is al weer onbegrijpelijk, dat de Britsche marine daarna met groot mate riaal de vaargeul niet dadelijk heeft gezui verd of zoo dat niet mogelijk was maatregelen heeft getroffen om de scheep vaart op deze route tijdelijk stop te zetten en daardoor meerdere ongelukken te voor komen. Thans wordt eenvoudig in het Lagerhuis geconcludeerd, dat in drie dagen tijds hier zes neutrale vaartuigen zijn gezonken en dat moet onwillekeurig in de betrokken neutrale staten tot de gedachte leiden, dat er aan de veiligheid ter zee, ondanks het oppermachtige Britsche toezicht, zelfs in het Engelsche vaarwater nog wel het een en ander blijft ontbreken. De gevolgen zijn voor de betrokken sta ten, en in de eerste plaats voor Nederland en België, van nog grooter beteekenis. Nederland heeft de Simon Bolivar verlo ren en dat is een ramp, welke men hier te lande als een belangrijk offer aan den Europeeschen oorlog zal gevoelen. Maar wat daarvan het gevolg is betee kent een nog veel zwaarder offer. Engeland is voornemens den dader van deze misda dige aanslagen die, naar men daar be toogt, natuurlijk niemand anders dan Duitschland kan zijn zoo zwaar mogelijk te straffen en de heer Chamberlain maakt al direct den repressaillemaatregel bekend, namelijk, dat de lading van alle schepen, die goederen van Duitsche origine of Duitsch eigendom vervoeren, in beslag zal worden genomen. Natuurlijk is dat een straf voor Duitsch land want de eenige mogelijkheid van in voer en vooral van uitvoer was voor dat land sir.ds het uitbreken van den oorlog in hel gebruik maken van neutrale vrachtschepen gelegen. Evenwel, het is niet alleen een straf voor Duitschland, maar in niet mindere mate voor de neutrale staten, in het bijzonder voor Nederland en België. Wij hebben er reeds op gewezen, dat er in de eerste negen maanden van dit jaar on geveer tien millioen ton goederen van Duitschland over Amsterdam en Rotterdam naar andere landen vervoerd zijn en al moge dit sedert het uitbreken van den oorlog min der geworden zijn omdat waarschijnlijk het vervoer naar de geallieerden gestaakt is, daar tegenover staat, dat men vele vrachten zal hebben gekregen welke de Duitschers sinds dien zelf niet meer konden vervoeren. zal worden ten opzichte van de eindbestem ming der door neutralen vervoerde vrach ten. Engeland kondigt nu reeds maatregelen aan waardoor men vóór het uitvaren van de schepen de bewijzen kan overleggen, dat de vrachten van onschuldigen aard zijn en men zou daardoor de controle ter zee of in de Britsche havens tot een minimum kun nen beperken. Maar waar het voor de neu tralen natuurlijk op neerkomt is, dat de mogelijkheid bestaat, dat ook in Holland en België bewerkte prducten van Duitsche ori gine of Duitsche goederen of grondstoffen welke men hier gekocht en daarna weer aan overzeesche landen verkocht heeft, voor in beslagneming in aanmerking komen, waar door het transitoverkeer volkomen wordt uitgeschakeld en de reederijen de vracht vaart grootendeels moeten staken. In Belgische reederskringen is dat alles in strijd met het volkenrecht genoemd en is betoogd, dat zoowel Nederland als België daartegen zoo krachtig mogelijk moeten protesteeren. Wij zijn ervan overtuigd, dat onze regee ring dat zeker niet zal nalaten, maar even zeer, dat wij er niets mee zullen bereiken. Want in dezen oorlog van vrijwel gelijk waardige tegenstanders wordt met het recht der neutralen geen rekening gehou den en geldt alleen het recht van den sterkste, dat te allen tijde het grootste on recht geweest is. Intusschen heeft het Duitsche Nieuwsbu reau een en ander gepubliceerd, waaruit valt af te leiden, dat het hier inderdaad Duitsche mijnen zyn geweest. De Britten zoo is gezegd hebben niet alleen hun eigen schepen en die van de neutrale landen tot konvooien samenge steld, die onder bescherming van Britsche oorlogsschepen varen, maar zij hebben ook de scheepvaartroute onder militaire be scherming geplaatst. Daaruit blijkt, dat thans in de scheepvaart op Engeland geen zuivere handelswegen meer bestaan en de tegenstander moet daarom zijn maatregelen nemen door zich in te stellen op het stand punt van de onmiddellijke bestrijding van oorlogsschepen. De Britten zelf zoo wordt in Berlijn gezegd dragen de schuld, dat men op de handelswegen en in het gebied langs de kust met de voortdurende aanwezigheid van Britsche oorlogsschepen rekening moet hou den, tegen welke het gebruik van mijnen volkenrechtelijk is toegelaten. En daaraan wordt dan toegevoegd, dat de Britsche admiraliteit zelfs niet in staat is, de Britsche wateren en de Britsche toe gangswegen te beveiligen. Dat is alles natuurlijk heel interessant, maar het zijn voornamelijk weer de neutra len, die de gevolgen moeten dragen. De Belgische minister van Economische Zaken Sap heeft in Den Haag met de Ne- derlandsche regeering een onderhoud gehad over de ernstig bedreigde economische be trekkingen en men mag aannemen, dat over het indienen van een gezamenlijk of wel licht gelijkluidend protest zal zijn gespro ken. De Belgische regeering zal zeker protes teeren, maar men wacht daar nog op de En gelsche nota welke inzake de nieuwe belem merende scheepvaartbepalingen aan de neutrale staten zal worden gezonden. Amsterdam en Rotterdam hebben een zeer groote beteekenis als havens voor het transitoverkeer en hetzelfde en wellicht in nog grootere mate is het geval met Antwerpen. Nu reeds heeft deze haven on geveer het drie-vierde gedeelte van haar activiteit verloren en, wat de belemmering van het transitoverkeer betreft, is te vree zen, dat deze Britsche maatregel aan Ant werpen elke beteekenis als havenstad zal ontnemen met al de nadeelige gevolgen daaraan voor stad en staat verbonden. Men vreest daar trouwens, dat het bij deze Engelsche represaillemaatregel niet zal blijven, want de neutralen zijn tot dus ver het stootblok geweest daj van beide zijden de klappen heeft opgevangen. Duitschland zal den neutralen weer gaan verwijten, dat zij zich veel te lijdzaam aan de Engelsche oorlogsmaatregelen onderwer pen. Reeds nu worden de houtschepen op weg naar Nederland en België door de Duitschers in beslag genomen onder het voorwendsel, dat zy contrabande bevatten omdat men uit hout cellulose kan maken en het is te vreezen, dat men, in antwoord op de Britsche maatregelen, nog wantrouwiger Wat betreft den afzet van neutrale pro ducten op de Britsche markt heeft men in Engeland tot dusver bepaald, da in artike len van neutralen oorsprong ten hoogste 25 pCt. Duitsche grondstoffen of halffabrika ten verwerkt mogen zijn. Men hoopt nu slechts, dat deze maatregel ook van toepassing zal blijven voor de toe komstige in beslag nemingen van goederen van Duitsche origine. Artikelen die meer dan 25 pCt. Duitsch materiaal bevatten, zou den dan niet meer vervoerd kunnen worden en dat zou tot gevolg hebben, dat ons tran sitoverkeer grootendeels onmogelijk zou worden gemaakt. Van Britsche zijde schijnt men eenige overgangsmaatregelen te willen toestaan, zoodat reeds in Nederland voor vervoer aanwezige Duitsche goedereft alsnog ver scheept kunnen worden. Maar de bepalingen welke Nederland zul len noodzaken de vrachtvaart vrijwel tot eigen bodem- en zuivelproducten te beper ken, zullen zeker niet lang op zich laten wachten. Men wil in Engeland zoo spoedig moge lijk maatregelen nemen om Duitschland zoo doeltreffend mogelijk te blokkeeren en de neutralen worden daarbij getroost met de mededeeling, dat een spoedig einde van den krijg ook voor hen van verblijdende betee kenis zou zijn. Het is alleen maar te betreuren, dat dit einde nog lang niet zoo dichtbij schijnt als reeds herhaaldelijk van Britsche zijde is verzekerd. Zie verder Buitenland pag. 2, 2e blad.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 1