Agenda
|i Stad m Omgevingi|
fxoimdaal7Uaa»L.
Mijnen aan onze kust.
dieren-jambo'rÈp
Door nu te bestellen voorkomt tt
37060
De geredden van de „Simon Bolivar" uit Alkmaar
en Omgeving weer thuis.
Angstige avonturen.
NIEUWE NIEDOBP^
Alkmaar, Dinsdag.
Vier mijnen bij Schoorl.
Gistermiddag zijn onder de gemeente
Schoorl bij paal 26 twee Engelsche mijnen
aangespoeld, welke om ongeveer 5 uur door
de marine tot ontploffing zijn gebracht. He
dennacht zijn terzelfder plaatse weer twee
mijnen aangespoeld, eveneens Engelsche.
Behalve deze twee zijn vannacht nog meer
mijnen aan onze kust aangespoeld, n.1. twee
te Egmond aan Zee, twee te Bergen aan
Zee, nabij Wijk aan Zee, vier tusschen Bloe-
mendaal en IJmuiden. Eén van deze laatste
ligt dicht bij de Zuiderpier.
Tusschen Noordwijk en Zandvoort spoel
den nacht van deze gevaarlijke projectielen
aan. De kustwacht heeft alle maatregelen
genomen om de mijnen onschadelijk te ma
ken.
Gevaar voor het badhotel te Castricum.
Er zijn drie mijnen van buitenlandsch fa
brikaat aangespoeld by Castricum. Terwijl
de mijnen gisteren op het strandgedeelte ten
Z. van Castricum werden geworpen, vond
dit nu op het noordelijk deel plaats.
Een der my'nen van Engelsch fabrikaat
met een doorsnee van ruim 1 meter, ligt
slechts 10 meter van het badpaviljoen
„Ameria". De militairen die aan de kust
liggen, hebben een angstigen nacht doorge
bracht, want het was zeer goed mogelijk
geweest dat deze mijn tot explosie was ge
komen. Was dit gebeurd, dan was er noch
van Ameria, noch van het groote badpavil
joen een steen op den andere blijven staan.
De mijn die vlak bij het badpaviljoen ligt,
kon niet tot explosie gebracht worden en zal
worden gedemonteerd, terwijl de twee an
dere my'nen, die bij explosie geen schade
konden aanrichten, wel tot ontploffing kon
den worden gebracht.
Mijnen en wrakhout langs het
strand op Texel.
Bij den jongsten storm is aan de westzijde
van het eiland Texel een groot aantal mij
nen aangespoeld. Met schat het aantal langs
het geheele strand, pl.m. 30 K.M., op onge
veer twintig stuks. Ook op het Marsdiep
worden herhaaldelijk drijvende my'nen aan
getroffen. De bewoners, die hun huizen langs
den dyk hebben, maken zich by den aan
houdenden westenwind, ernstig ongerust,
omdat de mijnen bij ontploffing zulk een
geweldige kracht ontwikkelen. By de Kaap
te Oosterend werd in den nacht van Zater
dag op Zondag j.1. een huis, dat op ongeveer
zestig meter van den dijk was gelegen, bij
een ontploffing geheel ontzet.
Aan de westzijde van Texel spoelt thans
veel hout aan, vooral wrakhout, afkomstig
van verongelukte schepen. Het is aan par
ticulieren verboden op het strand te komen.
Eenige jutters, die zich gisteren toch aan het
strand waagden, werden, nadat er door de
kustwacht op hen geschoten was, aangenou-
den.
Mijnen op Texel.
Uit De Cocksdorp wordt gemeld, dat tus
schen twee palen alle telefoondraden zijn
vernield. Men vermoedt, dat dit op rekening
moet worden geschreven van een door den
storm voortgedreven kabelballon. Het tele
foonverkeer met den vasten wal was hier
door verbroken.
Rectificatie.
In ons gister over aangespoelde mynen
gepubliceerde bericht is boven de laatste
alinea weggevallen de aanduiding, dat de
daar bedoelde mijnen zijn aangespoeld on
der de gemeente Castricum.
VAN EEN DAK GEVALLEN.
Gistermiddag is de heer M. Homma,
loodgieter alhier, te Heiloo bij den aan
bouw van de St. Willibrordusstichting,
van het dak gevallen. De man, die klaag
de over pijn in den rug is naar het St.
Elisabethziekenhuis vervoerd, waar hij
ter observatie is 'opgenomen. Vandaag
was de rugpijn nog niet geweken.
de sluis aan de Zes Wielen zal kunnen ver
vallen, terwijl de slechte toestand van de
sluis te Broek op Langendijk spoedig ingrij
pen noodzakelijk maakt, heeft het gemeente
bestuur de plannen opnieuw ter hand geno
men en zich beraden of niet tot den bouw
van een geheel nieuwe (grootere) sluis, kan
worden overgegaan.
Op verzoek van B. en W. heeft de Provin
ciale Waterstaat zich belast met het opma
ken van een plan met begrooting. Daartoe
bestond te gereeder aanleiding, omdat als
gevolg van de uitvoering van dit werk, de
door de provincie naby Broek op Langendijk
te maken kanaalwerken eenigszins gewijzigd
zullen moeten worden en beide werken in
elkaar grijpen.
Het plan voor een geheel nieuwe sluis,
ontworpen op ongeveer 200 M. Oostelijk van
de bestaande, met aansluitend vaartgedeelte,
losplaats en parkeerplaats is gereed en de
kosten worden op 122.800 geraamd. De
doorvaartwijdte zal 6 meter bedragen, de
drempeldiepte 2.90 m.-N.A.P. aan de zijde
van den Schemerboezem en 3.70 m.-A.N.P.
aan de zijde van den polder. De lengte van
de beide schutkolken bedraagt 25 m.
De wegencommissie heeft verklaard zich
met het voorstel van Ged. Staten te kunnen
vereenigen.
NAAR HET HUIS VAN BEWARING.
Naar het huis van bewaring aan den
Geestersingel is overgebracht N. K. uit
Hoorn, die gearresteerd werd als verdacht
van het plegen van malversaties ten na-
deele van de N. V. Waco, bij welke hij
werkzaam was. De verduisteringen waren
door de vervalsching van de boeken een
paar jaren lang niet ontdekt kunnen
worden.
EEN NIEUWE SLUIS TE BROEK OP
LANGENDIJK.
Ged. Staten stellen voor 12.500 bij
te dragen.
Ged. Staten dezer provincie geven de Prov.
Staten in overweging voor den bouw van een
nieuwe sluis met aansluitend vaartgedeeltc,
losplaats en parkeerplaats, te Broek op Lan
gendijk, uit de provinciale middelen een be
drag van 12.500 beschikbaar te stellen.
Reeds langen tijd koesterde het gemeente
bestuur van Broek op Langendijk den
wensch de bestaande sluis, welke toegang
geeft tot de veiling en de verdere vaart in
het Geestmerambacht, door een grootere te
vervangen. Tot dusverre is dit echter steeds
afgestuit op de hooge kosten en op het feit,
dat de sluis aan de Zes Wielen, die te Alk
maar de verbinding tusschen Schemerboezem
en Raaksmaatsboezem vormt, geen scheper,
van groote afmeting toelaat.
Nu echter door de uitvoering van het
Westfriesche kanalenplan een ruimere
scheepvaartweg van den Langendijk naar
het Noordhollandsch kanaal zal worden ver
kregen en door het gelykleggen der boezems
STENOGRAFIE EN MACHINE-
SCHRIJVEN.
Geslaagd.
Bij de examens voor stenografie en
machineschrijven, gehouden op 27 Nov.
te Amsterdam, onder leiding van den
ontwerper den heer A. W. Groote, slaag
den: voor kantoorstenograaf 130 letter
grepen per minuut, de dames: M. v. Gor-
kum en N. Beekman te Alkmaar.
Voor machineschrijven de dames: A. de
Groot te Bergen met een snelheid van 247
letteraanslagen per minuut, E. Smit te
Alkmaar met 271, C. de Vos Burchart te
Heiloo met 250, M. Bart m. 270, H. Schaap
met 263, T. Lakeman met 203, R. Schouten
met 197, W. de Vries met 207, N. Mulder
met 198 en H. Hoekmeijer met 252 letter
aanslagen per minuut, allen te Alkmaar.
Voorts slaagden voor hetzelfde diploma
de heeren: J. Woldendorp met 258 letter
aanslagen per min., J. Swager met 237, P.
Bak met 231 en R. v. Vliet, allen te Alk
maar, met 270; D. Brommer te Bergen met
232, J. Selhorst met 208 en D. Beeldman
met 272, beiden te Schoorl.
Voor de vereeniging van leeraren te
Amsterdam slaagde op 20 October mej. B.
Bijl te Alkmaar voor vergadering-tacho-
graaf met 200 lettergrepen per minuut.
(Zie verder elders in dit blad.)
Bioscopen.
Koxj-theater, half 8, hoofdnummer De
geest van den zwarten piraat (sens.); hoofd
rollen Don Terry, Gwen Gaze en Grant Wi-
thers. Toegang boven 14 jaar.
Woensdagmiddag, half drie, matinee.
Harmonie-Theater, half 8, hoofdnummer
t/m Woensdag, Hotel Imperial (spionnage
film); hoofdrollen Isa Miranda en Ray Mil-
land. Toegang boven 18 jaar.
Woensdagmiddag, half drie, matinee.
Victoria-theater, half 8, hoofdnummer De
tragedie van een keizerrijk (hist.-rom.);
hoofdrollen Harry Baur, Marcelle Chantal
en Pierre Richard Willm. Toegang boven 18
jaar.
Woensdagmiddag, half drie, matinee.
City-theater, half 8, hoofdnummer Penny
brengt uitkomst (amus.); hoofdrol Shirley
Temple. Toegang boven 14 jaar.
Woensdagmiddag, half drie, matinee.
Dinsdag 28 November.
8 uur, de Unie, jaarvergadering Ijsbaan
Heiloo.
overtreft
VERZENDING POSTPAKKETTEN
ST. NICOLAAS.
In verband met de drukte in den pakket
postdienst vóór en tijdens het a.s. St. Nico-
laasfeest brengt de directeur van het Post
en Telegraafkantoor het navolgende onder
de aandacht:
Op Zaterdag 2 December a.s. wordt te
Alkmaar aan het postkantoor mede van
1618 uur gelegenheid gegeven tot het aan
bieden ter verzending van postpakketten; in
de plaatsen, waar hulppostkantoren zijn ge
vestigd, zullen de pakketten mede van
1718 uur ter verzending kunnen worden
aangeboden.
Een vereischte is, dat de pakketten stevig
worden verpakt door gebruikmaking van
pakpapier van goede hoedanigheid en sterk
touw.
Het adres moet behalve op de adreslabel
ook op het pakket zelf worden vermeld.
Vermelding van het volledige adres, (naam,
straat en huisnummer) van den afzender,
ook op het pakket zelf, verdient aanbeveling I aanwezigen hebben hun enthou."7
in verband met de mogelijkheid, dat het wel tot uitdrukking gebracht
pakket onbestelbaar is en de label niet aan-
wezig.
Veiligheidshalve dient een 2e adres in het
pakket te worden gesloten.
Het is gewenscht, dat pakketten zoo vroeg
mogelijk ter verzending aan te bieden.
groote teleurstelling dat het
80 met me®r in Uw bezit kan U
Prijs slechts 35 cent. franco
(storting op N.V. v.h. Herin. Costet
w 6 6cuiacni-
Wy wanhopen evenwel nog niet aar,
muzikaliteit van Alkmaar en sprekSV'
wensch uit, dat wy het paar
Nobel binnen niet al te langen t«d
weerzien voor een volle zaaL
mogen
VOLKSUNIVERSITEIT.
Volksliederenavond.
Men schrijft ons:
Het is niet onze gewoonte om na te kaar-
INGEKOMEN PERSONEN.
i Heerden, geleidster, N.H., van Hel-
lendoorn naar Kennemerpark 10 w a
P. Levendig, N.H., van Schoorl' rtaft*
gestraat 1. V. Hoorns, N.H.,
naar Corfstraat 15. Echtg." J^uEr
ten, doch de ervaring, gisteren opgedaan bij R.K., van Koedijk naar Gashouderstraat n'
/Inn I fr.1 lgrl itnrtrn'nn Vtot I TT. W n T inn «Ji
den Volksliederenavond, gegeven door het
internationaal bekende kunstenaarspaar van
Oss en de Nobel, dwingt ons tot de opmer
king, dat het met de muzikale belangstelling
hier ter stede toch wel pover is gesteld.
Twintig hoorders, welgeteld, waren aan
wezig en hebben genoten van Kunst.
De goed-ronde Nederlandsche liedjes, de
stugge Schotsche en Iersche, de fijn gevoe
lige Jiddische, de geestig tintelende Fran-
sche, de schilderachtige Duitsche, de kin-
derlijk-geloovige negro's-spirituals, ze wer
den ten gehoore gebracht, als het ware
omrankt door fijn en suggestieve vleugelbe
geleiding, op een meesterlijke wyze.
Het was in één woord af, en de enkele
Uit de verhalen van den ondergang van
de „Simon Bolivar" heeft men kunnen
lezen, dat onder de geredden ook behoor
den de kok F. B. de Swart uit Alkmaar,
de assistent-machinist A. v. Setten v. d.
Meer uit Schermerhorn, de koksmaat Nico
de Vrij uit Egmond aan Zee en de heer
en mevrouw de Jong uit Alkmaar, welke
beide laatste als passagiers op weg waren
naar Curagao, waar de heer De Jong als
employé van een petroleummaatschappij
te werk was gesteld. i
Nu zij Zaterdag weer behouden bij hun
familie zijn teruggekeerd, hebben wij
met hen eens een praatje gemaakt over
hun individueele belevenissen. Die van
kok de Swart waren wel het meest inte
ressant en daarom geven wij zijn verhaal
het uitvoerigst. Voorop stellen wij vast,
dat allen de hulpvaardigheid en mensch-
lievendheid der Engelschen in hooge mate
roemden.
De heer de Swart is ongetwijfeld bij
vele lezers bekend, aangezien hij ook nog
eenige jaren kellner in hotel Toelast is
geweest.
Aangezien ik, zoo vertelde hij, van be
roep kok ben, besloot ik vóór 3 jaar tot
een verbintenis als kok op de groote vaart.
Voor de maatschappij zou ik permanent
op West-Indië varen. Dit lokte mij niet
bijzonder, 2oodat werd goedgevonden, dat
een ander, wanneer ik die kon vinden,
mijn plaats zou innemen. De kok van de
„Simon Bolivar" was daartoe bereid en ik
nam zijn plaats in op dezen Oceaan-
stoomer.
De mogelijkheid bestond, dat wij 1K
jaar zouden wegblijven, doch dat had ik
maar voor mijn vrouw verzwegen, omdat
er kans was, dat wij spoediger terugkeer
den en omdat ik haar, die met de kinde
ren achterbleef, wat gerust wilde stellen.
Per slot van rekening gaat het om de
boterham van het gezin.
De explosie.
Wij waren met 5 koks en 2 koksmaats
in de passagiers-afdeeling. Ik bevond mij
in de kombuis. Het was 10 voor 12 en wij
waren werkzaam aan de verzorging van
de kindertafel.
Mijn werkzaamheden verrichtte ik aan
de kachel, doch op het moment van de
ontploffing bevond ik mij in een hoek van
de kombuis in conferentie met den chef
kok. Dat is mijn behoud geweest.
Toen de met niets te vergelijken ont
ploffing plaats had, zag ik dat de groote
kachel, een baas van 7 M. lengte, tegen
het plafond werd geslingerd. Alles wat er
op stond werd eraf geslingerd en de kok
die op mijn plaats stond, kreeg een groote
ketel met soep over zich heen. De man is
later aan de gevolgen overleden. Onmid
dellijk na de ontploffing ging het licht
tttl:
iiif on rlon
dienstgang in, met het doel onze zwem
vesten te halen, doch de weg werd ons
afgesneden door den stoom, aangezien de
dienstleidingen waren gesprongen. Ten
gevolge van den luchtdruk, ontstaan door
de ontploffing, liepen velen met bebloede
ooren en neuzen.
De noodige hulpkreten slakende bereik
ten wy langs een smal trapje het le dek.
Ik begaf mij naar mijn eigen sloep, doch
constateerde, dat deze tengevolge van den
klap onklaar was geraakt en rende naar
den anderen kant en sprong in een reeds
dalende sloep, waarin 40 man zaten.
Een tweede explosie nam de boot me
ters hoog op. de boot sloeg tegen het
schip aan splinters en alle inzittenden
vielen in zee. Ik had geen zwemvest en
kon niet zwemmen, doch wist gelukkig
een touw te grijpen en op het wrak te
klimmen. Wild van angst liep ik naar den
anderen kant van het wrak, waar weer
een sloep werd gestreken en waar ik in
wist te komen.
Door de tweede explosie was het wrak
als een sardineblikje gescheurd. Bij het
zakken van de sloep sneed een uitsteken
de plaat dwars door de sloep. De boot
kapseisde en weer lagen wij in het water.
De olietanks waren aan deze zijde van het
schip leeg geloopen. De olie sloot onze
lichamen af voor de koude, maar bemoei
lijkte ook onze redding. Vier mannen
waren noodig om één drenkeling in een
reddingssloep te trekken. In de sloep,
waarvan de bemanning mij redde zaten
8 man. Deze sloep was zinkende, doch
bleef op de luchtkisten drijven. Wij wisten
er nog 7 menschen op te trekken w.o. epn
moeder met een 12-jarig dochtertje en
een baby van 7 maanden.
Door de olie en de emotie wat wij
om ons zagen is niet te beschrijven ge
voelden wij niets van de koude. Met geen
mogelijkheid konden wij in de boot be
weging krijgen. Wij lagen aan den kant
van de boot waar de reddingbooten niet
kwamen.
Wy zagen anderen gered worden en
onze groote angst was, dat wij, wanneer
het wrak zonk, zouden worden meege
zogen. Ons behoud is geweest dat het schip
op een zandbank zat en niet geheel zonk.
De redding.
Het begon reeds donker te worden en
het was vreeselijk ontmoedigend, dat wij
de eene reddingboot na de andere zagen
verdwijnen.
Eindelijk draaide een ferryboot om
het wrak heen. Wij schreeuwden uit alle
macht en hoewel een van ons raadde dit i
na te laten, omdat de wind het niet moge- I
lijk maakte, dat ons geschreeuw gehoord
zou worden en wij de te verspelen energie
nog te zeer noodig zouden hebben, ver
klaarde later de kapitein van de boot, dat
hü Ans nipt had vp7.ien. doch wel od het I
geschreeuw was afgekomen.
Wij zagen nog een man krankzinnig
zich de haren uit het hoofd trekkende, op
het wrak heen en weer loopen en kinderen
en vrouwen in het water \erdrinken.
Tooneelen om nooit te vergeten.
De ontvangst op de ferryboot was er
een om nooit te vergeten.
De kapitein, de stuurman en de leden
van de bemanning trokken spontaan hun
kleeren uit om die aan ons te verstrekken.
Twee dagen heb ik geloopen in de
uniform van den len stuurman. Met petro
leum en warm water reinigde men ons
van de olie en inwendig versterkte men
ons met koffie en bitters.
Toen wij in Harwich aankwamen, waar
ambulances en doktoren gereed stonden,
moesten wij, vanwege een gesignaleerden
luchtaanval nog een half uur in een
schuilkelder.
De verzorging die wij van de Engelschen,
zoowel in Harwich als in Londen onder
vonden, aldus de heer de Swart, kan niet
genoeg worden geroemd. Daarover heeft
men inmiddels veel kunnen lezen. Wij
volstaan met te vermelden, dat de hotel
houder in Londen, de heer Damland en zijn
echtgenoote, een Hollandsch echtpaar en
de heer Dokter uit Beverwijk, voor alles
wat zij deden, bijzonderen dank verdienen.
Weer naar zee.
Op onze vraag of de heer de Zwart weer
naar zee durfde, zeide de heer de Zwart:
Och het gaat om het brood voor mijn ge
zin en persoonlijk heb ik geen bezwaar te
gaan varen. Liever werd ik kok in het
leger, maar daar zal ik wel de man is
n.b. 35 jaar te oud voor zijn.
Voorloopig ga ik echter nog niet. Mijn
vrouw heeft een zwaren atac gekregen
en moet daar eerst overheen. Overigens
zal het wel moeten want recht op eenige
gage van de maatschappij hebben wij niet.
Van Zeerisico zullen wij onze verloren
gegane bullen wel vergoed krijgen, doch
dit geld hebben wij noodig voor nieuwe
bullen.
Hiermede namen wij afscheid van het,
thans gelukkige echtpaar in hun vriende
lijke woning aan de Bisschop Bottemanne-
straat 52.
Nico de Vrij vertelt.
De 24-jarige koksmaat Nico de Vry, het
type van een echten zeeman, met wien wij
ten huize van zijn moeder aan de Voor
straat te Egmond aan Zee, een onderhoud
hadden, vertelde ons, dat hij, tijdens de ca
tastrofe in het magazijn was, een paar malen
werd heen en weer geslingerd, naar 't sloe-
pendek snelde en van de bemanning 'n ma
troos aantrof. Wij lieten de sloep tot 't pro
menadedek zakken, waar de sloep zich in
paniek met passagiers vulde. Ik zag, aldus de
Vrij, toen wij op het water lagen, de baas
timmerman verwond op het dek liggen en
heb die toen nog in de sloep geholpen. Toen
weer in de sloep was, hoorde ik een
pantryman, die zijn been had verloren.
r een patrijspoort om hulp roepen. Ook
hem heb ik toen nog in de sloep gehaald.
E H. G. Lina, dienstbode, R~K.7ïan
Haarlem naar Oudorperdykje 24. y/
Cnossen, pikeur, N.H., van Zoetermeer naar
Heemraadstraat 2. - A. A. J. Raat, onder-
wijzeres, R.K., van Egmond aan Zee naar
Prins Hendrikstraat 30. J. A. de Geus
dienstbode, R.K., van Egmond aan Zee naar
Langestraat 2. S. C. Visser, chauffeur,
geen, van Heiloo naar Reekerstraat 32. -!
E. Vonk, winkelbediende, R.K., van Zwolle
r.. Verdronkenoord 74. S. Boerma, kan
toorbediende, N.H., van Assen naar Snaar-
manslaan 99. A. W. Hendrix, huisknecht,
R.K., van Tegelen naar Langestraat 70. C.
G. R. A. de Boorder, dienstbode, GJC, m
Harderwijk naar Eikelenbergstraat 39a. -
C. Bakker, schrijver by de politie, N.H.,van
Zundert naar Houtweg 3. A, Ootjers,
z.b., N.H., en echtg., van Oudkarspel naar
Stationsweg 176. J. J. Schoonewil, opper
man, N.H., en gezin, van Hoogwoud naar
Reekerstraat 38. Echtg. F. S. P. J. van
Buchem, R.K., v. Arnhem. J. H. Jacques,
h.i.d.h., geen, van Egmond-Binnen naar Em-
mastraat 89a. M. A. Imming, z.b., R.K,
van Bergen naar Spoorstraat 40. F. J. E
Barendregt, vrachtrijder, N.H., van Scher
merhorn naar Reekerstraat 26. T. Cnos
sen, dienstbode, N.H., van Bergen naar Wil-
helminalaan 11. M. C. Schaefer, hoofd
van de keuken, N.H., van Haarlem naar
Wilhelminalaan 11. C. L. Meijer, reh-
gieuse, R.K., van Bergen naar van Everdin-
genstraat 18. A. T. Bos, orgelbouwer,
R.K., van Beverwijk naar Lindenlaan 82a. -
echtg. van
v,
Van de vier missie-zusters hadden wy er
drie in de sloep. Misschien hadden wy de
vierde ook nog kunnen meenemen, waarop
de zusters aandrongen, doch wij moesten
afstooten, om te voorkomen, dat er te veel
menschen in de sloep kwamen en allen zon
ken.
Roeien konden wij niet, omdat wij slechts
met twee leden van de bemanning in de
bcot waren. By de tweede explosie zagen
wy nog een sloep met 60 man kantelen,
doch wy konden niets doen. Na drie kwar
tier werden wij opgepikt door een Engelsche
boot. Wy hadden veel gewonden, die liefde
rijk werden verzorgd. Ook de heer de Vrij
was vol lof over de verzorging en de hulp- I
vaardigheid door de Engelschen betoond.
„Voorloopig ga ik niet meer naar zee. Het J. C. Langedijk, dienstbode, R.K., van v
liefst zag ik mij in de werkverschaffing ge- horn naar Payglop 23. A. van Leeuw
plaatst, doch daar zal wel niets van kunnen kantoorbediende, C.G., en echtg., ëeen'
komen, omdat ik bij mijn ouders thuis ben. Zaandam naar Ferd. Bolstraat 8.
De boterham moet van zee komen. Ook Amsterdam, controleur bij V
vader vaart als kok en komt half December
thuis. Ook ik zal wel weer naar zee gaan,
doch voorloopig zit de schrik er in
De heer van Setten van der Meer
vertelt.
De 24-j. A. van Setten van der Meer, I
zoon van het schoolhoofd te Schermerhorn,
die als assistent-machinist de reis mede-
maakte en als oud-leerling van de Alkmaar-
sche Ambachtsschool voor velen van onze
lezers geen onbekende is, vertelde ons, dat
hy tijdens de catastrofe in zijn hut lag te y,no*.j naar veraronKenw»« _.r
rusten. Door de slag stond hij recht overeind - ccr p K, van Heerhugowaard
te midden van een ruïne. Zijn hut bevond oorstraat 10 H. Dröge, R-K-> va
ziel: op het sioependek. Van een machinist langestraat 73. - A.
vernam hy, dat het schip getorpedeerd reich bakkeri R.K., van Berge" assi5tente
was. De machinekamer stond vol stoom, Dmmmer.
men: liep op het dek ontdaan heen en
weer en ik ging naar mijn hut, trok
mijn schoenen aan en deed mijn zwemvest
om, waarna ik mij naar myn sloep begaf. De
sloep hing onbruikbaar langs het schip. Ik
wist niet wat te doen, ging aan het loopen
en werd in een andere sloep geduwd, waar
ik verder inkroop. Op het promenadedek
werden zoveel mogelijk passagiers ingela-
ten.
Nadat wij op het water waren gezakt en
los hadden gemaakt, kwam de tweede ont
ploffing. Onze boot werd omhoog gewor-1
pen. Hoe hoog de golven wel waren, weet
ik niet. Wij bleven behouden en voerden
naar een sleepboot, die ons opnam. De hulp
die de Engelschen ons verleenden, was
schitterend.
7
vuns. vc.il Rotterdam naar Laat 227. C.
d. Meulen, dienstbode, G.K., van Has
land (Joure) naar Oudegracht 227. -
dc Boer, dienstbode, RK„ van Spanbmek
naar Boomkampstraat 18. aar
monteur, geen, en gezin, van JutphaasnM
Wollebrandtstraat 10. M. Timmer,
WoiieDranaisiiaci - inq
bode, R.K., van Bergen naar Fnidsen
W. Spierings, z.b., R-K-, v.®n. Be g stbode.
Nassauplein 11. H. Kapi em' t aat 6,
Sint Maarten naar Koorstra
geen,
D.
van
i bint ma«. wprvers-
de Wit, kapelaan, R.K., van
hoofd naar Verdronkenoord 78.
i andersingel 70 -Gees-
in de huish., N.H, va" Berg van
tersingel 53. H. J. w- _'q Rovers,
Bergen naar Ridderstraat 1 Bergen
adj. comm. ter secretarie, Rem-,
naar Jan van Scorelkade -
Afscheid
de gym"-1
uitvoe-
Zondag heeft av tste
Hebe in de Prins-Maunts d van
ring gegeven ond"dbeate kennen) Ma^en
(zooals wij haar he v00r d
BegrijpeUjkew«ze ®ytelling( de zaal
Voor ik weer varen ga, zal er nog wel een avond zeer vee den aanvang der
tijdje verloopen, aldus de heer v. Sctten van geheel 8ev^ld;,_^ „amens het bfaflpb0(jen
der Meer. Als je iets dergelijks htb meege
maakt wat ik zag is niet te vertellen
dan wacht je liever minder gevaarlijke
tijden af.
Het echtpaar de Jong, dat thans ten huize
van de moeder van de echtgenoote in de v.
den heer
Wilken namens b?den
vereeniging een blcr.™gr en mev"
en bloemen van den de afv
Hierna werd aangevang mtoder waS
van he^ogramma^a^n^iging «van
toesprak
van net heëinaig"'» - n
nummers bevatte. de heer Wi e„
Leeuwenhoekstraat vertoeft," wenschte over I wederom het woo Martien toesp ge„
de verschrikkingen die het doorleefd 'had, zichtbaar de ,-;amesafde bloe-
liever niet te praten. Mevr. de Jong was nog allereerst namen- tie gevüldZ verfete
dermate overspannen, dat ze het niet kon tinnen vaas me namens een
verdragen de doorgestane ellende weer op men aanbood®dercn en adsp'" Verder
te rakelen. Wij hebben dit kunnen begrij-1 afdeelinge"i k 0verhanEig
pen.
l mooie
l'Ö"" i
koekkoekkick