Laat die boeien achter! Ferwerda Tieman Baadt met S.s. „Vega" liep op mijn en strandde. een 17 schipbreukelingen in IJmuiden aan land gebracht. De verdwijning van het meisje de Nigtere. Politieonderzoek nog steeds gaande. Regeering laat paravanen bouwen. Ook invoer vanuit Duitschiand. Tomatensoepoogst 1939. Dit jaar 9.000.000 b ikken. Vrachtauto door trein gegrepen. Twee inzittenden gedood. Italiaansche s.s. „Comitas' op een mijn. De 28 opvarenden gered. GEMENGD NIEUWS. Gl imlachje. TWEEDE BLAD ALKMAARSCHE COURANT VAN VRIJDAG 22 DECEMBER 1939. Gisteravond om half zes is het Zweedsche s.s. „Venern" in de bui- tenhaven van IJmuiden aangekomen. Aan boord van het schip bevonden zich zeventien schipbreukelingen van het Zweedsche s.s. „Vega", dat eergisteravond na op een mijn te zijn geloopen op de Westergronden is gestrand. Drie der opvarenden hadden zware en drie andere lichte verwondingen opgeloopen. Het schip werd bij de mijnontploffing van voren getroffen. Onmiddellijk begaven de zeventien leden der bemanning zich in de sloepen, waama zij werden opgepikt door de „Venem", welk schip op enkele honderden meters achter de „Vega" voer. De „Vega" bleef op zijn lading, welke uit hout bestond, drijven en strandde later op den avond in de Westergronden. De Zweedsche consul te IJmuiden, de heer L. Dijksen, was gister avond bij de aankomst van de „Venern" aanwezig, ten einde zich over de schipbreu kelingen te ontfermen. Een ambulance-auto van het Roode Kruis stond gereed om de drie emstig gewonden naar het Antoinus zieken- huis te Beverwijk over te brengen. De drie licht gewonde opvarenden werden, alvorens zij van boord gingen, door een geneesheer behandeld. De ongedeerd gebleven leden der bemanning werden in een hotel onder- gebraeht. De stuurman van de „Vega" vertelde, dat de ramp Woensdagavond kwart voor zes ge- schiedde. Juist had men aan boord van de „Vega" door de Zweedsche radio van het ongeluk van de „Adolf Bratt" vernomen, men bevond zich toen nabij de plaats waar pas vijf landgenooten om het leven waren gekomen Een hevige ontploffing deed het schip van voren tot achteren trillen. Midscheeps aan stuurboordzijde werd het schip uiteen gereten. De zware voormast sloeg overboord. Daar het schip zware slagzij maakte en men de sloepen niet aan den lan- gen kant durfde te strijken, kostte het veel moeite deze op het water te krijgen. Ook was de zee zeer ruw, maar tenslotte kwamen alien veilig van boord. Gelukkig was de „Venem" in de nabij heid, zoodat de schip breukelingen spoedig waren opgepikt. Het lijf was gered, maar al hun hebben en hou- den ging verloren. Van de drie gewonden heeft een een gebroken heup, de beide an- deren een gebroken been. Alle anderen be- vinden zich in goeden welstand. Ze zullen over eenige dagen per trein naar Zweden terugkeeren. Het geval van het meisje Joh. de Nigtere, dat sinds Zaterdagmiddag 18 November j.l., toen zij er op uit ging om bij een firma aan de Srngel te A'dam te solliciteeren, spoorloos is .verdwenen, is voor de Amsterdam- sche politie nog niet geheel hope- loos. Tallooze gegeven omtrent het achttien- jarige meisje, van wie herhaaldelijk een signalement met portret werd verspreid, kwamen in het bezit van de politie en het was voor commissaris W. H. Schreuder, die het onderzoek naar de vermiste leidt, zaak al deze gegevens, wanneer zij ook maar eenigszins naar een spoor zouden kunnen leiden, nauwkeurig te onderzoeken. Twee vreemde gevallen. Thans restten de politie twee mysterieuze gevallen, voorgekomen op 22 en 23 Novem ber j.l., waarin met medewerking van de betrokkenen licht zou kunnen worden ge bracht. In de eerste plaats heeft een meisje, dat veel op Jo de Nigtere geleek, in den avond van 22 November te half twaalf, loopende op den weg van Breda naar Dordrecht, ter hoogte van Zevenbergschehoek den be- stuurder van een militaire auto aangehou- den en dezen gavraagd of hij ook naar Roterdam reed. Op zijn ontkennend ant-- woord heeft zij hem den weg naar Rotter dam gevraagd. Omdat het toen echter al laat was, heeft het meisje voor dien nacht onderdak gezocht in de buurt. Den volgen- den ochtend, Donderdagochtend, tegen ne- gen uur is zij, zooals degenen bij wie zij den nacht heeft doorgebracht hebben ver- klaard, met een vrachtauto met rooden mo- torkap in de richting Dordrecht gereden. De commissaris der 2e sectie te Amster dam, bureau Marnixstraat 148, verzoekt den bestuurder van deze vrachtauto zich tot het geven van nadere inlichtingen bij hem be- kend te willen maken. Ook het meisje, dat met deze vrachtauto is meegereden, en dat, naar de politie ter oore is gekomen, een groote gelijkenis ver- toont met het vermiste meisje, van wie men echter veronderstelt, dat zij Jo de Nigtere niet is, wordt verzocht zich bij de politie te wilden melden: Marnixstraat 148. Het tweede geval betreft een meisje, dat op Woensdag 22 November des middags te ongeveer vier uur, waarschijnlijk in een telefooncel in Den Haag of naaste omge- ving, Loet C. Barnstijn's filmstad heeft op- gebeld. De telefoniste dezer onderneming delde de politie mede, dat een vrouwenstem had gevraagd of men iemand kon gebruiken voor de film. Zijn meende een naam die klonk' als „Annie van Nigte" te hebben verstaan. Daarop hoorde de telefoniste. dat de stem tijdens dit telefoongesprek tegen een derde zeide: „Waarom vind je het stom, dat ik mijn naam heb genoemd? Ze hebben hem toch niet verstaan". Ook deze vrouw of dit meisje verzoekt de commissaris der tweede sectie te Am sterdam, bureau Marnixstraat 148, zich bij hem te willen aanmelden tot het verstrek- ken van nadere inlichtingen. Op de vragen van den heer Donker (s.d. a.p.) betreffende de levering van door de K.N.S.M. bestelde paravanen, de mogelijk- heid van nschaffing van paravanen op andere wijze dan door bemiddeling van net departement van defensie en de wensche- lijkheid van een voorschrift tot het aan- brengen van paravanen aan in de gevaar- lijke zones varende schepen, hebben de mi nisters van defensie, van waterstaat en van economische zaken geantwoord, dat het in- derdaad juist is, dat de K.N.S.M. na het uit- breken van den oorlog, op 1 Sept. j.l., drie stellen paravanen bij de marine heeft be- steld door bemiddeling van den inspecteur- generaal voor de scheepvaart. Sinds 1937 zijn de Nederlandsche reederijen door lezin- gen, tentoonstellingen en demonstratievaar- ten met paravanen, ingelicht over het nut en het gebruik daarvan. Enkele van hen heb ben toen paravanen besteld Eerst na het uitbreken van den oorlog zijn de meeste reederijen, waaronder de K.N.S.M. tot bes telling van paravanen overgegaan. Vanwege het departement van defensie zijn direct na het binnenkomen der aan- vragen, op 14 Sept., in Duitschiand 30 stel paravanen besteld, zijnde het grootst mo- gelijke aantal, dat op korten termijn in het buitenland was te krijgen. De overige para vanen worden hier te lande in licentie ver- vaardigd. Er moet rekening mede worden gehouden, dat zelfs in vredestijd voor een dergelijk precisie-instrument als een para vane een levertijd van 8 maanden bedongen werd; voor de in September-October bestel de paravanen is deze levertijd tot 47 maanden kunnen worden gereduceerd. De voor de koopvaardijvloot bestemde parava nen zijn van Duitsche origine; de licentie- rechten zijn thans aan den Nederlandschen staat verkocht onder voorbehoud, dat de aanmaak alleen zal geschieden ten behoeve van de Nederlandsche marine en koopvaar- dij. Daar de Nederlandsche staat zich tot geheimhouding dezer constructie tegenover derden verplicht, kan de aanmaak hier te lande van deze paravanen alleen geschie den vanwege of in opdracht van het depar tement van defensie. De mogelijkheid wordt niet uitgesloten geacht, dat Nederlandsche reederijen in Frankrijk, Engeland of Italie rechtstreeks paravanen kunnen bestellen; de levertijd zal vermoedelijk niet korter zijn dan de bovengenoemde, terwijl een type verkregen zou worden, afwijkend van dat, waarop in- dertijd de keuze is bepaald en waarmede nieuwe proeven zouden moeten worden ge- nomen. Zooals bekend, werd sinds eenige jaren, in verband met het grooter gebruik van versche tomaten in de groentendistributie voor werkloozen en armlastigen, in overleg met het departement van sociale zaken er toe overgegaan circa een millioen blikken tomatensoep te laten aanmaken met het dcel het tomatenverbruik in eigen land nog meer te bevorderen. De opzet slaagde uit- stekend, zoodat de regeering het in 1938, toen er oorlog dreigde uit te breken, ge- wenscht voorkwam van de groote hoeveel- beden tomaten, die ook in 1938 weer onver- koopbaar aan de veilingen waren, een groot gedeelte tot soep te laten verwerken. Er werden 5.005.607 blikken tomatensoep aangemaakt. De oorlogswolken dreven des- tijds over, de toestand werd weer rustiger ingezien en in verband heirmede werd de hoeveelheid soep op initiatief van het cen- traal bureau van de tuinbouwveilingen ter beschikking gesteld van het publiek met uitzondering van een gedeelte dat voor het departement van sociale zaken gereserveerd moest blijven. Deze opzet slaagde volkomen naar wensch. Gedurende 1938/'39 werdein totaal verkocht 5.088.067 blikken tomatensoep. Van dit aantal werden 4.278.643 blikken verkocht door het centraal bureau van de tuinbouwveilingen in Nederland en 809.424 blikken door het departement van sociale zaken. De aanvoer van tomaten in 1938 was rond 69.000.000 kg. Hiervan werden elf mil lioen kg. doorgedraaid. Ook in 1939 was de aanvoer circa 69 mil lioen kg. Hiervan werden 26 millioen kg. doorgedraaid. De afzet van de versche to maten was dus in 1938 totaal 58 millioen kg. en in 1939 slechts 43 millioen kg. In 1939 verwerkten de fabrikanten zelve voor eigen rekening 3.354.300 kg. tomaten tot tomatenpuree in kleine blikjes en als sap in flesschen. Voor rekening van de Ne derlandsche groenten- en fruitcentrale wer den totaal 8.770.095 kg. tomaten tot toma tenpuree verwerkt. In verband met het nuttig effect volgt thans een herhaling van deze onderneming. Gebrek aan blik is oorzaak, dat de tomaten soep van den nieuwen oogst niet eerder in den handel is gekomen. Thans echter is dit euvel verholpen. Met het verwerken van to matenpuree tot tomatensoep is men nu on geveer 14 dagen bezig. Op het oogenblik zijn plm. 1.800.000 blikken tomatensoep ge- fabriceerd. De totale fabricage tomatensoep zal ongeveer 9 millioen blikken bedragen De tomatenoogst voor 1940 zal gelijk zijn aan die in 1939, zoodat er geen gevaar voor een tekort behoeft te bestaan. BOOMKWEEKERIJ-PRODUCTEN. De minister van economische zaken heeft ingesteld een commissie van advies voor de bestemming van regeeringswege afgekochte boomkweekerijproducten. Tot lid, tevens voorzitter werd benoemd de heer J. C. M. Mensing, te Aalsmeer. De taak der commissie van advies be- staat in het aan de Nederlandsche sierteelt- centrale verstrekken van interne adviezen van aesthetischen en dendrologischen aard betreffende de bestemming van regeerings wege afgekochte boomkweekerijproducten. Ir ,.f4 2 Verkouden? Rheumatisch? Hinder- lijke wintervoeten? Laat het zoute water, geholpen door de millioenen koolzuurbelletjes van het verjongende Badzo-bad, U nieuwe kracht toe- voeren. Geef U eens over aan de weldadige werking van een naat dennen geurend Badzo-bad en voe) U weer fit worden. 1 K.G. pakken voor voetbaden 20 cts. Voordeeliger en tevens voor kuipbaden: 3 K.G. pakken 45 cts. Verkrijgbaar bij Apothekers en erkende Drogisten. Vraagt gratis brochure! N.V. KON. NED. ZOUTINDUSTRIE - BOEKELO Gistermiddag is op den onbewaakten overweg in den spoorweg HaarlemVel- sen nabij het station Bloemendaal een zeer ernstig ongeluk gebeurd. Een vrachtwagen van de firma Hout- graaf werd hier gegrepen door een snel- trein, welke om 15.04 uit Haarlem ver- trekt. Beide in de cabine zittende personen,'van der V. en van G., beiden gehuwd en vader van resp. 5 en 2 kinderen, waren op slag gedood. De versplinterde auto werd in stukken langs de spoorbaan teruggevonden. Beide slachtoffers waren te Haarlem woonachtig. Vermoed wordt, dat het stationsgebouw den bestuurder belet heeft den trein te zien aankomen. DE ONDERGANG VAN DE „ADOLF BRATT". De overlevenden te Rotterdam. Gisteren is te Rotterdam het Letsche stoomschip „Auseklis" aangekomen met de geredde overlevenden aan boord van het Woensdag bij Terschelling op een mijn ge loopen Zweedsche stoomschip Adolf Bratt". De overlevenden zijn in hotel „Elim" on- dergebracht. De kanitein van het Letlandsche schip E Abel deelde mede, dat de bemanning van het Zweedsche schip uit 20 leden bestond en dat er voorts een Duitsche loods te Borkum aan boord was gekomen voor de Wadden- vaart, vier man en de Duitsche loods zijn omgekomen. De overige 17 werden door het Letsche schip uit een reddingboot opgeno- men. Onder hen was een zwaar gewonda, die spoedig aan boord van ..Auseklis" over- leed. Bij aankomst te Roterdam werden vijf gewonden naar het ziekenhuis aan den Coolsingel vervoerd, van twee is de toe- stand ernstig. De ..Adolf Bratt" was Woensdag in de vroegte uit Rotterdam vertrokken met een lading cokes voor Gothenberg of Finland. Woensdag te drie uur liep het schip bij Terschelling op een mijn. De ramp van de ..Adolf Bratt" lijkt in menig opzicht op die van het Vrijdag j.l. vergade Zweedsche stoomschip „Ursus". Kaoitein Abel kwam met zijn schip in bal last uit Ri<?a naar Rotterdam. Ter hoogte van Terschelling nam hij niet ver uit de kust, na het hooren van een knal, rook en stoom van een schip waar. dat spoedig zin kende was. Hij voer in die richting en toen hij zag. dat een reddingboot koers zette naar ziin schip. wachte hij. daar hij dichterbii komen met het oog op het mijnengevaar niet raadzaam achtte. Daar de zee nog al kalm was ging het overnemen van de schip breukelingen vrij gemakkelijk in zijn werk, Hp gprpHjjpri waron er niet al te best aan toe, niet alleen waren er ernstig gewonden, maar ook hadden velen in het water gele- gen, zoodat ze door het ijskoude water wa ren verkleumd. er werd nog gezocht naar ve-miifm. zonder resultant echter. De geredden vertelden, dat de ramp zich in enkele minuten had afgesneeld. Slechts een paar slaagden er in een reddingboot te wa ter te krijgen, de meesten moesten over boord springen en werden daarna door de mannen in de roeiboot opgepikt. zij hadden zich zoolang aan de wrakstukken drijvende weten te houden. Toen niemand meer in zee w rd waargenomen had de boot koers gezet naar het Letlandsche schip. Al hun bezittingen hadden de mannen moeten achterlaten. Miltvuur onder vee. - In de gemeente Pijnacker is onder het vee van den landbou- wer J. W. de gevreesde besmettelijke vee- ziekte miltvuur uitgebroken. Maatregelen zijn genomen om verdere besmetting te voorkomen. Gisteravond omstreeks half zeven is in de Wielingen bij boei 3 het op weg naar Antwerpen zijnde Ita liaansche s.s. „Comitas" op een mijn geloopen. De bemanning is in de booten gegaan. Onmiddellijk nadat de noodsei- nen van de „Comitas" waren op- ge van gen, zijn vaartuigen van de marine en de motorreddingboot „Maria Carolina Blankenheym." uit Vlissingen te hulp gesneld. Het gelukte de geheele beman ning te redden. Zij is, in totadl 28 personen, te Vlissingen aan land gezet. Onder de geredden bevonden zich eenige licht gewonden, aan wie na aankomst onmiddellijk genees- kundige hulp werd verleend. De „Comitas" is het eigendom van de Italiaansche reederij Ravano en meet 3685 bruto register ton. Zij hoorde te Genua thuis. Het schip is drijvende gebleven en gister avond door de sleepbooten „Seine" en „Maas" van L. Smit en Co's internationalen sleepdienst bij het fort Rammekens aan den grond gezet. De sleepbooten bevonden zich onderweg van Antwerpen naar Vlissingen. Toen zij de noodseinen van het zinkende Italiaansche schip opvingen. Zij begaven zich onmiddel lijk naar de aangegeven plaats, waar zij het gekapseisde schip aantroffen, toen het reeds door de bemanning verlaten was. Het bleek, dat de ruimen twee en drie, de ma- chinekamer en de stookplaats onder water stonden. De „Comitas" was aan bakboord- zijde voor de .maghinekamer getroffen en bevond zich in zinkenden toestand. De sleepbooten slaagden er in een ver- binding tot stand te brengen en het wrak op sleeptouw te nemen, waarna het bij het fort Rammekens omhoog kon worden ge zet. Dank zij de kalme zee ging alles vlot in zijn werk. Bergingsvaartuigen hebben zich daarheen begeven om te trachten het schip dicht te maken en leeg te pompen. Onderhoud met den gezagvoerder. In een onderhoud, dat wij met den kapi- tein van de „Comitas" hebben gehad, ver- klaarde deze, dat het schip op weg was van Djibouti naar Antwerpen. Het had geen la ding aan boord. Ter hoogte van Zeebrugge is de Belgische loods aan boord gekomen. „Het was onge veer half zeven. Ik stond", aldus de kapi- tein, „op de brug, toen zich plotseling in het voorschip een hevige explosie voordeed. Het kompas sloeg in stukken en ook de andere instrumenten op de brug werden vsrnield. Er bleek een groot gat in het voorschip te zijn ontstaan. Het staat wel vast, dat wij op een mijn zijn geloopen. Het schip bleef echter drijven en wij besloten aan boord te blijven. Het water stroomde de ma- chinekamer in. Ongeveer twintig minuten later klonk wederom een explosie, welke werd veroorzaakt door het springen van de ketels. Toen begon het schip sneller te zinken, terwijl het slagzij maakte. Wij hadden echter nog den tijd om in de booten te gaan en papieren en diverse bezitingen te redden. Ongeveer een uur hadden wij rondgedre- ven, toen wij werden opgepikt door een Ne derlandsche marinesleepboot, die ons later overgaf aan de Belgische afhaalmotorboot nummer 8". Slechts twee leden der bemanning zijn licht gewond en werden in het ziekenhuis te Vlissingen opgenomen. De geredden zijn door bemiddeling van den Italiaanschen vice-consul in twee hotels te Vlissingen ondergebracht. INLEVERING VAN HYACINTHEN EN TULPEN. Vergoeding alleen voor plantgoed. Van officieele zijde vernemen wij, dat de vrijwillige inlevering van hyacinthen en van tulpen, waarvoor de regeering een vergoeding van 3 ct. per kg in uitzicht heeft gesteld, uitsluitend betrekking heeft op plantgoed. Onverkoopbare leverbare bloembollen kunnen, evenals vorige jaren tegen vergoeding van de binnenlandsche minimumprijzen, verminderd met de voorgeschreven kortingen, aan stichting: ,,bloembollen-surplusfonds" te Haarlem ter overneming worden aangeboden. Ten opzichte van den prijs van 3 ct. per kg, welke van regeeringswege voor het aangeboden plantgoed zal worden ver- goed, vernemen wij, dat deze meer be- draagt, dan de prijs, welke voor het, door vermaling daaruit ontstaan, veevoeder kan worden bedongen, zoodat prijzen van 6 cents per kg, als in enkele berichten zijn genoemd, onjuist zijn. Daaromtrent vernemen wij nog, dat de telers zonder eenige beperking de vrije beschikking over hun plantgoed behou- den, zoodat het hun volkomen vrij staat, dit product zoo mogelijk tegen hoogeren prijs te verhandelen, dan in geval van inlevering bij de Nederlandsche sierteelt- centrale kan worden verkregen. GENERAAL REIJNDERS BEZOEKT DEN HELDER. Gisteren bezocht de opperbevelhebber van land- en zeemacht, generaal I. H. Reynders de stelling den Helder. Na ten huize van den schout bij nacht H. Jolles de lunch te hebben gebruikt, begaf Z. Exc. zich naar het Havenplein om een krans te leggen aan den voet van het monument „Voor hen die vielen". Nadat de opperbevelhebber de troepen had geinspecteerd, legde hij met de woor- den: „ik betuig eerbiedige hulde aan de nagedachtenis van hen, die vielen voor vorstin en vaderland", een krans aan de voet van het monument. De stafmuziek speelde hierbij een koraal. De plechtigheid was hiermede afgeloopen. Vervolgens defi- leerden de troepen voor den opperbevel hebber en de andere marineautoriteiten. Ten slotte begaf de generaal zich met de andere militaire autoriteiten aan boord van den in de buitenhaven gelegen mijnlegger ..Willem van der Zaan", waarop de stan- daard van den opperbevelhebber intusschen was geheschen. Ook nog enkele andere mi litaire objecten van zee- en landmacht werden door den opperbevelhebber gein specteerd. Speciale aanbieding FIJNE ROODE BORDEAUX: '36 Chateau Chasse-Spleea, Grand via Cru Bourgeois Superieur per flescbf l.Zo bij 12 flesschen 1.15 bij 24 flesschen1.10 bij SO flesschen1*00 '34 Ch. Riffat, Poraerol, voile wijn f 1.25 '34 Ch. Badette, ler Cru St. Emilion 1.30 '33 Ch. Pomies-Agassac Ludon, licht 1.40 '34 Ch. Belloy, ler Cru Fronsac 1.40 bij 12 flesschen..1.25 '34 Chateau Pontac Monplaisir ler Cru, Villenave d'Ornon (roode Graves) per fieschf 1.45 bij 12 flesschen1.30 Allecnverkoop voor Alkmaar van Verdronkenoord 119 Telefoon 4080 Identiteitskaarten voor Belgie. - Naar wij van bevoegde zijde vernemen, behoeven n verband met de door de Belgische autori teiten ten aanzien van Nederlanders toege- stane overeenkomstige tegemoetkoming, in het tij k van 23 December tot en met 2 Januer' vreemdelingen van Belgische natio- nuliteit voor doorlating naar Nederland niet in het bezit te zijn van een Belgisch pas- poort. Zij mogen worden doorgelaten, indien zij een te hunnen naam gestelde Belgische .dentiteitskaart vertoonen. Ook voor het ver- blijf in Nederland is gedurende dit tijdvak voor Bc-lg'sche onderdanen het vertoon van deze identiteitskaart voldoende. Grootste scheepshelling in ons land in aanhouw. - Gistermiddag is op het terrein van de N.V. Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam-Noord de eerste paal geheid voor de nieuwe helling, waar mede de werf, die momenteel vier hellingen telt, wordt uitgebreid en die de grootste helling van Nederland zal worden. Rangeerder onder wagon gevallen en gedood. - Gisteravond is op't stationsempla- cement te Delft de 43 jarige rangeerder J. Bok, vermoedelijk doordat hij struikelde, onder een rijdenden goederenwagon ge- raakt. De man was op slag dood. Hij laat een vrouw en twee kinderen achter. De boterheffing. - Het bedrag van de heffing en steunuitkeering op boter is, be- houdens tusschentijdsche wijziging, voor de week van 21 tot 28 December vastgesteld op 80 cent per kg (onveranderd). Cojnmissienoteering Nederlandsche bo ter. - De commissienoteering voor Neder landsche boter is gisteren vastgesteld op 80 ct. per kg (onveranderd). Deensche boternoteering. - De officieele Deensche boternoteering is gisteren vastge steld op 286 kr. is f 1.04. Verbindendverklaring C.A.O. schilders- bedrijf. - In de Nederlandsche Staatscourant van gister is opgenomen de beschikking van den minister van sociale zaken van 21 Dec. 1939, no. 5020, afdeeling arbeid, waarbij een aantal bepalingen van de collectieve arbei- dersovereenkomst voor het schildersbedrijf a.gemeen verbindend zijn verklaard voor de werkgevers en arbeiders in dat bedrijf. De verbindendverklaring is geschied voor het tijdvak van 1 Januari tot en met 31 Decem ber. Geen luchtgevecht. - De regeeringspers- dienst meldt: Een der avondbladen heeft een bericht verspreid volgens hetwelk gister boven Utrecht een luchtgevecht tusschen vreemde en Nederlandsche vliegtuigen zou zijn geleverd. Dit bericht mist elken reeelen grond. Wien kan ik aandienen?

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1939 | | pagina 5