Laat die
boeien achter!
Ferwerda Tieman
Baadt met
S.s.
„Vega" liep op
mijn en strandde.
een
17 schipbreukelingen in
IJmuiden aan land
gebracht.
De verdwijning van het
meisje de Nigtere.
Politieonderzoek nog
steeds gaande.
Regeering laat paravanen
bouwen.
Ook invoer vanuit
Duitschiand.
Tomatensoepoogst 1939.
Dit jaar 9.000.000
b ikken.
Vrachtauto door trein
gegrepen.
Twee inzittenden
gedood.
Italiaansche s.s. „Comitas'
op een mijn.
De 28 opvarenden
gered.
GEMENGD NIEUWS.
Gl imlachje.
TWEEDE BLAD
ALKMAARSCHE COURANT VAN VRIJDAG 22 DECEMBER 1939.
Gisteravond om half zes is het
Zweedsche s.s. „Venern" in de bui-
tenhaven van IJmuiden aangekomen.
Aan boord van het schip bevonden
zich zeventien schipbreukelingen
van het Zweedsche s.s. „Vega", dat
eergisteravond na op een mijn te
zijn geloopen op de Westergronden
is gestrand. Drie der opvarenden
hadden zware en drie andere lichte
verwondingen opgeloopen.
Het schip werd bij de mijnontploffing van
voren getroffen. Onmiddellijk begaven de
zeventien leden der bemanning zich in de
sloepen, waama zij werden opgepikt door de
„Venem", welk schip op enkele honderden
meters achter de „Vega" voer. De „Vega"
bleef op zijn lading, welke uit hout bestond,
drijven en strandde later op den avond in de
Westergronden. De Zweedsche consul te
IJmuiden, de heer L. Dijksen, was gister
avond bij de aankomst van de „Venern"
aanwezig, ten einde zich over de schipbreu
kelingen te ontfermen. Een ambulance-auto
van het Roode Kruis stond gereed om de drie
emstig gewonden naar het Antoinus zieken-
huis te Beverwijk over te brengen. De drie
licht gewonde opvarenden werden, alvorens
zij van boord gingen, door een geneesheer
behandeld. De ongedeerd gebleven leden
der bemanning werden in een hotel onder-
gebraeht.
De stuurman van de „Vega" vertelde, dat
de ramp Woensdagavond kwart voor zes ge-
schiedde. Juist had men aan boord van de
„Vega" door de Zweedsche radio van het
ongeluk van de „Adolf Bratt" vernomen,
men bevond zich toen nabij de plaats waar
pas vijf landgenooten om het leven waren
gekomen Een hevige ontploffing deed
het schip van voren tot achteren trillen.
Midscheeps aan stuurboordzijde werd het
schip uiteen gereten. De zware voormast
sloeg overboord. Daar het schip zware slagzij
maakte en men de sloepen niet aan den lan-
gen kant durfde te strijken, kostte het veel
moeite deze op het water te krijgen. Ook
was de zee zeer ruw, maar tenslotte kwamen
alien veilig van boord. Gelukkig was de
„Venem" in de nabij heid, zoodat de schip
breukelingen spoedig waren opgepikt. Het
lijf was gered, maar al hun hebben en hou-
den ging verloren. Van de drie gewonden
heeft een een gebroken heup, de beide an-
deren een gebroken been. Alle anderen be-
vinden zich in goeden welstand. Ze zullen
over eenige dagen per trein naar Zweden
terugkeeren.
Het geval van het meisje Joh. de
Nigtere, dat sinds Zaterdagmiddag
18 November j.l., toen zij er op uit
ging om bij een firma aan de Srngel
te A'dam te solliciteeren, spoorloos is
.verdwenen, is voor de Amsterdam-
sche politie nog niet geheel hope-
loos.
Tallooze gegeven omtrent het achttien-
jarige meisje, van wie herhaaldelijk een
signalement met portret werd verspreid,
kwamen in het bezit van de politie en het
was voor commissaris W. H. Schreuder, die
het onderzoek naar de vermiste leidt, zaak
al deze gegevens, wanneer zij ook maar
eenigszins naar een spoor zouden kunnen
leiden, nauwkeurig te onderzoeken.
Twee vreemde gevallen.
Thans restten de politie twee mysterieuze
gevallen, voorgekomen op 22 en 23 Novem
ber j.l., waarin met medewerking van de
betrokkenen licht zou kunnen worden ge
bracht.
In de eerste plaats heeft een meisje, dat
veel op Jo de Nigtere geleek, in den avond
van 22 November te half twaalf, loopende
op den weg van Breda naar Dordrecht, ter
hoogte van Zevenbergschehoek den be-
stuurder van een militaire auto aangehou-
den en dezen gavraagd of hij ook naar
Roterdam reed. Op zijn ontkennend ant--
woord heeft zij hem den weg naar Rotter
dam gevraagd. Omdat het toen echter al
laat was, heeft het meisje voor dien nacht
onderdak gezocht in de buurt. Den volgen-
den ochtend, Donderdagochtend, tegen ne-
gen uur is zij, zooals degenen bij wie zij
den nacht heeft doorgebracht hebben ver-
klaard, met een vrachtauto met rooden mo-
torkap in de richting Dordrecht gereden.
De commissaris der 2e sectie te Amster
dam, bureau Marnixstraat 148, verzoekt den
bestuurder van deze vrachtauto zich tot het
geven van nadere inlichtingen bij hem be-
kend te willen maken.
Ook het meisje, dat met deze vrachtauto
is meegereden, en dat, naar de politie ter
oore is gekomen, een groote gelijkenis ver-
toont met het vermiste meisje, van wie men
echter veronderstelt, dat zij Jo de Nigtere
niet is, wordt verzocht zich bij de politie
te wilden melden: Marnixstraat 148.
Het tweede geval betreft een meisje, dat
op Woensdag 22 November des middags te
ongeveer vier uur, waarschijnlijk in een
telefooncel in Den Haag of naaste omge-
ving, Loet C. Barnstijn's filmstad heeft op-
gebeld.
De telefoniste dezer onderneming
delde de politie mede, dat een
vrouwenstem had gevraagd of men
iemand kon gebruiken voor de
film. Zijn meende een naam die
klonk' als „Annie van Nigte" te
hebben verstaan.
Daarop hoorde de telefoniste. dat de stem
tijdens dit telefoongesprek tegen een derde
zeide: „Waarom vind je het stom, dat ik
mijn naam heb genoemd? Ze hebben hem
toch niet verstaan".
Ook deze vrouw of dit meisje verzoekt
de commissaris der tweede sectie te Am
sterdam, bureau Marnixstraat 148, zich bij
hem te willen aanmelden tot het verstrek-
ken van nadere inlichtingen.
Op de vragen van den heer Donker (s.d.
a.p.) betreffende de levering van door de
K.N.S.M. bestelde paravanen, de mogelijk-
heid van nschaffing van paravanen op
andere wijze dan door bemiddeling van net
departement van defensie en de wensche-
lijkheid van een voorschrift tot het aan-
brengen van paravanen aan in de gevaar-
lijke zones varende schepen, hebben de mi
nisters van defensie, van waterstaat en van
economische zaken geantwoord, dat het in-
derdaad juist is, dat de K.N.S.M. na het uit-
breken van den oorlog, op 1 Sept. j.l., drie
stellen paravanen bij de marine heeft be-
steld door bemiddeling van den inspecteur-
generaal voor de scheepvaart. Sinds 1937
zijn de Nederlandsche reederijen door lezin-
gen, tentoonstellingen en demonstratievaar-
ten met paravanen, ingelicht over het nut en
het gebruik daarvan. Enkele van hen heb
ben toen paravanen besteld
Eerst na het uitbreken van den oorlog
zijn de meeste reederijen, waaronder de
K.N.S.M. tot bes telling van paravanen
overgegaan.
Vanwege het departement van defensie
zijn direct na het binnenkomen der aan-
vragen, op 14 Sept., in Duitschiand 30 stel
paravanen besteld, zijnde het grootst mo-
gelijke aantal, dat op korten termijn in het
buitenland was te krijgen. De overige para
vanen worden hier te lande in licentie ver-
vaardigd. Er moet rekening mede worden
gehouden, dat zelfs in vredestijd voor een
dergelijk precisie-instrument als een para
vane een levertijd van 8 maanden bedongen
werd; voor de in September-October bestel
de paravanen is deze levertijd tot 47
maanden kunnen worden gereduceerd. De
voor de koopvaardijvloot bestemde parava
nen zijn van Duitsche origine; de licentie-
rechten zijn thans aan den Nederlandschen
staat verkocht onder voorbehoud, dat de
aanmaak alleen zal geschieden ten behoeve
van de Nederlandsche marine en koopvaar-
dij. Daar de Nederlandsche staat zich tot
geheimhouding dezer constructie tegenover
derden verplicht, kan de aanmaak hier te
lande van deze paravanen alleen geschie
den vanwege of in opdracht van het depar
tement van defensie.
De mogelijkheid wordt niet uitgesloten
geacht, dat Nederlandsche reederijen in
Frankrijk, Engeland of Italie rechtstreeks
paravanen kunnen bestellen; de levertijd
zal vermoedelijk niet korter zijn dan de
bovengenoemde, terwijl een type verkregen
zou worden, afwijkend van dat, waarop in-
dertijd de keuze is bepaald en waarmede
nieuwe proeven zouden moeten worden ge-
nomen.
Zooals bekend, werd sinds eenige jaren,
in verband met het grooter gebruik van
versche tomaten in de groentendistributie
voor werkloozen en armlastigen, in overleg
met het departement van sociale zaken er
toe overgegaan circa een millioen blikken
tomatensoep te laten aanmaken met het
dcel het tomatenverbruik in eigen land nog
meer te bevorderen. De opzet slaagde uit-
stekend, zoodat de regeering het in 1938,
toen er oorlog dreigde uit te breken, ge-
wenscht voorkwam van de groote hoeveel-
beden tomaten, die ook in 1938 weer onver-
koopbaar aan de veilingen waren, een
groot gedeelte tot soep te laten verwerken.
Er werden 5.005.607 blikken tomatensoep
aangemaakt. De oorlogswolken dreven des-
tijds over, de toestand werd weer rustiger
ingezien en in verband heirmede werd de
hoeveelheid soep op initiatief van het cen-
traal bureau van de tuinbouwveilingen ter
beschikking gesteld van het publiek met
uitzondering van een gedeelte dat voor het
departement van sociale zaken gereserveerd
moest blijven.
Deze opzet slaagde volkomen
naar wensch. Gedurende 1938/'39
werdein totaal verkocht 5.088.067
blikken tomatensoep.
Van dit aantal werden 4.278.643 blikken
verkocht door het centraal bureau van de
tuinbouwveilingen in Nederland en 809.424
blikken door het departement van sociale
zaken. De aanvoer van tomaten in 1938 was
rond 69.000.000 kg. Hiervan werden elf mil
lioen kg. doorgedraaid.
Ook in 1939 was de aanvoer circa 69 mil
lioen kg. Hiervan werden 26 millioen kg.
doorgedraaid. De afzet van de versche to
maten was dus in 1938 totaal 58 millioen
kg. en in 1939 slechts 43 millioen kg.
In 1939 verwerkten de fabrikanten zelve
voor eigen rekening 3.354.300 kg. tomaten
tot tomatenpuree in kleine blikjes en als
sap in flesschen. Voor rekening van de Ne
derlandsche groenten- en fruitcentrale wer
den totaal 8.770.095 kg. tomaten tot toma
tenpuree verwerkt.
In verband met het nuttig effect volgt
thans een herhaling van deze onderneming.
Gebrek aan blik is oorzaak, dat de tomaten
soep van den nieuwen oogst niet eerder in
den handel is gekomen. Thans echter is dit
euvel verholpen. Met het verwerken van to
matenpuree tot tomatensoep is men nu on
geveer 14 dagen bezig. Op het oogenblik
zijn plm. 1.800.000 blikken tomatensoep ge-
fabriceerd. De totale fabricage tomatensoep
zal ongeveer 9 millioen blikken bedragen
De tomatenoogst voor 1940 zal gelijk zijn
aan die in 1939, zoodat er geen gevaar voor
een tekort behoeft te bestaan.
BOOMKWEEKERIJ-PRODUCTEN.
De minister van economische zaken heeft
ingesteld een commissie van advies voor de
bestemming van regeeringswege afgekochte
boomkweekerijproducten. Tot lid, tevens
voorzitter werd benoemd de heer J. C. M.
Mensing, te Aalsmeer.
De taak der commissie van advies be-
staat in het aan de Nederlandsche sierteelt-
centrale verstrekken van interne adviezen
van aesthetischen en dendrologischen aard
betreffende de bestemming van regeerings
wege afgekochte boomkweekerijproducten.
Ir ,.f4 2
Verkouden? Rheumatisch? Hinder-
lijke wintervoeten? Laat het zoute
water, geholpen door de millioenen
koolzuurbelletjes van het verjongende
Badzo-bad, U nieuwe kracht toe-
voeren. Geef U eens over aan de
weldadige werking van een naat
dennen geurend Badzo-bad en voe)
U weer fit worden.
1 K.G. pakken voor voetbaden 20 cts.
Voordeeliger en tevens voor kuipbaden:
3 K.G. pakken 45 cts.
Verkrijgbaar bij Apothekers en erkende Drogisten.
Vraagt gratis brochure!
N.V. KON. NED. ZOUTINDUSTRIE - BOEKELO
Gistermiddag is op den onbewaakten
overweg in den spoorweg HaarlemVel-
sen nabij het station Bloemendaal een zeer
ernstig ongeluk gebeurd.
Een vrachtwagen van de firma Hout-
graaf werd hier gegrepen door een snel-
trein, welke om 15.04 uit Haarlem ver-
trekt.
Beide in de cabine zittende
personen,'van der V. en van G.,
beiden gehuwd en vader van
resp. 5 en 2 kinderen, waren op
slag gedood. De versplinterde
auto werd in stukken langs de
spoorbaan teruggevonden.
Beide slachtoffers waren te Haarlem
woonachtig.
Vermoed wordt, dat het stationsgebouw
den bestuurder belet heeft den trein te
zien aankomen.
DE ONDERGANG VAN DE „ADOLF
BRATT".
De overlevenden te Rotterdam.
Gisteren is te Rotterdam het Letsche
stoomschip „Auseklis" aangekomen met de
geredde overlevenden aan boord van het
Woensdag bij Terschelling op een mijn ge
loopen Zweedsche stoomschip Adolf Bratt".
De overlevenden zijn in hotel „Elim" on-
dergebracht.
De kanitein van het Letlandsche schip E
Abel deelde mede, dat de bemanning van het
Zweedsche schip uit 20 leden bestond en
dat er voorts een Duitsche loods te Borkum
aan boord was gekomen voor de Wadden-
vaart, vier man en de Duitsche loods zijn
omgekomen. De overige 17 werden door het
Letsche schip uit een reddingboot opgeno-
men. Onder hen was een zwaar gewonda,
die spoedig aan boord van ..Auseklis" over-
leed. Bij aankomst te Roterdam werden
vijf gewonden naar het ziekenhuis aan den
Coolsingel vervoerd, van twee is de toe-
stand ernstig.
De ..Adolf Bratt" was Woensdag in de
vroegte uit Rotterdam vertrokken met een
lading cokes voor Gothenberg of Finland.
Woensdag te drie uur liep het schip bij
Terschelling op een mijn.
De ramp van de ..Adolf Bratt" lijkt in
menig opzicht op die van het Vrijdag j.l.
vergade Zweedsche stoomschip „Ursus".
Kaoitein Abel kwam met zijn schip in bal
last uit Ri<?a naar Rotterdam. Ter hoogte
van Terschelling nam hij niet ver uit de
kust, na het hooren van een knal, rook en
stoom van een schip waar. dat spoedig zin
kende was. Hij voer in die richting en toen
hij zag. dat een reddingboot koers zette naar
ziin schip. wachte hij. daar hij dichterbii
komen met het oog op het mijnengevaar
niet raadzaam achtte. Daar de zee nog al
kalm was ging het overnemen van de schip
breukelingen vrij gemakkelijk in zijn werk,
Hp gprpHjjpri waron er niet al te best aan
toe, niet alleen waren er ernstig gewonden,
maar ook hadden velen in het water gele-
gen, zoodat ze door het ijskoude water wa
ren verkleumd. er werd nog gezocht naar
ve-miifm. zonder resultant echter.
De geredden vertelden, dat de ramp zich in
enkele minuten had afgesneeld. Slechts een
paar slaagden er in een reddingboot te wa
ter te krijgen, de meesten moesten over
boord springen en werden daarna door de
mannen in de roeiboot opgepikt. zij hadden
zich zoolang aan de wrakstukken drijvende
weten te houden. Toen niemand meer in
zee w rd waargenomen had de boot koers
gezet naar het Letlandsche schip. Al hun
bezittingen hadden de mannen moeten
achterlaten.
Miltvuur onder vee. - In de gemeente
Pijnacker is onder het vee van den landbou-
wer J. W. de gevreesde besmettelijke vee-
ziekte miltvuur uitgebroken. Maatregelen
zijn genomen om verdere besmetting te
voorkomen.
Gisteravond omstreeks half zeven
is in de Wielingen bij boei 3 het op
weg naar Antwerpen zijnde Ita
liaansche s.s. „Comitas" op een mijn
geloopen. De bemanning is in de
booten gegaan.
Onmiddellijk nadat de noodsei-
nen van de „Comitas" waren op-
ge van gen, zijn vaartuigen van de
marine en de motorreddingboot
„Maria Carolina Blankenheym." uit
Vlissingen te hulp gesneld.
Het gelukte de geheele beman
ning te redden. Zij is, in totadl 28
personen, te Vlissingen aan land
gezet. Onder de geredden bevonden
zich eenige licht gewonden, aan wie
na aankomst onmiddellijk genees-
kundige hulp werd verleend.
De „Comitas" is het eigendom van de
Italiaansche reederij Ravano en meet 3685
bruto register ton. Zij hoorde te Genua
thuis.
Het schip is drijvende gebleven en gister
avond door de sleepbooten „Seine" en
„Maas" van L. Smit en Co's internationalen
sleepdienst bij het fort Rammekens aan den
grond gezet.
De sleepbooten bevonden zich onderweg
van Antwerpen naar Vlissingen. Toen zij de
noodseinen van het zinkende Italiaansche
schip opvingen. Zij begaven zich onmiddel
lijk naar de aangegeven plaats, waar zij het
gekapseisde schip aantroffen, toen het reeds
door de bemanning verlaten was. Het
bleek, dat de ruimen twee en drie, de ma-
chinekamer en de stookplaats onder water
stonden. De „Comitas" was aan bakboord-
zijde voor de .maghinekamer getroffen en
bevond zich in zinkenden toestand.
De sleepbooten slaagden er in een ver-
binding tot stand te brengen en het wrak
op sleeptouw te nemen, waarna het bij het
fort Rammekens omhoog kon worden ge
zet. Dank zij de kalme zee ging alles vlot
in zijn werk. Bergingsvaartuigen hebben
zich daarheen begeven om te trachten het
schip dicht te maken en leeg te pompen.
Onderhoud met den gezagvoerder.
In een onderhoud, dat wij met den kapi-
tein van de „Comitas" hebben gehad, ver-
klaarde deze, dat het schip op weg was van
Djibouti naar Antwerpen. Het had geen la
ding aan boord.
Ter hoogte van Zeebrugge is de Belgische
loods aan boord gekomen. „Het was onge
veer half zeven. Ik stond", aldus de kapi-
tein, „op de brug, toen zich plotseling in het
voorschip een hevige explosie voordeed.
Het kompas sloeg in stukken en ook de
andere instrumenten op de brug werden
vsrnield.
Er bleek een groot gat in het
voorschip te zijn ontstaan. Het staat
wel vast, dat wij op een mijn zijn
geloopen. Het schip bleef echter
drijven en wij besloten aan boord te
blijven. Het water stroomde de ma-
chinekamer in. Ongeveer twintig
minuten later klonk wederom een
explosie, welke werd veroorzaakt
door het springen van de ketels.
Toen begon het schip sneller te
zinken, terwijl het slagzij maakte.
Wij hadden echter nog den tijd om
in de booten te gaan en papieren
en diverse bezitingen te redden.
Ongeveer een uur hadden wij rondgedre-
ven, toen wij werden opgepikt door een Ne
derlandsche marinesleepboot, die ons later
overgaf aan de Belgische afhaalmotorboot
nummer 8".
Slechts twee leden der bemanning zijn
licht gewond en werden in het ziekenhuis
te Vlissingen opgenomen.
De geredden zijn door bemiddeling van
den Italiaanschen vice-consul in twee hotels
te Vlissingen ondergebracht.
INLEVERING VAN HYACINTHEN EN
TULPEN.
Vergoeding alleen voor plantgoed.
Van officieele zijde vernemen wij, dat
de vrijwillige inlevering van hyacinthen
en van tulpen, waarvoor de regeering een
vergoeding van 3 ct. per kg in uitzicht
heeft gesteld, uitsluitend betrekking heeft
op plantgoed. Onverkoopbare leverbare
bloembollen kunnen, evenals vorige jaren
tegen vergoeding van de binnenlandsche
minimumprijzen, verminderd met de
voorgeschreven kortingen, aan stichting:
,,bloembollen-surplusfonds" te Haarlem
ter overneming worden aangeboden.
Ten opzichte van den prijs van 3 ct. per
kg, welke van regeeringswege voor het
aangeboden plantgoed zal worden ver-
goed, vernemen wij, dat deze meer be-
draagt, dan de prijs, welke voor het, door
vermaling daaruit ontstaan, veevoeder
kan worden bedongen, zoodat prijzen van
6 cents per kg, als in enkele berichten zijn
genoemd, onjuist zijn.
Daaromtrent vernemen wij nog, dat de
telers zonder eenige beperking de vrije
beschikking over hun plantgoed behou-
den, zoodat het hun volkomen vrij staat,
dit product zoo mogelijk tegen hoogeren
prijs te verhandelen, dan in geval van
inlevering bij de Nederlandsche sierteelt-
centrale kan worden verkregen.
GENERAAL REIJNDERS BEZOEKT
DEN HELDER.
Gisteren bezocht de opperbevelhebber van
land- en zeemacht, generaal I. H. Reynders
de stelling den Helder. Na ten huize van
den schout bij nacht H. Jolles de lunch te
hebben gebruikt, begaf Z. Exc. zich naar het
Havenplein om een krans te leggen aan
den voet van het monument „Voor hen die
vielen".
Nadat de opperbevelhebber de troepen
had geinspecteerd, legde hij met de woor-
den: „ik betuig eerbiedige hulde aan de
nagedachtenis van hen, die vielen voor
vorstin en vaderland", een krans aan de
voet van het monument. De stafmuziek
speelde hierbij een koraal. De plechtigheid
was hiermede afgeloopen. Vervolgens defi-
leerden de troepen voor den opperbevel
hebber en de andere marineautoriteiten.
Ten slotte begaf de generaal zich met de
andere militaire autoriteiten aan boord van
den in de buitenhaven gelegen mijnlegger
..Willem van der Zaan", waarop de stan-
daard van den opperbevelhebber intusschen
was geheschen. Ook nog enkele andere mi
litaire objecten van zee- en landmacht
werden door den opperbevelhebber gein
specteerd.
Speciale aanbieding
FIJNE ROODE BORDEAUX:
'36 Chateau Chasse-Spleea, Grand via
Cru Bourgeois Superieur
per flescbf l.Zo
bij 12 flesschen 1.15
bij 24 flesschen1.10
bij SO flesschen1*00
'34 Ch. Riffat, Poraerol, voile wijn f 1.25
'34 Ch. Badette, ler Cru St. Emilion 1.30
'33 Ch. Pomies-Agassac Ludon, licht 1.40
'34 Ch. Belloy, ler Cru Fronsac 1.40
bij 12 flesschen..1.25
'34 Chateau Pontac Monplaisir ler Cru,
Villenave d'Ornon (roode Graves)
per fieschf 1.45
bij 12 flesschen1.30
Allecnverkoop voor Alkmaar van
Verdronkenoord 119
Telefoon 4080
Identiteitskaarten voor Belgie. - Naar
wij van bevoegde zijde vernemen, behoeven
n verband met de door de Belgische autori
teiten ten aanzien van Nederlanders toege-
stane overeenkomstige tegemoetkoming, in
het tij k van 23 December tot en met 2
Januer' vreemdelingen van Belgische natio-
nuliteit voor doorlating naar Nederland niet
in het bezit te zijn van een Belgisch pas-
poort. Zij mogen worden doorgelaten, indien
zij een te hunnen naam gestelde Belgische
.dentiteitskaart vertoonen. Ook voor het ver-
blijf in Nederland is gedurende dit tijdvak
voor Bc-lg'sche onderdanen het vertoon van
deze identiteitskaart voldoende.
Grootste scheepshelling in ons land in
aanhouw. - Gistermiddag is op het terrein
van de N.V. Nederlandsche Scheepsbouw
Maatschappij te Amsterdam-Noord de eerste
paal geheid voor de nieuwe helling, waar
mede de werf, die momenteel vier hellingen
telt, wordt uitgebreid en die de grootste
helling van Nederland zal worden.
Rangeerder onder wagon gevallen en
gedood. - Gisteravond is op't stationsempla-
cement te Delft de 43 jarige rangeerder J.
Bok, vermoedelijk doordat hij struikelde,
onder een rijdenden goederenwagon ge-
raakt. De man was op slag dood. Hij laat een
vrouw en twee kinderen achter.
De boterheffing. - Het bedrag van de
heffing en steunuitkeering op boter is, be-
houdens tusschentijdsche wijziging, voor de
week van 21 tot 28 December vastgesteld op
80 cent per kg (onveranderd).
Cojnmissienoteering Nederlandsche bo
ter. - De commissienoteering voor Neder
landsche boter is gisteren vastgesteld op
80 ct. per kg (onveranderd).
Deensche boternoteering. - De officieele
Deensche boternoteering is gisteren vastge
steld op 286 kr. is f 1.04.
Verbindendverklaring C.A.O. schilders-
bedrijf. - In de Nederlandsche Staatscourant
van gister is opgenomen de beschikking van
den minister van sociale zaken van 21 Dec.
1939, no. 5020, afdeeling arbeid, waarbij een
aantal bepalingen van de collectieve arbei-
dersovereenkomst voor het schildersbedrijf
a.gemeen verbindend zijn verklaard voor de
werkgevers en arbeiders in dat bedrijf. De
verbindendverklaring is geschied voor het
tijdvak van 1 Januari tot en met 31 Decem
ber.
Geen luchtgevecht. - De regeeringspers-
dienst meldt: Een der avondbladen heeft een
bericht verspreid volgens hetwelk gister
boven Utrecht een luchtgevecht tusschen
vreemde en Nederlandsche vliegtuigen zou
zijn geleverd. Dit bericht mist elken reeelen
grond.
Wien kan ik aandienen?