SPORT EN WEDSTRIJDEN. Meer dan 3000 deelnemers aan den IJ.h.N.-dorpentocht. Geel Uw handen PUROL Purmerend het schaatsencentrum van Nederland EEN MILITAIR VOORSPEL. Dorpentocht in Noord-Holland. EERSTE BLAD J s s p o r t. (Van onzen eigen verslaggever>. Uw verslaggever moet zich thans Zondagmorgen 11 uur kwijten van een moeilijke taak: hij moet een ver slag schrijven van den 2en officieelen dorpentocht van den Ijsbond Hollands Noorderkwartier en hij heeft niets kun nen zien van het ijs! Immers, hij mag, dan nog zoo zijn deel hebben in de or ganisatie van den tocht, een zwaie val op het ijs, een week geleden bijna, dwingt hem, om zich rustig te houden.... En nu zit hij op twee stoelen, „ergens in Purmerend" en schrijft zijn eerste indrukken op van den tocht. Waarbij hij zich voorloopig moet bepalen tot de drukte des morgens, om straks zijn ge gevens te verzamelen van de deelne mers, van de controles, van de diverse commissies. En hij begint! 't Is nu eenmaal niet anders, maar een tocht als deze uitschrijven beteekent: snel handelen, snel besluiten. En zoo kwamen de heeren J. Boot uit Purmerend, J. Trouw uit Abcoude en uw verslaggever, samen de dorpentochtcommissie vormende, Woens dagavond „ergens in Nederland", waar het derde lid van de commissie zijn land dient, samen en het resultaat van deze bijeen komst was, dat de tweede Dorpentocht de zen Zondag gehouden zou worden. Lezer, laten wij u niet vervelen met het weergeven van bijzonderheden over de or ganisatie. Hoewel een verslag daarvan op zich zelf tal van merkwaardigheden zou be vatten. Laten wij alleen maar zeggen, dat in Purmerend Zaterdagmiddag het aantal deelnemers de 1600 reeds gepasseerd was en dat de aantallen in Abcoude, Amsterdam, Alkmaar en „ergens in Nederland" toen nog niet bekend waren. En laten wij u er dan verder nog van verklappen, dat wij Woens dag j.L meenden zeer royaal te zijn geweest. „Éen jaar geleden 1400 deelnemers, nou goed, we bestellen voor dezen keer 2000 startkaartenEn ik maakte er op eigen risico maar 2250 van. Welnu, dat aantal is Zaterdag twee keer verhoogd. En voor mij ligt thans een onoog lijk klein stapeltje kaarten, dat nog is over gebleven van de naar ik meen 3500 Een militair voorproefje. Moeilijkheden zijn er, om overwonnen te worden. Laa| de commissie daar Vrijdag morgen plotseling bericht krijgen van een militairen commandant in onze hoofdstad: hij zou met een detachement zoo graag mee willen doen, maarde dienst op Zondag maakte dat onmogelijk. En of hij met zijn mannen nu niet Zaterdag kon starten. 't Kostte was telefoontjes de controles moesten opengesteld worden, start en finish moesten geregeld worden, maar enfin: Za terdagmorgen vertrokken een 70 militairen uit Purmerend voor den 72 K.M. langen tocht! De heer J. Boot ontving het detachement namens den IJ.H.N., sprak een kort woord, en majoor Smidt beantwoordde het speech- je. Toen werd het vertrek-signaal gegeven en de dorpentocht-voorproef was begonnen. De jongens hadden het best: lekker weer, geen wind en schitterend ijs. En voort ging het naar Ilpendam, naar Monnikendam, het IJselmeer over en Marken „en passant" ge nomen. En steeds verder ging het door de mooiste deelen van onze provincie, door het ijscentrum van Noordholland. Met zijn unie ke stadjes, zijn landelijke dorpen, zijn eigen, zeer apart karakter. Voort ging het naar Hoorn en terug langs een omweg naar Pur merend. Waar het detachement weer arri- veeide uitgezonderd drie of vier uitvallers. Roode koppen, heerlijk blozend! Prettige stemming! Enthousiast gedoe! Zoo was de aankomst. En er werd eventjes braaf ge speecht en braaf hulde gebracht aan den IJ. H.N., speciaal voor dit extra-werk aan de heeren Boot en Teerink, hoofdbestuursle den. En tot aller verrassing kreeg de heer Boot een uur later ter zijner eere een défilé te aanschouwen van de dankbare landsver dedigers, die een onvergetelijken dag had den gehad! De „groote" dag. Maar Zaterdagavond dooide het! Dat was leelijk. Gelukkig bleef het droog, vroor het 's nachts nog eventjes, doch toen wij Zon dagmorgen in de kille vroegte naar Pur merend toerden, stond het water op het ijs. Geen prettig idee, maarde Neder iand- sche ijsliefhebber (en wie is dat niet?!) zet door, is niet bang! De Koemarkt in Purmerend! Het is nog donker, als we arriveeren, maar de Doelen is al druk bezet. En het ruime Marktplein is al bijna geheel in beslag genomen door auto's en bussen. Uit alle deelen van het land zijn ze gekomen, uit alle deelen van het land komen ze nóg. En als het half acht is, zijn de eerste honderd deelnemers al ver werkt. 't Gaat vlot, veel vlotter dan een jaar geleden (al doende leert men!), maar 't móet ook vlot gaan. Want als het acht uur geslagen heeft, is niet alleen de zeer aronte zaal van de Doelen stampvol, maar staet buiten een file van zeker 200 meter. En met •ijf man naast elkaar. Met ons 20en reiken we startkaarten uit. Records zijn er om gebroken te worden. Mag dan de IJ.H.N. een wereldrecord op zijn naam heb ben: 3200 schaatsenrijders uit ge heel ons land startten Zondag in Purmerend voor den IJ.H.N.- dorpentocht. En als het nu eens niet gedooid had! In een Amerikaansch tempo! Zoodat on danks den enormen toeloop niemand al te lang behoeft te wachten. En om 9 uur is de grootste drukte achter den rug. Maar dan komen de laatkomers. Enschedé meldt zich pas om 12 uur en tusschen 9 en 12 uur zijn er nog heel wat geweest: indivi- dueele toeristen, families, die aan den stok zullen rijden, militaire detachementen met „brood en koffie mee!", ijsclubs met tien of twintig leden, enz. enz. Ja, die militairen! Ik geloof, dat elk wa pen vertegenwoordigd is; nee, ik weet het wel zeker. En dan maken we even een praatje met burgemeester Kikkert. Hij is al van 7 uur af in de weer en komt nu even tot rust. Hij heeft zijn zaak prima in orde en de IJ.H.N. mag zich ook in Purmerend verheugen op de meest groote medewerking van de burgerlijke autoriteiten. Burgemeester Kikkert is den IJ.H.N. dankbaar, dat hij deze plaats gekozen heeft als centrum van den dorpentocht, wetende, dat dit den neringdoenden ten goede komt. Er zijn er meer, die het druk hebben en waarachtig niet alleen de commissie-leden. Is niet de bondsvoorzitter, mr. C. A. de Groot uit Alkmaar, druk bezig geweest met alle mogelijke beslommeringen? En ko men er niet plotseling tal van overwachte moeilijkheden? Zoo zouden we door kunnen gaan, nog een heelen tijd. Genoeg echter. Ze komen! Plotseling wordt de rust in de Doelen ver stoord: de eerste rijders komen binnen; de aller-eerste. Het zijn de rijders Jan v. d. Bij uit Anna-Paulowna en J. Meijerink uit Elden (bij Arnhem), die wel een zeer snel len rit gemaakt hebben. Eventjes met hen praten: zwaar ijs door de dooi en een moei lijkheid in Hoorn met de controle. GeluK- kig, dat een der commissieleden al op reis was voor een inspectie en dat hij de fout in Hoorn nog gauw kon herstellen. En dit commissielid komt enthousiast terug. Hij had gesproken met zeer bekende schaatsenrijders en watersportmenschen, die „en route" waren. Zij waren opperbest te spreken over de regeling al vonden ze de baan zwaar. Ook al door den dooi. Onderweg nog even vragen aan officie ren, hoe het was! Alles in orde, prima. En hulde! Overal waren de posten goed verzorgd; stroo en overgangen waren gemaakt waar dat noodig was. En hoe was de medewer king? In Beets had men de brug maar liefst den geheelen dag opengezet ten dienste van de rijders! En dan Hoorn!Daar werd de controle door de ijsclub Bangert verzorgd. Maar waar bleef Hoorn zelf! Er is nog plaats voor uw club in den IJ.H.N. Om half één is de rust in de Doelen voor goed voorbij. De rijders komen binnendrup pelen; eerst in een langzaam tempo, daarna vlugger. En het suist ons om de ooren: tal van verhalen van deelnemers aan den tocht worden ons verteld, maar hoe die verhalen zijn, is met geen mogelijkheid weer te ge ven. Om de eenvoudige reden, dat iedereen wat weet te vertellen en iedereen iets bij zonders meent te weten. Hoofdzaak is, dat de tocht geslaagd is. Al zijn er maar dat moet op dit oogenblik nog blijken vanzelfsprekend nog weer dingen, die verbeterd moeten worden. Ter herinnering. Zoo tegen half twee had de commissie eenig overzicht over de geleverde presta ties. Natuurlijk was nog slechts een zeer klein gedeelte der deelnemers „binnen", mi ar aan de hand van de gegevens kon mr. de Groot bekend maken, dat mevr. de Vries-Visser uit Beverwijk in de toeristen- kl. sse den besten tijd had gemaakt, t.w. 4 uur 10 min. Z.e kreeg natuurlijk bloemen en de menigte in de zaal bracht een driewerf hoera op haar uit! En een bijzondere merk waardigheid: haar wieg stond in Pur merend! E.H.B.O. Lezer, ons. verslag kan niet chronologisch zijn. We pikten tal van vermeldenswaardige bijzonderheden op. Zoo komt op dit oogen blik dokter H. K. Hartman bij ons. Hij weet niet, dat we behalve IJ.H.N.-er, ook ver slaggever zijn en doet „dus" onopgesmukt zijn verhaal: twee auto's waren vanmorgen uitgerukt en deden dienst langs de geheele route. Een er van was volledig toegerust met brancard en toebehooren, terwijl de andere een aanminnige bezetting had, zoo dat je eigenlijk wel even „voor je genoe gen" verbonden zoudt willen worden VELE DUIZENDEN BEGAVEN ZICH GISTEREN OP HET IJS. EnMonnikendam deed uitstekende zaken. Niettegenstaande den dooi, welke in den namiddag van Zaterdag was inge treden en ook Zondag doorzette, hebben 25 tot 30.000 schaatsenrijders den traditi- oneelen tocht naar Marken gemaakt. Zij kwamen uit alle richtingen naar het cen trale knooppunt: Monnikendam. Amster dam leverde verreweg het grootste kwan tum, hoewel ook talrijke schaatsliefheb bers uit de Zaanstreek, Purmerend en Hoorn de ijzers onderbonden en het stadje aan de Gouwzee opzochten. De tocht was vaak zeer zwaar. Overal liet de kwaliteit van het ijs veel te wenschen over. Dit was oorzaak, dat velen onderweg terugkeerden en Monni kendam in Het geheel niet zagen. De schaatsliefhebbers uit de hoofdstad wa ren er lang niet het slechtst aan toe, hoe wel ook zij over ijs van mindere kwaliteit moesten rijden om Monnikendam te be reiken. De vereenigingen, aangesloten bij den ijsbond „Hollands Noorderkwartier" had den in de afgeloopen dagen hun banen uitgezet en de sneeuwmassa zoo goed als volkomen weggeruimd, Door den dooi en het drukke verkeer waren echter in het ijs tallooze scheuren ontstaan, waardoor veel water op het bevroren vlak kwam te staan. Het rijden was hierdoor lang niet altijd een pretje. Op de Gouwzee heerschte een gezellige drukte. In de haven van Monnikendam stonden vele „koek en zopies". Er waren arresleden en ijsschuitjes, terwijl parti culieren banken hadden neergezet om de schaatsen onder te kunnen binden voor den tocht naar het eiland. Het ijs in de Gouwzee, dat door den dooi al zeer veel te lijden had gehad, viel na de gunstige berichten omtrent de kwaliteit dubbel tegen. Dit weerhield de liefhebbers er evenwel niet van het eiland op te zoeken. De gelegenheid tot vertier bood Marken niet, aangezien ingevolge een in het vori ge jaar genomen besluit alle openbare gelegenheden gesloten waren. Dit deed de bezoekers het eiland spoedig verlaten. Toen tegen twee uur de regen begon te stroomen, was de pret spoedig ten einde. Allen haastten zich van de Gouwzee naar Monnikendam, waar de café's de drukte, die reeds 's morgens zeer groot was ge weest, niet meer konden verwerken. Een der restauranthouders had voor twee uur reeds tweeduizend porties erwtensoep verkocht. Voor de schaatsenrijders was het nu niet mogelijk op de schaats naar huis terug te keeren. De Noord- en Zuid-Hol- landsche Tramwegmaatschappij had extra diensten ingelegd, doch het electrisch net was niet in tact. Twee-en-een-half uur lang was er na melijk geen stroom op het net, als gevolg van den ijzel, waardoor velen gedupeerd waren. Met allerhande vervoermiddelen stelde men zich tevreden. Open vracht auto's en zelfs veewagens wafen zeer in zwang. Het einde van dezen min of meer mis lukten ijs-Zondag was dus niet zeer ge lukkig, dochMonnikendam had niet te klagen gehad en uitstekende zaken gedaan. OM HET KAMPIOENSCHAP SCHOON HEIDEN VAN OVERIJSEL. Noordhollanders wonnen den kam pioenstitel. Te Hengelo zijn gister onder auspiciën van den Kon. Ned. Schaatsenrijdersbond wed strijden gehouden om het kampioenschap schoonrijden van Overijsel voor dames en heeren, terwijl tevens wedstrijden schoon rijden voor paren plaats hadden. Zoowel de weersomstandigheden als de toestand van het ijs waren voor de wedstrijden zeer ge schikt. De uitslagen waren als volgt: heeren: kampioen P. C. Timmermans (Schagen) 212 pt.; 2. H. Wesselo (Bussum) 206 pt.; 3. A. Bakker (Hilversum) 204 pt. dames: kampioene mevr. SchoorlKeet man (Barsingerhorn) 206 pt.; 2. mevrouw SchenkZwaag (Schagen) 189 pt.; 3. mevr. KraakKroon (Amsterdam) 183 pt. paren: 1. P. C. Timmermansmevrouw SchoorlKeetman 646 pt.; 2. H. Wesselo mevr. Westenburgv. d. Zwaan (Almelol 609 pt.; 3. A. Bakkermevr. Kraak—Kroon 601 pt. Do E.H.B.O. heeft het gelukkig niet druk gehad: een flinke beenwonde moest Behan deld worden. En overigens was het werk gelukkig onbeteekenend. Maar het belangrijkste is, dat ook dit on derdeel der organisatie verzorgd was. En een woord van hulde aan de actieve afdee- ling E.H.B.O. van Purmerend is zeker op zijn plaats. De oudste deelnemer. De oudste deelnemer, die den rit uitreed, was de heer P. Hoek uit Winkel, 71 jaar oud. Ook het vorig jaar maakte h:j den IJ.H.N.-tocht mee en volbracht dien! De snelste rijders. Hoewel de uitslag er minder toe doet, mo gen hier de namen der tien snelste rijdeis volgen: 1. en 2. J. v. d. Bij, Anna Paulowna en G Smit, A'dam (3 uur 16 min.); 3. en 4 C. Louwen, Amstelveen en G. T. de Jong, Il pendam (3 uur 18 min.); 5. G. Zijlstra, On- derdijk, 3 uur 19 min.; 6. en 7. S. Schut. Alkmaar en S. Westra, Warmenhuizcn (3 uur 20 min.); 8. en 9. J. Schipper, Omval, Alkmaar en Jb. Honingh Hz., Durgerdam (3 uur 21 min.); 10. P. J. Trooster, Amster dam, 3 uur 22 min. En dan komt plotseling de Nederlandsche ski-kampioen Jan Boon bij ons. Hij is thans gemobiliseerd, mist heel erg de Alpen, waar hij woont en.is nu enthousiast: Neder land en de IJ.H.N. hebbpn hem een aparten sportdag gegeven, een winterschen sport dag, dien hij niet kende! 't Was mooi. onvergetelijk mooi! Zoo zei- de hij ons tij het afscheid. Laten wij het hierbij laten. als zij ruw of gesprongen zijn. Doos 30 ct. LANGEDIJK KAMPIOEN VAN NEDERLAND HARDRIJDEN. KOOPS HERSTELT ZICH PRACHTIG. Jan Langedijk heeft Zaterdag te Gro ningen den titel van Nederlandsch kam pioen in het hardrijden veroverd: met een derde plaats op de 500 meter, een eerste plaats op de 5000 en 1500 meter en een tweede plaats op de 10.000 meter wist hij, dank zij ook zijn goede tijden, het kampioenschap te behalen en Dolf van der Scheer te onttroonen. Omtrent het verloop van de 1500 meter kunnen wij nog het volgende vermelden: Insiders wisten, dat Jan Langedijk in goeden vorm was. Trouwens, dat had hij op den eersten dag der kampioenschappen reeds bewezen. Maar dat hij den snelsten tijd op dezen afstand zou maken, had toch niemand verwacht. Het is voldoende be kend, dat de kracht van Langedijk op de lange afstanden ligt, de 5000 en vooral de 10.000 meter. Nu is het merkwaardig, dat men toch over voldoende sprintcapaciteiten moet beschikken om een der eerste plaatsen in de algemeene rangschikking te kunnen bemachtigen, omdat 1 sec. meer of minder cp de 10.000 meter slechts 1/20 punt voor het klassement scheelt, maar 1 sec. op de 500 meter een vol punt en op de 1500 meter 1/3 punt. Jan Langedijk heeft tijdens de kampioens wedstrijden laten zien, wat met energie en rotsvasten wil, kan worden bereikt. Zoo kon het gebeuren, dat deze deelnemer de 1500 meter won, een afstand, waarin van der Scheer altijd een specialist is geweest. Langedijk reed tegen Koops, zijn ouden rivaal van zooveel buitenlandsche wedstrij den. Hij gaf den Zuid-Larenaar geen kans en bovendien bleek zijn tijd buitengewoon fraai te zijn. Hij reed den afstand in 2 min. 33.9 sec., terwijl de beste tijd, ooit door een Nederlandsch rijder op een baan in ons land gemaakt, 2 min. 33.4 sec. bedraagt. Deze laatste tijd staat op naam van Siem Heiden, een prestatie, welke Heiden verrichtte op 3 Febr. 1929 te Groningen. Langedijk heeft den tijd van Heiden dus op een halve sec. benaderd en behalve aan het uitstekende rijden heeft hij dat toch ook wel te danken aan de prachtige conditie van het ijs en het feit, dat er practisch geen wind stond. Van der Scheer reed tegen Roos en nam revanche voor zijn nederlaag op de 500 M. De beslissing viel pas in de laatste halve ronde, toen van der Scheer de binnenbocht kreeg en daarvan voldoende profiteerde om met bijna 1 sec. verschil als eerste door de finish te gaan. Buy en verbeterde zijn posi tie in de algemeene rangschikking door een goede 1500 meter. Hij kwam tegen Blaisse uit, doch sloeg zijn tegenstander loyaal. Zijn tijd van 2 min. 36.8 sec. bezorgde hem de derde plaats op de 1500 meter en de vier de plaats in de rangschikking. De stand na drie nümmers, 500, 5000 en 1500 meter luidde: 1. Langedijk 155.680 pt.; 2. Roos 157.207 pt.; 3. van der Scheer 157.787 pt.; 4. Buyen 158.387 pt.; 5. Koops 158.657 pt. Uit dezen stand kan men gemakkelijk de conclusie trekken, dat Langedijk den titel, nog voor dat de 10.000 meter gereden was, practisch reeds in zijn bezit had. Immers, bet verschil van ongeveer 1.500 punten met Roos beteekende. dat Roos op de 10.000 me ter reeds zou moeten beginnen met een handicap van ongeveer 30 seconden, terwijl van der Scheer 50 seconden sneller zou moeten rijden dan Langedijk om nog een kans te maken op den titel, iets wat dus uitgesloten mocht worden genoemd. Niet Roos of van der Scheer waren echter de ernstigste concurrenten van Langedijk, doch Roel Koops, die een prachtige 10.000 meter reed en zich met een tijd van 19 min. 4 sec. zoo fraai plaatste, dat hij van de vijf de plaats naar de tweede klom in de alge meene rangschikking. Koops reed tegen Zwanenburg en de Zuid-Larenaar muntte uit door forsche re gelmaat en uitstekend bochtenwerk. De jon ge Zwanenburg hield echter goed vol en eerst in de laatste ronden werd hij defini tief geslagen. Langedijk en Buyen gaven het elkaar ook niet cadeau. Buyen zakte na 3 km. af en in het laatste gedeelte was er van strijd geen sprake meer, waardoor de tijcl van Langedijk minder gunstig beïnvloed werd. Daar kwam nog bij, dat Langedijk na zonsondergang reed, waardoor de ijscondi- tie niet zulke snelle tijden toeliet als in de middaguren. Mede daardoor slaagde Lan gedijk er niet in den tijd van Koops te ver beteren. Van der Scheer reed de 10.000 meter kra nig uit en ook Roos verrichtte goed werk in zijn rit tegen Havekotte. Zoo kwam dan het einde van het tweedaagsche ijsfeest, het welk bijzonder geslaagd is. De organisatie was goed, het weer en het ijs lieten niets te v/enschen over en de talrijke toeschouwers hebben van echte Hollandsche sport kun nen genieten. De uitslag van de 10.000 meter luidde: 1 Koops 19 min. 4 sec.; 2. Langedijk 19 min. 15.1 sec.; 3. Zwanenburg 19 min. 30 sec.; 4. van der Scheer 19 min. 54.2 sec.; 5. Roos 19 min. 59.9 sec.; 6. Havekotte 20 min. 0.4 sec., 7 Buyen 20 min. 3.2 sec.; 8. Strijbis 20 min. 5 sec. De eindrangschikking luidt: 1. en kam pioen van Nederland Jan Langedijk (Rot terdam) 213.435 pt.; 2. Roel Koops (Zuid- Laren) 215.867 pt.; 3. Jan Roos (Amster dam) 217.202 pt.; 4. Dolf van der Scheer (Rotterdam) 217.497 pt.; 5- Buyen (Amster dam); 6. Zwanenburg; 7. Havekotte. Jan Langedijk kwam met het behalen van den kampioenstitel in het bezit van den wisselprijs voor de kampioenschappen van Nederland, in het hardrijden, de van Helo- maplaquette, ingesteld in 1919. In het sei zoen 1921/1922 won wijlen Max Tetznev den prijs, in 1928 1929 Dolf van der Scheer en in 1932/1933 eveneens Dolf van der Scheer. In alle andere seizoenen is het kampioenschap van Nederland niet verreden. Vele menschen keken Zaterdag met een bezorgd gezicht naar de lucht en naar de thermometer: dooi! Doch niettemin verschenen Zondag te Purmerend een kleine 3500 deelnemers aan den start voor de 72 K.M. dorpentocht. Het ijs was, vooral in 't begin zeer slecht en het zou eenige bladzijden in beslag nemen om alle verwenschingen op te sommen die er geuit zijn. De menigte deelnemers beweegt zich langzaam naar Ilpendam, Monnikendam en dan komt de Gouwzee in zicht. Het ijs is hier veel beter en de hardrijders krij gen gelegenheid om hun capaciteiten te toonen, waarvan ze, ofschoon er tegen wind is, ruimschoots gebruik maken. Overigens biedt het geheel slechts een somberen aanblik, er is nauwelijks één K.M. zicht. Voor Marken staan vele tent jes opgesteld, waar de hongerigen en dorstigen zich tegoed kunnen doen aan broodjes, gebakken bokking en warme chocola. Tusschen al deze drukte door bewegen zich mannen met wijde broeken en vrou wen met kapjes, omslagdoeken en wijde rokken op schaatsen, op priksleedjes en in ijszeilbootjes. Voor den vreemdeling een boeiend en interessant tafreeltje. Over Marken gaat het nu met forsche slagen en den wind achter naar Volen- dam, waar ook weer wijdgebroekte en -gerokte menschen op ons wachten en waar al evenmin eet- en drinkwaren ontbreken. Nu gaat het over Edam en Oosthuizen verder, het ijs is niet best, al zijn hier en daar flinke stukken geveegd, maar de wind in den rug houdt ons op gang. De stoet ligt intusschen geheel uit elkaar en een verscheidene K.M.'s lange file be weegt zich, hetzij snel, met forsche slagen voortrijdende, hetzij zwierende of aan stokken of slierten vereenigd, noord waarts. Hoorn is bereikt, en voor we verder gaan wordt eerst de inwendige mensch versterkt. Met den wind opzij gaat het naar Avenhorn, hier staat veel water op het ijs, maar we komen nog vooruit. Dan buigen we af naar het zuiden, nadat we eerst een stuk terug moesten rijden en nu komt het. Slecht ijs, tegenwind en opeens regen: alles werkt samen om den tocht zoo zwaar mogelijk te maken. Echter het geldt: doorzetten en we bereiken Purmerend, waar we met stijve beenen doch een verheugd gemoed onze deelnemerskaart gaan inleveren, in de verwachting een medaille thuisgestuurd te krijgen, die we zullen bewaren als herinnering aan een zware, maar prettige tocht. Een woord van lof voor de organisatie is hier zeker op z'n plaats, er was gezorgd voor duidelijke controleposten en rich tingaanwijzers; dat het weer zoo slecht medewerkte zullen we maar op rekening van Pluvius schrijven, die in ons land toch reeds een tamelijk groote schuld heeft staan. WIJNAND FROWEIN. Bergen, 7 Januari 1940. MODERNE MACHINES VOOR l'W OKI KWERK! ALKMAARSCHE COURANT. TEL. 3320. KOOPS KAMPIOEN VAN FRIESLAND. Gisteren is op de banen van de vereeni- ging Thialf te Heerenveen het kampioen schap van Friesland in het hardrijden ver reden. Roel Koops was overwegend de beste en wist op alle drie nummers als eerste te eindigen. Hij won hierdoor het kampioen schap van de provincie Friesland. De uitsla gen waren: 500 meter: 1. Koops 51.6 sec., 2. van der Heide 51.9 sec. 3. Schouten 52.6 sec.; 4. van de Garde 52.7 sec.; 1500 meter: 1. Koops 2 min. 55.4 sec.; 2. van de Heide 2 min. 58 sec.; 3. van de Garde 3 min. 0.1 sec.; 4. Schouten 3 min. 1 sec,; 5000 meter: 1. Koops 10 min. 47.2 sec.; 2. Vos 11 min. 4.2 sec.; 3. de Vries 11 min. 6 sec.; 4. van de Heide 11 min. 7.3 sec. Algemeen klassement: 1. en kampioen van Friesland: Koops, 174.786 pt.; 2. van de Hei de 177.963 pt.: 3. van de Garde 179.913 pt.; 4. Schouten 181.123 pt. WEDSTRIJDEN IN OSLO. De Europeesche kampioen in hot hardrij den Berzins uit Letland won in de Noor- sche hoofdstad een wedstrijd over 3000 M. tegen den Amerikaan Wallac De Let no teerde een tijd van 4 min. 53.6 sec. De Noor Haraldsen won een wedstrijd over 1500 meter in 2 min. 21 sec. voor Ma- thisen en Holtungen, die beiden een tijd van 2 min. 22.7 sec. maakten. Op de 5000 meter zegevierde Mathisen in 8 min. 34.6 sec. voor Wangberg (8 min. 35.9 sec.) en Haraldsen (8 min. 41.7 sec.) VASENIUS GESNEUVELD. Uit Helsinki wordt gemeld, dat aan het front ten Noorden van het Ladoga meer de bekende schaatsenrijder Birger Vasenius is gesneuveld. Birger Vasenius, die den leeftijd van 29 jaar bereikte, behaalde het vorige jaar te Helsinki den titel van wi eldkampioen in het hardrijden. Met deze prestatie maakte hij een eind aan de hegemonie der Noren. Immers, sedert 1931, toen de Fin Klas Thunberg den titel voor de laatste maal won, heeft steeds een Noor het wereldkam pioenschap in bezit gehad. Vasenius was een typisch voorbeeld van den modernen Finschen athleet. Een stevig lichaam, middelmatig groot, door en door getraind en gehard tegen alle weersomstan digheden, een athleet met een ijzeren wil, een koppige vastberadenheid om het voor oogen gestelde doel te bereiken, stil en be scheiden, vriendelijk en voorkomend in den omgang met vrienden en bekenden, niet chauvinistisch van aard, maar innerlijk vurig bezield met de gedachte de eer van zijn land hoog te houden. Birger Vasenius, de waardige broeder-athleet van Nurmi was geen sportster of sportheld in den on gunstige beteekenis van het woord, maar de verpersoonlijking van den mensch, bij vvien geestelijke en lichamelijke ontwikkeling gelijken tred hebben gehouden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 3