SPORT EN WEDSTRIJDEN.
Meer dan 3000 deelnemers aan den
IJ.h.N.-dorpentocht.
Geel Uw handen PUROL
Purmerend het schaatsencentrum
van Nederland
EEN MILITAIR
VOORSPEL.
Dorpentocht in Noord-Holland.
EERSTE BLAD
J s s p o r t.
(Van onzen eigen verslaggever>.
Uw verslaggever moet zich thans
Zondagmorgen 11 uur kwijten van
een moeilijke taak: hij moet een ver
slag schrijven van den 2en officieelen
dorpentocht van den Ijsbond Hollands
Noorderkwartier en hij heeft niets kun
nen zien van het ijs! Immers, hij mag,
dan nog zoo zijn deel hebben in de or
ganisatie van den tocht, een zwaie val
op het ijs, een week geleden bijna,
dwingt hem, om zich rustig te houden....
En nu zit hij op twee stoelen, „ergens
in Purmerend" en schrijft zijn eerste
indrukken op van den tocht. Waarbij
hij zich voorloopig moet bepalen tot de
drukte des morgens, om straks zijn ge
gevens te verzamelen van de deelne
mers, van de controles, van de diverse
commissies.
En hij begint!
't Is nu eenmaal niet anders, maar een
tocht als deze uitschrijven beteekent: snel
handelen, snel besluiten. En zoo kwamen de
heeren J. Boot uit Purmerend, J. Trouw uit
Abcoude en uw verslaggever, samen de
dorpentochtcommissie vormende, Woens
dagavond „ergens in Nederland", waar het
derde lid van de commissie zijn land dient,
samen en het resultaat van deze bijeen
komst was, dat de tweede Dorpentocht de
zen Zondag gehouden zou worden.
Lezer, laten wij u niet vervelen met het
weergeven van bijzonderheden over de or
ganisatie. Hoewel een verslag daarvan op
zich zelf tal van merkwaardigheden zou be
vatten. Laten wij alleen maar zeggen, dat
in Purmerend Zaterdagmiddag het aantal
deelnemers de 1600 reeds gepasseerd was
en dat de aantallen in Abcoude, Amsterdam,
Alkmaar en „ergens in Nederland" toen nog
niet bekend waren. En laten wij u er dan
verder nog van verklappen, dat wij Woens
dag j.L meenden zeer royaal te zijn geweest.
„Éen jaar geleden 1400 deelnemers, nou
goed, we bestellen voor dezen keer 2000
startkaartenEn ik maakte er op eigen
risico maar 2250 van.
Welnu, dat aantal is Zaterdag twee keer
verhoogd. En voor mij ligt thans een onoog
lijk klein stapeltje kaarten, dat nog is over
gebleven van de naar ik meen 3500
Een militair voorproefje.
Moeilijkheden zijn er, om overwonnen te
worden. Laa| de commissie daar Vrijdag
morgen plotseling bericht krijgen van een
militairen commandant in onze hoofdstad:
hij zou met een detachement zoo graag mee
willen doen, maarde dienst op Zondag
maakte dat onmogelijk. En of hij met zijn
mannen nu niet Zaterdag kon starten.
't Kostte was telefoontjes de controles
moesten opengesteld worden, start en finish
moesten geregeld worden, maar enfin: Za
terdagmorgen vertrokken een 70 militairen
uit Purmerend voor den 72 K.M. langen
tocht!
De heer J. Boot ontving het detachement
namens den IJ.H.N., sprak een kort woord,
en majoor Smidt beantwoordde het speech-
je. Toen werd het vertrek-signaal gegeven
en de dorpentocht-voorproef was begonnen.
De jongens hadden het best: lekker weer,
geen wind en schitterend ijs. En voort ging
het naar Ilpendam, naar Monnikendam, het
IJselmeer over en Marken „en passant" ge
nomen. En steeds verder ging het door de
mooiste deelen van onze provincie, door het
ijscentrum van Noordholland. Met zijn unie
ke stadjes, zijn landelijke dorpen, zijn eigen,
zeer apart karakter. Voort ging het naar
Hoorn en terug langs een omweg naar Pur
merend. Waar het detachement weer arri-
veeide uitgezonderd drie of vier uitvallers.
Roode koppen, heerlijk blozend! Prettige
stemming! Enthousiast gedoe! Zoo was de
aankomst. En er werd eventjes braaf ge
speecht en braaf hulde gebracht aan den IJ.
H.N., speciaal voor dit extra-werk aan de
heeren Boot en Teerink, hoofdbestuursle
den. En tot aller verrassing kreeg de heer
Boot een uur later ter zijner eere een défilé
te aanschouwen van de dankbare landsver
dedigers, die een onvergetelijken dag had
den gehad!
De „groote" dag.
Maar Zaterdagavond dooide het! Dat was
leelijk. Gelukkig bleef het droog, vroor het
's nachts nog eventjes, doch toen wij Zon
dagmorgen in de kille vroegte naar Pur
merend toerden, stond het water op het ijs.
Geen prettig idee, maarde Neder iand-
sche ijsliefhebber (en wie is dat niet?!) zet
door, is niet bang!
De Koemarkt in Purmerend! Het is nog
donker, als we arriveeren, maar de Doelen
is al druk bezet. En het ruime Marktplein
is al bijna geheel in beslag genomen door
auto's en bussen. Uit alle deelen van het
land zijn ze gekomen, uit alle deelen van
het land komen ze nóg. En als het half acht
is, zijn de eerste honderd deelnemers al ver
werkt. 't Gaat vlot, veel vlotter dan een jaar
geleden (al doende leert men!), maar 't
móet ook vlot gaan. Want als het acht uur
geslagen heeft, is niet alleen de zeer aronte
zaal van de Doelen stampvol, maar staet
buiten een file van zeker 200 meter. En met
•ijf man naast elkaar.
Met ons 20en reiken we startkaarten uit.
Records zijn er om gebroken te
worden. Mag dan de IJ.H.N. een
wereldrecord op zijn naam heb
ben: 3200 schaatsenrijders uit ge
heel ons land startten Zondag in
Purmerend voor den IJ.H.N.-
dorpentocht.
En als het nu eens niet gedooid
had!
In een Amerikaansch tempo! Zoodat on
danks den enormen toeloop niemand al te
lang behoeft te wachten.
En om 9 uur is de grootste drukte achter
den rug.
Maar dan komen de laatkomers. Enschedé
meldt zich pas om 12 uur en tusschen 9 en
12 uur zijn er nog heel wat geweest: indivi-
dueele toeristen, families, die aan den stok
zullen rijden, militaire detachementen met
„brood en koffie mee!", ijsclubs met tien of
twintig leden, enz. enz.
Ja, die militairen! Ik geloof, dat elk wa
pen vertegenwoordigd is; nee, ik weet het
wel zeker.
En dan maken we even een praatje
met burgemeester Kikkert. Hij is al van
7 uur af in de weer en komt nu even
tot rust. Hij heeft zijn zaak prima in
orde en de IJ.H.N. mag zich ook in
Purmerend verheugen op de meest
groote medewerking van de burgerlijke
autoriteiten.
Burgemeester Kikkert is den IJ.H.N.
dankbaar, dat hij deze plaats gekozen
heeft als centrum van den dorpentocht,
wetende, dat dit den neringdoenden ten
goede komt.
Er zijn er meer, die het druk hebben en
waarachtig niet alleen de commissie-leden.
Is niet de bondsvoorzitter, mr. C. A. de
Groot uit Alkmaar, druk bezig geweest
met alle mogelijke beslommeringen? En ko
men er niet plotseling tal van overwachte
moeilijkheden?
Zoo zouden we door kunnen gaan, nog
een heelen tijd. Genoeg echter.
Ze komen!
Plotseling wordt de rust in de Doelen ver
stoord: de eerste rijders komen binnen; de
aller-eerste. Het zijn de rijders Jan v. d.
Bij uit Anna-Paulowna en J. Meijerink uit
Elden (bij Arnhem), die wel een zeer snel
len rit gemaakt hebben. Eventjes met hen
praten: zwaar ijs door de dooi en een moei
lijkheid in Hoorn met de controle. GeluK-
kig, dat een der commissieleden al op reis
was voor een inspectie en dat hij de fout in
Hoorn nog gauw kon herstellen.
En dit commissielid komt enthousiast
terug. Hij had gesproken met zeer bekende
schaatsenrijders en watersportmenschen, die
„en route" waren. Zij waren opperbest te
spreken over de regeling al vonden ze de
baan zwaar. Ook al door den dooi.
Onderweg nog even vragen aan officie
ren, hoe het was! Alles in orde, prima. En
hulde!
Overal waren de posten goed verzorgd;
stroo en overgangen waren gemaakt waar
dat noodig was. En hoe was de medewer
king? In Beets had men de brug maar liefst
den geheelen dag opengezet ten dienste van
de rijders!
En dan Hoorn!Daar werd de controle
door de ijsclub Bangert verzorgd. Maar
waar bleef Hoorn zelf! Er is nog plaats voor
uw club in den IJ.H.N.
Om half één is de rust in de Doelen voor
goed voorbij. De rijders komen binnendrup
pelen; eerst in een langzaam tempo, daarna
vlugger. En het suist ons om de ooren: tal
van verhalen van deelnemers aan den tocht
worden ons verteld, maar hoe die verhalen
zijn, is met geen mogelijkheid weer te ge
ven. Om de eenvoudige reden, dat iedereen
wat weet te vertellen en iedereen iets bij
zonders meent te weten.
Hoofdzaak is, dat de tocht geslaagd is. Al
zijn er maar dat moet op dit oogenblik
nog blijken vanzelfsprekend nog weer
dingen, die verbeterd moeten worden.
Ter herinnering.
Zoo tegen half twee had de commissie
eenig overzicht over de geleverde presta
ties. Natuurlijk was nog slechts een zeer
klein gedeelte der deelnemers „binnen",
mi ar aan de hand van de gegevens kon
mr. de Groot bekend maken, dat mevr. de
Vries-Visser uit Beverwijk in de toeristen-
kl. sse den besten tijd had gemaakt, t.w. 4
uur 10 min. Z.e kreeg natuurlijk bloemen en
de menigte in de zaal bracht een driewerf
hoera op haar uit! En een bijzondere merk
waardigheid: haar wieg stond in Pur
merend!
E.H.B.O.
Lezer, ons. verslag kan niet chronologisch
zijn. We pikten tal van vermeldenswaardige
bijzonderheden op. Zoo komt op dit oogen
blik dokter H. K. Hartman bij ons. Hij weet
niet, dat we behalve IJ.H.N.-er, ook ver
slaggever zijn en doet „dus" onopgesmukt
zijn verhaal: twee auto's waren vanmorgen
uitgerukt en deden dienst langs de geheele
route. Een er van was volledig toegerust
met brancard en toebehooren, terwijl de
andere een aanminnige bezetting had, zoo
dat je eigenlijk wel even „voor je genoe
gen" verbonden zoudt willen worden
VELE DUIZENDEN BEGAVEN ZICH
GISTEREN OP HET IJS.
EnMonnikendam deed
uitstekende zaken.
Niettegenstaande den dooi, welke in
den namiddag van Zaterdag was inge
treden en ook Zondag doorzette, hebben
25 tot 30.000 schaatsenrijders den traditi-
oneelen tocht naar Marken gemaakt. Zij
kwamen uit alle richtingen naar het cen
trale knooppunt: Monnikendam. Amster
dam leverde verreweg het grootste kwan
tum, hoewel ook talrijke schaatsliefheb
bers uit de Zaanstreek, Purmerend en
Hoorn de ijzers onderbonden en het
stadje aan de Gouwzee opzochten. De
tocht was vaak zeer zwaar.
Overal liet de kwaliteit van het ijs veel
te wenschen over. Dit was oorzaak, dat
velen onderweg terugkeerden en Monni
kendam in Het geheel niet zagen. De
schaatsliefhebbers uit de hoofdstad wa
ren er lang niet het slechtst aan toe, hoe
wel ook zij over ijs van mindere kwaliteit
moesten rijden om Monnikendam te be
reiken.
De vereenigingen, aangesloten bij den
ijsbond „Hollands Noorderkwartier" had
den in de afgeloopen dagen hun banen
uitgezet en de sneeuwmassa zoo goed als
volkomen weggeruimd, Door den dooi en
het drukke verkeer waren echter in het
ijs tallooze scheuren ontstaan, waardoor
veel water op het bevroren vlak kwam te
staan. Het rijden was hierdoor lang niet
altijd een pretje.
Op de Gouwzee heerschte een gezellige
drukte. In de haven van Monnikendam
stonden vele „koek en zopies". Er waren
arresleden en ijsschuitjes, terwijl parti
culieren banken hadden neergezet om de
schaatsen onder te kunnen binden voor
den tocht naar het eiland. Het ijs in de
Gouwzee, dat door den dooi al zeer veel
te lijden had gehad, viel na de gunstige
berichten omtrent de kwaliteit dubbel
tegen. Dit weerhield de liefhebbers er
evenwel niet van het eiland op te zoeken.
De gelegenheid tot vertier bood Marken
niet, aangezien ingevolge een in het vori
ge jaar genomen besluit alle openbare
gelegenheden gesloten waren. Dit deed
de bezoekers het eiland spoedig verlaten.
Toen tegen twee uur de regen begon te
stroomen, was de pret spoedig ten einde.
Allen haastten zich van de Gouwzee naar
Monnikendam, waar de café's de drukte,
die reeds 's morgens zeer groot was ge
weest, niet meer konden verwerken. Een
der restauranthouders had voor twee uur
reeds tweeduizend porties erwtensoep
verkocht.
Voor de schaatsenrijders was het nu
niet mogelijk op de schaats naar huis
terug te keeren. De Noord- en Zuid-Hol-
landsche Tramwegmaatschappij had extra
diensten ingelegd, doch het electrisch net
was niet in tact.
Twee-en-een-half uur lang was er na
melijk geen stroom op het net, als gevolg
van den ijzel, waardoor velen gedupeerd
waren. Met allerhande vervoermiddelen
stelde men zich tevreden. Open vracht
auto's en zelfs veewagens wafen zeer in
zwang.
Het einde van dezen min of meer mis
lukten ijs-Zondag was dus niet zeer ge
lukkig, dochMonnikendam had niet
te klagen gehad en uitstekende zaken
gedaan.
OM HET KAMPIOENSCHAP SCHOON
HEIDEN VAN OVERIJSEL.
Noordhollanders wonnen den kam
pioenstitel.
Te Hengelo zijn gister onder auspiciën van
den Kon. Ned. Schaatsenrijdersbond wed
strijden gehouden om het kampioenschap
schoonrijden van Overijsel voor dames en
heeren, terwijl tevens wedstrijden schoon
rijden voor paren plaats hadden. Zoowel de
weersomstandigheden als de toestand van
het ijs waren voor de wedstrijden zeer ge
schikt. De uitslagen waren als volgt:
heeren: kampioen P. C. Timmermans
(Schagen) 212 pt.; 2. H. Wesselo (Bussum)
206 pt.; 3. A. Bakker (Hilversum) 204 pt.
dames: kampioene mevr. SchoorlKeet
man (Barsingerhorn) 206 pt.; 2. mevrouw
SchenkZwaag (Schagen) 189 pt.; 3. mevr.
KraakKroon (Amsterdam) 183 pt.
paren: 1. P. C. Timmermansmevrouw
SchoorlKeetman 646 pt.; 2. H. Wesselo
mevr. Westenburgv. d. Zwaan (Almelol
609 pt.; 3. A. Bakkermevr. Kraak—Kroon
601 pt.
Do E.H.B.O. heeft het gelukkig niet druk
gehad: een flinke beenwonde moest Behan
deld worden. En overigens was het werk
gelukkig onbeteekenend.
Maar het belangrijkste is, dat ook dit on
derdeel der organisatie verzorgd was. En
een woord van hulde aan de actieve afdee-
ling E.H.B.O. van Purmerend is zeker op
zijn plaats.
De oudste deelnemer.
De oudste deelnemer, die den rit uitreed,
was de heer P. Hoek uit Winkel, 71 jaar
oud. Ook het vorig jaar maakte h:j den
IJ.H.N.-tocht mee en volbracht dien!
De snelste rijders.
Hoewel de uitslag er minder toe doet, mo
gen hier de namen der tien snelste rijdeis
volgen:
1. en 2. J. v. d. Bij, Anna Paulowna en G
Smit, A'dam (3 uur 16 min.); 3. en 4 C.
Louwen, Amstelveen en G. T. de Jong, Il
pendam (3 uur 18 min.); 5. G. Zijlstra, On-
derdijk, 3 uur 19 min.; 6. en 7. S. Schut.
Alkmaar en S. Westra, Warmenhuizcn (3
uur 20 min.); 8. en 9. J. Schipper, Omval,
Alkmaar en Jb. Honingh Hz., Durgerdam
(3 uur 21 min.); 10. P. J. Trooster, Amster
dam, 3 uur 22 min.
En dan komt plotseling de Nederlandsche
ski-kampioen Jan Boon bij ons. Hij is thans
gemobiliseerd, mist heel erg de Alpen, waar
hij woont en.is nu enthousiast: Neder
land en de IJ.H.N. hebbpn hem een aparten
sportdag gegeven, een winterschen sport
dag, dien hij niet kende!
't Was mooi. onvergetelijk mooi! Zoo zei-
de hij ons tij het afscheid.
Laten wij het hierbij laten.
als zij ruw of gesprongen zijn. Doos 30 ct.
LANGEDIJK KAMPIOEN VAN
NEDERLAND HARDRIJDEN.
KOOPS HERSTELT ZICH PRACHTIG.
Jan Langedijk heeft Zaterdag te Gro
ningen den titel van Nederlandsch kam
pioen in het hardrijden veroverd: met
een derde plaats op de 500 meter, een
eerste plaats op de 5000 en 1500 meter
en een tweede plaats op de 10.000 meter
wist hij, dank zij ook zijn goede tijden,
het kampioenschap te behalen en Dolf
van der Scheer te onttroonen.
Omtrent het verloop van de 1500 meter
kunnen wij nog het volgende vermelden:
Insiders wisten, dat Jan Langedijk in
goeden vorm was. Trouwens, dat had hij op
den eersten dag der kampioenschappen
reeds bewezen. Maar dat hij den snelsten
tijd op dezen afstand zou maken, had toch
niemand verwacht. Het is voldoende be
kend, dat de kracht van Langedijk op de
lange afstanden ligt, de 5000 en vooral de
10.000 meter. Nu is het merkwaardig, dat
men toch over voldoende sprintcapaciteiten
moet beschikken om een der eerste plaatsen
in de algemeene rangschikking te kunnen
bemachtigen, omdat 1 sec. meer of minder
cp de 10.000 meter slechts 1/20 punt voor het
klassement scheelt, maar 1 sec. op de 500
meter een vol punt en op de 1500 meter 1/3
punt.
Jan Langedijk heeft tijdens de kampioens
wedstrijden laten zien, wat met energie
en rotsvasten wil, kan worden bereikt. Zoo
kon het gebeuren, dat deze deelnemer de
1500 meter won, een afstand, waarin van
der Scheer altijd een specialist is geweest.
Langedijk reed tegen Koops, zijn ouden
rivaal van zooveel buitenlandsche wedstrij
den. Hij gaf den Zuid-Larenaar geen kans
en bovendien bleek zijn tijd buitengewoon
fraai te zijn. Hij reed den afstand in 2 min.
33.9 sec., terwijl de beste tijd, ooit door een
Nederlandsch rijder op een baan in ons land
gemaakt, 2 min. 33.4 sec. bedraagt. Deze
laatste tijd staat op naam van Siem Heiden,
een prestatie, welke Heiden verrichtte op 3
Febr. 1929 te Groningen. Langedijk heeft
den tijd van Heiden dus op een halve sec.
benaderd en behalve aan het uitstekende
rijden heeft hij dat toch ook wel te danken
aan de prachtige conditie van het ijs en het
feit, dat er practisch geen wind stond.
Van der Scheer reed tegen Roos en nam
revanche voor zijn nederlaag op de 500 M.
De beslissing viel pas in de laatste halve
ronde, toen van der Scheer de binnenbocht
kreeg en daarvan voldoende profiteerde om
met bijna 1 sec. verschil als eerste door de
finish te gaan. Buy en verbeterde zijn posi
tie in de algemeene rangschikking door een
goede 1500 meter. Hij kwam tegen Blaisse
uit, doch sloeg zijn tegenstander loyaal.
Zijn tijd van 2 min. 36.8 sec. bezorgde hem
de derde plaats op de 1500 meter en de vier
de plaats in de rangschikking. De stand na
drie nümmers, 500, 5000 en 1500 meter
luidde:
1. Langedijk 155.680 pt.; 2. Roos 157.207
pt.; 3. van der Scheer 157.787 pt.; 4. Buyen
158.387 pt.; 5. Koops 158.657 pt.
Uit dezen stand kan men gemakkelijk de
conclusie trekken, dat Langedijk den titel,
nog voor dat de 10.000 meter gereden was,
practisch reeds in zijn bezit had. Immers,
bet verschil van ongeveer 1.500 punten met
Roos beteekende. dat Roos op de 10.000 me
ter reeds zou moeten beginnen met een
handicap van ongeveer 30 seconden, terwijl
van der Scheer 50 seconden sneller zou
moeten rijden dan Langedijk om nog een
kans te maken op den titel, iets wat dus
uitgesloten mocht worden genoemd.
Niet Roos of van der Scheer waren echter
de ernstigste concurrenten van Langedijk,
doch Roel Koops, die een prachtige 10.000
meter reed en zich met een tijd van 19 min.
4 sec. zoo fraai plaatste, dat hij van de vijf
de plaats naar de tweede klom in de alge
meene rangschikking.
Koops reed tegen Zwanenburg en de
Zuid-Larenaar muntte uit door forsche re
gelmaat en uitstekend bochtenwerk. De jon
ge Zwanenburg hield echter goed vol en
eerst in de laatste ronden werd hij defini
tief geslagen. Langedijk en Buyen gaven het
elkaar ook niet cadeau. Buyen zakte na 3 km.
af en in het laatste gedeelte was er van
strijd geen sprake meer, waardoor de tijcl
van Langedijk minder gunstig beïnvloed
werd. Daar kwam nog bij, dat Langedijk na
zonsondergang reed, waardoor de ijscondi-
tie niet zulke snelle tijden toeliet als in de
middaguren. Mede daardoor slaagde Lan
gedijk er niet in den tijd van Koops te ver
beteren.
Van der Scheer reed de 10.000 meter kra
nig uit en ook Roos verrichtte goed werk
in zijn rit tegen Havekotte. Zoo kwam dan
het einde van het tweedaagsche ijsfeest, het
welk bijzonder geslaagd is. De organisatie
was goed, het weer en het ijs lieten niets te
v/enschen over en de talrijke toeschouwers
hebben van echte Hollandsche sport kun
nen genieten.
De uitslag van de 10.000 meter luidde: 1
Koops 19 min. 4 sec.; 2. Langedijk 19 min.
15.1 sec.; 3. Zwanenburg 19 min. 30 sec.; 4.
van der Scheer 19 min. 54.2 sec.; 5. Roos 19
min. 59.9 sec.; 6. Havekotte 20 min. 0.4 sec.,
7 Buyen 20 min. 3.2 sec.; 8. Strijbis 20 min.
5 sec.
De eindrangschikking luidt: 1. en kam
pioen van Nederland Jan Langedijk (Rot
terdam) 213.435 pt.; 2. Roel Koops (Zuid-
Laren) 215.867 pt.; 3. Jan Roos (Amster
dam) 217.202 pt.; 4. Dolf van der Scheer
(Rotterdam) 217.497 pt.; 5- Buyen (Amster
dam); 6. Zwanenburg; 7. Havekotte.
Jan Langedijk kwam met het behalen
van den kampioenstitel in het bezit van den
wisselprijs voor de kampioenschappen van
Nederland, in het hardrijden, de van Helo-
maplaquette, ingesteld in 1919. In het sei
zoen 1921/1922 won wijlen Max Tetznev den
prijs, in 1928 1929 Dolf van der Scheer en in
1932/1933 eveneens Dolf van der Scheer. In
alle andere seizoenen is het kampioenschap
van Nederland niet verreden.
Vele menschen keken Zaterdag met een
bezorgd gezicht naar de lucht en naar de
thermometer: dooi!
Doch niettemin verschenen Zondag te
Purmerend een kleine 3500 deelnemers
aan den start voor de 72 K.M. dorpentocht.
Het ijs was, vooral in 't begin zeer slecht
en het zou eenige bladzijden in beslag
nemen om alle verwenschingen op te
sommen die er geuit zijn.
De menigte deelnemers beweegt zich
langzaam naar Ilpendam, Monnikendam
en dan komt de Gouwzee in zicht. Het ijs
is hier veel beter en de hardrijders krij
gen gelegenheid om hun capaciteiten te
toonen, waarvan ze, ofschoon er tegen
wind is, ruimschoots gebruik maken.
Overigens biedt het geheel slechts een
somberen aanblik, er is nauwelijks één
K.M. zicht. Voor Marken staan vele tent
jes opgesteld, waar de hongerigen en
dorstigen zich tegoed kunnen doen aan
broodjes, gebakken bokking en warme
chocola.
Tusschen al deze drukte door bewegen
zich mannen met wijde broeken en vrou
wen met kapjes, omslagdoeken en wijde
rokken op schaatsen, op priksleedjes en
in ijszeilbootjes.
Voor den vreemdeling een boeiend en
interessant tafreeltje.
Over Marken gaat het nu met forsche
slagen en den wind achter naar Volen-
dam, waar ook weer wijdgebroekte en
-gerokte menschen op ons wachten en
waar al evenmin eet- en drinkwaren
ontbreken.
Nu gaat het over Edam en Oosthuizen
verder, het ijs is niet best, al zijn hier en
daar flinke stukken geveegd, maar de
wind in den rug houdt ons op gang. De
stoet ligt intusschen geheel uit elkaar en
een verscheidene K.M.'s lange file be
weegt zich, hetzij snel, met forsche slagen
voortrijdende, hetzij zwierende of aan
stokken of slierten vereenigd, noord
waarts. Hoorn is bereikt, en voor we
verder gaan wordt eerst de inwendige
mensch versterkt. Met den wind opzij gaat
het naar Avenhorn, hier staat veel water
op het ijs, maar we komen nog vooruit.
Dan buigen we af naar het zuiden, nadat
we eerst een stuk terug moesten rijden
en nu komt het.
Slecht ijs, tegenwind en opeens regen:
alles werkt samen om den tocht zoo zwaar
mogelijk te maken. Echter het geldt:
doorzetten en we bereiken Purmerend,
waar we met stijve beenen doch een
verheugd gemoed onze deelnemerskaart
gaan inleveren, in de verwachting een
medaille thuisgestuurd te krijgen, die we
zullen bewaren als herinnering aan een
zware, maar prettige tocht.
Een woord van lof voor de organisatie
is hier zeker op z'n plaats, er was gezorgd
voor duidelijke controleposten en rich
tingaanwijzers; dat het weer zoo slecht
medewerkte zullen we maar op rekening
van Pluvius schrijven, die in ons land
toch reeds een tamelijk groote schuld
heeft staan.
WIJNAND FROWEIN.
Bergen, 7 Januari 1940.
MODERNE MACHINES VOOR
l'W OKI KWERK!
ALKMAARSCHE COURANT. TEL. 3320.
KOOPS KAMPIOEN VAN FRIESLAND.
Gisteren is op de banen van de vereeni-
ging Thialf te Heerenveen het kampioen
schap van Friesland in het hardrijden ver
reden. Roel Koops was overwegend de beste
en wist op alle drie nummers als eerste te
eindigen. Hij won hierdoor het kampioen
schap van de provincie Friesland. De uitsla
gen waren:
500 meter: 1. Koops 51.6 sec., 2. van der
Heide 51.9 sec. 3. Schouten 52.6 sec.; 4. van
de Garde 52.7 sec.;
1500 meter: 1. Koops 2 min. 55.4 sec.; 2.
van de Heide 2 min. 58 sec.; 3. van de Garde
3 min. 0.1 sec.; 4. Schouten 3 min. 1 sec,;
5000 meter: 1. Koops 10 min. 47.2 sec.; 2.
Vos 11 min. 4.2 sec.; 3. de Vries 11 min. 6
sec.; 4. van de Heide 11 min. 7.3 sec.
Algemeen klassement: 1. en kampioen van
Friesland: Koops, 174.786 pt.; 2. van de Hei
de 177.963 pt.: 3. van de Garde 179.913 pt.;
4. Schouten 181.123 pt.
WEDSTRIJDEN IN OSLO.
De Europeesche kampioen in hot hardrij
den Berzins uit Letland won in de Noor-
sche hoofdstad een wedstrijd over 3000 M.
tegen den Amerikaan Wallac De Let no
teerde een tijd van 4 min. 53.6 sec.
De Noor Haraldsen won een wedstrijd
over 1500 meter in 2 min. 21 sec. voor Ma-
thisen en Holtungen, die beiden een tijd van
2 min. 22.7 sec. maakten.
Op de 5000 meter zegevierde Mathisen in
8 min. 34.6 sec. voor Wangberg (8 min. 35.9
sec.) en Haraldsen (8 min. 41.7 sec.)
VASENIUS GESNEUVELD.
Uit Helsinki wordt gemeld, dat aan het
front ten Noorden van het Ladoga meer de
bekende schaatsenrijder Birger Vasenius is
gesneuveld.
Birger Vasenius, die den leeftijd van 29
jaar bereikte, behaalde het vorige jaar te
Helsinki den titel van wi eldkampioen in
het hardrijden. Met deze prestatie maakte
hij een eind aan de hegemonie der Noren.
Immers, sedert 1931, toen de Fin Klas
Thunberg den titel voor de laatste maal
won, heeft steeds een Noor het wereldkam
pioenschap in bezit gehad.
Vasenius was een typisch voorbeeld van
den modernen Finschen athleet. Een stevig
lichaam, middelmatig groot, door en door
getraind en gehard tegen alle weersomstan
digheden, een athleet met een ijzeren wil,
een koppige vastberadenheid om het voor
oogen gestelde doel te bereiken, stil en be
scheiden, vriendelijk en voorkomend in den
omgang met vrienden en bekenden, niet
chauvinistisch van aard, maar innerlijk
vurig bezield met de gedachte de eer van
zijn land hoog te houden. Birger Vasenius,
de waardige broeder-athleet van Nurmi
was geen sportster of sportheld in den on
gunstige beteekenis van het woord, maar de
verpersoonlijking van den mensch, bij vvien
geestelijke en lichamelijke ontwikkeling
gelijken tred hebben gehouden.