Schepen, die niet wederkeeren
Bestrijding der duikbooten.
Spott
De duikboot zal niet meer het gevreesde
wapen blijven.
Pluimveeteelt.
TWEEDE BLAD
Schepen tot zinken gebracht.
De Britsche admiraliteit deelt mede,
dat gemeld wordt, dat de vijandelijke
vliegtuigen op 9 Januari aanvallen heb
ben gedaan op kleine, niet geëscorteerde
koopvaardijschepen op de Noordzee.
Volgens ontvangen berichten werden
drie schepen tot zinken gebracht: het
Britsche stoomschip Gowrie (689 ton),
alle leden der bemanning werden door
een Deensch schip gered; 2. het Deen-
sche schip Ivan Kondrup (239 ton), elf
leden der bemanning werden door een
Britsch schip aan land gezet, doch tien
man worden nog vermist; 3. het Deen-
sche schip Feddy (955 ton). Omtrent
het lot der bemanning zijn nog geen be
richten ontvangen.
De ondergang van de Liberty.
Van het Britsche tankschip Liberty
wordt vernomen, dat de bemanning,
nadat een ontploffing een gat in het
vaartuig had geslagen, zich in de red
dingsbooten had begeven, uit vrees, dat
brand aan boord zou uitbreken. Daar
van een dergelijken brand niets bleek,
keerden de kapitein en verscheidene an
deren weder aan boord terug. Enkele
minuten later deden zich twee hevige
ontploffingen voor en vrijwel onmiddel
lijk verdween het schip in de diepte.
HET FRANSCHE LEGERBERICHT.
Het Fransche legerbericht van heden
ochtend luidt:
Een kalme nacht. Plaatselijke activiteit
van de contact-elementen ten westen van de
Vogezen.
BRAND IN PETROLEUMRESERVOIRS
TE NORRKOEBING.
In de petroleumhaven van Norrkoebing
(Zweden) heft gister een hevige brand ge
woed. Een reservoir, inhoudende 6400 liter
benzine en een, inhoudende ongeveer 3000
liter ruwe olie zijn vernield.
KONING LEOPOLD ONTVANGT
DEN BRITSCHEN AMBASSADEUR.
Koning Leopold heeft gisterochtend den
Britschen ambassadeur en diens echtgenoote
ten paleize ontvangen.
NOODVERORDENINGEN.
De Zweedsche radio-omroep deelt mede,
dat een aantal noodverordeningen zijn goed
gekeurd door den Zweedschen rijksdag in
zijn buitengewone zitting. Deze maatrege
len zijn van toepassing in geval van oorlog
of oorlogsdreiging. Zij geven de Zweedsche
regeering speciale faciliteiten voor de be
strijding van spionnage en sabotage, betref
fen een volledige censuur op post, telefoon
en telegraaf en maken het mogelijk perso
nen vast te houden voor ten hoogste dertig
dagen.
WEDEROM AARDSCHOK IN BELGIE
GEVOELD.
Tegen den morgen is gister in La Lou-
vière opnieuw een aardschok gevoeld. Er
werd geen schade aangericht.
UITGIFTE VAN SCHATKISTBONS
IN BELGIE OVERWOGEN.
Het Belgische departement van financiën
overweegt schatkistbons met korten looptijd
uit te geven ter dekking van een gedeelte
der buitengewone kosten, voortvloeiende
uit de mobilisatie. De voorwaarden zijn nog
niet vastgesteld, doch de rente zal naar ge
lang van den looptijd varieeren.
DUITSCHE DUIKBOOT GEZONKEN?
Het Argentijnsche dagblad Globo zegt,
dat de Duitsche duikboot, welke het Brit
sche schip Highland Patriot heeft aangeval
len, na het gevecht dat twee uur heeft ge
duurd, is gezonken.
Het blad voegt hieraan toe, dat dit be
richt afkomstig is van leden der bemanning
van de Highland Patriot.
Ter Britsche ambassade te Rio de Ja
neiro wordt dit bericht bevestigd noch ont
kend.
DE HERSTELWERKZAAMHEDEN
IN SPANJE.
De Spaansche regeering heeft het tweede
gedeelte van het programma van openbare
herstelwerken goedgekeurd. Met dit pro
gramma is een bedrag van 4.200.000.000 pe
seta's gemoeid. Daarvan is 1500 millioen be
stemd voor de wegen, eenzelfde bedrag voor
electrische waterkrachtstations, 1200 mil
lioen voor havenverbeteringen. Het is de
bedoeling, dat de werkzaamheden in tien
jaar voltooid worden.
EEN RAPHAEL ONTDEKT?
hl een kerkje te Apuania zou een schil
derij van Raphael, voorstellende Maria, het
kindeke Jezus en Saint-Remy, den bisschop
van Reims, ontdekt zijn. Het doek draagt de
liandteekening Raphael en den jaardatum
1500.
HONGAARSCH-GRIEKSCH
HANDELSVERDRAG.
Gisteren is te Boedapest een aanvullend
handels- en betalingsverdrag tusschen Hon
garije en Griekenland onderteekend. Bij dit
verdrag zijn de eerder gesloten handelsver
dragen met enkele wijzigingen verlengd.
BOMMEN OP ROMOE.
Officieel wordt uit Kopenhagen medege
deeld, dat een vliegtuig van onbekende na
tionaliteit twee bommen heeft laten vallen
op het Deensche eiland Romoe, voor de
zuidwestkust van Denemarken.
Het vliegtuig kwam uit zuidwestelijke
lichting en verdween later naar zee.
DE OORLOG TER ZEE.
Officieel wordt medegedeeld, dat het
totale aantal Britsche, geallieerde of neu
trale schepen, dat tot dusver geconvoyeerd
werd, 5.911 bedraagt. Het totale aantal
schepen, dat bij het varen in convooi ten
gevolge van vijandelijk optreden verloren
is gegaan, bedraagt 12, d.i. 0.2 procent van
het totaal.
In de veek eindigende op 6 Januari zijn
door optreden van den vijand tot zinken
gebracht 2 Britsche schepen, totaal 5758
ton, en 3 neutrale schepen, t.w het Noor-
sche s.s. Lunr. (959 ton) en de Zweedsche
s.s. La; ag'"'is-Trozelli (1.951 ton) en
Svarton (2475 ton).
EENHEID IN BRITSCHE LUCHTSTRIJD
KRACHTEN IN FRANKRIJK.
Het Britsche oorlogskabinet heeft een
aanbeveling opgesteld om een commando
der R. A. F. te vormen, dat alle eenheden
der Britsche luchtstrijdkrachten in Frank
rijk zou omvatten. Opperbevelhebber van
dit commando zou een luchtvaartofficier
zijn.
Het ministerie van luchtvaart deelt nader
mede: Luchtmaarschalk A. S. Barratt is
aangesteld tot opperbevelhebber van de
Britsche luchtstrijdkrachten in Frankrijk.
Hij zal binnenkort zijn functie aanvaarden.
OOK FINSCHE VISSCHERSVAAR-
TUIGEN DOOR DUITSCHE
VLIEGTUIGEN BESCHOTEN.
Bij hun aanvallen op de scheepvaart
voor de Oostkust hebben de Duitsche
vliegtuigen gister ook vijf Finsche vis-
scherssmakken ^oor de Schotsche Oost
kust met machinegeweren beschoten. Nie
mand der opvarenden werd echter gewond
en de bootjes konden veilig thuis komen.
Het schijnt, dat een stoomschip de aan
dacht van de visschersvaartuigen heeft
afgeleid en dat de vliegtuigen daarop koers
zetten in de richting van dit schip. Later
werd dien kant uit het geluid van ontplof
fende bommen gehoord.
OPTREDEN VAN DUITSCHE
VLIEGTUIGEN.
Het Britsche ministerie van luchtvaart
deelde gister mede:
Vijandelijke vliegtuigen hebben gister
morgen onder dekking van den mist met
bommen en machinegeweervuui aanvallen
gedaan op twee koopvaardijschepen bui
ten de oostkust van Schotland en op twee
andere koopvaarders verder naar het zui
den. De tot dusverre ontvangen berichten
melden, dat geen ernstige schade is ver
oorzaakt en dat slechts één man licht werd
gewond. Een vijfde schip werd aangeval
len door twee Heinkelmachines. Een aan
tal bommen werd neergeworpen en het
schip bekwam schade. Gevechtsvliegtuigen
werden de lucht in gezonden, maar ten
gevolge van het slechte zicht werd geen
contact tot stand gebracht.
Aflossingsschip aangevallen.
Minstens tien personen zijn gewond aan
boord van het door Duitsche toestellen aan
gevallen schip van den vuurtorendienst, dat
uitgevaren was voor de aflossing van een
lichtschip.
Nader wordt gemeld:
Een reddingboot was vertrokken, naar
men gelooft om de gewonden van het aan
gevallen schip weg te halen. Men geloott.
dat minstens één man doodelijk getroffen
is. De Duitschers richtten bij tusschenpoo-
zen gedurende een half uur machinege
weervuur op het schip. Twee en dertig man
werden gewond, eenigen ernstig.
Uit Londen wordt gemeld: Twee niet ge-
indentificeerde vliegtuigen hebben gister
op groote hoogte gecirkeld boven 'n stad in
het gebied van de Firth of Tay in Schotland.
Zij zetten daarop koers naar zee, waar later
vier zware ontploffingen werden gehoord.
Britsche gevechtsvliegtuigen stegen op en
keerden later terug.
Nader wordt gemeld: Gistermiddag zijn
aan de oostkust twee groote Duitsche bom
menwerpers verschenen, die zeer laag vlo
gen. Zij schoten met machinegeweren op
een schip, dat in noordelijke richting voer.
en vielen dit daarna aan met bommen, waar
van geen enkele het schip raakte. Het schip
beantwoordde den aanval met zijn afweer-
kanon en wist zoo de machines op een af
stand te houden.
De Duitsche lezing.
Het D.N.B. meldt uit Berlijn: Duitsche
gevechtsvliegtuigen hebben gisterochtend en
gistermiddag een verkennigsvlucht naar de
oostkust van Engeland en Schotland onder
nomen. Daarbij zijn verscheidene gewapen
de patrouillevaartuigen en koopvaardijsche
pen, die door deze vaartuigen geconvoieerd
werden, aangevallen en vernield.
Alle vliegtuigen zijn onbeschadigd terug
gekeerd.
Het groote publiek leest een dagblad.
Gevolg: de dagblad-reclame
is krachtig en afdoende.
(Van onzen militairen medewerker).
8 Januari 1940.
Het heeft er allen schijn van, dat de
duikboot niet meer het gevreesde wapen
zal blijven, dat de handelsscheepvaart ten
doode zal kunnen doemen. De tegenmid-
delen schijnen het te zullen winnen.
Gedurende den wereldoorlog kende men
geen andere afweermiddelen dan metalen
netten en mijnen en deze konden slechts
worden toegepast om havens en rivier
monden af te sluiten; in volle zee kon een
ongewapend schip slechts trachten, door
met groote snelheid zig-zag te varen, aan
den aanval te ontkomen; ook is het wel
eens gelukt de duikboot zelf te rammen.
Veel gebruik werd ook gemaakt van
duikbootvallen, bewapende handelsvaar
tuigen, welke de duikboot, als deze boven
water naderde, onder vuur nam, een raak-
schot was voor de duikboot, met haar
zwakke metaalhuid meestal noodlottig.
Het gevolg was, dat duikbooten in elk
handelsschip een val gingen zien en het,
zelf onder water blijvende, zonder ver
dere waarschuwing torpedeerden.
Tegen het einde van den oorlog bedacht
men het gebruik der dieptebom, wat een
zeer goed werkend afweermiddel bleek te
zijn. Is ergens de aanwezigheid van een
duikboot vastgesteld, dan snelt een torpe
dojager naar die plaats en laat er eenige
bommen over boord vallen, welke door
verschillende tempeering op verschillende
diepten ontploffen. Explodeert een der
bommen in de nabijheid der duikboot, dan
wordt door den druk van het water de
huid der boot lekgeslagen, het water
dringt binnen en de duikboot gaat met de
geheele bemanning voor altijd naar den
zeebodem.
Toen de oorlog beëindigd was, zijn de
marinedeskundigen de toepassing der
dieptebommen nader gaan bestudeeren en
werd deze verbeterd, zoodat zij thans in
dezen oorlog „het" aanvalsmiddel tegen
de duikboot is geworden.
Het spreekt van zelf, dat vooral ook in
Duitschiand een studie is gemaakt van dit
aanvalsmiddel tegen den duikbootoorlog
en we putten onze gegevens betreffende
dit onderwerp voornamelijk uit de artike
len, welke schout-bij-nacht Karl Donitz,
de „Führer der Unterseebooter" heeft ge
publiceerd in „Die U-bootswaffe".
Het resultaat is echter, dat de U-boot
even kwetsbaar is gebleven tegenover de
dieptebom, welke allerlei verbeteringen
heeft ondergaan, en dat men nog steeds
voortgaat met het verbeteren der midde
len om de plaats op te sporen, waar de U-
boot zich bevindt. Was de U-boot eenmaal
ondergedoken, dan kon men niet weten
waarheen zij zich verplaatst had, het uit
werpen der bommen geschiedde dus op
goed geluk. Wil dit echter succes hebben
dan moeten zij worden uitgeworpen boven
de plaats, waar de U-boot dan is. Om deze
plaats te bepalen heeft men op alle torpe
dojagers luisterapparaten (hydrophone's)
aangebracht, welke vaststellen in welke
richting men de machines der U-boot
hoort. Dit klinkt gemakkelijker dan de
werkelijkheid aangeeft, want ten eerste
maakt de achtervolgende jagei met zijn
machines zelf lawaai en voorts zal de U-
boot zoo geluidloos mogelijk trachten te
varen. Vooral de schroefwenteling van den
jager maakt te veel lawaai. Door velerlei
proefnemingen zijn de Engelschen er toe
gekomen de hydrophones als een kunst-
visch achter den jager aan te sleepen, de
toonhoogte van het geluid der U-booten
onder water werd nauwkeurig vastgesteld
door langdurige proeven. De hydropho
nes zenden geluidsgolven uit, die zoodra
zij goed gericht zijn op de duikboot, als
echo terugkeeren; zelfs op grooten afstand
kan men zoodoende vaststellen in welke
richting de duikboot zich bevindt en door
den duur van terugkeer der echo op hoe
veel afstand zij zich bevindt. De jager
moet nu zorgen boven de duikboot te
komen, zelfs een eind er voor .tempeert de
dieptebommen op de geschatte diepte en
werpt ze uit. Dit uitwerpen geschied ach
tereenvolgens en de bommen worden ook
op verschillende diepten getempeerd dus op
verschillende diepten tot ontploffing ge
bracht.
Konvooien van handelsschepen worden
voorafgegaan door jagers met hunne luis
terapparaten, bovendien gaan nog vlieg
tuigen vooraf, die op groote hoogte niet
alleen een groote oppervlakte kunnen
waarnemen, doch bovendien ook duikboo
ten, welke zich vrij diep onder water be
vinden, kunnen ontdekken.
De vliegtuigen waarschuwen de jagers
per radio en geven door in een kring te
vliegen, de plaats aan waar de U-boot ligt.
Dat dit systeem goed werkt wordt bewe
zen door de weinige verliezen, welke de
konvooien der geallieerden tot dusverre
hebben geleden. Ook op zeeroutes, welke
continue door jagers en vliegtuigen be
waakt worden, zijn de verliezen gering.
Tpch blijft er voor de U-booten nog ar
beidsveld genoeg. Al zal hunne taak als
„torpedodragers" en dus als aanvallers
verminderen, zij kunnen zich daarentegen
ontwikkelen tot mijnenleggers op de
I scheepvaartroutes en voor de uitloop-
havens.
Hoeveel U-booten Duitschiand thans
heeft is moeilijk te schatten. Volgens En-
gelsche taxatie bezat het in Augustus j.l.
een zestigtal en schatte men den aanbouw
op twee per wegje, zoodat ongerekend de
verliezen het getal thans op honderd zou
zijn te stellen.
Omtrent de verliezen bestaan geen be
trouwbare gegevens, zou men waarde hech
ten aan het aantal „olievlekken" gemeld
door marine en vliegtuigen der geallieer
den, dan zouden bovengenoemde honderd
U-booten ieder wel 2 of 3 maal vernietigd
moeten zijn. We wagen ons dus liever niet
aan schattingen. Wel durven we te zeggen,
dat aanmaak der booten gemakkelijker
en vlugger zal gaan, dan oefening der be
manningen. Deze moeten bestaan uit moe
dige, opofferende, goed geoefende mannen,
Het dienen op de U-booten wordt dan ook
als een onderscheiding beschouwd, en
hoe weinig aanlokkelijk zijn er altijd lief
hebbers genoeg voor.
De U-bootdienst wordt onderscheiden
in de onderzeebootschool en de „front
booten."
Van de frontbooten is waarschijnlijk
altijd de helft op zee, terwijl de andere
helft? op de „school" medewerkt aan de
ODleiding der nieuwe bemanningen.
Volgens den commandant Karl Donitz
is hoofdzaak dat de bemanningen het volste
vertrouwen hebben in hun U-booten,
zooals deze zijn gebouwd, en bovenal in
de leiding van den commandant, in wien
men volledig den man moet zien, die het
leven der bemanning in zijne hand heeft.
Zelfs de kleinste U-booten (250 ton)
kunnen weken lang uitblijven door de
groote ruimte, welke voor brandstof is
gereserveerd; het zijn echter vooral de
grootere booten (700 ton) met hun grooten
actie-radius, die op den geheelen Atlanti-
schen Oceaan van hun aanwezigheid
blijk geven.
Schaatsenrijden
DRIE NEDERLANDSCHE RIJDERS
NAAR OSLO.
Belangrijke wedstrijd tegen Noor
wegen.
Naar wij vernemen zullen Jan Langedijk
(Rotterdam), Roelf Koops (Zuidlaren) en
Dolf van der Scheer (Rotterdam) door het
presidium van den Kon. Ned. Schaatsenrij-
dersbond naar Noorwegen worden uitge
zonden om te Oslo op 20 en 21 Januari a.s.
deel te nemen aan een internationalen wed
strijd over de afstanden 500, 1500, 5000 en
10.000 meter.
De rijders zullen Vrijdag a.s. per vlieg
tuig naar het hooge noorden vertrekken,
waar zij nog een week gelegenheid krijgen
te trainen. De wedstrijd te Oslo zal bestaan
uit een tweekamp tusschen een Noorsche
ploeg en een team, hetwelk zal worden
samengesteld uit de te Oslo vertoevende
buitenlandsche rijders.
Op het oogenblik zijn in de Noorsche
hoofdstad b.v. de Amerikaan Wallace, de
Europeesche kampioen Berzins (Letland),
enkele Zweden, waar nu de drie Nederlan
ders nog bij komen. Hoe de ploeg der bui
tenlanders zal zijn samengesteld, is nog
niet bekend, doch in ieder geval zal daarbij
overleg worden gepleegd met den president
der I.E.V., den heer G. W. A. van Laer.
DE ELFSTEDENTOCHT.
Deze week in geen geval.
Het is thans zeker, dat de elfstedentocht
laugs de traditioneele route, met vertrek
en aankomst te Leeuwarden, in geen geval
in den loop van deze week zal kunnen plaats
vinden. Bij doorgaand vriezend weer zal het
centraal bestuur zich nader beraden om den
tocht uit te schrijven. In ieder geval zal het
vaststellen van den datum tijdig geschieden,
opdat liefhebbers uit andere deelen van het
land gelegenheid krijgen zich aan te melden
en voor te bereiden.
De route LeeuwardenHarlingen is tot
nu toe voor de scheepvaart opengehouden.
LeeuwardenDokkum is vandaag gestremd,
doch men kan er niet rijden door de schot
sen. De verkorte route van Franeker naar
Dokkum is nog niet vertrouwd, hetgeen ver
oorzaakt wordt door de stroomingen. Trou
wens, het water is dezen winter zeer on
rustig en dat is de oorzaak, dat niet overal
het ijs mooi en betrouwbaar is. Wel over
weegt het centraal bestuur een andere rou
te te kiezen, b.v. van Dokkum over Oud-
kerk naar Leeuwarden, doch dit gedeelte
moet eerst geïnspecteerd worden. Van Leeu
warden aar Stavoren en van Stavoren naar
Harlingen is prachtig ijs. In Sneek echter
kan men niet rijden, zoodat hier de ijzers
moeten worden afgebonden. Ongetwijfeld
kan men prachtige tochten maken, doch de
geheeel route voor den elfstedentocht is in
ieder geval deze week niet te berijden,
wat zeer zeker een teleurstelling zal betee-
kenen voor het groot aantal liefhebbers, dat
gehoopt had, dezer dagen aan den traditio-
neelen rit te kunnen deelnemen.
Tafeltennis.
LUTO IN DE HAARLEMSCHE
KAMPIOENSCHAPPEN.
Enkele Luto-spelers(sters) hebben deze
week deelgenomen aan het te Haarlem ge
houden tornooi om het kampioenschap der
afd. Haarlem.
De resultaten waren lang niet slecht. Jan
Brandse slaagde erin het tot de laatste vier
te brengen en verloor toen in de demi-finale
van v. Abbevé, titelhouder 1939 en winnaar
van dit tornooi.
De dubbel Brandse-de Lange werd even
eens in de demi-finale uitgeschakeld na
twee long sets van 29-27 resp. 26-24 tegen de
Gebrs. Wolters, kampioenen van Nederland
H.D. eerste klas en die ook in dit tornooi
de eindzege behaalden.
Mej. Reuling bracht het bij het dames
enkelspel tot een eervolle tweede plaats,
terwijl mej. M. Pie als derde eindigde.
Laatstgenoemde speelster bracht het met v.
Abbevé tot een tweede plaats in het ge
mengd dubbel. De leden van Luto hebben
in Haarlem een uitstekenden indruk achter
gelaten.
Vragen, deze rubriek betreffende, kunnen
gesteld worden aan dr. B. J. C. te Hennepe,
Heemraadsingel 111, Rotterdam. Postzegel
voor antwoord insluiten en blad vermelden.
Werkzaamheden in den winter. H.
Vorigen keer heb ik er uitdrukkelijk op ge
wezen, dat het hok tochtvrij en droog moet
zijn. Koude is niet zoo erg als vocht. Om het
hok frisch te houden is veelvuldig schoon
maken van de mestplanken zeer noodig. De
kippen zitten veel meer in het hok dan in
den zomer en op de mestplanken wordt
veel meer mest gedeponeerd, die bij wisse
lend weer en bij nog al eens wisselend voer
vaak dun is en dus ook veel vocht in het
hok brengt. Soms wordt wel eens het strooi
sel opgedroogd door het hok warm te sto
ken met een kunstmoederkachel. Dit wordt
dan niet gedaan om het hok te verwarmen,
want dat is voor de kippen niet noodig, maar
om het strooisel te drogen. In verband hier
mede moet ook goed op de drinkbakken ge
let worden. Deze moeten zoo .gesteld zijn dat
ei geen water uit gemorst kan worden.
Groen voer moet alleen uit een ruifje ge
voerd worden dan men gemakkelijk van een
paar stukken kippengaas kan maken. Het
graanvoer moet met het oog op de zuinig
heid, tegengaan van verlies, ook uit de bak
ken gevoerd worden. De theorie is wel altijd
geweest het in het strooisel onder te harken,
om de kippen wat te doen te geven het op
te zoeken, maar ten eerste gaat er op die
manier graanvoer verloren en ten tweede is
gebleken dat het niet noodig is. Kippen in
batterijen die dus vrijwel geen beweging
kunnen nemen en hun graanvoer ook uit
bakjes moeten eten gedijen evengoed en leg
gen evengoed als kippen die losloopen.
Het voeren uit bakken heeft ook nog het
voordeel dat men er meer oog op houdt wat
de kippen eten, terwijl er anders vaak onge
merkt verbazend veel verloren gaat door
wat misschien muizen en ratten weghalen.
We kunnen thans op de samenstelling van
het voer geer invloed uitoefenen, deze
wordt volgens de omstandigheden zoo goed
mogelijk geregeld. In betere tijden moest
men thans al ernstig aan den a.s. foktijd
gaan denken en daar met het voer op reke
nen door er een flinke hoeveelheid vitami
nen aan toe te voegen.
Legvoer kan aan andere eischen voldoen
dan foktoomvoer en vooral voor vroegbroed
in een tijd dus dat de natuur feitelijk nog
niet meewerkt is een hooger gehalte aan
vitaminen in het voer noodig dan voor leg
kippen. Vergeet in elk geval de gritbakken
niet, leggende kippen hebben veel kalk noo
dig. Schelpengrit is als zoodanig heel nuttig.
Bij koud weer kan men het meelvoer aan
maken met wat lauw water, althans een
deel van het dagrantsoen. De kippen lusten
dat zeer gaarne en men make dan een porti»
klaar die ze achter elkaar in een half uurtje
op kunnen eten.
We gaan al weer hard den broedtijd tege
moet en niet alleen met het voer, maar ook
met andere zaken moet daarop gerekend
worden. Om te beginnen moet alles wat met
het broeden samenhangt in orde gemaakt
worden. Vaak laat men het er met thermo
meters, regulateur-capsules, branders enz.
wel eens op aankomen, maar met dat septee-
ren zou men onder de tegenwoordige om
standigheden wel eens leelijk vast kunnen
loopen. De levertijd kon wel eens veel lan
ger zijn dan in den goeden ouden tijd, men
houde daarmede dus rekening.
In verschillende vakbladen leest men al
beschouwingen over den komenden broed
tijd of men veel of weinig moet broeden enz.
enz. Ik voor mij waag me niet aan voorspel
lingen. Voor zoover doenlijk zullen de auto
riteiten wel bijtijds waarschuwen. Wij
allen koesteren natuurlijk wel de hoop, dat
de vrede snel weer zal komen en we weer
rustig ons bedrijf in vollen omvang zullen
kunnen voortzetten. Wel lijkt het mij ge-
wenscht meer aandacht te besteden aan het
z.g. sexen der kuikens, dit wil zeggen het
laten sorteeren der kuikens kort na het uit
komen in haantjes en hennetjes. In andere
landen is men ons daarmede voor en vooral
nu het voer zuinig moet gebruikt worden,
lijkt het mij goed dat er zoo weinig mogelijk
voer besteed wordt aan waardelooze haan
tjes. Bovendien bepaart het opruimen der
haantjes aan kunstmoederruimte, kunstmoe
der-verwarming en arbeid. In advertenties
in de pluimveebladen kan men adressen vin
den van personen, die zich met het sexen
belasten. Maar men moet zich natuurlijk
bijtijds daartoe opgeven. De Japanners, die
dit werk het best doen, werken uiterst snel
en accuraat. Door het verwijderen der haan
tjes wordt ook de kans op besmettelijke
ziekten geringer, waarbij ik dan vooral denk
aan de pullorum. Het pullorum-onderzoek
moet klaar zijn voor het broedseizoen aan
vangt en vooral in de laatste paar jaren, nu
dat onderzoek sterk uitgebreid is, is wel ge
bleken, hoe nuttig het werkt en hoe sterk
de pullorum-ziekte er door verminderd is.
Bij het pullorum-onderzoek krijgt men met
een alle dieren in de hand en kan dan meteen
eens oordeelen hoe het met de gewichten
staat en of er afwijkingen bij de dieren op
vallen, waardoor ze als fokdieren ongeschikt
zijn. Let daarbij vooral op afwijkingen van
de oogen-blindheid, vergroeide pupillen in
grijze oogen komen vaak voor in koppels
waarin verlamming schuilt pas dus op van
zulke kippen niet te fokken.
Gebruik dus de gelegenheid die het pul
lorum-onderzoek biedt om alle kippen nog
eens heel nauwkeurig te beoordeelen. Let
daarbij ook op kalkpooten, voetgezwellen-
en dergelijke afwijkingen, die een kip wel
niet direct waardeloos maken als legkip,
maar haar toch ongeschikt maken voor den
foktoom.
Blijf bij de kippen op luizen letten, behan
del de zitstokken ook in den winter met mid
delen tegen de luis en tevens met carboleum
tegen de bloedmijten.
Dr. B. J. C. TE HENNEPE.
Nadruk verboden.
Het cachet van de zaak kent
men aan de courant,
waarin zij
adverteert.