MORTH CTATE De „Friesland" moet als verloren worden beschouwd. BUROL verzacht en geneest Eind December 271.025 werkloozen. Morgen distributie van erwten en boonen. Lasch-apparaat sprong uit elkaar. Telegrambrieven naar Oost en West-lndië. Het einde van het s.s. „Arendskerk". Ruwe handen Oproep aan Protestantsch Nederland. TWEEDE BLAD. AL KMA AR S C H E COURANT VAN DONDERDAG 18 JANUARI 1940. Als het ijs weer gaat kruien ook de andere schepen in gevaar. Een van de drie schepen van het convooi over het IJselmeer, de „Friesland" is zoo zwaar door het ijs beschadigd, dat zij geheel als ver loren moet worden beschouwd. De twee andere schepen zijn ook ernstig beschadigd. Wanneer het ijs wéér zou gaan kruien zijn ook deze sche pen, de „Holland" en de „IJsel" verloren. De redacteur van het A.N.P., die den tocht met het s.s. Holland medemaakte, schrijft r.a zijn terugkeer in Amsterdam nog het volgende: De toestand van de drie schepen van de reederij Koppe N.V. de Friesland, de Holland en de IJsel was, toen wij gister morgen om half tien met de ijsvlet naar El- burg vertrokken niet ongunstig. Er was geen wind en de zon scheen prachtig. Het ijs was volkomen rustig, zoodat althans op dat oogenblik voor de 26 achtergebleven opva renden geen gevaar te vreezen was. De toe stand van de schepen is n.l. van dien aard, dat, indien het ijs weer gaat kruien ook de Holland en de IJsel als verloren beschouwd moeten worden. Van de Friesland zal weinig of niets meer te redden zijn. Wij maakten Dinsdagmiddag tegen één uur een tocht over het ijs van de Holland af naar dit schip om de schade in oogenschouw te nemen. Wat wij te zien kregen is mis schien het beste te vergelijken met een leeg blikje, waarop met een hamer is geslagen. De ontstellende kracht van het kruiende ijs had de flanken van het schip samenge drukt. Vrijwel geen zij- of dekspant was meer heel. De dekken stonden bol, de tweede klassekajuit in het voorschip was één groote ravage van stukken houtwerk. De brug was gebroken en het schip was doorge- knakt, waardoor de mast was ge spleten. Dat het schip dan ook gistermorgen nog niet ten onder was gegaan is vermoedelijk te danken aan het feit, dal het wrak tus- schen het ijs gekneld zit en het water ter plaatse niet diep is, zoodat de mogelijkheid bestaat, dat het schip op den bodem van het IJselmeer rust. Gistermorgen stond het water op het dek. Beide andere schepen minder beschadigd. De beide andere schepen zijn er gunstiger afgekomen, al hebben ook zij zulke zware schade opgeloopen, dat zij de eerste zes of acht maanden niet meer zullen kunnen varen. Van beide schepen zijn de flanken inge drukt en circa tien spanten gebroken. Bij de IJsel is de reserve-pompinsiallatie, welke in de machinekamer stond opgesteld, door het indrukken van den scheepswand naar binnen geschoven en totaal gebroken. Het schip maakt aan beide boorden water, doch de lekken konden in den loop van Dinsdag grootendeels worden hersteld en met be hulp van de machinepomp is het thans ruimschoots mogelijk het nog binnenstroo- mende water weg te pompen. Aan boord van de Holland is in de ma chinekamer schade ontstaan aan beide boor den. De bakboordstortkoker is ontzet. Het roer is ernstig beschadigd en de askoker ge broken, waardoor een flink lek is ontstaan. Ook in het ruim is aan de stuurboordzijde, een lek gekomen. De bakboordhut in de eerste klassesalon is geheel vernield. Door gebroken spiegels levert deze salon een troosteloos aanzien, doch bij nadere be schouwing valt de schade hier nogal mede. Beide schepen hebben echter zooals kapitein Berends van de IJsel zeide hun kracht verloren, door de schade aan de con structie. De scheepswanden zijn hierdoor niet meer in staat weerstand te bieden tegen grooten druk en mocht de wind het ijs we derom opstuwen, dan wordt de toestand zeer precair. Op den tocht naar Elburg merkte 't gezel schap tegen 11 u., dat er inderdaad werking in 't ijs was gekomen. Er kwam uit 't noor den een sneeuwstorm opzetten. Langs de kust zijn echter maatregelen getroffen om spoedig hulp te kunnen bieden, zoodat de levens van de opvarenden niet direct gevaar loopen. Aanvankelijk een voorspoedige reis. Aanvankelijk was de reis, welke Maan dagochtend om zes uur was aangevangen, voorspoedig. Slechts bij Durgerdam en bij Pampus hadden de schepen werkelijken tegenstand te overwinnen. Er werd geva ren in kiellinie. Voorop de „Friesland", wel ke uitgerust was met een ijsploeg, daarach ter de Holland en vervolgens de IJsel. Op de achterstevens der schepen was een stalen constructie aangebracht, waarin de voor stevens van het volgende schip pasten. Hier door was het mogelijk het machinevermo- gen der drie schepen te combineeren, zoo dat het totaal bereikt kon worden van 750 p.k., immers elk schip had een vermogen van 250 p.k. Bij Pampus kwam de eerste tegenslag. De Friesland raakte bekneld, waardoor één van de spanten aan bakboord ontzet werd. Hierdoor was het niet meer mogelijk, dat dit schip voorop voer. Zijn plaats werd ingenomen door de IJsel, waar van de voorsteven op ijsbreken gebouwd is. Opgestuwd door de Holland wist de IJsel een gemiddelde snelheid van vier km. per uur te bereiken. Achteraan voer de Fries land. Tot ten Zuiden van Urk ging alles uit stekend. Slechts zelden behoefden de sche pen te stoppen om ruimte te maken en met een aanloop een ijsbarrière te overwinnen. Ten Zuiden van Urk echter had de Oosten wind groote ijswallen gevormd. De tegen stand was hier zeer sterk en het bleek wel dra, dat het niet mogelijk was, vóór het vallen van den avond Kampen te bereiken, integendeel, men was om half elf des avonds niet veel verder opgeschoten, zoodat beslo ten werd, den nacht tusschen het ijs door te brengen. Bij het aanbreken van den dag, Dinsdagmorgen, begon de tocht opnieuw. Het ijs bood nu zeer sterken tegenstand en slechts voetje voor voetje kwamen de sche pen vooruit, tot om half twaalf het nood lottig ongeval gebeurde. De Friesland werd door het opstuwende ijs zoozeer gekraakt, dat het schip als verloren moet worden be schouwd. Vervolgens zijn de ijsbrekers Daniël Goedkoop en Wilhelmina Goedkoop ter as sistentie uitgevaren, nadat de opvarenden met kolen op het ijs geschreven hadden, dat hulp gewenscht was en dat de schepen door het ijs lek waren gestoten. Sportvliegtuig boven de schepen. De burgemeester van Urk heeft voorts gistermiddag omstreeks drie uur den sport vlieger Heymans telefonisch verzocht een brief op een der vastgeraakte schepen te werpen, waarin de vraag werd gesteld of er nog een ijsvlet noodig was. De heer Hey mans cirkelde op geringe hoogte boven de schepen en wierp vervolgens den brief met ballast omlaag. Nadat.de leden-der beman ning den mhoud hadden gelezen, schieven zij met kolen op het ijs het woord „neen". De heer Heymans begaf zich daarop naar den burgemeester van Urk, wien hij de boodschap overbracht. Deze evenwel 'wilde ter geruststelling een uitvoeriger boodschap hebben, waarop Heymans andermaal op steeg en een tweeden brief op een der sche pen wierp, waarin om een uitvoeriger ant woord werd verzocht. Wederom met behulp van kolen versche nen op het ijs de woorden „indien noodig lichtseinen". Onmiddellijk keerde de lieer Heymans naar Urk terug om het antwoord bij den burgemeester te laten afgeven. De sportvlieger vertelde nog, dat hij ge zien had, dat de achtersteven van een der schepen geleidelijk zonk. terwijl een tweede schip water maakte. Aan het derde vaartuig kon hij niets bijzonders bemerken. I 1 AMERICAN CIGARETTESj De directeur van den rijksdienst der werkloosheidsverzekering en arbeidsbemid deling deelt de volgende resultaten mede van de verzameling door het Centraal Bu reau voor de Statistiek van de voorloopige gegevens over de week van 27 tot en met 30 December 1939. Arbeidsbemiddeling. Op 30 December 1939 waren bij de organen der openbare arbeidsbe middeling ingeschreven 345.551 werkzoekenden (329.505 mannen en 16.046 vrouwen). Hiervan waren 271.025 (259.989 mannen en 11.036 vrouwen) werk loos en waren 58.734 personen door overheidshulp tewerkgesteld bij cul tuur-technische en administratief daarmede gelijkgestelde werken. Blijkbaar waren er dus 15.792 personen als werkzoekende ingeschreven, die in het vrije bedrijf werkten, doch ander werk zochten. <t Werkloosheidsverzekering. In de week van 27 t/m 30 Dec. 1939 waren bij gesubsidieerde vereenigingen met werk- loozenkas aangesloten 592.406 personen, waaronder 75.395 landarbeiders. Van de 517.011 verzekerden buiten de landarbeiders was het werkloosheidspercen tage 24.1 (in de vorige verslagweek van 4 t/m 9 December 1939 was dit percentage 19.1). Voor de 592.406 verzekerden, met inbegrip van de landarbeiders, was het werkloos heidspercentage 26.5 (vorige v' k 18.2). Groene erwten-regeling vervalt. Zooals reeds werd gemeld, worden met ingang van morgen 19 Januari, alle soorten droge peulvruchten, tenzij vaststaat, dat de ze niet voor menschelijke consumptie be stemd zijn en met uitzondering van groene erwten, spliterwten en linzen, in distributie gebracht. De vroegere speciale regeling, welke be oogde de verstrekking van peulvruchten aan zieken en instellingen mogelijk te ma ken, komt hiermede te vervallen. Naar wij voorts vernemen kunnen met in gang van morgen, 19 Januari, de plaatselijke distributie diensten, op vertoon van door de controleerende medische instantie afgege ven formulieren, aan hen voor wie zulks op medische gronden noodzakelijk is, extra consumentenbonnen verstrekken. Instellingen zullen in de week van 14 tot en met 20 Januari 1940 toewijzingen voor droge peulvruchten rechtstreeks van het centraal distributiekantoor ontvangen. Gisteravond is in de smederij van den heer Brouwer te Doetinchem een ernstig ongeluk gebeurd. Door nog onbekende oorzaak sprong een lasch-apparaat uit elkaar, waarbij de 60-jar ge vader van den heer Brouwer werd getroffen en op slag gedood was. Drie knechten, die in de smederij aanwezig waren op het oogenblik der ontploffing, bleven ongedeerd. De politie stelde onmiddellijk na het gebeurde een uitgebreid onderzoek in. Ter voorkoming van vertraging. De oorlogstijd brengt allerlei moeilijk heden mede, waartegen, wanneer deze zich buiten de landsgrenzen, en in ieder geval buiten de draagwijdte der middelen tot handhaving onzer souvereiniteit liggen, wei nig te doen is. Een zeer hinderlijke moeilijkheid is b.v. de in beslagneming en daarop in sommige gevallen volgende prijsverklaring van de briefpost, welke met Nederlandsche schepen en vliegtuigen tusschen Nederland en de Ne derlandsche Overzeesche Gewesten wordt vervoerd. Dit brengt een vertraging en on zekerheid in het briefpostvervoer tusschen de verschillende deelen des Rijks, welke voor alle belanghebbenden veel ongerief brengt. Vooral in het zakenleven, waar men veelal van preciese tijdstermijnen afhanke lijk is, wordt deze storing van het overzeesch postvervoer als uitermate hinderlijk gevoeld. Deze moeilijkheden zijn voor P.T.T. aan leiding geweest, zich te bezinnen op een mo gelijkheid van gedachtenverkeer met de Overzeesche Gewesten, welke eenerzijds als ongestoord en onvertraagd zou kunnen wor den gegarandeerd, anderzijds, ook bij ver zending van langere berichten, niet te duur mocht worden. De hiervoor gevonden oplossing, de telegrambrieven vol doen in hooge mate aan deze beide eischen. Telegrambrieven worden op die trajecten, waar de Staatssou- vereiniteit over het postvervoer wa ken kan, dus binnen de landsgrenzen en die der Overzeesche Gewesten, per snelste postgelegenheid ver voerd. Op het internationale traject echter worden zij via den, geheel met Nederlandsche middelen be dienden en onschendbaren radioweg verzonden. Tusschen Kootwijk en Bandoeng resp. Paramaribo reizen telegrambrieven „via Hollandradio". De prijs dezer telegrambrieven is zóó laag gehouden, dat geen zakenman, en geen par ticulier, die bij zekere en tijdige aankomst ernstig belang heeft, daarin een bezwaar zal zien. Voor ruim één rijksdaalder bereikt een telegrambripf van 50 woorden zijn overzee sche bestemming. Bij een gebruik van meer dan 100 woorden, daalt de woordprijs, voor dat meerdere, van 5 cent tot 3 cent per woord. De overkomstduur is gesteld op ongeveer den termijn, dien dé brieven in vredestijd daarvoor noodig hadden met de luchtpost: zes dagen. Dien termijn nog korter stellen zou niet juist zijn, omdat dan het briefka- rakter verloren zou gaan en oor snellere (telegrafische) gedachtenwiss.iing vormen de nationale telegrammen het goedkoope telegraafverkeer. Scheiding, ook naar den kostprijs, van wat als telegraaf- en wat tenslotte als versneld briefverkeer bedoeld is, blijft noodzakelijk. Men verwarre deze telegrambrieven ech ter niet met brieftelegrammen, welke ver traagde telegrammen zijn, met een, verge leken met de telegrambrieven, hooger tarief. Telegrambrieven worden thans naar alle Nederlandsche Overzeesche Gewesten: Ne- derlandsch-India, Suriname en sedert 15 Januari ook naar Curasao met omliggende eilanden ter verzending aangenomen. ENKELE WATERGEBIEDEN IN STAAT VAN BELEG. Gisteren is verschenen Staatsblad no. 180, bevattende het koninklijk besluit van 17 Januari 1946, tot verklaring in staat van be leg van enkele gedeelten van het grondge bied des rijks. Blijkens dit besluit zijn met ingang van gister in staat van beleg verklaard enkele nauwkeurig -aangegeven watergebieden des rijks voor zooverre die gedeelten niet reeds bij K. B. van 1 November 1939 (Staatsblad no. 189) in staat van beleg waren verklaard. Hiertoe behoort o.a. het territoriaal zeege bied, liggende voor de gemeente Callants- oog, dit gebied naar het noorden, resp. het zuiden begrensd door loodlijnen, getrokken zeewaarts vanuit het meest noordelijke, resp. het meest zuidelijke punt van de laag- waterlijn van die gemeente. In verband met het bovengenoemde K. B. waarbij aan het reeds in staat van beleg verklaarde gebied eenige uitbreiding wordt gegeven, vernemen wij ter bevoegder plaatse dat aan deze uitbreding geen enkele betee- kenis moet worden toegekend. Het betreft hier slechts een toevoeging van eenige klei ne aangrenzende strooken watergebied, waardoor een meer juiste begrenzing van 't betreffende gebied wordt verkregen. BRAND IN BARAK VOOR MILITAIREN TE BOEKEL. Gebouw geheel uitgebrand. Gisteravond is te Boekei (N.-Br.) een houten barak, waarin ruim 250 militairen waren gehuisvest, totaal uitgebrand. Langs den nieuwen weg BoekeiVen horst, in de gemeente Boekei, zijn zes barakken voor militairen gebouwd, welke vijftig tot zestig meter uit elkaar staan. In een dezer barakken ontstond gister avond omstreeks half elf door nog niet be kende oorzaak brand. Het vuur dat gretig voedsel vond in de zakken stroo, nam weldra zulk een omvang aan, dat aan blusschen niet viel te denken. Binnen een half uur was het houten gebouw met den grond gelijk gemaakt. De militairen heb ben weinig van hun uitrusting kunnen redden. Een vereenigingsgebouw is voor- loopig den militairen ter beschikking ge steld. Interview met den kapitein. De kapitein van de Arendskerk heeft gis teravond uit Lissabon met de Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij getelefoneerd en medegedeeld, dat de ge- heele bemanning daar ter plaatse is aange komen. Allen bevinden zich in goeden wel- stand._ Het Europeesche deel van de beman ning zal zoo spoedig mogelijk per trein naar Nederland vertrekken. Interview met kapitein Wijker. De gezagvoerder van de Arendskerk, de heer C. J. H. Wijker, heeft in een inter view met Reuter o.m. het volgende ver klaard: „Wij waren op weg naar Kaapstad en Durban met een lading stukgoederen. Wij waren om 1 uur 's middags Ouessant gepas seerd, toen wij ver voor ons iéts aan den gezichtseinder zagen, dat naar onze meening een mijnenveger was. Plotseling daalde een kogelregen in de buurt van ons schip neer. Toen wij dichterbij kwamen, zagen wij een duikboot, die voortdurend dich terbij kwam, bleef vuren en mij bevel gaf te stoppen. Hoewel mijn schip volkomen stil kwam te liggen, bleef de duitboot vuren. Gehoor gevende aan het bevel der Duit- schers heb ik mijn eersten officier met de scheepspapieren naar de duikboot gezonden. Het onderzoek der scheepspapieren. Na de papieren te hebben onder zocht, zeide de commandant van de onderzeeboot dat het hem speet, doch dat hij het schip moest tot zin ken brengen, daar de lading uit contrabande bestond. Omdat zij be st e m d was voor Z u i d-Af r i k a, beschouwde hij c.e lading als contra bande, niet wegens haar 'aard. Mijn schip, aldus de heer Wijker, ver voerde slechts stukgoederen en daar was geen contrabande bij. De eerste officier was zeer onder den in druk van de vriendelijkheid van den Duit- schen commandant, die zeide, dat het hem zeer speet zoo'n goed schip tot zinken te moeten brengen, doch dat hij zijn plicht moest doen. Ik moet hier aan toevoegen, dat mijn schip pas een jaar oud was en beschouwd werd als een der beste vrachtschepen ter wereld, aldus de kapitein. De duikboot zelf sleepte de boot terug en gaf de bemanning een half uur haar te ver laten. Dat -hebben wij in drie booten ge daan. Toen vij ver genoeg waren, zagen wij dat het geheele dek, de mast en de lading van ons schip waren opgeblazen. Het schip brak in stukken uiteen en zonk. Wij zagen duidelijk de uitwerking der ont ploffing. ""wee uur rondgezwalkt. Wij zijn twee uur in de reddingbooten ge weest en werden toen opgepikt door het Italiaansche stoomschip Fedora. De Italiaan- sche bemanning was buitengewoon aardig voor ons. Gisterochtend passeerde de Poeloe Bras (van de Stoomvaart-Mij. Nederland) en daar dit schip op weg was naar Lissabon en het Italiaansche schip niet, gingen wij over. Wij waren met ons zestigen, met twee pas sagiers, de heer en mevrouw Brouwer. Allemaal waren ze zeer cordaat. Ik moet zeggen, dat mevrouw Brouwer wonderlijk kalm en beheerscht is geweest. Wij hebben al wat wij aan boord hadden verloren en hadden slechts onze kleeren, daar ons slechts een half uur was gelaten om de boo ten te nemen voor de ontploffing werd ver oorzaakt. De eerste officier vertelt. De eerste officier van de Arendskerk, de heer Oosterhuis, die zich aan boord van de duikboot heeft begeven, zeide, dat de Duit- sche commandant zeer vriendelijk was ge weest. Hij kon er echter niet van worden overtuigd het schip doqr te laten gaan. Ook wilde hij er niet van hoo- ren dat de lading van algemeenen aard was er geen contrabande, noch wilde hij er over praten dat het een neutraal schip betrof. De bemanning van de Arendskerk zal met het eerste Nederlandsche schip, dat naar het vaderland vertrekt, de reis maken. De heer Wijker zal waarschijnlijk met den trein via Spanje en Frankrijk reizen. De Nederlandsche legatie te Lissabon heeft zich in verbinding gesteld met de Poeloe Bras. WÊ& Ruwe huid, Schrale lippen Doos 30 en 60 ct Bij Apothekers en Drogisten. Voor de uitgewekenen om ras of geloof. Prof, mr. V. H. Rutgers, voorzitter van het Protestansch hulpcomité voor uitge wekenen om ras of geloof, schrijft ons: De arbeid van het Protestantsch hulp comité verkeert in gevaar. Het comité verzorgt enkele honderden vluchtelingen. Deze menschen bezitten niets en mogen in Nederland geen arbeid verrichten. Zij vertrouwen er op, dat het comité hen die reeds zoo zwaar getroffen werden niet in den steek zal laten. Dat zullen wij ook niet doen, maar dan zal men ons ook financieel in staat moeten stellen onze verplichtin gen na te komen. Enkele cijfers: In het afgeloopen jaar hielpen wij 135 vluchtelingen emigreeren, waarvoor 30.000 werd uitgegeven. In vaste ondersteuning buiten kampen waren gemiddeld honderdtwintig men schen, die niets bezaten en dus geheel op het comité waren aangewezen. Voorts waren er nog velen die slechts een een malige ondersteuning noodig hadden. Dat alles vorderde in '39 nog eens 30.000. thans heeft het comité 130 vluchtelingen in vaste ondersteuning, waarvoor meer dan 3500.'s maands noodig is. In het Protestgntsche vluchtelingen kamp te Sluis, dat geheel door ons comité moet worden bekostigd, zijn 120 vluchte lingen ondergebracht. De kosten hiervan bedragen eveneens ongeveer 3500.per maand. Ons kindertehuis te Dieren, waar 24 Protestantsche kinderen worden ver zorgd, eischt pl.m. 1000.per maand. Indien nu geen hulp geboden wordt, zal het comité al dezen arbeid eerlang moeten staken wegens gebrek aan mid delen. Voor Protestantsch Nederland zou dit een schande zijn. Daarom is een nieuwe actie ingezet om de voor voortzetting van het werk onmis bare middelen te verkrijgen. Wanneer deze niet slaagt, moet het werk worden stopgezet. Zal het Nederlandsch Protestantisme het zoover laten komen, dat de emigratie van onze vluchtelingen naar landen, waar zij toelating en werk kunnen krijgen, een einde neemt? Dat de nu ondersteunde vluchtelingen aan de bitterste ellende ten prooi vallen? Dat zij over de grenzen worden gezet? Dat het kindertehuis te Dieren gesloten wordt? Wij vertrouwen dat Protestantsch Ne derland bereid zal blijken onder dat werk van naastenliefde zijn schouders te blijven zetten! Het gironummer van het Protestantsch hulpcomité is 278600, Amsterdam. 18-JARIGE JONGEMAN VERDRONKEN. Gistermiddag is een ongeveer 18-jarige jongeman, wiens woon -of verblijfplaats onbekend is, door onbekende oorzaak door het ijs van de Prinsengracht te Amsterdam, nabij den Amstel gezakt. Na een uur dreg gen heeft men net lijk opgehaald. STREVEN NAAR VROEGERE SLUITING DER WINKELS. Van werknemerszijde schrijft men ons; Door de hoofdbesturen van den Neder- landschen Roomsch-Katholieken Bond van Handels-, Kantoor- en Winkelbe dienden ,,St. Franciscus van Assisië" en de Nederlandsche Vereeniging van Chris telijke Kantoor- en Handelsbedienden is besloten om gemeenschappelijk actie te voeren ten behoeve van de winkelbedien den ter verwezenlijking van het tweeledig verlangen, n.l. 8-uur-sluiting op Zater dag en 7-uur-sluiting op andere werk dagen. Genoemde besturen zijn er van over tuigd, dat de verwezenlijking van dit verlangen niet alleen vurig wordt begeerd door de winkelbedienden, maar gelijk in den laatsten tijd steeds duidelijker is ge bleken, tevens door vele winkeliers. Deze begeerte zal in de toekomst sterker wor den naarmate in verband met de omstan digheden, waarin wij thans verkeeren, de noodzakelijkheid van zoo economisch mo gelijk beheer steeds meer klemmen gaat. Immers, wie eenigermate met den toe stand in het winkelbedrijf bekend is, weet, dat het thans veelal zoo is, dat zij, die in. winkels werkzaam zijn (zoowel winkeliers als bedienden) gewoonlijk hun werk zaamheden beëindigen tegen half negen en des Zaterdags half elf of kwart voor voor elf, terwijl het heusch geen uitzon dering is als het op laatstgenoemden avond nog later wordt. Dit laat open zijn der winkels beteekent immers, dat personen, die reeds een lan gen arbeidsdag hebben, practisch geen, of althans een zeer beperkt aantal, avond uren overhouden voor hun gezinsleven, hun ontwikkeling en hun ontspanning. Vooral in den tegenwoordigen tijd nu mede ten gevolge van de toepassing der Vestigingswet Kleinbedrijf, de noodzake lijkheid van vakkundige scholing en alge- meene ontwikkeling steeds meer gaat klemmen wordt het gemis aan vrijen tijd nog sterker gevoeld dan voorheen. Dit laat open zijn der winkels beteekent voor de winkeliers bovendien nog, dat de exploitatiekosten (kosten van verlichting en verwarming, etc.) hooger zijn dan strikt genomen noodzakelijk is. Hier komt wat den Zaterdagavond be treft nog bij, dat ten gevolge van het doorvoeren van den vrijen Zaterdagmid dag in schiet alle beroepen en bedrijven het publiek tusschen 1 en 8 uur 's namid dags ruim voldoende tijd en gelegenheid heeft om zijn inkoopen te doen. De hoofdbesturen van bovenvermelde organisaties houden er zich dan ook van overtuigd, dat zij bij hun streven naar een vroeger sluitingsuur,- behalve op de me dewerking der geestverwante winkelbe dienden, op de instemming van tal van winkeliers en verschillende winkeliers organisaties zullen kunne rekenen. Bo vendien doen zij een krachtig beroep op het publiek om nu reeds zooveel mogelijk zijn inkoopen te doen des Zaterdags vóór 8 uur en op andere werkdagen vóór 7 uur, opdat straks de inwilliging van het verlangen der winkelbedienden des te ge- reeder kan geschieden. DE TOCHT VAN DE „REIGER". Het K. L. M.-vliegtuig „de Reiger" is he denmorgen om 4 uur (A. T.) uit Nairobi vertrokken, op weg naar Dodoma. Door auto aangereden. - Gistermiddag is een tienjarige Arnhemsche schooljongen door ee nauto, die op den afrit van een brug was geslipt, aangereden. De jongen werd tusschen de auto en een tuinhek gedrongen. Het kind is zwaar gewond beide beenen werden gebroken naar het gemeente- zie',. .ilr.f -oerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 5