MORTH CTATE
De „Friesland" moet als verloren worden
beschouwd.
BUROL verzacht en geneest
Eind December 271.025
werkloozen.
Morgen distributie van
erwten en boonen.
Lasch-apparaat sprong
uit elkaar.
Telegrambrieven naar Oost
en West-lndië.
Het einde van het s.s.
„Arendskerk".
Ruwe handen
Oproep aan Protestantsch
Nederland.
TWEEDE BLAD.
AL KMA AR S C H E COURANT VAN DONDERDAG 18 JANUARI 1940.
Als het ijs weer gaat kruien
ook de andere schepen
in gevaar.
Een van de drie schepen van het
convooi over het IJselmeer, de
„Friesland" is zoo zwaar door het ijs
beschadigd, dat zij geheel als ver
loren moet worden beschouwd. De
twee andere schepen zijn ook ernstig
beschadigd. Wanneer het ijs wéér
zou gaan kruien zijn ook deze sche
pen, de „Holland" en de „IJsel"
verloren.
De redacteur van het A.N.P., die den tocht
met het s.s. Holland medemaakte, schrijft
r.a zijn terugkeer in Amsterdam nog het
volgende:
De toestand van de drie schepen van de
reederij Koppe N.V. de Friesland, de
Holland en de IJsel was, toen wij gister
morgen om half tien met de ijsvlet naar El-
burg vertrokken niet ongunstig. Er was geen
wind en de zon scheen prachtig. Het ijs was
volkomen rustig, zoodat althans op dat
oogenblik voor de 26 achtergebleven opva
renden geen gevaar te vreezen was. De toe
stand van de schepen is n.l. van dien aard,
dat, indien het ijs weer gaat kruien ook de
Holland en de IJsel als verloren beschouwd
moeten worden.
Van de Friesland zal weinig of niets meer
te redden zijn. Wij maakten Dinsdagmiddag
tegen één uur een tocht over het ijs van de
Holland af naar dit schip om de schade in
oogenschouw te nemen.
Wat wij te zien kregen is mis
schien het beste te vergelijken met
een leeg blikje, waarop met een
hamer is geslagen. De ontstellende
kracht van het kruiende ijs had de
flanken van het schip samenge
drukt. Vrijwel geen zij- of dekspant
was meer heel. De dekken stonden
bol, de tweede klassekajuit in het
voorschip was één groote ravage
van stukken houtwerk. De brug was
gebroken en het schip was doorge-
knakt, waardoor de mast was ge
spleten.
Dat het schip dan ook gistermorgen nog
niet ten onder was gegaan is vermoedelijk
te danken aan het feit, dal het wrak tus-
schen het ijs gekneld zit en het water ter
plaatse niet diep is, zoodat de mogelijkheid
bestaat, dat het schip op den bodem van het
IJselmeer rust. Gistermorgen stond het
water op het dek.
Beide andere schepen minder
beschadigd.
De beide andere schepen zijn er gunstiger
afgekomen, al hebben ook zij zulke zware
schade opgeloopen, dat zij de eerste zes of
acht maanden niet meer zullen kunnen
varen.
Van beide schepen zijn de flanken inge
drukt en circa tien spanten gebroken. Bij
de IJsel is de reserve-pompinsiallatie, welke
in de machinekamer stond opgesteld, door
het indrukken van den scheepswand naar
binnen geschoven en totaal gebroken. Het
schip maakt aan beide boorden water, doch
de lekken konden in den loop van Dinsdag
grootendeels worden hersteld en met be
hulp van de machinepomp is het thans
ruimschoots mogelijk het nog binnenstroo-
mende water weg te pompen.
Aan boord van de Holland is in de ma
chinekamer schade ontstaan aan beide boor
den. De bakboordstortkoker is ontzet. Het
roer is ernstig beschadigd en de askoker ge
broken, waardoor een flink lek is ontstaan.
Ook in het ruim is aan de stuurboordzijde,
een lek gekomen. De bakboordhut in de
eerste klassesalon is geheel vernield. Door
gebroken spiegels levert deze salon een
troosteloos aanzien, doch bij nadere be
schouwing valt de schade hier nogal mede.
Beide schepen hebben echter zooals
kapitein Berends van de IJsel zeide hun
kracht verloren, door de schade aan de con
structie. De scheepswanden zijn hierdoor
niet meer in staat weerstand te bieden tegen
grooten druk en mocht de wind het ijs we
derom opstuwen, dan wordt de toestand
zeer precair.
Op den tocht naar Elburg merkte 't gezel
schap tegen 11 u., dat er inderdaad werking
in 't ijs was gekomen. Er kwam uit 't noor
den een sneeuwstorm opzetten. Langs de
kust zijn echter maatregelen getroffen om
spoedig hulp te kunnen bieden, zoodat de
levens van de opvarenden niet direct gevaar
loopen.
Aanvankelijk een voorspoedige reis.
Aanvankelijk was de reis, welke Maan
dagochtend om zes uur was aangevangen,
voorspoedig. Slechts bij Durgerdam en bij
Pampus hadden de schepen werkelijken
tegenstand te overwinnen. Er werd geva
ren in kiellinie. Voorop de „Friesland", wel
ke uitgerust was met een ijsploeg, daarach
ter de Holland en vervolgens de IJsel. Op de
achterstevens der schepen was een stalen
constructie aangebracht, waarin de voor
stevens van het volgende schip pasten. Hier
door was het mogelijk het machinevermo-
gen der drie schepen te combineeren, zoo
dat het totaal bereikt kon worden van 750
p.k., immers elk schip had een vermogen
van 250 p.k. Bij Pampus kwam de eerste
tegenslag. De Friesland raakte bekneld,
waardoor één van de spanten aan bakboord
ontzet werd. Hierdoor was het niet meer
mogelijk, dat dit schip voorop voer. Zijn
plaats werd ingenomen door de IJsel, waar
van de voorsteven op ijsbreken gebouwd
is. Opgestuwd door de Holland wist de IJsel
een gemiddelde snelheid van vier km. per
uur te bereiken. Achteraan voer de Fries
land. Tot ten Zuiden van Urk ging alles uit
stekend. Slechts zelden behoefden de sche
pen te stoppen om ruimte te maken en met
een aanloop een ijsbarrière te overwinnen.
Ten Zuiden van Urk echter had de Oosten
wind groote ijswallen gevormd. De tegen
stand was hier zeer sterk en het bleek wel
dra, dat het niet mogelijk was, vóór het
vallen van den avond Kampen te bereiken,
integendeel, men was om half elf des avonds
niet veel verder opgeschoten, zoodat beslo
ten werd, den nacht tusschen het ijs door te
brengen. Bij het aanbreken van den dag,
Dinsdagmorgen, begon de tocht opnieuw.
Het ijs bood nu zeer sterken tegenstand en
slechts voetje voor voetje kwamen de sche
pen vooruit, tot om half twaalf het nood
lottig ongeval gebeurde. De Friesland werd
door het opstuwende ijs zoozeer gekraakt,
dat het schip als verloren moet worden be
schouwd.
Vervolgens zijn de ijsbrekers Daniël
Goedkoop en Wilhelmina Goedkoop ter as
sistentie uitgevaren, nadat de opvarenden
met kolen op het ijs geschreven hadden, dat
hulp gewenscht was en dat de schepen door
het ijs lek waren gestoten.
Sportvliegtuig boven de schepen.
De burgemeester van Urk heeft voorts
gistermiddag omstreeks drie uur den sport
vlieger Heymans telefonisch verzocht een
brief op een der vastgeraakte schepen te
werpen, waarin de vraag werd gesteld of
er nog een ijsvlet noodig was. De heer Hey
mans cirkelde op geringe hoogte boven de
schepen en wierp vervolgens den brief met
ballast omlaag. Nadat.de leden-der beman
ning den mhoud hadden gelezen, schieven
zij met kolen op het ijs het woord „neen".
De heer Heymans begaf zich daarop naar
den burgemeester van Urk, wien hij de
boodschap overbracht. Deze evenwel 'wilde
ter geruststelling een uitvoeriger boodschap
hebben, waarop Heymans andermaal op
steeg en een tweeden brief op een der sche
pen wierp, waarin om een uitvoeriger ant
woord werd verzocht.
Wederom met behulp van kolen versche
nen op het ijs de woorden „indien noodig
lichtseinen". Onmiddellijk keerde de lieer
Heymans naar Urk terug om het antwoord
bij den burgemeester te laten afgeven.
De sportvlieger vertelde nog, dat hij ge
zien had, dat de achtersteven van een der
schepen geleidelijk zonk. terwijl een tweede
schip water maakte. Aan het derde vaartuig
kon hij niets bijzonders bemerken.
I 1 AMERICAN CIGARETTESj
De directeur van den rijksdienst der
werkloosheidsverzekering en arbeidsbemid
deling deelt de volgende resultaten mede
van de verzameling door het Centraal Bu
reau voor de Statistiek van de voorloopige
gegevens over de week van 27 tot en met 30
December 1939.
Arbeidsbemiddeling.
Op 30 December 1939 waren bij
de organen der openbare arbeidsbe
middeling ingeschreven 345.551
werkzoekenden (329.505 mannen en
16.046 vrouwen).
Hiervan waren 271.025 (259.989
mannen en 11.036 vrouwen) werk
loos en waren 58.734 personen door
overheidshulp tewerkgesteld bij cul
tuur-technische en administratief
daarmede gelijkgestelde werken.
Blijkbaar waren er dus 15.792 personen
als werkzoekende ingeschreven, die in het
vrije bedrijf werkten, doch ander werk
zochten. <t
Werkloosheidsverzekering.
In de week van 27 t/m 30 Dec. 1939 waren
bij gesubsidieerde vereenigingen met werk-
loozenkas aangesloten 592.406 personen,
waaronder 75.395 landarbeiders.
Van de 517.011 verzekerden buiten de
landarbeiders was het werkloosheidspercen
tage 24.1 (in de vorige verslagweek van 4
t/m 9 December 1939 was dit percentage
19.1).
Voor de 592.406 verzekerden, met inbegrip
van de landarbeiders, was het werkloos
heidspercentage 26.5 (vorige v' k
18.2).
Groene erwten-regeling
vervalt.
Zooals reeds werd gemeld, worden met
ingang van morgen 19 Januari, alle soorten
droge peulvruchten, tenzij vaststaat, dat de
ze niet voor menschelijke consumptie be
stemd zijn en met uitzondering van groene
erwten, spliterwten en linzen, in distributie
gebracht.
De vroegere speciale regeling, welke be
oogde de verstrekking van peulvruchten
aan zieken en instellingen mogelijk te ma
ken, komt hiermede te vervallen.
Naar wij voorts vernemen kunnen met in
gang van morgen, 19 Januari, de plaatselijke
distributie diensten, op vertoon van door de
controleerende medische instantie afgege
ven formulieren, aan hen voor wie zulks op
medische gronden noodzakelijk is, extra
consumentenbonnen verstrekken.
Instellingen zullen in de week van 14 tot
en met 20 Januari 1940 toewijzingen voor
droge peulvruchten rechtstreeks van het
centraal distributiekantoor ontvangen.
Gisteravond is in de smederij van den
heer Brouwer te Doetinchem een ernstig
ongeluk gebeurd. Door nog onbekende
oorzaak sprong een lasch-apparaat uit
elkaar, waarbij de 60-jar ge vader van den
heer Brouwer werd getroffen en op slag
gedood was. Drie knechten, die in de
smederij aanwezig waren op het oogenblik
der ontploffing, bleven ongedeerd.
De politie stelde onmiddellijk na het
gebeurde een uitgebreid onderzoek in.
Ter voorkoming van
vertraging.
De oorlogstijd brengt allerlei moeilijk
heden mede, waartegen, wanneer deze zich
buiten de landsgrenzen, en in ieder geval
buiten de draagwijdte der middelen tot
handhaving onzer souvereiniteit liggen, wei
nig te doen is.
Een zeer hinderlijke moeilijkheid is b.v.
de in beslagneming en daarop in sommige
gevallen volgende prijsverklaring van de
briefpost, welke met Nederlandsche schepen
en vliegtuigen tusschen Nederland en de Ne
derlandsche Overzeesche Gewesten wordt
vervoerd. Dit brengt een vertraging en on
zekerheid in het briefpostvervoer tusschen
de verschillende deelen des Rijks, welke
voor alle belanghebbenden veel ongerief
brengt. Vooral in het zakenleven, waar men
veelal van preciese tijdstermijnen afhanke
lijk is, wordt deze storing van het overzeesch
postvervoer als uitermate hinderlijk gevoeld.
Deze moeilijkheden zijn voor P.T.T. aan
leiding geweest, zich te bezinnen op een mo
gelijkheid van gedachtenverkeer met de
Overzeesche Gewesten, welke eenerzijds als
ongestoord en onvertraagd zou kunnen wor
den gegarandeerd, anderzijds, ook bij ver
zending van langere berichten, niet te duur
mocht worden.
De hiervoor gevonden oplossing,
de telegrambrieven vol
doen in hooge mate aan deze beide
eischen. Telegrambrieven worden op
die trajecten, waar de Staatssou-
vereiniteit over het postvervoer wa
ken kan, dus binnen de landsgrenzen
en die der Overzeesche Gewesten,
per snelste postgelegenheid ver
voerd. Op het internationale traject
echter worden zij via den, geheel
met Nederlandsche middelen be
dienden en onschendbaren radioweg
verzonden. Tusschen Kootwijk en
Bandoeng resp. Paramaribo reizen
telegrambrieven „via Hollandradio".
De prijs dezer telegrambrieven is zóó laag
gehouden, dat geen zakenman, en geen par
ticulier, die bij zekere en tijdige aankomst
ernstig belang heeft, daarin een bezwaar zal
zien. Voor ruim één rijksdaalder bereikt een
telegrambripf van 50 woorden zijn overzee
sche bestemming. Bij een gebruik van meer
dan 100 woorden, daalt de woordprijs, voor
dat meerdere, van 5 cent tot 3 cent per
woord.
De overkomstduur is gesteld op ongeveer
den termijn, dien dé brieven in vredestijd
daarvoor noodig hadden met de luchtpost:
zes dagen. Dien termijn nog korter stellen
zou niet juist zijn, omdat dan het briefka-
rakter verloren zou gaan en oor snellere
(telegrafische) gedachtenwiss.iing vormen
de nationale telegrammen het goedkoope
telegraafverkeer.
Scheiding, ook naar den kostprijs, van wat
als telegraaf- en wat tenslotte als versneld
briefverkeer bedoeld is, blijft noodzakelijk.
Men verwarre deze telegrambrieven ech
ter niet met brieftelegrammen, welke ver
traagde telegrammen zijn, met een, verge
leken met de telegrambrieven, hooger tarief.
Telegrambrieven worden thans naar alle
Nederlandsche Overzeesche Gewesten: Ne-
derlandsch-India, Suriname en sedert 15
Januari ook naar Curasao met omliggende
eilanden ter verzending aangenomen.
ENKELE WATERGEBIEDEN IN
STAAT VAN BELEG.
Gisteren is verschenen Staatsblad no. 180,
bevattende het koninklijk besluit van 17
Januari 1946, tot verklaring in staat van be
leg van enkele gedeelten van het grondge
bied des rijks.
Blijkens dit besluit zijn met ingang van
gister in staat van beleg verklaard enkele
nauwkeurig -aangegeven watergebieden des
rijks voor zooverre die gedeelten niet reeds
bij K. B. van 1 November 1939 (Staatsblad
no. 189) in staat van beleg waren verklaard.
Hiertoe behoort o.a. het territoriaal zeege
bied, liggende voor de gemeente Callants-
oog, dit gebied naar het noorden, resp. het
zuiden begrensd door loodlijnen, getrokken
zeewaarts vanuit het meest noordelijke,
resp. het meest zuidelijke punt van de laag-
waterlijn van die gemeente.
In verband met het bovengenoemde K. B.
waarbij aan het reeds in staat van beleg
verklaarde gebied eenige uitbreiding wordt
gegeven, vernemen wij ter bevoegder plaatse
dat aan deze uitbreding geen enkele betee-
kenis moet worden toegekend. Het betreft
hier slechts een toevoeging van eenige klei
ne aangrenzende strooken watergebied,
waardoor een meer juiste begrenzing van 't
betreffende gebied wordt verkregen.
BRAND IN BARAK VOOR MILITAIREN
TE BOEKEL.
Gebouw geheel uitgebrand.
Gisteravond is te Boekei (N.-Br.) een
houten barak, waarin ruim 250 militairen
waren gehuisvest, totaal uitgebrand.
Langs den nieuwen weg BoekeiVen
horst, in de gemeente Boekei, zijn zes
barakken voor militairen gebouwd, welke
vijftig tot zestig meter uit elkaar staan.
In een dezer barakken ontstond gister
avond omstreeks half elf door nog niet be
kende oorzaak brand. Het vuur dat gretig
voedsel vond in de zakken stroo, nam
weldra zulk een omvang aan, dat aan
blusschen niet viel te denken. Binnen een
half uur was het houten gebouw met den
grond gelijk gemaakt. De militairen heb
ben weinig van hun uitrusting kunnen
redden. Een vereenigingsgebouw is voor-
loopig den militairen ter beschikking ge
steld.
Interview met den
kapitein.
De kapitein van de Arendskerk heeft gis
teravond uit Lissabon met de Vereenigde
Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij
getelefoneerd en medegedeeld, dat de ge-
heele bemanning daar ter plaatse is aange
komen. Allen bevinden zich in goeden wel-
stand._ Het Europeesche deel van de beman
ning zal zoo spoedig mogelijk per trein
naar Nederland vertrekken.
Interview met kapitein Wijker.
De gezagvoerder van de Arendskerk, de
heer C. J. H. Wijker, heeft in een inter
view met Reuter o.m. het volgende ver
klaard:
„Wij waren op weg naar Kaapstad en
Durban met een lading stukgoederen. Wij
waren om 1 uur 's middags Ouessant gepas
seerd, toen wij ver voor ons iéts aan den
gezichtseinder zagen, dat naar onze meening
een mijnenveger was.
Plotseling daalde een kogelregen
in de buurt van ons schip neer. Toen
wij dichterbij kwamen, zagen wij
een duikboot, die voortdurend dich
terbij kwam, bleef vuren en mij
bevel gaf te stoppen. Hoewel mijn
schip volkomen stil kwam te liggen,
bleef de duitboot vuren.
Gehoor gevende aan het bevel der Duit-
schers heb ik mijn eersten officier met de
scheepspapieren naar de duikboot gezonden.
Het onderzoek der scheepspapieren.
Na de papieren te hebben onder
zocht, zeide de commandant van de
onderzeeboot dat het hem speet,
doch dat hij het schip moest tot zin
ken brengen, daar de lading uit
contrabande bestond. Omdat zij be
st e m d was voor Z u i d-Af r i k a,
beschouwde hij c.e lading als contra
bande, niet wegens haar 'aard.
Mijn schip, aldus de heer Wijker, ver
voerde slechts stukgoederen en daar was
geen contrabande bij.
De eerste officier was zeer onder den in
druk van de vriendelijkheid van den Duit-
schen commandant, die zeide, dat het hem
zeer speet zoo'n goed schip tot zinken te
moeten brengen, doch dat hij zijn plicht
moest doen.
Ik moet hier aan toevoegen, dat mijn
schip pas een jaar oud was en beschouwd
werd als een der beste vrachtschepen ter
wereld, aldus de kapitein.
De duikboot zelf sleepte de boot terug en
gaf de bemanning een half uur haar te ver
laten. Dat -hebben wij in drie booten ge
daan. Toen vij ver genoeg waren, zagen wij
dat het geheele dek, de mast en de lading
van ons schip waren opgeblazen.
Het schip brak in stukken uiteen en zonk.
Wij zagen duidelijk de uitwerking der ont
ploffing.
""wee uur rondgezwalkt.
Wij zijn twee uur in de reddingbooten ge
weest en werden toen opgepikt door het
Italiaansche stoomschip Fedora. De Italiaan-
sche bemanning was buitengewoon aardig
voor ons.
Gisterochtend passeerde de Poeloe Bras
(van de Stoomvaart-Mij. Nederland) en daar
dit schip op weg was naar Lissabon en het
Italiaansche schip niet, gingen wij over.
Wij waren met ons zestigen, met twee pas
sagiers, de heer en mevrouw Brouwer.
Allemaal waren ze zeer cordaat. Ik moet
zeggen, dat mevrouw Brouwer wonderlijk
kalm en beheerscht is geweest. Wij hebben
al wat wij aan boord hadden verloren en
hadden slechts onze kleeren, daar ons
slechts een half uur was gelaten om de boo
ten te nemen voor de ontploffing werd ver
oorzaakt.
De eerste officier vertelt.
De eerste officier van de Arendskerk, de
heer Oosterhuis, die zich aan boord van de
duikboot heeft begeven, zeide, dat de Duit-
sche commandant zeer vriendelijk was ge
weest.
Hij kon er echter niet van worden
overtuigd het schip doqr te laten
gaan. Ook wilde hij er niet van hoo-
ren dat de lading van algemeenen
aard was er geen contrabande, noch
wilde hij er over praten dat het een
neutraal schip betrof.
De bemanning van de Arendskerk zal met
het eerste Nederlandsche schip, dat naar het
vaderland vertrekt, de reis maken.
De heer Wijker zal waarschijnlijk met den
trein via Spanje en Frankrijk reizen. De
Nederlandsche legatie te Lissabon heeft zich
in verbinding gesteld met de Poeloe Bras.
WÊ& Ruwe huid, Schrale lippen
Doos 30 en 60 ct Bij Apothekers en Drogisten.
Voor de uitgewekenen
om ras of geloof.
Prof, mr. V. H. Rutgers, voorzitter van
het Protestansch hulpcomité voor uitge
wekenen om ras of geloof, schrijft ons:
De arbeid van het Protestantsch hulp
comité verkeert in gevaar.
Het comité verzorgt enkele honderden
vluchtelingen. Deze menschen bezitten
niets en mogen in Nederland geen arbeid
verrichten.
Zij vertrouwen er op, dat het
comité hen die reeds zoo
zwaar getroffen werden niet
in den steek zal laten. Dat zullen
wij ook niet doen, maar dan zal
men ons ook financieel in staat
moeten stellen onze verplichtin
gen na te komen.
Enkele cijfers:
In het afgeloopen jaar hielpen wij 135
vluchtelingen emigreeren, waarvoor
30.000 werd uitgegeven.
In vaste ondersteuning buiten kampen
waren gemiddeld honderdtwintig men
schen, die niets bezaten en dus geheel op
het comité waren aangewezen. Voorts
waren er nog velen die slechts een een
malige ondersteuning noodig hadden. Dat
alles vorderde in '39 nog eens 30.000.
thans heeft het comité 130 vluchtelingen
in vaste ondersteuning, waarvoor meer
dan 3500.'s maands noodig is.
In het Protestgntsche vluchtelingen
kamp te Sluis, dat geheel door ons comité
moet worden bekostigd, zijn 120 vluchte
lingen ondergebracht. De kosten hiervan
bedragen eveneens ongeveer 3500.per
maand. Ons kindertehuis te Dieren, waar
24 Protestantsche kinderen worden ver
zorgd, eischt pl.m. 1000.per maand.
Indien nu geen hulp geboden wordt,
zal het comité al dezen arbeid eerlang
moeten staken wegens gebrek aan mid
delen.
Voor Protestantsch Nederland zou dit
een schande zijn.
Daarom is een nieuwe actie ingezet om
de voor voortzetting van het werk onmis
bare middelen te verkrijgen. Wanneer
deze niet slaagt, moet het werk worden
stopgezet.
Zal het Nederlandsch Protestantisme
het zoover laten komen, dat de emigratie
van onze vluchtelingen naar landen, waar
zij toelating en werk kunnen krijgen, een
einde neemt? Dat de nu ondersteunde
vluchtelingen aan de bitterste ellende ten
prooi vallen? Dat zij over de grenzen
worden gezet? Dat het kindertehuis te
Dieren gesloten wordt?
Wij vertrouwen dat Protestantsch Ne
derland bereid zal blijken onder dat werk
van naastenliefde zijn schouders te blijven
zetten!
Het gironummer van het Protestantsch
hulpcomité is 278600, Amsterdam.
18-JARIGE JONGEMAN
VERDRONKEN.
Gistermiddag is een ongeveer 18-jarige
jongeman, wiens woon -of verblijfplaats
onbekend is, door onbekende oorzaak door
het ijs van de Prinsengracht te Amsterdam,
nabij den Amstel gezakt. Na een uur dreg
gen heeft men net lijk opgehaald.
STREVEN NAAR VROEGERE SLUITING
DER WINKELS.
Van werknemerszijde schrijft men ons;
Door de hoofdbesturen van den Neder-
landschen Roomsch-Katholieken Bond
van Handels-, Kantoor- en Winkelbe
dienden ,,St. Franciscus van Assisië" en
de Nederlandsche Vereeniging van Chris
telijke Kantoor- en Handelsbedienden is
besloten om gemeenschappelijk actie te
voeren ten behoeve van de winkelbedien
den ter verwezenlijking van het tweeledig
verlangen, n.l. 8-uur-sluiting op Zater
dag en 7-uur-sluiting op andere werk
dagen.
Genoemde besturen zijn er van over
tuigd, dat de verwezenlijking van dit
verlangen niet alleen vurig wordt begeerd
door de winkelbedienden, maar gelijk in
den laatsten tijd steeds duidelijker is ge
bleken, tevens door vele winkeliers. Deze
begeerte zal in de toekomst sterker wor
den naarmate in verband met de omstan
digheden, waarin wij thans verkeeren, de
noodzakelijkheid van zoo economisch mo
gelijk beheer steeds meer klemmen gaat.
Immers, wie eenigermate met den toe
stand in het winkelbedrijf bekend is, weet,
dat het thans veelal zoo is, dat zij, die in.
winkels werkzaam zijn (zoowel winkeliers
als bedienden) gewoonlijk hun werk
zaamheden beëindigen tegen half negen
en des Zaterdags half elf of kwart voor
voor elf, terwijl het heusch geen uitzon
dering is als het op laatstgenoemden
avond nog later wordt.
Dit laat open zijn der winkels beteekent
immers, dat personen, die reeds een lan
gen arbeidsdag hebben, practisch geen, of
althans een zeer beperkt aantal, avond
uren overhouden voor hun gezinsleven,
hun ontwikkeling en hun ontspanning.
Vooral in den tegenwoordigen tijd nu
mede ten gevolge van de toepassing der
Vestigingswet Kleinbedrijf, de noodzake
lijkheid van vakkundige scholing en alge-
meene ontwikkeling steeds meer gaat
klemmen wordt het gemis aan vrijen
tijd nog sterker gevoeld dan voorheen. Dit
laat open zijn der winkels beteekent voor
de winkeliers bovendien nog, dat de
exploitatiekosten (kosten van verlichting
en verwarming, etc.) hooger zijn dan
strikt genomen noodzakelijk is.
Hier komt wat den Zaterdagavond be
treft nog bij, dat ten gevolge van het
doorvoeren van den vrijen Zaterdagmid
dag in schiet alle beroepen en bedrijven
het publiek tusschen 1 en 8 uur 's namid
dags ruim voldoende tijd en gelegenheid
heeft om zijn inkoopen te doen.
De hoofdbesturen van bovenvermelde
organisaties houden er zich dan ook van
overtuigd, dat zij bij hun streven naar een
vroeger sluitingsuur,- behalve op de me
dewerking der geestverwante winkelbe
dienden, op de instemming van tal van
winkeliers en verschillende winkeliers
organisaties zullen kunne rekenen. Bo
vendien doen zij een krachtig beroep op
het publiek om nu reeds zooveel mogelijk
zijn inkoopen te doen des Zaterdags vóór
8 uur en op andere werkdagen vóór
7 uur, opdat straks de inwilliging van het
verlangen der winkelbedienden des te ge-
reeder kan geschieden.
DE TOCHT VAN DE „REIGER".
Het K. L. M.-vliegtuig „de Reiger" is he
denmorgen om 4 uur (A. T.) uit Nairobi
vertrokken, op weg naar Dodoma.
Door auto aangereden. - Gistermiddag
is een tienjarige Arnhemsche schooljongen
door ee nauto, die op den afrit van een brug
was geslipt, aangereden. De jongen werd
tusschen de auto en een tuinhek gedrongen.
Het kind is zwaar gewond beide beenen
werden gebroken naar het gemeente-
zie',. .ilr.f -oerd.