Rugpijn
f
1/
De distributie van erwten
en boonen.
Benzine-distributie
Uniforme behakening van
rijkswegen.
De „overwintering" op het
IJselmeer.
BENZINE-DISTRIBUTIE.
BERG!
TWEEDE BLAD.
Van heden, 19 Januari tot en met
Donderdag 15 Februari zal bon 4
van de rijksdistributiekaart recht
geven op het koopen van een half
pond bruine boonen, witte boonen
of andere gekleurde boonen, capu-
cijners of grauwe erwten.
Neen
In de „Autokampioen" lezen we het vol
gende:
Af en toe krijgen wij wel eens den in
druk, dat het monster van Loch Ness, het
welk natuurlijk ook geëvacueerd is, zich
thans in Nederland ophoudt in de vermom
ming van „benzine-distributie!" De ge
ruchten over een op handen zijnde rantsoe
neering duiken met dezelfde regelmaat in
de pers op als voor den oorlog de berichten
over voornoemd monstrum. En even irrëel
als dit is gelukkig! tot dusverre die
benzine-distributie gebleken, waarvan zoo
vele onrustzaaiende geruchtverspreiders tel
kens maar weer opnieuw komen vertellen,
dat zij haar kop opstreekt!
Het laatste nieuws dat overigens voor
het publiek al heelemaal niets nieuws meer
bevatte was de publicatie in een courant
van allerlei details. In den Autokamoioen
van 1 Oct. j.l. werden deze in hoofdzaak
reeds vermeld. Een ander krantenbericht
dementeerde deze „primeur", maar oogen-
blikkelijk was er alweer wat anders te ver
melden: wie benzinedistributiezegels moet
hebben, dient zoo-en-zoo te handelen, da
motorrijtuigenbelastingkaart moet worden
opgezonden, enzoovoorts. Deze mededeeling
was feitelijk juist, maar zij heeft slechts
betrekking op een alleszins verklaarbaren
voorbereidinesmaatrepel. Het is de plicht
der regeering, om te zorgen, dat zij alies in
gereedheid heeft, als de omstandigheden
zich eens in ongunstigen zin mochten wij
zigen.
Gunstige perspectieven.
Maar op het oogenblik is er niet de min
ste aanleiding om de toekomst somber in te
zien! De aanvoer van ruwe petroleum en
benzine is in ambtelijke taal gezegd: b e-
vredi gend; meer populair uitgedrukt,
mag men ongetwijfeld zeggen: uitste
kend! Nederland dankt aan een wijze po
litiek van vooruitzien een prachtvoorraad
en het zou ons al heel sterk verwonderen,
indien die sedert het uitbreken van den
oorlog reeds zou zijn aangesproken.
En dit nu is de basis van de benzinemaat-
reeelen: voorraad O. K., aanvoer O. K., dus:
géén distributie. Natuurlijk zou in théorie
deze situatie zich in ongunstigen zin kun
nen wijzigen. Er kunnen tankbooten oo
miinen loooen, het duikbootgevaar kan
ook voor deze schepen acuut worden en er
zou nog heel veel meer kunnen gebeuren:
Nederland kan
Zoo kunnen pessimisten zich nog veel
meer in het hoofd halen, maar de nuchter
denkende mensch, die niet „ten ondergaat
in den Nerven-krieg", zal zich niet van den
wijs laten brengen door praatjes,- door
krantenberichten of door het„benzine
monster van Loch Ness".
Wat u moet doen?.... Gewoon!
Van versid-illende zijden heeft men ons
vorige week weer gevraagd, wat moet ik
doen met het oog op die benzinedistributie?
Weet u ook hoe groot liet rantsoen wordt?
Weet uZou het...? Moet ik...? Op
al deze vragen kan onveranderlijk het ant
woord luiden: Doe gewoon! Maak u
niet nerveus vanwege die voorbereidende
maatregelen: die zijn noodig, maar 't is hee
lemaal niet uitgesloten dat we er in
de practijk nimmer iets
van zuil en merken. Denkt
eens aan de petroleumdistributie, waarvoor
de kaarten al maandenlang in het bezit van
vele belanghebbenden zijn, terwijl petro
leum nog steeds vrij gekocht kan wnrden.
Hoe groot het rantsoen precies zou zijn.
dat ons zou worden toebedeeld, als er op
den duur eens iets mocht gebeuren, waar
door de benzinesituatie z'ch zou wiizigen
kunt u dat voorsnellen? Weet u, op welk
nummer de honderdduizend zal vallen?
Maar één ding schünt zeker: mocht het.
ooit zoover komen, dan zal het rantsoen
meevallen, want Nederlands voorraden ma
ken met mogelijk, de benzinedistribu+ie ook
dan slechts te zien als een maatregel om
een zoo billijk mogelijke verdeeling van de
brandstof mogelijk te maken, zonder dat
men voor ziin behoefte te weinig krijgt.
Van benzinedistributie is voorloooig geen
sorake, wij kunnen dan ook niet beter doen
dan u adviseeren, maar niet veel over die
benzinedistributie te denken. En als gij
uwe gedachten toch eens wilt laten gaan
over deze bevoorrading, denkt dan liever
eens aan den moed en de volharding van
onze zeelieden, die tienduizenden mijlen af
leggen ot> de verraderlijke woelige water
vlakte, door onzen beroemden Hugo de
Groot als de „mare liberum", de vrij e zee
gekwalificeerd.
DOOD^LT.TKE AANPÏTDING
TE KREUKELEN.
Op den Rijksweg AmsterdamUtrecht,
onder de gemeente Breukelen, is Woensdag
de 77-jarige melkhandelaar J. Kleyne uit
Maarsen, die weifelde bij het oversteken
van den straatweg, door een personenauto
g-^grepen en op slag gedood.
BRAND TE GRONINGEN.
In den afgelooper. nacht is door nog niet
bekende oorzaak brand ontstaan ten huize
van de familie van Tongeren in de Cufca-
dwarsstraat te Groningen. De vlammen
sloegen weldra fel naar buiten, waardoor
de toestand zich ernstig liet aanzien. De
brandweer, die spoedig ter plaatse was,
tastte het vuur krachtig aan. De bewoners
konden zich tijdig in veilighek stellen. De
woning is voor een groot deel uitgebrand.
- jrv. V- VV v V»!
mm?®:'
Nieuwe voorschriften.
De K. N. A. C. schrijft:
De Minister van Waterstaat heeft een
nieuwe circulaire uitgegeven (circulaire
1/1940) betreffende de bebakening van
Rijkswegen, waardoor tegelijkertijd een
groot aantal oudere circulaires en aan
schrijvingen (waaronder nog een van
1889) konden vervallen.
De nieuwe leidraad is het resultaat van
den arbeid van een kleine commissie van
het Departement van Waterstaat en den
Rijkswaterstaat, waarbij de Verkeersbon-
den, waaronder de K. N. A. C., op de
meest royale wijze de gelegenheid hebben
gehad hunne inzichten ter kennis te bren
gen.
Uiteraard is het doel van de leidraad
het bereiken van een uniforme bebake
ning in den ruimsten zin, dus ook wat
betreft verkeersstrepen, afstandsaandui
dingen, enz. De K. N. A. C. hoopt der
halve, dat ook de provinciale en gemeen
telijke wegbeheerders zich naar deze
regels zullen willen richten, zoodat den
weggebruiker te allen tijde duidelijk zal
zijn, wat met de eventueel getroffen
maatregelen kan zijn bedoeld.
De nieuwe bepalingen.
Uit de voorschriften een korte greep
doende, zij daarvan het volgende ge
noemd:
Indien plaatselijke bsrmverhardingen
of aanstratingen naast de hoofdverhar
ding voorkomen, behoort de kantstrook
door te loopen, in het bijzonder, indien
de hoofdverharding en de aanstrating on
geveer dezelfde kleur hebben.
Reflectoren worden in bermplankjes
alleen aangebracht aan de buitenzijde van
bochten, indien hierdoor de overzichte
lijkheid van de bochten wordt bevorderd.
Indien het wenschelijk is in bochten re
flectoren te gebruiken, moet het verkeer,
dat een bocht naar recht neemt witte, het
verkeer, dat een bocht naar links neemt,
roode reflectoren zien.
Andere aanduidingen van de rijbaan
begrenzing dan bermplankjes en kleine
betonblokjes (zooals bijv. palen of zware
beton- of bazaltzuiltjes) leveren gevaar
voor het verkeer op en behooren te wor
den verwijderd.
Op alle rijbanen, zoowel die, welke een
breedte bestemd voor twee rijstrooken
hebben, als die welke voor meer rijstroo
ken zijn bestemd, moeten de afscheidingen
der rijstrooken door witte of gele strepen
worden aangegeven en wel als 10 cM.
breede doorgaa nde strepen indien
deze ingevolge de wet als regel niet mo
gen worden overschreden (bochten bin
nen bebouwde kommen, onoverzichtelijke
bochten buiten bebouwde kommen, als
mede op 50 M. ter weerszijden van kruis
punten, behalve op voorrangswegen) en
blok- of stippellijnen, indien zij mogen
worden overschreden, indien het overige
verkeer zulks toelaat.
Stalen wegpunaises mogen niet meer
worden aangeschaft!
Het plaatsen van wegspiegels wordt
afgeraden.
Dwars over de op voorrangswegen aan
sluitende zijwegen worden witte blok-
strepen aangebracht.
Bij aanduiding van werken in uitvoe
ring op voorrangswegen moeten alle
daarvoor te gebruiken waarschuwings
borden bij donker zijn verlicht door mid
del van een op het sein vallend en voor
het verkeer afgeschermd licht.
Op een voorrangsweg moeten kort vóór
iedere kruising of zijweg zoodanig aan
duidingen voorkomen, dat een gebruiker
van den voorrangsweg vóór het bereiken
van het kruispunt niet in twijfel behoeft
te verkeeren of hij zich al of niet op een
voorrangsweg bevindt.
Verkeersborden worden zoodanig ge
plaatst, dat de hoogte van het midden der
borden 1.20 M. boven den kant van de
verharding bedraagt. Indien borden boven
elkaar worden geplaatst, wordt het on
derste bord met de onderzijde 50 cM.
boven den kant van de verharding aan
gebracht.
Buiten bebouwde kommen wordt op
belangrijke zijwegen bij de nadering van
een voorrangsweg, behalve de „omge
keerde driehoek" ook het voorsein van
dat bord geplaatst.
De bebakening der wegen zal zoo spoe
dig mogelijk in overeenstemming met de
voorschriften der nieuwe circulaire mos
ten worden gebracht, voorzooveel dit
zonder ingrijpende werkzaamheden mo
gelijk is. Anders zal kunnen worden ge
wacht tot uit anderen hoofde werkzaam
heden aan den weg moeten worden ver
richt.
HET TORPEDEEREN VAN DE
ARENDSKERK.
Directie wacht af.
Naar wij van de directie der Vereenigde
Nederlandsche Scheepvaart Mij. vernemen,
zijn de afvaarten van haar schepen opge
schort -n s den agenten aangezegd tot na
der order geen ladingen aan te nemen.
Deze maatregel, welke als egn voorloo-
pige is te beschouwen, dient om de directie
gelegenheid te geven de situatie, welke door
torpedeering van de Arendskerk is ont-
staan, te bestudeeren. De definitieve be-
slissing zal afhangen van de eventueele
j verdere behandeling van de affaire
1 Arendskerk tusschen de Nederlandsche en
i de Duitsche regeering.
Het geld voor nuttig
Dat blijkt geweldig te
adverteeren,
rendeeren!
K. L. M. vliegtuig tracht
levensmiddelen
uit te werpen.
De overwintering op het IJselmeer.
Gister heeft men slechts weinig nieuws
over de drie ingevroren booten ontvangen.
De burgemeester van Urk, de heer G.
Keyzer, heeft gistermiddag tevoren den
vuurtoren beklommen om te trachten iets
waar te nemen, maar de dichte sneeuw
jacht maakte zulks onmogelijk.
De buigemeester van Uik deelde mede,
dat gisterochtend overwogen was, om ook
van Urk af een ijsvlet met levensmiddelen
naar de schepen te zenden, doch dat men
hiervan had afgezien, omdat den tocht op
het onbetrouwbare ijs zeer zwaar werd
geacht en het onzeker was, of men de
booten wel zou kunnen bereiken.
K. L. M. vliegtuig doet een ver-
geefsche reis.
Gistermiddag besloot de reederij Koppe
een K. L. M. toestel te charteren, dat een
onderzo-k zou instellen naar de positie van
de ijsbrekers en een groote hoeveelheid
levensmiddelen zou meenemen om deze
boven de schepen uit te werpen. Dit voed
sel was, mèt hetgeen per ijsvlet uit Elburg
is aangevoerd, voor eenige dagen vol
doende.
Omstreeks half vijf echter
keerde Tepas met de Fokker
F. 7, wt armee de tocht was ge
maakt, onverrichterzake terug.
Tengevolge van het slechte zicht
was het hem niet mogelijk ge
weest de schepen te ontdekken.
Hedenmorgen zou hij een nieuwe
poging doen om met de schepen
in contact te komen.
Aan boord van het Fokkervliegtuig be
vond zich de walmachinist Mvr.nik van de
reederij Goedkoop, teneinde zijn mede
werking te verleenen bij het opsporen van
de ijsbrekers. De sneeuwstorm maakte het
zicht evenwel onmogelijk, zoodat het
vliegtuig onverrichterzake moest terug-
keeren.
Ook Parmentier is van zijn Wadden-
tocht gistermiddag omstreeks vijf uur te
ruggekeerd. Hij rapporteerde, dat hij de
twee ijsbrekers, 5 km. ten Westen van de
ingevroren schepen heeft ontdekt.
Hij'deelde mede, dat de ijsbrekers, wel
ke hij wal heeft kunnen signaleeren, lang
zaam vooruit stoomden.' Hij vlcog onmid
dellijk daarop naar het'ingevroren convooi,
waarboven hij .ëen briëf 'uitwierp, waarin
de boodschap was veryat, da. de ijsbre
kers naderden.
Ijsvlet op weg.
Vanochtend om half acht is uit Elburg
een ijsvlet met voedsel, waarom de be
manning van de ingesloten schepen heeft
gevraagd, vertrokken. Een verzekerings
expert maakt den tocht mee, teneinde
de mogelijkheden te onderzoeken om de
lading van de „Friesland" ongeveer 75
ton blik bestemd voor Kampen te lich
ten er. naar haar bestemming over te
brengen.
Een poging van Elburg uit ondernomen
om te voet de schepen te bereiken, is mis
lukt, daar het ijs in den nacht van Woens
dag op Donderdag gewérkt heeft en een
scheur van ongeveer tien meter breedte
was ontstaan. In hoeverre dit kruien aan
de „Holland" en de „IJsel" schade heeft
veroorzaakt hgeft men nog niet kunnen
vaststellen, omdat gister van boord vrijwel
geen berichten zijn ontvangen.
ZWARE IJSGANG OP DE WADDEN.
Postboot onverrichterzake terug
gekeerd.
De postboot, die de verbinding Terschel-
ling-Harlingen onderhoudt en gistermorgen
van het eiland was vertrokken, heeft voor
de reis naar Harlingen twee uur langer dan
gewoonlijk noodig gehad. Zij bereikte deze
plaats eerst om twaalf uur. Om half twee
vertrok de boot naar Terschelling, doch na
eenigen tijd moest zij terugkeeren door den
ijsgang op de Waddenzee. Des morgens had
het schip het getij mee gehad, hetgeen de
vaart mogelijk maakte, doch 's middags
bleek de postboot niet opgewassen tegen
het drijvende ijs. Hedenochtend zou men
trachten opnieuw de terugreis te onder
nemen.
ONZE POSTVLUCHTEN.
Op de uitreis bereikte de Pelikaan met
gezagvoerder te Roller Jodphur, het vlieg
tuig wordt 21 Januari te Batavia verwacht.
De Wielewaal met gezagvoerder Hondong
kwam te Bandoeng aan.
Op de thuisreis landden de Oehoe met ge
zagvoerder Viruly te Basra en de Emoe met
gezagvoerder Schot te Medan. Deze machi
nes worden resp. 20 en 23 Januari te Napels
verwacht.
OF EEN ANOERE RHtUMATlSCHE STOORNIS k*n
een waarschuwing zijn, waarvan de dokter u zeggen
kan, dat zij bij verwaarioozlng Ijan lelden tot
vreesefijke oljn en narigheid.
Als de afvoerkanalen niet goed werken, geschiedt
de verwijdering van vloeibare afvalstoffen onvol
doende en moeilijk 'De zuren en onzuiverheden
blijven dan In het lichaam en hebben een vergiftige
werking. Dit la vaak da oorzaak van knagende
rugpijn, pijn In de beunen, verlies van energie,
opstaan s nachts spit, gezwollen voeten, blazen
Onder de ongen, rheumatlsche pijn en duizeligheid.
Voorkom dergelijke verschijnselen. Haal een
flacon Foster's Rugpijn Nieren Pllléh. waarvan
duizenden ntensohen getuigen, dat zij hen zoo goed
hielpen Als gij rugpjin of eenlg verschijnsel van
een aan zuurglftBn te wijten stoornis hebt, probeer
dan nog heden
FOSTER'S RUGPIJN NIEREN PILLEN.
Dit modern, wetenschappelijk middel is ver
krijgbaar In drie verpakkingen a f.f 1.75 en f 3.-»
Hoe deze bij invoering
wordt geregeld.
„De Auto", het officiee.'e orgaan dar K.N.
A.C., bevat deze week een volledige uiteen
zetting van den opzet der distributieregeli/ig
van benzine.
Bij voorbaat diene men in het oog te hou
den, aldus het blad, dat omtrent den datum,
waarop deze regeling in werking zal treden
niets vaststaat, omdat zulks afhankelijk blijft
van onze benzinepositie. Voorloopig schijnt
er geen reden tot ongerustheid te bestaan,
want zelfs de regeering heeft in de volks
vertegenwoordiging over onze benzinevoor
raden geruststellende verklaringen afgelegd,
zoodat wij veilig mogen aannemen, dat er
vooralsnog geen aanleiding bestaat om tot
distributie over te gaan.
Het principe van een billijke
distributie.
Iemand dit uit hoofde van zijn
werkkring dagelijks groote afstanden
moet afleggen zou zeer onbillijk wor
den behandeld, wanneer hij evenveel
of even weinig liters benzine kreeg
toegewezen als een ander, die zijn
auto slechts weinig voor zakelijke
doeleinden gebruikt of deze louter
voor zijn genoegen heeft. Een billijke
distributie zal dus om te beginnen
ter dege rekening moeten houden
met aard en omvang van het gebruik
dat de automobilist van zijn wagen
maakt.
En verder zal ook de beteekenis van den
werkkring of het bedrijf van den houder
van de automobiel voor ons economisch leven
daarbij een rol hebben te vervullen.
Daarnaast kan niet uit het oog worden
verloren, dat rekening dient te worden ge
houden met het benzineverbruik van de
verschillende soorten van automobielen, %en
verbruik dat wel zeer sterk varieert van
ongeveer 1 liter per 4 km tot 1 liter per 15
tot 20 km. Wanneer men zich op het stand
punt zou stellen, dat men zich met deze fac
toren niet zou kunnen bezighouden, zou
zulks tot groote onbillijkheden leiden. In dat
geval toch zou de fabrikant van een kleine,
weinig benzine verbruikende automobiel een
aanmerkelijk voordeel genieten ten opzichte
van de grootere wagens. De eigenaars van
automobielen, welke dus onvoordeelig in het
gebruik zijn, zouden dan ernstig in het na
deel komen.
Het komt er dus op neer, dat bil
lijkheidshalve de benzinedistributie
zal zijn gebaseerd op het aantal kilo
meters dat men, in liters benzine uit
gedrukt, den automobilist zal toe
wijzen.
Hoe zal worden gedistribueerd.
Bij de bovengenoemde toewijzing wordt
gebruik gemaakt van de opgave, waartoe
iedere automobilist door middel van het be
kende rose biljet was verplicht. Op dat bil
jet moest men opgeven hoeveel km. men ge-
TWEEDE BLAD.
middeld per maand rijdt, hoeveel het ge
middelde benzine- en oiieverbruik bedraagt,
en tenslotte tot welke categorie van gebrui
kers men behoort. Voor de laatste opgave
was bij het biljet een aanwijzing gevoegd,
vermeldende de verschillende soorten van
categorieën en de onderverdeeling daarvan.
Aan de hand van deze door den automobi
list zelf gedane opgaven, zal worden vastge
steld voor hoeveel kilometers hem benzine
zal worden toegewezen. Uiteraard is daar
voor een grondslag vastgelegd overeenko
mende met 850 km per door den minister
vast te stellen tijdvak voor wat de personen
auto's betreft en 400 km voor de motorrij
wielen, terwijl voor de bedrijfsauto's geen
vaste grondslag bestaat. Wanneer tot distri
butie zal moeten worden overgegaan,, zal het
voor den beschikbaren voorraad afhangen
welk percentage van dien grondslag voor
een bepaald tijdvak kan worden aange
schaft. Uiteraard zijn, door het bureau dat de
distributie regelt verbruiksnormen vastge
steld voor de verschillende merken en typen
automobielen.
Het zal een ieder duidelijk zijn, dat het
percentage tevens afhankelijk zal zijn van
de categorie waartoe men behoort, en dat de
eene categorie dus beter bedeeld zal worden
dan de andere.
En verder moet dan nog rekening
gehouden worden met bedrijven, die
benzine voor drijfkracht of anders
zins gebruiken; voorts met de sei-
zoenbedrijven, bijv. voor landbouw
werktuigen en tenslotte Zal een rege
ling moeten worden getroffen voor
het vreemdelingenverkeer.
^identiteitskaarten en zegels.
Het zal den automobilist natuurlijk inte
resseeren om te weten op welke wijze men
de administratieve zijde van dit distributie-
vraagstuk heeft opgelost. Iedere automobi
list, die in het bezit is van een motorrijtui
genbelastingkaart het bewijs dus dat hij
zijn automobiel gebruikt en daarvoor ook
motorrijtuigenbelasting betaalt zal op ver
toon van deze kaart binnenkort een zooge
naamd identiteitsbewijs kunen verkrijgen.
De kosten daarvan bedragen
0.75 per stuk. Het is de bedoeling dat
de uit den verkoop dezer bewijzen verkregen
baten zullen worden gebruikt om de uit de
distributieregeling voortvloeiende kosten te
bestrijden. Dat wil dus zeggen dat de consu
ment, namelijk de automobilist zelf, de on
kosten betaalt van deze distributie.
Op de identiteitsbewijzen zal worden aan
gegeven in welke categorie men is onderge
bracht en volgens welken grondslag men zijn
aantal kilometers uitgedrukt In liters
benzine krijgt toegewezen. Zoodra dan
voor een bepaalde periode het percentage
benzine zal zijn bekend gemaakt, dat men
voor zijn categorie gerekend naar de basis-
hoeveelheid kan koopen, zal men aan het
postkantoor, waarbij men staat ingeschreven,
zegels moeten aanschaffen, welke recht geven
op de daarop aangegeven hoeveelheid liters
benzine. Deze zegels zullen slechts worden
verstrekt op vertoon van de geldige motor
rijtuigenbelastingkaart.
VERBODEN VERANDERINGEN IN
TERREINEN.
In een algemeene bekendmaking no. 13
van den opperbevelhebber van land- en
zeemacht maakt deze bekend, dat hij een
verordening heeft vastgesteld waarin o.m.
wordt bepaald:
Indien door den commandant van de
luchtverdediging ingevolge artikel 1 van de
verordening van den opperbevelhebber van
land- en zeemacht van 28 November 1939
(algemeene bekendmaking no. 14) terrei
nen worden aangewezen, welke van uitzon
derlijk belang zijn voor de luchtverdediging,
zal genoemde commandant die aanwijzing
ter algemeene kennis kunnen brengen "door
plaatsing, van een desbetreffende aankon
diging in de Nederlandsche Staatscourant
en door aanplakking van die aankondiging
aan het gemeentehuis der gemeenten, waar
in de bedoelde terreinen zijn gelegen.
In dat geval zal een' schriftelijke kennis
geving aan de rechthebbenden, 'als bedoeld
in artikel 1, lid 2 van vorengenoemde ver
ordening achterwege blijven.
Indien een onenbare aankondiging, als
bedoeld in artikel 1 heeft plaats gevonden,
is het ieder verboden eenige veranderine
te brengen in de terreinen, aangeduid in de
openbare aankondiging en is iedere recht
hebbende op deze terreinen verplicht te
zorgen, dat veranderingen als vorenbe
doeld door derden niet werden aange
bracht.
Bij de ooenbare aankondiging kan dit
verbod tot bepaalde, daarin aan te geven,
veranderingen worden beperkt.
De commandant van de luchtverdediging
is bevoegd, om namens den opperbevelheb
ber van land- en zeemacht van een ver
bod, als boven bedoeld, geheel of gedeelte-
Hik ontheffing te verleenen. Bij het ver
leenen van zoodanige ontheffing kunnen
door hem voorwaarden worden gesteld
Worden de voor vaarden niet nartekomen,
dan kan de verleende ontheffing door den
commandant van de luchtverdediging wor
den ingetrokken.
De rechthebbende oo een terrein als be-
doe'd b'i artikel 1, aangeduid bij openbare
aenkond'ein", wien bekend is, dat d°rden
zijns ondanks eeni"e verboden verandering
in dit terrein brengen of voornemens zijn te
brengen, is gehouden daarvan onverwidd
aan den commandant van de luchtverdedi
ging kennis te geven.
Glimlachje.
Zie je, Valkenoog vond de ge
wone tent niet meer veilig in deze
onrustige tijden.
Storing in treinverkeer bij Utrecht. -
Een ernstige storing aan het electrische bo
vennet vlak bij het Centraal Station in
Utrecht er was een electrische voedings
draad gebroken is er oorzaak- van ge
weest, dat het drukke forensenverkeer tus
schen Utrecht, bet Gooi en de hoofdstad
hedenmorgen onder zeer moeilijke omstan
digheden heeft plaats gehad en aanzienlijke
vertraging ondervond.
Boternoteering. - De commissienotee-
ring voor Nederlandsche boter is gisteren
vastgesteld op 82 cent (onveranderd). i
AUTO OP ONBEWAAKTEN
OVERWEG GEGREPEN.
Twee personen gedood.
Op den onbewaakten overweg bij de Haar
tusschen Woudenberg en Veenendaal, is
vanmorgen een militaire vrachtauto door
een trein gegrepen, welke uit de richting
Veenendaal kwam.
De sergeant Heeden uit Rotterdam, die
naast den bestuurder van den vrachtwagen
was gezeten, werd uit de auto geslingerd en
was op slag dood.
De chauffeur, de soldaat Roosendaal uit
Wognum geraakte in de cabine bekneld.
Nadat men hem bevrijd had, bleek dat de
man zwarekwetsuren had opgeloopen. Ge
neeskundige hulp mocht niet meer baten.
De vrachtauto werd geheel vernield
De inbraak te Amsterdam. - Zooals be
kend heelt de centrale recherche te Amster
dam Zondagavond den beruchten inbreker P.
de J. gearresteerd toen hij beladen met een
groote buit van sieraden en juweelen het ter
rein van zijn werkzaamheid, een villa aan de
Oranje Nassaulaan, wilde verlaten. In den
loop van den volgenden dag werd de huis
houdster van mevrouw Sch. aangehouden,
verdacht van medeplichtigheid. Zij zou de J.
dén sleutel van het huis hebben gegeven. De
centrale recherche heeft het onderzoek nog
eenige dagen voortgezet, omdat men het ver
moeden koesterde dat nog meerdere perso
nen bij deze inbraak waren betrokken. Naar
wij vernemen, heeft de recherche gisteren
nog een derde medeplichtige gearresteerd.
De boterheffing. - Wij vernemen van
officieele zijde, dat het bedrag van de hef
fing en steunuitkeering op boter behoudens
tusschentijdsche wijziging, voor de week van
18 tot 25 Januari is vastgesteld op 80 cent
per kg. (onveranderd).
Zaterdag 20
HILVERSUM, 1875 er
uitz.) 8.— ANP-ber., g
morgenwijding. 10.20
Continubedr. 12.Gr.;
2.Filmpr. 2.15 De St
terdam), solisten en h<
opn.) 2.453,Gr.pl.
RA-Harmonie-orkest. 4
genbus. 4.50 Res.-ork
5.50 Orgelspel. 6.15 Uit
weging. 6.45 Kinderlee:
kalender. 7.05 Felicit
radio-journaal. (7.30 V
werkt de kerk?") 8.
ANP-ber. 8.15 Puzzle
orkest. 9.10 Ook gij, toe
tooneel. 9.30 Bravour
VARA-Varia. 10.En
ANP-ber. 11.10 VARA
Dubbelmannenkwartet
12Orgel en trompet.
HILVERSUM, 301,5 M
ANP-ber. 8.059.15 ei
Godsd. halfuur. 12.—
quette. 12.45 ANP-ber.,
orkest. 2.Voor de
Gr.pl. 245 Kinderuurtje
4.45 Rococo-octet. 5.15
545 KRO-Nachtegaaltje
Journ. weekoverzicht, f
7.15 Econ. causerie. 7.3f
8ANP-ber., mededei
tatie met muz. omlijsti
Gev. progr. 10.30 ANP
vergankelijke rijk, eau:
lijsting. 11.1012.Gr
ENGELAND, 391 en 41
ook 342 M.) 12.20 n.m.
dansorkest. 1.Deel. 1
duetten. 2.05 Orgelspel
BBC-Schotseh orkest. 3
4.35 Victor Silvester
5.20 Kinderuur. 5.5(
Strijkkwartet en soliste,
progr. 7.05 Sportpr. 7.)
orkest. 7.50 Gev. pro;
piano. 8.30 Gev. progr.
I serie. 9.50 BBC-Thea
10.35 Avondwijding.
11.15 BBC-orkest. 11.50
f dansorkest. 12.2012.35
RADIO PARIS, 1648
voordr. 12.20 Raymond
jazzorkest. 12.35, 1.05 ei
drachten. 2.Gr.pl. 2.(
listenvoordr. 4.20 Rad
VERBOD VAN SLAC
AAN KADA
Steeds voldoend
De directeur van den
dienst heeft, voor zoovei
aandacht van de distri*
teurs van den dienst ge
grond van het koninklij
Februari 1922, no. 80, ex
wet, verboden is bij milt
van miltvuur, aan kada
en afgemaakte dieren, s
verrichten. Een en and
van verspreiding van sn
ter met het oog op het f
sonen, die deze handelinf
ten, alsmede voor het
destructieondernemingen.
directeur er op, dat het
bijzondere aandacht wor
gestorven dieren in het
Naar aanleiding van
bladen, alsof er niet vol
de rijksseruminrichting
of afgeleverd zou kunne:
directeur voornoemd mee
aan elke aanvraag is k
daan, terwijl ook in de
voldoende mate aanwezij
Voor eventueele ziekte
mensch tct Op heden gi
de rijksseruminrichting
[instituut voor de volksge:
serum geleverd.
7-twiitciaal
„Vrijdag de de:
de Maskerspel*
Vrijdag de dertiende
lieden een combinatie va:
die een noodlottigen invl
op 's menschen bestaan
van griezeligheid, dat Va
lichtgeloovige menschenk
nen bedenken.
Neem dit in dezen ve
meermalen voorkomend
wat romantiek van 'n hij
krijgen, voeg er tenslott
riatie bij op het bekende
bieuze huwelijkstrouw
onuitputtelijk bekijk
den vroolijken kant en d
een blijspel dat het „doer
klaar. Wie dan met een
weet te étaleeren en de
een niet al te onaannem*
elkaar verbindt, krijgt
klucht, zooals J. W. van
Henk Bakker die in elks
En zooals gisteravond
door de Maskerspelers w
die wel degelijk in staat
paar uur te amuseeren.
Wie bij een dergelijk
naar karakterrollen en e*
fundeering wordt teleurg
veau van den inhoud is i
eenige bedoeling van de
geweest zijn een stuk te
gelegenheid bood veel la.
ties en dwaze verwikkeli
zonder dat de toeschouwe
krijgt zich af te vragen
en psychologisch nu aller
woord is. En daarin zijn
slaagd het is een amu
tikje banale geschiedenis,
met succes ten tooneele is
Zoo ook gisteravond d
spelers. De uitstekende w
belangrijkste executanten