Rugpijn f 1/ De distributie van erwten en boonen. Benzine-distributie Uniforme behakening van rijkswegen. De „overwintering" op het IJselmeer. BENZINE-DISTRIBUTIE. BERG! TWEEDE BLAD. Van heden, 19 Januari tot en met Donderdag 15 Februari zal bon 4 van de rijksdistributiekaart recht geven op het koopen van een half pond bruine boonen, witte boonen of andere gekleurde boonen, capu- cijners of grauwe erwten. Neen In de „Autokampioen" lezen we het vol gende: Af en toe krijgen wij wel eens den in druk, dat het monster van Loch Ness, het welk natuurlijk ook geëvacueerd is, zich thans in Nederland ophoudt in de vermom ming van „benzine-distributie!" De ge ruchten over een op handen zijnde rantsoe neering duiken met dezelfde regelmaat in de pers op als voor den oorlog de berichten over voornoemd monstrum. En even irrëel als dit is gelukkig! tot dusverre die benzine-distributie gebleken, waarvan zoo vele onrustzaaiende geruchtverspreiders tel kens maar weer opnieuw komen vertellen, dat zij haar kop opstreekt! Het laatste nieuws dat overigens voor het publiek al heelemaal niets nieuws meer bevatte was de publicatie in een courant van allerlei details. In den Autokamoioen van 1 Oct. j.l. werden deze in hoofdzaak reeds vermeld. Een ander krantenbericht dementeerde deze „primeur", maar oogen- blikkelijk was er alweer wat anders te ver melden: wie benzinedistributiezegels moet hebben, dient zoo-en-zoo te handelen, da motorrijtuigenbelastingkaart moet worden opgezonden, enzoovoorts. Deze mededeeling was feitelijk juist, maar zij heeft slechts betrekking op een alleszins verklaarbaren voorbereidinesmaatrepel. Het is de plicht der regeering, om te zorgen, dat zij alies in gereedheid heeft, als de omstandigheden zich eens in ongunstigen zin mochten wij zigen. Gunstige perspectieven. Maar op het oogenblik is er niet de min ste aanleiding om de toekomst somber in te zien! De aanvoer van ruwe petroleum en benzine is in ambtelijke taal gezegd: b e- vredi gend; meer populair uitgedrukt, mag men ongetwijfeld zeggen: uitste kend! Nederland dankt aan een wijze po litiek van vooruitzien een prachtvoorraad en het zou ons al heel sterk verwonderen, indien die sedert het uitbreken van den oorlog reeds zou zijn aangesproken. En dit nu is de basis van de benzinemaat- reeelen: voorraad O. K., aanvoer O. K., dus: géén distributie. Natuurlijk zou in théorie deze situatie zich in ongunstigen zin kun nen wijzigen. Er kunnen tankbooten oo miinen loooen, het duikbootgevaar kan ook voor deze schepen acuut worden en er zou nog heel veel meer kunnen gebeuren: Nederland kan Zoo kunnen pessimisten zich nog veel meer in het hoofd halen, maar de nuchter denkende mensch, die niet „ten ondergaat in den Nerven-krieg", zal zich niet van den wijs laten brengen door praatjes,- door krantenberichten of door het„benzine monster van Loch Ness". Wat u moet doen?.... Gewoon! Van versid-illende zijden heeft men ons vorige week weer gevraagd, wat moet ik doen met het oog op die benzinedistributie? Weet u ook hoe groot liet rantsoen wordt? Weet uZou het...? Moet ik...? Op al deze vragen kan onveranderlijk het ant woord luiden: Doe gewoon! Maak u niet nerveus vanwege die voorbereidende maatregelen: die zijn noodig, maar 't is hee lemaal niet uitgesloten dat we er in de practijk nimmer iets van zuil en merken. Denkt eens aan de petroleumdistributie, waarvoor de kaarten al maandenlang in het bezit van vele belanghebbenden zijn, terwijl petro leum nog steeds vrij gekocht kan wnrden. Hoe groot het rantsoen precies zou zijn. dat ons zou worden toebedeeld, als er op den duur eens iets mocht gebeuren, waar door de benzinesituatie z'ch zou wiizigen kunt u dat voorsnellen? Weet u, op welk nummer de honderdduizend zal vallen? Maar één ding schünt zeker: mocht het. ooit zoover komen, dan zal het rantsoen meevallen, want Nederlands voorraden ma ken met mogelijk, de benzinedistribu+ie ook dan slechts te zien als een maatregel om een zoo billijk mogelijke verdeeling van de brandstof mogelijk te maken, zonder dat men voor ziin behoefte te weinig krijgt. Van benzinedistributie is voorloooig geen sorake, wij kunnen dan ook niet beter doen dan u adviseeren, maar niet veel over die benzinedistributie te denken. En als gij uwe gedachten toch eens wilt laten gaan over deze bevoorrading, denkt dan liever eens aan den moed en de volharding van onze zeelieden, die tienduizenden mijlen af leggen ot> de verraderlijke woelige water vlakte, door onzen beroemden Hugo de Groot als de „mare liberum", de vrij e zee gekwalificeerd. DOOD^LT.TKE AANPÏTDING TE KREUKELEN. Op den Rijksweg AmsterdamUtrecht, onder de gemeente Breukelen, is Woensdag de 77-jarige melkhandelaar J. Kleyne uit Maarsen, die weifelde bij het oversteken van den straatweg, door een personenauto g-^grepen en op slag gedood. BRAND TE GRONINGEN. In den afgelooper. nacht is door nog niet bekende oorzaak brand ontstaan ten huize van de familie van Tongeren in de Cufca- dwarsstraat te Groningen. De vlammen sloegen weldra fel naar buiten, waardoor de toestand zich ernstig liet aanzien. De brandweer, die spoedig ter plaatse was, tastte het vuur krachtig aan. De bewoners konden zich tijdig in veilighek stellen. De woning is voor een groot deel uitgebrand. - jrv. V- VV v V»! mm?®:' Nieuwe voorschriften. De K. N. A. C. schrijft: De Minister van Waterstaat heeft een nieuwe circulaire uitgegeven (circulaire 1/1940) betreffende de bebakening van Rijkswegen, waardoor tegelijkertijd een groot aantal oudere circulaires en aan schrijvingen (waaronder nog een van 1889) konden vervallen. De nieuwe leidraad is het resultaat van den arbeid van een kleine commissie van het Departement van Waterstaat en den Rijkswaterstaat, waarbij de Verkeersbon- den, waaronder de K. N. A. C., op de meest royale wijze de gelegenheid hebben gehad hunne inzichten ter kennis te bren gen. Uiteraard is het doel van de leidraad het bereiken van een uniforme bebake ning in den ruimsten zin, dus ook wat betreft verkeersstrepen, afstandsaandui dingen, enz. De K. N. A. C. hoopt der halve, dat ook de provinciale en gemeen telijke wegbeheerders zich naar deze regels zullen willen richten, zoodat den weggebruiker te allen tijde duidelijk zal zijn, wat met de eventueel getroffen maatregelen kan zijn bedoeld. De nieuwe bepalingen. Uit de voorschriften een korte greep doende, zij daarvan het volgende ge noemd: Indien plaatselijke bsrmverhardingen of aanstratingen naast de hoofdverhar ding voorkomen, behoort de kantstrook door te loopen, in het bijzonder, indien de hoofdverharding en de aanstrating on geveer dezelfde kleur hebben. Reflectoren worden in bermplankjes alleen aangebracht aan de buitenzijde van bochten, indien hierdoor de overzichte lijkheid van de bochten wordt bevorderd. Indien het wenschelijk is in bochten re flectoren te gebruiken, moet het verkeer, dat een bocht naar recht neemt witte, het verkeer, dat een bocht naar links neemt, roode reflectoren zien. Andere aanduidingen van de rijbaan begrenzing dan bermplankjes en kleine betonblokjes (zooals bijv. palen of zware beton- of bazaltzuiltjes) leveren gevaar voor het verkeer op en behooren te wor den verwijderd. Op alle rijbanen, zoowel die, welke een breedte bestemd voor twee rijstrooken hebben, als die welke voor meer rijstroo ken zijn bestemd, moeten de afscheidingen der rijstrooken door witte of gele strepen worden aangegeven en wel als 10 cM. breede doorgaa nde strepen indien deze ingevolge de wet als regel niet mo gen worden overschreden (bochten bin nen bebouwde kommen, onoverzichtelijke bochten buiten bebouwde kommen, als mede op 50 M. ter weerszijden van kruis punten, behalve op voorrangswegen) en blok- of stippellijnen, indien zij mogen worden overschreden, indien het overige verkeer zulks toelaat. Stalen wegpunaises mogen niet meer worden aangeschaft! Het plaatsen van wegspiegels wordt afgeraden. Dwars over de op voorrangswegen aan sluitende zijwegen worden witte blok- strepen aangebracht. Bij aanduiding van werken in uitvoe ring op voorrangswegen moeten alle daarvoor te gebruiken waarschuwings borden bij donker zijn verlicht door mid del van een op het sein vallend en voor het verkeer afgeschermd licht. Op een voorrangsweg moeten kort vóór iedere kruising of zijweg zoodanig aan duidingen voorkomen, dat een gebruiker van den voorrangsweg vóór het bereiken van het kruispunt niet in twijfel behoeft te verkeeren of hij zich al of niet op een voorrangsweg bevindt. Verkeersborden worden zoodanig ge plaatst, dat de hoogte van het midden der borden 1.20 M. boven den kant van de verharding bedraagt. Indien borden boven elkaar worden geplaatst, wordt het on derste bord met de onderzijde 50 cM. boven den kant van de verharding aan gebracht. Buiten bebouwde kommen wordt op belangrijke zijwegen bij de nadering van een voorrangsweg, behalve de „omge keerde driehoek" ook het voorsein van dat bord geplaatst. De bebakening der wegen zal zoo spoe dig mogelijk in overeenstemming met de voorschriften der nieuwe circulaire mos ten worden gebracht, voorzooveel dit zonder ingrijpende werkzaamheden mo gelijk is. Anders zal kunnen worden ge wacht tot uit anderen hoofde werkzaam heden aan den weg moeten worden ver richt. HET TORPEDEEREN VAN DE ARENDSKERK. Directie wacht af. Naar wij van de directie der Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart Mij. vernemen, zijn de afvaarten van haar schepen opge schort -n s den agenten aangezegd tot na der order geen ladingen aan te nemen. Deze maatregel, welke als egn voorloo- pige is te beschouwen, dient om de directie gelegenheid te geven de situatie, welke door torpedeering van de Arendskerk is ont- staan, te bestudeeren. De definitieve be- slissing zal afhangen van de eventueele j verdere behandeling van de affaire 1 Arendskerk tusschen de Nederlandsche en i de Duitsche regeering. Het geld voor nuttig Dat blijkt geweldig te adverteeren, rendeeren! K. L. M. vliegtuig tracht levensmiddelen uit te werpen. De overwintering op het IJselmeer. Gister heeft men slechts weinig nieuws over de drie ingevroren booten ontvangen. De burgemeester van Urk, de heer G. Keyzer, heeft gistermiddag tevoren den vuurtoren beklommen om te trachten iets waar te nemen, maar de dichte sneeuw jacht maakte zulks onmogelijk. De buigemeester van Uik deelde mede, dat gisterochtend overwogen was, om ook van Urk af een ijsvlet met levensmiddelen naar de schepen te zenden, doch dat men hiervan had afgezien, omdat den tocht op het onbetrouwbare ijs zeer zwaar werd geacht en het onzeker was, of men de booten wel zou kunnen bereiken. K. L. M. vliegtuig doet een ver- geefsche reis. Gistermiddag besloot de reederij Koppe een K. L. M. toestel te charteren, dat een onderzo-k zou instellen naar de positie van de ijsbrekers en een groote hoeveelheid levensmiddelen zou meenemen om deze boven de schepen uit te werpen. Dit voed sel was, mèt hetgeen per ijsvlet uit Elburg is aangevoerd, voor eenige dagen vol doende. Omstreeks half vijf echter keerde Tepas met de Fokker F. 7, wt armee de tocht was ge maakt, onverrichterzake terug. Tengevolge van het slechte zicht was het hem niet mogelijk ge weest de schepen te ontdekken. Hedenmorgen zou hij een nieuwe poging doen om met de schepen in contact te komen. Aan boord van het Fokkervliegtuig be vond zich de walmachinist Mvr.nik van de reederij Goedkoop, teneinde zijn mede werking te verleenen bij het opsporen van de ijsbrekers. De sneeuwstorm maakte het zicht evenwel onmogelijk, zoodat het vliegtuig onverrichterzake moest terug- keeren. Ook Parmentier is van zijn Wadden- tocht gistermiddag omstreeks vijf uur te ruggekeerd. Hij rapporteerde, dat hij de twee ijsbrekers, 5 km. ten Westen van de ingevroren schepen heeft ontdekt. Hij'deelde mede, dat de ijsbrekers, wel ke hij wal heeft kunnen signaleeren, lang zaam vooruit stoomden.' Hij vlcog onmid dellijk daarop naar het'ingevroren convooi, waarboven hij .ëen briëf 'uitwierp, waarin de boodschap was veryat, da. de ijsbre kers naderden. Ijsvlet op weg. Vanochtend om half acht is uit Elburg een ijsvlet met voedsel, waarom de be manning van de ingesloten schepen heeft gevraagd, vertrokken. Een verzekerings expert maakt den tocht mee, teneinde de mogelijkheden te onderzoeken om de lading van de „Friesland" ongeveer 75 ton blik bestemd voor Kampen te lich ten er. naar haar bestemming over te brengen. Een poging van Elburg uit ondernomen om te voet de schepen te bereiken, is mis lukt, daar het ijs in den nacht van Woens dag op Donderdag gewérkt heeft en een scheur van ongeveer tien meter breedte was ontstaan. In hoeverre dit kruien aan de „Holland" en de „IJsel" schade heeft veroorzaakt hgeft men nog niet kunnen vaststellen, omdat gister van boord vrijwel geen berichten zijn ontvangen. ZWARE IJSGANG OP DE WADDEN. Postboot onverrichterzake terug gekeerd. De postboot, die de verbinding Terschel- ling-Harlingen onderhoudt en gistermorgen van het eiland was vertrokken, heeft voor de reis naar Harlingen twee uur langer dan gewoonlijk noodig gehad. Zij bereikte deze plaats eerst om twaalf uur. Om half twee vertrok de boot naar Terschelling, doch na eenigen tijd moest zij terugkeeren door den ijsgang op de Waddenzee. Des morgens had het schip het getij mee gehad, hetgeen de vaart mogelijk maakte, doch 's middags bleek de postboot niet opgewassen tegen het drijvende ijs. Hedenochtend zou men trachten opnieuw de terugreis te onder nemen. ONZE POSTVLUCHTEN. Op de uitreis bereikte de Pelikaan met gezagvoerder te Roller Jodphur, het vlieg tuig wordt 21 Januari te Batavia verwacht. De Wielewaal met gezagvoerder Hondong kwam te Bandoeng aan. Op de thuisreis landden de Oehoe met ge zagvoerder Viruly te Basra en de Emoe met gezagvoerder Schot te Medan. Deze machi nes worden resp. 20 en 23 Januari te Napels verwacht. OF EEN ANOERE RHtUMATlSCHE STOORNIS k*n een waarschuwing zijn, waarvan de dokter u zeggen kan, dat zij bij verwaarioozlng Ijan lelden tot vreesefijke oljn en narigheid. Als de afvoerkanalen niet goed werken, geschiedt de verwijdering van vloeibare afvalstoffen onvol doende en moeilijk 'De zuren en onzuiverheden blijven dan In het lichaam en hebben een vergiftige werking. Dit la vaak da oorzaak van knagende rugpijn, pijn In de beunen, verlies van energie, opstaan s nachts spit, gezwollen voeten, blazen Onder de ongen, rheumatlsche pijn en duizeligheid. Voorkom dergelijke verschijnselen. Haal een flacon Foster's Rugpijn Nieren Pllléh. waarvan duizenden ntensohen getuigen, dat zij hen zoo goed hielpen Als gij rugpjin of eenlg verschijnsel van een aan zuurglftBn te wijten stoornis hebt, probeer dan nog heden FOSTER'S RUGPIJN NIEREN PILLEN. Dit modern, wetenschappelijk middel is ver krijgbaar In drie verpakkingen a f.f 1.75 en f 3.-» Hoe deze bij invoering wordt geregeld. „De Auto", het officiee.'e orgaan dar K.N. A.C., bevat deze week een volledige uiteen zetting van den opzet der distributieregeli/ig van benzine. Bij voorbaat diene men in het oog te hou den, aldus het blad, dat omtrent den datum, waarop deze regeling in werking zal treden niets vaststaat, omdat zulks afhankelijk blijft van onze benzinepositie. Voorloopig schijnt er geen reden tot ongerustheid te bestaan, want zelfs de regeering heeft in de volks vertegenwoordiging over onze benzinevoor raden geruststellende verklaringen afgelegd, zoodat wij veilig mogen aannemen, dat er vooralsnog geen aanleiding bestaat om tot distributie over te gaan. Het principe van een billijke distributie. Iemand dit uit hoofde van zijn werkkring dagelijks groote afstanden moet afleggen zou zeer onbillijk wor den behandeld, wanneer hij evenveel of even weinig liters benzine kreeg toegewezen als een ander, die zijn auto slechts weinig voor zakelijke doeleinden gebruikt of deze louter voor zijn genoegen heeft. Een billijke distributie zal dus om te beginnen ter dege rekening moeten houden met aard en omvang van het gebruik dat de automobilist van zijn wagen maakt. En verder zal ook de beteekenis van den werkkring of het bedrijf van den houder van de automobiel voor ons economisch leven daarbij een rol hebben te vervullen. Daarnaast kan niet uit het oog worden verloren, dat rekening dient te worden ge houden met het benzineverbruik van de verschillende soorten van automobielen, %en verbruik dat wel zeer sterk varieert van ongeveer 1 liter per 4 km tot 1 liter per 15 tot 20 km. Wanneer men zich op het stand punt zou stellen, dat men zich met deze fac toren niet zou kunnen bezighouden, zou zulks tot groote onbillijkheden leiden. In dat geval toch zou de fabrikant van een kleine, weinig benzine verbruikende automobiel een aanmerkelijk voordeel genieten ten opzichte van de grootere wagens. De eigenaars van automobielen, welke dus onvoordeelig in het gebruik zijn, zouden dan ernstig in het na deel komen. Het komt er dus op neer, dat bil lijkheidshalve de benzinedistributie zal zijn gebaseerd op het aantal kilo meters dat men, in liters benzine uit gedrukt, den automobilist zal toe wijzen. Hoe zal worden gedistribueerd. Bij de bovengenoemde toewijzing wordt gebruik gemaakt van de opgave, waartoe iedere automobilist door middel van het be kende rose biljet was verplicht. Op dat bil jet moest men opgeven hoeveel km. men ge- TWEEDE BLAD. middeld per maand rijdt, hoeveel het ge middelde benzine- en oiieverbruik bedraagt, en tenslotte tot welke categorie van gebrui kers men behoort. Voor de laatste opgave was bij het biljet een aanwijzing gevoegd, vermeldende de verschillende soorten van categorieën en de onderverdeeling daarvan. Aan de hand van deze door den automobi list zelf gedane opgaven, zal worden vastge steld voor hoeveel kilometers hem benzine zal worden toegewezen. Uiteraard is daar voor een grondslag vastgelegd overeenko mende met 850 km per door den minister vast te stellen tijdvak voor wat de personen auto's betreft en 400 km voor de motorrij wielen, terwijl voor de bedrijfsauto's geen vaste grondslag bestaat. Wanneer tot distri butie zal moeten worden overgegaan,, zal het voor den beschikbaren voorraad afhangen welk percentage van dien grondslag voor een bepaald tijdvak kan worden aange schaft. Uiteraard zijn, door het bureau dat de distributie regelt verbruiksnormen vastge steld voor de verschillende merken en typen automobielen. Het zal een ieder duidelijk zijn, dat het percentage tevens afhankelijk zal zijn van de categorie waartoe men behoort, en dat de eene categorie dus beter bedeeld zal worden dan de andere. En verder moet dan nog rekening gehouden worden met bedrijven, die benzine voor drijfkracht of anders zins gebruiken; voorts met de sei- zoenbedrijven, bijv. voor landbouw werktuigen en tenslotte Zal een rege ling moeten worden getroffen voor het vreemdelingenverkeer. ^identiteitskaarten en zegels. Het zal den automobilist natuurlijk inte resseeren om te weten op welke wijze men de administratieve zijde van dit distributie- vraagstuk heeft opgelost. Iedere automobi list, die in het bezit is van een motorrijtui genbelastingkaart het bewijs dus dat hij zijn automobiel gebruikt en daarvoor ook motorrijtuigenbelasting betaalt zal op ver toon van deze kaart binnenkort een zooge naamd identiteitsbewijs kunen verkrijgen. De kosten daarvan bedragen 0.75 per stuk. Het is de bedoeling dat de uit den verkoop dezer bewijzen verkregen baten zullen worden gebruikt om de uit de distributieregeling voortvloeiende kosten te bestrijden. Dat wil dus zeggen dat de consu ment, namelijk de automobilist zelf, de on kosten betaalt van deze distributie. Op de identiteitsbewijzen zal worden aan gegeven in welke categorie men is onderge bracht en volgens welken grondslag men zijn aantal kilometers uitgedrukt In liters benzine krijgt toegewezen. Zoodra dan voor een bepaalde periode het percentage benzine zal zijn bekend gemaakt, dat men voor zijn categorie gerekend naar de basis- hoeveelheid kan koopen, zal men aan het postkantoor, waarbij men staat ingeschreven, zegels moeten aanschaffen, welke recht geven op de daarop aangegeven hoeveelheid liters benzine. Deze zegels zullen slechts worden verstrekt op vertoon van de geldige motor rijtuigenbelastingkaart. VERBODEN VERANDERINGEN IN TERREINEN. In een algemeene bekendmaking no. 13 van den opperbevelhebber van land- en zeemacht maakt deze bekend, dat hij een verordening heeft vastgesteld waarin o.m. wordt bepaald: Indien door den commandant van de luchtverdediging ingevolge artikel 1 van de verordening van den opperbevelhebber van land- en zeemacht van 28 November 1939 (algemeene bekendmaking no. 14) terrei nen worden aangewezen, welke van uitzon derlijk belang zijn voor de luchtverdediging, zal genoemde commandant die aanwijzing ter algemeene kennis kunnen brengen "door plaatsing, van een desbetreffende aankon diging in de Nederlandsche Staatscourant en door aanplakking van die aankondiging aan het gemeentehuis der gemeenten, waar in de bedoelde terreinen zijn gelegen. In dat geval zal een' schriftelijke kennis geving aan de rechthebbenden, 'als bedoeld in artikel 1, lid 2 van vorengenoemde ver ordening achterwege blijven. Indien een onenbare aankondiging, als bedoeld in artikel 1 heeft plaats gevonden, is het ieder verboden eenige veranderine te brengen in de terreinen, aangeduid in de openbare aankondiging en is iedere recht hebbende op deze terreinen verplicht te zorgen, dat veranderingen als vorenbe doeld door derden niet werden aange bracht. Bij de ooenbare aankondiging kan dit verbod tot bepaalde, daarin aan te geven, veranderingen worden beperkt. De commandant van de luchtverdediging is bevoegd, om namens den opperbevelheb ber van land- en zeemacht van een ver bod, als boven bedoeld, geheel of gedeelte- Hik ontheffing te verleenen. Bij het ver leenen van zoodanige ontheffing kunnen door hem voorwaarden worden gesteld Worden de voor vaarden niet nartekomen, dan kan de verleende ontheffing door den commandant van de luchtverdediging wor den ingetrokken. De rechthebbende oo een terrein als be- doe'd b'i artikel 1, aangeduid bij openbare aenkond'ein", wien bekend is, dat d°rden zijns ondanks eeni"e verboden verandering in dit terrein brengen of voornemens zijn te brengen, is gehouden daarvan onverwidd aan den commandant van de luchtverdedi ging kennis te geven. Glimlachje. Zie je, Valkenoog vond de ge wone tent niet meer veilig in deze onrustige tijden. Storing in treinverkeer bij Utrecht. - Een ernstige storing aan het electrische bo vennet vlak bij het Centraal Station in Utrecht er was een electrische voedings draad gebroken is er oorzaak- van ge weest, dat het drukke forensenverkeer tus schen Utrecht, bet Gooi en de hoofdstad hedenmorgen onder zeer moeilijke omstan digheden heeft plaats gehad en aanzienlijke vertraging ondervond. Boternoteering. - De commissienotee- ring voor Nederlandsche boter is gisteren vastgesteld op 82 cent (onveranderd). i AUTO OP ONBEWAAKTEN OVERWEG GEGREPEN. Twee personen gedood. Op den onbewaakten overweg bij de Haar tusschen Woudenberg en Veenendaal, is vanmorgen een militaire vrachtauto door een trein gegrepen, welke uit de richting Veenendaal kwam. De sergeant Heeden uit Rotterdam, die naast den bestuurder van den vrachtwagen was gezeten, werd uit de auto geslingerd en was op slag dood. De chauffeur, de soldaat Roosendaal uit Wognum geraakte in de cabine bekneld. Nadat men hem bevrijd had, bleek dat de man zwarekwetsuren had opgeloopen. Ge neeskundige hulp mocht niet meer baten. De vrachtauto werd geheel vernield De inbraak te Amsterdam. - Zooals be kend heelt de centrale recherche te Amster dam Zondagavond den beruchten inbreker P. de J. gearresteerd toen hij beladen met een groote buit van sieraden en juweelen het ter rein van zijn werkzaamheid, een villa aan de Oranje Nassaulaan, wilde verlaten. In den loop van den volgenden dag werd de huis houdster van mevrouw Sch. aangehouden, verdacht van medeplichtigheid. Zij zou de J. dén sleutel van het huis hebben gegeven. De centrale recherche heeft het onderzoek nog eenige dagen voortgezet, omdat men het ver moeden koesterde dat nog meerdere perso nen bij deze inbraak waren betrokken. Naar wij vernemen, heeft de recherche gisteren nog een derde medeplichtige gearresteerd. De boterheffing. - Wij vernemen van officieele zijde, dat het bedrag van de hef fing en steunuitkeering op boter behoudens tusschentijdsche wijziging, voor de week van 18 tot 25 Januari is vastgesteld op 80 cent per kg. (onveranderd). Zaterdag 20 HILVERSUM, 1875 er uitz.) 8.— ANP-ber., g morgenwijding. 10.20 Continubedr. 12.Gr.; 2.Filmpr. 2.15 De St terdam), solisten en h< opn.) 2.453,Gr.pl. RA-Harmonie-orkest. 4 genbus. 4.50 Res.-ork 5.50 Orgelspel. 6.15 Uit weging. 6.45 Kinderlee: kalender. 7.05 Felicit radio-journaal. (7.30 V werkt de kerk?") 8. ANP-ber. 8.15 Puzzle orkest. 9.10 Ook gij, toe tooneel. 9.30 Bravour VARA-Varia. 10.En ANP-ber. 11.10 VARA Dubbelmannenkwartet 12Orgel en trompet. HILVERSUM, 301,5 M ANP-ber. 8.059.15 ei Godsd. halfuur. 12.— quette. 12.45 ANP-ber., orkest. 2.Voor de Gr.pl. 245 Kinderuurtje 4.45 Rococo-octet. 5.15 545 KRO-Nachtegaaltje Journ. weekoverzicht, f 7.15 Econ. causerie. 7.3f 8ANP-ber., mededei tatie met muz. omlijsti Gev. progr. 10.30 ANP vergankelijke rijk, eau: lijsting. 11.1012.Gr ENGELAND, 391 en 41 ook 342 M.) 12.20 n.m. dansorkest. 1.Deel. 1 duetten. 2.05 Orgelspel BBC-Schotseh orkest. 3 4.35 Victor Silvester 5.20 Kinderuur. 5.5( Strijkkwartet en soliste, progr. 7.05 Sportpr. 7.) orkest. 7.50 Gev. pro; piano. 8.30 Gev. progr. I serie. 9.50 BBC-Thea 10.35 Avondwijding. 11.15 BBC-orkest. 11.50 f dansorkest. 12.2012.35 RADIO PARIS, 1648 voordr. 12.20 Raymond jazzorkest. 12.35, 1.05 ei drachten. 2.Gr.pl. 2.( listenvoordr. 4.20 Rad VERBOD VAN SLAC AAN KADA Steeds voldoend De directeur van den dienst heeft, voor zoovei aandacht van de distri* teurs van den dienst ge grond van het koninklij Februari 1922, no. 80, ex wet, verboden is bij milt van miltvuur, aan kada en afgemaakte dieren, s verrichten. Een en and van verspreiding van sn ter met het oog op het f sonen, die deze handelinf ten, alsmede voor het destructieondernemingen. directeur er op, dat het bijzondere aandacht wor gestorven dieren in het Naar aanleiding van bladen, alsof er niet vol de rijksseruminrichting of afgeleverd zou kunne: directeur voornoemd mee aan elke aanvraag is k daan, terwijl ook in de voldoende mate aanwezij Voor eventueele ziekte mensch tct Op heden gi de rijksseruminrichting [instituut voor de volksge: serum geleverd. 7-twiitciaal „Vrijdag de de: de Maskerspel* Vrijdag de dertiende lieden een combinatie va: die een noodlottigen invl op 's menschen bestaan van griezeligheid, dat Va lichtgeloovige menschenk nen bedenken. Neem dit in dezen ve meermalen voorkomend wat romantiek van 'n hij krijgen, voeg er tenslott riatie bij op het bekende bieuze huwelijkstrouw onuitputtelijk bekijk den vroolijken kant en d een blijspel dat het „doer klaar. Wie dan met een weet te étaleeren en de een niet al te onaannem* elkaar verbindt, krijgt klucht, zooals J. W. van Henk Bakker die in elks En zooals gisteravond door de Maskerspelers w die wel degelijk in staat paar uur te amuseeren. Wie bij een dergelijk naar karakterrollen en e* fundeering wordt teleurg veau van den inhoud is i eenige bedoeling van de geweest zijn een stuk te gelegenheid bood veel la. ties en dwaze verwikkeli zonder dat de toeschouwe krijgt zich af te vragen en psychologisch nu aller woord is. En daarin zijn slaagd het is een amu tikje banale geschiedenis, met succes ten tooneele is Zoo ook gisteravond d spelers. De uitstekende w belangrijkste executanten

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 6