PUROL
Van New Orleans naar Kaapstad.
AMSTERDJIMSCKE BEURS
£aalste Aeticfilen
Ruwe
handen
£couiitciaa£ Vrieuws
burgerbrug
uitgeest
IJsbrekers hebben hun
doel bereikt.
Nootjes voor den grasland
gebruiker.
Vreemde vliegtuigen boven
boven ons land.
De Alkmaarsche Courant1
Aan den wal en aan boord.
I»3/,
16Via
5V,8
44%e
4V,
TWEEDE BLAD
4
DERDE BLAI
(Ongecorrigeerd).
Levensmiddelen uitgeworpen.
Het met spanning verwachte
bericht, dat de twee ijsbrekers,
welke al eenige dager, op zoek zijn
naar .iet op het IJselmeer inge
vroren convooi, hun doel hebben
bereikt, werd vanochtend tegen
half twaalf ontvangen, toen
Parmentier van zijn tocht naar
Urk op Schiphol terugkeerde.
Op de heenreis van het vliegtuig werd
waargenomen, dat de ijsbrekers bij de
Holland" en de ,IJsel lagen. Zij hadden
het ijs aan alle kanten stuk gemaakt, zoo
dat de booten waren omgeven door een
groote plek epen water. Op het oogenblik
dat het vliegtuig passeerde, was men bezig
alles in gereedheid te brengen voor het
vertrek. Parmentier wierp een tweetal
brieven uit, bestemd voor de opvarenden
van de schepen der reederij Koppe en
voor de bemanningen der sleepbooten van
de firma Goedkoop. Hierin werd ge
vraagd of de opvarenden nog speciale
wenscher. hadden. Parmentier vloog daar
op door naar Urk om er 39 zakken post
af te geven. Voor de terugreis hadden drie
passagiers geboekt, terwijl tevens een hoe
veelheid post van het eiland werd meege
nomen. Parmentier vloog toen voor de
tweede maal boven de schepen, waar
bleek, dat men inmiddels had geantwoord
op de schriftelijke gestelde vraag. Op het
ijs stond thans geschreven: „Alles O. K,
voedsel tot Zaterdag." Hoewel deze mede-
deeling van optimistischen aard was, acht
te Parmentier het toch gewenscht de tien
zakken levensmiddelen, welke hij aan
boord had, uit te werpen. Voorts stond op
het ijs geschreven: „Varen naar Amster
dam".
Het spreekt vanzelf, dat de mededeelin-
gen van Parmentier een groote opluchting
voor alle betrokkenen beteeker.den. De
terugreis zal zoo spoedig mogelijk worden
begonnen, waarbij de twee ijsbrekers voor
op zullen varen om zoo noodig opnieuw
een breede vaargeud te maken. Het staat
niet vast, of de sleepbooten „Holland" en
de „IJsel" op sleeptouw zullen nemen.
Weliswaar zijn beide laatstgenoemden
schepen lek geslagen, doch het schijnt, dat
er weinig gevaar voor zinken bestaat. In
ieder geval zijn de beide machinekamers
intact gebleven, zoodat zij op eigen kracht
zullen kunnen varen. De „Friesland", wel
ke zich in deplorablen toestand bevindt, en
eigenlijk nog maar op het ijs hangt, zal
worden achtergelaten. Het water is ter
plaatse zeer ondiep, zoodat bij zinken het
schip waarschijnlijk nog vooi een deel
boven de oppervlakte zal uitsteken. Wel
licht zal het later nog mogelijk zijn het
vaartuig te bergen.
Het valt bij benadering niet te zeggen,
wanneer de schepen te Amsterdam zullen
aankomen. Indien de geul, welke de ijsbre
kers op de heenreis hebben gemaakt, nog
open is, zouden de booten reeds in den
loop van morgen de Oranjesluizen kunnen
bereiken. Mocht dit niet het geval zijn,
dan zal deze nieuwe tocht ongetwijfeld nog
vele moeilijkheden opleveren, zoodat de
schepen, naar verwacht wordt, dan wel
eenige dagen onderweg zullen blijven.
Vanmiddag om half één brengt Parmen
tier opnieuw post naar Urk. Hij neemt dan
wederom de situatie van het convooi op.
KASSIER IN ZIJN FUNCTIE
GESCHORST.
Ten kantore van den gemeente-ontvan
ger van Leiden heeft zich een geval van
fraude voorgedaan tot een bedrag van
ongeveer zeventienhonderd gulden.
De onregelmatigheden hebben betrek
king op de coupon-verantwoording. De
kassier K. is door B. en W. in zijn functie
geschorst. De zaak is in handen gesteld
van de justitie. De gemeente is tegen
fraude verzekerd.
Het gaat er nu spannen!
Weinig krachtvoer van niet altijd beken
de kwaliteit.
Toch liefst behoorlijk vee, die aan hun
vier poten genoeg hebben om niet te vallen.
Geen magere jammergestalten dus!
En die daarbij een flinke plomp melk ge
ven met flink vet.
En dan toch zeker anderhalve koe per
bunder! Jongvee niet meegeteld. Noodza
kelijke paarden ook niet. En schapen vier
stuks voor één melkkoe gerekend.
't Gaat maar om een basis voor behoorlijk
grasland.
Wat is behoorlijk? Behoorlijk grasland
kan met een juiste behandeling in jaren met
normaal weer bovengenoemd vee onderhou
den met betrekkelijk weinig krachtvoer. En
dat zomer en winter door, zonder de nor
male melk- en vetproductie te belemmeren.
Er is ook best grasland. Dat kan nog meer
leveren.
Er is ook slecht grasland. Dat levert min
der. Soms véél minder.
Er is tenslotte ook véél behoorlijk en zelfs
best grasland, dat niet juist wordt behan
deld of gebruikt. Dat levert ook minder,
veel minder dan de opgesomde basis. Daar
ploetert de boer zich krom en moét toch op
't laatst den strijd opgeven.
Als U, lezer, zich op zulk drijfzand be
vindt en toch niet tegen pittig werken op
ziet, dan valt er wat aan te doen!
Het is nog tijd om u beter te wapenen
vóór de weideperiode.
Maak plannen.
Vraag advies aan den Rijkslandbouwcon-
sulent te Schagen. Het kost niets.
Enkraak de volgende Nootjes.
H. P.
genezen vlug met
Doos30-60ct.Bij Apoth en Drogisten
De Regeeringspersdienst meldt:
Gisteravond zijn op groote
hoogte vreemde vliegtuigen over
het noordoostelijk deel van ons
land gevlogen Zij zijn van den
grond af beschoten. Daar enkele
aanwijzingen deden vermoeden,
dat het Britsche vliegtuigen wa
ren, is te Londen om ophelde
ring gevraagd.
DE ONTPLOFFING IN DE MUNITIE
FABRIEK.
De bladen berichten, dat meer dan een
week geleden politie-officieren een be
zoek hebben gebracht aan de munitiefa
briek Waltham Abbey met een drieledig
doel, n.l. een onderzoek in te stellen naar
de bestaande organisatie tot het voorko
men van het uitlekken van fabrieksgehei
men, het voorstellen van nieuwe veilig
heidsmaatregelen en te ontdekken of er
eenige waarheid schuilde in de anoniem
ontvangen mededeeling, dat „ongelukken
zouden kunnen gebeuren".
De politie heeft de afgeloopen weken
een aantal fabrieken bezocht om een
onderzoek in te stellen naar de mogelijk'
heid van ongelukken.
Gisteren heeft de recherche een lang
durig bezoek gebracht aan Waltham
Abbey, waar zij het tooneel van de ont
ploffing in oogenschouw nam en bespre
kingen hield met de autoriteiten.
DUITSCH LEGERBERICHT.
Het Duitsche opperbevel van de weer
macht maakt verder bekend:
„Op den avond van den achttienden
Januari vonden vluchten plaats van af
zonderlijke vijandelijke vliegtuigen naar
Noord-West Duitschland. Hierbij werd op
den heen- en op den terugtocht, veelvuldig
over Nederlandsch territoriaal ge
bied gevlogen.
Tongblaar.
Wij vernamen, dat zich bij een 3-jarig
kind van het gezin van E. alhier een geval
van tongblaar voordoet.
Brand in de groentenhal.
Donderdag brak plotseling brand uit in
de groentenhal van den heer P. Vooren aan
de Nieuwstraat, alhier. Omwonenden zagen
groote rookwolken door het dak naar buiten
komen en, begrijpende dat er iets niet in orde
was, verschafte men zich toegang tot de hal
door verbreking van de deur. Men zag toen,
dat de wand en het dak in brand stonden,
terwijl alles met een dichte rookwolk was
omhuld. Meteen begon men de hal leeg te
sleepen en doordat al spoedig hulp toe
schoot, was binnen zeer korten tijd de hal
voor zoover dit mogelijk was ontruimd. Mid
delerwijl was ook de brandweer gewaar
schuwd en het duurde niet lang oi zij was
present.
Na korten tijd werd het vuur met een
flinke straal water bestreden en weldra
was men het vuur meester. De schuur,
waarin de hal ondergebracht is, bleef be
houden terwijl de inventaris _-oo goed mo
gelijk in tact gebleven was. Omtrent de
oorzaak wordt gedacht aan te hard stoken
van de kachel. Naar wij vernemen was de
inventaris niet verzekerd.
is het EENIGE DAGBLAD met een
EIGEN STADSKARARTER.
Dat is de GROOTSTE WAARDE voor den
adverteerder! TeL 3320
DE OPPOR TEERENDE HOND.
DE SNEEUW IN HET HAAGSCHE BOSCH.
Het is toah fijn, je beenen weer eens te
kunnen strekken op een fiksche wandeling.
In Kaapstad.
Vanavond heb ik eerst wat geslenterd door
de straten van Kaapstad, een mengelmoes
van Nederlandsche en Engelsche namen,
zooals het een mengelmoes van Engelsch en
Zuid-Afrikaansch is, dat men, zoo wandelend,
om zich heen op straat hoort spreken.
Ik heb gekeken voor groote winkels naar
prachtige etalages naast andere Europeanen,
en voor de uitstalkastjes van de kleine win
keltjes naast negers en kaffers en boschjes-
mannen, die verlekkerd gluurden naar de
voor onzen smaak niet immer verlokkende
lekkernijen en vol bewondering waren voor
kleurige kleeding en blinkende sieraden voor
hals en armen, waarmede zij zich zelfs bij
het ruwe, harde werk van den havenarbeid
tooien.
Zoo wandelend kwam opwaarts tegen
de helling van den Tafelberg, over open land
te midden der zich uitbreidende bebouwing,
waar vriendelijke inboorlingen je goeden
avond wenschen, zooals de boeren op de
Veluwe het doen, en bij de bosschen.
Prachtig was van de. hooge helling het
uitzicht over het landschap in de bijna-
volle maan, die in het Noorden stond, en
over de hoofdstad, die zich, niettegenstaande
het land in oorlog is, de weelde kan veroor
loven te schitteren met honderdduizenden
ichten en kleurige reclameflikkering, en
daarachter de in het schijnsel van de maan
blinkerende Tafelbaai.
Walverlangens.
Toen wij, een paar dagen geledèn, de baai
invoeren, verlangden wij wel allemaal, een
maand na ons vertrek uit'New Orleans, naai
den vasten wal. Er stonden wel dagen van
hard werken te wachten, de laadboomen van
het schip waren al opgetuigd, de trossen
lagen gereed, de lieren en de ankerspil had
den proefgedraaid, de Simaloer was in orde
om zijn lading af te geven, en wij om er
onze handen bij uit te steken, en onze op
lettendheid te spitsen. Maar als je vijf we
ken zee hebt gezien, verlang je wel weer
naar het land, om straks weer naar de
zee te verlangen vooral als dat land ie
weer nieuwe dingen gaat leeren van de
wereld en haar groote verscheidenheid van
menschen.
Het is oorlog.
En dan was er nog een reden, waarom wij
dankbaar waren voor het opdoemende land.
Er is oorlog. Ook hier. Waar eigenlijk ter
wereld niet? Dat maakte ons wel niet be
zorgd voor ons zelf, wel- soms voor de
onzen in het vaderland, want we weten im
mers niet wat er kan gebeuren. Wij heb
ben onze taak, en die vervullen wij' zoo
goed we kunnen. Wat komen moet, dat
komt, maar daarom kijken wij toch wel uit
naar wat komen kan op onze vaart over de
ruzieënde wereld. Rugby Radio, Radio Sche-
veningen, Kootwijk en de „uitzaaistatie"
van Zuid-Afrika hielden ons wel op de
hoogte van wat er in de wereld gebeurt, en
de kapitein zal het zijne ook wel weten. Wij
keken met ogen en radio-ooren uit naar
schepen, die misschien wel eens nieuwsgie
riger naar ons konden zijn, dan ons lief is.
Er zwerven, zoo verluidde immers, van die
ongewenschte weetgierigen op den Atlanti-
schen Oceaan rond, boven en onder water,
tusschen Afrika en Amerika, waar ook wij
ons kielzog trokken, zoekers, die niet altijd
de beste bedoelingen hebben met wat zij
vinden. Wij waren op weg naar een land-in-
oorlog,- en je weet van te voren niet hoe zij
over je lading denken, die op een gegeven
oogenblik een granaat voor je schip neer
leggen, en met de revolver in den gordel
tegen je scheepswand opklauteren, of je
dwingend uitnoodigen tot een bezoek met
papieren aan hun schip, waar hun colle
t's al vast aan hun kanonnen en lanceer-
buizen staan te morrelen. Maar wij hebben
geen gezien, en ze hebben ons met rust
gelaten.
Naast een Britsche kruiser.
Nu liggen wij hier in de schaduw van een
oorlogsschip, maar dat doet ons geen kwaad.
Het is een kruiser. Ik zal u den naam maar
niet noemen, want je moet voorzihetig zijn,
en wij hebben immers geen vrienden, die
wij zouden willen helpen tegen anderen, en
geen vijanedn, dien wij schade zouden wil
len doen. De kanonnen en torpedolanceer-
buizen van dien kruiser dreigen niet ons, en
het vilegtuig op het dek is voor ons geen ge
vaar. lederen ochtend bezorgt hij ons de af
wisseling van een vlaggenparade, als de mu
ziek schettert van het dek en odner het spe
len van God save the King de oorlogsvlag
geheschen wordt: wit met een rood kruis
en in de boenvste hoek aan den stoa de
Britsche vlag.
Werken op zee.
Het was weer een mooie reis, van Amerika
naar Afrika en ik heb er weer veel geleerd.
De scheepsterminologie wordt al een beken
de taal, en ik geloof zelfs, dat mijn beenen
al zoo'n beetje het gevoel krijgen van het
water waar wij varen. Want toen wij tus
schen St. Lucia en St. Vincent waren gepas
seerd kroop ik mijn beenen weer die dans
van de Simaloer op de lange Oceaandeining,
die zoo geheel anders is dan die in de Golf
van Mexico of de Caribische Zee.
We hebben gewerkt en pret gehad. Dienst
op de brug en werk aan dek en in de rui
men, het eerste meer voor den intellectueel,
het andere in het bijzonder voor den hand
werker, die een stuurman-in-wording beiden
moet kunnen zijn. Wij hebben gemeten en
gerekend, de zon, de maan en de sterren in
dienst van onze vaart gesteld en onze tocht
er mede naar bepaald, alsof de A.N.W.B. ze
als wegwijzers aan den hemel had gehangen.
We hebben van het heele schip de verf afge-
bikt, soms op je rug liggend onder de stoom-
leidingen, dat de stof over je neer sneeuwt
en je gezicht er een van een boeman wordt,
je oogen beschermd door een bril, en we
hebben onze Simaloer weer netjes opgeschil
derd. En het dek hebben wij geschrobt met
de haren van de bezem naar vorenj wat veel
beter gaat dan zooals de dienstmeisjes het
doen bij ons. 's Avonds kleeren gewasschen,
want een moeder haalt hier je Zaterdags in
een zak gestopte rommel niet weg om te zor
gen, dat je het weer schoon terugvindt naast
jo bad of op je bed. Dat waardeerde je toen
niet zoo als thans, nu het niet meer gebeurt
en je bemerkte het vroeger bijna niet eens.
Zulke en andere dingen doen je wel weer
eens verlangen naar je eigen huiselijke om
geving, naar je vrienden, en naar de plekjes
waar je herinneringen liggen. Maar dat ver
langen hindert je niet. Want we hebben hiei
ook onze vrienden en onze huisgenooten, we
hebben ons werk en al dat vele nieuwe dat
later weer een schat van herinneringen zal
zijn.
Vrienden aan boord.
Vergeten kan je de menschen niet, met
wie je nu werkt en praat en lacht. Daar is
die brave Marker matroos, die al een
menschenleeftijd heeft gevaren en het
niet laten kan. Die, als je hem wat gaat
gezelschap houden in de „bak" voor den
uitkijk, je vertelt van zijn vrouw, zijn
wachtschip, noemt hij haar die hij
graag verlaat voor de zee, maar naar wie
hij verlangt zoo lang hij op zee is. Die z'n
eigen opvattingen heeft over den oorlog,
waaraan hij mee zou willen doen tegen
een ieder, die zijn land zou aanvallen, en
wien het niet schelen kan, als hij naar de
hel zou gaan, mits hij een drie of vier van
die aanvallers dan meenemen kon.
Zou je dien Zwollenaar vergeten, den
stuurman, met wien ik vele keeren de
wacht heb gehad op de brug, in donkere
nachten en op lichte dagen, of als de
linieregens neerplensen op je oliejas en
Zuid-Wester, met wien ik vele avonden
heb geboomd over de H. B. S. en de
leeraren, die wij beide kennen, en peper
muntjes snoepte uit de Gaper in de Die-
zerstraat?
En die Katwijker timmerman, die je
altijd wel aan boord zoudt willen hebben
met zijn humor en gave karakter en zoo
velen meer nog uit ons varende huishou
den van hoog tot laag.
Concert aan boord.
Nu op onze laatste reis van Amerika
naar Afrika was er ook een aantal passa
giers aan boord, ook allemaal van die
prettige menschen. Wij hebben voor hen
gemusiceerd, een van hen, een Ameri-
kaansche dokter, die in Duitschland was
geweest, op de accordeor, een machinist
van ons schip op de mondharmonica en
ondergeteekende op de mandoline, welke
hem heel de reis vergezelt. Vcor hem was
het spelen half dienst en heelemaal een
genot en hij behoefde dan eerst om
half elf in plaats van acht uur de wacht
voor de nacht te betrekken.
Wij zongen er liedjes bij die den dokter
verzot maakten op mijn Zangzaadbundel,
waarin hij menige middag en avond de
kampliedjes bestudeerde in afwisseling
met zijn studie van het Zuid-Afrikaansch,
waarmede hij zich voorbij St. Helena al
aardig vertrouwd had ge.naak.
Voor vertrek gereed.
Het is mooi, te leven en te werken op
zee, varend van land tot land, van men
schen tot menschen. Morgen halen wij de
trossen binnen. Dan gaat het om de Kaap
naar Durban, Lourenzo Marquez en Reira,
Ik kan dat nu wel zeggen, want als het in
Waar heen?
Ik hoop het in den volgenden brief te
schrijven. Als we ook daar weer weg zijn.
(Ongecorrigeerd).
OPGAVE AMSTEBDAMSCHE BANK X.T.
Bijkantoor Alkmaar,
van Vrijdag 19 Januari 1940.
Vor.k.
STAATSLEENINGEN.
3—334 NederL 1938 85%
3 Ned.-lodië 1937 83*/,
534 Duitschl. 30 cd verkl. 12
BANK-INSTELLINGEN
Amsterd. Bank
Handel Mil Cert. v. 250
Koloniale Bank
87%
81
161
106%
Ned. Ind Handelsbank
INDUSTR. OND. BINNENL.
Alg Kunstzijde Unie 35%
Caïvé Delft Cert. 57%
Nederl. Ford 320
Lever Bros 93%
Philips Gloeil. Gem. Bezit 1251/»
INDUSTR. OND. BU1TENL.
Am Smelting
36>/s
22
557,6
3u/ia
38'/,
27'/,
Anaconda
Bethleh. Steel.
Cities Service
General Motors
Kennecott Copper
North American Rayon
Republic Steel
Standard Brands
Steel comm
U S Leather
CULTUUR MAATSCH.
H V. A
Java Cultuur
Ned Ind Suiker Unie
Verg Vorstenlanden
MIJNBOUW.
Alg Explor Mij.
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Kon. Petr
Phillips Oil
Shell Union
Tide Water
RUBBERS.
Amsterd Rubber
Deli Bat. Rubier
Hessa Rubber
Oostkust
Rotterdam Tapanoeli
Serbadiadi
Interc. Rubber 3s/i6
SCHEEPVAARTEN
HollandAmerika lijn
JavaChinaJapan lijQ
Kon Ned Stoomboot.
Scheepvaart Unie
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oude Deli
SeDembab
AMER. SPOORWEGEN.
Atchisoo lopeka
Illinois Central
Southern Pacific
Southern Railw.
Union Pacific 757,
Cao Pac.
§Noteering per 50. x) ex-coupon
tExclaim. 'Exdividend.
Prolongatie vorige koers 2'/,, heden 2% fo
WISSELKOERSEN AMSTERDAM
OFFICIEEL.
395
242
2297,
101%
56
100
241%
2557,
298/,«
87,
198
IcO
106
124%
55'/,
101
2.45-3.00
85%.
83'I/m
12
88
79%
165%
35
94
125
357/s
21 s/w-i
55%,-ï
38%,
273/.
187,
ISf-'A,
42%-%
3917,
242
2297,
101
56
100
2537,
287,
y%6
196%
lhO
109
37)6
37,
937,
93
113
1117,
105%
103%
105
122
169
159
137%
187,
18
97)6
107,
107)6
12'%,;
127,
75'/,
Vorige koers
heden
New-York
1.887,0
1.88
Londen
7.437,
7.453/«
Berlijn
75.40
75.45
Parijs
4.21»/,
4.2234
Brussel (Belga)
31.64
31.6234
Zürich
42.18
42.17
Kopenhagen
36.3234
36.3234
Stockholm
44.8234
44.7734
Oslo
42.75
42.75
Russische vliegtui
Abo en Lappeenran
braken enkele bram
ranta zou een burge
Thans worden naë
nomen omtrent het
Ekenaes. Meer dan 1
deden een aanval oj
militair objectief or
bommen, doch schob
weerlieden, die het 1
vliegtuigen bleven c
hun mitrailleurs bes
wonder, dat niemanc
vijf personen worder
inwoners, die het sta
Hulpcent
De Finsche bladen
ting van het Finsche
hulpcentrale voor de
richt. Deze centrale
met de verhuizing, o:
steun in g van en wer
vrijwillig of gedv.
welker aantal meer
d.w.z. ongeveer een
king van Finland, be
Terwijl het in Hi
vriest en de voorrad
de grootere zaken re
voor de troepen gevo
temperatuur in de vc
uit de hoofdstad geëv:
voor winterverblijf j
wonen, tot 40 graden
gevolge van den vorst
en verkoudheden zijn
toegenomen. Van Wc
tegen den middag he
Helsinki geen gebruil
van de schuilplaatsen
Er vlogen geen Russ
Helsinki.
Samenwerking
Uit naam van de
heeft de voorzitter, C
den president van Po
zocht te Lissabon eer
roepen van alle statei
land te helpen, teneir
dineeren.
Het Finsche legerbe:
Van de Karelische 1
te melden. Aan de' O
ben de Finsche troef
ten N.O. van het Lade
den sector van het Tc
Finsche patrouilles ve:
afdeelingen van het R
tigd. In Lapland, in d
zijn de Finsche troepe
km. opgerukt. Jontsijt
ontruimd door de Rr
teruggedreven werden
de strijd wordt voortg
deelen van het front
kalm.
In den loop van den
de vijandelijke luchtn
Hangö gebombardeerd,
ranta en Koivisto. Vol
ontvangen inlichtingen
twee personen gedood
den loop van den dag
Russische bommenwerp
De be
Uit Viipuri wordt ve
nog steeds door Russis
veer 40 kilometer afsta
ten wordt.
In het gebied van Sc
troepen 45 km. teruggi
ken zij terug op Kemij
gestreden. De strijd ver
Finnen en de Russen t
via Jontsijaervi naar IV
nen stellen zich even wc
deze resultaten en men i
De ruggegraat
van elk reclame-plan:
DAGBLADRECLAME!
Judy wist niet hoe ze
een heel doodgewoon ge
anders dan het strenge
verwacht en gevreesd 1
zoo'n vriendelijke dorpsi
ning mee houdt, dat hjj
gangster te doen had er
weet, dat de patiënt niet
handeling zal blijven. I
niet op iemand, die sir
hebben, om achter de
om desnoods Marguerit
patiënte aan hem over ti
ZÜ zag, dat Marguerit
kleine dokter in een dr
keld waren, toen zij het
en ze zou wel graag gel
ze het over hadden. Ht
kunnen verstaan, dan z<
ring nog grooter gewees-
Marguerite speelde h;
uitstekend.
„Dus u denkt, dat ik
hoef te maken, dokter? I
mijn hart. Ik was al zoo
naar een ziekenhuis of zc