Haan TREINBOTSING NABIJ BLOEMENDAAL. Enkele licht gewonden, ernstige schade. Noodlottig ongeval op een onbewaakten overweg Generaal Reynders' ontslag Veertienjarig meisje te Maastricht vermist. S.S. „TFX.1LSTROOM". VRAAG EN AANBOD WOEHSDAGS en ZATERDAGS 35 cent per vijf regels PARLEMENT Begrooting van Koloniën door de Eerste Kamer aangenomen. Landbouwinterpellatie-de Visser de Tweede Kamer afgewezen. in TWEEDE KAMER. AMERICAN GEMENGD £uchUi Hoofdpijn 'em *n N""mAKKk Seuiti TWEEDE BLAD. Personentrein op ontspoorde goederenwagens. Gisteravond omstreeks negen uur werd de omgeving van het sta tionsemplacement te Bloemendaal opgeschrikt door den dreunenden slag van een treinbotsing. Op het gedeelte van het emplace ment, waar de spoorlijn naar het noorden buigt is de electrische trein welke om 20.36 uur uit IJmuiden vertrokken was, met vrij groote snelheid op een goederen trein geloopen. De ravage, welke werd aangericht, is zeer groot. De voorste rijtuigen van den personen trein werden ernstig beschadigd. Beide hoofdsporen van de lijn HaarlemBloemendaalIJmuiden en Uitgeest werden versperd. Het bleek, dat de bestuurder van den electrischen trein verwon dingen had opgeloopen en dat enkele reizigers lichte kwetsuren hadden gekregen. Het personenverkeer tusschen Haarlem en Bloemendaal werd na het ongeluk on derhouden door autobussen van de N. Z. H. T. M. Van Bloemendaal af kon het trein verkeer in noordelijke richting normaal doorgang vinden. Goederenwagens ontspoord. Het ongeluk met den electrischen- trein tusschen Bloemendaal en het station Haar lem geschiedde op ongeveer 300 meter van den overweg aan de Kleverlaan. Even voordat de trein, welke om 8.55 uur te Haarlem moest aankomen, den overweg was gepasseerd, was daar een goederen trein in de richting Haarlem. De trein zou over de z.g. verbindingsbaan naar het goe derenstation te Haarlem gaan. Door tot nog toe onbekende oorzaak ontspoorden de vier laatste wagens van den goederentrein, na melijk twee ledige open kolenwagens en twee bagagewagens, waarvan er slechts een geladen was. De hoofdgeleider van de goede rentrein, de heer M. Steensma uit Amster dam, trad hoogst koelbloedig op. Onmiddellijk besefte hij het groote ge vaar, dat de ontspoorde wagens opleverden voor den achter hem komenden personen trein. Hij greep onmiddellijk een roode lamp en liep den naderenden electrischen trein tegemoet. Tengevolge van den dichten mist zag de bestuurder van den personentrein, de heer Wasmus uit Haarlem, het roode licht te laat. De afstand tusschen het door de ontspo ring versperde spoor en den met alle kracht remmenden personentrein was te gering om nog een botsing te vermijden. De wagenbe stuurder stelde alles in het werk, doch het mocht hem niet gelukken, den trein tijdig tot stilstand te brengen. Met een daveren den slag, die tot ver in den omtrek gehoord werd, liep de trein op de ontspoorde goe derenwagens. De bestuurderscabine van den personen trein werd zeer ernstig beschadigd en de wagenbestuurder liep een vleeschwonde op aan den kaak. In den personentrein bevon den zich ongeveer vijfentwintig menschen. Geen enkele reiziger heeft ernstig letsel opceloopen. Van den personentrein, zijn behalve de bestuurderscabine slechts enkele ruiten be schadigd. Hij bleef in de rails staan. Van den goederentrein is de tweede wagon van achteren erontendeels vernield. Deze is gedeeltelijk versplinterd en kwam dwars over den weg terecht, zoodat beide sporen daar ter plaatse werden versperd. Een der kolenwagens reeds van dep dijk en de andere twee wagens werden voor een gedeelte versplinterd en in elkaar ge drukt. Een opruimingswagen met personeel uit Amsterdam was kort na het ongeluk ter plaatse. Naar de oorzaak van dit ongeval zal, zooals vanzelf spreekt, door de spoorwegen een uitvoerig onderzoek worden ingesteld. De treinenloop werd gisteravond gedu rende eenigen tijd door het ongeval ernstig vertraagd. Reizigers voor Bloemendaal werden van het station Haarlem per autobus naar hun bestemming vervoerd. Ook de dienst Haar lemIJmuiden werd gedurende het ver dere deel van den avond met bussen onder houden. Reizigers voor Beverwijk moesten van Amsterdam af over Zaandam en Uit geest reizen. De lijnen weer vrij. Met man en macht heeft het technische personeel van de Nederlandsche spoorwe gen gedurende den afgeloopen nacht ge werkt aan de vrijmaking van de beide hoofdsporen van de lijn HaarlemBloemen daalIJmuiden en Uitgeest. Het resultaat is, dat vanmorgen om half zeven de baan in zooverre was opgeruimd, dat het treinverkeer via HaarlemBloe mendaal in beide richtingen weer normaal kon worden onderhouden. Drie menschen op slag gedood. Op den onbewaakten overweg te Bergentheim bij Ambt-Harden- berg is gistermiddag een auto door een trein gegrepen en ver pletterd. Drie personen werden op slag gedood, twee andere per sonen zijn gewond. De familie Hellen an uit Bergentheim keerde per auto terug van de -begrafenis van een achttienjarigen zoon. Het was zeer mistig. Nabij den overweg stapte de chauffeur uit de auto teneinde na te gaan of hij veilig kon passeeren. Alvorens hij den wagen verliet, zette hij den motor af. Naar alle waarschijnlijkheid is dit het gezelschap noodlottig ge worden. Want, nadat hij zich over tuigd had, dat er geen tren in aantocht was, had hij enkele oogenblikken noodig om den mo tor warm t^ laten loopen. Toen nu de auto doorreed werd zij op den overweg door den trein ZwolleCoevorden, gegrepen. De bestuurder van de auto, de ongeveer 45-jarige Merjenburg, werd op slag ge dood, evenals mevrouw Helleman en haar 25-jarige dochter. Mevrouw Olsman en een 17-jarige doch ter der familie Helleman liepen verwon dingen op en moesten naar het ziekenhuis te Ambt-Hardenberg worden overge bracht. Kamerlid vraagt naar de oorzaak. Het Tweede-Kamerlid de heer van Poll (r.k.) heeft de volgende vraag gesteld aan den voorzitter van den raad van minis ters en den minister van defensie: Is de regeering bereid de Kamer volledig in te lichten omtrent de aanleiding tot het verzoek van generaal Reynders om ontslag als opperbevelhebber van land- en zeemacht en omtrent de overwe gingen, welke tot de inwilliging van dat verzoek hebben geleid? AUTOBOTSING EISCHT EEN DOODE. Tengevolge van den zwaren mist kwa men gister een vrachtwagen en een per sonenauto nabij het tramstation te Smilde ir. botsing. De bestuurder van de perso nenauto, de heer H. de Groot uit Stap horst, werd hierbij zoo ernstig gewond, dat hij enkele oogenblikken na het onge luk aan de gevolgen overleed. Met 350 gulden van huis gegaan. Sedert gistermiddag half een wordt te Maastricht het veertigjarig meisje Ivonne Heunders vermist. Zij neeft de ouderlijke woning met medeneming van 350 gulden in bankpapier, goud en zilvergeld verlaten. Het signalement van het meisje luidt: Lang 1.65 meter, bleek, ovaal gezicht, blond, kroezend haar, slank postuur. Gekleed in rood-bruinen mantel, waarvande zakken met leer zyn afgezet, -ood-bruine jurk met pof mouwtjes of marir.e-blauwe schooljurk, licht beige kousen, lage bruine schoenen, blootshoofds of een bruin alpino mutsje op het hoofd. Zij heeft een rijwiel van Bel gisch model meegenomen. Verwacht wordf, dat zij in noordelijke richting is vertrokken. DAGORDER VAN DEN AFTREDENDEN OPPERBEVELHEBBER. Woorden van dank tot de weermacht. De afgetreden opperbevelhebber van Land- en Zeemacht heeft gisteren de vol gende dagorder uitgegeven: Bij het neerleggen van het opperbevel is het mij een behoefte een kort woord tot de weermacht te richten. In de eerste plaats wil ik hen gedenken, die bij de uitoefening van hun taak het hoogste offer hebben ge bracht. Het gevaarvolle werk, dat aan hen werd opgedragen hebben zij zonder aarze len aanvaard. Zij zijn daarbij gevallen. Eer biedig eer ik hun nagedachtenis. Voorts dank ik u allen, die deel uitmaakt van de weermacht of daarvoor werkzaam zijt, voor de wijze, waarop zij voor 's lands veiligheid hebt gewaakt. Gij hebt, naarmate het jaargetijde ongunstiger werd en er dus aan velerlei daarmede verband houdende moeilijkheden het hoofd moest worden ge boden, niettemin uw geestkracht weten te bewaren, terwijl allerwegen opvallende bewijzen konden worden waargenomen van een krachtig zich ontwikkelend saamhoo- righeidsgevoel. Uw taak zal ongetwijfeld nog moeilijker worden. Ik ben er van overtuigd, dat gij daarvoor niet zult terugschrikken, doch u door de moeilijkheden zult heenslaan, omdat ge op de meest ondubbelzinnige wijze hebt ervaren, dat ge de waardeering hebt van ons volk, dat voor zijn veiligheid op u ver trouwt. Uit de onlangs door H.M. de koningin uit gesproken rede is gebleken, hoe groot ook bij H.M. de waardeering is voor hetgeen ge voor het land doet. H.M. heeft hare rede be sloten met de treffende woorden: „Ik zal veel aan u denken". Met dit Koninklijk woord als uitgangspunt neem ik thans af scheid van u en geef u de verzekering, dat ik met groot vertrouwen uwe daden voor de zaak des vaderlands zal blijven volgen. De Generaal, Opperbevelhebber van Land- en Zeemacht, REYNDERS. De „Laertes" op de Theems. - Het Ne derlandsche stoomschip „Laertes", dat Za terdagavond nabij Dover op een mijn liep, doch drijvende bleef, is gistermiddag de Theems opgevaren. KOSTWINNERSVERGOEDING VOOR GEMOBILISEF.RDEN. Verhooging gevraagd voor werkloozen. Het Tweede Kamerlid ie heer van Sleen (s.d.ap heeft aan den minister van de- fins':; de vogem'e vragen gesteld: 1 Is het den minister bekend, dat door .onderscheidene burgemeesters bij het be palen van de kostwinnersvergoeding aan gemobiliseerden, die vóór hun opkomst werkloozensteuri genoten, geen rekening wordt gehouden met het feit, dat de steunbedragen met 5 pet. zijn verhoogd, en zoo ja, wil de minister dan het noodige doen, opdat voor bedoelde gemobiliseerden het vergoedingsbedrag van 17 December j.l. op het verhoogde peil worde gebracht? 2. Bestaat er aanle'ding voor de opvat ting, dat de mobilisatievergoedingsbe- sihikking in onderscheidene deelen van ons land niet steeds op de juiste wijze wc.idt toegepast? 3. Is de departementale dienst voldoen de ingericht op een vlotte behandeling van de ter zake inkomende verzoekschrif ten? 4. Is de minister bereid, een meer be vredigende uitvoering van voormelde beschikking te bevorderen door provinciale beroepscolleges in het leven te roepen? De lading bekwam veel schade. In het Nederlandsche stoomschip Texelstroom op weg van Manchester naar Amsterdam, liggende in een der havens van West-Wales is gisteren in een der ruimen brand uitgebroken De plaatselijke brandweer, wist na ongeveer een uur het vuur meester te worden, doch aan de lading werd veel schade, zoowel door het vuur als het water toe gebracht. De reederij, de N.V. Hollandsche Stoom bootmaatschappij deelt mee, dat de Texel stroom, die 1617 ton meet en onder bevel van kapitein A. E. Leevering voer, in de haven van Swansea lag toen de brand uit brak. KOLENDAMPVERGIFTIGING IN DE HOOFDSTAD. 32-jarige man om het leven gekomen. Gisteren heeft zich in een benedenwoning in de Esmoreitstraat te Amsterdam een ge val van kolendampvergiftiging voorgedaan, dat aan den bewoner, den 32-jarigen schoenmaker L., die juist Donderdag j.l. gehuwd was, het leven heeft gekost. De man, die gisterochtend kranten bezorgd had, was kort na zijn thuiskomst in de woonkamer gaan zitten, terwijl zijn vrouw, die over duizeligheid had geklaagd, te bed was gebleven. Zij werd eerst gistermiddag om kwart voor zes wakker en bleek in een verdoofden toestand te hebben verkeerd. Zii stond op en ging kijken waar haar man was. Tot haar ontsteltenis trof zij dezen le venloos in de voorkamer, welke vol kolen damp stond, aan. Uit het 'geneeskundig on derzoek bleek, dat de dood reeds zeven tot acht uur tevoren was ingetreden. De kolen damp had zich ontwikkeld in een kachel, welke in de woonkamer stond,. Aan de om standigheid, dat het vergiftige gas slechts in beperkte mate tot de slaapkamer was doorgedrongen, heeft de vrouw haar leven te danken. DE NIEUWE OPPERBEVELHEBBER IN FUNCTIE. De nieuwe opperbevelhebber, generaal H. G. Winkelman, is gisteren in functie ge treden en heeft gistermidag zijn opwach ting gemaakt bij den minister van defensie. Alléén 2de handsch goederen. uitsluitend a contant Dinsdags en Vrijdags Inzender* Het Naaimachine Huis. Gebr. Sin gers Trap- en Handm. Gritzner van af 22.50. Ook nog eenige vanaf ƒ5,; 10, 15. Alle met gaiantie. J. H. DE BOER, Geestersingei 48, Alkmaar. Inkoop van Lompen, Couranten, Flesschen, Jampotten en Metalen, tegen zeer hoogen prijs. Wordt van huis gehaald. RAMEN 2. Te koop: gebruikte Heeren-, Dames- en Kinderschoenen, waarbij zoo goed als nieuwe. JAN BRAUNECK, Ridderstraat 9. Te koop gevraagd: lompen 12 et. per kg, couranten, ijzer, koper'ei tin naar marktwaarde, opk. van huisboedels en winkelopruimingen. Te koop ster ke toonbank, J. v. Houten, Fnidsen 91. Te-koop uit netten inboedel: pracht fornuis, prima mangel, best veerenbed, enz. (koopjes). DEKKER, Spoorstraat 5. Inkoop van inboedels, gramofoon- platen, Naaimachines, enz. Heerenrijwielen 20.00, 17.50, 15, Damesrijwielen ƒ.17.50, 16.CO, Trans portfiets 7.50, Jongens- en Meisjes- fiets 13.50, NIEROP's Rijwielhandel, Heerenstraat 10. Tel. 3827. Naaimachines te koop: prima Singer- handnaaimachine met gar. voor 14, Gritzner 16, pracht Victoria, werkt voor- en achteruit 12. DEKKER, Spoorstraat 5. Te koop: 1 paar prachtige z. g. a. n. schoenen, maat 40 en grijze Mantel, grooie maat. TURFMARKT I, Alkmaar. TWEEDE 1 Gisteravond vergaderde de Eerste Kamer weer eens, nadat de werkzaamheden eeni gen tjjd o.a. tengevolge van de ziekte en een kort, daarop gevolgd verlof van minister Steenberghe, hadden stilgestaan. Zij heeft eenige wetsontwerpen, die den minister van koloniën aangingen en die gemakkelijk in één avond afgedaan konden worden, behan deld. In de eerste plaats zijn begrooting voor 1940. Daarover heeft slechts één spre ker het woord gevoerd, n.l. prof. de Savor- nin Lohman (c.h.), die nog niet zoo lang geleden in de West is geweest en met eigen oogen had kunnen constateeren, hoe slecht dit gedeelte van ons gebied werd verdedigd. Tot zijn groote voldoening had hij, blijkens de aanvragen op deze begrooting, echter gezien, dat de achterstand snel wordt inge haald en grootendeels al ingehaald is. Hij had evenwel nog eenige wenschen, voornamelijk wat de verdediging van Suri name met een klein oorlogsschip en een mijnversperring betreft. Minister Weiter antwoordde echter, dat deze laatste te kost baar zou wezen, indien ze althans afdoende zou zijn, en dat een oorlogsschip slechts .n het uiterste geval kan worden gemist. Voor de verdediging van Suriname is 100.000 gld. méér uitgetrokken en voor de aanschaffing van küstbatterijen voor Curasao en Aruba 2 millioen méér. De minister voegde er aan toe, dat dit batterijen van „aanmerkelijk kaliber" zijn. Uit de toelichting tot de be grooting weten we, dat de regeering, toen zij de hand op kustgeschut kon leggen, dit bereids heeft aangeschaft. Alhoewel dit een aantasting van het budgetrecht der Staten-Generaal is waar de Kamers terecht scherp op plegen te letten is noch hier, noch aan de andere zijde van het Binnenhof een woord van critiek er over vernomen. De begrooting werd z.h.s. goedgekeurd. Mijnconcessie-ontwerp. Daarna werd het onlangs onderbroken debat tengevolge van de sneeuwbelem- meringen voor minister Weiter over een z.g.n. 5 a-contract met de N.V. Mijhbouw Mij. „Celebes" ter opsporing en ontginning van delfstoffen in een deel van Celebes her vat. Het was wederom de heer Vijlbrief (s.d.) die den strijd met den minister aanbond over staatsexploitatie, waartegenover de héér Weiter de bekende bezwaren van te groot risico's van den staat, welke vooral de mijnbouw oplevert, stelde. Er zijn maat schappijen die slagen en inderdaad groote winsten opleveren (waarvan de Staat in den vorm van allerlei heffingen ongeveer de helft toucheert!), maar daartegenover staan groote stroppen, zooals bijv. de liquidatie van de mijnbouwmaatschappij „Nieuw- Guinea", waartoe onlangs is besloten en die gedurende haar 3-jarige werkzaamheid op dit eiland millioenen bij de goud-exploitatie heeft laten zitten, Nederlandsch en Engelsch kapitaal! Het was een onvruchtbaar debatje, dat eindigde met het verzoek van den heer Vijlbrief, dat zijn fractie wilde geacht wor den te hebben tegengestemd. De vergadering heeft ruim een uur ge duurd. Vandaag behandelde de Eerste Ka mer de begrooting van Sociale Zaken. De Tweede Kamer is gistermiddag van haar Kerstrecès teruggekeerd. Veel werk wacht haar, want er zijn in dien tusschentijd verscheidene wetsontwerpen ingediend, welke de normale parlementaire behande ling behoeven, die derhalve eerst in de af- deelingen moeten worden onderzocht. En aangezien de memories van antwoord aan gaande de begrootingen van Suriname en Ned.-Indië, naar de voorzitter mededeelde, pas aan 't einde dezer week te verwachten zijn, is het geen wonder, dat de volgende week met de openbare behandeling daarvan nog geen aanvang kan worden gemaakt. De Kamer zal dan ook vermoedelijk niet voor den 20sten Februari weer in het openbaar bijeenkomen. Gisteren heeft zij eerst de afdeelingen op nieuw samengesteld en daarna de werk zaamheden, die uitsluitend op het afdee- lingsonderzoek betrekking hadden, geregeld. De heer de Visser (comm.) heeft een vergeefsche poging gedaan om de Regeering te interpelleeren over den toestand, waarin de land- en tuinbouw tengevolge van den oor logstoestand verkeert. De voorzitter adviseerde de Kamer namelijk dit interpellatie-verzoek niet toe te staan. Hij kon zich niet voorstellen, dat er in dien toestand sedert de behandeling van de begrooting iets was veranderd, dat een in terpellatie zou wettigen. Bovendien behandelt de Eerste Kamer binnenkort de begrooting van Economische Zaken en zou de heer de Visser ook nog schriftelijke concrete vragen kunnen stellen. De geheele Kamer was het met deze argumentatie eens. De heer de Visser bukte niet voor de be zwaren, doch volstond met aanteekening van zijn stem en die van zijn fractiegenoot Ef- fendi tegen het voorstel van den minister, om de interpellatie niet toe te staan. Daarna ging de Kamer in de afdeelingen. Na een uur stonden we weer buiten op het kledderige Binnenhof, waar werklieden bezig waren het ijs in de rioolputten te breken. MAAKTE OFFICIEELE INSTANTIE PROPAGANDA VOOR SLAGKRUISERS? Het Tweede-Kamerlid de heer Bajetto (r.k.) heeft de volgende vragen gesteld aan den minister van defensie- 1. Is het waar, dat dezer dagen in een persbijeenkomst, waartoe de uitnoodiging was uitgegaan van den chef van den ma rinestaf, mededeelingen zijn gedaan over de koninklijke marine, welke niet anders beschouwd kunnen worden dan als een propaganda voor het z.g. slagkruisersplan? 2. Indien de voorgaande vraag in be vestigenden zin moet worden beantwoord, heeft de minister dan aanleiding gevonden te overwegen of het toelaatbaai moet wor den geacht, dat hangende een o\er bedoeld vraagstuk door regeering en volksverte genwoordiging te nemen beslissing, aldus door een officieeie, aan het gezag van de regeering onderworpen instantie, getracht wordt invloed te oefenen op de openbare meening? Zoo ja, tot welke conclusie heeft deze overweging den minister geleid? UITDAM NOG STEEDS VRIJWEL GEHEEL GEÏSOLEERD. Het dorp Uitdam ten N. van Amsterdam is nog steeds volkomen onbereikbaar voor alle verkeer. De toestand is zelfs nog ernsti ger geworden. Kon men tot nu toe over het ijs en over het land met een slede Broek in Waterland na een moeilijken tocht berei ken, ook dit is thans niet meer mogelijk. Het ijs is tengevolge van den dooi en de be maling door het hoogheemraadschap Water land onbetrouwbaar geworden. Het maken van een dergelijken tocht zou daarom levensgevaarlijk zijn. De burgers hebben elkander tot nu toe zooveel mogelijk geholpen, doch de voor raad levensmiddelen en brandstoffen raakt uitgeput. Ten einde hierin te voorzien, heb ben verscheidene Uitdammers, die niets meer in huis hadden, een tocht van 16 km. over den kruin van den zeedijk naar Monni kendam gemaakt. Zij konden echter maar een kleine hoeveelheid van het benoodigde meenemen en hadden bovendien vele uren noodig daar de dijk zeer moeilijk begaan baar is. NEDERLANDSCHE PATROUILLE TERUGGEKEERD. Naar wij vernemen is de Nederlandsche patrouille van 15 wielrijders onder bevel van een eersten luitenant, welke Maandag ochtend bij het grenskantoor Maalbroek (gem. Maasniel) bij vergissing over de Duitsche grens raakte, gister op Neder landsch gebied teruggekeerd. OPROEP TOT STEUN AAN TURKIJE. De Nederlandsche gezant in Turkije, dr. Ph. C. Visser, heeft een oproep gericht tot het Nederlandsche volk om hulp te verlee- nen aan het door natuurrampen zoo geteis terde Turkije. Giften kunnen worden gezon den aan het consulaat-generaal van Tur kije te Amsterdam, postgiro 222967 of wor den gestort op rekening „Hulp aan Turkije" bij de Hollandsche Bankunie te Amsterdam (postgiro 42650) en te Rotterdam (postgiro 8179). DE TOESTAND DER WEGEN EN HET RIJTIJDENBESLUIT. Bij de ontheffing van enkele artikelen. De minister van sociale zaken heeft voor bestuurders van vrachtauto's in alle ge meenten des rijks van 9 tot en met 17 Febr. ontheffing verleend van het bepaalde in de artikelen 25, 26, 29 en 30 van het rijtijden besluit, voor zoover de toestand der wegen in verband met de weergesteldheid afwij king noodig maakt, men dien verstande, dat een werktijd niet meer dan 13 uren, de gezamenlijke duur van de in een week val lende werktijden en gedeelten van werk tijden niet meer dan 66 uren en een dienst tijd niet meer dan 15 uren mag bedragen, terwijl een tusschen twee opeenvolgende diensttijden gelegen onafgebroken rusttijd ten minste 11 uren moet bedragen. DE ONTPLOFFING AAN BOORD VAN DE „CERONIA". Bij de directie van de petroleummaat- schappij „Le Corona" is gistermiddag tele grafisch bericht ontvangen van den kapitein van het motortankschip „Ceronia" waar in in den nacht van Zondag op Maandag een ontploffing is geschied dat hij gister avond in de Duins hoopte te arriveeren. Voorts deelde de kapitein nog nader mede, dat de Ceronia een groot gat heeft in zijtank no. 4 en hij bevestigde, dat bij de ontplof fing niemand lichamelijk letsel heeft geko men. EXPEDITEUR VERONGELUKT. De 34-jarige ongehuwde expediteur H. v. d. K. uit Heerenveen is in den afgeloopen nacht op den Rijksstraatweg onder Blesse om het leven gekomen. De man reed met zijn wagen omstreeks half twee op den rijksstraatweg. Hij be merkte, tengevolge van den mist, te laat, dat aan den kant van den wig een vrachtauto stond. K. vreesde een botsing en sprong uit de cabine, hetgeen hem noodlottig werd. Hij raakte tusschen beide wagens bekneld en was onmiddellijk dood. De auto's werden niet beschadigd. Kolendampvergift; Gisteren vonden huisge Jonker en B. J. Logtei wusteloos te bed liggen veel kolendamp. Tot ni niet in beide dames bi, toestand is zeer ernstij hoop op een gunstig re: band met den hoogen offers. Paul Boncour te I sneltrein uit Parijs is kende Fransche staatsm Paul Boncour, in den 1 Zooals men weet, zal gedelegeerde van de deelnemen aan de zittii dat heden in het Vrede terwijl hij tevens zal pi geschil over de kwestie Prof. dr. J. R. Sic naar Genève. - Prof. dr. Bruine is gisteren naai ter bijwoning van een van kerkelijke leiders welke de geestelijke vi gevangenen in verschilli zal nemen. Deze comm ingesteld door de cent: den Oecumenischen wc ken met de bedoeling o ken onder de krijgsge- bestaat, samen te vattei mocht blijken, zielzorge beschikbaar te stellen, niet in dezen raad ver Frankrijk en Engeland wenscht, dat deze com: op eigen verantwoordel —Van de trap gevall van Maandag op Dinsc dienstplichtige J. W. L. legerplaats te Beek (L Toen bij zich naar bed hij van de trap, waarbi verwondingen en een liep. Het slachtoffer is leden, Dreigend arbeidsc dag zijn op het gemeei onder leiding van den middelaar in het vierde P. J. Bloemers, de par een dreigend conflict i dakparmenindustrie, l resultaat der bespreking bemiddelaar beide parti, telijk voorstel zal doen eveneens schriftelijk woord. DE REIGER OP EURO Vandaag vliegt het terugkeerende van de Johannesburg, de laats Alexandrië naar Napel; Om ruim half acht morgen vertrok het toe waar voor de laatste m overnacht. Om kwart voor acht morgen over Kaap Side het toestel te Athene 1; DOOI NEDERLAND VAN A. A. H 9) Mijn dochter was vai heer Franklin zijn gel; proeven,voor het zoov zeggen, dat hij inderda stelde om zijn nicht j stemmen. Hoewel hij was, ontzegde hij zich lijk, toen juffrouw Rac lucht van sigarenrook onaangenaam vond. Hij bering zoo slecht, gewf den kalmeerenden inv dat hij iederen morgei beneden kwam en jufi op aandrong, dat hij vatten. Maar neen! Hij haar den geringsten 1; hij zou zich tegen dezi verzetten en vroeg of slaap terug krijgen. Ei ding zou, zooals ook 1 geavGrEt werd, zeker 1 L

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1940 | | pagina 6