Haan
TREINBOTSING NABIJ
BLOEMENDAAL.
Enkele licht gewonden,
ernstige schade.
Noodlottig ongeval op een
onbewaakten
overweg
Generaal Reynders' ontslag
Veertienjarig meisje te
Maastricht vermist.
S.S. „TFX.1LSTROOM".
VRAAG EN AANBOD
WOEHSDAGS en ZATERDAGS
35 cent per vijf regels
PARLEMENT
Begrooting van Koloniën door de Eerste
Kamer aangenomen.
Landbouwinterpellatie-de Visser
de Tweede Kamer
afgewezen.
in
TWEEDE KAMER.
AMERICAN
GEMENGD
£uchUi
Hoofdpijn
'em
*n
N""mAKKk
Seuiti
TWEEDE BLAD.
Personentrein op ontspoorde
goederenwagens.
Gisteravond omstreeks negen uur
werd de omgeving van het sta
tionsemplacement te Bloemendaal
opgeschrikt door den dreunenden
slag van een treinbotsing.
Op het gedeelte van het emplace
ment, waar de spoorlijn naar het
noorden buigt is de electrische
trein welke om 20.36 uur uit
IJmuiden vertrokken was, met vrij
groote snelheid op een goederen
trein geloopen. De ravage, welke
werd aangericht, is zeer groot. De
voorste rijtuigen van den personen
trein werden ernstig beschadigd.
Beide hoofdsporen van de lijn
HaarlemBloemendaalIJmuiden
en Uitgeest werden versperd.
Het bleek, dat de bestuurder van
den electrischen trein verwon
dingen had opgeloopen en dat
enkele reizigers lichte kwetsuren
hadden gekregen.
Het personenverkeer tusschen Haarlem
en Bloemendaal werd na het ongeluk on
derhouden door autobussen van de N. Z.
H. T. M. Van Bloemendaal af kon het trein
verkeer in noordelijke richting normaal
doorgang vinden.
Goederenwagens ontspoord.
Het ongeluk met den electrischen- trein
tusschen Bloemendaal en het station Haar
lem geschiedde op ongeveer 300 meter van
den overweg aan de Kleverlaan. Even
voordat de trein, welke om 8.55 uur te
Haarlem moest aankomen, den overweg
was gepasseerd, was daar een goederen
trein in de richting Haarlem. De trein zou
over de z.g. verbindingsbaan naar het goe
derenstation te Haarlem gaan. Door tot nog
toe onbekende oorzaak ontspoorden de vier
laatste wagens van den goederentrein, na
melijk twee ledige open kolenwagens en
twee bagagewagens, waarvan er slechts een
geladen was. De hoofdgeleider van de goede
rentrein, de heer M. Steensma uit Amster
dam, trad hoogst koelbloedig op.
Onmiddellijk besefte hij het groote ge
vaar, dat de ontspoorde wagens opleverden
voor den achter hem komenden personen
trein. Hij greep onmiddellijk een roode
lamp en liep den naderenden electrischen
trein tegemoet.
Tengevolge van den dichten mist zag de
bestuurder van den personentrein, de heer
Wasmus uit Haarlem, het roode licht te laat.
De afstand tusschen het door de ontspo
ring versperde spoor en den met alle kracht
remmenden personentrein was te gering om
nog een botsing te vermijden. De wagenbe
stuurder stelde alles in het werk, doch het
mocht hem niet gelukken, den trein tijdig
tot stilstand te brengen. Met een daveren
den slag, die tot ver in den omtrek gehoord
werd, liep de trein op de ontspoorde goe
derenwagens.
De bestuurderscabine van den personen
trein werd zeer ernstig beschadigd en de
wagenbestuurder liep een vleeschwonde op
aan den kaak. In den personentrein bevon
den zich ongeveer vijfentwintig menschen.
Geen enkele reiziger heeft ernstig letsel
opceloopen.
Van den personentrein, zijn behalve de
bestuurderscabine slechts enkele ruiten be
schadigd. Hij bleef in de rails staan. Van
den goederentrein is de tweede wagon van
achteren erontendeels vernield. Deze is
gedeeltelijk versplinterd en kwam dwars
over den weg terecht, zoodat beide sporen
daar ter plaatse werden versperd.
Een der kolenwagens reeds van dep
dijk en de andere twee wagens werden voor
een gedeelte versplinterd en in elkaar ge
drukt.
Een opruimingswagen met personeel uit
Amsterdam was kort na het ongeluk ter
plaatse.
Naar de oorzaak van dit ongeval zal,
zooals vanzelf spreekt, door de spoorwegen
een uitvoerig onderzoek worden ingesteld.
De treinenloop werd gisteravond gedu
rende eenigen tijd door het ongeval ernstig
vertraagd.
Reizigers voor Bloemendaal werden van
het station Haarlem per autobus naar hun
bestemming vervoerd. Ook de dienst Haar
lemIJmuiden werd gedurende het ver
dere deel van den avond met bussen onder
houden. Reizigers voor Beverwijk moesten
van Amsterdam af over Zaandam en Uit
geest reizen.
De lijnen weer vrij.
Met man en macht heeft het technische
personeel van de Nederlandsche spoorwe
gen gedurende den afgeloopen nacht ge
werkt aan de vrijmaking van de beide
hoofdsporen van de lijn HaarlemBloemen
daalIJmuiden en Uitgeest.
Het resultaat is, dat vanmorgen om half
zeven de baan in zooverre was opgeruimd,
dat het treinverkeer via HaarlemBloe
mendaal in beide richtingen weer normaal
kon worden onderhouden.
Drie menschen op slag
gedood.
Op den onbewaakten overweg
te Bergentheim bij Ambt-Harden-
berg is gistermiddag een auto
door een trein gegrepen en ver
pletterd. Drie personen werden
op slag gedood, twee andere per
sonen zijn gewond.
De familie Hellen an uit Bergentheim
keerde per auto terug van de -begrafenis
van een achttienjarigen zoon. Het was zeer
mistig. Nabij den overweg stapte de
chauffeur uit de auto teneinde na te gaan
of hij veilig kon passeeren. Alvorens hij
den wagen verliet, zette hij den motor af.
Naar alle waarschijnlijkheid is
dit het gezelschap noodlottig ge
worden. Want, nadat hij zich over
tuigd had, dat er geen tren in
aantocht was, had hij enkele
oogenblikken noodig om den mo
tor warm t^ laten loopen. Toen
nu de auto doorreed werd zij op
den overweg door den trein
ZwolleCoevorden, gegrepen.
De bestuurder van de auto, de ongeveer
45-jarige Merjenburg, werd op slag ge
dood, evenals mevrouw Helleman en haar
25-jarige dochter.
Mevrouw Olsman en een 17-jarige doch
ter der familie Helleman liepen verwon
dingen op en moesten naar het ziekenhuis
te Ambt-Hardenberg worden overge
bracht.
Kamerlid vraagt naar
de oorzaak.
Het Tweede-Kamerlid de heer van Poll
(r.k.) heeft de volgende vraag gesteld aan
den voorzitter van den raad van minis
ters en den minister van defensie:
Is de regeering bereid de Kamer
volledig in te lichten omtrent de
aanleiding tot het verzoek van
generaal Reynders om ontslag als
opperbevelhebber van land- en
zeemacht en omtrent de overwe
gingen, welke tot de inwilliging
van dat verzoek hebben geleid?
AUTOBOTSING EISCHT EEN DOODE.
Tengevolge van den zwaren mist kwa
men gister een vrachtwagen en een per
sonenauto nabij het tramstation te Smilde
ir. botsing. De bestuurder van de perso
nenauto, de heer H. de Groot uit Stap
horst, werd hierbij zoo ernstig gewond,
dat hij enkele oogenblikken na het onge
luk aan de gevolgen overleed.
Met 350 gulden van
huis gegaan.
Sedert gistermiddag half een wordt te
Maastricht het veertigjarig meisje Ivonne
Heunders vermist. Zij neeft de ouderlijke
woning met medeneming van 350 gulden in
bankpapier, goud en zilvergeld verlaten.
Het signalement van het meisje luidt:
Lang 1.65 meter, bleek, ovaal gezicht, blond,
kroezend haar, slank postuur. Gekleed in
rood-bruinen mantel, waarvande zakken met
leer zyn afgezet, -ood-bruine jurk met pof
mouwtjes of marir.e-blauwe schooljurk,
licht beige kousen, lage bruine schoenen,
blootshoofds of een bruin alpino mutsje op
het hoofd. Zij heeft een rijwiel van Bel
gisch model meegenomen.
Verwacht wordf, dat zij in noordelijke
richting is vertrokken.
DAGORDER VAN DEN AFTREDENDEN
OPPERBEVELHEBBER.
Woorden van dank tot de weermacht.
De afgetreden opperbevelhebber van
Land- en Zeemacht heeft gisteren de vol
gende dagorder uitgegeven:
Bij het neerleggen van het opperbevel is
het mij een behoefte een kort woord tot de
weermacht te richten. In de eerste plaats
wil ik hen gedenken, die bij de uitoefening
van hun taak het hoogste offer hebben ge
bracht. Het gevaarvolle werk, dat aan hen
werd opgedragen hebben zij zonder aarze
len aanvaard. Zij zijn daarbij gevallen. Eer
biedig eer ik hun nagedachtenis.
Voorts dank ik u allen, die deel uitmaakt
van de weermacht of daarvoor werkzaam
zijt, voor de wijze, waarop zij voor 's lands
veiligheid hebt gewaakt. Gij hebt, naarmate
het jaargetijde ongunstiger werd en er dus
aan velerlei daarmede verband houdende
moeilijkheden het hoofd moest worden ge
boden, niettemin uw geestkracht weten te
bewaren, terwijl allerwegen opvallende
bewijzen konden worden waargenomen van
een krachtig zich ontwikkelend saamhoo-
righeidsgevoel.
Uw taak zal ongetwijfeld nog moeilijker
worden. Ik ben er van overtuigd, dat gij
daarvoor niet zult terugschrikken, doch u
door de moeilijkheden zult heenslaan, omdat
ge op de meest ondubbelzinnige wijze hebt
ervaren, dat ge de waardeering hebt van
ons volk, dat voor zijn veiligheid op u ver
trouwt.
Uit de onlangs door H.M. de koningin uit
gesproken rede is gebleken, hoe groot ook
bij H.M. de waardeering is voor hetgeen ge
voor het land doet. H.M. heeft hare rede be
sloten met de treffende woorden: „Ik zal
veel aan u denken". Met dit Koninklijk
woord als uitgangspunt neem ik thans af
scheid van u en geef u de verzekering, dat
ik met groot vertrouwen uwe daden voor de
zaak des vaderlands zal blijven volgen.
De Generaal, Opperbevelhebber
van Land- en Zeemacht,
REYNDERS.
De „Laertes" op de Theems. - Het Ne
derlandsche stoomschip „Laertes", dat Za
terdagavond nabij Dover op een mijn liep,
doch drijvende bleef, is gistermiddag de
Theems opgevaren.
KOSTWINNERSVERGOEDING VOOR
GEMOBILISEF.RDEN.
Verhooging gevraagd voor werkloozen.
Het Tweede Kamerlid ie heer van Sleen
(s.d.ap heeft aan den minister van de-
fins':; de vogem'e vragen gesteld:
1 Is het den minister bekend, dat door
.onderscheidene burgemeesters bij het be
palen van de kostwinnersvergoeding aan
gemobiliseerden, die vóór hun opkomst
werkloozensteuri genoten, geen rekening
wordt gehouden met het feit, dat de
steunbedragen met 5 pet. zijn verhoogd, en
zoo ja, wil de minister dan het noodige
doen, opdat voor bedoelde gemobiliseerden
het vergoedingsbedrag van 17 December
j.l. op het verhoogde peil worde gebracht?
2. Bestaat er aanle'ding voor de opvat
ting, dat de mobilisatievergoedingsbe-
sihikking in onderscheidene deelen van
ons land niet steeds op de juiste wijze
wc.idt toegepast?
3. Is de departementale dienst voldoen
de ingericht op een vlotte behandeling
van de ter zake inkomende verzoekschrif
ten?
4. Is de minister bereid, een meer be
vredigende uitvoering van voormelde
beschikking te bevorderen door provinciale
beroepscolleges in het leven te roepen?
De lading bekwam
veel schade.
In het Nederlandsche
stoomschip Texelstroom op weg
van Manchester naar Amsterdam,
liggende in een der havens van
West-Wales is gisteren in een der
ruimen brand uitgebroken
De plaatselijke brandweer, wist
na ongeveer een uur het vuur
meester te worden, doch aan de
lading werd veel schade, zoowel
door het vuur als het water toe
gebracht.
De reederij, de N.V. Hollandsche Stoom
bootmaatschappij deelt mee, dat de Texel
stroom, die 1617 ton meet en onder bevel
van kapitein A. E. Leevering voer, in de
haven van Swansea lag toen de brand uit
brak.
KOLENDAMPVERGIFTIGING IN DE
HOOFDSTAD.
32-jarige man om het leven gekomen.
Gisteren heeft zich in een benedenwoning
in de Esmoreitstraat te Amsterdam een ge
val van kolendampvergiftiging voorgedaan,
dat aan den bewoner, den 32-jarigen
schoenmaker L., die juist Donderdag j.l.
gehuwd was, het leven heeft gekost. De
man, die gisterochtend kranten bezorgd
had, was kort na zijn thuiskomst in de
woonkamer gaan zitten, terwijl zijn vrouw,
die over duizeligheid had geklaagd, te bed
was gebleven. Zij werd eerst gistermiddag
om kwart voor zes wakker en bleek in een
verdoofden toestand te hebben verkeerd.
Zii stond op en ging kijken waar haar man
was. Tot haar ontsteltenis trof zij dezen le
venloos in de voorkamer, welke vol kolen
damp stond, aan. Uit het 'geneeskundig on
derzoek bleek, dat de dood reeds zeven tot
acht uur tevoren was ingetreden. De kolen
damp had zich ontwikkeld in een kachel,
welke in de woonkamer stond,. Aan de om
standigheid, dat het vergiftige gas slechts
in beperkte mate tot de slaapkamer was
doorgedrongen, heeft de vrouw haar leven
te danken.
DE NIEUWE OPPERBEVELHEBBER IN
FUNCTIE.
De nieuwe opperbevelhebber, generaal
H. G. Winkelman, is gisteren in functie ge
treden en heeft gistermidag zijn opwach
ting gemaakt bij den minister van defensie.
Alléén 2de handsch goederen.
uitsluitend a contant
Dinsdags en Vrijdags Inzender*
Het Naaimachine Huis. Gebr. Sin
gers Trap- en Handm. Gritzner van
af 22.50. Ook nog eenige vanaf
ƒ5,; 10, 15. Alle met gaiantie.
J. H. DE BOER, Geestersingei 48,
Alkmaar.
Inkoop van Lompen, Couranten,
Flesschen, Jampotten en Metalen,
tegen zeer hoogen prijs. Wordt van
huis gehaald. RAMEN 2.
Te koop: gebruikte Heeren-, Dames-
en Kinderschoenen, waarbij zoo goed
als nieuwe. JAN BRAUNECK,
Ridderstraat 9.
Te koop gevraagd: lompen 12 et. per
kg, couranten, ijzer, koper'ei tin naar
marktwaarde, opk. van huisboedels
en winkelopruimingen. Te koop ster
ke toonbank, J. v. Houten, Fnidsen 91.
Te-koop uit netten inboedel: pracht
fornuis, prima mangel, best veerenbed,
enz. (koopjes). DEKKER, Spoorstraat
5. Inkoop van inboedels, gramofoon-
platen, Naaimachines, enz.
Heerenrijwielen 20.00, 17.50, 15,
Damesrijwielen ƒ.17.50, 16.CO, Trans
portfiets 7.50, Jongens- en Meisjes-
fiets 13.50, NIEROP's Rijwielhandel,
Heerenstraat 10. Tel. 3827.
Naaimachines te koop: prima Singer-
handnaaimachine met gar. voor 14,
Gritzner 16, pracht Victoria, werkt
voor- en achteruit 12.
DEKKER, Spoorstraat 5.
Te koop: 1 paar prachtige z. g. a. n.
schoenen, maat 40 en grijze Mantel,
grooie maat.
TURFMARKT I, Alkmaar.
TWEEDE 1
Gisteravond vergaderde de Eerste Kamer
weer eens, nadat de werkzaamheden eeni
gen tjjd o.a. tengevolge van de ziekte en een
kort, daarop gevolgd verlof van minister
Steenberghe, hadden stilgestaan. Zij heeft
eenige wetsontwerpen, die den minister van
koloniën aangingen en die gemakkelijk in
één avond afgedaan konden worden, behan
deld. In de eerste plaats zijn begrooting
voor 1940. Daarover heeft slechts één spre
ker het woord gevoerd, n.l. prof. de Savor-
nin Lohman (c.h.), die nog niet zoo lang
geleden in de West is geweest en met eigen
oogen had kunnen constateeren, hoe slecht
dit gedeelte van ons gebied werd verdedigd.
Tot zijn groote voldoening had hij, blijkens
de aanvragen op deze begrooting, echter
gezien, dat de achterstand snel wordt inge
haald en grootendeels al ingehaald is.
Hij had evenwel nog eenige wenschen,
voornamelijk wat de verdediging van Suri
name met een klein oorlogsschip en een
mijnversperring betreft. Minister Weiter
antwoordde echter, dat deze laatste te kost
baar zou wezen, indien ze althans afdoende
zou zijn, en dat een oorlogsschip slechts .n
het uiterste geval kan worden gemist. Voor
de verdediging van Suriname is 100.000 gld.
méér uitgetrokken en voor de aanschaffing
van küstbatterijen voor Curasao en Aruba
2 millioen méér. De minister voegde er aan
toe, dat dit batterijen van „aanmerkelijk
kaliber" zijn. Uit de toelichting tot de be
grooting weten we, dat de regeering, toen
zij de hand op kustgeschut kon leggen, dit
bereids heeft aangeschaft.
Alhoewel dit een aantasting van
het budgetrecht der Staten-Generaal
is waar de Kamers terecht scherp
op plegen te letten is noch hier,
noch aan de andere zijde van het
Binnenhof een woord van critiek er
over vernomen.
De begrooting werd z.h.s. goedgekeurd.
Mijnconcessie-ontwerp.
Daarna werd het onlangs onderbroken
debat tengevolge van de sneeuwbelem-
meringen voor minister Weiter over een
z.g.n. 5 a-contract met de N.V. Mijhbouw
Mij. „Celebes" ter opsporing en ontginning
van delfstoffen in een deel van Celebes her
vat.
Het was wederom de heer Vijlbrief (s.d.)
die den strijd met den minister aanbond
over staatsexploitatie, waartegenover de
héér Weiter de bekende bezwaren van te
groot risico's van den staat, welke vooral de
mijnbouw oplevert, stelde. Er zijn maat
schappijen die slagen en inderdaad groote
winsten opleveren (waarvan de Staat in den
vorm van allerlei heffingen ongeveer de
helft toucheert!), maar daartegenover staan
groote stroppen, zooals bijv. de liquidatie
van de mijnbouwmaatschappij „Nieuw-
Guinea", waartoe onlangs is besloten en die
gedurende haar 3-jarige werkzaamheid op
dit eiland millioenen bij de goud-exploitatie
heeft laten zitten, Nederlandsch en Engelsch
kapitaal! Het was een onvruchtbaar debatje,
dat eindigde met het verzoek van den heer
Vijlbrief, dat zijn fractie wilde geacht wor
den te hebben tegengestemd.
De vergadering heeft ruim een uur ge
duurd. Vandaag behandelde de Eerste Ka
mer de begrooting van Sociale Zaken.
De Tweede Kamer is gistermiddag van
haar Kerstrecès teruggekeerd. Veel werk
wacht haar, want er zijn in dien tusschentijd
verscheidene wetsontwerpen ingediend,
welke de normale parlementaire behande
ling behoeven, die derhalve eerst in de af-
deelingen moeten worden onderzocht. En
aangezien de memories van antwoord aan
gaande de begrootingen van Suriname en
Ned.-Indië, naar de voorzitter mededeelde,
pas aan 't einde dezer week te verwachten
zijn, is het geen wonder, dat de volgende
week met de openbare behandeling daarvan
nog geen aanvang kan worden gemaakt. De
Kamer zal dan ook vermoedelijk niet voor
den 20sten Februari weer in het openbaar
bijeenkomen.
Gisteren heeft zij eerst de afdeelingen op
nieuw samengesteld en daarna de werk
zaamheden, die uitsluitend op het afdee-
lingsonderzoek betrekking hadden, geregeld.
De heer de Visser (comm.) heeft
een vergeefsche poging gedaan om
de Regeering te interpelleeren over
den toestand, waarin de land- en
tuinbouw tengevolge van den oor
logstoestand verkeert. De voorzitter
adviseerde de Kamer namelijk dit
interpellatie-verzoek niet toe te
staan.
Hij kon zich niet voorstellen, dat er in
dien toestand sedert de behandeling van de
begrooting iets was veranderd, dat een in
terpellatie zou wettigen.
Bovendien behandelt de Eerste
Kamer binnenkort de begrooting
van Economische Zaken en zou de
heer de Visser ook nog schriftelijke
concrete vragen kunnen stellen.
De geheele Kamer was het met deze
argumentatie eens.
De heer de Visser bukte niet voor de be
zwaren, doch volstond met aanteekening van
zijn stem en die van zijn fractiegenoot Ef-
fendi tegen het voorstel van den minister,
om de interpellatie niet toe te staan. Daarna
ging de Kamer in de afdeelingen.
Na een uur stonden we weer buiten op
het kledderige Binnenhof, waar werklieden
bezig waren het ijs in de rioolputten te
breken.
MAAKTE OFFICIEELE INSTANTIE
PROPAGANDA VOOR
SLAGKRUISERS?
Het Tweede-Kamerlid de heer Bajetto
(r.k.) heeft de volgende vragen gesteld
aan den minister van defensie-
1. Is het waar, dat dezer dagen in een
persbijeenkomst, waartoe de uitnoodiging
was uitgegaan van den chef van den ma
rinestaf, mededeelingen zijn gedaan over
de koninklijke marine, welke niet anders
beschouwd kunnen worden dan als een
propaganda voor het z.g. slagkruisersplan?
2. Indien de voorgaande vraag in be
vestigenden zin moet worden beantwoord,
heeft de minister dan aanleiding gevonden
te overwegen of het toelaatbaai moet wor
den geacht, dat hangende een o\er bedoeld
vraagstuk door regeering en volksverte
genwoordiging te nemen beslissing, aldus
door een officieeie, aan het gezag van de
regeering onderworpen instantie, getracht
wordt invloed te oefenen op de openbare
meening? Zoo ja, tot welke conclusie heeft
deze overweging den minister geleid?
UITDAM NOG STEEDS VRIJWEL
GEHEEL GEÏSOLEERD.
Het dorp Uitdam ten N. van Amsterdam
is nog steeds volkomen onbereikbaar voor
alle verkeer. De toestand is zelfs nog ernsti
ger geworden. Kon men tot nu toe over het
ijs en over het land met een slede Broek in
Waterland na een moeilijken tocht berei
ken, ook dit is thans niet meer mogelijk.
Het ijs is tengevolge van den dooi en de be
maling door het hoogheemraadschap Water
land onbetrouwbaar geworden. Het maken
van een dergelijken tocht zou daarom
levensgevaarlijk zijn.
De burgers hebben elkander tot nu toe
zooveel mogelijk geholpen, doch de voor
raad levensmiddelen en brandstoffen raakt
uitgeput. Ten einde hierin te voorzien, heb
ben verscheidene Uitdammers, die niets
meer in huis hadden, een tocht van 16 km.
over den kruin van den zeedijk naar Monni
kendam gemaakt. Zij konden echter maar
een kleine hoeveelheid van het benoodigde
meenemen en hadden bovendien vele uren
noodig daar de dijk zeer moeilijk begaan
baar is.
NEDERLANDSCHE PATROUILLE
TERUGGEKEERD.
Naar wij vernemen is de Nederlandsche
patrouille van 15 wielrijders onder bevel
van een eersten luitenant, welke Maandag
ochtend bij het grenskantoor Maalbroek
(gem. Maasniel) bij vergissing over de
Duitsche grens raakte, gister op Neder
landsch gebied teruggekeerd.
OPROEP TOT STEUN AAN TURKIJE.
De Nederlandsche gezant in Turkije, dr.
Ph. C. Visser, heeft een oproep gericht tot
het Nederlandsche volk om hulp te verlee-
nen aan het door natuurrampen zoo geteis
terde Turkije. Giften kunnen worden gezon
den aan het consulaat-generaal van Tur
kije te Amsterdam, postgiro 222967 of wor
den gestort op rekening „Hulp aan Turkije"
bij de Hollandsche Bankunie te Amsterdam
(postgiro 42650) en te Rotterdam (postgiro
8179).
DE TOESTAND DER WEGEN EN HET
RIJTIJDENBESLUIT.
Bij de ontheffing van enkele
artikelen.
De minister van sociale zaken heeft voor
bestuurders van vrachtauto's in alle ge
meenten des rijks van 9 tot en met 17 Febr.
ontheffing verleend van het bepaalde in de
artikelen 25, 26, 29 en 30 van het rijtijden
besluit, voor zoover de toestand der wegen
in verband met de weergesteldheid afwij
king noodig maakt, men dien verstande,
dat een werktijd niet meer dan 13 uren, de
gezamenlijke duur van de in een week val
lende werktijden en gedeelten van werk
tijden niet meer dan 66 uren en een dienst
tijd niet meer dan 15 uren mag bedragen,
terwijl een tusschen twee opeenvolgende
diensttijden gelegen onafgebroken rusttijd
ten minste 11 uren moet bedragen.
DE ONTPLOFFING AAN BOORD
VAN DE „CERONIA".
Bij de directie van de petroleummaat-
schappij „Le Corona" is gistermiddag tele
grafisch bericht ontvangen van den kapitein
van het motortankschip „Ceronia" waar
in in den nacht van Zondag op Maandag
een ontploffing is geschied dat hij gister
avond in de Duins hoopte te arriveeren.
Voorts deelde de kapitein nog nader mede,
dat de Ceronia een groot gat heeft in zijtank
no. 4 en hij bevestigde, dat bij de ontplof
fing niemand lichamelijk letsel heeft geko
men.
EXPEDITEUR VERONGELUKT.
De 34-jarige ongehuwde expediteur H. v.
d. K. uit Heerenveen is in den afgeloopen
nacht op den Rijksstraatweg onder Blesse
om het leven gekomen.
De man reed met zijn wagen omstreeks
half twee op den rijksstraatweg. Hij be
merkte, tengevolge van den mist, te laat, dat
aan den kant van den wig een vrachtauto
stond. K. vreesde een botsing en sprong uit
de cabine, hetgeen hem noodlottig werd. Hij
raakte tusschen beide wagens bekneld en
was onmiddellijk dood. De auto's werden
niet beschadigd.
Kolendampvergift;
Gisteren vonden huisge
Jonker en B. J. Logtei
wusteloos te bed liggen
veel kolendamp. Tot ni
niet in beide dames bi,
toestand is zeer ernstij
hoop op een gunstig re:
band met den hoogen
offers.
Paul Boncour te I
sneltrein uit Parijs is
kende Fransche staatsm
Paul Boncour, in den 1
Zooals men weet, zal
gedelegeerde van de
deelnemen aan de zittii
dat heden in het Vrede
terwijl hij tevens zal pi
geschil over de kwestie
Prof. dr. J. R. Sic
naar Genève. - Prof. dr.
Bruine is gisteren naai
ter bijwoning van een
van kerkelijke leiders
welke de geestelijke vi
gevangenen in verschilli
zal nemen. Deze comm
ingesteld door de cent:
den Oecumenischen wc
ken met de bedoeling o
ken onder de krijgsge-
bestaat, samen te vattei
mocht blijken, zielzorge
beschikbaar te stellen,
niet in dezen raad ver
Frankrijk en Engeland
wenscht, dat deze com:
op eigen verantwoordel
—Van de trap gevall
van Maandag op Dinsc
dienstplichtige J. W. L.
legerplaats te Beek (L
Toen bij zich naar bed
hij van de trap, waarbi
verwondingen en een
liep. Het slachtoffer is
leden,
Dreigend arbeidsc
dag zijn op het gemeei
onder leiding van den
middelaar in het vierde
P. J. Bloemers, de par
een dreigend conflict i
dakparmenindustrie, l
resultaat der bespreking
bemiddelaar beide parti,
telijk voorstel zal doen
eveneens schriftelijk
woord.
DE REIGER OP
EURO
Vandaag vliegt het
terugkeerende van de
Johannesburg, de laats
Alexandrië naar Napel;
Om ruim half acht
morgen vertrok het toe
waar voor de laatste m
overnacht.
Om kwart voor acht
morgen over Kaap Side
het toestel te Athene 1;
DOOI
NEDERLAND
VAN A. A. H
9)
Mijn dochter was vai
heer Franklin zijn gel;
proeven,voor het zoov
zeggen, dat hij inderda
stelde om zijn nicht j
stemmen. Hoewel hij
was, ontzegde hij zich
lijk, toen juffrouw Rac
lucht van sigarenrook
onaangenaam vond. Hij
bering zoo slecht, gewf
den kalmeerenden inv
dat hij iederen morgei
beneden kwam en jufi
op aandrong, dat hij
vatten. Maar neen! Hij
haar den geringsten 1;
hij zou zich tegen dezi
verzetten en vroeg of
slaap terug krijgen. Ei
ding zou, zooals ook 1
geavGrEt werd, zeker 1
L